53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:53 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:26

Andrej Kolesík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Veľmi zrýchlene zopár mojich poznámok k tejto rozprave. Ja ako neprávnik tu vnímam určitý spor o vyvlastňovanie a o ten proces ako taký, ale chýba mi tu v tejto diskusii jedna taká z môjho pohľadu dosť zásadná vec.
K tomu vyvlastňovaniu len toľko. Vyvlastnenie je posledným krokom v nejakom postupe, kedy mu predchádza oslovenie toho konkrétneho vlastníka a snaha o dohodu. A podľa mojich informácií, ktoré mám, vo veľkej väčšine prípadov je dosiahnutá dohoda, teda odpredaj za primeranú náhradu. Vy, ktorí sa tomu venujete, lepšie viete ako ja, aké všetky kroky to obnáša. Čo však mne tu chýba v tejto diskusii, je to, prečo si ja osobne myslím, že je dôležité, aby sme schválili túto novelu zákona o príprave významných investícií.
Všetci veľmi dobre viete, že sme v hre o viacero investícií. A nemám na mysli len tie posledné medializované informácie. V minulosti sme o niektoré významné investície prišli, už to tu bolo spomenuté. Prišli sme o ne najmä preto, lebo sme nevedeli ponúknuť dostatočne veľké vhodné plochy na realizáciu týchto investícií.
Jednoducho sme v súťaži, panie poslankyne, páni poslanci, sme v súťaži s okolitými štátmi a najmä našimi susedmi, s ktorými máme inak veľmi dobré bilaterálne alebo aj skupinové vzťahy. A mám na mysli najmä štáty V4, teda okrem nás Česko, Poľsko a Maďarsko. Veľká väčšina z vás, ktorí sa tomu venujete, rozoberal som to napríklad s kolegom pánom poslancom Bobíkom, vie, že napríklad Poliaci, ktorí sú mimochodom veľmi úspešní v získavaní a v umiestňovaní zahraničných investícií na svojom území, majú trvale pripravené menšie, väčšie, ale aj rozľahlé územia o výmere niekoľkých stovák hektárov, ktoré sú pripravení ponúknuť zahraničným investorom. A aj preto sú úspešnejší ako napríklad my. Takisto v Českej republike sú pripravené takéto územia, ktoré dosahujú tiež cez 100 hektárov, nie že ich idú vyvlastňovať, majú nich pripravené.
To znamená, že ak príde zahraničný investor, ktorý chce minúť, ktorý chce minúť svoje vlastné peniaze, umiestniť ich tu na niekoľko rokov, desiatok môžeme povedať, veď si spomeňte, že Volkswagen neprišiel včera a nie je tu dva týždne. Dokonca z jedného závodu už má dnes štyri, a teda aj iné firmy. Tak asi aj ten investor - už tu nie je pán profesor Huba - má právo si povedať alebo požadovať nejaké umiestnenie.
Ja tento návrh zákona vnímam ako určité otvorenie vyjednávacích možností vláde, ktorá prostredníctvom ministerstva hospodárstva dostáva do rúk nástroje k tomu, aby ponúkla čo najlepšie podmienky potenciálnym investorom, a to nie je len tá automobilka, páni kolegovia z opozície, to môžu byť rôzne iné, ktoré v budúcnosti môžu prísť alebo prejavia záujem o to, aby k nám prišli.
My dávame týmto zákonom alebo touto novelou do rúk vláde a ministerstvu hospodárstva nástroje, aby mohli mať lepšiu vyjednávaciu pozíciu. Snáď sa nejdeme prieť, aj keď je to teda, pochopil som, viac-menej právnická diskusia o tom, že či je vo verejnom záujme, aby sme tu mali nejakú inú investíciu alebo nejakú novú investíciu, ktorá prinesie nové pracovné miesta, ktorá prinesie multiplikačné efekty 1 : 4 minimálne, tak je to v prípade automobiliek, ktorá dá prácu tisícom ľudí, na ktoré budú naviazané dodávateľské firmy a tak ďalej a tak ďalej atď. Tí ľudia budú dostávať mzdu, budú z nej platiť dane a odvody a tak ďalej a tak ďalej.
A viete čo, pán poslanec? Možno sa vám to nebude páčiť, pán poslanec Hlina, ale viem si predstaviť, že niekde, kde sú na to vhodné podmienky, napríklad kde je nejaký zdroj termálnej vody, prečo by nemohol vzniknúť aj nejaký aquapark alebo niečo podobné? No prečo nie? Mne je jedno, ako sa to bude volať. Ale prečo nie? To nie je segment trhu služieb? A keď tam preinvestujú 100 mil. eur a dajú prácu 300 ľuďom, prečo by nemohol vzniknúť aquapark? Vy to tak hanlivo nazývate ako nejaké Krtkolandy, v zásade mi je jedno, ako sa to bude volať. Máme úspešné aquaparky na Slovensku, ktoré jednoducho sa stále rozširujú, a snáď mi nechcete povedať, že sú to nejaké, že sú to nejaké zlé investície alebo zlé poskytované, alebo zlé miesta, kde sa poskytujú služby? Ale to je môj osobný názor, reagujem tak na vás. A prečo nie, prečo nie? To je nejaká zlá investícia?
A okrem toho v zmysle tohto zákona rozhodne o tejto investícii vláda, to nie je automatický proces. Ja považujem za normálnu investíciu aj aquapark, ktorý je vybudovaný v súlade s legislatívou, v súlade so všetkým, čo k tomu treba, za príslušnej a primeranej ochrany či už samotných obcí, ktoré do toho budú vstupovať, alebo toho celkového územia v rámci procesu EIA, ktoré takáto stavba iste musí mať, takže nevidím, prečo by sme sa mali hanlivo pozerať aj na takýto druh investície.
Čo len tie, ktoré poviete vy, pán kolega, sú správne?! Aj ja by som chcel mať zo Slovenska 100-percentnú znalostnú ekonomiku, ale, žiaľ, vývoj a realita ukazujú trošku inak.
Aj z tohto dôvodu a aj z toho, čo vzniklo v diskusii v prvom čítaní o návrhu novely tohto zákona, mi dovoľte predniesť pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, pod parlamentnou tlačou č. 1625.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 175/1999 Z. z. o niektorých opatreniach týkajúcich sa prípravy významných investícií a o doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 133/2004 Z. z., zákona č. 542/2004 Z. z., zákona č. 466/2005 Z. z. a zákona č. 219/2013 Z. z., sa mení a dopĺňa takto:
V čl. I v bode 2 § 1 odsek 11 znie:
"(11) Strategickým parkom sa rozumie súhrn
a) pozemkov nachádzajúcich sa v jednom katastrálnom území alebo vo viacerých bezprostredne susediacich katastrálnych územiach, ktorých celková výmera predstavuje najmenej 250 ha a
b) stavieb na nich sa nachádzajúcich, ktoré sú potrebné na realizáciu investícií v oblasti priemyselnej výroby, služieb2a), činností v oblasti výskumu a vývoja."
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a) znie: "2a) Čl. 57 Zmluvy o fungovaní Európskej únie."
Odôvodnenie: Ide o legislatívnotechnickú úpravu súvisiacu so spresnením predmetného ustanovenia, ktorého obsahom je definícia strategického parku.
Čo sa týka poznámky pod čiarou k odkazu 2a), ide o vecné a legislatívne upresnenie v § 1 ods. 11 písm. b) v tom smere, že sa presne definuje, čo sú to služby v súlade so Zmluvou o fungovaní Európskej únie.
Áno, tento pozmeňujúci návrh som pripravoval v spolupráci s ministerstvom hospodárstva, nechápem, ak sa to niekomu zdá nelogické alebo zlé, som člen príslušného gestorského výboru, teda výboru pre hospodárske záležitosti, a s kým iným by som ho asi mal konzultovať? Predpokladám, že nie asi s ministerstvom zdravotníctva.
Ďakujem vám za podporu. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.6.2015 o 18:26 hod.

Mgr.

Andrej Kolesík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:34

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No znova, takže prípadne tých páru ľudí, čo to pozeráte. Tak vystúpil spravodajca k zákonu a vyliezlo to z neho a povedal, že v zásade jemu by nevadilo, keď tam bude aj nejaký zábavný park, lebo aj to je podľa neho investícia. (Reakcia z pléna.) Aquapark. Ale veď ja len ľuďom hovorím, počúvajte.
Viete, pán kolega, keď si chcete spraviť aquapark, tak si kúpte pozemok a postavte si aquapark. Nerobte to, že máte známych v SMER-e a že si vyvlastníte pozemky a postaviť a štát vám postaví aquapark, lebo vy ste schopný ešte za štátne postaviť. Dobre? Keď si chcete stavať aquapark, tak si ho stavajte, ale na svojom! Dobre? Nelámte na kolene všetko, že vyvlastníte kvôli aquaparku, lebo podľa mňa táto krajina nie je na tom až tak, aby kvôli aquaparkom musela vyvlastňovať. Prosím vás, to nemyslite vážne?!
Ale, kolegovia, zo spravodajcu to vyliezlo, on povedal aquapark. A prípadne projekt megakasína, nikto vám nepovie, že investícia bude megakasíno, vám garantujem, že to bude zábavný park. Tam budú preliezky pre deti, tam bude všecko, čo si detičky spomenú, budú sa veslovať, kačičky budú v rybníku, tam bude všetko, na čo si spomeniete, bude to zábavný park par excellence, krtko bude zo zeme vyliezať, všetci tam budú, fantázia, detičky, budú tam animátori, zamestnajú sa proste asertívni mladí ľudia. To vám poviem, že to, veď by ste neverili, aká to je prezentácia. Čo z toho, že tam budú zo tri, zo štyri budovy, kde bude, ja neviem, naskladaných koľko, to už vám nepovedia. Bude to zábavný park.
Spravodajca to povedal, spravodajca k tomuto zákonu povedal, že nerobíte ten zákon kvôli automobilke, z neho to vyliezlo, povedal, že jemu by to nevadilo, tak ako by to nevadilo, no keď sa pomýli, aj pravdu povie, nikomu v SMER-e, lebo kvôli tomu, zdá sa, že to už vyzerá, ste to sem doniesli.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:34 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:36

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V podstate ja by som chcel nadviazať na to, čo bolo povedané zo strany spravodajcu, že to vyvlastnenie je až posledný krok, že tomu predchádza nejaká dohoda. Samozrejme, tento návrh v skrátenom legislatívnom konaní konečne po ix rokoch upravuje aj ten priebeh ponukového konania vo vzťahu k tomu občanovi, akým spôsobom sa môže uzavrieť teda tá dohoda a akým, ako v podstate sa bude postupovať, čo doteraz chýbalo.
Tu chcem upriamiť pozornosť, že tá dohoda sa uzatvára väčšinou za trhové ceny, kde mnohokrát občan, ktorému pozemok stojí ladom a nevie ho napríklad v Rimavskej Sobote alebo vo Veľkom Krtíši predať, takto získa primeranú hodnotu za ten pozemok. Alebo, čo tu nebolo povedané, tá primeraná náhrada sa môže dať aj vo forme zámeny za iný pozemok ako taký. Čiže keď niekto nebude chcieť predať ten svoj pozemok, môže stále ešte požiadať v rámci tej dohody so štátom o zámenu za iný pozemok niekde inde, kde v podstate to bude primerané. To je prvý moment, čo som chcel dodať.
Druhý moment je ten, že my nevstupujeme do náhrad a do nejakého ústavného obmedzenia vlastníctva, tento zákon sa rozširuje o to, čo tu už platí od ´99. roku, čo bolaona základe toho vyvlastňované, boli vyvlastňované pozemky pod Kiou a pod inými veľkými parkami, čo robila Radič..., pardon, Dzurindova vláda, vtedy nikto nenamietal, že proste tí občania s tým nemuseli súhlasiť, ale jednoducho bolo to, dialo sa. A tu si musíme uvedomiť, vtedy bol často používaný argument, či chceme zamestnanosť na Slovensku aj v hladových dolinách, alebo nechceme. Či chceme mať robotu pre ľudí, alebo nechceme. A tie pseudoargumenty od niektorých, že kúpte si pozemok a nech si tam niekto stavia aquapark, no je to úsmevné, keď to hovorí človek, ktorý má všetky pozemky prenajaté za jedno euro na 30 rokov, alebo keď niekto tu ide hovoriť o právnych aspektoch vyvlastňovania... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:36 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:38

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja tento zákon považujem za nespravodlivý a ja som vám to aj, pán minister, povedal aj v tom skrátenom legislatívnom konaní, resp. v tom prvom čítaní. A myslím si, že aj teraz týmto pozmeňovákom tam ste to správne aj upresnili, pretože tých 250 ha aj tým strategickým parkom je súhrn pozemkov, ale musí byť bezprostredne sa nachádzajúcich v susedstve, tak jak to teraz v pozmeňováku bolo uvedené. Lebo tým jedným katastrálnym územím alebo tým katastrálnym územím mohla byť celá naša krajina Slovenská republika, nebolo to správne myslené. To bolo síce inak, tak ako to spravodajca povedal. Ale jedna vec je to, čo je myslené, a to, čo je v zákone uvedené. To na úvod k tomu.
Ale ja zásadne nesúhlasím ako s touto vecou, avšak ja nevnucujem ten názor kolegom tuná, ale jeden súkromný záujem potláča ten iný. Rozhodne tuná sila kapitálu plus vláda. A tu, v podstate tu si protirečia akoby ďalšie iné zákony. Na jednej strane pred rokom takmer hystéria zachvátila túto našu krajinu, keď sme prijímali tuná aj zákon na ochranu poľnohospodárskej pôdy, o nadobudnutí poľnohospodárskeho pozemku, aby sme nevypredali našu krajinu zahraničným investorom.
A teraz čo ideme robiť? Hovoríme o zahraničných investoroch, 250 ha a viac a je to poľnohospodárska pôda, veľakrát to bude poľnohospodárska pôda, lebo v intravilánoch takéto veľké kusy nebudú. Tak tu v podstate jeden zákon protirečí druhému.
Ale aj filozoficky to nesedí. A ja nesúhlasím s tým zákonom o nadobudnutí poľnohospodárskeho pozemku, lebo je diskriminujúci, považujem ho za protiústavný. Rovnako ani s týmto zákonom nesúhlasím, pretože sila kapitálu nemôže byť tá, ktorá je rozhodujúca a ktorá bude potláčať iné vlastnícke práva. Ak chceš stavať, kolegovia tu to povedali, stavaj, ale na svojom a za svoje, musíš si ten pozemok kúpiť. Ty nemôžeš na to zneužívať ešte aj štát. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:38 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:40

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
Poprosím kolegov.

Fecko, Martin, poslanec NR SR
Pán kolega, vy ste spomínali prípad, že, áno, súťažíme s inými krajinami o to, či investor príde k nám, alebo aj do Čiech. A práve tie Čechy ma trošku chytili z toho dôvodu, že v Čechách na pozemkové úpravy sa dávajú ťažké milióny aj zo štátneho rozpočtu okrem eurofondov. V Čechách pozemkové úpravy, to znamená scelenie pozemkov, aby boli obrábaniaschopné, aby tie veľké bloky vznikli, je už vlastne pred koncom skoro. U nás sme to ešte ani poriadne nezačali, máme asi desatinu územia skomasovaných alebo pozemkovými úpravami upravených a ešte deväť desatín nás čaká. Je to diametrálny rozdiel, ako môže s niečím manipulovať česká vláda a čo môže ponúkať slovenská vláda. A, žiaľ, ani za tejto éry vo volebnom období nevidím rapídny nárast šance alebo vôbec chuti tie pozemkové úpravy, ako som v prvom čítaní už povedal, aby sme ich naštartovali v takom rozsahu, ktorý by mal zmysel, aby sme ich stihli do nejakých 10 rokov. Zákon o pozemkových úpravách je z roku 1991, aby ste boli v obraze, kolegovia. Od 1991. roku sa mohli robiť pozemkové úpravy cez, durch všetky vlády, ktoré tu boli, veľmi sme tomu asi neurobili zadosť.
A potom ešte k tej trhovej cene, čo spomínal kolega Martvoň. Pán kolega, trhová alebo všeobecná hodnota majetku? Trhová alebo všeobecná hodnota majetku podľa vyhlášky? A tam je podstatný rozdiel.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:40 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:42

Andrej Kolesík

Vystúpenie v rozprave 18:44

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, trochu som v rozpakoch, pretože celá tá predošlá diskusia bola skôr o právnických formuláciách verejného záujmu, ja si myslím, že sme sa mali dať asi viac k meritu veci, a to, čo prináša tá konkrétna investícia, resp. to, aké podmienky skutočne sú zabezpečené týmto návrhom zákona, aj keď v skrátenom legislatívnom konaní.
Nie som právnik, čiže ťažko mi je posudzovať ten verejný záujem jednoznačne, ideálne by bolo, aby sme vedeli urobiť taký rýchly prieskum, kde by vlastne ľudia mohli sa vyjadriť k tomu, či je to ich záujem. Ak by majorita povedala, že áno, tak by sme to mohli hodnotiť ako verejný záujem, myslím, že to by bolo ideálne, ale asi k tomu máme veľmi ďaleko. Niečo podobné vo Švajčiarsku, že pri každej takej veľkej či už verejnej investícii a možno aj súkromnej investícii, ale v podstate realizovanej cez možno nejaké takéto podporné mechanizmy štátu, že sa robí referendum, to je tiež jedna možnosť, kde asi už je ťažko spochybňovať nejaký verejný záujem.
Ja sa tiež prikláňam k tomu, že ten verejný záujem by mal byť nejakým spôsobom vymedzený verejnou investíciou, čo v tomto prípade nie je, pretože za tým všetkým, za vytváraním tých podmienok pre investíciu je záujem verejného investora, samozrejme, pre všeobecné dobro, pre verejné dobro.
Trochu mi vadí v tomto zákone, že, áno, koniec koncov teda tie podmienky sú celkom nastavené, ako nastavené, pokiaľ by sme nemuseli hovoriť o tých opciách, ak nevyjde táto investícia, tá konkrétna investícia. A tam už, teda ja som už trochu za tým, na čo moje vedomosti stačia, keďže hovorím, že nie som právnik, takže ťažko hovoriť o tom. Hypoteticky sa dá povedať o tom, že, áno, tie opcie môžu byť zneužité tým, že vlastne budeme hovoriť o prípadných ďalších investíciách, táto by nevyšla a tam jednoducho, žiaľ, žijeme na Slovensku, dá sa uvažovať so všetkým možným.
Ešte možno taká reakcia na pána podpredsedu a na jeho vystúpenie, keď hovoril o tým územných, územnoplánovacích dokumentoch, určite je to, malo by to byť zapracované a hlavne príprava takého veľkého územia na potenciálne investície by mala byť zapracovaná v Koncepcii územného rozvoja Slovenska. Teraz pripravuje sa vlastne stavebný zákon, ja si myslím, že je najvyšší čas, aby sme v rámci takejto koncepcie územného rozvoja Slovenska mali takéto územia možno vymedzené, nehovorím, že už vysporiadané, ale vymedzené, aby bolo jasné, kde je priorita tej vlády, a malo by to ísť skrz v podstate celé politické spektrum, aby sme nemuseli takýmito ad hoc rozhodnutiami a urýchlenými konaniami v podstate pripravovať podmienky pre potenciálnych investorov. Čiže toľko k tomu.
Ja skôr otočím list a budem hovoriť o tom, že ideme podporovať teda opäť investíciu do automobilového priemyslu a trochu už s týmto mám problém. Na jednej strane, áno, Slovensko potrebuje nové pracovné miesta, Slovensko potrebuje nejaký ten priemyselný rozvoj, v každom prípade priemysel alebo štruktúra priemyslu na Slovensku je nie celkom šťastná, keďže už teraz automobilový priemysel tvorí 43 % hrubého domáceho produktu Slovenska a podieľa sa cca 26 % na exporte. Musíme si uvedomiť, že z toho pohľadu sme veľmi zraniteľnou krajinou, ani nie tak z krátkodobého hľadiska, možno niektorí budú oponovať, že veď sme prekonali aj krízu a tie riziká sa nepotvrdili. No ono sa nepotvrdili, pretože štáty ešte, chvalabohu, a tieto veľké krajiny intervenovali cez vlády do toho, aby sa ten automobilový priemysel neposkladal na kolená, ale tá situácia sa nemusí opakovať tak pozitívne ako doteraz.
Čiže je treba a je najväčší čas a chcem tu práve vyzvať aj pána ministra, aby sme hľadali možnosti, ako diverzifikovať ten priemysel na Slovensku, pretože tie riziká tu sú. Skôr z toho strednodobého a dlhodobého hľadiska, takže vytvárať podmienky tak, aby sme vedeli možno dotiahnuť teda investície do iného druhu priemyslu. Ale na druhej strane jedno, čo chcem vyzvať, a všetkých, aj poslancov, ak chceme byť dlhodobo udržateľní a chceme tu mať dlhodobo udržateľný rozvoj, tak musíme podporovať malé a stredné podniky, ktoré sú ohromne flexibilné. Funguje to vo všetkých krajinách. Jednoducho to je kostra priemyslu, to je kostra hospodárstva, to je kostra ekonomiky, či chceme, alebo nechceme. A, žiaľ, tuto ja vidím ďaleko viac rezerv na Slovensku aj vzhľadom na to, že vláda Roberta Fica a predovšetkým tá druhá vláda Roberta Fica nejak výrazne podnikateľské prostredie nepodporila, priam naopak, všetky tie opatrenia, ktoré išli hlavne do oblasti daní, môžem tu spomenúť niektoré dane, či už daňové licencie, paušálne výdavky obmedzené, zvyšovanie odvodov živnostníkom, zmeny v odpisovaní, to ako novela zákona o dani z príjmov, odpisovania majetku a podobne, toto všetko skôr zhoršovalo podnikateľské prostredie. Ak si zoberieme v podstate korupciu, vymožiteľnosť práva a teda akčnosť súdnictva, ak si zoberieme vysoké ceny energií, ak si zoberieme v podstate nestále legislatívne prostredie, toto všetko, s týmto tu máme problém na Slovensku a tu je treba obrátiť pozornosť. A ja nehovorím, že z času na čas neriešiť aj veľké investície, ak pomôžu, ale je treba, aby boli hlavne koncepčne pripravené, a potom sa nebudeme potýkať s takýmito problémami, ako máme momentálne.
Takže ja som chcel tým svojím vystúpením skôr naznačiť, áno, je treba, aby sme túto investíciu, aby sme urobili pre to všetko, aby sme ju dotiahli tu. Na druhej strane máme tu tie riziká tých tzv. opcií, ktoré, nevieme, čo z toho bude. A ja som aj preto podporil a som sa spolupodpísal na pozmeňovací návrh, pretože ten účel týchto nehnuteľností, pozemkov, ktoré by mali v podstate byť pre toho budúceho investora, ktorý je tam určený, teda na priemyselnú výrobu, resp. potom služby, ktoré sú veľmi široko koncipované, prípadne vedu a výskum, možno technologický rozvoj. Práve tie služby sú takým týmto jazýčkom na váhe, že teda môžu byť také a onaké, chceli sme aj týmto naznačiť, že chceme podporovať služby. V prípade, ak by táto investícia nevyšla a ak by sme hľadali nejakú alternatívu, tak nech to budú služby spojené s podporou priemyslu. A myslím si, že tie logistické služby sú také najbližšie k tomu, ktoré môžu pomôcť priemyselného rozvoju.
Takže trochu ma sklamal ten pozmeňujúci návrh zo strany kolegu Kolesíka, kde som očakával, že tie služby budú vymedzené práve v súvislosti s podporou priemyselných činností, pretože takto široko koncipované služby skutočne dávajú veľký priestor na zneužitie tej opcie, ešte raz o nej hovorím, ktorá vychádza z toho návrhu zákona, a nie je taká jednoznačná.
Takže by sme mali, hovorím, vymedziť si tie pojmy a v rámci tohto návrhu sa jasne deklarovať, čo chceme, aby sme potom nemuseli v budúcnosti hovoriť, že tak vymklo sa nám to z rúk, v podstate niektoré kruhy majú záujem povedzme vymedziť si časť toho územia a použiť v podstate na celkom iný účel ako v pôvodnom návrhu alebo vôbec ako sa s tým rátalo predtým.
Takže iba toľko. Ďakujem pekne za pozornosť. No ja verím, že, a prajem aj novému ministrovi hospodárstva, aby tá investícia, aj napriek tomu, že do automobilového priemyslu, aby predsa len vyšla. Ja si myslím, že Slovensko ju potrebuje, aj keď je najvyšší čas potom hľadať možnosti pre diverzifikáciu priemyslu na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.6.2015 o 18:44 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:53

Jozef Mikuš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dotknem sa dvoch vecí, ktoré môj predrečník spomenul vo svojom príhovore.
Ten prvý, pán kolega, spomenul si, že vyvlastňovanie je krajný prostriedok nadobúdania majetku. Áno, myslím si, že vyvlastňovať pre iné ako verejné investície je veľké riziko. A to, čo sa v oveľa menšej mierke, a to sa týka aj zamestnanosti pri tvorbe priemyselných parkov na obciach a mestách, deje, tak prebieha veľmi ťažkým rozhodujúcim procesom, napriek tomu, že tie obce a mestá majú eminentný záujem takisto, aby sa ich zamestnanosť v ich regióne zvýšila.
Národná rada asi poslednýkrát rozhoduje o takomto návrhu alebo o takomto spôsobe nadobúdania majetku štátom, pretože všetko ostatné už zostane, zostane na vláde. Obce, mestá, župy sú vyautované z rozhodovacieho procesu a trhový mechanizmus bude fungovať pravdepodobne len do výšky štátnej pomoci a subjektívnemu rozhodnutiu vlády.
A čo sa týka automobiliek. Dnes viac ako 30 % nášho exportu tvoria automobilky, čiže už dnes je obrátenie sa alebo výkonnosť ekonomiky zameraná v jednom rezorte pre možné turbulencie na trhu veľmi rizikové. Ak v budúcnosti, a to nie vzdialenej, možno pätnásť rokov, možno desať, keď tie naše závody budú meniť technológie a majitelia sa budú rozhodovať, kde stavať, možno podmienky na Slovensku nebudú také, kde budú obnovovať výroby a pôjdu inde. Vtedy sa môže stať to, a nemusí prísť nejaká kríza automobilového priemyslu, kedy môžu veľmi ťažkým dopadom tieto kroky dopadnúť na našu ekonomiku, a preto zdieľam podobný, takú podobnú obavu, ako mal môj predrečník, z toho nášho príliš veľmi úzkeho orientovania na jeden druh výroby... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:53 hod.

Ing.

Jozef Mikuš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:56

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Asi to tak malo skončiť, že my dneska neukončíme tú rozpravu a nebudeme o jedenástej zajtra hlasovať, máme termínované body, budeme mať čas, pán minister, budete mať čas o tom, prípadne to premyslieť a priznať farbu. Viete, tak priznajte farbu. Pán spravodajca ju už čiastočne priznal, že o čo v tomto prípade ide.
A naozaj ja by som si teda aj vyprosil potom do budúcna, ja nemám problém, v zásade nemám problém s týmto návrhom zákona ako filozoficky, keď by to malo byť, a špeciálne nemám s tým problém, keby to malo byť to, o čom sa rozprávame, hej, že by to mala byť naozaj takáto veľká investícia. Fakt s tým nemám. (Reakcia z pléna.)
Ale nechajte mi to právo a verím, že sa, nájdem aj niekoho iného, komu to bude vadiť, kebd ste pod rúškom niečoho takéhoto proste sa prichystal kompót. Kompót na týchto ľudí a povedia im. Pozrite sa, lebo tu ste už týchto, nie vy, a možno aj vy a možno aj nie, neviem, ja to, teraz mi neprináleží hodnotiť, ale týchto ľudí už obabrali toľkokrát, že ja sa im nečudujem ani sekundu, že môžu byť podozrievaví. A v tomto prípade je to dô-vod-né. Naozaj to podozrievanie je dô-vod-né. Že proste pod rúškom veľkej investície, ktorú môžme vyhodnocovať nejako, ja, ja, ja som s ňou, Pánbožko by dal, že by prišla. To je moja reakcia na túto investíciu. Mám inú možno na rozdiel od kolegov. Ale aby sme pod rúškom tohto neurobili to, že z toho bude nakoniec zábavný park.
Lebo vy, prosím vás, aké služby viete spraviť na dvestopäťdesiatich hektároch? Čo tam bude toľko účtovníkov? Nemáte čo iné spraviť, len zábavný park s kačičkami, s preliezkami a s nejakými tými hracími týmito. To proste, to by som bol nerád, keby to celé takto dopadlo. Máme čas sa k tomu vrátiť, máme čas to cizelovať a verím, pán minister, že budete cizelovať hlavne to ustanovenie, čo som dával ja vo forme pozmeňovacieho s kolegami... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:56 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:58

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, myslím, že je iba treba súhlasiť s vaším názorom, že priemysel nemôže byť homogénny, musí byť heterogénny a musí to riziko byť rozložené do viacero sektorov, nie iba do automobilového. Ale mňa zaujalo, že ste spomenuli ťažko udržateľný rozvoj v našom hospodárstve, a, samozrejme, pokiaľ by to bol trvalo udržateľný rozvoj, bolo by to super.
A teraz, keď dovolíte, tak ja by som povedal plénu a tým, čo nás počúvajú, čo je vlastne trvalo udržateľný rozvoj. Lebo ja som túto definíciu dlho hľadal a našiel som ju v jednom vodohospodárskom časopise, povedala to pani Harlem Brundtlandová, ktorá je v rámci, myslím, že je Holanďanka, ona definovala tento trvalo udržateľný rozvoj takto: "Trvalo udržateľný rozvoj je taký rozvoj, ktorý uspokojuje potreby súčasnej generácie bez toho, aby sa ponižovali možnosti uspokojovania potrieb budúcich generácií." Ľudovo povedané, aby sme nežili na úkor našich detí, vnukov a ďalších, ktorí prídu po nás, aby sme nevydrancovali krajinu tak, že oni nebudú mať ako uspokojovať svoje potreby.
Chcem veriť, že v našej aj republike v každom sektore sa hovorí o tom udržateľnom rozvoji, že raz sa dožijeme, že vstúpime do seba a ten trvalo udržateľný rozvoj budeme realizovať aj u nás nie tým, by som povedal, koristníckym spôsobom, ale trvalo udržateľným prístupom ku všetkým našim činnostiam, ktoré máme tu na Slovensku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2015 o 18:58 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video