90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

9.5.2023 o 15:55 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

15:49

Ján Szőllős
Skontrolovaný text
Ďakujem. Rozprava bola rozsiahla, pozmeňováky boli rozsiahle, vzhľadom k tomu určujem termín hlasovania na utorok 16. 5. o sedemnástej hodine. (Reakcie z pléna.)
Skryt prepis

9.5.2023 o 15:49 hod.

RNDr. Mgr. CSc.

Ján Szőllős

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:51

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, prichádzam do druhého čítania s týmto návrhom zákona o štátnej podpore nájomného bývania. Navrhujem vypustiť ustanovenie, podľa ktorého vláda Slovenskej republiky nariadením vlády zvýši raz ročne k 1. marcu mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky.
Táto zmena sa navrhuje z dôvodu, že pravidlá výpočtu aplikácie maximálnej výšky nájomného podľa § 9 ods. 1 zákona berú do úvahu priemernú ročnú nominálnu mzdu v jednotlivom kraji Slovenskej republiky, zverejňovanú Štatistickým úradom Slovenskej republiky na základe údajov za predchádzajúci kalendárny rok. Už je to riešené v nariadení vlády 327 z minulého roka o niektorých opatreniach v súvislosti so štátnou podporou nájomného bývania. No a vzhľadom na túto skutočnosť je teda ustanovenie § 9 ods. 2 zákona nadbytočné.
Ja sa zároveň aj hlásim do rozpravy, kde by som prečítal pozmeňujúci návrh, ktorý vzišiel aj z rokovania s dotknutými subjektmi a aj po rokovaní vo výboroch.
Ďakujem.
Skryt prepis

9.5.2023 o 15:51 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:52

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1446) v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1519 z 23. februára 2023 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 726 z 26. apríla 2023, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 451 z 25. apríla 2023 a výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 434 z 27. apríla 2023.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplýva jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Gestorský výbor odporúča tento bod schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1446), schváliť v znení pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu uvedeného v tejto spoločnej správe, ktorý gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 437 z 2. mája 2023. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.5.2023 o 15:52 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:55

Miloš Svrček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, ako som aj povedal v úvodnom slove, ide o veľmi krátku a jednoduchú zmenu 222-ky z minulého roka o štátnom podporovanom nájomnom bývaní, ale ešte v komunikácii aj s úradom podpredsedu vlády pre legislatívu vzišiel nasledovný pozmeňujúci návrh.
Dôvodom predloženia je to, že chceme umožniť ešte investičným partnerom vytvárať medzi spoločnosťou investičného partnera a spoločnosťou prenajímateľa aj iné úrovne spoločnosti. V tejto súvislosti a v spojitosti navrhujeme okrem iného konkrétne v § 2 písm. g) v druhom bode vypustiť slovo "výlučne", aby pri prenajímateľovi nemusel mať investičný partner alebo investiční partneri 100-percentný podiel ako spoločník či spoločníci alebo akcionár alebo akcionári.
Do spoločnosti prenajímateľa sa súčasne v tejto súvislosti umožňuje okrem iných tretích osôb aj vstup subjektov rozpočtu verejnej správy, avšak s prihliadnutím na navrhované obmedzenia a výšky podielu na spoločnosti prenajímateľa a účasti zástupcov subjektu rozpočtu verejnej správy v orgánoch spoločnosti prenajímateľa, ktoré môžu zapojením svojho majetku prostredníctvom spoločnosti prenajímateľa aj participovať a byť spolusúčinné na projektoch štátom podporovaného nájomného bývania.
V tých ďalších častiach sa riešia potom legislatívno-technické veci a taktiež chceme vytvoriť predpoklady na zaradenie aj iných priestorov ako bytov do štátom podporovaného nájomného bývania z dôvodu, aby bolo možné uspokojiť krátkodobé potreby bývania.
Teraz by som prečítal tento pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Miloša Svrčeka a Jozefa Lukáča k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Miloša Svrčeka na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1446), sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I sa pred doterajší bod vkladajú nové body 1 až 18, ktoré znejú:
„1. V § 2 písm. a) treťom bode sa za slovo „stal" vkladajú slová „priamo alebo nepriamo".
2. V § 2 písm. b) úvodnej vete sa vypúšťa odkaz 1 vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 1.
3. V § 2 písm. b) treťom bode sa vypúšťa slovo „trvalé".
4. V § 2 písm. b) piatom bode sa vypúšťa slovo „trvalé bývanie alebo prechodné".
5. V § 2 písm. c) úvodnej vete sa vypúšťajú slovo „trvalo" a slovo „bytové".
6. V § 2 písm. e) sa za slovo „nadobudnúť" vkladajú slová „priamo alebo nepriamo".
7. V § 2 písm. g) druhom bode sa za slovo „podieľa" a za slovo „nadobudnúť" vkladajú slová „priamo alebo nepriamo" a vypúšťa sa slovo „výlučne".
8. V § 2 písm. g) treťom bode sa slovo „a" za slovom „priestorov" nahrádza čiarkou.
9. V § 2 písm. g) štvrtom bode sa za slovo „partnerom" vkladajú slová „alebo viacerými investičnými partnermi" a čiarka sa nahrádza slovom „a".
10. V § 2 sa písmeno g) dopĺňa piatym bodom, ktorý znie:
„5. vo vzťahu ku ktorej nesmie byť subjekt rozpočtu verejnej správy4a) v postavení ovládajúcej osoby4b) alebo sa inak podieľať na jej riadení alebo do majetku ktorej nesmie subjekt rozpočtu verejnej správy poskytovať vklady inak ako na princípe pomernosti."
Poznámky pod čiarou k odkazom 4a a 4b znejú:
„4a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie č. 549/2013 z 21. mája 2013 o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii (Ú. v. EÚ L 174, 26. 6. 2013) v platnom znení.
4b) § 66a Obchodného zákonníka."
11. V § 2 písm. j) sa slová „zmluva o prevádzke bytového domu sa vždy uzatvára na časové obdobie trvania investičnej zmluvy, ktoré začína plynúť nadobudnutím" nahrádzajú slovami „doba platnosti zmluvy o prevádzke bytového domu začína plynúť odo dňa nadobudnutia".
12. V § 3 ods. 1 písm. k) sa slová „§ 2 písm. i)" nahrádzajú slovami „§ 2 písm. h)".
13. V § 3 ods. 3 sa slová „odseky 4 až 8" nahrádzajú slovami „odseky 4 až 11".
14. V § 3 sa za odsek 4 vkladajú nové odseky 5 až 7, ktoré znejú:
„(5) Orgánmi agentúry sú:
a) členská schôdza,
b) predstavenstvo,
c) generálny riaditeľ,
d) dozorná rada.
(6) Predstavenstvo agentúry má dvoch členov, z ktorých je jeden predseda. V prípade rovnosti hlasov rozhoduje hlas predsedu predstavenstva agentúry. Funkčné obdobie členov predstavenstva je sedem rokov.
(7) Členov predstavenstva agentúry volí na návrh aspoň pätnástich poslancov Národná rada Slovenskej republiky. Národná rada Slovenskej republiky odvolá na návrh aspoň pätnástich poslancov člena predstavenstva agentúry, ak
a) jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená alebo
b) nie je spôsobilý zo zdravotných dôvodov vykonávať svoju funkciu po čas dlhší ako šesť mesiacov.".
Doterajšie odseky 5 až 10 sa označujú ako odseky 8 až 13.
15. V § 3 odsek 8 znie:
„(8) Členmi agentúry sú zakladatelia a investiční partneri. Rozhodnutia dozornej rady agentúry musia byt' prijaté súhlasom najmenej troch štvrtín všetkých jej členov s hlasovacím právom."
16. V § 4 ods. 1 písm. d) sa vypúšťajú slová „(ďalej len „príspevky") podľa § 5 ods. 5 písm. b) až f)".
17. V § 6 ods. 7 sa vypúšťa slovo „alebo" za slovom „domu,".
18. V § 7 odsek 6 znie:
„(6) Ak záujemca spĺňa kritéria na účely získania postavenia nájomcu, agentúra nevyhotovuje rozhodnutie a vydá záujemcovi prostredníctvom registra záujemcov potvrdenie o posúdení splnenia kritérií na účely získania postavenia nájomcu.13a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 13a znie:
„13a) § 47 ods. 7 správneho poriadku."."
Doterajší bod sa primerane prečísluje.
2. V čl. I doterajší bod znie:
„V § 9 odsek 2 znie:
„(2) Maximálna výška nájomného podľa odseku 1 sa zvýši raz ročne k 1. marcu o mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky; agentúra zverejní zvýšené nájomné na svojom webovom sídle. Prenajímateľ môže zvýšiť výšku nájomného dohodnutú v nájomnej zmluve podľa tohto zákona raz ročne o mieru inflácie dosiahnutú v predchádzajúcom kalendárnom roku potvrdenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky. Zvýšené nájomné podľa predchádzajúcej vety sa uplatňuje od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho mesiaca."
3. V čl. I sa za doterajší bod vkladajú nové body 2 až 5, ktoré znejú:
„2. § 16 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Na vydanie potvrdenia agentúrou podľa § 7 ods. 6 a 7 sa nevzťahuje správny poriadok okrem ustanovení § 47, § 53 až 61 správneho poriadku.".
3. V § 17 odseky 1 a 2 znejú:
„(1) Nadobudnúť bytový dom alebo všetky byty v bytovom dome do vlastníctva je oprávnený len prenajímateľ. V prípade nadobudnutia všetkých bytov v bytovom dome sa na prenajímateľa vzťahujú v rovnakom rozsahu všetky práva a povinnosti prenajímateľa ako vlastníka bytového domu.
(2) Nadobudnutie samostatného bytu v bytovom dome do vlastníctva sa zakazuje. Zakazuje sa zmena funkčného využitia bytu na iné funkčné využitie počas doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu a nájomnej zmluvy podľa tohto zákona. Zmenou funkčného využitia nebytového priestoru v bytovom dome počas doby trvania zmluvy o prevádzke bytového domu na jeden alebo viaceré byty, ktoré sú vo vlastníctve prenajímateľa, sa byty stávajú súčasťou už schváleného projektu nájomného bývania agentúrou."
4. V § 17 ods. 3 písmeno b) znie:
„b) viazaný týmto zákonom vo vzťahu k bytovému domu a bytom a je oprávnený s bytovým domom a bytmi nakladať bez obmedzení, ktoré vyplývajú z tohto zákona.".
5. Za § 19 sa vkladá § 19a, ktorý znie:
㤠19a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 15. júna 2023
(1) Predseda predstavenstva agentúry a ďalší člen predstavenstva agentúry ustanovení do funkcie k 15. júnu 2023 ostávajú vo funkcii aj naďalej.
(2) Národná rada Slovenskej republiky môže odvolať na návrh aspoň pätnástich poslancov člena predstavenstva agentúry aj bez uvedenia dôvodu do 1. októbra 2023."."
Doterajší bod sa primerane prečísluje.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.5.2023 o 15:55 hod.

JUDr. Mgr. PhD., LL.M.

Miloš Svrček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:55

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Termín hlasovania bude dnes o sedemnástej hodine.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

9.5.2023 o 15:55 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:55

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážená plná sála Národnej rady, sa ospravedlňujem za toto krátke meškanie.
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, predkladám na rokovanie Národnej rady návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako je zákon o cenných papieroch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrh bol schválený vládou Slovenskej republiky 8. februára ´23. Cieľom návrhu zákona je riešenie úlohy C24 z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 8 z 12. januára ´22 k Akčnému plánu boja proti legalizácii výnosov z trestnej činnosti, financovaniu terorizmu a financovaniu proliferácie zbraní hromadného ničenia s výhľadom do roku ´24, v rámci ktorej vyplýva ministerstvu financií v spolupráci s ministerstvom vnútra vykonať opatrenia na zníženie rizika v oblasti legalizácie výnosov z trestnej činnosti a financovania terorizmu pre emitovaní, pri emitovaní dlhopisov nevyžadujúcich predloženie prospektu takou právnickou osobou, ktorá nie je regulovaným subjektom alebo subjektom, ktorého akcie nie sú verejne obchodovateľné.
Implementácia čl. 18 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 22/858 z 30. mája ´22 o pilotnom režime pre trhové infraštruktúry založené na technológii distribuovanej databázy transakcií a o zmene nariadení č. 600/2014, 909/2014, ako aj smernice 2014/65 EÚ, ďalej len nariadenie DLT, pričom sa rozširuje súbor finančných nástrojov aj o DLT finančné nástroje. Dôsledkom takejto úpravy sa bude súčasný regulačný mechanizmus pre finančné nástroje v plnej miere vzťahovať aj na DLT finančné nástroje.
Napokon návrh obsahuje ešte ďalšie legislatívne úpravy vyplývajúce z aplikačnej praxe, ako napríklad doplnenie ďalšej alternatívy výpočtu ročných príspevkov obchodníkov s cennými papiermi do garančného fondu investícií, ako aj poznatky týkajúce sa aplikačnej praxe súvisiace s implementáciou smernice MiFID II a s formálnym zosúladením s delegovaným nariadením Komisie EÚ 2017/584 zo 14. júla 2016, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/65 (EÚ), pokiaľ ide o regulačné technické predpisy bližšie určujúce organizačné požiadavky na obchodné miesta.
Zároveň v nadväznosti na úpravu dlhopisov sa umožňuje burze obchodovať s cennými papiermi s nízkym rizikovým profilom, ktoré sa neobchodujú na regulovanom trhu alebo mnohostrannom obchodnom systéme organizovanom burzou.
Dovoľujem si vás týmto požiadať o prerokovanie návrhu. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

9.5.2023 o 15:55 hod.

Ján Budaj

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:13

Anna Mierna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, vážený pán predsedajúci. Dovoľte mi, prosím, ako určenej spravodajkyni výboru predniesť spoločnú správu výborov Národnej rady, výboru Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o cenných papieroch. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 2068 z 15. marca 2023 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Určila zároveň výbor pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory toto stanovisko: odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi (výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor), a odporúčanie pre Národnú radu návrh schváliť (výbor pre hospodárske záležitosti).
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy uvedené pod bodom IV spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 až 8 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 461 z 2. mája 2023. Týmto uznesením výbor zároveň určil mňa ako spoločnú spravodajkyňu, aby som na spoločnej, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku.
Ďakujem, pán predsedajúci, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

9.5.2023 o 16:13 hod.

Ing.

Anna Mierna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:16

Peter Cmorej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Ja som v prvom čítaní pri tomto návrhu avizoval, že budeme mať ambíciu predložiť pozmeňujúci návrh, nakoľko časťou tohto návrhu sa upravujú aj príspevky do garančného fondu investícií, čo spomínal aj pán minister, ktorý zastupuje pána zastupujúceho ministra financií. A to z toho dôvodu, že dnes je v zákone taká možnosť, aby boli, bola mož... aby vedeli, že môžu, môže tá rada toho fondu určiť povinný poplatok do toho fondu ako percento z klientskeho majetku. No a keďže tu ide o obchodníkov s cennými papiermi, kde to zhruba vyzerá tak, že vy máte napríklad, teraz si vymyslím, že sto miliónov v správe, to je ten klientsky majetok, ale vaše výnosy sú na úrovni 2 % z toho, alebo 3 % maximálne, keď ide o nejakého drahého, drahého obchodníka, tak v prípade, že, tak je logické, že keď máte niekam prispievať, tak vám, len z tých výnosov vám môžu určiť ten poplatok, lebo ako by to vyzeralo, keby vám niekto povedal, že poplatok je 5 % z klientskeho majetku, ale vaše celé ročné výnosy sú nižšie, ako je tá výška poplatku.
Čiže chceli sme to zmeniť, aj sme ten pozmeňujúci návrh predložili, následne k tomu úradníci z ministerstva financií zaujali negatívne stanovisko, takže nakoniec sme sa dohodli, a teda dúfam, že pán minister potvrdí túto dohodu, lebo ešte som to vysvetľoval pani ministerke kultúry, ktorá ešte doobeda bola určená, že bude to tu dneska predkladať, dospeli sme k dohode, že túto časť teda sme z toho vyňali, to tam nedávame, ale vrátime sa k tomu v ďalšej novele. A teda predložím len pozmeňujúci návrh, ktorý sa týka len jedného bodu, a ide o opravu dlhodobého investičného sporenia a je dohodnuté s ministerskými úradníkmi, že s týmto návrhom, s týmto pozmeňujúcim návrhom ministerstvo súhlasí.
Dlhodobé investičné sporenie je spôsob alebo je produkt, ktorý sa dá využívať napríklad na sporenie na dôchodok, a ide v podstate o to, že ak si sporíte minimálne 15 rokov, tak v budúcnosti by sme, by ste tie výnosy z toho mali mať nezdanené. To, čo tam upravujeme, je, bola tam úplne, od začiatku tam bola chyba, že sa to vzťahovalo iba na, iba na cenné papiere, ktoré boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu, teda na burze. A vďaka tomu to nikto nevyužíval, lebo ešte plus pomimo máme aj tzv. časový fond na, taktiež na cenné papiere prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu. Takže teraz my v podstate meníme len to, že to znenie v podstate ostáva, jediné, čo vyhadzujeme, je, že už ten cenný papier nebude musieť byť prijatý na obchodovanie na regulovanom trhu.
A ešte sme si dovolili aj zvýšiť sumu. Doteraz by bola daňovo oslobodená len teda príspevok do výšky 3-tisíc eur ročne, to znamená nejakých, to vychádza na nejakých 250 eur mesačne, tak zvyšujeme to na 6-tisíc eur. Aktuálne to nikto nevyužíva, príjmy z držby a predaja cenných papierov na Slovensku sú blízke nule, takže z nuly ani nemôžte mať výpadok a týmto, touto, takto možno postrčíme ten kapitálový trh a postrčíme tie sporenia ľudí, aby si začali budovať majetok.
Takže prečítam pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Cmoreja a Mariána Viskupiča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1436).
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1436).
1. V čl. I sa za 1. bod vkladá nový 2. bod, ktorý znie:
„2. V § 7 ods. 11 znie:
„(11) Dlhodobým investičným sporením je investovanie finančných prostriedkov do portfólia vykonávané prostredníctvom obchodníkov s cennými papiermi, pobočiek zahraničných obchodníkov s cennými papiermi a iných finančných inštitúcií oprávnených podľa tohto zákona a osobitného predpisu18a) na poskytovanie investičných služieb riadenia portfólia a vykonávanie pokynov klienta na jeho účet, ak sú splnené tieto podmienky:
a) portfólio bolo zriadené na obdobie najmenej 15 rokov a v období 15 rokov od vytvorenia portfólia z neho nebolo klientovi vyplatené plnenie; vyplatenie plnenia z dôvodu presunu portfólia k inej finančnej inštitúcii sa nepovažuje za vyplatenie plnenia, ak sa takýto presun uskutoční do troch mesiacov od zrušenia portfólia v pôvodnej finančnej inštitúcii,
b) maximálna výška finančných prostriedkov, ktorú možno investovať za jeden kalendárny rok, je najviac v sume 6 000 eur, pričom do tejto sumy sa nezapočítavajú reinvestície v rámci portfólia.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2024, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.5.2023 o 16:16 hod.

Mgr. Ing.

Peter Cmorej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:24

Monika Kozelová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Cieľom návrhu zákona je umožniť samosprávnemu kraju, obci, mestu a v prípade Bratislavy a Košíc aj ich mestskej časti, aby v prípade ich predlženia existovala možnosť ich oddlženia za predpokladu, ak sa počas nútenej správy nepodarí dlhy uspokojiť v celom rozsahu. V praxi sa ukázalo, že súčasná právna úprava je nevyhovujúca. Vyskytli sa ojedinelé, ale o to závažnejšie prípady, kedy obec, respektíve mestská časť napriek tomu, že je dlhodobo v nútenej správe, napríklad mestská časť Devín, a napriek tomu, že sa v rámci možností rozpočtu snaží svoje splatné záväzky uspokojovať, nedochádza v čase k reálnemu poklesu jej záväzkov.
Naopak, v čase dochádza k nárastu dlhu o príslušenstvo a to do takej miery, že v súčasnosti takmer tri štvrtiny dlhu tvorí len príslušenstvo. Za súčasného stavu neexistuje reálna možnosť, aby došlo k úhrade všetkých splatných záväzkov, keďže len uhradenie istiny by pri súčasnom tempe splácania trvalo takmer päťsto rokov. Súčasná právna úprava nútenej správy je teda nevyhovujúca a v prípadoch skutočného predlženia nie je schopná plniť svoj účel. Aktuálna právna úprava sa teda ukázala ako nevyhovujúca, keďže nerieši najzávažnejšie prípady predlženia.
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy ani na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti a nevyvoláva žiadne sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
V článku I k bodu 1 až 4 podľa platného znenia § 19 zákona neexistuje riešenie pre oddlženie obcí, miest a mestských častí, ktoré sa nachádzajú v nútenej správe a snažia sa svoje dlhy plniť v rámci rozpočtových možností. Návrh zákona ponúka riešenie, ktoré značne predlženým obciam, mestám a mestským častiam umožní, aby sa po uplynutí v zákone predpokladanej lehoty zbavili svojich dlhov. Podmienkou zbavenia sa dlhu je, že počas 15 rokov v nútenej správe obec spláca toľko, koľko jej umožňuje jej rozpočet. Po uplynutí uvedenej lehoty sa vo zvyšnej časti stávajú dlhy nevymáhateľné. V prípadoch už zavedenej nútenej správy lehota 15 rokov na uspokojenie pohľadávok neuplynie skôr ako jeden rok odo dňa účinnosti tohto zákona.
K bodu 5, ustanovujú sa prechodné ustanovenia, ktoré obciam, mestám a mestským častiam umožnia, aby sa mohli nové pravidlá týkajúce oddlženia aplikovať aj na obce, ktoré sa už v nútenej správe nachádzajú.
K článku II, navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakačnej lehoty a to od 1. augusta 2023.
Skryt prepis

9.5.2023 o 16:24 hod.

Mgr.

Monika Kozelová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:28

Jozef Hlinka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

9.5.2023 o 16:28 hod.

Ing. PhD.

Jozef Hlinka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video