20. schôdza

28.6.2011 - 13.7.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

7.7.2011 o 10:06 hod.

Ing.

Ladislav Lazár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:49

Peter Markovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 404.
Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350 Z. z. o rokovacom poriadku. Predložený návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Predložený návrh zaťaží rozpočet Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, nakoľko v rámci praktickej realizácie rozhodovacieho procesu - správneho konania podľa kritérií určených týmto zákonom sa predpokladá vytvorenie nového informačného systému umožňujúceho zber, spracovanie a zverejňovanie prijatých žiadostí a podnetov a následne zverejňovanie rozhodnutí vydaných ministerstvom.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 pís. c rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 404 z 10. júna 2011 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 26. augusta 2011 a gestorský výbor do 31. augusta 2011.
Ďakujem, pán podpredseda, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2011 o 9:49 hod.

Mgr.

Peter Markovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:49

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobré ráno prajem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som vystúpil k zákonu o rozsahu, pričom, aj keď to možno bude znieť trochu expresívne, ale tento zákon zrejme raz dôjde alebo vojde do histórie slovenského zdravotníctva ako zákon o smrti.
Urobím krátku rekapituláciu.
V rokoch 2006 až 2010, teda kým počas predchádzajúcej vlády prišlo na Slovensko do nášho systému 28 úplne nových molekúl prevažne na onkologické ochorenia, za toto obdobie bolo ďalej zaradených ďalších 162 nových molekúl liekov, pričom napriek zaradzovaniu týchto nových liekov na onkologické, chronické, ťažko liečiteľné alebo nevyliečiteľné ochorenia, napriek tomu sa podarilo zastabilizovať rast ceny liekov. A ten rast ceny liekov sa podarilo zastabilizovať referencovaním cien na úrovni šiestej najnižšej ceny, šiestej najnižšej ceny v krajinách EÚ a napriek tomu, že sa týmto reálne dostala cena liekov na úroveň zhruba tretej, štvrtej najnižšej ceny v EÚ, napriek tomu, prichádzali tu onkologické lieky, prichádzali tu lieky na všetky ochorenia, nedochádzalo k ich reexportu a boli dostupné pacientom. Rast na lieky sme mali v roku 2009 - 0,7 percenta, v roku 2010 - 1,5 percenta, treba si uvedomiť, že rok 2010 kvôli dĺžke kategorizačného procesu ide aj v pozitívnom, aj v negatívnom ešte na vrub bývalej vlády, pričom lídrami, čo sa týka stabilizácie nárastov na lieky, sú severské krajiny, ktoré mali priemer 1,1 percenta nárastu. Napriek tomu, že bol takýto malý nárast na lieky v celkovom objeme, bolo v roku 2010 o niekoľko miliónov viacej "preskripovaných" liekov. To znamená, že ceny liekov v tomto období naozaj výrazne klesli. Čiže napriek tomu, že sa nám podarilo zastabilizovať nárast celkového objemu finančných prostriedkov na lieky, umožnili sme našim občanom byť liečenými na úrovni súčasného poznania najmodernejšími liekmi pri zachovaní dostupnosti, čo je ale v príkrom rozpore s tým, ako sa chce táto situácia v liekovej politike riešiť navrhovaným zákonom, ktorý ide jednoznačne na úkor dostupnosti nových liekov pre pacientov.
A teraz prejdem ku niektorým konkrétnym veciam, ktoré sa v tomto zákone zavádzajú a ktoré sú úplne neštandardné. Čo sa týka vstupu nových liekov, najmä čo sa týka procesu úhrad za pôsobenia bývalej vlády, počas môjho pôsobenia na ministerstve zdravotníctva, sa uzákonilo, že celý proces musí byť v súlade so zákonom o správnom poriadku, čo mimochodom z nového návrhu zákona vypadáva, hej, čiže kým sa išlo so zákonom o správnom poriadku, toto z nového návrhu zákona vypadáva.
Po druhé, možnosť verejného prístupu na zasadaniach kategorizačnej komisie sa ruší. Tak je dosť, udivuje, dosť udivuje pri vláde, ktorá má plné ústa transparentnosti, že sa zabraňuje možnosti verejného prístupu na zasadnutia kategorizačnej komisie.
Za ďalšie, z hľadiska transparentnosti je zaujímavý aj samotný proces tvorby a predkladania tohto zákona. Kým predchádzajúci zákon, zákon o lieku a zdravotníckych pomôckach bol pripravený bez konzultácie s odbornou verejnosťou, tak tento zákon o rozsahu a podmienkach úhrady liekov bol na rokovaní legislatívnej rady vlády predložený formálne aj obsahovo nový zákon, čiže nebol to ten zákon, ktorý bol v pripomienkovom konaní, čo budeme počuť určite v ďalších vystúpeniach; po druhé, tento zákon nebol zverejnený na portáli právnych predpisov a za ďalšie, neprešiel riadnym procesom prípravy a pripomienkovom konaní, v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zákon je naozaj zlý a obsahuje množstvo ustanovení, ktoré budú mať negatívny dopad na dostupnosť liekov.
No a povedzme si v koho prospech je ten zákon. Verejnosť alebo pacienti už nebudú účastníkmi konania a sú teda zbavení možnosti vyjadriť sa ku kategorizačným návrhom.
Za ďalšie, zavádza sa nerovnosť podmienok účastníkov konania. Ide o jednoznačné zvýhodňovanie zdravotných poisťovní, ktoré už v súčasnosti môžu tvoriť zisk po prijatí ďalšieho zákona, a teda bude v ich záujme limitovať vstup nových liekov a taktiež ovplyvňovať výšku úhrad vo svoj prospech a teda v neprospech pacienta. A to je to, čo sa už teraz reálne deje. Naozaj, keď si pozriete štatistiku alebo si pozriete hociktoré médiá, každý týždeň prichádzajú informácie o stúpaní doplatkov pacientov, a pritom ide o stúpanie doplatkov pacientov za lieky, ktoré sú, ktoré ovplyvňujú široké spektrum ľudí. Sú to lieky na vysoký krvný tlak, lieky pre kardiakov.
Za ďalšie, podľa nového zákona nebude možnosť preskúmania právoplatného rozhodnutia súdom. Ako nerozumiem, na čo je predkladateľom zákona potrebné zrušiť možnosť preskúmania právoplatného rozhodnutia súdom.
Za ďalšie, už teraz je majoritná účasť zástupcov poisťovní v poradných orgánoch ministra zdravotníctva, v kategorizačnej komisii či v kategorizačnej rade, čo je jednoznačný konflikt záujmov. A čo sa týka pacientov, pozrime sa na jednotlivé návrhy zmien. Referencovanie cien liekov na druhú najnižšiu cenu v Európskej únii. Ako už bolo mnohokrát povedané, samotná myšlienka, aby lieky sme mali naozaj najlacnejšie v Európe, lebo keď bude referencovanie na úrovni druhej najnižšej ceny v EÚ, naozaj tie lieky budú reálne najnižšie v EÚ, ale veľkým rizikom sa javí vývoz liekov zo Slovenska, takzvaný reexport do cenovo lukratívnejších krajín Európskej únie, čo by mohlo rezultovať v nedostatku liekov pre slovenského pacienta. No a ako príklad uvedieme teraz veľmi aktuálnu a mediálne atraktívnu situáciu v Grécku - tak, aby ministerstvo zdravotníctva nenastúpilo grécku cestu, tak počúvajme, grécki politici takisto chceli priniesť čo najlacnejšie lieky pre svojich pacientov, v septembri 2010 znížili ceny liekov v priemere o 16 % a výsledkom bolo, že životne dôležité lieky, napríklad pre onkologických alebo diabetických pacientov, boli nedostupné. Jednoducho došlo k obrovskému reexportu a v Grécku tieto lieky onkologickí či diabetici dostať nemohli. Samozrejme tá reakcia prišla veľmi rýchlo a museli aj v Grécku krízovo zareagovať a už v januári roku 2011 grécki regulátor zakázal reexportovať 28 liekov a zaviedol ďalšie ochranné opatrenia, celkovo sedem opatrení. Tak ja navrhujem, keď sme, keď to robíme pre slovenských pacientov, keď to nerobíme pre firmy, ktoré reexportujú lieky, na to, aby sa naozaj zabránilo podozreniam, že rodiny niektorých predkladateľov zákona majú v povolení reexport liekov, prečo nezavedieme v tomto zákone aj zákaz reexportu liekov? Keď to nerobíme pre to, tak to zaveďme. Zaveďme opatrenia, aby k reexportu liekov nemohlo dôjsť. Zaveďme opatrenia pre to, aby sa nemohlo stať, že slovenskí pacienti budú mať nedostupné lieky kvôli tomu, že ich distribučné firmy, ktorým to v súčasnosti nikto nebude môcť zakázať, aby sa zabránilo tomu, aby tieto lieky nevyviezli do zahraničia.
Ďalšia moja obava o možnosti prístupu pacienta k novej efektívnejšej liečbe tkvie v ďalšom návrhu, a to je to, prečo som hovoril, aby sa naozaj, tento zákon nevošiel do histórie slovenského zdravotníctva ako zákon o smrti. Pretože v súčasnom návrhu je napísané, ak inovatívny liek nemá určenú cenu aspoň v dvoch krajinách, ktoré majú rovnaké, resp. podobné HDP na obyvateľa ako Slovensko, tak úhrada za takýto liek zo zdravotného poistenia nebude viac ako 20 percent. Ešte raz, keď sa nebude nachádzať liek, inovatívny, to sú najčastejšie onkologické lieky, vo viacerých krajinách ako z dvoch, ako v dvoch z piatich s porovnateľnou HDP, preplatí poisťovňa iba 20 percent. Vezmeme si tabuľku, o aké krajiny ide. V súčasnosti máme možnosť vybratia z dvoch košov krajín, buď to budú Čechy, Maďarsko, Poľsko, Portugalsko, Grécko s porovnateľnou HDP na obyvateľstvo, alebo Čechy, Maďarsko, Poľsko, Bulharsko, Grécko. Pokiaľ sa minimálne v troch z týchto piatich krajín nebude nachádzať nový onkologický liek, ktorý môže prísť na Slovensko, slovenský onkologický pacient, ktorý ho bude chcieť použiť, si bude musieť zaplatiť 80 % jeho ceny. No pokiaľ by sme aplikovali tento systém teraz, tak v prvom porovnaní, kde som vymenoval prvých päť krajín, by 520 pacientov prišlo o liečbu, ktorou sú v súčasnosti liečení. Pokiaľ by sme pracovali s druhým košom krajín s porovnateľnou HDP, pretože tá sa, samozrejme, bude meniť, tak by 640 pacientov prišlo o možnosť liečby v porovnaní s tým, čo majú teraz. Opakujem, najčastejšie ide o onkologických pacientov, je tu ďalej liečba neurologických či psychiatrických ochorení, prípadne reumatických ochorení alebo ochorení krvi, čo je hematologických ochorení, aj onkohematologických ochorení, ktoré stoja radovo stovky až tisíce eur.
No a preto sa predkladateľov zákona pýtam, ktorý pacient si u týchto najnovších, často život zachraňujúcich liekoch, bude môcť zaplatiť 80 % jeho ceny, keď v súčasnosti títo pacienti túto liečbu majú preplácanú celú? Naozaj nám stojí za to obetovať 500 pacientov, ktorí sa k týmto novým liekom, ktorými v súčasnosti môžu byť liečení, aby sa k nim nedostali? Je to naozaj opatrenie, ktoré je bezprecedentné, a pokiaľ prejde, bude naozaj znamenať veľký krok späť z hľadiska medicíny, pretože pokiaľ si budeme vyberať zavádzanie týchto liekov v piatich krajinách s porovnateľnou HDP, v praxi to bude znamenať, že lieky, ktoré dnešní pacienti majú, ich mať nebudú a dostanú sa k nim najskôr o rok až rok a pol.
Prečo sme si vybrali tieto krajiny? Prečo sme si nevybrali hocijaké krajiny z európskej pätnástky alebo dvadsaťsedmičky, ale prečo práve tie krajiny? No je to preto, aby sme naozaj vstup týchto nových liekov, ktoré sú naozaj drahé, pretože liečia pacientov často z ťažkých onkologických ochorení, aby sme tej liečbe zamedzili.
Ďalšie úplné absurdum, ktoré sa zavádza. Na to, aby mohli byť pacienti liečení v novej indikácii, tým sa myslí každé iné ochorenie, prípadne iná skupina pacientov, napríklad detskí pacienti, pre ktoré sa veľkými medzinárodnými klinickými štúdiami potvrdila účinnosť a bezpečnosť, bude nutné znížiť cenu lieku o ďalších 10 percent. Čiže zase príklad z praxe: máme liek, ktorý má, je určený na liečbu nejakých neurologických ochorení u dospelých pacientov, kvôli referencovaniu, ktoré prebehne, bude jeho cena vlastne najnižšia v Európe a zistí sa veľkou medzinárodnou štúdiou, že tento liek, ktorý pôsobil na neurologické ochorenie u dospelých pacientov, je vhodný aj pre detských pacientov. Je to nová indikácia, okrem dospelých je vhodný na liečenie detí. No, ale deťmi, deti budú môcť byť liečené až vtedy týmto liekom, keď sa jeho cena, ktorá už je na úrovni dvoch najnižších v EÚ, zníži o ďalších 10 percent. No tak mi povedzte, prečo by daný dodávateľ lieku mal, keď má tú cenu najnižšiu v Európe, ju znižovať ešte o 10 percent? A kto zaručí, že ten liek ten daný dodávateľ radšej nestiahne z trhu?
Čiže vytvoríme predpoklad najnižšej ceny v Európe, čo je veľmi správne, nezamedzíme tomu, aby dochádzalo k reexportu, nezamedzíme tomu, aby dochádzalo k reexportu, čiže urobíme to, že lieky môžu byť vyvážané vonku a potom ešte pripravíme, keď sa rozšíri indikácia na daný liek pre detských pacientov alebo o nejakú inú diagnózu, ešte im povieme, že môžu byť liečení len vtedy, keď sa ešte zníži o 10 percent. Čiže keď vezmeme do úvahy, že už cena lieku bude na úrovni minimálne druhej najnižšej ceny v Európe, naozaj, kto bude ochotný na túto podmienku pristúpiť? No a teda môžeme v čase, keď v očakávanej dĺžke života výrazne zaostávame, zatiaľ, za priemerom vyspelých štátov bývalej európskej pätnástky a naozaj, keď aj v súčasnosti investujeme do zdravotníctva na hlavu stále takmer o tretinu menej, ako je to v krajinách OECD, v čase, keď sa prvýkrát v histórii zdravotníctva schválil do štátneho rozpočtu menší objem finančných prostriedkov za poistencov štátu, potrebujeme ďalšie prehlbovanie týchto negatívnych rozdielov napríklad v obmedzovaní dostupnosti liekov pre niektoré skupiny?
Ministerstvo deklaruje stámiliónové úspory a ja sa chcem spýtať, že na základe akých výpočtov sa dospelo k tomuto číslu, pretože zatiaľ všetky deklarácie boli len naozaj vo forme deklaratórnej. Pretože reálne sme ešte nič pozitívne pre prax nevideli. Ale faktom je, že pokiaľ tieto zmeny, ktoré sú v tomto zákone zakomponované, pokiaľ prejdú do praxe, tak sa naozaj stanú mnohé lieky, ktorými sa teraz pacienti bežne liečia, stanú nedostupnými. A myslím si, že je čas, aby sa, aby ste sa aj vy, ktorí sa o túto tematiku zaoberáte, alebo ktorým vám na pacientoch záleží, spýtali samotných pacientov, spýtali pacientskych organizácií, pýtali sa lekárov onkológov, čo hovoria na tieto opatrenia, čo hovoria na to, koľkí z ich pacientov po zavedení týchto opatrení budú môcť onkologickú liečbu dostávať zadarmo a koľkí z nich si budú musieť doplácať 80 % z danej liečby, čo je naozaj pri sumách týchto drahých onkologických, liečby pre pacientov takmer nedostupné.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2011 o 9:49 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 10:05

Štefan Zelník

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán poslanec, chcem sa vás spýtať, či keď ste vy zavádzali ako minister referencovanie liekov, kto vám rozprával tie isté argumenty, ktoré vy dnes ste tu použili v pléne, či to náhodou neboli farmaceutické firmy, a ktoré z tých argumentov sa naplnili pri tom referencovaní, ktoré ste vy osobne zaviedli a za ktoré teda ste zožali aj zaslúženú pochvalu vtedy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 10:06 hod.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:06

Peter Markovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja chcem vystúpiť aj v rozprave, ale nedá mi nezareagovať, pretože slová, hlavne slovník, ktorý používal pán poslanec Raši, ma trošku vydesil, lebo hovoriť o zákone, o smrti, o tom, že niekto tu chce zamedziť liečbe, ako to, pri všetkej úcte, ste lekár, pán poslanec, nemôžete myslieť vážne. To nemôže myslieť vážne nikto. A to by nikto ani zo súčasnej vládnej koalície neadresoval ani na vašu adresu. A nikdy to ani neadresoval. To sa mi zdá nekorektné a hlavne sa mi to nezdá faktografické a už vôbec nie k diskusii.
Dá sa reagovať na veľa vecí, ale k tomu rozšíreniu indikácie. Pán poslanec, vy by ste mali vedieť ako bývalý minister, že pokiaľ sa rozšíri indikácia, na ktorú je urobená farmakologická štúdia na dopady jednotlivých liekov, cien a úhrad, tak pokiaľ sa rozšíri tento kôš indikácie, tak sa rozšíri aj množstvo pacientov, ktorým tento liek môže byť vydaný na tú konkrétnu inú indikáciu, a tým pádom to má úplne iné dopady na doplatky a úplne iné dopady teda aj na verejné zdravotné poistenie. A to by ste mali vedieť. Ja sa necítim expert v liekoch, ale toto sa mi zdá pomerne jasné. Takže práve preto je tu toto opatrenie.
A pri všetkej úcte, pán poslanec, tieto argumenty, ktoré ste tu dnes v rozprave použili, sú argumenty farmafiriem. A všetci sme si ich na stretnutiach so zástupcami farmaceutických firiem vypočuli a vy ste ich dnes predniesli v pléne.
Skryt prepis

7.7.2011 o 10:06 hod.

Mgr.

Peter Markovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06

Peter Markovič
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 10:06 hod.

Mgr.

Peter Markovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:06

Ladislav Lazár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Mňa by neprekvapilo, ak tento zákon bude prijatý, a o rok, o dva, o tri budeme zase počúvať, že o koľko menej peňazí, alebo koľko peňazí sa ušetrilo na zdravotnej starostlivosti. Len treba sa pozrieť na to, že prečo sa ušetria tieto peniaze. No nie preto, že by sa ušetrili výdavky na jednotku balenia, ale preto, že jednoducho tým pacientom, ktorí to potrebujú, tie lieky nedáme. A keď im nedáme, tak je otázka, že ako sa to potom prejaví, či tí ľudia zomrú, alebo si to budú musieť kúpiť za vlastné peniaze. A ak si to budú musieť kúpiť za vlastné peniaze, budú to tak vysoké finančné položky, ktoré v konečnom dôsledku si, myslím, že väčšina z nich nebude môcť dovoliť. Takže ak hovoríme o šetrení verejných zdrojov, nerobme to tým spôsobom, že niekomu nedáme to, čo potrebuje, ale hľadajme reálne riešenia, ako ušetriť na jednotke, na jednom balení. Pretože týmto spôsobom šetríme len na občanovi, len na pacientovi, a aby to neskončilo tým najhorším možným spôsobom pre pacienta.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

7.7.2011 o 10:06 hod.

Ing.

Ladislav Lazár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:06

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ako sa hovorí, trpezlivosť ruže prináša, a predsa sme sa dočkali. Tak toto bolo skutočné sponzorované vystúpenie. Gratulujem, pán bývalý minister Raši. Naozaj, farmaceutické firmy a asociácia dodávateľov liekov by sa zaradovala, keby počula, ako krásne citujete ich argumenty. Naozaj, čakali sme, čakali sme, kto vystúpi so sponzorovaným vystúpením. Som veľmi prekvapený, že to bol práve politik strany SMER a práve vy, pán poslanec Raši.
Viete, často hovoríte o tom, že chcete, aby išlo viac peňazí do nemocníc, že chcete lepšie platy pre sestry, zrazu ste za to začali veľmi intenzívne bojovať, chcete lepšie platy pre lekárov, chcete modernejšie prístroje a keď súčasná vláda hľadá spôsoby, ako urobiť lieky lacnejšími, aby sa verejné zdroje šetrili a mohli využiť v týchto nemocniciach na skrátenie čakania na výkony, na lepšie platy pre lekárov a sestry, na lepšie platby za zdravotnú starostlivosť, tak vy stojíte na strane drahších liekov, na strane väčších ziskov pre farmafirmy. Musím povedať, že diskusia v Národnej rade, ktorá tu plynie druhým dňom a minulý týždeň pol dňa plynula, je naozaj, naozaj pre mňa prekvapivá. Strana SMER zmenila svoju pozíciu.
Viete, v predchádzajúcom období pán minister Valentovič veľmi prostoducho bojoval proti zisku zdravotných poisťovní, ale aspoň bojoval proti zisku. Ale vy ste za zisk. Za zisk lekární proti nižším doplatkom pre pacientov, za zisk farmaceutických firiem a najlepšie z verejného zdravotného poistenia a ešte najlepšie by bolo, keby sme platili viac za poistencov štátu a tieto peniaze plynuli do vrecák farmaceutických firiem na vyššie zisky. Gratulujem, pán poslanec Ra... (Vystúpenie prerušené časomerom.)
Skryt prepis

7.7.2011 o 10:06 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:06

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak jasné, že kde nie sú argumenty, začína demagógia. Takže ešte raz, ja navrhujem, aby si každý z poslancov, ktorý pozerá sa na tento zákon z pohľadu pacienta, aby si dal zistiť na ministerstve zdravotníctva, pacientskych organizácií, koľko zo súčasných liekov, ktoré používajú napríklad onkologickí pacienti, alebo iné lieky, biologická liečba, alebo iné lieky na chronické alebo nevyliečiteľné ochorenia, koľko z týchto liekov by pri aplikácii tohto zákona bolo nedostupných pre koľkých pacientov. Môžete hovoriť o, ako ja myslím si, že je dosť trápne, keď pán poslanec Novotný hovorí o sponzorovaných vystúpeniach, pritom každý vie, akú značku má vytetovanú na čele, ale ešte raz, doporučujem všetkým, nech si zistia pri súčasnej dobe koľko onkologických pacientov by tieto lieky nedostalo. A bez ohľadu na to, akých päť krajín vezmete s "porovnateľom" HDP, bude tých pacientov okolo päťsto, čiže tých, ktorí teraz liečbu dostávajú a ktorí by ale túto liečbu po aplikácii tohto zákona nedostávali.
Pán poslanec Markovič, vaša výhrada na to, že sa rozšírením indikácie zvýši biznis pre farma firmy, no beriem to tak, že naozaj ste pacient a nie zdravotník, lebo keď sa rozširuje napríklad indikácia z indikácie dospelých ľudí na detských pacientov, niekedy toto rozšírenie indikácie sa najmä u týchto drahých, ekonomicky nákladných diagnóz týka niekoľkých pacientov, niekoľkých desiatok pacientov, čiže vtedy nemožno hovoriť o nejakom rozbujnení biznisu a o reálnosti zníženia ceny. Ale ešte raz navrhujem, všetci si premietnite tento zákon do súčasnej praxe a uvidíte, aký bude výsledok, nič iné. Dajme si to na súčasných pacientov, súčasnú liečbu a uvidíme výsledok.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

7.7.2011 o 10:06 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:11

Darina Gabániová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň prajem, vážené dámy, vážení páni. Ja, pán minister, len stručne. Aj táto novela zákona, aj tá predošlá, ktorú sme prerokovávali, predpokladá, myslím si, jednu dôležitú vec, ktorú ste nakoniec aj vy spomenuli ako veľmi dôležitú podmienku, a to zavedenie elektronického zdravotníctva.
Možno tá súslednosť mala byť iná, najprv možno malo byť to dôsledné zavedenie elektronického zdravotníctva a potom opatrenia, ktoré vlastne sú závislé od informovanosti a kontroly všetkých percipientov v tomto prostredí. Myslím, že aj pri poslednej návšteve pán eurokomisár Dali, keď tu bol, tak spomínal, že nikto by nemal nič proti tomu, aby sa prednostne prostriedky z Európskej únie, na ktorých samozrejme zozbieraní sa podieľa každý člen, sa používali prednostne na zvedenie elektronického zdravotníctva, pretože až toto, až tento krok prináša skutočnú racionalizáciu a skutočnú možnosť efektívnosti a teda aj šetrenia verejných prostriedkov, čo nakoniec, je až druhotné, pretože najprv má byť zabezpečená, najprv majú byť dané tam, kde sú určené, samozrejme racionálne.
Na tomto predloženom návrhu zákona má ešte zarazila jedna vec a to článok 2, v ktorom novelizujete zákona Slovenskej národnej rady číslo 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení zákona číslo 419/1991 Zb. a hovoríte, že sa mení takto: "Paragraf 3 sa vypúšťa". Tak ja som si to vytiahla a pozrela som si, čo hovorí paragraf 3. "Prostriedky na zabránenie tehotenstva, ktoré sú na lekársky predpis, ako aj" - a toto je závažné - "ako aj lekárske vyšetrenia a kontrola s tým súvisiaca sa poskytujú žene bezplatne." Tak vy tento paragraf, pán minister, vypúšťate. Možno, že pre rétoriku vašej strany je to veľmi dôležitý a podstatný postoj, ale myslím, že strana, ktorá disponuje mocou, by sa mala zamerať na to, aby zabezpečila pôrodnosť tým, že umožní mladým jedincom zakladať si rodinu tak, že jej vytvára v spoločnosti podmienky na to, aby pristúpila k tomu, že pristúpi k založeniu si rodiny a teda aj k vytváraniu podmienok privedenia na svet nového jedinca. Čiže ja by som si predstavovala, že sa sústredíte na to, aby sa zlepšili životné podmienky mladých ľudí, štartujúcich teda do života, aby sa sprístupnili alebo umožnilo množstvo nájomných bytov za primerané ceny, aby sa zlepšili sociálne podmienky starostlivosti o dieťa, keď matka sa rozhodne nastúpiť do zamestnania, zlepšovať ekonomický status rodiny, aby sa celkove skratka zlepšili podmienky v spoločnosti.
Ďakujem, pán minister, za pozornosť. Ďakujem vážení.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2011 o 10:11 hod.

MUDr. PhD.

Darina Gabániová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video