90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

24.5.2023 o 12:58 hod.

Bc.

Dominik Drdul

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:44

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Oznamujem, že hlasovanie bude zajtra o 17.00 hod.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

24.5.2023 o 12:44 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:45

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, pred dvoma rokmi sa podarilo presadiť jednu z našich priorít, čo sa týkalo rodinnej politiky, podarilo sa schváliť tehotenské. Bol to naozaj... myslím si, že taká dosť prelomová myšlienka a som veľmi rada, že ku dnešnému dňu tehotenské poberalo 82-tisíc žien a mali takto možnosť získať pomoc a podporu v období tehotenstva.
Keď sme predkladali návrh zákona v roku 2021, tento návrh sa týkal dvoch skupín žien. Jednak to boli ženy, ktoré boli nemocensky poistené, čiže spĺňali tých 270 dní nemocenského poistenia, a tieto ženy majú nárok na tehotenské, neskôr sa k tomu pridali vlastne aj ženy, ktoré pracujú v ozbrojených silách, pretože oni nespadajú pod Sociálnu poisťovňu, a druhou skupinou žien boli plnoleté študentky stredných a vysokých škôl. Doteraz toto tehotenské štipendium pomohlo vyše 300 študentkám, čo som veľmi rada.
Len v súvislosti s týmto zákonom prichádzali mnohé ďalšie a ďalšie podnety na situácie, ktoré tieto dva príspevky neriešili, a situácie, kedy žiadateľky, alebo teda budúce mamičky nemali na to nárok, na druhej strane by im tento príspevok veľmi pomohol. Jednou z tých skupín boli a sú práve absolventky. Absolventky strednej alebo vysokej školy vlastne po skončení štúdia sa vlastne rozhliadajú, začínajú pracovať, a pokiaľ otehotnejú v tomto období alebo otehotnejú ešte tesne pred ukončením školy, tak vlastne v tomto období nemajú nárok na žiadnu z týchto foriem príspevku práve preto, že nie sú nemocensky poistené a už nie sú študentkami. Na druhej strane sa ocitajú v takej dosť náročnej situácii, je to krásne obdobie, ale zároveň je to obdobie, ktoré je náročné. Ide o to, že je veľmi ťažké nájsť si prácu, pokiaľ žena vie, že je tehotná. Sú absolventky, ktoré sa na materstvo pripravovali, chystali a snažili sa teda založiť si rodinu už krátko po ukončení školy, pretože vieme, že naozaj to tehotenstvo v tom mladšom veku je omnoho ľahšie zvládateľné, organizmus je na to omnoho lepšie pripravený, je menšie riziko rôznych mutácií a porúch a tieto ženy majú naozaj aj viacej síl a je to, je to vcelku prospešnejšie. A skoršie začatie vlastne materstva môže znamenať aj to, že mamička bude mať viacej detí.
Priemerná, priemerný vek rodičky na Slovensku je, alebo teda bol pár rokov dozadu a stále to má stúpajúci trend, 29 rokov. Priemerný vek prvorodičky v tom čase bol 28 rokov. Ja som, myslím, že takto podobne mala dieťatko, a myslím si, že čím viac, čím vyššie sa ten vek posúva, tým je to náročnejšie. Je to náročnejšie z hľadiska zdravotného a niekedy je to náročné aj z hľadiska toho, že vlastne tá žena už prerušuje nejakú kariéru, ktorú si rozbehla, a vlastne prichádza o časť príjmu a tak ďalej.
Absolventky, ktoré vlastne otehotnejú, môžu byť tehotenstvom zaskočené, ale môžu byť aj v podstate pripravené, že, že, že aj chceli byť tehotné. V tej situácii, že nemajú vlastne príjem, že majú veľmi ťažkú možnosť nájsť si prácu alebo napríklad majú aj problémy v tehotenstve, čo je celkom bežné, a teda nemôžu natoľko pracovať, tak je to pre nich taká dosť ohrozujúca situácia, o to horšia, pokiaľ otec dieťatka tú ženu opustí, čo sa tiež stáva, žiaľ. Takže práve preto aj v reakciách na viacero, viacero žien, ktoré mi písali, ktorých sa táto situácia takto dotkla, som sa rozhodla a po konzultáciách aj na ministerstve práce sme sa rozhodli predložiť tento návrh zákona nie ako novelu, nie cez sociálne poistenie, keďže tieto ženy nie sú nemocensky poistené, ale podávame úplne nový návrh zákona o novej sociálnej dávke, ktorá sa volá tehotenské pre absolventky.
No a teraz trošku poviem k tomu samotnému zákonu. V podstate tá výška toho tehotenského pre plnoleté absolventky stredných a vysokých škôl bude vo výške 200 euro mesačne od 13. týždňa tehotenstva do pôrodu. To je rovnaká výška, ako v prípade tehotenského štipendia. Táto možnosť čerpania je vlastne v tom období do deväť mesiacov od ukončenia štúdia. A je to tak preto, lebo vlastne po tých deviatich mesiacoch už by tie ženy mohli byť nemocensky poistené, ale vlastne do tých deviatich mesiacov túto možnosť nemajú.
Príspevok bude vždy poskytovaný za celý kalendárny mesiac, odvtedy vlastne, kedy bola podaná tá žiadosť. A ten proces bude veľmi podobný, ako pri tých ďalších dávkach, žena podá žiadosť na úrad práce, sociálnych vecí a rodiny písomne, elektronicky, kde vlastne dá doklad o absolvovaní štúdia, lekárske potvrdenie o tom, že začal 27. týždeň pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom a vlastne tie svoje osobné údaje.
Žena, ktorá by sa chcela o tento príspevok uchádzať, by mala mať trvalý pobyt na Slovensku, mala by byť plnoletá a nemá nárok na výplatu tehotenského alebo tehotenského štipendia. Čiže nie je možné vyplácať obe dávky naraz. Nárok zaniká, pokiaľ by žena získala nárok na tehotenské, v prípade nástupu na rodičovskú dovolenku alebo narodenie dieťaťa, ukončením tehotenstva, pokiaľ sa naozaj niečo také vážne stane, že o to bábätko príde, končí samotným uplynutím obdobia deväť mesiacov po skončení štúdia, resp. smrťou.
Chcela by som vás poprosiť, aby ste tento návrh zákona podporili, aby ste, aby sme podporili vlastne možnosť pre ženy aj v takomto nižšom a lepšom veku možno pre materstvo, aby sme im umožnili, aspoň takouto sumou trošku pomohli v tejto situácii, pretože vieme, aké to je, keď sa vlastne, človek skončí školu, začína si zakladať rodinu, začína pracovať, a mnohé tehotenstvá, mnohé, mnohé ženy odkladajú práve materstvo kvôli finančným problémom, kvôli tomu, že potrebujú si zabezpečiť bývanie, a myslím si, že tento príspevok by mohol napomôcť tomu, aby sa ženy neobávali otehotnieť aj v skoršom veku, aby mohli mať aj neskôr viacej detičiek, keďže začnú skorej.
Takže budem rada teda, ak tento návrh podporíte. Platnosť zákona by mala začať od 1. septembra 2023.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.5.2023 o 12:45 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:53

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

173.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola výborom určená za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1687. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1750 z 19. apríla 2023 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

24.5.2023 o 12:53 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:56

Milan Vetrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, tento, táto tlač parlamentná bezprostredne súvisí s inou tlačou, ktorá je o tri body ďalej. Tiež keď som to navrhoval na grémiu pôvodne, aby sme spájali tieto tlače, ktoré spolu súvisia, tak to nebolo priechodné, mohli sme spojiť diskusiu, moli sme to mať razom vybavené. Ja teda v diskusii už nevystúpim, ale poviem, že ide v tomto prípade o vykonanie jedného z ustanovení, ktoré navrhnuté v novele ústavného zákona o ochrane verejného záujmu, a to konkrétne riešenie situácie, kedy chceme zabrániť, zabrániť tzv. zametaniu káuz pod koberec spôsobom, že pokiaľ by výbor pre nezlučiteľnosť funkcií zastavil konanie vo veci porušenia ústavného zákona a tretina členov toho výboru by sa nazdávala, že to bolo účelové, tak bude sa môcť obrátiť na, na Ústavný súd, aby preskúmal, či to zastavenie konania nie je v rozpore s ústavným zákonom. No a na to, aby sme to mohli realizovať v praxi, je potrebné upraviť veľmi stručne a v podstate jednoducho príslušné ustanovenia zákona o konaní pred Ústavným súdom, takže o tom je tento návrh zákona, bezprostredne to súvisí s tým ústavným zákonom, o ktorom budem hovoriť o tri body ďalej, a dovoľujem si vás požiadať týmto aj o podporu, ak súhlasíte s tou myšlienkou, ako som vám ju vysvetlil.
Ďakujem pekne za podporu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.5.2023 o 12:56 hod.

JUDr. PhD.

Milan Vetrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:58

Dominik Drdul
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne aj za zopakovanie čísla tlače. Dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výbor pre nezlučiteľnosť funkcií. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v Národnej rade v prvom čítaní. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh ústavného zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán podpredseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

24.5.2023 o 12:58 hod.

Bc.

Dominik Drdul

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:01

Milan Potocký
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Budem veľmi stručný, keďže ten čas je pokročilý.
Cieľom tohto návrhu zákona je skvalitniť legislatívne prostredie pre rozvoj a posilňovanie základných funkcií múzeí a galérií na Slovensku vykonávaných vo verejnom záujme. Cieľom je zároveň zvýšiť kvalitu výkonu odborných činností v múzeách a v galériách a odstrániť existujúce nedostatky súčasnej právnej úpravy.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.5.2023 o 13:01 hod.

Milan Potocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:01

Ľubica Laššáková
 
90. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní
 

Uvádzajúci uvádza bod 14:19

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda, vážené dámy a páni, premiér prezidentskej vlády pán Ódor sa pre TA 3 vyjadril 17. mája, že prípravu vyrovnaného rozpočtu považuje za kľúčovú úlohu na najbližšie mesiace. Súhlasím s ním.
Vzhľadom na to, že vláda pravdepodobne aj podľa jeho vlastných vyjadrení nezíska dôveru parlamentu, pripraviť vyrovnaný rozpočet je pre prezidentskú vládu pána Ódora zákonná povinnosť podľa ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti. Mimochodom, iniciátorom a spoluautorom tohto ústavného zákona je súčasný pán premiér Ódor, takže toto je preňho, samozrejme, známou vecou, s ktorou do funkcie premiéra nastupoval.
Lenže tu máme technický problém. Ako sa vyjadril pán minister financií Horváth v Denníku N 19. mája, bolo by lepšie, ak by sa nemuseli pripravovať paralelne dva rozpočty. Jeden zákonný, vyrovnaný a druhý realistickejší, deficitný. Skúsim byť trochu presnejší, ako bol pán minister financií, ono sa to ani nedá, pripravovať dva rozpočty paralelne, súčasne.
V rozpočtovom informačnom systéme ministerstva financií, v tzv. RIS-e, sa dá pripravovať iba jedna verzia rozpočtu v danom aktuálnom čase. Čo s tým vieme urobiť? Vieme dať vláde pána Ódora tri mesiace času, aby do 31. augusta pripravila aj na základe júnovej makroekonomickej prognózy a daňovej prognózy vyrovnaný rozpočet. Tri mesiace na prípravu rozpočtu sú pre vládu oveľa dlhší čas, než by vláda mala, ak by musela pripravovať vyrovnaný rozpočet na základe septembrovej daňovej a makroekonomickej prognózy, tá sa schvaľuje v treťom, alebo pripravuje, zverejňuje v treťom septembrovom týždni a potom do 15. októbra by potom vláda pána Ódora mala iba tri týždne na prípravu vyrovnaného rozpočtu.
Akonáhle bude 31. augusta vyrovnaný rozpočet v parlamente, vláda môže začať pripravovať na ministerstve financií v RIS-e realistickejší, deficitný rozpočet, ktorý ale nebude musieť 15. októbra predložiť do parlamentu, lebo svoju zákonnú povinnosť by si už vláda splnila predložením vyrovnaného rozpočtu 31. augusta. Nová vláda vznikne najskôr, povolebná vláda, do konca októbra, potom platí 30 dní na predloženie programového vyhlásenia vlády a sme na konci novembra a nová vláda potom môže stiahnuť vyrovnaný rozpočet, ktorý pripraví vláda pána Ódora, a do konca decembra predložiť realistickejší deficitný rozpočet do konca decembra tohto roka. Takýto proces bude férový. Vláda pána Ódora bude mať tri mesiace na prípravu vyrovnaného rozpočtu, a potom nová vláda október, november, december, tri mesiace na prípravu realistickejšieho deficitného rozpočtu. Tri mesiace a tri mesiace to považujem za fér, za férové delenie zodpovednosti. Ale ak by vláda pána Ódora pripravila ten vyrovnaný rozpočet, teraz z technického hľadiska brzdila RIS, rozpočtový informačný systém, až do 15. októbra, v takom prípade by mala 4,5 mesiaca, a tá nová vláda by mala ledva 2,5 mesiaca, ak vôbec.
Pán premiér Ódor na otázku, či sa neobáva, že kvôli návrhom jeho vlády na konsolidáciu verejných výdavkov bude mať jeho... bude vláda označená za sociálnych netvorov, žartom odpovedal: „Nie, to bude až tá budúca vláda, až tá bude musieť konsolidáciu realizovať.“ Dovoľte, aby som k tomu rovnako žartom poznamenal, keď ste si, pán Ódor, ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti upiekli, tak si ho aj zjedzte. Ale teraz vážne. Podľa mňa je normálne, aby žiadna vláda, ani vláda pána Ódora, čiže tá prezidentská, úradnícka vláda, ani tá budúca vláda, ktorá bude musieť zostaviť rozpočet do konca decembra, nemali žiadnu neoprávnenú výhodu, aby nežiadali pre seba žiadnu neoprávnenú výhodu, preto si myslím, že keď každá vláda bude mať tri mesiace času, bude to fér. Ako sa vyjadril pán premiér Ódor aj pán minister financií Horváth, v septembri bude ten čas, aby vláda, jeho vláda aj politické strany, ktoré vo voľbách kandidujú, zverejnili a diskutovali o svojich predstavách, ako sa majú verejné financie vyvíjať. Úplne s ním súhlasím.
Koncom augusta budeme mať pripravenú tú základnú možnosť, ústavnú, na tom sme sa zhodli aj s pánom premiérom, že vláda, jeho vláda musí do parlamentu doručiť vyrovnaný rozpočet, taká je ústavná povinnosť, to je tá základná varianta. A teraz v septembri môžme debatovať o tom, aké sú predstavy pána Ódora a pána ministra Horvátha, aké sú predstavy jednotlivých politických strán, my určite zverejníme naše predstavy o tom, ako by mal ten realistický, povolebný rozpočet vyzerať. V tomto sa naše predstavy o tej septembrovej diskusii, kde by sa každý verejne mal vyjadriť, ako si to predstavuje, v tomto sa naše predstavy s pánom Ódorom nijako nelíšia. Ak sa však pán premiér Ódor vyjadril, že jeho vláda predstaví akýsi rozpočtový jedálny lístok, akési lego kocky, z ktorého si potom niekto iný má vyberať, potom si asi neuvedomuje, že jeho pozícia sa už zmenila. Vláda pána Ódora má ústavnú povinnosť podľa čl. 119 ods. d) a ods. e) rozhodovať o zásadných otázkach na zabezpečenie hospodárskej a sociálnej politiky Slovenskej republiky, o návrhoch štátneho rozpočtu a o návrhoch štátneho záverečného účtu, s dôrazom na slovo rozhodovať.
Vláda pána Ódora musí o týchto otázkach rozhodnúť, a potom si svoje rozhodnutie o svojich návrhoch obhájiť, tak ako každá vláda. Ak by som mal použiť príklady pána premiéra Ódora a pána ministra financií Horvátha, úlohou vlády nie je zbaviť sa zodpovednosti tým, že predstaví rozpočtový jedálny lístok, z ktorého si má niekto iný vyberať. Úlohou vlády je rozhodnúť, akú polievku, obed a dezert chce navariť slovenským občanom, a potom musí presvedčiť občanov, že práve takýto obed by mali chcieť zjesť.
Úlohou vlády nie je len predstaviť lego kocky, s ktorými sa potom iný majú hrať. Úlohou vlády je rozhodnúť o tom, aký dom chce slovenským občanom postaviť, a potom presvedčiť občanov, že práve v takom dome sa im bude chcieť bývať. Dovoľte, aby som použil aj vlastný príklad.
Úlohou vlády Slovenskej republiky nie je postaviť figúrky na šachovnicu a potom ľuďom, stranám, parlamentu povedať, hrajte a my vám povieme, či ťaháte dobre. Vy už sedíte za šachovnicou, pán premiér Ódor a ste na ťahu, ťaháte bielymi a občania, parlament či strany povedia svoj názor na to, či ťaháte dobre, alebo zle.
Za SME RODINA môžem vládu pána Ódora ubezpečiť, že k nej nebudeme pristupovať a správať sa podľa pravidla čím horšie, tým lepšie. Práve naopak, každý dobrý návrh podporíme bez ohľadu na to, kto ho navrhne. Takto sme správali, keď sme boli v opozícii, správali sme sa tak, keď sme boli vo vláde, a budeme sa tak správať aj počas fungovania vlády pána Ódora, lebo si myslíme, že tak by to malo byť v politike normálne.
Ak vláda urobí niečo, čo budeme považovať za nesprávne budeme to kritizovať. Vecne, na základe faktov, bez invektív. To by tiež malo byť v politike normálne. A je aj normálne, že môžeme mať na rôzne veci úplne rozdielne názory, ale tiež je normálne a seriózne, že sa budeme snažiť nájsť nejaký kompromis alebo dohodu, aby to bolo prospešné pre slovenských občanov, lebo podľa mňa tu nemá ísť o to, že či vyhrá opozícia, koalícia, vláda pána Ódora alebo nejaká iná vláda, víťazom slovenskej politiky majú byť slovenskí občania a ľudia, ktorí na Slovensku žijú.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

24.5.2023 o 14:19 hod.

Bc.

Milan Krajniak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:28

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi prosím predniesť informáciu o výsledku prerokovania návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Milana Krajniaka na prijatie uznesenia Národnej rady o schválení posunutia termínu na predloženie návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026.
Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 1797 z 23. mája 2023 pridelil návrh pána poslanca Milana Krajniaka na prerokovaniu výboru pre financie a rozpočet. Predseda Národnej rady zároveň určil, aby výbor pre financie a rozpočet bol gestorský a pripravil na schôdzu Národnej rady informáciu o výsledku prerokovania uvedeného návrhu vo výbore.
K uvedenému návrhu bola zvolaná 131. schôdza výboru pre financie a rozpočet na 23. mája 2023.
Výbor pre financie a rozpočet o návrhu nerokoval, pretože nebol uznášaniaschopný. Z 10 členov výboru boli v čase rokovania o uvedenom návrhu prítomní len dvaja členovia výboru.
Predseda výboru pre financie a rozpočet Marián Viskupič prevzal úlohu spravodajcu, aby na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku prerokovania návrhu vo výbore, a teda navrhol, aby som navrhol Národnej rade postup pri hlasovaní podľa príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rade Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončil som, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

24.5.2023 o 14:28 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:30

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak ďakujem pekne ešte raz za slovo. Kolegyne, kolegovia, skúsim tak najprv povedať, vlastne kam sme sa to dostali. V prvom rade zákon o rozpočtovej zodpovednosti určuje ako jednu zo sankcií pri prekročení všetkých dlhových sankčných pásiem hrubého štátneho dlhu predloženie rozpočtu s nulovým deficitom. To je fakt. Pre informáciu, momentálne sú platné aj ďalšie sankcie, napríklad sú zamrazené platy členov vlády, takisto je platné viazanie 3 % určitých výdavkov, čo je pre tento rok cca 600-650 mil., takisto aj rozpočet s nerastúcimi výdavkami.
Ako to funguje? Sankcie sú platné... alebo sú v platnosti od 2. mája 2023, keď uplynuli dva roky od sva... od schválenia programového vyhlásenia vlády Eduarda Hegera.
Prečo toto riešime? Riešime vlastne túto situáciu preto, pretože sankcie nevypína... Ešte poviem predtým, že teda vláda má podľa o rozpočtovej zodpovednosti dva roky tzv. grace period, má výnimku na uplatňovanie sankcií z dlhovej brzdy, ktoré teda dva roky boli, ale už sú platné. A tie sankcie nevypína ani pád vlády Eduarda Hegera, a teda nevypína ich ani vymenovanie novej vlády. Podľa zákona sankcie sa vypínajú až schválením programového vyhlásenia vymenovanej vlády tu v parlamente.
No a ako sme na tom teda s tým dlhom? Aktuálne volebné obdobie začínalo s dlhom tesne nad 48 %, čo bolo teda v tom... v tej dobe v roku 2020 tesne na spodnej hranici prvého sankčného pásma. Dlh počas vlády Igora Matoviča a následne Eduarda Hegera prekročil všetky sankčné pásma, a teda dnes sme vlastne v situácii, že sa uplatňujú všetky sankcie dlhovej brzdy. Takto sme sa vlastne do tejto situácii dostali. Zároveň zákon o rozpočtových pravidlách určuje, že vláda musí predložiť do Národnej rady návrh rozpočtu do 15. 10., ak Národná rada neurčí inak. No a kombinácia platných sankcií, termínu volieb, celkovej politickej situácii, plus teda zodpovednosti bývalej vlády namiešala tento skutočne náročný koktail.
No a čo sa týka, čo sa týka predloženého návrhu uznesenia, tak vlastne pán poslanec Krajniak vlastne predniesol jednu možnosť, ako je toto možné riešiť. Aj z toho prednesenia vnímam, že je to určité politikum, že to vnesenie vlastne nejakého politického momentu, je to nejaké určenie politického zápasu s vládou pána premiéra Ódora, O. K., však je to, je to legitímne, ale je to teda jedna z možností.
Ja si dovolím vlastne akoby ten vejár možností, ktoré sú pred nami, ako sa z tejto situácie dostať alebo ako ju rôznymi spôsobmi riešiť, tak ako aj poslanec povedal, že veď môžu byť rôzne pohľady na vec.
Takže jedna vec je už povedané, to nebudem opakovať, takého skrátenie. Možno je iná možnosť, keby Národná rada rozhodla o... opačne, že o posunutí termínu predloženia štátneho rozpočtu. Teraz napríklad že by to bolo 30 dní po... po tom, ako, ako teda nová vláda po voľbách získa dôveru, resp. schváli sa jej programové vyhlásenie. Čo by to prinieslo?
Prinieslo by to vlastne to, že ak by sa to takto posunulo, tak by sa v podstate dalo vyhnúť tomu, že by bolo potrebné predkladať vyrovnaný rozpočet, tak ako to jednoznačne a jasne, o tom nie je žiadneho sporu, určuje, určuje zákon o rozpočtovej zodpovednosti. To je teda jedna možnosť. Samozrejme, je tu otázka, vláda nemusí do konca roka vzniknúť, môže byť čokoľvek. Samozrejme, aj na toto je riešenie a to je, volá sa to - tá asi najmrzutejšia situácia - a to je rozpočtové provizórium, pretože treba tuná jasne povedať, že nech bude počas volieb, po voľbách čokoľvek, jedno je kľúčové, a to, že teda vláda, resp. ministerstvo financií musí v akejkoľvek situácii zabezpečovať funkčnosť krajiny, zabezpečovať teda financovanie štátu, všetkých organizácií, všetkých, všetkých zamestnancov. Takže tá situácia je vyriešená. Môže sa stať že nebude vláda, môže sa stať, že nebude vláda mať dôveru, môže sa stať že nestihne predložiť rozpočet. No ak nebude rozpočet akýkoľvek, žiadny rozpočet schválený v Národnej rade do konca roka, nastupuje rozpočtové provizórium. To je teda akoby ešte ďalšia možnosť, takže toto.
Určite je pravda, to, čo aj bolo povedané, je veľmi náročné robiť viacero, viacero verzií rozpočtu. Nielen kvôli systému, ale vôbec aj kvôli kapacitám.
No a potom je tu ešte jedno riešenie, ktoré, ak berieme, že nám by tu malo všetkým, samozrejme, úprimne záležať na tom, aby tá krajina fungovala, lebo, áno, samozrejme, rozpočet je zákon roka, je to určité politikum, zvádzajú sa oňho, oňho súboje, ale zároveň je, je dôležité, aby krajina vedela fungovať. A je to o to dôležitejšie, čím tá situácia je komplikovanejšia. A to, že máme, že budú voľby, že proste máme sankcie podľa ústavného zákona a že je teda koniec roka, to je veľmi komplikovaná situácia, ktorá, samozrejme, má aj dosahy napríklad na finančné trhy, na dôveru investorov, na ochotu financovať štátny dlh, takže toto všetko, samozrejme, tu je a to všetko vo finále zhoršuje pozíciu aj krajine ako takej a, samozrejme, aj situáciu nastupujúcej vlády už bez ohľadu na to, aká by bola. No a preto mne sa zdá ako úplne najlepšie riešenie, že by dokázala vláda, úradnícka vláda, vlastne získať dôveru tuná v parlamente, hej. Je to špecifická situácia, je to úradnícka vláda, ktorá ma jasne vymedzený svoj, svoj mandát do vzniku novej vlády po voľbách. No a čo by to znamenalo? Znamenalo by to, že ak by tá vláda dokázala získať dôveru, ak by teda sa schválilo programové vyhlásenie úradníckej vlády, tak v tom prípade nastupuje vlastne zasa tá výnimka z uplatňovania sankcií a vláda by mohla pracovať, a už potom by ten termín asi bol úplne O. K., na realistickom návrhu rozpočtu.
Dobré by to bolo v tom, že ten, úradnícka vláda má veľkú výhodu v tom, že máme skutočne pána premiéra, ktorý je ekonóm, máme, myslím si, že veľmi dobrého ekonóma ako ministra financií, a aj keď často je jednoducho práve SaS-ka tá, čo sme rozpočtovo zodpovední, a my sme vždy tí, čo kričíme, že ten deficit je príliš veľký, a kričíme to často a je to tak, tak, samozrejme, tá zhoda je, že podľa vyrovnaného rozpočtu sa jednoducho v budúcom roku ísť nedá. Skok z deficitu 8 mld. na nulu alebo z deficitu 6,5 % hrubého domáceho produktu na nulu je niečo, čo je, nechcem povedať že nemožné, ale takmer nemožné. Spôsobilo by to skutočne asi v danej situácii recesiu, spôsobilo by to výrazné prepúšťanie. Spôsobilo by to veľa problémov, takže všetci asi vnímame, že ten rozpočet, ktorý má byť predložený s nulovým deficitom, bude rozpočet, ktorý je nerealistický z hľadiska jeho fungovania.
A ja rozumiem tomu politiku, že vlastne nechať sa vytrápiť vlastne tú úradnícku vládu, že má prísť s rozpočtom, a teda zavčasu ešte pred voľbami, aby sa to stalo politickou témou a aby teda prišla s rozpočtom, ktorý... aj sami oni povedia, že je to rozpočet, ktorý vyžaduje zákon, ale nie je možné sa podľa neho riadiť, takže toto, toto sa mi nezdá, že to je také to najlepšie že pre, pre krajinu, tak to tiež bolo povedané, že malo by nám... a malo by nám všetkým záležať na to, aby, aby sa teda urobilo maximum pre fungovanie krajiny, pre občanov.
Čiže každopádne toto by bolo riešenie, ak by vláda získala dôveru, mohla by pracovať na realistickom rozpočte, mohla by využiť vlastne ten potenciál za jedno teda aj osôb a obsadenia, či už teda pána premiéra, pána ministra financií, alebo teda ministerstva samotného, a zároveň teda aby ten rozpočet bol realistickejší, a následne, samozrejme, nová vláda, už akákoľvek vznikne, si ho určite bude upravovať. Akurát tá úprava z niečoho, čo bolo so všetkými možnosťami a schopnosťami a najnovšími prognózami, napríklad už aj po septembrovej, hej, lebo tam by už bola aj septembrová či už daňová, alebo makroekonomická prognóza, čiže bolo by to jednoduchšie pre, pre teda vládu ďalšiu.
Súhlasím s tými lego kockami, nie je to veľmi jednoduché, ten rozpočet ako návrh má, samozrejme, nejaké parametre, ktoré musia byť, musia byť dané, musia byť povedané, proste je to, je to dokument, ktorý je na základe zákona a ktorý musí, musí v ňom byť niečo, niečo napísané, takže áno, aj práve preto si myslím, že ten návrh by bol najlepšie, keby bol robený ako, ako realistický, to znamená s nejakým deficitom.
Tak zároveň ešte možno posledná vec, myslím, že to avizoval, som čítal, myslím, v Denníku N, už aj, aj pán premiér, že prebiehajú debaty o tom, aby sme to teda prerokovali, to sa práve deje, ale aby sa samotné rozhodnutie, to znamená hlasovanie vlastne posunulo až do momentu, keď bude jasné, či úradnícka vláda tú dôveru získala, alebo nezískala. Ono tie možnosti sú obe možné, áno, môžeme sa baviť o tom, že ktorá je pravdepodobnejšia, ale je predčasné, aby sme vlastne my tuná odhlasovali skrátenie toho termínu na predloženie rozpočtu, predtým než je jasné, ako sa vlastne samotná Národná rada vyjadrí na predložené programové vyhlásenie úradníckej vlády. Čiže ja sa tiež prihováram za túto možnosť, a teda verím, že taká zhoda je, že to samotné hlasovanie vlastne by sme dokázali odložiť na budúcu schôdzu po tom, ako budeme vedieť, ako dopadla, ako dopadlo programové vyhlásenie vlády. Ďakujem pekne.
Možno ešte posledná vec. Možno z toho pohľadu ministerstva je zasa na druhej strane náročné fakt táto situácia a možno niekedy je fakt dobré potom že vedieť, že áno, toto náš čaká takto a takto než, než proste nejaká neistota, takže áno, nejaké riešenie by bolo dobré prijať, alebo teda nájsť.
Veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

24.5.2023 o 14:30 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video