54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2015 o 11:58 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 11:51

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

164.
Vážený pán predseda, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, zákon o hnojivách č. 136/2000 Z. z. máme v podobe novelizácie z dielne ministerstva pôdohospodárstva. Vystupujem v prvom rade preto, aby som upozornil predkladateľa aj spravodajkyňu na niektoré problémy v tomto návrhu zákona, a chcel by som poprosiť, aby pán minister sa venoval mojim pripomienkam, možno ešte raz si skontroloval, čo mu ľudia predložili a upravili tento zákon tak, aby sme zbytočne nešikanovali, nebuzerovali slovenských poľnohospodárov.
Pretože v tejto podobe, ako je tento návrh zákona predložený, musím povedať, že je trestom pre slovenských poľnohospodárov, ktorí hospodária mimo zraniteľných území na Slovensku. Tento zákon z tohto dôvodu je aj v rozpore s programovým vyhlásením vlády, ktorý sľuboval poľnohospodárom, že nebude ich zbytočne zaťažovať. Citujem z programového vyhlásenia vlády v časti pôdohospodárstvo: "V tejto súvislosti bude presadzovať aj zjednodušenie pravidiel krížového plnenia a celkové zjednodušenie spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ. Vláda bude prijímať len také vnútroštátne predpisy pre domácich výrobcov základných surovín pre potravinárske účely, ktoré nepôjdu nad rámec harmonizovanej legislatívy Európskej únie."
Musím povedať, že tento návrh zákona je exemplárnym príkladom porušenia tohto sľubu programového vyhlásenia vlády. Je pravdou, že Európska komisia chce od nás, aby sme riešili prísnejšie zraniteľnejšie oblasti. Ministerstvo vlády Roberta Fica ale ide buzerovať poľnohospodárov v ostatnom území, ktoré od nás Brusel od nás vôbec, ale vôbec nevyžaduje.
Prečo majú nahlasovať termíny pre ÚKSÚP, rôzne hlásenia, termíny dodržiavať iné, než správna farmárska prax udáva farmárom? Je to zbytočná buzerácia. O to viac, že pokiaľ farmár poruší tieto podmienky, tak dostane pokutu z tohto zákona, poruší krížové plnenie z hľadiska kontroly pre poskytovanie dotácií a ešte raz dostane sankciu v podobe zníženia podpor z Bruselu.
Kolegyne a kolegovia, ako minister v roku 2004, keď sme prijímali novú legislatívu z nitrátovej smernice, sme dostali mnoho pripomienok zo strany farmárov, prečo niektoré opatrenia prijímame. Bolo to nie preto, lebo od nás Brusel to vyžadoval, ale preto, lebo pred naším vstupom ešte v roku 2000, 2002 do zákona o vodách sa dostali prísnejšie pravidlá, než od nás Brusel vyžadoval, ale potom už Brusel trval na tom, že už si ich dodržujte. Schválili ste, tak si ich dodržujte. Dnes Brusel od nás nechce, aby sme riešili územia mimo zraniteľných území, ale tento zákon ich rieši len preto, aby niektorí úradníci mali čo robiť v rámci inštitúcie ministerstva.
Preto by som chcel vyzvať pána ministra, aby ešte raz prekontroloval, čo máme prijať a čo musíme a čo nemusíme prijať. Lebo som presvedčený, že keď ich skontroluje, tak z tohto návrhu zákona zostane viac-menej len § 10b a § 10c, aj to nie v plnej šírke, pretože aj tam v niektorých momentoch ideme nad rámec Európskej únie.
Dovoľte, aby som uviedol jeden ďalší príklad. Smernica Európskej rady č. 2003/2003 v jeho prílohe č. 1 hovorí o hnojivách, ktoré sú povolené a vyrobené v rámci ES, Európskeho spoločenstva. Je s nimi možné voľne obchodovať. My ideme zavádzať týmto návrhom zákona, že ten, ktorý ich kúpi, je certifikované hnojivo povolené v celej Európskej únii, je v smernici, bude musieť ich nahlásiť ÚKSÚP-u. To je niečo podobné, ako keby sme chceli od každého občana Slovenskej republiky, ktorý si kúpi chleba v Rakúsku, aby išiel na veterinu nahlásiť, že kúpil som chleba. Nehnevajte sa, nemôžem to inak nazvať len buzeráciou. A ideme ďaleko, ďaleko nad rámec požiadavky Európskej únie. Nehovoriac o tom, že ono to bude mať aj zvýšený dopad na náklady pre niektorých farmárov. Zámerne sme neuviedli mimo zraniteľných území potrebu budovania hnojísk s kapacitou.
Tento zákon ide zavádzať, že musí byť kapacita minimálne na tri mesiace. To znamená, že farmári, chovatelia, ktorých chceme chrániť a podporovať, budú musieť dodatočne vynakladať peniaze na budovanie týchto hnojísk, ktoré od nás ani Brusel samotný nechce.
Takže ja by som chcel ešte raz vyzvať predstaviteľov, ktorí tento zákon predložili, kolegov zo SMER-u, ktorí za to pravdepodobne hlasovať budú, aby dodržali svoj sľub, ktorý dali tu v Národnej rade pri schválení programového vyhlásenia vlády, že nepôjdu nad rámec legislatívy Európskej únii a nebudú prikladať na plece slovenských farmárov požiadavky, ktoré inak nikto iný v rámci Európskej únie nemusí plniť. Áno, v zraniteľných územiach od nás Brusel chce, aby sme doharmonizovali a doriešili. To áno. Ale ostatné nie.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2015 o 11:51 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:58

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

166.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, pán minister, ja ozaj len chcem vo faktickej apelovať na vás, keďže nie ste poľnohospodár, nie ste lesník, to znamená, že viete, predpokladám, že viete, čo predkladáte, ale na druhej strane nemáte tú prax, ktorú máme my, ktorí poľnohospodárstvu sa venujeme celý život, aby sme skutočne išli nad rámec toho, čo nám Brusel prikazuje. Na to, aby ste videli, čo je nad rámec, stačí si prejsť fakt okolité štáty, aby ste videli, ako sa tam pracuje, akým spôsobom sa tam a podľa akých normatívov sa riadi.
Pre nás bola ozaj fatálna legislatívna úprava z roku 2002, ktorú urobilo ministerstvo pod riadením ministra Koncoša, ktorej, žiaľbohu, vtedy asistovala komora, ktorá vtedy dokonca bola ešte aj ako prísediaca a bola členom vedenia ministerstva, sami nevedeli, čo schválili. Ostali prekvapení, keď my už sme museli potom, nadväzujúc na túto legislatívu, schvaľovať iné prístupové a aproximačné nariadenia.
Fakt vás prosím, nerobte to, lebo toto sa vám a nám všetkým vypomstí v kontraprodukcii voči snahe zvýšiť produkciu živočíšnej výroby. Dá sa to aj iným spôsobom, kolega upozornil. My vám nechceme dávať ani návody, ani vám diktovať.
Prosím vás, apelujem na vaše svedomie a vedomie, jednoducho nechajte si to znovu predložiť, znovu prekontrolovať. Dúfam, že sa na ten čas aj komora zobudí a začne byť reálna a prestane sa jednoducho vám smiešnym spôsobom vtláčať do pozornosti a začnú byť sami sebou a jednoducho upravíte v druhom čítaní do korektnej podoby tento návrh.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2015 o 11:58 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:59

Zsolt Simon
Skontrolovaný text

168.
Pán kolega Radošovský, ďakujem veľmi pekne a dúfam, že predkladatelia, ako aj spravodajkyňa, aj poslanci SMER-u dajú si tú prácu a prejdú si tento návrh zákona a upravia tak, aby naozaj nešikanoval poľnohospodárov tam, kde nemusí.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.9.2015 o 11:59 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:00

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

170.
Vážený pán predseda, ďakujem znovu za slovo. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, predložený návrh bol vypracovaný v súvislosti s implementáciou nových pravidiel režimu výsadby viniča formou poskytovania povolení.
Návrh zákona predstavuje právnu úpravu na vykonanie nových pravidiel režimu výsadby viniča, v rámci ktorej sa ustanovujú nové pravidlá, ktoré sa týkajú povolení na výsadbu na základe vyklčovania, a poskytovanie povolení na novú výsadbu na ploche, ktorá sa rovná 1 % celkovej plochy vysadenej viničom v Slovenskej republike. Nový režim výsadby viniča je platný od 1. januára 2016.
Rovnako sa ustanovujú nové prechodné ustanovenia, ktoré predlžujú platnosť rozhodnutí o udelení práva na výsadbu z rezervy a rozhodnutí o udelení práva na novú výsadbu. Ustanovujú sa konkrétne kompetencie pre ministerstvo a Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky, ktorý je správcom vinohradníckeho registra, ako aj povinnosti žiadateľov a termíny podávania žiadostí a termíny platnosti jednotlivých výsadbových práv.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na potrebu zavedenia navrhovaného zákona do praxe dovoľujem si vás požiadať o jeho prerokovanie a posunutie do ďalšieho legislatívneho procesu.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.9.2015 o 12:00 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:02

Magda Košútová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

172.
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Výborom Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie som bola určená za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1701. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzam z oprávnení, ktoré na mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a výbor pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Pán predseda, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.9.2015 o 12:02 hod.

Ing.

Magda Košútová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:03

Marián Radošovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

174.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predseda alebo predsedajúci, pán minister, pani navrhovateľka, v tomto vystúpení začnem tak netradične a začnem a poviem tak: "A zabili sme prasa."
Nie vašou činnosťou, nie vaším predložením tohto materiálu, ale svojou činnosťou od vlastne prípravy vstupu. Týmto počinom, ktorý predkladáte, vlastne úplne zakonzervujeme súčasný stav, to znamená, že vinohradníctvo na Slovensku zostane v tých intenciách, v tých rámcoch, v akých je teraz, a už sa, pokým budeme v únijných rozmeroch a v únijnom členstve, už sa nám nepodarí vinohradníctvo produkujúce hrozno na účely vína a uvádzania do obehu nikdy už viac postaviť na nohy. To znamená, že toto je labutia pieseň slovenského vinohradníctva.
Prispeli tomu v prvom rade dve veci. A síce podvody, ktoré súviseli s výsadbou viníc, a uchádzanie sa o dotácie, ktoré sa rádovo pohybovali v ťažkých miliónoch, keď v minulosti boli vysádzané vinice suchými štepmi a podobnými vecami, ľudia mnohí zostali bez trestu. A druhá časť viny je na, aj, aj na mne a aj na všetkých ministroch, ktorí zodpovedali v istej chvíli za rezort, že sme nedokázali presadiť patričnú podporu na výsadbu viníc.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2015 o 12:03 hod.

Ing.

Marián Radošovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:05

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

176.
Len dve vety, pán Radošovský. Vy viete, že Slovensko bolo proti kvótam, proti jednopercentnému zvyšovaniu výsadbových práv. Jednoducho si to presadili silnejšie a vplyvnejšie štáty v Európskej únii. Bohužiaľ, my musíme akceptovať len nie to, čo sa nám páči, ale to, čo je aj spoločne prijaté, čiže hovoríme o zhruba 1 800 hektárov ročne, o ktoré sa môžu rozšíriť vinice na Slovensku, a myslím si, že zatiaľ taká požiadavka ani nie je. Môžu sa dokončiť ešte rezervy, ktoré sme mali, takže je tu stav taký, aký je. My musíme zo zákona upraviť mechanizmus, čiže celá hra je už teraz o tom, nie, či budú, alebo nebudú navýšené výsadbové práva, ale aby sme upravili mechanizmus, podľa ktorého sa budú prideľovať tieto navýšenia.
Takže berte to ako pragmatický krok, jednoducho len dávame do zákona, aby sme mali postup, ako budeme jednotlivým žiadateľom postupovať tieto práva na výsadbu nového vinohradu.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.9.2015 o 12:05 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:07

Marek Maďarič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

178.
Ďakujem za slovo, pán podpredseda. Cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu o navrátení predmetov kultúrnej hodnoty nezákonne vyvezených z územia členského štátu.
Zmeny ustanovení návrhu zákona sa týkajú najmä rozšírenia pôsobnosti návrhu zákona na všetky kultúrne predmety označené ako národné kultúrne dedičstvo, predĺženie lehôt na vykonanie obhliadky vyhľadaného nezákonne vyvezeného kultúrneho predmetu, ako aj na uplatnenie nároku na navrátenie nezákonne vyvezeného kultúrneho predmetu. Určuje sa nepremlčateľnosť nároku na navrátenie nezákonne vyvezeného kultúrneho predmetu. Týka sa zlepšenia procesov administratívnej spolupráce, používania informačného systému o vnútornom trhu na výmenu informácie o kultúrnych predmetoch a priznania primeraného odškodnenia vlastníkovi.
Ďalej z dôvodu vylúčenia duplicitnej úpravy návratného konania v právnom poriadku Slovenskej republiky sa navrhuje novelizácia zákona o ochrane pamiatkového fondu, pričom sa vypúšťa ustanovenie § 26 o návratnom konaní. Toto konanie sa komplexne upravuje v predkladanom návrhu zákona.
Z dôvodu aplikačných problémov v oblasti výkonu reštaurátorskej činnosti sa precizujú ustanovenia aj v tejto oblasti, preto sa vstupuje aj do priamo súvisiacich právnych predpisov, ktorými sú zákon o komore reštaurátorov, zákon o ochrane pamiatkového fondu a zákon o múzeách a galériách. Navrhovanými zmenami sa precizuje okruh osôb oprávnených vykonávať reštaurovanie národnej kultúrnej pamiatky, reštaurovanie zbierkových predmetov v oblasti výtvarného umenia, čím sa odstraňujú aplikačné problémy v praxi súvisiace s výkonom reštaurátorských prác a upravujú sa aj kvalifikačné predpoklady pre výkon reštaurátorských prác.
Ďakujem.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.9.2015 o 12:07 hod.

Mgr.

Marek Maďarič

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:09

Peter Náhlik

Vystúpenie v rozprave 12:10

Magdaléna Vášáryová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

182.
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Tak sme sa, pán minister, od hnojív cez víno (povedané so smiechom) prepracovali ku kultúrnym hodnotám a predmetom, až by to chcelo nejakého dramatika alebo nejakého humoristu (povedané so smiechom), aby to spracoval. A aj na hnojivách tu sedelo viacej ľudí ako teraz, ak si si všímate, pán minister. No, čas obeda.
Ale dovoľte mi, aby som toto prvé čítanie využila na pár aj všeobecných poznámok. Blíži sa nám koniec volebného obdobia, a tak ako obvykle, je parlament zavalený všelijakými, vyprázdňovaním počítačov ministerských úradníkov a prešli sme už jednou vlnou transpozícií európskych smerníc, s väčšinou z nich nemáme problém. Tuto prechádzajú ako nôž maslom, čiastočne aj preto, že to nikto nečíta, a čiastočne, lebo máme dobrú vieru, že to už bolo dobre, dostatočne skontrolované na európskej úrovni. Len niektorí sa zásadne zdržiavajú hlasovania, pretože nedôverujú, že to dokážeme my transponovať kvalitne, ale táto transpozícia nepatrí do tohto zoznamu, pán minister, pretože táto smernica bola prijatá v minulom roku, takže je to, naopak, veľmi rýchle, rýchle prijatie tejto smernice, teda transponovanie tejto smernice. Predtým sme hlasovali tuším o smerniciach z roku 2005, 2007 a tak ďalej, ale tentoraz naozaj je to veľmi, veľmi neuveriteľná až rýchlosť. Dokonca, zlé jazyky by si mysleli, že sme, že sme sa preto rýchlo poponáhľali, pretože problém Bernini a tak ďalej a tak ďalej.
Ale treba jasne povedať, že nech táto transpozícia akokoľvek vyzerá veľmi aktuálna a potrebná, problém s Berninim nám nevyrieši, poprsie je fuč a tam už aj zostane, pretože bolo vyvezené podľa všetkých platných zákonov, ako ste aj povedali na výbore, a s podpismi vývoznej komisie, takže, a táto transpozícia sa týka tých, ktoré boli nezákonne, nelegálne vyvezené alebo sa nevrátili z dočasne vyvezeného povolenia, teda prekročili termín dočasne povoleného vyvezenia, po uplynutí lehoty.
Ale možno by bolo vhodné, aby sme implementáciu tejto smernice využili aj na trochu viac, než len náreky nad Berninim, ktorý, chudák, je už predsa 400 rokov po smrti. Netušil, že sa stane slávnym v národe, o ktorom pred 400 rokmi zrejme nemal vôbec tušenia, ale človek nikdy nevie, kedy sa môže stať slávnym aj v malej dedinke 2-tisíc kilometrov ďaleko od miesta, kde žil.
Zároveň je to ale dôkaz dvoch vecí, že dnes žijeme vo veľmi globálnom priestore. Keď žil Bernini, ten priestor bol tiež istým spôsobom globálny, ale len pre úzku elitu. Dnes je to globálny priestor, demokratický, to znamená pre všetkých občanov a žijeme v svete globálneho trhu kultúrnych predmetov, v otvorenejšom než kedykoľvek predtým.
A po druhé naše masovokomunikačné prostriedky sú schopné nás informovať veľkými titulkami o všetkom možnom, napríklad že niekde v juhokórejskom meste zabil nejaký muž ženu a dve deti alebo, alebo že sýrska Palmýra, európske kultúrne dedičstvo, v tomto prípade od Grékov, je tesne pred zničením, pričom príjemcovia týchto správ aj u nás niekedy nemusia vôbec vedieť, kde vlastne sa tieto predmety alebo tieto hnuteľnosti a nehnuteľnosti vôbec nachádzajú. A tento fakt nás upozorňuje na to, aby sme sa vyhýbali aj tu v parlamente ako čert krížu tomu, robiť si názor na fungovanie sveta, pohyby ľudí, myšlienok aj pohyby kultúrnych predmetov, podľa toho, čo sa v jednom jazyku, v jednom kúte našej zeme dozvieme z nejakej jednoduchej televíznej správy.
Po druhé. Chcela by som preto využiť toto vystúpenie a povedať pár slov nie o tom, že kto je vinný, že Berniniho už nemáme, že nebol rozpoznaný na Slovensku, nie tak na kritiku aktérov tejto kauzy, tej už nakoniec bolo dosť vrátane ľudí z ministerstva kultúry. Nie preto, že by nebolo čo kritizovať alebo že by pán minister podľa mňa nemal vyvodiť aj iné dôsledky, ako vraj vyvodil, ale ako jeden zo slovenských expertov povedal, nemôžeme sa čudovať, že to tak dopadlo. Veď kto na Slovensku predpokladal, že sa u nás nájde takýto skvost? A od tohto by som sa chcela odpichnúť, pán minister.
Dôsledky tejto kauzy a dôsledky toho, že sme si veľmi často nie vedomí, ba dokonca odmietame možnosť, že sme územím, ktoré má predmety veľkej kultúrnej hodnoty, a nielen naše ruiny. Že sa v tejto oblasti kultúry tvárime, že naša kultúra je malá, príliš malá a že nechceme vziať na vedomie, že sme nielen dnes, ale už minimálne sto rokov predmetom neorganizovaného, ale čiastočne aj organizovaného vykrádania. Zo Slovenska boli vyvezené a naďalej sú vyvážané umelecké predmety veľkej hodnoty. Veď máme dokonca aj zmluvu s jedným zo susedných štátov, že nám vráti všetko, čo nám, čo zobrali zo Slovenska vo vlne v roku 1918. Zmluva je, nie sme schopní ju exekvovať.
Potom vo vojne v roku 1944/45. Všetky štáty okolo nás sa snažia tieto predmety nájsť. Kto sleduje trošku pohyb týchto predmetov, obrazov, sôch, kníh a archiválií rôzneho druhu medzi Poľskom a Nemeckom, vie, že Poliaci dôsledne strážia všetky svetové aukčné domy a snažia sa vrátiť tieto predmety do Poľska. A to je len jedna, jedna časť tohto. Nakoniec Česi sú na tom rovnako.
Potom prišla imigračná, emigračná vlna zo Slovenska v roku 1948. My nemáme ani pochopu o tom, čo vtedy zmizlo zo Slovenska. V emigračnej vlne v roku 1968, kedy z Československa odišlo 450-tisíc ľudí a v kufroch si odniesli niečo, z čoho dnes nemenované české múzeum má obrovskú zbierku, ktorú veľmi dobre až, povedala by som, intímne poznám.
A od roku 1990 po otvorení hraníc. Pri tejto príležitosti by som sa chcela, pán minister, trochu vrátiť k tej až smiešnej kauze, ktorá dobre skončila, a to je, ako zmizol obraz Bazovského z Trenčianskeho múzea. Na začiatku stojí pán župan Baška. Pán Baška nastúpil k moci a povedal si, že potrebuje miesta pre svojich kamarátov a pre ich tety Anky, a vymenil všetkých predsedov veľkých kultúrnych inštitúcií Trenčianskeho kraja. A tak poslal do penzie aj riaditeľku Bazovského galérie. Tento obraz Bazovského, ktorý sa ocitol v kufri auta nič netušiaceho pána, ktorý v dobrej viere za 7-tisíc euro kúpil od panej obraz, ale zašiel za touto vyhodenou pani riaditeľkou, veľkou odborníčkou na Bazovského, aby mu povedala, že či to je naozaj Bazovský, keď je to za 7-tisíc eur. (Povedané so smiechom.) Ona, keď zbadala ten obraz, ktorý síce nebol nikdy v Bazovského galérii, ale bol v Trenčianskom múzeu, okamžite pochopila, o čo ide, a tento dobrý muž miesto toho, aby zašiel s týmto obrazom do zahraničia a nechal ho tam niekde streliť, tak ho vrátil trenčianskemu múzeu. Je mi jedno, že pani riaditeľka trenčianskej galérie sa ocitla v problémoch, lebo jej muž zrejme míňa príliš veľa peňazí, a tak si takto pomáha, ale, pán minister, my dodnes nevieme, čo všetko predala. Pretože pracovníci múzea ani nekontrolujú. Majú kamery a teraz zistili, že to tam je v tých kamerách. (Povedané so smiechom.) Ale kto by to pozeral? Sme naivní. Všetko v dobrej viere.
Toto je len taký humorný a dobre sa končiaci príklad, ako jednoducho nezvládame túto situáciu. Samozrejme, nemôžeme každého kontrolovať, ale aj tie výmeny tých riaditeľov týchto kultúrnych inštitúcií, v ktorých došlo u Koniarka, v Košiciach, všade, všade. V Košiciach sa basketbalista dostal do vedenia proste košickej galérie a podobne a podobne. Je mi ľúto, že kultúrna verejnosť tak málo protestuje. A to je len jeden, jeden príklad. Tento obraz Bazovského je jeden z najkrajších, ktoré Bazovský urobil. Mohol byť už dávno za hranicami. Je škoda, že tento zákon nemôže byť retroaktívny. Ale nemôže, však, pán minister? (Reakcia ministra.) Ja viem, ja viem, ale nemôže byť retroaktívny.
Nemáme dosť ľudí a nepočúvame tých, ktorí vedomosti majú. Ukájame sa preskakovaním vatier, čo sa týka slovenskej kultúry, a vykrikovaním miesto toho, aby sme sústredene a systematicky archivovali to, čo máme, nechávali tieto predmety oceniť aj zahraničnými odborníkmi. Samozrejme, pán minister, viem, že oceňovanie aj zahraničnými odborníkmi má jednu negatívnu možnosť, že to sú ľudia ako pán Clément Guenebeaud. (Rečníčka sa obrátila k ministrovi kultúry.) "Guinebó, Guinebó, Guinebó?" Lebo francúzsky... (Reakcia ministra.) "Genebó? Genebó?" Dobre, tak "Genebó, Genebó". Lebo podľa francúzskej výslovnosti by sa mal čítať "Guinebó", lebo je "ue". Á, dobre, v poriadku. Takže pán Guenebeaud. Takých ľudí sa tu pohybuje na Slovensku veľké množstvo. Ja len viem o dvoch alebo troch takých, pán minister.
Takže znovu sa ukazuje, že našou základnou vlastnosťou, povedala by som, priam národnou, je naivita. Presne tak, ako je naivita jednou základnou vlastnosťou v zahraničnej politike, ako to píšem v Polnočnom susedovi aj s dôkazmi. Možno je to dôsledkom tej neblahej tendencie, ktorú máme, a tou je neustále vyrábanie umelých hodnôt a umelých umelcov na úkor tých skutočne talentovaných len preto, lebo tí umelí sú schopní poslušne vyrobiť čokoľvek kedykoľvek za peniaze, čo skutočne veľkí umelci, i keď aj oni robia vždy na objednávku, nikdy neurobia vedomí si svojich hodnôt. Tak sme zdehonestovali hodnotu zbierok desiatok knižníc, ktoré boli stáročia dopĺňané a pestované v palácoch, kaštieľoch, šľachtických usadlostiach a v kláštoroch. Len toť pred 60 rokmi sme vyhlásili za úpadkovú kultúru všetko, čo bolo v týchto zbierkach, a s radostnými výkrikmi sme sa ich zbavili, aby sme ich teraz - aspoň niektoré - za cenu obrovských, obrovských finančných obetí zrekonštruovali. Nálepkujeme umelcov a stále to robíme a vyzdvihujeme brak namiesto skutočných umeleckých hodnôt.
Ja sa preto nečudujem, pán minister, že máme v tom zmätok, čo je kultúrnou hodnotou a čo nie. A nečudujem sa, že ešte aj dnes po 25 rokoch máme pred hradom takú mizernú sochu, pred parlamentom ďalšiu mizernú sochu, a ešte si myslíme, že aké je to úžasné.
A tie obrazy, ktoré boli predtým, pred 25. rokmi v popredných miestach na galériách a ktoré vytlačili do veľkej miery tie skutočné hodnoty, dnes už našťastie väčšinou končia v tých najtmavších kútoch archívov. Je to dôsledok toho, aj toho, pán minister, že sa aj po 25. rokoch, a povedala som to vo výbore, len váhavo a individuálne zúčastňujeme kultúrneho života Európy, a jedno mesto európskej kultúry na to nestačí. Mimochodom, však vieme, že tá Kunsthalle nakoniec v konečnom dôsledku po pár rokoch aj tak skončí ako plaváreň.
A pritom máme odborníkov. My tých odborníkov máme. Je ich málo, ale niektorí sú naozaj renomovaní v zahraničí. Len kde sú? A aký im dovolíme mať kultúrny zástoj v spoločnosti? Prečo ich niektorých odsudzujeme? A ja sa s nimi veľmi často rozprávam a skončia tak ako väčšina slovenských dejateľov, že sú na svoje staré kolená znechutení a zrezignovaní. Nakoniec, veď nemáme ani jeden jediný kvalitný spoločensko-kultúrny týždenník. A ten sme mali dokonca aj za časov, tých najhorších časov komunizmu.
Samozrejme, že vždy boli ľudia, ktorí kašlú na národné kultúrne hodnoty, smejú sa z toho, na všetky pamiatky. Vždy sa nájdu ľudia, ktorí budú ich nastriekavať, rozbíjať sochy, váľať inštalácie alebo pre svoj osobný prospech ich vyvážať, alebo dávať svoj podpis pod ich vývozné povolenie. Takí ľudia budú vždy. A nielen na Slovensku. To nie je len naša vlastnosť.
Ale pri príležitosti tejto transpozície by sme si mohli uvedomiť, vážená Národná rada, že Európsky parlament a Európska rada neschvaľujú len zakrivenie uhoriek, čo bolo, mimochodom, veľmi nespravodlivé obvinenie, hoci teda veľmi populárne, ale že táto smernica, ako priznáva aj dôvodová správa ministerstva, nám dokonca umožňuje precizovať niektoré naše zákony z minulosti a podporuje možnosť návratu nelegálne, nezákonne vyvezených predmetov národného kultúrneho dedičstva.
Takže ja, pán minister, túto transpozíciu podporím.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.9.2015 o 12:10 hod.

Mgr.

Magdaléna Vášáryová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video