83. schôdza

1.2.2023 - 17.2.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:33 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:10

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Ja sa takisto, samozrejme, podrobnejšie vyjadrím v rozprave, ale aspoň jednu vec ku kolegovi Gyimesimu.
Áno, pani prezidentka nepodpísala, vrátila nám sem zákon, ale treba jasne povedať, z tých článkov, ktoré tam boli, rozporovala jeden, to bol článok v podstate jedna, to bola tá daň z rúry.
Tú ale, tú zasa padlo, že SaS nie, daň z rúry je riešenie OĽANO a toto napadla pani prezidentka dokonca až tak, že navrhuje tento článok vyradiť. Tie ostatné proste body, proti nim žiadne výhrady nemala. Ale áno, aj teraz hneď uvediem, že čo sa týka tých registračných poplatkoch aj hľadáme, aj budeme hľadať s kolegom Kremským nastavenie zmysluplné aj pre tie staršie vozidlá.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:10 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:11

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, som rád, že sa prišlo s týmto návrhom zákona, aby sa poplatok výrazne znížil, ak neprichádza k zmene evidenčného čísla. Ale ja by som tiež možno prizvukoval, aby sme si k tomuto problému sadli už komplexnejšie, pretože riešiť to len takýmto návrhom je dosť málo.
Ja by som možno aj tak chcel otvoriť tému, ako je to v iných európskych štátoch. Napríklad v Nemecku je jednotný poplatok za evidenciu 16 euro a 50 centov. Odhlásenie tam majú zadarmo. Majú len tuším dva úkony, a to je zaevidovanie a vyradenie a značky si môžu tiež nechať. Takže odhlášky tiež by som nechal tak, ako to majú v Nemecku.
A čo sa týka záverom, tak hovorím, že je veľmi dobré, keď sa prišlo po schválení tej právnej úpravy, čo sme tuná riešili v decembri s týmto návrhom zákona, pretože v tých regiónoch jednotlivých, kde si ľudia nemôžu dovoliť kúpiť drahšie auto, je to pre nich fatálne, likvidačné.
Takže ja by som fakt spravil možno aj takú komparáciu s inými štátmi, ako som hovoril s Nemeckom a už to riešiť jednotným finálnym návrhom a neotvárať to donekonečna nejakými prílepkami, pozmeňovákmi. Lebo jednoducho ľuďom to nepomôže. Spravme to tak, aby to jednoducho na konci dňa vo finálnom, vo finálnej verzii ľuďom pomohlo čo najviac.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:11 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:12

György Gyimesi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja som rád, že aj kolega Svrček, aj kolega Kotleba, aj pán kolega Viskupič hovoríme o tom istom. Ľuďom treba pomôcť. Áno, netreba to urobiť prvoplánovo, treba si na to sadnúť. Ja, ja verím, že tento zákon prejde naprieč parlamentom a prosím, fakt nepenalizujme ľudí za to, že sú chudobní a že si musia kúpiť to auto v zahraničí, kde je lacnejšie.
Poďme, my dnes máme už aj zákon, že tie značky už sa nebudú viazať na okres. Tak nech si toto auto nechá tú istú značku a nebude musieť platiť ten človek dvakrát, trikrát ten istý poplatok. Fajn, poďme to všetci riešiť.
A poslednú vec, ktorú by som chcel na margo kolegu Viskupiča, že pani prezidentka vrátila akurát tú daň z rúry. No, samozrejme, že ju vrátila, pretože všetci dobre vieme, že pani prezidentka nikdy nebola na strane ľudí a občanov tejto krajiny, ale bola na strane strašne bohatých a možno nejakých iných záujmov. Takže toto nás absolútne neprekvapilo.
A vysporiadame sa s tým celkom určite.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:12 hod.

PhDr. PhD.

György Gyimesi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:14

Peter Kremský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
Ja som len chcel zareagovať na pána poslanca Kotlebu, len aby sme si urobili jasno. Aby sme tu sa nedostali do zmetku. Poplatok za vydanie evidenčného čísla a registračný poplatok sú dve rozličné veci. Tridsaťtri eur sa platí vždy za vydanie nového evidenčného čísla a k tomu ešte platíte registračný poplatok podľa výkonu vozidla a podľa tej kategórie podľa veku. Čiže bavíme sa teraz o tej druhej veci. Samozrejme, keď sa evidenčné číslo nové nevydáva, tak sa žiadny poplatok zaň neplatí. Keď si ho teda ten človek nechá. Čiže hovoríme len o tom registračnom poplatku. To sú dve odlišné veci.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.2.2023 o 18:14 hod.

Mgr.

Peter Kremský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:14

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Začnem tým, že áno, poplatky, poplatky sme teda riešili relatívne hodne narýchlo počas teda schvaľovania rozpočtu ako, ako teda takú veľkú dohodu. Ja poviem vlastne, čo z toho sa podarilo a poviem aj to, čoho, čo ešte musíme upraviť. Lebo proste vyskočilo to tam. Čiže z tohto pohľadu je tá prvá vec, že, samozrejme, už keď sme videli, že Peťo Kremský teda dal tento návrh zákona, tak nebudeme robiť proste konkurenčný náš. Takže sme sa dohodli, že, samozrejme, na tomto návrhu budeme hľadať to zmysluplné riešenie a myslím, že o ktorom tu všetci spoločne hovoríme.
Zároveň možno zareagujem, nebol som tu na úvodnom slove, možno sa trošku budem opakovať, to sa ospravedlňujem. Každopádne možno, možno pánovi Svrčekovi Milošovi, áno, sedíme na tom, či už ministerstvo financií, ministerstvo dopravy, ministerstvo vnútra a, samozrejme, hľadáme riešenie, ktoré vyrieši vlastne teda špeciálne hlavne teda tie staršie vozidlá, aby tam tie nárasty boli znesiteľné. A teda aj ďalšie detaily, ktoré proste sa tam ešte dolaďujú, aby napríklad už keď to robíme, sme sa pozreli na vec širšie. A tak ako aj hovoríš, že napríklad doteraz bolo, ja neviem, asi 3 000 kombinácií tých rôznych poplatkov a rôznych proste vozidiel a rôznej zľavy, čo, samozrejme, potom komplikuje aj tie kiosky aj, aj vôbec všetko. Takže napríklad pozeráme už aj na to, aby to riešenie momentálne sme v stave, že ich bude asi trikrát menej. Hej? Čiže vlastne z 3 000 rôznych kombinácií sa dostávame povedzme už pod 1 000. Takže to sú proste takéto veci, že áno, riešime to.
Ale skúsim sa teda, myslím, že času mám relatívne dosť. Vôbec akože pozrieť tak širšie na celý ten príbeh registračných poplatkov. Doteraz, v podstate to, čo sme prijali, je paradigmatická zmena. A teraz prečo.
Doterajšie riešenie, ktoré, ak si pamätáme, tak zavádzal ešte minister financií Kažimír. Dávno, dávno v podstate na dvakrát. Ale tá drakonická tabuľka, ktorá teraz ukázala svoje pazúry, tých 3 900 v tom najhoršom, to nie je, že tam sme zaviedli či už ja mojím pozmeňovákom, alebo my ako aktuálne plénum, ktoré to schválilo. Nie, tá tabuľka tam stále bola. Len v tej rýchlosti aj v tej dohode proste nebola tá dohoda s MF, aby sa to proste rýchlo upravilo. Preto tam je tá účinnosť od 1. 4., aby sme teda vlastne to našli. Čiže toto si treba uvedomiť.
A teda to doterajšie riešenie bola forma majetkovej dane. Keď sa vlastne vysoký, ale teda tak veľ pri niektorých tých vozidlách veľmi vysoký registračný poplatok postupne znižoval s vekom vozidla. A teda pri starších vozidlách bol ten poplatok najmenší. No toto sa dá pozerať akože z jedného pohľadu. Áno, zlacňuje to staré vozidlá, zároveň to zasa trestá tých, ktorí chcú teda novšie vozidlo, ktoré ale zasa je ekologickejšie, bezpečnejšie pre seba, pre okolie. Takže celý tento formát vlastne, ktorý teda zdražoval obstaranie nových vozidiel, majú len dve krajiny Európskej únie. Slovensko a Malta. Čiže už tým je povedané, že ten doterajší systém jednoducho nebol dobrý a trebalo ho zmeniť. To, to je, to je fakt.
No tento spôsob výrazne preferuje alebo preferoval dovoz a používanie starších alebo starých vozidiel, čo má, samozrejme, negatívne dopady, či už na životné prostredie, na, na starnutie vozového parku. Ale čo je možno ešte aj najdôležitejšie na samotnú bezpečnosť. Akože keď si pozrieme akékoľvek video, ako dopadá vozidlo, ktoré má 15-20 rokov pri crash testoch a ako dopadajú tie nové vozidlá. Takže aj toto je ako zmysel, ktorý proste je, že pomknúť ľudí, aby si proste kupovali novšie vozidlá.
Na a teda zároveň, samozrejme, tie ekologické dopady, tie tiež bolo treba zaviesť. A teraz prečo.
Samozrejme, teda ochrana prírody a to, že máme jednu planétu, a to, že automobilová doprava je teda jedným z veľkým znečisťovateľov, to je fakt. No a zároveň, samozrejme, Európska únia nás tlačila a tlačí do ekologických riešení, ktoré vlastne do prevádzky motorových vozidiel zavedú nejakú formu ekologickej dane. Sú krajiny proste ktoré ju, samozrejme, majú. Je ich dnes už väčšina a tie, tie dane môžu byť takými tromi základnými spôsobmi. Aj tak je to akoby vykazované v Európe, že tie poplatky ekologické sa môžu viazať na tú samotný proces registrácie vozidiel alebo môže byť zdaňované vlastníctvo vozidiel. Alebo teda povedzme majú ešte krajiny, ktoré to riešia pre komerčné vozidlá, to znamená pre firemné vozidlá a tak.
No a teda my ako strana SaS sme vždy proti zvyšovanie daní, zvyšovaniu daní. Videli sme to aj pri predchádzajúcom bode, vidíme to aj tuná. Pravda je ale taká, že nevyhneme sa nejakej forme ekologickej dane. Proste jednoducho Únia nás do nej tlačí, aj nás do nej akoby dotlačí. No, ale keď už teda musíme, tak proste tu, tuto sme urobili vlastne to také to naše klasické saskárske riešenie, že keď už nejaká daň, nejaký poplatok musí byť, tak ho zaveďme tak, aby sme iný zrušili. A ideálne, aby to ale znamenalo, že vo finále ľudia zaplatia menej.
Takže táto forma má za cieľ a pri asi 90 % vozidiel sa to podarilo, ale pri tých 10 ešte nie, aby, aby jednoducho to znížilo daňové zaťaženie alebo poplatkové zaťaženie občanov a firiem. No a, samozrejme, dane alebo poplatky by tiež mali akoby motivovať k nejakému efektívnejšiemu správaniu. To, čo Kažimír onehda nastavil alebo pán Kažimír onehda nadstavil, bolo vlastne to, že no tak ten bohatší má teda asi veľa peňazí, tak sa dá z neho najviac peňazí zodrať. Hej? To bol jediné, k čomu ten poplatok akoby motivoval. No teraz ten poplatok vlastne motivuje k tomu, aby človek, ak má tú možnosť, si kúpil čo najnovšie, najekologickejšie vozidlo, pretože ten poplatok bude nižší. A potom ale, samozrejme, tá tabuľka aj, aj v tom robí, že čím nižší výkon, tým tiež je ten poplatok nižší. Čiže to je akoby ďalšia forma motivácie. No to je to á.
Ale to bé je, čo by hrozilo a čo vlastne, samozrejme, asi takmer všetky tie, tie pôvodné západné krajiny majú, a to je forma ekologickej cirkulačnej dane. To znamená, že sa vlastne zdaňuje to, že vozidlo máte, tiež to, ako rieši sa, že čím menej ekologické, tým viac. Ale zdaňuje sa vlastníctvo a každoročne. Kdežto teda zmena pri registračných poplatkoch je len vtedy, keď auto kupujete. To znamená, ak máte vozidlo, vozidlo a budete ho mať ďalších desať rokov nezaplatíte nič a vlastne kupujete ho alebo teda platíte ho jednorazovo. To znamená, aj keď si vozidlo človek kúpi a bude ho mať 10 rokov, tak to zaplatí vlastne ten poplatok len raz.
Takže toto si musíme uvedomiť, že tá cirkulačná daň ako ďalšia možnosť, do ktorej by sme vedeli byť tlačení, by zaťažila všetkých a natrvalo. Kdežto my, keď sa nám podarí zaviesť tento ekologický aspekt do prihlasovania, tak jednoducho mám háčik, že máme ekologi... ekologizáciu prevádzky vozidiel za sebou. A tým pádom nemusíme zavádzať túto cirkulačnú daň, ktorá ešte raz, tá by zaťažila každého vlastníka vozidla a každoročne. Skutočne takto to majú.
Keď si zoberieme najviac zaplatí v Belgicku každý vlastník vozidla 2 800 euro ročne za to, že ho vlastní. Za, za tú tú eko... takúto cirkulačnú daň. Čiže toto, toto, ale hovorím, že proti tomuto je SaS a na toto Slovensko, samozrejme, nie je, nie je pripravené.
Takže preto tá paradigmatická zmena, že z toho veku sa prechádza na ekologickosť. Čo sa týka tej ekologickosti, tak tou základnou metrikou je euronorma. Čiže vlastne čím je vozidlo nižšia euronorma, tým akoby má väčší koeficient, a teda zaplatí akoby viacej. Samozrejme, ono aj tak je to spojené s vekom. Lebo však čím staršie vozidlo, tým má tú euronormu nižšiu. Ale teda nie je to viazané na vek vozidla, ale na tú jeho ekologickosť.
No ak možno, aha to, takto. Čiže čo sa týka toho, čo sa prijalo, samozrejme, tak to je úplne, že prirodzené, tak vlastne tie prípady, kde to veľmi vyskočilo, to sú tie veľmi staré a veľmi výkonné vozidlá. Tam to vyskočilo priznávame, budeme opravovať, to sa nepodarilo. Ale ľudia to tak nejak generalizujú. Že vlastne, že tá zmena zdražela všetky vozidlá. Takže toto by som chcel povedať, že ako to reálne je. Že to teda tak ani z ďaleka, z ďaleka nie je.
Tie nejaké modely ukazujú, že cca 90 % ľudí i pri tomto nastavení, ktoré budeme upravovať zaplatí menej alebo rovnako. A pri tých zvyšných desiatich, tak tam je niekde, samozrejme, relatívne malý nárast, a potom tie tri, štyri percentá tam, tam je ten nárast veľký. To treba jednoznačne opraviť.
Len aby sa vnímalo, tak proste tie nové vozidlá budú platiť o 60 % menej ako doteraz. Tam bude vlastne, keď malo to vozidlo koeficient ako, ako nové 1, to znamená, ja neviem, v nejakej kategórii platilo. Ja tu tú tabuľku aj mám. Napríklad doteraz platilo auto zo 125 kW 530 euro. Po novom zaplatí i v tomto návrhu 530 euro krát 0,4. Takže zaplatí menej, menej ako polovicu.
Takže toto sú, toto je jedna vec, že všetky nové vozidlá, všetky novšie vozidlá budú platiť výrazne menej ako doteraz, ale hlavne treba povedať, že do 80 kW, čo je asi 105 koní, tie vozidlá budú mať stále iba základný poplatok, a to je, bez ohľadu na vek to je asi 46-47 % všetkých, všetkých registrácií. Takže aj tam vlastne neprichádza akoby k žiadnej zmene.
No a teda čo sa týka, čo sa týka vlastne tej samotnej zmeny, tak rieši sa, aby tie staršie vozidlá mali ten nárast nižší, čiže to skutočne aj s kolegom Kremským riešime.
Možno ešte pár slov ku tomu samotnému návrhu, že, áno, ono to na pohľad sa javí, že je to dobré riešenie vlastne dávať zľavu tak ako to, ako to Peter Kremský avizoval. Tam je problém ten, že s vnútorným trhom Únie a akoby nie je možné ani priamo, ani akoby nejak nepriamo rozlišovať vlastne to prihlásenie v krajine. Európa rozlišuje jedno prihlásenie, prvé prihlásenie kdekoľvek a potom vlastne už, už sú len následné prihlásenia zase kdekoľvek, hej? Takže to, že by sa akoby takto nejak dalo brániť tomu dovozu starých áut, tak toto nie úplne dobre ide. A preto tá, tá cesta je skôr akoby podpora tých nových, lebo nedá sa vyselektovať to, aby skutočne tie, a vozia sa aj také proste, tie staré vraky, aby sa, aby sa vozili na Slovensko.
Toľko, toľko k tomu. Ja si myslím, že tie rokovania, veď Peter potvrdí, myslím, že prebiehajú, myslím, že veľmi korektne skutočne, aj za účasti IFP-ka, robíme modely, hľadáme, hľadáme tie najlepšie riešenia a ja som, myslím, že presvedčený, že do druhého čítania prídeme s výrazne lepším a veľmi dobrým, dobrým návrhom.
Ak mám ešte pár minút (rečník obrátil pohľad na časomer), mám, tak možno takých pár zaujímavostí, niečo som povedal, niečo poviem. Takže 46,2 % všetkých zmien v registrácii... (Reakcia z pléna.) Jožko, čo máš? (Reakcia z pléna.) 46,2 % všetkých zmien v registrácii počas roka sa týkalo vozidiel pod 80 kW, teda bez ohľadu na vek. To znamená registrácia nových vozidiel, registrácia privezených vozidiel, preregistrácie v rámci krajiny, čiže 46 % vozidiel je pod 80 kW. Tam sa platí 33 euro, aj bude sa platiť 33 eur. Jozef, prosím ťa, veď máš faktickú. (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
Pán poslanec Pročko, nevyrušujte pána rečníka...

Viskupič, Marián, poslanec NR SR
... dobre, 73 celá...

Blanár, Juraj, podpredseda NR SR
...takže potom budete mať možnosť s faktickou poznámkou, hej?

Viskupič, Marián, poslanec NR SR
... 73,2 % všetkých zmien v registráciách sa týka vozidiel s výkonom pod 104 kW a aj v tom aktuálnom stave, tam je nárast minimálny. Ale nejde o to, len aby sme vedeli, že ako sú vlastne rozdelené, rozdelené tie vozidlá.
Zasa, na Slovensku je približne 3,5 milióna vozidiel, z toho osobných, zasa o ktorých sa bavíme teraz, kde sa ten, kde ten poplatok bol vysoký doteraz a chceme ho znížiť, je 2,5 milióna. Ten zvyšný milión sú nákladiaky, autobusy, traktory a tieto rôzne špeciálne vozidlá, ale aj prívesy a takto.
Čo sa týka zmien držby, tak na Slovensku bolo v roku 2022 354 359 zmien držby osobných vozidiel, čiže radovo 350-tisíc, a teraz, po minulom roku 78 800 bolo evidovaných nových vozidiel, úplne nových, a 7 680 M1-kových, to sú, to sú také tie dodávky. A individuálne bolo dovezených v rôznom veku 61 016, čiže 61-tisíc osobných vozidiel. A teraz, aby sme vedeli, že polovica z nich nemá Euro 5, dnes je Euro 6d, to znamená už o dve normy ďalej a 9-tisíc vozidiel z nich je starších ako pätnásť rokov. Toto sú tie problémové vozidlá, ktoré robia, robia na Slovensku problém a aj z hľadiska prevádzky, aj z hľadiska ekológie, aj z hľadiska čohokoľvek. A potom cca 8-9 % osobných vozidiel na Slovensku ročne zmení majiteľa. Čiže priemerné vozidlo, priemerné vozidlo zmení majiteľa raz za 10 - 11 rokov. To, prosím, tiež treba mať na pamäti pri tom registračnom poplatku, že sa tu nebavíme o nejakej mesačnej platbe alebo ročnej platbe, ale že priemerný vlastník vozidla si teda raz za desať rokov to svoje vozidlo zmení. Štyridsať päťtisíc vozidiel bolo vyradených z evidencie, a teda to znamená, že v podstate ten počet vozidiel na Slovensku stále rastie.
Toľko za mňa. Veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.2.2023 o 18:14 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:31

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Marián, áno, môžeme sa na niektorých veciach zhodnúť, na niektorých nie, určite sa zhodneme na tom, že poplatok za akýkoľvek úkon by mal byť na akomkoľvek úrade vo výške náročnosti a nákladov spracovateľa, to znamená štátu, verejnej správy. A akýkoľvek faktor, ktorý nesúvisí s tou náročnosťou, je podľa môjho názoru diskriminačný. Čiže ak sa registruje osobné motorové vozidlo, tak je úplne jedno, akej je farby, akej značky, akej výbavy, natož výkonu alebo e-normy.
Podľa môjho názoru, ako absolútne súhlasím a veľmi kvitujem, že ste začali rokovanie aj s financiami a s dopravou, lebo to sú tie relevantné orgány, ktoré majú čo do toho povedať, takže určite som toho názoru, aby pred druhým čítaním vznikla nejaká zhoda na pozmeňujúcom návrhu, aby sa to konečne spravilo pre ľudí a aby sme sa konečne už začali aj správať my na Slovensku ako člen Európskej únie. A možno by som aj tak navrhol, že to stretnutie, ktoré by sme mohli spraviť, by malo byť aj za účasti ľudí, ktorí majú čo do toho povedať aj z praxe. Napríklad ľudia, ktorí pracujú v autobazároch, pretože tí veľmi dobre vedia, ako funguje tento systém na Slovensku. Chodia na dopravné inšpektoráty, veľmi dobre vedia, ako trvajú tie úkony, koľko stoja, ako by to vylepšili, čiže aj oni ma kontaktovali, že veľmi radi by pomohli napríklad s informáciami, ako vylepšiť celý tento systém.
A čo sa týka ešte možno tej informácie, čo si hovoril, že ak by neprišiel napríklad pán poslanec Kremský aj s kolegami s týmto návrhom, že by si prišiel ty. No pomaly vás dostihli aj ľudia, lebo vznikla, veľmi dobre vieš, petícia a Národná rada je povinná sa venovať petícii, ak je minimálne 100-tisíc podpisov a oni sa už blížia k tej hranici. Čiže aj Národná rada sa pravdepodobne touto otázkou bude venovať... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:31 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33

Marek Kotleba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Pán Viskupič, ja by som bol najradšej, keby si ľudia kupovali najbezpečnejšie a najekologickejšie autá, len, bohužiaľ, Európska únia nás do toho tlačí, ale veď my sme chudákmi Európy. Ľudia si nemôžu dovoliť také vozidlá, ako majú v Nemecku alebo v Belgicku. Ak oni tam majú nejakú daň zavedenú a majú tam plat 4 - 5-tisíc eur, tak je to úplne niečo iné, ako keď niekde na strednom Slovensku alebo na východnom zarábajú 600 eur. A takíto ľudia sú šťastní, že si vôbec nejaké vozidlo po dlhodobom šetrení finančných prostriedkov môžu zakúpiť.
A ďalšia vec je to zaťaženie, aké je celkovo, pretože ak sa pozrieme iba napríklad, ako bolo spomenuté, do Nemecka alebo do Českej republiky, kde človek vybaví prihlásenie auta alebo odhlásenie na úrade za päť minút a bez nejakých poplatkov, kde poplatok je pár korún v Čechách, tak u nás zaťažujeme ľudí pri prihlásení auta takýmito poplatkami za, za značku, za registračný poplatok a keď si ho, nebodaj, dovezie zo zahraničia, tak tam máme ešte kontrolu originality, recyklačný fond, STK-čku a emisnú, pretože STK-čka a emisná nám zo zahraničia neplatí. Kontrola originality napríklad v Čechách je iba dobrovoľná. Na Slovensku je kontrola originality povinná a nič negarantuje. Čiže človek keď si aj kontrolu originality urobí, tak polícia mu môže následne na to za dva, tri, päť, desať rokov auto zadržať, pretože tá kontrola originality mu absolútne nič negarantuje. A toto všetko my máme na našich občanoch zavedené v týchto poplatkoch.
Čiže ak má prísť nejaká modernizácia alebo novela tohto zákona, tak musí vyjsť úplne rozsiahla, aby sme sa priblížili aspoň k tej Českej republike. Pretože platy nemáme ako, dajme tomu, v Nemecku, ale poplatky za takéto evidenčné úkony máme niekoľkokrát, násobne vyššie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:33 hod.

Mgr.

Marek Kotleba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:35

Anna Zemanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ak ten registračný poplatok je naozaj nejaký skokový a nespravodlivý pre niektoré druhy vozidiel, tak je na mieste, aby sa to opravilo alebo upravilo.
Na druhej strane si treba uvedomiť aj naozaj tú, ten dopad na ekológiu, pretože ak my dovolíme občanom, aby si kupovali staršie vozidlá, tak do budúcnosti ich to dobehne v podobe sprísnenia emisných noriem, ktoré sa premietnu síce nie pri dani z motorových vozidiel, ktoré platia podnikatelia, ale aj fyzická osoba bude musieť prejsť nejakými sprísnenými STK normami, ktoré v následnom, na to, aby ich dosiahol, bude musieť platiť, aby si upravil vozidlo alebo ho po krátkom čase vyradil. Pretože v súčasnosti je návrh novely, novely nariadenia Európskeho parlamentu, pokiaľ ide o sprísnenie emisných noriem CO2, a dá sa povedať, že teraz v júni 2022 bol už schválený v Európskom parlamente nejaký pozmeňovací návrh, ešte samotné nariadenie myslím, že je pred schvaľovaním, ale je to len otázka času, že tie emisie sa začnú sprísňovať. Máme klimatickú zmenu, hovorí sa o dosiahnutí klimatickej neutrality. Tie veľké podniky sú na dobrej trajektórii, tam sa emisie prudko znižujú. Ale to, čo je najväčší prínos, je práve z dopravy a tá doprava bude musieť prihliadať na tieto emisné príspevky do ovzdušia. Čiže aj z tohto pohľadu, prosím, vnímajme tento zákon, ale treba opraviť, čo je potrebné, aby ten nábeh nebol prudký, ale je možno dobré, že sa o tom rozpráva, aby si ľudia uvedomili tieto súvislosti a do budúcna s tým rátali, že asi nie je to úplne... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:35 hod.

RNDr.

Anna Zemanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:37

Martin Čepček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda.
Marián, áno, povedal si viacej vecí. Ja sa vyjadrím len k niektorým. Na Slovensku je taký trend, že sa hovorí o elektrických autách, aké sú ekologické a podľa tej logiky by teda mali platiť tú najnižšiu daň, ale samotné Volvo, keď prišlo na Slovensko, povedalo, že výroba elektrického auta je náročnejšie, čo sa týka ekologickej zaťaženosti až o 70 %, tak o akej ekológii hovoríme? To povedalo samotné Volvo, to je nejaké tri mesiace dozadu. A hádam si nemyslíš, že budeme každú hlúposť Európskej únie preberať. Ja si nemyslím, že my, sme na Slovensku a mali by sme sa správať tak, aby sme boli my sami sebe pánom a nieže Európska únia nám niečo povie a my hneď skočíme ako po údenom, hej, akože to hádam nie.
No a ďalší argument, čo sa týka tých elektrických áut alebo ekologických, už samotné Švajčiarsko zakázalo nabíjať elektrické autá v tejto dobe. Takže ekológia na jednej strane áno, ale na druhej strane ak elektrické auto fakt, výroba tohto auta stojí o, teda zaťaží životné prostredie o 70 %, tak je na mieste zvažovať, že čo je ekologické a čo ekologické nie je.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:37 hod.

Mgr. et Mgr.

Martin Čepček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:39

Zita Pleštinská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci.
A ďakujem ti, Marián, že si uznal, že decembrový pozmeňujúci návrh o registračných poplatkoch bol prijatý v časovej tiesni a musím ti povedať, že ľudia sa ho veľmi zľakli. Mala som veľmi veľa esemesiek, telefonátov. Nie každý si môže kúpiť nové vozidlo, preto tieto registračné poplatky zdvihli adrenalín nielen vodičom, ale aj majiteľom autobazárov. Teší ma v tom, v tejto rozprave hľadanie riešenia. Politika je umenie možného, viac hláv, viac rozumu. A verím, že sa podarí nájsť také riešenie, ktoré ľudí, vodičov, aj majiteľov autobazárov znovu upokojí.
Ďakujem aj kolegovi Peťovi Kremskému a kolegom, ktorí predložili tento návrh zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.2.2023 o 18:39 hod.

Ing. arch.

Zita Pleštinská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video