48. schôdza

19.10.2021 - 12.11.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2021 o 16:24 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:10

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Mňa by len zaujímala jedna vec a dúfam, že niekto mi na ňu aj bude vedieť odpovedať, či tento zákon toto všetko umožňuje, či je ten zákon opäť otvorený, ako sú aj mnohé iné zákony, kde je ten zákon úplne nejasný. A teda, ja sa pýtam, ak mi niekto vie odpovedať, či na základe tohto zákona môže obmedziť volebné právo Úrad verejného zdravotníctva osobám, ktoré budú označené alebo ktoré budú v karanténe. To jediné ma zaujíma. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2021 o 16:10 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Stanislav Mizík
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Marian, zdôvodnil si možné možnosti a aj tie možné vyhlášky, ktoré môžu byť dané nejakým Mikasom pár dní pred voľbami. Tie úplne ohnú právo. Či nemáme jasný príklad z minuloročného októbra? Vtedy pár dní pred dávno ohlasovaným protestom poohýbali páni z tejto vlády právo tak, že nervák Caligula bledne ešte teraz od závisti v pekle. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2021 o 16:11 hod.

Mgr.

Stanislav Mizík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:12

Ján Benčík
Skontrolovaný text
Pán Kotleba, je neobyčajným kúzlom nechceného, ak človek, ktorý sa v minulosti ani netajil tým, že jeho cieľom je zlikvidovanie systému parlamentnej demokracie, tu dnes pokrytecky narieka nad jej údajným ohrozením.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2021 o 16:12 hod.

Ján Benčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:12

Marian Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za všetky konštruktívne faktické poznámky a treba povedať, že aj keď na začiatku bolo o tomto návrhu ticho, tak dnes už verejnosť prejavila záujem, ľudia sa na túto novelu pýtajú, ľudia sledovali aj túto rozpravu a som presvedčený, že aj keď nie je asi dostatočne veľa, ale mnoho ľudí na Slovensku si zas otvorí oči o tom alebo v tej otázke, že čo vláda potichu tu chystá, čo sa tu v podstate za tie dva roky do volieb má všetko udiať len s jedným jediným cieľom, aby sa z dnes možnosti podriadiť sa očkovaniu, za ktoré nikto neberie zodpovednosť, stala v podstate povinnosť pre ľudí, ktorí sa nechcú nechať vylúčiť zo spoločenského života.
Takže, občania, bdejte, občania, sledujte túto vládu, pretože každým krokom nás presviedčajú o tom, že ich úmysly nie sú čisté.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

19.10.2021 o 16:12 hod.

Ing. Mgr.

Marian Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:13

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Pán minister, pani spravodajkyňa, kolegyne, kolegovia, máme tuná pred sebou vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V tomto pánom ministrom predkladanom návrhu zákona ma vyrušili viaceré negatíva, ale na záver spomeniem asi dve pozitívne záležitosti, ktoré naozaj kvitujem. Takže skúsim sa nejako bod po bode vyjadriť k tejto problematike.
Čo ma najviac, pán minister, vyrušuje, tak to je to znenie § 4, ktorý je v tomto zákone uvedený, a je označený ako prekážka práva voliť. Čiže je to taká šalamúnska, taká veľmi zvláštna veta, s ktorou sa naozaj nie každý občan Slovenskej republiky dokáže nejakým spôsobom stotožniť alebo dokáže si ju nejakým spôsobom vysvetliť podľa toho, aby mu to dávalo naozaj zmysel. V tomto paragrafe číslo štyri sa naozaj píše, že prekážkou práva voliť je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody z dôvodu ochrany verejného zdravia, ak osobitný zákon v čase pandémie neustanoví inak.
Ja sa len chcem spýtať, pán minister, čo je viac? Právo občana voliť alebo právo vlády alebo vládnych činiteľov "chrániť verejné zdravie" len preto, že daná situácia je podľa nejakého COVID-automatu troška zvláštna, respektíve troška sa vymyká nejakým štandardom, ktoré sú nám známe a blízke z daného kalendárneho obdobia?
Ďalším takým negatívom, čo by som chcel poukázať, je to, že prekážka práva voliť v tomto tak fádne formulovaná a veľmi krátko formulovaná, ničím iným neodôvodnená a ďalej nerozvinutá, je zapísaná naozaj tak, že naozaj v spoločnosti vznikajú dôvodné obavy, že či naozaj vláda, nech je akákoľvek, ja teraz nebudem útočiť na vás, pretože ste momentálne na stoličke ministra vnútra, či akákoľvek vláda naozaj takýmto, naozaj až obludným spôsobom nemôže niekedy v budúcnosti alebo náhodou nechce v blízkej budúcnosti značným spôsobom obmedziť právo voliť občanom Slovenskej republiky, ktorým toto právo garantuje ústava. Čiže ak by bolo možné, veľmi rád by som poprosil o vaše vysvetlenie, ako je to v tomto § 4 myslené a ako sa na to pozeráte vy ako minister, pokiaľ na to budete vedieť odpovedať alebo chcete a môžete odpovedať.
Podľa mňa tento zákon je napísaný spôsobom takým, že predpokladá. Čiže predpoklad je nejaká vzorka budúcnosti, ktorá sa nedá nejakým špecifickým spôsobom verifikovať. Čiže to predpokladanie, že očkovanie proti COVID-u môže byť nejakou okolnosťou, ktorá osobe umožní hlasovať, zatiaľ čo neočkovaný občan Slovenskej republiky bude mať prekážku vo výkone volebného práva. Môžete tvrdiť alebo môžete potom nejakým spôsobom povedať, že je to nejaká moja domnienka alebo nejaká moja možná hypotéza. Ja to skôr nazývam, že takáto formulácia by tam mala byť jasne zakotvená a potom by v žiadnom prípade ani mňa, ani možno niektorých mojich kolegov tento spôsob prednesu, ktorý tuná bol uvedený v rámci rozpravy, v žiadnom prípade nevyrušoval, ak by to bolo presne a kultivovane stanovené. Ale keďže to tam presne nie je povedané, tak ja mám naozaj dôvodnú obavu, že sa nemýlim.
Táto prekážka by mohla byť naozaj legitímna z dôvodu, keď si napríklad tento COVID odmyslíme. Ak budú mať naozaj všetci zabezpečenú rozumnú alternatívu hlasovania vo voľbách, či už nejakou, nejakým špeciálnym tímom, ktorý tam príde, ako sme to videli, v skafandroch a neviem v čom, alebo nejakým spôsobom by sa daná osoba, ktorej právo voliť bude obmedzené na základe toho, že jej bude regionálnym úradom verejného zdravotníctva určená karanténa, aby sa chránil jej zdravotný stav dajme tomu, že akým spôsobom by táto osoba, občan Slovenskej republiky mohol si uplatňovať svoje právo voliť. Lebo ani toto som sa tam nedočítal a myslím si, že je to legitímna otázka.
Čo sa týka § 8, ktorý je v tomto vládnom návrhu zákona uvedený, tak orgány verejného zdravia sú na účely vyznačenia prekážky práva voliť podľa § 4 povinné oznámiť príslušnej obci údaje o voličovi, ktorému sa zákonom stanovilo toto opatrenie z dôvodu ochrany verejného zdravia, a to najneskôr v posledný deň predo dňom konania volieb.
Čiže týmto zákonom ešte aj samospráva bude musieť vyvíjať ďalšie aktivity, ďalšiu svoju vlastnú iniciatívu, ktorú doteraz robiť nemusela. A keďže vieme, že štát a vláda na plecia, na bedrá samospráv každý deň, každý týždeň, každý mesiac tých povinností prikladá viac a viac bez toho, aby to bolo nejakým spôsobom finančne kompenzované, tak toto je ďalšia, ďalšia vlastne "kompetencia samosprávy", za ktorú samospráva určite vláde nepoďakuje, ktorú bude musieť vykonávať a nad ktorou bude musieť držať akýsi dohľad.
No ale tak ako som povedal na začiatku, aby som, pán minister, len nekritizoval tento zákon, aj keď tento zákon znesie naozaj hŕbu kritiky, tak pozitíva v tomto zákone sú naozaj tie, že štát naozaj poskytne príspevok aj členom obvodných volebných komisií a členom volebných komisií samosprávnych krajov vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov a členom okresných volebných komisií vo všetkých druhoch volieb, nakoľko ako tí, ktorí sa voľbám venujeme dlhé roky, vieme, že častokrát obvodný delegáti alebo delegáti, ktorí boli v krajských komisiách, tak tam boli do slova a do písmena za dobré slovo a zadarmo a tá zodpovednosť je značne veľká a vysoká, takže toto kvitujem.
A ďalším takým pozitívom, čo považujem naozaj za dobré, je to, že banky nebudú môcť politickým subjektom odmietnuť zriadenie toho transparentného účtu, pretože ak sa chceme naozaj všetci baviť o transparentnosti, tak každý jeden politický subjekt, ktorý vstupuje do akejkoľvek volebnej kampane, by mal mať zriadený transparentný účet a len z tohto transparentného účtu vieme naozaj potom nejakým spôsobom vyjsť, ako bola tá kampaň financovaná, kto na tú kampaň prispieval a vymedzíme tam nejaké dohady alebo nejaké komplikácie alebo nejaké zákulisné ťahy, na ktoré potom jednotlivé subjekty by vedeli útočiť alebo poukazovať na ten druhý.
Takže ja by som len naozaj na záver už len povedal takúto vetu. Pán minister, skúste nám to vysvetliť, ako to myslíte naozaj s tým § 4, § 8 a dúfam, že to bude vysvetlené takým spôsobom, že sa budeme vedieť stotožniť, že naozaj konáte v dobrom úmysle, že naozaj konáte v prospech verejného zdravia a že tu nejde naozaj o to, čo si už naozaj značná časť verejnosti myslí a ktorá vyvoláva vo veľkej časti populácie značné polemiky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.10.2021 o 16:13 hod.

Mgr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:24

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne za slovo, aj za tie podnety, ktoré tu odzneli. Trošku ma mrzí, že mnohí z tých, ktorí tu predstavili tie svoje predstavy, odišli a teraz si nevypočujú to vysvetlenie.
V každom prípade chcem absolútne odmietnuť, že tento návrh zákona by smeroval akýmkoľvek spôsobom k diskriminácii kohokoľvek. Práve naopak. A musím aj povedať, že pán Kotleba zase, samozrejme, tak ako to jemu je zvykom, klame, zavádza a samozrejme podsúva svoje konšpirácie tak, ako to napríklad hovoril o tom, ako funguje bromhexín s vodkou.
My v tomto návrhu zákona práve naopak chceme vyprecizovať na základe aplikačnej praxe, ktorá tu až vznikla a bola podnetom zo samospráv pri voľbách, ktoré boli vykonané v minulom roku, aby sme umožnili všetkým, ktorí aj budú určení, že musia byť v karanténe, aby sme im umožnili voliť. Čiže vôbec nie je pravda to, čo tu hovoríte. Nie je absolútne zmyslom tohto zákona, aby sme niekomu obmedzovali jeho volebné právo. Práve naopak.
To, čo hovoríte, pán Schlosár, že, áno, máte pravdu, že aj v súčasnej právnej úprave táto prekážka volebného práva už dávno je a je tam niekoľko rokov a z dôvodu šírenia nákazlivej choroby, infekčnej choroby a na, z dôvodu ochrany verejného zdravia. To tam je dodnes ix rokov. Vy tvrdíte, že táto vec alebo táto úprava bola, toto znenie bolo nevykonateľné. No tak vy ako poslanec Národnej rady potom ste už dávno mali možno prísť s návrhom, ako sa to má upraviť, keďže myslím si, že všetkým nám ide o to, aby v zákonoch neboli veci, ktoré nie sú nevykonateľné.
Áno, táto novela, ktorá, respektíve tento návrh zákona vyprecizuje, ako som už spomenul, to, aby všetci, ktorí budú, bohužiaľ, COVID si nikto z nás nevymyslel a vieme, aké napáchal škody, ale všetci, ktorí budú týmto spôsobom nejakým musieť byť v karanténe, aby mohli voliť. Toto je základným cieľom návrhu tohoto zákona. Samozrejme, úplne fundamentálnym cieľom tohto je, aby mohli byť vykonané spoločné voľby, tak ako som povedal aj v mojom úvodnom slove do samosprávy, ale tak ako bolo aj poznamenané, do žúp.
Ostatné tie veci, ktoré tu boli aj povedané, ja myslím, že bude priestor ešte na debatu v jednotlivých výboroch a tam bude priestor na to, aby sme si viac k tomu povedali. Ale potreboval som za potrebné mnohé z tých vecí aspoň týmto objasniť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2021 o 16:24 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:24

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, milí priatelia, milí kolegovia, sme v prvom čítaní. Určite tie podnety, ktoré boli dané dneska v rozprave, tak môžu sa zakomponovať a bude priestor na rokovaniach výborov, kde sa budú môcť predkladať pozmeňovacie návrhy. Možno kolegovia vypichli hlavne § 4, § 8 návrhu zákona a tiež by som chcela poznamenať, že vychádza z aplikačnej praxe zo samospráv. Tam, kde končí právo človeka, ktorý môže voliť, začína právo byť chránený pre člena napríklad volebnej komisie. Takže určite treba vyprecizovať všetky tieto články tak vlastne k spokojnosti vás všetkých. Keďže sme rozpravu skončili, navrhujem hlasovať hneď dnes o sedemnástej, aby sme posunuli tento vládny zákon z prvého čítania do druhého.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.10.2021 o 16:24 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:25

Roman Mikulec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo.
Vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, hlavným cieľom dohovoru je vytvoriť na futbalových zápasoch a počas iných športových podujatí bezpečné a prívetivé prostredie. Vláda Slovenskej republiky svojím uznesením č. 477 z 2. októbra 2019 súhlasila s uzavretím dohovoru. V mene Slovenskej republiky bol dohovor podpísaný 5. októbra 2020 vtedajším stálym predstaviteľom Slovenskej republiky pri Rade Európy v Štrasburgu Marekom Eštokom.
Návrh zodpovedá záujmom zahraničnej politiky Slovenskej republiky. Je vypracovaný v súlade s ústavou s ústavnými zákonmi a normami medzinárodného práva a právom Európskej únie.
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovolím si vás požiadať o vyjadrenie vášho súhlasného stanoviska.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.10.2021 o 16:25 hod.

Ing.

Roman Mikulec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:27

Igor Hus
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, dovoľte, aby som ako spravodajca predniesol správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach, CETS 218. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach, CETS 218, podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto správu.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 766 zo 6. októbra 2021 pridelil návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach, CETS 218, na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Oba výbory Národnej rady Slovenskej republiky prerokovali návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach v určenej lehote a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky na základe článku 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky, po prvé, vysloviť súhlas s Dohovorom Rady Európy o integrovanom prístupe k ochrane, bezpečnosti a poskytovaniu služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach, CETS 218.
Prílohou tejto správy je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky.
Vážený pán predsedajúci, skončil som. Otvorte rozpravu, prosím.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2021 o 16:27 hod.

Mgr.

Igor Hus

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:30

Igor Kašper
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi na začiatok tohto bodu odcitovať časť tohto Dohovoru Rady Európy, ktorý hovorí o integrovanom prístupe k ochrane bezpečnosti a poskytovaní služieb na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach.
Členské štáty Rady Európy a ďalšie zmluvné štáty Európskeho kultúrneho dohovoru, ktoré sú signatármi tohto dohovoru, berú do úvahy, že cieľom Rady Európy je dosiahnuť vyššiu mieru jednoty medzi členmi. Majú na zreteli právo jednotlivcov na fyzickú integritu a legitímne očakávanie jednotlivcov zúčastňovať sa na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach bez strachu z násilia, narušovania verejného poriadku alebo inej trestnej činnosti. Venujú pozornosť tomu, aby futbalové zápasy a iné športové podujatia prinášali radosť a boli príjemným zážitkom pre všetkých občanov a zároveň si uvedomujú, že vytvorenie príjemného prostredia môže mať významný a pozitívny vplyv na bezpečnosť a ochranu počas takýchto podujatí.
Ďalej venujú pozornosť potrebe podporovať zapojenie všetkých zúčastnených strán do tvorby bezpečného prostredia na futbalových zápasoch a iných športových podujatiach. Majú na zreteli potrebu dodržiavania právnych predpisov na futbalových a iných športových štadiónoch, ako aj v ich okolí, na prístupových cestách na štadióny alebo zo štadióna a na ďalších miestach, ktoré navštevujú tisícky divákov. Uznávajú, že športový svet a všetky organizácie a zúčastnené strany, ktoré sa podieľajú na organizovaní a riadení futbalových zápasov a iných športových podujatí, musia rešpektovať základné hodnoty Rady Európy, ako sú sociálna súdržnosť, tolerancia, rešpekt a zákaz diskriminácie.
Je naozaj takým nepríjemným paradoxom, že tento bod tu máme práve dnes, po tom, čo sa udialo posledný víkend. Ja musím povedať, že som športovcom naozaj telom aj dušou ako aj viacerí z vás, ktorí sú tu v pléne, a víkend začal tak, že som konečne navštívil zrekonštruované Štiavničky u nás v Banskej Bystrici a kde domáca Dukla mohla odohrať po dlhých rokoch zápas. Veľmi som sa tomu tešil a iróniou je, že tiež to bolo proti Slovanu Bratislava, ale bolo to béčko. Dukla vyhrala a teším sa, že, a verím teda, že do tej prvej ligy, kde patrí, sa konečne dostane. O to viac som sa tešil na nedeľu, kedy som si chcel pozrieť, aj som začal pozerať duel dvoch našich najlepších futbalových klubov Spartaku Trnava a Slovana Bratislava a bol som svedkom niečoho, čo asi nemá obdobu nielen možno tu, ale aj široko ďaleko v iných štátoch. Bola to naozaj katastrofa a to, čo sa udialo na štadióne, naozaj nemá obdobu a som z toho nielen ja, ale samozrejme aj moji kolegovia boli, boli veľmi-veľmi sklamaní.
Najhoršie na tom všetkom je asi to, že museli byť toho svedkom aj deti. Nielen pri obrazovkách, ale aj priamo na štadióne, kde videli, ako jednotlivé dva kluby alebo ich fanúšikovia, alebo tiež fanúšikovia alebo možno, alebo inak ich nazvať ako bláznom, bláznami, idiotmi alebo magormi sa ani nedá, kde nám predviedli nechutné divadlo, ktoré naozaj, na ktoré naozaj dlho nezabudneme. Tie deti už na ten futbalový štadión neprídu a dokonca mnohí z nich už ani nebudú chcieť chodiť na tréningy a toto je asi možno najväčší problém, ktorý nastal. Utrpel tu nielen celý slovenský futbal, ale dovolím si povedať, že dostal obrovskú facku celý slovenský šport.
Môžeme teraz sa spytovať, kto zlyhal. Zlyhala organizácia, samozrejme organizátori futbalového zápasu, zlyhala polícia, zlyhali kluby, zlyhali fanúšikovia alebo možno aj niekto iný. Čo bol ten spúšťač toho všetkého, čo sa udialo na futbalovom štadióne? Či to bolo niečo, čo bolo už niekoľko dní predtým, či sa možno dohodli tí fanúšikovské, fanúšikovia jednotlivých tímov. Či bol problém už pri vystupovaní zo stanice a smerom na štadión, či bol problém, že pred začiatkom zápasu už lietali delobuchy na západnú tribúnu a potom, čo sa dialo ďalej, o tom už netreba, myslím si, ani nijakým spôsobom ďalej hovoriť.
Aj na základe toho som inicioval aj so svojimi kolegami mimoriadny parlamentný výbor pre školstvo, vedu, vzdelávanie a šport a som rád, že sme sa dnes stretli a uzniesli sme sa na tom, že budúci utorok o 12. hodine sme si predvolali na tento výbor nielen šéfa Únie ligových klubov, jednotlivých zástupcov klubov Trnavy a Slovana, ale aj zastupujúceho policajného prezidenta a šéfa Slovenského futbalového zväzu. Sme tu na to, ak vieme nejakým spôsobom pomôcť, aby sme tie kroky urobili a myslím, že sme povinní a sme boli povinní urobiť aj takéto nejaké stretnutie.
Ja si myslím, že môžeme urobiť dve veci: zmeniť legislatívu a zvýšiť exemplárne tresty pre takýchto chuligánov. Nie je predsa možné, aby pri takomto rizikovom zápase, o ktorom všetci vedeli, že je naozaj rizikový, bol nedostatočný počet či organizátorov, usporiadateľov, policajtov. Legislatíva, bohužiaľ, hovorí o tom, že v takomto prípade môže polícia zasiahnuť až potom, ako ich na to vyzve organizátor, pod organizátor zápasu. To pri rizikových zápasoch je podľa mňa nemysliteľné a toto je jedna z vecí, ktorú budeme musieť zmeniť, čo, dúfam, chápeme naozaj všetci a má toto oporu aj u ministra. Viem, že pán minister už niektoré kroky po tomto zápase začal robiť, čo sa, čo sa veľmi teším.
Druhá vec je, som za absolútne exemplárne tresty pre tých, ktorí toto vyvolali, pre tých, ktorí vtrhli na trávnik, aby sme dali príklad raz a navždy, že takéto niečo sa už nemôže opakovať. A tu nestačí doživotný zákaz vstupu na ten štadión. Tu musí byť doživotný zákaz vstupu na akýkoľvek štadión, na akékoľvek športové podujatia a možno by to nemalo skončiť ani tým. Mala by tam byť, samozrejme, mal by byť, samozrejme, peňažný trest, mala byť možno trestnoprávna zodpovednosť a ísť naozaj ďalej. Tak ako sa to uskutočnilo niekedy v 80. rokoch v Anglicku. Mnohí si to pamätáte, kedy na zápase Liverpool - Juventus sa stala tiež podobná tragédia a odvtedy je tam pokoj. Futbal berú ako divadlo a naozaj si tam nikto nedovolí niečo podobné, ani ich to nenapadne. Nieže by také niečo urobil.
Chcem sa zastať ale aj všetkých slušných fanúšikov, ktorých je drvivá väčšina. Bohužiaľ, kvôli takýmto 50 bláznom trpia všetci, nielen my, ale aj ostatní kolegovia, fanúšikovia a naozaj neviem, ako vy, ale mne sa napríklad ten naozaj trnavský páči a doteraz som to naozaj obdivoval, ale je to na naše pomery niečo, niečo neuveriteľné. Takže je to veľká škoda, že kvôli pár bláznom musia trpieť teraz všetci.
Na záver by som chcel povedať, že sa už naozaj nikdy nechcem takéhoto niečoho, niečoho dožiť. Verím, že tie deti prinesieme späť na tie štadióny, že ich prinesieme na šport, aj keď teraz dostali veľkú facku. Ak má byť niečo, čomu vieme pomôcť, tak to je už na budúci rok, kde sa aj v Banskej Bystrici a v okolí uskutoční Európsky olympijský festival mládeže alebo inak povedané Mládežnícka olympiáda, kde privítame 50 krajín z celej Európy, kde bude 4-tisíc športovcov. Budú súťažiť v jedenástich športoch a verím, že aj takýmto spôsobom pritiahneme deti späť, takže pritiahneme deti späť k športu a že nebudú mať z neho strach a že budú mať naďalej z neho radosť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.10.2021 o 16:30 hod.

Ing.

Igor Kašper

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video