4.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, k hodnoteniu návrhu štátneho rozpočtu a rozpočtu verejnej správy, ktoré zaznelo zo strany Európskej komisie, by som chcel uviesť, že je potrebné vidieť nastavenie štátneho rozpočtu v širšom kontexte ekonomického vývoja v rámci Európskej únie, ako aj vo vzťahu k realizovanej rozpočtovej a hospodárskej politike vlády Slovenskej republiky. Slovensko patrí v súčasnosti medzi štáty, ktoré na jednej strane dokážu získať potrebné finančné zdroje na projekty a programy rozvojového charakteru a na druhej strane z pohľadu vývoja verejných financií je zodpovedným a disciplinovaným členom Európskej únie a najmä eurozóny. Vybalansovanie príjmov a výdavkovej stránky štátneho rozpočtu je kvalitne a odborne zvládnuté.
Európska komisia pri hodnotení návrhov rozpočtov členských štátov eurozóny konštatovala, že návrh rozpočtu Slovenskej republiky na rok 2017 patrí v rámci plnenia fiškálnych pravidiel do skupiny najdôveryhodnejších rozpočtov krajín eurozóny, ktoré dosahujú plný súlad s Paktom stability a rastu. Slovensko sa týmto opäť zaradilo medzi najlepšie hodnotené krajiny. Okrem Slovenskej republiky nemala v aktuálnom hodnotení Komisia výhrady už len k Nemecku, Luxembursku, Holandsku a Estónsku. To, že sa nejedná iba o jednorazový úspech, potvrdzuje aj fakt, že už tretí rok po sebe sa Slovenská republika dostala do skupiny štyroch krajín eurozóny, ktoré dosiahli najlepšie hodnotenie návrhu rozpočtu.
No a čo je samozrejme dôležité, nejde len o návrh rozpočtu, ale nakoniec aj o jeho plnenie a záverečné notifikácie predchádzajúcich rokov, ako to prebehlo naposledy pred niekoľkými týždňami, kedy opätovne sme mali notifikovaný splnený cieľ, či už v deficite alebo v ostatných parametroch.
Oznámené hodnotenie Európskej komisie tak plne potvrdzuje, že rozpočtové ciele Slovenska boli starostlivo a kvalifikovane pripravené a sú v súlade s európskymi fiškálnymi pravidlami a rozpočtová politika Slovenska v nasledujúcich rokoch vychádza z programového vyhlásenia vlády, kde medzi hlavné priority patrí konsolidácia verejných financií. Stratégia rozpočtovej politiky je zameraná na ďalšie zlepšovanie rozpočtovej pozície verejnej správy s cieľom dosiahnuť dlhodobú udržateľnosť verejných financií v súlade s programom stability Slovenska na roky 2016 – 2017 a je cieľová hodnota deficitu verejnej správy na rok 2017 stanovená vo výške 1,29 % z hrubého domáceho produktu. Teda opätovne historické číslo.
V roku 2018 by mal deficit ďalej klesnúť na 0,44 % a v roku 2019 by mal byť dosiahnutý rozpočtový prebytok vo výške 0,16 % z hrubého domáceho produktu. Na základe aktuálneho odhadu na rok 2016 a parametrov fiškálneho rámca pre rozpočet verejnej správy na roky 2017 až 2019 možno očakávať, že hrubý dlh verejnej správy bude v pomere k hrubému domácemu produktu postupne klesať až k úrovni 49,1 % v roku 2019. Vývoj dlhu bude v rozpočtovom horizonte 2017 až 2019 po prvýkrát v novodobej histórii Slovenska ovplyvnený najmä očakávaným dosahovaním prebytku primárneho salda v dôsledku pokračujúcej konsolidácie verejných financií.
Slovensko sa tak opätovne zaradilo medzi hlavných premiantov Únie. Z hľadiska hospodárskeho riadenia štátu to znamená, že návrh rozpočtu na rok 2017 je plne v súlade s požadovanými kritériami Paktu a stability, a túto pozitívnu skutočnosť nakoniec vyjadruje celkové posúdenie návrhu rozpočtu verejnej správy Európskou úniou. Inými slovami, posledné údaje a vyjadrenia Európskej komisie len potvrdzujú, že z hľadiska realizovanej hospodárskej politiky a rozpočtovej politiky máme na Slovensku veľmi zodpovednú vládu. Je to nakoniec vyjadrenie celkovej dôvery v budúcnosť a perspektívu slovenskej ekonomiky, v pragmatickú prácu vlády a i zodpovedné riadenie verejných financií. Doterajšie znižovanie verejného deficitu a dlhu predstavuje ďalší hmatateľný hospodársko-politický výsledok vlády, ktorý dokazuje správne nastavenie zámerov a cieľov.
Skutočnosť, že naďalej plynulo pokračujeme v konsolidácii verejných financií udržateľným spôsobom, potvrdzuje vo svojich nastaveniach a parametroch aj predložený návrh zákona o štátnom rozpočte a návrh rozpočtu verejnej správy, ktorý možno aj práve v tejto chvíli prerokuvávate. Pre vládu je preto aktuálne hodnotenie Európskej komisie zároveň výbornou vizitkou kvalifikovaného, ako i politicky zodpovedne zvládnutého koncipovaného štátneho rozpočtu v porovnaní so stabilným vývojom verejných financií. U náš však musíme aj poznamenať, že rozpočtová rovnováha sa v mnohých členských štátoch Únie, bohužiaľ, nedarí dosiahnuť a viaceré z nich sú mimoriadne nedisciplinované.