32. schôdza

17.6.2021 - 2.7.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

23.6.2021 o 14:59 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 14:35

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, nie je to tak dávno, čo sme upravovali problematiku stravných lístkov. Po desaťročnom snažení sa ich konečne podarilo zdobrovoľniť. Použijem historický kontext, podarilo sa po tých desiatich rokoch zrušiť gastráčové nevoľníctvo. Ale tak ako v histórii zrušenie nevoľníctva ani zďaleka neznamenalo rovnoprávnosť, ani prijatej právnej úprave sa nepodarilo zabezpečiť skutočnú rovnoprávnosť stravných lístkov a finančnej formy stravného. To si musíme priznať. Apartheid je asi to správne slovo. Gastráče stále zostali v zákone zvýhodnenou formou v určitých prípadoch. No a keď Finančná správa vydala 15-stranové metodické usmernenie, tak bolo jasné, že ak chceme skutočnú rovnoprávnosť, tak musíme za ňu bojovať ďalej.
Zákony sú vtedy dobré, keď sú jednoznačné. A presne to je snahou predloženej novely, aby bola problematika stravného upravená spravodlivo a jasne a že keď Finančná správa vydá následne nové metodické usmernenie, tak to usmernenie bude mať podstatne menej strán.
Ročná hodnota stravného je takmer 800 mil. Je to veľmi veľa peňazí, a preto sa netreba čudovať, že emitenti gastrolístkov alebo ich elektronickej formy dokážu veľmi efektívne bojovať za zachovanie svojich neprimeraných výhod. A povedzme si na rovinu, budú bojovať aj naďalej.
Zároveň však je to veľmi veľa peňazí, peňazí ľudí, aby sme urobili maximum pre skutočné zrovnoprávnenie finančnej formy stravného. Za spravodlivosť tu bojujem teraz a sľubujem, že aj keď by zasa emitenti gastrolístkov našli v zákone nejakú dieru, nejakú možnosť, tak budem proste za slobodu bojovať aj v budúcnosti. Čím viac môžu ľudia rozhodovať o použití svojich financií, tým je ich využitie efektívnejšie. To platí aj v tomto prípade. A teda aj sektor, čím slobodnejšie, čím slobodnejšie v ňom budú vzťahy, tým bude fungovať efektívnejšie. Ak sa zamestnanec rozhodne pre finančnú formu stravného, z jeho rozhodovania vypadnú všetky okolnosti či a ako je možné použiť gastráč, či to daná jedáleň alebo reštaurácia umožňuje, či má elektroni..., teda v prípade elektronickej formy zmluvu s tou konkrétnou spoločnosťou, a teda tým pádom je možné použiť tú jeho gastrokartu.
Každopádne odkedy Feničania vymysleli peniaze, dá sa za ne najesť všade a najjednoduchšie. Pri skutočnom zdobrovoľnení gastráčov bude rozhodovanie ľudí už len o tom, kde sa ľudia za ich peniaze najedia, podľa toho aké majú predstavy.
Používanie finančnej formy stravného po prijatí predkladanej novely prinesie výrazné zníženie byrokracie na strane zamestnávateľov a úplne prirodzene zjednoduší administratívu aj na strane gastroprevádzok. A gastroprevádzky nebudú platiť províziu za spätný výkup gastráčov či za ich elektronickú formu, výrazne im to zníži náklady. Aj toto je práve v dnešnej dobe vítaná forma pomoci ťažko skúšanému sektoru.
Ja by som si dovolil pomôcť slovami modernej asociácie, pardon Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorí k tomuto vydali také stanovisko, čiže členovia tejto aliancie zamestnávajú spolu viac ako 30-tisíc ľudí, a teda, to sú inak tieto všetky veľké potravinové obchody, tak to aby bolo jasné, čo to je. Čiže zamestnávajú cca 30-tisíc ľudí a zároveň inkasujú platby od zákazníkov aj v podobe stravných lístkov a zaplatia iba na províziách pre emitentov stravných lístkov každoročne približne 15 mil. euro. No a píšu, že teda tieto peniaze by sme vedeli presmerovať do omnoho užitočnejších oblastí, napríklad na zvyšovanie platov našich zamestnancov, prípadne nové investície, z ktorých by mali prospech zákazníci po celom Slovensku. Upozorňujú, že zrovnoprávnenie rôznych foriem podpory stravovania zamestnancov pomôže nielen obchodu, ale všetkým zamestnávateľom vrátane teda ťažko skúšaného gastrosektora, pre ktorý sú poplatky emitentom stravných lístkov, pre ktorých poplatky emitentom stravných lístkov takisto predstavujú mimoriadnu finančnú administratívnu záťaž. Čiže aj takto to vnímajú.
V predkladanej novele neriešime len chyby, ktoré ukázala prax, ale zároveň aj signifikantne zvyšujeme motiváciu zamestnávateľov, aby na stravu prispievali viac ako doteraz. Toto bude mať výrazne pozitívny vplyv na kvalitu stravy zamestnancov. Zároveň teda to bude viac peňazí na stravovanie a bude to teda zásadnou pomocou aj pre gastrosektor. Účinnosť zákona je zatiaľ predpokladaná od 1. 1. 2022. Z viacerých diskusií však cítim, aby zákon platil aj skôr. Zamestnávatelia by tak mohli už v nových zmysluplných pravidlách sa lepšie pripraviť na moment, ktorý je teda od 1. 1. 2022, odkedy budú mať už povinnosť umožniť zamestnancom finančnú formu stravného. Teraz majú tú možnosť, ale od 1.1. už bude povinnosť. Ak sa teda rozhodneme, tak skoršiu platnosť by sme pravdepodobne teda riešili pozmeňujúcim návrhom v druhom čítaní.
Prejdime si konkrétne všetky formy zabezpečenia stravovania zamestnancov, a teda pre všetky tieto formy stanovujeme rovnaké a spravodlivé parametre. Príspevok zamestnávateľa bude od 1. januára 2022 najviac vo výške sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní od 5 do 12 hodín podľa zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách, a teda podľa neho platí, že od 1. septembra 2019 je platná suma stravného 5 euro 10 centov. Teda ten príspevok na stravovanie bude pre všetky kategórie stanovený sumou 5,10. Ale teda nedávame to ako absolútne číslo, ale ako parameter, ktorý teda, ak sa bude meniť teda hodnota tohto stravného, tak sa to automaticky vlastne bude prenášať aj do bežného stravného.
Aktuálny teda stav je, že teda podľa § 38g zákona o cestovných náhradách v súvislosti s pandémiou sa sumy stravného do konca tohto roka nebudú zvyšovať. Dá sa však predpokladať, že od 1. januára 2022 sa suma stravného zvýši, keďže teda už tento rok nebola zvyšovaná, takže zvýši sa, čo teda automaticky bude znamenať, že aj tá suma, či už gastráčov, alebo ich finančnej náhrady vie byť vyššia.
No a teda poďme si teda pozrieť tie jednotlivé formy stravného. Čiže prvá možnosť je príspevok zamestnávateľa na teplé hlavné jedlo. Zamestnávateľ v takomto prípade bude prispievať od 1. januára 2022 na teplé hlavné jedlo sumou najmenej 55 % ceny jedla a najviac, tak ako som povedal, to bude stanovené tou hodnotou 5,10 euro.
Ďalšia možnosť je príspevok zamestnávateľa na gastrolístok. Ak zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie formou gastrolístkov, ak sa teda zamestnanec rozhodne, že chce mať gastrolístok, tak hodnota gastrolístka musí predstavovať najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 - 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách, čiže zasa tých spomínaných 5,10 a hodnota teda gastrolístka musí byť preto najmenej 3,83 eura. Ak by sa teda to stravné zvýšilo, tak, samozrejme, aj hodnota gastrolístka sa zvýši. Zamestnávateľ teda bude prispievať na gastrolístok sumou najmenej 55 % ceny gastrolístka, čo teda pri najnižšej hodnote gasrolístka by bolo najmenej 2,11 euro a najviac zasa tá istá suma 5,10 euro podľa aktuálneho stavu. Okrem toho zamestnávateľ poskytuje príspevok zo sociálneho fondu. Ten nie je limitovaný.
A teda treťou možnosťou zabezpečenia stravovania je finančný príspevok na stravovanie, a teda od 1. januára 2022 podľa § 152 ods. 8 Zákonníka práce prvá veta: "Suma finančného príspevku na stravovanie je suma, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie formou teplého jedla alebo formou gastrolístka iným zamestnancom." Pričom je potrebné brať do úvahy, že musí ísť o porovnateľných zamestnancov a súčasne a zasa teda najmenej 55 % ceny jedla alebo gastrolístka, čo je: "Ak zamestnávateľ neprispieva na stravovanie iným zamestnancom formou teplého jedla ani formou gastrolístka, suma finančného príspevku na stravovanie je," a zasa od 2,11 minimálna suma do 5,10 stále rovnaká hranica. Ak zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie časti zamestnancov formou teplého hlavného jedla alebo gastrolístka, tak suma finančného príspevku pre tých teda ostatných na stravovanie musí byť rovnaká ako tá, ktorou zamestnanec prispieva na teplé hlavné jedlo alebo gastrolístok iným zamestnancom.
Inými slovami proste, aby to bolo rovnocenné, rovnoprávne a spravodlivé. Zároveň, samozrejme, je ten finančný príspevok, musí byť najmenej spomínaných 2,11 eur. To platí bez ohľadu na to, či zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie časti zamestnancov formou teplého hlavného jedla, alebo gastrolístka, alebo či sa všetkým zamestnancom poskytuje finančný príspevok.
Dobre, čiže to bola tá jedna časť. Zabezpečenie skutočnej spravodlivosti, skutočnej rovnocennosti, finančnej formy alebo teda gastrolístka.
Druhou oblasťou, ktorej sa venuje predložená novela, je teda umožniť výplatu stravného po skončení mesiaca. Od 1. januára 2022 bude možné poskytovať gastrolístky a finančné príspevky na stravovanie pozadu za mesiac, za ktorý zamestnancovi patria, a to najneskôr do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca, ak sa v kolektívnej zmluve alebo v pracovnej zmluve so zamestnancom nedohodne preddavkové poskytovanie. Čo si predtým predstaviť? Dnes má zamestnávateľ úlohu, že pred začiatkom mesiaca musí pripraviť, či už gastráče, alebo finančnú náhradu a je to v podstate, on to robí zálohovo, pretože nevieme, kedy si zamestnanec zoberie dovolenku, či bude mať PN, či bude mať pracovnú cestu.
Čiže jeden byrokratický úkon je zabezpečiť teda stravné a ďalší vlastne je jeho zúčtovanie. Toto je byrokratické, zbytočné, zaťažuje to účtovníkov vo firmách a vlastne čo chceme, je prejsť na klasickú formu, tak ako mzda a všetky jej náležitosti sa teda vyplácajú pozadu. To znamená, zamestnanec jeden mesiac pracuje a následne vo výplatnom termíne počas ďalšieho mesiaca teda dostane mzdu, aj teda všetky náhrady a aj stravné. Áno píšeme do konca nasledujúceho mesiaca. Reálne to, samozrejme, znamená výplatný termín. To znamená spolu s výplatou. Účtovníci vlastne už budú riešiť na základe reálnej dochádzky zamestnanca a teda len raz. Toto výrazne zjednoduší prácu účtovníkov. Je to zjednodušenie podnikateľského sektora. Zmenšenie byrokracie a môžu sa podnikatelia viac venovať tomu, na čo sú tu, to znamená podnikaniu, nie byrokracii. To je presne to, čo potrebuje vôbec slovenská ekonomika. Čiže je to kvapka v mori, ale je to ďalší krôčik, aby naši podnikatelia strávili menej času riešením byrokratických povinností.
Prejdem to opačne. Tretia vec, ktorú obsahuje súčasná novela. Zjednodušujeme ňou život aj samostatne zárobkovým osobám. Aký bol stav doteraz? Dnes si mohli do svojich výdavkov zahrnúť faktúru za gastráče, čiže jednu faktúru, ktorou si kúpili gastráče, povedzme, na celý mesiac alebo druhá možnosť, oni mohli aj proste finančne normálne si tú stravu kúpiť, ale v účtovníctve to museli dokladovať každým jedným pokladničným dokladom za každé jedlo. Čiže v takom tom najjednoduchšom prípade na jednej strane živnostníka jedna faktúra, na druhej strane 21 pokladničných blokov, čo je 21 účtovných príkladov. Za každé vám proste účtovník zaúčtuje nejakých pár centov. Treba to skladovať, treba to odniesť, archivovať. No nijakovsky to nevyzeralo akože porovnateľný stav gastráč a peniaze.
A čo teda prinášame? Po novom si SZČO, ktorá si uplatňuje skutočné výdavky, si od 1. januára 2022 môže do výdavkov za každý odpracovaný deň uplatniť stravné najviac vo výške sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 - 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách, čiže zasa tých istých 5,10. Je to všade rovnaké a výšku stravného do tejto výšky SZČO nebude povinný preukazovať daňovými dokladmi. Proste si tú sumu odpočíta a vybavené.
No a ešte sa teraz vrátim vlastne k tomu oslobodeniu od daní a odvodov, aby som to teda presnejšie povedal. Takže od 1. januára 2022 bude podľa novelizovaného znenia § 5 ods. 7 písm. b) na strane zamestnanca od dane z príjmov oslobodený príspevok zamestnávateľa na teplé hlavné jedlo alebo na gastrolístok. Najviac vo výške sumy stravného, no proste zasa tých 5,10. Takže takto to bude.
Ako to bude pri finančnom príspevku? Rovnako bude od dane z príjmov oslobodený finančný príspevok na stravovanie najviac vo výške sumy stravného poskytovaného pri pracovnej ceste, čiže zasa tých istých 5,10 euro. Ale tu musíme teda povedať, že do tohto celkového limitu oslobodeného od dani a odvodov bude započítaná aj suma príspevku poskytnutého zo sociálneho fondu. Čiže celý, pre vlastne celú ekonomiku ten strop pokiaľ to bude oslobodené od dani a odvodov je 5,10. A ak sa to bude zvyšovať, bude to teda viacej.
Suma oslobodená od dane je automaticky oslobodená aj od odvodov, pretože sa nezapočítava do vymeriavacích základov zamestnanca a zamestnávateľa na sociálne ani na zdravotné poistenie.
Dobre. Takisto zopakujem, že takisto upravujeme aj ustanovenia o zabezpečení stravovania v osobitných právnych predpisov. Či už sa to týka štátnych zamestnancov, policajtov, vojakov a členov Hasičského a záchranného zboru.
Diabol sa týka alebo skrýva vždy v detailoch, preto som si dovolil takto podrobne prejsť všetky možnosti. Veľmi pekne ďakujem za pozornosť. Vážim si každého jedného kolegu poslanca, ktorý tu sedí, a v mene svojom aj v mene všetkých ostatných predkladateľov vás prosím o podporu tohto zákona.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.6.2021 o 14:35 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:52

Tomáš Taraba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Marián, s radosťou vidím každú aktivitu, ktorá znižuje byrokraciu, pretože byrokracia zabíja podnikanie, to je historický fakt. Čoraz viac času musia podnikatelia venovať nielen štúdiu zákonov, ale najmä si musia úplne zbytočne najímať rôznych profesionálov, ktorí tieto zákony sledujú. To znamená, to sú dodatočné náklady, výdavky. Jednoducho ten prebyrokratizovaný aparát vždy znižuje ekonomický rast, a preto som rád, ak na Slovensku sa vydáme cestou, kedy si ľudia budú vedieť veľmi jednoducho zrátať, na čo majú nárok, čo sú ich povinnosti, a preto aj túto aktivitu ohľadom gastrolístkov vítam do momentu, kedy vlastne živnostníci si môžu úplne jednoducho bez nejakého archivovania bločkov a podobne proste uplatniť svoje vlastné zákonné nároky v podobe odpočítania týchto položiek.
Takže toto som rád, len bolo by úplne vhodné, keby takýchto aktivít najmä v oblasti, čo sa týka daňového zákona napríklad, bolo čo najviac v tejto oblasti, a preto sa chceme spýtať, či tú reformu daňového zákona, že či realizuje ministerstvo financií aj v nejakej súčinnosti s koalíciou ako takou alebo sa to robí len v nejakom utajenom režime a potom tu budeme nielen my opozícia, ale aj vy koalícia na to pozerať, že čo všetko je tam popísané. Pretože nevzbudzuje veľkú dôveru, že čo sme za posledné týždne v tejto veci počuli, preto túto aktivitu pri gastrolístkoch z pohľadu podnikateľov vítam, ale oveľa väčšia úloha bude to, akú podobu bude ten zákon mať, a preto sa chcem otvorene spýtať, že či na tom participuješ aj ty alebo ide to všetko mimo vás.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 14:52 hod.

Ing. Mgr.

Tomáš Taraba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:54

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Každý krok, ktorým sa významne znižuje byrokracia, je v prospech podnikateľa. To znamená v prospech zamestnávateľa a zároveň aj hneď v prospech zamestnanca. Čiže to je taká sínusoida, ktorá je len z logického hľadiska vyplývajúca. Smutné je akurát, pán kolega Viskupič, to, že vysokoodborný príspevok a zákon, ktorý je naozaj úplne apolitický, ale v prospech všetkých ľudí, si vypočuje takáto smiešna hŕstka poslancov v pléne Národnej rady. Je asi zrejmé a evidentné, že naozaj témy, ktoré by mali spoločnosť spájať, ich nie veľmi zaujímajú, a to je dosť taká nie príliš pekná škvrna na tvojom prejave a tvojom príspevku.
Oslobodenie od dane pri danom príspevku na stravu pre zamestnanca či samostatne zárobkovú činnú osobu skutočne zrovnoprávni tento gastrolístok s hotovosťou, čiže toto kvitujem a chválim a vlastne týmto krokom by mal byť tento problém, ktorý je dlhoročný a dlhotrvajúci, akýmsi spôsobom odstránený. Takže naozaj si už, naozaj si už bude môcť vybrať ten zamestnanec alebo samostatne zárobkovo činná osoba medzi tým gastráčom a medzi tým, medzi tou hotovosťou, čiže ten, kto donedávna ešte naozaj si vyberal tú hotovosť, už naozaj nebude nič tratiť, nakoľko, ako si povedal, tá suma tých 5,10 bude striktná, bude pevná, bude oslobodená od daní a odvodov.
Takže ja to chválim, ja to kvitujem a naozaj veľmi pekne ďakujem za robotu, ktorú robíš v rámci finančného výboru, čiže svetlá výnimka z mojej strany v tejto koaličnej vláde.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 14:54 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:56

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za oba príspevky.
Začnem pánom kolegom Tarabom, áno, bohužiaľ, na daňovo-odvodovej reforme sa do tohto momentu pracuje iba na pôde MF a nie sme ostatné koaličné strany zapojení a nemáme informácie aktuálne. Dúfame, že to bude predstavené čím skôr a áno, vnímam to aj ja, že asi takto by sa nemala vyrábať daňovo-odvodová reforma, to nie je politika, to je vlastne, sa týka celého, celej krajiny. Takže, zatiaľ takto, ale teda čakáme, že to bude predložené čím skôr, a teda od toho momentu sa tomu začneme, začneme venovať aj my.
Čo sa týka, pán kolega Kočiš, áno, veľmi ma mrzí to, že tieto témy, ktoré sa fakt dotýkajú úplne každého, stravné lístky využíva rádovo milión, milión zamestnancov, že to tak veľmi málo zaujíma či už nás poslancov, alebo teda aj verejnosť. A ja mám zo včerajška, bohužiaľ, ešte jeden taký smutný príklad. Včera sme teda na finančnom výbore robili, nazvime to, že stretnutie alebo vôbec takú prezentáciu vlastne dlhodobej udržateľnosti verejných financií Slovenska spolu s RRZ a dlhodobo udržateľnosť vnímame najhoršiu v celej Európskej únii. No slovom, dvaja poslanci zo 150-členného poslaneckého zboru sa zúčastnili.
Toto mňa veľmi mrzí, a to je aj takou mojou úlohou nájsť spôsob, ako urobiť to, aby ľudí toto zaujímalo. Pretože toto sú tie veci, ktoré sa fakt týkajú každého občana, a budú vlastne formovať našu budúcnosť.
Takže sú to ťažké témy, áno, ľudia sa grafov, čísel boja, tá finančná gramotnosť národa by sme mali všetci spoločnej urobiť čo najviac, aby sa zvýšila. Pretože aj to je cesta, ako by bolo každému jednému občanovi lepšie a vedel si svoje finančné zabezpečenie... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 14:56 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 14:59

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, poslanecký klub Ľudová strana - Naše Slovensko predkladá do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa novelizuje zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach.
Cieľom tohto legislatívneho návrhu je zníženie zaťaženia štátneho rozpočtu na financovanie politických strán a politických hnutí. Ako isto všetci dobre viete, každá politická strana, ktorá prekročí 3 % vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky, má nárok na príspevky podľa počtu percent. Z toho boli príspevky za hlasy získané vo voľbách, príspevky na činnosť a príspevky na mandát. V minulosti, v minulých volebných obdobiach bola snaha niektorých poslaneckých strán a poslaneckých klubov nájsť alebo bola snaha, aby sa politické strany nefinancovali zo štátneho rozpočtu. Nikdy sa však nenašla dostatočná podpora, preto sme prišli s kompromisným návrhom, ktorý nebude úplne, ktorý neodstrihne úplne politické strany od financií zo štátneho rozpočtu, ale takým výraznejším spôsobom to financovanie zníži. Viac uvediem potom v rozprave, do ktorej sa hlásim ako prvý.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.6.2021 o 14:59 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:01

Ján Blcháč
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona, ktorý bol práve prednesený. Predkladám informáciu k tomuto zákonu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predkladaného návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 13. septembra 2021 a gestorský výbor do 14. septembra 2021.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

23.6.2021 o 15:01 hod.

Ing. PhD.

Ján Blcháč

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:03

Martin Beluský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda.
Ešte raz, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som trošku obšírnejšie uviedol dôvod predloženia tejto novely zákona č. 85/2005 o politických stranách a politických hnutiach.
Podľa § 25 až § 28 tohto zákona majú politické strany, ktoré vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky získali viac ako 3 % z celkového počtu odovzdaných platných hlasov, nárok na finančný príspevok vo forme buď príspevku za hlasy získané vo voľbách, alebo príspevku na činnosť, alebo príspevku na mandát. Príspevok za hlasy a príspevok na činnosť sa vyplácajú v rovnakej výške, a to stranám, ktoré vo voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky získali viac ako 3 % z celkového počtu odovzdaných platných hlasov. Ministerstvo financií uhradí za každý taký hlas zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky príspevok vo výške 1 % z priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa konajú voľby do Národnej rady Slovenskej republiky. Príspevok na mandát patrí stranám podľa počtu získaných mandátov v Národnej rade Slovenskej republiky. Príspevok na mandát je vyplatený v sume násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý predchádza roku, v ktorom sa konali voľby.
Za každý získaný mandát, a to najviac za dvadsať mandátov, patrí strane príspevok na mandát v sume tridsaťnásobku priemernej mzdy. Za dvadsiaty prvý mandát a každý ďalší mandát patrí strane príspevok na mandát v sume dvadsaťnásobku priemernej mzdy. To znamená, že všetky tie príspevky sa počítajú v závislosti od priemernej mzdy, ktorá stabilne na Slovensku, okrem teda asi jedného roku, rastie, a preto aj príspevky politickým stranám každé voľby narastajú.
V minulých volebných obdobiach sa viaceré politické strany a politické hnutia snažili z pozície opozičnej strany presadiť úplne zrušenie financovania politických strán zo štátneho rozpočtu. Avšak po zvolení týchto strán do koalície z tohto sľubu upustili. Ľudová strana - Naše Slovensko preto do Národnej rady Slovenskej republiky prichádza s kompromisným návrhom, aby sa zmenil spôsob výpočtu týchto príspevkov. Navrhujeme, aby sa výška príspevkov nepočítala v závislosti od priemernej mzdy, ale v závislosti od minimálnej mzdy, čím dôjde k radikálnemu zníženiu výdavkov zo štátneho rozpočtu. Pri zohľadnení stavu verejných financií, zdravotníctva, školstva a mnohých ďalších rezortov je nemorálne, aby zo štátneho rozpočtu sa naďalej zákonom dotovala činnosť politických strán v takom vysokom rozsahu ako doteraz.
Príspevky pre politické strany po každých voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky vzhľadom na zvyšujúcu sa priemernú mzdu rastú. Aj v roku 2020, to znamená v roku, kedy ekonomika Slovenska bola zasiahnutá opatreniami proti šíreniu koronavírusu, sme zaznamenali nárast priemernej mzdy. Len pre taký prehľad, napríklad v roku 2010, kedy sa konali voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, sa príspevky počítali od priemernej mzdy, ktorá bola rok predchádzajúci vo výške 745 eur, v 2012 už to bolo 786 eur, v 2016 už 883 eur a v roku 2020 už to bolo 1092 eur. V roku 2010 vznikol stranám nárok v celkovej výške takmer 38 mil. eur, po voľbách v roku 2020 tento nárok predstavoval už 63 mil. eur, čo je takmer dvojnásobok.
Ak by sa príspevky počítali v závislosti od minimálnej mzdy, štátny rozpočet by ušetril zhruba polovicu zdrojov daňových poplatníkov. Podrobnosti je možné vidieť v predloženej tabuľke, v priloženom grafe, ktorý prosím poslancov, aby si v dôvodovej správe pozreli.
Ďalším z dôvodov na predloženie tejto novely je aj negatívny vývoj dlhu Slovenskej republiky. Podľa schváleného vládneho návrhu štátneho rozpočtu na rok 2021 sa očakáva, že celkový hotovostný dlh Slovenskej republiky prekročí 55 mld. eur. To znamená, že každý obyvateľ Slovenska tak okrem svojich súkromných dlhov bude dlhovať v prepočte ďalších viac ako 10-tisíc eur. Zodpovednosť za tento stav nesú v rozhodujúcej miere práve poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, vláda Slovenskej republiky a ďalší vedúci ústavní činitelia, ktorí dopustili, aby dlh Slovenska vzrástol do takejto extrémnej výšky.
Je zrejmé, že ani poskytovanie štátnych finančných príspevkov politickým stranám v takomto vysokom rozsahu v skutočnosti nezabránilo ovládnutiu mnohých politických strán oligarchami, ale viedlo len k zvýšeniu súm, za ktoré si oligarchovia kupujú priazeň niektorých politikov. Rovnako ako ani zvyšovanie platov sudcov neobmedzilo korupciu na súdoch, ale len zvýšilo sumy úplatkov. Ani zvýšenie, ani udržanie súčasnej úrovne štátnych príspevkov politickým stranám nezaručí odolnosť proti korupcii, pretože tá vychádza z charakteru ľudí a charakter rozhoduje.
Činnosť politických strán a hnutí by mala byť financovaná len v minimálnej miere zo štátneho rozpočtu. Súčasná výška štátnych príspevkov sa však viaže na priemernú nominálnu mesačnú mzdu zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky, čo považujeme za neprimerané. Podľa predloženého návrhu zákona by sa po novom výška štátnych príspevkov viazala na minimálnu mesačnú mzdu, ktorá lepšie odzrkadľuje reálne platové pomery väčšiny bežných ľudí na Slovensku.
Predložený návrh má jednoznačne pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pretože by viedla len v rámci jedného volebného obdobia k úspore viac ako 30 mil. eur.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, sme ochotní baviť sa aj o iných možnostiach a nástrojoch ako znížiť alebo zastabilizovať financovanie politických strán zo štátneho rozpočtu či už napríklad zmrazením týchto príspevkov, alebo iným spôsobom. A uvítam akékoľvek ďalšie otázky a pripomienky.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

23.6.2021 o 15:03 hod.

Ing. PhD.

Martin Beluský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:09

Rastislav Schlosár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja musím na podporu tohto zákona a toho, čo tu bolo povedané v rozprave zo strany kolegu Beluského povedať, že pri tom, ako sa, v akom stave sa nachádza súčasné slovenské hospodárstvo a ekonomika, ako je rozvrátené všetkými týmito totalitnými opatreniami vlády, ako sme sa za posledný rok zadlžili a zadlžila nás aj Matovičova, aj Hegerova vláda, tak za týchto okolností naozaj neostáva nič iné, ako hľadať všade, kde sa dá, prostriedky na to, ako ušetriť. A v tejto veci by sme mali ísť príkladom ako politici, ako politické strany.
Čiže ak chceme, aby ľudia šetrili, aby sa nejako uskromňovali, tak začnime sami od seba. Začnime pri politických stranách, pretože tie peniaze, ktoré by sme týmto spôsobom ušetrili, tie by naozaj politickým stranám nechýbali.
A naozaj treba povedať aj to, že ten ukazovateľ, tá minimálna mzda, kde navrhujeme teda, aby sa štátne príspevky odvíjali od minimálnej mzdy a nie od priemernej, tak tá naozaj je lepším ukazovateľom skutočnej životnej úrovne obyvateľstva ako priemerná mzda. Čiže naozaj tento zákon vedie k tomu, aby sme šetrili prostriedky, ale šetrili na nás politikoch a nie na obyčajných občanoch.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 15:09 hod.

Mgr.

Rastislav Schlosár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:10

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolega Martin Beluský, ja ti ďakujem za úplne vecné, triezve predstavenie nášho návrhu, ktorý, ak niekto počúval či už z poslancov, alebo z verejnosti, tak musel pochopiť, že tu ide skutočne o technické opatrenia, ktorých cieľom je znížiť náklady na štátny rozpočet, čo ale v súvislosti s tým, aké zmeny štátneho rozpočtu boli schvaľované touto vládou, by naozaj bol len taký symbolický krok k občanom, ale lepšie aspoň symbolický krok ako žiadny.
Keď si pozrieme tabuľku, koľko peňazí dostali jednotlivé politické strany za výsledky vo voľbách v roku 2020, tak celkom logicky podľa volebného výsledku na prvom mieste je OĽANO viac ako 20 mil. eur. Napriek tomu, že táto strana získala viac ako 20 mil. eur, tak celý národ vidí, ako vláda pod vedením Matovičovej strany zmenila pandémiu na testovací biznis ako vládna strana, ktorá dostala za tieto príspevky za hlasy viac ako 20 mil., sa jednoducho neuspokojila s týmito peniazmi a vládu a vládnutie využili na to, aby im spriaznení ľudia, im spriaznené firmy doslova zbohatli na tej pandémii COVID-19, ktorou tu trpí národ už rok a pol.
Takže vidíme skutočne, tak ako si ty povedal, že ani tie veľké sumy, ktoré dostávajú jednotlivé strany a hlavne tie strany, ktoré mali veľké výsledky vo voľbách, nie sú zárukou toho, že budú tie strany odolné voči korupcii, že budú odolné voči tomu, aby si ich predstavitelia hľadali zdroje ešte niekde. Poviem to ešte tak, že externe alebo proste iným spôsobom. Čiže skutočne tento návrh, táto novela by mala len pozitívne dopady.
Ďakujem ti ešte raz.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 15:10 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:12

Magdaléna Sulanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Domnievam sa, tak ako aj väčšina občanov tohoto štátu, že vzhľadom na očakávanú mizériu, ktorá nás bude čakať v budúcich rokoch, pre dlh, rastúci dlh a obrovský dlh, ktorý za rok vládnutia spôsobila táto vláda, sa domnievam, že je morálna povinnosť nás politikov tiež prispieť šetrením, resp. utiahnutí si opaskov. Pretože tie príspevky rastú s priemernou mzdou a považujem to za neadekvátne.
Bolo to tu povedané, vysvetlené, že vzhľadom na minimálnu mzdu, áno, tie príspevky by úplne stačili, pretože v minulých rokoch, resp. v minulom volebnom období boli obdobné tie príspevky, a preto si myslím, že je našou morálnou povinnosťou tento zákon každopádne podporiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

23.6.2021 o 15:12 hod.

Ing.

Magdaléna Sulanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video