23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 10:44 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:29

Kamil Šaško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Si dovolím zareagovať na viacero vecí, ktoré tu zazneli.
Tak po prvé. Áno, ja súhlasím, že ten legislatívny proces, alebo teda ten priebeh a tá obsiahlovosť, sa nebavíme o tomto zákone, keď tu hovoríte. Predpokladám, že to budete točiť pri každom jednom vašom vystúpení, ale týka sa to až toho tretieho zákona v poradí.
A áno, je rozsiahly, pokiaľ ide o počte strán, ale on upresňuje tie nejaké chyby, nepresnosti, nejasnosti, ale nemení vecnú úpravu. A áno, je to dôsledok nejakého stavu, nazvem to tak, v rámci personálu na ministerstve zdravotníctva, ale ja nedovolím, aby ste spochybňovali ich prácu. Tí ľudia robia, čo môžu.
Ale viete, čoho to je dôsledok? Tej nenávistnej politiky, ktorú ste zaviedli vy. Tej Matovičovej politiky, smeráckej a nesmeráckej, kedy došlo aj na ministerstve zdravotníctva, predovšetkým na ministerstve zdravotníctva, k čistkám. A bolo prepustených celý rad odborníkov. A áno, tie následky sú teraz prítomné, ja sa im venujem, je to problém, súhlasím. A ja hľadám, ale nájsť legislatívcov v tých podmienkach nie je také ľahké, takže ja sa tomu naozaj venujem, lebo súhlasím, že je to problém, a potom to spôsobuje takéto praktické dôsledky, ale tým súčasným kolegom na ministerstve zdravotníctva sa chcem aj z tohto miesta poďakovať, že robia, čo môžu v rámci podmienok, ktoré tam sú. A ja sa ich budem snažiť naozaj aj personálne posilniť aj povzbudiť, aj túto situáciu systematicky riešiť. Ale treba si hovoriť pravdu.
A na margo toho, napríklad, a to poviem iba takú akože pikošku, možno to sem nepatrí, ale ministerstvo zdravotníctva je snáď jediný rezort na Slovensku alebo na celom svete, ktorý napr. nemá svoj vlastný protokol. Hej? Dobre, ale poďme, poďme k veci. (Reakcia z pléna.) Prosím? Aha, dobre.
Po druhé. Tie, tie technické rezervy na čakačky, ja súhlasím s tým, že je potrebné to, ako je to upravené zmeniť tak, aby to odzrkadlovalo nejakú realitu, preto som sa rozhodol to posunúť o jeden rok, aby sa to zosúladilo s nejakými existujúcimi pravidlami, napr. v rámci zákona o účtovníctve, pretože je to zase iba nejaká zbytočná duplicita, ktorá tam bola zavedená v minulom volebnom období. A áno, treba to vyriešiť, aby sa tam nerobili častokrát nezmyselné nejaké rezervy, ktoré potom chýbajú... alebo teda chýbajú pri skutočne nakupovanej zdravotnej starostlivosti, alebo môžu, môžu v tom chýbať.
Po tretie. A viete, tá požiadavka, a teraz troška pristúpim k tým odborárom, pretože ja, ja nerozumiem tomu, jak aj vy, pán Dvořák, aj ja, ja naozaj, však aj sa snažím byť akože konštruktívny, ale to, čo vy predvádzate v tej verejnej diskusii, tak to je proste neuveriteľné. A snažíte sa to vy, konkrétne vy, stále tlačiť do tej podoby, že ja niekoho vydieram. A čím konkrétne ja som vydieral tých zdravotníkov? Čím? Povedzte mi čím, lebo toto do toho verejného priestoru dávate vy. Ja som iba povedal, že mám legitímnu obavu, že pokiaľ to navýšenie nebude znamenať stiahnutie výpovedí, akože ani neznamenalo, tak aby sa nestalo, že tie peniaze tam neprídu. To je vydieranie? To je pomenovanie, to je pomenovanie reality. A keď hovoríte, viete, vy hovoríte, že zavrite sa za zavreté dvere, dohodnite sa a potom to vyriešte. Ja som strávil desiatky hodín, vy nemáte predstavu. A veľa z tých, veľa z tých oblastí, ktoré tu teda pomenúvavate, hej, ja to teraz neviem narýchlo nájsť, ale čo. Ja sa pýtam aj, aj vás, pán pán bývalý štátny tajomník, vy teraz hovoríte, že ako to treba rozšíriť a prečo je treshold 1 mil., a transparentnosť. A prečo ste to nespravili vy? (Reakcia z pléna.) Prosím? Čiže covid je výhovorka na všetko. (Reakcie z pléna.)
Takže viete, toto je, áno, je to priama reakcia. Je to priama reakcia na požiadavku lekárskych odborárov, ktorí chcú primárne riešiť to zverejňovanie zmlúv v rámci veľkých prevádzkovateľov a v rámci ústavnej zdravotnej starostlivosti a v rámci SVaLZ-ov. Viete, to sú že tisíce a tisíce administratívy. Vzniklo to po diskusii so zdravotnými poisťovňami. A veď v poriadku, však poďme sa o tom baviť. Ale je to častokrát absolútne zbytočná záťaž pre tie bežné napr. ambulancie, keby sa to rozšírilo tam. Tak však poďme sa baviť, ale teraz na jednej strane hovoríte, že poďme diskutovať, alebo teda nech prinesiem riešenie, ktoré priamo reagujú na požiadavku odborárov, ja to prinesiem a aj tak to nie je dostatočne dobré. Viete, ja som otvorený všetkej diskusii. A ja rovno hovorím, že nepodarí sa všetko, aj tie požiadavky odborárov, aj, aj ďalšie veci, ktoré tu aj vy prednášate, s ktorými ja môžem aj súhlasiť, ale nedá sa všetko spraviť v rámci jedného ro... alebo teda v rámci tohto alebo dokonca roka. Takže poďme sa o tom baviť a to hovorím opakovane, že na všetky tieto témy tí z vás aj opozície budú prizvaní na tú diskusiu. Tam, kde to má zmysel. Ale hovorím na jednej strane, že nedajte sa tlačiť do kúta odborármi, aby to nebol diktát, a na druhej strane, ale treba im dať aj tie platy Tak to je čo?
Ja som predstavil včera konkrétny odpočet. Konkrétny odpočet tých opatrení, ktoré sa buď sú splnené, alebo sú v plnení aj s konkrétnym plánom. A zriadil som aj monitorovací výbor, ktorý tam dovtedy nebol, ktorý ste mali zriadiť vy, keď ste to memorandum podpísali ako vláda. A sa nič také nezriadilo. A to nás dostalo do situácie. Ja som ho zriadil, včera na vláde bolo schválené. Čiže čo viac je nejaká dôsledná spätná kontrola, to je to, čo tu my historicky dlhodobo nerobíme, že my si nastavíme nejaký plán, a potom sa už na to vykašleme, lebo nekontrolujeme, či tie plány sa aj v realite plnia, tak to má splniť táto monitorovacia komisia, aby to, čo nie je doteraz v rámci memoranda splnené, aby v diskusii so sektorom za účasti Lekárskeho Odborového Združenia každé tri mesiace bolo pravidelne odpočtované a cez ústa ministra zdravotníctva bolo potom prenesené priamo na predsedu vlády a vládu a následne sem do parlamentu. To je to, čo vy ste nespravili, ja to teraz robím, lebo niečo sa do konca roka stihnúť dá a niečo sa do konca roka objektívne stihnúť jednoducho nedá. Dôležité sú mechanizmy kontroly. Všade, vo všetkých verejných politikách. Tak aspoň tu sa ich snažím zaviesť.
A viete, potom vy hovoríte, že o nejakom členstve LOZ-u v DRG, v CKS-ke a tak ďalej, no samozrejme, že to je ich požiadavka, aby tam boli. Ale teraz to už chcú celé prekopať. Ale to, aby oni boli členmi, je ešte požiadavka z pôvodného memoranda. Ale nielen to. Tí odborári idú ešte ďalej. Oni chcú dokonca hovoriť do toho, že kto za ministerstvo zdravotníctva tam môže alebo nemôže a nemôže sedieť. A takýchto prípadov, príkladov by som vám dal tisíc, takže prosím vás, nepoučujte, že ako s tými odborármi vyjednávať, lebo ja sa snažím naozaj do maximálnej možnej miery im vyhovieť. Áno, častokrát aj v oblastiach, s ktorými ani ja nemusím na 100 % súhlasiť, ale snažím sa s nimi dohodnúť, aby som ukázal tú vôľu. A to sa deje.
Takže ja aj vás chcem požiadať, pokiaľ máme záujem, aby sme ten sektor posunuli nejakým spôsobom systémovo skokovo dopredu, aby sme sa možnože aj verejne zdržali takýchto vyjadrení. lebo vy, viete, ja sa troška strácam v tom. To znamená, že, to znamená, že... keď...
Aj vy ste, pán doktor Szalay, povedali, že teda, že ako by ste to riešili vy a že nemám tým odborárom akože ustupovať a transformácia na akciovky nie a ja neviem čo všetko, no ale potom hovoríte, že im treba dať tie peniaze. A je toto dobré riešenie? Je to správne riešenie?
To znamená, tá diskusia by tu mala byť a my spoločne by sme o tom mali hovoriť a z tejto diskusie by sa podľa mňa mala vytratiť politika. O to vás žiadam, takto k vám budem pristupovať aj pri tvorbe ďalších zákonov. Hovorím to opakovane, že každý, kto má záujem o konštruktívnu diskusiu k pripravovaným zákonom, bude u mňa vždy vítaný.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

5.12.2024 o 10:29 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 10:29

Zuzana Mesterová
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Pán minister, ja len by som vás chcela poprosiť, že ak chcete klásť v rámci svojho príspevku otázky priamo poslancom, tak sa prihláste do rozpravy, lebo my na vás nemôžme reagovať, keď reagujete ako navrhovateľ.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

5.12.2024 o 10:29 hod.

JUDr.

Zuzana Mesterová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:44

Karol Janas
Skontrolovaný text
Hlasovanie dnes o 17.00 hodine.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 10:44 hod.

doc. PhDr. PaedDr. PhD.

Karol Janas

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:44

Kamil Šaško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, páni poslanci, účelom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách, zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je zavedenie nového spôsobu definovania verejnej optimálnej siete poskytovateľov primárnej špecializovanej gynekologickej a ambulantnej starostlivosti a poskytovateľov špecializovanej ambulantnej starostlivosti poskytovanej v špecializovanej ambulancii ako reakcia na potrebu zvýšiť odolnosť a pripravenosť ambulantného sektora a jeho posilnenie vzhľadom na očakávaný dopad starnutia populácie a následne rastúci dopyt po zdravotnej starostlivosti v špecializovaných ambulanciách.
Navrhuje sa zavedenie príznaku verejne dostupnej ambulancie vo verejnej sieti poskytovateľov všeobecnej ambulantnej starostlivosti, poskytovateľov primárnej špecializovanej gynekologickej ambulantnej starostlivosti a poskytovateľov špecializovanej ambulantnej starostlivosti poskytovanej v špecializovanej ambulancii do registra povolení, ktorého cieľom je zohľadňovať účel, ktorý ambulancia plní v systéme zdravotnej starostlivosti a zvýši transparentnosť cesty pacienta.
Zároveň sa navrhujú úpravy v súvislosti s obmedzovacími prostriedkami, s elektronickou dočasnou pracovnou neschopnosťou, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. Taktiež sa zavádza nový typ starostlivosti, komunitná starostlivosť, kompletná starostlivosť a prierezová starostlivosť s cieľom rozšíriť komplexnosť poskytovania zdravotnej starostlivosti s prihliadnutím najmä na duševné zdravie. Okrem vyššie uvedených úprav sa realizujú potreby aplikačnej praxe, odbúrava sa byrokracia a dochádza k zjednocovaniu pojmov, čím sa precizuje celá zdravotnícka legislatíva.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás požiadať o predrokovanie, prerokovanie predloženého návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 10:44 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:44

Peter Slyško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené panie poslankyne, páni poslanci, ako spoločný spravodajca výboru predkladám spoločnú správu o prerokovaní vládneho zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorými sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky, tlač 517a.
Vládny návrh zákona, tlač 517, prerokovali určené výbory: ústavnoprávny výbor, výbor pre zdravotníctvo ako gestorský výbor.
Výbory súhlasili s uvedeným návrhom zákona a odporučili Národnej rade zákon schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré sú obsiahnuté v IV. časti spoločnej správy.
Gestorský výbor nedostal žiadne stanoviská poslancov, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh pridelený.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách, zdravotníctve a o zmene a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorými sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 517, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanovisku gestorského výboru odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Spoločná správa obsahuje 64 pozmeňujúcich návrhov.
Gestorský výbor odporučil hlasovať v bodoch 1 a 41,43 až 45, 47 až 49, 51 až 64 spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. V bodoch 42, 46 a 50 spoločne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením č. 103 z 28. novembra 2024, kde ma výbor poveril za spoločného spravodajcu a Zdenka Svobodu za náhradníka k predmetnému návrhu zákona v prípade mojej neúčasti.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 10:44 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:59

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Už počujem zo sály také, že ježišmária, ježišmária, v treťom čítaní, budeme tu musieť sedieť pár minút dlhšie. (Ruch v sále.) No viete, aj my sme si hovorili, ježišmária, ježišmária, keď sme sa pozreli, čo ste spravili s týmto zákonom, kolegovia. Vyjadrím sa teda k pozmeňujúcemu návrhu, ktorý bol schválený v rámci spoločnej správy výborov a poviem aj takú genézu, že toto bol na začiatku dobrý zákon. Dobrý zákon. Technické úpravy okolo eurofondov a čerpania eurofondov, ktoré aj my sme pôvodne plánovali hlasovať za.
Ale to, čo ste spravili cez ten pozmeňovák, akože nehnevajte sa na mňa. Čiže budem sa venovať bodu 9 spoločnej správy, ktorá je prílepok. Do zákona o EŠIF fondoch ste dali prílepok, ktorý sa týka verejného obstarávania, čiže nepriamo novelizujete zákon o verejnom obstarávaní. Neviem, či ste to teda robili s takou nejakou mentálnou linkou, že veď aj eurofondy sa obstarávajú, tak je to vlastne v poriadku, tak takouto logikou by ste mohli meniť aj zákon o zdravotnom poistení alebo ja neviem, všetko, čo sa platí z eurofondov, o Národnom zdravotnom informačnom systéme. Jednoducho je to prílepok, je to zlý prílepok.
Ten prílepok robí dve veci. Prvá vec je niečo, čo sme navrhovali, keď sa novelizoval zákon o verejnom obstarávaní. Som rád, že si to osvojilo aj ministerstvo investícií a pán Raši. To bolo v zásade jednoduchší postup pri predlžovaní lehôt vo verejnom obstarávaní. To je dobrá vec, tomu sa nebudem venovať. To by sme aj podporili.
No ale tá druhá vec je problematická, ktorú ste tým prílepkom tam zaviedli, pretože tá druhá vec spôsobí to, že z podlimitných zákaziek, pri ktorých ste už v lete zvýšili tú hranicu, odkedy sa musia zverejňovať, čiže ste znetransparentnili podlimitné zákazky, tak teraz to ešte pokračujete v tomto nedokonanom diele. Deje sa tam to, že podlimitné zákazky, to sú zákazky, ktoré po novom obstarávatelia do určitej sumy môžu obstarávať tzv. na tri ponuky. Čiže nemusia to byť verejné zákazky. My sme to kritizovali, je to zlé. Aby ste mali prehľad, tak napríklad tovary a služby sa do vašej novely museli zverejňovať od 70-tisíc eur, po novom sa zverejňujú až od 220-tisíc eur, pričom v Čechách sa zverejňujú od 80-tisíc eur. Stavby sa museli zverejňovať od 180-tisíc eur, podlimity, po novom sa zverejňujú až od 800-tisíc eur, stavebné práce. V Čechách je to od 80-tisíc eur. A špeciálne služby podľa prílohy 1 od 260-tisíc, po novom až 750-tisíc eur. Čiže zdvihli ste limity, odkedy musia obstarávatelia zverejňovať tieto zákazky na verejnú súťaž. A čo robíte v tomto pozmeňováku je, že to doháňate ešte do dokonalosti pretože dnes pri tých podlimitných zákazkách obstarávatelia, čiže úrady, ktoré takto obstarávajú, museli do vestníka zverejňovať informácie v štruktúrovanej podobe o tom, že koľko bolo uchádzačov v takom podlimite, kto je víťazom toho, toho podlimitného obstarávania, a tým pádom sa to dalo štatisticky nejakým spôsobom aj zisťovať. Vedeli sme zistiť, aj keď to neboli verejné zákazky, tak sa dalo aspoň zistiť, že či sa súťažilo, alebo sa tam nesúťažilo, kto bol víťaz tohto obstarávania. To, čo ste vy spravili, že nebudú musieť toto dávať do vestníka, budú to robiť len takou tzv. formálnou formou tzv. správy o zákazke, čo je neštruktúrovaný dokument, neštruktúrovaný dokument, Word, Pdf-ko, ktoré sa zverejňujú v profile obstarávateľa. Čiže keď niekto bude chcieť zistiť ako sa súťaží pri podlimitných zákazkách, ktoré ste znetrasparentnili, tak to bude po tomto pozmeňováku oveľa, oveľa, oveľa ťažšie. Čiže vám nestačilo len to, že ste zdvihli limity, od ktorých sa zverejňujú tie zákazky, vy teraz ešte sťažujete to, aby sa o tom niekto vôbec dozvedel, že také zákazky boli, kto ich vyhral a koľko firiem sa takejto súťaže zúčastnilo. Je to zlá, toxická vec, tých podlimitov je naozaj veľa. To sú stovky miliónov eur. Je to zlá vec.
To odôvodnenie, ktoré ste dali k tomu pozmeňováku je, že tým chcete nejak uľahčiť byrokraciu a ja tomu nerozumiem. Veď keby ste chceli, akože aká je tam byrokracia? Veď dneska to budú robiť tí obstarávatelia v neštruktúrovanom dokumente. Čo je ešte ťažšie, ako keby vypĺňali nejaký štruktúrovaný formulár vo vestníku. Však to nie je zníženie byrokracie, to je presný opak. Mohli ste zaviesť nejakú štandardizovanú formu napríklad tej správy o zákazke, keď to teda chcete robiť cez správu o zákazke, tak zaveďte nejakú štandardizovanú formu, ktorá bude mať nejakú hlavu a pätu a bude sa to dať štatisticky vyhodnocovať. A toto nerobiť. Jednoducho tie argumenty, ktoré ste podali, neobstoja, je to zlý pozmeňovák a po obsahovej stránke a po procesnej ešte horšie. Je to jednoducho prílepok. Neviem, čo vás viedlo k tej linke, že zákonom o EŠIF fondoch je v poriadku meniť zákon o verejnom obstarávaní. Skúste mi povedať, kto to... Ja neviem, kto to predkladal na výbore pre verejnú správu. Neviem, priznám sa, kto je predkladateľ. Tak skúste povedať, že prečo podľa vás je v poriadku cez takýto zákon robiť nepriamu novelizáciu.
A týchto prílepkov, to sa hromadí, hej. Toto je jeden príklad prílepku. Mali sme tu zákon o kritickej infraštruktúre, kde ste prílepkom menili pravidlá pre dovoz jadrového odpadu. Zrušili ste zákaz dovozu jadrového odpadu, to je ďalší prílepok. Ja som fakt strašne, to bol, to bol pán minister vnútra Šutaj Eštok, to je jeho zákon, toto je zákon pána Rašiho. Tak ja som fakt zvedavý, ako sa k tomuto postaví pán prezident Pellegrini. K prílepkom, ktoré si do zákonov púšťajú ministri strany HLAS, ktorej je čestný predseda. Vždy to bol prílepok aj dnes to je prílepok. Ja som veľmi zvedavý, či to pán prezident, prezident vráti. A budem veľmi rád, keď to, keď to vráti, ale, žiaľ, asi sa toho nedočkáme pretože tak nadstranícky zase až tak nebude. Čiže aby som, ak vás to zaujíma, čiže je to bod 8 spoločnej správy a v rámci toho bodu 8 sú to body 8 a 9 pozmeňujúceho návrhu, ktorý je toxický, a je to prílepok.
Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 10:59 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:14

Veronika Remišová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pánovi poslancovi Hargašovi, ktorý sa veľmi správne pýtal, prečo to urobili. Prečo takýmto spôsobom v podstate zneprehľadnili zákon o verejnom obstarávaní. Je to, odpoveď je veľmi jednoduchá. Keď nezverejníte, keď nezverejníte či už zápisnicu, alebo dokumenty, ktoré aj z podlimitných zákaziek sa zverejňovali, tak, samozrejme, je ťažšia kontrola.
Napríklad nezistíte potom, že súťažili dve majetkovo prepojené firmy alebo že súťažili firmy, kde sa jedna z nich potom stala subdodávateľom, alebo že boli veľmi čudne nastavené podmienky a jednoducho verejné obstarávania boli zmanipulované, takže jediným cieľom takéhoto návrhu, takéhoto prílepku je menšia a nižšia kontrola zo strany verejnosti, verejných obstarávaní podlimitných zákaziek. A tie podlimitné zákazky vôbec nie sú malé sumy. Sú to obrovské sumy podlimitných zákaziek, je veľké množstvo a takýmto spôsobom môžu milióny a milióny eur verejných peňazí sa strácať.
Ďakujem. (Ruch v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 11:14 hod.

Mgr. art. M.A., ArtD.

Veronika Remišová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:14

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Poslanec Matovič.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 11:14 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 11:14

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Hargaš, dali ste si takú rečnícku otázku, resp. dali ste si otázku, že pýtate sa kto teda presadil takýto pozmeňujúci návrh, že idú opäť takýto tunel na verejné financie, to znamená na financie nás všetkých, a podotýkam, peniaze voličov SMER-u, HLAS-u, SNS urobiť v prospech ľudí, ktorí nekonajú čestne. No, prečo to idú robiť? No preto, lebo ono aj Trestný zákon aj ten novelizovaný hovorí, že ak existuje určitá skupina ľudí, ak existuje viacej rokov, má viacej členov a existuje s cieľom legalizácie príjmov z trestnej činnosti, pod čím si môžme predstaviť napríklad to, že to, čo ukradnete na Slovensku, potom si z toho postavíte luxusnú haciendu niekde na Francúzskej riviére alebo si ju tam kúpite za 5-6 mil. eur ako Kažimír, Počiatek a Stromček, tak s takýmto cieľom presne robia aj túto zmenu v zákone o verejnom obstarávaní, aby mohli kradnúť jak po nebohom, a potom zároveň hovoria rodinám s deťmi, že im ukradnú daňové bonusy, kde okradnú rodinu s dvomi deťmi, s dvomi stredoškolákmi len za jeden jediný rok o 2 160 eur. A ak tá rodina náhodou má dvoje dvojičky 17-ročné, ktoré majú povedzme že sestru 15-ročnú, čiže majú troch stredoškolákov, tak takúto rodinu potom práveže takto vytvárajú tunel v našich verejných financiách, okradnú o 3 240 eur za rok.
A ja sa pýtam teda, že či voliči SMER-u, HLAS-u, SNS s týmto volili túto mafiánsku zberbu, lebo toto je mafiánska zberba, čo nám tu vládne, lebo tunelovať verejné financie, tunelovať peniaze svojich vlastných voličov a potom z toho kupovať vily na Francúzskej riviére, to môže urobiť len organizovaná zločinecká skupina, ktorú inak nazývame mafia alebo mafiánska zberba – čo ste vy. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

5.12.2024 o 11:14 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:14

Ján Hargaš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za reakcie na faktickú poznámku.
Ja by som to teda na záver ešte naozaj zosumarizoval aj pre vašich voličov, voličov tejto koalície. Čiže po novele letnej ste spôsobili to, že obstarávania napríklad pri tovaroch a službách do 200-tisíc nebudú verejné, čiže nebude to verejná súťaž, ale bude sa to robiť tzv. na tri ponuky, pri stavbách až do 800-tisíc.
A čo spôsobujete teraz týmto pozmeňujúcim návrhom je, že kým doteraz sme aspoň vedeli následne zistiť, že koľko firiem sa v tej súťaži neverejnej oslovilo a kto to vyhral, tak teraz to zisťovanie bude oveľa, oveľa, oveľa ťažšie. Neviem, komu takýto pozmeňovák pomáha, teda asi by som tušil komu pomôže. Pomôže to netransparentným nákupom, ktoré sa budú robiť pod pokličkou, a verejnosť sa bude o tom oveľa ťažšie dozvedať, že takéto nákupy vôbec, vôbec prebehli. A ja by som sa normálne pýtal, že kto to predložil ten pozmeňovák, lebo dá sa to zistiť len teraz narýchlo to neviem takto zistiť, že však keď ste na to hrdý, tak sa prihláste pán poslanec, poslankyňa, ja neviem, niekto na výbore pre verejnú správu to doniesol, ale neviem, či pán Karas. Pán Karas? Sa tak záhadne tvárite. Nie? Nie. Nie, no, je to naozaj, kolegovia, je to zlý pozmeňujúci návrh, je to veľmi zlá vec a len pokračuje v znetransparentňovaní verejného obstarávania, s nakladaním s verejnými zdrojmi, ktoré vyberiete od ľudí cez vyššie dane budúci rok, tak teraz im budete hovoriť, že ani vás nemá zaujímať, milá verejnosť, na čo sme tie peniaze použili a kto to vyhral, lebo sa k tomu budú vedieť oveľa, oveľa ťažšie dostať.
A opäť upozorňujem, že my sme pôvodne plánovali hlasovať za tento zákon. Nám je jedno, či koaličný, opozičný, neviem čo. Dobré veci podporíme, toto sme chceli podporiť, ale keď ste tam hodili takýto pozmeňovák, prílepok, tak jednoducho nemôžme byť inak ako proti.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 11:14 hod.

Ing.

Ján Hargaš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video