88. schôdza

14.3.2023 - 31.3.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 14:16 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 11:38

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážení kolegovia, teším sa z tohto záujmu. Počas prerokovania tohto zákona zatiaľ nikdy nebol takýto počet poslancov v parlamente, tak teším sa, že aspoň teraz ste tu ostali a chcete si vypočuť záverečné slovo. Ide o zákon o správnych poplatkoch, čiže poplatkoch pri registrácii áut, pre tých, ktorí tu neboli doteraz, a, samozrejme, je to veľmi dôležitá téma, možno zopakujem len tak veľmi krátko, že je to zákon, ktorý sa zmenil, ale, poprosím vás, kolegovia, ak chcete diskutovať na iné témy, tak tam je bufet, kde majú dobrú kávu, aj dobrú minerálku... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Páni demokrati, poprosím vás, skúste diskutovať inde, rušíte.

Kremský, Peter, poslanec NR SR
Naozaj, aby sme vás nevyrušovali náhodou tuto takýmito prízemnými témami ako registračné poplatky na autá.
Takže, aby som to zopakoval, v decembri sa strane SaS podarilo vložiť do zákona o dani z osobitnej stavby, čiže zamýšľaného zdaňovania Eustreamu vlastne nepriamu novelu zákona o správnych poplatkoch, kde sa úplne zmenili tieto registračné poplatky z nôh na hlavu alebo z hlavy na nohy. To je, záleží od uhla pohľadu asi, alebo zatiaľ sa platia najväčšie poplatky na nové autá a najnižšie na staršie autá. A SaS-ka to zaviedla úplne naopak, čiže najnižšie poplatky na nové autá a najvyššie na staré autá. Keďže som videl, že hrozí katastrofa v podobe hnevu ľudu, najmä teda na vidieku, kde tie staršie autá sú nevyhnutnou súčasťou života a dopravy a v podstate cesty za prácou, tak som pripravil novelu, v ktorej toto vlastne tak zmierňujeme tým, čo je v pôvodnej novele, v pôvodnom znení, a to zľavou 70 % na autá, pri ktorých sa nemení evidenčné číslo vozidla. Neskôr sme zistili, že to bude asi dosť ťažko realizovateľné, keďže pre mnohých občanov je pomerne ťažké počítať percentá a spôsobilo by to veľmi veľa rôznych verzií tých poplatkov. Už teraz vlastne tých veľa možností veľmi zdržuje na dopravných inšpektorátoch, toto by možno zdržovalo ešte viac, čiže sme vlastne po dvoch mesiacoch takých rokovaní a spolupráce vymysleli iné riešenie.
Po prvé, sme výrazne prepracovali a zjednodušili tú tabuľku výpočtu, zlúčili diesel a benzín, znížili ju na podstatne menej riadkov, upravili sme tie koeficienty výpočtu podľa noriem a takisto som navrhol zníženie toho poplatku na maximálne 120 eur pri autách starších ako 20 rokov, pri ktorých sa nemení evidenčné číslo vozidla. Takže toľko len také zhrnutie. Možno ešte jedna dôležitá vec. Takisto sme sa dohodli na odložení účinnosti tohto zákona až od 1. 1. ´24. Čiže vlastne to, čo v podstate SaS presadila, by neplatilo od 1. 4., ale tie zmenené podmienky by platili až od 1. 1. ´24. Samozrejme to aj pomôže polícii nastaviť si tie systémy, pretože už teraz majú pomerne veľký problém stihnúť tieto termíny.
Medzitým sa tam objavilo viacero pozmeňovákov. Aj tu vlastne boli dva prednesené. Takže ja ako predkladateľ odporúčam teda podporiť to riešenie, ktoré vzniklo spoločnou dohodou aj s ministerstvom financií, ktoré nezaťaží štátny rozpočet. Bude to maximálne desať miliónov eur ročne, aj to od v podstate až budúceho roka. Čiže to riešenie je prijať pozmeňujúce návrhy, ktoré sú obsiahnuté v spoločnej správe, prijať môj pozmeňujúci návrh, ktorý teda znižuje alebo mení tú zľavu na maximálne, alebo znižuje ten poplatok na maximálne 120 eur pri autách starších ako 20 rokov. Toto je to riešenie, ktoré odporúčam. Za tieto pozmeňujúce návrhy a za spoločnú správu odporúčam hlasovať za a pri pozmeňujúcom návrhu Maroša Viskupiča odporúčam sa zdržať alebo hlasovať proti, už nechám na vás.
A také moje úplne zhrnutie. Žiaľ, to, čo navrhuje Maroš Viskupič, je populizmus. Nejde tam o bežných ľudí, ide o bohatých ľudí, ktorí si kupujú luxusné autá. Pretože práve tým hrozí naozaj tie vysoké poplatky pri autách, ktoré majú vysoké výkony, ktoré sú mladšie ako 20 rokov. Bežný človek si nekúpi auto, ktoré má výkon 200 kW, ktoré má desať rokov, pretože to auto stojí zvyčajne 10-, 15-tisíc a na to bežný človek zvyčajne nemá. Bežný človek si kúpi, keď už má tých 10-, 15-tisíc, tak si kúpi päťročné auto s výkonom, dajme tomu, 100 kW, pretože mu úplne bežne postačuje. Takže to je to, čo rieši Maroš, podľa môjho názoru vlastne svojich voličov, bohatých ľudí, ktorí majú na luxusné autá.
Druhá vec. Veľmi dôležitá je posunutie tej platnosti na 1. 1. ´24, pretože tá tabuľka, ktorú SaS presadila, je naozaj zlá, je to nebezpečné riešenie. Oni na to sami prišli, práve preto sme to začali riešiť a práve preto aj oni súhlasia s tým, že to treba zmeniť. A to riešenie pre bežných ľudí, ktoré ja navrhujem, je to zníženie poplatku pre autá nad 20 rokov na maximálne 120 eur, ak sa nemení evidenčné číslo. To je, to je životná situácia, ktorá pokrýva 80, 90 % prípadov tých bežných ľudí. Samozrejme, nájdu sa aj prípady, keď ten človek si to auto chce doviezť alebo si tú značku chce zmeniť. Okej, ak je to jeho rozhodnutie, potom bude musieť akceptovať ten poplatok, ktorý tam je a zaplatiť ho. Ak to nebude chcieť, tak jednoducho musí nájsť také riešenie, na ktoré bude mať. Čiže to je len toľko za mňa a odporúčam to riešenie, ktoré som spomínal.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

15.3.2023 o 11:38 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:45

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Takže aj ja to ešte tak nejak skúsim zhrnúť.
Registračné poplatky proste boli vysoké. Je to, áno, téma aj strany SaS, preto sme pri schvaľovaní rozpočtu túto vec, zníženie registračných poplatkov, dali ako jednu z našich podmienok, za ktorých sme ochotní a schopní podporiť štátny rozpočet. Takáto dohoda vznikla a vznikla na úrovni, že sa dá výnos z registračných poplatkov znížiť o 30 miliónov eur ročne. Takže v tejto súvislosti sme teda už v decembri pripravovali riešenie, ktoré, ako som už dnes povedal, nesplnilo toto zadanie. Jednoducho v realite neusporilo ľuďom také peniaze, o ktoré, o ktorých bola dohoda, preto sa snažíme, a poviem spoločne, o nájdenie riešenia. Takže my sa obraciame vlastne na tú dohodu, ktorá bola. Nie je to nič nové, je to len dodržanie dohody, ktorá bola urobená, a tomu zodpovedá, tejto dohode zodpovedá môj pozmeňujúci návrh.
Čo poviem prvé je, skutočne spoločne s kolegom Petrom Kremským sme sedeli so všetkými dotknutými ministerstvami, ministerstvo dopravy, vnútra, financií a, samozrejme, sme vyladili, zlepšili ten pôvodný návrh po rôznych parametroch. Toto všetko je vlastne aj v jednom, aj v druhom pozmeňujúcom návrhu, samozrejme, tým posledným rozdielom je tá, ten vplyv na štátny rozpočet a ten sa vlastne líši len v tom, že tabuľka Petra Kremského je teda od 33 do 2 400, čo má dosah 8, no do 10 miliónov eur, ako teraz práve kolega povedal. Naša je od 33 do 1 000 a má to teda dosah tých 27 miliónov, čiže v súlade s dohodou. Čo chcem povedať je, že, samozrejme, tuná bude treba, ja som vyňal body zo spoločnej správy na jednotlivé hlasovanie, čiže aby mohlo byť hlasované o mojom pozmeňujúcom návrhu, je potrebné neschváliť body zo spoločnej správy, a teda následne schváliť pozmeňujúci návrh tento. Takže to hlasovanie bude trošku zložitejšie, aj preto je v podstate dobré, že sa to nerobilo na poslednú chvíľu o jedenástej, že teda budeme mať dnes o 17.00 h na to asi viacej kľudu, aby sa poriadne pripravila hlasovačka.
Chcem reagovať na to, ale čo už teraz kolega nepovedal pravdu je, že tieto naše poplatky že pomáhajú najviac bohatým. No takto. Nepomáhajú, pretože ono to skutočne nie je o tej najvyššej sume. Áno, všetci pozerajú na tých, že 2 400 v jeho prípade a 1 000 v našom prípade. Ale pre tých, tých, to je jedno, tých 2 400 alebo teda po novom 1 000 zaplatí len, ja to poviem presne to číslo, len 50, 50 vozidiel v roku, proste v jednom roku. 50. Čiže to nie je o tom, či tých 50 vozidiel zaplatí 2 400 alebo či 50 vozidiel zaplatí 1 000, hej. Už len z toho vidíte, že keď ten rozdiel je že 8, alebo nech sa to dobre ráta, že 10 miliónov a 27, 17 miliónov vám neurobí rozdiel na 50 vozidlách, či budú platiť 1 000 alebo 2 400. Ten skutočný rozdiel je v tých kategóriách tých bežných ľudí. Čiže nie že SaS-ka teraz sa tu zastáva 50 ľudí, ktorí si teda idú kúpiť staré vysokovýkonné vozidlo. To je nepodstatné. Podstatné je, tie ostatné, že to je od 33 po 1 000. A medzitým sú, samozrejme, tiež nižšie sumy a výrazne nižšie sumy. Napríklad v riadku, kde má kolegov návrh tisícku, my máme päťstovku. Proste to všetky tie bežné kategórie tam, kde do jednej kategórie patria tisíce áut, hej, tam je to skutočné zníženie.
Takže tento náš návrh práve opak robí, to, čo kolega Kremský povedal, náš návrh znižuje bežným ľuďom, tým priemerným, ktorí si teda práveže ani nekúpia nové vozidlo, ale kúpia si to jazdené vozidlo v nejakom veku s nejakým výkonom, takže toto je, toto je kľúčové. Tento návrh je jednoducho z tých, ktoré tu sú k dispozícii, môj návrh je najlepší a najviac pomáha aj tým bežným ľuďom. Aj keď zasa treba povedať, že tým úplne že najchudobnejším ľuďom žiadny návrh ani neškodí, ani nepomáha, pretože tie vozidlá do 80 kW majú stále 33 euro poplatok. Mali ho doteraz, budú ho mať po novom, budú to mať aj nové, aj staré. To je inak asi, asi 46 % všetkých vozidiel. Takže ono tým skutočne tým najnižším kategóriám sa vlastne nič nemení.
Len aby sme vedeli ešte ako ďalšie, nech poviem pár čísel. Tak tá kategória toho najvyššieho výkonu, ale tam sú, samozrejme, veľa hlavne nových, je asi 3 %, veľa, proste 3 % všetkých a potom, aby sme vedeli, že autá, 76 % všetkých vozidiel, všetkých vozidiel, je v kategórii do 120 kW, hej. Tri štvrtiny všetkých vozidiel sú v kategórii do 120 alebo v kategóriách, tam sú štyri kategórie do 120 kW. Takže tuto si to treba uvedomiť, že práve týmto ten náš návrh pomáha najviac. Takže jednoducho, ono je to, ono je to prirodzené v tom, že ak raz je o 17 miliónov vyšší dopad na štátny rozpočet, tak to, samozrejme, nie je na tých pár vysoko výkonných vozidlách, ale práve na tých tisíckach nižšovýkonných vozidiel.
Takže zasa ja teda chcem, chcem poprosiť proste, aby sme sa posunuli do tejto najvýhodnejšej verzie. Ona je výhodná ešte aj v tom, že ona pomôže ľuďom už v tomto roku, pretože Peter Kremský dáva účinnosť od 1. januára 2024. To znamená, dosah na tento rozpočet je žiadny, ale aj pomoc ľuďom nie je žiadna. A náš teda začína od 1. 7., to znamená asi 13,5 milióna do konca roka. Ešte raz. To hlasovanie musí byť, že tie, samozrejme, tie pozmeňováky sú konkurenčné. To znamená, jeden je v spoločnej správe a druhý teda je ako pozmeňujúci návrh podaný v pléne. Takže tá hlasovačka vlastne bude, bude toto, toto musieť zachytávať a reflektovať.
Ja ešte poviem k tomu, že prečo teda tá SaS-ka to obrátila z hlavy na nohy alebo z nohy na hlavy, to je presne uhol pohľadu. Tá, boli tam tie základné parametre prečo. Jedna vec je, že tie poplatky boli, normálne že poviem, že nekresťansky vysoké, hej. Áno, v médiách prebehlo to, že tie staré vozidlá majú platiť veľa. Však, samozrejme, bolo to veľa, ale dnes platia vlastne všetky nové vozidlá veľmi veľa, až po tých 3 900. Takže prvá naša snaha bola, a to som už povedal, znížiť výšku poplatkov, ktorá je fakt extrémne vysoká. Druhá snaha je zaviesť do toho ekologický alebo environmentálny aspekt. Jednoducho taký, ten, to klasické pravidlo, že znečisťovateľ platí viac. To je úplne prirodzené proste. To staršie vozidlo jednoducho nemá, nemá tú euronormu tak vysokú, proste ten jeho vplyv na životné prostredie je nielen vyšší tou, že tá technológia nie je tak dokonalá alebo tak čistá, ale aj tá technológia, ktorá bola. To keď si pozrete, ako vyzerá taký partikelfilter pri euro štvorke po desiatich rokoch, to, to už proste nemá tie svoje parametre, ak už vôbec nebol medzitým vymontovaný, čo sa veľmi často stáva. Takže, takže jednoducho tento environmentálny aspekt je dôležitý.
A potom, samozrejme, posledný aspekt je tá bezpečnosť. Aktuálna verzia poplatkov spôsobovala to, že nám starol vozidlový park so všetkými negatívami aj negatívami toho, že to vozidlo je menej bezpečné, má nižší počet hviezdičiek a jednoducho môžte sa v ňom ťažšie a vážnejšie a ľah... teda sa zraniť. Takže aj toto, vlastne tá snaha podporiť, aby sa kupovali nové, ale aj novšie, nielen nové vozidlá, ale aj novšie vozidlá má svoj význam.
Posledná vec, kolegynky, kolegyne, kolegovia, chcem vás poprosiť o podporu fakt že krížom cez celé politické spektrum. Toto nie je politické, politický zákon. Toto je proste, toto je o ľuďoch, to je jeden pohľad. A druhý, kolegovia, prosím, z bývalej koalície, dodržme dohody, ktoré sme spolu urobili. SaS ich dodržala, buďme džentlmeni, buďme skutoční politici v tom, že dodržiavame to, čo sme sľúbili, či už sami voči sebe alebo voči ľuďom. Ak dodržíme dohody, profitovať z toho budú ľudia a je úplne jedno, či sú to voliči ľavicoví, pravicoví, stredoví alebo už akýkoľvek.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť. Ešte raz zopakujem, hlasujeme dnes o 17.00 h.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 11:45 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:55

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Dámy a páni, vládny návrh zákona o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný v súlade so stratégiou environmentálnej politiky 2030 a tiež dôvodom sú potreby implementácie Dohovoru o krajine Rady Európy a tiež vzhľadom na to, že reforma krajinného plánovana, plánovania je míľnikom v Pláne obnovy a odolnosti Slovenskej republiky. Je to cieľ, ktorý má Slovenská republika splniť. Nie je zanedbateľné, že na splnenie tohoto míľnika je naviazané čerpanie finančných prostriedkov vo výške 814,7 milióna eur.
Cieľom návrhu je dostať do našej legislatívy ochranu krajiny. Návrh zákona obchádza intravilán, teda územia obcí a miest, ktoré majú územný plán, týmito sa zaoberajú iné zákony. Dopĺňa doteraz prijatú reformu stavebnej legislatívy a vďaka metodickým dokumentom a mapovým podkladom, ktoré ministerstvo už dlhé roky pripravovalo, naozaj viac než desaťročie, bude dôležitým odborným podkladom pre územnoplánovacie dokumentácie a iné strategické dokumenty, ktoré budú súvisieť s rozvojom krajiny podľa nových stavebných predpisov. Ide o nástroj integrovaného manažmentu krajiny, ktorý urýchli aj rozhodovanie, ale zároveň bude chrániť udržateľný rozvoj a starostlivosť o životné prostredie. Ministerstvo životného prostredia bude naďalej plniť svoje úlohy v tejto pozícii ako ústredný orgán štátnej správy pre ochranu a tvorbu životného prostredia.
Zákon o krajinnom plánovaní je, ako som už zmienil, míľnikom, ale zároveň nielen míľnikom plánu obnovy, ale aj uvažovaniam mnohých odborníkov na tvorbu krajiny, ktorí sa dlhé roky dožadovali, aby zákon o krajinnom plánovaní bol prijatý. Čiže nejde len o tlak Európskej únie a smerníc, ktoré ho požadujú, ale skutočne dokonca ministrom životného prostredia bol viackrát pán Miklós, ktorý bol tzv. krajinár, čiže odborník na krajinné plánovanie, manažment krajiny. To, že sme nemali regulovaný manažment krajiny, sa nám vypomstilo na mnohých územiach buď stratou vody, kde sa vyrúbali také časti lesa, ktoré boli, boli vodotvorné, boli podstatou vzniku prameňu, inde zase sa nám vypomstili extrémnou exploatáciou územia na výstavbu, ako často spomínaná Demänovská Dolina, kde už aj samotní developeri, ktorí to tam vystavili, konštatujú, že je výstavba prehustená a že vlastne marí ten účel, pre ktorý ľudia do Demänovskej Doline, Doliny odjakživa chodili, to znamená samotnú krásu tejto lokality.
Prosím vás preto, aby ste vyhoveli nielen plánu obnovy a našim aktuálnym potrebám plniť míľniky, ale dlhodobému úsiliu ľudí, ktorí milujú Slovensko a chcú chrániť jeho integritu tak, aby popri rozvoji boli chránené aj jeho prírodné hodnoty.
Skryt prepis

15.3.2023 o 11:55 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:00

Vladimír Zajačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Vážená kolegynka, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona (tlač 1476). Predpokladám inf... predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh zák... návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 26. apríla 2023 a v gestorskom výbore do 28. apríla 2023.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

15.3.2023 o 12:00 hod.

Vladimír Zajačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
88. schôdza NR SR - 2.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 13:55

Viliam Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Príjemný dobrý deň vám prajem, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Vládny návrh zákona bol vypracovaný na účel splnenia záväzku Slovenskej republiky, ktorý vyplýva z plánov obnovy a odolnosti, komponent 14, prijať novú legislatívu pre zjednotenie a elektronizáciu procesov riešenia insolvenčných problémov. Tento záväzok je odôvodnený absenciou centralizovaného elektronického systému, ktorého zmyslom by bol práve jednotný manažment insolvenčných procesov, konkrétne konkurzného konania vrátane malého konkurzu, reštrukturalizačného konania, konania o oddlžení, ako aj verejnej preventívnej reštrukturalizácie ako predinsolvenčného konania a likvidácia dodatočnej likvidácie nariadenej súdom, ktorý bol súdom ustanovený likvidátor. Na tento účel sa vládnym návrhom zákona zriaďuje register predinsolvenčných, likvidačných a insolvenčných konaní, tzv. insolvenčný register. Tento informačný systém nahrádza nielen register úpadcov a doručovanie písomností v dotknutých konaniach prostredníctvom Obchodného vestníka, ale má zabezpečiť aj čo najrozsiahlejšiu elektronizáciu dotknutých konaní. Jednotlivé konania tak budú evidované a jednotlivé informácie a údaje o týchto konaniach vrátane informácie o udalostiach, ktoré nastali v dotknutých konaniach, budú zverejňované v tomto informačnom systéme.
Vládny návrh zákona preto zavádza právny rámec pre zavedenie jednotného, verejného a plne digitalizovaného procesu riešenia insolvenčných problémov. Centralizovaný informačný systém má tak zabezpečiť zrýchlenie a transparentnosť dotknutých konaní. Funkcionalita informačného systému má taktiež zabezpečiť komfortnosť pri získavaní potrebných informácií užívateľom. Okrem uvedeného tento informačný systém umožní rovnako tak virtualizovať potrebnú dokumentáciu v dotknutých konaniach, ako napríklad zoznam pohľadávok, zoznam veriteľov a podobne, v dôsledku čoho sa odstraňujú aj administratívne bariéry na strane všetkých zúčastnených subjektov vrátane štátu.
Vzhľadom na rozsah zmien súvisiacich so zavedením jednotného informačného systému dochádza k úpravám v zákone č. 7/2005 o konkurze a reštrukturalizácii v Obchodnom zákonníku, Civilnom mimosporovom poriadku, v zákone č. 111/2022 o riešení hroziaceho úpadku a v zákone č. 8/2005 o správcoch v znení neskorších predpisov.
Vládnym návrhom zákona dochádza aj k niektorým potrebným úpravám, ktorých riešene vyplynulo z aplikačnej praxe, ktoré sú obsiahnuté v zákone č. 7/2005 o konkurze a reštrukturalizácií a v zákone č. 8/2005 o správcoch. Navrhuje sa delená účinnosť vládneho návrhu zákona tak, aby vládny návrh zákona nadobudol účinnosť 1. apríla 2023 a novelizačné body dotýkajúce sa riešenia insolvenčného registra nadobudli účinnosť 1. júla 2024 tak, aby bol zabezpečený dostatočný časový priestor pre zabezpečenie plne funkčného informačného systému insolvenčného registra.
Vládny návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny a negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Nezakladá vplyvy na životné prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na služby verejnej správy pre občana a vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Taktiež tento návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne je v súlade s právom Európskej únie. Tento návrh zákona bol predmetom riadneho pripomienkového konania, legislatívna rada vlády prerokovala vládny návrh zákona na svojom zasadnutí dňa 17. januára 2023 a odporučila vláde Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pripomienkami. Vládny návrh zákona prerokovala a schválila s pripomienkou vláda Slovenskej republiky na svojom zasadnutí dňa 25. januára 2023 uznesením č. 28/2023.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 13:55 hod.

Viliam Karas

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:07

Alojz Baránik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, pán predsedajúci, pán minister, dovoľte, aby som podľa článku, podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 26. apríla 2023 a gestorský výbor do 28. apríla 2023.
Zo znenia návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.3.2023 o 14:07 hod.

JUDr.

Alojz Baránik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:09

Viliam Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladám vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 514/2003 o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Vládny návrh zákona reaguje na viaceré rozsudky Európskeho súdu pre ľudské práva proti Slovenskej republike, v ktorých vyslovil závery, ktoré naznačujú neúčinnosť vnútroštátneho mechanizmu nápravy porušenia práva na prejednanie veci v primeranej lehote v konaniach prebiehajúcich pred správnymi orgánmi a následne pred súdmi. Vzhľadom na závery Európskeho súdu pre ľudské práva sa navrhuje úprava existujúceho prostriedku nápravy proti prieťahom v správnych konaniach v podobe žaloby proti nečinnosti orgánov verejnej správy tak, aby súd, ak zistí nečinnosť a žalobca bude žiadať o primerané finančné zadosťučinenie, mal možnosť už v tomto štádiu okrem uloženia odstránenia nečinnosti orgánov verejnej správy uložiť žalovanému zaplatiť finančné zadosťučinenie. V nadväznosti na uvedené sa v zákone č. 514/2003 Z. z. o zodpovednosti štátu za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci zabraňuje duplicitnému rozhodovaniu o náhrade nemajetkovej ujmy, ak súd v správnom súdnictve, Ústavný súd Slovenskej republiky, o primeranom finančnom zadosťučinení alebo Európsky súd pre ľudské práva o spravodlivom zadosťučinení už rozhodoval. Súčasne sa navrhuje zaviesť komplexnejšiu definíciu pojmu nesprávneho úradného postupu, ktorá reflektuje doterajšiu súdnu prax.
Vládny návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby pre občana, informatizáciu spoločnosti, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Vládny návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy. Účinnosť vládneho návrhu zákona sa navrhuje od 1. júla 2023.
Dovoľujem si vás teda požiadať o prerokovanie vládneho návrhu zákona a o jeho podporu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 14:09 hod.

Viliam Karas

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:12

Lukáš Kyselica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán minister, predsedajúci, kolegyne, kolegovia, k vládnemu návrhu zákona, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, že gestorský výbor prerokoval, s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 28. apríla 2023.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako spravodajca určený navrhovaným gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 14:12 hod.

Mgr.

Lukáš Kyselica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:14

Viliam Karas
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážené poslankyne, vážení poslanci, na rokovanie Národnej rady predkladám vládny návrh zákona o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Vládnym návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberá smernica Európskeho parlamentu a Rady 2020/1828 z 25. novembra 2020 o žalobách v zastúpení na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Cieľom transponovanej smernice je zaistiť, aby spotrebitelia vo všetkých členských štátoch mali k dispozícii aspoň jeden účinný a efektívny procesný mechanizmus pre žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a zvýšiť tak dôveru spotrebiteľov, posilniť ich postavenie pri uplatňovaní ich práv, priviesť k spravodlivejšej hospodárskej súťaži a vytvoriť rovnaké podmienky pre obchodníkov pôsobiacich na vnútornom trhu.
V návrhu zákona sa rozlišujú dve konania na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov, a to, konanie o abstraktnej kontrole, ktorého koncept, tak ako ho poznáme v civilnom sporovom poriadku, sa zachováva, avšak dochádza k zakomponovaniu do predkladaného návrhu zákona a konanie o nápravnom opatrení, ktorého cieľom je vydanie konkrétneho nápravného opatrenia. Napríklad poskytnúť zľavu z kúpnej ceny, vrátenie kúpnej ceny, opravu, výmenu a podobne.
Vládny návrh zákona má ambíciu zabezpečiť potrebnú rovnováhu medzi zlepšujúcim sa prístupom spotrebiteľov k spravodlivosti a poskytnutím primeraných záruk pre obchodníkov pred zneužívaním sporov, ktoré by neodôvodnene bránili podnikom vykonávať činnosť na vnútornom trhu.
Vládny návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby pre občana, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona bude mať sociálne vplyvy a vplyvy na podnikateľské prostredie. Vládny návrh zákona vláda prerokovala a schválila dňa 6. apríla 2023.
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o prerokovanie vládneho návrhu zákona a o jeho podporu a to aj vzhľadom na prebiehajúce konanie o porušení zmluvy, čiže infringement voči Slovenskej republiky, vzhľadom na omeškanie s transpozíciou.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 14:14 hod.

Viliam Karas

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:16

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci. Dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k uvedeného návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 26. apríla a gestorský výbor do 28. apríla 2023. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý aj účel navrhovanej právnej úpravy, súvisí to s transpozíciou európskych smerníc.
Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2023 o 14:16 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video