16. schôdza

20.10.2020 - 5.11.2020
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 9:18 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 17:44

Katarína Hatráková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Myslím, že argumentácií a dôvodov na podporu nášho zákona už zaznelo veľa. Dovoľte mi teda, prosím, oboznámiť vás s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 154).
Návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení dopĺňa zákon č. 576/2004 z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. II bod 6 znie:
6. Za § 13 sa vkladá § 13a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠13a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1.januára 2021
Pri žiadostiach o umelé ukončenie tehotenstva, ktoré boli podané do 31. decembra 2020, sa postupuje podľa ustanovení tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2020.“
2. ČI. VIII znie:
ČI. VIII
Zákon č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 185/2014 Z. z. a zákona č. 125/2016 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 1 ods. 1 sa slová „dieťaťa a poskytovanie príspevku na viac súčasne narodených detí“ nahrádzajú slovami „dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí“.
2. V § 1 ods. 2 sa za slová „nevyhnutných potrieb“ dopĺňajú slová „tehotnej ženy a“.
3. V § l sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa je štátna sociálna dávka, ktorou štát prispieva na zvýšené výdavky, ktoré vznikajú v súvislosti s narodením dieťaťa s ťažkým zdravotným poškodením alebo ťažkým genetickým poškodením.“
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
4. V § 2 ods. 1 úvodnej vete sa za slovo „dieťaťa“ vkladajú slová „a príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa“.
5. V § 2 ods. 1 sa písmeno b) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. matke dieťaťa nevznikol nárok na príspevok pri narodení dieťaťa z dôvodu, že nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.“
6. Nadpis druhej časti znie:
„Príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí“.
7. V § 3 odsek 1 znie:
„(1) Matka dieťaťa má nárok na prvú časť príspevku pri narodení dieťaťa, ak má trvalý pobyt a bydlisko na území Slovenskej republiky a jej tehotenstvo presiahlo 24 týždňov, a na druhú časť príspevku pri narodení dieťaťa, ak má trvalý pobyt a bydlisko na území Slovenskej republiky a dieťa sa narodilo. Otec dieťaťa má nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, ak má trvalý pobyt a bydlisko na území Slovenskej republiky a dieťa sa narodilo."
8. V § 3 ods. 3 písm. a) sa za slová „pre dieťa“ dopĺňajú slová „po jeho narodení“.
9. V § 3 sa odsek 3 dopĺňa písmenom g), ktoré znie:
„na dieťa, ktorého matka nemá trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, bol vyplatený príspevok pri narodení dieťaťa alebo iná dávka toho istého druhu v krajine trvalého pobytu matky.“
10. V § 3 ods. 4 sa slová „podľa § 2 ods. l písm. a), ak“ nahrádzajú slovami „podľa § 2 ods. l písm. a) alebo písm. b) tretieho bodu, ak matka dieťaťa“.
11. V § 4 vrátane nadpisu znie:
„§ 4 Suma príspevku pri narodení dieťaťa
(1) Suma príspevku pri narodení dieťaťa je
a) 829,86 eura, ak ide o dieťa narodené z prvého pôrodu až tretieho pôrodu, pričom na účely § 3 ods. 1 prvej vety suma prvej časti príspevku pri narodení dieťaťa je 400 eur a suma druhej časti príspevku pri narodení dieťaťa je 429,86 eur,
b) 151,37 eura, ak ide o dieťa narodené zo štvrtého a ďalšieho pôrodu, pričom na účely § 3 ods. 1 prvej vety suma prvej časti príspevku pri narodení dieťaťa je 100 eur a suma druhej časti príspevku pri narodení dieťaťa je 51,86 eur.
(2) Ak sa súčasne narodili dve deti alebo sa súčasne narodilo viac detí, suma príspevku pri narodení dieťaťa podľa odseku 1 písm. b) sa zvyšuje o 75,69 eura na každé dieťa.
(3) Ak sa narodilo dieťa s ťažkým zdravotným poškodením alebo ťažkým genetickým poškodením, pre ktoré nebude po narodení schopné života, suma príspevku pri narodení dieťaťa podľa odseku l sa zvyšuje o 3 170,14 eur; na účely § 3 ods. 1 prvej vety sa takto zvyšuje druhá časť príspevku pri narodení dieťaťa.“
12. Za § 4 sa vkladajú § 4a a 4b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
㤠4a
Nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa
Oprávnená osoba podľa § 2 ods. l, ktorá spĺňa podmienky nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, má nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa, ak sa dieťa narodilo s ťažkým zdravotným poškodením alebo ťažkým genetickým poškodením ustanoveným všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.
§ 4b
Suma príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa
Suma príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa je 3 170,14 eur.“
13. V § 5 ods. l a 3 a § 8 ods. 3 celom texte sa slová „§ l ods. 3“ nahrádzajú slovami „§ 1 ods. 4“.
14. § 7 vrátane nadpisu znie:
㤠7
Vznik nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí
(1) Nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí vzniká splnením podmienok ustanovených týmto zákonom na nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí.
(2) Nárok na výplatu príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí vzniká splnením podmienok na vznik nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí a uplatnením nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí.“
15. Nadpis § 8 znie:
„Uplatnenie nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí“.
16. V § 8 odsek l znie:
„Oprávnená osoba si uplatňuje nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) príslušnom podľa miesta jej trvalého pobytu podaním písomnej žiadosti alebo podaním žiadosti elektronickými prostriedkami podpísanej zaručeným elektronickým podpisom. Žiadosť podľa prvej vety obsahuje osobné údaje oprávnenej osoby a dieťaťa, ktorými sú
a) meno a priezvisko; u počatého nenarodeného dieťaťa sa neuvádza,
b) rodné číslo alebo dátum narodenia, ak rodné číslo nie je pridelené; u počatého nenarodeného dieťaťa sa uvádza trvanie tehotenstva počítané ako gestačný vek v dokončených týždňoch počínajúc prvým dňom poslednej menštruácie,
c) adresa trvalého pobytu; u počatého nenarodeného dieťaťa sa neuvádza.“
17. V § 8 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ak matka dieťaťa žiada o priznanie prvej časti príspevku pri narodení dieťaťa, priloží k žiadosti lekárske potvrdenie preukazujúce, že tehotenstvo presiahlo 24 týždňov.“
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
18. Nadpis § 9 znie:
„Výplata príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí“.
19. V § 9 ods. 1 sa za slová „vyplatí príspevok pri narodení dieťaťa" vkladá čiarka a slová „príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa" a slová „dieťaťa a nároku na príspevok na viac súčasne narodených detí“ sa nahrádzajú slovami „dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí“.
20. V § 9 odsek 2 znie:
„Ak matka dieťaťa do narodenia dieťaťa nepožiadala o priznanie prvej časti príspevku pri narodení dieťaťa, úrad jej po narodení dieťaťa a preukázaní splnenia podmienok nároku na tento príspevok vyplatí na základe jednej žiadosti prvú aj druhú časť príspevku pri narodení dieťaťa súčasne.“
21. V § 9 odsek 3 znie:
„Úrad určí osobitného príjemcu a vyplatí príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí osobitnému príjemcovi, ak
a) sú odôvodnené pochybnosti o účelnom použití príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí,
b) v čase rozhodovania o nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí sa vypláca prídavok na dieťa osobitnému príjemcovi z dôvodu, že oprávnená osoba prídavok na dieťa nepoužíva na účel, na ktorý je určený, alebo
c) oprávnená osoba je člen domácnosti, ktorej sa vypláca pomoc v hmotnej núdzi prostredníctvom osobitného príjemcu.“
22. V § 9 ods. 5 sa za slová „narodení dieťaťa“ vkladá čiarka a slová „príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa“.
23. V § 9 odsek 7 znie:
„(7) Ak oprávnená osoba je člen domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, spôsob výplaty príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí určí úrad.“
24. V § 9 ods. 9 prvá veta znie:
„Ak úrad vyplatil príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí v nižšej sume, ako mala oprávnená osoba nárok, úrad doplatí rozdiel do sumy, na ktorú oprávnenej osobe vznikol nárok.“ a v druhej vete sa za slová „príspevku pri narodení dieťaťa“ vkladá čiarka a slová „príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa“.
25. V § 9 ods. 10 sa za slová „príspevok pri narodení dieťaťa“ (2x) vkladá čiarka a slová „príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa“ (2x) a za slová „príspevku pri narodení dieťaťa“ (2x) sa vkladá čiarka a slová „príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa“ (2x).
26. Nadpis § 10 znie:
„Zánik nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí“.
27. V § 10 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa zaniká uplynutím 12 mesiacov od narodenia dieťaťa.“
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
28. Za § 10 sa vkladá § 10a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠10a
Povinnosť vrátiť prvú časť príspevku pri narodení dieťaťa
Matka dieťaťa je povinná vrátiť vyplatenú prvú časť príspevku pri narodení dieťaťa, ak sa počaté nenarodené dieťa nenarodilo v dôsledku umelého ukončenia tehotenstva.“
29. V § 11 ods. 1 písm. a) prvom bode a § 12 sa za slová „narodení dieťaťa“ vkladá čiarka a slová „príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa“.
30. V § 11 ods. 1 písm. a) treťom bode a písm. b) sa za slová „narodení dieťaťa“ vkladá čiarka a slová „príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa“.
31. V § 11 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Ťažké zdravotné poškodenie dieťaťa alebo ťažké genetické poškodenie dieťaťa posudzuje podľa osobitného predpisu11) úrad príslušný podľa miesta trvalého pobytu oprávnenej osoby na základe žiadosti oprávnenej osoby.“
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
Poznámka pod čiarou k odkazu 11) znie:
„11) Zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
32. § 13 vrátane nadpisu znie:
㤠13
Povinnosti oprávnenej osoby
Oprávnená osoba, ktorá si uplatňuje nárok na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa alebo príspevok na viac súčasne narodených detí je povinná preukázať splnenie podmienok nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevok na viac súčasne narodených detí. To neplatí na preukazovanie skutočností, ktoré sú úradu známe z výkonu inej činnosti úradu alebo ktoré môže úrad získať z dostupného informačného systému verejnej správy.“
33. § 14 vrátane nadpisu znie:
㤠14
Spolupráca pri poskytovaní príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí
Zdravotnícke zariadenia, obce a ďalšie osoby, ktoré plnia úlohy pri poskytovaní príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí alebo sú vecne príslušné na poskytovanie údajov potrebných na posúdenie nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, nároku na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a nároku na príspevok na viac súčasne narodených detí, sú povinné spolupracovať s úradom a bezplatne poskytovať informácie potrebné na posúdenie nároku na príspevok pri narodení dieťaťa, nároku na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa a nároku na príspevok na viac súčasne narodených detí.“
34. § 15 vrátane nadpisu znie:
㤠15
Úprava súm príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí
Sumu príspevku pri narodení dieťaťa, príplatku k príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí môže k 1. septembru kalendárneho roka zvýšiť vláda Slovenskej republiky nariadením.“
35. Za § 16 sa vkladá § 16a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠16a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2022
(1) Ak sa dieťa narodilo do 31. decembra 2021, podmienky nároku na príspevok pri narodení dieťaťa sa posudzujú a jeho suma sa určuje podľa zákona účinného do 31. decembra 2021.
2) Ak sa dieťa narodilo do 31. decembra 2021, nárok na príplatok k príspevku pri narodení dieťaťa nevzniká.“
Čl. VIII nadobúda účinnosť 1. januára 2022, čo sa premietne do článku o účinnosti.
3. Za čl. VIII sa vkladá nový čl. IX, ktorý znie:
„Čl. IX
Zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení zákona č. 287/2012 Z. z., zákona č. 201/2013 Z. z., zákona č. 378/2016 Z. z., zákona č. 138/2017 Z. z., zákona č. 177/2017 Z. z., zákona č. 243/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z. a zákona č. 313/2018 Z. z. sa mení takto a sa dopĺňa takto:
V § 2 sa odsek 1 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) právnických osôb, ktoré poskytujú ženám finančnú, materiálnu alebo psychologickú pomoc v tehotenstve podľa osobitného predpisu. 2)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2 znie:
„2) § 6b zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“
Nasledujúci článok sa pri merane prečísluje.
Článok IX nadobúda účinnosť 1. januára 2021, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
4 V čl. IX sa slová „novembra 2020“ nahrádzajú slovami „januára 2021“.
Ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2020 o 17:44 hod.

PhDr.

Katarína Hatráková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:03

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán podpredseda, vzhľadom k tomu, že boli predložené dva naozaj obsiahle pozmeňujúce návrhy, ktoré nekorešpondujú, nie sú totožné pozmeňujúce návrhy s tými, ktoré boli predložené na septembrovej schôdzi, niektoré veci sú tam pridané, niektoré veci sú tam vypustené. tak si dovoľujem požiadať, aby sme postupovali v zmysle § 83 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku, teda ak v druhom čítaní, keďže sme v druhom čítaní, ak v druhom čítaní boli na schôdzi Národnej rady podané pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy, tak môže hlasovanie o nich prebehnúť najskôr po uplynutí 48 hodín od podania týchto návrhov.
Tento návrh odôvodňujem, naozaj že tu vznikne absolútny chaos pri hlasovaní. Nikto nebude vedieť, o čom sa hlasuje bez toho, aby sme si to podrobne všetci neprešli.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

20.10.2020 o 18:03 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:05

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, procedurálny návrh je, odložme to hlasovanie na zajtra, ja vám poviem prečo, pretože nevieme, o čom sa hlasuje. Sú podané návrhy pozmeňujúce zo septembra, jeden návrh podala pani Záborská pozmeňujúci k vlastnému zákonu, druhý pozmeňujúci návrh podala pani Cigániková k zákonu. Budeme musieť najprv vyriešiť námietku pani Záborskej, či sa bude hlasovať o návrhu pani Cigánikovej, teraz máme ďalší návrh, ktorý prišiel od pani Cigánikovej, od pani Záborskej, ktoré nie sú totožné a dopĺňajú sa. Nie sme schopní o tom hlasovať tak, že to dobre dopadne.
Ja si myslím, že musí prísť aj legislatíva, musí vysvetliť, ako v danej veci budeme postupovať, pretože je z toho galimatiáš, a verte nám, skúmame to a študujeme to a tvrdím, nevieme, o čom sa bude hlasovať v tomto okamihu.
Dajte o tom hlasovať zajtra o 11.00 hod. a pripravíme sa na to všetci poriadne. Nie je možné takto o tom hlasovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

20.10.2020 o 18:05 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:08

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážené dámy a páni, keďže tento zákon bol veľmi intenzívne a široko konzultovaný aj s naším rezortom, chcel by som sa vyjadriť k tomu, že všetky tie opatrenia, ktoré sú tam na podporu mamičiek a na uľahčenie ich rozhodnutia, v prípade ak majú obavy zo zlej sociálnej situácie, aby sme uľahčili to rozhodnutie mať dieťatko, boli prekonzultované s naším rezortom a chcem v tomto zmysle podporiť túto, tento návrh zákona, pretože si myslím, že je tam veľa dobrých vecí, a odstránili sme všetky technické alebo legislatívne problémy, ktoré by mohli v tejto súvislosti nastať.
Niektorí si kladú otázku, že či má zmysel aj takýmito, povedal by som, drobnosťami, aj keď to nie sú, samozrejme, z toho finančného hľadiska úplné drobnosti, podporovať a vylepšovať situáciu v prospech toho, aby sa nemusela žiadna mamička báť, či si bude môcť dovoliť mať dieťa. Myslím si, že štát má robiť takéto opatrenia na pomoc mamičkám a spomenul som si počas tejto rozpravy na jeden rozhovor, ktorý dával pán profesor Krčméry, a hovoril tam takúto príhodu.
Na brehu Mexického zálivu stretol americký turista rybára a ten rybár, starček, chytal hviezdice, ktoré neustále vyplavoval príliv, a chytal každú tú hviezdicu a hádzal ju naspäť do mora. A ten turista sa ho pýta, že prečo to robíš, všetky aj tak nezachrániš. Ten rybár sa zohol, chytil tú jednu hviezdicu hodil ju do mora a povedal, ale túto áno.
A týmto návrhom zákona máme možnosť pomôcť konkrétnym mamičkám pomôcť im zachrániť ich v tej ťažkej situácii, keď sa musia rozhodovať a robiť dôležité životné rozhodnutie, preto by so vás chcel poprosiť, aby ste podporili tento návrh zákona.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2020 o 18:08 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:08

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán predsedajúci, pán podpredseda, najskôr možno k tým pozmeňujúcim návrhom, ktoré tu zazneli.
Ak sa nám zdá, že je to neprehľadné, že to nie je dobré, že by to malo byť jednoduchšie, sadnime si a zmeňme rokovací poriadok, pretože v rokovacom poriadku stojí, že ak sa mení dátum účinnosti alebo hocaké slovo, v našom prípade je to len dátum účinnosti, tým, že sme posunuli hlasovanie o mesiac, tak sa musí prečítať celý ten odsek, celá tá časť toho pozmeňovacieho návrhu, kde sa ten dátum vyskytuje. Preto to trvalo tak dlho a opakovane sme s pani predsedníčkou Cigánikovu hovorili o tom, že či v tých pozmeňovacích návrhoch meníme len dátum účinnosti. Ja som jej povedala, že ja mením len dátum účinnosti. Ona mi dosvedčila, že robí to isté, to znamená, že tie dátumy, tie texty sú totožné, je tam jedine iný dátum kvôli tomu, že sa posunulo hlasovanie. Čiže preto to tak dlho trvalo.
Ak si myslíte, že by stačilo prečítať len tú vetu, kde sa mení dátum účinnosti, zmeňme rokovací poriadok, ja to určite, určite rada podporím. (Ruch v sále a zaznievanie gongu.)
Ešte mi dovoľte, pán predsedajúci, vzhľadom na prednesený pozmeňujúci návrh pani poslankyne Hatrákovej dovoľujem si vás požiadať o vyňatie bodov 9, 13 a 14 z môjho prvého pozmeňujúceho návrhu na osobitné hlasovanie s mojím návrhom neschváliť, lebo termíny upravuje pozmeňovací návrh pani poslankyne Hatrákovej. Čiže aj tu tieto body 9, 13 a 14 boli vyňaté na osobitné hlasovanie aj pred troma týždňami práve preto, že, že, a teraz musia byť, lebo sa tam hovorí o dátumoch.
Čiže ja som, samozrejme, otvorená hlasovaniu Národnej rady, ale ja si myslím, že by sme nemuseli hľadať problém tam, kde ten problém nie je.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2020 o 18:08 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:11

Jozef Valocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Ja by som sa chcel spýtať, pán spravodajca, čo vám robí problém hlasovať zajtra? Pán spravodajca? (Reakcia z pléna.) Čo robí problém hlasovať zajtra, je..., je o 11.00 hod.? Je to taký neskutočný problém? Už traumatizujeme spoločnosť asi dva mesiace... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Pán, pán Valocký...

Valocký, Jozef, poslanec NR SR
Áno? (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
... mali by ste reagovať na pani navrhovateľku...

Valocký, Jozef, poslanec NR SR
Však reagujem na pani predkladateľku... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Adresujete to pánovi spravodajcovi.

Valocký, Jozef, poslanec NR SR
Dobre. Tak, pardon.
Pani predkladateľka, v čom je problém, aby sme hlasovali zajtra o 11.00 hod.? Povedzte mi, v počtoch alebo v taktike hlasovania, v čom je problém, však si to kľudne prečítame a zajtra o 11.00 hod. povedzte, že za to hlasujeme, a žiadny problém nie je. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

20.10.2020 o 18:11 hod.

MUDr.

Jozef Valocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:12

Anna Záborská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tiež len, len celkom, celkom krátko. Chcem uviesť na správnu mieru, pani predsedníčka Cigániková hovorila, že rušíme ten príspevok 400 euro počas tehotenstva. Nerušíme ho, len sme ho posunuli do tretieho trimestra, pretože boli tu námietky, že keď bude v druhom trimestri, tak ho tí rodičia minú, tak si myslíme, že v treťom trimestri je účelnejšie, aby, ale to bolo ešte, ešte v tom predchádzajúcom, to nie v tomto, to bolo už, len pani, pani poslankyňa to trošku nepresne uviedla.
A možno ešte jednu vetu. Doteraz som sa k tomu nevyjadrila, ale ja byť pani poslankyňou Cigánikovou, tak si veľký pozor dávam na to, aby, čo hovorím o deťoch, ktoré sa narodia postihnuté, ktoré sa nenarodia celkom zdravé, pretože niektoré jej vyjadrenia, bohužiaľ, veľmi, veľmi hraničia s eugenikou.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.10.2020 o 18:12 hod.

MUDr.

Anna Záborská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
16. schôdza NR SR - 2.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 8:55

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážení kolegovia, na úvod by som začal tým, že na Slovensku je celkový počet cirka 1,4 mil. všetkých dôchodcov, z čoho je asi 1,1 mil. starobných dôchodcov. Musím povedať, že včera sme boli oslovení takým letáčikom, ktorý budem spomínať na konci svojho vystúpenia, kde teda sa ozývajú nielen naši, ale aj vaši voliči, ktorí nás vyzývajú k tomu, aby sme nehlasovali proti našim voličom. Medzi našich voličov patria aj dôchodci. Sú to tí dôchodcovia, ktorí, ktorí sú naši otcovia, sú to naše mamy, sú to naši starí otcovia, staré mamy. Čo teda robíme?
Na Slovensku tesne pred voľbami bol prijatý zákon, ktorý je toľko kritizovaný, o trinástych dôchodkoch a bolo tu rôznych iks argumentov, prečo sme to nemali prijať, načo to robíme, že to je volebná korupcia a rôzne iné argumenty. Tak ja sa pozastavím pri tom, že čo robíme a prečo to robíme.
My sme v minulosti, a budete mať určite veľa argumentov hovoriť o tom, ako sme to mali zaviesť, zaviedli sme tzv. vianočný príspevok. A bola to sociálna dávka. Takisto sme zdvojnásobili vianočný príspevok a tiež to bola sociálna dávka. Priznávam. To, čo sme ale zaviedli pred týmito voľbami, bol plnohodnotný 13. dôchodok vyplácaný zo Sociálnej poisťovne. A je tu veľa diskusie o tom; ja som bol bývalý minister financií; či na to peniaze sú, či na to peniaze boli, či na to peniaze neboli. Tak sa na to poďme pozrieť formou čísel.
Celkovo trináste dôchodky mali stáť navyše štátny rozpočet okolo 440 mil. eur. Dovtedy vyplácané vianočné príspevky stáli okolo 160 mil. eur. To, čo vy ste, to, čo ste doručili vy v tomto volebnom období ako tzv. trinásty dôchodok, ktorý vôbec nie je trinástym dôchodkom, je to sociálna dávka opäť, stojí vo vyjadrení 160 mil. eur. Rozdiel 280 miliónov. Je to 280 miliónov, o ktoré ste dôchodcov ukrátili, o ktoré ste ich okradli. A ja sa čudujem, že ten, kto to tu predkladá, je práve minister Krajniak a jeho strana, ktorá za tieto trináste dôchodky zahlasovala. Prečo zmenila názor? Stačilo použiť voličov, stačilo sa dostať do parlamentu, stačilo získať dobrý volebný výsledok a potom zabudnúť na všetko, čo ste sľúbili.
Čo sa týka trinástych dôchodkov, tak poďme sa pozrieť, že čo bolo v rozpočte, čo nebolo. Trinásty dôchodok nebol rozpočtovaný, priznávam, ale ja sa chcem opýtať a hovorím, každý minister financií by tie financie, ktoré by boli potrebné na 13. dôchodok, našiel. Úplne bez problémov. Ja vám vysvetlím prečo. Lebo ja sa chcem vás opýtať: Kde ste našli navýšenie výdavkov štátneho rozpočtu o 7,8 mld. eur? Kde ste to našli? V tej prázdnej špajzi? Bolo to na ceste, na ulici, na chodníku, kde ste ich zdvihli? Odkiaľ ste si ich zobrali? Viete to?
Potom sú tu také veci, ktoré ste spomínali, že zase neboli peniaze v rozpočte. Tak ja sa vás pýtam: Kde bolo v rozpočte napísané, že bankám treba odpustiť 380 mil. euro za tento rok? Dokonca vy ste im vrátili 230 mil. z povinných fondov, kde boli povinní odvádzať peniaze na to, aby chránili vaše vklady. Tak sa spamätajte! Za rok 2020 ste darovali bankám 380 miliónov. Za rok 2021 304 mil. idete darovať, a to hovorím o číslach, ktoré sú v návrhu vášho zákona o odpustenie mimoriadneho odvodu. V roku 2022 255 mil., v roku 2023 idete bankám odpustiť 271 miliónov. Viete, koľko to je dokopy? 1,21 mld. eur za štyri roky. Čiže bavíme sa, keď sa bavíme, v priemere 300 mil. ročne.
A teraz poviem, ideme robiť tzv. plošné testovanie, o ktorom majú aj odborníci mnohí pochybnosti, či sa to logisticky a akokoľvek inak zvládne a koľko je tam všelijakých rizík; ja vám to neberiem, urobte to, ak to pomôže Slovensku. Ja osobne vidím viac rizík ako tých pozitív. A viete, koľko to bude stáť? Ja tak odhadujem 100 miliónov. Možno 140. Neviem. Samotné vakcíny budú za 40 miliónov. Čiže keď si zrátate 300 mil. bankám, keď si zrátate 140 mil. na testovanie, to máte 440 mil., ktoré ste potrebovali na dôchodky. Na tie trináste dôchodky, o ktorých sa bavíme. A nemuseli by ste tie peniaze ani hľadať na tej ceste, ani na tom chodníku. Bohužiaľ, včera pán premiér sľúbil, že príde do Národnej rady a budeme sa baviť o testovaní. Kde bol? Čo sa zľakol? Neprišiel. Prečo neprišiel? Sám to avizoval, že príde, neprišiel.
Chcem sa opýtať; a práve vďaka vášmu pánu premiérovi, bohužiaľ, nemôžem v tomto parlamente ani ukázať zopár tabuliek, ktoré som priniesol. Ja sa rád bavím o číslach. Bohužiaľ, a viete, kto to spôsobil? Váš pán premiér, ktorý tu mával so všelijakými transparentami – pamätám si na tie veci – a tento parlament, z neho sa stal cirkus Humberto.
Takže zopár čísel. Vy hovoríte, že nemáte peniaze. Viete, čo idete robiť? My sme odovzdávali vládu s dlhom na úrovni 48 % a veľmi radi ste sa oháňali, že no, ale nám to stúpa v absolútnych číslach. Tak vám poviem, koľko sú absolútne čísla. 48 % je 45,2 miliardy. V budúcom roku idete zvyšovať dlh na 62,2 %, ďalší rok na 65, ten graf vyzerá takto a potom takto (rečník naznačil rukou krivku najskôr smerom dole a potom prudko nahor), aby ste to videli, môžem vám to rukou ukázať. 65 %, potom 68,1 %, potom 69,4. Viete, koľko bude zadlženie Slovenska v roku 2023? To je rok pred koncom vášho mandátu. 72,77 miliardy. My sme odovzdávali dlh na úrovni 45 mld., vy idete doručiť 72,77 miliardy. Rozdiel 28 mld. eur.
Koľko som sa tu ja napočúval, jak treba vážiť každé euro, koľko som sa tu napočúval o deficite jednopercentnom. Váš deficit, tento rok 9,68 a skončí 5,72 v roku ´23. Sľúbili ste vyrovnaný rozpočet v roku 2024.
Po tomto ja neakceptujem žiadnu kritiku našich ekonomických výsledkov. My sme každý rok doručovali nižší dlh, percentuálne, samozrejme, každý rok sme doručovali nižšie deficity, skončili sme posledné tri roky pri jednopercentnom deficite. A vy ste, každý hovoril, jak sme mali šetriť. Mohli sme šetriť. Viete, čo by to znamenalo? Žiadne navýšenie platov pre verejnú správu, žiadne navýšenie platov pre zdravotníkov, žiadne navýšenie platov pre učiteľov, o ktorom vy toľko rozprávate. Ja som mohol mať bez problémov vyrovnaný rozpočet. Bez problémov. Viete, koľko je navýšenie platov verejnej správy vo vašom rozpočte? Nula. Veľká nula. Takže toto sú porovnania toho, čo tu každý rok som počúval aj pri rozpočte a podobne.
Ale čo ste urobili, je to, že dôchodcom ste zobrali peniaze, tým najviac ohrozeným. Tým, ktorí by vám mohli zdvihnúť aj tú spotrebu. Však vy riešite, ako naliať peniaze do ekonomiky, a toto je prirodzený spôsob, minimálna mzda, dôchodok, úplne jednoduché. A vy tu poviete, že toto nedáme, lebo na to nie je; ja som to včera počul tuto, že na to nemáme zdroje, alebo neviem, že to je veľký, to povedal pán poslanec Pčolinský (reakcia z pléna), dobre, takže, takže na to nemáme zdroje. Vy na to máte zdrojov toľko, vy máte momentálne v hotovosti minimálne 5 miliárd, to by asi povedal pán minister financií, koľko tých peňazí máte. A pri tomto zadlžovaní povedať, že nemáte na 13. dôchodky, že nemôžu byť minimálne mzdy na Slovensku, to je veľká hanba!
A skončím s tým, že mám tu ten leták, nehlasujte proti nám, zamestnanci, 900-tisíc zamestnancov, 300-tisíc odborárov, milión 200-tisíc dôchodcov sú proti minimálnej mzde, Zákonník práce, tripartita, 13. dôchodok (reakcie z pléna); viem, že ma chcete umlčať, dokončím vetu; a to sú vaši voliči, podpísaní vaši voliči. Dovidenia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2020 o 8:55 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:17

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Kamenický, ja som úplne že zhrozený, že toto sme mali za ministra financií, však to sa nedalo počúvať! Vy ste sa nehanbili, keď ste toto rozprávali? (Reakcia z pléna.) To, to vy tu, vy sa nás pýtate, vy sa nás pýtate, kde sme zobrali 8 mld. na ten dlh? No tak však sme si ich museli požičať. Vy viete o tom, že peniaze nerastú na strome? Už vám to niekto povedal? (Ruch v sále.) Ako to, on sa nás tu normálne pýtal, že ako si to dovoľujeme, tých 600 mil., ktoré nám oni pred voľbami len tak povedali, že toto musíte vyplatiť, lebo my sa bojíme, ako skončíme vo voľbách, takže nasľubovali hory dole; takže tu nasľubovali hory-doly, a on sa nás naozaj pýta, že prečo tieto ich predvolebné sľuby teraz zreálňujeme! No lebo peniaze nerastú na strome. Však to je úplne že neuveriteľné!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 9:17 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:18

Peter Pčolinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, ja žasnem, že vy ste boli minister financií, lebo teda tie počty, tie počty akože jak vy strieľate čísla od buka do buka, z prsta si ich vycucáte, za 10 sekúnd v ďalšej vete to poviete ako relevantný fakt. Ako príklad, plošné testovanie bude stáť 48 mil. euro, ale ja si myslím, že to bude 100, možno 140, v druhej vete poviete 380 mil. na dôchodky menej plus tých 140 mil. euro, akože vy normálne idete ako raketa s tými číslami, ale to sú z prsta vycucané čísla. Viete, čo je, pán bývalý minister, realita? Realita je tá, že my sme nastúpili do vlády a našli sme dlhy pred splatnosťou, respektíve pohľadávky pred splatnosťou za pol miliardy euro, ktoré trebalo okamžite zaplatiť. Našli sme účtovné podvody v ÚRSO za ďalších 250 mil. euro, tak čo mi tu rozprávate, v akom stave vy ste zanechali krajinu! Vy ste tu zanechali obrovské dlhy, ktoré bolo okamžite treba platiť. A tieto vaše, toto vaše bačovanie my musíme teraz riešiť.
Ďalšia vec. (Ruch v sále. Zaznievanie gongu.) Pán bývalý minister, pán bývalý minister, štátny rozpočet ste každoročne, smerácke vlády, pripravovali tak, že ste účtovnými, účtovnými machináciami si skrášľovali ten rozpočet, ale realita bola úplne iná. Tento rok, na budúci rok rozpočet bude prvýkrát za posledných 10 rokov (ruch v sále), bude prvýkrát, bude reálny, budú to reálne čísla. Pán bývalý minister, vy ste klamali, kradli a podvádzali posledných 12 rokov.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

21.10.2020 o 9:18 hod.

Mgr.

Peter Pčolinský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video