21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

20.6.2013 o 14:24 hod.

Mgr. art.

Andrej Hrnčiar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:24

Andrej Hrnčiar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, ďakujem vám za odpoveď. Ja som ani nepochyboval, že by tá stavba, tá rekonštrukcia, ktorá sa teraz realizuje, nebola v súlade so zmluvou a so súčasnými platnými pravidlami. Ale chcem sa vás opýtať, že - a teraz nejde len o tento inkriminovaný úsek, ktorý je najexponovanejší na Slovensku a je tam zrejme najviac problémov - ja sa chcem opýtať, že či v budúcnosti sa budú plánovať, lebo naozaj tí, čo cestujú vo svete, tak môžu vidieť, že vo vyspelých západných krajinách, či už v Nemecku, v Rakúsku alebo aj v Spojených štátoch amerických, sa realizácie rekonštrukcie ciest alebo výstavby ciest v istých úsekoch naozaj robia zásadne vtedy, keď tam nie je exponovaná doprava, čiže v poobedných alebo nočných hodinách, že či v budúcnosti sa nebude uvažovať práve o takýchto realizáciách, nakoľko finančné prostriedky sú jedna vec, ale uvedomme si, že táto rekonštrukcia sa teraz robí počas začínajúcej turistickej sezóny, kde to komplikuje dopravu nielen bežným ľuďom, ktorí chodia do práce, alebo na trase Bratislava - Košice, severnou trasou, ale aj turistom, ktorí chcú ísť navštíviť náš región.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

20.6.2013 o 14:24 hod.

Mgr. art.

Andrej Hrnčiar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:25

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si uvedomujem, že táto situácia komplikuje vodičom život na tomto úseku a ešte ho nejaký čas aj komplikovať bude, ale úplne univerzálne vyriešiť a nájsť optimálny model za, pri nasadení alebo aplikácii tých istých finančných prostriedkov asi možné nebude. Čiže ja vám môžem dať cenovú ponuku na to, aby sme tie práce realizovali iba v nočných hodinách, a keď samospráva bude ochotná zafinancovať toto navýšenie ceny, tak veľmi radi k tomu pristúpime. Takže ak chcete, odovzdávam vám to a zaujmite potom k tomu stanovisko.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

20.6.2013 o 14:25 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:26

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, ako iste viete, suma na zasypanie týchto zemníkov bola predmetom sporu medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a zhotoviteľom diela, ktorý nakoniec rozhodla až komisia pre riešenie sporov. Komisia zároveň rozporovala alebo rozhodovala o nárokoch v súhrnnej sume 25 mil. eur a jedna z položiek boli aj tieto zemníky. Čiže suma 6, necelých 6 mil. eur je v rozhodnutí komisie pre riešenie sporov stanovená ako maximálna hodnota prác. Pričom rozhodnutie primárne definuje jednotkovú cenu predmetnej položky za jeden meter kubický materiálu vrátane všetkých prác spojených s rekultiváciou skutočne použitého na rekultiváciu zemníkov, ako aj určenie druhu použitého materiálu. Skutočná cena bude vychádzať zo skutočne realizovaných a preukázaných objemov prác na rekultivácie, na rekultivácii spomínaných zemníkov odsúhlasených stavebným dozorom.
V prípade, že dodatky sú jasne a presvedčivo vyargumentované a zdôvodnené, dajú sa v niektorých prípadoch akceptovať. Naopak, v minulosti sa vyskytlo viacero prípadov, keď si zhotoviteľ alebo keď sa zhotoviteľ snažil dodatkami vykompenzovať si nízku cenu, ktorou vyhral súťaž. Keď sa o tomto konkrétnom prípade dozvedelo ministerstvo, vyžiadal som si od diaľničiarov všetky potrebné podklady, ktoré teraz pracovníci ministerstva analyzujú. V tejto veci sme sa už aj obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie, aby danú záležitosť posúdil.
Ubezpečujem vás, že sa na dodatkoch neplánujeme, že na dodatkoch neplánujeme súkromným spoločnostiam vyplatiť ani o cent viac, ako nám prikazuje zákon.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

20.6.2013 o 14:26 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:29

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Ďakujem, pani predsedajúca. Ďakujem, pán minister, za odpoveď, ja mám ešte jednu doplňujúcu otázku, či máte informácie v tých podkladoch, ktoré vám poskytli, že z koho pozostávala tá arbitrážna komisia, keby ste nám mohli povedať jej členov, prípadne jej zloženie, kto tam patrí.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

20.6.2013 o 14:29 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:29

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Neviem, ja som osobne tie podklady ešte neštudoval, čakám na to, aby to spracovali najprv príslušné zložky. Čiže neviem.
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.6.2013 o 14:29 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:30

Tomáš Malatinský

Vystúpenie v rozprave 14:32

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Dobrý deň všetkým, dámy a páni. Vážený pán poslanec, ďakujem za otázku. Systém ochrany pred povodňami na Dunaji a na jeho prítokoch Morava, Váh, Hron a Ipeľ poskytuje priľahlým územiam ochranu pred storočnou povodňou a na úseku od Karlovej Vsi až po Gabčíkovo pred tisícročnou povodňou.
Ochrana Bratislavy bola zosilnená a dôkladne zrekonštruovaná v období od roku 2007 do roku 2010. Ostatné územia pri Dunaji boli pred povodňami dobre ochránené už skôr v rámci výstavby sústavy vodných diel Gabčíkovo - Nagymáros. Tieto ochranné opatrenia zahŕňali rekonštrukciu hrádzí, budovanie priesakových a odvodňovacích kanálov a čerpacích staníc. V čase rozhodnutia Maďarska o zastavení prác na výstavbe vodného diela Nagymáros bola už väčšina ochranných opatrení vybudovaná, alebo vo vysokom štádiu rozostavanosti. Následne sa na Slovensku rozsah ochranných opatrení prehodnotil a boli dokončené objekty, ktoré súvisia s ochranou územia pred povodňami a s odvedením vnútorných vôd z území vedľa Dunaja, Váhu, Hrona a Ipľa.
Samostatné opatrenia na ochranu pred povodňami boli realizované v meste Štúrovo. Nedávna povodeň na Dunaji, ktorej maximálny prietok dosahoval hodnotu storočnej vody, preukázal, že územia Slovenskej republiky ležiace pri Dunaji, od hranice s Rakúskom až po ústie Ipľa, kde je hranica s Maďarskom, sú pred povodňami chránené spoľahlivo.
Výsledky predbežného hodnotenia povodňového rizika na Slovensku preukázali, že v iných oblastiach Slovenska sú väčšie povodňové riziká, ktoré musíme riešiť. Z uvedených dôvodov sa v dohľadnej budúcnosti neuvažuje s väčšími investíciami na Dunaji, samozrejme okrem údržby a opráv stavieb a objektov na ochranu pred povodňami, a sústredíme sa na omnoho viac ohrozené oblasti. Keď by som to mal ešte trošku doplniť, tak jediné miesto alebo jediné miesta, ktoré boli také komplikované počas predchádzajúcej povodne, a tam sme sa aj spoločne stretli, myslím v Komárne, tak bolo Komárno, ktoré má postavené hrádze na storočnú vodu, ale tie hrádze už majú viac ako 50 rokov a dochádzalo tam k rôznym priesakom týchto hrádzí. A z tohto dôvodu sme alokovali niečo viac cez milión eur, ako milión eur v rámci zdrojov, ktoré máme z európskych fondov, a momentálne prebieha verejné obstarávanie, ktoré by malo zabezpečiť podobný štýl alebo podobný systém ochrany, ako máme vybudovaný tými mobilnými bariérami v Bratislave alebo v Štúrove. A druhá časť je tiež taká komplikovanejšia, a to je tá cesta z Karlovej Vsi do Devína, kde jednak sú, časť domov postavených priamo v záplavovom území, v inundačnom pásme, a časť je nad cestou, ktorá tiež ale preteká, takže tam budeme musieť urobiť niektoré opatrenia, ktoré ešte ukázala aj táto povodeň, že sú slabšie.
Ako isto viete, my sme v rokoch 2007 až 2010 investovali do protipovodňovej ochrany od Devína až po Gabčíkovo 33 mil. eur a bolo postavené mobilné hradenie. Zároveň ako samostatný projekt bolo postavené, boli postavené protipovodňové opatrenia a mobilné hradenia v meste Štúrovo. Ja som tam bol v čase kulminácie Dunaja a myslím si, že tá hladina a aj kľud miestnych obyvateľov boli dostatočným vyjadrením toho, ako boli urobené tieto opatrenia.
A my v nasledujúcom plánovacom období plánujeme na systém protipovodňových opatrení z európskych fondov alokovať viac ako 400 mil. eur. Bola vypracovaná istá štúdia v roku 2002, ktorá hovorila o tom, že na protipovodňové opatrenia v rokoch 2002 až do roku 2012 bude treba investovať viac ako 600 mil. eur. Za tých 10 rokov bolo investovaných iba 200 mil. eur a to, čo chýba, tých 400 mil. eur, to sa prejavuje na rôznych povodiach rôznych tokoch. A my naozaj na niektorých územiach nemáme dostatočné protipovodňové opatrenia a výsledkom sú aj rôzne nešťastia, či už na ľudských životoch alebo na majetku občanov, ktorých sme svedkami pri povodniach, ktoré vznikajú, či už v roku 2010 alebo predtým v roku 2008 alebo 2009.
Ja si myslím, že Dunaj v tejto chvíli, a aj povodeň, ktorá je nedávno za nami, ukázala, že máme celkom dobre zabezpečený. O tých dvoch miestach som hovoril. My sa budeme musieť sústrediť na oblasti, ktoré máme inde na Slovensku, hlavne na východe a severe Slovenska. Tam určite nebudeme vedieť robiť taký typ opatrení, ako sú postavené na Dunaji, teda mobilným hradením. Jednak pre to, že Dunaj je špecifická rieka a my tu prívalovú vlnu vieme prejudikovať už niekoľko dní, možno až týždeň dopredu a vieme sa proti tomu pripraviť, či už nasadením techniky, nasadením mobilných bariér alebo aj nasadením ľudských zdrojov, či už zo strany ministerstva vnútra, to znamená hasičov, policajtov alebo nasadením armády. Ja za túto spoluprácu aj v rámci týchto rezortov chcem poďakovať, za to, ako sme to spoločne zvládli v tejto povodni. A na iných miestach Slovenska budeme musieť robiť klasické protipovodňové opatrenia, určite to nebudú len hrádzky, čo bola, žiaľ, doména predchádzajúcej vlády, a dopadlo to tak, ako to dopadlo.
Poviem vám taký malý príklad. Pred dvoma týždňami myslím, že došlo k takej rýchlej, rýchlej zrážkovej udalosti v obci Beluj v okrese Banská Štiavnica. A tú obec, ktorá má zhodou okolností hrádzky postavené, vytopilo dvakrát v priebehu týždňa. A miestni ľudia požiadali nás ako ministerstvo životného prostredia, že oni už by chceli nejaké naozajstné protipovodňové opatrenie a nielen hrádzky, ktoré boli doménou predchádzajúcej vlády.
Takže budeme sa naozaj sústreďovať na naozajstné protipovodňové opatrenia a hrádzky budú tiež súčasťou, ale súčasťou komplexu opatrení. Takže môžem vám garantovať, a keď bude požiadavka, aj či už z vašej strany alebo vašich kolegov, budem tu vedieť predložiť aj koncepciu, akým spôsobom sa budeme týmito protipovodňovým opatreniami zaoberať a ktoré miesta, mimochodom je ich asi 559 v rámci celého Slovenska, ktoré my máme identifikované ako miesta, ktoré sú ohrozené povodňami, ako tieto miesta chceme ochrániť a aké opatrenia chceme v rámci toho zabezpečiť.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.6.2013 o 14:32 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:42

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky zabezpečuje podľa zákona č. 280/2006 Z. z. o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku niektorých vodičov v znení neskorších predpisov vydávanie kvalifikačných kariet vodičov ako doklad o odbornej spôsobilosti vodičov profesionálov. Zákon č. 280/2006 Z. z. nadobudol účinnosť 1. 9. 2006 a vymedzil povinnosti a práva pre vodičov z hľadiska základnej kvalifikácie a pravidelného výcviku na základe implementovania smernice Európskeho parlamentu a Rady 2003/59/ES z 15. 7. 2003.
Na základe zmluvy o poskytnutí služby č. 81/230/2008 z dňa 20. 6. 2008 zabezpečilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky vydávanie predmetných kariet. Plnenie danej zmluvy bolo viazané do konca roku 2012, čiže do 31. 12. 2012. Z dôvodu, že tento systém už bol vybudovaný na vydávanie kvalifikačných kariet vodiča a taktiež autorských práv poskytovateľa služby k tomuto vybudovanému systému bolo pre ministerstvo ekonomicky najvýhodnejšie predĺžiť plnenie tejto zmluvy. Ministerstvo uzavrelo novú zmluvu č. 1571/2300/2012 s poskytovateľom služby na dobu určitú, t. j. do 31. 12. 2016 na obdobie štyroch rokov do 31. 12. 2016. Terajšia zmluva č. 1571/2300/2012 umožňuje rozvíjať tento systém o ďalšie potreby vyplývajúce z nariadení Európskeho parlamentu a Rady alebo zmien zákonov vzťahujúcich sa na doklady a služby v rámci dopravy pre vodičov profesionálov bez ďalšieho navyšovania finančných prostriedkov.
Ministerstvo na základe zmluvného vzťahu platí za vyhotovenie kvalifikačnej karty vodiča 36,82 eur s DPH a je to identická cena, ktorá bola súčasťou aj predchádzajúcej zmluvy platnej aj za vašej vlády. Táto cena nezahŕňa len čistopis karty, ale aj sprievodné činnosti nevyhnutné pri personalizácii kvalifikačnej karty vodiča. Cenové porovnávanie pri vydávaní kvalifikačnej karty vodiča s Českou republikou je zavádzajúce, nakoľko nie je možné korektné porovnanie jednotkových cien. Spôsob vydávania kariet v Českej republike je systémovo odlišný a jednotkovo tým pádom neporovnateľný. Obdobne ministerstvo vnútra nakupuje čistopisy kariet pre svoje potreby v cene 5,04 eura s DPH, ale táto cena je výhradne za čistopis dokladu bez akýchkoľvek súvisiacich nákladov na vyhotovenie karty, ako sú personalizácia karty, personalizačná linka, prevádzkové náklady súvisiace s tlačou a distribúciou. Tieto súvisiace činnosti nie sú zahrnuté v uvedenej cene karty. Navyše ministerstvo vnútra nakupuje rádovo jeden a pol milióna kusov dokladov ročne, čo tiež vytvára prostredie pre iné podmienky od dodávateľov kariet.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja spotrebuje rádovo niekoľko tisíc kusov kariet ročne a neznáša žiadne iné finančné náklady, ako napríklad finančné náklady na vytvorenie skladových zásob, skladovanie, poistenie a podobné súvisiace veci. Dodávateľ zabezpečuje komplexný systém vyhotovenia kvalifikačnej karty vodiča vrátane jej personalizácie a súvisiacich služieb a odplata za komplexnú službu je tým pádom už konečná.
Z vyššie uvedeného je zrejmé, že porovnávame, alebo porovnávate vecne a systémovo odlišné služby a tovary.
Vážený pán poslanec, dovoľte mi ešte pripomenúť, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vydalo za posledných šesť rokov vyše dvadsať tisíc kvalifikačných kariet, pričom identickú sumu, teda 30,82 eur s DPH, platil štát aj počas ministrovania Jána Figeľa. Nerozumiem teda, prečo vás táto suma prekvapuje a prečo je to pre vás takou novinku, keď ste mali možnosť túto cenu ovplyvniť za vášho vládnutia?
A ešte by som veľmi rád pripomenul, pán poslanec, že dnes som sa dozvedel, že existuje rozšírenie tohto projektu práve za vášho vládnutia o sumu o 773 000 eur bez DPH. Rozšírenie tohto konkrétneho projektu o novú funkcionalitu Národný register dopravcov. Táto zmluva bola podpísaná 17. 6. 2011. Čiže ste mali unikátnu možnosť, ak ste mali záujem riešiť tieto ceny, sumy a rozsah projektu práve týmto dodatkom, ktorý ste urobili vy. Ale tu nie je ani zmienka o tom, že by vás vyrušovala táto cena.
Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

20.6.2013 o 14:42 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:47

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, sám ste povedali, že táto zmluva platila od roku 2008 do roku 2012. Čiže bola podpísaná ešte za vašej vlády a zmluvy asi náš minister nemohol zrušiť, keďže platila do konca roku 2012. Naopak, vy ste boli ten, ktorý ste po ukončení tejto zmluvy mohol spustiť nový tender a vysúťažiť tieto profesionálne vodičské preukazy nanovo.
Ale ako tendruje ministerstvo dopravy v poslednom období pod vaším vedením? Rekonštrukcie železničnej trate Trenčianska Teplá - Zlatovce, dali ste, podpísali ste zmluvu s druhým v poradí, ktorý je drahší o 44 miliónov. Tunel Višňové mala by vyhrať firma Doprastav, druhý v poradí, drahší o 44 mil. eur. Diaľnica D1 Hubová - Ivachnová, chystáte sa podpísať zmluvu s firmou Váhostav, ktorý je štvrtý v poradí, drahší o 20 mil. oproti prvému v poradí.
Pán minister, vy ste mohli vytendrovať nanovo tieto profesionálne vodičské preukazy, keďže zmluva končila 31. 12. 2012. A ja sa vás pýtam ešte raz: Zaslúžia si daňoví poplatníci na Slovensku to, aby tieto profesionálne vodičské preukazy boli lacnejšie ako 36 eur? Prečo by mali byť drahšie deväťkrát viac ako v Českej republike?
Skryt prepis

20.6.2013 o 14:47 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:47

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Čiže vy ste asi taký ekonóm ako, ani nejdem to k ničomu prirovnávať. Čiže chcem vás len upozorniť, vývoj tohto systému, ktorý, hovorím, ste dodatkovali aj vy, za vašej vlády, a rozšírili ste ho o funkcionalitu o 773 000 eur. A teraz dobre počúvajte! Pôvodná suma za vybudovanie tohto systému stála 1,3 mil. eur. Vy ste rozšírili tento systém o 773 000 eur bez DPH. Čiže v súhrnne už tá suma, ktorá bola nainvestovaná do toto systému, bola 2 mil. eur. Plus tie parametre, ktoré sú tu ďalšie na prevádzku, aj vydávanie tých kariet.
Vy mi chcete povedať vzhľadom na to, že tá firma vlastní autorské práva, a keby niekto chcel budovať ten systém, musel by ho budovať úplne nanovo, čiže chcete mi povedať, že to by bolo lacnejšie?! Že mali sme zmariť investíciu za vašej veľmi masívnej participácie? Lebo uvedomte si pomer 770 000 versus 1,3 mil. pôvodnej sumy. Čiže vy sa netvárte! Vy ste participovali na rozšírení toho systému, aby mal vyššiu funkcionalitu, v roku 2011, konkrétne 17. 6. 2011. A rok na to sme mali túto zmluvu akože zrušiť a vyhodiť von oknom 2 mil. eur len za samotný vývoj?!
Čiže toto je ekonomika v podaní KDH, ktorá je naozaj originálna. Čiže toto by bolo, podľa vás by to... (Výkrik v sále.) Neviem, načo vykrikujete? Však vypočujte si. Čiže toto by bolo akože najefektívnejšie riešenie. Dva milióny, z ktorých vy ste vyzmluvnili navyše, tiež rokovacím konaním bez zverejnenia, o 773 000 eur. Tie mali ísť akože po roku von oknom? Tak to je už naozaj veľmi sofistikovaný prístup.
Ďakujem za slovo, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

20.6.2013 o 14:47 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video