22. schôdza

6.9.2011 - 14.9.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

7.9.2011 o 18:59 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

18:32

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán podpredseda. Ak dovolíte, ja chcem len pripomenúť, že na pána ministra sme čakali zhruba 10 minút a nemal ani toľko slušnosti, aby povedal vám, pán podpredseda, aj nám, ostatným poslancom, že: „Prepáčte, páni poslanci, že som meškal.“ Isto mohol mať na to objektívne dôvody, preto nikto z nás neprotestoval, ale v slušnej spoločnosti treba povedať aspoň: „Prepáčte, páni poslanci, a prepáčte, pán podpredseda, že som meškal.“ Ďakujem pekne.
Skryt prepis

7.9.2011 o 18:32 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:32

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Krátko zareagujem. Vážení páni poslanci, vážené pani poslankyne, vážený pán predsedajúci, ospravedlňujem sa, že som prišiel neskoro. Meškal som, ale vyšiel som hneď, ako mi telefonovali. A nejako som... (Reakcia poslanca Podmanického.) By som chcel dohovoriť, pán poslanec, ja som vám neskákal do reči, keď ste hovorili. Ďakujem vám. To znamená, že akonáhle ma nejakým spôsobom zavolali, hneď som vyrazil. Čiže sa vám týmto ospravedlňujem.
Ale musím povedať jednu vec, že rozdiel medzi pánom poslancom Podmanickým, poslancom SMER-u, a poslancami za SaS, konkrétne pánom poslancom Krnáčom, je práve v tej slušnosti a možno tej takej nejakej veľkorysosti, pretože pán poslanec Krnáč došiel za mnou pred vami a mi to tu pošuškal do ucha, hej. Stalo sa mi to prvýkrát a by som sa ospravedlnil a bol som pripravený sa ospravedlniť. A vy ste potrebovali exhibicionisticky sa sem postaviť a nejakým spôsobom mi to tuto vyčítať. Takže ja tento rozdiel vnímam a budem si ho pamätať. Ďakujem pekne. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

7.9.2011 o 18:32 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:32

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dobrovoľníctvo je neodmysliteľnou súčasťou každej modernej spoločnosti. Vďaka dobrovoľníctvu môžu občania významne prispieť k sociálnemu a hospodárskemu rozvoju svojich spoločenstiev.
V súčasnosti nie je v právnom poriadku Slovenskej republiky zakotvená všeobecná úprava dobrovoľníctva, ale len čiastkové úpravy ako napr. zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou a o zmene a doplnení zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, čo v praxi spôsobuje výrazné problémy, ktoré brzdia túto významnú pozitívnu aktivitu človeka voči iným osobám a voči celej spoločnosti. Dôležitú úlohu pri tvorbe návrhu zákona zohrala aj Európska únia, ktorá vyhlásila rok 2011 za európsky rok dobrovoľníctva.
Vláda Slovenskej republiky prezentovala vo svojom programovom vyhlásení, že bude širšie využívať a rozvíjať potenciál spolupráce orgánov verejnej správy s neziskovým sektorom.
Pri tvorbe navrhovanej právnej normy sa prihliadalo na skúsenosti a poznatky v oblasti dobrovoľníckej činnosti získané z právnych analýz a úprav v iných štátoch, ako aj zástupcov mimovládnych neziskových organizácií.
Hlavnou ambíciou predloženého návrhu je predovšetkým stransparentniť dobrovoľníctvo ako všeobecne uznávanú činnosť vykonávanú fyzickými osobami vo verejnoprospešnom záujme. Vymedzené oblasti dobrovoľníctva najmä v oblasti sociálnych vecí, zdravotníctva, starostlivosti o chorých a starých ľudí či vzdelávania určite prinesú nemalý efekt aj do verejných zdrojov, ktoré nebude potrebné z verejných rozpočtov vynakladať, ale ktoré bude možné použiť na podporu iných aktivít vykonávaných vo verejnom záujme.
Zákonom o dobrovoľníctve sa zároveň navrhuje novelizovať viacero zákonov, ktoré majú vzťah k výkonu dobrovoľníckej činnosti. Verejný záujem na podpore dobrovoľníctva sa preto vyjadruje novelou Zákonníka práce, drobnou novelou zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov formou možnosti prispieť na podporu dobrovoľníctva poukázaním časti priznanej dane i úpravy nezdaniteľných častí príjmu, novelou zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach sa navrhuje umožniť obciam samostatne rozhodnúť o úľavách na miestnych daniach v prípadoch, že platitelia daní budú vykonávať dobrovoľnícku činnosť v ich prospech.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, zároveň si vás dovoľujem požiadať o postúpenie predloženého návrhu zákona do druhého čítania. Ďakujem.
Skryt prepis

7.9.2011 o 18:32 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:32

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, pán minister, pani poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 436). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam teda v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Uvedený vládny návrh zákon bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady.
Konštatujem, že uvedený vládny návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje všetky príslušné informácie.
Osobitná čas dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 13. júla 2011 č. 439 a podľa § 71 rokovacieho poriadku navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali tieto výbory: ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výbor pre sociálne veci, výbor pre zdravotníctvo, výbor pre vzdelanie, vedu, mládež a šport, výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Zároveň odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, prosím, otvorte rozpravu k tomuto zákonu.
Skryt prepis

7.9.2011 o 18:32 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:32

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo, vážený pán podpredseda. Ja sa najskôr chcem spýtať, či je doručené do Kancelárie Národnej rady uznesenie vlády o tom, že poveruje predkladaním tohto návrhu zákona pána ministra obrany.
Skryt prepis

7.9.2011 o 18:32 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:45

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ak by ste bol taký dobrý, pán podpredseda, zatiaľ by som pokračoval vo svojom vystúpení.
Ja chcem nadviazať na to, čo tu už dnes zaznelo. A chcem povedať, že je neuveriteľné, ako sa pán minister správa v Národnej rade Slovenskej republiky. Ak ste si, pán minister, neuvedomili, tak pripomeniem, že ste v najvyššom zákonodarnom orgáne Slovenskej republiky, ktorému je zodpovedná aj vláda Slovenskej republiky a jednotliví ministri. Čiže vy by ste nám tu nemali dávať školenie zo slušnosti, keď sa vy sám nesprávate slušne. Ja som, pán minister, nemal nič zlé na mysli, keď som vystúpil. A upozornil som vás, že asi desať minút stálo rokovanie Národnej rady aj s poslancami, ktorí tu sedeli, aj s podpredsedom Národnej rady. Čakal som, že vystúpite a pred úvodom poviete aspoň dve-tri slová na nejaké ospravedlnenie, lebo ten dôvod, aj to som vám povedal, by sme vedeli pochopiť, je to normálne, že ste zaneprázdnený človek. O to viac som bol zaskočený, ako zúrivo ste na mňa zaútočili, že som si dovolil vystúpiť v rozprave. Hľadal som primeranú formu. Ja vás nepoznám, nebudem vám chodiť čosi šepkať do ucha ako váš stranícky kolega. A to je v poriadku, že on vás prišiel upozorniť. Zrejme aj pánu poslancovi Krnáčovi sa to zdalo hlúpe, že neviete povedať ani bú. Prepáčte, pán minister, ste člen vlády, tu sú základné atribúty slušnosti.
Ale chcem povedať, ja si vyprosujem, pán minister, aby ste sa takto správali, keď som vás slušne upozornil. Ja som vás nijakým spôsobom neurazil. A ja som vám povedal, že viem pochopiť vaše dôvody. O to nepochopiteľnejšia je vaša zúrivá reakcia. A tá zúrivá reakcia je obrazom vašej povahy. Takže, pán minister, prosím, uvedomte si, že ste v Národnej rade Slovenskej republiky a nie ste v nejakom chlieve alebo niekde inde. Tak začnite sa podľa toho správať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.9.2011 o 18:45 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:48

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, pán poslanec Podmanický, ja si myslím, že som slušný človek. Myslím si, že som navyše čestný človek. Neviem, či to môže o sebe každý vyhlásiť. A ja beriem to, čo ste teraz povedali. Naozaj ja som prvýkrát meškal, ja som ešte nikdy nemeškal, dnes sa tá situácia tak vyvinula, že jednoducho mám ľudí na to, ktorí to sledujú. Ja som v tej kancelárii makal doteraz a oni dôjdu a povedia, je 20. bod. Tak sadnem do auta a idem sem. No nemôžem chodiť rýchlo, pretože by sa mohlo stať, že nejaký hulvát z nejakej paralelnej tajnej služby ma niekde nafilmuje a zasa to niekde zavesí a potom to v nejakej relácii vytiahne, čím mi chce poškodiť.
A všetky tie vaše slová beriem s výnimkou toho záveru, lebo tam ste povedali, že vy chcete byť ten slušný alebo vy ste ten slušný, a zároveň ste si neodpustili povedať, že neviem povedať ani bú. Čiže už aj to vaše vystúpenie jednoducho z vašej strany nebolo tak slušné, za akého slušného človeka sa prezentujete. Takže neberiem to vaše kázanie v zmysle toho záveru toho vášho vystúpenia, pretože si myslím, že ani to vaše vystúpenie, toto druhé, nebolo také slušné, za akého slušného človeka sa deklarujete.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.9.2011 o 18:48 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:50

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predloženým návrhom zákona sa nahradia dva súčasné zákony, a to zákon č. 48/2002 Z. z. o pobyte cudzincov a zákon č. 477/2003 Z. z. o ochrane štátnej hranice.
Vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie a do schengenského priestoru a s pribúdajúcou európskou legislatívou sa podstatne zmenili požiadavky kladené na právnu úpravu týkajúcu sa prekračovania hraníc, udeľovania víz pobytu cudzincov a administratívneho vyhosťovania. Nový zákon ma teda za cieľ modernú, komplexnú a jednotnú úpravu tejto problematiky, ktorá bude plne kompatibilná s európskym a medzinárodným právom.
Systém navrhovaných opatrení je zameraný na reguláciu migrácie s prihliadnutím predovšetkým na bezpečnosť Slovenskej republiky, na boj proti nelegálnej migrácii a zneužívaniu niektorých druhov pobytu a na uľahčenie želanej migrácie.
V týchto súvislostiach sa celkovo prepracovala terminológia používaná v súčasnej právnej úprave vrátane zavedenia nových definícií. Ide najmä o striktné rozlišovanie medzi štátnym príslušníkom tretej krajiny, občanom Európskej únie a jeho rodinným príslušníkom.
V nadväznosti na možnosť odvolať sa pri neudelení schengenského víza sa konkrétne upravuje konanie o odvolaní, ktoré v súčasnosti absentuje. Zavádzajú sa niektoré nové druhy prechodných pobytov s cieľom lepšie vystihnúť ich špecifiká. Ide o prechodný pobyt pre vedcov a výskumníkov, pre Slovákov žijúcich v zahraničí a pre osoby s dlhodobým pobytom v inom členskom štáte Európskej únie. Štátni príslušníci tretej krajiny s prechodným pobytom na účel štúdia, na účel výskumu a vývoja, na účel zlúčenia rodiny a Slováci žijúci v zahraničí budú môcť počas prechodného pobytu na území Slovenskej republiky aj podnikať.
Návrh zákona taktiež nadväzuje na ostatnú novelu súčasného zákona o pobyte cudzincov, ktorú v júni schválila Národná rada Slovenskej republiky a ktorá zaviedla vydávanie modrých kariet pre vysokokvalifikovaných zamestnancov z tretích krajín. Modrá karta znamená uľahčenie prístupu vysokokvalifikovaných cudzincov na územie Slovenskej republiky, ale aj uľahčenie migrácie jej držiteľom v rámci celej Európskej únie.
Návrhom zákona sa znižuje administratívne zaťaženie cudzincov pri získavaní niektorých druhov pobytu. Cudzincom sa začnú vydávať nové doklady vo forme ID karty s čipom, čím sa prestanú vydávať doklady vo forme nálepky do pasu.
Pri posudzovaní bezúhonnosti cudzinca si bude môcť výpis z registra trestov vyžiadať priamo policajný útvar, čím sa zrýchli konanie.
Uľahčí sa informovanosť cudzincov a komunikácia s nimi prostredníctvom viacjazyčných úradných tlačív, akceptovania dokladov v českom jazyku, zverejňovania informácií na webových stránkach ministerstva vnútra a ministerstva zahraničných vecí.
Posilnila sa tiež ochrana práv maloletých bez sprievodu, ktorí sa našom území zdržiavajú často dlhodobo, ale bez istoty zotrvania. Umožní sa im udelenie trvalého pobytu po dosiahnutí plnoletosti, ak u nás študovali najmenej tri roky.
Obetiam nelegálneho zamestnávania sa bude obdobne ako obetiam obchodovania s ľuďmi udeľovať tolerovaný pobyt.
Náklady spojené s administratívnym vyhostením cudzinca, ktorý bol nelegálne zamestnaný na našom území, bude hradiť jeho nelegálny zamestnávateľ.
Úplne nanovo sa upravujú vstup a pobyt občanov Európskej únie a ich rodinných príslušníkov, ktorým právo na slobodu pobytu a pohybu vyplýva priamo zo zakladajúcich zmlúv Európskej únie. A je jedným z jej základných pilierov. Úprava ich pobytu sa plne zosúladila s príslušnou smernicou a s pripomienkami Komisie k jej doterajšej transpozícii.
S ohľadom na bezpečnosť štát, verejný poriadok a verejné zdravie sa upravili tiež ustanovenia o administratívnom vyhostení, predvedení a zaistení cudzinca.
Vo vzťahu k zaisteniu cudzinca sa zavádzajú alternatívy zaistenia, ktoré budú môcť nahradiť obmedzenie osobnej slobody. Ide teda o obdobný princíp ako nahradenie väzby v trestnom konaní. Alternatívy zaistenia budú spočívať v hlásení pobytu alebo v zložení peňažnej záruky.
Zákon určitým spôsobom odbremení aj podnikateľov v cestovnom ruchu a hotelierstve od administratívnych povinností vo vzťahu k ubytovaniu ubytovaných cudzincov. Vypustí sa povinnosť vedenia domovej knihy pre ubytovaných cudzincov, ktorá je duplicitná, voči knihe ubytovaných, a umožní sa zasielanie hlásenia pobytu cudzincov aj elektronicky.
V novele leteckého zákona sa z dôvodu zlepšenia výkonu hraničných kontrol a z dôvodu plnenia našich schengenských záväzkov upravujú podmienky na vydanie licencie na prevádzkovanie schengenského letiska.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vzhľadom na uvedené si vás dovoľujem požiadať o postúpenie predloženého návrhu zákona do druhého čítania.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.9.2011 o 18:50 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:56

Milan Laurenčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o kontrole hraníc a pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 22. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 19. augusta 2011 č. 470 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona prerokovali v druhom čítaní určené výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Vážený pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

7.9.2011 o 18:56 hod.

Ing.

Milan Laurenčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:59

Marián Saloň
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pán minister, jedna konkrétna otázka na vás: Boli ste včera v Žiline na futbale? (Reakcia ministra Galka.) Áno, na slovenskej reprezentácii, či ste boli.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.9.2011 o 18:59 hod.

Ing.

Marián Saloň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video