14. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie spoločného spravodajcu
30.1.2013 o 14:49 hod.
doc. Mgr. PhD.
Martin Fronc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Chcem len veľmi krátko povedať, že je to viac-menej zákon, ktorý je technického charakteru. A uznávam, že aj tá aplikačná prax ukázala, že viaceré veci treba upresniť. Nemali sme v minulosti s tým skúsenosť. A postupne sa to zavádzalo. Čiže v tomto smere má tento zákon moju podporu.
Akurát na jednu vec by som rád pána ministra upozornil. Občas sa stáva, a nie je to tak zriedka, že ľudia potrebujú uznať svoje doklady. A takpovediac niektoré inštitúcie vnímajú že nie sú na to kompetentné. Vráti sa to nazad. A niekedy to veľmi dlho trvá. To je, samozrejme, sporné, pretože tie vzdelávacie systémy v rôznych krajinách sú rôzne. Poznal som prípad v Kanade, kde žiadali potvrdenie od absolventa o tom, i keď to bol absolvent našej školy, pedagogickom vzdelaní, akože je učiteľ a podobne. To je, chápem, problém vydať. Ale zdalo by sa mi rozumné, aby v tom zákone boli dané termíny na vykonanie istých úkonov istým spôsobom a aj tým, hlavné termíny keď tá inštitúcia tie úkony nevykoná, pretože sa nepokladá za kompetentnú. Čiže toto je môj návrh a o tomto zrejme aj budeme diskutovať vo výbore, aby sme takéto niečo urobili, aby sme ľuďom jednoducho zľahčili fungovanie. To je všetko. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
14:42
Uvádzajúci uvádza bod 14:42
Dušan ČaplovičDovoľte mi predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych...
Dovoľte mi predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona sleduje tri hlavné ciele, ktoré sa prejavia v procesnej oblasti uznávania dokladov vo vzdelávaní. Je to reakcia na aplikačnú prax. A musíme naozaj na to zareagovať tak, aby sme boli vo vyváženom vzťahu aj k smernici Európskeho spoločenstva a, samozrejme, aby sa tie problémy, s ktorými sme sa stretali alebo stretávame, mohli jednoduchšie riešiť.
Najdôležitejšou oblasťou návrhu zákona je úprava ukladania kompenzačných opatrení. Aplikačná prax poukázala na nedostatky a značné problémy pri uplatňovaní kompenzačných mechanizmov ako náhradných opatrení odstraňujúcich prípadné rozdiely vo vzdelaní alebo v odbornej príprave žiadateľa. Návrh zákona preto spresňuje predmetné ustanovenia určením konkrétnych podmienok, kedy je možný kompenzačný mechanizmus uložiť, a ako aj náležitosti spôsobu jeho uskutočnenia.
Po druhé, z hľadiska prepracovania kompenzačných mechanizmov sa nanovo upravuje aj samotný proces uznávania dokladov o vzdelaní a dokladov o odborných kvalifikáciách, cieľom je odstrániť nejednotnosť v konaniach a dosiahnuť zjednotenie a sprehľadnenie právnej úpravy.
Napokon, po tretie, vzhľadom na prijatie zákona o výchove a vzdelávaní tzv. školského zákona, ako aj vzhľadom na zmeny v zákone o vysokých školách sa návrhom zákona zosúlaďujú jednotlivé druhy dokladov o vzdelaní preukazujúce stupeň vzdelania. Predmetnou úpravou sa taktiež odstraňujú aj neaktuálne úpravy.
Aby som zopakoval obligatórnu vetu. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Dovolím si len ako doplňujúcu informáciu povedať, samotný zákon predstavuje transpozíciu smernice 2005/36 Európskeho spoločenstva o uznávaní odborných kvalifikácií a novela tohto zákona bola uskutočnená s ohľadom na túto smernicu a potreby aplikačnej praxe.
Ďakujem vám za vašu pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o schválenie predloženého návrhu novely zákona v prvom čítaní. Ďakujem vám veľmi pekne.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážené pani poslankyne, páni poslanci, najsamprv prosím o ospravedlnenie, že som trošku meškal.
Dovoľte mi predložiť na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z. a o zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, ako iniciatívny materiál.
Návrh zákona sleduje tri hlavné ciele, ktoré sa prejavia v procesnej oblasti uznávania dokladov vo vzdelávaní. Je to reakcia na aplikačnú prax. A musíme naozaj na to zareagovať tak, aby sme boli vo vyváženom vzťahu aj k smernici Európskeho spoločenstva a, samozrejme, aby sa tie problémy, s ktorými sme sa stretali alebo stretávame, mohli jednoduchšie riešiť.
Najdôležitejšou oblasťou návrhu zákona je úprava ukladania kompenzačných opatrení. Aplikačná prax poukázala na nedostatky a značné problémy pri uplatňovaní kompenzačných mechanizmov ako náhradných opatrení odstraňujúcich prípadné rozdiely vo vzdelaní alebo v odbornej príprave žiadateľa. Návrh zákona preto spresňuje predmetné ustanovenia určením konkrétnych podmienok, kedy je možný kompenzačný mechanizmus uložiť, a ako aj náležitosti spôsobu jeho uskutočnenia.
Po druhé, z hľadiska prepracovania kompenzačných mechanizmov sa nanovo upravuje aj samotný proces uznávania dokladov o vzdelaní a dokladov o odborných kvalifikáciách, cieľom je odstrániť nejednotnosť v konaniach a dosiahnuť zjednotenie a sprehľadnenie právnej úpravy.
Napokon, po tretie, vzhľadom na prijatie zákona o výchove a vzdelávaní tzv. školského zákona, ako aj vzhľadom na zmeny v zákone o vysokých školách sa návrhom zákona zosúlaďujú jednotlivé druhy dokladov o vzdelaní preukazujúce stupeň vzdelania. Predmetnou úpravou sa taktiež odstraňujú aj neaktuálne úpravy.
Aby som zopakoval obligatórnu vetu. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Dovolím si len ako doplňujúcu informáciu povedať, samotný zákon predstavuje transpozíciu smernice 2005/36 Európskeho spoločenstva o uznávaní odborných kvalifikácií a novela tohto zákona bola uskutočnená s ohľadom na túto smernicu a potreby aplikačnej praxe.
Ďakujem vám za vašu pozornosť a dovoľujem si vás požiadať o schválenie predloženého návrhu novely zákona v prvom čítaní. Ďakujem vám veľmi pekne.
Neautorizovaný
14:46
Vystúpenie 14:46
Pavol GogaNávrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v zákonnej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 331 z 10. januára 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor a lehoty na jeho prerokovanie, konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky náležitostí podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republike.
S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po rozprave o návrhu zákona uzniesla na tom, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky odporučí predmetný návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V prípade ak sa Národná rada Slovenskej republiky rozhodne návrh zákona prerokovať v druhom čítaní podľa § 74 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s návrhom predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky prideliť návrh zákona v druhom čítaní na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky určiť Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport s tým, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani podpredsedníčka, ďakujem, skončil som svoju informáciu a odporúčam otvoriť rozpravu k návrhu zákona.
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som podľa § 73 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov vystúpil v prvom čítaní k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení zákona č. 560/2008 Z. z., ako určený spravodajca Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 54 z 29. januára 2013 a podal spravodajskú informáciu k tomuto návrhu zákona.
Návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v zákonnej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 331 z 10. januára 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor a lehoty na jeho prerokovanie, konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky náležitostí podľa rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republike.
S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po rozprave o návrhu zákona uzniesla na tom, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky odporučí predmetný návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V prípade ak sa Národná rada Slovenskej republiky rozhodne návrh zákona prerokovať v druhom čítaní podľa § 74 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v súlade s návrhom predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky prideliť návrh zákona v druhom čítaní na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky určiť Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport s tým, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani podpredsedníčka, ďakujem, skončil som svoju informáciu a odporúčam otvoriť rozpravu k návrhu zákona.
Skontrolovaný
14:49
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:49
Martin FroncAkurát na jednu vec by som rád pána ministra upozornil. Občas sa stáva, a nie je to tak zriedka, že ľudia potrebujú uznať svoje doklady. A...
Akurát na jednu vec by som rád pána ministra upozornil. Občas sa stáva, a nie je to tak zriedka, že ľudia potrebujú uznať svoje doklady. A takpovediac niektoré inštitúcie vnímajú že nie sú na to kompetentné. Vráti sa to nazad. A niekedy to veľmi dlho trvá. To je, samozrejme, sporné, pretože tie vzdelávacie systémy v rôznych krajinách sú rôzne. Poznal som prípad v Kanade, kde žiadali potvrdenie od absolventa o tom, i keď to bol absolvent našej školy, pedagogickom vzdelaní, akože je učiteľ a podobne. To je, chápem, problém vydať. Ale zdalo by sa mi rozumné, aby v tom zákone boli dané termíny na vykonanie istých úkonov istým spôsobom a aj tým, hlavné termíny keď tá inštitúcia tie úkony nevykoná, pretože sa nepokladá za kompetentnú. Čiže toto je môj návrh a o tomto zrejme aj budeme diskutovať vo výbore, aby sme takéto niečo urobili, aby sme ľuďom jednoducho zľahčili fungovanie. To je všetko. Ďakujem pekne.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
30.1.2013 o 14:49 hod.
doc. Mgr. PhD.
Martin Fronc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Chcem len veľmi krátko povedať, že je to viac-menej zákon, ktorý je technického charakteru. A uznávam, že aj tá aplikačná prax ukázala, že viaceré veci treba upresniť. Nemali sme v minulosti s tým skúsenosť. A postupne sa to zavádzalo. Čiže v tomto smere má tento zákon moju podporu.
Akurát na jednu vec by som rád pána ministra upozornil. Občas sa stáva, a nie je to tak zriedka, že ľudia potrebujú uznať svoje doklady. A takpovediac niektoré inštitúcie vnímajú že nie sú na to kompetentné. Vráti sa to nazad. A niekedy to veľmi dlho trvá. To je, samozrejme, sporné, pretože tie vzdelávacie systémy v rôznych krajinách sú rôzne. Poznal som prípad v Kanade, kde žiadali potvrdenie od absolventa o tom, i keď to bol absolvent našej školy, pedagogickom vzdelaní, akože je učiteľ a podobne. To je, chápem, problém vydať. Ale zdalo by sa mi rozumné, aby v tom zákone boli dané termíny na vykonanie istých úkonov istým spôsobom a aj tým, hlavné termíny keď tá inštitúcia tie úkony nevykoná, pretože sa nepokladá za kompetentnú. Čiže toto je môj návrh a o tomto zrejme aj budeme diskutovať vo výbore, aby sme takéto niečo urobili, aby sme ľuďom jednoducho zľahčili fungovanie. To je všetko. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:51
Uvádzajúci uvádza bod 14:51
Dušan ČaplovičNaviac, chcem pripomenúť, že je čoraz väčší nárast tých žiadateľov. Keď zoberieme len rok 2011, tak vidno, že bol obrovský. A vidíme to aj z toho dôvodu, koľko študentov nám študuje v zahraničí, že ten nárast bol okolo roku 2001 v počte 8 969. To máme z OECD. Tá analýza je z roku 2010. A v roku 2008, nepoznáme ďalšie tie výsledky, tie merania, už ten počet bol 26 995. A ten nárast je čoraz väčší najmä vo vzťahu k Českej republike, sčasti Maďarskej republike, Nemeckej spolkovej republike, Rakúsku a Veľkej Británii a sčasti aj Spojeným štátom americkým. Ten nárast cítime. A, samozrejme, to uznávanie tých dokladov je veľmi dôležité. Ďakujem vám veľmi pekne.
Ja by som chcel, vážené dámy, vážení páni, poďakovať pánovi exministrovi a poslancovi za postrehy, lebo my sa s týmito problémami, ktoré on, samozrejme, pozná aj z vlastnej praxe, stretávame. A naozaj tie jednotlivé rôzne prieťahy veľmi negatívne vplývajú na tých žiadateľov. A dovolávajú sa skutočne rýchlejšieho procesu. Ja, samozrejme, ak niečo navrhne sa vo výbore v druhom čítaní, ktoré to umožní, aby to bolo vyvážené aj z hľadiska aplikačnej praxe, aby sme tieto veci ešte lepšie skvalitnili, nemám žiaden problém, pretože, ako to povedal aj pán predrečník, pán poslanec Fronc, ten zákon je vlastne, ako povedal, nejako technického charakteru, ale môže vytvoriť lepšie podmienky pre to odbyrokratizovanie, s čím sa či už stretávajú títo žiadatelia v zahraničí alebo stretávame my v zahraničí. Viem, že aj niektoré veci, ktoré musíme teraz upravovať v rámci medzivládnych dohôd napríklad medzi Cyperskou republikou a Slovenskou republikou, to sú všetko dôsledky toho, že reagujeme na konkrétne veci. A nikoho som nevinil a nikoho neviním ani vo vzťahu k minulosti. Bolo to priekopnícke a priekopnícka časť skutočne, ktorá sa robila. Tí ľudia, ktorí sa touto problematikou zaoberali na ministerstve, sú na ministerstve. A veľmi často chodievali a riešili tie veci v rámci tých smerníc aj v rámci Európskej komisie, Európskej únie. A urobíme všetko pre to, aby skutočne sa tie veci odstraňovali.
Naviac, chcem pripomenúť, že je čoraz väčší nárast tých žiadateľov. Keď zoberieme len rok 2011, tak vidno, že bol obrovský. A vidíme to aj z toho dôvodu, koľko študentov nám študuje v zahraničí, že ten nárast bol okolo roku 2001 v počte 8 969. To máme z OECD. Tá analýza je z roku 2010. A v roku 2008, nepoznáme ďalšie tie výsledky, tie merania, už ten počet bol 26 995. A ten nárast je čoraz väčší najmä vo vzťahu k Českej republike, sčasti Maďarskej republike, Nemeckej spolkovej republike, Rakúsku a Veľkej Británii a sčasti aj Spojeným štátom americkým. Ten nárast cítime. A, samozrejme, to uznávanie tých dokladov je veľmi dôležité. Ďakujem vám veľmi pekne.
Neautorizovaný
14:54
Uvádzajúci uvádza bod 14:54
Robert KaliňákĎalším cieľom navrhovaných zmien v zákone o pobyte cudzincov je odstránenie jeho legislatívnotechnických nedostatkov a zapracovanie požiadaviek, ktoré...
Ďalším cieľom navrhovaných zmien v zákone o pobyte cudzincov je odstránenie jeho legislatívnotechnických nedostatkov a zapracovanie požiadaviek, ktoré vyplynuli z jeho doterajšej aplikácie od 1. januára 2012 a predovšetkým problémov, ktoré sa dotýkali pobytu zahraničných Slovákov na území Slovenskej republiky. Pomerne významne sa mení udeľovanie prechodného pobytu Slovákom žijúcich v zahraničí. Odbúravajú sa takmer všetky administratívne povinnosti, ktoré sa na nich vzťahujú v súčasnosti. Upravuje sa, ďalej, obnovovanie prechodného pobytu za účelom podnikania, výkon asistovaných dobrovoľných návratov alebo vydávanie dokladov o pobyte s elektronickým čipom.
V Občianskom súdnom poriadku sa zavádza osobitný druh konania v rámci správneho súdnictva, a to konanie o opravnom prostriedku proti rozhodnutiu o zaistení štátneho príslušníka tretej krajiny, keďže ide o obmedzenie osobnej slobody a podrobnejšia úprava preskúmavania súdneho konania v súčasnosti absentuje.
V zákone o Policajnom zbore sa navrhuje zlúčenie služby hraničnej polície a služby cudzineckej polície do jednej služby, a to služby hraničnej a cudzineckej polície.
Terminológia používaná v zákone o Policajnom zbore a týkajúca sa ochrany štátnej hranice sa zosúlaďuje s Kódexom schengenských hraníc a spresňuje sa okruh cudzincov, ktorým možno snímať identifikačné znaky.
V nadväznosti na navrhované zmeny pri vydávaní dokladov o pobyte sa upravujú aj príslušné poplatky obdobným spôsobom, ako je tomu napríklad pri vydávaní občianskych preukazov pre našich občanov, zavádza sa možnosť zrýchleného vydania dokladu za vyšší správny poplatok a možnosť doručenia dokladu na adresu na území Slovenskej republiky. V záujme zatraktívniť Slovensko pre študentov a výskumníkov a vysokoškolských učiteľov zo zahraničia, a tak podporiť študijnú mobilitu a vedomostnú ekonomiku novela upúšťa od vyberania správnych poplatkov za overenie pozvania pre túto kategóriu štátnych príslušníkov tretej krajiny a od vyberania poplatku za určité druhy prechodného pobytu na účel osobitnej činnosti.
Ďakujem pekne a ďakujem za podporu.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, predloženým návrhom zákona sa transponuje smernica 2011/51, na základe ktorej sa rozširuje okruh osôb, ktorým možno udeliť dlhodobý pobyt, o azylantov a cudzincov, ktorým sa poskytla doplnková ochrana.
Ďalším cieľom navrhovaných zmien v zákone o pobyte cudzincov je odstránenie jeho legislatívnotechnických nedostatkov a zapracovanie požiadaviek, ktoré vyplynuli z jeho doterajšej aplikácie od 1. januára 2012 a predovšetkým problémov, ktoré sa dotýkali pobytu zahraničných Slovákov na území Slovenskej republiky. Pomerne významne sa mení udeľovanie prechodného pobytu Slovákom žijúcich v zahraničí. Odbúravajú sa takmer všetky administratívne povinnosti, ktoré sa na nich vzťahujú v súčasnosti. Upravuje sa, ďalej, obnovovanie prechodného pobytu za účelom podnikania, výkon asistovaných dobrovoľných návratov alebo vydávanie dokladov o pobyte s elektronickým čipom.
V Občianskom súdnom poriadku sa zavádza osobitný druh konania v rámci správneho súdnictva, a to konanie o opravnom prostriedku proti rozhodnutiu o zaistení štátneho príslušníka tretej krajiny, keďže ide o obmedzenie osobnej slobody a podrobnejšia úprava preskúmavania súdneho konania v súčasnosti absentuje.
V zákone o Policajnom zbore sa navrhuje zlúčenie služby hraničnej polície a služby cudzineckej polície do jednej služby, a to služby hraničnej a cudzineckej polície.
Terminológia používaná v zákone o Policajnom zbore a týkajúca sa ochrany štátnej hranice sa zosúlaďuje s Kódexom schengenských hraníc a spresňuje sa okruh cudzincov, ktorým možno snímať identifikačné znaky.
V nadväznosti na navrhované zmeny pri vydávaní dokladov o pobyte sa upravujú aj príslušné poplatky obdobným spôsobom, ako je tomu napríklad pri vydávaní občianskych preukazov pre našich občanov, zavádza sa možnosť zrýchleného vydania dokladu za vyšší správny poplatok a možnosť doručenia dokladu na adresu na území Slovenskej republiky. V záujme zatraktívniť Slovensko pre študentov a výskumníkov a vysokoškolských učiteľov zo zahraničia, a tak podporiť študijnú mobilitu a vedomostnú ekonomiku novela upúšťa od vyberania správnych poplatkov za overenie pozvania pre túto kategóriu štátnych príslušníkov tretej krajiny a od vyberania poplatku za určité druhy prechodného pobytu na účel osobitnej činnosti.
Ďakujem pekne a ďakujem za podporu.
Neautorizovaný
14:57
Vystúpenie spoločného spravodajcu 14:57
Vladimír MatejičkaKonštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 11. januára 2013 č. 337 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, aby ste otvorili rozpravu k tomuto návrhu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
30.1.2013 o 14:57 hod.
Mgr.
Vladimír Matejička
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Vážené kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 352). V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 11. januára 2013 č. 337 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, aby ste otvorili rozpravu k tomuto návrhu.
Skontrolovaný
15:00
Vystúpenie v rozprave 15:00
Martin FroncVystúpenie v rozprave
30.1.2013 o 15:00 hod.
doc. Mgr. PhD.
Martin Fronc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Veľmi krátko len pánovi spravodajcovi dávam procedurálny návrh, aby tento návrh zákona bol zaradený na rokovanie aj do výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Dôvod je jednoduchý, istým spôsobom to tu aj pán minister naznačil, že je snaha istým spôsobom zjednodušiť, aby sa mohli dostávať sem študenti. Ale dlhodobo to registrujem ako problém, ktorý istým spôsobom Slovensko ukrátil, a to, že sme mohli za rozumných podmienok získať mimoriadne kvalifikovaných ľudí ako vysokoškolských pedagógov, profesorov z Ruska, povedzme, z Ukrajiny a podobne, a to renomovaných. Žiaľbohu, často práve toto bol jeden z problémov. Čiže je to pokus a návrh. Navrhujem teda, aby to bolo zaradené do tohto výboru na rokovanie. Ďakujem, to je všetko.
Neautorizovaný
15:02
Väčšina výpočtov a prognóz, ktoré boli v súvislosti s týmto...
Väčšina výpočtov a prognóz, ktoré boli v súvislosti s týmto návrhom spred pätnástich rokov vykonávané popri tomto zákone, samozrejme, predpokladala plynulý vývoj či už zamestnanosti v jednotlivých rezortoch a zložkách, ale predovšetkým nemohla nikdy počítať a nepočítala so zásahmi vlád, najmä do rozpočtov jednotlivých rezortov, ktoré sa asi najviac podpísali pod tým, že v pravidelných vlnách boli jednotlivé systémy viac či menej destabilizované.
Pamätám si situáciu, keď som nastupoval do svojho prvého funkčného obdobia ministra vnútra, keď som na osobitnom účte sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov našiel stratu vo výške 450 miliónov starých slovenských korún, teda viac ako 15 miliónov eur, a počas štyroch rokov sme sa snažili robiť také zmeny, ktoré by umožnili tento systém stabilizovať. To sa nám aj podarilo a vo vláde sme končili s prebytkom osobitného účtu 1,2 miliardy slovenských korún alebo dnes 40 miliónov eur, čo malo predovšetkým garantovať určitý bezpečnostný vankúš, ktorý mal pri ďalšom náraste pomeru medzi dôchodcami a služobne zaradenými policajtmi do momentu, keď sa urobí takzvaný životný cyklus, ktorý je približne 25 rokov od roku 1998, znieť, aby ten systém bol už definitívne samofinancovateľný. A vlastne už akceptoval všetky zmeny, ktoré boli, aby prví policajti nastúpení prvý rok do služby v roku 1998 priemerne odslúžili tých 25 rokov a mohli sa vlastne už dostať do takéhoto klasického systému, že „ako som si dlho platil, tak vlastne mám v pláne aj dlho čerpať“.
Najmä posledné zásahy spôsobili, že systémy sa ocitli na krízovej a kritickej hranici. A v zásade bez toho, aby sme urobili akúkoľvek úpravu, mohli sme tieto systémy ešte zhruba dva roky dotovať, ale v roku 2016 pre prípadnú novú vládu my sme predpripravili celkový deficit už na úrovni 500 miliónov eur, čo už je suma presahujúca racionálnu akceptáciu zlého hospodárenia na osobitných účtoch. A preto bolo nevyhnutné, aby sme pristúpili k zmene a zachovali istotu pre všetkých tých, ktorí slúžia, že budú môcť nielenže dokončiť svoj služobný pomer, ale aj nasledujúcich ďalších dvadsať rokov využívať tento osobitný systém a osobitný systém, ktorý motivuje civilistov vstupovať do ozbrojených zborov všetkého druhu. Najpodstatnejšie teda je vypočítať udržateľnosť tohto systému práve na úroveň zhruba 45 rokov, pretože ak zajtra vstúpi nový policajt, nový vojak, nový príslušník Slovenskej informačnej služby, nový colník, nový príslušník Národného bezpečnostného úradu do svojej služby, tak by mal vedieť priemerne odpracovať v tomto systéme 25 až 30 rokov a ďalších 20 rokov mohol v kľude tieto svoje dôchodky aj užívať. Čo je veľmi dôležité povedať, to je, že v mnohých krajinách, kde podcenili takéto úpravy, došlo k razantným škrtom či už tým, že boli dôchodky znižované o 30 až 50 %, kde bol systém úplne zrušený, a tým bol v podstate úplne destabilizovaný systém s obrovským odchodom odborníkov, alebo rôznymi inými zásahmi, ktoré boli veľmi tvrdé.
Opatrenia, ktoré sme my teraz predložili, sú vlastne po dohode s odborovými organizáciami, so zástupcami, kde odbory nemajú, čo je armáda, teda napríklad so zväzom vojakov a aj, samozrejme, vyslúžilcov, kde sa urobili také zmeny, ktoré dnes garantujú, a som rád, že prvýkrát v histórii aj ministerstvo financií ako inštitúcia to potvrdilo, udržateľnosť osobitných účtov jednotlivých ozbrojených zložiek práve na to obdobie 45 rokov, o ktorom hovorím, ktoré má garantovať to, že nielenže tieto štyri roky počas našej vlády môžu dostávať dôchodky, ale že garantujeme prvýkrát aj historicky dlhý cyklus, ktorý pri nastavení toho systému, ktorý dnes je, bude fungovať dlhodobo. To je presne tá istota 45 rokov, ktorú chceme poskytnúť, pretože aj ten, čo dnes slúži čo i len deň, musí mať garantované, že bude v osobitnom účte dostatok prostriedkov na jeho vyplácanie dôchodku, keď bude mať o tých 45 rokov šesťdesiat a viac rokov.
Z tohto dôvodu sa robí niekoľko úprav, ktoré nie sú vždy iba o čistých peniazoch, ale aj o motivácii pracovať čo najdlhšie v ozbrojených zboroch. V druhom čítaní, predpokladám, môžeme rozobrať dopodrobna jednotlivé úpravy, ale v tom prvom čítaní sa obmedzím iba na tie hlavné úpravy, ktoré spočívajú predovšetkým v predĺžení minimálneho služobného veku z 15 na 25 rokov.
Potom je to veľmi dôležité ustanovenie, ktoré hovorí predovšetkým a vysvetľuje, prečo majú vojaci, policajti a ostatné ozbrojené zložky vyššie dôchodky, ako je to v bežnom civilnom sektore. Je to predovšetkým preto, že aj dnes, ale od účinnosti tohto zákona zásadnejšie viac si budú prispievať na svoje vlastné dôchodky. Ak dnes v civilnom sektore si prispieva na svoj budúci dôchodok zamestnanec 4 % a jeho zamestnávateľ 14 %, tak vo vojenskom a ozbrojenom sektore to bude 7 % na strane poistenca, čiže takmer dvakrát viac alebo o tri percentuálne body viac, ako to bolo doteraz, čiže namiesto tých 4 % v civilnom sektore to bude 7 % v tom pracovnom. A, samozrejme, zamestnávateľ bude platiť potom 20 %, čo je takisto väčšie číslo, ktoré nám garantuje to, aby sme práve spojením všetkých opatrení, ktoré ďalej v zákone sú, aj mnohého ďalšieho garantovali stabilizáciu tejto situácie na dlhé roky dopredu.
Verím, že sa k tomuto zákonu nebudeme musieť viacej vracať, pretože je to pravidelná téma, ktorá vždy otvorí problém stability, ale som veľmi rád, že po otvorenej diskusii, ktorá prebiehala od leta minulého roku, sa podarilo vytvoriť zároveň aj rekord v najmenšom počte odchodov do civilu z radov ozbrojených zborov, najmä v Policajnom zbore, o tom viem, samozrejme, exaktne, keď odišiel od marca 2012 najmenší počet policajtov za posledných 15 rokov. To je veľmi dobrým znakom nielen toho, že rozumejú tej novele, pretože tá je všeobecne známa od leta, ale aj toho, že rozumejú predovšetkým nie krátkozrakej potrebe na posledné štyri roky alebo na štyri roky, ktoré sú pred nami, lebo to sa bez problémov dalo urobiť, aby sme vydotovali tie účty ešte do roku 2016. „A, nová vláda, urob si s tým, čo chceš.“
Preto považujem túto reformu dôchodkového systému ozbrojených zborov za veľmi zásadnú. A hlavne umožňuje prvýkrát od vzniku Slovenskej republiky poskytnúť udržateľný sociálny systém pre ozbrojené zbory, ktorý je takou nevyhnutnou súčasťou toho, aby pri tej službe, ktorú vykonávajú pre Slovenskú republiku príslušníci ozbrojených zborov, ktorá je aj dostatočne dobre známa, mali možnosť byť po tomto náročnom povolaní aj adekvátne sociálne zabezpečení, nehovoriac o tom, že si, samozrejme, platia ďaleko viacej na svoj vlastne osobitný účet ako pracovníci v civilnom sektore.
Samozrejme, tento zákon má aj zásadný dopad pre zníženie dotácie do osobitných účtov, ktoré do roku 2015 by mali predstavovať až 193 miliónov eur, čo je, samozrejme, bezmála veľmi zásadná úspora, keď sa bavíme, že v čase krízy má štát predovšetkým sa snažiť získavať prostriedky zo svojho vlastného prostredia, aj táto novela nám vlastne dáva k dispozícii ušetrenie ďalších stoviek miliónov v najbližších rokoch.
Takže verím, že bude mať tento zákon všeobecnú podporu v tejto snemovni, a vopred ďakujem za podporu. V druhom čítaní, samozrejme, môžeme tú diskusiu zásadnejšie rozšíriť.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, Slovensko je dlhodobo konfrontované so systémom osobitného zabezpečenia ozbrojených zborov, budem sa o tom snažiť hovoriť v takejto generálnej podobe. A osobitne v roku 1998 bol zavedený nový systém, ktorý sa snažil predovšetkým zvýrazniť a zatraktívniť toto povolanie, ktoré je mimoriadne náročné.
Väčšina výpočtov a prognóz, ktoré boli v súvislosti s týmto návrhom spred pätnástich rokov vykonávané popri tomto zákone, samozrejme, predpokladala plynulý vývoj či už zamestnanosti v jednotlivých rezortoch a zložkách, ale predovšetkým nemohla nikdy počítať a nepočítala so zásahmi vlád, najmä do rozpočtov jednotlivých rezortov, ktoré sa asi najviac podpísali pod tým, že v pravidelných vlnách boli jednotlivé systémy viac či menej destabilizované.
Pamätám si situáciu, keď som nastupoval do svojho prvého funkčného obdobia ministra vnútra, keď som na osobitnom účte sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov našiel stratu vo výške 450 miliónov starých slovenských korún, teda viac ako 15 miliónov eur, a počas štyroch rokov sme sa snažili robiť také zmeny, ktoré by umožnili tento systém stabilizovať. To sa nám aj podarilo a vo vláde sme končili s prebytkom osobitného účtu 1,2 miliardy slovenských korún alebo dnes 40 miliónov eur, čo malo predovšetkým garantovať určitý bezpečnostný vankúš, ktorý mal pri ďalšom náraste pomeru medzi dôchodcami a služobne zaradenými policajtmi do momentu, keď sa urobí takzvaný životný cyklus, ktorý je približne 25 rokov od roku 1998, znieť, aby ten systém bol už definitívne samofinancovateľný. A vlastne už akceptoval všetky zmeny, ktoré boli, aby prví policajti nastúpení prvý rok do služby v roku 1998 priemerne odslúžili tých 25 rokov a mohli sa vlastne už dostať do takéhoto klasického systému, že „ako som si dlho platil, tak vlastne mám v pláne aj dlho čerpať“.
Najmä posledné zásahy spôsobili, že systémy sa ocitli na krízovej a kritickej hranici. A v zásade bez toho, aby sme urobili akúkoľvek úpravu, mohli sme tieto systémy ešte zhruba dva roky dotovať, ale v roku 2016 pre prípadnú novú vládu my sme predpripravili celkový deficit už na úrovni 500 miliónov eur, čo už je suma presahujúca racionálnu akceptáciu zlého hospodárenia na osobitných účtoch. A preto bolo nevyhnutné, aby sme pristúpili k zmene a zachovali istotu pre všetkých tých, ktorí slúžia, že budú môcť nielenže dokončiť svoj služobný pomer, ale aj nasledujúcich ďalších dvadsať rokov využívať tento osobitný systém a osobitný systém, ktorý motivuje civilistov vstupovať do ozbrojených zborov všetkého druhu. Najpodstatnejšie teda je vypočítať udržateľnosť tohto systému práve na úroveň zhruba 45 rokov, pretože ak zajtra vstúpi nový policajt, nový vojak, nový príslušník Slovenskej informačnej služby, nový colník, nový príslušník Národného bezpečnostného úradu do svojej služby, tak by mal vedieť priemerne odpracovať v tomto systéme 25 až 30 rokov a ďalších 20 rokov mohol v kľude tieto svoje dôchodky aj užívať. Čo je veľmi dôležité povedať, to je, že v mnohých krajinách, kde podcenili takéto úpravy, došlo k razantným škrtom či už tým, že boli dôchodky znižované o 30 až 50 %, kde bol systém úplne zrušený, a tým bol v podstate úplne destabilizovaný systém s obrovským odchodom odborníkov, alebo rôznymi inými zásahmi, ktoré boli veľmi tvrdé.
Opatrenia, ktoré sme my teraz predložili, sú vlastne po dohode s odborovými organizáciami, so zástupcami, kde odbory nemajú, čo je armáda, teda napríklad so zväzom vojakov a aj, samozrejme, vyslúžilcov, kde sa urobili také zmeny, ktoré dnes garantujú, a som rád, že prvýkrát v histórii aj ministerstvo financií ako inštitúcia to potvrdilo, udržateľnosť osobitných účtov jednotlivých ozbrojených zložiek práve na to obdobie 45 rokov, o ktorom hovorím, ktoré má garantovať to, že nielenže tieto štyri roky počas našej vlády môžu dostávať dôchodky, ale že garantujeme prvýkrát aj historicky dlhý cyklus, ktorý pri nastavení toho systému, ktorý dnes je, bude fungovať dlhodobo. To je presne tá istota 45 rokov, ktorú chceme poskytnúť, pretože aj ten, čo dnes slúži čo i len deň, musí mať garantované, že bude v osobitnom účte dostatok prostriedkov na jeho vyplácanie dôchodku, keď bude mať o tých 45 rokov šesťdesiat a viac rokov.
Z tohto dôvodu sa robí niekoľko úprav, ktoré nie sú vždy iba o čistých peniazoch, ale aj o motivácii pracovať čo najdlhšie v ozbrojených zboroch. V druhom čítaní, predpokladám, môžeme rozobrať dopodrobna jednotlivé úpravy, ale v tom prvom čítaní sa obmedzím iba na tie hlavné úpravy, ktoré spočívajú predovšetkým v predĺžení minimálneho služobného veku z 15 na 25 rokov.
Potom je to veľmi dôležité ustanovenie, ktoré hovorí predovšetkým a vysvetľuje, prečo majú vojaci, policajti a ostatné ozbrojené zložky vyššie dôchodky, ako je to v bežnom civilnom sektore. Je to predovšetkým preto, že aj dnes, ale od účinnosti tohto zákona zásadnejšie viac si budú prispievať na svoje vlastné dôchodky. Ak dnes v civilnom sektore si prispieva na svoj budúci dôchodok zamestnanec 4 % a jeho zamestnávateľ 14 %, tak vo vojenskom a ozbrojenom sektore to bude 7 % na strane poistenca, čiže takmer dvakrát viac alebo o tri percentuálne body viac, ako to bolo doteraz, čiže namiesto tých 4 % v civilnom sektore to bude 7 % v tom pracovnom. A, samozrejme, zamestnávateľ bude platiť potom 20 %, čo je takisto väčšie číslo, ktoré nám garantuje to, aby sme práve spojením všetkých opatrení, ktoré ďalej v zákone sú, aj mnohého ďalšieho garantovali stabilizáciu tejto situácie na dlhé roky dopredu.
Verím, že sa k tomuto zákonu nebudeme musieť viacej vracať, pretože je to pravidelná téma, ktorá vždy otvorí problém stability, ale som veľmi rád, že po otvorenej diskusii, ktorá prebiehala od leta minulého roku, sa podarilo vytvoriť zároveň aj rekord v najmenšom počte odchodov do civilu z radov ozbrojených zborov, najmä v Policajnom zbore, o tom viem, samozrejme, exaktne, keď odišiel od marca 2012 najmenší počet policajtov za posledných 15 rokov. To je veľmi dobrým znakom nielen toho, že rozumejú tej novele, pretože tá je všeobecne známa od leta, ale aj toho, že rozumejú predovšetkým nie krátkozrakej potrebe na posledné štyri roky alebo na štyri roky, ktoré sú pred nami, lebo to sa bez problémov dalo urobiť, aby sme vydotovali tie účty ešte do roku 2016. „A, nová vláda, urob si s tým, čo chceš.“
Preto považujem túto reformu dôchodkového systému ozbrojených zborov za veľmi zásadnú. A hlavne umožňuje prvýkrát od vzniku Slovenskej republiky poskytnúť udržateľný sociálny systém pre ozbrojené zbory, ktorý je takou nevyhnutnou súčasťou toho, aby pri tej službe, ktorú vykonávajú pre Slovenskú republiku príslušníci ozbrojených zborov, ktorá je aj dostatočne dobre známa, mali možnosť byť po tomto náročnom povolaní aj adekvátne sociálne zabezpečení, nehovoriac o tom, že si, samozrejme, platia ďaleko viacej na svoj vlastne osobitný účet ako pracovníci v civilnom sektore.
Samozrejme, tento zákon má aj zásadný dopad pre zníženie dotácie do osobitných účtov, ktoré do roku 2015 by mali predstavovať až 193 miliónov eur, čo je, samozrejme, bezmála veľmi zásadná úspora, keď sa bavíme, že v čase krízy má štát predovšetkým sa snažiť získavať prostriedky zo svojho vlastného prostredia, aj táto novela nám vlastne dáva k dispozícii ušetrenie ďalších stoviek miliónov v najbližších rokoch.
Takže verím, že bude mať tento zákon všeobecnú podporu v tejto snemovni, a vopred ďakujem za podporu. V druhom čítaní, samozrejme, môžeme tú diskusiu zásadnejšie rozšíriť.
Neautorizovaný
15:12
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 11. januára 2013 č. 338 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, podpredseda vlády Slovenskej republiky, ctené panie poslankyne, ctení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 11. januára 2013 č. 338 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Odporúčam, aby predmetný vládny návrh zákona prerokovali výbory v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skontrolovaný
15:16
Vystúpenie v rozprave 15:16
Ľubomír GalkoHneď na...
Hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanecký klub strany SaS nepodporí tento vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a niektoré súvisiace zákony.
Nebudem sa venovať tomu, čo je dobré a čo je odborne správne v zákone, je tam toho dosť, nakoniec.
Zákon rieši zníženie výdavkov na osobitný systém sociálneho zabezpečenia príslušníkov ozbrojených zborov. Nikto z nás nespochybňuje, že neustále sa prehlbujúci deficit na osobitnom dôchodkovom účte vojakov a policajtov je potrebné riešiť. Mali sme to v pláne aj my v našej vláde. A chcem z tohto miesta oceniť, že ste sa na to podujali. Dokonca si myslím, že aj to, ako ste technicky spracovali základné zmeny, je celkovo dobré. Mám na mysli predĺženie služby potrebnej na dosiahnutie výsluhového dôchodku z 15 na 25 rokov, takisto predĺženie služby potrebnej na získanie výsluhového príspevku z 5 na 10 rokov, doplnenie ustanovení o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti, zmenu zisťovania základu na výpočet dávok výsluhového zabezpečenia, zvýšenie poistného plateného policajtmi aj vojakmi, ako aj poistného plateného služobným úradom a tak ďalej a tak ďalej. Ako som povedal, sú to zmeny, o ktorých by sa možnože dalo niekde ešte diskutovať, ale s ktorými v zásade by sa po technickej stránke dalo a dá súhlasiť.
Prvý nedostatok, ktorý ale chcem spomenúť v súvislosti s týmto zákonom, je to, že vôbec neriešite zúženie okruhu poberateľov výsluhových dôchodkov. To znamená, že výsluhový dôchodok bude aj naďalej. Aj v budúcnosti ho budú poberať napríklad policajti, ktorí vykazujú všetky znaky civilného zamestnanca, napríklad policajti niekde v laboratóriách alebo dámy za pultmi vydávajúce nejaké dokumenty občanom. Alebo uvediem ešte lepší príklad: Je normálne, aby výsluhový dôchodok poberal právnik, z ktorého si vojenský hodnostár urobil „svojho asistenta", a tento právnik z kancelárie 25 rokov nevystrčí nos? Ten bude mať naďalej rovnako nárok na výsluhový dôchodok, ako naň bude mať nárok vojak na misii v Afganistane. Asi všetci cítime, že to nie je správne a že to nie je v poriadku a že s tým treba niečo spraviť.
My sme tieto disproporcie chceli odstrániť tým, že by sme v budúcnosti prijímali vojakov pri pozíciách, kde nie je odôvodniteľný a logický nárok na výsluhový dôchodok, na krátkodobé päťročné kontrakty, ale o tomto by vedeli už pri nástupe. A vedeli by tak, že nárok na výsluhový dôchodok mať nebudú. A za týchto podmienok by do ozbrojených síl vstupovali. Podotýkam, že by to bolo len pre nových vojakov. A to by bolo fér. Podobne sa to dá realizovať aj u policajtov, u hasičov a u ďalších. Výrazne by sme tým zúžili počet príslušníkov ozbrojených zborov, ktorí by systém dôchodkového zabezpečovania zaťažovali. Viem, že mi odpoviete, že mnoho z tých pozícií je už v súčasnosti scivilnených, ja vám však na to hneď odpoviem, že ešte množstvo tých pozícií scivilnených stále nie je.
Chápem, že na ministerstve obrany sa zaoberajú inými činnosťami, ako je napríklad kúpa dvoch nepotrebných malých lietadielok za 10 mil. eur, ktoré sú dobré akurát na to, aby si pán minister obrany na svojich cestách po Slovensku a okolitých krajinách v nich vyvážal svoju maličkosť. Rozumiem aj tomu, že sa na ministerstve obrany zaoberajú tak dôležitými vecami, ako je plnenie vreciek smeráckych verných, ako je napríklad bývalá hovorkyňa strany SMER, ktorá bude inkasovať ľúbezných 960 eur mesačne za absolútne nepotrebný monitoring pre bytovú agentúru rezortu ministerstva obrany, pričom kľúčových slov, ktoré budú monitorovať, je až neuveriteľných dvanásť. No zostáva len dúfať, že sa im pri tom toľkom monitorovaní nezaparia počítače od toľkej roboty. Napriek tomu, že sa na ministerstve obrany venujú v súčasnosti hlavne kšeftom s rôznymi lietadlami, monitoringmi, ale aj kšeftom so zbrojárskymi podnikmi, mám na mysli VOP Nováky, ale teraz už máte na rane aj Letecké opravovne Trenčín, ktoré chcete speňažiť, tak ešte stále je na rezorte dostatok fundovaných odborníkov z radov úradníkov, ktorí by takéto zúženie poberateľov výsluhových dôchodkov tak, aby to bolo spravodlivejšie nielen voči samotným vojakom, ale aj voči celej spoločnosti, vedeli v legislatívnej podobe bez problémov pripraviť. Všetkých totiž minister Glváč ešte nevyhodil. Len to chce trošku viac sa venovať legislatíve a menej kšeftom aj u samotného pána ministra.
Ale druhá vec je oveľa, oveľa závažnejšia, pán minister: Bum! Viete, čo to bolo? To bola ďalšia rana istoty, ktorú ste tentokrát uštedrili terajším vojakom a policajtom a, samozrejme, aj ostatným, hasičom, colníkom, pracovníkom justičnej stráže, horským záchranárom, pracovníkom ozbrojených zborov v Národnom bezpečnostnom úrade či v Slovenskej informačnej službe. Mám na mysli tých teraz slúžiacich. Pán minister, toto je ďalšia smerácka rana istoty, ktorú uštedrujete svojim voličom. Z nich obrovské množstvo vás totiž volilo. A to je verejne známe. A toto obrovské množstvo ste sprosto oklamali. Pripomeniem vám, pán minister, jeden výrok: „To ako si predstavujete, páni, že v jednej hliadke budú dvaja policajti, z ktorých každý jeden bude mať nárok na výsluhový dôchodok, a pritom bude naň mať nárok jeden po 15 rokoch a jeden po 25 rokoch?" Viete, kto to povedal? To ste povedali vy. Boli to slová, ktoré ste rozhorčene z opozície adresovali nám, keď sme aj s kolegom Lipšicom pripravovali analýzu sociálneho zabezpečenia vojakov a policajtov. A v snahe zastabilizovať dôchodkový systém príslušníkov ozbrojených zborov sme avizovali zmeny, podobné, ako teraz navrhujete vy. Ale podotýkam, že my sme ich avizovali len pre úplne nových vojakov a nových policajtov. A zároveň keď hovorím o nových, tak zdôrazňujem, že to mali byť výlučne tí vojaci a policajti, ktorí by nastúpili do služby v ozbrojených silách, do Policajného zboru a podobne až po nadobudnutí účinnosti novej legislatívy. Aktuálne slúžiacich vojakov, ani policajtov by sa daná legislatíva nedotkla.
Ako som už povedal, vy ste svojím klasickým smeráckym spôsobom vojakov, policajtov a všetkých ostatných príslušníkov ozbrojených zborov oklamali. Pred voľbami ste mali plné ústa rečí, ako sa nedotknete ich terajších sociálnych výhod. Sľubovali ste im istoty. A na tie sladké rečičky vám, žiaľ, naleteli. Dnes, respektíve veľmi skoro na vlastnej koži aj vojaci, aj policajti ucítia, ako tie vaše istoty v praxi vyzerajú.
Aj ja sa dnes môžem spýtať, pán minister, teda aj vášho kolegu pána Glváča, aby som bol spravodlivý, nielen otázkou: To ako si teraz predstavujete, páni, že v jednej hliadke budú dvaja policajti, z ktorých každý jeden bude mať nárok na výsluhový dôchodok, pričom bude mať naň nárok jeden po 15 rokoch a jeden po 25 rokoch? Alebo ešte lepšie sa spýtam: Na misii v Afganistane budú medzi nástražnými výbušnými systémami operovať jedenásti vojaci, z ktorých bude mať nárok na výsluhový dôchodok jeden po 15 rokoch, jeden po 16 rokoch, ďalší po 17 rokoch a tak ďalej, až posledný po 25 rokoch?
Viete, dámy a páni, často na internete kolujú také názory, že voliči strany SMER sú menej inteligentní, že sú menej vzdelaní. Dokonca stretol som sa už aj s tak radikálnymi názormi, teraz citujem, že „sú to ovce". Chcem povedať z tohto miesta, že nesúhlasím s týmito názormi, pretože medzi voličmi rôznych strán sú rôzni ľudia. Ale druhým dychom musím dodať, že vy ich za tie pomyselné ovce, za hlupákov, ktorých opijete rožkom, asi pokladáte. Minimálne príslušníkov ozbrojených zborov, o ktorých je tu reč, pokladáte za hlupákov. Ako si inak môžem vysvetliť to vaše divadlo, ktoré ste tu zohrali vy, pán minister, spolu s ministrom obrany Martinom Glváčom. A prizvali ste si ešte ako komparzistu ministra financií Petra Kažimíra. Šaškovali ste tu najprv s 19-percentným zdaňovaním výsluhových dôchodkov, neskôr s 10-percentným zodvodňovaním alebo odvodom výsluhových dôchodkov, predvádzali ste tu hru na dobrého a zlého policajta, naoko ste sa tu akože pretláčali, strašili ste vojakov, policajtov, postupne ste sa tvárili, že jeden druhému ustupujete. Najprv ste sa tvárili, že to bude platiť zároveň, potom že už bude platiť len jedna z týchto dvoch alternatív. Robili ste to s jediným cieľom, aby ste oklamali a uchlácholili tých, ktorých sa táto pripravovaná rana istoty, a síce aktívnych príslušníkov ozbrojených zborov, týka. Vy už 5 minút po voľbách ste vedeli, že tú ranu istoty súčasným vojakom a policajtom zasadíte. Ja som dokonca presvedčený, že ste to vedeli už pred voľbami. No musím vám povedať, po prvé, vy máte vládnuť a nemáte hrať divadlo, máte navrhovať a schvaľovať zákony tak, aby sa ľuďom na Slovensku žilo lepšie. Ak ste chceli hrať divadlo, mali ste sa dať k ochotníkom, a nie na politiku. A, po druhé, ste mizerní herci, pretože ani vojaci, ani policajti, ani ostatní vám na toto úbohé divadielko neskočili. Môžem vás o tom ubezpečiť, lebo si priamo s mnohými z nich píšem a mám dlhodobo presne takúto spätnú väzbu. Konkrétne citácie mailov alebo odkazy cez sociálnu sieť vám tu citovať nebudem, lebo by mi ich mikrofón zrejme vypípal.
Dámy a páni, vláda strany SMER sa k terajším vojakom, policajtom, hasičom a všetkým ďalším príslušníkom ozbrojených zborov, ktorí nastupovali na službu našej vlasti za určitých podmienok, nezachovala fér. Idete meniť podmienky podrazáckym spôsobom za pochodu. Ale koniec koncov všetko zlé je aj na niečo dobré. Oklamať sa totiž dá len raz. A vy, dámy a páni z vládnej strany SMER, terajším vojakom, policajtom a ďalším, ktorí sú ochotní položiť to najcennejšie, čo majú, svoje životy za Slovensko, to idete urobiť práve v tejto chvíli. Pevne verím, že na to, že ste ich oklamali, nikto z nich nezabudne a že vám tento podraz v najbližších voľbách spočítajú. Ďakujem vám za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
30.1.2013 o 15:16 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, najprv by som zareagoval tak aktuálne na to vytešovanie sa, pán minister, že vám neodchádzajú policajti kvôli tomu, že rozumejú tomuto zákonu. No tak kam by asi tak išli v dnešnej dobe, keď nemajú kam ísť? Tomu zákonu veľmi dobre rozumejú, hlavne tí aktívni. A ja sa k tomu ešte vo vystúpení dostanem.
Hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanecký klub strany SaS nepodporí tento vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a niektoré súvisiace zákony.
Nebudem sa venovať tomu, čo je dobré a čo je odborne správne v zákone, je tam toho dosť, nakoniec.
Zákon rieši zníženie výdavkov na osobitný systém sociálneho zabezpečenia príslušníkov ozbrojených zborov. Nikto z nás nespochybňuje, že neustále sa prehlbujúci deficit na osobitnom dôchodkovom účte vojakov a policajtov je potrebné riešiť. Mali sme to v pláne aj my v našej vláde. A chcem z tohto miesta oceniť, že ste sa na to podujali. Dokonca si myslím, že aj to, ako ste technicky spracovali základné zmeny, je celkovo dobré. Mám na mysli predĺženie služby potrebnej na dosiahnutie výsluhového dôchodku z 15 na 25 rokov, takisto predĺženie služby potrebnej na získanie výsluhového príspevku z 5 na 10 rokov, doplnenie ustanovení o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti, zmenu zisťovania základu na výpočet dávok výsluhového zabezpečenia, zvýšenie poistného plateného policajtmi aj vojakmi, ako aj poistného plateného služobným úradom a tak ďalej a tak ďalej. Ako som povedal, sú to zmeny, o ktorých by sa možnože dalo niekde ešte diskutovať, ale s ktorými v zásade by sa po technickej stránke dalo a dá súhlasiť.
Prvý nedostatok, ktorý ale chcem spomenúť v súvislosti s týmto zákonom, je to, že vôbec neriešite zúženie okruhu poberateľov výsluhových dôchodkov. To znamená, že výsluhový dôchodok bude aj naďalej. Aj v budúcnosti ho budú poberať napríklad policajti, ktorí vykazujú všetky znaky civilného zamestnanca, napríklad policajti niekde v laboratóriách alebo dámy za pultmi vydávajúce nejaké dokumenty občanom. Alebo uvediem ešte lepší príklad: Je normálne, aby výsluhový dôchodok poberal právnik, z ktorého si vojenský hodnostár urobil „svojho asistenta", a tento právnik z kancelárie 25 rokov nevystrčí nos? Ten bude mať naďalej rovnako nárok na výsluhový dôchodok, ako naň bude mať nárok vojak na misii v Afganistane. Asi všetci cítime, že to nie je správne a že to nie je v poriadku a že s tým treba niečo spraviť.
My sme tieto disproporcie chceli odstrániť tým, že by sme v budúcnosti prijímali vojakov pri pozíciách, kde nie je odôvodniteľný a logický nárok na výsluhový dôchodok, na krátkodobé päťročné kontrakty, ale o tomto by vedeli už pri nástupe. A vedeli by tak, že nárok na výsluhový dôchodok mať nebudú. A za týchto podmienok by do ozbrojených síl vstupovali. Podotýkam, že by to bolo len pre nových vojakov. A to by bolo fér. Podobne sa to dá realizovať aj u policajtov, u hasičov a u ďalších. Výrazne by sme tým zúžili počet príslušníkov ozbrojených zborov, ktorí by systém dôchodkového zabezpečovania zaťažovali. Viem, že mi odpoviete, že mnoho z tých pozícií je už v súčasnosti scivilnených, ja vám však na to hneď odpoviem, že ešte množstvo tých pozícií scivilnených stále nie je.
Chápem, že na ministerstve obrany sa zaoberajú inými činnosťami, ako je napríklad kúpa dvoch nepotrebných malých lietadielok za 10 mil. eur, ktoré sú dobré akurát na to, aby si pán minister obrany na svojich cestách po Slovensku a okolitých krajinách v nich vyvážal svoju maličkosť. Rozumiem aj tomu, že sa na ministerstve obrany zaoberajú tak dôležitými vecami, ako je plnenie vreciek smeráckych verných, ako je napríklad bývalá hovorkyňa strany SMER, ktorá bude inkasovať ľúbezných 960 eur mesačne za absolútne nepotrebný monitoring pre bytovú agentúru rezortu ministerstva obrany, pričom kľúčových slov, ktoré budú monitorovať, je až neuveriteľných dvanásť. No zostáva len dúfať, že sa im pri tom toľkom monitorovaní nezaparia počítače od toľkej roboty. Napriek tomu, že sa na ministerstve obrany venujú v súčasnosti hlavne kšeftom s rôznymi lietadlami, monitoringmi, ale aj kšeftom so zbrojárskymi podnikmi, mám na mysli VOP Nováky, ale teraz už máte na rane aj Letecké opravovne Trenčín, ktoré chcete speňažiť, tak ešte stále je na rezorte dostatok fundovaných odborníkov z radov úradníkov, ktorí by takéto zúženie poberateľov výsluhových dôchodkov tak, aby to bolo spravodlivejšie nielen voči samotným vojakom, ale aj voči celej spoločnosti, vedeli v legislatívnej podobe bez problémov pripraviť. Všetkých totiž minister Glváč ešte nevyhodil. Len to chce trošku viac sa venovať legislatíve a menej kšeftom aj u samotného pána ministra.
Ale druhá vec je oveľa, oveľa závažnejšia, pán minister: Bum! Viete, čo to bolo? To bola ďalšia rana istoty, ktorú ste tentokrát uštedrili terajším vojakom a policajtom a, samozrejme, aj ostatným, hasičom, colníkom, pracovníkom justičnej stráže, horským záchranárom, pracovníkom ozbrojených zborov v Národnom bezpečnostnom úrade či v Slovenskej informačnej službe. Mám na mysli tých teraz slúžiacich. Pán minister, toto je ďalšia smerácka rana istoty, ktorú uštedrujete svojim voličom. Z nich obrovské množstvo vás totiž volilo. A to je verejne známe. A toto obrovské množstvo ste sprosto oklamali. Pripomeniem vám, pán minister, jeden výrok: „To ako si predstavujete, páni, že v jednej hliadke budú dvaja policajti, z ktorých každý jeden bude mať nárok na výsluhový dôchodok, a pritom bude naň mať nárok jeden po 15 rokoch a jeden po 25 rokoch?" Viete, kto to povedal? To ste povedali vy. Boli to slová, ktoré ste rozhorčene z opozície adresovali nám, keď sme aj s kolegom Lipšicom pripravovali analýzu sociálneho zabezpečenia vojakov a policajtov. A v snahe zastabilizovať dôchodkový systém príslušníkov ozbrojených zborov sme avizovali zmeny, podobné, ako teraz navrhujete vy. Ale podotýkam, že my sme ich avizovali len pre úplne nových vojakov a nových policajtov. A zároveň keď hovorím o nových, tak zdôrazňujem, že to mali byť výlučne tí vojaci a policajti, ktorí by nastúpili do služby v ozbrojených silách, do Policajného zboru a podobne až po nadobudnutí účinnosti novej legislatívy. Aktuálne slúžiacich vojakov, ani policajtov by sa daná legislatíva nedotkla.
Ako som už povedal, vy ste svojím klasickým smeráckym spôsobom vojakov, policajtov a všetkých ostatných príslušníkov ozbrojených zborov oklamali. Pred voľbami ste mali plné ústa rečí, ako sa nedotknete ich terajších sociálnych výhod. Sľubovali ste im istoty. A na tie sladké rečičky vám, žiaľ, naleteli. Dnes, respektíve veľmi skoro na vlastnej koži aj vojaci, aj policajti ucítia, ako tie vaše istoty v praxi vyzerajú.
Aj ja sa dnes môžem spýtať, pán minister, teda aj vášho kolegu pána Glváča, aby som bol spravodlivý, nielen otázkou: To ako si teraz predstavujete, páni, že v jednej hliadke budú dvaja policajti, z ktorých každý jeden bude mať nárok na výsluhový dôchodok, pričom bude mať naň nárok jeden po 15 rokoch a jeden po 25 rokoch? Alebo ešte lepšie sa spýtam: Na misii v Afganistane budú medzi nástražnými výbušnými systémami operovať jedenásti vojaci, z ktorých bude mať nárok na výsluhový dôchodok jeden po 15 rokoch, jeden po 16 rokoch, ďalší po 17 rokoch a tak ďalej, až posledný po 25 rokoch?
Viete, dámy a páni, často na internete kolujú také názory, že voliči strany SMER sú menej inteligentní, že sú menej vzdelaní. Dokonca stretol som sa už aj s tak radikálnymi názormi, teraz citujem, že „sú to ovce". Chcem povedať z tohto miesta, že nesúhlasím s týmito názormi, pretože medzi voličmi rôznych strán sú rôzni ľudia. Ale druhým dychom musím dodať, že vy ich za tie pomyselné ovce, za hlupákov, ktorých opijete rožkom, asi pokladáte. Minimálne príslušníkov ozbrojených zborov, o ktorých je tu reč, pokladáte za hlupákov. Ako si inak môžem vysvetliť to vaše divadlo, ktoré ste tu zohrali vy, pán minister, spolu s ministrom obrany Martinom Glváčom. A prizvali ste si ešte ako komparzistu ministra financií Petra Kažimíra. Šaškovali ste tu najprv s 19-percentným zdaňovaním výsluhových dôchodkov, neskôr s 10-percentným zodvodňovaním alebo odvodom výsluhových dôchodkov, predvádzali ste tu hru na dobrého a zlého policajta, naoko ste sa tu akože pretláčali, strašili ste vojakov, policajtov, postupne ste sa tvárili, že jeden druhému ustupujete. Najprv ste sa tvárili, že to bude platiť zároveň, potom že už bude platiť len jedna z týchto dvoch alternatív. Robili ste to s jediným cieľom, aby ste oklamali a uchlácholili tých, ktorých sa táto pripravovaná rana istoty, a síce aktívnych príslušníkov ozbrojených zborov, týka. Vy už 5 minút po voľbách ste vedeli, že tú ranu istoty súčasným vojakom a policajtom zasadíte. Ja som dokonca presvedčený, že ste to vedeli už pred voľbami. No musím vám povedať, po prvé, vy máte vládnuť a nemáte hrať divadlo, máte navrhovať a schvaľovať zákony tak, aby sa ľuďom na Slovensku žilo lepšie. Ak ste chceli hrať divadlo, mali ste sa dať k ochotníkom, a nie na politiku. A, po druhé, ste mizerní herci, pretože ani vojaci, ani policajti, ani ostatní vám na toto úbohé divadielko neskočili. Môžem vás o tom ubezpečiť, lebo si priamo s mnohými z nich píšem a mám dlhodobo presne takúto spätnú väzbu. Konkrétne citácie mailov alebo odkazy cez sociálnu sieť vám tu citovať nebudem, lebo by mi ich mikrofón zrejme vypípal.
Dámy a páni, vláda strany SMER sa k terajším vojakom, policajtom, hasičom a všetkým ďalším príslušníkom ozbrojených zborov, ktorí nastupovali na službu našej vlasti za určitých podmienok, nezachovala fér. Idete meniť podmienky podrazáckym spôsobom za pochodu. Ale koniec koncov všetko zlé je aj na niečo dobré. Oklamať sa totiž dá len raz. A vy, dámy a páni z vládnej strany SMER, terajším vojakom, policajtom a ďalším, ktorí sú ochotní položiť to najcennejšie, čo majú, svoje životy za Slovensko, to idete urobiť práve v tejto chvíli. Pevne verím, že na to, že ste ich oklamali, nikto z nich nezabudne a že vám tento podraz v najbližších voľbách spočítajú. Ďakujem vám za pozornosť.
Neautorizovaný