7. schôdza

11.9.2012 - 28.9.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.9.2012 o 13:08 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:08

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda, prosím a navrhujem zaradiť do programu schôdze správu ministra práce, sociálnych vecí a rodiny, pána Richtera, o realizácii národného projektu Terénna, sociálna práca v obciach. Tento projekt má za cieľ podporu sociálnej inklúzie pre osoby ohrozené sociálnym vylúčením, najmä v marginalizovaných rómskych komunitách. Predkladám to preto, že zaujímajú nás tam objemy na dodávateľské služby, supervízia projektu, objemy naň a externí koordinátori projektu v objeme viac ako 818 tisíc eur.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.9.2012 o 13:08 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:08

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán predseda, dávam tri návrhy na doplnenie programu, poprosím dať hlasovať o každom samostatne.
Prvý návrh do programu, aby správa o Gorile bola prednesená v konkrétny deň, v konkrétnu hodinu, podľa možností pána ministra vnútra, ale v konkrétny deň, v konkrétnu hodinu.
Druhý návrh do programu, aby minister dopravy predložil správu do parlamentu o tom, akým spôsobom smernicu Európskej únie, Európskej komisie o inteligentných dopravných systémoch aplikujú v iných európskych krajinách a s akými nákladmi počítajú, respektíve si v svojich rozpočtoch na túto záležitosť rozpočtujú.
A tretiu, som to avizoval aj minule, že to dám aj teraz, je čas, bude aj na ďalšej schôdzi, navrhujem do programu zaradiť bod výjazdového zasadnutia parlamentu v rómskej osade Letanovce.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.9.2012 o 13:08 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:09

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, chcem požiadať Národnú radu, aby sme uvoľnili kolegu, poslanca Poliačika na dlhodobé neplatené voľno, tak aby sa takto mohol dostatočne venovať drogovo závislým deťom, ktoré podľahnú pokušeniu odskúšať si, podľa kolegu poslanca Poliačika, pre ich telo vraj úplne neškodný heroín. Upozorňujem zároveň kolegu Poliačika, že v prípade, ak ešte raz bude nabádať naše deti k užívaniu heroínu, tak aj keď bude na neho zákon krátky, moja ruka bude dostatočne dlhá.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

11.9.2012 o 13:09 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:11

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Ja som si všimol, že oproti navrhovanom programe, ktorý sme mali predtým, došlo k zmene poradia. Správa o aktuálnom stave šetrenia kauzy Gorila sa dostala na 14. miesto a 15. miesto je vládny návrh zákona, Zákonníka práce. Mne sa zdá, že to sú dva veľmi dôležité body, a nehnevajte sa, trošku sa mi zdá, že je cieľom, že je to účelové, takéto umiestnenie, aby debata o kauze Gorila prekryla závažnú ekonomickú debatu o Zákonníku práce. Takže môj návrh je, aby sme správu o stave vyšetrovania kauzy Gorila nechali na pôvodnom mieste, a to bol bod 76, aby sme mali dostatok priestoru a aj médiá mohli dostatočne komentovať závažnú ekonomickú tému, ktorá súvisí. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.9.2012 o 13:11 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:12

Peter Osuský

Uvádzajúci uvádza bod 13:19

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vládny návrh zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy sa predkladá najmä z dôvodu zrušenia ustanovení týkajúcich sa funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny, ktorý neriadi žiadne ministerstvo. Právomoci, ktoré boli v pôsobnosti podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny, sa navrhujú presunúť do kompetencií príslušných ústredných orgánov štátnej správy, pričom právomoc v oblasti podpory kultúry národnostných menšín zostáva na Úrade vlády Slovenskej republiky a bude ju realizovať splnomocnenec vlády pre národnostné menšiny. Kompetencia v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí prechádza na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Prechodom dotačných titulov v oblasti ľudských práv z pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky sa zároveň Ministerstvu zahraničných vecí Slovenskej republiky vymedzuje aj kompetencia v oblasti ľudských práv, pretože zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán minister. Dámy a páni, ja vás poprosím, otvorili sme rokovanie. Rokujeme o vládnom návrhu zákona v druhom čítaní. Poprosím všetkých tých, ktorí nechcú venovať pozornosť návrhu, ktorý prednáša pán minister spravodlivosti, aby radšej odišli z rokovacej sály.
Nech sa páči, pán minister.


Borec, Tomáš, minister spravodlivosti SR
Ďakujem pekne. Prechod dotačných titulov v oblasti ľudských práv z pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky sa zároveň Ministerstvu zahraničných vecí Slovenskej republiky vymedzuje aj kompetencia v oblasti ľudských práv, pretože zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a o organizácii ústrednej štátnej správy v platnom znení v spoločných ustanoveniach zakotvuje, že ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy plnia aj ďalšie úlohy ustanovené v ústavných zákonoch a ďalších zákonoch. Z uvedeného vyplýva aj skutočnosť, že oblasťou ľudských práv sa naďalej budú zaoberať aj všetky ostatné ministerstvá a ústredné orgány štátnej správy, ako im to vyplýva z Ústavy Slovenskej republiky.
Samotný zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a o organizácii ústrednej štátnej správy totiž vymedzuje kompetencie ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy iba rámcovo. Výrazne sa posilňuje aj pôsobnosť Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky doplnením kompetencie v oblasti obchodno-ekonomických záujmov Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa dopĺňa aj názov ministerstva zahraničných vecí o agendu európskych záležitostí.
Stálym poradným orgánom vlády Slovenskej republiky bude Rada vlády Slovenskej republiky pre vedu, techniku a inovácie, ktorá do 1. novembra 2010 pôvodne tiež patrila medzi tieto stále poradné orgány a bola zrušená. Výslovne doplnenie ostatných poradných orgánov vlády do kompetenčného zákona nie je potrebné najmä z dôvodu, že ich zriadenie je možné na základe tohto zákona iba formou uznesenia vlády. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán minister, ešte raz vás preruším. Kolegyne, kolegovia.
Máte slovo. Nech sa páči.


Borec, Tomáš, minister spravodlivosti SR
Ďakujem, pán predseda. Pokiaľ ide o Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí, napája sa na rozpočet Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky a jeho predsedu bude vymenúvať a odvolávať vláda na návrh ministra zahraničných vecí Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa zároveň navrhuje doplniť Ministerstvu zahraničných vecí Slovenskej republiky kompetencia v oblasti výkonu štátnej politiky vo vzťahu k Slovákom žijúcim v zahraničí. Súčasťou vládneho návrhu zákona je aj sedem súvisiacich noviel osobitných zákonov. Na základe nich napríklad dotačný titul v oblasti riešenia situácie rómskej komunity prechádza z Úradu vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Na toto ministerstvo prechádza aj celý bývalý útvar splnomocnenca vlády pre rómske komunity.
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy predložené v druhom čítaní neakceptujeme a odporúčame ich neschváliť. Schváliť odporúčame len pozmeňovacie návrhy uvedené v spoločnej správe, a to v bodoch 1, 3, 4 a 5, a pozmeňovací návrh, ktorým sa posunie účinnosť návrhu zákona na 1. október 2012 z dôvodu dĺžky legislatívneho procesu.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať, aby Národná rada Slovenskej republiky schválila uvedený vládny návrh zákona.
Ďakujem za pozornosť. Skončil som.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

11.9.2012 o 13:19 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:25

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 84), podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 71 z 27. júna 2012 pridelila vládny návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Zahraničnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 45 zo 17. júla 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 17 z 20. júla 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uznesením č. 19 z 23. júla 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade schváliť, Slovenskej republiky schváliť. Zahraničný výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 12 z 18. júla 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: za a) hlasovať spoločne o bodoch 1, 3, 4 a 5 s odporúčaním gestorského výboru schváliť a za b) hlasovať o bode 2 s odporúčaním gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 23 z 24. júla 2012, výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy, a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy. Zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď.
Pán predseda, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

11.9.2012 o 13:25 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:29

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, ďakujem vám za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi predniesť dva pozmeňujúce návrhy k tomuto návrhu zákona, ktoré už sme avizovali v prvom čítaní. Tie pozmeňujúce návrhy sa týkajú dvoch problémov súčasného stavu. Jeden z nich je neúmerné navyšovanie počtu štátnych tajomníkov na ministerstvách touto vládou. Táto vláda rada presviedča občanov, že vláda jednej strany vie byť razantnejšia, efektívnejšia, štíhlejšia. Ako však poznamenal jeden komentátor, aj dokonca aj dnes, jediné, čo sa jej podarilo vďaka tej jednotnosti docieliť, je ešte vyšší počet politických funkcií vo vláde ako, ako za predchádzajúcej vlády. Dovolím si zopakovať, že za predchádzajúcej vlády na každom ministerstve fungoval jeden štátny tajomník ako zástupca ministra, okrem dvoch ministerstiev: ministerstva financií a ministerstva dopravy a regionálneho rozvoja, ktoré boli uznané za príliš veľké a zložité na to, aby stačil na ne jeden štátny tajomník.
Táto vláda rozširuje počet štátnych tajomníkov na ďalšie ministerstvá, a to ministerstvo zahraničných vecí, ministerstvo práce, ministerstvo vnútra, hospodárstvo, pôdohospodárstvo. To znamená, že aj na ministerstvá, ktoré, naozaj veľmi ťažko argumentovať aj z hľadiska historického, prečo by jeden štátny tajomník na ne nestačil. A historicky, keď sa na ne pozrieme, vieme, že druhý štátny tajomník, ak tam býval, tak tam väčšinou býval ako nominant ďalšej koaličnej strany, ktorá teda tým chcela kontrolovať takzvanú krížovú kontrolu. A táto krížová kontrola aj tak nefungovala, čo bol dôvod, prečo sa Radičovej vláda, myslím si, pomerne rozumne dohodla, že až na tieto dve výnimky, financie a dopravu, budú štátni tajomníci len po jednom. Táto vláda z dôvodov, ktoré, samozrejme, vie len ona sama, sa rozhodla tie počty navyšovať, a to napriek tomu, že má bezprecedentne vysoký počet mandátov v Národnej rade, má k dispozícii všetky ostatné politické funkcie. Takže naozaj umiestniť svojich ľudí by nemal byť problém. Ale jej zjavne to nestačí. Ja som vyslovil v minulom, v prvom čítaní hypotézu, že pre niektoré ministerstvá minimálne to je vedené potrebou mať tam aj ľudí odborne zdatných, ktorí možno nie sú tak politicky silní, a popri nich tam mať aj takých politicky potentnejších a silnejších, aby dozerali z hľadiska politických záujmov strany SMER. Mocensky sa to možno dá aj chápať, ale z hľadiska občanov je to veľmi zlý signál, keď to je prvý signál zoštíhľovania štátnej správy, začína sa zhora a začína sa navyšovaním.
Z tohto dôvodu prednesiem pozmeňovací návrh, ktorý limituje právo vlády mať druhých štátnych tajomníkov na piatich ministerstvách. Je na vláde, aby sa rozhodla na ktorých, ale nemyslím si, že po týchto skúsenostiach to môžeme nechať úplne voľne.
Druhý návrh sa týka najvyšších štátnych funkcií v oblasti ústredných orgánov štátnej správy ostatných, teda neministerstiev. Sú to úrady ako je Štatistický úrad, Úrad pre verejné obstarávanie, Úrad geodézie, katastra, Úrad priemyselného vlastníctva, Úrad jadrového dozoru a ostatné, kde dnes v podstate sú tieto funkcie obsadzované čisto politicky, sú obsadzované, mnohé z nich sa menia po výmene vlády, hoci ide o vysoko odborné funkcie. Spomeniem napríklad pri katastri, niektoré, napríklad Patentový úrad, teda Úrad priemyselného vlastníctva, sa dlhodobo nemenil, ale zrazu sa mení, tiež bez nejakého zdôvodnenia. Tieto úrady nie sú len politickými funkciami, tieto úrady sú aj významnými odbornými funkciami. A je veľmi znepokojivý ten trend, ktorý možno pozorovať dlhodobo, nielen v tejto chvíli, na obsadzovanie aj ľuďmi, ktorí z hľadiska tých odborných kvalifikácií na to nestačia.
Preto mi dovoľte predniesť návrh, ktorý sa inšpiroval výstupom, výberom, ktorý uskutočnila vláda Ivety Radičovej v súvislosti s Úradom pre verejné obstarávanie, kde tá logika bola taká, že sa otvorilo výberové konanie, na toto výberové konanie sa mohol prihlásiť ktokoľvek s projektom, tie projekty boli obodované aj spolu so životopismi. Na základe toho boli vybraní traja odborne najspôsobilejší uchádzači a títo traja uchádzači sa mali na otvorenom rokovaní vlády uchádzať o túto funkciu, na čo by vláda teda politicky mohla rozhodnúť. Tento návrh, ktorý sa mi zdá vhodnou kombináciou odborného a politického prístupu k týmto vysokým štátnym nomináciám, sa zastavil v bode, kde teda tí traja kandidáti boli známi, ale po páde vlády už teda nebola, nebola sila to dotiahnuť.
Pripomeniem kolegom zo strany SMER, že váš pán predseda Fico si následne vybral jedného z týchto troch ľudí, ale bez výberového konania, bez verejného hiringu, na post tohto predsedu, a vy ste ju zvolili, pani Zitu Táborskú. To znamená, že minimálne z jeho pohľadu ten proces bol asi dobrý. Z tohto dôvodu navrhujeme, aby, navrhujeme, aby bolo výberové konanie v takej podobe, v takejto podobe pre všetky ostatné ústredné orgány štátnej správy, to znamená, že aby sa najprv vybral kandidát, ktorý je odborne zdatný, alebo viacero kandidátov a potom sa o nich už mohlo politicky rozhodnúť aj v duchu priorít vlády alebo parlamentnej väčšiny, ale aby sa nemohlo stať, že sa mocensky rozhodne o kandidátoch, ktorí sú nevhodní. Aké následky má, ak rozhodujeme o toho kandidáta, ktorí sú nevhodní, môžeme sledovať napríklad pri opätovne menovanej šéfke Štatistického úradu, pani Benkovičovej, ktorá bola vymenovaná za šéfku Štatistického úradu z pozície poradkyne predsedu vlády bez toho, aby bola odborníčkou na štatistiku. Následne sme boli svedkami viacerých problematických rozhodnutí, politicky motivovaných na Štatistickom úrade a nie celkom zvládnutého sčítania ľudu. Napriek tomu ju táto vláda vymenovala na ďalšie päťročné funkčné obdobie. Som si istý, že mi kolegovia povedia nejaký podobný prípad aj z iných vlád, ja ten príklad rád privítam, len potvrdí o to silnejšie, že takýto návrh, ktorý prednášam, je namieste za akejkoľvek vlády.
Dovoľte mi po tomto zdôvodnení ten návrh aj prečítať. Takže:
K čl. I. V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
Bod 2. V § 1a v prvej vete sa bodka na konci nahrádza čiarkou a vkladajú sa slová: "ak tento zákon neustanovuje inak".
Bod 2. V čl. I sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
Bod 4. V § 4 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
"(4) Vláda môže určiť, že dvaja štátni tajomníci pôsobia najviac na piatich ministerstvách."
Bod 3. V čl. I sa za bod 10 vkladá nový bod 11, ktorý znie:
Bod 11. Za § 22 sa vkladá nový § 22a, ktorý znie:
"§ 22a Výberové konanie
(1) Predseda ústredného orgánu štátnej správy uvedeného v § 21 písm. b) až i) je navrhovaný vládou podľa § 22 ods. 2 alebo vymenúvaný a odvolávaný podľa § 22 ods. 4 z uchádzačov prihlásených do výberového konania.
(2) Výberové konanie podľa ods. 1 vyhlasuje Úrad vlády Slovenskej republiky 90 dní pred uplynutím funkčného obdobia predsedu ústredného orgánu štátnej správy uvedeného v § 21 písm. b) až i) verejnej na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky a najmenej v jednom denníku celoštátnej periodickej tlače.
(3) Ak sa výkon funkcie predsedu ústredného orgánu štátnej správy uvedeného v § 21 písm. b) až i) skončí pred uplynutím jeho funkčného obdobia, Úrad vlády Slovenskej republiky vyhlási do 15 dní od skončenia výkonu funkcie predsedu ústredného orgánu štátnej správy uvedeného v § 21 písm. b) až i) výberové konanie podľa odseku 2.
(4) Prílohami k žiadosti uchádzača o zaradenie do výberového konania sú:
bod a) fotokópia vysvedčenia, diplomu alebo iného rovnocenného dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní podľa osobitného predpisu, odkaz 1d)
b) písomné čestné vyhlásenie o spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu,
písmeno c) výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace,
bod d) profesijný štruktúrovaný životopis,
po e) motivačný list v štruktúre:
bod 1. motivácia uchádzača o funkciu predsedu,
bod 2. zhodnotenie doterajšej odbornej praxe uchádzača vo vzťahu k obsadzovanej funkcii.
(5) Súčasťou žiadosti uchádzača o zaradenie do výberového konania je aj udelenie súhlasu uchádzačom na spracovanie a zverejnenie jeho osobných údajov podľa osobitného predpisu, odkaz 1f), na účely výberového konania, v rámci ktorého sa niektoré doklady a písomnosti, najmä profesijný štruktúrovaný životopis a motivačný list, zverejnia na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky.
(6) Po uplynutí lehoty na predkladanie žiadostí o zaradenie do výberového konania posúdi Úrad vlády Slovenskej republiky predložené žiadosti uchádzačov spolu s ostatnými požadovanými dokladmi a písomnosťami z formálneho a obsahového hľadiska. V prípade, ak uchádzač nepredložil všetky požadované doklady a písomnosti, Úrad vlády Slovenskej republiky ho vyzve písomne, alebo elektronickou poštou na ich doplnenie. Uchádzač je povinný chýbajúce doklady a písomnosti doložiť najneskôr v posledný pracovný deň, ktorý predchádza dňu uskutočnenia výberového konania. Ak uchádzač doklady do určeného času nepredloží, považuje Úrad vlády Slovenskej republiky túto skutočnosť za nesplnenie podmienok na účasť vo výberovom konaní.
(7) Uchádzačovi, ktorý nespĺňa podmienky pre zaradenie do výberového konania, Úrad vlády Slovenskej republiky túto skutočnosť bezodkladne oznámi a uchádzača nepozve na výberové konanie.
(8) Uchádzača, ktorého žiadosť spĺňa podmienky podľa ods. 4, Úrad vlády Slovenskej republiky pozve na výberové konanie najmenej sedem dní pred jeho začatím s uvedením dátumu, miesta a hodiny výberového konania.
(9) Výberové konanie sa uskutočňuje v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania ustanovenou osobitným predpisom. Odkaz 1g).
(10) Výberové konanie pozostáva z overenia odborných znalostí uchádzača: Podrobnosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Úrad vlády Slovenskej republiky.
(11) Uchádzačov, ktorí v overovaní odborných znalostí uspeli, pozve vláda na verejné vypočutie najmenej sedem dní pred jeho začatím s uvedením dátumu, miesta a hodiny verejného vypočutia. Ak v overovaní odborných znalostí uspeli viac ako traja uchádzači, na verejné vypočutie pozve vláda tých troch uchádzačov, ktorí v overovaní odborných znalostí dosiahli najlepšie výsledky.
(12) Verejné vypočutie sa koná na schôdzi vlády, ktorá je verejná. Verejné vypočutie je vysielané naživo na webovom sídle Úradu vlády Slovenskej republiky.
(13) Úrad vlády Slovenskej republiky je povinný vytvoriť podmienky pre účasť verejnosti na verejnom vypočutí podľa ods. 12. Ak možno očakávať, že verejnosť prejaví o verejné vypočutie väčší záujem, je vláda povinná uskutočniť schôdzu podľa ods. 12 vo vhodnej miestnosti s prihliadnutím na rozsah predpokladaného záujmu i možností.
(14) Po verejnom vypočutí uchádzačov vláda postupuje podľa § 22 ods. 2 alebo § 22 ods. 4.
(15) Uchádzačom, ktorí vo výberovom konaní neboli úspešní, vráti Úrad vlády Slovenskej republiky predložené doklady a písomnosti.
(16) Úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečovaním výberových konaní plní Úrad vlády Slovenskej republiky."
Poznámky pod čiarou k odkazom 1d) až 1g) znejú:
"1d) Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1e) Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1f) Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
1g) Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov, takzvaný antidiskriminačný zákon, v znení neskorších predpisov."
Týmto si dovolím ukončiť prednesenie pozmeňovacieho návrhu a poprosiť vás, kolegovia, o podporu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

11.9.2012 o 13:29 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:40

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predseda. Ja chcem podporiť snahu pána poslanca Beblavého vstúpiť do tohto zákona pozmeňovacími návrhmi. Myslím si, že zoštíhlenie štátnej správy je namieste začať práve na úrovni vlády, a sama aj z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že pokiaľ ide o tie pozície štátnych tajomníkov, tak dva a dvaja na každom ministerstve naozaj nie sú nevyhnutnosťou. A pokiaľ ide o tie výberové konania, ja som presvedčená o tom, že otvorené výberové konania sú nielen cestou pre justíciu, ale aj cestou, ako sa dôstojne vyrovnať s témou politických nominácií. Preto podporujem tento pozmeňovací návrh.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.9.2012 o 13:40 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:41

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nebudem zdržovať, keďže to bola podporná reakcia a iné faktické poznámky nezazneli, nebudem opakovať, čo už som povedal. Možno naozaj, výzvu pre kolegov zo všetkých strán politického spektra. Prijatím tohto návrhu sa ani zásadne neobmedzia možnosti vlády mať dvoch zástupcov, lebo nechávame päť ministrov, ale zároveň bude to jasný signál. Chcem poprosiť o jeho podporu. Bol by to veľký symbolický signál pre ľudí. Pokiaľ ide o to, o to štruktúrovanie politických nominácií, chcem len naozaj zopakovať, že nikto nechce zobrať vláde alebo tomuto parlamentu možnosť nakoniec rozhodnúť o tom, kto bude predsedom ktorého orgánu. Je to len o zaručení toho, že taký predseda má dostatočné odborné znalosti a že je to človek, ktorý potom, by som povedal, nebude odborne hanbou. To, či je integritne, tomu zodpovedá, či zodpovedá politickým predstavám vlády alebo parlamentu, to už ponechávame na vás, ale chceme mať len istotu, že už sa nebudú opakovať prípady, keď sa naozaj môže stať predsedom úradu niekto, kto o jeho činnosti má buď len matné, alebo dokonca nesprávne predstavy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

11.9.2012 o 13:41 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video