72. schôdza

14.9.2022 - 11.10.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

22.9.2022 o 15:10 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:55

Natália Milanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. V zmysle hierarchie odpadového hospodárstva ministerstvo životného prostredia podporuje v rámci Operačného programu Kvality životného prostredia a Environmentálneho fondu budovanie zariadení na zhodnocovanie odpadov s dôrazom na biologicky rozložiteľný odpad. Zároveň sa podporuje aj budovanie zariadení na recykláciu tých druhov odpadov, ktorých kapacity nie sú dostatočné. Ministerstvo životného prostredia urobí všetko pre to, aby k tejto hrozbe nedošlo. Práve preto v budúcom programovom období budeme preferovať projekty zamerané na vyššie stupne hierarchie odpadového hospodárstva.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Natália Milanová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:55

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne. Túto otázku nepovažujem celkom za zodpovedanú. Prosím, keby ste odkázali pánovi ministrovi, pretože odpoveď, že urobíme všetko pre to, nie je, nie je riešenie, je to len taká fádnejšia odpoveď. V každom prípade ešte raz ďakujem za vaše odpovede.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 14:55 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:55

Natália Milanová
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 14:55 hod.

Mgr.

Natália Milanová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:55

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekné popoludnie. Ďakujem za slovo. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené kolegyne, kolegovia, opäť sa potvrdzuje, že život býva dobrý režisér, a pred chvíľočkou sa odohralo niečo, čo trocha vzbudilo u mňa taký vnútorný úsmev. Ale je to napokon v poriadku. Škoda len, že tu nie je pán poslanec Kazda, ktorý teda dal tú sériu zaujímavých otázok a jedna z nich sa týkala palivového dreva v národných parkoch. To, čo zaznelo už v odpovedi, ktorú prečítala pani ministerka Milanová, bolo formálne správne, ale chýbal tam obsah, ktorý by vystihoval podstatu problému. A ja musím povedať, že ten problém tu existuje a treba nám ho riešiť.
V tejto sieni zákonnosti v decembri minulého roku sa odohrala taká zaujímavá udalosť, keď sme schválili, keď ste schválili zákon o odčlenení správy národných parkov z ministerstva pôdohospodárstva. Bol som a už naveky zostanem pre tú chvíľu jediným poslancom z tejto stopäťdesiatky, ktorý dlhé mesiace avizoval, že s takýmto postupom nesúhlasí, a vlastne som bol jediný, ktorý hlasoval proti tomuto kroku. Tento krok som považoval a stále považujem za chybný a nesprávny, pretože prehĺbil rozkol, ktorý v našich lesoch panuje pri ich správe medzi obcou ochranárskou a lesníckou. Škodí aj sociálne, ale hlavne škodí lesom a všetkým obyvateľom nášho lesnatého Slovenska.
Nebol som proti tomu kvôli tomu, aby som to negoval, ale kvôli tomu, že som ponúkal riešenie, ktoré bolo podľa mňa a nielen podľa mňa, aj podľa mnohých ochranárov, lesníkov, ale aj politikov lepšie, aby všetky lesy v rámci Slovenska, ich správa prešla pod rezort životného prostredia. A čuduj sa svete, aj keď dlhé mesiace to vypadalo na neúspešné snaženie, deň pred tým pamätným hlasovaním bola situácia, keď takýto spôsob si osvojili viacerí relevantní politici, poslanci, minister a zdalo sa, že na prekvapenie táto myšlienka zvíťazí. Avšak potom sa udialo niečo, čo neviem presne pomenovať, v útrobách tejto zložitej budovy nie s celkom dobrým duchom a k hlasovaniu o tom, aby prešli všetky lesy, nedošlo. Nevadí. To je minulosť a neni predmetom mojej interpelácie na pána ministra Jána Budaja, ministra životného prostredia.
Tá spočíva v dačom úplne jednoduchom a vlastne naväzuje do istej miery na to, čo som spomenul v úvode, na pána poslanca Radovana Kazdu. Totižto v týchto chvíľach, v týchto dňoch nám na dvere klope nielen zima, klepocú tu aj pásy ruských agresorských tankov kdesi a počuť aj škripot kohútikov, ktoré sa tak trocha pritvárajú nad plynom a ropou, a to vzbudzuje oprávnené obavy všeobecne a zvlášť u občanov našich lesnatých oblastí, národných parkov, resp. v ich blízkosti. Občanov, ktorí boli zvyknutí celé roky relatívne bezproblémovo zabezpečovať si potrebné palivové drevo na účely svojho vykurovania práve z týchto lesov. A musím upozorniť na situáciu, ktorú mám reálne zmapovanú, potvrdenú, predstavte si, že v národných parkoch je veľké množstvo palivového dreva vyrobené. Ono je skutočne pripravené na to, aby sa spaľovalo tak ako roky predtým. Lebo, tu urobím maličkú odbočku, palivové dreva sa nevyrába. To nie je produkt, že by lesníci chceli vyrábať palivové drevo. Palivové drevo je vedľajší produkt spracovania stromov z ťažby dreva a je to vlastne tá časť, ktorá sa nedá už inak upotrebiť, je to odpad pri výrobe cennejších sortimentov. A práve tento odpad slúži ako palivo a ono reálne aj vzniklo, lebo pozor, ešte jedna odbočka, v národných parkoch, opakoval som to tu veľakrát a rád to zopakujem aj teraz, sa hospodári. V národných parkoch sa ťaží. V národných parkoch sa hospodári prírode blízkym spôsobom, lebo je to správne a potrebné a tá hospodárska činnosť zabezpečuje kvalitné fungovanie lesov.
Vážení občania alebo aj vážené kolegyne, kolegovia, potrebujeme ešte iný dôkaz o tom, že aký význam majú lesy, ako tohtoročné extrémne päťstoročné sucho? Vody na Slovensku nie sú v maximálnom množstve v riekach a nádržiach, ale štvornásobne väčšie množstvo ako všetky rieky a nádrže na Slovensku predstavujú lesy. A v lesoch sa musí hospodáriť a musí sa hospodáriť prírode blízkym spôsobom a prírode blízkym spôsobom sa hospodári aj v národných parkoch, preto sa tam ťaží – rezervácie sú niečo iné, v rezerváciách nech hospodári matka príroda – a práve preto to palivo vzniká.
No ale teraz si predstavte tých občanov v týchto obciach, chodia okolo palivového dreva, pripravené na predaj, a dozvedia sa od kolegov zo správy národných parkov: nemôžeme vám to predať. Teraz, keď, hovorím, klepú nám na dvere aj tie pásy tankov, aj škripocú tie kohútiky a aj zima je tu. A prečo je to tak? No preto, lebo máme v zákone 326 o lesoch ten paragraf, ktorý pán poslanec Kazda spomínal, § 50 s odsekom 19, ktorým tam bol vsunutý práve pri tom podľa mňa nesprávnom prevode správy, pri tom rozdelení, pri tom ničivom rozdelení aj tej obce, aj lesov, aj ich správy. A ten paragraf naozaj hovorí, drevo, ktoré sa vyťaží v národných parkoch, samozrejme, legálnym a potrebným spôsobom, prírode blízkym spôsobom, sa nepredáva z národných parkov. Ono podľa tohto paragrafu, ktorý tam ministerstvo pôdohospodárstva vsunulo v tejto súvislosti, sa môže predávať len prostredníctvom organizácie štátnych lesov.
Mohli by sme sa zamyslieť nad podstatou, prečo práve takýto zaujímavý spôsob je tam vsunutý, jedni vyrábajú a druhí predávajú, ale budiž, možno by sme vedeli nájsť aj nejaké racionálne argumenty v prospech takéhoto riešenia. A napokon, ako hovorí rímske právo, tvrdý a možno aj zlý zákon, ale zákon, tak ho dodržiavajme. Nuž a tu je práve problém, že v tomto zákone je ešte jedna, v tomto § 50 ods. 19 je ešte jedna vetička, predávajú organizácie lesného hospodárstva, štátne organizácie, na základe zmluvy. A tu je podstata mojej interpelácie na pána ministra Budaja, naozaj v dobrom a pre dobré, nemám záujem hľadať si spôsoby, ako si rypnúť, ja si pána ministra Budaja po mnohých stránkach vážim, aj keď po mnohých stránkach sme nenašli, žiaľbohu, kedysi spoločnú reč, ale holt, zápas slov a myšlienok je v poriadku. A otázka znie, kedy teda tieto zmluvy, ktoré určuje zákon, nesprávny, zlý, ale zákon, a ktoré by odblokovali tú možnosť, aby ľudia nechodili v tých oblastiach popri palivovom dreve, ktoré si chcú kúpiť, a nemôžu, kedy tieto zmluvy budú uzatvorené.
Považujem za správne ich uzatvoriť okamžite, ak by bola možnosť v skrátenom legislatívnom konaní, lebo nemôžeme ľuďom rozprávať "počkajte, my sme sa trocha sekli a ešte dva-tri mesiace a možno to odblokujeme". Oni to palivo už potrebujú, v podhorských oblastiach sa už kúri. Ja viem, že nechceme v žiadnom prípade hovoriť, že palivo je, drevené palivo je palivo budúcnosti, ale viete, že v tejto chvíli povedať tým ľuďom, aby vsadili na iný druh, dokonca mnohokrát ani iný druh tam nemajú k dispozícii, by bolo divné, takže prihováram sa, aby, aj keď viem, že tú interpeláciu mám predložiť zákonným spôsobom písomne, na čo nás aj pán predseda upozornil, ja to tak aj urobím, ale pekne prosím pána ministra Budaja, aby vynaložil všetky svoje možnosti, ktoré má, aj s pánom ministrom Vlčanom a aby tie zmluvy uzatvorili, lebo je nelogické, aby kvôli paragrafom, ktoré tam vsunuli pri prevode národných parkov, dneska sa ľudia mohli na kopy palivového dreva len pozerať a nemohli by si ich kúpiť.
Skončil som. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 14:55 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 15:10

Karel Hirman
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci (zaznievanie gongu), súbežne s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov predkladám na schválenie návrh na skrátené legislatívne konanie o tomto návrhu zákona.
Dôvodom skráteného legislatívneho konania je ohrozenie základných ľudských práv a slobôd a hrozba značných hospodárskych škôd (zaznievanie gongu) v dôsledku súčasnej mimoriadne nepriaznivej situácie na európskom trhu s energetickými komoditami, najmä elektrinou a plynom, ktorá ohrozuje cenovú dostupnosť dodávok elektriny a plynu pre odberateľov.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vzhľadom na vyššie uvedený dôvod si vás dovoľujem požiadať o schválenie skráteného legislatívneho konania k predloženému vládnemu návrhu zákona.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.9.2022 o 15:10 hod.

Karel Hirman

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 1249 z 21. septembra 2022 pridelil výboru pre hospodárske záležitosti návrh zákona, návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (tlač 1197), s tým, že o výsledku prerokovania uvedeného návrhu vlády bude informovať Národnú radu Slovenskej republiky.
Výbor pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na svojej 121. schôdzi dňa 22. septembra 2022. Uznesením č. 340 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky tento návrh schváliť s tým, že prvé, druhé a tretie čítanie sa uskutočnia na 72. schôdzi Národnej rady.
Vážený pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

22.9.2022 o 15:10 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:10

Radovan Kazda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, poviem na začiatok, že nemám zásadné výhrady voči skrátenému legislatívnemu konaniu v tomto prípade, pretože to aj na výbore bolo celkom jasne teda oboznámené alebo objasnené, že áno, v tomto prípade by mohli hroziť vážne hospodárske škody napríklad pre subjekty, ktoré spadajú vlastne pod štát, v prípade teda tých rastúcich cien energií.
Skôr teda by som mal možno otázku na pána ministra, že teraz ten aktuálny trend, čo sa týka jednak cien elektriny, jednak cien plynu, palív a takisto aj zásob plynu, ktoré máme, vzbudzuje také, nazval by som to, že možno relatívne, pomerne optimistické očakávania ohľadom najbližších mesiacov a chcel som možno sa spýtať pána ministra, že teda určite sledujete vývoj cien elektriny a ďalších týchto komodít, že či očakávate, že naozaj nastane takýto krízový variant, pre ktorý by teda bolo potrebné nejak veľmi významne, zásadne zasahovať do trhu a do trhových cien, na čo teda nadväzuje práve to skrátené legislatívne konanie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 15:10 hod.

Ing.

Radovan Kazda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:25

Gábor Grendel
Skontrolovaný text
Pán minister ešte do rozpravy? (Reakcia ministra: "Odpovedať na otázky.")
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 15:25 hod.

Mgr.

Gábor Grendel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 15:25

Karel Hirman
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže ďakujem za otázku. Rozumiem tej otázke, je vecná a je, proste má, je aktuálna.
Ja ešte pred nástupom do funkcie ako analytik, keď som sa verejne vyjadroval, vždycky som povedal, že prognózovať ceny komodít všeobecne a energetických a ropy povedzme zvlášť, je záležitosť, ktorá je skôr o tipovaní alebo o vymýšľaní sa. A potom, keď sa náhodou trafíte, tak ste ako veľký expert, ale to je do značnej miery vec náhody. To máme na to historické skúsenosti, takže vidíme, že častokrát tie predikcie sú dokonca, na to som svojho času čítal veľmi peknú analýzu, ktorá analyzovala predikcie renomovanej inštitúcie ako Medzinárodná energetická agentúra so sídlom v Paríži, a tie analýzy ukázali spätne, že ten, že tá realita od predikcií sa líšila veľmi-veľmi výrazne.
Takže ak sa ma pýtate na túto otázku alebo čo očakávam, trendy posledných dní a týždňov sú skôr lepšie, ako boli. Tie cenové výkyvy extrémne, keď sme mali megawatthodinu za tisíc eur, teraz je tá cena skutočne o stovky eur nižšie. Pri plyne nám tá krivka má tiež klesajúcu tendenciu. Lenže zase včerajšok bol, keď sa práve prijímal na vláde tento návrh zákona, ranná správa o tzv. čiastkovej mobilizácii v Rusku, ktorú vyhlásil prezident Putin. A my vieme, že slová čiastkový a dočasný majú v, vo významovom naplnení Kremľa, jeho, jeho konania historicky úplne iný význam, ako znejú. Tak nám ukazuje, že ten vývoj sa môže veľmi dramaticky v priebehu pár hodín vyostriť a zase zvrátiť a dostaneme sa do situácií nie vlastnou vinou, nie vinou našich štátnych orgánov, vlády, parlamentu, no ale proste vinou týchto externých faktorov do krízovej situácie.
To je, keďže platí tiež staré porekadlo, že šťastie praje pripraveným, tak, a aj ja vo svojej praxi vždycky, keď som nejako sa zamýšľal, modeloval nejakú situáciu, vždycky som bral skôr tie možné krajné varianty a od nich potom skôr odvíjal tie ďalšie scenáre. Ale pokiaľ mám pokryť tú krízovú situáciu, som na ňu pripravený, tak potom sa mi ľahšie pracuje s tým, aby som prijal opatrenia, ktoré, ktoré mi eliminujú tie, už terajšiu. Už terajšia situácia je veľmi vážna hlavne pre podnikateľský sektor, lebo domácnosti do konca roka máme zafixované, ale podnikateľský sektor, verejný sektor už teraz dostáva faktúry, ktoré sú už za hranicou únosnosti. Ale najprv musím vyriešiť tú krízovú krajnú situáciu, aby som potom mohol pripraviť riešenia, čo najrýchlejšie, samozrejme, aj na ten, na tuto priebežný stav. Takže plus si potrebujem vytvoriť aj pozíciu rokovaciu s našimi partnermi v energetickom sektore, odberateľmi na úrovni Bruselu, kde ten, tá diskusia teraz aktívne prebieha, na ktorú sa nieže len pripravujeme, ale aktívne sme v nej aktívne zúčastnení, aby sme našim partnerom v Európskej komisii, v Európskej únii ukázali, v akej situácii Slovensko je. A my sme skutočne v dosť zložitej a výrazne špecifickej situácii vzhľadom na to, že sme doslova križovatka energetických ciest a tokov, ako aj elektriny, tak aj plynu. A všetky pozitíva, ale v tejto situácii zvlášť, samozrejme, všetky negatíva na nás, ako sme postihnutí týmito, týmito vplyvmi.
Takže dôvod, prečo vlastne začínam svoj post z toho, že prijímame tento, tento, túto legislatívnu normu, ktorá je zameraná na vzrastanie krízy a že sa dostaneme do krízovej situácie, vlastne toto sú hlavné dôvody, kontúry plus je to aj vlastne správa pre tie energetické firmy, pre trh odberateľov, že tu máme pripravené, čo je pripravené v prípade krízy, aby sa na to vedeli pripraviť, aby tiež neboli šokovaní a aby sme predišli situácii, ktorú však všetci na Slovensku spoločne poznáme, že častokrát chytáme toho povestného zajačika za chvost. Proste konáme, keď už je veľmi zle. A vtedy proste hekticky robíme veci a vtedy sa robia ale aj chyby. Toto je veľmi vážna norma z toho pohľadu, že je veľmi citlivá, je to veľmi citlivý a jasný zásah do trhových podmienok, zákonných podmienok. Ale súčasne preto tá norma bola cizelovaná, do poslednej chvíle doslova a do písmena na nej pracovali kolektív legislatívcov u mňa na ministerstve hospodárstva, ministerstva financií, u vicepremiéra Holého, do, celú noc pred schvaľovaním na vlády, na vláde, aby sme vychytali aj čo najviac sme eliminovali potom následnú, následné riziko arbitráží pre Slovenskú republiku a podobne.
Takže preto je tento zákon predkladaný teraz. Preto je, žiadam o skrátené legislatívne konanie, pretože potrebujeme mať zabezpečenú istotu legislatívnu na to, aby sme mohli zachovať dodávky energií za každých okolností v našej krajine pre všetkých odberateľov a primárne teda, samozrejme, to sú nemocnice, to sú penzióny dôchodcov, to je, to sú potravinári. Lebo zas bez energií nebudeme mať potraviny. Takže ten dôvod ohrozenia života a zdravia občanov je v tej, v tomto prípade relevantný.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

22.9.2022 o 15:25 hod.

Karel Hirman

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:25

Vladimír Lengvarský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súčasnosti vzhľadom na komunikáciu so zástupcami zdravotníckych pracovníkov a s ohľadom na ich požiadavky existuje vysoké riziko podávania hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov, čím môže dôjsť až ku kolapsu systému poskytovania zdravotnej starostlivosti, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia, pretože nedostatok personálneho obsadenia u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zo všeobecne záväzných právnych predpisov, prípadne k podstatnému zníženiu kvality jej poskytovania.
Vzhľadom na to, že podaním hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd a štátu môžu hroziť značné hospodárske škody, vláda Slovenskej republiky navrhuje Národnej rade Slovenskej republiky, aby sa uzniesla, že vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, prerokuje v skrátenom legislatívnom konaní.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás týmto požiadať o prerokovanie predloženého vládneho návrhu zákona na skrátené legislatívne konanie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

22.9.2022 o 15:25 hod.

brig. gen. MUDr. MPH

Vladimír Lengvarský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video