10. schôdza

16.12.2010 - 16.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

16.12.2010 o 9:06 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 9:06

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení členovia vlády, dovoľte mi, aby som predložil odôvodnenie zvolania tejto mimoriadnej schôdze.
Dámy a páni, SMER inicioval zvolanie tejto mimoriadnej schôdze, aby sme sa spoločne v Národnej rade Slovenskej republiky zamysleli ako ďalej. Ako ďalej v jednej z prioritných oblastí rozvoja Slovenska, ktorou výstavba diaľnic nepochybne je. S cieľom, aby Národná rada prijala jednoduché uznesenie bez politikárčenia, ktoré aspoň sčasti zastaví nepriaznivý stav v tejto oblasti a ktoré aspoň sa pokúsi akcelerovať a zmierniť škody, ktoré určite už dnes existujú, sú to škody časové, finančné, ale aj hospodárske, zapríčinené nekompetentnými krokmi rezortu dopravy, zapríčinené zastavením výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.
Uznesenie, ktoré vecne nahradí účelové frázy konkrétnymi krokmi a konkrétnymi postupmi vlády Slovenskej republiky, pretože všeobecné frázy, ktoré nás nenechávajú pokojnými a ktoré by nemali nechať pokojnými ani súčasnú koalíciu, už počúvame dosť a jednoducho je ich treba nahradiť nejakými konkrétnymi postupmi a konkrétnymi krokmi, pretože takýto stav je naozaj vážny, ako som už povedal, spôsobí značné škody v rozvoji Slovenska.
Tie všeobecné frázy, ktoré tu stále počúvame, chcem sa im v úvode v stručnosti venovať, sú slová "predražené", sú slová "európske fondy sú najlacnejšie" a tak ďalej atď. a "stavať ideme lacnejšie", "neplytváme a nebudeme plytvať verejnými zdrojmi", čiže myslím si, že už dospel čas, aby sme nepočúvali tieto všeobecné frázy, ale aby rezort dopravy a vláda Slovenskej republiky pristúpila k razantnejším krokom v tejto oblasti.
Pár slovami sa budem venovať ešte aj tým frázam, napríklad tomu slovu "predraženie". Stále tu počúvame "stavať ideme", "ideme stavať lacnejšie", "neplytváme", "nebudeme plytvať verejnými zdrojmi" a mám obavu, že túto rétoriku budeme počúvať celé štyri roky, a práve preto je treba prijať takéto uznesenie, pretože v roku 2020, keď možno konečne budeme horko-ťažko finalizovať úseky, ktoré vláda Slovenskej republiky v poslednom období zastavila, už nikto nebude skúmať. A pravdou je, že podobná filozofia platila aj za vlády, keď rezort dopravy viedlo SDKÚ a KDH pri vláde v rokoch 1998 až 2006, taktiež sme neplytvali, taktiež sme lacno obstarávali, ale len na začiatku a to je ten najväčší problém. Potom sa dodatkami navyšovali ceny a takýmito príkladmi sú napríklad stavby D1 Ladce - Sverepec so 150 dodatkami a s cenou navýšenou o 229 % pôvodnej obstarávacej ceny a obdobne napríklad na D3 Čadca obchvat, kde bolo len 157 dodatkov, ale cena bola zvýšená na úrovni 265 % pôvodne vysúťaženej. Čiže rétorika "ideme lacno", "nejdeme plytvať", "poďme obstarať", ale potom v praxi a v ukončení sa preukáže holá pravda, vlastne čo to nepredražovanie spôsobilo a že tie stavby sú oveľa, oveľa predraženejšie, ako by mali byť.
Dovolím si ukázať aj jeden graf, ktorý sme si tu pripravili, ktorý neviem, prečo nefunguje. (Reakcia z pléna.) Neboj sa. Aha, už to ide.
Naopak, po analýze týchto stavieb v predchádzajúcom období za našej vlády, teda za minulej vlády boli prijaté také opatrenia, ktorými nebolo možné prekročiť 10 % zakontrahovanej ceny alebo vysúťaženej ceny, a dostatočným dôkazom musia byť stavby ako D1 Sverepec - Vrtižer, R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie a tak ďalej.
Keď som sa pána ministra dopravy niekoľkokrát pýtal aj cez interpelácie, prečo stále hovorí o predraženosti, na základe akých analýz uvedené tvrdí, minister nám odpovedal, že takéto porovnanie nemá urobené.
A, pán minister, tu je výhrada č. 1, najprv vykonajte porovnanie a potom vystupujte na tlačových besedách a potom si osvojte rétoriku "predražené", pretože predražené je porovnanie niečoho voči niečomu. A nedá sa robiť také porovnanie, ako robíte teraz, že porovnávate to, čo sme my urobili, naše označujete za predražené s fikciou alebo s chcením. Toto je jednoducho rétorika, ktorá nie je hodná ani nejakého solídneho posúdenia. Čiže zatiaľ len porovnávame nami postavené s fikciou.
Ale tu je tabuľka, ktorá preukazuje, ako sa vlastne vyvíjali stavby. A keď chceme použiť rétoriku "predražené", ako by sme to mali porovnať.
Na tom jednoduchom grafe vidíte, že stavby realizované v roku 1998 až 2006, ktoré som spomínal:
D3 Čadca obchvat, kde bola zakontrahovaná cena vo výške 25 mil. s 57 dodatkami a skončila v duchu hesla "nebudeme plytvať a ideme robiť lacno". Tá stavba skončila na 66 mil. eur. To znamená, bola o 265 % prekročená zakontrahovaná cena.
Ďalšia stavba D1 Ladce - Sverepec, tiež postavená v roku 1998 až 2006, zakontrahovaná cena 126 mil. eur. Počas vývoja stavby 150 dodatkov, skončila stavba na cene 287 mil. eur, predraženie o 229 %. Naproti tomu sú stavby, ktoré sme my začali aj ukončili. Realizácia 2006 až 2010. Sverepec - Vrtižer, mimochodom vyhlásená ako stavba roka, 273 mil. eur, zakontrahovaná, 3 dodatky. Skončila na 285 mil. eur a prekročenie o 4 %.
R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, 52 mil. eur, zakontrahovaná, 7 dodatkov, 56 mil. výsledná cena, to znamená prekročenie o 7 %.
Tuto sa venujte tomu predraženiu a tuto sa venujte tomu porovnaniu, pretože musíme, keď chceme používať slovo "predražené", musíme používať ukončené voči ukončenému. Nie ukončené našou vládou voči vašej fikcii, pretože, žiaľbohu, po zastavení tých stavieb diaľnic, ktoré ste urobili, nebude čo vôbec porovnávať, pretože mám pocit, že okrem stavby, ak sa podaria Jánovce - Jablonov, čo je jedna pätina z prvého balíka PPP projektu, neukončíte nič a nebude čo porovnávať.
Už... Chcem ešte to zdôrazniť, že keď to povie chlapec na televízne kamery z rezortu dopravy, ktorý len včera vyskočil z plienok, ktorý ešte, ani žiletky ste mu nemuseli kúpiť, aby sa oholil, o slovách predražených, tak možno to ešte beriem, pre tých ľudí, ktorí sa vyznajú do investičného procesu, je to síce úsmevné, groteskné. Pre mňa to je takisto úsmevné a groteskné, ale keď to stále opakujú politici, ktorí majú určitú mieru zodpovednosti, tak to je už dosť silná káva a jednoducho je sa treba takýmito výrazmi hlbšie zaoberať. Pretože tieto všeobecné frázy, ktorými živíte ľudí, a myslím si, že aj občania, ale pevne som presvedčený, že aj veľká časť koalície vie, že tu sú výsledky, tu sú konkrétne výsledky. Za čo a ako predražene, v úvodzovkách, stavala vláda Roberta Fica a ako a za čo a s koľkými dodatkami, v akom predražení, v skutočnom a relevantnom porovnaní ukončených stavieb oproti ukončeným stavali predchádzajúce vlády pod taktovkou SDKÚ a KDH. Takže s tým predražením, ja som to už aj minule hovoril, treba porovnať porovnateľné a my s tým nemáme problém, len holá pravda je potom taká, aká tu bola prezentovaná.
Chcem ešte jeden fakt zdôrazniť a ten fakt je ten, že zastavením výstavby diaľnic sú spôsobené značné hospodárske škody a to "neplytvanie" sa prejaví naozaj veľmi nebezpečne. Neplytvanie takisto v úvodzovkách. Ja nie som stúpenec HZDS, ale história sa opakuje. V rokoch 1994 až 1998 bola masívna výstavba diaľnic pri reálnych cenách. Sú to ceny, ktoré sme ešte na ministerstve kedysi zhodnocovali, od 214 do 315 mil. slovenských korún za kilometer diaľnice, keď to, samozrejme, podľa pomerov, či je to na zelenej lúke, či je tam veľa mostných konštrukcií, ale keď to tak v priemere zoberiem, tak ´94 až ´98 bola reálna cena výstavby diaľnic 250 mil. korún na kilometer. Po príchode KDH, SDKÚ do vtedajšej Slovenskej správy ciest a na ministerstvo dopravy, vzhľadom na útlm výstavby, už následné úseky stáli alebo boli úž úplne v iných reláciách a stáli v priemere 650 mil. slovenských korún. Chcem tým povedať to, že rok 2010 je, sa opakuje v roku 2010, v tomto roku sa vlastne opakuje rok 1998, ktorý tu už bol, a nezodpovedným konaním exekutívy, podobne vtedy tak, ako je to dnes, prišlo k zvýšeniu cien za každý chýbajúci kilometer o 160 %, tento graf to dosť jednoznačne preukazuje. A takto sa vyvíjala cena v priebehu, cena diaľnic v priebehu 10 rokov.
To znamená ten útlm a to zastavenie diaľnic, to predchádzajúce možno osemročné obdobie, kedy bol za vlády Mečiara, ešte na záver, alebo pána Mečiara, bola ešte na záver masívna výstavba. Tie ceny boli v tých 250 mil. korún za kilometer po tom útlme. A keď hodnotíme ten rok 2004 až 2006, stúpla tá cena na 650 mil. za kilometer. Nebolo to preto, alebo čo sa často hovorí, že bolo treba nejaké iné prostriedky, bolo treba na nejaké provízie, nie, ale naozaj, v skutočnosti sa stalo to, že inflačný faktor, ale aj faktor nových predpisov a nových noriem spôsobil to, že cena takto markantne narástla. To znamená, v praxi teraz, keď sme zastavili výstavbu diaľnic a vrátime sa k tomu zase, alebo naštartujeme to ,možno vlády, čo prídu po nás o 7-8 rokov, minimálne takýto nárast bude pri výstavbe diaľnic zase len v nových cenách. Pretože zase sa prejaví, história sa opakuje, žiaľbohu, pre Slovensko negatívna história a zastavenie diaľnic pod heslom "nebudeme plytvať" sa nám vlastne prejaví tak, že budeme plytvať oveľa viac, pretože cena tých diaľnic postavená za 7 rokov, za 10 rokov bude minimálne o tých 160 % vyššia. A pýtam sa teda, čo je plytvanie? Plytvanie je to, že boli zastavené diaľnice na Slovensku, a keď ich budeme stavať neskôr, o čom nikto nepochybuje, spôsobí nám inflácia, ale aj objektívne nové európske normy, nové slovenské normy to, že tá cena takto výrazne narastie.
A toto sú faktory, pre ktoré naozaj tvrdenia pána ministra Figeľa, ale aj súčasnej vlády na obhajobu plytvania a zmysluplného čerpania štátnych prostriedkov ostávajú len v teoretických, hypotetických úvahách, pretože naozaj to počká niekoho po súčasnej vláde a bude to ešte-ešte horšie.
Ďalej sú tie frázy: "Eurofondy sú najlacnejšie peniaze, pretože Európska únia nám ich dáva ako granty." Ja osobne som presvedčený o tom, že táto poučka je známa každému priemernému Slovákovi, pomaly každému päťročnému dieťaťu, pretože možno ešte menej známa je poučka "keď bude pršať, bude rásť tráva" ako tá, že eurofondy sú najlacnejšie. To všetci dobre vieme. Od roku 2004 to všetci dobre poznáme, ale nemáme dostatok eurofondov na to, aby sme mohli stavať tak, ako to Slovensko potrebuje, a preto sme pristúpili k iným, razantnejším krokom.
Ale čo je zarážajúce na súčasnom postupe vlády Slovenskej republiky, pán minister niečo iné káže, tie poučky, ktoré sú všeobecné známe, aj tie frázy, a niečo iné koná. Pretože v schválenom štátnom rozpočte sa dočítate, že fondy určené na výstavbu diaľnic sú na úrovni 37 % oproti roku 2010. Toto je pre mňa naozaj zarážajúce. Na jednej strane chceme, eurofondy sú najlacnejšie, stále sme tu kŕmení všeobecnými frázami, ale fakty a skutky sú tie, že v rozpočte je o 63 % menej prostriedkov z eurofondov na výstavbu diaľnic, ako tomu bolo v roku 2010. Toto je už veľmi tiež silná káva.
A podotýkam, že nešťastné bolo zastavenie tiež úseku na D3 Žilina - Strážov, Žilina - Brodno a Žilina - Brodno - Kysucké Nové Mesto, ktoré boli plánované z eurofondov a, samozrejme, momentálne je konkrétne o 272,8 mil. eur, tých prostriedkov na výstavbu diaľnic menej ako v roku 2010. Ako chceme využívať eurofondy, keď naplánujeme o 272,8 mil. menej?
Takisto tie frázy alebo sľuby a realita. Tie frázy a v praxi iné konanie vidíme v elektronickom obstarávaní. K elektronickému obstarávaniu sa zaviazala vláda Slovenskej republiky vo svojom programovom vyhlásení, avšak s dodatkom, keď je to možné. Samozrejme, ja som aj vtedy namietal, že nedá sa na to, na všetko urobiť, pretože na líniové stavby je jednoducho nemožné elektronicky obstarávať.
Pán minister Figeľ ešte vylepšil tento záväzok tak, že celý rezort dopravy bude obstarávať len elektronicky. Verejné obstarávanie elektronicky nie je realitou, tak ako bolo sľúbené, obstaráva sa ďalej, ale konvenčne. Napr. technická štúdia za 150-tisíc eur Žilina - Dubná Skala. A čo je ešte horšie, mimoriadne horšie a mimoriadne netransparentne sa obstaráva ako v prípade výberu zhotoviteľa D1 Jablonov - Studenec, druhý profil, najnetransparentnejšou metódou v zákone o verejnom obstarávaní a to je rokovacie konanie bez zverejnenia.
Taktiež dokumentáciu na ponuku, ktorú bolo nutné okamžite aktualizovať z dôvodu zastavenia PPP balíka č. 1, na úsek D1 Jánovce - Jablonov zadala Národná diaľničná spoločnosť priamo bez súťaže, priamo z ruky. Čiže je to fakt na zamyslenie. My budeme len obstarávať, pýšime sa tým, že zabezpečujeme elektronicky tonery, čo je v poriadku, že zabezpečujeme žiarovky, ale tie veľké investičné celky sa dejú, žiaľbohu, tak, ako sa dejú, to znamená, podstatne horšie, lebo my sme si nikdy nedovolili neobstarávať, obstarávať mimo rámec zákona o verejnom obstarávaní. Čiže pán minister Figeľ koná tak transparentne, ako konajú jeho nominanti v NDS-ke.
Napr. čo už spomínal k tým elektronickým obstarávaniam na žiarovky, však zahmlieva skutočné a hlavne reálne transparentné obstarávania. A mám pocit, že občania zase boli oklamaní peknými a ľúbivými frázami, ako sa to ide len dobre robiť, a vtedy som ozaj vysvetľoval, že stavby nie je možné takto obstarávať. A čomu nerozumiem, že čo sa mohlo naozaj elektronicky obstarávať, napr. tie technické štúdie, lebo technická štúdia má možno desať parametrov, ktoré sa dajú pomerne jasne zadefinovať, tak ani tie neboli obstarávané elektronicky, ale úplne inou metódou. Takže ja už neviem, čo chceme robiť elektronicky, a to je vlastne tá výhrada č. 3. Prečo sa výhrada č. 3, prečo sa tak nedeje? Alebo mám to chápať tak, že na stavbu Jablonov - Studenec, ktorá bola zadaná priamo rokovacím konaním bez zverejnenia a ktoré Váhostav, mám to chápať tak, že alebo asi je to fakt, že pán Široký je mecenášom KDH odo dneska? Neviem. Lebo nám bolo vytýkané, že sme v područí mecenáša SMER-u, a preto má Váhostav toľko zákaziek.
Mimochodom, objektívne som sa na to chcel vždy pozrieť a naozaj Váhostav zanechal za sebou veľa, veľa krásnych stavieb, inžinierskych stavieb a má sa čím popýšiť. A mimochodom zase som si len pozrel vývoj firmy Váhostav, kde firma Váhostav expandovala v rokoch 2002 až 2006, to znamená za vládnutia SDKÚ a KDH v rezorte dopravy, expandovala z necelej 1 mld. ročného obratu na 4 mld. ročného obratu. Momentálne sa hýbe niekde okolo 4,5-5 mld. Tak koho mecenášom bol pán Široký? SDKÚ a KDH alebo SMER-u? Pretože vývoj tej firmy vzrástol, ako som už povedal, z 1 miliardy na 4 miliardy. Za naše štyri roky osciloval niekde medzi 4-4,5 miliardami. My sme nikdy nezadali inak ako vo verejnom obstarávaní žiadnu zákazku a tu prvá zákazka sa objedná rokovacím konaním bez zverejnenia, zrejme pán Široký je odo dnes mecenáš SDKÚ a KDH.
A ďalšia taká poznámka je tá, že som začul, že čakáme na nový zákon o verejnom obstarávaní. Ale čo vám bráni obstarávať, tak ako ste sa zaviazali, elektronicky už dnes? Zákon nezakazuje obstarávať elektronicky. Čiže nevidím to tak reálne, tak ako to sľubujete o elektronickom obstarávaní stavieb a podľa mňa je to absolútny nezmysel.
Ďalšie tie všeobecné frázy, ktoré tu počúvame, sa dajú zhmotniť do nejakého takého spoločného menovateľa: "Chceme stavať a budeme stavať." To je všetko pekné, ale ako to chcete stavať a aké sú reálne kroky, čo chcete urobiť? Zase len sa opriem o návrh štátneho rozpočtu. Ja som stále nechápal, prečo ste ani ten triviálny záväzok nedali do programového vyhlásenia vlády, koľko chcete stavať a koľko odovzdáte do užívania. Myslím, že všetci dobre viete, že naša vláda sa zaviazala 100 kilometrov, odovzdala necelých 140 a nad rámec toho sme sa pokúsili spustiť aj PPP projekty, pretože aj tých 140 km sme videli, že bude málo. V programovom vyhlásení súčasnej vlády je nula, čiže nevieme, máme tam len všeobecnú frázu, chceme stavať a budeme stavať, ale už ten prvý krok, ktorým možno vidíme, čo chceme stavať a budem stavať, je návrh štátneho rozpočtu na roky 2011 až 2013.
Z návrhu štátneho rozpočtu sú výdavky štátneho rozpočtu na realizácie programov na rok 2011, zase to zapakujem, na strane 20 Cestná infraštruktúra, sú to programové ciele podľa Eurostatu, v zabezpečení nadštandardného cestného spojenia je dĺžka odovzdaných úsekov, kilometrov do užívania v roku 2011 5,2 kilometra a v roku 2012 5,2 kilometra. Tak takýto úbohý cieľ, si myslím, že by si ministerstvo ani vláda Slovenskej republiky nemala dávať, a "chceme stavať a budeme stavať a ideme, nezastavili sme diaľnice, budujeme diaľnice" je pretavené, dámy a páni, do záväzku súčasnej vlády v štátnom rozpočte 2011 odovzdať 5,2 kilometra a v 2012 5,2 kilometra.
Chcem len povedať, že cieľ odovzdať v roku 2011 5,2 kilometra diaľnice je zrejme zrkadlom neriadenia rezortu a podriadených zložiek a taktiež zrkadlom toho, že okrem dvoch technických štúdií a jednej dokumentácie na stavebné povolenie sa v príprave nepokračuje, čo je veľmi, veľmi nebezpečný postup, pretože - a to je výhrada číslo 4, prečo sa nepokračuje v príprave tak, aby sa dalo plynule stavať, pretože toto sa nám vráti. Keď sa zastaví príprava, príprava sa dá dobehnúť potom za dva-tri roky a naozaj nebude po vláde súčasnej čo stavať.
Chcem ešte zdôrazniť, že aj ten záväzok na rok 2011, ktorý je úbohý a biedny 5,2 kilometra a ktorý naozaj svedčí o tom, že ste zastavili výstavbu diaľnic, je takisto nereálny, lebo po zastavení tých všetkých úsekov je nereálne odovzdať 5,2 kilometra v roku 2011 a ani tento záväzok v roku 2011 nebude splnený.
Za pol roka bola vypísaná jediná súťaž na zhotoviteľa stavby, to je D1 Jánovce - Jablonov 18 kilometrov, pričom podľa dohody, ktorú sme vždy robievali medzi ministerstvom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, malo byť verejné obstarávanie uskutočnené napríklad na stavby D3 Žilina - Strážov, Žilina - Brodno, na dodávateľa stavby, na zhotoviteľa stavby a R2 Žiar nad Hronom - obchvat. Ak je záujem vlády o výstavbu taký eminentný, ako je možné, že aj v pléne, ako je možné, že bola vypísaná jedna jediná súťaž za pol roka? Však to je nonsens, čo sa deje. A to je výhrada číslo 5 na pána ministra. Ako je možné, že aj v pléne Národnej si robíte posmech z Kysučanov, keď ste im v októbri odkázali, citujem: "Stavba diaľnice D3 nebola zastavená." Avšak napriek vašej celkom realistickej rétorike ste uviedli, že pokračujete celkom reálne a neprofesionalitou prechádzajúceho vedenia bol Úradom pre verejné obstarávanie zrušený tender, pretože Národná diaľničná spoločnosť urobila chyby v súťažných podkladoch.
Prečo ste tie chyby za pol roka neodstránili? Prečo ste nevyhlásili tú súťaž? Ako je možné, že napriek vašej profesionalite nebola doteraz uskutočnená súťaž na uvedené úseky? A nie je pravda, že D3 je podľa vášho názoru zbytočná? Máte vôbec predstavu, že D3 je jediným prioritným diaľničným projektom zadefinovaným v stratégii Európskej komisie? Máte vôbec predstavu, že aké tovarové toky budú tadiaľ tiecť po spustení prevádzky alebo spustení fabriky v Nošoviciach, ktorá významne kooperuje s Kiou v Tepličke pri Žiline? Čiže toto budú také kolapsy, ktoré spôsobia naozaj vážne problémy v dopravnej prejazdnosti Slovenskej republiky.
Takisto zase musím povedať - propaganda. Zastavením výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, to jest vylúčením týchto úsekov z výstavby, Národná diaľničná spoločnosť musí presunúť z roku 2010 cca 117 mil. eur do roku 2011. Z týchto peňazí ide väčšina práve na eurofondy a zasa len tá propaganda. Včera som zachytil v médiách, že vláda s veľkou pompou, pretože mýto nezabezpečuje dostatočné prostriedky, musí presunúť z kapitálových výdajov na bežné výdaje Národnej diaľničnej spoločnosti tých 117 alebo 118 mil. eur a je to preto, lebo to tá predchádzajúca zlá vláda urobila. Prečo nepoviete pravdu, je to preto, že ste nevyčerpali v roku 2010 tieto prostriedky a nemáte inú možnosť, ako ich presunúť?Prečo nepoviete pravdu, že mýto aj po tom dvojmesačnom prerušení na cestách I. triedy generuje príjmy také, ako boli plánované? Tak to je jednoduchá otázka na prevádzkovateľa, na Národnú diaľničnú spoločnosť. A už také nezmysly, že skrz mýto musíme presunúť tieto prostriedky, len aby ste zakryli svoju nemohúcnosť preinvestovať tie prostriedky v roku 2010, musíte presúvať, tak to je už ozaj nič iné ako propaganda.
Ešte sa chcem zmieniť o tom, že takisto súťaže, ktoré sa pripravujú, sú naozaj veľmi, veľmi v strese robené. Napríklad tá jediná, ktorú ste spustili na osemnásťkilometrový úsek Jánovce - Jablonov ako náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu, zdôrazňujem, že to je možno necelá jedna pätina, lebo je to 18 kilometrov, a táto príprava tejto stavby mala jasný termín pred komunálnymi voľbami, len aby ste sa preukázali, ako vy idete stavať pred komunálnymi voľbami a ku dňu komunálnych volieb bola narýchlo objednaná a vypracovaná dokumentácia na ponuku a taktiež sa objavili prvé závažné námietky zo strany uchádzačov, ktoré spôsobia, a to už viem so 100-percentnou istotou, že na jar sa táto stavba nezačne, a to len vďaka tomu, že ste dotlačili ľudí k stresovému konaniu pred komunálnymi voľbami. Samozrejme, je to vaše právo, ale k takémuto nezodpovednému konaniu boli pritlačení nielen zamestnanci Národnej diaľničnej spoločnosti, ale aj ministerstva dopravy. A keď... Paradoxom je aj to, že Národná diaľničná spoločnosť ešte ani nedodala dokumentáciu a už muselo mať ministerstvo dopravy pripravený schvaľovací list.
Pán minister, povedzte mi, o koho propagandu ide, máte pocit, že v minulom období pri začínaní verejného obstarávania sme poklepávali kamene ako v tej Galante, ktorú som už spomínal, že pred dvomi mesiacmi bol poklepaný kameň a dodnes tam ešte nikto nestavia, lebo ešte nie je vybratý zhotoviteľ, a máte pocit, že v minulom období sa zadávali dokumentácie projektantom takto z ruky, ako to robíte vy?
A čo je ešte horšie, že vy potriete aj opodstatnenie riadiaceho orgánu. Ministerstvo dopravy je riadiaci orgán pre Operačný program Doprava a to má svoje procedúry, postupy, ktoré sú nemenné, to znamená, tento riadiaci orgán musí dodržať tento postup tak, že najskôr sa vypracuje dokumentácia na ponuku, potom túto dokumentáciu predloží Národná diaľničná spoločnosť riadiacemu orgánu, ten ju odsúhlasí, vráti Národnej diaľničnej spoločnosti a tá až potom môže vyhlásiť súťaž.
Skutočnosť, komunikácia pre ponuku ešte na túto stavbu Jánovce - Jablonov nebola dopracovaná, ešte nebola dodaná ani na riadiaci orgán, na ministerstvo, ale riadiaci orgán už musel dať súhlas, že táto dokumentácia je v poriadku.
Podľa môjho názoru vy si nezaslúžite ani to, aby ste zastávali funkciu riadiaceho orgánu, odhliadnuc od toho, že prvý monitoring z Európskej komisie a prvý monitorovací výbor vám túto vec vytkne a možno, že zdrží celú stavbu ešte dlhšie a možnože sa nezačne ani v roku 2011, hoci s istotou viem povedať, že na jar 2011 sa nezačne.
Stále nám chýba to, že nevieme, čo kde, kedy a za čo chce súčasná vláda realizovať. Už sme sa dozvedeli z návrhu štátneho rozpočtu, že to bude 5,2 kilometra v roku 2011, čo je podľa mňa klamstvo, lebo nebude, a v roku 2012 5,2 kilometra, ale stále to je málo, pretože podľa môjho názoru sa vedenie rezortu doteraz neoboznámilo s postupmi v investičnej výstavbe, s postupmi prípravy a neviem prečo, ale stále nie je na stole a nie je transparentne predložený postup prípravy a výstavby diaľnic.
Tvrdenie, ktoré citujem, "bývalá vláda zdedila takmer 90 kilometrov rozpracovaných úsekov a my ich až toľko rozpracovaných nemáme", hovorí o tom, že pán minister nevie, čo v tom zúfalstve po jeho zastavení diaľnic má robiť, a v čase prevzatia rezortu ste mali naozaj rozostavaných 88 kilometrov diaľnic. A som veľmi rád, že máte čo odovzdávať, pretože, pán minister, okrem už vysúťaženej a pripravenej stavby R4 Košice, ktorá sa zdržala na Úrade verejného obstarávania, R4 Košice - Milhosť a doplnenia toho pol profilu, ktorý ste darovali mecenášovi KDH pánovi Širokému na D1 Jablonov - Studenec a ktorý ste tak netransparentne zadali, tak rýchlo poklopávať žiadny kameň so zhotoviteľom nebudete.
Pán minister, vidím vás v televízii skoro každý deň, čo striháte pásky odovzdaných diaľnic. V poslednom období napríklad obchvat Horná Štubňa, obchvat Trstená, za chvíľu Žarnovica - Šášovské Podhradie. Odovzdávate nové motorové jednotky, čo nebolo jednoduché spustiť a jednoduché negociovať s Európskou komisiou, pretože Slovenská republika je zatiaľ jediná v Európskej únii, ktorej sa podarilo alokovať prostriedky a zmysluplne aj čerpať prostriedky na dodanie motorových jednotiek na osobnú železničnú dopravu. Odovzdávate železničný tunel pri Novom Meste nad Váhom.
Pre mňa je ale zarážajúce to, že čo budete odovzdávať vy po ukončení vášho funkčného obdobia. Čiže vôbec nie je pravda, že sme chceli strihať pred voľbami pásky. A aby to bolo pre vás poučné, ešte raz uvediem, o ktoré stavby ide, je to križovatka D2 Stupava-juh, R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie, druhá etapa, čo budete za chvíľu, Trstená obchvat na R3, Horná Štubňa na R3, R4 Svidník - Nitra-západ - Selenec, R1 Selenec - Beladice, R1 Beladice - Tekovské Nemce - Banská Bystrica - severný obchvat.
Takže, pán minister, takmer 90 kilometrov máte skoro hotových, ale nie vďaka vášmu laxnému prístupu a mám vážnu obavu o tom, že v roku 2014, ak táto koalícia vydrží do roku 2014, nebude a bude mesačná krajina, nebude ozaj čo odovzdávať.
Takže uskutočnením tejto propagandy zo strany ministra bez zmenenej stratégie rezortu dopravy do roku 2020 a zmeneného programu prípravy a výstavby do roku 2010 bude pán minister evidentne zavádzať vládu, aj predsedníčku vlády, a, žiaľ, páni poslanci z koalície, aj vás, sa mi zatiaľ zdá. A tým, čo sa objavuje či už v programových cieľoch, čo som povedal 5,2 kilometra, či už vo východiskách štátneho rozpočtu, jednoznačne, že slová "chceme stavať", "budeme stavať" sú nezmyselnou frázou z úst súčasného vedenia rezortu dopravy.
Sami sa dozviete až v apríli, čo ste vlastne spôsobili, keď ste nechali rezort dopravy ľuďom, ktorí nikdy v stavebníctve a v doprave nepracovali, a čo horšie, ľuďom, ktorí sú akurát tak napojení na neúspešného uchádzača z mýta, ktoré, to, čo som dokumentoval asi pred týždňom.
Výhrada číslo 6, pán minister, ako je možné, že po vašom nástupe do vlády sa zastavila a bolo zastavené všetko, čo sa dalo. Pozrite sa do minulosti, čo po mojom nástupe do rezortu som zastavil, a pomaly na polroka verejného obstarávania vytvoril tým pán minister katastrofálne podmienky na stavebnom trhu. Pretože tá nezamestnanosť bude markantne stúpať po týchto krokoch.
A zase len moja otázka, ktorá je pretavená do toho návrhu uznesenia, ktoré sme pripravili, prečo ani po polroku šafárenia v rezorte dopravy nie ste schopný predložiť časový a vecný harmonogram postupu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest? Reálny harmonogram s primeranými finančnými alokáciami na výstavbu zastavených úsekov, podotýkam, hotových PPP projektov? A predložte tento harmonogram. Vašim rečiam o stavebnom boome na jeseň tohto roku už podľa mňa po tomto harmonograme nebude veriť, ale už ani dnes neverí ani škôlkar.
Dajte na papier, čo ste priznali v programových cieľoch, tých 5,2 kilometra na rok 2011 a 5,2 kilometra na rok 2012. To je tempo, ktoré je evidentne zodpovedné a zodpovedajúce vašej zodpovednej dopravnej politike. 5,2 kilometra je zrkadlom citátu pána ministra: "Hľadáme a našli sme pre Slovensko ten najlepší model." Zatiaľ si to viem vysvetliť len tak, že naozaj iba hľadáme.
V stručnosti len premietnem tento ďalší graf a to je to, kde sa, nechcem vás zaťažovať veľkými číslami, ale tie východiská vidíte, 600 kilometrov je v prevádzke, 84 kilometrov bolo rozostavaných v roku 2010 pri striedaní vlád. Priebeh výstavby v roku 2010 až 2014 a to je, čo nás mýli a zaráža, vidíte tam za, v našom programovom vyhlásení, ktoré sme pripravili, bolo reálne pripravených na odovzdanie 210 kilometrov diaľnic a teraz z tohto, čo vieme vyčítať, je reálne pripravených na odovzdanie v rokoch 2010 až 2014 40 kilometrov diaľnic.
Takisto bolo reálne, vieme to zdokumentovať, minule som to dokumentoval aj po stavbách, pri našej dynamike by bolo v roku 2014 180 kilometrov rozostavaných úsekov a tu bude možno 110 kilometrov rozostavaných. A čo je najnebezpečnejšie, a to je tá história, že takéto zabrzdenie a zastavenie výstavby diaľnic sa nám vypomstí do budúcnosti, ja vás nechcem mýliť tými časmi, ale my sme mali cieľ odovzdať celú sieť diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2037 a súčasný stav s tým, že sa na roky 2010 až 2014 takto stlmila a zastavila výstavba diaľnic, bude možno s odretými ušami 2081. A to je to, čo nás vyrušuje.
Preto vy choďte do Sučian a povedzte im, že počkajte si do roku 2020 na diaľnicu, choďte do Michaloviec a povedzte im, počkajte si do roku 2040 na diaľnicu, choďte do Košíc a povedzte, že Budimír - Bidovce, to je severojužný obchvat Košíc, bude v roku 2030. Čiže toto sú také nebezpečné čísla, ktoré sa vypomstia nie vám, lebo mám pocit, že vám to vydrží, chceme stavať a budeme stavať celé štyri roky, a hoci každý súdny človek už tejto rétorike nebude veriť, ale zrejme koaliční poslanci tomu stále veria. Čiže toto vidím veľmi, veľmi nebezpečné.
Pár slov k PPP. Pondelkové rozhodnutie o zastavení tretieho balíka PPP projektov znamenalo podľa mňa obrovskú prehru pre ministra dopravy, ktorý si musí byť sám vedomý, čo nastane, ak tieto úseky nebudú začaté na jar 2011. To je to, že minister Figeľ nemá riešenie na výstavbu D1 v okolí Žiliny, potvrdil aj tým, že nevedel, ani koľko stojí tento úsek, pretože je tu názor, že poďme stavať tunel ako prvý a postavme ho za 400 mil. eur a tieto peniaze vyzbierame od ostatných operačných programov.
Tunel, pán minister, osciluje niekde okolo 600-650 mil. eur, toto je jeho cena. To znamená, že ak sa vám aj podarí... (Reakcia ministra.) To je vrátane štátnych peňazí, tých 650. Čiže ak sa vám aj podarí, čo tiež spochybňujem, z ostatných operačných programov realokovať do operačného programu tých 400 mil., nebudete vedieť zrealizovať ani tento, pretože to nie je jednoduché. Jednoducho musí byť najprv vôľa realokovať z ostatných operačných programov 400 mil. eur do Operačného programu Doprava, táto vôľa musí byť schválená vo vláde, musí byť predschválený Národný strategický referenčný rámec, čo znamená, že musí byť odsúhlasená Európskou komisiou takáto zmena Národného strategického referenčného rámca, čo nie sú naozaj jednoduché rokovania a môže to potrvať pol roka, možno rok. Ja to neviem teraz zhodnotiť, ale sú to náročné rokovania.
Ale čo je na tom najhoršie, že aj keď hneď tých 400 mil. eur bude schválených a bude presunutých do Operačného programu Doprava, bude k nim treba doložiť z Operačného programu Doprava ďalších možno 200, možno 250 mil. eur, ktoré zase budú chýbať na tých úsekoch, ktoré som už povedal. Jednoducho nebude sa stavať D3 na Kysuciach, nebude sa stavať obchvat Košíc Budimír - Bidovce a rôzne iné stavby, ktoré boli zahrnuté v Operačnom programe Doprava, pretože alokácia v tomto programe už bude vyčerpaná.
Čiže vyjadrenia o nekonečných európskych prostriedkoch sú fikciou a zavádzaním verejnosti bez relevantných faktov a to nás mýli, že vláda nevyužila priaznivú situáciu na finančných trhoch, lebo naozaj pre Slovensko finančné trhy určili 3,4 mld. eur. To sú obrovské peniaze, ktoré sa nepodarilo zabezpečiť nikomu. Z týchto 3,4 mld. bola jedna miliarda z EIB, 0,25 mld. eur z Európskej banky pre obnovu a rozvoj len na výstavbu D1. Takúto akumuláciu európskych prostriedkov sa nepodarilo naozaj zohnať žiadnej krajine v Európe.
A súčasná vláda so svojou ľahkosťou vyhodí tých 3,4 mld. iných zdrojov, ako sú štátne, ako sú eurofondy, ale najmä preto, že štátne eurofondy potrebujeme určiť inde, aby sme ozaj zdynamizovali výstavbu diaľnic, a vláda s ľahkosťou tieto prostriedky zahodí, pretože ich zrejme nepotrebuje. Nad čím krútia hlavu aj banky, aj Európska investičná banka, že takýto ústretový krok a odmietnutý z úrovne Slovenska sa im ešte naozaj nestal.
O to viac, že PPP projekty mali byť naozaj dynamikou rozvoja výstavby diaľnic na Slovensku a v operačnom programe tie alokácie, ktoré sú v Operačnom programe Doprava, naozaj nepostačia na výstavbu. A o to viac, že ten tunel, ktorý chce súčasná vláda stavať za štátne a europrostriedky, to úplne potiera zmysel PPP projektov, pretože verejno-súkromné partnerstvo je založené na tom, že tie najťažšie úseky stavieb, ktoré sa dajú realizovať, nech postaví súkromník v tom verejnom súkromnom partnerstve, pretože on si s nimi naozaj ľahšie poradí a má ten tlak bánk, aby ich staval v čase, v kvalite takej, ako je potrebná. A preto sa naozaj najťažšie úseky, čo je zaužívané pravidlo a vo svete vyskúšané, zadávajú cez PPP projekty.
Súčasná vláda zastavením tretieho balíka PPP projektov ide stavať ten najťažší úsek za štátne, samozrejme, zatiaľ je teoreticky možné, že bude ukončený v roku 2016, ale nezdá sa mi pri súčasnej akcelerácii vlády, a tie ľahšie úseky chce robiť cez PPP.
Dámy a páni, zabudnime na PPP na Slovensku, pretože tie banky, ktoré nedali prostriedky inde, je to možno 12-13 európskych bánk, na čele ktorých je EIB (Európska banka pre obnovu a rozvoj), tieto prostriedky musel rýchlo realokovať, pre neschopnosť Slovenska dotiahnuť tieto projekty do konca. A neverím, hoci si to neželám, ale neverím, že PPP projekty na Slovensku ešte nejaké spustené budú. Najmä z toho, že bankové domy už odmietnu financovať investície na Slovensku pre takúto váhavosť, nekompetentnosť a neschopnosť súčasnej vlády Slovenskej republiky.
Dámy a páni, to chcem ešte dodať, že neobstoja ani tvrdenia o predraženosti. To som už vysvetľoval, že porovnajme si ukončené s ukončeným a nie ukončené so chcením a fikciou pri slove predraženosť. Ale to nás ešte mýli, že Slovenská republika týmto zastavením výstavby diaľnic a zastavením PPP projektov neuchopila priaznivý vývoj na finančných trhoch pri výhodnej cene peňazí a neuchopila tie prvé dva reálne pripravené projekty so zabezpečeným financovaním na 105 km diaľnice, ktorá je nevyhnutná na spojenie západu a východu, to myslím, že všetci poznáte. A už sme viackrát hovorili o tých ročných stratách z tohto zastavenia, o tých škodách, ktoré sa budú naďalej realizovať. Ale najhoršie je to, že nemáme žiadne adekvátne riešenie postavené na stole, a preto sme ani, preto sme ani, preto nás to stále mýli a preto chceme, aby sa prijalo toto uznesenie, aby sme si vlastne povedali, čo vlastne ďalej ideme robiť.
Takisto ako propagandu vnímam toto zastavenie tretieho balíka a o tých vnúčencoch už ani nehovorím. Prvý balík zastavil pán minister preto, že nechce zadlžovať naše vnúčence. Zrazu tretí balík - už mu vnúčence nevadili. Tretí balík je najlepší, keď pána ministra zastavila koaličná rada alebo keď ho doslova vyprášila s tretím balíkom, tak už zase bol tretí balík. Predtým ani slovo o tom, že bol zle pripravený, netransparentný a čo? Ale zase už je rétorika taká, ideme, nechceme zadlžovať vnúčence a tento balík bol predsa len zle pripravený.
Ja už tomu nerozumiem, že skúste si mapovať alebo skúste si urobiť nejaké objektívne posúdenie tých výrokov, a je to naozaj zarážajúce, čo sa tu teraz deje. Čiže zase je teraz len ten tretí balík najhorší a nechceme plytvať a ideme stavať inak, ale nemáme adekvátnu náhradu ako inak. A to je naozaj, naozaj veľmi zlé.
Chcem povedať, že dnes už po zastavení aj tretieho balíka PPP projektov a pri nedostatočných zdrojoch z EÚ prostriedkov a poddimenzovaniu financovania diaľnic sa medzera v nedostavanosti diaľničnej siete bude ešte zväčšovať, pretože takýmto chaotickým konaním sa stráca čas a možnosť ukončiť aspoň chrbtovú, základnú sieť diaľnic potrebnú na odstránenie regionálnych rozdielov, nehovoriac o tom, že takáto výstavba generuje vyše 10-tisíc pracovných miest a tieto sa na Slovensku stratia.
Stále sa ešte hovorí, a k tomu sa chcem vyjadriť, k megapredraženým projektom, tučným maržiam a otázkam, prečo bola cena na treťom balíku výrazne predražená a komu mali ísť prostriedky z rozdielu. Odpovedám, na tú jeho údajnú zľavu, ktorú bližšie pán minister nevedel vysvetliť a nikomu ju nepovedal, a taktiež tá zľava vyplývala len zo smernej ceny, ktorú sme podpísali preto, aby sme naozaj mohli v čase vegetačného kľudu robiť výrub stromov, pretože inak by sa nestihla letná sezóna 2010. Taký bol náš zámer.
A, pán minister, vám sa naozaj nepodaril uzavrieť ešte žiaden projekt, a preto sa bavím s vami len hypoteticky, a naopak, taktiež odpovedám otázkou, kde išli peniaze, ako sú napríklad Ladce - Sverepec, kde je rozdiel, zase si dovolím týmto grafom, máte to tu zdokumentované, kde je rozdiel 14 mil. eur oproti bežnej cene v tom období.
Čiže, dámy a páni, tu je ten stručný graf, bežná cena diaľnic v tomto období bola 15 mil. eur na kilometer, vidíte ten prvý stĺpec. Zakontrahovaná cena bola 13 mil. eur na túto stavbu D1 Ladce - Sverepec, ale cena skončila na 29 mil. eur, to znamená skoro 900 mil. korún. To znamená, že rozdiel je 14 mil. eur. A ja sa teda legitímne pýtam, pretože vy sa pýtate, kde boli určené tie prostriedky, ktoré sme my chceli ušetriť, komu ste ich chceli dať? Čiže to je len fikcia. Ja sa pýtam, komu ste vy dali tieto prostriedky, keď ideme na takúto rétoriku? Komu ste dali na tejto stavbe 420 mil. korún? Čiže keď chceme takto, tak zase len hovorme skutočnosť oproti skutočnosti. Nie hypotézy.
Záverom PPP projektov je fakt, že v čase, keď sa všetky európske štáty doslova, všetky európske štáty doslova bojujú o záujem investorov, sa Slovensko touto nezodpovednou filozofiou dostáva naozaj do karantény. A to nás mýli, či je si vláda vedomá, že zahraničné banky, znova to zdôrazním, chceli investovať do výstavby na Slovensku 3,4 mld. eur, a je si vláda vedomá, že z toho 1 mld. bola z EIB, 0,25 mld. z IBR a po takomto konaní, ktorým ste zastavili dva pripravené a zafinancované projekty, asi sotva dosiahne Slovenská republika bonitu, ktorá bola nastavená aj úspešnou realizáciou druhého balíka PPP. A budem naozaj v očakávaní, či vôbec nejaký PPP projekt pripravíte, ak vôbec, a či vôbec naň budú prostriedky z eurofondov, aj prostriedky zabezpečené.
Dámy a páni, takáto rozhodná nerozhodnosť a takéto nekompetentné konanie spôsobí to, že Slovensko naozaj sa dostane do veľkého útlmu a do veľkej tmy v postupe výstavby diaľnic a regionálne disparity budú naďalej veľkým strašiakom Slovenska. A zdokumentoval som, že vlastne tá cena diaľnice, ktorá bude realizovaná za ix rokov, bude potom ešte násobne väčšia, a preto hodnotím takýto postup za plytvanie štátnymi prostriedkami, možno nie tejto vlády, ale tých vlád, ktoré prídu po súčasnej vláde, pretože naozaj tá cena za kilometer diaľnice bude podstatne vyššia.
Čiže cieľom, prečo sme toto zvolali, je, túto mimoriadnu schôdzu zvolali, aby sme sa naozaj bez politikárčenia zamysleli nad tým, či ideme dobrou cestou a aby naozaj Národná rada Slovenskej republiky, či už opoziční, tak aj koaliční poslanci prijali určité uznesenie, ktoré zadefinuje a ktoré zmierni tie škody, ktoré sa stali, a ktoré zadefinuje nejaké povinné postupové kroky rezortu dopravy, ako aj vlády, aby sa táto oblasť výstavby akcelerovala.
Dúfam, že sa stotožníte s tým uznesením, s tým návrhom uznesenia, ktoré sme predložili a ktoré teraz korigujeme a že ho podporíte, aby sme nielen my ako poslanci Národnej rady prevzali určitý diel zodpovednosti za budúcnosť Slovenska, ale aby sme aj všetkým občanom vysvetlili normálne a reálne, akou cestou chce súčasná vláda vo výstavbe diaľnic pokračovať a aké základy na výstavbu diaľnic v budúcich obdobiach chce za sebou zanechať.
Dámy a páni, ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie

16.12.2010 o 9:06 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:56

Stanislav Janiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán podpredseda, ak by som tu štyri roky nesedel a túto problematiku neovládal, tak by som možno aj plakal po tomto štyridsaťminútovom príhovore, päťdesiatminútovom príhovore. Odporúčam kolegom z opozície, že my netrpíme stratou pamäti.
Dámy a páni, dovoľte, aby som vám z poverenia výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu predniesol informáciu k prerokovávanému bodu.
Predseda Národnej rady pridelil predmetný návrh výboru pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu, súčasne ho určil aj za gestorský výbor. Výbor o návrh rokoval včera 15. decembra a uznesením č. 80 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky návrh skupiny poslancov k postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ciest na Slovensku návrh tohto uznesenia neschváliť. Iné výbory o tomto návrhu nerokovali.
Pán podpredseda, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.12.2010 o 9:56 hod.

Ing.

Stanislav Janiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:58

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Ctená snemovňa, milí hostia, som veľmi rád, že pán predseda výboru spomenul pamäť, lebo pamäť je veľmi dôležitou súčasťou aj vedomia, aj svedomia a hlavne zodpovednosti. Ja som presvedčený, že ak nám dobre bude slúžiť pamäť a zodpovednosť, tak nájdeme odpovede na mnohé z tých otázok, na mnohé z toho, čo tu aj odznelo, čo som si starostlivo značil, aj keď tá lekcia alebo prednáška, alebo prezentácia aj s elektronickým videom bola aj pred dvoma mesiacmi, som rád, že téma diaľnic má svoju váhu. Je nielen dôležitou témou, ale súčasťou hospodárskej politiky, regionálneho rozvoja, modernizácie Slovenska, svojím spôsobom aj Európy, a preto jej treba venovať nielen náležitú pozornosť, ale aj zodpovednosť za riešenia.
Dovoľte mi z poverenia vlády Slovenskej republiky vám predložiť krátko stanovisko vlády, ktoré prijala včera k tejto schôdzi k návrhu skupiny poslancov Národnej rady na prijatie uznesenia k postupu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku.
Vláda vo svojom uznesení nesúhlasí s týmto návrhom a, samozrejme, poverila ma v zastúpení predsedníčky vlády vás aj s ním oboznámiť.
To stanovisko máte písomne predložené, nechcem ho detailne prechádzať. Hovorí o rokoch uplynulých, ale aj o súčasnosti a rokoch najbližších. Čo je z neho zrejmé a viac-menej istej reality, ktorú prežívame, skúsim zhrnúť do niekoľkých odpovedí, ktoré súvisia aj so štyrmi bodmi navrhovaného stanoviska skupiny poslancov.
Je tam tvrdenie, že sme zastavili výstavbu, a podložené tým, že najbližšie v roku 2011, 2012 bude odovzdaných 5,2 kilometrov pri spojení Bratislavy a Košíc. Chcem vám povedať, že to nebude ani v plnom profile, lebo tu ide o čiastočný profil Jablonov - Studenec, a že na budúci rok sa nebude veľa otvárať práve preto, lebo sa málo rozpracovalo. To, čo býva na úvod každého obdobia, je dokončovanie úsekov z predchádzajúceho obdobia.
Môj predchodca spomínal politické tlaky. Volebné termíny alebo strihanie pások a technológia a výstavba ciest, to by mali byť veľmi citlivé a zodpovedné témy na naše postoje. To, čo sme mohli vidieť napríklad pri najrýchlejšie otvorenom a najrýchlejšie uzavretom úseku pri Studenci, to bolo ukážkou, ako sa pred voľbami otvára a po voľbách opravuje, pán kolega.
V rokoch 2009 až 2010 sa počet začínajúcich projektov prepadol na dlhoročné minimum. Na dlhoročné minimum, ktoré znamená, teraz žneme ovocie týchto rokov. Vy ste nahradili tú tradičnú klasickú metódu a postup prípravou veľkých, na kontinente najväčších megaprojektov vo forme PPP partnerstva, ktoré, samozrejme, boli na stole ako platné zmluvy a ktoré treba riešiť, resp. ku ktorým poviem niekoľko viet následne.
Napriek tomu, napriek tomu, že napríklad niektoré úseky na D1 už v roku 2008 mali stavebné povolenia, mohli byť stavané, napriek tomu sa ich výstavba nerozbehla, lebo ich ktosi dal do jedného veľkého balíka, na ktorý si požičiame, to nie, že nám niekto dá peniaze, veľmi draho požičiame. A ktosi to bude splácať. Toto bol nábeh na maďarskú cestu do Grécka. Vážne, vážne, aj tam sa to nezrodilo samo od seba a odrazu, ale po postupných krokoch. V 2008. roku boli viaceré úseky pripravené na výstavbu, ale boli následne zabalené do veľkého balíka, a tým aj blokované.
Prečítam ešte jeden dôležitý citát, vyzerá ako z dneška. Stavba takmer sedem a polkilometrového tunela Višňové - Dubná Skala sa začne na budúci rok. Citujem: "Chceme urýchliť výstavbu tunela, pretože projekt je najlepšie pripravený zo všetkých úsekov na diaľnici D1, ktoré treba vybudovať." Autor citátu je premiér Robert Fico, 23. august 2007. Sedem. Na budúci rok to mohol byť 2008. Kedy mal byť prepojený východ - západ? Ešte zostávajú dva týždne do konca roku 2010. Bez tunelov alebo, samozrejme, už som tam pol roka, ale kto to sľuboval a kto pripravil riešenia, ktoré vlastne ani neboli mohli sa spustiť? Pretože napríklad úsek z prvého balíka dodnes nie je odblokovaný kvôli postoju Európskej komisie a ten zase blokuje, blokoval postoj Európskej investičnej banky.
Ale aby som odpovedal na tie body. Okrem tých niekoľkých úsekov, ktoré dokončíme a odovzdáme, tak, samozrejme, sa očakáva finalizácia na budúci rok a v dvanástom roku PPP projektu na R1, ktorá, samozrejme, bude súvisieť aj s ďalšími rozpočtovými nákladmi. Takže v roku 2011 my môžeme reálne odovzdať iba tie úseky, ktoré boli predtým začaté, pretože za jeden rok sa ani technicky, ani technologicky nedá predstihnúť samotná stavba žiadneho úseku.
K tým PPP projektom by som rád dodal nasledovné. Keď nastúpila nová vláda, boli na stole tri balíky, z toho jeden rozbehnutý a dva vynegociované tak, aby sa mohli finalizovať a dostať do výstavby. My nie sme proti PPP forme, ale musí byť výhodná nielen pre firmy a banky, ale aj pre štát, pre spoločnosť, pre ľudí, pre Slovensko. A ide aj o vnúčence, ide aj o deti naše a ide aj o nás, lebo to všetko spolu súvisí. A ja chcem, aby všetci, aby na Slovensku bola perspektíva pre každého, aj pre túto generáciu, aj nasledujúce, aby sme sa poučili od nerozumného hospodárenia už či susedov, alebo dnes mnohých európskych krajín v kríze.
Celkový objem splátok, jednoročných splátok týchto troch balíkov na tridsať rokov každý rok bol na úrovni 700 mil. eur. To je objem, ktorý Slovensko nikdy nedávalo ročne do výstavby diaľnic. To je viac, ako bolo dávané aj v týchto nedávnych rokoch. To znamená od finalizovania výstavby, čo by sme potom robili s ďalšími úsekmi, ktoré ste tu vyčíslili, vymenovali, pospomínali, na východe, na severe, na juhu, kto a za čo by ich staval? Alebo ďalšie pôžičky. Tie nie sú lacné a už lacnejšie nebudú, len drahšie.
Už som povedal, že ten najväčší balík bol tak veľký napriek odporúčaniam všetkých odborníkov, že sám sa blokoval pre ďalšiu výstavbu. Napriek požiadavke o predĺženie termínu, už siedme, ani do konca roku 2010 by odblokovanie nebolo nastalo. A my sme chceli a chceme stavať a budeme stavať, ubezpečujem vás, práve preto ten balík bol otvorený a už jednotlivé úseky idú do súťaže. Tam sa dosiahne aj ten efekt zlacnenia, pretože dobrá súťaž znamená aj dobrú cenu. Ale aj realizácie, nie vyčkávanie alebo špekulácií. A len pripomínam, že diali sa tam aj také témy, ktoré dnes rieši Úrad pre vyšetrovanie, pretože manipulácia čísiel tak, aby sa ukazovalo, že je to porovnateľné s klasickou metódou, sa diala tesne pred schválením vo vláde dodatku ku koncesnej zmluve v prvom balíku.
Pri treťom balíku, o ktorom je reč znovu a ktorý je aktuálny práve v tejto dobe, lebo rozhodnutia týchto dní s ním súvisia, môžem povedať len toľko, že rokovali sme o ňom ako o riešení preto, lebo chceme celý rozsah výstavby riešiť, pokryť, rozbehnúť tak, aby sme sa zhodli v tom, že Slovensko chce a potrebuje postaviť chrbticu aj celú ďalšiu sieť, teda myslím tým D1 aj nadväzujúce ďalšie rýchlostné cesty, za primeranú cenu v potrebnej kvalite a so všetkými ďalšími časovými súvislosťami.
Nikto v jeseni neponúkal eurofondy napriek tomu, že som od začiatku po voľbách, pred voľbami tvrdil to, čo ste aj citovali, že niet lepšej metódy alebo formy v týchto rokoch, sedem úrodných rokov už sa nebudú opakovať, nebude toľko ani európskej solidarity, ani finančných prostriedkov na ďalšiu výstavbu prostredníctvom štrukturálnych fondov a my sme zodpovední za ich plné a efektívne využitie. O toto som sa usiloval a budem usilovať.
Napriek štyrom kolám rokovaní na úrovni Úradu vlády nebol vytvorený záver, ktorý by oprávňoval povedať, máme takéto zdroje. A preto rokovania s koncesionárom o platnom právnom vzťahu som si dovolil viesť preto, aby sme tlačili dole cenu, čo sa aj podarilo, a veľmi výrazne, o 60 mil. ročne na ročnej platbe, to znamená 1,8 mld. eur za tridsať rokov, čo je teda rozdiel, ktorý, pán Vážny hovorí o tom, že to bolo predražené, lebo to porovnáme vyrokované a vyrokované v tej istej kvalite s tým istým zadaním. To je rozdiel oproti tomu, čo možno hovoríte, že porovnávajme ukončené a ukončené, no nedá sa dvakrát postaviť tá istá cesta, aby sa dvakrát porovnávala rovnaká cesta, ale výsledky rokovaní po troch mesiacoch ma oprávňujú tvrdiť aj verejne a opakovane, že to bolo predražené. A zároveň tá zľava, rozdiel oproti predchádzajúcej cene, 27 % na ročných platbách ma oprávňoval to ponúknuť ako alternatívu na dokončenie rozhodnutia vo vláde. A som veľmi rád, že sa našla vôľa nielen zvážiť, ale potvrdiť tú základnú, základnú líniu, alternatívu, o ktorej som rokoval s premiérkou 10. decembra na ministerstve dopravy, v piatok minulého týždňa, ako alternatíve nariešenie, ktoré by sme mohli dosiahnuť, ak sa nájde vôľa a konsenzus pre výraznú realokáciu eurofondov. Doteraz to nebolo.
A to pondelkové rozhodnutie bolo včera vo vláde pretavené do uznesenia vlády, ktoré vám tlmočím preto, lebo to je viac. To je postoj ústavného orgánu Slovenskej republiky. Včera vláda zobrala na vedomie ukončenie koncesnej zmluvy, pretože včerajší dátum bol tým, ktorý bol predtým dohodnutý ako najneskorší, ak nadobudne finalizáciu koncesnej zmluvy a dodatku, ktorej predmetom bolo projektovanie, výstavba, financovanie, prevádzkovanie a údržba úsekov diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Dubná Skala. A zároveň vláda uložila predsedníčke vlády v spolupráci s ministrami práce, sociálnych vecí a rodiny, ministrom financií, ministrom školstva, vedy, výskumu a športu, ministrom životného prostredia, ministrom hospodárstva, ministrom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, ministrom zdravotníctva, prvým podpredsedom vlády a ministrom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a vedúcim Úradu vlády realokovať sumu 400 mil. eur z nezazmluvnených finančných zdrojov z príslušných operačných programov na Operačný program Doprava do konca januára 2011. A po druhé zabezpečiť príslušnú čiastku v štátnom rozpočte na roky 2011 až 2014 na spolufinancovanie projektov v rámci Operačného programu Doprava.
Preto som reagoval, pán kolega, že tu nejde len o európske peniaze, ale aj o štátne a tá suma bude vyššia práve kvôli kofinancovaniu, ktoré je základnou podmienkou aj pri využití eurofondov, aby sme sa rozumeli alebo chceli rozumieť. Takže, možnože vážnejšie, aj keď niekedy to vyvoláva také pohľady, že kto je tu vážny a kto figľuje, myslím to úplne vážne... (Potlesk.) A skôr sa mi zdalo, že vy nemôžete myslieť vážne niektoré pohľady, ktoré budem aj možnože citovať, lebo, lebo to tak nie je.
Mojou povinnosťou bolo dokončiť rokovania, pokúsiť sa o vylepšenie pozície Slovenska, to sa podarilo. A čo ma teda teší dvojnásobne, 2 : 0, je, že sa podarilo nájsť aj dohodu v rámci koalície o tom, že predsa to, čo tri mesiace sa diskutuje, vláda zrealizuje vo forme podstatného navýšenia prostriedkov v rámci Operačného programu Doprava. Samozrejme, o tom ešte treba ďalej rokovať a dosiahnuť súlad a súhlas aj Európskej komisie, ale to je logika pravidiel, o tom diskutujeme, o tom je aj celková zmena alebo revízia operačných programov a národných stratégií po kríze, v polčase plnenia sedemročného rozpočtovania. Má to aj našu národnú, aj európsku logiku a ja som presvedčený, že sa to dá naplniť dohodou s Európskou komisiou. A opakujem, som rád, že tie argumenty a východisko bolo tak presvedčivé, že všetci partneri si ich osvojili ako vlastné a hlavne, že vláda sa rozhodla podľa tejto politickej línie prijať uznesenie.
K tým alokáciám, ktoré sú ďalším bodom stanoviska alebo námetu na túto schôdzu. Viete, to ohýbanie čísel, to nie je dobrá vlastnosť, lebo ono zavádza, ono ukazuje ako keby polopravdy alebo účelovosť.
Po prvé suma, ktorú uvádzate v tom texte, že sa znižujú alokácie, nepredstavuje eurofondy, ale eurofondy spolu s kofinancovaním zo štátneho rozpočtu. No a preto to hovorím, lebo je rozdiel medzi číslami eurofondov a kofinancovania a súčtom týchto položiek.
Po druhé porovnávajú sa tu hrušky s jablkami, čo sa často tu zvykne. Ale chcem povedať, že eurofondy a kofinancovanie z rozpočtu na rok 2011 klesnú oproti plánu, pripomínam oproti plánu, o 63 %. Ide však tu o nepremyslene nafúknutý plán výdavkov za predchádzajúce obdobie, pretože sa nenapĺňali.
Keď som nastúpil do úradu, tak čerpanie z eurofondov bolo na úrovni asi 11 %. A toto slabé čerpanie aj súviselo s tým, že sa všetko otočilo na jednu kartu. Ideme teraz na PPP a, samozrejme, eurofondy sa dostávali do tieňa. Ja to pripomínam preto, lebo je to problém celej republiky. Skoro všetkých operačných programov. V niektorých, týka sa to iných rezortov, je čerpanie v dnešnej dobe, na konci novembra, nad úrovňou dvoch percent alebo štyroch percent a to sú naozaj veľmi zlé na jednej strane východiská alebo stav a na druhej volanie po prehodnotení, po serióznych realokáciách, aby sme neprišli o to, čo nám je dávané, ale boli múdri a ešte s tým spojili svoje či reformy, alebo rozhodnutia a takto vyrástli, neboli odkázaní na darované, ale vedeli to darované dobre využiť.
No a teraz k tej realite. Minulá vláda na tento rok naplánovala na diaľnice a rýchlostné cesty eurofondy spolu s kofinancovaním na úrovni 433,7 mil. eur. No a vďaka tomu, že sa prakticky nerozbiehali nové úseky, sa z toho vyčerpala ani nie polovica. V porovnaní so skutočným čerpaním sa plánuje podľa návrhu rozpočtu vynaložiť na diaľnice a cesty z eurofondov vrátane spolufinacovania oveľa viac. Až vyše 500 mil. eur. Je nanajvýš pravdepodobné, že to bude viac ako reálne čerpanie v tomto roku.
Takže chcem tým vyjadriť zámer a tie čísla z rozpočtu môžem aj ešte doplniť pohľadom, že rozpočet na cestnú infraštruktúru na budúci rok ide nahor o 24 %, zo 761 na 946 mil. eur. Z toho zo štátneho rozpočtu je to nárast o 136 %, teda viac než dvojnásobok oproti tomu, čo bolo.
Chceme stavať diaľnice v plnom rozsahu podľa ambície, ktorá tu bola, ale iným spôsobom. A rozhodnutia, ktoré boli urobené, ale aj kroky, ktoré už boli vykonané, sú realizáciou. Pretože, samozrejme, je to skôr pred nami a ja prvý sa hlásim k tomu, že hodnoťme podľa skutkov. Aj slová sú dôležité a vážme slová a sľuby tiež, tak vážme sľuby, ale skutky ukážu, koľko a za koľko sa postaví. Ale ak ten prvý balík mal znamenať náklad za tridsať rokov vyše 9 mld., tak ako bol na stole, a druhý vyše 8 mld. eur, a ak vieme tento zámer realizovať podstatne lacnejšie, je v tom zodpovednosť aj za nás, aj za naše deti a deti ich detí.
Nerád spomínam cudzie príklady, ale tie sú lepšie než mnohé slová. To, že pri treťom balíku vieme realizovať kombináciu ťažký tunel z európskych a slovenských peňazí a zvyšok buď PPP, nový retender alebo iná metóda, s tým, že PPP forma, ako tu už bolo naznačené, je jednou zo súčastí a bude a máme prvé skúsenosti, ale mala byť zameraná hlavne tam, kde nemôžeme využiť eurofondy, kde jednoducho logika intenzity alebo vzťahu medzi verejným a súkromným kapitálom je oveľa, oveľa silnejšia. A to je napríklad Bratislava alebo Bratislavský samosprávny kraj.
Dovoľte mi ešte možno pár slov na to, čo tu odznelo, lebo to snáď nemyslíte vážne, pán Vážny, že mesačná krajina tu bude v roku 2014 a že minister zavádza. No tak vážte, prosím vás, slová, pretože sa znevažujete. História sa opakuje. História sa môže rýmovať, ale nie opakovať. A pravda o histórii je aj taká, že napríklad v rokoch ´98 až 2002 bolo odovzdaných 83 kilometrov diaľnic a 29 kilometrov rozpracovaných. To len na margo toho, že sa tu čiernobielo posudzuje, či minulosť, alebo politika. My potrebujeme kontinuitu alebo konsenzus v tom, čo je podstatné, ale rozumné, výhodné pre Slovensko.
O cenách. No veď to je obyčajné, obyčajné strašenie, pretože, samozrejme, ceny sa menia, hlavne na medzinárodných trhoch, a tým pádom aj na Slovensku, už či ide o peniaze materiálne, alebo práce, ale môžu ísť aj dole, môžu ísť aj dole, ak nám na tom záleží. A nielen hadíc, žiaroviek, ale aj auditov, služieb, nakoniec aj veľkých, veľkých diel.
Dve rozhodnutia, ktoré sme urobili, hovoria o tom, že lacnejšie, ako to bolo, alebo lacnejšie, ako bolo dohodnuté. V prípade R4 pri Košiciach najlacnejšia ponuka vyhrala. Predtým to nebývalo. Neviem prečo, ale to len hovorím prvý bod.
Druhý, ten spomínaný Studenec, to rozhodlo predchádzajúce vedenie NDS, ktoré je aj v tejto sále, a my sme pokračovali vo forme rokovania s, teda rokovacím konaním bez zverejnenia preto, lebo dohoda bola podpísaná a autorské práva boli predtým vytvorené združením na obidva profily, teda ľavý aj pravý úseku medzi Jablonovom a Studencom. Tak to, prosím vás, neopomínajte, keď hovoríte, čo robíme, ale oproti tomu, ako to bolo dohodnuté, sme vynegociovali vyše 10-percentné zľavnenie. Takže aj sa realizuje, aj lacnejšie - a to sú nielen slová, ale aj skutky.
Žilina - Brodno - Strážov bolo zastavené ešte pred voľbami. Viaceré úseky by som mohol spomínať, ale skôr dopoviem v takom širšom obraze, že chceme aj tie úseky, ktoré sa priamo netýkajú D1, rozvíjať, lebo sa týkajú regiónov, týkajú sa Slovenska ako celku. A napríklad, keď som mal dve stretnutia s poľským kolegom Cezarym Grabarczykom, môžem potvrdiť, že je záujem obidvoch strán dokončiť domáce úlohy. Oni ich majú na niekoľkých úsekoch ciest I. triedy alebo rýchlostnej cesty, my to máme na diaľnici D3. Vyše desať rokov Slovensko neplní bilaterálnu zmluvu o prepojení na diaľnice hore, smerom na Poľsko. Slovo treba dodržiavať a zároveň by nám to pomohlo v tranzite, ktorý navýši príjmy, resp. zlepší parametre na hraničnom prechode. A spomínam to preto, lebo je to D3, chceme, aby sa na Kysuciach stavalo, aj smerom na Českú republiku, aj smerom na Poľsko. A to chceme, hovorím s vážnosťou, to nehovorím preto, aby reč nestála.
Mám predstavu o dôležitosti, mám veľkú predstavu o dôležitosti. Skôr ma zamrzelo, keď ste reagovali vy alebo vaši kolegovia na otvorenie výstavby smerom na juh, že to robíme pre Maďarov od Košíc. To robíme pre našich ľudí, to robíme pre investorov, pre lepšie pomery a zároveň pre spoločnú Európu, keďže sme v jej strede.
Nepodlieham nijakým mecenášom, nijakým finančným skupinám. Môžem vás o tom ubezpečiť. Je zaujímavé, akú rétoriku ste zrazu zvolili, keďže som odsúhlasil pokračovanie vo výstavbe pre firmy, ktoré tam predtým stavali a boli pod tlakom, aby rýchlo do volieb ukončili výstavbu a aj ich renomé tým trpelo. Takisto renomé firiem trpelo a aj ľudia, ľudia na Slovensku, pri Svidníku, kde od mája 2009 prestrihnutá páska, päť kilometrov leží ladom. V poli. Dvadsaťpäť miliónov eur. Viete, koľko je to peňazí? Ale tlak zo 48 mesiacov na 36 a nakoniec konečných 18 mesiacov plus, samozrejme, komplikácie, ktoré sú objektívne, geologické a iné, znamenali, že otvorená cesta nemôže slúžiť. Keď som tam v októbri bol, rozhádané vzťahy medzi zhotoviteľom, investorom a dozorom. Dohodli sme sa, dal som verejný prísľub, že do Vianoc toto dielo, do druhých Vianoc, lebo jedny už prešli tak bez, bude slúžiť nielen Svidníku ako obchvat, ale celému severovýchodnému Slovensku a ako súčasť Via Carpathia. Som rád, že to bude a v pondelok môžeme tento úsek otvoriť a ponúknuť tým, ktorým bol určený, nie korčuliarom na kolieskových korčuliach.
Mám predstavu o dôležitosti, pán kolega, a som rád, že firmám sa takto ľahšie alebo lepšie bude dýchať. Nemôžu byť termíny spájané tak, ako ste to možno často robili, už či chtiac, alebo nechtiac s volebnými.
Čo chcem povedať o firmách. Na Slovensku je treba vytvárať prostredie, ktoré je prajné, transparentné, čitateľné, európske a každému, kto rešpektuje, akceptuje takéto pravidlá, sa bude dariť. Keď hráči na ihrisku vedia, že rozhodca píska aj to, čo sa deje za chrbtom, že píska všetko, že nie je kúpený, tak je to pekný futbal. Ja chcem, aby sa stavebným firmám na Slovensku, počnúc slovenskými, za takýchto podmienok darilo. Kto to prijíma, kto to prijme, je vítaný. Kto nie, musí hľadať iné ihriská. Slovensko je stred Európy, nie Balkán. Toľko na tému mecenášov, alebo kto s kým kope alebo obstaráva.
No a zastavilo sa všetko, čo sa dalo. No hlavne sa zastavil prepad v sektore, ktorý smeroval vo všetkých líniách do červených čísel, do bankrotových súvislostí. Mňa to veľmi mrzí, lebo bez dopravy nebude ani ekonomika, ani regionálny rozvoj, ani zamestnanosť a toto všetko musíme riešiť každý týždeň. Sú to ťažké témy, ťažký rezort, ale chcem vás ubezpečiť, že sa to dá riešiť a že to zodpovedne riešime. Niektorí to aj napísali, že predchodcovia môžu byť radi, že nemusia riešiť, čo zanechali.
S EIB-čkou som rozprával, aj rozprávame, aj budeme, je to naša banka, Európska investičná banka, kde Slovensko je podielnikom. A oni naše rozhodnutia chápali, chápu. Ubezpečujem vás, pretože ich zámerom a záujmom je aj transparentnosť, aj dôveryhodnosť a všetky rozhodnutia sú z tohto pohľadu hodnotené.
Myslím, že už som dopovedal, čo sa týkalo tých niektorých poznámok. Chcem vás ubezpečiť všetkých kolektívne, že všetky rozhodnutia, ktoré sme doteraz urobili, boli vedené starostlivým zvažovaním... (Kýchnutie v pléne.) Na zdravie a našťastie. (Odpoveď z pléna.) ... hodnotením rizík a výhod, ale v duchu, aby to bolo výhodné pre Slovensko, pre ľudí, nielen pre firmy alebo niektoré firmy, nielen pre banky, ale pre celú krajinu. S týmto vedomím a svedomím chcem prijímať aj ďalšie kroky a rozhodnutia, budem vás informovať.
K tým jednotlivým úsekom, lebo dlho by to trvalo a nemyslím, že je cieľom teraz ísť do všetkých detailov, je, že do marca predložím vláde a po vláde aj parlamentu celý konkrétny alebo konkretizovaný plán výstavby všetkých úsekov, ktoré dokážeme zahájiť, realizovať v nasledujúcom období 2011 až 2014. U niektorých už hovoríme 2016. Tu len potvrdzujem, že tu nejde o volebné termíny, ale o zámer a záujem Slovenska. Napríklad tunel Višňové, 2007. Citoval som vášho kolegu. Najlepšie pripravený, v 2007 v lete, dodnes nezačatý. Aby sme to robili. Dvanásť rokov. Dvanásť rokov je tam prieskumná štôlňa, 2 mld. Sk stála, stráženie 12 rokov. Neustála téma, aby sme ju už pohli a my ju ideme pohnúť rozumnou metódou, chceme aj rýchlostné cesty riešiť, aj cesty I. triedy v nebývalom rozsahu, lebo sa na ne málo pamätalo alebo rozvíjali a tento program výstavby z hľadiska konkrétnych úsekov, konkrétneho financovania a konkrétnych termínov vám predložím nielen ako odpoveď, ale ako pozvanie na zodpovednú spoluprácu.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 9:58 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:31

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, vy ste expert, ale nie na diaľnice. Vy ste expert na reči také pekné, pokojné, kulantné, kresťanské, tak sme sa tu teraz dozvedeli, aké máte plány, čo všetko chystáte, svedomie, vedomie, skutky, slová, aké máte predstavy. No a kým vy si to takto všetko pekne predstavujete, tak skutočné rozhodnutia robí niekto iný. Pán Sulík, ktorý sedí nad vami. Kto je minister dopravy, pán minister? Ak ste to vy, ak ste vy tým členom vlády povereným riadením tohto rezortu, tak sa vzchopte a konajte a nenechajte si do toho hovoriť iných. Ukážte, že ste aj expertom na diaľnice. Zatiaľ ma nepresviedčate. Vaše predstavy sa veľmi líšia od reality.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:31 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:33

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, vy ste predkladateľovi návrhu na zvolanie tejto schôdze povedali, že mnohými svojimi výrokmi, polopravdami alebo nepravdami sa znevažuje. Pán minister, ja by som to povedal inak. Pán poslanec Vážny je neuveriteľne drzý. Pán poslanec Vážny si myslí, že na Slovensku ľudia majú veľmi krátku pamäť, že už zabudli na to, ako on napáchal veľké národohospodárske škody. Napríklad jedným tendrom, pán poslanec Vážny pri mýtnom tendri pripravil túto krajinu o 6 mld. Sk. Vy, pán minister Figeľ, zmenou výstavby diaľnic jedného úseku pri Žiline ste Slovenskej republike zarobili 100 mld. Sk. A tento pán poslanec Vážny vám chce niečo vytknúť? Pán poslanec Vážny, ktorý sám si myslel o PPP projektoch, že sú pre Slovensko neprijateľné, nevhodné, až keď ho jeho premiér Fico presvedčil, tak povedal, že pán premiér mieni, respektíve minister mieni, pán minister, pán premiér mení. Ja by som, pán minister Figeľ, na vašom mieste, vy ste veľmi slušný človek, ja by som vášmu predchodcovi povedal, že: Pán Vážny, hanbite sa a mlčte!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:33 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:34

Alexander Slafkovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja osobne chcem povedať, že mne sa veľmi páči a absolútne súhlasím s iniciatívou vlády, aby zmenila spôsob financovania výstavby diaľnic PPP projektov na spôsob využitia eurofondov a vlastných zdrojov. Pretože využitie eurofondov na také projekty, ako sú diaľnice, ako sú železnice, ako sú kanalizácie, čistiarne odpadových vôd a ďalšie infraštruktúrne projekty, je to najlepšie využitie, aké môže byť, a je to využitie, s ktorým vždycky súhlasia aj, alebo bude s ním súhlasiť veľká väčšina tých ľudí, z ktorých daní sa tieto investície platia.
Ja som sa veľmi čudoval tomu, že prečo vláda Roberta Fica smerovala tým smerom, že chce zohnať to privátne prostredie a bude to platiť zo štátneho rozpočtu, výstavbu diaľnic, keď je tu takýto veľký balík prostriedkov, ktoré je možné použiť na objektívne využitie. Nuž prečo to asi robil? Len preto, aby zostali peniaze na tzv. mäkké projekty, ktoré sa veľmi zle kontrolujú. Kto odkontroluje, koľko bolo Rómov vzdelaných alebo nebolo vzdelaných, koľko bolo ľudí na stretnutí a koľko nebolo? Nie je tam šanca. Tam je spôsob a tie sociálne podniky a podobne je spôsob, kadiaľ môžu peniaze unikať zo štátneho rozpočtu.
Preto si myslím, že toto smerovanie vlády je absolútne správne a bude dobre prijímané nielen našimi občanmi, ale aj celou verejnosťou. A osobne, keď som, spomínal sa tu tunel Višňové. No tak tunel Višňové je prerazený, ak sa nemýlim, už 10 rokov. Už 10 rokov, áno, prieskumná štôlňa je prerazená 10 rokov. A za tých 10 rokov sa tam nič neurobilo, akurát dneska tam niekto si odváža stavebný materiál z tej hlušiny, čo bola vyťažená.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:34 hod.

MUDr.

Alexander Slafkovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:36

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, dovoľte, aby som porovnal vaše vystúpenie s niečím ako vystúpením, ktoré by skôr patrilo na hodinu tzv. NOS-ky, ako sa hovorí, náuky o spoločnosti, pretože bolo tam viacej moralizovania, ako je už vo vašom vystúpení zvyklé, ako faktov.
A naviac, čo mňa prekvapilo, a vo vašom prípade ako bývalého eurokomisára, množstvo protirečení. Ja sa nestačím čudovať, ako vy môžete vypustiť z úst, že čerpanie eurofondov je na úrovni 2 %. Veď už si zavolajte tým svojim priateľom tam do Európskej komisie, aby tam povedali, ako to v skutočnosti je. 37 % len v OP Doprava je vyčerpaných, 50 % je zakontrahovaných, ktorých už nikto nikdy nezmení.
Toto sú protirečenia, ktoré mi nesedia u vás. Na jednej strane hovoríte, že je samozrejmé, že treba rokovať o ešte presunutí financií európskych fondov, ale vy ste už do médií dali jasne, že sa postaví tunel Višňové z eurofondov, vy už to viete. Ale dnes ste tu povedali, môžete si to pozrieť, že samozrejme, že treba rokovať a nebude to jednoduché, bude to aj dlhé, aj krátke, aj ešte neviem aké.
No a keď ste ešte hovorili o miešaní hrušiek s jablkami, nuž veď vy ich miešate neustále. Hovoríte o PPP projekte, o cene, kde je započítaná cena za samotnú výstavbu a potom cena za 30 rokov prevádzky, do čoho nedá štát ani korunu z hľadiska údržby, ale bude to platiť koncesionár. Ale vy to pokojne porovnávate s cenou, ktorú ste vy údajne vyrokovali, ale tam už žiadna prevádzka na 30 rokov nebude.
Čiže tieto protirečenia ma naozaj prekvapujú práve vo vašom prípade a naviac som myslel, že bude viacej faktická vaša, vaše vystúpenie a nie až tak moralizujúce, ako bolo.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:36 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:38

Peter Pelegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán minister, opäť - tak ako pred cirka dvoma mesiacmi - ste toho narozprávali veľmi veľa, ale v skutočnosti ste nepovedali dokopy nič. Jediný fakt, ktorý sa dá z tohto vášho vystúpenia vyvodiť, a jediná pravda, ktorá platí, je, že ste svojím rozhodnutím zastavili výstavbu 105 km diaľnic na nasledujúce obdobie - a to je to jasné posolstvo z vašej reči. Ostatok boli len vízie, plány, ktoré už plánujete pol roka a budete plánovať ešte ďalšieho, žiaľ, neviem, či sa dočkáme aj nejakých skutkov. A je mi ľúto, že musím skonštatovať, že zatiaľ ste pre mňa len ministrom, počas ktorého vedenia sa v budove Železničnej spoločnosti zriaďuje kaplnka pre modlenie a pod ktorého vedením sa ešte aj ten poschodový vlak, ktorý ste nedávno odovzdávali, musel premenovať z Jánošíka na Svätú Katarínu a to je, žiaľ, žalostne málo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:38 hod.

Ing.

Peter Pelegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:39

Ondrej Matej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Pán minister, vítam vaše rozhodnutie, vítam rozhodnutie vlády o zastavení aj tretieho balíka PPP, a preto, lebo som asi v tejto sále možno jediný, ktorý od roku 2009 verejne aj na odborných fórach som hovoril, že takáto masívna výstavba formou PPP je zlé rozhodnutie a treba čerpať eurofondy. Som rád, že po viac ako dvoch rokoch bezmála došlo na moje slová, a verím tomu, že sa urobí všetko pre to, aby sa eurofondy čerpali v plnej miere a so všetkými možnosťami, ktoré nám referenčný rámec umožňuje.
A druhá poznámka. Pán minister, vítam vaše rozhodnutie, že v marci predložíte plán výstavby všetkých úsekov. Chcem vás z tohto miesta poprosiť, že diaľnica nekončí pred Prešovom, lebo stále len počúvam o tom, že po Prešov, po Prešov, ako keby sa zabudlo, že diaľnica D1 pokračuje aj okolo Prešova do Košíc a že aj za Prešovom je, žijú občania Slovenskej republiky, tak vás chcem poprosiť, aby ste nezabudli aj na diaľničný obchvat mesta Prešova.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:39 hod.

Ing.

Ondrej Matej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, najlepšie sa šetrí, keď sa nič nestavia. A v tomto type šetrenia ste podľa môjho názoru fakt dobrý, ale okrem toho, že nestaviate, tak neviete vysvetliť zadávanie miliardových zákaziek rokovacím konaním bez zverejnenia, neviete vysvetliť a zdôvodniť absolútnu neschopnosť pokračovať vo výstavbe diaľnic. Bohužiaľ, ako minister pre eurofondy nechápete rozdiel medzi čerpaním európskych fondov a ich kontrahovaním a máte naozaj žalostne nízke plány postaviť v roku 2011 5,2 km diaľnic zo štátneho rozpočtu.
Pán minister, podľa môjho názoru ste asi dobrý človek, ale trápite sa so svojou funkciou a všetci okrem vás to už vidia. Ak si chcete zachovať akú-takú reputáciu, prosím vás, pán minister, vymeňte sa s Richardom Sulíkom, pomôžete jemu aj sebe. (Potlesk a smiech v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 10:41 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video