46. schôdza

27.1.2015 - 13.2.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

27.1.2015 o 14:06 hod.

PaedDr.

Vladimír Jánoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 13:50

Gábor Gál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážený pán minister, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vítam tento návrh zákona. Musím konštatovať, že trošku sme s tým omeškali, nie je to vina ani pána ministra, ani nás všetkých, proste takto sme, takto sme, ťažko sme sa dopracovali k tejto už želanej téme, aby sme ľudí, ktorí nezavinili veľmi nejaké, veľmi závažné trestné činy, nekriminalizovali s tým, že ich umiestnime do výkonu trestu odňatia slobody.
Samozrejme, trest má byť predovšetkým nie sankčný, ale má byť prevýchovný, preventívny a nie raz sa stáva, že keď týchto ľudí umiestnime, zavrieme, umiestnime ich do výkonu trestu, tak ich pripravujeme už na také neblahé konanie, vyučia sa tam ďalšie remeslo, takže to vítam. Budeme mať možnosť ešte sa o tom porozprávať.
Ja len telegraficky jednu takú výzvu, cena. Transparentné verejné obstarávanie a cena. Nie jeden štát to má. Vieme porovnať, za akú cenu, za akých podmienok vieme toto zabezpečiť, aby sa nestalo zas to, že na Slovensku všetko voľajako vychádza drahšie ako v okolitých krajinách. Sú tu tendencie k tomu, ja kvôli tomu vystupujem. Ideme vlastne len pripraviť zákonnú normu, zákonný podklad k tomu. Máte obstarané všetko. Pán minister hovorí, že transparentne, tak si na to potom posvietime, pán minister, lebo že indície sú, že zas to bude v takej cenovej hladine, že zas sme voľáko nejaká celá krajina v nejakej nadmorskej, vysokej nadmorskej výške, že je tu nejaká vysokohorská prirážka. Ja sa teším na túto tému už ako v rámci už tých odbornejších debát vo výboroch.
Ďakujem, pán minister.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.1.2015 o 13:50 hod.

Mgr.

Gábor Gál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:53

Janka Šípošová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja sa, samozrejme, prikláňam k tomu, že transparentné obstarávanie je dôležité a zásadné, a asi bude dobre, keď by sme mohli byť o tom informovaní, ako to bude prebiehať.
Ale chcela by som doplniť pána poslanca, povedal taký argument, prečo víta ten zákon, aby sme nekrimini... - ani ja to neviem vysloviť - nekriminalizovali páchateľov tzv. ľahších trestných činov. Pre mňa je ešte dôležitejšie to, aby sme ochránili obete niektorých trestných činov a vedeli kontrolovať napr. pohyb páchateľov, ktorí majú trebárs zákaz priblíženia, a tým pádom chcem povedať aj k tomu prvému zákonu, prepáčte, nepodarilo sa mi vtedy prihlásiť, že veľmi vítam to, že budú tie ochranné opatrenia, zjednodušene povedané, ľahšie aplikovateľné v celej Európskej únii, ale ešte viac privítam, keď my v našej praxi, slovenskej, budeme vedieť pružne takéto opatrenia prijímať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.1.2015 o 13:53 hod.

PhDr. CSc.

Janka Šípošová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:54

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Keď už sa hovorilo o tej cene, a tak cítim potrebu spomenúť, že v medzirezortnom pripomienkovom konaní bol zásadný rozpor medzi predkladajúcim a ministerstvom financií. Ten v predloženom materiáli, zdá sa, že je vyriešený, na tento rok je financovanie zabezpečené, ale nie je na rok 2016/17. Ide o päťmiliónové položky a zdá sa mi to, že je to tak trocha škoda, lebo inak sú mi tam sympatické tie opatrenia, ktoré zákon prináša, takže možno k tomu by bolo dobré sa vyjadriť, či aká je perspektíva financovania toho projektu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.1.2015 o 13:54 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:55

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážený pán minister, vážená pani spravodajkyňa, kolegovia, kolegyne, pán predseda, aj ja vám chcem poďakovať za tú dobrotu, ktorú ste nám dali do tých lavíc. Úprimná vďaka. Nech vás to, nech vás Pán Boh odmení aj na vašich deťoch, aj na deťoch vašich detí. To tak na úvod.
Ale chcel by som sa vyjadriť tuná k tomu, bude to trošku iný názor, ako mal kolega ako predo mnou. Ja mám výhrady voči tomuto návrhu zákona a nebudem za tento návrh zákona hlasovať. A dôvod je taký, lebo považujem to zavedenie, elektronické snímanie tých osôb, aby sme nezredukovali človeka a ľudskú dôstojnosť, človeka ako takého na nejaké číslo.
Otázka financovania, ktorá tu bola otvorená. Keď, pán minister, som dával pozor a ste uvádzali v podstate ten úvod, tak som pochopil tak, že ten obvinený alebo odsúdený sa bude spolupodieľať na tomto financovaní. Teda v tomto by som nevidel ten problém, ale skôr vidím ten problém v tom, že bude mať nejakú tú náramku, aby sme to nečipovali ľudí ako nejaké zvieratká. A mali sme tuná tento návrh zákona už v parlamente a toto mi veľmi pripomína tá redukcia. Naozaj má takú až, prepáčte, skoro až živočíšnu úroveň.
Nebudem hlasovať z tohto dôvodu za tento návrh zákona, aj keď by som v tejto Národnej rade hlasovať sám proti tomuto zákonu.
Ďakujem pekne za pozornosť. Len toľko.
Skryt prepis

27.1.2015 o 13:55 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:57

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ja nestihol som sa prihlásiť do rozpravy, tak len doplním. Oceňujem tento návrh hlavne z toho dôvodu, že ja si myslím, že bola veľmi jemne napísaná ešte tá dôvodová správa, lebo tam bolo napísané, že súčasné zaradenia na výkon väzby neplnia svoju resocializačnú funkciu.
Ja si myslím, že oni častokrát robia presný opak, že nám človek, ktorý bol prichytený s trochou trávy, vojde do basy a dobre zaradený organizovaný zločinec z nej potom vyjde, pretože sa tam síce veľa naučí, ale nenaučí sa to, čo by spoločnosť po jeho východe z basy ocenila, a do času, kým niektoré trestné činy neprestanú byť trestané, čo je tiež novelka, na ktorú tu čakáme nejaký ten mesiac alebo rok, tak minimálne možnosť alternatívnych trestov je lepším riešením ako, ako zatváranie mladých ľudí do basy za trochu trávy.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.1.2015 o 13:57 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

13:58

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za rozpravu. Samozrejme, som rád, že väčšina poslancov víta tento návrh zákona aj celý koncept vlastne.
Pre pána poslanca Kuffu, možno ho presvedčím, možno nie, ale chcem povedať teda pár slov, aby to bolo jasné. Nejde o žiadne čipovanie a ani nejaké značkovanie týchto ľudí. Ide len o monitoring. To znamená, zabezpečenie výkonu trestu domáceho väzenia, pretože treba nejakým technickým prostriedkom zabezpečiť, aby bolo jasné, či ten trest dodržiava a podmienky toho trestu, alebo nie. V Európe to má zavedené už 28 krajín. To hovorím len o Európe, nehovorím o celom svete. Je to v podstate dnes už veľmi bežná záležitosť. A treba povedať, že čo sa týka trestov, my navrhujeme zavedenie len u ľahkých delikventov, to znamená, väčšinou sú to alebo sú to len prečiny, sú to nedbanlivostné alebo ľahké úmyselné trestné činy, ktoré sú naozaj minimálnej spoločenskej nebezpečnosti, a je fakt, že u týchto trestov prevažuje tá prevýchovná nad tou trestajúcou zložkou trestu alebo toho, toho, tej sankcie, a preto si myslím, že je správne, ak my zabezpečíme pozitívny prínos pre sociálne podmienky týchto ľudí, keď hovoríme o tom, že sa nebudú trhať rodiny, keď hovoríme o tom, že zostanú zachované ich pracovné miesta, môžu ďalej pracovať, môžu tie rodiny živiť a môžu prípadne splácať aj dlhy, ktoré majú voči nejakým veriteľom, keď im spôsobili nejakú škodu. To sú všetko veľmi silné pozitívne, kumulatívne pozitívne prínosy tohto návrhu zákona a aj celého systému elektronického monitoringu.
Takže chcem apelovať na vás, aby ste možno prehodnotili túto myšlienku, lebo tu nejde naozaj o žiadne čipovanie, o značkovanie, prípadne niečo podobné. Ide o výkon trestu. V podstate to sú ľudia, ktorí sú potrestaní za nejaké svoje konanie. Takže je to rozhodne pre nich omnoho lepšie, a myslím si, že pre každého, kto sa nad tým zamyslí, je to omnoho lepšie, než by mal sedieť niekde za múrmi väznice a znášať tam proste rôzne veci, jako naznačil aj pán poslanec Gál. Proste sa môže naňho nalepiť aj nejaké iné veci, iné praktiky, ktoré potom nebodaj ho zvedú na zlú cestu, a tá resocializácia je naozaj veľmi ťažká potom, keď sa vracia z väzenia. Nemá zamestnanie, rozpadne sa mu rodina, prípadne bol to slušný človek predtým a tak ďalej. Čiže ja si myslím, že to má naozaj veľmi pozitívny prínos, a apelujem na vás, páni poslanci, poslankyne, aby ste sa nad týmto zamysleli.
Čo sa týka otázky financovania projektu, skladá sa financovanie z dvoch častí. V princípe jednak je to, a to myslím si, že je treba brať veľmi pozitívne, sa mi podarilo zabezpečiť financovanie z európskych fondov, konkrétne z OPIS-u, čo by, bohužiaľ, zo štátneho rozpočtu som nebol schopný zabezpečiť, a myslím si, že ani predchádzajúce vlády neboli schopné zabezpečiť financovanie zo štátneho rozpočtu. A preto aj ten projekt tak dlho, hoci je všade už známy a používaný, sa doteraz k nám nedostal. Druhá časť bude, samozrejme, otázka financovania zo štátneho rozpočtu. To je, samozrejme, téma jednak rozšírenia, rozšírenia mediačne-probačnej služby úradníkov, ktorí budú zabezpečovať výkon dohľadu a zabezpečovať vynucovanie tohto trestu. Ďalej to potom bude, samozrejme, otázka súdov, teda to, vlastne to je ono. Ďalej potom prevádzka centrálne monitorovacieho systému ako takého, ktorý bude zriadený na ministerstve spravodlivosti, a taktiež teda personálne zabezpečenie na ministerstve spravodlivosti, ktoré treba tiež vytvoriť tam štátnozamestnanecké miesta na prevádzku toho systému ako takého.
Čo sa týka obstarania, tento systém bol obstaraný úplne v súlade so všetkými pravidlami verejného obstarávania. Prebehlo celé verejné obstarávanie spôsobom, kde boli prihlásení viacerí uchádzači. Prebehlo to kontrolou ÚVO, boli tam nejaké námietky, tie boli vyriešené, to znamená, to bolo kompletne schválené, nebolo nič ďalšieho, čo by bolo nejaký problém. Veľmi rád vám poskytnem potom bližšie údaje, informácie, pokiaľ bude konkrétny záujem na konkrétnych veciach, tak, samozrejme, bez problémov, veľmi rád.
Toľko stručne na vaše otázky, ďakujem pekne.
Skryt prepis

27.1.2015 o 13:58 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:03

Tomáš Borec

14:06

Vladimír Jánoš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som z poverenia gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny uviedol spoločnú správu výborov o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente v znení zákona č. 214/2014 Z. z., ktorý máme pod tlačou 1290.
Uvedený návrh zákona bol uznesením Národnej rady pridelený na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre verejnú správu a výboru pre ľudské práva a národnosti a postavenie žien ako gestorskému výboru.
Uvedené výbory vládny návrh zákona prerokovali v určenej lehote a zhodne ho odporúčali Národnej rade schváliť s pripomienkami. Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská od poslancov tých výborov, ktorým návrhom zákona nebol pridelený na prerokovanie.
Pozmeňujúce návrhy, ktoré vyplývajú z uznesení výborov, sú uvedené v časti IV spoločnej správy. Gestorský výbor navrhuje o nich hlasovať nasledovne: spoločne o pozmeňujúcich návrhoch v bodoch 1 a 3 až 14 spoločne s odporúčaním schváliť a osobitne o pozmeňujúcom návrhu č. 2 s odporúčaním neschváliť.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade aj zákon ako celok schváliť v znení pripomienok uvedených v spoločnej správe výborov.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru z 22. januára 2015 pod číslom 159.
Vážený pán predseda, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

27.1.2015 o 14:06 hod.

PaedDr.

Vladimír Jánoš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:08

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Takže, vážené pani poslankyne, poslanci, dovoľujem si na dnešné rokovanie predložiť informáciu o vydaných aproximačných nariadenia vlády Slovenskej republiky v II. polroku roku 2014 a o zámere prijímania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v I. polroku tohto roku.
Informáciu predkladám na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky na základe § 4 zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Uvedené ustanovenie ukladá vláde Slovenskej republiky pravidelne polročne informovať Národnú radu Slovenskej republiky o aproximačných nariadeniach vlády vydaných v uplynulom období a o ďalšom zámere ich prijímania.
V hodnotenom období teda vláda Slovenskej republiky prijala a bolo publikovaných 13 aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v prílohe č. 1. V prílohe č. 2 sú uvedené návrhy aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky, ktoré vláda predpokladá prijať v I. polroku 2015, pričom ide celkovo o 13 aproximačných nariadení vlády. Vzhľadom na legislatívnu aktivitu inštitúcie Európskej únie sa dá predpokladať, že bude nutné pridať viaceré aproximačné nariadenia vlády Slovenskej republiky aj nad rámec tohto zámeru.
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené pani poslankyne, poslanci, dovoľujem si vás požiadať o schválenie uznesenia v predloženom znení.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

27.1.2015 o 14:08 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:10

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, predseda Národnej rady pridelil rozhodnutím z 23. januára 2015 predmetnú informáciu na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru.
Vláda predkladá informáciu na základe ustanovenia § 4 zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky, a to v polročných intervaloch. Súčasťou uvedeného zákona je povinnosť vlády informovať Národnú radu o vydaných aproximačných nariadeniach a o ďalšom zámere ich prijímania.
V hodnotenom období bolo prijatých 13 aproximačných nariadení vlády, väčšina z nich bola v oblasti pôdohospodárstva. Je predpoklad, že v prvom polroku tohto kalendárneho roka bude prijatých 13 návrhov aproximačných nariadení vlády. Väčšina z nich bude v pôsobnosti ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a ministerstva zdravotníctva. V závislosti na legislatívnych aktivitách orgánov Európskej únie sa môže stať, že bude nutné v tomto polroku pripraviť nové vnútroštátne predpisy aj nad rámec uvedeného počtu. Ústavnoprávny výbor prerokoval informáciu 27. januára 2015 na svojej 94. schôdzi a uznesením č. 554 odporúčal Národnej rade informáciu vziať na vedomie.
Pán predseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

27.1.2015 o 14:10 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video