53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

18.6.2015 o 15:00 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:41

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Tak ako ste uviedli, ja sa pokúsim odpovedať na všetky tri otázky, lebo veľmi úzko spolu súvisia, dotýkajú sa problematiky stavebného zákona, resp. kontroly napĺňania Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím.
Problematika bezbariérovosti stavieb sa okrem Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky celkom iste týka i Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre podporu sociálneho začlenenia fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je súčasne na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 103 z 20. februára 2013 hlavným kontaktným miestom pre problematiku vykonávania Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.
Implementácia Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím bola v Slovenskej republike premietnutá do strategického materiálu. A to je Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 až 2020, ktorý bol schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 25/2014, presne 15. januára 2014. A je vyhodnocovaný každé dva roky vo vláde Slovenskej republiky.
Na príprave tohto národného programu sa podieľali aj reprezentatívne organizácie osôb so zdravotným postihnutím, tak ako to ukladá čl. 4 ods. 3 tohto dohovoru.
Základným cieľom tohto materiálu je prostredníctvom definovaných úloh a opatrení zabezpečiť dosahovanie pokroku v oblasti ochrany práv a osôb so zdravotným postihnutím uznaným Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a pokroku pri ich používaní.
Uvedený národný program obsahuje aj opatrenie, zabezpečenie prístupnosti nových stavieb a územia určených na používanie verejnosťou, ktorým sa ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ukladá nasledovná úloha, zabezpečiť prístupnosť nových stavieb a územia určeného na používanie verejnosťou, spôsob plnenia, v stavebnom zákone zakotviť podmienky na aplikovanie princípov tvorby bezbariérového prostredia metódou univerzálneho navrhovania tak, ako sa uvádza v príslušných európskych dokumentoch. Tu je časový harmonogram plnenia rok 2015, zodpovedný gestor je ministerstvo dopravy, navrhovateľom je Národná rada osôb so zdravotným postihnutím v Slovenskej republike.
Uznesenie výboru pre osoby so zdravotným postihnutím č. 38 z 28. januára 2014, ktorého som predsedom, takisto zaviazalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, aby do pracovných skupín na dopracovanie nového stavebného zákona, ako aj niektorých nových vyhlášok prizvalo odborníkov z organizácií zastupujúcich záujmy osôb so zdravotným postihnutím.
K uvedenému opatreniu ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zaslalo ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny odpočet plnenia časovo aktuálnych opatrení Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 až 2020, konkrétne v októbri minulého roku v znení: „Spôsob plnenia. Ministerstvo dopravy pripravilo nový stavebný zákon, ktorý prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním, a v termíne do 30. apríla 2015 bude predložený na rokovanie vlády Slovenskej republiky.“ Môžem informovať, že na poslednú vládu v tomto týždni, menovite včera, bol tento návrh predložený.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní boli uplatnené aj pripomienky týkajúce sa zabezpečenia bezbariérového užívania stavieb, resp. tie, ktoré v zmysle čl. 9 ods. 1 Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím zabezpečia osobám so zdravotným postihnutím prístup k fyzickému prostrediu.
Navrhované opatrenia smerujú do dvoch oblastí, po prvé, zabezpečenia bezbariérového využitia územia v územnom plánovaní a, po ďalšie, zabezpečenia stavebno-technického riešenia stavieb tak, aby boli bezbariérové.
Uvedené opatrenia budú podrobnejšie upravené vo vykonávacích predpisoch k stavebnému zákonu.
A to je najmä, po prvé, vyhláška o všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie a funkčné využitie územia, o požiadavkách na bezbariérové využitie územia. V tejto vyhláške budú stanovené všeobecné územnotechnické požiadavky zabezpečujúce bezbariérové využitie územia pozemku vo vzťahu k obstarávaniu územných plánov obcí a územných plánov zón. Tieto požiadavky sa vzťahujú na plochy dopravnej infraštruktúry, ďalej, plochy verejných priestorov, obytné územia, územia občianskej vybavenosti, územia rekreácie a výrobné územia a zmiešané výrobné územia, na ktorých je zriadená chránená dielňa alebo chránené pracovisko. Tieto požiadavky budú stanovené tak, aby bolo zabezpečené využívanie územia aj osobami s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálnym postihnutím, osobami pokročilého veku, tehotnými ženami, osobami sprevádzajúcimi dieťa v kočíku alebo dieťa vo veku do troch rokov.
Druhá tu je vyhláška, ktorá stanoví podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a osobitných technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb (tzv. bezbariérový prístup) z hľadiska ich stavebno-technického usporiadania a využitia.
Návrhy týchto vyhlášok ministerstva dopravy budú koncipované všeobecne a budú sa vzťahovať na všetky nové stavby, resp. zmeny stavieb a neriešia špecifickú problematiku bezbariérovosti pre riadne skolaudované existujúce stavby, ktoré sú zvyčajne v gescii iných rezortov, napríklad ubytovacie, stravovacie zariadenia, ktoré sú v gescii ministerstva hospodárstva, resp. ministerstva zdravotníctva, divadlá, galérie, múzeá a tak ďalej a sú v súčasnosti čiastočne rozpracované a ich dopracovanie bude bezprostredne nadväzovať na nový stavebný zákon po jeho schválení. Uvedené vyhlášky neboli ešte predložené na medzirezortné pripomienkové konanie. Z toho dôvodu k nim súčasnosti sa ešte nevieme vyjadriť.
Okrem uvedeného opatrenia obsahuje Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 – 2020 aj opatrenie zabezpečiť bezbariérovosť budov štátnej správy, samosprávy a verejnoprospešných inštitúcií, ktoré do tohto opatrenia ukladá všetkým ústredným orgánom verejnej správy, ako aj samosprávy do roku 2020.
Vzhľadom na pôsobnosť ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny v záujme presadzovania podpory sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti v zmysle úloh vyplývajúcich z Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím ministerstvo práce v rámci medzirezortného pripomienkového konania k tomuto návrhu zákona o územnom plánovaní, výstavbe a zmene niektorých zákonov uplatnilo celkove 55 pripomienok, z čoho bolo 36 pripomienok akceptovaných. Medzi uvedenými pripomienkami boli aj všeobecné pripomienky k materiálu, ktoré sa týkali problematiky odporúčaní a dodržiavaní Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Obe tieto všeobecné pripomienky boli zo strany ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozprava akceptované.
Zavedenie kontrolných mechanizmov na zabezpečenie bezbariérovosti je priamo v kompetencii Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky ako vecného gestora návrhu zákona.
Pre úplnosť uvádzam, že aj novovznikajúci Inštitút komisára pre osoby so zdravotným postihnutím bude mať kompetencie aj v oblasti príslušnosti Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Skončil som, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

18.6.2015 o 14:41 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:51

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani podpredsedníčka, ubezpečujem vás, že máme jeden a ten spoločný záujem, ale som presvedčený, že ho má aj ministerstvo dopravy. Rozdiel je v tom, že sú tu dve normy. Z nich jedna je zákon a druhá je vyhláška, ktorá konkretizuje veci, na ktoré asi vy poukazujete. A to je ešte len pred nami, resp. v štádiu nejakého medzirezortného pripomienkového konania. Ubezpečujem vás, že bude záujmom aj ministerstva práce a, som presvedčený, aj ministerstva dopravy do tej vyhlášky dostať všetky záležitosti, ktoré súvisia s naplnením uvedeného dohovoru ako takého. Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

18.6.2015 o 14:51 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:53

Ján Počiatek

14:55

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Rozumiem úplne tomu, aj keď ste nepoložili otázku, o čo vám ide. A súčasťou nového stavebného zákona je aj ambícia na skvalitnenie celého úradníckeho personálu, ktorý sa bude na úradoch jednotlivým témam odborne venovať. Preto súhlasím s tým, že to ich zvyšovanie kvalifikácie musí byť aj v súlade s týmito novými trendmi a určite musí byť rešpektovaná bezbariérovosť tak, ako je to už v mnohých krajinách Európy úplnou samozrejmosťou. Čiže opäť pripomínam, myslím si, že tá konštrukcia zákona na to myslí, pamätá, ale keď máte nejaký ešte vylepšujúci nápad, ktorý to ešte skvalitnil, tak sa mu určite brániť nebudeme, ale podľa môjho názoru v tomto momente, tak ako je zákon postavený, zákon zabezpečuje to, o čo aj vám ide, aby tie budovy v konečnom dôsledku spĺňali tie najmodernejšie technické parametre, vrátane bezbariérovosti. Ďakujem.
Skryt prepis

18.6.2015 o 14:55 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:59

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážený pán poslanec, vôbec nie je zrejmé, aká diskriminácia, nespravodlivosť je spôsobená použitím iného princípu pri výpočte dôchodku z I. piliera pre sporiteľov. Spôsob, respektíve princípy výpočtu sumy starobného dôchodku z I. piliera sú rovnaké pre všetkých poistencov bez ohľadu na to, či sporiteľmi sú alebo nie sú. Pre všetkých sa pri výpočte dôchodku uplatňuje rovnako princíp zásluhovosti, ako aj princíp solidarity, pričom dôchodok závisí od zárobkov počas celej pracovnej kariéry obdobia dôchodkového poistenia, samozrejme, rastu priemernej mzdy, ktorým sa valorizujú nadobudnuté dôchodkové nároky v I. pilieri. V prípade, že ide o sporiteľa dôchodku, výška starobného dôchodku sa mu len primerane kráti o obdobie účasti v II. pilieri, a to primerane tomu, že do I. piliera odvádza nižšie percentuálne poistenie než poistenec nesporiteľ. Skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

18.6.2015 o 14:59 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 15:00

Jozef Bobík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem. Pán minister, podľa mojich vedomostí sa tým ľuďom, ktorí sú sporiteľmi v II. pilieri, podiel ich dôchodku z I. piliera počíta len z 18 %, zatiaľ čo u poistencov, ktorí sú len v I. pilieri, sa výška ich dôchodku počíta možno z 25 %, neviem to celkom vypočítať ja, lebo tejto veci sa nevenujem dôsledne a detailne, ale je zrejmé, že tým dôchodcom, ktorí sú poistení alebo ktorí vlastne sú len v I. pilieri, sa počíta z iného základu, nie preto, že nemajú krátené to o tú dobu, čo sú v II. pilieri.

Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

18.6.2015 o 15:00 hod.

Ing.

Jozef Bobík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:00

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Myslím, že máte na mysli asi rezervný fond solidarity, to znamená 4,75 % z vymeriavacieho základu, čo ide do rezervného fondu solidarity. No treba povedať jednu vec. Takto nastavil zákon jeho predkladateľ v roku 2005, odkedy bol zavedený takzvaný II. kapitalizačný pilier. Bol teda takto nastavený vtedajšou pravicovou vládou, pánom vtedajším ministrom Kaníkom. A môžem vám povedať, že len za takto nastavený zákon hlasoval aj poslanecký klub KDH.
Pre informáciu, v súčasnosti je podanie na Ústavnom súde, ktoré sa týka tejto problematiky. Ak Ústavný súd o tom rozhodne, budem rešpektovať jeho rozhodnutie a podľa toho prispôsobím aj legislatívu, i keď v tejto chvíli som presvedčený, že ako je to nastavené, tak je to v súlade so základným vstupom ľudí do I. piliera, respektíve II. piliera. Tu sa nič nemenilo. Opakujem ešte raz, eto delo pána poslanca, vtedy ministra Kaníka. (Potlesk.) Skončil som. (Reakcia z pléna.) Povedal som, že budem rešpektovať uznesenie Ústavného súdu a podľa toho sa zariadim. Ďakujem.
Skryt prepis

18.6.2015 o 15:00 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:04

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, poslanci, vážený pán poslanec, ako iste viete, aj keď ste mi položili tú otázku, nie som ja rezortný minister, čiže túto tému som si nechal spracovať od Úradu pre verejné obstarávanie, aby bolo úplne jasno. Čiže z ustanovenia § 26 ods. 1 písm. i) zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že verejného obstarávania sa môže zúčastniť len ten, kto spĺňa podmienku účasti týkajúcu sa osobného postavenia, a teda nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy s osobou, ktorá je alebo bola subdodávateľom vo vzťahu k zákazke zadanej podľa tohto zákona, ktorá sa vymáha výkonom rozhodnutia. To je kumulatívna podmienka. Túto skutočnosť preukazuje uchádzač alebo záujemca čestným vyhlásením, tak ako je to uvedené v ustanovení § 26 ods. 2 písm. g) zákona.
Z uvedeného teda vyplýva, že pokiaľ si uchádzač alebo záujemca nesplní svoje záväzky voči svojim subdodávateľom zo zákazky zadanej podľa zákona o verejnom obstarávaní, môže byť táto skutočnosť braná do úvahy pri posudzovaní splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní len v tom prípade, ak je táto povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy vymáhaná výkonom rozhodnutia, teda exekúciou. Podľa zákona o verejnom obstarávaní teda musí ísť o nútený výkon rozhodnutia, to znamená, že samotná existencia nevyplatenia odmeny alebo odplaty subdodávateľom nediskvalifikuje automaticky z účasti uchádzača na verejnom obstarávaní. Na to teda, aby bol uchádzač vylúčený, je potrebné, aby prebiehal nútený výkon rozhodnutia vo forme exekúcie. Pre nútený výkon rozhodnutia v podobe exekúcie za nesplnenie vymedzených povinností voči subdodávateľovi je potrebná existencia vykonateľného rozhodnutia, teda takzvaného exekučného titulu, to jest právoplatného a vykonateľného rozhodnutia všeobecného súdu. Zároveň je potrebné, aby bol podaný návrh na vykonanie exekúcie podľa § 38 Exekučného poriadku, ktorým sa začína exekučné konanie.
V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že vyhodnocovanie splnenia podmienok účasti je v kompetencii verejného obstarávateľa, čo vyplýva z § 33 zákona o verejnom obstarávaní. V prípade ak verejný obstarávateľ zistí, že uchádzač nespĺňa podmienky účasti vo verejnom obstarávaní, je povinný takéhoto uchádzača z verejného obstarania vylúčiť. Verejnými obstarávateľmi pritom nie sú len štátne orgány, ale aj mestá a obce. Je teda zodpovednosťou a povinnosťou každého verejného obstarávateľa vylúčiť z verejného obstarávania takéhoto uchádzača (napríklad VÁHOSTAV alebo Doprastav) v prípade, že verejný obstarávateľ získa pri vyhodnocovaní napríklad splnenia podmienok účasti informáciu, že takýto uchádzač má nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy subdodávateľovi vo vzťahu k zákazke zadanej podľa zákona o verejnom obstarávaní a táto uchádzačom nesplnená povinnosť sa vymáha zároveň výkonom rozhodnutia, teda exekúciou. To je toľko informácia a odpoveď na vašu otázku. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

18.6.2015 o 15:04 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:11

Vazil Hudák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, toto je moje vystúpenie pred vami prvé ako ministra hospodárstva, takže chcem vás pozdraviť a zároveň povedať, že je pre mňa cťou byť tuná v tomto, čo ja považujem za chrám demokracie. Verím, že je to aj chrám určitej politickej kultúry a že v rámci toho budeme aj spolupracovať. A teším sa na túto spoluprácu do budúcnosti.

Pellegrini, Peter, predseda NR SR
Aj my vám želáme všetko dobré, pán minister. (Potlesk.)

Hudák, Vazil, minister hospodárstva SR
Ďakujem. A prejdem teda od emócií ku podstate. Dovoľte mi, aby som teda uviedol tento návrh zákona a hlavne teda prečo žiadam vás o povolenie alebo súhlas so skráteným legislatívnym konaním.
Dôvodom skráteného legislatívneho konania o vládnom návrhu zákona je zavedenie legislatívnych zmien, ktoré sú predpokladom výrazného hospodárskeho rozvoja Slovenskej republiky, ktorý má za cieľ nielen priamy nárast počtu nových pracovných miest, ale predovšetkým zvýšiť potenciál rozvoja sekundárnych dodávateľských vzťahov, ako aj nepriamych pracovných miest.
Ďalším dôvodom je aj tá skutočnosť, že v súvislosti s nedostatočnou pripravenosťou územia, opakujúcim a zvyšujúcim sa dopytom po existencii komplexne vybudovanej infraštruktúry, vrátane pozemných komunikácií a inžinierskych sietí na území Slovenskej republiky, neboli v uplynulých rokoch umiestnené niektoré zahraničné investície v oblasti priemyselnej výroby. Primárnou podmienkou rozhodnutia o realizácii novej výstavby a novej investície, resp. rozšírení a pokračovaní v už zrealizovanej investícii slovenských, ale aj zahraničných osôb je predovšetkým usporiadanie vlastníckych práv k nehnuteľnostiam potrebným na ich realizáciu, vrátane nadobudnutia práv k nehnuteľnostiam potrebným pre výstavbu funkčnej infraštruktúry.
Cieľom vládneho návrhu zákona je zabezpečiť predpoklady na vytvorenie tzv. strategických parkov podnikom, ktorý je v 100-percentnom vlastníctve štátu a ktorého úlohou je predpríprava územia, vrátane zabezpečenia potrebnej infraštruktúry.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vzhľadom na uvedené dôvody a takisto v súlade s § 89 ods. 1 rokovacieho poriadku NR SR, t. j., keď ide o situácie, kde je ohrozenie z pohľadu štátu a hrozí značná hospodárska škoda pre štát, dovoľujem si vás požiadať o schválenie skráteného legislatívneho konania k predloženému vládnemu návrhu zákona. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

18.6.2015 o 15:11 hod.

JUDr.

Vazil Hudák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:14

Andrej Kolesík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem, pani predsedajúca. Milé kolegyne, vážení kolegovia, vážený pán minister, vitajte. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1639 zo 17. júna 2015 pridelil Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov (tlač 1624).

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 90. schôdzi dňa 18. júna , teda dnes. Uznesením č. 453 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky tento návrh na skrátené legislatívne konanie schváliť.

Vážená pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

18.6.2015 o 15:14 hod.

Mgr.

Andrej Kolesík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video