90. schôdza

2.5.2023 - 25.5.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:29 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:24

Vladimír Faič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Na začiatku vystúpenia pána exministra som bol v takom očakávaní, že čo to vlastne bude a akým spôsobom bude vysvetľovať to, že jeho rezort alebo ľudia z jeho rezortu a on sám nerešpektovali pozíciu, do ktorej ich zaviazal výbor pre európske záležitosti. Teda súčasť alebo orgán, alebo výbor teda parlamentu, ktorý dáva záväzné stanovisko pre výkonnú moc a teda pre jednotlivé rezorty. To, čo sme tu počuli od pána exministra, to sme pravdepodobne nikto neočakávali. A myslím si, že je to v takom duchu, v akom bolo celé jeho pôsobenie na ministerstve.
Dneska som na internete na jednom portáli si prečítal o pôsobení Jána Budaja vo funkcii ministra. A len jednu vetu alebo dve. Skutočná ochrana prírody zostala bokom. Úspechy nafúkol, neúspechy zavesil na cudzie plecia. A tak to bolo aj v jeho dnešnom vystúpení.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:24 hod.

RSDr.

Vladimír Faič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:25

Kristián Čekovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Myslím si, že v tom vystúpení bolo dostatočne veľa argumentov aj vzhľadom na to, ako bolo to mierené skôr na tú geopolitiku. Ale ja by som sa zaoberal skôr tou technologickou stránkou tohto vystúpenia, pretože ja som naozaj vnímal SaS-ku ako stranu, ktorá sa pozerá do budúcna, presadzuje moderné technológie, pripravuje Slovensko na zmeny, napríklad v priemysle, že držíte, že držíte jednoducho krok s dobou. Nie je to tak dávno, čo sme videli, čo sme videli aj aktivity rezortu hospodárstva pri predstavovaní vodíkového pohonu a tak ďalej. Takže ja som to mal takto zarámcované. Ale čo vidím teraz je, že okrem toho, že dlhodobo ignorujte klimatickú krízu, tak brzdíte vývoj. V čase, keď svet hľadá alternatívne pohony, vy hovoríte, že treba ponechať spaľováky, ideálne ešte ďalších 200 rokov. A čo je najhoršie, zavádzate a strašíte ľudí, pretože práve ten problém tejto komunikácie vašej je, že, že nie je pravda, že by sa teraz mali zajtra alebo v roku 2035, že by si ľudia nemohli, nemohli kúpiť už zajtra spaľovacie motory. Veď do roku 2035 sa môžu vyrábať, predávať. Ľudia si ich môžu kupovať a jazdiť na nich. A aj po roku 2035, ak im vydrží ešte 15 rokov, tak do roku 2050 my ešte 30 rokov, teraz sa bavíme o tom, čo bude o 30 rokov. A na toto sa pripravujú aj automobilky na celom svete vrátane tých našich. Okolité krajiny napríklad Maďarsko ohlasujú miliardové investície Číny do segmentu elektromobility, a preto ja si myslím, že výsledkom práce, čo tu dnes robíte aj spolu s extrémistami, môže byť, že Slovensku ujde vlak. A výsledkom bude zatváranie automobiliek a strata pracovných miest. Takže v tomto vám gratulujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:25 hod.

Mgr.

Kristián Čekovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:27

Ondrej Ďurica
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Pán Budaj, tuná pred vašou rozpravou bola pomerne vecná diskusia k tejto problematike. A vystupovali tu ľudia, ktorí naozaj do toho majú čo povedať a majú tieto veci naštudované. Ja som mal pocit z tej vašej rozpravy, z toho záverečného vystúpenia, ktoré ste mal v tom poradí, že vy ste človek, ktorý celej problematike rozumie najmenej. Mňa ale zarazila jedna veta alebo jedno slovné spojenie. Vy ste tu spomenul, že zasadal babrácky výbor alebo, alebo to výbor zbabral, ale veď vy si uvedomte, a ste demokrat, aspoň sa pasujete do pozície demokrata, vy si uvedomte, že musíte rešpektovať alebo mali by ste rešpektovať stanovisko výboru. O tom tu bola celá, celá diskusia. A to bolo to, čo od vás ostatní očakávali, to vysvetlenie. A vy ste to celé vaše vysvetlenie a tú vašu reč postavil ako statný politruk na problematike odstrihnutia sa ruských zdrojov a pomenoval ste tu rôznych poslancov a strany a všetci, ktorí majú iný názor, sú pre vás ruskí agenti pomaly. To je jedno úbohé vystúpenie. Mne bolo trápne za vás. A až teraz som si uvedomil, aký človek riadil ministerstvo. A na záver chcem len vyzdvihnúť to, že vy si naozaj len hovoríte, že ste demokrat. Vy nerešpektujete to, čo tu celý čas zaznievalo. Nebol ste schopný na to odpovedať. Nebol ste schopný to vysvetliť poslancom, ktorí sa vás na to pýtali. A teda v rozpore s tým, čo bolo položené v otázke, ste tu obviňovali každého, že nejakým spôsobom presadzuje ruský záujem. Toto je jednoducho úbohosť a toto je veľmi málo od vás.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:27 hod.

Ondrej Ďurica

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29

Ľuboš Krajčír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Budaj, nazval ste tu mnohých ruskými agentami. Prepáčte, ale ja s mojimi kolegami sme nejedenkrát ukázali odpor voči ruskému režimu. Takýmto podlým spôsobom ste zaútočili len preto, že sme vás tu naozaj legitimizovali z klamstva a zavádzania a demagógie, ktorá vám je naozaj tá pravá. Fakt je ten, že výbor pre európske záležitosti vás zaviazal alebo zaviazal zástupcu ministerstva životného prostredia, aby nehlasoval za zákaz spaľovacích motorov. Tak ako bolo povedané už niekoľkokrát, obišli ste toto stanovisko naozaj podlým spôsobom, kedy pán Kiča niekedy 00.18 h v ranných hodinách, večerných, to neviem ani vyhodnotiť poriadne, žiadal o stanovisko, keď vedel, že výbor ani nezasadá. Teraz sa tu postavíte a krútite tu absolútne faktami a naozaj tu útočíte na každého, kto má iný názor. Konali ste absolútne v rozpore s Národnou radou, v rozpore so záujmami Slovenskej republiky. Vy sa naozaj pozrite, akú skazu ste napáchali na ministerstve životného prostredia, kde na jednej strane tu šikanujete občanov, aby nechodili do lesov len preto, že tam vytvárate bezzásahové územia, padajú im stromy na hlavy a je to životu nebezpečné. A na druhej strane schválite spätne v rozpore s čímkoľvek deväťposchodový hotel v srdci Národného parku Nízke Tatry, kde všetci ochranári bijú na poplach. Toto ste vy, pán Budaj. Takto sme vás legitimizovali z klamstva a zavádzania.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:29 hod.

PhDr.

Ľuboš Krajčír

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:31

Milan Kuriak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Ja, ja sa za tie tri, tri roky aj paru mesiacov snažím držať v tomto pléne toho racia, zdravého sedliackeho rozumu a, samozrejme, aj načúvam odborníkom, ale naozaj tým skutočne odborníkom. Podľa mňa všetko musí mať svoju mieru, na zákazy a príkazy musíme byť pripravení.
Čo sa týka zákazu spaľovacích motorov, podľa mňa a nielen podľa mňa, ale aj podľa mnohých odborníkov, podľa mňa do roku 2035 nie je pripravené nielen Slovensko, nie ani spomínané štáty, ktoré sú v uznesení, ale určite aj mnohé ďalšie, ďalšie krajiny Európy. Podľa mňa z toho najväčší osoh by mala, mala Čína, ktorá je, ktorá je najviac pripravená na alternatívu, čo sa týka áut.
Veľa už bolo na túto tému povedané aj v médiách, ale aj túto tému sme otvorili aj na hospodárskom výbore, bola spomínaná aj na finančnom výbore, ktorých výborov som členom, a naozaj skôr z toho vypočutého od fundovaných ľudí mi vychádza, že naozaj nie sme na to pripravení a treba aj pozerať, aké škody by platnosť tohto, tohto termínu spôsobila aj v automobilovom priemysle. Samozrejme, týkalo by sa to zamestnanosti, zamestnanosti ľudí hlavne, hlavne možno na vidieku alebo v tých regiónoch, kde je menej pracovných príležitostí, že treba, treba pozerať aj pri nariadeniach Európskej komisie nie iba na á, ale aj na bé, že vždy treba pozerať aj na to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:31 hod.

Milan Kuriak

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:33

Ján Budaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No neofašistické a postkomunistické sily, samozrejme, si užívajú, si robia nádej, že strhnú Slovensko späť do minulosti. K týmto ľuďom sa nebudem vôbec vyjadrovať.
Pokiaľ ide o pána Sulíka a stranu SaS a jeho urážky, osobné urážky, musím povedať len jedno, pán kolega, jednoducho keď niečo mňauká a kotí to mačatá, tak je to mačka. Keď budete pomáhať neofašistom, smerákom zavrátiť Slovensko od Európy a od Západu, tak jednoducho pomôžete im, sebe nepomôžete. (Reakcia z pléna.) Sebe nepomôžete a nepomôžete Slovensku. Nerobte to. (Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:33 hod.

Ján Budaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:35

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Dámy a páni, dobrý deň prajem. Na úvod chcem spomenúť dve veci, ktoré by mali byť úplne jasné. Po prvé, ja osobne a takisto aj strana SaS sme jednoznačne za ochranu životného prostredia. Spomeniem len dva príklady. Bol som to ja, ktorý ešte ako riaditeľ OLO Bratislavu obšťastnil tisíc žltými kontajnermi, aby sa konečne začal recyklovať plastový odpad. Bol som to ja, ale najmä Karol Galek, s ktorým spoločne sa nám ešte za minulej vlády podarilo odstaviť uhoľné elektrárne Nováky o deväť rokov skôr a síce v závere už koncom tohto roka a nie 2031 alebo ´2, ako to bolo pôvodne naplánované. Čiže naozaj mne tu vyčítať, že by sme nechceli chrániť životné prostredie, či ja osobne alebo ako SaS-ka, je, je jednoducho od veci.
Len teda zároveň hovoríme, že nechráňme to životné prostredie dogmaticky stoj čo stoj, lebo potom dopadneme ako Nemecko, ktoré si odstavilo štrnásť funkčných atomiek, ktoré produkovali 30 % potreby elektrickej energie (zaznenie gongu), a, prepáčte, ruší ma tunák vaša porada, kolegovia, ďakujem.

Grendel, Gábor, podpredseda NR SR
Poprosím vás, vráťte čas pánovi Sulíkovi.

Sulík, Richard, poslanec NR SR
Dobre, áno, ďakujem, pokračujem.
Odstavili si všetky atómky. Dnes je v Nemecku realita taká, že spália historicky najviac uhlia. To uhlie dovážajú Nemci skadekadiaľ a kľudne ho môžu dovážať v budúcnosti aj z Ruska, ako dovážali plyn a ropu. Momentálne ho dovážajú najmä z Brazílie, ale produkujú toľko CO2, že keby fungovali tie atómky, tak sú na tom ďaleko lepšie. Čiže chráňme životné prostredie, bez debaty, ale nerobme to dogmaticky. Robme to so zdravým rozumom.
A tu chcem do tretice ešte spomenúť, Jano, no nehnevaj sa, to naozaj si zaťal vedľa, že petrochemické impérium Ruska my tu nejak živíme, podporujeme. Nie. My bojujeme za zdravý rozum. A áno, chráňme životné prostredie, ale robme to so zdravým rozumom.
Štvrtá vec, ktorú chcem poznamenať, že my podporujeme elektromobilitu a elektroautá a možno je to naozaj naša budúcnosť, ale to jeden nikdy nevie, čo je budúcnosť, a kľudne sa môže stať, že v budúcnosti budú autá fungovať na spaľovacie, so spaľovacími motormi na vodík a je tam ešte aj niekoľko ďalších možností. Môže byť, že sa ukáže, že hybridné autá sú nakoniec lepšie riešenie ako čisté elektroautá, preto lebo to, čo robí Európska komisia veľmi-veľmi nekorektne, je, že zohľadňuje emisie, CO2 emisie a iné, iba počas prevádzky toho auta, ale nezohľadňujú celý výrobný cyklus. A toto je problém preto, lebo všetci sa tvária, že to elektroauto už hotové, vyrobené, spadne z neba.
Takže toľkoto na úvod. A teraz k tým samotným elektroautám. Ešte raz, nie sme proti nim, robme to, podporujme ich, fajn, ale aj elektroautá majú svoje nevýhody.
Po prvé, je to cena elektroauta. Obstarávacia v tomto momente. Neviem o aute, ktoré by stálo, okrem jedného prípadu, menej ako 30-tisíc eur. A to, čo sa tu deje, že my veľkej mase ľudí ideme obmedzovať individuálnu mobilitu pod rúškom, vy sa musíte zrieknuť nejakého výdobytku civilizácie preto, lebo idete chrániť. Musíte priniesť na oltár nejakú obeť. Toto sa robilo pred päťsto rokmi, pred tisíc rokmi, keď zabili kozu a obetovali ju bohom, alebo niektorí, niektorí mladé dievčatá zabíjali, lebo si mysleli, že budú mať lepšie, lepšie podmienky pre život. No my tu ideme teraz prinášať obete vo forme toho, vo forme tej, že veľkej mase ľudí obmedzíme elektromobily, individuálnu mobilitu. Aký to má, to ja tam nevidím žiaden zmysel.
Druhý problém elekroáut je dobíjacia infraštruktúra. Teraz tu odznelo, však 12 rokov je strašne ďaleko. No 12 rokov vôbec nie je tak ďaleko, keď to človek porovná s tým, koľko trvá postavenie približne 300-kilometrového vedenia z Mochoviec na východ. Tak, prosím pekne, 84 mesiacov po všetkých možných skratkách, toto viem pomerne čerstvo a zodpovedne, lebo sme pre Volvo potrebovali tam posilniť vedenie. Osemdesiatštyri mesiacov je sedem rokov. Sedem rokov trvá postaviť štyri káble, teda šesť, prepáčte. No a z tohto pohľadu 12 rokov vôbec nie je tak ďaleko.
Ešte väčší problém je, že nebude elektrická energia. Nebude. Keď si prerátate, že koľko potenciálne všetky elektroautá spotrebujú pri nejakých 13,5-tisíc kilometra, čo jedno auto ročne najazdí a áut je dva milióny na Slovensku a tá spotreba je niekde 12-15 kWh na sto kilometrov, vyjde vám približne 6 terawatthodín, to je presne to, čo spotrebujú domácnosti. Je to 1,5-krát Mochovce 3, lenže žiadne Mochovce 3 1,5-krát nie sú na ceste. Dostavajú sa do dvoch-troch rokov, Mochovce 4, dúfajme teda. S Mochovce 4 bude akurát pokrytá spotreba elektrickej energie na Slovensku a všetko navyše by mal kryť nejaký ďalší zdroj, ale ten je v nedohľadne. Až ja ako minister hospodárstva som rozbehol projektovanie, teda je to teraz ešte ani nie projektovanie, ale vo fáze iba prvotného plánovania, robí sa štúdia na piaty blok v Bohuniciach. Ten bude hotový najskôr, keď všetko dobre pôjde, 20 až 25 rokov. Mochovce 3 sa stavali 40 rokov a z tohto pohľadu tých 12 rokov naozaj nie je veľa.
No a ideme ďalej. Závislosť od Číny. No mne sa tiež nepáči závislosť od Ruska. Kupovali sme od nich plyn a ropu, aj teda ešte do veľkej miery kupujeme. Nie je pekné byť od nich závislý, ale je závislosť od Číny dlhodobo lepšia? Lebo tie baterky, baterky potrebujú šesť, šesť surovín: kobalt, meď, nikel, lítium a kovy vzácnych zemín. Na každú jednu z týchto šiestich surovín má Čína zazmluvnených 60 % celosvetovej produkcie. Buď teda to ťažia priamo v Číne, alebo majú dlhodobé zmluvy v Afrike, ktoré tam už 10-15 rokov si budujú túto zmluvnú základňu a priemyselnú.
Čiže my ideme do veľkej závislosti od Číny. Ideme takto tu šmahom ruky hodiť 150 rokov vývoja, excelentného vývoja v strojárenstve, lebo také motory, ako vyrába Európa, také nevyrába nikto na svete, lebo to nie je jednoduché, tak jednoduché ako vyrobiť elektromotor. Toto ideme hodiť do koša. Preto lebo Volkswagen mal Dieselgate, mali obrovský prúser a oni teraz potrebujú vniknúť do elektroáut. Ale tie elektroautá ony nie sú lepšie k životnému prostrediu, keď zohľadníme celý životný cyklus, nie sú. Ja si dovolím tvrdiť, že moderný hybrid štvrtej generácie so spotrebou možno 3,5 litra je z pohľadu celej, celého životného cyklu, zaťaží životné prostredie menej ako čisté elektroauto. Menej. Na toto sú štúdie, overené, potvrdené.
Recyklácia nie je doriešená. Ona možno do tých 12 rokov doriešená bude, ale teraz sa plašiť? Teraz? Lebo to je, to nie je tak, že tie automobilky budú vyvíjať spaľovacie motory ešte 12 rokov. Ony s vývojom prestanú teraz. A ten vývoj zastane. A aký má toto zmysel? A čo keď sa potom zistí, že tá recyklácia nie je až tak super? Rakúsko komplet vsadilo na veternú energiu, tam je životnosť tých vrtúľ 20 rokov a dnes čo s tým robia? Lebo nedá sa to recyklovať. Tak to zakopú do zeme. Ako chránime životné prostredie, keď tie veterné vrtule zakopeme do zeme? Napríklad.
No a ďalšia vec je tá, ďalšia vec je cena. Cena elektriny. Preto lebo nebude dosť elektriny nielen kvôli spotrebe elektroáut, ale vo veľkom prechádzame na elektrinu. Významne sa podporujú tepelné čerpadlá elektriny, v budúcnosti budú domácnosti omnoho viac vykurovať elektrinou.
Po druhé, v U.S. Steele sa plánuje prechod na elektro... na odlukové elektropece. Len tie dve pece majú väčší výkon ako komplet celý východ, všetky domácnosti na východe spotrebujú menej ako dve elektropece. A nemáme tam ani káble dotiahnuté, nemáme tam žiaden zdroj odkedy sa Vojany zavreli, a toto sú reálne problémy, ktorých riešenie trvá 84 mesiacov, 15 rokov a takéto časy. A z tohto pohľadu 12 rokov je naozaj, naozaj blízko a toto je jednoducho nezodpovedné. Toto spôsobí nášmu priemyslu šok. Priemysel nemá problém aj ekonomika všeobecne nemá problém sa prispôsobiť nejakému vývoju, pokiaľ to nie je príliš rýchlo. Potom sa stane to, že cena vyletí hore a potom miliardami eur musí štát dotovať preto, lebo elektrina nestojí štyridsať, čo by tak u nás mohla z jadra stáť, lebo my tu žiadnu nemáme, lebo všetko vykúpili Nemci, lebo oni si pozatvárali svoje atómky, elektrina stojí štyristo a potom budeme tým ľuďom hovoriť, ale však máte elektroautá, len teda bude prevádzka tak drahšia ako, ja neviem, dvakrát drahšia, trikrát drahšia ako diesel. Prečo máme do tohto ľudí nútiť? Ja tu nevidím v tom žiaden zmysel.
CO2, to zas nie je tak, že kebyže nemáme žiadne CO2, že je najlepšie, kebyže nemáme CO2, tu je priemerná teplota tri stupne na zemi a my sme skončili. My potrebujeme CO2, len skrátka nepotrebujeme ho príliš veľa. To, čo sa robí teraz, dogmatické tlačenie na to, že stoj čo stoj ideme bojovať, nech to stojí, koľko, koľko, jedno koľko, poručíme vetru, dažďu, spôsobuje, že Nemecko dnes spáli najviac uhlia v histórii. A k tomu spáli najviac plynu v histórii. A k tomu ešte masívne musí vykupovať atómovú elektrinu z Francúzska a z Čiech. Toto je výsledok, keď pri ochrane životného prostredia bytostne chýba zdravý rozum.
A vidím, že už mi teda skončil čas, tak, a zároveň aj zisťujem, že vlastne už som všetko povedal, čo som mal na srdci.
Ja vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie

16.5.2023 o 18:35 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:46

Ľudovít Goga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Richard, veľmi správne si to pomenoval, čo sa týka vlastne, politici, ktorí robia tieto rozhodnutia, zďaleka nie sú z biznisu a vôbec sa neopierajú na, za odbornými vedomosťami expertov. Tým pádom aj celá klimatická neutralita, takisto jak si povedal ohľadom Nemecka, Nemci sú krajina, ktorá si zavrela atómové elektrárne, ktorá dneska nakupuje elektrinu zo zahraničia, v rámci svojho priemyslu znižuje náklady na výrobu elektriny, respektíve na cenu energ... elektrickej energie, aby aspoň ten priemysel sa ako tak zotavil z toho. Samozrejme, pálením uhlia vypúšťajú veľké množstvo CO2, to sa vlastne dneska ako keby nepočítalo.
A čo sa týka automobilového priemyslu, musím povedať to, že celý svet sa vlastne zamýšľa teraz nad tým, či tá elektromobilita je správnym, správnou cestou. Aj Elon Musk, ktorý je majiteľ Tesly, pochopil, odborníci z X Space mu povedali, že nerobme len tie elektrické autá, pretože surovín bude málo, respektíve nedostatok, tak jak si povedal, ale sú, poďme na alternatívnu energiu, napríklad na ten vodík, pretože tomu autu je jedno, ten elektromotor, či ho po, poháňa baterkový článok, ktorých surovín nebude dosť, jak si poznamenal, alebo je to stlačený, stlačený vodík, stlačená vodíková nádrž pri osobných autách možno nejakých 700 MPa, pri nákladných 350. To znamená, už prechádza na to, že Tesla už, už, už bude robiť, vyrábať aj, aj vodíkové autá a postupne prejde stále na ten vodík, len stále, my si stále hovoríme, že naše rozhodnutia alebo rozhodnutia z Európskej únie sú tie najsprávnejšie a nechceme zatiahnuť ručnú brzdu.
A poslednú informáciu, čo by som chcel povedať k tomu automobilovému priemyslu, tak že len prijatím euronormy 7 by na Slovensku malo stratiť miesto tri- až päťtisíc ľudí priamo vo výrobe a dvadsať- až tridsaťtisíc zamestnancov v subdodávateľskom segmente. Takže to sú len čísla... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:46 hod.

Ing.

Ľudovít Goga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Juraj Krúpa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja len dodám jednu takú informáciu z Nemecka. Tým, že teda odstavili tie atómové elektrárne a kompenzujú tú výrobu elektrickej energie cez uhoľné elektrárne, tak Nemci sa rozhodli masívne investovať do alternatívnej alebo zelenej energie. A tým, že to teda vypli, tak pred, pred, tak skôr pred tým termínom, kedy majú dostatok tej alternatívnej energie, tak to vyzerá tak, že sa tej uhoľnej energie nebudú môcť dlho zbaviť, pretože výpočty v Nemecku hovoria, že do roku 2030 budú schopní vygenerovať a vykompenzovať 70 % elektrickej energie, ktorú produkuje, produkujú uhoľné elektrárne v Nemecku, čiže ani nie 100 %, ale 70 %. A teraz si predstavme, že tá náročnosť a požiadavky na zvyšovanie produkcie energie ako takej sa budú zvyšovať, to znamená, že Nemci sami nevedia, či budú do roku 2035 vôbec schopní vypnúť tieto uhoľné elektrárne. Takže si vypli atómové elektrárne a budú produkovať naďalej energiu z uhoľných elektrárni možno ešte ďalej, oveľa ďalej ako po roku 2035, čo vychádza natoľko, že vlastne tie elektrické autá budú jazdiť na uhlie. A zároveň si uvedomme, na Slovensku akú infraštruktúru máme, my nemáme ešte ani cestu do Košíc. Ako chceme, prosím vás pekne, vybudovať infraštruktúru, aby sme tu mali takú infraštruktúru, ktorá bude dostačujúca pre komplexnú, pre komplexné zabezpečenie jazdou elektrickými autami na celom Slovensku. Zoberme si, ako dlho to bude trvať, koľko sú tie projekty naplánované, máme vôbec nejaké, ako dlho bude ich realizovateľnosť trvať a podobne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:48 hod.

PhDr.

Juraj Krúpa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:50

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Richard, ďakujem pekne za tvoje vystúpenie, presne ako si uviedol, nebojujeme proti elektromobilom alebo proti elektromobilite, bojujeme za zdravý rozum. No a čo napríklad zdravý rozum nie je, je ak teraz v Nemecku ide z ich asi jedného milióna elektromobilov asi 300-tisíc, asi tretina na uhlie, ako to asi nie je úplne to správne. Proste dnes vidíme, že to, ako si vypli atómové elektrárne, no tak vypli funkčnú, dobrú atómovú elektráreň a zapli staré a veľmi CO2 produkujúce uhoľné elektrárne. Jednoducho žiadna závislosť nie je dobrá, ani na fosílnych palivách, ani na rope, ani stolička, ktorá má jednu alebo dve nohy, na nej sa nedá sedieť. My potrebujeme pestrosť, variabilitu, to je to, čo hovoríme o tej technologickej neutralite, aby boli aj spaľovacie, aj spaľovaním vodíka, aj palivové články vodíkové, aj elektrické, aj CNG, aj LNG, aj možno akýkoľvek iný vývoj, pretože práve to prinesie stabilitu, ak, ak bude veľa rôznych druhov pohonov. A tá voľná súťaž, väčšinou história ukazuje, že najlepšie, najefektívnejšie riešenia práve voľná súťaž, technologická, prinášala.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.5.2023 o 18:50 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video