48. schôdza

10.3.2015 - 18.3.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.3.2015 o 16:39 hod.

Ing.

Milan Panáček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 16:28

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja snáď len naozaj vetičku (zasmiatie sa rečníka), aj keď nepatrím k tým, ktorí sa vyjadrujú k všetkému.
Ale čo sa týka registrov, ja tu absolútne podporujem to, čo hovoril pán poslanec Bobík. Myslím si, že nielen sčítací komisári, nielen výsledky posledného sčítania ľudu, ktorý z istého pohľadu hlavne v niektorých častiach Slovenska dopadol veľmi zle, dodnes naňho doplácajú niektoré obce z pohľadu toho, že na výsledky sčítania ľudu sú naviazané aj podielové dane, obzvlášť šeredne na to doplatila Bratislava a doteraz je v rovine rôznych veľmi vzrušených debát téma, to, či Bratislava má o 50-tisíc ľudí menej, alebo ich nemá, lebo to nie sú malé prostriedky, o ktoré niektoré veľké mestá prišli.
Ale pravdou je aj to, a to si položme ruku na srdce, že dávno sme mohli mať takýto register adries, keby sa niektoré rezorty k sebe nesprávali veľmi sebecky. A tu si dovolím povedať, že do veľkej miery nám dnes aj pomáha, to jedna z mála výhod, ktorú má jednofarebná vláda, že medzi nami neexistujú koaličné rozpory z hľadiska žiarlivosti o tom, kto aké má informácie. A nechcem, nebudem nikoho menovať, ale boli iné koaličné vlády, kde vzťahy medzi napríklad rezortom vnútra a inými rezortami, napríklad financií, boli na hranici mrazu. A z tohto pohľadu nebolo možné rozvíjať vlastne spoločné kompatibilné informačné procesy, pretože každý si chránil to svoje.
To je nezmyselný egoizmus, ktorého pozadie môžme hádať, viac si myslím, že to bolo, mohlo byť v osobnostnej rovine, ako z hľadiska nejakých iných záujmov. Podstatné je, že sme sa dopracovali k niektorým záverom. Tie závery, samozrejme, predstavujú aj zvýšené náklady na informačné systémy a potom hlavne na ich udržovanie, lebo my vždy zabúdame pri budovaní informačných systémov, že to nie je len investícia, to nie je len, peniaze z Európskej únie napríklad, ktoré prídu a nestoja nás de facto nič, ale že je to 10, 15, 20, 25 % ročného maintenance, udržiavacieho poplatku, týchto systémov, ktoré nie sú dodnes, a to vám hovorím ako minister financií, zahrnuté v našich výhľadoch z hľadiska čerpania výdavkov jednotlivých kapitol.
A tu treba povedať, že takými najväčšími spotrebiteľmi z hľadiska údržby systémov je naozaj rezort vnútra a rezort financií, ale to je prirodzené a tak to má byť v každej krajine.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.3.2015 o 16:28 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:31

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Cieľom legislatívnej úpravy je zriadenie Centrálneho informačného systému matriky, pretože elektronizácia matričnej agendy je teraz len na úrovni jednotlivých matrík, nie je však navzájom prepojená.
Novela zákona ďalej spresňuje niektoré ustanovenia zákona za účelom vylúčenia nejednotného výkladu a zjednotenia aplikačnej praxe.
Ustanovuje sa elektronická matrika ako samostatný špecializovaný portál v súvislosti so zavádzaním elektronických služieb na úseku matrík. Postupné vytváranie elektronickej databázy matričných udalostí pre celé Slovensko umožní zabezpečiť získanie úradného potvrdenia matričných udalostí na úradné účely, v ďalšom zastupiteľnosť matričných úradov pri vydávaní úradných výpisov o matričných udalostiach rozhodujúcich pre zistenie alebo overenie osobného stavu osoby. V ďalšom umožní zrýchlenie, zjednodušenie a zefektívnenie komunikácie občanov s matričnými úradmi. A v neposlednom rade ide aj o to, že občania nebudú musieť predkladať na matriku doklady, ktoré budú už súčasťou elektronickej matriky.
Občania budú môcť požiadať napríklad o zmenu mena alebo priezviska alebo o rôzne potvrdenia či výpisy z matričných kníh, tak ako doteraz, osobne, poštou alebo po novom na ktorejkoľvek matrike na Slovensku, ktorá bude pripojená do elektronickej matriky. Nebudú teda musieť urobiť podanie na vecne príslušnej matrike v mieste uzavretia manželstva, resp. narodenie dieťaťa či úmrtia osoby. Občanom to ušetrí čas a ubudnú im tiež výdavky na cestovanie.
Prvotný zápis narodenia, uzavretia manželstva, úmrtia budú občania musieť vybavovať aj naďalej osobne z dôvodu, že rodičia musia podpísať dohodu o mene dieťaťa, snúbenci žiadosť o sobáš a podobne.
Služby elektronickej matriky bude možné využívať na základe elektronického občianskeho preukazu so zaručeným elektronickým podpisom.
Novelou zákona dochádza k doplneniu a zmene úpravy v súvislosti s riešením nových aplikačných problémov týkajúcich sa zápisu údajov do matriky, napríklad ak ide o dieťa uložené v hniezde záchrany či pôrody v domácom prostredí. Spracovanie údajov o dieťati, ktoré bolo odložené do verejne prístupného inkubátora, sa do knihy narodení vykoná na základe správy lekára, ktorý poskytol dieťaťu zdravotnú starostlivosť,ihneď po jeho nájdení v inkubátore, pričom v oznámení bude musieť byť určený pravdepodobný čas narodenia dieťaťa a miesto narodenia.
Ďalšie úpravy sa týkajú riešenia problému, ku ktorým dochádza pri matričných udalostiach, ktoré nastali mimo územia Slovenskej republiky a týkajú sa občanov Slovenskej republiky. Ako príklad možno uviesť potrebu overovania údajov pri uzatváraní sobáša pre potreby identifikácie osoby uzatvárajúcej manželstvo, jej spôsobilosti a podobne.
Vzhľadom na čoraz aktuálnejšiu potrebu ochrany osobných údajov sa sprísňuje aj okruh osôb oprávnených vyžiadať si úradný výpis z matriky.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.3.2015 o 16:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:34

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona o matrikách (tlač 1425). K predloženému návrhu zákona predkladám túto informáciu.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30. apríla 2015 a gestorský výbor do 5. mája 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.3.2015 o 16:34 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:37

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca, za slovo.
Ide o transpozičnú novelu zákona. Predložený návrh zákona bol vypracovaný s cieľom preberať novú smernicu Európskeho parlamentu a Rady zo 14. mája minulého roku, zaoberajúcou sa navrátením nezákonne vyvezených predmetov kultúrnej hodnoty, a to vo vzťahu k archívnym dokumentom, ktoré tvoria významnú časť kultúrneho dedičstva Slovenskej republiky.
Ďalšími úpravami sú úplné zosúladenie sústavy štátnych archívov zriaďovaných ministerstvom vnútra, ktoré vykonávajú štátnu správu na úseku archívov a správy registratúry, s územnosprávnym členením štátu. Návrh zákona preto zavádza novú sústavu štátnych archívov, ktorá výrazne zefektívni proces riadenia výkonu štátnej správy na úseku archívov a registratúr z úrovne ministerstva. Z doterajších pobočiek štátnych archívov sa stanú ich pracoviská, čím sa zníži počet subjektov riadených ministerstvom z pôvodných 47 na 9.
Za zásadný príspevok k vytváraniu podnikateľského prostredia a uľahčenie činnosti podnikateľov pokladáme odbúranie niektorých administratívnych povinností pre podniky a živnostníkov pri správe registratúry a jej uchovávanie. Na druhej strane si to však vyžaduje sprísnenie podmienok pre vykonávanie živnosti správa registratúry inou osobou, ako je samotný pôvodca registratúry, aby bola starostlivosť o dokumentáciu zabezpečená na príslušnej odbornej úrovni.
Novela zákona ďalej podrobnejšie upravuje výkon štátnej správy na úseku archívov a správy registratúry, nezavádza však žiadne nové povinnosti, za týmto účelom je preto nevyhnutné upraviť aj niektoré ustanovenia živnostenského zákona.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.3.2015 o 16:37 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:39

Milan Panáček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona o archívoch a registratúrach (tlač 1426). K predloženému návrhu zákona predkladám túto informáciu.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30. apríla 2015 a gestorský výbor do 5. mája 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.3.2015 o 16:39 hod.

Ing.

Milan Panáček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:41

Dušan Čaplovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, keďže na oblasť archívov pozerám ako odborník, nielen cez čísla, to je jednoduché chápanie problematiky, navrhujem, aby o tomto zákone bolo rokované aj na výbore pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, pretože tento zákon sa dotýka aj oblasti vzdelávania, oblasti vedy a poznania.
Nie je to celkom jednoduché, na rozdiel od mnohých z vás som v archívoch robil a pracoval, a preto si myslím ako podpredseda výboru, že tento zákon by patril aj na náš výbor, aby sme sa mohli k nemu vyjadriť.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.3.2015 o 16:41 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Dušan Čaplovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Len jednou vetou, tento návrh vrele podporujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.3.2015 o 16:42 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:42

Jozef Bobík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani predsedajúca, pán minister, panie kolegyne, kolegovia, je tu teraz taký blok návrhov zákonov, ktoré prechádzajú cez výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj a, samozrejme, ony neriešia nejak ekonomiku Slovenska, ani jeho bezpečnosť, ani iné závažné záležitosti republiky, ale ten, kto už bol niekedy v pozícii, že potrebuje doklady, či už pre výpočet dôchodku, alebo nejaké iné, podobné, tak vie, aké je dôležité, ak existujú archívy a registratúry.
Z toho pohľadu aj po konzultáciách s pracovníkmi, ktorí pracujú v takejto oblasti, môžem povedať, že tento zákon je progresom v danom stave v tomto čase. A aby to bolo ešte lepšie, tak s kolegami z KDH máme pripravený jeden pozmeňujúci, doplňujúci teda návrh, ktorý si myslíme, že ak by bol prijatý, tak by tú pripravenú teraz legislatívu by ešte vylepšil tak, aby v tom bode, ide o § 23, aby naozaj aj hypotetické prípady, ktoré môžu nastať, ale ono to tak je, čo sa môže teoreticky stať, väčšinou sa stane aj prakticky. Takže sme pripravení, ak bude návrh schválený, v druhom kole ešte daný dokument vylepšiť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.3.2015 o 16:42 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:45

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Predložený vládny návrh zákona reaguje predovšetkým na výsledky vykonávania štátneho požiarneho dozoru a na ďalšie poznatky, ktoré vyplynuli z aplikácie zákona o ochrane pred požiarmi.
Návrh zákona na rozdiel od platného stavu osobitne upravuje práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb podnikateľov pri inštalovaní a prevádzkovaní požiarnotechnických zariadení. Zavádza sa tiež registrácia požiarnotechnických zariadení pred ich prvým zabudovaním do stavby. Na základe tejto registrácie bude ministerstvo vnútra viesť a zverejňovať evidenciu registrovaných požiarnotechnických zariadení a ich zhotoviteľov.
V návrhu zákona sa ďalej podrobnejšie ustanovujú podmienky získania odbornej spôsobilosti preventivára požiarnej ochrany obce, technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej ochrany. Osobe s odbornou spôsobilosťou sa umožňuje po splnení podmienok získať osvedčenie s neobmedzenou platnosťou. Táto platnosť však bude podmienená pravidelným absolvovaním aktualizačnej odbornej prípravy.
Predložený návrh zákona zavádza podmienky na uznávanie odbornej kvalifikácie na vykonávanie činnosti preventivára požiarnej ochrany obce, technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej ochrany, ktorú tieto osoby získali v zahraničí. Taktiež sa ustanovujú podmienky pôsobenia hosťujúceho technika požiarnej ochrany a hosťujúceho špecialistu požiarnej ochrany na území Slovenskej republiky.
V súvislosti s projektovaním, kontrolou a opravou požiarnych zariadení sa nanovo ustanovujú podmienky na vydávanie osobitných oprávnení. Ministerstvo vnútra bude môcť vo vymedzených prípadoch určiť na vykonávanie odbornej prípravy a vydávanie osobitných oprávnení namiesto výrobcu alebo zhotoviteľov požiarnotechnického zariadenia inú právnickú alebo fyzickú osobu podnikateľa, ktorá spĺňa predpísané kritériá.
Návrh zákona v súlade s Koncepciou celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky, ktorú schválila vláda, upravuje pôsobnosti pri vypracovaní a schvaľovaní takéhoto celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov. V nadväznosti na to sa upravuje zaraďovanie dobrovoľných hasičských zborov obce do kategórií na základe stupňa nebezpečenstva katastrálneho územia obce.
Súčasťou návrhu zákona je aj novela zákona o Hasičskom a záchrannom zbore, ktorá súvisí so zmenou terminológie, a zákona o správnych poplatkoch.
Mení sa aj zákon o dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky, ktorým sa navrhuje základný rámec finančnej podpory, ktorú poskytujú Dobrovoľná požiarna ochrana Slovenskej republiky jednotlivým dobrovoľným hasičským zborom obce a iným občianskym združeniam pôsobiacich v oblasti ochrany pred požiarmi.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.3.2015 o 16:45 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:48

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, vážení hostia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu zákona o ochrane pred požiarmi (tlač 1427). K predloženému návrhu zákona predkladám túto informáciu.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30. apríla 2015 a gestorský výbor do 5. mája 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani podpredsedníčka, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.3.2015 o 16:48 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video