27. schôdza

30.4.2021 - 3.5.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

3.5.2021 o 10:14 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 9:39

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, napriek tomu, že máme za sebou len prvý rok vládnutia, myslím, že ten rok bol veľmi náročný, veľmi ťažký a všetci veľmi dobre vieme, že v drvivej väčšine času spojený so zvládaním pandémie. Bola to zaťažkávajúca skúška pre každého člena vlády a ja som presvedčený, že každý jeden člen vlády spravil všetko preto, aby sme zvládli pandémiu, aby sme zachránili čo najviac životov a zdravia občanov Slovenskej republiky. Samozrejme, že po vojne je každý generál, ale pri prijímaní ťažkých a nepríjemných rozhodnutí, častokrát, samozrejme, finálna zodpovednosť je vždy na konkrétnom členovi vlády alebo ministrovi. A z opozičného kresla sa veľmi ľahko hovorí s nulovou zodpovednosťou a rozdáva karty. Ale chápem to, samozrejme, je to aj politika.
Pandémia poľavuje, ja som veľmi rád, že tie čísla klesajú, ale ministerstvo vnútra nepoľavuje, práve naopak. Napriek mimoriadne vyčerpávajúcemu boju s pandémiou sme nazaháľali ani v iných oblastiach počas celého roka a touto cestou sa chcem v prvom rade poďakovať všetkým kolegom z ministerstva vnútra a všetkým zložkám ministerstva vnútra, Policajnému zboru, Hasičskému záchrannému zboru, Horskej záchrannej službe a naozaj všetkým pracovníkom aj civilným pracovníkom ministerstvu vnútra podriadených útvarov, pretože si myslím, že si splnili svoje úlohy napriek mnohým ťažkým podmienkam, ktoré sa tu roky neriešili v rezorte vnútra, tak si splnili úlohy so cťou a ja som na nich hrdý a aj na to, akým spôsobom pandémiu zvládli. A, samozrejme, nielen pandémiu, ale aj všetky ostatné úlohy.
Bolo to, samozrejme, spojené s enormným vypätím a niekedy až nadľudskými výkonmi, to musím veľmi úprimne povedať, netýkalo sa to len pandémie, ale aj ostatných úloh, ktoré sme si stanovili v programovom vyhlásení vlády ešte na úvod funkčného obdobia tejto vlády alebo teda tej predošlej. A som osobne rád, že programové vyhlásenie vlády, tak ako je aj teraz nakoncipované a napísané, sa nesie v podobnom duchu, pretože za rezort vnútra a za kapitolu bezpečnosť a verejný poriadok, myslím si, že sú tam veľmi dobré veci, ktoré nielenže už sme zahájili a mnohé z nich sú v rozpracovaní, niektoré aj splnené, ale myslím, že aj do budúcna a verím, že sa nám podaria ďalšie veľmi dobré veci splniť.
Z nového návrhu programového vyhlásenia vlády bola vypustená úloha v časti - Boj s byrokraciou - týkajúca sa registra mimovládnych neziskových organizácií. Ten bol spustený ministerstvom vnútra k 1. januáru 2021. Úlohy, ktoré ešte splnené neboli, plníme priebežne v rezorte vnútra a, samozrejme, aj v súlade s plánom legislatívnej činnosti vlády. Žiaľ, pravdou zostáva, že množstvo procesov pandémia spomalila a my sme museli doslova nanovo budovať zničený a zdecimovaný rezort vnútra v mnohých oblastiach, ktorý predošlé vedenie vyžmýkalo doslova do posledného centa. Veci boli robené častokrát len naoko, vnútri bol chaos v mnohých procesoch a, samozrejme, že toto nám absolútne nezľahčovalo prácu v boji s pandémiou.
Po príchode do rezortu ma šokovali napríklad prázdne sklady, chýbajúca výstroj a výzbroj nielen pre policajtov, ale aj pre hasičov. Hoci existuje tzv. bodový systém, za ktorý si či policajti, alebo hasiči mohli nakupovať výstrojné súčiastky, tak oni si nemali, samozrejme, čo nakúpiť, pretože v skladoch nebolo nič. Je absolútne nemysliteľné, aby príslušníci záchranných zložiek si museli nakupovať výstrojné súčiastky na to, aby mohli plniť úlohy, ktoré im vyplývajú z pracovného zaradenia a zo zákona, aby si museli nakupovať za vlastné prostriedky a rôznym iným spôsobom len nie tým, akým by to malo fungovať v rezorte vnútra.
Som rád, že sme absolvovali úspešné a transparentné výberové konania a sklady sa postupne začínajú plniť a to nielen obuvou, ale aj, samozrejme, služobným odevom. Zabezpečili sme policajtom viac ako 30-tisíc párov obuvi. K dispozícii majú už dnes v skladoch niektoré výstrojné súčiastky odevné. Samozrejme, sa nám podarili, čo je veľmi dobrá vec, zásahové, ťažké zásahové mundúry pre hasičov, ktoré boli po životnosti. Čoskoro k nim pribudnú prilby, rukavice, ďalšie doplnky, bez ktorých si ťažko viem predstaviť činnosť hasičov, a myslím si, že každý občan Slovenskej republiky to vníma v prípade, že hocikoho z Hasičského záchranného alebo Policajného zboru potrebuje.
Predchádzajúcemu vedeniu rezortu sa totiž podarilo zakontrahovať firmu, ktorá nebola schopná dodať to, k čomu sa zmluvne zaviazala. Oceňujem v tomto zmysle aj to, že súčasťou aj plánu obnovy je technická modernizácia a vybavenie Hasičského záchranného zboru a v súlade so štandardami iných krajín, a to nehovorím len o požiarnej technike či osobných ochranných prostriedkoch, o ktorých sa doposiaľ naozaj hasičom mohlo len snívať, ale hovorím aj o rekonštrukcii hasičských staníc. Verím, že nikde na Slovensku sa už nezopakuje prípad Dolného Kubína, kde hasiči neuveriteľných 10 rokov čakajú na zrekonštruovanú stanicu v náhradných priestoroch. A ja verím, že sa konečne dočkajú tento rok adekvátnych podmienok.
Samostatnou kapitolou ministerstva vnútra je autopark. Deväť rokov neboli obstarávané vozidlá. Priemerná najazdenosť vozidiel v rámci celého ministerstva vnútra je 225-tisíc kilometrov a vek deväť rokov. Samozrejme, že tento stav má ďaleko od stavu, ktorý by si predstavovali nielen príslušníci Policajného zboru na plnenie každodenných povinností, ale myslím si, že to nepatrí do 21. storočia. K problému sme, samozrejme, pristúpili takpovediac od podlahy a vypracovali sme koncepčný materiál plán obnovy autoparku na roky 2021 až ´25, kde chceme vybudovať moderný, efektívny a ekologický vozový park. Zaviazali sme sa k tomu aj v projekte zelené ministerstvo vnútra, kde sme, samozrejme, začali aj spolupracovať na zadovážení, resp. nákupe, obstaraní aj hybridných, resp. ekologicky menej náročných vozidiel.
Samozrejme, máme pripravené také veci, ako je carsharing, ako sú zefektívnenie jednotlivých procesov využívania vozidiel, ktoré do budúcnosti by prinieslo, samozrejme, aj úsporu, ale hlavne efektívnejšie využívanie vozidiel a najmä prístup vozidiel tam, kam ich najviac potrebuje, a to do výkonu Policajného zboru, na čo sa veľmi často zabúdalo v minulosti.
Môžem potvrdiť, že policajti čoskoro dostanú 52 nových motoriek. Toto je obzvlášť kapitola, kde jednoducho používali motorky z roku 2004. Tie motocykle neboli ani špeciálne policajné motocykle. Boli upravované rôznym pokutnym spôsobom a boli dokonca nebezpečné pri prevádzke. Podotýkam, že sme nakúpili nové motocykle, špeciály pre príslušníkov Policajného zboru s 25-percentnou zľavou oproti trhovej cene.
Na základe pripravovanej legislatívy o podpore ekologických vozidiel, ako som už spomenul, ktorá zaväzuje štát minimálne k 22-percentnému podielu takýchto vozidiel už pri ich obstaraní, sme do plánu obstarávania na roky 2021 až ´23 zapracovali ich nákup. Keďže rezort doposiaľ hybridné ani elektrické vozidlá neobstarával, pristúpili sme najprv k testovaniu vo výkone formou zmluvy o výpožičke so spoločnosťami, ktoré nám 24 ekologických vozidiel zapožičali bezplatne.
Rovnako postupujeme aj v oblasti tak dôležitých vrtuľníkov, ktoré dlhodobo rezort vnútra nemá toľko, koľko by ich potreboval, keďže sa tu s podporou bývalého vedenia rezortu ministerstva vnútra vnucovali nákupy vrtuľníkov, ktoré nikto zo zložiek ministerstva vnútra v konečnom dôsledku ani nechcel. Keby nebolo takýchto prešľapov alebo takejto neprofesionality bývalého vedenia, už dnes sme mohli mať osem nových vrtuľníkov, ktoré sa, ako aj v nedávnej minulosti ukázalo pri zásahu pri požiari na Záhorí, kde zasahoval vrtuľník s použitím bambi vaku a požiar sa podarilo zvládnuť oveľa skôr, ako s použitím automobilovej techniky. Pri obstarávaní vrtuľníkov sa snažili roky obstarať vrtuľníky, ktoré jednoducho nepatrili ani jednej zo zložiek a boli zmenené špecifikácie. To hovorím veľmi úprimne. Tie špecifikácie nemenil nikto iný ako len niekto len tak z brucha. My takto nepostupujeme a určite postupovať ani do budúcna nebudeme. Už dnes pracuje skupina, pracovná skupina, ktorá vyhodnocuje koncepciu letectva nielen pevných, ale aj teda vrtuľníkového letectva v rámci ministerstva vnútra, tak, aby všetky zložky, ktoré vrtuľníky používať chcú a majú, pretože na to jednoducho je to potrebné, aby mali vrtuľníky také, aké potrebujú.
Do výkonu službu plánujeme tiež obstarať merače rýchlosti, analyzátori dychu či techniku na kontrolu zaťaženia náprav vozidiel v cestnej premávke. Vzhľadom na úlohy, ktoré bude ministerstvo vnútra zabezpečovať v najbližšom období, pripravujeme a už aj dokončujeme verejné obstarávania na množstvo systémov a zariadení. Národné personalizačné centrum Prezídia Policajného zboru by malo čoskoro prevádzkovať novú linku na výrobu dokladov, prostredníctvom ktorej bude vydávať elektronické doklady pre systém e-zdravie. Vzhľadom na záujem štátnych inštitúcií o služby vládneho cloudu je potrebné rozšíriť a obmedziť, pardon, obnoviť jeho hardware.
Modernizuje sa tiež vyvolávací systém na klientskych centrách. Pracoviská dokladov, dopravné inšpektoráty, oddelenia cudzineckej polície chceme vybaviť novou výpočtovou technikou, pretože tie systémy, ktoré tam fungujú roky, jednoducho už nepatria naozaj do 21. storočia.
Naplánovaných máme 164 investičných akcií v celkovom objeme 46 mil. eur. Cieľom je vylepšiť stav a predĺžiť životnosť budov v správe rezortu, znížiť ich energetickú náročnosť a vylepšiť pracovné prostredie pre klientov aj zamestnancov. Pripravujeme rekonštrukciu desiatich budov klientských centier. V rámci bežnej investičnej výstavby chce rezort vnútra opraviť 59 stavieb. Pokračovať budeme aj v budovaní špeciálnych výsluchových miestností. Úpravy pre ekologickejšie a lacnejšie fungovanie vykonáme postupne na 45 budovách, pre ďalších 42 pripravujeme momentálne projekty.
Mohol by som ďalej pokračovať v týchto veciach, ale chcem zhrnúť časť k téme financie. Ihneď po nástupe na ministerstvo sme pristúpili k mapovaniu stavu ekonomického zabezpečenia rezortu a dospeli sme k záveru, že značnej časti komodít chýba koncepčnosť. Vzhľadom na situáciu s pandémiou a nepriaznivou rozpočtovou bilanciou bolo potrebné mnohé zámery prehodnotiť, sústrediť sa primárne na tie oblasti, ktorých nedostatok bezprostredne ohrozuje chod zložiek ministerstva. Absolútnym štandardom sa stali rokovania so zazmluvnenými dodávateľmi. Požadujeme, aby vzhľadom na covidovú situáciu, ktorá sa odráža aj na trhu, sa znižovali, samozrejme, aj ceny. Prejavilo sa to v hospodárení a to, že v niektorých zmluvách sa nám podarilo dosiahnuť úsporu až 70 %. Do procesov verejného obstarávania sme zaviedli predbežné trhové konzultácie, na základe ktorých dokážeme lepšie zadefinovať predmety zákazky a upokojiť trh a vyvinúť tak aj, samozrejme, tlak na konečnú cenu.
Čo sa týka polície, myslím, že túto oblasť vnímajú občania Slovenskej republiky za uplynulý rok veľmi intenzívne a, samozrejme, že ju považujem aj ja za veľmi dôležitú a prioritnú. Záležalo mi na tom, aby policajti, vyšetrovatelia a mnohí ďalší od začiatku vedeli a cítili, že môžu pracovať slobodne, bez obáv, podľa najlepšieho svedomia a vedomia. Bolo kľúčové, aby cítili, že majú voľné ruky a že sa im snažíme vytvoriť tie najlepšie podmienky na to, aby mohli v kľude pracovať. Policajti totiž mnohí za predošlého vedenia museli poznať v prvom rade otázku na to, či je vôbec vôľa na to, aby sa niektoré veci vyšetrovali.
Táto autocenzúra skončila. Mňa osobne neprekvapuje, že množstvu policajných funkcionárov, ale aj sudcom či prokurátorom niektoré vyhliadky do budúcnosti otvorili ústa. Vyšetrovatelia už dnes natoľko pokročili v rozpletaní rôznych kamarátšaftov a premyslených zlodejsko-gaunerských schém, že nejeden obvinený pochopil, že mu už nepomôže nikto.
Hoci sa častokrát opozícia snaží spochybniť a dokonca aj niektorí jej členovia prichádzajú do otvorených vyhrážok o tom, ako budú po ich návrate mnohí vyšetrovatelia pykať, tak si myslím, že, a som o tom absolútne presvedčený, že obvinenia polície v medializovaných kauzách sú riadne podložené dôkazmi a stotožňujú sa s nimi nielen prokurátori, ale aj sudcovia. A to je jasný dôkaz toho, že polícia nezabudla pracovať a že čestnosť a úprimnosť zvíťazí. Som presvedčený o tom, že postupnými krokmi a systematickými krokmi dokážeme prinavrátiť dôveru občanov v Policajný zbor. Nemá zmysel sa stále vracať a reagovať na mediálne niektoré reakcie a výroky o tom, že či je v polícii, alebo medzi políciou a tajnou službou nejaká vojna a či sú to politické procesy a politické obete a či dochádza k nejakému vybavovaniu si účtov. Tieto motanice tu vždy boli a vždy budú a ja naozaj nechcem tráviť čas ich vyvracaním, pretože je to boj s veternými mlynmi. Som presvedčený a verím, že posledné slovo vždy budú mať dôkazy a súd. Pri... samozrejme, že vnímam aj diskusiu, ktorá sa v poslednej dobe rozpútala ohľadom väzby, a môžem povedať, že sme otvorení akejkoľvek diskusii. Netreba však zabúdať, že slušné zaobchádzanie a čistú celu si zaslúži každý, koho sa to, samozrejme, týka.
Keď sme pri reformách, nesmiem obísť jeden z veľmi dôležitých reformných zámerov, ktorý máme, a to je reforma - nová koncepcia polície. Je nesmierne dôležité, aby bol výkon služby policajtov orientovaný na potreby občanov, aby policajti dokázali miestne aj vecne okamžite riešiť problémy zákonným spôsobom. V celom procese je pre nás absolútne kľúčové zvyšovanie dôveryhodnosti a spoločenského statusu policajta, stabilizácia osobného systému sociálneho zabezpečenia policajtov a zároveň optimalizácia a znižovanie finančnej náročnosti chodu Policajného zboru. Ide nám, samozrejme, o odbremenenie od zbytočnej byrokracie, ktorej musia mnohí čeliť v rámci Policajného zboru. Všetky... Pri analýzach berieme do úvahy aj územné členenie Slovenskej republiky, navrhovanú reformu súdnictva, ako aj nevyhnutnosť dodržiavania zásad trestného práva a správneho práva a všetky prípadné zmeny sú už v súčasnosti konzultované so všetkými dotknutými štátnymi orgánmi, čo do miestnej ale aj vecnej súčinnosti.
Samozrejme, aj v tomto sa budeme snažiť využiť prostriedky z plánu obnovy a niekoľko miliónov, a to najmä v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí, podporu finančného vyšetrovania a s tým súvisiacich nielen štrukturálne, ale personálnych vecí týkajúcich sa špecializovaných útvarov Policajného zboru. Som vďačný, že túto časť historického dokumentu a plánu obnovy verejne podporili a ocenili mnohé neziskové a mimovládne organizácie, podľa ktorých plán obnovy jasne ukazuje, že táto vláda myslí boj s praním špinavých peňazí vážne.
Mohol by som ďalej pokračovať a ešte mám toho pripravené veľmi veľa, ale chcem vás na záver všetkých naozaj veľmi pekne poprosiť o podporu programového vyhlásenia vlády, pretože máme pripravených veľmi veľa vecí, ktoré by sme chceli občanom Slovenskej republiky predstaviť.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.5.2021 o 9:39 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:00

Miroslav Suja
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán minister, nechcem vás uraziť, ak ste dyslektik, ale ak nie ste, skúste si to nabudúce aspoň prečítať, lebo ste sa strácali. Zbytočne ste tam koktali. Ja si myslím, že možno niekedy menej povedať ako viac je lepšie.
Chcem vás pochváliť na začiatku za veci, ktoré sa mi páčili, z vášho prejavu. Technika pre hasičov, áno. Oprava budov Hasičského zboru, samozrejme, že, áno, bolo to strašné, ako koľkokrát bývali. Výbava polície, ktorá zasahuje na uliciach, ktorá robí každodenne svoju prácu na ulici medzi ľuďmi, samozrejme, tu nemáme čo vyčítať.
Hovorili ste o 25 %, no ale teraz v tejto dobe sú percentá od 30 do 42 %, tak rád sa pozriem potom na tú zmluvu, ale možnože máte pravdu.
Ja by som vám chcel ešte vyčítať nejaké veci a hanba, čo sa mi nepáči na polícii. Nepáči sa mi, ako prebehlo zatýkanie šéfa SIS. To bolo podľa mňa zlyhanie a vedel ste o tom dopredu, tak ste to mohol skoordinovať. Je to medzinárodná hanba. Nepáči sa mi, že vo väzbe sa mesiace nerobia žiadne úkony, mesiace a ľudia sú v kolúznej väzbe. To je ďalšia hanba.
Chýbala mi tam nejaká vízia do budúcnosti. To, čo by ste skrátenými slovami, povedal vlastnými slovami v skrátenej verzii. Toto, toto chcem, aby sa Policajný zbor dostal na túto úroveň. Mne sa páči, že z fondu obnovy ste vybojoval peniaze, to vás zasa pochválim.
A teraz sa mi nepáči jedna vec. NAKA by mala byť špeciálna jednotka a nie poštári. Mne doma zazvoní NAKA pred domom, traja prídu a donesú mi predvolanie, že vec, ktorá neznesie odklad v pondelok na štvrtok a keď prídem na oddelenie, že čo sa deje, tak mi povedia, že niekde chce zabiť Igora Matoviča a ja sa pýtam, že sa niekto vyhrážal. Idete predvolať 3 milióny ľudí na Slovensku? Lebo keď sú to len plané vyhrážky a ide takto využívať zdroje zbytočne. Ja sa pýtam, je ten človek vo väzbe? Nie je. Tak mňa sa pýtajú, či som mu chcel predať zbraň... (Prerušenie vystúpenia časomerom. Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:00 hod.

PaedDr. Mgr.

Miroslav Suja

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:02

Marek Kotleba

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:04

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno vďaka. Vážený pán minister, myslím, že celkom trefne ste opísali, že ako vyzeralo ministerstvo vnútra, Policajný zbor a ďalšie zložky. V podstate 12 rokov SMER-u urobilo značné škody na fungovaní ministerstva vnútra, na Policajnom zbore a tak ďalej. Niekto, samozrejme, má radosť odovzdávať nejaké hasiace striekačky a v podstate sa zameriava na to, ale výsledok bol ten, že v podstate polícia robila, mala dvojaký meter. Boli to naši ľudia a potom ten zvyšok. Výsledkom je to, že v podstate dvaja predošlí prezidenti Policajného zboru skončili v cele v kolúznej väzbe.
Vidíme, že tam prebieha ďalšie vyšetrovanie, čo je ale veľké plus, že dochádza postupne k očiste a k odpolitizovaniu Policajného zboru, že polícia koná. Ja netvrdím, že aj v minulosti nekonala, ale všetci veľmi dobre vieme, ako to bolo, že tí policajti, niektorí vyšetrovatelia si jednoducho robili svoju robotu, ale vždy to končilo na nejakom nadriadenom. Jednoducho sa to nepodpísalo, nevyšetrovalo, nešlo to ďalej alebo to potom už stopil nejaký pán Kováčik, ktorý je tiež v kolúznej väzbe, a takto to vyzeralo. Každopádne, vidíme, že veci sa hýbu dopredu. Vidíme, že presne, ako spomínal, pán minister, čo sa týka nákupu, vôbec vybavenia pre tieto zložky a tak ďalej, všetko sa to hýbe dopredu. Vidíme, že sa pripravuje policajná reforma a ja si pamätám tie začiatky, ako to začínalo. Vidím teraz ako policajti sú z toho nadšení. Vidia, že naozaj to bude niečo pre nich, že konečne sa niečo pre nich spraví a ja vám držím palce a pevne verím, že sa vám to podarí.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:04 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:06

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán minister vnútra, hovorili ste, že predtým bol chaos. Naozaj teraz nie je? Mnohé indície naznačujú, že chaos a intrigy medzi jednotlivými zložkami pretrvávajú. To nie sú motanice, ako vy hovoríte. Pretrvávajú úniky informácii pri teatrálnych zatýkaniach. Zvlášť sa to týka jedného denníka, ja ho volám nočníka, ideologicky jednostranne zameraného sponzorovaného oligarchiou. Tak ako je to s tou nezávislosťou? Fakty o topánkach či motorkách, tak to je psia povinnosť každého ministra vnútra, to sa o to musí postarať. Keď sa na to Kaliňak vykašľal, tak sa o to nový minister musí postarať. Však Kaliňakovi stačili jeho harlejky. Problém je však vo vzťahoch a nečinnosti v mnohých prípadoch ako napríklad teraz nedávno na Spiši.
K tým škandálom. No škandály sa rozkryjú až po páde vašej vlády, tak to zvyčajne býva.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:06 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:07

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán minister, ďakujem za vaše ročné pôsobenie na ministerstve. Za ten rok sa podarilo minimálne to, že polícii - vyšetrovateľom sa rozviazali ruky. Niečo, čo by malo byť teda samozrejmé, ale za tých predchádzajúcich vlád nebolo. Dnes táto vláda prišla o svoje funkčné obdobie s veľmi silnou protikorupčnou rétorikou. Prišla s tým, že chce slovenskú spoločnosť očistiť od mafiánskych praktík minulých vlád.
Dnes vo väzbe sedí napríklad Norbert Bödör, oligarcha, vplyvný človek, veľmi blízky človek SMER-u alebo Roberta Fica, sedí tam Monika Jankovská, štátna tajomníčka, nominantka SMER-u, ktorá vybavovala rozsudky, kupovala spravodlivosť. Sedí tam Kajetán Kičura, človek, ktorý mal zabezpečiť, aby tu bolo v prvej vlne dostatok rúšok a rukavíc, ale zabezpečil si zlaté tehličky pre seba. Tiež človek SMER-u. Sedí tam Dušan Kováčik, čarodejník so zametaním pod koberec, Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident. To znamená, sedia tam špičky súdnictva aj polície. SMER za 12 rokov spravil mafiánsky štát, ktorý využíval vo svoj prospech. Dneska je to inak. Ja vám, ale aj ministerke spravodlivosti napríklad veľmi držím palce v tom, aby sa všetky tieto veci dotiahli do šťastného konca.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:07 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:09

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán minister, ďakujem za vaše vystúpenie. Samozrejme, že v tak krátkom čase sa nedá zhrnúť celá činnosť za posledný rok. Ale ja by som chcel otvoriť jednu vec a kvitujem vašu činnosť aj v spolupráci s pánom ministrom Mičovským, aj s pánom ministrom Budajom. Totižto my na východe, na Zemplíne máme obrovský problém s PCB látkami, vám známy trojuholník smrti medzi Vranovom, Humenným a Strážskym. A je to lokalita, kde máme najvyšší výskyt rakoviny nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe.
Ja veľmi kvitujem, že minulý rok došlo k zasadnutiu na ministerstve vnútra aj v spolupráci so sekciou krízového riadenia, s ministerstvom pôdohospodárstva, s ministerstvom životného prostredia, kde sa reálne ide riešiť táto vec. My na Zemplíne 30 rokov len počúvame, že ako sa ide riešiť táto ekologická katastrofa. Ľudia nám zomierajú a doteraz sa nič nespravilo. Čiže som veľmi rád, že sa vyčlenili aj finančné prostriedky na tvorbu kontajnerov, v ktorých budú tieto sudy, z ktorých vytekajú stále PCB látky, kde budú zabezpečené a že sa konečne reálne rieši táto vec.
Som veľmi rád, že došlo aj k zastaveniu výtoku a vypúšťaniu týchto nebezpečných chemikálií do odkaliska Poša a že sa rieši alebo bude riešiť aj hora Orlová.
Takže ja by som vás veľmi chcel poprosiť, viem a aj mám informáciu, že bude možno v máji, možno začiatkom júna poslanecký prieskum v tejto lokalite z výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, neprestaňte s touto činnosťou. My na Zemplíne čakáme na to, že sa reálne bude riešiť táto situácia, aby ľudia už mali svetlo na konci tunela.
Ďakujem pekne a pokračujte v tom. Držím palce.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:09 hod.

JUDr. Bc. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:10

Vladimír Zajačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, musím povedať, že naozaj ti nezávidím rezort, do ktorého si prišiel. Keď si predstavím, aké veľké balvany ťa tam čakali a ešte, samozrejme, čakajú - balvany korupcie, zlodejstva, rodinkárstva, mafie a tak ďalej a tak ďalej a tak ďalej. Normálne mám z toho, som mal z toho zimomriavky, keď som si uvedomoval, že by som to mal ísť robiť ja. Našťastie ty si mladší, mladší človek ako ja a aj lepšie fyzicky postavený, tak dúfam, že tie balvany pomaličky a iste odgúľaš a dáš ich na patričné miesto, kde patria.
Chcem ti poďakovať za tvoju doterajšiu prácu a dúfam, že čoskoro naozaj bude mať ministerstvo vnútra úplne inú povesť, ako malo. Samozrejme, že budem veľmi rád, ak sa bude dať pomôcť aj tvojim podriadeným na okresných úradoch, kde tiež sú veľké, veľké problémy, ale verím, že všetko spoločne spravíme a vybavíme.
Ďakujem ti pekne ešte raz a chcem povedať, že určite podporím programové vyhlásenie vlády.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

3.5.2021 o 10:10 hod.

Vladimír Zajačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:10

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
No, pán Suja, nie, nie som dyslektik a myslím si, že pomýliť sa je ľudské. Otázka je, čo je ospravedlnenejšie v tom zmysle, či sa človek pomýli, keď chce povedať toho veľmi veľa, alebo ak niekto nezvláda svoje emócie, tak ako ste to ukázali vy.
Čo sa týka zatýkania, myslím, že k tejto téme bolo toho medializovaného veľmi veľa a nebudem zbytočne tu strácať čas. Je to súvisiace s tým, že polícia, tak ako je to uvedené aj v rôznych dokumentoch a pravidlách, má mať voľné ruky a vyšetrovatelia sú procesne samostatní. Nerozhoduje o tom minister, ani o tom nevie minister. To, že niektorí ministri predo mnou vedeli o takýchto veciach, to je ich vec. Ja o takých veciach neviem. Áno, NAKA je špeciálna jednotka a verte tomu, že je špeciálnou jednotkou. A ak NAKA posúdi a povie, že vám má doručiť nejaké oznámenie, jednoducho, je to ich voľba a NAKA zase nemá k tomu len obvodné oddelenia na to, aby doručovali lístočky.
Čo sa týka, pán Kotleba, áno, Lynx Commando je špeciálnym útvarom, tak ako sú špeciálnym útvarom aj útvary PPÚ. Ja si uvedomujem, že ten rozdiel v tej výstroji tu bol a, bohužiaľ, toto je jeden z pozostatkov toho x ročného bačovania mojich predchodcov. A áno, boli nakúpené aj na PPÚ mnohé vystrojné alebo vyzbrojené súčiastky, ktoré jednoducho nikto nepotreboval, tak ako som to spomínal, bolo aj podobné s vrtuľníkmi či s autami a podobne s mnohými vecami. A ja si toto uvedomujem a už sa to rieši a verím, že sa to do budúcna napraví.
Pán Krúpa, ďakujem veľmi pekne a chcem aj oceniť celkovo spoluprácu s výborom pre obranu a bezpečnosť za uplynulé... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.5.2021 o 10:10 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:14

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda Národnej rady, členovia vlády Slovenskej republiky, milé kolegyne, kolegovia, priznám sa, že som trošku z toho priebehu tejto schôdze minimálne prekvapený, pretože očakával som, že keď majú záujem vystúpiť všetci ministri, že sa budú v prvom rade venovať tomu, čo budú v tých zvyšných troch rokoch robiť. Pretože ten prvý rok je tu aj o tom, že je potrebné zhodnotiť, či doterajšie priority všetky ostávajú, naopak, či netreba prijať niektoré nové. Ja som presvedčený, že áno.
Prekvapený som aj zo stratégie niektorých mojich kolegov v súvislosti s vystúpeniami. Nerozumiem tomu, že pre niekoho je dôležité, či bude vystupovať prvý, alebo dvadsiaty, ale dobre. Pokúsim sa dosť vecne zaujať stanovisko. Samozrejmá vec, že ako bývalý minister práce, sociálnych vecí a rodiny budem hovoriť hlavne k tomuto rezortu, to znamená k sociálnej politike, dôchodkovej politike a k politike zamestnanosti.
Viete, keď sme sa opätovne zišli k dokumentu, ktorý sme prerokovávali pred rokom, ktorý je v podstate skoro ten istý, a keď o dôveru pred Národnou radou žiadajú alebo podporu pre ďalšie obdobie v podstate tí istí ľudia, ktorí tu boli pred tým, je tu niečo čudné. To znamená, asi sa niečo nevydarilo. To znamená, že to prvé, čo som predpokladal, že tu budem počuť vo vystúpeniach, to mala byť pokora, miera zodpovednosti no a pomenovanie zlyhaní. A z toho ako ďalej, aby sme sa... aby ste sa vyhli chybám, ktoré tu predtým boli, a to sú aj tie nové priority.
Očakával som a dosť naivne, mám dosť rokov aj v politike dosť dlho pôsobím, ale stále som naivný, že si niekto všimne z predstaviteľov vlády a povie do tohto pléna aj nejaké ocenenie alebo vetu aj smerom k opozícii, veď my sme drvivú väčšinu zákonov, ktoré sa týkali COVID-u, podporili. A nie náhodne, keď hovoríte o tom, že takáto pandémia tu nebola od 2. svetovej vojny, no ani hlasovanie opozície tu také nebolo. To znamená, my sme adekvátne reagovali a v žiadnom prípade nerobíme politiku, že čím horšie tým lepšie.
Prekvapil ma aj pán minister Krajniak, prečo nediskutujeme? Volali ste po diskusii, teraz máte priestor, pán minister, však hádam nie cez faktické pripomienky, teraz začína reálna faktická diskusia poslancov Národnej rady. A ja by som bol rád, tak jak ste tu doteraz ministri sedeli a predstavili niektoré tie svoje veci, keď ste skôr hovorili o tom, akí ste boli dobrí v predchádzajúcom období, reagovali na to, čo povieme my. Pretože to je celkom prirodzené, že by si to tá situácia aj žiadala.
Ak dovolíte k nejakému prehľadu, keď som si dobre prečítal to tzv. nové programové vyhlásenie vlády v rezorte práce, sociálnych vecí, no zmenili sa doslova len nejaké formálne veci. V oblasti rodiny sa dopĺňajú zatraktívnenie flexibilných foriem práce v súvislosti s oslobodením príjmu osôb poberajúcich materský alebo rodičovský príspevok do 200 eur, s tým sa dá len súhlasiť už teraz. Vypadlo veľa úloh, ktoré sa týkali dôchodkového a sociálneho poistenia. Áno, oceňujem, že sa urobili isté zmeny a nápravy u žien, niektoré tie ročníky s tým, že sa zaviedol tehotenský príspevok.
No ale to, čo najviac očakávam a čo je najdôležitejšie, je slávna dôchodková reforma, u ktorej zatiaľ vieme, že len nejaká komisia bola zriadená, ale jej výsledky tu budeme mať len nejak pred sebou. Ja len tu pripomínam, lebo bežia doslova strašiaky zo strany dôchodcovských správcovských spoločností tzv. ekonómov, ktorí tvrdia, aká katastrofa a ako tu všetko padne na zadok vzhľadom na demografiu obyvateľstva Slovenskej republiky. Priatelia, sme medzi piatimi krajinami Európskej únie, kde sa percento HDP na dôchodky najslabšie vypláca. Toto je dôležité si pomenovať a možno, keď sa inde máme záujem priblížiť k nejakému priemeru eurozóne alebo Európskej únie, toto by mal byť náš hlavný prístup a podľa toho by sme mali jednoducho aj pristupovať. Pretože produktívny vek ľudí budeme riešiť a budem sa baviť aj o tej politike zamestnanosti, ale my potrebujeme pomôcť dneska zdravotne postihnutým alebo odkázaným a, samozrejme, dôchodcom. To znamená, k tomu musia smerovať aj tie, aj tie ďalšie úlohy.
Čo sa týka politiky zamestnanosti, tak kapitola 44 - nič nové pod slnkom. Absolútne žiadna nová vec ani zhodnotenie, čo bolo, ako bolo a čo je potrebné v tomto prípade riešiť ďalej.
Potešilo ma aj vystúpenie pána ministra zdravotníctva, pretože pomenoval jednu veľmi dôležitú úlohu, ktorá je spoločná pre rezort zdravotníctva a práce a týka sa dlhodobej starostlivosti. Áno, ja sám sa priznám, že som dlho bojoval aj v tom predchádzajúcom období so svojím kolegom na zdravotníctve, aby sme dospeli najskôr deväť medicínskych úkonov a potom k nejakým základným veciam, ktoré sa týkajú tej dlhodobej starostlivosti. Tu sa nedá hodnotiť, že kde končí tá zdravotná a začína tá sociálna starostlivosť. To je spojené v tomto prípade, a preto, pán minister, pri akomkoľvek riešení je treba rátať s tým, že bude k tomu treba použiť aj prostriedky zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Čo sa týka samotného zhodnotenia, celé programové vyhlásenie vlády má dva hlavné obsahové body. Po prvé politický a po druhé vecný.
Politický, no to, že sme tu po roku opäť k tomu istému dokumentu s tými istými ľuďmi, hovorí o tom, že niečo nevyšlo. To znamená, v politickej oblasti ste totálne zlyhali, totálne zlyhali, a práve preto som očakával, že tu k tomu niekto niečo povie, povie nejaká mea culpa a ako ďalej. Nezaznelo to tu, preto sa obávam, že v tejto oblasti pôjdeme rovnako ďalej, ako tomu bolo aj v tom predchádzajúcom období.
No a čo sa týka tej vecnej stránky, dalo by sa veľmi veľa, ja niektoré veci pomenujem. Hovoriť o tom, čo ste zrušili, rozbili, zmenili, zobrali to patrí do, do Guinnessovej knihy rekordov, čo sa za 12 mesiacov proti ľuďom v intenciách rozbitia sociálneho štátu dokázalo u nás urobiť.
Čo sa týka môjho vystúpenia pred rokom, ak som hovoril o rizikách, ktoré súvisia s naplnením programového vyhlásenia vlády, môžem znova to isté pomenovať všetko, pretože... ale je to o to horšie, že tie riziká sa v značnej miere potvrdili, pretože ak chýbala garancia sociálnych záruk prijatých v predchádzajúcom, predchádzajúcimi vládami v tom období novej vlády a vyjadrenie pána ministra Krajniaka, ktorý garantoval, že nebude meniť, ale táto koalícia je tak zložitá a rozdielna, že jednoducho garanciu nemá. Tú garanciu vyslovili predsedovia koaličných politických strán a aj napriek tomu všetky tie riziká, ktoré som pomenoval, sa, bohužiaľ, naplnili. Chýba finančná garancia napĺňania a treba povedať jednu vec, keď hovoríme o politike zamestnanosti, nebude stačiť ani európsky sociálny fond. Mrzí ma, bol tu jeden súboj dvoch dám z opačného politického tábora o tom, či nám niečo prepadne alebo neprepadne. Je to samozrejmá vec v istom vývoji, ale každopádne si myslím, že bolo veľkou chybou tejto vlády, že neprebehla väčšia realokácia prostriedkov v prospech európskeho sociálneho fondu.
Z toho sa dalo riešiť kurzarbeit, politika zamestnanosti a ďalšie sociálne aspekty, ktoré sú nevyhnutné. Takto keď si niektorí páni ministri zastali, že jednoducho nedajú, to je ich možnosť a ich využitie, som presvedčený, že na to doplatíme, doplatíme všetci.
No a v programovom vyhlásení vlády sa veľa píše aj o transparentnosti. Dovoľte tri-štyri možno konštatovania smerom k rezortu práce. Môžem povedať, že ministerstvo práce nerešpektuje sľuby vlády z programového vyhlásenia o profesionálnej a transparentnej štátnej správe a transparentných výberových konaniach. V čom to tkvie? Po prvé, dosť prekvapujúce obyčajne deti sa zvyknú schovávať za sukne svojich starých mám alebo mám, pán minister Krajniak sa schoval za uniformu pána ministra Naďa a cez zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov presadil riešenie, ako odvolať z funkcií riaditeľov okresných úradov práce. To znamená, že žiadne transparentné výberové konania, odvolať a nasadiť si svojich ľudí. To znamená, my sme sa posunuli niekde úplne, úplne ďalej a ďaleko to má od toho, čo tu hovoríte, lebo je to úplne v protiklade s princípmi právneho štátu.
Konkrétne pripomienky. Bola tu snaha vytvoriť miesto splnomocnenca vlády Slovenskej vlády pre podporu rodiny a sociálnu pomoc. No úloha, obsah totožný s náplňou profesionálnych pracovníkov, ktorí sú na ministerstve práce. Keď sa zdvihla vlna kritiky, tak pani poslankyňa Krištúfková ustúpila z tejto tézy, no a odvtedy žiaden nový splnomocnenec nie je a ani nechýba. To znamená, len sa potvrdilo, že niekomu išlo o to, aby sa vytvoril, aby mal k dispozícii auto, sekretariát a základný servis, ktorý je celkom, celkom výhodný. Ale každopádne to bol prvý pokus-omyl pána ministra, ministra Krajniaka.
Netransparentný bol aj výber riaditeľa Inštitútu pre výskum práce a rodiny, uznávaná odborníčka pani Porubänová jednoducho musela odísť a išiel tam dlhoročný priateľ pána ministra. Nedobré rozhodnutie, pretože táto inštitúcia má svoju kvalitu a obávam sa, že ju stratí.
Ďalej odvolanie generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne. Prvý raz v histórii Slovenska vyrovnaný rozpočet, začiatok minulého roka zvládli tí ľudia aj napriek tomu, že 90 % osadenstva zamestnancov Sociálnej poisťovne na tých pobočkách dole sú ženy. Ony to aj napriek epidémii a všetkým ďalším veciam dokázali zvládnuť a aj tak musel zo svojej funkcie odísť.
No, keď už hovoríme o demontáži sociálneho štátu, tak veľmi stručne, znížili ste výšku minimálnej mzdy zo 656 na 623 eur, zrušili ste trinásty dôchodok, a to akokoľvek sa bude obhajovať, že teraz čo ste dali, že je najvyšší. Nie, vy ste zrušili, zmenili zákon, ktorý tu bol, na základe ktorého mali dôchodcovia dostať o 280 mil. viac. Deťom ste zobrali bezplatné obedy, seniorom ste zmrazili minimálny dôchodok, zamestnancov zaťažili o znevýhodnené trináste a štrnáste platy, ktoré sa idú odvodniť, neexistuje sociálny dialóg a ak existuje, to je skôr formálny. Teraz idete zmeniť zastropovanie. No, a jednu veľkú, veľký kanibalizmus ste urobili v súvislosti zo Zákonníkom práce.
Toľko čo sa týka konkrétnej postupnosti a riešenia zo strany ministerstva. Pozitívne hodnotím zavedenie dávky SOS, ale treba povedať, že to je len taký milimetrový rozmer, keď sa niekto topí, že mu cez tú dávku pomôžeme sa znova nadýchnuť, to nie je systémové riešenie, to je aktuálna a operatívna pomoc.
No a prvá pomoc plus. Viete, keď tu je prvá pomoc plus, keď tu je prvá pomoc dvakrát plus, možno príde trikrát plus, tak niečo je zlé. No asi sa málo dalo na začiatku, nepomohlo to, a preto sa postupne prikladalo. No ale výsledok je taký, že medzitým padlo veľmi veľa podnikov, živnostníkov, ktorí za istých okolností sa mohli udržať, keby sa bolo aspoň sčasti naplnilo to, čo pán minister sľúbil, miliarda na každý mesiac. Skutočnosť je taká, že 1,5 mld. za 12 mesiacov. Je logická vec, že to pocítili viacerí aj samostatne zárobkovo činné osoby.
Čo sa týka zamestnanosti, áno, treba pozitívne hodnotiť, že úsilie išlo hlavne pre udržanie zamestnania, aby jednoducho ľudia nenabehli do evidencie úradov práce. Ale to je málo. To, čo mi chýba, sú projekty zamestnanosti. To znamená, ako zamestnať tých ľudí, čo pre to urobiť, pretože my tu máme jednu anomáliu. Viac jak 70-tisíc ľudí pribudlo na úrady práce a voľných pracovných miest na Slovensku je 62-tisíc. No v tom si treba porobiť poriadok. Treba rozanalyzovať, aké miesta sú potrebné, akú máme štruktúru nezamestnaných a podľa toho pripravovať ľudí, vzdelávať. Toto sa vôbec nerobí. Nehovoriac o tom, že aktívna politika trhu práce a prostriedky, ktoré na ňu boli, dali, je najnižšia zo všetkých krajín V4. No a paradoxne Slovensko má najvyššiu nezamestnanosť z krajín V4 aj napriek tomu takýto prístup.
Zákonník práce. Bol tu prvý pokus, znova pokus a omyl, zaviesť ďalších 400 hodín nadčasov do Zákonníka práce. Po veľkom kriku pán minister ustúpil, schválilo sa to bez toho, no ale posledná novela Zákonníka práce je trošku zložitejšia a, áno, minimálne v štyroch oblastiach: po prvé - práca detí, po druhé - diskriminácia za vek, po tretie - nerovnomerný a nerovnaký prístup v súvislosti s tripartitou, no a zrušenie možnosti kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a ich rozširovania. To sú štyri základné veci, ktoré si myslíme, že sú protiústavné, a preto hovorím veľmi oficiálne, SMER - sociálna demokracia podporí Konfederáciu odborových zväzov v ich snahe presadiť sa na Ústavnom súde. Áno, ten návrh podpíšeme, pretože sme presvedčení, že je správny a jednoducho aj potrebný.
No a teraz poďme k tým výsledkom, ktoré sú často ponúkané ako veľmi dobré. Čo sa týka vývoja nezamestnanosti, sme najhorší, teraz hodnotím obdobie 12 mesiacov. Nie absolútne čísla, ale percentá rastu za tých 12 mesiacov. Sme najhorší vo V4. Môžem pomenovať všetky konkrétne čísla, ktoré s tým súvisia. Čo sa týka celkove Európskej únie, je tu 21 krajín, ktoré zvýšilo nezamestnanosť, ale pod jedno percento, ale len šesť krajín, ktoré išli nad jedno percento. Najhoršie je na tom v Európe Litva, potom Estónsko, Španielsko, no a potom ide Slovensko, prípadne Česko, Rakúsko, ktoré sú dosť podobne na tom. To znamená, nie sme dobrí, zďaleka zlé výsledky a čo je najhoršie, že Slovensko je skutočne na chvoste rebríčka zamestnanosti. Lebo ak my znižujeme zamestnanosť na úradoch práce, to musí mať len jednu, jednu výslednicu. Musí viacej ľudí pracovať. To sa musí prejaviť v počte zamestnaných, ale tu je skutočnosť úplne iná. Skutočne za posledný kvartál minulého roku z 27 krajín Európskej únie sme najhorší. Osemnásť krajín si udržalo zamestnanosť, ba dokonca navýšilo a len ten zbytok 5 krajín bol taký, kde bol pokles. No a Slovensko najväčší pokles a toto je ten problém, ktorého sa obávam, pretože najlepšia sociálna politika je dať ľuďom prácu, pokiaľ o ňu stoja, samozrejmá vec. To znamená cez to riešime aj iný sociálno-ekonomický problém rodiny, ale začať treba odtiaľto, a to je úspešná a efektívna politika, politika zamestnanosti.
Čo sa týka konkrétnych riešení, je tu návrh akčného plánu, ktorý vychádza z európskeho piliera sociálnych práv, odporúča a vôbec zaväzuje Európska únia. Začína sa znova projekty na zamestnanosť, my musíme znova otvoriť otázku znevýhodnených skupín. Mladí ľudia, tam o 30 % stúpla nezamestnanosť. Dlhodobo evidovaní nezamestnaní, samozrejmá vec, že aj tí, ktorí sa narodili skôr, a k tomu špeciálne pripravovať projekty, to je to, čo tu doteraz chýbalo a čo je nevyhnutné v tom ďalšom období jednoducho riešiť.
No a úplne na záver, pretože reálne som predpokladal, že sa mi podarí vystúpiť ešte, ešte v piatok minulý týždeň. Ja si myslím, že aj z tejto pódie sa treba vrátiť k tomu, čo sme si pripomenuli v sobotu a to je Sviatok práce. A to hlavne preto, že práca už nie je všedná, nie je každodenná, je vzácna, a preto si ju treba vážiť. Treba možno poďakovať a oceniť ľudí, ktorí sa živia, obrazne povedané, svojou hlavou alebo svojimi rukami, možno v tejto chvíli za ten uplynulý rok vyzdvihnúť hlavne zdravotníkov, pracovníkov v sociálnych službách, pretože celkom iste si to zaslúžia. No a treba asi poďakovať aj pánom podnikateľom, zamestnávateľom za to, že ľuďom prácu dávajú, za to, že im vytvárajú bezpečné pracovné prostredie a odvádzajú za nich to, čo im zákony jednoducho ukladajú.
Na záver. Dať ľuďom prácu, pretože, keď prácu majú, majú aj dobré sociálno-ekonomické postavenie, motivuje ich to, aby si túto svoju životnú úroveň zachovali. To je posledná veta, ktorá, si myslím, vyjadruje obsah toho môjho vystúpenia.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

3.5.2021 o 10:14 hod.

JUDr.

Ján Richter

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video