54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.9.2015 o 9:52 hod.

Ing.

Marián Kovačócy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

9:25

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

40.
Dobré ráno prajem. Ďakujem, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, poslanci, dovoľte, aby som vám predstavil v prvom čítaní návrh zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb, ktorý bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
Týmto návrhom zákona sa plnia medzinárodné záväzky vyplývajúce z medzinárodných dohôd a právne záväzných aktov Európskej únie do vzťahu k vyvodzovaniu zodpovednosti právnických osôb za protiprávne konania.
Návrh zákona súčasne reflektuje úlohy vyplývajúce z unesení vlády, najmä z Návrhu opatrení na zabezpečenie plnenia odporúčaní prijatých Pracovnou skupinou OECD pre úplatkárstvo v medzinárodných obchodných transakciách pre Slovenskú republiku v rámci Fázy 3 hodnotení a Akčného plánu boja proti daňovým podvodom na roky 2012 až 2016.
Návrh od svojho predloženia na rokovanie vlády Slovenskej republiky v auguste 2014 prešiel podstatnou revíziou s cieľom riešenia rozporov a ostatných pripomienok zamestnávateľských zväzov. Uvedené zmeny sa dotkli najmä vymedzenia okruhu trestných činov, u ktorých vzniká trestnoprávna zodpovednosť právnických osôb, a zahladenia odsúdenia právnickej osoby.
Návrh zákona zavádza trestnú zodpovednosť právnických osôb za vybranú kategóriu trestných činov upravených v osobitnej časti Trestného zákona, upravuje základy trestnej zodpovednosti právnických osôb, druhy a výkon trestu ukladaných právnickým osobám a postup orgánov činných v trestnom konaní a súdov v trestnom konaní voči právnickej osobe.
Teoretické a praktické východiská návrhu zákona sú detailne popísané v dôvodovej správe.
Súčasťou návrhu zákona sú novely 84 osobitných zákonov, ktorých zmena je vyvolaná zavedením trestnej zodpovednosti právnických osôb. Ide o predpisy trestného práva a všeobecné predpisy upravujúce postup štátnych orgánov pri uplatňovaní trestnej zodpovednosti, ako aj predpisy regulujúce vznik, zmenu, zrušenie a zánik rôznych typov právnických osôb, čiže obchodné spoločnosti, nadácie, neziskové organizácie a neinvestičné fondy a tak ďalej.
Pričom najpočetnejšiu skupiny novelizovaných predpisov predstavujú zákony upravujúce povoľovanie výkonu špecifických činností, kde sa zavádza podmienka bezúhonnosti právnickej osoby ako jedna z podmienok, ktorá musí byť splnená pre vydanie povolenia licenciou oprávnenia a tak ďalej.
Tento návrh zákona nebude mať vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy sú popísané v doložke vybraných vplyvov v príslušných prílohách.
Tento návrh zákona vláda Slovenskej republiky prerokovala a schválila na svojom rokovaní dňa 26. augusta tohto roku.
Toľko úvodom z mojej strany. Skončil som, pani predsedajúca.

Skryt prepis

25.9.2015 o 9:25 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:31

Anna Vitteková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

42.
Dobrý deň. Vážená pani predsedajúca, pán minister, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpila v prvom čítaní ako spravodajkyňa určená ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v rokovacom poriadku aj v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov.
Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby uvedený návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti, výbor pre obranu a bezpečnosť. Ako gestorský navrhoval ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona do 9. novembra 2015 a gestorský do 10. novembra 2015. Zo znenia uvedeného návrhu je zrejmý aj účel navrhovanej úpravy.
Ako spravodajkyňa určená navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pani predsedajúca, otvorte rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.9.2015 o 9:31 hod.

JUDr.

Anna Vitteková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:33

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

44.
Pekné ráno prajem. Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, priznám sa, že k tomuto zákonu som pôvodne neplánovala vystúpiť, ale mám taký pocit, že nejak sme sa dostali do štádia, že vážne veci bez rozpravy jak píla ideme. Vláda sa vyhádzala, máme naozaj asi schôdzu, na ktorej je najviac zákonov za toto volebné obdobie z vlády, a ideme rýchlo spôsobom aj vtedy, keď si, myslím, niektoré zákony istú mieru diskusie zaslúžia.
Tento zákon, zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb, je totižto téma, ktorá je na stole veľmi dlho, roky. Asi desať rokov, áno. Prechádza niekoľkými vládami a v nejakej polomodifikovanej podobe už nejaký variant tej takzvanej nepriamej trestnej zodpovednosti prešiel. Ukázal sa ako neefektívny. Takže sme sa dobrali k tomu, že máme na stole zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb. A opakujem, ide to téma, ktorá ide naprieč vládami.
Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb je radený do tej kategórie antikorupčných zákonov, ale zároveň je to zákon, ktorý patrí do kategórie nášho dlhu voči našim medzinárodným záväzkom. Pretože vo viacerých dohovoroch sme sa jednoducho zaviazali zaviesť aj trestnoprávnu zodpovednosť právnických osôb.
Možno treba povedať, prečo tá genéza tvorby tohto zákona má 10 rokov, a to napriek tomu, že vo viacerých vládach tento návrh alebo trestná zodpovednosť právnických osôb bola postavená ako priorita. Ten kameň úrazu tohto návrhu zákona bol vždycky v debate medzi zamestnávateľskými zväzmi, podnikateľmi na jednej strane a vládou na strane druhej. Kde tento sektor, podnikateľský sektor, zamestnávateľský sektor, resp. v podobe zamestnávateľov zastúpených na oficiálnej pôde tripartity, vždycky namietal, lebo mal obavy z možného zneužitia tohto inštitútu v situáciách, keď to nie je namieste v dôsledku toho znevýhodnenia v rámci konkurenčného boja.
Ja musím povedať, že to je argument, ktorý je zároveň vyslovením obrovskej nedôvery voči našim inštitúciám, ktoré tento zákon majú uplatňovať. To je vlastne vyslovenie veľkej nedôvery voči polícii, prokuratúre najmä a v konečnom dôsledku aj súdnictvu, keď sa tento sektor obáva zneužitia tejto právnej normy voči sebe v konkurenčnom boji. Pretože ako keby v tom bolo implicitne povedané, že nejaký môj konkurent si bude môcť ako keby kúpiť políciu alebo prokuratúru a ja budem čeliť vyšetrovaniu so svojou právnickou osobou, kým teda v konkurenčnom boji nezhyniem a potom, keď budem o ix rokov oslobodený, tak mi to už nepomôže. To je jadro problému, prečo dodnes máme, nemáte trestnú zodpovednosť právnických osôb v tej pravej podobe.
A ja si myslím, že to si treba povedať, pretože to je vážna vec. To je vážna vec totižto z dvoch uhlov pohľadov. Prijímame hmotnoprávne predpisy, prijímame predpisy, ktoré majú čeliť korupcii, a zároveň tie predpisy sú buď na jednej strane bezzubé, alebo na druhej strane je obava pred ich zneužitím, čo oboje je výsledkom toho, že inštitúcie, ktoré majú tieto zákony uplatňovať, nefungujú tak, že by dokázali efektívne potierať korupciu na jednej strane, a že im navyše ešte aj nedôverujeme, že sú nezávislé alebo nestranné. To je reálny stav.
Preto moja téza, pokiaľ máme zdôveryhodniť tézu rovnosti pred zákonom a zároveň máme postúpiť efektívnejšie a dôveryhodnejšie aj v boji proti korupcii, tak sa nepohneme, kým nebude efektívne a dôveryhodne fungovať polícia, prokuratúra a súdnictvo. To je prvá poznámka, ktorú som chcela povedať.
Druhá poznámka, ktorú chcem povedať, v dôsledku toho, že ide kompromis, tak v niečom sa možno dostávame do stavu aj so zákonom o trestnej zodpovednosti právnických osôb do istej miery bezzubosti, ak to mám takýmto spôsobom nazvať, pretože tak jak je nastavený zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb po všetkých tých pripomienkových konaniach a vyjednávaniach, lebo pôvodne bol nastavený širšie, po všetkých tých vyjednávaniach, tak je vlastne nastavený v istom minimalistickom modeli. To znamená, plníme naše medzinárodné záväzky, to znamená všetky tie trestné činy extrémizmu, terorizmu a všetko, čo máme zahŕňať vrátane korupcie, tam zahrnuté máme. Zjavne to považuje za potrebný nástroj aj ministerstvo financií a daňová správa, pretože tam máme aj tú kategóriu daňových trestných činov.
Ale je to jedna pomerne široká oblasť ekonomickej kriminality, ktorá tam nie je, vypadla, resp. je to práve výsledok toho kompromisu. A poviem napríklad trestný čin machinácií vo verejnom obstarávaní alebo všetko, čo súvisí s verejným obstarávaním, pričom máme aj, máme napríklad aj jednu zo sankcií predpokladanú - zákaz účasti na verejnom obstarávaní, ale samotné verejné obstarávanie v tom zahrnuté nemáme. Takže je sa o čom rozprávať podľa mojej mienky v súvislosti so zákonom o trestnej zodpovednosti právnických osôb. Je sa o čom rozprávať na tému, prečo naši zamestnávatelia tak nedôverujú našim inštitúciám. A že či teda, ak to má byť efektívny nástroj, tak či ten rozsah trestných činov, na ktorých sa bude tento zákon vzťahovať, tak jak je nastavený, že či je v poriadku, alebo by si to zaslúžilo viac.
V každom prípade som presvedčená o tom, že tento zákon si zaslúži solídnu diskusiu, preto som vystúpila, aby naozaj neprešiel len tak mlčaním.
Verím, pán minister, že ste si všimli, že v tomto prípade som vás neskritizovala, že až na konci volebného obdobia, práve preto, že viem, že proste tá diskusia práve so zamestnávateľmi a podnikateľmi desať rokov brzdila tento návrh zákona.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.9.2015 o 9:33 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:42

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

46.
Vážená pani kolegyňa, naozaj ste vo svojom vystúpení povedali to, že trestnú zodpovednosť právnických osôb sa snažíme do našej legislatívy zapracovať už niekoľko rokov. A akosi nútia nás k tomu aj smernice Európskej komisie, na ktoré sa aj navrhovateľ odvoláva v dôvodovej správe, tuším, že až 33 sú tam spomínané, a naozaj ich potrebuje aj naša spoločnosť. Naša spoločnosť tie prípady nezodpovedných firiem, ktoré tu pôsobia na našom trhu, a mohli by sme tu spomínať jednu kauzu za druhou, ktorá sa prevalila v našej spoločnosti aj za posledný rok, potrebovali by sme tento zákon a potrebujeme ho, preto je tu na stole, navrhuje ministerstvo spravodlivosti.
My v KDH ho v prvom čítaní podporíme. Je to náročný zákon, preto rozumiem aj tomu, čo ste rozprávali o tom, aby ten zákon na jednej strane nebol bezzubý a na druhej strane aby nepoškodzoval teda seriózne firmy, aby ich konkurencia nelikvidovala cez napríklad tento zákon. Takže preto tá diskusia bola možno aj toľké roky.
A pevne verím, že aj v druhom čítaní navrhovateľ bude pripravený na určité zmeny a vylepšenia aj zo strany opozície, ktoré môžu napomôcť tomu, aby to bol účinný zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb.

Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.9.2015 o 9:42 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:43

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem veľmi pekne. Ja k tej skutočnosti, ktorú spomínala pani Žitňanská, že ja som to už spomínal včera, že pri spotrebiteľskej agende sme to prešli naozaj ako úplne bezvýznamné záležitosti a dneska je fakt veľká vec z pohľadu nejakej zmeny a som rád, že aké-také dekórum tomu celému dala pani Žitňanská, že aspoň sa tomu venujeme.
Ja sa snažím vyhodnotiť možno aj, že čo k tomu prispelo, možno aj do budúcna, že ak je schôdza so 170 bodmi programu, tak reakcia poslancov je taká, že nebudú asi diskutovať? Že idú radšej variť guláše? Lebo ja mám pocit, že už varia poväčšine niektorí kolegovia guláše, a pritom sú tu fakt veci, ktoré si zaslúžia nie samoúčelne pozornosť, ale významovo. Ja, tá spotrebiteľská agenda, ktorá tu prešla v tomto parlamente, je zlá. Má proste veľké nedostatky, treba na to upozorniť. Ja som zvedavý, že či do druhého čítania sa niečo zapracuje. Ale niektorí už varia guláše, niektorí sa mentálne nastavili, je to veľká a ťažká schôdza a nech to prebehne rýchlo. Však ja mám pocit, že my budúci týždeň skončíme. Však my po necelých dvoch týždňoch dneska prebehneme 100 bodov vládnej agendy. To je rekord, proste.
Hovorím, nehovorím o samoúčelnom rozprávaní, ale o akej-takej diskusii k dôležitým zákonom, ktoré ovplyvňujú našu spoločnosť. A toto tu ja postrádam úplne enormne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.9.2015 o 9:43 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 9:45

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

50.
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Naozaj si myslím, vážené pani poslankyne, poslanci, že je to téma, o ktorej treba hovoriť.
Musím povedať úprimne, že to považujem za dosť veľký úspech vzhľadom na to, že po 10 rokoch sa až podarilo tento zákon presadiť. A som veľmi rád, že sa to podarilo mne, neskromne to poviem v tejto chvíli. A by som sa aj čudoval, keby to bolo predmetom kritiky, pretože naozaj tá téma je mimoriadne ťažká a je naozaj najvyšší čas, aby sme nielen splnili svoje záväzky voči medzinárodným organizáciám, ale aj aby sme mali konečne účinný nástroj na potieranie rôznych druhov či už korupcie, alebo iného protispoločenského trestného správania. Či už hovoríme o daňových karuselových veciach, kde máme obrovský problém preberať trestné konanie od okolitých krajín, keď tieto štruktúry vlastne sú postihované prostredníctvom trestnej zodpovednosti právnických osôb a my nie sme schopní toto reflektovať, čiže máme s tým naozaj závažné problémy. A preto tento zákon, ktorý prichádza, je naozaj dôležitý.
Na druhej strane chcem povedať, že tá diskusia so zamestnávateľmi a ich zväzmi bola naozaj ťažká a ja úplne chápem a rozumiem aj tomu, čo hovoria. Vychádzame zo skúseností Českej republiky, podľa ktorej sme vlastne postupovali. A myslím si, že oni ako z hľadiska hodnotení medzinárodných dostali najvyššie známky. Čiže ten príklad, ktorý sme si zobrali, je oprávnený. A takisto máme skúsenosti z Českej republiky, ktoré ukazujú, že nie je obava, ktorá by mala prameniť z toho, že by bolo zneužité tento, alebo tento druh predpisu že by bol zneužitý. V Českej republike sa tak nestalo a majú to tam už skoro tri roky zavedené. Čiže aj to bol jeden z faktorov možno, na ktorý podnikatelia boli ochotní počúvať.
A taktiež ten rozsah naozaj trestných činov, ktoré sú momentálne zavádzané, reflektuje tie minimálne požiadavky medzinárodného štandardu, ktorý je požadovaný, ale nikto nehovorí, že do budúcnosti nebude možné na tomto ďalej pracovať.
Čiže ja to beriem ako naozaj kompromis. Pokiaľ budú nejaké návrhy, nebránim sa, ale treba si uchovať v pamäti aj to, že ten kompromis bolo naozaj mimoriadne ťažké dosiahnuť.
Ďakujem pekne.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

25.9.2015 o 9:45 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 9:48

Anna Vitteková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

52.
V podstate len potvrdím to, čo hovorila aj pani poslankyňa, aj pán minister. Na tomto zákone sa snáď pracuje od roku 2000. V čase, keď sme boli na ministerstve, tak vlastne sme prešli všetku právnu úpravu Holandska, Belgicka, Nemecka. A myslím si, že tá spolupráca s Českou republikou bola na veľmi dobrej úrovni. Myslím si, že aj toto obdobie, kedy prídeme do ďalšieho čítania a budeme s uvedeným návrhom zákona pracovať aj na výbore, využijeme ešte aj návštevu v Českej republike, lebo tie skúsenosti za tie tri roky majú pozitívne.
A pevne verím, že po toľkých rokoch, čiže temer 14 rokov, čo sa to pripravovalo, tento zákon bude aj prínosom.
Ďakujem.

Skryt prepis

Vystúpenie

25.9.2015 o 9:48 hod.

JUDr.

Anna Vitteková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:49

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

54.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Takže dovoľte, vážené pani poslankyne a poslanci, aby som vám predstavil návrh zákona, ktorý Národný bezpečnostný úrad spoločne s Úradom vlády Slovenskej republiky vypracoval a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona predstavuje plnenie opatrenia č. 1 vyplývajúceho z Koncepcie kybernetickej bezpečnosti Slovenskej republiky na roky 2015 - 2020 schválenej vládou Slovenskej republiky dňa 17. júna 2015. A jeho cieľom je úprava a vymedzenie kompetencií na úseku kybernetickej bezpečnosti.
Uvedený návrh vo svojom obsahu vymedzuje generálnu kompetenciu v oblasti kybernetickej bezpečnosti a zveruje ju do pôsobnosti Národného bezpečnostného úradu ako ústredného orgánu štátnej správy pre kybernetickú bezpečnosť. Úlohy Národného bezpečnostného úradu budú najmä koncepčného, legislatívneho a metodického charakteru vrátane tvorby, koordinácie a uskutočňovania štátnej politiky pre kybernetickú bezpečnosť. Národný bezpečnostný úrad bude zároveň riešiť aj medzinárodné aspekty kybernetickej bezpečnosti.
Návrh zákona v rámci spoločných úloh ministerstiev a ústredných orgánov štátnej správy rovnako umožňuje plnenie úloh v oblasti kybernetickej bezpečnosti a všetkým ministerstvám a ústredným orgánom štátnej správy, a to v rozsahu ich pôsobnosti určenej zákonom.
Tento zákon alebo jeho prijatie nepredpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Vážené pani poslankyne, poslanci, som presvedčený, že na základe oboznámenia sa so skutočnosťami, ktoré som uviedol, podporíte predložený návrh.
Ďakujem, skončil som.

Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.9.2015 o 9:49 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:52

Marián Kovačócy
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

56.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre obranu a bezpečnosť za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona.
Musím sa trochu vydýchať. (Rečníkovi sa zle dýcha, pretože sa ponáhľal.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán spravodajca, kľudne sa vydýchajte. Naozaj máme čas, takže ešte pomaly. Nech sa páči. Môžem dať aj prestávku.

Kovačócy, Marián, poslanec NR SR
Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015.
Otvorte, prosím všeobecnú rozpravu.

Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

25.9.2015 o 9:52 hod.

Ing.

Marián Kovačócy

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:55

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

60.
Ďakujem veľmi pekne. Tak dovoľte, vážené pani poslankyne, poslanci, aby som predstavil v druhom čítaní návrh zákona o notároch a notárskej činnosti, pričom jedným zo zámerov predloženia návrhu zákona je zabezpečenie riadnej aplikácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 650/2012 zo 4. júla 2012 o právomoci, rozhodnom práve, uznávania, výkone rozhodnutí a prijatí a výkone verejných listín v dedičských veciach a o zavedení európskeho osvedčenia v dedičstve v praxi.
Návrh však zároveň obsahuje aj riešenie aktuálnych aplikačných problémov v praxi notárov a precizovanie právnej úpravy, pričom skúsim stručne povedať tie najdôležitejšie.
Jednak hovoríme o nezlučiteľnosti funkcie, kde precizujeme text upravujúci nezlučiteľnosť výkonu funkcie notára s inými aktivitami, kde sa výslovne upravuje zlučiteľnosť výkonu funkcie poslanca obecného zastupiteľstva a poslanca zastupiteľstva VÚC.
Ďalej riešime výberové konania, kde Komora notárov vyhlási výberové konania na všetky tzv. neobsadené úrady vždy raz ročne, a to do 31. januára.
Ďalej sa rieši zastupovanie, kde sa momentálne precizuje nedostatočne upravený postup pri ustanovovaní zástupcu notára, ktorý nemôže vykonávať činnosť.
Ďalej sa upravujú náležitosti notárskej zápisnice, kde v obligatórnych alebo záväzných náležitostiach sa dopĺňajú potrebné údaje o účastníkovi, ktorým je právnická osoba, v prípade zastúpenia účastníka na základe plnomocenstva sa vyžaduje vždy úradne overené splnomocnenie, ak splnomocnencom nie je advokát.
Ďalej sa rieši v návrhu komunikácia s účastníkom alebo inou prítomnou osobou podľa zákona, ktorá neovláda jazyk, v ktorom sa spisuje notárska zápisnica, pričom sa ruší povinnosť využiť výhradne služby tlmočníka zapísaného v zozname tlmočníkov podľa osobitného predpisu, čo trošku, vychádza sa teda v ústrety verejnosti.
Ďalej osvedčenie vyhlásenia o vydržaní sa rieši, pričom konkrétne podpisy na vyjadreniach osôb, ktorých vlastníctvo alebo práv zodpovedajúcich vecnému bremenu je preukázané zápisom v katastri, musia byť tiež úradne osvedčené. Vyhlásenie o splnení podmienok vydržania nemožno vykonať v zastúpení, stanovenie trojmesačnej lehoty pre vyjadrenie obce alebo iného dotknutého subjektu podľa osobitného predpisu v záujme odstránenia neúmerných prieťahov pri osvedčovaní vydržania.
Ďalej sa rieši precizovanie textu ohľadom notárskej úschovy. Určujú sa podstatné náležitosti zápisnice o prijatí do úschovy, ako i postup notára osobitne pre úschovu závetu, úschovu inej listiny a úschovu peňazí.
A napokon riešime aj disciplinárnu zodpovednosť, kde sa odstraňuje možnosť vyhnúť sa disciplinárnemu potrestaniu. Definuje sa disciplinárne previnenie. Výslovne sa uvádza, že ním je i zavinenie prieťahov v dedičskom konaní. Upravuje sa povinnosť poskytnúť disciplinárnej komisii súčinnosť pre riadne prejednanie veci a taktiež aj povinnosť vypovedať ako svedok.
Toľko stručne k obsahu.
Som presvedčený, že návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet obcí a rozpočty vyšších územných celkom ani na iné spoločenské oblasti sledované v doložke vybraných vplyvov.
Návrh zákona bol predmetom riadneho pripomienkového konania a bol prerokovaný vládou Slovenskej republiky dňa 20. mája 2015.
Čo sa týka spoločnej správy, predkladateľ návrhu zákona sa stotožňuje so všetkými závermi vyplývajúcimi zo spoločnej správy výborov a má za to, že ich zapracovanie prispeje k skvalitneniu novej právnej úpravy.
Súčasne sa stotožňujem so spoločným hlasovaním o bodoch 1 až 18 s návrhom schváliť.
Po schválení príslušných pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedeným spôsobom odporúčam poslancom schváliť vládny návrh zákona.
Veľmi pekne ďakujem. Skončil som, pani predsedajúca.

Skryt prepis

25.9.2015 o 9:55 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video