48. schôdza

10.3.2015 - 18.3.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:56 hod.

Ing. PhD.

Tibor Lebocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:18

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. No, kolegovia, nečudujte sa takýmto dvom rozpravám, ktoré dokopy možno v nejakom rozmere päťdesiatich piatich minút predniesli v prvom rade vecné pripomienky, na ktoré vy ste mali dojem, že bolo odpovedané v rámci rokovania výboru. Ja som ten dojem nemal.
V prvom rade, ja si nepamätám zákon, ktorý v nejakom rozsahu z vládnej strany je pripomienkovaný 140 bodmi v štyroch poslaneckých návrhoch, okrem toho ďalšou stovkou, vyše stovkou pripomienok v rámci legislatívy. Samotný jazyk tohto zákona, ja som sa čudoval, že prešiel vôbec cez Legislatívnu radu vlády. Pýtal som sa, cez ktorú legislatívnu, pamätáte sa na to. Lebo toto, aby prešlo, je veľkým počudovaním pre mňa.
Po druhé, dovolil by som si povedať a teraz to zopakujem, že takto formulovaný zákon, ktorý bol predložený do prvého čítania, a následné zmeny, ktoré prešli cez tieto štyri návrhy poslanecké, menil a mení ducha zákona a menil tým pádom, povedal som, že mám pocit, že bolo potrebné obísť mnohé veci a mnohé problémy v pripomienkovom konaní, prípadne v legislatívnej rade, pretože to, čo tu načrtli kolegovia, má jasné rysy monopolného konania, jasné rysy poškodenia práv občana a, samozrejme, to, do akého svetla postavíte starostov, to ukáže.
A to odvolávanie sa na poškodzovanie, ja len pripomeniem: skúste sa spýtať na mladých farmárov, ako sa im darí!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:18 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:20

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja len pár viet. Konečne máme zákon, ktorý robí zmeny v odpadovom hospodárstve a zabezpečuje dva princípy: transparentnosť a adresnosť. A teda veľmi sa čudujem, pán poslanec Simon, vašim pripomienkam, lebo hovorili ste, ako keby ste hovorili v mene viac ako 2 900 primátorov a starostov. Ja teda neevidujem obdobie, v ktorom ste vy boli, v ktorej obci starostom, ale snáď by sme mali byť my tí, ktorí s tým máme nejaký problém. A keď si pozriete výhrady ZMOS-u, ktoré tomuto zákonu boli adresované, tak jediná oblasť, jediná oblasť, kde sa ZMOS, bol v rozpore s predkladateľom, boli čierne skládky a ich odstraňovanie. A máme tu aktivitu ministerstva, ktorá teraz prichádza, ktorá sa volá Vyčistime si Slovensko, ktorá aj tento rozpor odstraňuje.
Čiže ja by som bol rád teda, keby ste nebrali do úst mená starostov a obcí, lebo predpokladám, že ani desať ich neviete vymenovať, ktorí s tým majú problém v téme, ktorú ste vy spomenuli. Čiže vyjadrujete sa ústami niekoho, na čo nemáte žiadne právo, ani právo od voličov, ani právo, ani zmocnenie od ZMOS-u alebo od starostov miest a obcí, ktorí by s tým teoreticky mohli mať problém.
A druhá vec. Maľujete čerta na stenu ešte pred tým, ako sa zákon uviedol do praxe a ešte pred tým, ako akýkoľvek aplikačný problém vznikol. Tak to je ako typický postoj: radšej nerobme nič, lebo už teraz vieme, že keď niečo urobíme, tak to bude zlé. Bez ohľadu na to, že k tomu nemáte absolútne, absolútne žiaden podklad. A ja verím, že vaše vystúpenie bolo len možno omylom. A možno, že keď sa prihlásite ústne, tak sa ministerstvu ospravedlníte a tento zákon podporíte.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:20 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:22

Róbert Puci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, ja musím povedať, že plne súhlasím s vyjadreniami svojich kolegov Lebockého, Magdy Košútovej aj Mariána Záhumenského, aj Riša Rašiho. Mňa pán poslanec Simon neprekvapil svojím vystúpením.
Chcem povedať jednu vec, že on tu spomínal, že ten systém, ktorým sa tento novým zákonom nastaví, že je dobre a prefíkane premyslený. Musím povedať, že dobré a prefíkané bolo jeho vystúpenie, lebo v tom je fakt excelentný. A vyťahovať veci z kontextu a povedať len "a", nepovedať "b" a upozorňovať len na veci, ktoré nakoniec v konečnom dôsledku nie sú pravdivé, toto ovláda veľmi dobre. A myslím si, že aj na výbore niekoľkokrát sme sa k týmto veciam vracali a sme si ich opakovali donekonečna, ale myslím si, že v tomto prípade "opakovanie – matka múdrosti" asi prestáva platiť, lebo vraciame sa stále k tým istým veciam, opakujeme stále to isté. Ale holt, keď niekto nechce počúvať, tam my za to nemôžme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:22 hod.

Ing.

Róbert Puci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:23

Ľuboš Martinák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán kolega Zsolt Simon, v prvom rade sa zmienim o rozsahu spoločnej správy, kde si správne síce povedal, že sa jedná o 271 bodov pripomienok. Len ako obyčajne, povieš "a" a nepovieš "b". Škoda, že si nepovedal, skús si to spočítať, že z týchto 271 bodov legislatívno-technické úpravy, gramatické pripomienky, pripomienky precizujúce navrhované znenie, pripomienka vypúšťajúce nadbytočné slovo a vypustenie nevhodného odkazu predstavuje 87% z týchto pripomienok.
Často si tu hovoril o akejsi novele zákona. Veď to si pusť, prehraj sa. Tu nie je novela zákona, to je nový zákon. Ďalej hovoríš tu, že sa vytvárajú, alebo strašíš lobistickými skupinami, že sa budú formovať, hlavne zo strany výrobcov. No škoda, že nemáš preštudovanú štvrtú časť – rozšírená zodpovednosť výrobcov. Opakujem, zodpovednosť výrobcov, dokonca rozšírená. Začínaš strašiť starostov a primátorov. Skús si prečítať, čo je to program obcí. Skús si prečítať, akú rolu zohráva obec v tomto zákone v oblasti štátnej správy. Prečítaj si, aké priestupky môže prejednávať obec, aké príjmy, z ktorých, z desiatich činností môže mať obec. Ty vieš dobre, že štátny tajomník nás uistil, že bolo to predrokúvané aj so ZMOS-om.
Teda spočiatku som nechápal, teraz chápem. Ty nás uisťuješ, že nemáme záujem riešiť občana. My máme. Škoda, že ty si to nemal, keď si bol ministrom. A druhá vec. Ja to teraz považujem za povinnú jazdu. Áno, zvolebnieva sa. SMK vám tlačí na päty.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:23 hod.

Ing.

Ľuboš Martinák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:25

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Začnem snáď od kolegu Rašiho. Viem vám vymenovať tých starostov a primátorov, ktorí s tým majú problém, a aby ste nemuseli chodiť ďaleko, spýtajte sa kolegyne v Prešove, ktorá sa podpísala pod výzvu, aby sa tieto veci, ktoré som tu nastolil, aby boli otvorené a pán minister na to odpovedal. Môžem ich menovať aj ďalších, hoc viem vám ich aj ukázať. V každom prípade, kolegovia, kolegyne, ďakujem vám za pripomienky.
Sedel som na tom výbore a mal som možnosť vidieť od vás, ako ste predložili pozmeňujúce návrhy. Keď som kládol otázky, ani jeden jediný z vás neobhájil svoje stanoviská. Za vás obhajoval stanoviská pán štátny tajomník. Pán štátny tajomník všetko vysvetlil.
Ale v každom prípade, kolega Martinák, mňa zvysoka na to, že sa zvolebnieva. Ale vy prijímate zákon, kde starosta bude rukojemníkom. A snáď, keď každý starosta, občan sa začne zaujímať o tieto zákony, a možnože kolega Raši, keď si prečíta tento zákon aj v tých upozorneniach, ktoré som tam dal, možno že on dôjde k tomu, že asi niekto na neho našil búdu. Pretože pokiaľ by platila, ja by som sa mal rozhodovať len podľa tej propagandy, ktorú ministerstvo robí a robilo, a niektoré lobistické skupiny ešte pred tým, než vo vláde by bol zákon schválený, robili k nemu školenia, tak určite by som podľahol tomu, že tento zákon je dobrý. Tento zákon je potrebný, ale nie v podobe, ako ho máme dnes, teraz na stole.
A počet pripomienok, pán kolega Martinák, v tom rozsahu poukazuje na to, aká je to zlá práca, ktorá sem bola... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:25 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Vážený pán minister, dámy a páni. To, v čom, sa zhodneme s predkladateľom tohto návrhu zákona, je názor, že situácia v nakladaní s odpadom a zvlášť s komunálnym odpadom na Slovensku je absolútne neúnosná. Že takmer vo všetkých merateľných ukazovateľoch zaostávame nielen za lídrami v tejto oblasti, ale aj za priemerom Európskej únie, že priam do neba volajúce sú najmä všade prítomné nelegálne skládky, tzv. čierne skládky odpadu. Že máme absurdne vysoký podiel skládkovania a, naopak, trestuhodne nízky podiel separácie a recyklácie. Inými slovami, v tom, že súčasná situácia na Slovensku je pravým opakom medzinárodne záväznej hierarchie nakladania s odpadom, kde na prvom mieste je predchádzanie jeho vzniku, nasledujú rôzne formy jeho opätovného využitia a až na poslednom mieste je skládkovanie, ktoré, ako sme povedali, u nás dominuje. Čiže to skládkovanie by malo nastúpiť až po vyčerpaní všetkých ostatných možností. U nás je to, žiaľ, práve naopak. A táto situácia vznikla a pretrváva napriek vynaloženiu nemalého množstva finančných prostriedkov a nemalého nasadenia ľudských zdrojov,. Čiže nemožno povedať, že v tejto oblasti nič nerobíme, ale môžeme konštatovať, že to nerobíme dobre. Inak by tá situácia nebola taká, aká je.
Zhodneme sa aj na tom, že túto situáciu je nevyhnutné zásadne a urýchlene zmeniť. Zmeniť samozrejme k lepšiemu. Čo je v princípe možné dvoma spôsobmi: buď radikálnym zlepšením súčasného systému, alebo jeho zásadnou zmenou. Po rokoch neúspešných pokusov sa ministerstvo napokon rozhodlo pre druhý z týchto dvoch prístupov.
V čom sa s predkladateľom, naopak, nezhodujeme, to je odpoveď na otázku, či predložený návrh novej odpadovej legislatívy naozaj využíva všetky dostupné a v zahraničí úspešne realizované možnosti ako zabezpečiť predchádzanie vzniku odpadov a efektivitu narábania s ním.
Myslíme si, že navrhovaný zákon všetky dostupné možnosti nevyužíva a niektoré sľubné riešenia dokonca úplne ignoruje. A s cieľom poukázať aspoň na niektoré možnosti zlepšenia narábania s odpadmi, predkladáme spolu s kolegami Mičovským a Feckom nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh, ktorý si dovolím v stručnosti predniesť. Tú stručnosť myslím tak, že nebudem čítať odôvodnenia v plnom znení, aby som šetril váš vzácny čas.
Takže vládny návrh zákona o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I v § 5 ods. 1 sa na konci pripája táto veta (citujem): "Zariadenie na zber odpadov musí byť riadne označené, musí obsahovať označenia zodpovednej osoby, prevádzkových hodín a druh zbieraných komodít."
Odôvodnenie: Navrhuje sa, aby zariadenie na nakladanie s odpadom bolo riadne označené. Okrem označenia, že ide o zariadenie na zber odpadov, je potrebné označiť aj zodpovednú osobu, prevádzkové hodiny a druh zbieraných komodít. Navrhujeme to doplniť do zákona preto, lebo táto prax je dosiaľ neuspokojivá a nejednoznačnosť spôsobuje mnohé problémy a nerieši to dôsledne ani zákon.
2. V čl. I v § 6 ods. 2 sa vkladá nová prvá veta, ktorá znie (citujem): "Každý je povinný dbať na dodržiavanie hierarchie odpadového hospodárstva." Koniec citátu.
Odôvodnenie: Ide o deklarovanie dôrazu na hierarchiu odpadového hospodárstva ako významného nástroja zvyšovania surovinovej a energetickej efektívnosti, ako aj ochrany životného prostredia v rámci odpadového hospodárstva.
3. V čl. I v § 7 ods. 5 sa slovo "šiestich" nahrádza slovom "dvoch".
Odôvodnenie: V záujme zvýšenia kontrolovateľnosti a možnej aktualizácie plnenia cieľov programu sa navrhuje upraviť lehota predkladania vyhodnotenia priebežného plnenia cieľov programu predchádzania vzniku odpadu.
4. V čl. I v § 9 ods. 4 prvej vety sa za slovo "prostredie" vkladajú slová (citujem) "a požiada každú obec v príslušnom kraji o oznámenie začiatku procesu posúdenia vplyvov verejnosti spôsobom v mieste obvyklým po dobu 14 dní". Koniec citátu.
Odôvodnenie: S dôrazom na informovanie verejnosti o systéme odpadového hospodárstva sa navrhuje zverejnenie oznámenia o začatí posudzovania vplyvov programu kraja na životné prostredie v každej obci v kraji spôsobom v mieste obvyklým, t. j. spravidla na úradnej tabuli vo forme verejnej vyhlášky, respektíve na webovej stránke obce, ak takúto má zriadenú.
5. V čl. I v § 9 ods. 10 sa slovo "päť rokov" nahrádza slovom "dva roky".
Odôvodnenie: V záujme zvýšenia kontrolovateľnosti a možnej aktualizácie plnenia cieľov programu sa navrhuje upraviť lehota predkladania vyhodnotenia plnenia platného programu Slovenskej republiky.
6. V čl. I v § 9 ods. 10 sa na konci pripája táto veta (citujem): "Okresný úrad v sídle kraja predloží ministerstvu na schválenie vyhodnotenie plnenia platného programu kraja raz za dva roky odo dňa jeho schválenia." Koniec citátu.
Odôvodnenie: Pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom sa rozširujú povinnosti okresného úradu v sídle kraja a stanovuje sa pôsobnosť ministerstva vo veci kontroly plnenia platného programu kraja prostredníctvom schválenia jeho vyhodnotenia.
7. V čl. I § 9 sa dopĺňa ods.11, ktorý znie (citujem):
"(11) Program Slovenskej republiky musí byť zverejnený spôsobom podľa ods. 1 minimálne 18 mesiacov pred začiatkom nového obdobia, program kraja musí byť zverejnený spôsobom podľa ods. 4 minimálne 9 mesiacov pred začiatkom nového obdobia a program obce musí byť zverejnený spôsobom podľa § 10 ods. 12 v deň začiatku nového obdobia." Koniec citátu.
Odôvodnenie: Zákon by mal reagovať na skutočnosť, že napríklad súčasné programy odpadového hospodárstva obcí sa niekedy pripravujú až v polovici cieľového obdobia rokov 2011 až 2015, čím sa stávajú de facto formálnymi dokumentmi.
8. V čl. I v § 10 ods. 1 sa za slovom "Obec" vypúšťa čiarka a slová (citujem) "na území ktorej ročná produkcia komunálnych odpadov vrátane drobných stavebných odpadov presahuje 350 ton alebo ktorej počet obyvateľov prevyšuje 1000,".
Odôvodnenie: Program obce by mal byť prostriedkom, ktorý donúti všetky obce na území Slovenskej republiky aktívne sa podieľať na plnení cieľov Slovenska v oblasti nakladania s komunálnymi odpadmi. Z toho dôvodu sa navrhuje povinnosť vypracovať program obce, vztiahnuť na všetky obce. V opačnom prípade, alebo v prípade, že by zostala dikcia uvedená v zákone platná, by sa tejto povinnosti vyhla veľká väčšina obcí, viac ako 2-tisíc z necelých 3-tisíc obcí, ktoré na Slovensku máme.
9. V čl. I v § 10 ods. 2 písm. f) sa za slovo "obyvateľov" vkladajú slová (citujem) "nakladaní s komunálnymi odpadmi na území obce vrátane možností predchádzania vzniku komunálnych odpadov a". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Snahou slovenskej i európskej legislatívy je zapojenie občanov do procesu predchádzania vzniku komunálnych odpadov, napríklad ich lepšou informovanosťou a osvetou o triedenom zbere komunálnych odpadov. Pre naplnenie tohto cieľa sa navrhuje doplniť ustanovenie o zabezpečenie informovanosti obyvateľov aj o nakladaní s komunálnymi odpadmi a spôsoboch, ktorými je možné predchádzať ich vzniku.
10. V čl. I v § 10 sa za ods. 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie (citujem):
"(4) Prerokovanie návrhu programu obce oznámi obec verejnosti spôsobom v mieste obvyklým. Návrh programu obce musí byť vystavený počas 30-ich dní na verejné nahliadnutie. Verejnosť je oprávnená podať pripomienky k návrhu programu obce do 30-ich dní odo dňa jeho oznámenia." Koniec citátu.
Doterajšie odseky 4 až 12 sa označujú ako odseky 5 až 13.
Odôvodnenie: Vo vládnom návrhu zákona nie je dostatočne zapracovaná možnosť verejnosti vyjadriť sa k vypracovanému návrhu programu obce pred jeho predložením príslušnému orgánu štátnej správy. Je tu síce jedna možnosť, kedy sa verejnosť môže zapojiť a vyjadriť sa k programu obce, ale to len v prípade, ak dokument podlieha procedúre posudzovania vplyvov na životné prostredie. Avšak ani v tomto prípade nie je dostatočný priestor na návrhy a vylepšenia, pretože sa posudzuje už iba vplyv predloženého dokumentu na životné prostredie.
11. V čl. I v § 10 sa vypúšťa odsek 8. Doterajšie odseky 9 až 12 sa označujú ako odseky 8 až 11.
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s bodom 8 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
12. V čl. I sa § 10 dopĺňa ods. 13, ktorý znie (citujem):
"(13) Obec je povinná predložiť príslušnému orgánu štátnej správy na posúdenie plnenie platného programu obce raz za dva roky odo dňa jeho schválenia. Ak príslušný orgán štátnej správy v posúdení zistí, že obec neplní ciele a opatrenia stanovené v programe obce, postupuje podľa § 117 ods. 2."
Odvodnenie: V programe obce absentuje priebežné vyhodnocovanie plnenia cieľov a opatrení stanovených a schválených v programe obce. Podľa návrhu zákona sa pri zhodnotení alebo zneškodnení nezákonne umiestneného odpadu, ktorý je komunálnym odpadom alebo drobným stavebným odpadom, neuplatní postup podľa odsekov 3 až 17. Takýmto postupom však nie je možné zistenie osoby, ktorá odpad v rozpore so zákonom uložila. Rovnako tak ministerstvo deklaruje, že obciam bude preplácať odstraňovanie takýchto skládok. Môže sa však hypoteticky stať, že samotná obec bude vytvárať tieto nelegálne skládky s očakávaním šetrenia nákladov na zneškodňovanie komunálneho odpadu. Uznávam, že je to krajný prípad, ale hypoteticky sa môže stať, ak osoba oznámi nezákonné umiestnenie odpadu, podľa § 15 ods. 1 obec môže bez akéhokoľvek šetrenia učiniť nápravu. Obdobná situácia môže nastať aj v prípadoch, kedy je predpoklad, že uložením odpadu v rozpore so zákonom bol spáchaný trestný čin.
Po 14. V čl. I v § 77 ods. 4 sa na konci pripája táto veta (citujem): "Výnimku z tejto povinnosti môže povoliť príslušná obec.". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Slovenská republika je povinná v rámci záväzkov plynúcich jej z práva Európskej únie 75 % stavebného odpadu recyklovať alebo opätovne využívať. Domnievame sa, že ustanovenia tohto zákona dôsledne tento zámer nenapĺňajú. Každý, kto vyprodukuje stavebný odpad, by mal tento odpad buď opätovne použiť pri svojej činnosti, ponúknuť ho na využitie inému, alebo odovzdať ho do recyklačného zariadenia. Nie je žiaden dôvod, aby sa drvivá väčšina stavebného odpadu v Slovenskej republike nemohla opätovne využívať.
Po 15. V č. I v § 80 ods. 8 sa za slová "zmesových komunálnych odpadov" vkladá čiarka a slová "a drobných stavebných odpadov" sa nahrádzajú slovami "drobných stavebných odpadov a objemného odpadu".
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú operáciu, ktorá súvisí s bodom 19 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
Po 16. V čl. I v § 81 sa ods. 7 dopĺňa písm. i), ktoré znie (citujem):
"i) použiť aspoň 1 % z príjmu z miestneho poplatku za komunálny odpad a za drobný stavebný odpad na informovanosť a osvetu o systéme nakladania s takýmto odpadom a na realizáciu aktivít podporujúcich dosahovanie cieľov stanovených v programe obce, v programe kraja a programe Slovenskej republiky." Koniec citátu.
Odôvodnenie: Cieľom úpravy je aktívne budovanie spoločenského povedomia o cieľoch a význame vypracovávaných programov v oblasti odpadového hospodárstva a použití prostriedkov na nakladanie s komunálnymi odpadmi.
Po 17. V čl. I v § 81 ods. 18 písm. a) sa za slová "odseku 9 písm. d)" vkladajú slová "výberom aspoň z dvoch možností; jeden z intervalov odvozu musí byť 14 dní" a na konci sa slovo "alebo" nahrádza slovom "a".
Po 18. V čl. I v § 81 ods. 18 písm. b) sa za slová "odseku 8" vkladá čiarka a slová (citujem) "pričom jedna z veľkostí musí byť 60 litrov". Koniec citátu.
Odôvodnenie k bodom 17 a 18: Ak obec zavedie množstvový zber zmesových komunálnych odpadov, má povinnosť umožniť pôvodcom komunálnych odpadov individuálne si určiť interval odvozu komunálnych odpadov, podľa písm. a), alebo výber veľkosti zbernej nádoby aspoň z troch možností. V praxi sa vyskytujú prípady, v ktorých obec pri množstvovom zbere stanovením nevhodných intervalov v kombinácii s nevhodnými veľkosťami zberných nádob prakticky znemožní realizáciu možstvového zberu zmesových komunálnych odpadov a znemožní pôvodcovi komunálnych odpadov platiť poplatok priamo úmerný množstvu ním produkovaných zmesových komunálnych odpadov.
Po 19. V čl. I v § 81 ods. 20 sa na konci pripájajú tieto slová: "a objemného odpadu".
Odôvodnenie: Okrem povinnosti obce zaviesť množstvový zber drobného stavebného odpadu sa navrhuje rozšíriť túto povinnosť aj na objemný odpad. Podobne ako pri drobnom stavebnom odpade, aj objemný odpad občania produkujú veľmi zriedka. V čase, keď ho vyprodukujú, by si mali individuálne uhradiť aj náklady, teda poplatok za zabezpečenie jeho zhodnotenia alebo zneškodnenia. Je rozumné, aby sa tieto poplatky vyrubovali adresne na základe množstva a neprenášali sa paušálne a priemerne medzi všetkých ostatných poplatníkov poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
Po 20. V čl. I v § 84 ods. 3 znie (citujem):
"(3) Cezhraničná preprava odpadov z iného členského štátu do Slovenskej republiky a dovoz odpadov z iného štátu do Slovenskej republiky sú zakázané, ak medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná, alebo osobitné predpisy neustanovujú inak.". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Navrhuje sa rozšíriť obmedzenie dovozu odpadov zo všetkých krajín na územie Slovenskej republiky, ak nie je stanovené inak v medzinárodnej zmluve alebo v predpisoch Európskej únie.
Po 21. V čl. I v § 97 ods. 1 písm. e) druhom bode sa za slovo "odpadov" vkladajú slová "okrem zariadenia na zhodnocovanie biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu zo zelene, ak jeho ročná kapacita neprevyšuje 100 ton". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Orgány štátnej správy odpadového hospodárstva udeľujú súhlas na vydanie prevádzkového poriadku. Súhlas na prevádzku nemusia mať zariadenia na zhodnocovanie biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu zo zelene, ak jeho ročná kapacita neprevyšuje 100 ton podľa § 97 ods. 1 písm. c) tretieho bodu. Avšak podľa vládneho návrhu zákona by museli mať schválený prevádzkový poriadok. Takáto úprava sa javí nelogickou. Zároveň možno predpokladať zbytočné zaťaženie okresných úradov v takýchto prípadoch. Vzhľadom na vyššie uvedené sa navrhuje stanovenie výnimky na udelenie súhlasu na vydanie prevádzkového poriadku pre určitý typ zariadení na zhodnocovanie odpadu.
Po 22. V čl. I v § 108 písm. d) sa za slovo "obce" vkladá čiarka a slová (citujem) "posudzuje plnenie plánu obce podľa § 10 ods. 13". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s bodom 12 toho pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu a so stanovením pôsobnosti orgánu štátnej správy.
Po 23. V čl. I sa § 110 dopĺňa písm. c), ktoré znie (citujem): "c) udeľuje výnimku podľa § 77 ods. 4.". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s úpravou § 77 ods. 4 uvedenú v bode 14 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
Po 24. V čl. I v § 113 ods. 2 písm. n) sa slová "§ 10 ods. 4" nahrádzajú slovami "§ 10 ods. 5 a 13 prvej vety".
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s bodmi 10 a 12 toho pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu a s vylúčením použitia ustanovení správneho poriadku na posúdenie plnenia programu obce.
Po 25. V čl. I v § 113 sa za ods. 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie (citujem):
"(4) Účastníkom konania o určenie zodpovednej osoby podľa § 15 ods. 3 až 17 je vždy aj osoba, ktorá podala oznámenie podľa § 15 ods. 1 až 2.". Koniec citátu.
Doterajšie odseky 4 až 12 sa označujú ako odseky 5 až 13.
Odôvodnenie: Navrhuje sa doplniť ustanovenie, ktoré jednoznačne zabezpečí, že aj oznamovateľ "čiernej skládky" podľa § 15 ods. 1 a 2 návrhu zákona sa stane automaticky účastníkom konania, a to najmä s ohľadom na zabezpečenie kontroly nad riešením nezákonne umiestneného odpadu. Oznamovateľ bude musieť byť taktiež oboznámený aj s výsledkom konania. Toto považujeme za mimoriadne dôležité a vychádzame z praxe.
Po 26. V čl. I v § 117 ods. 2 sa slová "§ 10 ods. 1, 4, 5, 7, 8, 9, 12" nahrádzajú slovami "§ 10 ods. 1, 5, 6, 8, 9, 12, 13".
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s bodmi 11 a 12 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
Po 27. V čl. I v § 128 ods. 7 sa na konci vkladá bodkočiarka a pripájajú sa tieto slová (citujem): "tieto prostriedky môžu byť použité výlučne na aktivity súvisiace s odpadovým hospodárstvom s dôrazom na separáciu a recykláciu odpadu". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Prostriedky Recyklačného fondu sa generovali za účelom zabezpečenia recyklácie vybraných druhov odpadov. Z toho dôvodu by nemali byť použité na iný zámer a mali by zostať účelovo viazané na riešenie problematiky odpadov s dôrazom na podporu triedenia a recyklácie a to aj po ich navrhovanom presune do Environmentálneho fondu.
Po 28. V čl. I v § 134 ods. 4 sa na konci pripájajú slová (citujem): "a nakladá sa s ním postupom podľa § 128 ods. 7 vety za bodkočiarkou". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s navrhovanou úpravou v bode 27 tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
Po 29. V čl. V § 78 sa ods. 1 dopĺňa písm. d), ktoré znie (citujem): "d) najmenej 0 eur a najviac 0,078 eura za kilogram objemného odpadu alebo najmenej 0 eur a najviac 8 eur za kus objemného odpadu". Koniec citátu.
Odôvodnenie: Ide o úpravu súvisiacu s priradením objemného odpadu do množstvového zberu a stanovením výšky sadzby poplatku.
Po 30. V čl. I v Prílohe č. 4 sa za bod VI. vkladá nový bod VII., ktorý vrátane nadpisu znie (citujem):
"VII. Cieľ odpadového hospodárstva v oblasti skládkovania
Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti skládkovania je do roku 2020 znížiť ukladanie odpadov na skládky odpadov najviac na 50 % podľa hmotnosti takéhoto odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku a do roku 2025 najviac na 25 % podľa hmotnosti takéhoto odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.".
Doterajší bod VII. sa označuje ako bod VIII. Teda myslené rímske číslovky.
Odôvodnenie: Európsky parlament v roku 2012 prijal uznesenie o Európe efektívne využívajúcej zdroje (č. 2011/2068(INI) z 24. mája 2012. V bode 33 Európsky parlament okrem iného vyzýva Komisiu, aby zjednodušila acquis v oblasti odpadu pri zohľadnení hierarchie odpadu a potreby znížiť reziduálny odpad na úplné minimum; preto vyzýva Komisiu, aby do roku 2014 predložila návrhy s cieľom postupne zaviesť všeobecný zákaz skládkovania odpadu na európskej úrovni a zákaz spaľovania recyklovateľného a kompostovateľného odpadu do konca tohto desaťročia.
Ako som sľúbil, tie odôvodnenia neuvádzam v plnom znení, budete si ich mať možnosť prečítať. Takže pre túto chvíľu končím, odovzdávam pánovi spravodajcovi aj s mojím návrhom, ako žiadam hlasovať, áno, aj s bodom, ktorý navrhujem vyňať zo spoločnej správy na osobitné hlasovanie.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.3.2015 o 17:28 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:41

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Dobre, ďakujem za upozornenie, v poriadku.
Čiže o mojich návrhoch žiadam hlasovať takto: o bodoch 1 až 12, 22 až 24 a 26 spoločne, o bodoch 13 až 16 spoločne, o bodoch 18 a 19 spoločne, o bodoch 20, 25, 29 a 30, o každom osobitne a o bodoch 27 a 28 spoločne. Zároveň žiadam vyňať zo spoločnej správy na osobitné hlasovanie bod č. 269.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

11.3.2015 o 17:41 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:56

Tibor Lebocký

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:58

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, vyjadrím sa k obidvom výhradám, ak dovolíte. V prvom rade k tej EIA. Tá EIA sa tam nepožaduje ako nejaký novelizačný bod, tam je len v odôvodnení zmienka, že to, čo je teraz možné, je možné len v rámci procesnosti EIA, ale tá sa nevzťahuje na všetky úrovne tých programov. A preto sa tam rozširuje tá možnosť práve nad rámec toho, čo sa umožňuje v procedúre EIA. Tak veľmi zjednodušene na vysvetlenie.
A k tej druhej poznámke, ja si myslím, alebo som presvedčený a z logiky veci vyplýva, že po tých piatich alebo šiestich rokoch je oveľa ťažšie vyhodnocovať to plnenie ako v tom skrátenom intervale. Nakoniec, keď sa ukáže, že po tých dvoch rokoch všetko postupuje tak, ako má, tak nie je žiadny problém. Ale myslím si, že nechávať si taký príliš dlhý interval je príliš veľké riziko, že ak naozaj po piatich alebo šiestich rokoch zistíme, že ten program sa neplní, tak ako by sa plniť mal, tak môžme stratiť príliš veľa času a zbavíme sa možnosti operatívnejšie ho korigovať. Takže toto nás viedlo k tomuto návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.3.2015 o 17:58 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:00

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister. Ozaj rokujeme o relatívne revolučnom zákone a ja svojím spôsobom aj obdivujem pána ministra, že sa do toho dal. A oceňujem to aj preto, že dnešný systém nakladania s triedenými odpadmi a vôbec politiky odpadového hospodárstva je nie veľmi dobrý a jednoducho treba ho zmeniť.
Revolučný preto, lebo zo súčasného stavu, kde zodpovedná za likvidáciu odpadu je obec, po novom zákone alebo v návrhu novely, návrhu zákona je odovzdanie tejto kompetencie z hľadiska zberu a nakladania s triedeným odpadom, tzv. organizáciám zodpovednosti výrobcov v absolútnej miere. A ak tu sa hovorilo v predchádzajúcich príhovoroch o obavách a niektorí moji predrečníci hovorili, že sú obavy z toho, že to jednoducho nebude fungovať tak, ako je to napísané na papieri, tak tieto obavy sú relevantné, pretože to postavenie tých OZV je v rámci toho trojuholníka OZV – obec – zberové spoločnosti ozaj dominantné.
Za obcami sú občania a za tými všetkými ostatnými sú ešte ďalšie spoločnosti, ktoré spracúvajú triedený odpad. Ja nechcem hovoriť o tom, o čom tu hovorili moji predrečníci, aby som nebol obviňovaný, že robím nejaké domnienky. Aj z hľadiska toho, že myslím, že to bolo spomínané v prvom čítaní, že dominantné postavenie je aj z toho dôvodu, že obec môže uzavrieť zmluvu len s jednou OZV.
Pomôžem si jednou z niekoľkých analýz, ktoré údajne pozná aj ministerstvo, aj pán minister, podotýkam, podpísaných právnymi agentúrami alebo právnikmi, ktoré posudzujú tento návrh zákona práve z tohto dôvodu, a ja si zoberiem teda jednu z tých analýz, aby som vysvetlil alebo odvolal sa na to, na tie obavy, ktoré tu hovorili moji kolegovia a ktoré sa môžu brať v rámci politického boja za obavy neopodstatnené.
Takže tá analýza sa opiera o tri také princípy tej časti zákona, ktorá hovorí o tom, že obec môže uzavrieť zmluvu len s jednou OZV. Táto vychádza z princípov, za prvé, že organizácie zodpovednosti výrobcu bude vykonávať činnosti výlučne na základe zmlúv o nakladaní s odpadmi obalov a s neobalovými odpadmi uzavretými s obcami, po druhé, každá obec môže uzavrieť zmluvu iba s jednou organizáciou zodpovednosti výrobcov, dostane exkluzivitu, a po tretie, súhrnný zberový podiel výrobcov obalov a výrobcov neobalových výrobkov (triedenie) vyzbieraných z komunálnych odpadov zastúpených organizáciou zodpovednosti výrobcov nesmie presiahnuť objem zberu pokrytý zmluvami s obcami, ktorú uzavrela táto organizácia. Sú tam ešte ďalšie veci. V zákone je, že samozrejme dobrovoľné je to, môže byť a môžu tie množstvá presiahnuť zmluvné množstvá.
Výsledkom tejto analýzy, ktorá je, podotýkam, aj pre neprávnika a pre laika veľmi prehľadná a zrozumiteľná, má niekoľko desiatok strán, a výsledok je asi takýto: Následné námietky, to znamená, námietky, ktoré sú v tej celej analýze, podrobne identifikujú ustanovenia návrhu zákona o odpadoch, ktorých aplikácia na súčasné právne a skutkové prostredie na Slovensku bude znamenať, po prvé, porušenie cieľa vnútorného trhu vytvoriť prostredie, ktoré podporuje súťaž pri podnikaní; po druhé, vytvorenie prekážok riadneho fungovania riadneho vnútorného trhu; po tretie, negatívny vplyv na voľný pohyb tovaru; po štvrté, vytvorenie prekážok obchodu; po piate, významné skreslenie súťaže; a po šieste, podnecovanie korupčných praktík. Účinky týchto ustanovení môžu dokonca v konečnom dôsledku znamenať nedovolené poskytovanie štátnej pomoci.
To je stanovisko jednej z menovaných alebo podpísaných agentúr právnych alebo právnych kancelárií, ktoré bolo zaslané ministerstvu ešte v čase pripomienkového konania. Veľmi málo pripomienok v rámci pripomienkového konania, o tomto hovorili moji predrečníci, či už zo strany ZMOS-u, či už zo strany asociácií zamestnávateľov, bolo do tohto zákona v rámci normálneho pripomienkového konania zakomponovaných, ale budem sa skôr venovať nejakým takým v praktickom pohľade na daný zákon.
Keď som povedal na začiatku, že svojím spôsobom obdivujem pána ministra, že s takýmto návrhom zákona prišiel, chcem povedať, že mne filozofia celkom vyhovuje, nemôžem ho úplne napadnúť. Filozofia mi vyhovuje. Dokonca fandím tej filozofii. Len ozaj tak naformulované paragrafy tohto zákona a postaviac OZV-éčka do takého stavu, vyvolávajú určité praktické kroky v budúcnosti, ktoré keď nastanú, tak môže nastať veľký problém.
Pár čísel. Dnes suma peňazí, s ktorými budú OZV-éčka alebo ktoré sú zhruba, tie vyzbierané v kolektívnych organizáciách a v Recyklačnom fonde, s ktorými teoreticky by mohla, v budúcnosti mohli všetky OZV-éčka fungovať, sú cca 7 mil. eur, 7 mil. eur. Ale suma za triedený odpad v rámci Slovenska sa pohybuje od 27 do 34, nie je to, nie je to jasné, ale je to suma, ktorú podľa mojich informácií akceptuje aj ministerstvo životného prostredia, čiže hore-dole suma je 4-krát väčšia. Ministerstvo zároveň ale hovorí, že prechodom tých kompetencií na OZV-éčka celková suma za zber komunálneho odpadu vrátane triedeného odpadu bude cez 30 mil. eur. Vysvetlite mi to, ako sa k takýmto číslam došlo. Nie je tu teraz pán minister, ja som sa pýtal na to aj na výbore, kde bol pán štátny tajomník Ferencz, a tiež musím povedať, že, je tu kolega z výboru, minimálne jeden, že nebolo mi odpovedané na všetky otázky, ktoré som dal. Dokonca boli niektoré otázky odpovedané tak, že o hodinu neskôr, preto nebol asi pán minister, lebo bol na inom výbore, ale o hodinu neskôr na finančnom výbore povedal úplne inakšiu odpoveď.
No ale chcem sa držať nejakých vecí a teda k meritu tých praktických mojich pripomienok, ktoré sa týkajú návrhu zákona. Čiže za obaly, ktoré sa dnes vyzbierajú, ktorých je zhruba 180-tisíc ton za rok, sa vyzbiera cca, teda stojí to cca 4-krát viac, ako, ako je reálna suma, ktorá sa dnes vyzbiera. Triedeného odpadu podľa odhadov je zhruba 10 až 12 percent. Čo je problém, je, že náš záväzok do roku 2020 je 50 %, je nárast, teda nárast na 50 % triedeného odpadu. Keď dnes prijímame takýto veľký zákon, tak je úplne logické, že mal by byť postavený tak, aby sa naplnili ciele, ku ktorým sme sa zaviazali. A, čuduj sa svete, na moju otázku, ako chceme na základe tohto zákona splniť náš cieľ, ktorý máme podpísaný do roku 2020, som dostal odpoveď: už dnes vieme, že ciele nesplníme.
Pán minister, určite ma počúvate vonku, ja by som sa vás chcel opýtať a budem rád počuť v záverečnom slove alebo prípadne aj v rozprave názor, ako chceme naplniť cieľ vyzbierať 50 % recyklovaného odpadu v roku 2020? Dnes robíme normu na základe, ktorá by mala vytvárať podmienky na to, aby sme náš záväzok splnili. No a tu sa dostávam ku koreňu veci, k tým praktickým otázkam, ktoré by som chcel povedať.
Akú budú mať motiváciu OZV-éčka, aby sa zvyšoval podiel triedeného odpadu? Ony sú chránené limitmi, sú chránené obvyklými cenami. Čiže prakticky, pán primátor Raši tu nie je, samozrejme, Košice sú bez problémov, je to veľké mesto, je tam sústredných množstvo obyvateľov na malom priestore, triedený odpad bude podstatne lacnejší ako niekde na Hriňovských Lazoch. Ak OZV-éčko nepodpíše na základe nejakého dôvodu zmluvu s obcou a koordinačné centrum vyberie nejakú OZV-éčku, ako sa bude táto OZV-éčka správať tam, kde predtým nikto nechcel ísť, lebo sa, respektíve sa nedohodol s tou obcou, pretože ten triedený zber bude drahý? Ale koniec koncov pri plnej zodpovednosti aj nastavovania mentálneho myslenia ľudí, aj nejakej propagácie, prečo by to tie OZV-éčka mali robiť? Ale to je hlavný dôvod, aby ten, kto je zodpovedný za zber triedeného recyklovaného odpadu, aby robil kroky, ktoré nás budú viesť k splneniu cieľa čím vyššej recyklácie, a teda keď máme podpísaných 50 % z roku 2020, aby sme to splnili.
Prenikli informácie, že tí, ktorí sa budú uchádzať o to, aby teda medzi tými OZV-éčkami boli, že plánujú preberať kontajnery, respektíve naplánovať vývozy kontajnerov, keď budú naplnené na 80 percent. Čo to znamená v praxi? Znížia sa... (Reakcia predkladateľa.) Päťdesiat? Päťdesiat. Dnes obce bez problémov to majú naplánované, kedy sú zvozy, majú zmluvy so zbernými spoločnosťami, respektíve robia to prostredníctvom vlastných technických služieb. Teraz obce budú mimo hry, budú si to všetko organizovať OZV-éčka. Akým spôsobom budú fungovať v rámci toho svojho podnikania, keď evidentne hrajú s menšími peniazmi, respektíve náklady, ktoré ich budú stáť, ten triedený odpad, budú menšie peniaze, ako dnes ten triedený zber stojí, ak to majú urobiť z vlastných? Ony vydajú korunu naviac, aby zvýšili efektivitu alebo množstvo triedeného odpadu, keď to zo zákona nemusia?
Dnes majú obce podpísané zmluvy so zbernými spoločnosťami na rôzne obdobia, niekedy je to viac rokov, niekedy je to rok. Ako som spomínal, niektoré obce to robia svojpomocne v rámci svojich technických služieb, ak by som to takto mal povedať, kde využívajú samozrejme aj nezamestnaných a je to podstatne lacnejšie. Ale to som nechcel hovoriť. Chcem povedať, tie obce, ktoré majú na dlhšie obdobie podpísané zmluvy so zbernými spoločnosťami, podľa toho zákona budú musieť vypovedať zmluvy s týmito zbernými spoločnosťami do konca roku 2015.
Opäť jedna z tých právnych analýz hovorí, že podľa Obchodného zákonníka je to retroaktivita. Tieto spoločnosti, ak si ich OZV-éčka nevyberie na zber triedeného odpadu, sa môžu o svoje práva, alebo môžu o svoje práva bojovať. Pán minister, aj to je moja otázka, či ste si istý, že nehrozí retroaktivita. A teraz to hovorím úplne v dobrom, aby jednak obce, alebo v konečnej fáze aj štát, ak bude napadnutý zákon, neprišli o peniaze.
Zdôrazňujem to preto, lebo zber triedeného odpadu je v podnikateľskej hantírke "konzervatívny biznis". To nie je len tak, že dneska si niekto zmyslí a ide robiť triedený zber, tam treba veľké peniaze na kontajnery, na zberné dvory, na lisy na spracovanie, samozrejme obchodné zmluvy, ďalšie u odberateľov, atď., a tak ďalej. A treba povedať, že tento biznis v rámci tých obcí sa tiež netvoril zo dňa na deň. Obce spočiatku nechceli robiť triedený zber a až v konečnej fáze, keď ich zákon prinútil, aby to robili, tak to robili. Dnes preto nikto nevie povedať, koľko stojí v danej obci triedený zber, pretože obce to riešia v spolupráci, spolu s komunálnym odpadom, a podľa nového zákona cena za triedený odpad bude musieť byť úplne oddelená od ceny za komunálny odpad.
Moja otázka znie, kto to zistí a ako, keď zmluva sa bude podpisovať pred tým, ako sa uzavrie zmluva so zbernými spoločnosťami, respektíve keď sa nebude vedieť, alebo nemusí sa vedieť, aká bude cena za triedený odpad?
V tejto súvislosti navrhujem na osobitné hlasovanie bod č. 118 spoločnej správy. Ten hovorí práve o tom, že povinnosťou je aj určiť výšku alebo cenu triedeného odpadu. Ako to bude vedieť kto povedať, keď zmluva bude podpísaná skôr, ako bude zmluva OZV-éčka s obcou, bude podpísaná možno skôr ako zmluva so zberom triedeného odpadu. A ministerstvo to možno prezieravo, alebo úplne logicky nedalo do návrhu zákona a dostalo sa to potom pozmeňujúcim návrhom, samozrejme neviem, kto ho dával v gestorskom výbore.
Ešte jedna moja pripomienka k tomu splneniu tých našich záväzkov. Je evidentne jasné, že každá tona naviac v triedenom zbere je stále drahšia. Prvé percentá sú najlacnejšie, ale to zvyšovanie je drahšie a bude stále drahšie a drahšie. A preto triedeným odpadom z obalov a z komodít, ktoré sú zahrnuté v zákone, ktorým sa zákon venuje veľmi precízne, nemáme šancu, štátny tajomník to povedal úplne jasne, dnes, dopredu splniť naše ciele. Ak chceme 50 % triedeného odpadu, pravdepodobne, nie som až tak odborník, aby som to vedel povedať naisto, ale po rozhovore s odborníkmi si dovolím povedať, že nie je to možné dosiahnuť bez toho, aby sme netriedili bioodpad. V tom sa vec, alebo tento zákon nemení súčasný stav a na základe výnimiek sa bioodpad jednoducho bude triediť len veľmi málo. Tak to je len taká moja pripomienka pre tvorcov zákona, že možno sme mali ísť aj týmto smerom. Ale keď sa tam to nedostalo, tak je možné, že priorita bola niekde inde.
Posledná moja záležitosť v mojom príhovore je návrh pozmeňujúceho návrhu. Chcel by som podať pozmeňujúci návrh, ktorý súvisí s § 28 ods. 2, kde sa definuje, čo nemôže spoločník, alebo ten, kto má akýkoľvek súvis s OZV-éčkou, čo nemôže podnikať. V § 28 ods. 1 sa zakazuje OZV-éčkam mať zisk, v § 28 ods. 2 sa hovorí, čo nemôžu spoločníci a všetci, ktorí majú nejaký súvis, s OZV-éčkom vykonávať a v ods. 3 sa hovorí o tom, čo nemôžu spoločnosti alebo firmy, ktoré zakladá OZV-éčka, čo nemôžu robiť. Ja dávam do súladu ods. 2 a ods. 3 v tom, že v obidvoch týchto odsekoch bude, že tá OZV-éčka alebo spoločnosť založená OZV-éčkou nemôžu nakladať v podstate s druhotnými surovinami. Čiže dávam do súladu ods. 2 a ods. 3 § 28.
Ten pozmeňujúci návrh znie:
1. V čl. I § 28 ods. 2. V § 28 ods. 2 písm. a) znie: "a) má priamo alebo nepriamo akýkoľvek podiel na vlastníckych, rozhodovacích, či hlasovacích právach k osobe, ktorá nakladá s vyhradeným prúdom odpadu, ktorý patrí do predmetu jej autorizácie; uvedené sa nevzťahuje na zariadenie na úpravu odpadu činnosťou R12 podľa prílohy č. 2, ktorý pochádza z jej vlastnej činnosti,".
Odôvodnenie: Návrh zákona v § 28 ods. 3 zakazuje organizácii zodpovednosti výrobcov a s ňou prepojených subjektov nakladanie s druhotnými surovinami, avšak v § 28 ods. 2 jej zároveň umožňuje s nimi obchodovať. Pokiaľ má organizácia zodpovednosti výrobcov financovať rozšírenú zodpovednosť výrobcov s cieľom plnenia limitov stanovených zákonom, potrebuje splnenie tejto povinnosti preukázať práve potvrdením o predaji druhotných surovín. Pozmeňovací návrh zosúlaďuje uvedenú nezrovnalosť tak, aby organizácie zodpovednosti výrobcov boli schopné vykazovať plnenie im stanovených cieľom a zároveň im bolo umožnené plnohodnotne obchodovať s druhotnými surovinami v európskom priestore.
Vážené kolegyne, kolegovia, ďakujem pekne za pozornosť. A tak ako je naformulovaný zákon aj s bodmi, ktoré sú súčasťou spoločnej správy, nemôžem podporiť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.3.2015 o 18:00 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video