9. schôdza

31.1.2024 - 29.2.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

8.2.2024 o 14:51 hod.

Erik Vlček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:51

Erik Vlček
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za odpoveď, pani ministerka. Ja by som sa ešte chcel opýtať, či za to niekto bude brať trestnoprávnu zodpovednosť.
Skryt prepis

8.2.2024 o 14:51 hod.

Erik Vlček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:51

Zuzana Dolinková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Myslím si, že toto je predčasné rozprávať vzhľadom na to, že pred mesiacom došlo k výmene vedenia Univerzitnej nemocnice sv. Martina v Martine. Môj, teda nový pán riaditeľ má moju plnú dôveru a verím, že v spolupráci a v aktívnej spolupráci s projektovým tímom urobí všetky kroky, vyvodí prípadnú zodpovednosť. Ale ja verím, že bude predovšetkým dbať na to, aby sme urýchlili všetky procesy a aby sa, tak ako mi bolo sľúbené pred tým, ako som nového pána riaditeľa uvádzala do funkcie na jar, najneskoršie v máji, ak nie v marci tohto roka začneme kopať a začnú sa územné práce na výstavbe novej nemocnice. Ďakujem.
Skryt prepis

8.2.2024 o 14:51 hod.

JUDr.

Zuzana Dolinková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:54

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážená pani poslankyňa, doposiaľ Slovenská republika obstarala 1 650 setov na monitorovanie osôb. Nejde však o počet, ktorý je okamžite využiteľný v jednotlivých konaniach, pretože približne jedna tretina z tohto počtu sa nachádza na pravidelnej priebežnej údržbe alebo logistike. Po každom použití a skončení kontroly prebieha profilaxia zariadení a potrebný servis. V prípade poškodenia zo strany kontrolovaných osôb dochádza k vymáhaniu spôsobenej škody zo strany ministerstva spravodlivosti.
Batérie v samotných náramkoch sú vymieňané výrobcom v určených intervaloch, pričom zariadenia sú preto udržiavané v riadnom technickom stave. Životnosť zariadení je v zásade neobmedzená, možnosť ich využitia je limitovaná skôr technologickým vývojom v oblasti obslužných softvérov a vonkajšími faktormi, ako sú služby tretích strán, napríklad mobilní operátori alebo dodávatelia iných technológií.
Pokiaľ ide o vašu otázku z hľadiska ukladania trestu domáceho násilia do budúcnosti, na základe dostupných dát aktuálne nie je možné presnejšie vyčísliť alebo určiť percentuálny podiel uložených trestov domáceho väzenie v budúcnosti. Tento stav je determinovaný mnohými faktormi trestného systému a konania, najmä okolnosťami jednotlivých prípadov a s tým spojeným posúdením práve zo strany konajúcich súdov, ktoré budú v budúcnosti môcť takýto trest domáceho väzenia uložiť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

8.2.2024 o 14:54 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:54

Tina Gažovičová
Skontrolovaný text
Ďakujem. Ja viem, že ono je to vždy ťažké predvídať, ale že či aspoň boli robené nejaké odhadované analýzy na základe teda tých dostupných, dostupných dát, ktoré sú, lebo veď ako základné štatistiky o trestných činoch máme. A na začiatku teda ste hovorili, tuším, číslo 1 650 a potom, že tretina je na pravidelnej údržbe a tam mi to teda nie je celkom jasné, že prečo iba tretina. Ale možno som, možno som nie úplne pochopila ten začiatok. Ďakujem.
Skryt prepis

8.2.2024 o 14:54 hod.

Mgr. PhD.

Tina Gažovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:58

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, pokiaľ mám správne informácie, tak sa priebežne vykonáva vždy tretin... v tretine tých náramkov údržba z hľadiska ich udržiavania v okamžitom použiteľnom stave, tak aby bolo stále dostatočný počet tých náramkov na to, aby sa dali, dali aktuálne používať. Čiže preto prebieha tá údržba a kontrola v nejakom, v nejakom počte postupne, nie naraz, aby boli vždy aktuálne použiteľné tie, ktoré budú, bude môcť byť využité.
Ono aj v súčasnosti je možné ukladanie trestu domáceho väzenia, len momentálne ten systém trestného práva a Trestného zákona je nastavený tak, že je pre každého sudcu jednoduchšie uložiť trest domáceho... trest odňatia slobody, ako trest domáceho väzenia a tieto alternatívne tresty sa ukladajú v minimálnej miere, čo je práve účelom, účelom zákona, aby sa vo väčšej miere využívalo, aby sa vo väčšej miere tento inštitút používal.
A je, by som povedal, veľmi zle interpretované vo vzťahu k verejnosti, že takýto trest vlastne ako keby trestom nebol, len treba si uvedomiť, že tieto tresty sú takisto do značnej miery obmedzujúce osobnú slobodu jednotlivých páchateľov odsúdených, ktorí len nebudú uzavretí vo väznici spolu s ďalšími väzňami, ktorí budú môcť na nich ďalej kriminálne pôsobiť, ale budú vo svojom domácom väzení, ale takisto uzavretí, budú mať presne stanovené, alebo ten systém je nastavený tak, že majú presne stanovené, kde sa môžu pohybovať, za akých podmienok, že môžu ísť do práce a naspäť a mimo toho sa nemôžu vôbec nikde pohybovať alebo teda majú určený okruh, kde sa môžu pohybovať. Čiže takisto je to zásadný zásah do osobnej slobody a zásadné obmedzenie toho práva na osobnú slobodu, čiže z tohto pohľadu si myslíme, že najmä pre prvopáchateľov trestnej činnosti sú to tresty, ktoré budú dostatočné na to, aby zabezpečili prevýchovu týchto páchateľov.
A pokiaľ sa pýtate o tie analýzy, ako som povedal, nedá sa predpokladať, pretože súd vždy bude vyhodnocovať jednotlivé okolnosti prípadu s novonastavenými podmienkami ukladania trestov, ktoré dávajú dôraz najmä a prioritizujú náhradu škody a ďalšie skutočnosti, ktoré má sudca posúdiť, čiže veľmi ťažko dnes, keďže nemáme s takýmto, s takýmto ukladaním trestov nejakú bohatú skúsenosť, predpokladať, že koľko týchto trestov bude v najbližšej budúcnosti uložených. Avšak nepredpokladáme, že to bude mať nejaký masívny nárast zo dňa na deň a že tie súdy sa budú musieť na, na túto prax ukladania trestov pripraviť a postupne ich zavádzať, zavádzať do praxe. A počítame s tým, že ten nábeh bude postupný a bude čím ďalej v čase tým bežnejší a tým vo väčšej miere.
Ďakujem.

-----------------------------------------

vymazať rámček
Skryt prepis

8.2.2024 o 14:58 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:59

Zuzana Dolinková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predsedajúci a vážená pani poslankyňa, ďakujem za otázku, dovoľujem si vám však objasniť, že v analytike rozpočtu doteraz nebola zavedená osobitná položka desegregácia rómskych detí. Neznamená to však, že by to nebolo pre naše ministerstvo prioritnou oblasťou. Ministerstvo školstva je mimoriadne aktívne v riešení aj tejto témy. Definícia segregácie vo vzdelávaní bola zakotvená do školského zákona, bola vypracovaná a publikovaná aj metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní, ktorá interpretuje definíciu v kontexte našich očakávaní smerom k partnerom ministerstva. Na základe nej sa vypracujú desegregačné štandardy, ktoré sa do roku 2024 majú prijať v každej relevantnej škole. Ministerstvo zároveň vytvorilo koncept monitorovania rizika segregácie, ktorý sa rozpracuje do systému monitorovania s cieľom zaviesť do praxe ešte v prvej polovici tohto roka. Monitoring je zameraný na vyhodnocovanie príznakov a rizík segregácie vo vzdelávaní. Zavádza sa aj s cieľom prispieť k vytvoreniu systému cielenej podpory a pomoci rizikovým lokalitám a sledovania vývoja desegregácie v čase.
Agendu desegregácie ovplyvnia aj ďalšie reformy ministerstva školstva, ktoré prispievajú k aktívnemu a kvalitnému vzdelávaniu. Ide tak o sériu reforiem v oblasti predškolskej výchovy, ako je zavedenie povinnej a nárokovateľnej predškolskej výchovy, zmena na normatívne financovanie škôlok, ako aj na reformu podporných opatrení. Príspevok na deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia činil v roku 2023 5 718 000 eur. V tomto roku plánujeme rozbehnúť národný projekt s cieľom vytvorenia vzorových desegregačných plánov pre všetky rôzne typy situácií, v ktorých dochádza alebo môže dochádzať k segregácii rómskeho obyvateľstva vo vzdelávaní priamo v lokalitách participatívnym spôsobom so zapojením všetkých relevantných stakeholderov.
Zároveň plánujeme v rámci druhého národného projektu v najbližších dvoch rokoch protest... pretestovať všetky deti vo veku šesť až desať rokov so stanovenou diagnózou ľahkého mentálneho postihnutia na základe vlani prijatých odborných postupov, aby sme vylúčili nesprávne zaraďovanie do špeciálnych škôl a tried. V rámci prebiehajúcej reorganizácie sme posilnili personálne kapacity v tejto oblasti a vytvorili sme nový odbor podpory inklúzie marginalizovaných skupín. Úspešné zavŕšenie prvej fázy reforiem, ktoré sú alebo budú zo značnej časti financované z európskych fondov, bude východiskom pre správne nastavenie druhej fázy reforiem spojených s inklúziou a desegregáciou rómskych detí a vyčlenenie cielených prostriedkov zo štátneho rozpočtu.
K vašej otázke ohľadom monitorovania segregácie na úrovni mikroregiónov ešte dopĺňam, že na základe vytvoreného konceptu monitorovania rizika segregácie na ministerstve školstva zverejneného na stránke rezortu dňa 9. januára 2024 sa pripravuje metodika a vyhodnocovanie indikátorov pre základné školy s termínom ukončenia do konca mesiaca marec 2024. Podľa vypracovanej metodiky prebehne v roku 2024 pilotné monitorovanie. Postupná príprava metodík pre ostatné stupne vzdelávania, ako sú materské, stredné a špeciálne školy so zohľadnením ich špecifík prebehne v období od apríla ´24 do konca júna 2025. Do konca roka 2025 ministerstvo školstva zverejní komplexnú monitorovaciu správu o segregácii na všetkých stupňoch vzdelávania. Monitoring bude pokračovať aj v ďalších rokoch v dvojročnej frekvencii a umožní porovnávanie dát v časových rozmedziach a sledovanie relevantných trendov. Zámerom je monitorovať lokality s cieľom plánovania a následného poskytovania podpory pri desegregrácii na rôznych úrovniach ako je škola, samospráva, národná úroveň a zároveň zabezpečenie prevencie segregácie v školskom systéme.
Vážená pani poslankyňa, ďakujem veľmi pekne za pozornosť, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.2.2024 o 14:59 hod.

JUDr.

Zuzana Dolinková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:13

Viera Kalmárová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Opäť neviem, či nájdem vhodného adresáta na tú doplňujúcu otázku. V prvej časti stanoviska ministerstva odznelo, že monitorovanie segregácie sa do praxe uvedie v prvej polovici roku 2024. Ono je to tak, že v prvom kvartáli roku 2024 sa má uskutočniť pilotné monitorovanie a ďalším údajom je, že na konci roka 2025 má byť kompletná monitorovacia správa a ja sa teda pýtam, prečo ten proces trvá tak dlho, keď ide o administratívne zisťovanie a v podstate sa vyhodnocuje iba 14 indikátorov. To sú veľmi jednoducho zbierateľné a vyhodnotiteľné indikátory a dáta, s ktorými by bolo potrebné pracovať čím skôr a nečakať v podstate dva roky, čiže k tomu by smerovala moja otázka, ale zasa počkám na pána ministra. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

8.2.2024 o 15:13 hod.

PaedDr.

Viera Kalmárová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:13

Zuzana Dolinková
Skontrolovaný text
Tak ako ste povedali pani poslankyňa, veľmi rada by som vám odpovedal na tú otázku, ale vzhľadom na to, že ja neleadujem procesy a neriadim ministerstvo školstva, tak by som asi iba fabulovala, keby som si tu vymýšľala akúkoľvek odpoveď za pána ministra školstva. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

8.2.2024 o 15:13 hod.

JUDr.

Zuzana Dolinková

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:13

Boris Susko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán poslanec, na úvod mi dovoľte uviesť, že pani štátna tajomníčka Roskoványi sa k predmetnej komunikácii, na ktorú sa pýtate, v minulosti už vyjadrila, pričom vo svojom vyjadrení poprela informácie, ktoré sú o nej dodnes bez akýchkoľvek dôkazov zverejňované. Chcem zdôrazniť, pán poslanec, že medializovaná komunikácia bola vedená tretími osobami, pani Roskoványi nebola jej účastníčkou a z predmetnej komunikácie ani nevyplýva, že by o nej vedela. Ešte pre nástupom vládnej koalície Igora Matoviča, ktorej ste boli súčasťou, disponovali predmetnou komunikáciu orgány činné v trestnom konaní aj slovenské médiá. Pani Roskoványi nebola v súvislosti s komunikáciou, v ktorej sa spomínalo jej meno, predmetom žiadneho vyšetrovania či dokazovania. Na základe medializovaných informácii Národný bezpečnostný úrad Slovenskej republiky realizoval s pani Roskoványi bezpečnostný pohovor. Po jeho absolvovaní jej osvedčenie o bezpečnostnej previerke zostalo naďalej v platnosti. Katarína Roskoványi, ako možno viete, ešte pred pár dňami kontinuálne pracovala na Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky a spĺňa všetky zákonné podmienky na post štátnej tajomníčky. Je bezúhonná a tak treba na ňu aj hľadieť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

8.2.2024 o 15:13 hod.

JUDr. PhD.

Boris Susko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:48

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Žiadam o opakovanie hlasovania o mojom prvom a druhom pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu k tlači 106, pretože bolo zmätočné a nepresné. Odôvodnenie: Na webovom sídle Národnej rady Slovenskej republiky je ako môj druhý pozmeňujúci návrh označený pozmeňujúci návrh, ktorý má 34 bodov, v skutočnosti sme hlasovali o 365 bodoch. Zároveň na webovom sídle Národnej rady Slovenskej republiky je ako môj prvý pozmeňujúci návrh označený ten, ktorý má 365 bodov, v skutočnosti sme hlasovali o 34 bodoch. To znamená, že spravodajca Gašpar tieto pozmeňujúce návrhy zamenil, a preto sme boli všetci poslanci Národnej rady Slovenskej republiky pri hlasovaní uvedení do omylu, keďže nám nebol rozdaný rozpis hlasovania ani pozmeňujúce návrhy, takže sme sa museli riadiť len webovou stránkou Národnej rady Slovenskej republiky. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

8.2.2024 o 17:48 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video