27. schôdza

26.11.2013 - 18.12.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.12.2013 o 16:42 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:42

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Tak vystúpim aj ja v rozprave a rád by som povedal pár slov. Nadviažem na faktickú poznámku pána Kvasničku, mimoriadne zmierlivú, až ma teda prekvapuje, pán Kvasnička, že možno štvrťhodinu skôr z vašich úst vyšlo, že "sofistikovaný etnický holokaust", to som myslel, že padnem z tej stoličky, keď som to počul.
Ale teraz vážne, ten základný problém, ktorý my sa snažíme nejako riešiť - a zámerne hovorím o probléme, lebo veľakrát to problém je -, je ten, že ako regulovať počet detí tak, aby ich tí manželia alebo teda tí rodičia dokázali uživiť. Ja počkám dokým... Ako teda regulovať ten počet detí tak, aby ich rodičia dokázali uživiť. Cirkev tomuto dala množstvo návodov, minule som tu už rozprával, že množstvo cirkevných pravidiel je o sexe a áno, najľahšia možnosť je nesexovať, skrátka nebude sa a iba teda za účelom toho plodenia detí. Sú aj takí občania medzi nami. Druhá možnosť je antikoncepcia, tretia možnosť je interrupcia a toto je jedna z možností. Ale myslím si, že je veľmi správne, že ľudia, že rodičia, páry majú čím viac možností, ako regulovať počet detí, za ktoré chceme, aby boli zodpovední, ktoré chceme, aby vychovávali a živili. A keď toto od nich chceme, tak mali by sme im dať aj do rúk čím viac nástrojov na reguláciu, na riadenie počtu detí. Na tejto úvahe nie je nič zlé, dúfam, že nikto sa teraz necíti nejak hrozne dotknutý.
Tá prvá možnosť, nesexovať, tú majú aj chudobní, aj bohatí, toto si myslím, že táto možnosť je zadarmo, doslova zadarmo všetkým k dispozícii. Ale toto je, pán Kuffa, to mi verte, možno že vy za to platíte, ale toto je určite zadarmo.
No ale keď ideme k tým ďalším možnostiam, tak konkrétne tie sterilizácie sú vlastne dostupné len bohatým. Lebo keď ja z môjho poslaneckého platu mám dať 300 eur, tak je to 10 % mojej výplaty. Pán Kuffa, nebojte, nespravím to, ani dnes to nespravím. A predsa len človek, ktorý žije zo sociálnych dávok, uňho by to vyšlo na trojnásobok, štvornásobok alebo neviem koľko tej základnej sociálnej dávky. Toto sú veľké rozdiely. A my si môžeme povedať, no veď jasne, v poriadku, veď nakoniec aj farebný televízor je, ja neviem, taký už luxusný je pre mňa jeden mesačný plat a pre niekoho zo sociálnych dávok je to desať mesačných platov alebo tridsať, áno, to je pravda. Ale spoločnosť má oveľa väčší záujem na tom, mala by mať oveľa väčší záujem na tom, aby rodičia dokázali rozumným spôsobom sa rozhodnúť pre ten správny počet detí, ktorý si oni trúfajú uživiť a vychovať, ako že by mala spoločnosť mať záujem na tom, či bude mať každý farebný televízor a aký. Preto by sme mali aj ľuďom, ktorí si to nemôžu dovoliť, túto možnosť sprístupniť.
A teraz vstupuje do hry to, či to je zadarmo. Samozrejme, že nie, pán Kuffa, ja s vami súhlasím, tie sterilizácie zadarmo nikdy nebudú, ani náš návrh nie je, že je zadarmo, ale my navrhujeme, aby boli bezplatné, aby boli hradené zo zdravotného poistenia a keď je teda s tým problém, ako aj pán Uhliarik vravel, tak nech sú hradené, nech sú hradené kľudne z nejakých sociálnych fondov, toto nemá byť podstata veci, ale aby spoločnosť, aby všetci daňovníci znášali tie náklady za to, že jedinci sa nechajú sterilizovať. A to hovoríme my, čo sme za čím menšiu mieru prerozdelenia, že toto je správne. Je to správne preto, lebo je to s odstupom najlacnejšie riešenie. Keď totiž sa narodí nejaké ôsme dieťa v poradí a nedostane ani vzdelanie, ani výchovu a celý život nepracuje, tak toto sú oveľa vážnejšie a nákladnejšie problémy.
Preto dovoľte mi zopakovať, tie sterilizácie sú už dnes dobrovoľné, kto chce, tam ide, a my len navrhujeme, aby neboli len dobrovoľné, ale aj bezplatné a tým chceme dať voľbu, možnosť voľby aj chudobným. A, samozrejme, nie je to tak, že my teraz tých ľudí ideme nútiť. Veľmi ma v tejto súvislosti prekvapuje už spomenutý výraz "sofistikovaný etnický holokaust" a takisto pán Přidal pridal "kultúra smrti". O tomto by sme sa mohli baviť, keby tu prebiehala diskusia, že majú sa povoliť sterilizácie alebo majú sa zakázať, ale ony povolené sú a sú dobrovoľné, už dnes ktokoľvek tam môže ísť a chodí tam len nejaký obmedzený počet ľudí.
No a teraz do tohto vstupuje argument, že, no dobre, ale veď aj keby boli zadarmo, tak by tam predsa nik nešiel. No veď dobre, tak keď tam nik nepôjde, tak tam nik nepôjde, no tak ježiš, tak pribudol nejaký jeden riadok v zákone a nikto to nevyužíva. Ale dôležité, myslíme si, je, že dali sme ľuďom o jednu možnosť navyše, že v jednom ďalšom prípade my nechávame rozhodnúť sa ľudí a že im umožňujeme to, aby sa nerozhod..., aby sa oni mohli rozhodnúť.
Tu v parlamente padajú rozličné návrhy, napr. také, že znásilnené, znásilnené ženy by tie deti mali donosiť a štát by ich mal odkúpiť potom, alebo teda im za to zaplatiť. Naozaj takýto návrh padol od jedného nášho kolegu, tak ja si teda myslím, že to je ďaleko rozumnejšie možno, keď sa, keď to necháme na tých ľudí. A v tomto prípade to tiež chceme nechať na tých ľudí. Aké sú alternatívy, keď tá žena nechce mať deti, alebo preto že ich nemôže uživiť, alebo preto, lebo ich nechce mať. Toto má byť len jedna z ďalších možností.
Pani Mezenská povedala, že no veď my musíme tie deti vychovať a sa o ne postarať a radšej im poďme pomôcť. Robme to! Poďme to spraviť tak, ako sa o to naša spoločnosť a všetky vlády snažia 20 rokov a vidíme výsledky. Ak, tak dovoľ..., dajme teraz tie sterilizácie bezplatne a keď už teda jedného dňa sa dokážeme ideálne o všetkých postarať, tak potom ich môžeme kľudne tú bezplatnosť zrušiť. Ale čakať až teda dokážeme sa o všetky ženy postarať, to je čakanie na Godota.
A zatiaľ čo rôzni humanisti kričia "genocída" alebo "etnický holokaust", pán Kotleba zbiera hlasy, a to je preto, lebo sa nerieši rómska problematika. A jasne, nebudeme sa tváriť, i keď náš návrh sa má týkať všetkých občanov rovnako, ale jasné, že predpokladáme, že využijú ho skôr ženy z rómskych osád, ktoré už skrátka majú veľa detí a nechcú mať ďalšie, nechcú mať ďalšie, nechcú mať trvalo ďalšie a vedia to, lebo tých detí majú šesť alebo osem, alebo štyri, skrátka už nechcú mať viac detí. Lebo vedia, že ich nevedia vychovať, lebo tie deti v mnohých prípadoch možno fetujú, možno, možno spáchajú nejakú kriminálnu, páchajú nejakú kriminálnu činnosť, a my v podstate pred tým zatvárame oči a strkáme hlavu do piesku všetci.
To ešte kolegov z KDH treba možno oceniť, že majú k tomuto nejaký zásadný postoj, ktorého sa budú držať, aj keď sa, myslím, nestotožňujeme, ale tak oni majú svoje videnie sveta, ale kolegovia zo SMER-u, tí sa tvária, ako keby sa ich to netýkalo. Ale bolo to vaše vrece zemiakov, ktoré v Banskej Bystrici prehralo voľby, páni, vaše vrece, pán Maňka! A ja si myslím, že treba konečne začať riešiť, a tento návrh, aby sterilizácie boli bezplatné a dobrovoľné, sú už dnes, ale aby boli navyše bezplatné, je jeden z našich tridsiatich návrhov, ktorými, ktoré sme predložili ako riešenia k rómskej problematike. Vy teraz sa môžete tváriť, kolegovia zo SMER-u, že nepočujete, a dívať sa do stropu a do stola a neviem čo a čakať, až konečne skončím, áno, ale ten problém tým nevyriešime. Ten problém tu je a vy to veľmi dobre viete.
Slovensko, samozrejme, bojuje s nízkou pôrodnosťou, no ale má zmysel, aby sa rodili práve takéto deti, ktoré ani tí rodičia nechcú, tá matka minimálne? Toto predsa nemá zmysel, predpokladám že aj pán Martvoň si je napriek svojej technokratickej argumentácii toho vedomý.
Ďalšia vec, ktorá, ktorá bola spomenutá, je tá zmena toho životného rozhodnutia. No človek veľakrát zmení nejaké životné rozhodnutie, ale my sa teraz netvárme, že náš návrh spôsobí to, že nejaká matka bude násilne, ktorá túži po dieťati a chodí na umelé oplodnenie, že ona bude násilne sterilizovaná a nebude mať žiadne dieťa. To je zámerné a najmä veľmi nekorektné prekrúcanie nášho návrhu; to teraz hovorím najmä kolegom z KDH; veď my vôbec takéto niečo nehovoríme. Po prvé, je tam podmienka 35 rokov, žena v tridsiatich piatich rokoch už čosi zažila. Po druhé, je tam podmienka už existujúcich štyroch detí. Môže sa stať, že niektoré sa, niektorá žena sa nechá sterilizovať a o pár rokov svoje rozhodnutie zmení, ako vravel pán Uhliarik. Ale argumentovať tým, že a potom im budeme musieť draho platiť umelé oplodnenie, je nesprávny z dvoch dôvodov. Po prvé, predsa, pán Uhliarik, nie zďaleka každá jedna žena zmení svoje rozhodnutie. Nakoniec aj dnes už predsa sú sterilizácie a nemám vedomosť o tom, že by každá jedna o pár rokov zmenila svoje rozhodnutie. A po druhé, kde je povedané, že aj to umelé oplodnenie musí platiť, musí byť hradené zo zdravotného poistenia. Predsa nemusí byť.
Áno priznávame sa k tomu, bezplatné sterilizácie, ktoré už dnes sú dobrovoľné, majú byť jeden z bodov riešenia rómskej problematiky. Poctivo sme ten návrh pripravili, je to v súlade so všetkými možnými pravidlami, snažíme sa to demokratickým spôsobom tu presadiť a tento návrh zrealizovať. A majte na pamäti, keď dobre, môžte opäť raz zamietnuť, jasné, pani Laššáková ukáže prst dole a je to vybavené. Ale pán Kotleba nepotrebuje pani Laššákovú a keď nebudeme vážne riešiť rómsku problematiku - a my tých návrhov máme ďalších 29 - a keď to nebudeme vážne riešiť, ale budeme to zahmlievať diskusiu o akomsi - počkajte, to si musím, to si musím prečítať - "sofistikovanom etnickom holokauste" a budeme sa tu hrať na veľkých humanistov, tak spoločnosť bude len horšia. My tu máme za dverami problémy, ktoré musíme riešiť a ktoré neriešime.
Vidím, že je o štyri minúty päť, takže ja presne o piatej hodine skončím.
Pani Mezenská vravela, že máme to postaviť na tej pomoci a tak ďalej. My len predkladáme jednu z ďalších možností, nehovoríme, že vyrieši všetky problémy, nehovoríme, že už teda nastane svetový mier, je to jedna z ďalších možností a nikoho nenútime, toto sa asi nezdá, nedá opakovať málokrát, toto treba donekonečna opakovať, lebo stále počúvam, že no ale ktorý muž pôjde na sterilizáciu a tak ďalej. Veď my nikoho nenútime, dáme jednu možnosť navyše. A tu argumentovať, pán Martvoň, že no veď ale aj komunisti platili za to a potom mala krajina alebo štát problémy, lebo bol medzinárodne obvinený, že robí násilné sterilizácie, veď my nechceme za to platiť, preboha, my len chceme, že to, čo je dnes dobrovoľné, avšak si to musí človek zaplatiť, tak bolo by dobrovoľné ako doteraz a už by si to nemusel zaplatiť, lebo by to tieto náklady znášala zdravotná poisťovňa na úkor všetkých daňovníkov. Áno, a myslíme si, že to je v mnohých prípadoch veľmi rozumná investícia.
V New Yorku, kde začiatkom prvej polovice 90. rokov výrazne klesol počet vrážd, bádali, bádali, že čím to tak asi môže byť, a potom zistili, že 20 rokov skôr - že tam je súvis -, že 20 rokov skôr boli povolené interrupcie. Nech si domyslí z tohto každý, kto chce, čo chce, ale keď my budeme počúvať stále len humanistov, ktorí nám tu rozprávajú, že Róm je v podstate chránené zvieratko a neviem čo všetko, uvedomte si, že oni nemusia ani riešenia hľadať a sedia niekde bohviekde a potom sa im ľahko kváka. Ale vaši voliči, aj naši, aj nás všetkých, tí žijú tu na Slovensku. A stretávajú sa reálne s týmito problémami. Inak by nejaký Kotleba v Bystrici nemal šancu poraziť vrece zemiakov.
Ja vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.12.2013 o 16:42 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
27. schôdza NR SR - 14.deň - B. popoludní 2
 

17:17

Marián Kvasnička

17:17

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Sulík, manželstvo nemôže byť zredukované iba na sex. Ak by bolo to tak, tak sa rozpadne. Každé jedno manželstvo. To je veľmi málo. Manželia vytvárajú spoločenstvo lásky a prostredie pre plodenie detí. A to je podstatný rozdiel.
A to, že, jak ste to, ten terminus technicus, ja som tu počul, zadarmo tú sterilizáciu, dobre, bezplatne. Aký je medzi tým rozdiel? Hej? Všetci daňoví poplatníci zaplatíme jedincovi alebo jedincom, aby mohli ísť na sterilizáciu, to teda zaplatíme a to nie je zadarmo. Ani sex nie je zadarmo (povedané so smiechom), aj keď ste sa takto smiali, lebo sex bez lásky ťa vyprázdňuje. Skutočná, úprimná láska, tá ťa napĺňa naozaj šťastím. Takže to nie je tak, že je zadarmo. Áno, môžeš si sex kúpiť, ale to by si musel ísť do verejného domu, aby si si kúpil takýto sex, vtedy si ho môžeš kúpiť. Ale to ťa nenaplňuje, len ťa vyprázdni.
A k umelému oplodneniu, tiež ste sa dotkli tejto témy, to nie je len otázka peňazí, ale predovšetkým rizika zdravia a života ženy a predovšetkým detí. Ja som to nespomenul, ale veľakrát a často sa to robí tak, keď nepoznáte ten proces, tak embryá sú viaceré, ktoré sú implantované do maternice ženy, a teda tam sa čaká, aj sa skúma, ako potom pozoruje sa tá žena, ktoré tie embryá sa prijali a uhniezdili sa v maternici. Ak je tomu tak, že sa tam uhniezdia dve, tri alebo päť tých embryí, potom nastáva proces taký, že tie ostatné, ďalšie deti sa usmrcujú. Usmrcujú sa vpichnutím injekcie.
Je to, to nie je také niečo, umelé oplodnenie, ako sa tuná to predkladá a zvlášť tuná v tej Národnej rade, že to je úplne všetko okej, však si to zaplatím, alebo nezaplatím, a dokonca z verejného zdravotníctva že si zaplatím. Ale tu sú tie riziká a sú tuná ohrozené takisto aj životy detí a predovšetkým aj ma... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

17.12.2013 o 17:17 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:17

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Richard, ja súhlasím s tým, že o tej takzvanej skratke, ktorá je populárna a veľmi nepresná a hovorí sa jej rómsky problém, je treba začať hovoriť a je treba predkladať reálne riešenia. Nemyslím si, že len ľudia, ktorí sa hrajú na humanistov, predkladajú tie riešenia. Myslím si, že tie riešenia predkladá mnoho ľudí, ktorí reálne humanistami sú, a ja SaS ako stranu, ktorá obhajuje hodnoty humanizmu, takisto pokladám a myslím si, že posilňovanie možností ľudí k slobodnému výberu v akejkoľvek oblasti, ktorá ich nepoškodzuje, je súčasťou humanizmu ako takého. A preto si myslím, že netreba zbytočne polarizovať tú diskusiu na tých, ktorí o tom nič nevedia a dávajú plané návrhy, a potom na tých, ktorí to jasne poznajú, lebo to je presne, to je presne ten slovník ľudí, ktorí, ktorých zástupca vyhral v Banskej Bystrici župné voľby.
Našou úlohou je ukazovať, že problémy, ktoré on tvrdí, že pomenúva, pomenúva nepresne a že riešenie, ktoré on tvrdí, že prináša, nedosahuje výsledky. Naša úloha je prinášať poctivé riešenia a ukazovať na problémy, ktoré tieto riešenia prinášajú. Preto tento zákon nepovažujem za jedno z riešení takzvaného rómskeho problému. Považujem ho za riešenie problému, ktorý, ktoré, ktorý tkvie v tom, že niektorí ľudia jednoducho nemajú priestor na to, aby mohli uživiť väčší počet detí. A akákoľvek ideologická nálepka tomu problému môže len... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.12.2013 o 17:17 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:17

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Pán Kvasnička sa tu nenachádza? Tak ja potom už ani nemám. Končím s mojou faktickou, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.12.2013 o 17:17 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:32

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pani predsedajúca, neviete, prečo mi tu bliká už teraz to svetielko, ktoré hovorí "končiť"? Veď ja som ešte nezačal.

Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Že by zariadenie vedelo, že nebudete hovoriť správne a chce už ukončiť? (Povedané so smiechom, smiech v sále.)

Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Mimoriadne, mimoriadne. Bojím sa, že v tom máte prsty, ale nechajme to tak. (Reakcie zo sály.)
Takže ja by som chcel prísť, ja by som chcel prísť s vyčistením tejto, tejto diskusie, aspoň čo sa týka používania logiky a nejakého, nejakej poctivej argumentácie. Viacej vecí, ktoré sa týkali nepoctivých argumentov, som spomenul v mojich faktických poznámkach. Len veľmi v skratke ich zopakujem. Začnem od definície zdravia, o ktorú sa tu opieral jednak pán kolega Uhliarik, hovoril o nej trochu aj Štefan Kuffa pri tom, keď hovoril o zásahu do integrity človeka.
Definícia zdravia podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sa totiž neobmedzuje len na funkciu telesných orgánov. Naopak, hovorí, že zdravie je stav úplnej telesnej, duševnej a sociálnej pohody a nie je len neprítomnosťou choroby alebo postihnutia. To znamená, že zdravie sa chápe širšie ako dosahovanie pohody na minimálne troch úrovniach, a to je telesná, duševná a sociálna. A myslím si, že minimálne úroveň duševnej a sociálnej pohody je to, o čom hovorí tento návrh. Hovoríme o tom, že ľudia, ktorí majú obrovské problémy vychovávať deti a nemajú prostriedky k tomu, aby ďalšie deti, nemajú, trpia na úrovni duševnej a trpia na úrovni sociálnej. A ak tomuto utrpeniu chceme predísť a tým pádom napĺňať definíciu zdravia podľa, podľa Svetovej zdravotníckej organizácie, potom je aj toto možné chápať ako zákrok, ktorý speje k zdraviu tak, ako ho WHO chápe.
WHO ďalej píše: "Právo na rozvoj, ochranu a obnovu zdravia patrí medzi základné ľudské práva. Každý bez ohľadu na rasu, náboženstvo, politické presvedčenie, ekonomický a sociálny status má právo na požívanie najvyššej dosiahnuteľnej úrovne a kvality zdravia."
Ak teda uznáme, že duševné a so..., že duševná a sociálna pohoda sú súčasťou zdravia, a ak uznáme, že každý bez ohľadu na ekonomický a sociálny status má právo na čo najvyššiu úroveň tohto zdravia, potom tento návrh k takémuto zdraviu speje. "Zdravie patrí medzi základné ľudské práva všetkých ľudí na svete," je posledná veta definície WHO.
Ďalší problém, ktorý tu bol prednesený, hlavne zo strany kolegov z KDH, je problém prirodzenosti. Máme sa správať v súlade s našou prirodzenosťou. Poďme si teda pozrieť, čo je to ľudská prirodzenosť na základe jej biologického určenia a toho, že čím sme vlastne my ako homo sapiens sapiens vybavení. My sme v podstate veľmi chytré softvérové zariadenie, ktoré ale obýva schránku lovca a zberača. Naše telo sa z čias lovcov a zberačov nijak významne nezmenilo.
A Radim Uzel, uznávaný gynekológ a sexuológ, píše: "Odlišné to bolo u lovcov a zberačov, ktorí nepoznali poľnohospodárstvo a živili sa len divokými" zvera, zverami, "zvieratami a plodinami z pralesa. Tam žena dostávala prvú menštruáciu zhruba až okolo 18. roku života. Prvýkrát otehotnela ako 19- alebo 20-ročná, mala prvé dieťa, ktoré tri až štyri roky plne kojila. Keďže počas doby intenzívneho kojenia vylučuje zvýšené množstvo hormónu prolaktín, ktoré blokuje činnosť vaječníkov, žena nemohla otehotnieť. Otehotnieť mohla až vtedy, keď odstavila dieťa od pŕs. Interval medzi deťmi bol preto najmenej 5 rokov. Vďaka spôsobu výživy jej potom menštruácia ako 35-ročnej zhruba skončila. Čiže porodila dve až tri deti a počet jej menštruácií za celý život by sa dal spočítať na prstoch jednej ruky.
Čarovné na tom je, že asi takto to s nami príroda myslela, avšak s poľnohospodárstvom bol, nastala vlastne vo vývoji ľudstva významná zmena. Spôsobilo ochorenia, obezitu, rakovinu a iné"; s týmto sa dá polemizovať podľa mňa s pánom Uzlom; "spôsobilo to aj to, že žena dnes za celý svoj život môže porodiť až 12 detí a každý mesiac sa jej zbytočne opakuje menštruačný cyklus. Ten v súčasnosti prichádza skôr, pretože potravina poľnohospodárskeho pôvodu má vplyv na skoršie dosiahnutie dospelosti. Preto sa pýtam, načo je potrebná menštruácia už od 13 rokov?" pýta sa pán Uzel.
Ja mu na to odpovedať nemôžem, ale každopádne, čo z tohto vyplýva, je, že ľudskou prirodzenosťou podľa jeho biologického určenia ako druhu je, že ženy ľudského druhu začínali menštruovať neskôr, tým, že kojili deti, tým, že počet detí, medzi nimi bol rozdiel tri až štyri, niekedy päť rokov, tak bol prirodzene menší, do toho keď prirátame detskú úmrtnosť v tom období, tak koniec koncov tá ľudská matka bola, bola rada, ak odchovala deti dve a tam to skončilo. Ten stav, ktorý je dnes, že v podstate vďaka medicíne, vďaka kvalitnejšej strave, vďaka mnohým iným veciam ženy môžu mať niekedy až, koľko mala Mária Terézia detí? (Obrátenie sa na navrhovateľku.) Šestnásť? Šestnásť. Tak to nie je, to nie je podľa toho, čo tvrdí pán Uzel, prirodzené. To nie je v súlade s ľudskou prirodzenosťou.
To znamená, niečo s tým počtom detí zrejme máme robiť. Štatistiky jednoznačne ukazujú, že spoločenstvá ľudí, kde počet detí na jeden pár klesá, sú zároveň spoločenstvá ľudí, ktoré majú vyššiu životnú úroveň, nižšiu kriminalitu, a že regulácia počtu detí na jeden pár prispieva k zvyšovaniu úrovne života ľudí. Je tam, samozrejme, aj ten opačný extrém a to je, to je demografický vývoj hlavne západného sveta v posledných rokoch, akonáhle priemerný počet detí na jeden pár klesne pod dva, tak začíname sa dostávať do demografickej krízy a s tým tak isto treba niečo robiť. Ale to je iba potvrdenie argumentu, že počet detí je treba regulovať nejakým spôsobom na obidvoch stranách. Že je dobré motivovať páry k tomu, aby mali napríklad deti dve, ale tak isto by sme ich mali nejakým spôsobom motivovať k tomu, aby ich nemali viacej ako štyri alebo päť. Ak sa pre to rozhodnú, majú pre to podmienky, samozrejme, nikto im v tom, nikto im v tom brániť nebude. Tak choré výmysly, ako je, ako je politika jedného dieťaťa v Číne, sú tak isto bublinou, ktorá jedného dňa bude mať podľa mňa nedozierne následky, to, že nám v Číne vyrastá generácia, v ktorej jedna tretina mužov nebude mať partnerky, tak je samo osebe problém. Každopádne, čo sa snažím povedať, je, že úplne neregulovaný počet detí nie je, ani nie je ani ľudsky prirodzený ako taký.
Mali sme tu výtku zo strany kolegu Brocku, že nejdeme ani do diskusie na úrovni filozofie a nejdeme ani do diskusie na úrovni lekárskej vedy. No ja už som tu dvakrát sa pokúšal s kolegami z KDH diskutovať na úrovni filozofie, ale tak nepoctivá odozva, ako z ich strany prišla, ma presvedčila o tom, že to jednoducho nemá význam. Napriek tomu, že sú tam ľudia, ktorí sú možno fundovaní a vedeli by sa zúčastniť poctivej intelektuálnej diskusie, tak jednoducho nie sú ochotní na to pristúpiť a miesto toho rozprávajú o kultúre smrti a etnickej genocíde, čo je príklad absolútne nepoctivého intelektuálneho prístupu. Je to príklad, ktorý úplne zbytočne polarizuje spoločnosť, a ja sa divím, že pri tom, aká už je dnes spoločnosť polarizovaná, ešte takýmto spôsobom sa prilieva olej do ohňa.
Čo chcem povedať na záver, je, že posledný nános ideologizácie tohto problému je nalepiť naň, nalepiť naň tú nálepku, že chceme menej Rómov. To je tak isto veľmi, veľmi nepoctivý prístup. Tento návrh nie je o tom, že SaS tvrdí, že chceme menej Rómov. Tento návrh nie je o tom. Tento návrh je o tom, že SaS tvrdí, že ak existuje žena alebo muž, ktorý cíti, alebo ktorá cíti, že nemá finančné, duševné ani iné možnosti na to, aby ešte mohla vychovávať ďalšie dieťa a rozhodne sa, že podstúpením sterilizácie venuje všetku svoju energiu a svoje možnosti a schopnosti a zdroje do výchovy tých detí, ktoré už má, tak že jej to štát zaplatí.
A tu sme sa ináč dostali do veľmi zaujímavého ideologického, ideologického postavenia, lebo SaS, ktorá je označovaná ako technokratická, bez, neľudská strana, prichádza s návrhom, kde usúdila, že vyššie prerozdelenie verejných zdrojov je vo verejnom záujme, čo sa nám teda nestáva veľmi často. A sociálnodemokratická strana SMER - SD čuší. Toto mal byť ich zákon, toto malo byť ich riešenie. Toto mal byť, toto mala byť ich prevencia tomu, aby napríklad v Banskej Bystrici sme nemali toho župana, ktorého máme. Keby SMER si osvojil niektoré z riešení, s ktorými SaS prišla, tak extrémisti na Slovensku dnes by niektoré náboje v diskusii nemali. Jednodubo, jednoducho by niektoré argumenty v diskusii nemohli použiť, lebo by sa dalo jasne preukázať, že nemajú pravdu. Ale nie, tu sa čaká na veľkú rómsku reformu a keď konečne niekto s ňou, s niečím príde zo strany SMER-u, tak je to protiústavný zákon.
Takto sa to, dámy a páni, nerobí. SaS dlhodobo prináša riešenia, ktoré sú diskutované jednak s odborníkmi z problematiky, z tretieho sektora, diskutované s terénnymi pracovníkmi, ktorí priamo medzi ľuďmi, ktorí žijú v extrémnej chudobe, žijú, ale zároveň prináša riešenia, ktoré sú pragmatické a ktoré dokážu zacieliť na konkrétne problematické črty života týchto ľudí. To jest chudobných, chudobných ľudí.
Obávam sa, že bez ohľadu na to, aj keby som, aj keby som vyvrátil všetky argumenty, ktoré tu dnes zazneli, a aj keby som dokázal so stopercentnou istotou, že toto je návrh, s ktorým by som skôr čakal, že príde sociálna demokracia, napriek tomu sa hlasov zo strany SMER-u nedočkám. Už len keď som si pozrel vyjadrenie pána Jasaňa spred niekoľkých dní, ktorý povedal, že predseda sa rozhodne tak, ako sa rozhodne, a nech sa rozhodne akokoľvek, tak to bude správne, tak to už hraničí s náboženskou, to už hraničí akože s náboženskou oddanosťou, to je tam, to je, to je totálna neprítomnosť kritického myslenia. Lebo, lebo keď sa člen strany a šéf bratislavskej bunky nedokáže vyjadriť k tomu, že či by predseda strany bol dobrým prezidentom, alebo nie, tak to je, to je úplná, úplná neprítomnosť. Som rád, že pán kolega prišiel, snáď mi povie, že to bolo vytrhnuté z kontextu a že to myslel inak. Lebo takto som to, takto som to čítal, takto som to, áno, takto som to prečítal, prosím, vysvetlite mi to, že ste to mysleli inak.
Každopádne už len skúsenosť z hlasovaní v tomto pléne mi ukazuje, že to, či niečo je sociálnodemokratickou a liberálnou agendou, nie je rozhodujúcim argumentom pre to, či poslanci SMER-u niečo podporia, alebo nie. Nám teda nič iné neostáva, iba prichádzať s tými riešeniami stále znovu a znovu, a najnovšie už to nebude len o tom, že či tie riešenia existujú, už to bude aj o tom, aby sme presviedčali ľudí, ktorí sa vo svojom zúfalstve rozhodli voliť neonacistov, že to rozhodnutie je nesprávne, že idú zlým smerom a že existuje alternatíva.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.12.2013 o 17:32 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:44

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Škoda, lebo ja som chcel vystúpiť, no skúsim vyextrahovať, že som chcel povedať, že my naozaj niekedy, mám pocit, že nerozumieme, o čom hovoríme. A v zásade to dobre povedal pán Sulík, my naozaj tuná neprekračujeme rubikony, že teraz ideme schvaľovať, že či interrupcie áno, alebo nie, kedy, my nehovoríme, že či sterilizácie áno, alebo nie, my hovoríme, že to, čo už je, tak nech je dostupné. Len potom ma napadlo také slovo, že či to neni aj výrazom určitého sebectva, lebo sa tu nemusíme hrať, pre niekoho sú naozaj tie interrupcie, už nech z akýchkoľvek dôvodov tam ide (rečníkovi zazvonil telefón); ale ospravedlňujem sa, mám nový telefón, neviem ho ešte ovládať; že výrazom, výrazom takého sebectva, lebo pre niektorých to je fakt nedostupné, absolútne nedostupné a my to tu zabalíme pod pláštik pomaly aktu stvorenia a božieho diela. Ale nikto tú tému, ťažkú tému neotvára, my hovoríme o dostupnosti pre ľudí, pre ktorých je to fakt nedostupné, to si nemusíme hovoriť. A preto ja to nerád hovorím, ale bojím sa, že či to, či si to tí ľudia uvedomujú, že či nehovorí z nás, niekto by tak mohol sa na to pozrieť, že ohromné sebectvo. Ohromné, ale úplne obludné sebectvo v tom, že ja nedoprajem niekomu, ktorý viem, že na to nemá šancu, nebudem analyzovať prečo. Ale nemá a je tu možné urobiť to dostupným aj pre ľudí, pre ktorých to momentálne nie je dostupné, a hovoríme o niečom úplne inom. Nedá sa to, neviem sa vtlačiť, ale to sebectvo mi tam pasuje.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.12.2013 o 17:44 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:46

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Pán kolega, vaša rozprava na tému perióda menštruácií, citovanie sexuológov a zbytočné naťahovanie rozpravy naozaj zbytočne degraduje tento diskutabilný návrh zákona. A ešte primiešanie predsedu vlády Fica do tejto témy to už bolo celkom hrozienko a naozaj čo ste mali k tomuto zákonu, ste nepovedali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.12.2013 o 17:46 hod.

Mgr.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:46

Viliam Jasaň

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:48

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Poliačik, ja, ja niekedy žasnem, že kam sa môže politická debata ubrať. Tuná páni poslanci z KDH, než sa išli prestravovať do dôchodku, tak si tu pred hlasovaním urobili mierny piár, padali tu kultúra smrti a neviem čo a ja sa týmto pánom chcem aj navrhovateľke trošička ospravedlniť, lebo aj tieto faktické poznámky veľmi nesúvisia s návrhom zákona.
Chcel som vystúpiť, ale tým, že proces dospel k tomu, že nebola schválená mimoriadna schôdza, myslel som, že sa budeme venovať jej, tak sme to boli oznámiť verejnosti. A k tomu zákonu chcem zopakovať jednu vec. Zdá sa mi, že zdravý rozum; a chcem deklarovať aj v tejto politickej debate to, že viete čo, páni poslanci, môžte ma dourážať koľko chcete, ak bude zákon, ktorý predložíte a bude vo verejnom záujme a bude pomáhať - v tomto prípade ženám a matkám -, tak ja vám zaňho zahlasujem, lebo mňa sem neposlal predseda, mňa sem poslalo 43-tisíc konkrétnych ľudí a toto je mentálny svet, ktorý by sme mali tu reprezentovať. Nie to, že niekto sa vám nepozdáva, že niekto neviem akým spôsobom koná, jedná. To je, on tu je za voličov, čiže pozerajme sa na to, kto za ním stojí. A myslím si, že tento návrh má toľko ratia v sebe, že ho treba podporiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.12.2013 o 17:48 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video