53.schôdza

16.6.2015 - 3.7.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:22 hod.

Mgr. PhD.

Oľga Nachtmannová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 10:01

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. V prvom rade ďakujem za podporné slová.
Pán poslanec Novotný, keby to záležalo len na mne, v sekunde zakážem zisk súkromného zdravotného poistenia. A verte mi, že aj pravicoví voliči by s tým súhlasili, lebo to nie je otázka pravicová alebo ľavicová, vypásať sa na tom, čo ľudia povinne musia platiť na to, aby to išlo na ich liečbu, a nie na zisky súkromných zdravotných poisťovní.
Pán poslanec Kuffa, dneska už sú tie kvóty na tú európsku tvorbu. A keby neboli, tak by boli len tie hollywoodske filmy. Čiže tam sa to ukazuje, že je to proste potrebné. My sme v priestore, keď jednoducho tie malé kultúry a v tej audiovízii aj európska kultúra ako taká keby si určité kvóty nenastavila, tak v tých televíziách súkromných máme len hollywoodske filmy, lebo, samozrejme, dokážu ich vyrábať a aj lacnejšie jednak, ale možnože aj v istom zmysle atraktívnejšie a menej hodnotne. A, samozrejme, vedeli by vlastníci súkromných televízií vytvoriť zase tie návyky také, že by to bolo len samá americká tvorba.
Ja som, pani poslankyňa Vášáryová, oficiálne nehovoril s ministrami V4 na túto tému a ani si neviem predstaviť, keby som náhodou sem prišiel s návrhom ešte zaviesť kvóty aj pre hudbu českú, poľskú a maďarskú, s akou by sa to stretlo odozvou. (S úsmevom povedané.) Ale myslím si, že našou povinnosťou je sa starať o tú slovenskú hudbu. No a si myslím, že sa relatívne ešte púšťa tá česká hudba, samozrejme, maďarská, poľská asi nie. No tak ale takto ďaleko som nezašiel, naozaj. Tak to je len toľko. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 10:01 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:04

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milé kolegyne, vážení kolegovia, ja teda nie som agentom Penty. (Reakcia z pléna.) Prosím?

A k tomu zdravotnému poisteniu niečo, keď ste s tým začali, pán minister, lebo je to také vtipné, že sa dušujete, aké by bolo fajn zakázať zisk zdravotných poisťovní, a pritom vaša prvá vláda umožnila zdravotnej poisťovni DÔVERA si vytiahnuť 400 mil. na precenení na Cyprus, nezdaniť ich (pol na pol Penta – Široký). Ja by som na vašom mieste o zákaze zisku zdravotných poisťovní až tak vehementne nehovoril, lebo si vytiahli zisk na 15 rokov dopredu. Ja som... (Reakcia z pléna.) Mýlite sa, ja som ten návrh ani nepodpísal, lebo si myslím, že to bola riadna blbosť, ale nie protiústavná. Nie všetko, čo je blbé, je aj protiústavné. Schvaľujete plno hlúpych zákonov, ktoré nie sú protiústavné. A ja si myslím, že prenášať spory ekonomicko-politické na Ústavný súd nie je správne. A preto som tento návrh nepodpísal. A za tým si stojím.

Ale ešte raz vám hovorím, vaša vláda umožnila si vytiahnuť 15-ročný zisk Pente a Širokému, áno, pán minister, pričom boli ste ticho a ste nepovedali ani pol slova. Čiže by som opatrne zvažoval na vašom mieste slová.
Ale teraz sa vyjadrím k návrhu zákona.

Ja som pôvodne teda chcel vystúpiť k osobitnej téme, ktorá sa týka osôb so sluchovým a zrakovým postihnutím a k tomu aj vystúpim, ale najskôr poviem predsa len pár poznámok k téme, ktorá asi je najrozdeľujúcejšia. A to sú kvóty. Ja sa priznám, že v mnohých kontextoch ja som proti kvótam. Ja si myslím, že určovanie kvót obmedzuje v princípe slobodu. Nie je to akože na všetko platné, ale moja prvotná reakcia tu je, že kvóty nie sú najlepším riešením.

Tu niekto spomínal, že v Slovenskej televízii už dávajú viacej slovenskej tvorby. Zaplať pánboh za to, ale zjavne bez kvót to išlo. Ja nechcem nikomu vnucovať môj vkus. Ja sa snažím pozerať na umelecké diela, či sú to výtvarné diela alebo filmy, alebo knihy, či sa to mne páči alebo nepáči, mne je jedno, či sú ruské alebo americké, alebo slovenské. Mám rád mnohé slovenské diela, aj mnohé americké, aj mnohé ruské. Ja sa nepozerám na to, akú národnosť má ten autor. A podľa toho nepoviem: „Á, to je dobré, alebo á, to je zlé.“ To sa mi zdá, že je to trošku prejav uzavretej mysle. Ale, v poriadku, každý má na to svoje právo.
Problém tých kvót je podľa mňa v tom, že tým my ako keby sme sa snažili ľuďom diktovať vkus. Určite je veľa slovenskej produkcie, ktorá je veľmi hodnotná, ktorá sa nám všetkým páči, a je aj veľa slovenskej produkcie, ktorá až taká hodnotná nie je. Ale kto sme my, aby sme to riešili? A ten ďalší krok môže byť ten, že povieme: „No, á, dobre, ale ešte by sme mali hrať nielen 25 % slovenskej, ale tej hodnotnej slovenskej hudby.“ Kto to povie? Zriadime komisiu, ktorá povie, ktoré dielo je hodnotné a ktoré dielo hodnotné nie je. V minulosti, vy to viete, pán minister kultúry, viac ako ja, boli prípady umelcov, ktorí v ich dobe boli veľmi zaznávaní, považovaní za umenie, ktoré nie je hodné žiadnej podpory. Aký problém mali sa v 19. storočí presadzovať impresionisti v Paríži? Čiže ja by som bol veľmi opatrný, aby sme komukoľvek predpisovali nejaký vkus. Napríklad ja osobne, ale to je možnože moja ignorantstvo umelecké, doteraz celkom nechápem, že sa stal celým umeleckým prúdom smer, ktorého takým najvizuálnejším dielom je proste konzerva od fazule, ktorá je ako výtvarné dielo. Ale kto som ja, aby som hovoril, že to je zlé alebo dobré alebo toto nie je umenie. Ja teda tak to poviem, že ja som zatiaľ ešte nepochopil tento smer, ale iní ho asi pochopili.
Tým chcem povedať, že bol by som veľmi zdržanlivý v tom, predpisovať ľuďom, čo majú a čo nemajú počúvať, čo je prejav dobrého a zlého vkusu. Ja teda si myslím, že niečo je dobré a zlé, ale nie som od toho, aby som hovoril iným v tejto oblasti, čo majú počúvať alebo nemajú počúvať, že majú počúvať viacej Suchoňa a menej Bacha alebo viacej Moyzesa a menej Mozarta. Ja neviem, či to je najrozumnejšie, keď teda to stiahnem na klasiku. Podľa mojej mienky až také to nie je. Preto by som bol veľmi opatrný s kvótami.
Bytostný záujem súkromných rádií je mať čo najviac poslucháčov. V tom sa zhodneme asi všetci. To je ich bytostný záujem, od ktorého závisí ich prežitie, ubezpečujem vás, na slovenských frekvenciách, ktoré im štát pridelil, áno. Ale, ešte raz, závisí od toho ich prežitie z hľadiska toho, lebo čím budú mať viacej poslucháčov, tým budú mať viacej reklamy a hodnotnejšie reklamy. Čiže je to v ich bytostnom záujme. Ak je slovenská hudba počúvanejšia, dobre, to znamená, že budú aj automaticky viacej vysielať.

Naviac, mne sa zdá byť také trošku domýšľavé v dnešnej dobe, keď je internet a každý si môže stiahnuť, čo chce na internete, a vysielať, čo chce na internete, prísť s návrhom, ktorý na licencovaných frekvenciách kvótuje pomery hudby, ktorá má byť vysielaná zo Slovenska alebo teda z iných krajín. Pripadá mi to veľmi domýšľavé. A podľa mňa efekt na podporu slovenskej hudobnej produkcie tohto zákona bude tak skôr marginálny.

Preto som pôvodne ani nechcel k tomu vystúpiť, aj keď to možnože je téma, ktorá je pre verejnosť zaujímavá z hľadiska toho, že počúvajú tú rozpravu, ale chcel som vystúpiť k osobitnej téme, ktorá sa týka pomoci podpory ľuďom so sluchovým a zrakovým postihnutím, pretože by som chcel v druhom čítaní priniesť viacero pozmeňujúcich návrhov. A myslím si, že je to veľmi dôležitá téma, možno nie tak sexi ako kvóty pre slovenskú hudbu. A to je téma skvalitnenia a sprístupnenia televízneho vysielania pre ľudí so zmyslovým postihnutím. Tejto téme sa venujem už niekoľko rokov, kde moja bývalá kolegyňa, naša bývalá kolegyňa Jana Žitňanská predkladala viaceré novelizácie zákonov, ja som potom dával tiež viaceré pozmeňujúce návrhy, ktoré sa týkali aj zákona o vysielaní a retransmisii, ale aj zákonov o podmienkach evidencie, verejného šírenia a uchovávania audiovizuálnych diel. Ale všetky tieto návrhy boli vládnou stranou SMER zamietnuté, čo mi je ľúto, lebo si myslím, že ľuďom so zdravotným postihnutím, teda ľuďom so zrakovým a sluchovým postihnutím by sme mali pomáhať, sprístupňovať tiež umelecké diela, aj keď v inej podobe.

Moja kolegyňa Jana Žitňanská aj tento predložený návrh pomerne rozsiahlo pripomienkovalo s ľuďmi z celej komunity zdravotne postihnutých, pričom však z podaných štyroch zásadných pripomienok ministerstvo akceptovalo len jednu pripomienku, a to zabezpečenie odvysielania informácií v naliehavom verejnom záujme štátnym orgánom dôležité a neodkladné oznamy, výzvy alebo rozhodnutia, ako aj informácie civilnej ochrany v zrozumiteľnej forme prostredníctvom textu a hlasovej správy pre osoby so sluchovým postihnutím a osoby so zrakovým postihnutím. To bola jediná pripomienka, ktorá bola akceptovaná.

Ďalšie pripomienky, ktoré tu neboli akceptované, a budem o nich hovoriť v druhom čítaní, pričom budem prekladať pozmeňujúce návrhy, sa týkali, po prvé, určenia sankcií za neplnenie navrhovaného nového paragrafu definície titulkov pre osoby so sluchovým postihnutím, po druhé, definície hlasového komentovania pre nevidiacich, nakoľko zákon o tom hovorí, ale nepozná definíciu, čo sa považuje za hlasové komentovanie, ako je tomu po novom, definované pri titulkoch pre osoby so sluchovým postihnutím, po tretie, postupného navyšovania percentuálneho podielu plnenia povinností pre vysielateľa zo zákona na zabezpečenie vysielania s titulkami pre osoby so sluchovým postihnutím a s hlasovým komentovaním pre osoby so zrakovým postihnutím.
Ja si myslím, že ak by zákon mal niekoho chrániť a zvýhodňovať, dajme tomu, aj kvótami, tak to sú nejaké menšiny. A jednou z tých menšín, ktorá je zanedbávaná, je menšina ľudí so zdravotným postihnutím, ľudia so sluchovým alebo zrakovým postihnutím. Tam sa mi zdá, že tie kvóty sú dôležité, lebo tam to trh nevyrieši, ich je zjavná menšina. To je len vec akejsi empatie, tolerancie väčšiny im prisúdiť nejaké osobitné zaobchádzanie, osobitnú ochranu, lebo väčšinovým hlasovaním, samozrejme, si ju sami nevydobyjú. Čiže ak majú byť nejaké kvóty, tak potom nech sú v rámci vysielania pre ľudí so zdravotným postihnutím, aby naozaj mali reálny prístup k televíznemu a k rozhlasovému vysielaniu.

Ja to avizujem preto, že podľa mojej mienky vyspelosť aj našej kultúry je spoludefinovaná tým, ako sa správame k ľuďom so zdravotným postihnutím. Podľa mňa im veľa vecí dlžíme my všetci, teraz nechcem hovoriť, či je to dnešná vláda, bývalá vláda alebo predtým ešte vláda. A to sa mi zdá byť, že je téma, ktorá by nás snáď mohla spájať. Zatiaľ nás nespájala, musím povedať.

A ja v druhom čítaní v septembri prinesiem pozmeňujúce návrhy. Keďže som ich už priniesol v nejakej parciálnej oblasti aj minule a neboli akceptované, pretože pán minister tvrdil, že sa zdá byť jemu alebo jeho kolegom ten legislatívny text nie akože úplne dokonalý, tak ja rád sa s ním aj stretnem a porozprávam tak, aby bol ten legislatívny text aj podľa predstáv ministerstva kultúry, ak sa vieme zhodnúť na vecnom riešení, ktoré by malo byť v prospech ľudí so zdravotným postihnutím. Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 10:04 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:16

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem, pán predsedajúci. Chcel by som povedať možno dve veci.

Ten úvod toho prejavu, keďže s tým pán minister kultúry prišiel ohľadom Penty, je obludný až skôr ma zaráža, že aj pri tejto kultúrnej téme sa musíme baviť o oligarchizácii spoločnosti.

Ale druhá poznámka. Predsa len sa nezhodneme v jednej veci, kedy štát právo vstúpiť do prostredia regulácie má a nemá. A chcem sa potom v rozprave ústnej vyjadriť k tomu hlbšie, ale budeme si musieť asi povedať omnoho viacej ako audiovizuálne alebo vizuálne prostredie regulované je doteraz. To audiovizuálne prostredie je regulované vysoko. My sme v deväťdesiatych rokoch pristúpili k tomu, že naše televízie, keď to poviem jednoduchšie, sú už doteraz kvótované. A mám ten pocit, že z hľadiska ochrany európskej tvorby toto je a bolo dlhodobo jediným možným riešením, aby sme sa ubránili možno pretlaku tej tvorby, ktorá prichádzala spoza oceánu alebo zo sveta. A dokonca, a to málo ľudí vie na Slovensku, je to v miere viac ako 50 %. Tento parlament už toto funkčné obdobie prijímal inú kvótu. Takisto volala sa on demand alebo na požiadanie. Čiže dokonca regulujeme aj to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:16 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:18

Peter Osuský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Pán predsedajúci, spomínam si, že tu diskusia pred pár dňami bola a, nakoniec, je i v médiách o tom, že Ústavný súd rozhodol, že nemožno súkromných prevádzkovateľov zdravotníckych zariadení nútiť, akú mzdu majú vyplácať svojim zamestnancom, pričom tá zvýšená mzda bude len pre zdravotníckych zamestnancov v štátnych nemocniciach. Domnievam sa, že pokiaľ sa daňoví poplatníci skladajú na niektoré médiá, tak je, pripusťme, možné, aby ich volení zástupcovia určili tomuto médiu a takémuto médiu kvótu. Považujem za podobne takmer protiústavné, aby sa niečo určovalo prevádzkovateľovi, ktorý nedostáva ani korunu od daňových poplatníkov, ale my by sme jemu, ktorý nič s nami nemá, mali niečo určovať. Neviem si... (Reakcia z pléna.) Predpokladám, že z nej platí a platí dane. Takže frekvencia nemôže byť otázkou. (Reakcia z pléna.) My sme mu to predali za to, aby nám platil dane a prevádzkoval, takže táto námietka je bezpredmetná.

Ale chcem povedať k tomuto len ešte že, viete, keby napríklad si niekto otvoril obchod s cigarami, tak si tiež neviem presne predstaviť, že mu určíme, aký podiel cigár má byť slovenských. A je možné pritom, že na Slovensku sa nejaký dohán ešte pestuje. Dokonca sa pamätám, že raz bola istá kauza okolo dotácií na pestovanie tabaku, Zsolt Simon by možno si vedel lepšie na to spomenúť. Takže i tu sme ešte neprikročili k tomu, že v CigarShope budeme určovať kvótu slovenských cigár, lebo je to súkromný obchod.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:18 hod.

MUDr. PhD.

Peter Osuský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:20

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ja by som sa vrátil k rokovaciemu poriadku a reagoval by som na pána poslanca Lipšica. Pán poslanec, vy ste v úvodnom slove sám povedali, trošku si protirečíte v tom, čo ste hovorili, že máte rád slovenské umenie, americké umenie, dokonca ruské umenie v súvislosti s hudbou. No ale na to, aby ste sa mohli rozhodnúť a aby ste mohli povedať, že máte rád aj takéto umenie, musí vám ho niekto ponúknuť. Ťažko vy budete hovoriť o tom, či máte rád poéziu alebo nemáte rád poéziu, keď vám ju nikto neponúkne. Ja sa pýtam úplne legitímne, kto z nás má aký prehľad o inštrumentálnej tvorbe, kto dnes počúva kvartetá inštrumentálne, kto dnes počúva zborovú tvorbu, kto sa k nej dnes vie vyjadriť, aká je ona, keď ju nikto neponúka, keď ona vôbec nie je v ponuke? Prosto na to, aby ste vy mohli o čomsi povedať, že to máte rád alebo nemáte rád, musíte dostať istú ponuku. Keď tú ponuku nedostanete, prichádzate o isté žánre. O tomto je aj tento zákon, ktorý hovorí všeobecne o pôvodnej slovenskej tvorbe. On nehovorí o skupine ELÁN, on nehovorí o nejakých vokalistoch takých alebo onakých, on hovorí všeobecne o pôvodnej slovenskej hudobnej tvorbe v súvislosti so všetkými žánrami, ktoré táto tvorba obsahuje. O tom je tento zákon.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:20 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:21

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem pekne za slovo. Veľmi podporujem návrh kvót pre ľudí so zdravotným postihnutím, ktorý odznel vo vystúpení predrečníka, klobúk dolu pred tým, čo v tejto veci náš kolega Lipšic a naša milá exkolegyňa, v súčasnosti europoslankyňa Janka Žitňanská urobili, robia a, verím, aj naďalej budú robiť. To, ako sa naša Národná rada postaví k tejto téme a k avizovaným pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom v druhom čítaní, bude ďalším lakmusovým papierikom, ktorý ukáže, aký je náš reálny vzťah k hendikepovaným menšinám, aká je miera našej empatie a aká je úroveň našej ľudskosti. Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:21 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:22

Oľga Nachtmannová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Ďakujem za slovo. Pán poslanec Lipšic, v úvode vystúpenia ste hovorili o tom, že pán minister Maďarič mlčí, keď sa vyskytnú nejaké negatívne prvky, chyby v tomto vládnutí. Asi žijeme v inej dimenzii, pretože pán minister Maďarič patrí medzi tých, ktorí sa absolútne neobávajú v tomto čase, v tomto priestore ako súčasť tejto vlády vyjadriť svoj názor, aj kritický, k mnohým prvkom, ktoré sa vyskytujú.

Prepáčte, trošku ma prekvapilo, že to hovoríte práve vy ako minister spravodlivosti v druhej Dzurindovej vláde. Prečo ste vtedy nekritizovali napríklad kupovanie poslancov, kedy ste otvorili túto otázku? Otvorili ste ju v podstate neskôr, keď ste už neboli vo vláde, keď bola úplne iná vláda. Teda toto vytýkať pánovi ministrovi Maďaričovi je, myslím, úplne scestné a osobitne z vašej strany.

A ďalej ste hovorili, že tento vládny návrh zákona diktuje niekomu, čo je dobré, čo je zlé. Tu ste tiež na omyle. Tu nikto nikomu nediktuje, čo a kedy má byť hrané, tu ide iba o to, aby bolo určité percento slovenských piesní.

Viete, ja som asi pred dvomi mesiacmi počula jednu krásnu pieseň. Evidentne to bolo mladé žieňa, od ktorého to bolo. Započúvala som sa do jej slov. Nielenže bola melodická, ale mala aj veľmi hlboké slová. Počula som to v Slovenskom rozhlase. Kvôli tejto piesni som každé ráno Slovenský rozhlas zapínala. Ja som ju odvtedy nepočula. Naša som si ju na YouTube a zistila som, že táto autorka nielenže píše slová, ale sama si skladá aj hudbu. Nemali by mať takíto mladí talentovaní ľudia možnosť prezentovať sa? A išlo o Slovenský rozhlas. Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:22 hod.

Mgr. PhD.

Oľga Nachtmannová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:27

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Pán podpredseda, už včera hovoril pán predseda, že nefungujú tu zariadenia, že to bude riešiť a že to už rieši, tak vás poprosím, nekomentujte to. Dobre?

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
Ja vás poprosím, aby ste nekomentovali, pán Lipšic, už ste tu vystupovali, porušovali rokovací...

Lipšic, Daniel, poslanec NR SR
Dobre. Poprosím vás...

Číž, Miroslav, podpredseda NR SR
... poriadok, hrubo a opakovane a úmyselne porušujete rokovací poriadok. A vy chcete vytvárať neustále z neznámych dôvodov atmosféru konfliktu. Ja vás len poprosím o elementárny pokoj. A v danom prípade nič iné od vás nechcem, len aby ste sa prihlásili dostatočne zdvihnutím ruky, čo ste neurobili. (Reakcie z pléna.)

Lipšic, Daniel, poslanec NR SR
Vy máte faktickú? Poprosím vás o dve minúty. To nebola vaša faktická, to je moja faktická. Prosím vás o dve minúty. Ďakujem.
Pani poslankyňa Nachtmannová, ja som sa k otázke záhadného prechodu poslancov HZDS vyjadroval ako minister spravodlivosti už v roku 2005. Vy budete stále tvrdiť niečo iné. Sa to dá veľmi ľahko verifikovať. Ja som v tomto parlamente vzal späť vládne návrhy zákonov, pokiaľ aj vládna väčšina schválila pozmeňujúce návrhy, ktoré boli cez čiaru, či išlo o konflikt záujmov, preukazovanie pôvodu majetku, nový Trestný zákon. Čiže si len spomeňte, čo sa vtedy dialo.

A čo sa týka pána ministra Maďariča, on tu spomínal Pentu. Nehlasoval on za návrh zákona, ktorý im sem prišiel pred dva a pol rokmi, ktorým chcela vláda prihrať bratislavskému PPC, ktorý vlastní Penta, 450 mil. eur? A vyjadril sa k tomu nejako pán minister Maďarič? Ja som nič k tomu nepočul. Ak ma usvedčíte z opaku, že sa vyjadroval k vytiahnutiu 400 mil. na Cyprus alebo 450 mil. pre Pentu v PPC, budem rád. Ja som jeho vyjadrenie k tomu nikdy nepočul. To je jedna poznámka.
Druhá poznámka je k pánovi kolegovi Jarjabkovi. No ale potom zaveďme kvóty aj pre rôzne žánre hudby. Povedzme teda, že musí byť 20 % klasika, z toho polovica inštrumentálna, 20 % dychovky, 20 % ľudovky a 10... A aj to by sme mali urobiť, aby každý mal možnosť počuť všetko z toho a urobiť si svoj názor. Tadiaľ podľa mňa cesta nevedie. A najmä je, opakujem znovu, strašne domýšľavé v dnešnej ére internetu, si myslieť, že kvótami pre rádiá prinútime ľudí počúvať to, čo by inak nepočúvali, aby potenciálne si rozšírili svoj obzor. To, si myslím, nie je úloha politikov ani parlamentu a je to vec príliš veľkej našej domýšľavosti.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

1.7.2015 o 10:27 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:50

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Začína tu byť horúcejšia atmosféra, pán minister, dobrá chvíľa na vystúpenie. Dokonca sme sa dozvedeli, že máme neuveriteľných intelektuálov, ktorí čítajú v origináli nebodaj aj Pasternaka. Pán minister, čítali ste v origináli Pasternaka? Priznám sa, ja som čítala v ruskom origináli len kúsok Čechova a Tolstého, len preto, lebo som to musela čítať. Dokonca viem aj Eugena Onegina v ruštine, pretože som sa to musela naučiť. (Úsmevná reakcia navrhovateľa.) A Omar Sharif vám hovoril, ako hral Živaga, hej? (S úsmevom povedané.) Dobre, no ale tuto máme proste človeka, ktorý číta ruskú literatúru, klasickú v origináli. To je úžasné. Hneď mi prišlo na rozum, ako ma tu pár rokov dozadu obviňovala pani poslankyňa SNS pani Belousovová, že neznášam slovenskú kultúru, tak som jej poslala takých pár otázok, na ktoré mi mala hneď odpovedať, čo čítala zo slovenskej literatúry naposledy, aby mi povedala najnovšiu básnickú zbierku slovenskú, čo vyšla. Už sa mi odvtedy viacej nikdy neprihlásila. Takže ja len varujem, priatelia, pretože tu sedia niektorí ľudia, ktorí naozaj sledujú slovenskú kultúru, tak si dajte pozor, keď budete veľmi, veľmi hovoriť a horliť za to, akí ste vy veľkí znalci slovenskej kultúry, pretože sa niekto nájde, kto môže vás vyskúšať z toho. Ja len varujem a tým hovorím, že ten, kto ovláda slovenskú kultúru, ste aj vy, pán minister, aby ste ma zase neobvinili. (Reakcie z pléna.) Hej.

Prednedávnom som tu stála a vy ste tu sedeli, pán minister, a ja som predložila nejaký pozmeňujúci návrh, pretože som chcela uľahčiť život Rade pre vysielanie a retransmisiu, trochu modernizovať túto inštitúciu, aby sa stala okrem iného teda takou tou „policajnou inšpekciou“ pri sledovaní nášho mediálneho priestoru, ale aj aby sa stala tým pozitívnym prvkom, aby mala silu a priestor, aby trochu viacej mohla kreovať, ale pozitívnym spôsobom náš mediálny priestor, pretože ak by mala Rada pre vysielanie a retransmisiu stopercentne a do bodky plniť všetko to, čo prešlo týmto parlamentom, všetky tie regulácie, ktoré jej zákonne predpisujeme, musela by sa zmeniť na obrovský úrad s množstvom nových technológií a pracovníkov. Mnohokrát sme o tom na výbore pre kultúru a médiá debatovali, ako uniknúť tejto pasci, pasci, povedzme si to jasne, určitých nedemokratických postupov, keď zákon nevieme vymáhať u všetkých, ale musíme sa spoliehať na to, že jeho prekročenie niekto sleduje a udá, z čoho vyplýva, zase jeden poznatok, ku ktorému sme tiež na výbore dospeli, že jednoducho keď máte šťastie a niekto vás neudá, môžete sa z tých všetkých vecí vyšmyknúť v určitej situácii. Považujem to za potrebné povedať tu v pléne Národnej rady, kde už pomaly schvaľujeme zákony proti všetkému, čo sa náhodou v spoločnosti vyskytne, ako keby tie zákony mali, ktoré nevieme potom exekvovať, dokazovať, akí sme my aktívni. Považujem to za potrebné povedať aj pred rokovaním v prvom čítaní o ďalších reguláciách, kvótach a kontrolách, ktoré možno, možno pre niektoré médiá, možno pre niektorú oblasť sa skončia tak ako tie predošlé, že jednoducho budeme čakať, kto a kedy niečo udá, budeme čakať na udavačov. Patrím ku generácii, ktorá má udavačov dosť na celý život, na celý život. Ja už som si udavačov užila dosť. My nebudujeme udavačov, ale chceme vybudovať štát, kde platia zákony, ktoré sú exekvovateľné a za financie, ktoré máme k dispozícii.

V tomto zmysle je veľmi poučujúce prečítať si hromadnú pripomienku Creative Industry Forum k novele tohto zákona. Citujem z nej len jednu vetu: „Návrh je príkladom nesprávneho nástroja na podporu rozvoja kreatívneho priemyslu, pretože nevychádza z pozitívneho prístupu k tvorivej činnosti, vytvárania pozitívnych symbióz a neodstraňuje nevhodné regulácie a nadbytočné a neefektívne pravidlá, ktoré bránia rozvoju kreatívneho priemyslu." Kreatívne, to je teraz veľmi moderné slovo. A ministerstvo kultúry prednedávnom vám určite známu Stratégiu rozvoja kreatívneho priemyslu zverejnilo.

Ešte raz chcem zdôrazniť, že patrím ku generácii, ktorá mohla počúvať len určité veci. Ak sme si chceli vypočuť niečo iné, museli sme to preladiť na Radio Luxembourg. Ani vy nie ste tak mladý, pán minister, aby ste si to nepamätali. A tam sme to mohli počúvať. Ja nechcem sa tuto zaoberať úvahami, akým spôsobom kultúrne, lebo tu hovoríme o zákone od ministerstva kultúry, ovplyvnilo minimálne dve generácie našich obyvateľov, našich občanov to, že sme nesmeli to počúvať a bolo nám bránené, aby sme sa dostali k nejakej kultúre, ktorá bola mimo Sovietskeho zväzu. Je to stará téma, na to je vždy argument, ale aj ja mám rada klasickú ruskú literatúru a čítam ju v origináli? No to by som chcela vidieť.

Ale treba, aby sme si pri tejto debate o kvótach, a ja sa nebudem venovať len kvótam, venujem sa im len preto, lebo tu proste tá debata ide, pripomenuli, tu nejde o verejnoprávne médiá. Každý, kto si dá tú prácu a naozaj počúva verejnoprávne médiá, vie, že verejnoprávna televízia má obrovské regulácie, ktorým tieto regulácie sú nič proti tomu, a Slovenský rozhlas už dnes bez tohto zákona vysiela nad kvóty, ktoré ste určili v prvých rokoch. Takže to treba jasne povedať.

Čo mňa najviac na tom zaráža? Ja nie som proti tomu, nech sa páči, rozumiem tomu, určití autori chcú dostať peniaze. Nakoniec, aj v tejto debate sa používajú argumenty, prečo máme platiť peniaze tým cudzím. To je teraz dobrá téma. Nemáme radi cudzích, nie sme na nich pripravení a ešte im máme aj platiť. No je hrôza niečo takého. Čiže ja tomu rozumiem. Ale nechcem, aby sme hovorili o peniazoch len, ja nechcem obviňovať autorov populárnej hudby, že im ide len o peniaze. Ja nechcem o tomto hovoriť. To je prízemné. Možno je to za tým. Samozrejme, boli sme toho svedkami už pred niekoľkými rokmi, že to presadzovali. Teraz to pán minister zdvihol zo zeme, položil to do novely zákona, prosím.

Ale hovorme o tom, čo je dôležitejšie ako to, že dostanú tantiémy za to, hovorme o podpore slovenskej napríklad hudobnej produkcie. Zákon, ktorý tu pán minister predkladá, neobsahuje žiadne metódy alebo spôsoby inej podpory slovenskej hudobnej produkcie, ale definuje nástroje, ako obmedziť vysielanie, teda negatívnym spôsobom, nie pozitívnym. Textári piesní pop-music bez ohľadu na to, či sú skutočnými básnikmi alebo len takými amatérskymi veršotepcami, majú, skrátka, podporu a čo tak skutoční básnici, tí nedostávajú žiadnu podporu autorských honorárov? Nemá sa povinne v duchu tohto zákona čítať ich verše v rozhlase alebo aspoň podporovať jednoducho, aby speváci pop-music prestali sami písať tie amatérske verše, v ktorých spievajú dlhé tóny na krátke slabiky? Však to vás musí, pán minister, tiež rozčuľovať. Áno, počúvame ELÁN, pretože ten má za sebou básnika v textoch, počúvali sme iných, pretože tam sú Štrpkove verše. Ale tieto kvóty a tieto regulácie robia jednu vec, priatelia, všetci tu chcú robiť úplne všetko tak ako v slovenskom filme. Dnes už neberú filmári nejakú poviedku, ktorá je dobre napísaná, že s autorom poviedky napíšu scenár. Scenár si píšu filmári sami. Sú predsa geniálni, prečo by nevedeli písať scenáre a poviedky? Potom si napíšu aj dialógy. Voľakedy na to boli odborníci, ktorí písali dialógy. Dnes si píšu dialógy sami. Potom si to sami natočia. Potom si to sami zostrihajú. Ja som poznala v mojej kariére len jedného takéhoto génia. A to bol Juraj Jakubisko, aj to len v prvých rokoch jeho práce, ktorý si to napísal, ešte si to aj nakameroval, ešte si to aj zostrihal a narežíroval. Boli to geniálne filmy. Ale od určitého času, teda presne od roku 1968 vychádzal z poviedok a texty a všetky ostatné veci si nerobil sám. A o kameru požiadal geniálneho kameramana Luthera. A v slovenskej pop-music to je to isté, všetci si píšu texty, ktoré sú mizerné, ktoré všetci aj spievajú.

Takže ak by bola podpora toho, aby naši skladatelia pop-music vychádzali napríklad s textami, s básnikmi spolupracovali, takú podporu by som veľmi uvítala, pán minister. Veď tu nejde o vkus. V tom súhlasím s pánom poslancom, tu by sme nemali debatovať o vkuse, lebo každý z nás má trochu iný vkus. Ale mali by sme trvať na tom, že keď už sa má tá slovenská pop-music hrať a sa hrať častejšie, aby sa z nej stali hity, potom by mohla mať aspoň dobrú slovenčinu. Čo vy na to hovoríte, pán minister? Malo by nám slovenčinárom na tom záležať, aby aspoň tam neboli bohemizmy alebo nejaké nezmyselné spievanie na dlhé slabiky, krátke noty.
Treba uviesť, a to už tu bolo povedané, že ideme francúzskou cestou. Prečo ideme francúzskou cestou? Francúzska kultúra, ktorá bola univerzálnou svetovou kultúrou, strácala a naďalej stráca tento priestor univerzálnej svetovej kultúry a pristupuje k rôznym reguláciám, a to napríklad aj vo filmovej tvorbe. Veď za to, že máme dnes vo filmovej tvorbe takú obrovskú reguláciu, vďačíme Francúzom. To sme nevymysleli ani my, ani nikto iný, to vymysleli Francúzi. Pravidelne vo Francúzsku prichádzajú populistickí politici všetkej masti s návrhmi očistenia francúzskeho jazyka od anglicizmov a tak ďalej a tak ďalej. Tomu všetkému možno rozumieť. Dokonca tomu možno vyjadriť, pán minister, aj podporu. Mám to zopakovať ešte raz, aby ste ma neobvinili, že nie som za to? Dokonca tomu možno vyjadriť aj podporu, navyše v prostredí tak malej kultúry, ako sme my.
Ale jedno všetko týmto reguláciám, ktoré tu presadzujeme, chýba. Je to vytvorenie lepšieho prostredia, aby vznikali kvalitné diela, ktoré sa presadia samé vo svojom mediálnom priestore. Predstava, že vytvoríme priestor pre kvalitu negatívnymi krokmi, nie je celkom správna podľa mňa. Ten vytvoríme jasne stanovenými pravidlami podpory kvalitných, talentovaných ľudí v kultúre a v umení. A obávam sa, že ten zákon Fondu pre umenie, ktorý je copy paste, absolútne copy paste audiovizuálneho zákona, to asi nebude, trúfam si predvídať, aspoň v prvých rokoch, kým sa nevychytajú všetky muchy, aj preto, že za rozdeľovanie peňazí tam zase nikto nebude zodpovedný a nikto nebude hodnotený podľa výsledku. A s tým už máme tie naše skúsenosti. Regulácia sa totižto, priatelia, vymýšľa ľahko: „Toto a toto sa nesmie a keď vás niekto udá, budete platiť, až budete čierni.“ Ale podporiť to, aby v slovenskej pop-music sa znovu objavili skutoční majstri slova, chce inú politiku, takú, ktorá vyžaduje víziu, tú pravdepodobne pán minister má, ale pretavenú do realistických plánov, na ktoré by ministerstvo vyčlenilo peniaze, pretože ten systém regulácie a systém všelijakých komisií, kde sa hrá Já na bráchu, brácha na mně, a povzbudzovanie tých udavačských talentov na Slovensku, toto dobrou víziou asi nie je. V tomto zmysle chcem ale skončiť svoju úvahu o kvótach.

A v druhej časti tejto novely zákona chytáme v porovnaní so západnou Európou už líšku za chvost, ale som vďačná, že, áno, v časti úpravy titulkov máme transponovanú smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách, kde členské štáty Európskej únie nabádajú poskytovateľov mediálnych služieb, na ktorých sa vzťahuje ich právomoc, to je tiež veľmi dôležité, na to, aby svoje služby postupne sprístupňovali aj osobám so zrakovým a sluchovým postihnutím. Tu sa žiada povedať, že na akékoľvek náreky, že to je drahé, prosím, zabudnime. My sme prevzali už vlastne od začiatku televízie prax nemeckú, keď dabujeme všetky zahraničné filmové produkcie. To je to najdrahšie, čo vlastne v televízii máme. Je to dabovanie. Sú štáty, ktoré sú od nás päťkrát väčšie, osemkrát väčšie a nedabujú. Nechávajú nevzrušený hlas pre tých, ktorí nerozumejú originál, aby pochopili, o čo v tom filme ide. Napríklad je to v Poľsku, ktoré je osemkrát väčšie, ako sme my. To znamená, že s argumentáciou, že nebudeme dávať stopercentné kvóty alebo aspoň 50-percentné kvóty na to, aby tie programy mohli pozerať aj ľudia sluchovo postihnutí teda a počúvať aj ľudia zrakovo postihnutí, a s argumentáciou, že na to nemáme peniaze, tak konečne prestaňme. My dabujeme. A to je tu najdrahšie, čo sa môže robiť. A skúste teraz povedať starým tetám, že jednoducho nebudeme dabovať a budú musieť počúvať ten nevzrušený hlas. Ale dá sa na to zvyknúť. Tie titulky pre sluchovo postihnutých, prípadne načítanie komentárov pre nevidiacich, aby vedeli, čo sa tam deje, lebo oni počujú dialógy, to nepotrebujú, sú menším výdavkom, ale môžem vás uistiť osobne, že načítať takýto komentár pre nevidiacich je mimoriadne ťažká práca. Minule som na tom strávila celý jeden víkend, keď som nahovorila celú stopáž rozprávky O siedmich zhavranelých bratoch, samozrejme, bez honoráru. Ale môžem vám povedať, že som bola vtedy úplne hotová. Takže to bude drahá služba, lebo nie každý to bude robiť tak zadarmo ako ja a ani by to nemal robiť zadarmo, lebo to je mimoriadne ťažké, dokonca, by som mohla povedať, veď som nadabovala mnoho vecí, omnoho ťažšie ako dabovanie. Je to veľmi náročné. Ale je to naša kultúrna povinnosť, aby sme to urobili. A pripájam sa k požiadavke a hlasovala som za tie dodatky do zákonov, ktoré pripravovala pani Jana Žitňanská a ktoré, bohužiaľ, strana SMER neprijala. Mohli sme to už dávno mať.
K záveru. V roku 1989 sme vytvorili podmienky na vznik slobodného mediálneho trhu po šesťdesiatich rokoch rôznych cenzúr a regulácií a kvót. Posledné roky, musím konštatovať, sa venujeme dosť často zavádzaniu regulácií, jednej regulácii za druhou, čiastočne oprávnene, keď zamedzujeme šírenie neprípustných radikálnych fašistoidných, neonacistických a podobných ideológií. Ale aj napríklad prijali sme reguláciu v mene pár tetušiek, ktoré budila hlasná reklama, keď spali pri televízii v kresle. My sme si totiž, priatelia, za celú tú dobu, a je to aj možno moja chyba, nepomenovali presne naše predstavy, ako chceme dlhodobo, aby náš mediálny trh vyzeral, aby náš audiovizuálny trh vyzeral, a ak ho potrebujeme, aký tento trh potrebujeme, aký tento priestor potrebujeme, ako vlastne chceme, mediálny priestor, ktorý šíri tie najdôležitejšie informácie dnes, keď ľudia prestávajú čítať, a ktorý vytvára zároveň aj určitú pohodu pri trávení voľného času, aby vyzeral. Rakúšania to urobili veľmi jednoducho. Bránia sa proti nemeckému trhu, s ktorým sú spojení jazykovo, a tým pádom vlastne dodnes neuvoľnili mediálny trh, roky držali aj všetky rozhlasové stanice a tak ďalej a dodnes držia televízny trh pomerne jasne. Tomu sa dá rozumieť. Je ich 9 mil. a tu vedľa je 80-miliónový nemecký trh a vedľa je ešte Švajčiarsko. Takže sa bránia. To znamená, nie som proti tomu, aby sme sa bránili, pán minister. Máme tieto príklady aj vyspelých štátov Európskej únie tu vedľa nás, ale to, že sme si nikdy neurobili nejakú víziu a nedohodli sme sa na nejakej vízii tohto priestoru, nás môže stáť veľmi veľa, veľmi veľa, aj čo sa týka šírenia neprípustných ideológií. Novela zákona o vysielaní a retransmisii, o ktorej teraz debatujeme, pokračuje, bohužiaľ, len v tomto trende bez toho, aby to vyvažovala otváraním nových možností pre tvorivú kultúrnu scénu. A znovu hovorím, že Fond pre umenie, tak ako je postavený, pre mňa zatiaľ to nevytvára, pretože nemáme hodnotiace takzvané evaluačné mechanizmy. Ďakujem veľmi pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:50 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

Myslím si, že táto téma je zložitá a nie je v tomto parlamente nová. A takže my ju sme pred dvomi rokmi čiastočne oddiskutovali, prebehlo médiami to, akým spôsobom by sme sa mohli postaviť k tomu, že štát cez licenčné konanie rozdeľuje licencie, ktoré vlastní, a do akej miery je akceptovateľné nejakým spôsobom nastaviť pravidlá.
Priznajme si, že nebavíme sa len o kultúrnom prostredí. V tej debate by malo zaznieť aj to, že ide o finančné prostriedky, ktoré sú vyberané ochrannými zväzmi od usporiadateľov akcií, resp. z každej jednej krčmičky, ja neviem kúpaliska a kaderníctva, čiže za používanie technických zariadení, a tieto prostriedky sú rozdeľované aj na základe toho, napríklad koľko muziky sa hrá v komerčných rádiách. Čiže môžeme voľne povedať, že opäť a raz o peniaze ide až v prvom rade.
Zároveň do toho prichádza tá bazálnejšia, základná debata o kultúrnom prostredí a o tom, čo teda štát môže a nemôže v tom robiť. Koncepcia, ktorá by vychádzala z toho, že je obmedzené množstvo tých licencií a tie licencie nedostanete ktokoľvek, ale len nejaké rádiá, tak by sme si mali vyriešiť toto, ak to chce štát regulovať.
Ja mám ale zásadný problém tu s tým, čo slovenské hudobné dielo je. A to chcem povedať aj v rozprave, pretože mám pocit, že v tom § 28a sme zadefinovali slovenské dielo veľmi diskriminačne a nebude to v súlade s európskym právom.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

1.7.2015 o 10:52 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video