75. schôdza

19.10.2022 - 10.11.2022
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

25.10.2022 o 11:40 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:25

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Ja som veľmi príjemne prekvapený, že aj z vašej strany prišla podpora automatického vstupu teda prvopoistencov do II. piliera. A ešte raz chcem oceniť faktickú diskusiu, ktorú o dôchodkových zákonoch vediete. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2022 o 11:25 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:25

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda.
Vážené dámy a páni, chcel by som oceniť nielen korektnú diskusiu teraz v rozprave k tomuto návrhu, ale aj tú diskusiu predtým. A chcel by som poprosiť kolegov z ministerstva práce, teda kolegyniam, pani riaditeľke Polakovičovej Kolesárovej a pani riaditeľke Fujdovej, ktorí dlhé mesiace, viac ako rok, tento, túto novelu pripravovali, za to, že tomu naozaj venovali veľmi adekvátnu pozornosť s tým, že poskytovali svoje konzultácie všetkým kolegom poslancom, poslankyniam, ktoré uznali za vhodné, že chcú jednoducho sa k tomuto vyjadriť. Považujem to za profesionálny prístup ľudí, ktorí pracujú pre štát a snažia sa o nájdenie najlepšieho riešenia.
Ak tomu správne rozumiem, teda aj pán spravodajca potvrdil, že v tom veľkom pozmeňováku, keď to nazvem, sú zakomponované všetky tie veci, na ktorých sme sa dohodli pred dvanástimi dňami na tom veľkom stretnutí. Pochopil som to správne? Okej. Dobre. To znamená, pán poslanec Beluský tam bol tiež. Beriem to tak, že toto asi sme pripravili najlepšie ako sme vedeli, v čo najširšej zhode úplne celého politického spektra.
Druhá vec je, že teda po tom budete mať pri hlasovaní dva návrhy poslancov, pána poslanca Cmoreja a pána poslanca Kremského, o tom, ako umožniť zachovanie toho jednorazového výberu. Zjednodušene to tak volám. Nemusí to byť jednorazový výber, ako povedal pán poslanec Kremský, môže to byť v trandžiach v tom jeho návrhu. Čiže z týchto dvoch pozmeňujúcich návrhov ja uprednostňujem ten pozmeňujúci návrh pána poslanca Kremského.
Čiže ešte raz ďakujem za korektnú debatu a verím, že tým pádom bude môcť veľká väčšina tohto pléna túto novelu II. piliera podporiť. (Reakcia z pléna.) Osobitné hlasovanie? Aha, to je kvôli, áno, áno, že prečo? Okej. Hlasovanie bude vo štvrtok, ak som správne pochopil. A tá vec na osobitné hlasovanie je preto, lebo nevieme, že, vychádzame z toho, že je schválená tá novela I. piliera. Ale ak ju pani prezidentka nepodpíše, tak nemôžme vychádzať z toho, že tá novela je schválená. Čiže kvôli tomuto tam je, aby sme to vedeli upraviť. Dívam sa na kolegyne, je to tak, že. Dobre. Čiže správne som. Aj na pána kolegu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:25 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:25

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobre. Čiže... vážený pán predsedajúci, ctené kolegyne, kolegovia, začneme teda tlačou 1149 a 1143. Tak ako som uviedla v prvom čítaní a následne aj na výboroch, táto novela zákona o službách zamestnanosti má za cieľ uprednostniť v rámci náhradného plnenia využívanie služieb. Pretože sme presvedčení, že aj ľudia so zdravotným postihnutím čoraz viac dokážu nielen pracovať teda v rôznych chránených dielňach a vyrábať nejaké produkty, ale takisto poskytovať aj služby. Čiže chceme uprednostniť cez koeficient započítavania tohto náhradného plnenia využívanie služieb.
Tuto ešte uvediem, aby teda do kontextu aj tí, ktorí nepoznajú tieto povinnosti, ktoré vyplývajú zamestnávateľom, ktorí majú teda viac ako 20 zamestnancov, tam je tá povinnosť zamestnávať nejaké percento ľudí so zdravotným postihnutím. Pokiaľ tak nerobia, tak nastupuje buď zaplatenie pokuty, alebo teda využívanie tohto náhradného plnenia. Aj po diskusii s ministerstvom práce, sociálnych vecí sme pripravili jeden pozmeňujúci návrh, ktorý prednesie kolegyňa Lucka Drábiková, ktorý má za cieľ aj aby keď napríklad nejaký zamestnávateľ bude využívať kombináciu toho náhradného plnenia služby a tovary, aby si viedol evidenciu vlastne čo od koho zobral, aby bolo možné následne vyhodnotiť tie koeficienty. Takže to odôvodní aj, aj predstaví pani poslankyňa Drábiková. Toľko za mňa zatiaľ v úvodnom slove. Ďakujem.
A teraz prejdem k tej druhej tlači, keďže máme spojenú rozpravu. A to sa týka toho, aby chránené dielne prestali byť vnímané ako priestor, ktorý je uzavretý, kde tí ľudia musia počas pracovanej doby celý čas sedieť alebo teda na chránenom pracovisku. Pretože ako som aj uviedla pri predchádzajúcej novele, čoraz viac ľudí so zdravotným postihnutím je schopných vyjsť do terénu a poskytovať aj nejaké služby, či už nejaké poradenstvo v oblasti sociálnej alebo aj napríklad účtovníctva a tak ďalej. To znamená, že aby s čistým svedomím mohli opustiť túto chránenú dielňu, tie štyri steny, mohli pracovať z externého prostredia alebo teda v externom prostrední, tak sa navrhuje úprava novely tohto zákona.
Tu tiež došlo ku kompromisu s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny, za čo chcem veľmi pekne poďakovať pánovi ministrovi Krajniakovi, ktorý sa tiež do toho vložil, kde teda budeme aj prijímať alebo prednesieme spolu s kolegyňou Drábikovou pozmeňujúci návrh, aby sa vlastne zadefinovalo, že vlastne takáto externá práca alebo práca z domu bola možno, bolo možné ju vykonávať počas 10 pracovných dní za mesiac. To znamená, že človek, áno, bude aj prítomný v tej chránenej dielni, ale keď bude mať svoje povinnosti pracovné, pokiaľ teda charakter práce a zdravotný stav to bude umožňovať, aby tak mohol konať aj teda v tom externom prostredí a takisto, aby mohol pracovať z domu.
Takže toľko na úvod. Skončila som. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:25 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:25

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1143).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1589 z 21. septembra 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 1143, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy nevyplývajú žiadne pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona schváliť. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 234 z 18. októbra 2022.
Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Keďže je zlúčená rozprava, tak prečítam aj druhý. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1149).
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1591 z 21. septembra 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 1149, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú štyri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 4 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 235 z 18. októbra 2022.
Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa hneď hlásim.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:25 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:25

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Takže, ďakujem za slovo. Tak ako už Janka Žitňanská spomenula, prečítam teraz dva pozmeňujúce návrhy. Ten prvý sa vlastne týka úpravy zákazky na započítavanie jedného občana so zdravotným postihnutím v rámci jedného ustanovenia v záujme zabezpečenia prehľadnosti právnej úpravy. Zároveň pre zachovanie právnej istoty a eliminácie aplikačných nejasností sa navrhuje doplniť ustanovenie, ktoré upraví prípady tzv. kombinovaných zákaziek. Navrhuje sa, aby v prípade zákazky, v rámci ktorej dochádza k odobratiu tovaru, ako aj k prijatiu služby, zamestnávateľ preukázal, aká časť sumy zákazky prislúcha tovaru a aká časť prislúcha službe. V prípade, že tak neurobí, navrhuje sa zavedenie fikcie, že ide o zákazku na odobratie tovaru. To je také odôvodnenie k tomu prvému pozmeňujúcemu návrhu.
A k druhému, ide vlastne o to, aby občan so zdravotným postihnutím, ktorý je zamestnaný v chránenej dielne alebo na chránenom pracovisku, mohol vykonávať túto prácu v prípade, že jeho zdravotný stav to dovoľuje a druh tej práce, ten charakter tej práce to umožňuje, aby mohol túto prácu istý čas vykonávať aj mimo chránenej dielne, či už prostredníctvom home office alebo v teréne. Takže teraz by som pristúpila k prečítaniu týchto pozmeňujúcich návrhov.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej a Lucie Drábikovej k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1149.
1. V čl. I body 1 a 2 znejú:
„1. V § 64 odsek 5 znie:
„(5) Pri zákazke na odobratie tovaru výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je 0,8-násobok celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní povinnosť podľa § 63 ods. 1 písm. d) zadaním zákazky. Pri zákazke na prijatie služby, výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je 0,7-násobok celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní povinnosť podľa § 63 ods. 1 písm. d) zadaním zákazky. Výsledná suma vypočítaná podľa prvej vety alebo podľa druhej vety sa zaokrúhľuje na celé eurá nadol."
2. V § 64 ods. 7 sa na konci pripája táto veta: ,,Ak súčasťou jednej zákazky je odobratie tovaru aj prijatie služby, zamestnávateľ je povinný preukázať samostatne výšku časti zákazky na odobratie tovaru a výšku časti zákazky na prijatie služby; ak to zamestnávateľ nepreukáže, celá zákazka sa považuje za zákazku na odobratie tovaru."."
To bol prvý pozmeňujúci návrh. Prečítam druhý pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Slovenske, Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej a Lucie Drábikovej k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1143.
V čl. I body 1 a 2 znejú:
„1. V § 55 ods. 1 prvej vete sa za slovo „vrátane" vkladajú slová „rozvrhnutia pracovného času a".
2. V § 55 ods. 1 sa za tretiu vetu vkladá nová štvrtá veta, ktorá znie: „Občan so zdravotným postihnutím, ktorý je zamestnaný v chránenej dielni alebo na chránenom pracovisku, môže počas najviac desiatich dní v kalendárnom mesiaci vykonávať prácu aj mimo chránenej dielne alebo mimo chráneného pracoviska, ak vykonávanie práce mimo chránenej dielne alebo mimo chráneného pracoviska umožňuje dohodnutý druh práce."."
V nadväznosti na pozmeňujúci návrh sa primerane upraví názov zákona a úvodná veta v čl. I.
Ďakujem. (Navrhovateľka ukazuje papier a vysvetľuje rečníčke. Rečníčka odpovedá: „Celý? Uhm, dobre.")
Tak som bola upozornená. Tak ešte raz prečítam ten prvý pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej a Lucie Drábikovej k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 1149.
1. V čl. I body 1 a 2 znejú:
„1. V § 64 odsek 5 znie:
„(5) Pri zákazke na odobratie tovaru výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je 0,8-násobok celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní povinnosť podľa § 63 ods. 1 písm. d) zadaním zákazky. Pri zákazke na prijatie služby výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je 0,7-násobok celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý a tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ plní povinnosť podľa § 63 ods. 1 písm. d) zadaním zákazky. Výsledná suma vypočítaná podľa prvej vety alebo podľa druhej vety sa zaokrúhľuje na celé eurá nadol."
2. V § 64 ods. 7 sa na konci pripája táto veta: ,,Ak súčasťou jednej zákazky je odobratie tovaru aj prijatie služby, zamestnávateľ je povinný preukázať samostatne výšku časti zákazky na odobratie tovaru a výšku časti zákazky na prijatie služby; ak to zamestnávateľ nepreukáže, celá zákazka sa považuje za zákazku na odobratie tovaru."."
2. V čl. I sa vypúšťajú body 3 a 4.
To je koniec. Ďakujem. Sa ospravedlňujem, som to musela ešte raz prečítať.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:25 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:40

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda.
Vážená pani navrhovateľka, vážená pani spravodajkyňa, dámy a páni, chcel by som vyjadriť podporu jednak k prijatiu dvoch týchto návrhov, o ktorých teraz diskutujeme, a aj podporu pozmeňujúcim návrhom, ktoré boli v rozprave predložené. Oceňujem, že pani navrhovateľka aj pani spravodajkyňa boli ochotné debatovať s kolegami z ministerstva, aby sme upresnili tie návrhy tak, aby boli čo najľahšie vykonateľné. Čiže chcel by som vás požiadať, aby ste aj pozmeňujúcim návrhom, aj týmto návrhom zákona vyjadrili v rozprave, pardon, pri hlasovaní svoju podporu. Rovnako vás chcem poprosiť, keďže ideme podobným spôsobom ešte upravovať, vylepšovať ďalší návrh pani poslankyne Žitňanskej, ale na to potrebujeme teraz z technického hľadiska rozdeliť rozpravu o budúcich dvoch bodoch teraz, o ktorých máte na každý zvlášť, tak som vás len chcel poprosiť, aby ste vyjadrili tomu súhlas, aby to bolo možné.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:40 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:40

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, ctené kolegyne, kolegovia, v prvom rade sa vám chcem poďakovať za to, že sme mohli rozdeliť túto rozpravu, pretože ešte stále teda pracujeme na pozmeňujúcom návrhu k tomu, čo som avizovala, že by sme chceli zmeniť, aby sa nekrátil príspevok na opatrovanie tým, ktorí poberajú niektorú z dôchodcovských dávok. A teda dovoľte, aby som uviedla tlač 1150. Týka sa tiež zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia.
Ako som uviedla aj v prvom čítaní a následne na výboroch, táto zmena alebo tento návrh vychádza zdola. To znamená, že bol vypracovaný na základe podnetov od ľudí, ktorých sa to priamo týka. A týka sa to jednej veci. Keď napríklad je človek umiestnený v zariadení sociálnych služieb a chcel by sa osamostatniť, chcel by odísť a žiť samostatne, ale potrebuje osobnú asistenciu, tak dnes zákon hovorí, že najskôr musí opustiť brány zariadenia a potom sa môže nechať posúdiť na osobnú asistenciu. Všetci veľmi dobre vieme, že ten proces, tie lehoty na posúdenie sú naozaj dlhé. Áno, je to tak. Zo zákona proste tri mesiace je tam čas na to, aby sa vykonal ten posudok. Žiaľ, niekedy ten čas sa aj predlžuje.
To znamená, že v praxi potom títo ľudia, ktorí sa osamostatnili, ale ktorí potrebujú nejakú pomoc, sú odkázaní na to, aby si to platili sami alebo aby im niekto pomáhal. Čiže chceme trošku zmeniť tú filozofiu a uľahčiť ľuďom život. To znamená, že by sa mohli nechať posúdiť ešte počas pobytu v zariadení a až následne, keď opustia a nechajú sa posúdiť, to znamená, že budú vedieť, keď budú odchádzať zo zariadenia, či teda majú nárok a v akom rozsahu na peňažný príspevok na osobnú asistenciu.
Opäť sa chcem veľmi pekne poďakovať ministrovi Krajniakovi za ústretovosť, pretože, áno, roky to platilo, že to vždy bolo takto, že bolo najskôr treba ukončiť jedno a potom sa nechať posúdiť a začať čerpať druhé. Čiže meníme túto filozofiu na to, aby sme vyšli ľuďom v ústrety. Čiže ak prejde táto novela zákona, tak bude možné sa nechať posúdiť ešte počas poberania služby, sociálnej služby a až po opustení, samozrejme, toho zariadenia, človek, ak mu bude priznaná, priznaný peňažný príspevok na osobnú asistenciu, tak ju začne poberať. Cez pozmeňujúci návrh, ktorý vám v rozprave prednesiem, ale aj upresňujeme to, aby naozaj to bolo všetko tak, ako má byť, že sa bude vykonávať po šiestich mesiacoch kontrola, odkedy sa ten človek osamostatní. A takisto bude predkladať čestné vyhlásenie, aby bolo jasné, že je ten zámer opustiť zariadenie sociálnych služieb a žiť samostatne.
Čiže toto je obsahom toho pozmeňujúceho návrhu. Ja ho uvediem potom aj v rozprave. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

25.10.2022 o 11:40 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:40

Lucia Drábiková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vykonanie, na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov, tlač 1150.
Národná rada Slovenskej republiky (rečníčka si odkašlala), pardon, uznesením č. 1593 z 21. septembra 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 1150, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú štyri pozmeňujúce a doplňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť. Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 až 4 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky (rečníčka si odkašlala), pardon, v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci (rečníčka si odkašlala) č. 233 (rečníčka si odkašlala), ja sa ospravedlňujem, v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 233 z 18. októbra 2022.
Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady.
Pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

25.10.2022 o 11:40 hod.

Mgr. PhD.

Lucia Drábiková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:55

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Tak ako som úvodnom slove avizovala, by som chcela teraz predniesť pozmeňujúci návrh, ktorý dávame aj spolu s pani poslankyňou Drábikovou. Obsah toho pozmeňujúceho návrhu som už načrtla. Ide o to, aby sa vykonala po šiestich mesiacoch kontrola. Respektíve znovuposúdenie od ukončenia, teda poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej službe, aby bolo zrejmé, že či ten rozsah postačuje, a takisto sa zavádza povinnosť k žiadosti žiadateľa doplniť túto žiadosť o čestné prehlásenie deklarujúce zámer ukončiť v priebehu pol roka poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby.
Peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa navrhuje priznať od kalendárneho mesiaca, v ktorom sa má podľa čestného vyhlásenia uskutočniť poskytovanie celoročnej pobytovej služby. Respektíve od reálneho skončenia, ak sa tak stane už v čase pred vydaním rozhodnutia o priznaní, pričom začiatok výplaty príspevku sa viaže na moment ukončenia poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby. V tejto súvislosti sa navrhuje zaviesť povinnosť pre fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, aby úradu práce, sociálnych veci a rodiny predložila doklad o tom, kedy bolo ukončené poskytovanie uvedenej sociálnej služby.
V prípade, ak nedôjde k ukončeniu poskytovania sociálnej služby, napríklad sa fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím rozhodne zotrvať v zariadení, tak úrad práce rozhodne o odňatí peňažného príspevku na osobnú asistenciu. Je to len poistka kvôli tomu, aby naozaj sa nestalo, že bude súbeh poskytovania.
Čiže dovoľte, teraz prečítam ten pozmeňujúci návrh poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej, Lucie Drábikovej k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkov na kompenzáciu ťažko zdravotného postihnutia v znení neskorších predpisov (tlač 1150).
1. V čl. I bode 1 úvodná veta znie: „V § 21 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:"
2. V čl. I body 2 a 3 znejú:
„2. V § 21 ods. 6 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Ak bol rozsah osobnej asistencie určený na základe žiadosti fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej súčasťou bolo čestné vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu, opätovné posúdenie sa prvý raz vykoná po šiestich mesiacoch od ukončenia poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby."."
3. V § 21 ods. 6 v tretej vete sa slová „lehoty uvedenej v prvej" nahrádzajú slovami „lehôt uvedených v prvej vete a druhej".
3. Čl. I sa dopĺňa bodmi 4 až 8, ktoré znejú:
„4. V § 22 ods. 8 sa na konci pripája táto veta: „Ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím podá žiadosť o poskytnutie peňažného príspevku na osobnú asistenciu, ktorej súčasťou je čestné vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu, peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa prizná najskôr od kalendárneho mesiaca, v ktorom sa
a) podľa čestného vyhlásenia má ukončiť poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby,
b) ukončilo poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby, ak sa poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby ukončilo pred dátumom ukončenia uvedeným v čestnom vyhlásení."
5. V § 23 ods. 4 sa písmeno b) dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. Ukončenia poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby uvedenej v čestnom vyhlásení podľa § 55 ods. 4 písm. b) piatom bode, predložiť doklad o ukončení poskytovania tejto služby.''
6. V § 43 ods. 2 sa na konci pripája táto veta : ,,Peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa vypláca najskôr od kalendárneho mesiaca, v ktorom sa ukončilo poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby uvedenej v čestnom vyhlásení podľa § 55 ods. 4 písm. b) piatom bode, a ak bol peňažný príspevok na osobnú asistenciu priznaný na základe žiadosti, ktorej súčasťou bolo čestné vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu."
7. V § 45 ods. 2 sa na konci pripája táto veta : „Peňažný príspevok na osobnú asistenciu sa odníme aj vtedy, ak bol peňažný príspevok na osobnú asistenciu priznaný na základe žiadosti, ktorej súčasťou bolo čestné vyhlásenie podľa § 55 ods. 4 písm. b) piateho bodu a po
a) fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nesplní povinnosť podľa § 23 ods. 4 písmeno b) tretieho bodu alebo
b) poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby uvedenej v čestnom vyhlásení podľa § 55 ods. 4 písm. b) piatom bode sa neukončí do šiestich mesiacov od podania žiadosti o priznanie peňažného príspevku na osobnú asistenciu."
8. V § 55 ods. 4 sa písmeno b) dopĺňa piatym bodom, ktorý znie:
„5. Čestné vyhlásenie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, že poskytovanie celoročnej pobytovej sociálnej služby, ktorej je prijímateľom, sa ukončí najneskôr do šiestich mesiacov od podania žiadosti o priznanie peňažného príspevku na osobnú asistenciu."
V súvislosti s predloženým pozmeňujúcim návrhom navrhujem, aby sa o bodoch 2, 3 a 4 spoločnej správy hlasovalo samostatne.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2022 o 11:55 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
75. schôdza NR SR - 4.deň - B. popoludní
 

13:55

Vladimír Lengvarský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážení páni, dámy tu nevidím, vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, návrhom zákona sa do právneho poriadku Slovenskej republiky transponujú požiadavky smernice Európskeho parlamentu a Rady o kvalite vody účinnej na ľudskú spotrebu, čo znamená, že sa menia požiadavky na prístup k pitnej vode a orgánom štátnej správy sa podľa ich pôsobnosti dopĺňajú kompetencie a povinnosti, ktorých cieľom je chrániť zdravie spotrebiteľov pred rizikami z používania pitnej vody s nevyhovujúcou kvalitou, odstraňujú sa nedostatky, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe orgánov verejného zdravia, a dopĺňajú sa požiadavky na teplú vodu.
Ďalšími zmenami sa aplikujú nové požiadavky vyplývajúce z európskej legislatívy, ktorých cieľom je obmedziť používanie izokyanátov v priemyselných a profesionálnych aplikáciách a uložiť požiadavku na absolvovanie odbornej prípravy na exponovaných pracoviskách v pravidelných päťročných intervaloch.
V súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 79 z 2. februára 2022 sa ruší povinnosť prevádzkovateľa zariadenia spoločného stravovania vypracovať a predložiť prevádzkový poriadok regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. Precizuje sa definícia zariadení spoločného stravovania a upravujú sa ďalšie povinnosti.
Vážený pán predsedajúci, vážení páni poslanci, verím, že predložený návrh zákona podporíte. Ďakujem.
Skryt prepis

25.10.2022 o 13:55 hod.

brig. gen. MUDr. MPH

Vladimír Lengvarský

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video