24. schôdza

11.10.2011 - 21.10.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:47 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14

Viera Tomanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani poslankyňa Rošková, ja vám chcem poďakovať za váš návrh a podporiť váš úmysel pomôcť, aj keď len jednej skupine zamestnancov, pretože je predložený návrh pána Mihála, ktorý kvetnatými frázami uvádza všetky novely svojich zákonov. A tieto novely iba poškodzujú vždy zamestnanca a vždy sú v prospech zamestnávateľa, teda podnikateľa asi preto, že pán Mihál sám ako podnikateľ využívajúci napr. aj jedáleň ministerstva práce na prednášky v prospech svoj a svojej manželky je neschopný podporiť záujmy a nie je schopný reagovať na potreby a požiadavky občanov.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:14 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:15

Ľubica Rošková
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Ja sa chcem poďakovať obom kolegom za podporu, lebo som stále presvedčená o tom, že v dobrom pracovnom procese musí byť rovnováha medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Ale pokiaľ vidíme, vo všetkých predkladaných návrhoch, že je tu len jedna stránka a že to je zamestnávateľ a že zamestnanec nám niekde uniká, tak si myslím, že určite to nie je správne. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:15 hod.

PhDr.

Ľubica Rošková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:16

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže nadviažem na to, s čím som začal a čo bolo prerušené.
Dovoľte mi, vážený pán podpredseda, vážené dámy, vážení páni, predložiť pozmeňujúci návrh poslancov Ľudovíta Kaníka, Zoltána Horvátha a Natálie Blahovej na zmenu a doplnenie vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 475).
Po prvé. V názve návrhu zákona sa slová „dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“ nahrádzajú slovami „menia a dopĺňajú niektoré zákony“.
Po druhé. Za článok I sa vkladajú nové články II a III.
Článok II.
Zákon č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 551/2003 Z. z., zákona č. 600/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 43/2004 Z. z., zákona č. 186/2004 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 391/2004 Z. z., zákona č. 439/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 721/2004 Z. z., zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 351/2005 Z. z. zákona č. 534/2005 Z. z., zákona č. 584/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006 Z. z., zákona č. 529/2006 Z. z., zákona č. 592/2006 Z. z., zákona č. 677/2006 Z. z., zákona č. 274/2007 Z. z., zákona č. 519/2007 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z. z., zákona č. 434/2008 Z. z., zákona č. 449/2008 Z. z., zákona č. 599/2008 Z. z., zákona č. 108/2009 Z. z., zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 200/2009 Z. z., zákona č. 285/2009 Z. z., zákona č. 571/2009 Z. z., zákona č. 572/2009 Z. z., zákona č. 52/2010 Z. z., zákona č. 151/2010 Z. z., zákona č. 403/2010 Z. z., zákona č. 543/2010 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z. a zákona č. .../2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 12 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová „alebo súd začal konkurzné konanie bez návrhu“.
2. V § 16 sa za slovo „prokurátor“ vkladá čiarka a slová „alebo ktorý“ sa nahrádzajú slovami „a zamestnávateľ, ktorý“.
3. V § 21 ods. 4 v prvej vete sa za slovo „dňom“ vkladajú slová „predchádzajúcim dňu“.
4. V § 21 odsek 5 znie: „Fyzickej osobe, ktorá opätovne nadobudla právne postavenie samostatne zárobkovo činnej osoby, vzniká povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby odo dňa opätovného nadobudnutia právneho postavenia samostatne zárobkovo činnej osoby. Samostatne zárobkovo činnej osobe, ktorá je opätovne oprávnená na výkon alebo prevádzkovanie zárobkovej činnosti uvedenej v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3, vzniká povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby odo dňa, od ktorého je opätovne oprávnená na výkon alebo prevádzkovanie zárobkovej činnosti uvedenej v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3.“
5. § 21 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie: „Podmienkou na vznik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia samostatne zárobkovo činnej osoby podľa odseku 5 je, že k 1. júlu alebo k 1. októbru kalendárneho roka predchádzajúcemu dňu, v ktorom fyzická osoba opätovne nadobudla právne postavenie samostatne zárobkovo činnej osoby, alebo dňu, od ktorého je samostatne zárobkovo činná osoba opätovne oprávnená na výkon alebo prevádzkovanie zárobkovej činnosti uvedenej v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3, jej príjem z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti podľa osobitného predpisu alebo výkon súvisiaci s podnikaním a inou samostatnou zárobkovou činnosťou za predchádzajúci kalendárny rok bol vyšší ako 12-násobok vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5.“
6. V § 23 druhej vete a tretej vete sa za slovo „dňom“ vkladajú slová „predchádzajúcim dňu“.
7. V § 30 písm. b) sa vypúšťajú slová „nemá príjem, ktorý sa považuje za vymeriavací základ podľa § 138 ods. 1 sa obdobie, v ktorom“.
8. V § 31 ods. 1 písm. b) a ods. 3 sa slovo „desať“ nahrádza slovom „päť“.
9. V § 57 ods. 1 písm. b) sa za slová „nemocenského poistenia“ vkladá čiarka a slová „okrem vzniku nemocenského poistenia z dôvodu skončenia jeho prerušenia podľa § 26 ods. 5“.
10. V § 57 odsek 2 znie: „Pravdepodobný denný vymeriavací základ je jedna tridsatina vymeriavacieho základu, z ktorého by sa platilo poistné na nemocenské poistenie za kalendárny mesiac, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky.“
11. § 57 sa dopĺňa odsekmi 3 a 4, ktoré znejú:
Odsek 3: „Ak pravdepodobný denný vymeriavací základ určený podľa odseku 2 z dôvodov uvedených v ods. 1 písm. b) a c) je vyšší ako suma zodpovedajúca jednej tridsatine vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5 platného ku dňu, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky, pravdepodobný denný vymeriavací základ je jedna tridsatina vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5 platného ku dňu, v ktorom vznikol dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky.“
Odsek 4: „Pravdepodobný denný vymeriavací základ sa zaokrúhľuje na štyri desatinné miesta nahor.“
12. V § 67 odseky 4 a 5 znejú:
Odsek 4: „Poistencovi vzniká nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku, ak nie je povinne dôchodkovo poistený. Zamestnancovi vzniká nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku aj vtedy, ak ku dňu vzniku nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku jeho vymeriavací základ na platenie postného na dôchodkové poistenie je nula a nemá nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca alebo nárok na nemocenské dávky.“
Odsek 5: „Poistencovi zaniká nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku od najbližšej splátky predčasného starobného dôchodku nasledujúcej po dni, v ktorom mu vzniklo povinné dôchodkové poistenie, a opätovne vzniká odo dňa nasledujúceho po dni, v ktorom mu zaniklo povinné dôchodkové poistenie. Zamestnancovi zaniká nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku od najbližšej splátky predčasného starobného dôchodku nasledujúcej po kalendárnom mesiaci, v ktorom jeho vymeriavací základ na platenie poistného na dôchodkové poistenie je vyšší ako nula alebo má nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca alebo nárok na nemocenské dávky, a opätovne vzniká odo dňa nasledujúceho po dni, od ktorého jeho vymeriavací základ zo zárobkovej činnosti, z ktorej je povinne dôchodkovo poistený, je nula a nemá nárok na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca alebo nárok na nemocenské dávky.“
13. V § 84 ods. 4 druhá veta znie: „Denný vymeriavací základ zamestnanca vykonávajúceho práce na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru je odmena pripadajúca na jeden deň vykonávania práce na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru; druhá veta a tretia veta odseku 1 a odseky 2 a 3 platia rovnako.“
14. V § 102 odsek 2 znie: „Zamestnanec alebo člen družstva nemá nárok na dávku garančného poistenia, ak pracovnoprávny vzťah alebo pracovný vzťah k družstvu uzatvoril po vzniku platobnej neschopnosti zamestnávateľa, ak bol na platobnú neschopnosť zamestnávateľa písomne upozornený.“
15. V § 106 sa vypúšťa písmeno d).
16. V § 112 odsek 10 znie: „Ak poistencovi zanikol nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku podľa § 67 ods. 5, zúčtujú sa sumy vyplatené na predčasnom starobnom dôchodku za obdobie po vzniku nároku na výplatu tohto dôchodku so sumami dôchodkovej dávky, na ktorej výplatu mu vznikne nárok.“
17. V § 139b sa slovo „vyplatený“ nahrádza slovo „zúčtovaný“ a v odseku 1 sa za slová „v poslednom kalendárnom roku“ vkladajú slová "trvania tohto poistenia“.
18. § 142 sa dopĺňa odsekmi 7 až 9, ktoré znejú:
Odsek 7: „Fyzická osoba a právnická osoba, ktoré sú povinné odvádzať poistné, sú povinné pri platení poistného platbu poistného identifikovať a uviesť k nej variabilný symbol a špecifický symbol. Bez uvedenia variabilného symbolu a špecifického symbolu k platbe poistného spôsob zaevidovania a priradenia platby poistného k obdobiu určí Sociálna poisťovňa.“
Odsek 8: „Variabilný symbol je číslo fyzickej osoby a právnickej osoby povinnej odvádzať poistné a prideľuje ho Sociálna poisťovňa.“
Odsek 9: „Špecifický symbol je číselné označenie príslušného kalendárneho mesiaca a kalendárneho roka. Pri platení poistného predpísaného rozhodnutím Sociálnej poisťovne je špecifický symbol uvedený vo výrokovej časti rozhodnutia.“
19. V § 143 ods. 1 sa vypúšťa druhá veta.
20. V § 143 ods. 2 sa za tretiu vetu vkladá nová štvrtá veta, ktorá znie: „Pri platení poistného z vymeriavacieho základu podľa § 139a a 139b je poistné splatné do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca, ktorý dva mesiace nasleduje po kalendárnom mesiaci, v ktorom bol príjem zúčtovaný.“
21. V § 148 ods. 1 sa za slová „podľa § 240“ dopĺňajú slová „ako aj náklady spojené s vymáhaním pohľadávok“.
22. V § 148 sa za odsek 1 dopĺňajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
Odsek 2: „Náklady spojené s vymáhaním pohľadávky podľa predchádzajúceho odseku predstavujú náhradu nákladov Sociálnej poisťovne na vymáhanie pohľadávky s výnimkou nákladov exekučného konania podľa osobitných predpisov81).“
Odsek 3: „Náklady spojené s vymáhaním pohľadávky v zmysle odseku 2 sú vo výške 10 % dlžnej sumy.“
Pôvodné odseky 2 až 4 sa prečíslujú na odseky 4 až 6.
23. § 148 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie: „Sociálna poisťovňa môže písomnou zmluvou previesť vymáhanie pohľadávok uvedených v § 179 ods. 1 písm. f) s výnimkou vymáhania prostredníctvom exekúcie na inú právnickú osobu deň po predpísaní poistného. Pri výbere právnickej osoby, na ktorú Sociálna poisťovňa prevedie vymáhanie vybraných pohľadávok, postupuje Sociálna poisťovňa podľa osobitného predpisu82).“
24. V § 151 ods. 2 písm. e) sa na konci pripájajú slová „a na základe výmazu právnickej osoby z príslušného registra podľa osobitného predpisu84).“ Poznámka pod čiarou k odkazu 84 znie: "84) § 20a Občianskeho zákonníka.“
25. V § 155 ods. 2 písm. d) sa za slovo „lekárovi“ vkladajú slová „a zamestnávateľovi dočasne práceneschopného zamestnanca uvedeného v § 4 ods.1“.
26. V § 159 sa dopĺňa nové písmeno f), ktoré znie: „f) náklady spojené s vymáhaním pohľadávky“. Pôvodné písmená f až i) sa menia na písmená e) až j).
27. V § 179 ods. 1 písm. a) 1. bode sa za slovo „dávkach“ vkladajú slová „o zvyšovaní príplatku za štátnu službu k dôchodku podľa osobitného predpisu95a)“.
28. V § 210 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Za vydanie rozhodnutia sa považuje aj vyplatenie nemocenskej dávky a úrazového príplatku podľa tohto zákona.“
29. V § 215 ods. 2 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa slová „odvolanie proti rozhodnutiam vo veciach uvedených v § 178 ods. 1 písm. a) 8. bode a 9. bode možno podať v lehote do 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.".
30. V § 226 sa odsek 1 dopĺňa písmenom n), ktoré znie: „n) písomne oznámiť fyzickej osobe a právnickej osobe povinnej odvádzať poistné jej variabilný symbol, a to do ôsmich dní odo dňa doručenia prihlášky do registra zamestnávateľov alebo do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia“.
31. V § 28 ods. 2 sa slová... (Vystúpenie prerušené predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.10.2011 o 16:16 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:16

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za upozornenie.
V § 228 ods. 2 sa slová „uvedeného v § 26 ods. 2“ nahrádzajú slovami „väzby alebo výkonu trestu odňatia slobody“ a za slová „odsek 4“ sa vkladajú slová "a z dôvodu pozastavenia prevádzkovania živnosti, pozastavenia výkonu činnosti a pozastavenia činnosti“.
32. V § 228 sa vypúšťa odsek 4. Doterajšie odseky 5 až 7 sa označujú ako odseky 4 až 6.
33. V § 228 ods. 4 sa slová „odsekov 1 až 4“ nahrádzajú slovami „odseku 1“.
34. V § 228 ods. 5 sa slová „až 4“ nahrádzajú slovami „až 3“ a slová "odseku 5“ sa nahrádzajú slovami "odseku 4“.
35. V § 228 ods. 6 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
36. V § 231 ods. 1 sa vypúšťa písmeno o).
37. V § 239 sa za slová „ustanovených v“ vkladajú slová „§ 142 ods. 7“.
38. V § 241 ods. 1 sa za slová „§ 142 ods. 6“ vkladajú slová „a 7“.
39. Za § 293bw sa vkladajú § 293bx až 293cb, ktoré vrátane nadpisu „Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2012“ znejú:
§ 293bx: „Ak dôvod na poskytnutie nemocenskej dávky a nárok na úrazový príplatok vznikol pred 1. januárom 2012, o nároku na nemocenskú dávku a úrazový príplatok sa rozhodne a suma týchto dávok sa určí podľa zákona účinného do 31. decembra 2011.“
§ 293by: „V období od 1. januára 2012 do 31. decembra 2014 zamestnávateľ platí poistné na úrazové poistenie vo výške 0,8 % z vymeriavacieho základu ustanoveného v § 138 ods. 8, 11 a 18.“
§ 293bz: „V rokoch 2012 až 2014 rozhoduje po predchádzajúcom súhlase dozornej rady generálny riaditeľ o použití finančných prostriedkov základného fondu, ktorý vykazuje prebytok finančných prostriedkov na poskytnutie finančnej pomoci do iného základného fondu, v ktorom nie je dostatok finančných prostriedkov na dávky, na ktorých úhradu je určený.“ (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

19.10.2011 o 16:16 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:16

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Áno, „dozornej rady“.
Skryt prepis

19.10.2011 o 16:16 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:16

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za spoluprácu.
§ 293ca: „Číslo pridelené fyzickej osobe a právnickej osobe povinnej odvádzať poistné Sociálnou poisťovňou pri prihlásení do registra zamestnávateľov alebo do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia pred 1. januárom 2012 je po 31. decembri 2011 variabilný symbol na účely § 142 ods. 7.“
§ 293cb:
Odsek 1: „Sociálna poisťovňa môže postúpiť na právnickú osobu uvedenú v § 149 ods. 12 aj pohľadávku vzniknutú podľa právnych predpisov účinných pred 1. januárom 2004 vrátane pohľadávky na poistnom na nemocenské poistenie, dôchodkové zabezpečenie, zdravotné poistenie a na príspevku do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky pred rokom 1994 a penále, ktoré súvisí s týmto poistným, na poistnom na zdravotnom poistení za rok 1994 a penále, ktoré súvisí s týmto poistným, vrátane pohľadávok uvedených v § 293bd a pohľadávky na preplatkoch na rodičovskom príspevku za obdobie pred 1. novembrom 2002, pohľadávky na peňažných náhradách vyplatených z garančného fondu a na podporách v nezamestnanosti za obdobie pred 1. januárom 2004. Na postúpenie pohľadávky podľa prvej vety platí § 149 ods. 2 písm. a), ods. 3, 4, 6 až 12 rovnako.“
Odsek 2: „Sociálna poisťovňa môže odpísať podľa § 150 aj pohľadávku na poistnom na zdravotné poistenie a príspevku do Fondu zamestnanosti Slovenskej republiky za obdobie pred 1. januárom 1994 vrátane penále, ak rozhodla o trvalom upustení od vymáhania pohľadávky a dlžník neuspokojí pohľadávku štátu, na ktorý bolo vydané rozhodnutie o trvalom upustení od vymáhania, ani v lehote jedného roka od vydania rozhodnutia.“
Odsek 3:. „Sociálna poisťovňa môže odpísať podľa § 150 a 151 aj pohľadávku na poistnom na zdravotné poistenie za rok 1994 vrátane penále, ktorú má v správe.“
Článok III.
Zákon č. 462/2003 Z. z. o náhrade príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 244/2005 Z. z., zákona č. 310/2006 Z. z., zákona č. 555/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z. a zákona č. 543/2010 Z. z. sa mení takto:
1. V § 4 sa vypúšťajú slová „a nemá príjem, ktorý sa považuje za vymeriavací základ podľa osobitného predpisu5) za obdobie, v ktorom“. Poznámka pod čiarou k odkazu 5 sa vypúšťa.
2. V § 8 ods. 4 v prvej vete sa odkaz 15 nad slovom „predpisu“ označuje ako odkaz 7.
3. Poznámka pod čiarou k odkazu 15 sa vypúšťa.
Doterajšie články II a III sa označujú ako články IV. a V.
Odôvodnenie.
Po prvé. Ide o legislatívnotechnickú úpravu názvu zákona.
Po druhé.
K článku II.
K bodu 1 § 12. Uvedeným návrhom zákona sa navrhuje zosúladiť poskytovanie dávky garančného poistenia so zákonom o konkurze a reštrukturalizácii a umožňuje začať konkurzné konanie bez návrhu, len na základe uznesenia súdu.
K bodom 2, 3, 6. Je to legislatívnotechnická úprava.
K bodom 4, 5. Z dôvodu, že povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie samostatne zárobkovo činnej osoby zaniká a je zánikom oprávnenia na výkon činnosti, v praxi nastávajú situácie, že do vzniku nového oprávnenia dôjde k zániku daňového identifikačného čísla, teda samostatne zárobkovo činnej... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

19.10.2011 o 16:16 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:16

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... nedôjde k zániku daňového identifikačného čísla a nezanikne postavenie samostatne zárobkovo činnej osoby na účely sociálneho poistenia. V takých prípadoch nie je jednoznačné, či sa vzťahuje na tieto situácie opätovný vznik sociálneho poistenia samostatne zárobkovo činnej osoby. Z uvedeného dôvodu je potrebné rozšíriť inštitút opätovného vzniku povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia samostatne zárobkovo činnej osoby aj pri vzniku nového oprávnenia na výkon alebo prevádzkovanie zárobkovej činnosti za predpokladu splnenia podmienky prekročenia zákonom ustanovenej hranice príjmu za kalendárny rok.
K bodu 7. Z dôvodu aplikačných problémov zisťovaním príjmov v prípade poskytovania určitých benefitov, z ktorého má zamestnanec právo na príjem, ale aj v prípadoch súbežného výkonu viacerých činností a posudzovaním nároku na nemocenskú dávku sa navrhuje zmena všeobecných podmienok nároku na nemocenské dávky zamestnanca, pričom sa upúšťa od podmienky sledovania príjmu, ktorý sa považuje za vymeriavací základ. Podmienkou nároku na nemocenské však naďalej zostáva dodržiavanie liečebného režimu.
K bodu 8. V záujme urýchlenia a zjednodušenia procesu rozhodovania o nároku na nemocenskú dávku sa navrhuje, aby sa podmienka zaplatenia poistného na nemocenské poistenie sledovala v období piatich rokov pred vznikom dôvodu na poskytovanie nemocenskej dávky namiesto doterajších desiatich rokov.
K bodom 9 až 11. Navrhuje sa spresnenie určenia pravdepodobného denného vymeriavacieho základu, aby sa nemocenská dávka určovala z vymeriavacieho základu, ktorý je minimálny vymeriavací základ, z ktorého platí poistné samostatne zárobkovo činná osoba podľa § 138 ods. 5, ak nie je jej pravdepodobný denný vymeriavací základ nižší. V takomto prípade sa dávka určí z takéhoto nižšieho vymeriavacieho základu. Tento sa použije aj pre mamičky, ktoré sa po skončení rodičovskej dovolenky vrátia do zamestnania.
K bodu 12. Navrhuje sa osobitná úprava nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku, ak o to požiadal poistenec, ktorý je povinne dôchodkovo poistený ako zamestnanec, ale nemá príjem, ktorý je vymeriavacím základom na platenie poistného, ani náhradu príjmu. Doterajšia všeobecná zásada účinná od 1. januára, podľa ktorej nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku vzniká po splnení všeobecných podmienok nároku na predčasný starobný dôchodok požiadaný o jeho výplatu a splnení podmienky neexistencie povinného dôchodkového poistenia, zostáva zachovaná.
K bodu 13. Navrhuje sa legislatívnotechnické spresnenie ustanovenia upravujúceho denný vymeriavací základ.
K bodu 14. Navrhuje sa spresnenie fyzických osôb, ktorým vzniká nárok na dávku garančného poistenia.
K bodu 15. Z dôvodu zmien, ktoré nastali v poskytovaní rodičovského príspevku od 1. januára 2011, nie je opodstatnené ďalšie obmedzenie výplaty dávky v nezamestnanosti popri existencii nároku na výplatu rodičovského príspevku.
K bodu 16. V nadväznosti na zmenu podmienok nároku na výplatu predčasného starobného dôchodku sa navrhuje spresnenie právnej úpravy zúčtovania súm naviac vyplatených na predčasnom starobnom dôchodku so sumami dôchodkovej dávky.
K bodom 17, 19 a 20. Je to vecné spresnenie zákona z dôvodu potrieb, ktoré vyplynuli z aplikácie zmien.
K bodom 18, 27, 34, 35 a 36. Zavádza sa povinnosť fyzickej alebo právnickej osoby uvádzať pri platbách identifikátor platby určený Sociálnou poisťovňou. V nadväznosti na úpravu § 142 sa rozširujú povinnosti v Sociálnej poisťovni oznámiť platiteľom poistného variabilný symbol a upravuje sa možnosť ukladania sankcie za porušenie povinností odvádzateľa poistného uvádzať variabilný symbol. Navrhuje sa tiež prechodné ustanovenie, podľa ktorého číslo pridelené Sociálnou poisťovňou pred 1. januárom 2012 je variabilným symbolom fyzických osôb a právnických osôb, ktoré budú tieto osoby používať pri platení poistného po 31. decembri 2011.
K bodu 21. Navrhuje sa zmena podmienok vymáhania pohľadávok.
K bodu 22. Navrhuje sa umožniť Sociálnej poisťovni odpísať pohľadávku alebo jej neuhradenú časť na základe výmazu právnickej osoby z príslušného registra.
K bodu 23. Navrhuje sa rozšíriť oznamovaciu povinnosť posudkového lekára určeného zamestnanca v Sociálnej poisťovni o povinnosť oznámiť porušenie liečebného režimu nielen ošetrujúcemu lekárovi, ale aj zamestnávateľovi.
K bodu 24. Navrhuje sa presun kompetencií o rozhodovaní o zvyšovaní príplatku za štátnu službu k dôchodku z ministerstva práce na Sociálnu poisťovňu.
K bodu 25. V dôsledku novely zákona o sociálnom poistení účinného od 1. augusta 2006 sa z dôvodu urýchlenia rozhodovania, zníženia administratívnej náročnosti, ako aj zníženia nákladov súvisiacich s rozhodovaním o nároku na nemocenskú dávku navrhuje, aby sa o nároku na nemocenské dávky rozhodovalo vydávaním rozhodnutia iba v sporných prípadoch. Prijatím navrhovanej úpravy dôjde k ročnej úspore cirka 370 600 eur.
K bodu 26. Navrhuje sa súčasnú lehotu 30 dní na podanie odvolania voči rozhodnutiam vo veciach poistného, príspevku na starobné dôchodkové sporenie, pokuty a penále skrátiť na 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutí, čím sa zabezpečí zosúladenie lehoty s lehotami na odvolanie napr. voči rozhodnutiam v daňových veciach.
K bodom 28 až 33. Navrhuje sa spresnenie povinností plniť oznamovaciu povinnosť do ôsmich dní v prípade prerušenia povinného poistenia do 30 dní v prípade väzby týkajúcej sa samostatne zárobkovo činnej osoby. Navrhuje sa vypustiť všeobecnú povinnosť samostatne zárobkovo činnej osoby oznamovať Sociálnej poisťovni štát výkonu zárobkovej činnosti, nakoľko uvedenú skutočnosť je možné zistiť pri uplatňovaní inštitútu vyslania podľa koordinačných nariadení Európskej únie.
K bodu 36. Ide o ustanovenie prechodného charakteru.
K § 293bx. Ustanovuje sa, ktoré právne predpisy sa použijú, ak nárok na uvedené dávky vznikol pred účinnosťou tohto zákona.
K § 293by a 293bz. Navrhuje sa predĺžiť doterajšiu sadzbu poistenia na úrazové poistenie a použitia finančných prostriedkov do základného fondu, ktorý vykazuje prebytok do iného základného fondu, v ktorom nie je dostatok finančných prostriedkov na dávku.
K § 293cb. Vytvára sa právny priestor na komplexné riešenie pohľadávok.
K článku III.
K bodu 1. K nadväznosti na zmenu podmienok na nemocenské sa navrhuje zmena podmienok nároku na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, pričom sa upúšťa od podmienky sledovania príjmu, ktorý sa považuje za vymeriavací základ. Podmienkou nároku na náhradu príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti však naďalej zostáva dodržiavanie liečebného režimu.
K bodom 2 a 3. Z dôvodu problémov v aplikačnej praxi sa navrhuje spresniť odkaz na zákon o sociálnom poistení, ktorý sa použije pri určení denného vymeriavacieho základu na účely určenia výšky náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca, ktorý získal viac ako 90 dní nemocenského poistenia.
K článku IV. Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2012 s výnimkou bodov 39, 43, 54, ktorých účinnosť sa navrhuje 1. apríla 2012.
Ďakujem za pozornosť, skončil som.
Skryt prepis

19.10.2011 o 16:16 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:47

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Pán poslanec Kaník, ja chápem, že koalícia-nekoalícia začala svoju predvolebnú kampaň uvedomiac si, že voľby sú 10. marca, ale práve z tohto dôvodu sa mi zdá absolútne politicky nekorektné a neadekvátne predkladať takúto novelu preto, lebo toto nie je novela. Toto je nový zákon. A myslím si, že ešte by to bolo pochopiteľné, keby bolo tesne po voľbách, že si to chcete vyskúšať. Ale opakujem znovu, je tesne pred voľbami, čo vám mohlo možno trošku uniknúť. Tak by som vás na to chcel upozorniť, pán poslanec, 10. marca sú voľby. Toto, čo ste tuná v tejto chvíli predviedli, je zákon, ktorý sa dáva na začiatku volebného obdobia, a nie na konci volebného obdobia, alebo na konci vašej politickej kariéry. Opäť zdôrazňujem, zdá sa mi to absolútne politicky nekorektné. A opakujem, voľby sú 10. marca. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:47 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:48

Ján Senko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec, ja vám gratulujem k vášmu výkonu. Mali ste tam niekoľko nepresností. A budem žiadať o ich nápravu, pretože prepis, ktorý sme dostali, alebo návrh v textovej podobe nesúhlasí s tým, čo ste čítali v paragrafových zneniach. Prečítajte si to alebo vypočujte si opäť zvukový záznam a predložte to Národnej rade opätovne, pretože v tomto prípade je nesúlad medzi textom predloženým v písomnej podobe a vaším ústnym vystúpením.
Ale nie to je také podstatné. Podstatné je, že vy novelizujete zákon do novely zákona. A v podstate sa to týka zákona o sociálnom poistení a my prejednávame tu návrh vládneho zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci. No to je drzosť teda. Vláda nemá dôveru a poslanci SaS-ky s poslancami SDKÚ tu dokumentujú, že jednoducho je tu vládna koalícia, ktorá je živá, ktorá žije a ktorá zrejme sa so slovenskou verejnosťou iba zahráva. Čo to hráte za divadlo tu na pôde Národnej rady? Stiahnite krídla, odvolajte si ministrov a nedávajte tu takéto návrhy zákonov. To je hanba, čo tu vytvárate po tom, keď poslanci SaS-ky aj svojmu vlastnému ministrovi vyslovili nedôveru. Pán minister, nehanbíte sa tam na tom kresle a podporujete takúto novelu zákona?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:48 hod.

PhDr.

Ján Senko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:50

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážený pán kolega, do zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci vkladáte to, čo minister chcel vložiť do zákona o super hrubej mzde. To už nevyšlo, tak si to tam dávate teraz. Naozaj si už nič nevážite? Prepáčte, ale hanbite sa za to, čomu už ste sa podvolili, a to nielen vy, ale aj tí, ktorí sa pod to podpísali. A sú tam mená poslancov, o ktorých by som si to naozaj nikdy nemyslel, že sa niečomu takémuto podvolia. A sú tam aj takí, ktorí ak v minulosti sa niečo také vyskytlo, že sa chcelo dať niečo do iného zákona, čo s tým nesúviselo, tak to vehementne kritizovali. Že, pani Tkáčová? Vás si dobre pamätám, ako ste tvrdo bili za serióznosť a čistotu predkladaných vládnych návrhov.
A o tom, že neviete, čo ste podpisovali, svedčí aj tá skutočnosť, že ani jeden z vás neupozornil na to, že na prvej strane je dosť závažná chyba, ktorá možno môže spôsobiť aj to, že tento zákon nebudete môcť schváliť. Pozrite sa na to ešte raz, prečítajte si to.
A prikláňam sa k tomu, čo povedal pán kolega, lebo tiež som zaregistroval tri chyby v paragrafovom znení, ktoré nebolo prečítané tak, ako je napísané. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2011 o 16:50 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video