94. schôdza

13.6.2023 - 28.6.2023
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:30 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:27

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Kolega Mazurek vo svojej rozprave naozaj poukázal na ohromné a veľké nedostatky tohto programového vyhlásenia vlády a ja sa skúsim venovať prvej téme, ktorú on otvoril, a to je téma vzdelávania a desegregácie a začleňovania detí, či už z majority alebo z minority, do spoločného vzdelávania, o ktorom si naivne myslíte, že môže niekedy fungovať. Pochádzam z východného Slovenska a naozaj vám môžem povedať, že už mám niečo odučené a toto vaše naivné alebo také úzkoprsé ponímanie sveta, že táto desegregácia alebo začleňovanie je niekedy možné, kolegovia z vlády, mýlite sa, nie, možné nie je. Či už budete tento problém pomenovať ako začleňovanie marginalizovaných rómskych komunít s majoritou, alebo či to nazvete ako začleňovanie sociálne vylúčených rómskych komunít s majoritou, alebo či to nazvete ako začleňovanie detí z málo podnetného sociálneho prostredia verzus majorita, je to absolútne jedno, pretože každý jeden učiteľ, každý jeden asistent učiteľa, ktorý musí byť v triede, kde je trieda zmiešaná, tak jednoducho tieto deťúrence z marginalizovaných rómskych komunít nedosahujú adekvátne vzdelanie, nedosahujú adekvátne návyky a preto nemôžu byť adekvátne začlenené do kvalitného vzdelávacieho procesu. A tu vzniká problém, ale trojaký: trpí dieťa, ktoré na to nemá a musí tam byť, trpí dieťa, ktoré na to má a musí tam byť, a trpí učiteľ, ktorý jednoducho sa nemôže venovať šikovným deťom, ale musí sa venovať sústavne a stále dookola deťom, ktoré nezvládajú tento vyučovací proces a nezvládajú školský vzdelávací program.
Čiže vaša naivná predstava o skvalitňovaní života marginalizovaných rómskych komunít počas tohto vzdelávania je naozaj veľkou-veľkou utópiou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:27 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:30

Milan Mazurek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja ďakujem veľmi pekne kolegom, na rozprávočky pána Benčíka a Lehotského je zbytočné reagovať, ale ja som za nich vďačný, pretože v tom vystúpení som hovoril o konkrétnych statiach, naschvál som ich vždy citoval, aby som potom reagoval a povedal svoj názor, a som nesmierne rád, že z toho všetkého, čo som dvadsať minút hovoril, nevypichli jednu jedinú konkrétnu vec, ktorú by mi vyčítali, že by som bol fakticky nesprávny, že by môj pohľad vychádzal z nesprávnych skutočností, že by som to zle prečítal, zle pochopil. Len blbosti, hovorili úplne nezmysly a tým pádom nič faktické k veci, čo mi uľahčuje túto politickú činnosť, pretože viem, že som sa nemýlil, nemusím sa v rámci toho vystúpenia v ničom zlepšiť, napraviť, pretože všetko tam bolo fakticky správne, a to som rád.
Ale vrátim sa k tomu, čo povedal teraz kolega Edo Kočiš ohľadne tej desegregácie škôl. Preto som to takto pomenoval, že títo ľudia vôbec nevedia, o čom hovoria a chcú dávať svoje deti do elitných škôl niekde v súkromných zariadeniach v Starom Meste a podobne, v Bratislave alebo v iných mestách, veď to je v podstate jedno, ale určite ich nedajú do desegregovanej školy v Rakúsach alebo v Huncovciach, pretože ja keď som nastúpil do piatej triedy základnej školy, tak my sme boli pol na pol. Polka žiakov z osady, polka žiakov z mesta. V šiestej triede už to bolo dve tretiny k tretine a v siedmej triede už sme ostali úplne bez osadníkov. A fakticky stav bol taký, že kvalita toho vzdelávacieho procesu bola katastrofálna. Jednoducho tí učitelia sa nedokázali normálne venovať tým žiakom, ktorí sústavne vyrušovali, robili problémy, ja ich nehodnotím na nejakej farby pleti a podobne, ten vzdelávací proces trpel, kvalita proste išla smerom dole a hoci mali obidvaja, jedni aj druhí, úplne rovnaký prístup s tým, že tamtí dostávali obrovské množstvo rôznych pomôcok, desiat a tak ďalej zadarmo od štátu, tak to neurobilo nič. Žiadnu zmenu, žiadnu zmenu. To, že vy niečo desegregujete, že zoberiete jednu kopu a dáte ju tu, neurobíte nič, len zhoršíte to všetkým tým učiteľom aj tým deťom zo slušných rodín, či sú maďarské, slovenské, menšinové, akékoľvek, slušným deťom zo slušných rodín, kde sa ich rodičia snažia a starajú, tak tým strpčíte život všetkým.
A ak to chcete urobiť, najprv vaše deti a až potom ukazujte príkladom na iných.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:30 hod.

Bc.

Milan Mazurek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:32

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážení členovia vlády, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi začať rozpravu k programovému vyhláseniu vlády s tým, že by som chcela veľmi oceniť pokračovanie v proeurópskej domácej a zahraničnej politike.
Práve v tomto čase, keď čelíme veľkým bezpečnostným hrozbám, keď máme za našimi hranicami vojnu na Ukrajine... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Pani poslankyňa, skúste ten mikrofón si dať bližšie, lebo vôbec pri tých reproduktoroch vás nepočuť, alebo hovorte bližšie k mikrofónom.

Remišová, Veronika, poslankyňa NR SR
Práve v týchto... Lepšie to je?

Pčolinský, Peter, podpredseda NR SR
Je to trošku lepšie, no.

Remišová, Veronika, poslankyňa NR SR
Práve v týchto zložitých časoch, keď čelíme veľkým bezpečnostným hrozbám, za našimi hranicami máme vojnu u suseda, kde to nie je o Ukrajine, ale v prvom rade je to o nás, o Európe, o našich európskych hodnotách, tak mimoriadne oceňujem, že táto vláda pokračuje v domácej prozápadnej a proeurópskej zahraničnej politike. Jednotný postup v tejto ťažkej dobe pokladám za veľmi dôležitú vec.
S čím nesúhlasím v programovom vyhlásení vlády je revízia systému pomoci s cenami energií pre domácnosti, kde v programovom vyhlásení sa píše, že v súčasnosti uplatňovaný spôsob ochrany rozpočtov domácností pred dôsledkami energetickej krízy je pre štát veľmi nákladný a dlhodobo neudržateľný a prehodnotia tento spôsob s cieľom adresnejšej kompenzácie nárastu cien, čo v praxi znamená to, že adresná pomoc, pokiaľ ide o ceny energií, znamená to, že tisíckam domácností energie jednoducho zdražejú. Predchádzajúce vlády si dali obrovskú námahu a investovali veľké množstvo úsilia do, do zastabilizovania cien energií, do vyrokovania memoranda so Slovenskými elektrárňami, kde máme zastropované ceny elektriny až do roku 2027 a máme jedny z najlacnejších cien energií v celej Európskej únii. Hovoriť, že teraz v čase dvojcifernej inflácie tieto ceny vláda prehodnotí, znamená, ešte raz, že tisícom domácností jednoducho energie zdražejú.
Ja som za adresnosť aj opatrenia, ktoré sme robili v eurofondoch, keď sme zavádzali, napríklad digitálny príspevok sme robili adresne, čo bolo veľmi byrokraticky náročné a veľkú časť toho procesu strávite overovaním. Ale urobiť energetickú pomoc tak, pokiaľ ju teda nechcete dať vybraným kategóriám ľudí, ako sú, ktoré sú ľahko identifikovateľné, napríklad poberatelia dávok v hmotnej núdzi alebo siroty, alebo veľmi úzko špecifikované skupiny ľudí, ktoré máme zachytené v štatistikách Sociálnej poisťovne, tak jednoducho veľká časť, veľká časť, veľkej časti obyvateľstva energie zdražejú.
Keby, myslím si, že v súčasnosti už aj stredná trieda, nižšia stredná trieda pociťuje dôsledky inflácie, pociťuje dôsledky zvyšovania cien. Nie sú to len nízkopríjmové domácnosti a zastabilizovanie cien energií bol jeden veľmi účinný nástroj, ako bojovať práve proti inflácii a pomáhať rozpočtom, rozpočtom ľudí. A áno, keby sa to dalo spraviť tak, že odrežeme to jedno percento najbohatších ľudí z pomoci, určite by to aj predchádzajúce vlády spravili, ale bolo by to byrokratické peklo. Pokúšalo sa o to aj Nemecká republika, ale jednoducho Slovensko nezbiera štatistiky o príjmoch domácností, je to problém, nezbiera štatistiky o tom, akú veľkú časť z príjmu domácností tvoria energie. To znamená, že ľudia by museli vydokladovať, aký majú príjem domácností, museli by poslať faktúry za energie a na základe toho by sa mal stanoviť nejaký férový mechanizmus. Keď to skúšalo urobiť Nemecko, tak sa rozhodli, že trvalo by im to dva roky a v zásade to nemá význam. Čiže s týmto opatrením zvyšovanie cien energií pre ľudí zásadne nesúhlasím.
Dovoľte mi vyjadriť sa k druhému bodu, ktorý je, ktorý sa týka nejakých strategických dokumentov, ktoré si dala za cieľ vypracovať táto vláda. Tu len jedna poznámka. Aj keď vláda má časovo obmedzený mandát, tak vláda nie je analytický inštitút. Vláda nie je ani ´think tank´. Máme tu reformu verejnej správy a vypracovanie nejakého návrhu reformy verejnej správy. Ja som sa o tom rozprávala aj s pánom premiérom. Nie je problém napísať stratégie alebo reformy verejnej správy. Takých popísaných stratégií už boli, boli, haldy papiera sa popísali. Problém, a ten najväčší problém, je reformu politicky presadiť. To znamená, dohodnúť konsenzus so všetkými zainteresovanými stranami, so ZMOS-om, s úniou miest, so všetkými aktérmi a reformu presadiť. A na tomto zlyhalo, a však povedzme si to úprimne, 20 rokov sa reforma verejnej správy nerealizovala, ale nie preto, že by nebola na papieri. Na papieri bolo veľmi veľa reforiem verejnej správy, ale zlyhalo to, pretože nebola na to, nebola na to, politická vôľa by možno bola, ale nebol politický konsenzus, aby sa podarilo takúto reformu presadiť.
A ešte podotýkam, že pri reforme verejnej správy neexistuje jeden ten správny, jediný odborný pohľad, ktorý je správny. Na reformu verejnej správy je mnoho relevantných odborných pohľadov a alternatív a je na danej vláde, aby si vybrala ten, ktorý dokáže a má politickú silu aj presadiť. A toto, toto sa týka aj viacerých oblastí, čiže nie je, nie, nemyslím si, že výzvou vlády by malo byť písať teraz stratégie alebo nejaké, pripravovať nejaké papiere, ktoré nová vláda, nech už bude akákoľvek, zrejme dá do šuflíka, pretože bude mať na to svoj vlastný pohľad, ale je riešiť v tom časovom horizonte, ktorý táto vláda má, riešiť tie pálčivé problémy, ktoré ľudí trápia.
Budem teraz hovoriť o, tretím takým bodom, ktorý by som chcela pomenovať, je, v niektorých oblastiach táto vláda do programového vyhlásenia vlády si dala veci, ktoré fungujú už roky. Hovorí o tom, že ich bude zavádzať, ale tieto opatrenia fungujú roky, budem aj konkrétna.
Pokiaľ ide o oblasti z portfólia eurofondov, tak v programovom, v programovom vyhlásení vlády sa píše, že pripraví podmienky pre zjednodušenie procesu vrátane odstraňovania zbytočne prísnych podmienok pre žiadateľov a revízie právneho rámca. Opäť veľmi nekonkrétne vyjadrenie. Ja by som bola rada, keby do programového vyhlásenia vlády, ktoré je na tri mesiace, napísali jedinú konkrétnu vec, pretože v oblasti eurofondov sme mali na to rok a pol pracovnú skupinu. Táto pracovná skupina prišla nie s tým, že bla-bla, budeme odstraňovať byrokraciu. Prišla s konkrétnymi návrhmi odstraňovania byrokracie, ktoré sme aj zaviedli. Z nich by som prečítala niektoré.
Napríklad stavebné povolenia. Stavebné povolenia 20 rokov bolo potrebné dokladať už pri prihlasovaní sa do výzvy. To znamená, že starostovia, primátori si dávali obrovskú námahu s tým, aby získali stavebné povolenia, nakoniec ich projekt nebol schválený a stavebné povolenia hodili do koša. My sme zaviedli to, že stavebné povolenia sa dokladujú až vtedy, keď projekt bude vybratý, reálne vybratý, vtedy stačí doložiť stavebné povolenie. Zjednodušili sme pravidlá pri vysporiadaní pozemkov, zaviedli sme jednotný register odborných hodnotiteľov, znížili sme počty povinných kontrol, aby vám bolo jasné, povinné kontroly sa robili na celej vzorke projektov, to znamená 10-tisíc projektov sa kontrolovalo. Zaviedli sme vzorkové kontroly, zaviedli sme prehľadnosť, jednotnú metodiku, zaviedli sme jeden orgán na kontrolu verejného obstarávania, hoci predtým to kontrolovali tri rozličné orgány, jeden povedal áno, druhý nie, tretí povedal neviem, takže jeden úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je certifikovaný Európskou komisiou, a to by malo zlepšiť právnu istotu. Čiže ak nová vláda píše, že chce odstraňovať byrokraciu, tak treba, aby napísala aspoň jednu konkrétnu vec, ktorú chce odstrániť, pretože hovorím, po konzultácii a takom participatívnom dialógu v pracovnej skupine sme odstránili desiatky takýchto, takýchto byrokratických vecí, ktoré tu 20 rokov pretrvávali.
Druhá, druhá dôležitá vec, ešte sa vrátim k energetickej kríze. Aj preto si myslím, že nová vláda píše, že energetická pomoc je mimoriadne náročná pre rozpočet, rozpočet verejnej správy, v skutočnosti energetickú pomoc je možné, pre domácnosti špeciálne, lebo hovoríme o domácnostiach, je možné preplatiť si ju z eurofondov. Je to vďaka tomu, že sme vyrokovali na európskej úrovni zmenu legislatívy SAFE-CARE a nebolo to ľahké. To bola slovenská iniciatíva, my sme oslovili jednotlivé krajiny, vyrokovali sme zmenu európskej legislatívy a vďaka tomu si môžme práve pomoc domácnosti preplatiť z eurofondov. A preto zvyšovať teraz cenu energií pre domácnosti, keď si môžme tie náklady 1,4 miliardy preplatiť z eurofondov, pokladám za veľmi necitlivé a veľmi nezodpovedné voči občanom Slovenskej republiky. V skutočnosti teraz treba, ministerstvo hospodárstva by malo urobiť schémy tak, aby tieto peniaze refundovalo a 1,4 miliardy eur sa môže vrátiť do rozpočtu Slovenskej republiky.
Pokiaľ ide o, pokiaľ ide o oblasť informatizácie, opäť, vláda v programovom vyhlásení uvádza, že zavedie veci, ktoré, ktoré roky fungujú, a pri niektorých to ani neboli predchádzajúce vlády Igora Matoviča alebo Eduarda Hegera, ktoré to zaviedli, ale jednoducho to fungovalo, tie procesy fungovali. Preto ma prekvapuje, že tu vidím veci, zavedieme, urobíme, spravíme, ktoré jednoducho fungujú. Poviem napríklad jednu z nich. Výdavky na informatizáciu prejdú hodnotením v procese prípravy rozpočtu verejnej správy a budú navrhnuté opatrenia pre lepšie využitie zdrojov. Ale toto je štandardný proces každý rok pri zostavovaní rozpočtu verejnej správy, kedy práve ministerstvo hodnotí výdavky všetkých ostatných rezortov a tie-ktoré výdavky, je tam zbytočná vata, tak tie sa jednoducho škrtnú. Už v ´20, ´21, ´22 sme ušetrili milióny eur práve na tejto revízii rozpočtov jednotlivých IT projektov. Každý jeden rok. Tak ako prechádzajú všetky výdavky nad milión eur, tuto sú to všetky projekty, prechádzajú ÚHP, tak IT projekty štandardným spôsobom prechádzajú hodnotením. A každý rok sme osekali zbytočné, zbytočné výdavky a zbytočnú vatu, najviditeľnejšie to bolo, samozrejme, po vláde HLAS-u, kde na projektoch len na revízii takýchto výdavkov pri príprave rozpočtu sme ušetrili štátu 16 miliónov eur, čiže je to štandardný proces a bude to teda, buď to písal niekto, kto nie je zorientovaný v danom procese alebo v danom rezorte, v danej oblasti, alebo je to teda vedomé zavádzanie ľudí, čo dúfam, čo dúfam nie.
Takisto čo sa týka, čo sa týka informatizácie, vláda hovorí, že pripraví hodnotenie informaticko-technologických projektov z programového obdobia 2014 – 2020. Toto hodnotenie sme robili v roku 2020, kedy to malo význam. To znamená, že všetky projekty informatizácie prešli hodnotením, tak aby boli ponechané len tie, ktoré mali zmysel. Teraz je šesť mesiacov do konca programového obdobia, čiže teraz hodiť atómovú bombu do celého systému znamená, že sa nezrealizuje ani to, čo je úplne pripravené a je, malo by sa zrealizovať do decembra 2023. Čiže to pokladám vyslovene za kontraproduktívnu vec.
Len aby ste vedeli si predstaviť, čo sme napríklad zrušili. Tak napríklad sme zrušili projekt integrovaných obslužných miest, ktorý nastavoval pán Kažimír, a projekty v IT sa robili takým spôsobom, že sa presadila do zákona malá veta, jednoduchá veta, ktorá ale znamenala 20-miliónový projekt. Poviem aj príklad. V zákone bolo napísané, že pošty môžu poskytovať služby integrovaných obslužných miest, to znamená, že prídete, spravíte si zaručenú konverziu, dokument, ktorý potrebujete na oficiálne účely na pošte. A pán Kažimír si vymyslel, vtedy bol aj na ministerstve pán Pellegrini, to bola tá éra krabíc od šampanského, že prečo tieto integrované obslužné miesta nerobiť aj na matrikách. Takže zmenil sa zákon a do zákona sa zaviedla jednoduchá vec, už to nebolo, že môže, ale bolo, matriky musia, vykonávajú funkciu integrovaných obslužných miest. Štatistika, na poštách sa vybavilo 360-tisíc žiadostí za rok, na matrikách 3-tisíc, projekt stál 20 miliónov eur a za každý jeden papier, ktorý si občan prišiel vyzdvihnúť na matriku, papier spojí 1 cent, občan zaplatil 2,50 a dodávateľovi išlo 3-tisíc eur. A napríklad tento projekt sme zrušili. Čiže takéto nezmysly a museli sme to zrušiť v zákone, pretože to bola tá perfídna časť informatizácie, že veci sa dávali priamo do zákonov a potom už len pri zostavovaní rozpočtu sa hovorilo, prepáčte, je to zákonná legislatívna požiadavka, musíte nám na to dať peniaze, 20-miliónový projekt bol vo vrecku. A ani sa nemusíte pýtať, kto asi z toho projektu profitoval, respektíve ktoré firmy tento projekt robili a s kým boli tieto firmy previazané. Čiže áno, takéto projekty sme zrušili a pristupovali sme k tomu veľmi, veľmi poctivo.
Ďalej v oblasti informatizácie sa píše, nastavíme jednotný model správy hodnotenia nad projektami v oblasti IT, ktorý bude rovnaký pre všetky projekty bez ohľadu na zdroj financovania. My ten model, nastavený je, v súčasnosti sa hodnotia všetky projekty IT bez ohľadu na zdroj financovania, čiže naozaj programové vyhlásenie by mal písať niekto, kto sa orientuje v oblasti štátneho IT. Hodnotí sa projekt IT, či sa robí z peňazí štátnych alebo či sa robí z eurofondov, alebo či sa robí v súčasnosti z plánu obnovy.
Zoznam pripravovaných projektov bude verejný, je verejný, čo zlepší transparentnosť, zlepšili sme ju, umožní lepšiu informovanosť a spätnú väzbu od odbornej verejnosti a celkovo zvýši kvalitu. Takže v každom projekte existuje riadiaci výbor, kde je zastúpená odborná verejnosť, tento systém funguje roky a odborná verejnosť dáva spätnú väzbu na každý jeden projekt. Čiže netreba nič nastavovať, treba pokračovať.
Zjednodušenie, sprehľadnenie elektronických služieb štátu, životné situácie, bola, my sme kompletne spravili, pripravili životnú situáciu narodenie dieťaťa, je nastavených ďalšie štyri životné situácie, ktoré by mali byť do konca tohto roku, nevidím tu zmienku alebo záväzok, že sa zrealizujú, bolo by dobré, keby v programovom vyhlásení boli veľmi konkrétne kroky.
Čo sa týka informatizácie, je tam jedna konkrétna vec, a tá konkrétna vec je vybudovanie alebo áno, platformy alebo portálu eVisitor. To je v zásade jediná konkrétna vec, ktorú, ktorú v oblasti informatizácie, ktorá tam je, má to byť portál, ktorý priškrtí trochu poskytovateľov ubytovania v cestovnom ruchu a prinúti ich, zlepší, zlepší platenie daní. Alebo priškrtí, zlepší platenie daní. No, je to projekt, ktorý je okopírovaný z Chorvátska vrátane názvu, ale v Chorvátsku majú úplne odlišnú situáciu. Tam majú 90 miliónov prenocovaní, my máme 15 miliónov prenocovaní, v Chorvátsku väčšina ubytovaní je na súkromí, u nás na Slovensku to nie je ten prípad, čiže povedať si, že z oblasti informatizácie spravím portál eVisitor, aby som evidoval poskytovateľov ubytovania v cestovnom ruchu, zdá sa mi to málo a myslím si, že cestovný ruch, idú prázdniny, ide leto, idú dovolenky, má iné problémy ako portál pre poskytovateľov, poskytovateľov ubytovacích služieb, ktorých by sme mali viac stimulovať. Čiže toto je asi taká desiata priorita, keď budeme mať infraštruktúru, obnovu historických kultúrnych pamiatok a tak ďalej. Mimochodom peniaze na to v eurofondoch vyčlenené máme, je to vôbec prvýkrát, čo sme vyčlenili v eurofondoch, historicky, peniaze na obnovu národných kultúrnych pamiatok. Nikdy doteraz z eurofondov sa národné kultúrne pamiatky neobnovovali, lebo sa to nevyrokovalo, lebo sa podporoval kreatívny priemysel, kde niektoré projekty sa teraz museli rušiť.
Posledná vec, ktorá ma mrzí pri programovom vyhlásení vlády, je, je očista Slovenska od, očista Slovenska, právny štát, ktorý je na poslednom mieste v programovom vyhlásení vlády, na posledných stránkach. Na porovnanie v programovom, v našich programových vyhláseniach bola táto priorita na prvom mieste. Na jedných z prvých strán. A ak niečo dlžíme, keď hovoríme o pamiatke Jána a Martiny, ak niečo im dlžíme, tak je to, aby táto priorita figurovala aspoň v tých slušných vládach vždy na začiatku programových vyhlásení.
Ďakujem veľmi pekne. Myslím si, že na dobré a užitočné návrhy zákonov podporu v parlamente určite nájdete a ja verím, že tie dobré veci, ktoré sú tam, sa zrealizujú.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.6.2023 o 10:32 hod.

Mgr. art. M.A., ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:52

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pani poslankyňa, povedali ste, že nie je problém napísať koncepciu reformy verejnej správy a že to zlyháva na tom, že nie je politická vôľa alebo sa to nedohodne s tými aktérmi. No ja by som to zasa až takto nezjednodušoval, nejakú koncepciu reformy verejnej správy tu naposledy mali Dzurindove vlády, potom nejaké fintičky sa robili s projektom ESO, ktorý bol ale teda skôr biznis projekt než nejaká reálna reforma verejnej správy, a teda aj naša vládna koalícia, nevyvliekam sa z toho, mala ambíciu niečo s reformou verejnej správy urobiť, a to, čo sa urobilo za toho tri a pol roka, je, že unikli nejaké dve mapy, ktoré boli nejakou pracovnou skupinou pripravené a boli posunuté samosprávnym organizáciám. No toto rozhodne nie je žiadna koncepcia reformy verejnej správy. Čiže áno, ten aspekt politickej vôle a politickej priechodnosti je veľmi dôležitý, ale určite nie je len tak, že ľavou zadnou niekto napíše nejakú koncepciu. A samozrejme, že táto vláda to nepresadí, táto vláda to neschváli, ale považujem za teda neprimerané, aby sme dehonestovali tú vládu, že je to nejaký analytický tím iba alebo ´think tank´, že, že načo bude pripravovať veci, však to je ešte niekoľko mesiacov, keď bude táto vláda existovať, tak je dobré, ak veci, ktoré sú dôležité, bude pripravovať tá vláda, ktorá príde po nej, ak bude príčetná, ak bude mať záujem posúvať veci dopredu, tak si nájde niektoré veci pripravené a bude môcť na to nadviazať.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:52 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:54

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pani poslankyňa, vy ste sa ešte asi nezobudili, že táto vláda tu čo nemá robiť. Vy ste tak výborne vládli, že tak ste skončili. Čakal som, že budete hovoriť hlavne o štrukturálnych fondoch, keď ste nastúpili, ste povedali, že neprepadne ani jedno euro. Prepadlo 4,3 miliardy. Poučujete stále, nič som od vás nepočul. A jednak, keby ste mali aspoň úctu k sebe, tak iste nemôžte zobrať podpredsedníčku vlády pre štrukturálne fondy, lebo na to nemáte vzdelanie, ani vedomosti, ani nič. Vaši ľudia si z vás robili srandu počas celého vášho ministrovania. A vy tu vystúpite a idete poúčať novú vládu. To nemá, to nemá, nakoniec ste skončili ako predsedníčka strany s jedným poslancom. Idete hovoriť o energetike, ktorej vôbec nič nerozumiete. Veď energetiku, keby sme neboli predali, Dzurindova vláda, tak dneska nestojíme tam, kde je. Vy vôbec neviete ako, prečo je energetika taká, v takom stave, v akom je. My máme predsa dostatok dneska energií tým, že sme spustili tretí blok. Samozrejmá vec, cez lipskú burzu bola predaná, a prečo je dorovnávanie energií tú 1 mld., dokonca z vašich štrukturálnych fondov 1,3 budeme dorovnávať teraz dozadu, čiže prejedáme, 300 mil. ide z tých štrukturálnych fondov proste na Ukrajincov. Ja vám nerozumiem, vy stále niečo kritizujete, ale nič konkrétne nie ste schopná spraviť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:54 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:56

Tomáš Lehotský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Veronika, ty si začala tú rozpravu tým, že si kritizovala snahu tejto vlády o revíziu pomoci domácnostiam. Ja naopak vítam triezvy pohľad tejto novej vlády na to, že nie je možné donekonečna rozhadzovať peniaze tohto štátu, čiže nás občanov, na pomoc ľuďom, ktorí, samozrejme, pocítia a cítia určité následky krízy, ale nevyhnutne nepotrebujú pomoc od štátu. Hovorila si, že tá bývalá vláda investovala kopu energie a kopu úsilia do vytvorenia tej schémy pomoci. V prvom rade táto vláda, budúca vláda, teda predchádzajúca vláda, pardon, investovala kopu peňazí občanov tohto štátu do toho, aby sme častokrát aj nezmyselne pomáhali tým, ktorí si to, ktorí to nepotrebujú, príkladom som, samozrejme, aj ja, aj ty momentálne a množstvo iných ľudí. Ja sa veľmi bojím toho, že sa tu vytvára určitá kultúra odkázanosti Slovákov na, na to, že keď príde akákoľvek kríza, keď sa čokoľvek stane, tak príde dobrý deduško štát, ktorý všetko vyrieši, všetkým nám pomôže. Nie je to pravda, stačí sa pozrieť na tie verejné financie a kam s nimi smerujeme. To je krátkodobý pohľad verzus dlhodobý pohľad. Ty inými slovami hovoríš, že budúcnosť si prejeme teraz, len aby sme sa ukázali ako pekní a pomohli, pomohli aj ľuďom, ktorí to nepotrebujú. Jednoducho je kríza, je to tak, tomu rozumiem, ale realita je taká, že niektorí ľudia to proste budú musieť pocítiť, samozrejme.... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:56 hod.

Ing.

Tomáš Lehotský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:58

Eduard Kočiš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pani kolegyňa, spomínali ste vo svojej rozprave informatizáciu a prepojenie systémov. A ja sa pýtam, akým spôsobom ste na MIRRI prepájali systémy, keď po tri a pol roku človek, ktorý po dvoch rokoch stratil zamestnanie, ide sa zaevidovať na úrad práce a musí doniesť všetky dokumenty možné aj nemožné, pretože neexistuje prepojenie cez úrad práce, cez Sociálnu poisťovňu a cez zdravotnú poisťovňu. Čiže akým spôsobom ste to prepájanie systému v rámci štátu a štátnych inštitúcií dokázali alebo vedeli zabezpečiť? Nijako. Digitálny príspevok bol podľa vás veľmi dobrá adresná pomoc. Ja sa pýtam, pre koho. To bola kardinálna hlúposť a kardinálna sprostosť. Len preliatie peňazí, ktoré ste nevedeli pre vlastnú neschopnosť zaevidovať a posunúť inam inak, aby boli naozaj adresné. Toto nebola adresná pomoc. Zistiť v domácnostiach na Slovensku výšku poplatkov za energie, vraj tvrdíte, že Nemci to nevedeli dokázať a na Slovensku by sa to asi nedokázalo tiež. Na Slovensku máme cca 2,3 milióna domácností. Ak ste mali toľko voľných finančných prostriedkov na MIRRI, tak ste určite vedeli zakomponovať nejaký projekt, ktorý v súlade a v spolupráci s obcami a mestami by veľmi efektívne a veľmi rýchlo vedel zabezpečiť základné údaje o tom, koľko domácnosti potrebujú alebo koľko míňajú na energonosiče, to znamená na vodu, plyn a elektrickú energiu. Ale jednoducho budete sa odvolávať na to, že sa to nedá, preto ste da do toho nepustili a preto tá adresná pomoc v rámci energo krízy nemohla byť adekvátne riešená. Čiže práve preto bolo zriadené a vymyslené pre vás to vaše ministerstvo, aby ste takéto situácie vedeli zvládať v rámci digitalizácie a v rámci spolupráce s mestami a obcami.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 10:58 hod.

PhDr.

Eduard Kočiš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:00

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Začnem asi pánom Muňkom zo SMER-u, vy v SMER-e a špeciálne vy, pán Muňko, vy viete len útočiť osobnými urážkami. Keby ja som mala vymenovať to, k vám veci, tak by som tu bola od rána do večera. Agent ŠtB, priklepli ste Bonulu 5,9 milióna eur, chovateľ zakázaných exotických vtákov, stavateľ domov bez povolenia, to ste vy, pán Muňko, a neklamte, že prepadli 4 miliardy, neprepadlo za našej vlády ani jediné euro v hlavných fondoch. Čiže pozrieť sa do zrkadla, pán Muňko, lebo toto presne ste vy v SMER-e.
Tomáš, ja s tebou súhlasím, že nemôžeme vytvárať kultúru odkázanosti, v tom sa zhodneme, že štát nemôže za ľudí vyriešiť všetko a je dôležité, aby ľudia sa vedeli postarať o seba, vzájomne si pomôcť, ale myslím si, že dvojcifernú infláciu, ktorú sme nemali pomaly, neviem, možno 20 rokov, do toho energetickú krízu, do toho sme mali pandémiu, udržanie zamestnanosti a v zásade, keď rokovanie, alebo resp. keď ceny energií a elektriny sú vyrokované, uzavreté do roku 2027, meniť tento systém, myslím si, že nie je efektívne, nie je efektívne. Ale v základnom nastavení kultúra odkázanosti určite, si myslím, že to nie je dobré a štát nemôže byť úspešný, ak sa bude budovať kultúra odkázanosti.
Pán, zabudla som meno, pán z (reakcia z pléna), nie, z Republiky, Kočiš, digitálny príspevok ste nazvali hlúposťou, čiže to, že dostane 150-tisíc detí digitálny príspevok, prváci na stredných školách plus deti, ktoré, ktoré, a na základných školách, ktoré sú z chudobnejších rodín, to nazývate hlúposťou. Aj viem asi prečo to nazývate hlúposťou. Hovoril o tom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 11:00 hod.

Mgr. art. M.A., ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:02

Marek Šefčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, za slovo.
Vážený pán premiér, ministri, kolegyne, kolegovia, ja som si tiež porobil pár poznámok a čítal som si programové vyhlásenie vlády. Podľa slov aj súčasného premiéra Slovenskej republiky, táto vláda zrejme tu bude iba krátko, a preto on sa vyjadril, že nemalo zmysel písať nejakých 120 strán a zhrnuli to na necelých 30 stranách. No a ja som bol troška namočený cez zdravotnícky výbor do témy plánu obnovy, čo sa týka zdravotníctva, zúčastňoval som sa niektorých rokovaní a na tomto mieste chcem povedať, že veľmi ma mrzí to, ako dopadol, už teraz môžeme povedať smelo, nekonečný príbeh, čo sa týka výstavby koncových nemocníc. A vy tam máte k nemocniciam, ja si dovolím, to je veľmi stručné, si dovolím to aj odcitovať, že: Zrealizujeme procesy pre udržateľnosť kľúčových projektov financovaných z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky v zdravotníctve, zameriame sa najmä na reálne nastavenie projektov nemocníc a záchrannej zdravotnej služby. Najdôležitejším kritériom bude realizovateľnosť, a preto pripravíme alternatívne využitie zdrojov. Ak budú jednotlivé projekty vykazovať vysoké riziko naplnenia, vlastne pardon, nesplnenia hlavných míľnikov. Toľko citácia z plánu obnovy v časti moderné nemocnice.
Zaujalo ma tam slovo, že vysoké riziko nesplnenia hlavných míľnikov, no keď sme komunikovali tú tému s odborníkmi, tak hovoria, že veľmi vysoké riziko je tam pri všetkých týchto projektoch. Ja by som bol pri všetkých tých, o ktorých sme sa bavili aj na zdravotníckom výbore, a ja by som bol veľmi vďačný, keby sa podarilo niečo z toho zrealizovať, ale znova opakujem, že nemali by sme sa vzdať hlavnej, koncovej, cieľovej nemocnice, pretože plán obnovy a odolnosti, keď som sa s jednou odborníčkou na to bavil, a ktorá do toho dosť hlboko vidí, tak ona povedala, že často sa hovorí iba o pláne obnovy a to slovo odolnosť sa nejak možno aj účelovo zamlčiava. Odolnosť, z Európskej únie sme dostali tieto prostriedky práve počas krízy, počas pandémie, aby naše zdravotníctvo bolo odolné a pri všetkej úcte k regionálnym nemocniciam, tú odolnosť nám môžu zaručiť veľké koncové, špičkové pracoviská, špičkové nemocnice. Čiže ja by som bol za, aby sme sa tohto plánu nikdy nevzdali a keď to nebude ani z plánu obnovy, nech to je zo štátnych peňazí, ale my tú koncovú štátnu nemocnicu nutne potrebujeme.
Vy hovoríte v tom, v tom vašom dokumente o personálnej stabilizácii aj o efektívnom financovaní zdravotníctva, máte tam ďalšie podkapitoly, personálna stabilizácia. Tak nám sa podarilo aj spraviť niečo pre to zvýšenie miezd hlavne lekárov, ale aj na ostatných zdravotníckych pracovníkov sme sa dívali, čo sa týka započítavania praxe, upravili sa aj koeficienty a mohol by som pokračovať, aj, aj teraz na schôdzi máme ďalší zákon, ktorý sa snaží presadiť započítavanie praxe zdravotníkov, ktorí pracujú v zariadeniach sociálnych služieb. Takže my sme takisto robili všetko preto, aby sme to stabilizovali, aj tie stabilizačné príspevky sa rozdali zdravotníckym pracovníkom. Čiže verím, že v tomto bude aj táto vláda, aj tá, ktorá príde po nej, pokračovať.
Ďalej tam hovoríte v tejto kapitole o efektívnom financovaní zdravotníctva. No vieme, že, že financovanie zdravotníctva je veľmi, veľmi, veľmi veľký problém, pretože a videli sme to aj keď, keď tu boli vlády Igora Matoviča a potom Eduarda Hegera. Igor Matovič spoločne s Marekom Krajčím sa snažili zapchávať diery, čo sa týka financovania zdravotníctva, a diery, čo sa týka odtekania verejných financií zo zdravotníctva. Vieme, ako to dopadlo, že vieme, že niektorí ľudia si museli nájsť zámienku na to, aby Mareka Krajčího vyštvali z toho zdravotníctva, prišiel tam Vladimír Lengvarský a, bohužiaľ, musím to povedať aj teraz, my sme apelovali nielen na ministra, ale aj na bývalého premiéra a hovorili sme, že je problém, čo sa týka plnenia míľnikov z plánu obnovy, aj čo sa týka spomínanej výstavby nemocníc. Bohužiaľ, bolo to ignorované a dostali sme sa do takéhoto štádia.
Nechcem ďalej toto rozoberať, poprajem tejto vláde, aby sa jej v tejto oblasti podarilo možno pokračovať v dobrých veciach a, a naštartovať niektoré veci. Len sa obávam, že táto vláda nemá, nemá Národnú radu na svojej strane a nemá možnosť už aj z časového hľadiska meniť veci, čo sa týka legislatívneho procesu, takže to bude veľmi ťažké.
No chcem sa dotknúť ešte dvoch vecí. Nám sa podarilo presadiť množstvo vecí, čo sa týka rodinnej politiky. Za tri roky, dovolím si tvrdiť, že sme presadili, čo sa týka rodinnej politiky, omnoho viac ako sa podarilo predchádzajúcim vládam možno za 20 alebo 30 rokov. Taká vlajková loď je nárast, obrovský nárast peňazí pre rodiny s deťmi, a to cez prídavky a cez úľavu na daňovom bonuse. Hovorím o tých 200 eur na dieťa alebo do 200 eur na dieťa, a včera sme tu počuli pána ministra financií hovoriť o tom, že máme problém s tým, že deti, ja som to už spomínal aj vo svojej faktickej poznámke naňho, že deti, ktoré sa mali narodiť od osemdesiateho deviateho kvôli demografickej krivke, ktorá klesala, jednoducho sa nenarodili a už tu nie sú. Nie sú prispievateľmi do sociálneho systému a takto to ďalej ísť nemôže a musíme s tým niečo robiť, hovoril pán minister, a treba to zastaviť. 600-tisíc detí jednoducho sa nenarodilo, chýbajú v sociálnom systéme, neprispievajú doňho a je s tým obrovský problém. My s tým súhlasíme a spravili sme všetko preto, tak boli ďalšie veci ako tehotenský príspevok, zavedenie, respektíve zvýšenie dávky alebo príplatku pri, pri štvrtom narodenom dieťati, otcovská dovolenka, áno, sú to drobné veci, ale tých 200 eur na dieťa, prípadne tehotenský príspevok, ktorý sme presadili, čo je takmer, takmer 2-tisíc eur pre mamičku, ktorá čaká dieťa, sú obrovské veci, ktoré sa nám podarili, a prispievame tak k tomu, aby sa tá diera, aby sa ten, ten sociálny systém spamätal, aby sa nám rodilo, rodili deti, pretože to nedokážeme takto lusknutím prsta vyriešiť hneď. Jednoducho tie deti tu nie sú. Ale skúsme spraviť všetko preto, aby sme ten trend zastavili.
My sme presadili tých 200 eur, ale vieme, že tých 200 eur na dieťa platí do konca roka 2024. Ja chcem apelovať na túto vládu, aby ona spravila všetko preto, aby sa aj v tomto pléne, či už teraz alebo v ďalšom volebnom období, presadilo to, aby toto opatrenie platilo aj v roku 2025 a aj neskôr, prípadne sa ďalej valorizovalo. Pretože tie deti a rodiny s deťmi to potrebujú a jedine takýmto spôsobom, keď im pomôžeme, zabezpečíme to, aby sa, alebo jedine takým spôsobom. Toto je jeden z vážnych spôsobov, ktorý tomu môže napomôcť, aby sa nám deti rodili, ktoré prispievajú do sociálneho systému. Toto tomu veľmi dobre napomáha, ten daňový bonus, čo je úľava na dani, čo hlásala aj SaS-ka, že znižujme dane pre ľudí, tak my sme ich takýmto spôsobom pre rodiny s deťmi, pre pracujúcich rodičov znížili.
No a posledná vec, ktorú chcem povedať, je, to som si spravil iba takú poznámku k tomu, čo pán premiér hovoril vo svojom úvodnom prejave, že sú vládou odborníkov a nechcú sa hádať. Chcú viesť Slovensko pokojne a nechcú sa hádať. No, ja to poviem takto, prepáčte, že to, že to až takto preženiem. Ale ani komunisti sa nehádali. Komunisti sa nehádali, všetko išlo ako po masle. Mimochodom, keď tu bola smerácka vláda, jednofarebná, ani oni sa nehádali. Fico povedal, budeme robiť toto, robili toto. Povedal, zahlasujete takto, zahlasovali takto. Ani oni sa nehádali. Ja poviem, aj v komunálnej politike jeden pán primátor mi povedal, Šefčík, kým ste tu neboli, bol tu kľud. A ja na to hovorím, kým sa mafiánom a tým, ktorí rozkrádajú verejné financie, nedíva nikto na ruky, nikto na to neupozorní, tak oni majú kľud, vtedy je pokoj. Čiže ja som za to, aby keď sú nejaké politické idey, keď sú nejaké veci, ktoré chceme presadiť, a predovšetkým keď bojujeme proti tým, ktorí nečestným spôsobom konajú a rozkrádajú verejné financie, tak keď bojujeme proti nim, tak prečo by sme sa, v úvodzovkách, nehádali o tie idey, o to, aby, aby to bolo čistejšie. Nebuďme takí, že ako budeme nazývať všetko pred nami, čo bolo, že tí sa hádali, tí robili chaos. Nie, proste keď sa bojuje, tak vzniká niekedy taká nálada, že je to zlé. Ale ja hovorím, že je to dobré. Pretože nebuďme idealisti. Nikdy tu nebudeme mať 150 anjelov v tejto sieni, ani vo vláde nebudeme mať premiéra a ministrov anjelov. Vždy sa bude niečo diať. Ak raz Vlčan spravil problém, tak my sme mali byť ticho? Nie, budeme o tom hovoriť, prečo nie. To, to vyvolávame nepokoje, hádame sa? Nie, upozorňujeme na neprávosti, ktoré sa konajú. Ešte raz zopakujem, komunisti sa nehádali, mali pokoj. Tí, ktorí sa chceli hádať, tých umlčali veľmi rýchlo. Fico s jednofarebnou vládou, keď tu mal, sa nehádal. Keď mafiáni vládnu, tí sa nehádajú. Tak neprijmime takú rétoriku, že ideme vládnuť pokojne a nebudeme sa hádať.
Aj tu v pléne teraz, na tejto schôdzi, máme zákon, ktorý chce navýšiť zisky poisťovniam, zdravotným poisťovniam. Prečo? Ja sa chcem dívať na pacientov. Ja nechcem vyťahovať desiatky miliónov, niekto to tu chce. Tí, ktorí vás idú podporiť, túto vládu, tak oni chcú desiatky ďalších miliónov vytiahnuť od poistencov, od pacientov a upratať si to niekde vo vlastných vreckách. Ale toto my nechceme. Už sme to tu minule zastavili, neviem, to bolo v marci či kedy to bolo, a teraz to tu máme v pléne znova. Nemáme sa hádať, máme byť ticho? Nie, ja si myslím, že by sme sa mali ozvať, by sme sa mali, v úvodzovkách, hádať a pohádať o tie idey, že my keď sme navrhli, chceli presadiť do, do programového vyhlásenia vlády, že navrhneme alebo zvážime unitárny systém, čo sa týka zdravotných poisťovní, niekto sa tu hádzal o zem, ani to nešiel podpísať, ten dokument, ani nehlasoval za to. Prečo? No lebo možno išlo o nejaké iné záujmy. A my sa budeme hádať o to, že tento náš pohľad je podľa nás nie najlepší, ale máme argumenty, je podľa nás lepší. A presviedčajme sa navzájom argumentami. Môžme sa aj hádať.
Ďakujem pekne za pozornosť a prajem aj tento vláde, aj nasledujúcim, ktoré prídu, všetko dobré, nech sa všetko dobré podarí a bojujme proti tomu, čo je zlé, aj sa hádajme. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.6.2023 o 11:02 hod.

Mgr.

Marek Šefčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:18

Marián Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán kolega Marek, ja sa budem venovať len jednej veci. Povedal si, že Igor Matovič s Marekom Krajčím sa snažili zapchávať diery vo financovaní zdravotníctva. No realita bola niečo úplne iné. Nezmyselné plošné testovanie, stovky miliónov za samotné testy, za celé obslužné výkony, nasadenie armády, neskutočné zapojenie samospráv, týždne a teda vždy týždeň nezmyselných zákazov a potom stretávka celého národa na testovaní, proste nie. Toto, toto diery v zdravotníctve nezapchávalo. Toto boli stovky miliónov, ktoré boli neefektívne vynaložené. Proste jednoducho ten výsledok práce je skôr ten, ale teraz už celkový, že teda to zdravotníctvo sa len posunulo za čias teda vašich bližšie a bližšie ku kolapsu.
No a, Marek, keď hovoríš o transparentnosti a boji proti korupcii, tlieskam, súhlasím, presne tak, len možno by bolo dobré začať od seba. Možno by bolo dobré, keby aj OĽANO na svojom transparentom predvolebnom účte zverejňovalo skutočné výdavky a teda ukazovalo tú transparentnosť fakt že od seba.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.6.2023 o 11:18 hod.

RNDr. Ing.

Marián Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video