40. schôdza

16.9.2021 - 7.10.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.9.2021 o 10:12 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:12

Magdaléna Sulanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

60.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariana Kotlebu, Mareka Kotlebu, Rastislava Schlosára a Petra Krupu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 651). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z opatrení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Gestorský, za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

22.9.2021 o 10:12 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:15

Peter Krupa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Takže najčastejšou príčinou, ktorá sa podpisuje pod nehody motocyklov alebo motocyklistov, je prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy a nie zlý technický stav motocykla. Dokonca viac dopravných nehôd v minulom roku spôsobili cyklisti ako motorkári. Podľa francúzskej správy o štatistikách dopravných nehôd sa zistilo, že iba 0,5 % nehôd bolo dôsledkom zlých technických porúch motocyklov a nie je jasné, koľkým z nich by sa dalo technickou kontrolou zabrániť. Vo Francúzsku idú zavádzať technickú kontrolu na motocykle od roku, až od roku 2022 a to bude prebiehať len vizuálne.
Pozeral som si rôzne štatistiky nehôd, ale ani v jednej som nenašiel, že by motorkár zavinil nehodu tým, že bol motocykel v zlom technickom stave. Ako sa už aj spomínalo v dôvodovej správe, motocykel je sezónny dopravný prostriedok. Aj štatistika STK hovorí jasne, že motocykle majú len výnimočne medzi jednotlivými technickými kontrolami najazdené toľko kilometrov ako autá.
Motocykel je pre majiteľa hobby záležitosť, a preto sú motocykle majiteľmi udržiavané v dobrom technickom stave. Majú na prípadnú opravu dosť času v zimných mesiacoch alebo si ich nechajú opraviť v servise. Motocykel je aj konštrukčne jednoduchší stroj ako automobil, ale majú také isté asistenčné systémy, ako napríklad ABS, ASR, ktoré sa významne podpisujú pod bezpečnejšiu jazdu. Chcem tým povedať len, že modernizácia sa deje aj na motocykloch. Tieto fakty si uvedomili aj v susednej Českej republike a lehoty technických kontrol kategórie L predĺžili a štatistika nehodovosti motocyklov vôbec nestúpla. Za ďalšie to odľahčí aj stanice technických kontrol, ktoré môžu vykonávať technické kontroly na vozidlách, ktoré si zaslúžia väčšiu pozornosť.
Dám do pozornosti len štatistiky: Kým bolo v roku 2003 na Slovensku evidovaných 40-tisíc motocyklov, tak počet nehôd spôsobené motocyklom bolo 527. V roku 2021 už je registrovaných 131-tisíc motocyklov a počet nehôd klesol na 334. Tak a určite to neni tým, že motorka chodí pravidelne na estekáčku.
Pozeral som si štatistiky nehôd na ministerstve vnútra, teda najčastejšie hlavné príčiny vzniku dopravných nehôd, pri ktorých bola usmrtená osoba. Najviac má porušenie povinnosti vodiča, potom je nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávny spôsob jazdy, porušenie osobitných ustanovení o chodcoch, porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky, nesprávne odbočovanie, nesprávne predchádzanie, nesprávne správanie sa na železničnom priecestí, nesprávna jazda cez križovatku, nesprávna jazda v jazdných pruhoch.
Najčastejšie hlavné príčiny vzniku dopravných nehôd je porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy, nesprávna jazda cez križovatku, nesprávne otáčanie a cúvanie, porušenie povinnosti účastníka cestnej premávky, nedodržiavanie vzdialenosti medzi vozidlami, nesprávny spôsob jazdy, nesprávne odbočovanie, porušenie osobných ustanovení o chodcoch a nesprávne predchádzanie. Ale nikde som tu nenašiel, žeby nehoda bola spôsobená tým, že motocykel bol v zlom technickom stave.
To je asi na úvod všetko z mojej strany, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.9.2021 o 10:15 hod.

Peter Krupa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:19

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán poslanec, že si to objasnil, pretože už bolo načase, aby sa aj motorkárov niekto zastal. Ja som konzultoval technický stav motocyklov, ktorý chodí na stanicu technickej kontroly, priamo aj so stanicami technickej kontroly a priamo aj s technikmi a títo technici mi sami potvrdili, že tie motocykle, ak prídu na tú pravidelnú technickú kontrolu po tých dvoch rokoch, tak majú minimálny počet najazdených kilometrov a ten stav, ktorý sa tam kontroluje, je naozaj len vizuálny, kontrolujú sa tam svetlá, smerovky a kontroluje sa účinnosť bŕzd. Čiže tá kontrola nie je ani taká ako pri motorovom vozidle dvojstopovom a pri, a takúto kontrolu vykonávať každé dva roky je podľa mňa úplný nezmysel, lebo vlastne každú, skoro každú druhú sezónu musí prísť s tou motorkou na estekáčku, a takto by to odbremenilo aj tých motorkárov, aj tie estekáčky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.9.2021 o 10:19 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20

Peter Krupa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem ti za príspevok a ešte by som ťa doplnil tým, že vlastne teraz som sa objednával s autom na estekáčku a dali mi, končí mi estekáčka na konci októbra a dali mi termín na konci novembra len preto, lebo, a to máme, v Dubnici nad Váhom máme dve estekáčky. A tým by sa vyriešila aj táto vec, že proste tie termíny, proste by to aj odľahčilo tie estekáčky od takýchto zbytočných technických kontrol, teda doslova zbytočných, lebo ten motocykel ozaj tam neni na ňom čo v podstate kontrolovať, lebo tam ten technický stav si môže skontrolovať aj policajt sám na ceste, keď ťa zastaví, či už gumy, alebo brzdy, bársčo.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.9.2021 o 10:20 hod.

Peter Krupa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:21

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Páni poslanci, pani poslankyne, tento zákon, ktorý predkladáme, tak môže naozaj odbremeniť tých motorkárov, môže odbremeniť aj stanice technickej kontroly a myslím, že veľmi pozitívne by to zobrali všetci motorkári, ktorých je naozaj už okolo 130-tisíc evidovaných na Slovensku, čo sa týka jednostopových vozidiel.
Treba si povedať aj to, že technické kontroly v celej Európe sú rôzne. V niektorých štátoch sa vôbec nevykonávajú, v ďalších štátoch sa vykonávajú napríklad aj ročné, ale treba si povedať, že na Slovensku je motocykel sezónna záležitosť a je to sezónna záležitosť fanúšikov motocyklov, fanúšikov motocyklových klubov a nevyužíva sa ten motocykel celoročne ako napríklad niekde v Španielsku, v Portugalsku, prípadne v Anglicku, kde je tá technická kontrola každý rok. Preto ako som to aj skonzultoval s technikmi zo staníc technickej kontroly, tak tí povedali, že ten priemerný nájazd kilometrov, samozrejme, u každého motocykla je iný, je iné, keď niekto naozaj jazdí hobby raz za čas a keď niekto na tom motocykli dochádza do práce, ale ten priemerný nájazd je zhruba tritisíc kilometrov ročne a to už je v priemere aj s tým, kto najazdí kilometrov viac a kto najazdí tých kilometrov menej. Takže naozaj vykonávať kontrolu v priemere po šiestich tisíc kilometrov, kde aj tak tá kontrola sa vykoná iba vizuálne a jediné, čo sa spraví, že možno skontroluje mu – aj to len vizuálne – gumy, svetlá, smerovky a nejaký chod možno motora. Tak čo sa týka, nejakým merateľným ukazovateľom tak je ovalita bŕzd, kde za poslednú dobu motocykel, ktorý neprešiel technickou kontrolou, bola, bol iba tento meraný ukazovateľ, čo sa týka ovalita bŕzd, a to je fakt minimálne percento, ktoré museli vylúčiť.
A ako dobre sami viete, už v minulosti sa toto menilo, pretože tie najmenšie motocykle, ktoré je kubatúra do 50 a maximálna rýchlosť do 45 kilometrov za hodinu, tak tieto motocykle už nemusia vykonávať vôbec technickú kontrolu a motocykle do kubatúry 125 už vykonávajú túto kontrolu každé štyri roky a popritom veľakrát tieto motocykle, ako skútre do tých 125, najazdia po tých mestách možno omnoho viac kilometrov ako tie veľké motocykle a tých 125 centimetrov kubických, čiže už aj toto bol taký krok vpred, kde sa tieto lehoty upravili. A myslím si, že ak určíme zákonom lehotu, dĺžku, teda dĺžku pravidelnej technickej kontroly, tak by to naozaj všetkým tým motorkárom mohlo pomôcť.
A v tomto zákone sa hovorí aj o tom, že ak si niekto zakúpi motocykel nový, tak až po šiestich rokoch by išiel na tú prvú technickú kontrolu, pretože keď si zoberieme, tak možno za tých šesť rokov by najazdil plus-mínus okolo 20- až 30-tisíc kilometrov, čiže naozaj je to málo a potom opakovane by chodil po tých každých štyroch rokoch, čiže mohli by sme takto odbremeniť.
A naozaj, páni poslanci alebo pani poslankyne, ktorí využívate motocykel, ktorí ste motorkári, ja viem, že niektorí sú tu aj členmi motocyklových klubov a v minulosti, minulosti robili aj takéto hromadné zrazy, tak dúfam, že takýto zákon podporia a urobíme niečo pre tých motorkárov, urobíme niečo pre občanov a nebudeme sa tu hrať teraz na to, že kto to predkladá, prečo predkladá, takže poprosím vás o podporu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2021 o 10:21 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:26

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi zatiaľ na úvod v krátkosti uviesť predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 o dani z príjmov, ktorý predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci za politickú stranu Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Martin Beluský, Magdaléna Sulanová, Stanislav Mizík a Marek Kotleba.
Tento predložený legislatívny návrh si kladie dva ciele. Prvým cieľom je rozšírenie možnosti pre daňovníkov fyzické osoby poukázať ďalšie 2 % zo zaplatenej dane pre prijímateľov, ktorí poskytujú verejne prospešné aktivity, a druhým cieľom zákona je zabezpečiť finančnú nezávislosť farnostiam a zborom registrovaných cirkví a náboženských spoločností, čo má za úlohu prispieť k ich slobode a odpojenia sa od politickej moci a závislosti na vládnej garnitúre.
Tento predložený materiál má negatívny dopad na štátny rozpočet, je v súlade so zákonmi, ústavnými zákonmi, ústavou, ako aj medzinárodnými zmluvami a dohodami.
Viac uvediem v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2021 o 10:26 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 10:27

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predkladaného návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.9.2021 o 10:27 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:29

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Vážené panie poslankyne a páni poslanci, ako som spomenul, predložený návrh zákona má dva ciele.
Tým prvým je rozšírenie možností pre daňovníkov a fyzické osoby poukázať ďalšie 2 % zo zaplatenej dane pre prijímateľov, pričom počet prijímateľov, ktorí sa každoročne uchádzajú o poukázanie 2 % zo zaplatenej dane, každým rokom pribúda, je tam stúpajúci trend. Za posledných päť rokov ich pribudlo viac ako tritisíc, čo predstavuje nárast o 24 percent. Títo prijímatelia musia spĺňať zákonom stanovené požiadavky, no najmä musia spĺňať niektoré z nasledovných predmetov činnosti: Buď teda v rámci svojej činnosti robia ochranu a podporu zdravia, prevenciu, liečbu, resocializáciu drogovo závislých, v oblasti zdravotníctva, sociálnych služieb, podpora a rozvoj športu, poskytovanie sociálnej pomoci, zachovanie kultúrnych hodnôt, podpora vzdelávania, ochrana ľudských práv, ochrana a tvorba životného prostredia, veda a výskum a organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti.
Schválne som si dovolil prečítať všetky tieto aktivity, ktoré tieto verejnoprospešné organizácie poskytujú, pretože tieto aktivity by nebolo možné realizovať, ak by ich daňovníci nevedeli podporiť prostredníctvom poukázania podielu zo zaplatenej dane. Mnohé z týchto organizácií žijú buď z deficitného financovania, alebo iba z príspevkov a členských vkladov dobrovoľníkov, a preto sú od tohto financovania cez dane úplne závislé. Mnohé z týchto organizácií by pri nedostatočnom dofinancovávaní z poukazovaných podielov zo zaplatených daní boli nútení vybrať sa komerčnou cestou, čo by spôsobilo nedostupnosť týchto služieb pre väčšinu sociálne slabších vrstiev obyvateľstva. Vďaka tomuto nástroju sa môžu služby neustále skvalitňovať a ponúkať pre širšie vrstvy obyvateľstva, najmä teda pre tých, ktorí patria medzi tých slabších.
Štátu sa každý rok darí zvyšovať výber dane z príjmov fyzických osôb. V roku 2023 sa predpokladá navýšenie výberu tejto dane oproti roku 2018, teda na horizonte piatich rokov bude výber vyšší o 860 mil. eur. Celkovo úspešnejší výber daní, ako aj cieľ a zlepšený boj proti daňovým podvodom priniesol v uplynulých rokoch do štátnej pokladnice viac o približne 3,7 mld. eur.
Vzhľadom na zlepšujúcu sa situáciu na príjmovej strane štátneho rozpočtu, ako aj vzhľadom na narastajúci počet uchádzajúcich sa verejnoprospešných organizácií a spolkov preto navrhujeme dať fyzickým osobám možnosť poukázať ďalšie 2 % týmto organizáciám. To znamená, že každá fyzická osoba si bude môcť vybrať najviac dvoch prijímateľov, ktorým každému môže poukázať do 2 % zo zaplatenej dane, spolu teda do 4 %. Samozrejme, v prípade, pokiaľ si daná fyzická osoba odrobila zákonom stanovený počet dobrovoľníckych hodín, tak to môžu byť 3 % a v prípade dvoch právnických osobách to môžu byť, to môže byť 6 %. Ak by si aj všetci daňovníci fyzické osoby poukázali 4 % z dane, štát by bol v porovnávanom období medzi rokmi 2023 a 2018 stále v pluse o viac ako 780 mil. eur. V skutočnosti však túto možnosť poukazovania podielu dane využíva menej ako polovica daňovníkov, štátu by teda v skutočnosti zostalo omnoho viac finančných prostriedkov.
V roku 2019 darovalo podiel zo zaplatenej dane 852 734 fyzických osôb a 52 252 právnických osôb a to celkovo 15 590 prijímateľom. Celková suma poukázaných podielov zaplatenej dane sa pritom každý rok zvyšuje. V roku 2019 predstavovala viac ako 73 mil. eur, z čoho výber od fyzických osôb predstavoval zhruba 32 mil. eur. Po schválení navrhovaného znenia by sa táto suma mala zdvojnásobiť na zhruba 64 mil. eur, čo sa reálne odzrkadlí na zlepšených a rozšírených verejnoprospešných službách, ktorých pridaná hodnota pre spoločnosť bude v skutočnosti oveľa vyššia ako tie, ako tých 64 mil. eur, ktoré štát bude musieť vrátiť zo zaplatenej dane fyzických osôb.
No a teraz prejdem k druhému cieľu tohto zákona, ktorým je zabezpečiť finančnú nezávislosť farnostiam a zborom registrovaných cirkví a náboženských spoločností, čo má za úlohu prispieť k ich slobode a odpútaniu sa od politickej moci a závislosti na vládnej garnitúre. Navrhujeme preto zaradiť právnické osoby odvodzujúce svoju právnu subjektivitu od cirkví a náboženských spoločností, teda inak povedané farnosti a zbory, medzi ďalších prijímateľov podielov zo zaplatenej dane. Medzi predmety činnosti, ktoré musia prijímatelia vykonávať, dopĺňame aj šírenie náboženskej viery.
Týmto návrhom sa dá možnosť občanom na báze dobrovoľnosti a slobodného rozhodnutia prispieť cirkvám časťou z daní, čím sa podporí v značnej miere aj ústavné právo slobody myslenia a svedomia, náboženského vyznania a viery. Osobitná podpora cirkvi veriacimi touto formou sa javí ako vhodná aj pre neustále pretrvávajúce a silnejúce tlaky liberálneho vládneho krídla na dosiahnutie úplnej odluky cirkvi od štátu, pričom ide v blízkej budúcnosti o reálne uskutočniteľnú záležitosť. Prijatím tohto zákona by sa predišlo možnému úplnému odstrihnutiu duchovných osôb od príjmu v prípade schválenia hroziacej odluky.
Súčasná situácia na Slovensku nám jasne ukazuje návrat k totalitným praktikám vládnutia spred roku 1989 za reálnej, až servilnej podpory zo strany predstaviteľov cirkvi. Je zjavné, že k tomuto negatívnemu smerovaniu vládnutia s podporou duchovenstva prispieva práve ich úzke finančné prepojenie na rozpočet štátu. Je potrebné sa poučiť z histórie a tak v čo najväčšej miere eliminovať negatívne dopady súčasných prudkých zmien v spoločnosti.
Keď približne pred sto rokmi dochádzalo k výrazným politickým zmenám rozpadom monarchie a budovaním republiky, spôsobilo to mnoho napätia a neistoty i očakávania. Tento vtedy postupne sa meniaci svet pripravoval obyvateľstvo na novú formu životného štýlu, a to nástup vlády zbohatlíkov pred ustupujúcou mocou šľachty. Výsledkom tohto bola ekonomicky silná spoločnosť štátov západnej Európy, podporovaná rýchlym postupom vedy. Na Slovensku ale po skončení druhej svetovej vojny sa začala uplatňovať, sa začal uplatňovať experiment riadený komunistami, kolektivizácia vidieka a mnohé budovateľské akcie komunistickej vládnej strany v mnohom pripomínajú súčasnú liberálnu propagandu s využitím takzvaného, takzvaných protipandemických opatrení v súvislosti s vírusom COVID-19. Namiesto jednotného národa, ktorý stáročia bojoval o svoju samostatnosť, máme dnes právom garantovanú takzvanú samostatnosť rozbitej spoločnosti na všetkých úrovniach – rodina, obec, mesto, okres, kraj, štát –, ktorá sa zmieta v hospodárskej a ekonomickej nestabilite, deštrukcii morálky a rozpadu hodnotového systému. Nebezpečnou pre jednotlivca je celok, ideológiu komunizmu vystriedala ideológia ešte zákernejšia, a to je ideológia liberalizmu. Pre politickú korektnosť a v snahe vyzerať pekne pred svetom a médiami znova cirkevní predstavitelia mlčia o tom, čo učí cirkev a čo hlása evanjelium o manželstve, rodine, homosexualite a o skutočnej láske v pravde.
Slovensku reálne hrozí odluka cirkvi od štátu a reálne je viditeľný aj úpadok viery. Vyplýva to zo zmeny myslenia ľudí nárastom sekularizovanej časti obyvateľstva. Nábožensky založená časť obyvateľstva je rozdielna, je rozdelená. Či už ide o katolíkov, pravoslávie, reformované cirkvi alebo židovskú obec. Historicky najstaršia katolícka cirkev má poslanie hlásať pravdu a v rámci spoločnosti upozorniť na prítomnosť náuk škodlivých pre spoločnosť. Mlčanie zo strany cirkvi nijako nikomu neprospeje, len prehĺbi už vzniknuté rozdiely, zväčší chaos a prispeje k neslobode jedinca i spoločnosti. Mlčanie kompetentných duchovných osôb je neospravedlniteľné a aj táto zákonná úprava má dopomôcť k tomu, aby prehovorili, aby chránili božiu česť, dobro človeka, aby ohlasovali pravdu.
Cirkev ako inštitúcia aj ako spoločnosť určená na spásu človeka má vstúpiť do dialógu so svetom, preto je dôležitá zdravá autonómia. Ak bude záujem cirkvi rovnaký ako svetskej moci, také spojenie v dejinách nikdy nedopadlo inak ako zotročovaním, rozdeľovaním, vraždením alebo prenasledovaním. Cirkev musí byť svedomím svetskej moci, vyzývať k zmiereniu, k odbornej diskusii a nezúčastňovať sa propagandy, ktorú riadi a financuje štát. Cirkev musí byť slobodná, čo v súčasnosti nie je, a je neprípustné, aby si cirkev nechala zasahovať svetskou mocou do liturgických predpisov či iných duchovných záležitostí týkajúcich sa vysluhovania sviatostí alebo mlčania pri zjavnom porušovaní ústavného i medzinárodného práva, ktoré garantuje sloboda vierovyznania. Tento zákon má posilniť autoritu biskupov, kňazov a celého duchovenstva, má dopomôcť pravde a pravej slobode a k reálnemu uplatňovaniu si práva náboženského vyznania a viery.
A na záver mi nezostáva nič iné, iba konštatovať, že predložený návrh zákona by si mal nájsť podporu naozaj u každého poslanca bez ohľadu na to, k akému spektru, k akému spektru patrí, pretože tento zákon pomôže k podpore či už športových klubov, či už spomínaných farností, či už rôznych organizácií, občianskych združení, ktoré poskytujú rôzne verejnoprospešné aktivity, z čoho v konečnom dôsledku bude profitovať celá spoločnosť, najmä tí, ktorí tieto aktivity a ktorí tieto služby od týchto organizácií prijímajú. Bude naozaj na dobrovoľnom rozhodnutí každého daňovníka, aby sa rozhodol, či vôbec tie percentá zo zaplatenej dane poskytne, či ich poskytne jednej alebo dvom organizáciám, či si vybere aj farnosť, alebo aj si vybere dva športové kluby a podobne. A verím, že tento efekt bude mať veľmi pozitívny dopad na celú spoločnosť a že všetci poslanci aj vládnej, aj opozičnej strany tento návrh zákona navrhnú prerokovať do druhého čítania.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

22.9.2021 o 10:29 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:41

Magdaléna Sulanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Musím konštatovať, že to, jak zhrnul predkladateľ dôvody, prečo sa tento návrh predkladá, sú tak komplexné a tak vyčerpávajúce, že už je veľmi ťažko k tomu aj niečo dodať. Ale predsa by som ja len z vlastnej skúsenosti, pretože odkedy bolo možné využiť tieto 2 % pre činnosť mimovládnych organizácií, ja som to využívala, využívam každý rok, takže mám s tým osobné skúsenosti. Skutočne bol to veľmi veľký prínos, pretože väčšina tých občianskych združení, eventuálne klubov rôznych športových, ktoré sa tiež medzi ne radia, rôzne iné organizácie, ktoré radíme medzi mimovládne organizácie, vďaka týmto dvom percentám, pokiaľ si našli správnych donorov, tak boli skutočne nieže prínosom, ale ony umožňovali činnosť a mnoho razy to bola činnosť, ktorá suplovala štát. Ja v mojej oblasti, čo máme ochranu spotrebiteľa, sme mohli jednoducho zastupovať klientov dokonca aj pred súdmi, pomáhať im, radiť im, školiť a tak ďalej a tak ďalej. Takže je to, bolo to veľkým prínosom.
Teraz my rozširujeme možnosť, čiže ešte pridávame ďalšiu prídavnú hodnotu, že je možné dať nie jednej organizácii, ale dvom, čo je tiež veľmi, veľmi kladný návrh, pretože mnohokrát tí, čo dávali, nevedeli sa rozhodnúť, aj tomu, aj tomuto, teraz budú mať, samozrejme, raz toľko možností, čiže budú môcť ďalšiemu.
No a čo sa týka, že sme k tomu zaradili aj farnosti... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.9.2021 o 10:41 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:43

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Martin, ďakujem, veľmi dobre si to povedal, naozaj to bolo super spracované.
A ja si dovolím povedať teraz za tie športové kluby, ktoré nečerpajú peniaze zo štátneho rozpočtu alebo nie sú v nejakom zväze, ale sú to malé športové kluby, ktoré sa snažia robiť napríklad aj niečo vo svojich obciach alebo aj v mestách, tak tieto kluby veľakrát prežívajú alebo snažia sa nejakú činnosť vykonávať z príspevkov členov klubu a prípadne tieto 2 % im dávali tí členovia, tak to nejako polepili a nejako fungovali, ale ak chceli sa nejako rozširovať alebo si dokúpiť vybavenie, napríklad v telocvični alebo na nejakom atletickom ovále alebo už to je jedno, o aký šport ide, tak s týmto mali veľký problém. Žiadali o VÚC-ky, žiadali o mestá, veľakrát im nevyhoveli, čiže zháňali tie peniaze naozaj kade-tade, kde sa dalo, a týmto zákonom im môžme v tomto pomôcť, pretože keď sú peniaze na rôzne testovania, nákupy nejakých očkovacích látok a takýchto nezmyslov, na propagáciu, na lotériu, tak je úplne namieste, aby sme v takejto dobe pomohli týmto aj športovým klubom, keď hovorím za športové kluby, pretože zdravý životný štýl, pohyb, zdravá životospráva je jednou z dôležitých prevencií proti akýmkoľvek chorobám.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

22.9.2021 o 10:43 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video