33. schôdza

25.3.2025 - 16.4.2025
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

27.3.2025 o 12:36 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:11

František Majerský
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem vám, pán predseda. Pán minister, som rád, že ste vystúpili, lebo táto téma si zaslúžila vystúpenie.
Naozaj ja vám rozumiem, že je ťažké teraz nájsť ten spôsob, že kde by to malo byť, kto by mal o tom rozhodovať, či to je operačné stredisko, ministerstvo. Ja som vám len povedal, že zodpovednosť budete niesť vy, a to otvorene, to zas nieže teraz to tak nebude, budete niesť vy a keďže sme konštruktívni, a to nemôžte povedať, že to tak neni, my sme vám riešenie ponúkli, ktoré by sme urobili my, aj s tou komisiou. Môžete sa aj inšpirovať, koho tam chcete dať. Ja za seba hovorím, že ak bude záujem z vašej strany, chceme sa na to pozrieť, podieľať, lebo naozaj chcem, aby to výberové konanie bolo čo najtransparentnejšie, najtransparentnejšie, ale nemyslím si, že to výberové konanie je dobrá cesta. Naozaj tá budúcnosť nám ukáže, že tá Česká republika, kde sme sa boli viacerí inšpirovať, je cesta. Naozaj je cesta, tam nemôže nikto povedať, že kraj nevie spravovať záchrannú zdravotnú službu, to nemôže nikto povedať. Českej republike nemôžete vytknúť že absolútne že nič. Sú ďaleko pred nami, sú inovatívni, sú špičkoví a riadia to, myslím si, že veľmi dobre.
Teraz už, jak som vravel, ťaháme zajaca za chvost, nemyslím toho, čo tú reformu urobil, ale teraz (povedané s pobavením), ale naozaj to je len zmiernenie tých procesov, lebo ak naozaj táto reforma neprejde, tak pôjdeme podľa starého. A tam nebude žiadny limit, nebudú tam žiadne obmedzenia a hlavne tie dobré veci v tej reforme neprejdú, ktoré sú dobré pre zmenu a záchranu ľudských životov. A na to by sme sa mohli bez politiky pozrieť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:11 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:11

Richard Raši
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Ďakujem.
Z ďalších vystúpi s faktickou poznámkou pán poslanec Peter Stachura, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.3.2025 o 12:11 hod.

MUDr. PhD., MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:13

Peter Stachura
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, najprv chcem oceniť, že teda vystúpite aj za konštruktívne veci, ktoré sa vám nepáčia. Myslím si, že tak by to malo byť, že teda komunikujeme, takže v tomto fajn. Ale nerozumiem tej trochu vašej mentálnej slučke, že keď som začal pánom predsedom Národnej rady Rašim a že som nečítal zákon, že akým spôsobom ste sa dopracovali k takému záveru, nerozumiem celkom tomu. A ja sa vás normálne pýtam, že teda ak si myslíte, že tých 25 %, ktoré tam je v tom § 12 je postačujúcich, či máte naozaj takú garanciu, že tých 50 % bude mať štát. Vy ste tu práve povedali, že chcete veriť, chcete veriť, dávali ste si pozor na jazyk, som to videl, aby ste nepovedali, že nejako to musíte dosiahnuť, tú komisiu nejakým spôsobom ovplyvniť, aby tých 50 % bolo. No tá garancia tu nie je, pán minister. Tu nie je žiadna garancia, že to bude 50 %, to je naše zbožné prianie a aj podľa vášho pozmeňováku to tak ostane. Takže tu nehovorte o tom, že silný štát, a že tu ja niečo nečítam.
Takže toto ako neberiem ako nejaký férový argument. 75-2
No a s tými, s tými BFF, to máte úplnú pravdu, to sa tu ťahá strašne dlho, ale to je obrovský prúser toto, čo tu máme, a ja teraz sa nechcem vyviňovať, to bola obrovská téma, aj keď sme my boli na ministerstve tú krátku dobu, viem, čo to je za biľag a podľa mňa z toho sa nedá robiť politikárčenie, to tu naozaj treba niečom s tým robiť. Ak toto nejakým spôsobom pomôže, okej, držím palce, ale je to veľmi silný hráč a treba ho vytesnať z toho systému a v prvom rade treba bojovať za to, aby tie štátne nemocnice netvorili dlh, to je základ, potom sa už o tých veciach nemusíme baviť. Čiže ja oceňujem vaše konštruktívne nejaké prístupy, aj to, že sa chcete, ako jeden z mála ministrov k nejakým veciam vôbec vyjadriť, takže ak v tom budete pokračovať, tak za toto ja vás viem vecne pochváliť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:13 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:17

Kamil Šaško
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Budem vždy rád reagovať na veci, na ktoré má zmysel, takže budem sa vyjadrovať iba k poslancom, ktorí na mňa reagovali z KDH.
Ja som ešte v mojej, v tom vystúpení zabudol povedal jednu vec, ktorú považujem za legitímnu. A áno, možno sa to dalo riešiť a tuším o tom práve vy, pán poslanec Stachura, ste hovorili opakovane, a to je o dopravnej zdravotnej službe. My sme o tomto mali určitú diskusiu aj pri tvorbe, len nateraz, keďže ten stav je, aký je, tak tam to vyšlo, že jednoducho v praxi by to bolo extrémne, extrémne náročné, keďže jednak to operačné stredisko by muselo prebrať určitú funkciu nejakého dispečingu, v tej DZS-ke je zhruba 900 áut, čo je trikrát viac, ako je v záchranke.
To znamená, že ja o to mám záujem, považujem to za správnu vec, možno trošku času, uvidíme, ako sa rozbehne stošestnástka, stosedemnástka a myslím si, že toto je téma, o ktorej sa aj ja budem, budem aj v budúcnosti, keď sa budeme baviť o nejakých ďalších zmenách, veľmi rád baviť. Čiže toto považujem za legitímny bod.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:17 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:17

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda.
Pán minister, dámy, páni, včera som vystúpil už raz k tejto téme, čiže hromadu dôležitých vecí, ktoré som chcel povedať, som povedal, ale dnes v tej diskusii zaznelo hromadu ďalších nových vecí, na ktoré by som chcel v tejto rozprave reagovať.
Vo všeobecnosti vravím, že tento zákon považujem za rozumný posun správnym smerom, nikdy nebude dokonalá reforma, má to možno, 80-90 % je tam odladených, stopercentné to nebude nikdy, treba to spustiť a treba to za procesu potom, potom odlaďovať. Ja osobne som sa podieľal na zmenách v záchranke pred, ako som spomínal, pred ôsmimi som s pánom ministrom, vtedajším ministrom Druckerom spolupracoval na týchto zmenách, trvalo osem rokov, kým sa dostali do paragrafovej podoby a dnes ich tu schvaľujeme. Sú nie všetky zapracované, ktoré by som tam chcel, ale hádam sa časom dostaneme k tomu, že budú.
Ale teda, čo sme tu dnes počuli od kolegu Petra Stachuru, ktorý tu, žiaľ, už asi nie je, teraz odišiel, to ma mrzí, ale mám naňho, snáď ma bude počuť, Fero mu odkáže, chcel by som povedať, že Kresťanskodemokratické hnutie v roku 2004 schvaľovalo Zajacovu reformu a poslanci KDH, až na pani Sabolovú, všetci podporili túto reformu, 14 hlasov z KDH tam bolo, z poslaneckého klubu KDH, tam ešte stále je František Mikloško, ktorý vtedy za tú reformu hlasoval. Takže netvárte sa, že je to niečo cudzie, niečo iné, niečo Zajacove, KDH za to hlasovalo a podporilo reformu záchraniek, takú, aká je do dnešného dňa platná, akurát za tých 20 rokov sa nedolaďovala, neopravovala a vlády SMER-u zvyčajne, keď mali tú možnosť, tak brutálne lopatou využili to, ako sú nastavené podmienky výberových konaní. Pretože výberové konania na záchrannú zdravotnú službu je súťaž krásy a nie súťaž kvality, to tu už zaznelo viackrát. Vďaka tomu každé jedno výberko bolo sprevádzané škandálom, vyšetrovateľmi, súdmi, niektoré veci do dnešného dňa nie sú uzatvorené a tak to bude aj tento rok, pretože stále je to súťaž krásy a nie súťaž objektívnych kritérií.
To, čo považujem za pozitívne v tomto zákone, pán minister, aby ste teda nevnímali, že tu budem len oheň a síru chrliť, ja len teda robím prognózu, že v lete nás čaká odvolávanie alebo rezignácia šéfa operačného strediska na základe škandálu okolo výberka. To, čo považujem za pozitívne, je, že v tomto zákone sú obsiahnuté konečne indikátory kvality. Mohli by byť možno iné, lepšie, krajšie a tak ďalej, ale konečne začíname merať to, za čo platíme tú 1,3 mld. eur. Konečne to začíname merať a na základe toho merania budeme vedieť, kto je lepší a kto je horší poskytovateľ a keď sa bude robiť najbližšie výberko, tieto dáta sa dajú zohľadniť, pretože vyhrať má najlepší. Nemá vyhrať ten, kto je najkrajší, nemá vyhrať ten, kto je štátny, ale ten, kto je najlepší. A vrátim sa k tomu etatizmu, lebo myslím si, že dneska sme to znovu viackrát počuli, ešte raz, vyhrať má najlepší, nie štátny. Štátny nerovná sa najlepší.
Dovolil som si pozrieť si nejaké novinové články. 9. septembra 2022 vyšiel článok Bratislavská štátna záchranka je v čiastočnej platobnej neschopnosti. Ak sme tu včera počuli, že súkromné záchranky berú zisk niekam kedysi do Dánska, keď to bol Falck, lebo robia a zarábajú na tom, lebo je to zlatá baňa, ste to viacerí povedali, kde dočerta bratislavská štátna záchranka odložila tie peniaze, keď je v čiastočnej platobnej neschopnosti v roku 2022? Čo sa s tým stalo? Ďalej, Košická záchranka podala trestné oznámenie pre nehospodárnosť. 30. apríla 2020 prišiel nový manažment a zistil, že aha, kostlivci v skrini v štátnej záchranke, košickej záchranke a začali naháňať predchodcov, ktorí rozkradli nejaké peniaze. Mali sme tu opakované súťaže štátnych záchraniek na sanitky, 140 sanitiek v 2008-´9. roku, párkrát ich zrušil Úrad pre verejné obstarávanie. Ďalší článok 24. mája 2024, Výpoveď, ktorú dostala ekonómka košickej záchranky, je neplatná. Mária Koránová upozornila na neefektívny prenájom sanitiek v roku 2017, v roku 2019 to oznámila na polícii, stal sa z nej whistleblower, teda chránený oznamovateľ, ale v roku 2021 za vlády OĽANO dostala výpoveď z košickej záchranky za to, že upozornila na to, že boli úplne podivne poprenajímané sanitky za predraženú cenu a samotní záchranári povedali, že tie sanitky sú malé, že sa do nich nezmestia, čiže zlý tovar sa ešte objednal, predražený tovar v štátnej záchranke, ten, kto na to upozornil, bol potrestaný a musí sa súdiť o svoju prácu. Toto je fungovanie štátnych záchraniek, ako ja som veľmi nahnevaný na to, že tu obhajujete etatistický prístup. Pokiaľ si neurobíme poriadok v štátnej správe, tak nedávajme pokušenie politickým nominantom.
7. 6. 2024, Tridsaťmiliónový sanitkový tender vyšetrujú päť rokov, ale doteraz nikoho neobvili. Stopäťdesiatdva sanitiek sa za 31 mil. pre štát obstarávalo, Úrad pre verejné obstarávanie to označil za škandalózne, ale v roku 2020 za vlády OĽANO Úrad pre verejné obstarávanie zmenil názor v decembri, prehlasovali v Rade ÚVO a povedali, že vlastne je to síce pochybenie, ale nie až také veľké.
Prosím, čo sú hlavné problémy štátnych záchraniek? Extrémne predražené štátne zákazky, opakovane, viackrát, v rôznych volebných obdobiach, neefektívne hospodárenie detto a fluktuácia na manažérskych pozíciách. Koľko riaditeľov v štátnych záchrankách sa vystriedalo v tých funkciách? Koľko? Tu sa nedá robiť žiadna koncepcia. Akú koncepciu má štátna záchranka v Bratislave alebo v Košiciach? Akú víziu, dlhšiu ako je možno jeden rok, majú títo ľudia? Tí ľudia sa tam menia ako postavy na Pražskom orloji. Nie, naozaj poskytovať túto službu majú tí, ktorí ju vedia poskytovať najlepšie. To znamená, splnia indikátory kvality, budú mať kvalitný personál, budú mať kvalitné vybavenie, kvalitné autá, kvalitné dojazdové časy a budeme to merať a budeme to priebežne vyhodnocovať. A nie, že sa na to na 20 rokov vykašleme, ako sme sa vykašľali 20 rokov na kontrolu fungovania záchrannej zdravotnej služby. Výsledkom bolo, že sa nám predĺžili dojazdové časy, že nám tu jazdili ľudia načierno, že tu ľudia jazdili 36-hodinové služby alebo koľko a často že to neboli ani len príslušne vzdelaní ľudia, ktorí sedeli v tej sanitke, len si dali ten záchranársky mundúr a, prosím pekne, nikomu to tu nevadilo, že to stálo 1,3 mld. eur? A dokonca sa to dialo aj v štátnych záchrankách, a povedzme si tu na rovinu, že to nie je o tom, že súkromník sa nabalí a okradne, to robili aj štátne záchranky, prosím pekne, hej?
K plánu obnovy som už čo-to povedal, považujem za nehospodárske míňanie peňazí z plánu obnovy práve na to, že sa budujú tie stanice, hoci rozumiem, že záchranári nemajú dneska dôstojné podmienky a nemajú ich preto, lebo nemáme zadefinované, ako majú vyzerať stanice záchrannej zdravotnej služby. Teraz budeme mať možno 50 pekne vyzerajúcich a ostatné bude vyzerať zase stále dezolátne, ten, kto bude mať šťastie, že slúži na peknej stanici, môže oslavovať, ostatní budú mať oči pre plač. Nepovažujem vôbec celý plán obnovy za dobrý nápad.
No, máme tu niekoľko pozmeňovacích návrhov a ja by som sa vyjadril k tomu, že BFF, máme tu odklad, odklad, teda to, aby BFF, aby tí, ktorí nezaplatili faktúry, teda nemocnice, ktoré sú dlžníkmi, aby neboli vypaľované firmou BFF. No, v prvom rade si myslím, že by nemocnice mali platiť načas faktúry. To je úplne že prvá a základná vec a považujem za úplne neférové, ak sú veritelia, ktorí v dobrej viere dodali služby, tovary do nemocníc, ak sú tí, ktorí ťahajú za ten kratší koniec. Keď sa im vyhrážame zastavením exekúcií, keď sa im vyhrážame tým, že nemôžu postupovať svoje pohľadávky a nevedia sa dostať k svojim peniazom a rovnako keď im teraz rušíme to ručenie.
Ja chápem, čo sa snažíme robiť, ale nie je to správne, je to podľa môjho názoru mierne protiústavné, lebo napádame súkromné vlastníctvo. Dodávatelia, ktorí niečo dodali, majú za to dostať zaplatené, v prvom rade treba upratať v štátnych nemocniciach.
A čo sa mi ešte nepáči v tých pozmeňovákoch, je to, že ten, kto neplatí sociálku, sa môže zúčastniť tendra na záchranky. Prosím vás pekne, to kde sme? Ako v prvom rade si musí upratať svoje hospodárenie. Záchranky nie sú riešením vášho hospodárenia v stratovej nemocnici, pretože záchranky, peniaze zo záchraniek sa nemajú používať na krížovú dotáciu stratových činností, lebo potom peniaze nezostanú na samotnú core činnosť toho záchranára. Keď záchranárom nedám dostatočné vybavenie, nedám dobrú sanitku, lebo potrebujem sanovať stratové ARO, tak potom nebudem mať kvalitnú záchrannú zdravotnú službu.
Ja s týmto pozmeňovacím návrhom nesúhlasím a keďže sa mi už končí čas, tak vám veľmi pekne ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.3.2025 o 12:17 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:27

Peter Stachura
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ďakujem za tento plamenný prejav, že si nám tu vysvetlil mentálne pochody, že ako nad tým uvažuješ. Ja ti poviem, Tomáš, len jednu dôležitú vec, že kým my urobíme v štáte poriadok, tak už štát nebude mať nič, hej? Čiže už nebude ani čo sa rozhodovať, my sme sa vydali cestou, že privatizujeme všetko, čo sa dá. Ale ja ešte raz vysvetlím, zdravotníctvo musí byť a musí ostať regulovaným trhom, prísne regulovaným trhom. Ale keďže nám sa rozpadajú inštitúcie, nemáme tu silné inštitúcie, nemáme tu inštitúcie, ktoré by vedeli tvrdo si vymáhať nejaký poriadok, tak jednoducho tuná majú títo súkromníci hody. A v tom je ten problém. A, bohužiaľ, títo súkromníci, ktorí často študovali MGIMO v Rusku alebo v Číne, presne vedia, čo majú robiť, aby ten poriadok tu nikdy nebol, aby ten štát sa nikdy nevedel postarať ani o štátne nemocnice, ani o záchranky, o nič, lebo presne vedia, na koho sa majú napichnúť a koho majú kedy vyhodiť. Preto je tu tento problém.
Takže ja asi, ja nerozumiem tejto logike, keď v Českej republike to majú vyššie územné celky, jednoducho sú krajiny, ktoré vedia lepšie spravovať štát, to je náš problém. Ale kým my, kým, keď niečo predáš, predáš to navždy, dobre, tuto je na šesť rokov, ale inak to predáš navždy a tuná je stále ešte nádej, že po voľbách alebo sa začneme meniť na slušnú krajinu, že z tej rozvíjajúcej sa demokracie sa snáď niekedy podarí hľadať čestných ľudí na manažérske pozície, že nastavíme dozorné rady, že nastavíme pravidlá, aby tým ľuďom išlo o verejný záujem. Nám o to nejde, my nemáme radi tento štát, my nevieme tento štát spravovať, ale to neznamená, že máme všetko predať. To je absurdné nepochopenie, zdravotníctvo musí ostať regulovaným trhom. vymazať
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:27 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:36

František Majerský
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda.
Tomi, rozohnil si sa, ako keby do teba vošiel blesk, jak sa povie, ale dobre. Čiže vravel si, že sa menia riaditelia v štátnych záchrankách ako na orloji, nesúhlasím s tebou. Na orloji aspoň vieme čas, za koľko sa menia, v štátnych záchrankách nevieme. Je to od osem, šesť, deväť mesiacov, dvanásť mesiacov, tak to jednoducho je, treba si pozrieť štatistiku, ja som zažil asi dvanástich riaditeľov za desať rokov, čiže teraz tam sú dvaja riaditelia, ktorí tam sú najdlhšie, a myslím si, že tie záchranky, objektívne musím povedať, že vedú dobre, sú to záchranári, ktorí majú k tomu aj vzťah a myslím si, že to robia dobre. Predtým tam boli vrcholoví manažéri, špičkoví, ktorí vyniesli tú záchranku do totálnych strát, takže, takže asi tak, čo sa týka štátnych záchraniek.
To, že si hovoril o tých kontrolách, že mali sme tu poskytovateľov, ktorí, kde pracovali záchranári 48 hodín, pracovali na licencie, pracovali načierno, niekde neboli v posádkach, to bolo u súkromných poskytovateľov niektorých, ale hlavne u súkromných. To, že ich štát nekontroluje, je chyba štátu, súhlasím, úplný súhlas, ja som zvedavý naozaj, keď bude po výberkách, koľko kontrol zase budeme mať na záchrankách, či to bude zase jedna veľká nula. Čiže to.
Čo sa týka naozaj toho plánu obnovy, ja si myslím, že to je dobrá vec, že sa niečo urobilo, lebo tie peniaze do tej záchranky, čo sa týka vecí, by neprišli. A čo sa týka nemocníc, ja ti poviem napríklad skúsenosť osobnú, v Poprade bola nemocnica, alebo je, lepšie povedané, stopercentný vlastník štát, ktorá mala sedem staníc a robila to veľmi dobre. Naozaj to robila veľmi dobre, to fungovalo, všetko šlapalo, lebo ty musíš dodržiavať aj platové ohodnotenie, aj to, akú sanitku budeš mať, aj to, aké vybavenie, len to nikto nekontroloval, ale naozaj sú nemocnice, ktoré vedia záchranku robiť dobre... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:36 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:36

Ján Horecký
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Nuž, pán kolega Szalay, ja vás nebudem prekvapovať nejakou partizánčinou príspevku z oblasti zdravotníckej starostlivosti, ale pozorne počúvam túto rozpravu a chcem sa k nej vyjadriť tak rádoby štátnicko-manažérsky, pretože doma som v rezorte vzdelávania a školstva, ten sa v niečom podobá na rezort zdravotníctva. A teraz, pri všetkej úcte, lebo ja viem, že keď sa človek cíti v ohrození života, zdravia, tak to sa stane veľmi rýchlo prvou prioritou. Ale predstavte si, môj názor je, že budúcnosť a prosperita Slovenska ani tak nezávisí od kvality poskytovanej zdravotníckej starostlivosti, ako od schopnosti vybaviť našu pracovnú silu, našich ľudí konkurencieschopnosťou a tým, čo potrebujeme uspieť v tomto svete.
No ale je jasné, že keď zdravotníci majú oveľa bližšie ku tej citlivej koži každého jedného z nás, tak pre mňa je fascinujúce počúvať v tejto rozprave, že sa tu v otázkach života a smrti pri toľkých peniazoch, rádovo nad miliardou eur, nevykonáva dôsledná kontrola. Ale ja odmietam, pán kolega, to vaše zjednodušenie, že teda štát to robí dole, tak dajme preč, nazvali ste to etatizmom. V tom prípade, keby som použil tú paralelu so školstvom, tak by som musel chcieť zrušiť štátne školy a preferovať len tie súkromné cirkevné, ktoré vedia robiť dobré veci, ale touto cestou by som nikdy, nikdy, nikdy nešiel a neodporúčal, lebo sú strategické veci, ktoré si štát musí ponechať v kompetencii a regulovať. A medzi ne jednoznačne rátam tieto naše dva rezorty.
Ďakujem vám za rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:36 hod.

Mgr.

Ján Horecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:36

Tomáš Szalay
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Zareagujem teda spolu na Peťa Stachuru aj pána kolegu Horeckého k tomuto, k tej téme. Trh má byť regulovaný, áno, je to citlivá téma a tak ďalej, je tam bambilión dôvodov, prečo má byť trh zdravotníctva regulovaný a štát je tu ten regulátor a tú reguláciu má robiť dobre vrátane dozoru a dohľadu, ale to neznamená, že keď niekto kormidluje, že má zároveň aj veslovať. To neznamená, že štát má zároveň poskytovať tú službu. Ja si nemyslím, že štát má poskytovať nemocnice a prevádzkovať nemocnice, štát má prevádzkovať zdravotnú poisťovňu, štát má prevádzkovať záchranky, štát ich má v prvom rade regulovať, ani tú reguláciu nevie robiť dobre, nie ešte to veslovanie, ten výkon tej práce, hej? Štát dnes neprodukuje potraviny, potraviny produkujú súkromníci a štát reguluje cez najrôznejšie regulácie, aby tie potraviny boli bezpečné, aby sme my mohli sa najesť bez toho, žeby sme si ublížili. A to isté by malo fungovať aj v zdravotníctve. V prvom rade by mal štát zvládnuť svoju regulačnú úlohu a tú nezvláda. A ja nie som za to, že zrušme, však to vlastne ani v tom zákone nie je, tu sa bavíme o tom, že či bude mať štát 50 % alebo nebude mať 50 % záchraniek, maximálne o tomto sa bavíme, mne tu nejde o to, aby sme ich zrušili alebo zakázali, mne tu ide o to, aby sme vybrali najlepších poskytovateľov, najlepších z pohľadu kvality. A to je jedno, ak budú štátni tí najlepší, nech sa páči, ale nech sa zúčastnia férovej súťaže, nech dopredu nevieme, kto tu súťaž vyhrá.
A pokiaľ ide o Fera Majerského, ďakujem veľmi pekne za pripomienku, kontroly nie sú, áno, Poprad, Poprad si spomínal, Poprad je akciovka. Hej, už len to vedie k tomu, že tá nemocnica to má v hlave upratané, manažmenty sú upratané, nákladové... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.3.2025 o 12:36 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:36

Marek Krajčí
Text neporovnaný so zvukovým záznamom, bez jazykovej kontroly
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda.
Zopár len poznámok. V prvom rade, pán minister, chcem povedať, že tím ľudí, ktorý pripravoval túto reformu na ministerstve, je teda oveľa, oveľa kvalitnejší ako ten tím ľudí, ktorí pripravoval tú reformu, o ktorej sme sa tu rozprávali včera, toho duševného zdravia. A ja tiež súhlasím s tým, že množstvo vecí, ktoré sa vám podarilo vďaka tomuto tímu zakomponovať do tejto reformy a priniesli ste ju sem, je naozaj veľmi dobrých a je to posun správnym smerom. Takže z tohto pohľadu naozaj určite pochvala.
Ja mám možno len tiež zopár poznámok aj možno k tej debate, to, čo tu odznelo na rôzne adresy, vznikol tu taký zaujímavý spor, či lepšie štátne, alebo súkromné. Ja som na výbore povedal, že pokiaľ by to zobral do ruky štát, že tá chobotnica je tak silná, že už priamo aj ľudia na ministerstve, mnohí z nich, sú nejakým spôsobom v konflikte záujmov a nechcú počuť o takýchto riešeniach. A ja som, keby sa vám podarilo, že by ste naozaj tu spravili kvalitnú reformu, kde by boli, kde by bola kvalitná sieť a štát by zobral zodpovednosť za túto extrémne dôležitú službu, ktorú musí poskytovať svojim občanom, tak by som naozaj aj tlieskal. Je mi jasné, že sa to nedeje a treba povedať, že tak ako bolo povedané, tento spôsob prideľovania bodov ľuďom, ktorí chcú podnikať v zdravotníctve, tu bol už od tej reformy Rudolfa Zajaca, nakoniec keď sme to na výbore spomenuli, tak aj sám Tomáš sa ozval, že však tak sa to robilo vždy, že to bolo aj také priame potvrdenie toho, že v podstate sa s tým vždycky robili také určité kšefty. A treba povedať, že ja si nemyslím, že je to najlepší spôsob, aby sa práve na tejto službe aj generoval zisk.
Chcem napríklad povedať taký úplne jednoduchý príklad, ktorý každý občan, myslím, bude vedieť pochopiť, čo napríklad robili súkromníci, hej? A práve preto sme aj do plánu obnovy chceli nastaviť optimálne body, v ktorých by sa mala poskytovať záchranná zdravotná služba občanom tejto krajiny, aby z optimálnych bodov vyrážali sanitky a tak, aby sme znížili dojazdové časy. A preto sme chceli použiť peniaze na to, aby sa to vybudovalo naozaj, tieto stanice, v optimálnych bodoch. Pretože čo sa dialo dovtedy? Dovtedy to bolo urobené tak, že ten súkromník si tento bod, samozrejme, nejakým spôsobom mal zabezpečiť, teda oni si prenajímali tie budovy a ja som, ešte si pamätám, svedkom toho, to bolo ešte za tej vlády 2016 – 2020, keď sme dostali do, na výbor pozmeňujúci návrh, ktorý dokonca zväčšoval ešte ten perimeter toho, kde od toho optimálneho bodu ten súkromník si mohol túto stanicu v podstate zaobstarať a prenajať, a teda ju prevádzkovať. Samozrejme, že keď ten perimeter bol taký veľký, myslím, že 30 kilometrov to bolo, tak bolo úplne logické, keďže to bol predmet zisku, tak každý súkromník sa snaží zarobiť a snaží sa mať čo najlepšie zisky. A keďže sa príjem robí z toho, koľko najazdia kilometrov, tak záujem súkromníka bolo nepostaviť si tú stanicu alebo nekúpiť si možno drahšiu stanicu v centre nejakého mesta, čo by bolo úplne logické, ale, samozrejme, on si prenajal, eventuálne postavil alebo prenajal, väčšinou si prenajímali tieto stanice v nejakých logistických centrách na periférii miest. Výsledok bol aký? On zarobil viac, pretože tie jeho sanitky viac najazdili. A ešte dokonca tam bola ďalšia podmienka, že oni si, samozrejme, tie stanice podľa možnosti dali čo najďalej od nemocníc, aby keď budú zvážať tých ľudí do nemocníc, aby ešte viac zarobili. Takže postavili to na perifériu miest, najazdili veľa kilometrov, zarobili veľa peňazí, stálo nás to všetkých viac, výsledok je, dojazdové časy pre ľudí bolo zdĺžené. To znamená, ľudia zbytočne zomierali len kvôli tomu, že je z toho biznis. A čo je na tom horšie, je to, že naozaj v tejto situácii musí byť ten štát, ktorý to naozaj zareguluje, no lenže vy keď si tú stanicu nepostavíte na tom mieste, kde má stáť, tak vy musíte dať nejaký perimeter, keď to má byť predmetom nejakej súťaže, kde si ten súkromník tú stanicu môže postaviť, ale on si ju jasné že postaví tam, kde to bude preňho najlacnejšie a kde bude mať najväčšie dojazdové kilometre.
Takže, prosím pekne, toto je jeden úplne jednoduchý príklad, ktorý podľa mňa každý pochopí, prečo urobiť zo záchranky predmet zisku, vôbec nie je podľa mňa správne riešenie. Práve preto aj nesúhlasím s Tomášom, ktorý napadol plán obnovy, že sme sa rozhodli tieto stanice, aby štát postavil v tých najoptimálnejších bodoch, však to je to úplne najlogickejšie, čo má byť, a teda už keď tí súkromníci to majú prevádzkovať, tak nech má minimálne, tie stanice majú v tých bodoch, ktoré ustanoví štát, ktoré budú najbližšie k nemocniciam a kde bude predpoklad, že najazdia najmenej kilometrov, lenže to, že najazdia najmenej kilometrov, síce dostanú najmenej peňazí, ale zároveň ľudia budú mať najrýchlejší prístup k poskytnutiu zdravotnej starostlivosti.
Ďalšia vec, čo som chcel povedať, pán minister, na ten § 12. Áno, tým, že tam zostal, zostala teda podmienka, že pokiaľ bola firme udelená pokuta za nelegálne zamestnávanie, nemôže sa ďalej uchádzať v tendri, tak je, áno, je nám jasné, však môžme byť úplne konkrétni, firma LSE, ktorá v minulom obstarávaní mala 107 bodov, sa nebude môcť uchádzať. Len my, čo to sledujeme dlhšie, my veľmi dobre vieme, ako firma LSE vznikla, vznikla tak, že vydierači dovydierali Falck, ktorý odišiel, a potom tí, ktorí to pravdepodobne vydierali, museli rýchlo sa postarať o to, aby miesto Falcku tu nastúpila nejaká firma, ktorú nebol problém relatívne rýchlo založiť. A keďže tie podmienky toho, tej, toho výberu tých uchádzačov boli nastavené tak, ako boli nastavené, dalo sa to veľmi rýchlo zrealizovať pod inou značkou a predpokladajme, že podobní ľudia, ktorí na tom zarábali predtým, že dostali bakšiš, tak teraz na tom možno sa nabalia priamo cez tú firmu. Takže z tohto pohľadu čakám, že vznikne znova nejaká firma a uvidíme, koľko bude mať bodov.
Možno to, že ste sa snažili urobiť to, že ste dali 25 %, rozumiem, to znie akože ako taký, by som povedal, zásah, že nechcete dovoliť, aby nejaká firma tu mala taký veľký podiel zisku, ale na druhej strane, ešte raz, ja osobne si myslím, že súkromné vlastníctvo v tomto nie je optimálne a na druhej strane len aby sme náhodou potom naozaj nelimitovali ten samotný štát. Ja ako minister, keď som bol, ja som, samozrejme, mal zámer a záujem, aby štát mal čo najviac tých bodov, pretože som si myslel, že to je pre štátny systém najlepšie, že to je najlepšie pre pacientov a, samozrejme, štát má obrovské možnosti aj cez eurofondy, aj cez plán obnovy, akým spôsobom by mohol mať ešte oveľa viac tých záchranných staníc, ako doteraz tú polovicu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.3.2025 o 12:36 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video