55. schôdza

1.2.2022 - 17.2.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

16.2.2022 o 9:08 hod.

Mgr.

Igor Hus

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

18:39

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, návrh novely tohto zákona reaguje na prebiehajúcu pandémiu, epidémiu, teda pandémiu covid-19 a tento návrh v podstate predlžuje niektoré termíny pre to, aby mohli naďalej poberať investičnú pomoc aj napriek tomu, že došli niektoré firmy do situácie, kedy sú tzv. v zlej situácii.
V celom tomto návrhu je uľahčiť prijímateľom investičnej pomoci plnenie povinností udržať nové pracovné miesta vytvorené v priamej súvislosti s realizáciou investičného zámeru. Ďalej sa v návrhu zákona zavádza dočasná výnimka, v zmysle ktorej možno poskytnúť investičnú pomoc aj takému subjektu, ktorý je podnikom v ťažkostiach. To je práve to, čo som spomínal, že niektoré podniky sa dostali nie vinou nejakého zlého podnikania, ale vinou pandémie do a následnej teda hospodárskeho prepadu do ťažkostí. Toľko asi zhruba k návrhu.
Skryt prepis

15.2.2022 o 18:39 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:39

Peter Vons

Vystúpenie v rozprave 18:42

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Vážení páni poslanci, počas vlastne medzi v čase medzi prvým a druhým čítaním sme ešte konzultovali a prerokovávali v spolupráci s ministerstvom hospodárstva aj s ministerstvom financií niektoré ustanovenia zákona a dospeli sme teda k, k niektorým zmenám, ktoré sa zobrazujú, vlastne premietajú do pozmeňujúceho návrhu. Tento pozmeňujúci návrh by som si teraz dovolil prečítať.
Takže odteraz.
Pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Kazdu a Mariána Viskupiča k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Kazdu a Petra Kremského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 766.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Radovana Kazdu a Petra Kremského na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 57/2018 o regionálnej Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1. V čl. 1 bode 3 § 30d ods. 2 sa slová "na investičné zámery s oprávnenými mzdovými nákladmi podľa § 6 ods. 1 písm. a) a na investičné zámery s oprávnenými investičnými nákladmi podľa § 6 ods. 1 písm. b)" nahrádzajú slovami "pre investičné zámery s oprávnenými investičnými nákladmi podľa § 6 ods. 1 písm. a), investičné zámery s oprávnenými mzdovými nákladmi podľa § 6 ods. 1 písm. b) a pre investičné zámery s oprávnenými nákladmi kombinovanými podľa § 6 ods. 1 písm. c)."
2. V čl. I bode 3 § 30d sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
(3) Ak ide o konania o poskytnutí investičnej pomoci začaté od 1. januára 2022 a právoplatne neukončené do 14. marca 2022 a konania o poskytnutí investičnej pomoci začaté od 15. marca 2022 do 31. decembra 2022,
a) lehota na splnenie povinnosti podľa § 22 ods. 3, sa predlžuje na 24 mesiacov,
b) lehota na splnenie povinnosti podľa § 22 ods. 13 a 14, sa predlžuje na päť rokov od doručenia rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci; pri veľkých investičných projektoch sa lehota na splnenie tejto povinnosti predlžuje na sedem rokov od doručenia rozhodnutia o poskytnutí investičnej pomoci,
c) hodnota nárastu výroby alebo služieb v hodnotovom alebo v objemovom vyjadrení podľa § 2 ods. 16 sa znižuje na najmenej 5 %,
d) hodnota uvedená v § 22 ods. 19 písm. a) sa znižuje na 70 %,
e) hodnota uvedená v § 22 ods. 19 písm. d) sa znižuje na 80 %,
f) povinnosti podľa § 8 písm. c) a § 9 písm. c) sa v kalendárnych rokoch 2022 až 2023 považujú za splnené; tým nie je dotknutá povinnosť prijímateľa vynaložiť oprávnené mzdové náklady minimálne v nominálnej hodnote uvedenej v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci,
g) povinnosť podľa § 22 ods. 12 sa v účtovných obdobiach zasahujúcich do rokov 2022 až 2023 považuje za splnenú; tým nie je dotknutá povinnosť prijímateľa vynaložiť oprávnené mzdové náklady minimálne v nominálnej hodnote uvedenej v rozhodnutí o poskytnutí investičnej pomoci."
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
3. V čl. 1 bode 3 § 30d ods. 3 sa slová "Ustanovenie odseku 2 sa použije" (rečník zakašle), pardon, nahrádzajú slovami
"Ustanovenia odsekov 2 a 3 sa použijú".
4. Nový článok
Za doterajší článok I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
"Čl. II
Zákon č. 67/2020 z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej choroby COVID-19 v znení zákona č. 75/2020 Z. z., zákona č. 96/2020 Z. z., (rečník odbehol od rečníckeho pultu) zákona č. 120/2020 Z. z. zákonov, zákona č. 156/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 264/2020 Z. z., zákona č. 353/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 47/2021 Z. z., zákona č. 57/2021 Z. z., zákona č. 115/2021 Z. z., zákona č. 279/2021 Z. z., zákona č. 412/2021 Z. z., zákona č. 469/2021 Z. z. a zákona č. 552/2021 Z. z. sa dopĺňa takto:
Za § 24ac sa vkladá § 24ad, ktorý znie:
"§ 24ad
(Rečník kašle. Reakcia z pléna.) Uhm, ja viem, ale však nemám tu vodu.
§ 24ad
(1) Pri uplatnení daňového bonusu39) sa na účely splnenia podmienky dosiahnutia zdaniteľných príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy40fb)... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Kollár, Boris, predseda NR SR
Pán kolega, keď máte tento problém, tak myslím, že je všeobecný súhlas, že aby to prečítal kolega, ktorý je tiež predkladateľ.

Kazda, Radovan, poslanec NR SR
Áno, výborne, to bude najlepšie.

Kollár, Boris, predseda NR SR
No, to bude asi najlepšie.

Kazda, Radovan, poslanec NR SR
Odchádza mi nejako hlas teraz večer.

Kollár, Boris, predseda NR SR
Hej, hej. Dočítajte to.

Kazda, Radovan, poslanec NR SR
Výborne, skvelé. Tu som ja skončil, považuje za zdaniteľné príjmy.

Viskupič, Marián, poslanec NR SR
To si už čítal? Či to mám čítať.

Kazda, Radovan, poslanec NR SR
To začni. Hej, považuje.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.2.2022 o 18:42 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:49

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... považuje za zdaniteľné príjmy aj
a) plnenie poskytnuté v rámci aktívnej politiky trhu práce40fc)
b) platba podľa osobitného predpisu40fd)
c) prijaté nemocenské z dôvodu, že bol uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie podľa osobitného predpisu40fe)
d) prijaté ošetrovné podľa osobitného predpis.40fe)
(2) Ustanovenie odseku 1 sa uplatní u daňovníka
a) s príjmami podľa osobitného predpisu40g) na príjmy
1. podľa odseku 1 písm. a) a b) preukázateľne prijaté a zaúčtované v účtovníctve20) daňovníka, zaevidované v daňovej evidencii daňovníka40e) alebo zaevidované v evidencii daňovníka40f) od 1.januára 2021 do 31. decembra 2021,
2. podľa odseku 1 písm. c) a d) preukázateľne prijaté od 1. januára 2021 do 31. decembra 2021,
b) s príjmami podľa osobitného predpisu40ff) na príjem preukázateľne prijatý za zdaňovacie obdobie 2021 plynúci najdlhšie do 31. januára 2022.
(3) Ustanovenie odseku 1 uplatní len daňovník, ktorý na účely uplatnenia daňového bonusu39)
nespĺňa podmienku dosiahnutia zdaniteľných príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy z vykonávanej činnosti, z ktorej dosahuje príjmy podľa osobitného predpisu40fg)
(4) Zamestnanec, ktorý na účely uplatnenia daňového bonusu39) nespĺňa podmienku dosiahnutia zdaniteľných príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy z príjmov zo závislej činnosti podľa osobitného predpisu40ff) a v súvislosti s týmito príjmami dosahoval príjmy podľa odseku 1, je povinný v lehote do 10. marca 2022 oznámiť zamestnávateľovi výšku prijatých príjmov pre účely ich započítania na uplatnenie daňového bonusu 39) v členení podľa odseku 1, pričom zamestnávateľ na ne prihliadne pri vykonávaní ročného zúčtovania a výpočte dane z príjmov podľa osobitného predpisu,35) ak zamestnanec o vykonanie ročného zúčtovania požiadal.
Doterajší článok II. sa primerane preznačí.
Nový článok II. nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
V súvislosti s vložením nového článku sa pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona primerane upraví názov návrhu zákona.
Pán predseda, skončil som.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.2.2022 o 18:49 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:49

Peter Vons
Skontrolovaný text
Ďakujem. Hlasovať budeme zajtra o jedenástej hodine.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.2.2022 o 18:49 hod.

PaedDr.

Peter Vons

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
55. schôdza NR SR - 9.deň - A. dopoludnia
 

9:02

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi stručne uviesť tri hlavné dôvody, ktoré nás viedli k zaradeniu novely zákona o azyle do legislatívneho plánu Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pre rok 2022 a jej predloženia do pléna Národnej rady.
Prvý dôvod je zosúladenie hierarchie statusov medzinárodnej ochrany udeľovanej cudzincom v Slovenskej republike s príslušnou kvalifikačnou smernicou Európskej únie.
Druhý dôvod je potreba systémovej úpravy prvotnej integrácie azylantov a cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana.
Cieľom je zrovnoprávnenie týchto dvoch kategórií medzinárodnej ochrany a navrhuje sa poskytovať jednorazový príspevok aj osobám, ktorým sa poskytla doplnková ochrana.
Navrhnutá úprava približuje štandard pomoci pre ich nový začiatok na Slovensku na úroveň podobnú v krajinách V4 a garantuje istotu jej poskytovania. Pomoc vo forme jednorazového finančného príspevku a následne šiestich mesačných integračných príspevkov tu síce existovala aj doposiaľ, ale integračné príspevky boli poskytované len z fondov Európskej únie. Medzi jednotlivými obdobiami čerpania fondov pritom pravidelne dochádza k viacmesačným výpadkom, predpoklad na nadchádzajúce obdobie roku 2022 až 2023 je až 14 mesiacov. Ministerstvo vnútra v rámci svojich medzinárodných záväzkov potrebuje mať možnosť vykryť tieto výpadky zo zdrojov vlastného rozpočtu, aby sa zabezpečila udržateľnosť poskytovanej starostlivosti. Po dvadsiatich rokoch preto upravujeme túto oblasť aj s prihliadnutím na reputáciu Slovenska v zahraničí. V tejto súvislosti treba mať na pamäti aj skutočnosť, že tieto osoby nemajú u nás spravidla žiadne väzby a svoju existenciu budujú nanovo od základov.
Tretí dôvod je skrátenie lehoty pre prístup žiadateľov o azyl na náš trh práce z deviatich mesiacov na šesť od začatia konania o udelenie azylu. Cieľom tejto úpravy je podpora procesu ich integrácie a možnosť, aby sa žiadatelia vedeli postaviť na vlastné nohy čo najskôr. Znižujeme tak ich odkázanosť a závislosť na starostlivosti zo strany štátu v azylových zariadeniach Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Počty žiadateľov o udelenie medzinárodnej ochrany na Slovensku sú nízke. V roku 2021 sme prijali 370 žiadostí o azyl, a teda dopad na trh práce je z tohoto dôvodu zanedbateľný. V súvislosti s predkladanou novelou si dovolím pripomenúť, že zákon vo vzťahu k poskytovaniu vyššie spomenutých príspevkov sa netýka všetkých migrantov putujúcich cez územie Slovenska, ale len veľmi úzkej skupiny cudzincov, ktorým Slovensko poskytlo, ale resp. poskytne ochranu vo forme azylu alebo doplnkovej ochrany.
Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi požiadavať... požiadať vás o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

16.2.2022 o 9:02 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:08

Igor Hus
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade so zákonom o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona (tlač 827). Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako pre spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

16.2.2022 o 9:08 hod.

Mgr.

Igor Hus

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:10

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené kolegyne a kolegovia, trošku som sa rozčúlil. Ale, ale, minister Mikulec, tak vy chcete vykrývať príspevky pre migrantov z nášho rozpočtu?! Vy sa chcete starať o musulmanov, Ahmedov, mahdíov, Bašírov, Abdulláhov a kdejakých iných a kašlete na dôchodcov a občanov Slovenskej republiky?!
Kolegyne a kolegovia, ministerstvo vnútra nám tu predkladá návrh zákona o azyle. Po vlastizradnom procese realizácie prijímania amerických vojakov a vlastizradnej zmluvy so Spojenými štátmi je to ďalší návrh zákona, ktorý umožní na Slovensku pobyt ďalších prapodivných persón či elementov nepotrebných a škodlivých pre našu vlasť. Z textu návrhu a tiež aj z dôvodovej správy jednoznačne vyplýva, že toto nie je šité pre Európanov, napríklad pre Ukrajincov, ktorí utekajú, či Srbov alebo či iných pôvodných obyvateľov Európy. Je to šité pre hordy neprispôsobivých elementov z Afriky, Blízkeho východu alebo nebodaj z moslimských krajín Ázie. Tento návrh má upravovať prvotnú integráciu azylantov a cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana. Samozrejme, že to ide podľa smerníc Európskeho parlamentu a Rady EÚ. A táto zradcovská vláda to premieta do predkladaného návrhu zákona. Toho EÚ parlamentu, toho Európskeho parlamentu, ktorý je všeobecne a často nazývaný hniezdom vreteníc. A nikým nevolená Rada Európskej únie ničí všetko, na čo šiahne.
Naša vláda kašle na občanov Slovenskej republiky, ale, ale o migrantov, ekonomických migrantov a hlavne mladých juncov, z ktorých sú mnohí vycvičení teroristi, ktorí sa aktívne zúčastňovali mnohých vojen, teroristických akcií, vrážd, zotročovania ľudí a znásilňovaní, na týchto nekašle, na týchto naozaj nekašle. O týchto sa už stará, stará sa dopredu. Týmto pripravuje život v bavlnke taký, aký majú v krajinách západnej Európy. (Reakcia z pléna.) Neruš, vydrž niť! Čo vás zaráža?! (Smiech v sále.)
Napríklad ma zaráža tzv. zlučovanie rodín. Samo osebe je to pekné, keď je rodina spolu. Ale už nie je pekné ani v súlade s právom, keď sa do európskej krajiny prisťahuje aj päť žien jedného tridsiatnika a spolu s desiatimi deťmi. A čo robia? No nič nerobia, absolútne nič nerobia! Vyžierajú sociálny systém a žiadajú prideliť väčší byt a väčší byt. A aj ho dostanú. Toto sa deje v Európe, v západnej Európe. A v tomto návrhu zákona máme zavádzanie jednorazového príspevku či integračných príspevkov pre azylantov či cudzincov. Takže ešte raz, pre našich dôchodcov nič alebo jednorazová žobračenka pod podmienkou pichnutia neoverenej vakcíny.
A čo je tam ďalej v tom návrhu vašom slávnom? Zabezpečenie tzv. sociálneho poradenstva. Ja tomu hovorím, v preklade je to poučenie, kde aké dávky dostať.
Má tam byť aj psychologické poradenstvo a kurz kultúrnej orientácie. Vidíme, ako tá orientácia funguje týchto musulmanov v západnej Európe, pán minister. Tomu sa dá rozumieť len takto, pologramotnému bojovníkovi z púšte či vysoko sofistikovanému odborníkovi na výrobu výbušnín bude nejaký psychológ vysvetľovať - no, no, no, ženu v minisukni neslobodno znásilňovať! Toto nie je výzva, keď chodí po európsky oblečená. Alebo malí chlapci sa nemôžu obťažovať - no, no, no, odporuje to našim zákonom. Alebo ešte špeciálnejšia vec - u nás máme zákon proti týraniu zvierat, sú viacej chránené ako ľudia. Tak no, no, no, pozor, chránime aj kozy.
Tento návrh zákon bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ako sa píše v dôvodovej správe. No to je veruže jasné, že budem mať negatívny vplyv, však ste to aj sám, na začiatku pri úvodnom slove tohto zákona ste to aj povedal. Azylanti a ich schéma, schéma ich ochrany a integrácie sú všade v Európe priam žrúti financií, pán minister, to sú žrúti, absolútni žrúti financií.
Ale jednu vec absolútne nechápem, ktorý troglodyt to tam dal do dôvodovej správy, že to bude mať pozitívny vplyv, pozitívny sociálny vplyv. Viete, dám otázku. Aký sociálny vplyv? Sú rôzny typy sociálnych vplyvov. Môže to byť konformita a to je výsledok stretnutia s názormi väčšiny. Inovácia, to je výsledok stretnutia s názormi menšiny. Skupinová polarizácia, zmena priemerného názoru skupiny, ktorá nasleduje po skupinovej diskusii. A potom je tam poslušnosť. Obedience, splnenie príkazu v pozícii autority. Rozmením to na drobné, konformita. Väčšinovej masy migrantov sa názory nijak nedotýkajú. V západnej Európe, samozrejme. Automaticky sa začlenia do komunity v určitej oblasti a tiež do určitej národnostnej menšiny či náboženskej svojej menšiny. No-go zóny, vám dačo hovorí, pán minister? Po druhé rozoberieme si inováciu. Názory? Menšiny? Tá je v západnej Európe v migrantských komunitách vypudená alebo asimilovaná.
Potom tu máme skupinovú polarizáciu. To je zmena priemerného názoru, ktorá nasleduje po skus... skuck... skupinovej diskusii. Nič také vo väčšom meradle vďaka nevykoreniteľným kultúrnym vplyvom nie je možné pri tých ľuďoch. Poslušnosť, splnenie príkazu v pozícii autority. Pozrime sa na migračné štvrte, ako to tam funguje. Tam autorita štátu vôbec nefunguje! Vplyv štátu tam nie je. Nie je tam ani štátna polícia, lebo policajti sa boja vojsť do týchto štvrtí.
Celkovo k tomuto zákonu môžem povedať, členovia vašej vlády vždy klamali, klamú a budú klamať. Ešte raz, vždy klamali, klamú a budú klamať. Pamätám si dobre, ako Boris Kollár, predseda parlamentu, už v 2015. mal agendu žiadni migranti, žiadni migranti, nič také. Na to lapal svoje ovečky. V 2021, v apríli sa postavil tvrdo - žiadni migranti nebudú, žiaden pakt o umiestňovaní migrantov. Čo sa deje? Už sa varí začiatok guľášu. Už sa mieša cibuľka, mastí príprava na prijatie týchto migrantov. Čiže zase si nakakal do pusy spolu s celou vašou vládou. Ja som si myslel, že toto bol vrchol excesu, pán minister. Kiska s kozou v Prezidentskom paláci, toto som si myslel, že to bude vrchol idiocie. Teraz som zistil, že som sa mýlil. Hanba vám!
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.2.2022 o 9:10 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:19

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, skúsim to teraz trochu inak. Mňa úplne vážne zaujíma, že či vám nepríde hlúpe alebo či sa nehanbíte prísť pred občanov Slovenskej republiky s týmto návrhom zákona, a to predovšetkým, ak ide o otázku sociálnej spravodlivosti, z úplne jednoduchého dôvodu. Poviem vám konkrétne cifry, konkrétne čísla, tie ste nespomenuli, keď ste predstavovali tento návrh zákona.
Ktokoľvek, kto sem príde z Iraku, zo Sýrie, z akéhokoľvek štátu privandruje, požiada si o azyl bude mať podľa vášho návrhu, ak vstúpi do azylového procesu, nárok na jednorazový príspevok vo forme 1,5-násobku životného minima, teda nejakých 327 eur. To tu bolo aj doteraz, ako ste spomínali, ale zavádzate teda nový príspevok zo štátneho rozpočtu, tzv. integračný príspevok, ktorý v tom návrhu zákona doteraz spomínaný nebol, ktorý je úplnou novinkou. A podľa tohto integračného príspevku dostane akýkoľvek žiadateľ o azyl v azylovom procese na šesť mesiacov príspevok v hodnote 1,75-násobku životného minima, v preklade 381 eur každý mesiac v podstate len za to, že tu je.
Pán minister, prečo ma napadla tá otázka, že či sa nehanbíte predstúpiť s týmto návrhom pred národ, či sa nehanbíte toto ľuďom povedať a predložiť ako možné riešenie pre Slovenskú republiku do budúcna a či možno nemáte nejaký pocit nenávisti voči slovenskému národu, to všetko vyplýva z toho, že suma minimálneho dôchodku pre človeka, ktorý na Slovensku odpracoval 30 rokov, je 334 eur, pán minister. Človek, ktorý na Slovensku odpracoval 30 rokov, má nárok na minimálny dôchodok vo výške 334 eur. Abdul, ktorý sem zajtra príde z Iraku a vstúpi do azylového procesu, bude mať nárok na 381 eur mesačne. Ja sa pýtam, keď už tým imigrantom idete v tom vašom zákone dávať tieto príspevky, to musia byť vyššie ako dôchodky ľudí, ktorí na Slovensku odrobili 30 rokov? To vám normálne príde spravodlivé? Ak človek na Slovensku odpracoval 40 rokov, pán minister, viete, aký má nárok na minimálny dôchodok? 378,5 eura. Človek, ktorý odpracoval 40 rokov na Slovensku dostane stále menší minimálny dôchodok ako Abdul, ktorý sem príde zajtra a vstúpi do azylového procesu príspevok na 6 mesiacov.
To je o elementárnej spravodlivosti, to nie je o žiadnej nenávisti! To je o tom, či si myslíte, že Abdul, ktorý zajtra príde na Slovensko, má dostať viac ako človek, ktorý tu odrobil 40 rokov, ktorý tu pracoval, platil dane, platil odvody, financoval tento štát, vychovával ďalšie generácie, a štát mu potom povie, máš nižšiu hodnotu ako ten, kto tu zajtra príde z Iraku. To je naozaj o elementárnych zásadách a hodnotách štátu, o tom, ako sa postaví k životu svojich vlastných obyvateľov. Až pri 41 odrobených rokov má obyvateľ Slovenskej republiky nárok na vyšší minimálny dôchodok, ako je to v prípade imigranta, ktorý sem zajtra príde a vstúpi do azylového procesu v rámci vášho integračného príspevku.
Pán minister, ale neporovnávajme to len s dôchodcami. Slovenská republika sa v súčasnosti zmieta v obrovských sociálnych nepokojoch, ktoré spočívajú vo výraznom náraste cien potravín, niektoré vystúpili o desiatky percent, v nepredstaviteľnom náraste cien stavebných materiálov, cien prakticky všetkých priemyselných výrobkov, cien pohonných hmôt, cien energií, jednoducho všetkého.
Ľudia na Slovensku živoria, to je fakt. Mnohé mladé rodiny si už dnes nemôžu dovoliť normálne platiť účty každý mesiac bez toho, aby sa nepozerali, akým spôsobom budú žiť o mesiac alebo o dva. Niečo také ako dovolenky v lete, na to už bude musieť väčšina strednej triedy na Slovensku asi čoskoro zabudnúť pri tom náraste cien. A porovnajme si teda takú bežnú slovenskú rodinu s tým, čo tu navrhujete pre azylantov, ktorí zajtra vstúpia do azylového procesu.
Mamička, ktorá napríklad otehotnie na vysokej škole a nemá teda tých asi 270 dní nemocenského poistenia, dostane rodičovský príspevok a dostane prídavok na dieťa. Tieto dve sumy dokopy sú asi 305 alebo tak nejak eur. Azylant, ktorý sem zajtra príde do azylového procesu, dostane 381 eur. Tak slovenská mamička, ktorá tu vychováva dieťa, ktoré bude prínosom pre celý štát v ďalších generáciách, z ktorej daní tento štát tiež žil, dostane 305 eur a azylant, ktorý sem zajtra vstúpi do azylového procesu 381 eur. O tomto sa bavím, pán minister. O elementárnej sociálnej spravodlivosti. Toto totiž nie je spravodlivosť. Toto je doslova pľuvanec do tváre všetkých slušných, poctivých ľudí na Slovensku. Veď vy nemôžete myslieť smrteľne vážne, že azylantovi dáte viac peňazí ako slovenskej matke. Toto vám príde normálne? A to je otázka na všetkých koaličných poslancov.
Ja som sa vás pýtal, či máte svedomie, keď ste hlasovali za to, aby ste Slovenskú republiku s pomocou amerických zbraní zatiahli do nezmyselného vojenského konfliktu. Ukázali ste, že nemáte svedomie, že vám vlastizrada nerobí problém. Ale teraz sa vás pýtam, záleží vám na slovenských matkách?! Záleží vám na našich mamách a našich otcoch, starých mamách, starých otcoch?! Viete prísť domov, potom čo podporíte tento návrh zákona, a povedať: „Mami, oci, síce si odrobil 40 rokov, ale máš menší nárok na nižší dôchodok ako azylant, ktorému som to teraz hlasovaním v Národnej rade ja priklepol!“
To je úplne elementárne otázka, či sa s týmto budete vedieť vysporiadať, lebo tí ľudia celý život na Slovensku pracovali, a teraz im napľujete do tváre. Abdul, ktorý sem zajtra príde, tu neurobil nič a je úplne jedno, z akých dôvodov, či oprávnených, či neoprávnených, tu je. Skrátka dostane väčšie výhody ako slovenský dôchodca. Abdul, ktorý sem zajtra príde, dostane viac ako mladá slovenská rodina, ako mladá slovenská mamička. To sú fakty, ktoré tu navrhol minister Mikulec.
A je úplne legitímne, že opozícia sa teraz na to pýta, pretože toto je obrovská miera nespravodlivosti, ktorú chcete zase uvrhnúť na občanov Slovenskej republiky. A nielen v tom zmysle, že títo občania dostanú menej aj napriek tomu, že tu celý život pracovali, ale aj v tom zmysle, že oni to zaplatia. Oni sú tí, ktorí to budú musieť zaplatiť pre akéhokoľvek Abdula alebo Ahmeda, ktorý sem zajtra príde a vstúpi do azylového procesu.
Hlavy máte všetci dole, neviete sa pozrieť spravodlivosti do tváre a budete sa sami seba pýtať a odôvodňovať to, keď vás zajtra stretne nejaký dôchodca na ulici a spýta sa vás napríklad: „Pán poslanec OĽANO, prečo ja mám nárok na minimálny dôchodok po 30 odpracovaných rokoch vo výške 327 eur a prečo si ty hlasoval za to, aby imigrant, ktorý sem zajtra príde, dostal na šesť mesiacov 381 eur mesačne - a nemusí nič urobiť - plus jednorazový príspevok vo výške 327 eur?“
Budú sa vás tí ľudia pýtať, že prečo majú nižší minimálny dôchodok ako tí, ktorým ste to včera priklepli v Národnej rade, a vy im budete hľadať odpovede. Vy poviete: „Viete čo, ja si myslím, že je to spravodlivé.“ Toto poviete slovenským dôchodcom? Keď za vami príde mladá mamička a povie: „Prečo ja dostávam 300 alebo 305 eur rodičovský príspevok plus prídavok na dieťa a prečo Abdul dostal 381 eur, o ktorom dohromady nič nevieme, akurát to, že tu vstúpil do azylového procesu?“ Čo jej poviete, tej mamičke: „Vieš čo, zaslúžiš si to. Tak je to spravodlivé, lebo veď my potrebujeme predsa privítať týchto ľudí a potrebujeme im vytvoriť príjemné, normálne prostredie k životu.“ Ale tej mamičke už nepotrebujete, no nie?
To sú normálne otázky, ktoré vás budú čakať.
A keď dneska nariekate a plačete a dávate nejaké hlúpe trestné oznámenia za to, že opozícia poukázala na vaše vlastné hlasovanie, ktoré je verejne dostupné, tak my poukážeme aj na toto. A ja vyzvem ľudí, nie aby vás nejak napádali, to v žiadnom prípade, žiadne násilie sa neschvaľuje, ale vyzvem ľudí, aby sa vás pýtali na ulici, aby vás zastavili: „Pán poslanec Kuriak, pán poslanec Benčík, pani poslankyňa Zemanová, pán poslanec Šefčík, prečo má podľa vás dôchodca, ktorý odpracoval 40 rokov nárok na menší mesačný príspevok ako azylant, ktorý zajtra vstúpi do azylového procesu?“ Nech sa vás na to pýtajú každý deň. Nech vám dajú tú istú otázku mladé slovenské mamičky, mladí otcovia, ktorí sa snažia, chodia do roboty, platia dane – aj z ich daní sa toto bude financovať – a ktorí povedia: „Prečo moja žena dostáva 305 a prečo Abdul dostal 381?“
Ja vyzvem ľudí, aby sa vás to pýtali. Každý v okolí máte nejaký kolektív a to je úplne normálne. Veď vy ako poslanci si za týmto máte stáť, aby ste ľuďom vysvetlili: „Podľa nás je toto spravodlivosť, ktorú pre Slovenskú republiku pripravujeme.“ A špeciálne sa to bude vzťahovať na hnutie SME RODINA, ktoré je vraj protiimigračné a ktoré je vraj za sociálnu spravodlivosť. To je to hnutie, ktoré na tlačovej konferencii tesne po voľbách povedalo, že oni nebudú rušiť žiadne sociálne istoty. Samozrejme, všetko porušili, ľudí oklamali a dnes ide hnutie SME RODINA, ktoré je vraj protiimigračnou stranou, navrhnúť väčšie výhody pre imigranta v Slovenskej republike ako pre dôchodcu, ktorý tu odrobil 40 rokov, väčšie príspevky pre imigranta ako pre mamičku, ktorá tu na Slovensku vychováva dieťa?! To sú normálne, legitímne otázky. Nech sa toho hnutia SME RODINA ľudia pýtajú. Ako je možné, že ste tak napľuli ľuďom do tváre? Ako je možné, že ste tak ľudí oklamali? Kde je vaše svedomie? Kde je dôstojnosť ľudí na Slovensku? Kde je vaša snaha pomáhať občanom Slovenskej republiky? A nie hockomu, ktorý sem príde z Iraku alebo zo Sýrie.
A teraz možno niekto naozaj uteká pred vojnou, nejaká matka s dieťaťom alebo niečo podobné. Ale tu je jednoduchý hodnotový rebríček. Z akého dôvodu chcete pomáhať celému svetu vo vyššej miere, ako pomáhate vlastnému obyvateľstvu?! Z akého dôvodu uprednostňujete cudzích pred vlastnými?! Z akého dôvodu nútite vlastných platiť cudzím viac ako dostávajú oni sami?! To sú hodnotové otázky, na ktoré si musíte odpovedať pred svojím svedomím, ak ešte nejaké máte. To sú hodnotové otázky, ktoré sa vás budú pýtať občania Slovenskej republiky, lebo ich naozaj k tomu vyzveme, lebo vy si musíte uvedomiť, že tu rozhodujete o životoch ľudí na Slovensku.
Musíte si uvedomiť, že tu rozhodujete o peniazoch, ktoré pochádzajú z tvrdej práce slovenských daňových poplatníkov. A musíte si tiež uvedomiť, že už nie ste v nejakej uzavretej bubline, kde vy si niečo odhlasujete, a tá luza – ako častokrát mnohí hovoria o občanoch Slovenskej republiky, o tvrdo pracujúcich ľuďoch sa takto vyjadrujú mnohí z Denníka N a z niektorých liberálnych strán –, že títo občania majú právo vás ako svojich volených zástupcov dotazovať s otázkami, prečo je to tak. Prečo ste hlasovali za toto? Prečo ste hlasovali proti tomu? Prečo ste moje práva zastupovali takým spôsobom, že mojej mame ste dali nižší dôchodok ako azylantovi, ktorý sem zajtra vstúpil do azylového procesu?!
Sú to otázky, s ktorými sa budete musieť vysporiadať, a ja sa veľmi teším, keď sa na vás budem pozerať, ako budete hľadať odpovede na tieto otázky. Akurát ma veľmi mrzí, že občania Slovenskej republiky po tom všetkom, čo si za dva roky vašej vlády museli vytrpieť, dostávajú ďalšiu facku, ďalšiu facku priamo do tváre, ďalšiu facku v podobe obrovskej sociálnej nespravodlivosti, s ktorou sa budú musieť nejak naučiť žiť, vyrovnať. Fakt si neviem predstaviť, keby som sa mal vžiť do kože teraz nejakej mladej mamičky, ktorá sa horko-ťažko pri tom náraste cien energií, pri tom náraste cien potravín, pri tom náraste cien všetkého, už aj blbých paušálov na telefóny, pri tom všetkom sa snaží nejak prežiť z mesiaca na mesiac, a potom sem príde minister vnútra Mikulec a povie: „Vieš čo, slovenská mamička, dostávaš 300 alebo 305 eur, tvoj problém, Abdul dostane 381 plus 327 integračný príspevok za jeden mesiac.“
Viete, to je niečo neskutočné, neskutočná nespravodlivosť a vy s ňou musíte začať byť konfrontovaní. Veď vy si musíte uvedomiť, že vy nežijete na Hradnom kopci ako páni a občania Slovenskej republiky nie sú vaši poddaní. Vy si musíte uvedomiť, že tí občania sú tí, od ktorých moc pochádza, a že tí občania sú tí, ktorým sa budete musieť zodpovedať! A že keď tých občanov svojím hlasovaním alebo svojimi postojmi vytočíte do nepríčetnosti, tak si to vypijete vy sami!
A neplačte na opozíciu, že keď vy pôjdete proti vôli celého národa, a tento zákon, verte mi, keby ste sa pýtali celého národa, či súhlasia s tým, aby dôchodca, ktorý odpracoval 40 rokov, mal nárok na nižší dôchodok ako azylant, ktorý zajtra vstúpi do azylového procesu, tak mi verte, že drvivá väčšina občanov Slovenskej republiky je proti tomu zákonu, tak ak zase raz pôjdete proti vôli väčšiny občanov Slovenska, tak už neplačte, že vás ľudia neznášajú, neplačte, že na vás škaredo pozerajú, nefňukajte, že vás nenávidia, lebo vy si to reálne budete zasluhovať za to, čo robíte.
Nežijete v bublite a musíte sa tomu konečne prispôsobiť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.2.2022 o 9:19 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:33

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán podpredseda. Kolega Mazurek vo svojej rozprave správne poznamenal na to, že tento zákon, ktorý predkladá pán minister vnútra Mikulec, by sa dal nazvať ako zákon o sociálnej nespravodlivosti, nie zákon o nejakej sociálnej spravodlivosti, resp. zákon o nejakej sociálnej integrácii žiadateľov o azyl.
Pán minister vo svojej rozprave spomínal, že sme mali bežne v minulých rokoch nejakých do 400 žiadateľov o azyl, resp. nejakých do 400 žiadateľov o azylové konanie. To je v poriadku. Lenže počas minulých rokov fungoval naozaj iba ten jednorazový príspevok, ktorý bol vo výške 327 eur, ale po schválení tohto bláznivého príspevku na šesť mesiacov, ktorý ste tak honosne nazvali integračným príspevkom, vo výške 381 eur sa podľa môjho skromného názoru ako človeka, ktorý celý život pracuje v sociálnych službách, tento počet žiadateľov o azyl zvýši do 5-násobne. Z môjho najbližšieho okolia je podobným zariadením, kde sa umiestňujú žiadatelia o azyl väčšinou, sú to maloletí, aj keď ten ich vek nevieme dostatočne dobre prekázať a preukázať, je to zariadenie v Medzilaborciach. Je to maličké mestečko na severovýchode Slovenska a problémy, ktoré títo mladiství alebo mladoletí žiadatelia o azyl spôsobujú nielen zamestnancom tohto azylového centra, ale aj miestnym obyvateľom a dochádza tam k obrovským konfliktom, dokonca už aj s rómskou komunitou, čo už je naozaj také až donebavolajúce.
Tak ja sa pýtam, pán minister, je to správny postup? Je toto správne uvažovanie? Keď na Slovensku neuveriteľným spôsobom stúpajú ceny pohonných hmôt, ceny energií, ceny potravín, hoci už len služby mobilných operátorov a poplatky v bankách, všetko stúpa, Jednota dôchodcov žiada o navýšenie valorizácie príspevkov o 3 % a vy robíte... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.2.2022 o 9:33 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video