20. schôdza

28.6.2011 - 13.7.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:18 hod.

Ing.

Ladislav Lazár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:07

Peter Markovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Kolega Ondruš síce avizoval, že príde, ale nebude počuť naše, pravdepodobne, a možno áno, faktické pripomienky. No hovoril o obavách z vernostného systému. Povedal, že môj argument o výhodnosti pre poistenca je logický a správny, ale len na prvý pohľad, len na prvý pohľad je správne, že po rokoch toho, ako si liekový reťazec navzájom ponúkal zľavy a zarábal na verejných zdrojoch v slovenskom zdravotníctve, by mal ponúknuť zľavy aj pacientom. Aká bola jeho námietka? Jeho druhý pohľad, podľa ktorého by mali pacienti, sa mali vynechať z možnosti získať lacnejšie lieky. Podľa neho vernostný systém bude viesť k následnému nežiaducemu javu, a to, že pacienti zlákaní zľavami budú chodiť do nekvalitných lekární, kde im vo vidine zisku budú dávať nekvalitné lieky. No prirovnal to k pančovanej bryndzi či k iným menej kvalitným potravinám, ktoré si musia kupovať chudobní slovenskí občania. No pravdepodobne ako dôsledok minulých štyroch rokov. No, žiaľ, regulácia liekov výrobného procesu, distribúcie, správnej lekárskej praxe je taká dôsledná, podrobná, že nie je možné, aby v slovenskej lekárni dostal niekto nekvalitný liek, to by musel pán poslanec vedieť. v žiadnej slovenskej lekárni, či už v tzv. sieťovej, či nesieťovej. Lieky na náš trh sa dostávajú až po splnení náročných kritérií, ale to by musel pán poslanec vedieť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:07 hod.

Mgr.

Peter Markovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:09

Darina Gabániová
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pán poslanec politologicko-sociologicky vyjadril svoj postoj k predkladanej novele zákona. Vo všeobecnej rozprave má na to právo každý člen zákonodárneho zboru, pán minister.
Ďakujem. Ja len ako útechu... Za včerajšok.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:09 hod.

MUDr. PhD.

Darina Gabániová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:10

Ladislav Lazár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Ja by som reagoval na pána kolegu Ondruša, on tam v podstate spomenul takisto, že celý ten legislatívny proces je pomerne zvláštny. My sme tu už spomínali, že je tam cez tisíc pripomienok, ale to nie je jediná zvláštnosť, ktorá sa v tomto procese objavuje. Treba povedať, že politicky je veľmi asi nevhodné a zvláštne, ak najväčším presadzovateľom a pretláčateľom tohto zákona je poslanec, ktorého manželka spoluvlastnila nemocnicu v Košiciach, ak je poslanec, ktorého asistent, myslím tým poslanecký asistent, vlastní lekáreň v areáli centra, ktorého bol poslanec predseda predstavenstva, a takisto samozrejme politicky veľmi, veľmi asi nevhodné, ak takýto poslanec sám sebe pridelí spravodajcovanie k tomuto zákonu, aby mohol vstupovať do rozpravy. Ja verím, že tento zákon bude prepracovaný, dopracovaný tak, aby slúžil obyvateľom tejto republik, a nie iným záujmovým skupinám.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:10 hod.

Ing.

Ladislav Lazár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:11

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Mne je naozaj ľúto, pán podpredseda, že musím zbytočne preťahovať čas, ale, žiaľ, diskusia o tomto zákone už stratila racionálne jadro. Kolegovia pán poslanec Raši a pán poslanec Lazár trošku odišli od tejto reality, venujú sa všetkému možnému, čo je najhoršie, dosť intenzívne klamú vo svojich vystúpeniach. Ale myslím, že práve to je ich cieľ, práve to je ich cieľ, aby sme sa teraz venovali partikulárnym záujmom a týmto potyčkám, aby nás tu obviňovali z nejakých nezmyselných poloprávd, ktoré si vymýšľajú. O tom, ako rozumejú problematike predpisovania účinnej látky a vernostných zliav v lekárniach v strane SMER, myslím, že najlepšie vypovedalo vystúpenie pána poslanca Ondruša, ktorý si lieky mení a zamieňa s pančovanou bryndzou a obáva sa, že vernostné zľavy v lekárniach by mohli viesť k tomu, že pacienti uprednostnia pančované lieky ako pančovanú bryndzu pred dobrými liekmi, ktoré sú v lekárniach, kde zľavy nie sú. Tak viete, keď toto je zdravotnícka politika strany SMER, nemám k tomu viac čo dodať. Keď pán poslanec Raši, ktorý bol ministrom, ministrom vlády Slovenskej republiky povereným vedením rezortu zdravotníctva, nevie, že predkladaciu správu k zákonu píše ministerstvo zdravotníctva, spolu so zákonom ju schvaľuje vláda a nie predseda Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Keď pán poslanec Lazár, ktorý je ale v parlamente krátko, teda naozaj za ten rok nepochytil ešte všetky grify, čo predviedol aj včera, keď bol presvedčený o tom, že sme tento zákon pred prvým čítaním už prerokovali, nevie, že spravodajcom sa človek stáva tak, že ho schváli uznesením výbor Národnej rady, že môže spravodajcovať k zákonu. Viete, nemám chuť ďalej predlžovať túto diskusiu a rozprávať sa na tejto úrovni, pretože cieľom našich kolegov v SMER-e nie je, aby boli lieky lacnejšie, nie je, aby ľudia doplácali menej, nie je, aby ľudia dostávali zľavy v lekárňach, ale je bezbrehé obviňovanie predstaviteľov vládnej koalície z nezmyselných konštrukcií z dôvodu, aby sa odpútala pozornosť od podstaty veci. Aby sa odpútala pozornosť od toho, že táto vláda sľúbila občanom v programovom vyhlásení vlády lacnejšie lieky, sľúbila nižšie doplatky a rok nerobí ministerstvo zdravotníctva nič iné, ako hľadá riešenia, ako dosiahnuť tento cieľ.
A chcem vás uistiť pán poslanec Raši, aj pán poslanec Lazár, aj keď máte veľmi hlboké sociálne cítenie a radi o ňom tárate, za vašej vlády doplatky na lieky rástli a za tejto vlády budú doplatky na lieky klesať aj preto, lebo sme napríklad zaviedli v zákone o zdravotných poisťovniach maximálnu hranicu na doplatky. Aj preto, lebo táto vláda chráni najcitlivejšie skupiny. Táto vláda urobí všetko pre to. A vy nás môžete ďalej kľudne obviňovať vašimi nezmyslami, len, prosím vás, tie prirovnania s vernostným systémom a pančovanou bryndzou už nepoužívajte.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

7.7.2011 o 9:11 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:15

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Novotný, ja viem, kto píše dôvodovú správu. Dokonca, aj keď som bol ja minister zdravotníctva, tak sa dôvodové správy písali na ministerstve, a tým, že som povedal, že tú dôvodovú správu píše niekto vám blízky, tak som to myslel tak, ako som to hovoril. Lebo pán minister by takúto dôvodovú správu určite z rúk nepustil, keby mu ju niekto nepodstrčil.
Rád by som sa vrátil ale naozaj ku manipulácii s informáciami, ktoré, pán predseda, ste povedali, pretože, opakujem, keď hovoríme o doplatkoch, musíme hovoriť o doplatkoch na jedno balenie lieku, pretože keď sa v roku 2010 oproti roku 2011 odlieči o tretinu viacej pacientov a predpíše sa o 11 mil. kusov viacej liekov, je logické, že sumár doplatkov v absolútnom čísle musí byť väčší, ako keď sa tých liekov napísalo o niekoľko miliónov menej. Preto sa zavádza parameter výšky doplatku pacienta na balenie lieku, čo je myslím logický parameter, pretože je jediným objektívnym parametrom, pretože hovorí sa o tom, koľko pacient zaplatí za jedno balenie lieku. A tento údaj, toto číslo bolo nižšie, keď končila bývalá vláda svoju funkciu, ako je to teraz.
A ďalšie číslo. Keď hovoríte o tom, čo robí vláda pre pacientov, tak vám doporučujem, aby ste si začali čítať médiá, ktoré pracujú s oficiálnymi štatistickými dátami, kde každý týždeň vychádza informácia o tom, o koľko v porovnaní s predchádzajúcim obdobím narástli doplatky za ten či onen liek, napríklad lieky na hypertenziu, lieky pre kardiakov či lieky pre takmer pre akékoľvek ochorenie. Čiže doplatky na lieky v súčasnom období pre pacientov rastú, a to je fakt. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:15 hod.

MUDr. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:17

Peter Kalist
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja len som chcel kolegu podporiť. Skutočne si myslím, že snaha, že základnou snahou tohto zákona je naozaj, keď už nie zlacniť, tak aspoň zastaviť ich zdražovanie. A keď už tu sa spomínali čísla, zhodou okolností, aj keď to bude vyzerať, ako keby som nereagoval na predrečníka, ale ja to som to aj tak chcel povedať, za ministra Valentoviča išli ceny liekov prudko hore. Každý mesiac približne o 20 % stúpala spotreba liekov, v absolútnych číslach 1,15 mil. eur mesačne. A k číslam naspäť. V roku 2009 pacienti zaplatili za lieky - ako v globále, proste všetko, čo zaplatili za doplatky za lieky, to značí bez ohľadu na to, či bola väčšia alebo menšia spotreba - 20,7 % viac ako v roku 2006, takže inflácia bola. A od roku 2006 do 2009 za toto obdobie bola inflácia 9,8 %, to značí, že dvakrát rýchlejšia ako inflácia. A tých 10 miliónov alebo 11 miliónov balení, to je zase otázka, že akým spôsobom to je. Ale vlastne to nereagujem na predrečníka, tak nič. Tak potom to poviem inokedy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:17 hod.

MUDr. MPH

Peter Kalist

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:18

Ladislav Lazár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Pán kolega Novotný, viete celý čas, myslím si, že my neodpútavame pozornosť, len poukazujeme na to, že akým spôsobom vznikal tento zákon, aké sú motívy vzniku tohto zákona, kto ho predkladá, kto ho pretláča a čo ho teoreticky môže viesť k tomu, že takýmto spôsobom ho pretláča. Narážame na to, že to je asi politicky nevhodné, ak to robia konkrétne osoby, tak ako sme to uviedli. Fakta, ktoré uvádzame, sú fakta a nie sú to vymyslené údaje.
A môžete zvyšovať hlas, môžete nás obviňovať, môžete vy odpútavať pozornosť, to je samozrejme vaše právo, ale jedna vec je pravda a nezmeniteľný fakt. Tento zákon určite nepomáha malým lekárnikom. Tento zákon určite povedie k tomu, že v konečnom dôsledku dôjde buď k zániku, alebo ku skúpeniu alebo odkúpeniu väčšími skupinami, resp. väčšími reťazcami lekární týchto malých lekární.
A následne budú tieto veľké skupiny rozhodovať o tom, aký liek sa bude predávať, za koľko, akým spôsobom sa bude distribuovať v tejto distribučnej sieti. Čiže pacient sa v konečnom dôsledku stane rukojemníkom veľkých sietí lekární. A na to poukazujeme. A myslím, že v tom zákone je tam viacero faktov, ktoré potvrdzujú toto naše tvrdenie. A ja skutočne, aj vzhľadom na to, že počúvam v pléne, a nielen to, čo hovoríme teraz nahlas tu, ale aj v zákulisí, si myslím, že tento zákon ešte napriek tomu, že má tisíc pripomienok, dostane ďalšie zásadné pripomienky tak, aby nepoškodzoval občanov Slovenskej republiky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:18 hod.

Ing.

Ladislav Lazár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:20

Peter Markovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Novotný, ja musím s tebou súhlasiť, že, žiaľ, táto debata skĺzla do úplne inej, len nie odbornej roviny, ale to pravdepodobne je dôvod taký, že opozícii dochádzajú argumenty a vyťahuje naozaj všetko možné len nie to, čo reálne zaujíma našich občanov, a to, čo reálne vie pomôcť. Lebo myslím, že na to tu sedíme. Je preto dôležité asi opätovne pripomenúť, že sme zaviedli limit na spoluúčasť na doplatky a teraz je na stole návrh, prostredníctvom ktorého chceme znížiť doplatky prostredníctvom generickej preskripcie, lebo až tretinu doplatkov by pacienti nemuseli platiť, ak by získali lacnejšie generikum. Na stole je teda návrh, ako sprístupniť pacientom lacnejšie lieky a strana SMER - SD je proti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.7.2011 o 9:20 hod.

Mgr.

Peter Markovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:21

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, páni poslanci, som rád, že pán poslanec povedal, že vráťme sa k faktom, pretože naozaj vráťme sa k faktom.
Dnes sme si vypočuli, aj včera, aj minulý týždeň, množstvo podnetov k tomuto zákonu o lieku, žiaľ, mnoho z týchto podnetov bolo k predchádzajúcim verziám zákona a nie k zákonu, ktorý bol predložený do Národnej rady. To boli faktické poznámky alebo poznámky do rozpravy, či už opozičných poslancov alebo aj niektorých koaličných, žiaľ, ale hlavne opozičných poslancov.
Teraz na vysvetlenie mi naozaj dovoľte sa dotknúť a držať niektorých faktov, aby sme skutočne pravdivo pomenovali význam tohoto zákona, význam toho, že chceme, aby pacienti sa dostali k nižším doplatkom, či už formou predpisovania účinnej látky alebo možnosti dať zľavu v lekárni a tak ďalej. Nepodporením tohto zákona, vážení páni poslanci, sa skutočne otvorene staviate proti pomoci našim pacientom a staviate sa za zachovanie zisku lekární a farmaceutických spoločností.
Poďme k týmto faktom. Fakt číslo jedna - odborný zástupca a jeho znížené, alebo možné znížené kontrolné mechanizmy, ako tu bolo zaznené v predchádzajúcich dňoch. Je skutočne zavádzajúce tvrdenie, že by sme znižovali kritériá alebo zľahčovali kritériá na činnosť odborného zástupcu. Skutočne je dôležité si pozrieť súčasné znenie zákona, pretože akákoľvek zmena v osobe odborného zástupcu sa oznamuje orgánu, ktoré povolenie vydal, a ten sa administratívne odbremeňuje, to znamená napĺňame aj týmto programové vyhlásenie vlády, že znižujeme administratívnu náročnosť jednotlivých úkonov.
Bude zabezpečená naďalej povinnosť oznamovať zmenu a orgán, ktorý povolenie vydal, rozhodne. Zároveň, čo je nové a čo doteraz nebolo ani v minulom zákone, Národné centrum zdravotníckych informácií bude viesť na svojom webovom sídle verejnú dostupnú databázu všetkých odborných zástupcov, lebo v súčasnej dobe, keďže táto databáza nefunguje, nie je možné vidieť, či náhodou odborný zástupca x nie je pre dve lekárne alebo pre nejaké iné spoločnosti.
Náhradný odborný zástupca - fakt číslo dva. V rozprave zazneli tvrdenia, že náhradný odborný zástupca, je možné ho v podstate ustanoviť kedykoľvek a na akokoľvek dlho. Nemožno s týmto súhlasiť, pretože píše sa v tomto zákone v § 5 ods. 4: Ak odborný zástupca prestal vykonávať činnosť, držiteľ povolenia určí náhradného odborného zástupcu. Pod pojmom prestal vykonávať činnosť - znamená strata odborných predpokladov, rozviazanie pracovného pomeru alebo smrť odborného zástupcu, či iné dôvody, na základe ktorých náhle alebo neočakávane prestal. Toto nás viedlo k tomu alebo tento paragraf viedol k tomu, že naozaj stávalo sa v niektorých lekárňach, že odborný zástupca skutočne buď zomrel, alebo odišiel, alebo teda niečo sa mu stalo a takáto formulácia bola potrebná, pretože v súčasnej dobe nie je v zákone.
Kde je v zákone, páni poslanci, napísané, že náhradný odborný zástupca sa môže určiť kedykoľvek? Táto úprava, naopak, jednoznačne zabezpečuje nepretržité ustanovenie odborne spôsobilej osoby, či už odborného zástupcu alebo náhradného. A to, čo je veľmi podstatné, je to, že tento náhradný odborný zástupca sa určuje na šesťdesiat dní maximálne. Čiže opakované využitie nie je možné a toto ustanovenie je podobné aj v iných európskych krajinách, napríklad v Írsku, Portugalsku, Švédsku alebo vo Veľkej Británii.
Po tretie, odborná spôsobilosť a dĺžka praxe. Dĺžka odbornej praxe lekárnika je tri roky. Opakujem, tri roky. Všetky tvrdenia, ktoré tu boli minulý týždeň alebo tento týždeň, že to boli dva roky alebo snaha. Je to tri roky a požiadavky na odbornú spôsobilosť sú rovnaké ako v doteraz platnom zákone. Áno, v tomto prípade sme počuli a vypočuli si pripomienku Slovenskej lekárenskej komory, ktorá tri roky chcela zachovať, a vyhoveli sme im.
Pýtam sa vás, pán poslanec Raši, keď ste nespokojný s dĺžkou praxe lekárnika, prečo ste ju za vaše minulé funkčné obdobie ani raz nepredĺžili alebo nezmenili, ktoré bolo v minulosti? Podotýkam aj jedno, aj vtedy platila generická substitúcia a vyhovárať sa teraz na iný stav, je skutočne neopodstatnené.
Z pohľadu ministerstva aj z pohľadu Slovenskej lekárnickej komory sú tri roky praxe postačujúce na to, aby mohol zastávať funkciu odborného zástupcu a nie je potrebné toto obdobie v súčasnosti navyšovať.
Požiadavka na opätovné zaradenie atestácie, ako tu bolo zaznené. Požiadavke na znovuzavedenie atestácie v súčasnosti nie je možné vyhovieť preto, pretože v Európskej únii nie je ani jeden špecializovaný odbor pre odbor lekárenstvo, len pre odbory lekárske. Čiže vyžadovanie špecializácie pre farmaceutov, ktoré vykonávajú funkcie odborného zástupcu, nie je možné, pretože mnohé členské štáty nemajú zavedený systém postgraduálneho vzdelávania a podľa Smernice o uznávaní odborných kvalifikácií č. 36 Európskeho spoločenstva možno vyžadovať od farmaceutov len diplom, prípadne doklad o dĺžke odbornej praxe. Ako som povedal pred chvíľkou, odborná prax je stanovená na tri roky. Znovuzavedenie atestácie ako podmienky by znamenalo porušenie smernice 2005/36 a k tomuto kroku ministerstvo určite nepristúpi.
Čo sa týka vernostného systému, poviem pár faktov. Vernostný systém alebo systém poskytovania zliav je opatrenie, ktoré naozaj je v prospech pacienta. Počuli sme tu, že lekáreň by nemala dávať žehličky, lekáreň by nemala dávať niektoré iné nejaké benefity. A a práve toto je nástroj, ktorým zavádzame poriadok. Práve toto je nástroj, ktorým chceme bojovať práve proti takýmto nekalým praktikám, ktoré sa dnes dejú.
A treba si naozaj pozrieť zákon, a tam je napísané, možné je dávať zľavu z doplatku. Zľavu z doplatku a žiadne iné materiálne alebo iné výhody. Je pravdou, že pôvodný návrh, ktorý bol predložený pozmeňujúcim poslaneckým návrhom na začiatku tohoto roku, bol vrátený s pripomienkami prezidenta, ale ministerstvo celý návrh prepracovalo tak, aby bol v súlade s požiadavkami prezidentskej kancelárie, ktorá okrem iného nenamietala samotný fakt, proces a opatrenie, čiže pomoc pacientom, ale iba technické špecifikácie.
Páni poslanci, je podľa vás správne, aby v celom liekovom reťazci naozaj bola možná poskytovaná zľava, ale pacient z tejto zľavy nemohol profitovať? Prijímame dnes zákony na to, aby sme zvyšovali zisky lekárňam, alebo aby sme pomohli pacientom? Odmietam akékoľvek úvahy o konflikte záujmov. Povedzte mi, aký je to konflikt záujmov, keď lekárni znižujeme zisk a lekáreň má možnosť znížiť tento zisk?
Slovenská lekárnická komora vyžaduje vypustenie ustanovení o zavedení vernostného systému a argument, ktorý používa, je, že tieto vernostné systémy nezohľadňujú ani štandardy modernej farmácie a vývoj v Európskej únii, a táto aktivita potlačuje komerčné aktivity v lekárenstve.
Vážení páni poslanci, prečítam vám jednu veľmi zaujímavú stať z materiálu, ktorý pripravilo takzvané Družstvo lekární. Ako je všeobecne známe, dneska Slovenská lekárenská komora je stavovská organizácia, ktorá zastrešuje zhruba tritisícsedemsto členov v povolaní farmaceut a toto Družstvo lekární združuje majiteľov lekárni, ktorí nie sú v sieťach, ale ktorí sú dnes farmaceuti. A budem citovať: "Družstvo lekární je združenie lekárnikov, majiteľov lekárni, ktorým nie je ľahostajný ich osud. Cieľom tohto vzniku, tohto družstva, pardon, je obhajoba ekonomických záujmov jeho členov, aby tak mohli lepšie obstáť v konkurenčnom boji." Ďalej citujem: "Bonusové podmienky každej lekárne u zmluvného distribútora sú naozaj exkluzívne. Nezanedbateľnými výhodami sú aj upravený reklamačný poriadok alebo možnosť získať úver za výhodných podmienok. Prostredníctvom dvornej distribučnej spoločnosti dokážeme zabezpečiť priame dodávky portfólia niektorých partnerov Družstva lekární do lekární. Zaujímavosť tohto modelu spočíva v následnom bonuse vo výške marže distribútora. Ponuka, ktorá sa nedá odmietnuť." Toľko, koniec citátu, z textu, ktorým Družstvo lekární pozýva zvýšiť počet svojich členov.
Takže sa znova pýtam, je namieste hájiť záujmy a zisky lekárni, alebo záujmy a úsporu pacientov? Je namieste získavať a možnosť získavať všetky zľavy a výhody od iných, ale nemať možnosť ich dobrovoľne uplatniť voči pacientovi? Zákon je napísaný tak, aby bol v prospech pacienta. A my toto skutočne nikdy nedovolíme.
Poďme k ďalšiemu faktu. Generická preskripcia, alebo preskripcia, predpisovanie účinnej látky. V návrhu zákona sa ukladá lekárom povinnosť predpisovať lieky s uvedením názvu liečiva. A to, čo sme vyrokovali so Slovenskou lekárskou spoločnosťou a s komorou, skutočne je kompromis, ktorý vznikol práve na prechodné obdobie, kým bude zavedený na Slovensku elektronický systém alebo elektronická zdravotná karta. A ten kompromis je, že lekár môže na recept napísať obchodný názov lieku, ktorý lekár odporúča. Lekárnik je následne v lekárni povinný vydať pacientovi najlacnejší dostupný liek z pohľadu doplatku pacienta.
Pani poslankyňa, hovorili ste včera, že človek za prepážkou bude rozhodovať o liečbe. Ste lekárka, myslím si, že toto je skutočne zavádzajúce. Viete, že keď napíšete na recept ampicilín, žiadna lekáreň na Slovensku nemôže a nevydá iný názov, penicilín, metronidazol alebo iný liek. Čiže toto, že bude človek za prepážkou rozhodovať o liečbe, naozaj nie je pravda. Ak lekár považuje z medicínskeho hľadiska výdaj náhradného lieku za nevhodný, vyznačí na rubovú stranu lekárskeho predpisu názov liekov, ktoré zakazuje vydať. Návrh zákona umožňuje odmietnuť vydanie najlacnejšieho lieku a umožňuje pacientovi výber drahšieho lieku s vyšším doplatkom pacienta. A táto možnosť predstavuje najmä pri dnešnej existencii referenčného systému úhrad oprávnenú možnosť pacienta mať na výber a podporujeme tým úlohu pacienta v rozhodovaní v zdravotníctve.
To, čo je nové v zákone, je to, že zdravotné poisťovne budú mať súčasne povinnosť informovať predpisujúceho lekára o tom aký konkrétny liek bol pacientovi vydaný minimálne jedenkrát za mesiac. Zazneli tu určité úvahy, že jedenkrát za mesiac je málo. Pýtam sa vás, ako je to dnes? Ak dovolíte, budeme reagovať aj na tú včerajšiu babku, ktorá berie tablety dvadsať rokov. Tu mám zoznam liekov z poisťovne, ktoré boli vydané konkrétnym pacientom. Ak dovolíte, prečítam dvoch, troch z nich. Osemdesiattriročná žena, február, liek na zníženie cholesterolu, čo jej bolo napísané: február - atoris, marec - tulip, apríl - atoris, ďalší mesiac - larus, ďalší mesiac - torvacard, ďalší mesiac - larus. Každý mesiac iný liek. Zoznam týchto liekov je tu, ja samozrejme vám ho dám k dispozícii. Každý mesiac iný liek.
Dnes je to ako? Vie ten lekár, čo mu bolo vydané, vydané pacientovi, aký liek? Vie lekár dnes, alebo pacient, keď pôjde k lekárovi na Kramáre, a recept si vyberie v nejakom obchodnom centre, ktorý liek mu bol vydaný? Nevie. A práve toto chceme, aby bolo, táto informovanosť lekára, aby bola trošku vyššia, aby bola do času, keď bude elektronická zdravotná karta, aby bola skutočne zachovaná a zvýšená informovanosť o liečbe. A preto zavádzame povinnosť informovať poisťovňu, a teda povinnosť informovať lekára poisťovňou o všetkých liekoch, ktoré boli vydané.
Pán poslanec Raši, opýtam sa vás, či ste v roku 2009, keď ste zavádzali kampaň pod názvom Lieky šetria, klamali pacientom, alebo im klamete dnes. Vtedy ste tvrdili, citujem, na stránke máme liekovú kalkulačku, kde si ktokoľvek môže napísať liek, ktorý užíva, a kalkulačka mu ukáže, koľko má doplácať, a zároveň aj ostatné lieky v danej kategórii, čiže aj lacnejšie varianty. Vtedy bola generická náhrada v poriadku, a dneska nie je? Vtedy vám nevadilo, že pri generickej substitúcii je dĺžka praxe lekárnika tri roky a dneska nie? Vtedy vám nevadilo, že zodpovednosť za liečbu a výdaj liekov je daná jasnými pravidlami legislatívnymi v päť-sedem-osmičke a v päť-sedem-šestke a dnes sa na nej nič nemení a dnes je, pretože je postačujúca? Vtedy vám nevadili argumenty o nežiaducich účinkoch prídavných látok, duplicitne vydaných liekov a podobne? Vtedy sa pacienti edukovali o lacnejšej náhrade na základe vašej kampane, a dnes ich od nich odhovárate ničím nepodloženými výrokmi? Vtedy ste bojovali za to, aby pacient mal možnosť dostať sa k lacnejším a rovnako účinným liekom, čo je chvályhodné, ale dnes sa tých istých pacientov snažíte presvedčiť, že ich to zabije?
Tento proces bol konsenzuálne dohodnutý spoločne s petičným výborom Slovenskej lekárskej komory, Asociácie súkromných lekárov a ostatných stavovských organizácií. Akékoľvek spochybňovanie považujem za snahu o zavrhnutie predpisovania účinnej látky, ktorá takisto šetrí peňaženku pacienta.
Na záver, ak dovolíte, sa dotknem počtu pripomienok. Počet vznesených pripomienok k zákonu nemusí nič hovoriť o jeho kvalite, a bolo tu zaznené, že tento zákon je od roku 1998. Je to nový zákon a podotýkam na margo neakceptovania pripomienok a prečítanie si všetkých pripomienok, že akceptovali sme plne päťdesiattri percent a čiastočne plus akceptovaných bolo dohromady šesťdesiat percent pripomienok.
Upozorňujem, že predložený návrh je novým zákonom. Má dvestodvadsať strán samotného textu a tisícpäťdesiatpäť strán tabuliek zhody. To znamená, nie je pravdou tvrdenie, že tento zákon má pár strán a pripomienky majú oveľa viacej. Pozrite si nové znenie zákona, vážení páni poslanci. A zároveň upozorňujem, že množstvo pripomienok sa opakuje a opakovalo, preto považujem tie argumenty za veľmi tendenčné. A poviem jeden malý príklad, ktorý, pán poslanec, by som použil na margo vašeho zákona, ktorý ste predkladali v roku, za vášho ministrovania. Bol to zákon č. 581/2004 Z. z., do medzirezortného pripomienkového konania mal jedenásť strán a uplatnených pripomienok bolo tristoštyridsaťpäť, čo na stranu vychádza zhruba tridsaťjeden pripomienok. Ak by mal teda tento vami predložený návrh zákona dvestodvadsať strán, je možné, aby k nemu prišlo šesťtisícdeväťsto pripomienok. Ja hovorím naschvál takúto absurditu, pretože aj tá absurdita, ktorá bola použitá, je naozaj ničím nepodložené tvrdenie. Ak by som použil túto rétoriku, bol by tento vami predkladaný pôvodný, novela, pôvodná novela zákona bola nekvalitná a bolo potrebné celú ju prepracovať. Nechcem používať takú rétoriku. A ani si to nemyslím. Len prosím, skutočne venujme sa faktom k tomuto zákonu, nesnažme sa ovplyvniť verejnosť ničím nepodloženými tvrdeniami. A skutočne chcime, aby sa situácia v liekovej politike trošku stabilizovala.
Pojem prevádzkareň. Niekoľkokrát spomínaný pojem prevádzkareň je jednoznačne definovaný v § 2 ods. 32 ako priestor alebo funkčne prepojený súbor priestorov, v ktorých sa zaobchádza s liekmi alebo zdravotníckymi pomôckami. Páni poslanci, tento názov je názov, ktorý možno je v spojení so živnostenským zákonom, ale ja nechcem, aby sa v tomto spojení takto vnímal. Ide o vymedzenie priestoru, kde sa zaobchádza s liekmi. Nejde o charakteristiku lekární, pretože keď si pozriete § 7 ods. 1, je tam jednoznačne ustanovené, že lekáreň alebo výdajňa je zdravotnícke zariadenie. Čiže nemôžme si pliesť dva pojmy. A prevádzkareň je na účely tohto zákona jasne definovaná a vymedzená. Nemá žiadny súvis so živnostenským zákonom. Nebránime sa inému názvu, ale chcem vám povedať aj to, čo sme urobili. My sme dali Slovenskej lekárenskej spoločnosti na našom spoločnom jednaní 5. mája 2011, povedali sme im, skúste nájsť iný názov. Do dnešného dňa, za dva mesiace sme žiadny iný názov nedostali. Preto do zákona bol daný tento názov prevádzkareň.
A posledná vec, možnosť predpisovania lieku nezmluvným lekárom. Je treba si nalistovať naozaj zákon o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, pomôcok a potravín, pretože v tomto sa jednoznačne umožňuje udeliť príspevok za lieky predpísané nezmluvným lekárom. Vychádzame v ústrety Slovenskej lekárskej komore v tomto. A musím ale povedať, že táto problematika vecne a obsahovo spadá do zákona o rozsahu, a nie je dôvod, aby bola riešená v zákone. Toto bolo predložené a schválené na jednanie so Slovenskou lekárskou spoločnosťou a toto bolo akceptované.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dúfam, že som aspoň sčasti vysvetlil fakty a nepochopenia alebo tendenčné vyhlásenia, ktoré tu zazneli. A opätovne zdôrazňujem, že tento návrh zákona je v prospech pacienta. V prospech pacientov, ktorí doplácajú v súčasnej dobe zhruba stopäťdesiat miliónov eur a ktorí by si mohli v prípade, že si zvolia lacnejšiu alternatívu, ušetriť až tretinu svojich peňazí na lieky.
Preto vás znovu žiadam o podporu predloženého návrhu zákona v prospech pacientov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.7.2011 o 9:21 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:46

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť návrh zákona, ktorý vychádza z programového vyhlásenia vlády, v ktorom sa vláda zaviazala zvýšiť dostupnosť liekov pre obyvateľov vrátane nízkopríjmových skupín, zaviesť v liekovej politike taký systém úhrad, aby sa minimalizoval rast výdavkov na lieky a v neposlednom rade tiež zvýšiť transparentnosť procesov, procesov liekovej politiky a zaviesť do liekovej politiky inovačné regulačné nástroje. Predkladaný vládny návrh bližšie upravuje podmienky úradného určenia cien liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín a následne rozsah ich úhrad na základe verejného zdravotného poistenia. Kladie zvýšený dôraz na otázku nákladovej efektívnosti liečby uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia. Zavádza do procesu kategorizácie liekov inovatívne postupy, umožňuje vo vyššej miere využiť potenciál generických liekov na dosiahnutie úspory zdrojov verejného zdravotného poistenia. Súčasťou tohto návrhu zákona sú ustanovenia smerujúce k zvýšeniu transparentnosti procesov kategorizácie a cenotvorby a súčasne k podpore elektronizácie týchto procesov. Osobitne by som chcel zdôrazniť skutočnosť, že veľká časť v tomto materiáli navrhovaných opatrení bola navrhnutá už v návrhu systémových krokov na spomalenie rastu nákladov na lieky, ktorý prerokovala vláda a vzala na vedomie bez pripomienok dňa 23. marca 2011. Som presvedčený, že ak sa v praxi podarí myšlienky tohto vládneho návrhu zákona úspešne aplikovať, pôjde po dlhom čase opäť o skutočnú reformu politiky, takú, ktorú naše zdravotníctvo potrebuje.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vzhľadom na to, že predkladaný návrh zákona výrazným spôsobom šetrí verejné zdroje a zároveň zosúlaďuje kategorizačné procesy s európskou legislatívou, žiadame o podporu predloženého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.7.2011 o 9:46 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video