95.
Ďakujem ešte raz za slovo.
A ďakujem aj predrečníkovi, že sa venoval téme ochrany životného prostredia, a toho, že či sú zadosťučinené, a teda či bolo zadosťučinené zákonu o dopadoch na životné prostredie, pretože nebolo, pretože nebolo, a správne si povedal, že pokiaľ ide o ten projekt Šurany Industrial Park, tak používa tzv. generické dáta. A tu by som rád nadviazal, pretože to je kameň úrazu. To je kameň úrazu, je to zdrojom mnohých obáv ľudí v regióne a je to aj zdrojom veľkého pohoršenia, pretože toto ak by ste chceli učebnicový príklad z toho, ako vláda ničí dôveryhodnosť inštitúcií, tak tam môžte kľudne celý tento proces s baterkárňou v Šuranoch zaradiť a môže to byť príklad č. 1.
Prečo? Pretože my máme dnes a keby bola možnosť ukazovať vizuálne či grafy, alebo rôzne dokumenty poslancov Národnej rady v tejto sále, tak by som vám určite tento projekt premietol na veľkej obrazovke, aby ste si ho mohli spolu so mnou pozrieť, a prelistoval by som vám ho veľmi podrobne, pretože ministerstvo hospodárstva hovorí, že tento projekt je napísaný kvalitne a netreba spochybňovať ľudí, ktorí sú za ním. Sú to odborníci a tým pre nich všetko hasne, má sa ísť ďalej, vybavené. Všetko je vraj v poriadku, lebo však spravili to ľudia, ktorí sú na to určení.
Čiže taký argument, ktorý sa má potvrdzovať sám v sebe. Len my už dneska vieme, že vôbec to neznamená, že je zadosťučinené zákonu, keď to robia inštitúcie na to určené, pretože existuje niečo také ako politický tlak a politický tlak v celom tomto procese výstavby baterkárne v Šuranoch zohral nie nejakú, ale úplne kľúčovú úlohu. A to práve preto, lebo pokiaľ ide o betónovú plochu s infraštruktúrou, veľmi jednoducho povedané, keď si chcete predstaviť nejaký prázdny priemyselný park kdekoľvek pripravený na príchod investorov, tak by ste mali podstúpiť aspoň zisťovacie konanie, to znamená 90 % skúmaní, pokiaľ ide o dopady na životné prostredie, je práve v tomto režime, niektorí to tak ľudovo poznajú pod názvom malá EIA a určite by ste a aj to bolo realizované, teda pokiaľ ide o malú EIA a zisťovacie konanie práve na okresnom úrade príslušnom, a ten sa vyjadril, že tento projekt, tento projekt spĺňa všetky náležitosti, neni potrebné ho posunúť do povinného hodnotenia, to znamená do, ľudovo opäť použijem, že veľkej EIA, a dostal na to pečiatku.
No tak ja som bol na tom okrese, bol som sa na to pýtať, že prečo. Pochopil som, že lebo politický tlak. Lebo politický tlak, tak sa prihliadlo na to, čo tu je napísané. Tu je napísané, že všetko je v poriadku, však čo iné by ste si tam napísali, keby ste to realizovali. Jasné, že nebudete písať o sebe, že nemáte v poriadku dáta, prekračujete zákonné limity, jasné, že nebudete písať, že vlastne musíte ísť do povinného hodnotenia, keď si to chcete uľahčiť. Všetci si to chcú uľahčiť. Veľa investorov práve sa snaží obísť to povinné hodnotenie a chce spadnúť do tých 90 % tých všetkých ostatných posudzovaní vplyvov, čiže do toho zisťovacieho konania a nechcú dopodrobna aby im bolo pozerané na prsty, tak vymýšľajú kľučky, ako. Niektoré sú legálne, niektoré sú nelegálne, ale toto tu je totálne babráctvo. Pretože tu napísali, že my spĺňame všetky predpoklady na to, aby sme ľahučko prešli zisťovacím konaním, a tam to skončilo, no lenže keď si nalistujete ďalej v tomto projekte konkrétne parametre, tak zistíte, že nespĺňajú ani len zákonné požiadavky.
Na jednej strane sa tu hovorí, že celý projekt je v poriadku, a na druhej strane, keď si otvoríte zákon o ochrane ovzdušia a prílohy, ktoré k tomu patria, tak zistíte, že tu sú diametrálne iné, opäť nieže sa niekto sekol, že napísal o... desatinnú čiarku posunul, alebo že je tam nejaký preklep, lebo to by znamenalo, že ten preklep tu je na mnohých, mnohých miestach. Čiže nie. Na jednej strane tu predkladáte úplne babrácky spracovaný projekt Šurany Industrial Parku a na druhej strane to môže končiť až tam, že sám štát chce podvádzať vlastné pravidlá. Samé ministerstvo hospodárstva, ktoré dalo za úlohu MH Investu, aby toto celé pripravil, tak sú neni schopní vykorčuľovať z toho, z tej náročnosti, o ktorej niet pochýb, lebo neni o tom ani žiaden spor, že obrovskú batériovú fabriku postaviť je teda neuveriteľne náročné. A zvlášť keď chcete splniť európske štandardy, pretože to neni nejaká fabrika, ktorá sa stavia na základe akože, by som povedal, že od gruntu, že niekto vymyslel niečo nové, a teraz tuto to bolo v nejakom startupe, dostal nejaký SIT capital, a on si to teraz ide postaviť na nejaký proste nový výrobok, ktorý vynašiel, a ide ho dať do procesu. Normálne takto sme skopírovali fabriku v Číne – Ctrl C, a takto ju chceme postaviť v Európe – Ctrl V.
A to je problém, pretože už z tohto prvého, čo som povedal, vám je absolútne jasné, že Čína má úplne iné pravidlá na to, ako sa pozerá na životné prostredie, na ľudí, ktorí tam pracujú, úplne celá tá antropológia a celá tá filozofia zamestnávania a produktivity je tam iná ako u nás, preto by bolo veľmi dobré, keby ľudia pod ministerstvom hospodárstva nerobili užitočných idiotov, a to som ešte mierny, pretože nečudoval by som sa, keby sa časom objavili aj indície o korupcii, teraz na to nemám dôkazy, ale vôbec by som sa nečudoval, pretože sa bavíme o investícii za 1,2 mld., ktorá proste potrebuje prejsť. Tak znel rozkaz – to musí prejsť. Keď ste videli Roberta Fica na tlačovke k tejto téme, tak povedal – nič nás nezastaví, všetko je nastavené a ideme proste akokoľvek, ale musí to byť. No tak ja si vôbec nemyslím, že niečo také musí byť, a myslím si v prvom rade, že by mali byť dodržané zákony. Myslím si, že by sme nemali považovať naše okresné úrady len za ľudí, ktorí majú pečiatku, a keď prídem a poviem mu politicky – tuto mi ju buchni, tak mi ju tam dá bez ohľadu na to, čo to je, a potom to proste ide ďalej. Myslím si, že tie úrady by mali jasne skúmať to, čo sa im predloží, a bez ohľadu na to, či tam je napísané, že je to v poriadku, tak by si to mali pozrieť, zosúladiť si tie dáta, ktoré to obsahuje, s dátami, ktoré sú ako hraničné normy v našej legislatíve, a keď vidia na prvý, na prvý pohľad tam vidno porušenie, že to nesedí, tak by mali povedať – a dosť! Stop! Toto proste nemôže ísť ďalej a ideme to hodnotiť. Ideme to do povinného hodnotenia a ideme na to dať všetky opatrenia, ak také nájdeme, ak také existujú, aby to mohlo prejsť, aby to bolo v súlade s našou legislatívou, aby sme ochránili životné prostredie, ale v prvom rade ľudí, ktorí žijú v tom regióne. No, a to sa nestalo. Milé kolegyne, kolegovia, vláda 5. 3. tomuto projektu Šurany Industrial Park povedala, že to už neni len významná investícia, ale že to je dokonca strategická investícia. No, a to má svoje prirodzené dôsledky, ale aj náležitosti, ktoré to má spĺňať, pokiaľ niečo také chcete povedať.
A ja vám teraz veľmi presne poviem, kde vidím prvé porušenie zákona, pretože pokiaľ má tento projekt plný generických čísel, ktorý v podstate sa vôbec nedá nazvať, že popisuje nejakú realitu, ktorá bude v tomto priemyselnom parku, prejsť aspoň základným hodnotením vplyvu na životné prostredia, tak by mal mať predsa normálne čísla v sebe. Aspoň približne by to malo odzrkadľovať realitu, ktorá tam bude. Je jasné, že neviete urobiť nejakú snímku z toho procesu v budúcnosti, aký tam bude, a presne odrátať, koľko čoho budú mať na sklade. Ale pokiaľ robíte kópiu Ctrl C, Ctrl V jednej továrne z Číny, tak to už by ste mohli byť s veľmi maličkým rozdielom v skutočnosti toho, ako to tu bude schopní dať dáta na stôl, a povedať – tak takto asi to bude vyzerať. Takéto sú asi tie výstupy a vstupy, a takáto je asi výroba. Vláda 5. 3., keď označila za strategickú investíciu vybudovania tohto priemyselného parku, ktorý sa buduje, celý sa stavia so zámerom toho, aby tam tá baterkáreň sa postavila. To neni tak, že my len postavíme, my už máme podpísanú investičnú zmluvu s týmto investorom. Čiže my celý ten park robíme aj pre ostatných, ktorí tam prídu práve kvôli baterkárni. Čiže práve baterkáreň mala byť posúdená veľmi podrobne a dôsledne. To zákerné celé, čo je na tomto projekte, je, že projekt Šurany Industrial Park by mal byť presne len o tej betónovej ploche, o tej infraštruktúre a o nejakom náčrte toho, že čo tam asi bude. A to bol asi, by som to nazval také prvé kolo posudzovania vplyvov na životné prostredie. Lenže niekto, tam už hneď nakreslil tú baterkáreň, a rovno tam počítal, koľko sa čoho vyrobí, čo bude na skladoch, aké odpady budú, aké emisie budú, a koľko tam toho musíte priviesť, príde, či to privezú vlakom alebo kamiónmi. No, neviem, 90 %? Uberiem pre istotu, aby som neprestrelil, tak 85 % tohto projektu je vlastne o tej baterkárni. Prečo? Chcel niekto obísť zákony? Snaží sa niekto vymyslieť šikovnú fintu na to, aby podliezol hodnoty, ktoré tu sú, ktoré má dodržať?
Čiže idem konečne teraz povedať, kde bol porušený ten zákon o strategických investíciách, pretože tam je v § 3 bod 3 písm. d) napísané, že vláda môže za strategickú investíciu určiť investičný projekt, ak – čiže to je podmienka – dodržiava opatrenia na ochranu životného prostredia, ak to pre investičný projekt vyžadujú osobitné predpisy. A tam je odkaz č. 2, text pokračuje, a keď si pozriete na ten odkaz, že čo to presne tie osobité predpisy sú, tak je tam vymenované kopec za... na... kopec platných zákonov, ktoré musíte dodržať, čiže zákon o vodách, o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a tak ďalej a tak ďalej a v závere samotnom sa píše, že aj zákon o ochrane ovzdušia. No, čiže musíte ho dodržať tento zákon v celom svojom rozsahu na to, aby ste niečomu mohli pripísať štatút strategickej investície. Nebolo, nebol dodržaný tento zákon.
A nebol dodržaný práve preto, že táto štúdia o výstavbe priemyselného parku, má aj imisno-prenosovú štúdiu ako prílohu č. 4. Máte tam tabuľku, veľmi rád by som vám ju ukázal, ktorá hovorí na strane 26 o 18 výduchoch, ľudovo komínoch, ktoré budú produkovať emisie, a tie emisie sú tu podobne rozpočítané. Dokonca sú tu konkrétne látky, a sú tu konkrétne množstvá, ktoré budú vypustené do ovzdušia. A z tých 18 komínov jednej fabriky – a toto teraz pozor, spravím kratučkú prestávku – jednej fabriky, päť z týchto komínov presahuje limity. Ale tá fabrika nebude len jedna. Tie fabriky tam budú dve. Máme tu dve fabriky, ktoré sa tam plánujú postaviť, čiže 18-krát dva, toľko komínov tam bude stáť, plus, musíte pozrieť a znásobiť opäť ten počet výduchov, čiže opäť ten počet komínov, ktoré presiahnu naše limity. Čiže ak päť na jednej fabrike, tak desať dokopy. Viete o koľko percent? O 125 % budú presahovať. Teraz neviem, či som nepovedal málo. Počkajte. 150 % presiahnu. 150 % presiahnu to, čo ustanovuje zákon, že má byť dodržané. O čo ide? N-Metylpyrolidón, rozpúšťadlo. Organické rozpúšťadlo, ktorého tam budú použité tisíce ton, je uvažované pri týchto podstrelených hodnotách, že bude vypúšťané do ovzdušia 5 mg na m3. Počúvajte, za hodinu, má byť 38-tisíc m3 vypustených do vzduchu. To vôbec neni žiadna sranda. To budú obrovské množstvá látky, ktorá bude hučať hore komínom 24/7, to neni tak, že máte túto látku obsiahnutú v nejakých sprejoch, alebo nie, v niečom pri lakýrnikoch, ktorí chytia tú látku, nastriekajú alebo použijú súčasťou iného materiálu, a teraz sa to tam odparí, a zase najbližšie budú striekať to auto s tou látkou alebo s prítomnosťou tej látky o týždeň alebo o hodinu. Toto bude 24/7, trojsmenná prevádzka neustále, žiadna pauza. Cez víkendy, cez sviatky, dokoliečka dokola, 365 dní v roku bude hučať jedným komínom 38-tisíc m3 za hodinu z jedného komína, ktorý presahuje povolenú látku N-Metylpyrolidón, povolenú látku, ale s nepovoleným množstvom, 150 % presahujú túto, tento limit.
A keď to ja vidím na prvý pohľad v tom projekte, keď si ho otvorím, prečo toto nevidelo prísluš... nevidel príslušný odbor pri schvaľovaní tohto projektu alebo pri posudzovaní tohto projektu? Pretože politický tlak, pretože politický tlak. Preto je toto učebnicový príklad ničenia kredibility našich inštitúcií a táto vláda (povedané so smiechom) si ho môže dať do šlabikára, ako sa ničia inštitúcie na Slovensku, pretože na prvý pohľad, hneď prvý rozpor, ktorý tu máte, a nikto nič. Všetko v poriadku. Robert Fico na tlačovke, ideme a postavíme a nič nás nezastaví. Ako je toto možné? 10 komínov bude s touto látkou v danom okrese a myslím si, že tá látka, ktorá tu je naznačená, že bude len 5 mg v metre kubickom, bude ďaleko presahovať tento rámec, a to aj preto, pretože my si to vieme dnes porovnať.
My tu nemáme prvú baterkáreň, ktorá sa chcela postaviť v tomto Šurany Industrial Parku. My sme tu už mali plán baterkárne z Inobatu, ktorý má stáť vo Voderadoch. A kým toto, táto prvá fáza má mať kapacitu 20 GWh, obrovské množstvo energie, ktoré chcú vtesnať do batérií, tak tá fabrika v Inobate mala mať 4 GWh kapacitu. Áno, správne hovorím 4 GWh.
Ale teraz dávajte pozor, ja to naschvál hovorím tak pomaly, aby ste tomu rozumeli, aby ste mi stíhali, pretože nechcem vás utopiť v číslach. Kým táto, tento pamflet tohto projektu v Šuranoch hovorí, že zo vše... vyrobí 60 mil. batérií, tak im bude stačiť, počúvajte dobre, bude im stačiť 16-tisíc ton materiálu, 16-tisíc ton, na 60 miliónov kusov, a pritom má byť táto emisia už, už tu 150 % prekročená, pretože ten zákonný limit v prílohe č. 6, ktoré, ktorá je o stacionárnych znečisťovateľoch ovzdušia, je dva, dva mg na m3. A hovoria, že použijú 16-tisíc ton na výrobu toho všetkého, čo tu chcú robiť, len v jednej, v prvej fáze. Teraz počúvajte dobre, päťnásobne menšia továreň si písala tri roky dozadu, že využije 15-tisíc ton. 15-tisíc ton materiálu na výrobu batérií, ktorých tam má byť v podstate päťkrát menej, resp. teraz vychádzam z tej energetickej hodnoty GWh, čiže päťkrát menšiu továreň za v podstate hore-dole 1-tisíc ton, môžem povedať, že s rovnakým vstupom. Čiže máte rovnaký vstup na päťkrát väčšiu fabriku. Proste to vám nevychádza. Čiže ak by sme vynásobili päťnásobne len z tohto porovnania týchto fabrík tie vstupy a tie emisie, tak to je minimálne prekročenie, ktoré ja viem vám deklarovať na základe porovnania týchto projektov, že môže k nemu dôjsť. Čiže nie 5 mg na m3, kľudne 25 mg na m3, a limit zákonný máme dva. A nie na všetkých komínoch súčasne, ale na jednom z desiatich.
Katastrofálny výsledok pre životné prostredie, katastrofálny výsledok pre zdravie a život obyvateľstva, pretože ja sa tu nebavím o nejakej hocijakej látke, že je jedno, či tam je, či tam neni. To je látka, ktorá má reprodukčnú toxicitu. Látka, o ktorej Európska únia povedala, že potrebujeme nájsť čo najrýchlejšie náhradu tejto látky, čo najrýchlejšie potrebujeme nájsť nejakú náhradu v tom výrobnom procese a nahradiť ten N-Metylpyrolidón, čiže v skratke NMP, aby sme chránili život a zdravie ľudí, ktorí s tým robia, a ktorí žijú okolo toho, kde sa s tým robí. A to bolo ešte v čase, keď sa batériová výroba dostávala na svetlo sveta. To bolo roky dozadu, kedy sme ešte nemali továrne, ktoré spracovávali NMP v tisícoch litroch. Pri podstrelených údajoch, podhodnotených údajoch, generických údajoch, tak ako to volá ministerstvo hospodárstva, keď si pozriete do zámeru projektu Šurany Industrial Park, str. 64, tak v tejto továrni v prvej fáze má byť použitých 2 233 litrov tejto látky. Aha, opravujem sa, opravujem sa. 2 233 ton tejto látky. 2 233 ton, lebo to sú tony za rok, a tam bude ešte druhá fáza tejto, čiže 4 466 ton, 4 400 ton tejto látky. Môžeme povedať – štyri a pol tisíca ton, keď to zaokrúhlime hore. Pri niečom, čo má byť prísne regulované, pri niečom, čo je toxické pre človeka, pri niečom, čo dávate na tú najúrodnejšiu pôdu na Slovensku, pri niečom, pri čom si musíte byť sakramentsky istí, že dodržíte stanovené limity.
Čo sa stalo na úplnom začiatku tohto procesu? Politický tlak na Okresný úrad v Nových Zámkoch. Schváľ to, musíme ísť. Musíme rýchlo, nech to odsýpa. Rýchlo to musí odsýpať, lebo niekto chce rýchlo strihať pásku.
No, a vláda, aby to sypalo rýchlejšie, aby odsýpali procesy rýchlejšie, aby sa sypali prachy do štátneho rozpočtu, keď sa to postaví rýchlejšie bez ohľadu na zdravie, život ľudí, že čo, predala vláda zdravie Slovákov za zisky pre čínskeho investora? Vôbec by som nespochybňoval takúto otázku, pretože to trčí z každého jedného papiera, ktorý je priložený k tomu zámeru výstavby Šurany Industrial Park.
Čiže podľa môjho názoru dokonca bola schválená táto výstavba ako strategická investícia v rozpore so zákonom, pretože vláda mala dodržať zákon. Áno, aj zákon o ochrane ovzdušia, keď to vyhlásila za strategickú investíciu. A nedodržala. A niekto povie, teraz, toto je, toto je vlastne celé to čaro, ktoré sa okolo toho nesie, že ale to nehovor o továrni, toto je len o tých, o tom Industrial Parku. Toto celé tu je vlastne len o tom, že sa postaví tá plocha, tá infraštruktúra, tie stožiare, tá elektrika sa tam dotiahne, kanalizácia, vodovody, chodníky sa tam porobia, parkoviská, osvetlenie sa tam spraví, trafostanica. Čo ešte by tam mohlo byť? Čistička odpadových vôd. A to sa celé oplotí, oplotenie sa dá tomu, lampy a to je vlastne o tom. Áno? O tomto? Len o tomto?
A potom prečo ste napísali do celého projektu 85 % vecí o baterkárni? Prečo ste tam sami písali veci, ktoré už na prvý pohľad budú v podstate väčšie limity, alebo resp. násobne viac presiahnu tie vstupy, limity, ktoré máme. Mám, mám, ponúkam vám dve odpovede na túto otázku.
Po prvé, že to písal nejaký totálny babrák, alebo po druhé, pretože chcete spraviť natvrdo podvod a obísť zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, pretože len babrák môže napísať absolútne evidentné normy alebo čísla, ktoré prekračujú všetky naše normy, ktoré sú na to stanovené, pretože my máme aj vlastné a máme ešte európske. Aj tie to prekračuje ixnásobne. Alebo hulvát, ktorý chce natvrdo pretlačiť a obísť zákon o posudzovaní vplyvu na životné prostredie, a poviem vám ako. Že časti, ktoré potrebujete posudzovať a splniť všetky tie limity pri finálnom posudzovaní baterkárne, schováte sem do tohto projektu, lebo vlastne to sú len generické čísla, to je akože nejaký model, akože, akože, akože, tak tom... na to dáme štempel, lebo však to je akože, to takto v skutočnosti nebude, to sa bude posudzovať. Ale čo sa bude vlastne posudzovať? Lebo minister Taraba povedal, že bude tá veľká EIA. Bude sa posudzovať, pôjde to do povinného hodnotenia, celá tá baterkáreň. Pch!
Teraz vám poviem, čo sa stalo tieto dni, to už neni teória, to už je čierne na bielom. Investor požiadal o stavebné povolenie. Idú presne stavať tú betónovú plochu, čiže to kde tá baterkáreň má stáť. A čuduj sa svete, čo idú stavať? Idú stavať aj čističku odpadových vôd, lebo však to je súčasťou toho zámeru. Lenže čistička odpadových vôd, ktorá tam stojí, a neni tam žiaden investor, neni tam žiadna fabrika, tak bude vykazovať veľmi nízke hodnoty toho, že čo tam všetko sa zleje, aký bordel, lebo tam v podstate žiaden bordel netečie. Lebo v podstate čo tam treba čistiť, keď tam žiadna fabrika nestojí? Tak jasné, že takáto teoretická čistička odpadových vôd, ktorá tam je, nebude v podstate žiadnym rizikom pre životné prostredie, pretože cvičenie na papieri nám ukázalo, veď to je vlastne na park, kde nič nestojí. Pch!
Čo sa stane, keď príde veľká EIA? Bude súčasťou posudzovania dopadov na životné prostredie táto čistička alebo nebude? Budú tie vstupy brané do povinného hodnotenia alebo nebudú? Pretože už bude úplne iná situácia, keď tam postavíte celú tú fabriku, a zrazu začnete celý ten bordel liať do tej čističky a budete potrebovať vyčistiť obrovské množstvo vody, ktoré sa spo... je potrebné pri výbore batérií. Práve preto sa to stavia v tejto lokalite, pretože je tam rieka, ktorá tadiaľ tečie, a bude sa tam obrovská infraštruktúra na vodu stavať, pretože budú potrebovať nenormálne, abnormálne množstvo vody, ktoré je potrebné na výrobu batérií. A tú bude treba vyčistiť. Bude to povinným hodnotením alebo niekto obíde zákon tak, že na hulváta to sem napíše, že vlastne to prekračuje normy, dá si takú masku šaša a neschopáka a povie, že nóó, to generické číslo, to tak, tak nejak sme to, tak, viete, uvažovali, namodelovali sme to. Ja to teraz hovorím natvrdo, lebo to tak krásne znie, keď človek v kravate s dobrým platom príde a povie mi, to mám dobre napísané, to sú generické čísla, to ešte všetko pôjde podľa zákona, začne vám to sypať z rukáva, dá všetky čísla, dá, všetko vie a zrazu to vyzerá, že to je perfektné, je tu postarané o to. Tí ľudia v štáte proste vedia, o čom sa bavíme.
No ak je to tak, tak potom mi to zaváňa tým, že niekto sa snaží obísť zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, pretože už samotný štatút strategickej investície bol pridelený v rozpore so zákonom, v rozpore so zákonom. Bude v rozpore so zákonom urobená aj EIA? Teraz neviem povedať, počkáme si. Ešte stále nie je. Na to ako všetci sľubovali, minister ešte v novembri, keď ja som predkladal toto uznesenie, tak sľuboval, že bude určite veľká EIA, to stopercentne pôjde do veľkého hodnotenia a to bude všetko posúdené, to bude v súlade so zákonom. Strašne by som chcel vedieť, ako v súlade so zákonom to bude, a dám si veľký pozor na to, aby som si pozorne a podrobne pozrel každé jedno číslo tohoto povinného hodnotenia. Poďme ďalej. Toto nie je všetko, to sme sa len rozbehli.
Takže máme tu obrovskú baterkáreň, ktorá bude presahovať limity na N-Metylpyrolidón, toxickú látku, toxickú pre reproduktivitu človeka v násobných množstvách. Nevieme momentálne povedať, či bude len – len – 150-násobne presahovať, ako to je napísané v projekte, alebo to bude presahovať tisícnásobne. Ktovie. Hej, ktovie. Dneska nevie nikto, lebo nikto to neposudzoval.
Keď tí manažéri, ktorí celé toto sa snažili našiť do zákonov alebo do, do takého, do takého rámca zákonitosti, bola vlastne celá tá diskusia o tom, že či to spĺňa, či to nespĺňa, či sú to generické čísla, či sú to správne čísla, tak som sa obrátil na Slovenskú inšpekciu životného prostredia a spýtal som sa ich, že tak aký je ten limit. Že dobre ja čítam ten zákon, dobre si to pozerám alebo ten limit je niekde inde posunutý. Viete, čo mi odpísali? Že oni nevedia. (Povedané so smiechom.) To vážne! Normálne vám to každému, kto máte o to záujem, viem ukázať a normálne vám dám ich odpoveď, ako mi odpísali, že oni toto číslo, oni týmto nedisponujú.
Tak, prosím vás, ideme stavať obrovskú továreň, ktorá bude mať tisíce ton chemikálií, len tej jednej – tam bude tých chemikálií ešte omnoho viacej, ešte som ich nespomenul všetky – len tej jednej bude mať 4,5 tisíca ton a naša Slovenská inšpekcia životného prostredia, ktorá, keď sa to celé postaví, tak by tam mala prísť, dať nejaký snímač na ten výduch, čiže na ten komín a merať to, merať to proste hodinu, osem hodín, desať, neviem, aká je metodika, mali by presne vedieť, čo sledujú, akým spôsobom, presne metodicky a hlavne presne, aký limit majú dodržať títo Číňania, ktorí to sem prídu vyrábať, a oni nevedia, aký limit vlastne majú dodržať. Tak to je, prosím vás, ďalší, ďalší dôkaz toho, ako upadajú naše inštitúcie, keď ten ktorý to má kontrolovať, vlastne nevie, čo má kontrolovať a koľko toho má skontrolovať.
Ukázal by som vám ďalší protokol. Krásnu vec. Zabil som tým v podstate jedno celé piatkové dopoludnie svojho času. Jedná sa o protokol, ktorý sa tak náhodne objavil v celej tej, v celom tom procese ohľadom povoľovacích procesov a celého toho, ako to bežalo s týmto Industrial Parkom, kým sa vôbec dopracovali k tomu, lebo už sa kope, už sa kope v Nových Zámkoch, už sa robí jama, už sa to celé buduje.
No a kým to celé sa procesovalo, papierovalo, tak a bežal tento spor ohľadom toho, že či teda to je v súlade so zákonom, či to dodržiava naše normy, alebo nie, tak si, prosím vás, MH Invest dal vypracovať protokol, ktorý má, ktorý je veľmi vážna vec, veľmi vážny a veľmi dôležitý, pretože sa jedná o protokol, ktorý vyhodnocuje, či zaradiť, alebo nezaradiť celú túto továreň do kategórie A alebo do kategórie B. Ale v čom teraz? No v projektovej príprave, pokiaľ ide o prevenciu závažných priemyselných havárií. Kolegovia, pre tých, ktorým to hovorím tak dosť technicky, poviem vám to veľmi jednoducho. Keď je problém, uhasiť to jedno hasičské... Späť. Keď je problém uhasiť jedno auto, jeden elektromobil a hasiči na to majú úplne špecifické zariadenie, špeciálny typ hasenia, špeciálny sarkofág vyvinutý, tak o čo ťažšie bude uhasiť továreň, kde máte články pre desiatky tisíc takýchto áut? O čo ťažšie? A to, že to tam naozaj reálne bude, tak to vyplýva zo samotnej podstaty výroby tých batérií, pretože to neni tak, že ju vyrobíte na linke, ona z nej zíde, hodíte ju do kamióna, ono to odíde preč z toho areálu. Akonáhle vyrobíte tú batériu, musíte ju dať do skladu a musíte ju naformátovať. Nabíjate, vybíjate, testujete.
Čiže potom ako vy vyrobíte tisíce batérií v rámci nejaké krátkeho intervalu časového, kľudne hovorme o týždni, tak ich musíte naskladniť, takže máte tam štyri typy alebo štyri miesta, kde sa nachádzajú tieto horľavé chemické látky:
– po prvé na prívoze, na vstupe, keď vám ich dovážajú a skladujete ich,
– po druhé na výrobe, na linke, kde ich spracúvate,
– po tretie na výstupe, tam kde ich uskladníte už hotové a formátujete ich a
– po štvrté na expedícii.
– A ešte by som tam mohol povedať, že aj po piate, keby som chcel, a to znamená, že v lokalite, kde skladujete odpad z celej tejto výroby.
Čiže na štyroch až piatich miestach máte obrovské množstvo chemických horľavých látok. Keď hovorím miestach, tak si to tak, tak používam manažérsky slovník. Samozrejme, že pokiaľ ide o lokáciu, tak to bude rozdistribuované po tom areáli na mnohých a mnohých miestach. Nemáte len jeden sklad, dva sklady na uskladnenie tohto všetkého. Tých skladov je tam minimálne päť. Čiže máte štyri alebo päť druhov, by som povedal, tých miest, kde sa vám vyskytujú tieto tisíce ton materiálu horľavých z hľadiska výrobného procesu.
A teraz počúvajte dobre. Tento protokol, ktorý vyhodnocoval, že či to má byť zaradené do zákona č. 128/2015 Z. z. a či sa má postupovať podľa tohto zákona o prevencii závažných priemyselných havárií, či to má byť v kategórii A, alebo B, tak on vychádzal pri hodnotení celého tohto hodnotenia, že či ideme podľa tohto zákona, či nejdeme, len z odpadov. Len z toho, čo bude v odpadoch. Vôbec nezobral do úvahy to, čo bude na vstupe, to, čo bude vo výrobe to, čo bude potom, keď sa to dokončí, keď bude ten produkt hotový, to, čo bude na sklad a na expedícii. Nič. On len s odpadmi robil. To, to, to niekto akože úplne seriózne na hulváta takto vyhodnotil, že idem spočítať len to, čo bude v odpade, a zistím, že či mi to má ísť podľa tohto zákona, alebo nie, pretože ja viem, teraz reálne tých priemyselných havárií sa nestáva až tak veľa. To je naozaj, že jedna za čas. Ale keď už sa stane, tak to je poriadna katastrofa! A na to chcete byť poriadne pripravení, na to chcete mať špeciálnu jednotku hasičského zboru určenú, so špecifickým vybavením, špecificky trénovanú, presne poznajúcu daný areál. Prečo o nej hovorím? Lebo podľa tohto protokolu vyšlo tesne podliezli tie hranice, nezaradil to do toho, pod tento zákon, čiže nemusia sa riadiť zákonom, ktorý má naordinovať preventívne opatrenia proti závažným priemyselným haváriám, a podliezli to len tak, že zobrali len tie odpady a ešte aj z toho im to vyšlo len veľmi tesne. Nezdá sa vám to čudné? Neni to divné? Podľa mňa to smrdí od hlavy až po päty.
A aby toho nebolo málo, tak dal som si, veľmi podrobne som si naštudoval celý ten zákon, a, samozrejme, že som sa nehral na inžiniera teraz tuto samozvaného, že ja si tu budem počítať, tak som zavolal ľuďom, ktorí majú firmy na to, že robia tieto protokoly. Nedokázali mi to vysvetliť. Nedoká... no nedostal som adekvátne vysvetlenie, že prečo tie vstupy sú tam. Dokonca som volal človeku, ktorý to písal, a ten mi povedal, snažil sa ma nahovoriť na takú tú teóriu, že no to nemôžeš sa na to pozerať z toho pohľadu, že všetky tie tóny, ktoré sa píšu v tom projekte, sú hneď na... naraz na jednom mieste. Vieš, to potrebuješ sa na to pozerať, že sa to distribuuje v čase, že to proste plynie, niečo prichádza, niečo odchádza, neni to tam všetko naraz uskladnené. Si hovorím, celkom zaujímavé. Nie? To je celkom zaujímavé. Dobre. Prečo ste vychádzali len z odpadov? – Nó, tak genericky sme išli. To bolo v projekte.
Som zobral projekt, teraz som si zobral projekt, prelistoval (rečník názorne listuje v podkladoch), išiel som si, povyznačoval som si úplne presne tie typy tých látok, ktoré sa posudzujú, číselko od číselka, normálne ako na základnej škole som išiel úplne presne riadok po riadku, aby som nespravil chybičku, a naozaj, kolegovia, tam normálne aj v tom projekte sa neráta s inými vecami.
On samotný, ten projekt, vás normálne len navádza zobrať len tie látky z tých odpadov. A hotovo. Čiže keby to niekto písal, šil to na mieru, aby si predpripravil priestor na to, aby mohol obchádzať vecičky, a nechal si tam skulinky na to, aby išiel pomedzi zákony, tak... tak by ste to napísali, ako to napísané je.
A ešte raz upozorňujem, však to je na tom to zvrátené, že toto nerobí nejaký súkromný investor, ktorý zvoľakadiaľ prišiel, a my si teraz naňho dávame pozor, že či to všetko nastaví správne. Veď štát to píše! Naše vlastné inštitúcie píšu tento projekt, lebo tu chceme toho súkromného investora. Čiže čo, štát klame sám seba? Garnitúra Roberta Fica a jeho poverení ľudia manipulujú dokumentáciu projektovú, aby oklamali ľudí v regióne! To je realita! A k tomu slúži aj ten protokol.
Teraz vám poviem, že prečo som sa nenechal opiť rožkom, tou logikou o tom, že sa to roztiahne v čase, alebo po čase tam budú chodiť tie materiály a nebude tam toho tak veľa, čiže vlastne tie koeficienty vám nevyjdú, aby ste tu splnili, tú úlohu, lebo na to, aby ste to zaradili a postupovali podľa zákona o prevencii proti závažným priemyselným haváriám, potrebujete mať jednoducho, ľudovo povedané, veľkú kopu toho nebezpečného materiálu naraz spravenú. Tak oni sa tvárili, že to budeme postupne odvážať a nikdy to nedosiahne tie limity, aby všetko to pri tom spočítaní, tie koeficienty vyšli tak, že by sme spadli buď do jednej, alebo druhej kategórie.
No, logické, ale nenaleteli sme, pretože ak by to bola pravda, teraz si zoberiem presne, aby som vám povedal úplne presné čísla, tak by ste neprojektovali predsa sklady, ktoré sú aleže obrovských rozmerov práve na tieto všetky veci, ktoré sa majú posudzovať a vyhodnocovať v protokole.
Milé kolegyne, kolegovia, počúvajte tú absurditu. Budeme tu mať päť skladov, najmenší z tých skladov bude mať, viete koľko, rozlohu? 4-tisíc m2. Najmenší. Najmenší zo skladov. Teraz si poviete, to bude nejaká taká nízka budova, že? To bude 13 m vysoké. Čiže budete mať najmenší zo skladov 4-tisíc m2.a 13 m vysoké to bude. Čiže to je ekvivalent čoho? Skúsme to prirovnať si tým, ktorí si úplne nevedia si to tak predstaviť, že čoho to je ekvivalent. To je dobre počítam, že to je ekvivalent 4-poschodovej budovy?
Štvorposchodová budova, ktorá bude sa rozkladať na ploche 4-tisíc m2. Druhý najmenší sklad, druhý v poradí je 9-tisíc m2. Potom sú tam dva, ktoré majú 12,6 čiže 12 600 m2rozlohu. A najväčší 21-tisíc m2. Priatelia, to sú obrovské, obrovské rozmery.
Milí poslanci, poslankyne, toto vám musí okamžite začať svietiť kontrolka, že tento protokol, niekto musel ušiť na mieru. Pretože keď máte niečoho súčtovo rozlohu 59-tisíc m2,väčšiu 59,2-tisíc m2to vychádza. Má to byť štvorposchodová budova na výšku, tak nenaskladníte predsa len nejakú do rohu, predstavte si, že túto sálu by sme vybudovali pre štyroch ľudí, to je taká logika. Takúto obrovskú sálu, spravíte tu možnosť pre toľkoto sedačiek, toľkoto mikrofónov, všetko to tu prispôsobíte, ale využívať budete len tieto tri miesta. To nikto nerobí a už vôbec to nerobí človek, ktorý sa riadi biznisovým pravidlom, to znamená, že všetko podriaďuje, každý jeden parameter tomu, aby dosiahol zisk. Čiže on, ten projekt, musí dávať biznisovo brutálne zmysel, nebudú využívať z obrovských skladov len rohy, kde naskladnia zopár kamiónov niečoho, aby to splnilo limit. Tie sklady budú praskať vo švíkoch, to bude plné. Garantujem vám, že to bude niekoľkokrát do roka plné, pretože ak sa trend s batériami a s elektromobilitou bude ďalej tlačiť dopredu, tak ako sa tlačí, tak tie sklady nielenže budú plné, ale ešte budú musieť dostavať ďalšie, a to nebudú len týchto päť skladov, ktoré som vám teraz povedal, lebo to stále čítam z projektu, ktorý je o tej jednej fáze. Tá prvá fáza má byť na 20 GWh. Tam má byť batériu a fabrika na 40 gigawatthodín! Týchto skladov tam bude10 a budú praskať vo švíkoch.
A teraz mi povedzte, že na toto nechcete mať špeciálny tím hasičov, že na toto nechcete mať vybudovanú špeciálnu nejakú rezerváreň vody, aby ste to hasili, keď sa tam nastane nejaká katastrofa, že na toto nechcete mať proste nejaké rozostupy presne posúdené, čo od čoho má byť ako vzdialené. Chcete to ako naša vláda? Lebo naša vláda to robí tak, že Ctrl C, Ctrl V, do Šurian, vybavené! Musíme ísť ďalej, ideme. Zamestnanosť, zisky, dane, odvody, všetko nám to bude k štátnemu rozpočtu dobré, pretože máme konsolidáciu, potrebujeme teraz inak príjmy, pretože rozprávky o tom, ako nejaká predchádzajúca vláda tu zhumpľovala verejné financie. Táto vláda (povedané so smiechom) robí dvakrát taký dlh, by sa dalo povedať. Nominálne 7 mld. Povedzte mi za históriu republiky, nikto taký nezaťal ako teraz Robert Fico.
Tak preto potrebujú, pretože im to nevychádza, lebo sú proste renty, lietadlá s koženými sedadlami, všeličo sa tu schvaľuje, kupuje, nakupuje. Brutálne limuzíny si nechal minister Šutaj Eštok vytopiť, keď sú povodne v Bratislave. Je to tam fuk, druhé kúpime hneď nové. Milióny tu lietajú len tak hore-dole. Také nehospodárne nakladanie s majetkom štátu. Tak jasné, tak potom ja sa nečudujem tomu, že niekto dostal povel, že musíš ísť aj cez mŕtvoly a musíš ohnúť každý protokol, a všetko si to dať pripraviť, lebo proste jednoducho tie peniaze do rozpočtu treba.
Akurát, že toto tu už neni sranda. Toto neni o tom, že zostane nejaká mláka chemického odpadu niekde nedoriešená. Toto bude druhý najväčší závod, resp. druhý najväčší priemyselný park na Slovensku, na západnom Slovensku a bude práve kvôli tomuto strategickému investorovi v tejto baterkárni. Nechcete to mať v poriadku? Ja chcem, ja by som bol najradšej, keby to bolo všetko v poriadku. Zatiaľ som nedospel k názoru, že by sa to nedalo postaviť v súlade so všetkými našimi normami a požiadavkami. Myslím si, že je to možné, akurát že my vlastne nevieme, že na čo máme našiť tie opatrenia. My vlastne nevieme, čo máme riešiť, keďže vlastne tu sa všetci tvária, že tu sú nejaké generické čísla. To je také v poriadku. A tu už sa kopú základy priemyselného parku, ale minister Taraba, ten má čas, ten má čas na všetko. Ten ešte stále nedoriešil veľkú EIA, ktorá je v záujme všetkých ľudí na Slovensku, aby bola, všetkých. Nielen tých, ktorí tam žijú.
Takže pre tých, ktorí neviete, koľko je to 59-tisíc m2, tak vám poviem parameter, ktorý sa používa veľmi často. Futbalové ihriská, 7 futbalových ihrísk, alebo ináč, 14 futbalových ihrísk len skladu, len toho, čo bude na sklade. Nie toho, čo bude vo výrobe, nie toho, čo bude niekde inde. Toto je len to, čo bude na sklade. Čiže 60-tisíc m2, 4 m do výšky, čiže 120-tisíc m2, 13 m do výšky, tak. To budú priestory, kde sa bude všade nachádzať to, čo treba spočítať, tú fabriku, z môjho pohľadu, keď som sa na to pozrel len svojimi očami, je stopercentne potrebné zaradiť do kategórie B tohto zákona, to znamená tých prísnych, tej prísnej kategórie, ktorá nám presne nalinajkuje presne tie rozostupy a všetky možné tie požiadavky, a to teraz ani nejdem prejsť tu vymenovávať, aby som nespravil nejakú chybu v jednom slovíčku a nehodil celú túto rozpravu potom niekde do koša, lebo ma chytí za jedno slovíčko. Čiže na pointu sa treba pozerať. Je to 30 Lidlov. Chodíte nakupovať?
Poznáte nákupný priestor v Lidli a teraz ja nehovorím o Lidli, len o tej predajni, kde prídete, že si zoberiete košík a prejdete cez nejakú maličkú chodbu, a potom tam ste v tom, ja hovorím ešte o tom sklade, ktorý je za tým. Keď som si pozrel na mape katastra, že akú rozlohu má ktorýkoľvek ľubovoľný Lidl, tak som našiel, že okolo 2-tisíc m2, tak 30 Lidlov, 60 dokopy s tými fabrikami, keď to zrátam. 60 Lidlov by ste si mali predstaviť, keď si chcete predstaviť, že koľko tu bude toho naskladneného, čo treba zvážiť a čo treba poriadne a seriózne dopočítať a presne tomu našiť na mieru tie opatrenia, aby to spĺňalo všetky náležitosti a chránilo nielen životné prostredie, ale hlavne zdravie a život ľudí v tom regióne.
Alebo 15 Kauflandov. Kaufland je už väčší, hej, čiže 15. Som si pozrel taký priemerný Kaufland má 3 až 5-tisíc m2. Keď zohľadníte tie fabriky dokopy, tridsať, 30 velikánskych predajní aj so zázemím vzadu, s celým tým skladom, ktorý tam majú 30 Kauflandov by ste dali vedľa seba, aby ste si to vedeli predstaviť, čo to je za nehoráznosť, a niekto nám spraví protokol a povie, že to je v poriadku. To vychádza, to je v pohode. Ja som si pozrel, lebo to si viete pozrieť aj vy, je to verejne dostupné, všetky tie podniky, ktoré idú podľa tohoto zákona a musia mať opatrenia, aby nedošlo k priemyselnej havárii, majú svoje projekty, pravidelne sa tam robí revízia a viete si to pozrieť na webe. Všetky ich tam nájdete, viete si ho vytiahnuť, ktorúkoľvek fabriku, ktorá ide podľa tohoto zákona. Pozrel som si jednu takú z môjho regiónu v Žarnovici.
Tak to je maličká fabrika, ktorá by možnože do dvoch Kauflandov sa vošla. Používam to naschvál, aby ste si to vedeli predstaviť aj tí, ktorí sa neorientujete v týchto problematikách. Majú tam proste materiálu toľko, že spĺňajú a idú podľa tohoto zákona. A niekto tu ide naskladniť 60 obrovských hál, ktoré používa Kaufland ako predajňu, 60-tisíc m2 zaprace rôznymi horľavými materiálmi a povie, že on nepotrebuje spĺňať žiadne špeciálne opatrenia, on tak normálne tak prejde ako 90 % všetkých ostatných fabrík si celým tým procesom a on je v pohode. To je, tak to je, teraz to tak je. Aspoň sa nám to snažil povedať predkladateľ tohoto zámeru, Šurany Industrial park, keď ho písal, pretože na toto on dostal, on na toto dostal pečiatku z úradu, ktorý mal povedať – nie, stop, buď vypustíš celú tú fabriku stadiaľ, alebo napíšeš, že sú to generické čísla, alebo nijaké vyjadrenia nedáš, lebo tu neni napísané, že to je tak, že približne alebo možno, alebo minimálna miera niečoho, čo bude. Tu sa to tvári, že to tak bude.
Tuto niekto napísal normálne s plechovou tvárou, že toto bude takto tá fabrika a takto to bude vyzerať, takéto vstupy tam budú, výstupy a vlastne to nepotrebuje nič spĺňať. To je na posmech. (Povedané so smiechom.) Čiže protokol o tom, či sa to má zaradiť, alebo nezaradiť je za mňa napísaný účelovo. Teraz by ste si ešte povedal, kolega, tu si na to vytvoril svoj vlastný názor ako poslanec.
Viete, na čo som prišiel tento týždeň? Že sa našiel iný odborník, ktorý má rovnaké štemple ako tento, všetky pečiatky, ktoré potrebuje mať na to, aby to vedel posúdiť, a čuduj sa svete, viete, čo povedal ten človek, a spravil na to normálne alternatívny, odborný posudok, lebo mu záležalo na tom regióne, už sa nemohol na to pozerať, niekto ho zjavne oslovil, že prosím ťa, daj nám posúdenie, ináč to vôbec nie je vôbec lacné, to stojí tisíce eur, také niečo vypracovať. A on však aj advokáti pracujú pro bono, čiže keď vidia, že síce tam neni ten kapitál, ale je to v záujme spravodlivosti aj tu by sa také niečo mohlo stať aj stalo, že človek, ktorý je odborník na danú problematiku a vidí, že je to v záujme tých ľudí v regióne a životného prostredia aj nás ako štátu, tak prišiel a povedal – idem to posúdiť. A viete, čo povedal? Presne to isté, čo som vám povedal ja teraz. Pozrel sa na tie kapacity tých skladových priestorov a povedal, že to je úplne jedno, či generické, negenerické čísla, či tam bude naskladnené tak, alebo onak, či toľko tisíc ton, alebo onoho tisíc ton, už len z tých čísel, ktoré majú rozlohu tie haly, tak tam malo ísť povinne do toho posúdenia.
Dokonca to malo ísť do integrovaného posudzovania, ešte prísnejšie posudzovanie to malo spĺňať. Keby tam existovalo v tom protokole nejaké ďalšie písmeno, nielen A, alebo B, keby tam bolo C, D, E, F, tak by to spadlo aj do toho efka. Také obrovské množstvo materiálov tam bude, taká obrovská fabrika to bude. Taká obrovská časovaná bomba, keď sa zanedbajú opatrenia, to bude. Všetky písmená, ktoré by ste si navymýšľali, bolo by to v tom poslednom, pretože ukážte mi fabriku, kde toho bude viacej. To je jedna z najväčších fabrík na Slovensku s takým obrovským množstvom horľavého materiálu, ťažko uhasiteľným. A my sa tvárime, že to nespĺňa ani základné požiadavky toho, čo máme, chápete, že my máme zákon na to, aby sme sa bránili voči takýmto veciam, aby sme si to nastavili správne, my ho obchádzame. Prečo si to robíme? Prečo? Kto môže mať záujem na tom, aby toto obišiel? Kto môže mať záujem na tom, aby obišiel bezpečnosť? Veď... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)