8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:22 hod.

Ing.

Ivan Varga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:22

Ivan Varga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja by som chcel len teda sa vyjadriť k niektorým emotívnym vystúpeniam kolegov.
Pán poslanec, ja som ako spravodajca povedal, že tento zákon bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a že je vlastne takým solidárnym zákonom na podporu nášho zdravotníctva. A samozrejme, keď si naštudujete výdavky poisťovní a tak ďalej, na čo môžu, na čo nemôžu, čo hradia, tak absolútne nebude rozdiel v ich činnosti, či teda bude tento odvod, alebo nebude. Bude to úplne rovnaké. Čiže to je, myslím si, že asi ste dobre nepochopili. A myslím si, že naozaj, vidíte to, zdravotníctvo naše treba troška viac prefinancovať. Správne povedal pán kolega Mihál, že ono sa to nezdá, že je to navýšenie o 4 %, ako bude, si myslím, že to asi je slušný balík na podporu nášho zdravotníctva.
To, čo vy namietate voči tomuto zákonu, je možné sa baviť o dani z dividend, samozrejme, ale nie je to predmetom tohto zákona. Možno, že treba navrhnúť nejakú novelu z vašej strany. Máte poslaneckú iniciatívu. Môžete to navrhnúť, samozrejme, je to na vás. A ja som naozaj povedal na začiatku, že ako tento zákon je, ako ho vnímame. A myslím si, že naozaj je prospešný. Prospešný bude pre zdravotné poisťovne, pre príjmovú časť rozpočtu verejnej správy. Preto si myslím, že všetci ako poslanci SMER-u ho podporia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:22 hod.

Ing.

Ivan Varga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:25

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 151/2002 o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov, predkladám na základe doplňujúceho formálneho oznámenia Európskej komisie z 20. mája 2011.
Cieľom návrhu zákona je prijatie takej právnej úpravy, ktorou sa zohľadňujú výhrady Európskej komisie vzťahujúce sa k nesprávnej alebo neúplnej transpozícii Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/41 zo 6. mája 2009 o používaní geneticky modifikovaných mikroorganizmov v uzavretých priestoroch. Európska komisia upozornila na nedostatočné prevzatie definície geneticky modifikovaný organizmus.
Návrh zákona nebude mať vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, podnikateľské prostredie, sociálny ani environmentálny vplyv, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Chcel by som vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem, skončil som, pani predsedajúca.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 16:25 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:26

Róbert Puci
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 50 z 10. októbra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov v znení neskorších predpisov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, to jest doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej 8. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy, o hospodárskom a finančnom dopade a vplyvu na štátny rozpočet. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení. Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 28. septembra 2012 č. 224 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný návrh zákona prerokovali v termíne do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky po prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:26 hod.

Ing.

Róbert Puci

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:30

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov, predkladám najmä z dôvodu potreby implementácie niektorých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1007/2009 zo 16. septembra 2009 o obchodovaní s výrobkami z tuleňov a nariadenia Komisie č. 737/2010 z 10. augusta 2010, ktorým sa ustanovujú podrobné pravidlá vykonávania nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o obchodovaní s výrobkami z tuleňov. Návrh zákona sa predkladá aj z dôvodu nevyhnutných zmien niektorých ustanovení zákona z dôvodov vyplývajúcich z aplikačnej praxe orgánov štátnej správy v oblasti obchodovania s druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Verím, že predložený vládny návrh zákona postúpite do druhého čítania.
Ďakujem, skončil som, pani predsedajúca.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 16:30 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:32

Ľuboš Martinák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 49 z 10. októbra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 15/2005 Z. z. o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a doplňujú niektoré zákony. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, to jest doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej 8. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej úpravy a o hospodárskom a finančnom dopade a vplyve na štátny rozpočet. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení. Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 28. septembra 2012 č. 223 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:32 hod.

Ing.

Ľuboš Martinák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:37

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani predsedajúca, pán minister, pán spravodajca, kolegyne a kolegovia, nebudem dlho, ale chcem, myslím, že vecne. Samozrejme, že ako ornitológ vítam všetky aktivity, ktoré sprísnia a zamedzia, by som povedal, obchodu s našimi ohrozenými druhmi alebo s druhmi, ktoré sú chránené aj v našej republike. A som veľmi rád, že zákon o CITES primäl ďalšie kvalitatívne zlepšenie, ktoré v tejto novele zákona vidím. Samozrejme dopĺňame v prvom rade transpozičnú smernicu Európskej únie týkajúcu sa výrobkovz tuleňov, respektíve ich obchodovania.
Chcel by som upozorniť asi na dve veci v tejto novele. A síce, v § 13a, licencia na výrobu krúžkov alebo distribúciu krúžkov. Som rád, že sa tam dosť podrobne píše, akým spôsobom sa môžu tieto krúžky jednoznačne a rozlíšiteľne nejakým spôsobom vyrábať a musí byť určená licencia, kto to môže robiť, aby sme s tým nemali, by som povedal, že ďalšiu podporu korupcie a iných vykrádaní našich vzácnych druhov, ktoré tu máme. A nehovorím len o živočíchoch, aj o rastlinách. A zaujal ma ods. 10, kde sa hovorí, že ak licencia na krúžky bola zrušená podľa ods. 8, kde ministerstvo môže zrušiť cez nejakých 6 bodov, tak ďalšiu licenciu môže požiadať až po uplynutí dvoch rokoch, a to iba v tých prípadoch, keď je to už "a až c a f". A až "c a f, d)" hovorí, že držiteľ licencie na krúžky požiada o jej zrušenie, to je jedna možnosť; a e) je - sa v konaní o zmene licencie na krúžky preukáže nesplnenie podmienok pre jej udelenie podľa ods. 2, ods. 3 písm. b). To znamená, neviem prečo, tam bola urobená výnimka. Myslím, že by to mohlo spĺňať, že áno, zase po dvoch rokoch môže žiadať, aby to nebolo, že ten čo viac-menej ani nesplnil podmienky si to môže založiť na druhý týždeň alebo na druhý deň. Tak neviem, rád by som sa na to pozrel, keby sme to nejako tiež vysvetlili.
A ďalšia vec. U nás pri názvosloví slovenského vtáctva bol veľký rozpor. Mali sme tam dvojkoľajnosť. Takže áno, uznávame túto. Tento problém sa neriešil veľmi dlhé roky a musím povedať, som rád, že za éry terajších ornitológov cez Slovenskú ornitologickú spoločnosť bolo v roku 2010 urobené jednotné názvoslovie vtákov Slovenska, ktoré obsahuje trinásťtisíc druhov, aj vyhynutých. Pánovi ministrovi som si dovolil jeden takýto exemplár tejto knihy, ktorá vyšla, darovať. A keď som si to porovnal, lebo k tomuto zákonu, proste, keď ste si všetci  všimli, je aj vykonávacia vyhláška, kde sa hovorí v prílohe 6 Zoznam druhov, na ktoré sa nemusí viesť evidencia druhovej karty. Sú tam samozrejme aj vtáky,  väčšinou sa tu jedná o papagáje. A musím povedať, že zhruba asi v štvrtine ten slovenský názov nesedí so súčasnou názvoslovnou politikou, ktorá bola v tejto celej práci urobená. Takže pri druhom čítaní dám pozmeňujúci návrh, aby sme to zjednotili, pretože bolo názvoslovie podľa Ferianca, podľa Matouška, a vyslovene sa dalo do zátvorky a tým pádom vznikali rôzne anomálie a šiesti naši vrcholní ornitológovia urobili tomu koniec a pracovali na tom tri a pol roka. To znamená, bola to robota, ktorá si, by som povedal, že klobúk dole pred nimi, ja sa pred nimi hlboko skláňam. A urobili priekopnícke dielo, ktoré by malo vstúpiť aj do všetkých vedeckých a iných prác aj v názvosloví, ktoré sa týkajú tohto vtáctva.
Toľko z mojej strany. Len držím palce a dúfam, že tento zákon skvalitní ďalšiu prácu, ktorá prakticky by sa mala od orgánov ochrany na tomto úseku cez obvodné úrady životného prostredia vyžadovať. Takže dúfam, že aj po kvalitatívnej stránke tam tí pracovníci, ktorí tam pracujú, budú mať aj školenia. Pretože musím povedať po pravde, ja som bol aj chovateľ papagájov, je to jedna moja časť života, a mnohí kolegovia, ktorí mali vydávať mne rozhodnutie o tom, čo chovám, nevedeli rozlíšiť na obvodnom úrade životného prostredia, aké papagáje vlastne mám. A to bol veľký problém. Tak potom som im dal trošku školenie. Nechcem zo seba robiť majstra sveta, ale bol by som rád, keby bola kvalita aj mnohých tých školení, lebo tam je to už o tej praxi,  či to vie rozlíšiť, alebo nevie rozlíšiť. Neviem, ako to oni majú zabezpečené, nie som pracovníkom obvodného úradu životného prostredia, ale myslím si, že keď to chceme schváliť, tak aj po tejto odbornej a personálnej stránke. Takže toľko z mojej strany.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.10.2012 o 16:37 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:43

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, predkladaným vládnym návrhom zákona sa zabezpečuje v podmienkach Slovenskej republiky vykonávanie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1221/2009 z 25. novembra 2009 o dobrovoľnej účasti organizácií v schéme Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit, v tzv. EMAS-e. Schéma EMAS je založená na princípe dobrovoľnosti. Začleniť sa do nej môže na základe vlastného slobodného rozhodnutia každá organizácia, ktorá chce zlepšiť svoje environmentálne správanie po splnení ustanovených požiadaviek. Environmentálne manažérstvo a audit je z prevažnej časti financované z vlastných zdrojov organizácie. Prináša okrem postupného znižovania vplyvov činnosti organizácií na životné prostredie aj určitý príspevok k trvalému ekonomickému rastu a prosperite. Organizácii sa zlepší dobré meno, zlepší sa aj prístup na niektoré trhy, prístup k licenciám, k e-povoleniam, k verejným zákazkám a k výhodnejším úverom alebo poistným podmienkam.
Návrh zákona ustanovuje podmienky na začlenenie organizácií do schémy EMAS, ustanovuje pôsobnosť orgánov štátnej správy vo veciach environmentálneho manažérstva a auditu a zodpovednosť za neoprávnené používanie loga EMAS. Verím, že predložený návrh zákona schválite a postúpite do tretieho čítania.
Ďakujem pekne. Skončil som, pani predsedajúca.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 16:43 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:45

Svetlana Pavlovičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážení prítomní, Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 204 z 19. septembra 2012 pridelila vládny návrh zákona o environmentálnom overovaní a registrácii organizácií v schéme Európskej únie pre environmentálne manažérstvo a audit a o zmene a doplnení niektorých zákonov, tlač 171, na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením NR SR. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona.
Všetky výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, s ním súhlasili a odporučili ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami tak, ako sú uvedené v časti IV tejto spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne: o bodoch spoločnej správy č. 1 až 15 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o environmentálnom overovaní a registrácií organizácií v schéme Európskej únie pre environmentálne manažérstvo a audit a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 171) schváliť s pripomienkami.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o environmentálnom overovaní a registrácii organizácií v schéme Európskej únie (tlač 171) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 53 zo 16. októbra 2012. V citovanom uznesení ma výbor poveril predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ma podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončila som, prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:45 hod.

Ing.

Svetlana Pavlovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:49

Tomáš Malatinský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené poslankyne, vážení poslanci, cieľom vládneho návrhu zákona o Národnom jadrovom fonde je zosúladiť národnú legislatívu s požiadavkami Generálneho riaditeľstva pre hospodársku súťaž Európskej komisie, ktoré uviedlo vo svojom stanovisku k notifikácii nariadenia vlády z dôvodu možnej štátnej pomoci pri riešení historického dlhu záverečnej časti jadrovej energetiky. Predložený návrh zákona reaguje na toto stanovisko a ministerstvo hospodárstva navrhuje riešiť problematiku získavania finančných zdrojov na krytie historického dlhu nasledovne:
Ministerstvo hospodárstva SR navrhuje doteraz vyberaný odvod zo spotreby elektriny na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 426/2010 Z. z. na účet Národného jadrového fondu odvádzať priamo do štátneho rozpočtu, rozpočtu kapitoly ministerstva hospodárstva, ktoré tieto finančné prostriedky následne, a to mesačne, prevedie na účet Národného jadrového fondu. V prípade, že dovoz elektriny bude vyšší, ako je vývoz z územia Slovenskej republiky, budú takto prevádzané finančné prostriedky znížené o súčin efektívnej sadzby odvodu a rozdielu hodnôt sumárne dovezenej elektriny a sumárne vyvezenej elektriny z územia Slovenskej republiky. Tento rozdiel zostane v štátnom rozpočte. Zo sumy vybratej na účet Národného jadrového fondu za roky 2011 a 2012 bude odpočítaná suma, ktorá tvorí súčin efektívnej sadzby odvodu a rozdielu hodnôt sumárne dovezenej elektriny a sumárne vyvezenej elektriny z územia Slovenskej republiky. Výška takto vypočítanej sumy sa následne v termíne do 31. marca 2013 prevedie z účtu Národného jadrového fondu do štátneho rozpočtu, rozpočtovej kapitoly ministerstva hospodárstva. Zostatok sumy zostáva na účte Národného jadrového fondu a bude použitý na krytie historického deficitu finančných prostriedkov záverečnej časti jadrovej energetiky.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Schválenie návrhu zákona nebude mať vplyv na zvýšenie ceny elektriny pre domácnosti a pre podnikateľov. Návrh zákona bude mať negatívny vplyv, negatívny aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Vážená pani predsedajúca, vážené poslankyne, vážení poslanci, dovoľujem si vás požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.10.2012 o 16:49 hod.

Ing.

Tomáš Malatinský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:52

Andrej Kolesík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, vážená pani predsedajúca. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 83 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 238/2006 Z. z. o Národnom jadrovom fonde na vyraďovanie jadrových zariadení a na nakladanie s vyhoretým jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi (zákon o jadrovom fonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 230). Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona bol doručený poslancom v zákonnom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informácie o cieli predloženého návrhu zákona, o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi ako i medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Z doložky o vybraných vplyvoch je zrejmé, že predkladaný návrh bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie a neovplyvní ani podnikateľské prostredie. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu. Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 28. septembra 2012 č. 216 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: ústavnoprávny výbor a výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsať dva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.10.2012 o 16:52 hod.

Mgr.

Andrej Kolesík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video