21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

27.6.2013 o 14:40 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:19

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Bohužiaľ, nie, ale písomnú odpoveď doručíme pani poslankyni.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2013 o 14:19 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:19

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca, za slovo. Prajem všetkým príjemný dobrý deň a ďakujem aj pánovi poslancovi Mikloškovi za otázku.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy upravuje rozpočty územnej samosprávy, pravidlá rozpočtového hospodárenia a finančné vzťahy štátu k rozpočtom územnej samosprávy, ale aj vzťahy medzi rozpočtami subjektov územnej samosprávy navzájom. Obsahom zákona ale nie je prenos kompetencií, tieto sú riešené prostredníctvom osobitných, osobitných zákonov a sú aj dedičstvom fiškálnej decentralizácie známej a samosprávnej komunálnej reformy zo začiatku tejto dekády alebo minulej dekády.
Poplatok za reklamu predstavuje jeden z pôvodných miestnych poplatkov v zákone č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch. Spomínaný zákon bol nahradený zákonom o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady a to je zákon č. 582/2004 Z. z. Zákon ustanovuje nové miestne dane, čím sa rešpektujú zámery vyplývajúce z reformy verejnej správy na zvýšenie právomocí a zodpovednosti obcí pri určovaní daní a ich správe. Týmto zákonom sa zabezpečil priestor na zvýšenie a stabilitu vlastných finančných zdrojov obcí nevyhnutných na zabezpečenie úloh, ktoré plnia orgány územnej samosprávy. Dôsledkom je vyššia kvalita riešení reagujúca na miestne potreby, mobilizácia miestnych zdrojov, vyššia zodpovednosť, transparentnosť a vyššia miera informovanosti. Súčasné platné znenie nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 a o prerozdeľovaní výnosu dane z príjmu územnej samosprávy v znení neskorších predpisov upravuje spôsob rozdeľovania a poukazovania výnosu dane a priamo určuje kritériá váhy rozdeľovania výnosu dane z príjmov fyzických osôb do rozpočtov obcí a financovanie originálnych kompetencií obcí. Uvedeným nariadením sa zabezpečuje aj financovanie výkonu sociálnych služieb pre obyvateľov v poproduktívnom veku.
Financovanie časti zariadení sociálnych služieb je zabezpečované prostredníctvom dotácií z kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Ministerstvo financií preto nepovažuje tento stav za nemenný a v tejto súvislosti sa ani nebráni diskusiám a víta podnety k prípadným úpravám systému financovania sociálnych služieb, ako aj iných oblastí s cieľom zabezpečiť dodržiavanie základných princípov fiškálnej decentralizácie.
Toľko oficiálny postoj rezortu financií, ale, samozrejme, chcem dodať aj to, že podľa mojich informácií rezort práce pracuje už pomaly rok na zákone o sociálnych službách a tu chcem pripomenúť isté nepríjemné dedičstvo ešte z konca minulého volebného obdobia, keď bol prijatý zákon o sociálnych službách, ktorý vlastne dával povinnosť dôchodcom sa až do výšky 50 % spolufinancovať náklady na pobyt v domovoch dôchodcov. Tento zákon bol potom aj na základe pobúrenia tých istých poslancov, ktorí ho kedysi prijali, zrušený alebo pozastavený. Teraz sa pracuje na novom systéme, ktorý by mal nahradiť dnešný nie veľmi udržateľný stav, keď sa cestou formou priamych dotácií z ministerstva práce z roka na rok ťažko vybojovateľný, samozrejme, s rezortom financií, týmto spôsobom nie úplne transparentne a nie hlavne udržateľne financujú sociálne služby a hlavne fungovanie domovov dôchodcov.
Na vašu narážku, teda ale ohľadom možnej zmeny podielových daní musím povedať, že v dnešnej situácii, v situácii jasného záväzku vlády znižovať deficit v tomto, aj v ďalších rokoch, inak záväzku, ku ktorému sa, myslím si, že hlási celé politické spektrum, musím poznamenať, že súčasťou dosiahnutia fiškálneho cieľa 3 % deficitu v tomto roku je aj podpísané memorandum medzi vládou Slovenskej republiky a ZMOS-om ako predstaviteľom skoro 2900 samospráv, dedín, obcí, miest, takisto aj s vyššími územnými celkami a tu musím konštatovať a dnes som to v podstate zverejnil aj na tlačovej konferencii pri uvádzaní výsledkov daňových prognóz, tu treba povedať, že po 6-mesačnom monitoringu, bohužiaľ, samospráva tento záväzok nerešpektuje a je odklonená od cieľa skoro 150 mil. eur. Ak máme dosiahnuť tento cieľ, dávame vážny odkaz predstaviteľom samosprávy, nielen primátorom a starostom, ktorí sú často v rukách obecných zastupiteľstiev, že my tento záväzok berieme smrteľne vážne, a v prípade, že nedôjde ku korekcii, k revízii prístupu skoro 300 miest a obcí, k plneniu záväzkov memoranda, tak ministerstvo financií navrhne vláde zmeniť systém podielových daní, ale nie v prospech obcí, nie v ich prospech. Takže to je ale reálna situácia, s ktorou sa potýkame v týchto dňoch, a ja pevne verím, že sa nám to podarí aj na základe misionárskej činnosti v oblasti, v oblasti národných účtov a skutočného akruálneho účtovníctva, ktoré naozaj nie je, často to nie je veľmi jednoduché vysvetliť a tlmočiť, po síce, po iks rokoch fungovania a vyspelého účtovníctva obcí, ale často aj nepochopenia, v akom systéme účtuje štát, v akom systéme účtuje a preukazuje svoje výsledky obec alebo dané mesto.
Základným odkazom ale je, že rezort práce pracuje na systémovom zákone, ktorý má raz a navždy vyriešiť problematiku financovania domov dôchodcov, ktorý vzhľadom na hroziaci aging alebo starnutie obyvateľstva je, samozrejme, oblasťou, ktorú je nevyhnutne riešiť aj zo strednodobého hľadiska a v každom prípade v tejto oblasti rezort financií bude nápomocný rezortu práce.
Ďakujem. Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2013 o 14:19 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:30

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, za kvalifikovanú odpoveď. Ja som vychádzal z toho, že v tom zákone o rozpočtových pravidlách samosprávy je taká pasáž, že ak sa zákonom prenáša na obec alebo vyšší územný celok výkon štátnej správy, náklady takto prenesené do výkonu štátnej správy sa obci alebo vyššiemu územnému celku uhrádzajú zo štátneho rozpočtu v rozsahu nevyhnutých nákladov. Bol som navštíviť ľudí v mestskej časti Bratislava - Staré mesto, ktorí dotujú výkony štátnej správy ročne sumou asi 400-tisíc eur, čiže to je trochu veľa.
Druhá poznámka, že to opätovné zavedenie dane z reklamy do zákona o miestnych daniach by pomohlo, samozrejme, príjmom obciam, ale aj k reagulácii reklamných zariadení, ktorých je všade veľa a nie sú moc regulované. Ja mám v tomto smere pripravený návrh zákona.
A tretia poznámka, zmena nariadenia vlády SR o rozdeľovaní výnosu by sa mohla udiať úpravou koeficientov, no máme návrh, že ako a že by to nebola nejaká veľká novela. Spomenuli ste zákon o sociálnych službách, ktorý nebol v otázke, ale vyvolal veľké turbulencie a doteraz vyvoláva. My, ktorí chodíme navštevovať domovy dôchodcov, tak vždy si tam zlízneme svoje, ktorí upozorňujú na tú prvú verziu, druhú verziu, takže iste jeho, ja si vždy zistím, kde je núdzový východ, keď o tom vysvetľujem, a je nutné, aby tá novela prišla čo najskôr. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2013 o 14:30 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:31

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Mikloško, to zaznelo, právom si zlíznete svoje, lebo naozaj minulá politická zostava aj z hlasmi poslancov vašej politickej strany skladala dosť krutý návrh zákona, od ktorého sa potom mnoho ľudí odrazu tesne pred tým dištancovalo. Je to pravda, je to čistá pravda, aj vy viete, že je to pravda. Ale pravdou aj je, že doteraz sme problém nevyriešili, čiže akože systémové riešenie na stole nie je.
Chcem povedať, že zákon o miestnych poplatkoch je zákon, ktorý patrí obciam a hovorí o originálnych príjmoch samosprávy. Chcem povedať zo skúsenosti, že okolo 6-10, keď som mal možnosť byť pri legislatívnom procese, že si naozaj myslím, že sa štát nemá veľmi iniciatívne montovať do tohto zákona, poviem to ľudovo, ale má to robiť v zhode s predstaviteľmi samospráv a má kľúčovo v tejto veci komunikovať s predstaviteľmi samospráv, lebo je to o ich originálnych príjmoch. Preto aj všetky poslanecké návrhy, moje odporúčanie, by mali byť silne, odporúčam, odkomunikované aj s predstaviteľmi ZMOS-u, ktorí sedia aj v tejto váženej Národnej rade, a bolo by fajn, keby si získali teda aj podporu ZMOS-u a jednotlivých regionálnych skupín ZMOS-u, pretože my máme aj sme viazaní memorandom, ktoré naozaj hovorí o neútočení. Čiže na jednej strane dosiahnutie nejakého fiškálneho cieľa, na druhej strane štát sa alebo vláda sa zaviazala, že nebude ďalej priťažovať samosprávam a tiež musím pripomenúť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý je teraz tak pertraktovaný, že je v ňom časť, ako spoluautor zákona si to veľmi dobre pamätám a veľmi pekne ďakujem dodnes predstaviteľom vyšších územných celkov aj samospráve, že sa prihlásili aj do tohto zákona a sú tam postihnutí aj v tom dobrom slova zmysle, v dobrom slova zmysle v tom, že naozaj prvýkrát v ústavnom zákone, v ústavnom zákone je napísané, že štát nemôže presúvať kompetencie bez financovania, lebo je parádne to napísať v obyčajnom zákone, ale treba povedať, že všetky exekutívy do roku 2011 to robili potichu, vedome-nevedome, ale robilo sa to. Dnes od roku 2012 od prijatia tohto ústavného zákona je v ústavnom zákone napísané, že sa to robiť nesmie, hej, že nesmú sa presúvať dodatočné priamo-nepriamo kompetencie bez financovania. Chcem tu ešte - a tento zákon bol prijatý snáď 150-člennou väčšinou, to znamená všetkými poslaneckými klubmi ešte v minulom volebnom období - a chcem ešte podotknúť aj všeobecnú politickú podporu na tzv. audit verejnej správy, to znamená inventúru v oblasti finančných, ale aj finančných vzťahov, ale, samozrejme, aj procesných vzťahov medzi štátom, samosprávou a občanom, kde sa právom domnievame, že je mnoho duplicít, či na strane samospráv alebo štátov, mnoho neefektívnych procesov, platieb z oblasti mzdových, výdavkov bežných tovarov a služieb a pod. Len pre predstavu, dnes výdavková obálka štátu má objem okolo 17 mld. eur, z toho je veľká časť zase, zase eurofondy a hovoríme o nejakej netto časti 15 mld. eur pre štát a 4,6 mld. výdavkov pre samosprávu, pre vyššie územné celky a mestá a obce, 15 kontra 4,6, to nie je malá časť z celkových výdavok verejnej správy ako takej. Čiže sme odsúdení na to, sme odsúdení na to, aby sme spolu o týchto veciach hovorili, de facto sme odsúdení na to, aby sme sa aj stále sporili, lebo ako zvyknem hovoriť, je to krmítko - kam chodieva aj štát, aj samospráva - je spoločné, hej, hlavne pri dani z príjmov fyzických osôb. Takže tie, tie občasné spory alebo konflikty, ktoré sú ale väčšinou a zväčša, samozrejme, v mene veci, naprieč politických strán, naprieč politického spektra, majú svoj význam a má význam robiť poriadok aj v štáte, teda v oblasti štátnej správy aj v oblasti samosprávy ako takej. Nieže to má len význam, ale my to budeme musieť robiť, my sme na to odsúdení z pohľadu záväzkov a situácie, v ktorej sme sa v Európe dostali.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.6.2013 o 14:31 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:37

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, výstavba úseku cesty 1. triedy č. 68 Prešov - Škultétyho začala v júni 2012, pričom na základe platnej zmluvy o dielo je termín ukončenia stavebných prác do 36 mesiacov, t. j. od odovzdania staveniska, čiže v júni 2015. Výstavba tohto úseku v súčasnosti prebieha v súlade s plánovaným harmonogramom prác.
Výnimkou sú štyri stavebné objekty, preložky, pri ktorých kvôli problémom s majetkovoprávnym vysporiadaním nie je v súčasnosti právoplatné stavebné povolenie.
Predpokladaný termín právoplatnosti stavebných povolení k uvedeným objektom je august 2013. Vzhľadom na skutočnosť, že dotknuté stavebné objekty nemajú vplyv na výstavbu hlavného cestného telesa, zostáva termín ukončenia výstavby nezmenený a platný podľa zmluvy o dielo, teda v júni 2015.
Skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie

27.6.2013 o 14:37 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:38

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za odpoveď. Takže termín bude dodržaný. Prečo som sa to pýtal? Západojužný obchvat Prešova D1 je zatiaľ začiatok výstavby v nedohľadne a táto pokračovanie Nábrežnej komunikácie v Prešove bude tým lievikom, keď sa dokončí úsek Fričovce - Svinia, tým lievikom, cez ktorý pôjdu všetky autá, ktoré prídu z diaľnice D1. Mal som informácie alebo mám informácie o tom, že sú tam problémy s vykupovaním pozemkov. Takže sa vás chcem spýtať, sú tam problémy s vykupovaním pozemkov?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2013 o 14:38 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:40

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
No to som práve konštatoval, že práve kvôli problémom s majetkovoprávnym vysporiadaním je tam zdržanie pri týchto štyroch stavebných povoleniach, ale očakávaný termín je august 2013. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

27.6.2013 o 14:40 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:40

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, dámy poslankyne, páni poslanci, vážený pán poslanec, dňa 2. novembra 2012 v čase okolo 14:30 hod. v katastri obce Iliašovce, okres Spišská Nová Ves, na stavebnom objekte SO 206 na moste vo výstavbe na stavebnom úseku diaľnice Janovce - Jablonov došlo z doposiaľ nezistených príčin k zrúteniu nosnej konštrukcie na stavebnom objekte diaľnice Janovce - Jablonov. V ten istý deň bola vykonaná obhliadka miesta činu a bol pribraný Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline na spracovanie znaleckého posudku k príčinám zrútenia nosnej konštrukcie, ktorý sa má predovšetkým vyjadriť k uvedenému skutku. Dňa 2. decembra 2012 boli pribratí súdni znalci na vykonanie prehliadky a pitvy usmrtených osôb a spracovanie znaleckých posudkov. Dňa 22. januára 2013 bol pribratý (kýchnutie) - ďakujem, je to pravda - bol pribratý aj súdny znalec na spracovanie posudkov k zraneným osobám. V priebehu prvotných úkonov boli na mieste činu prítomní aj pracovníci inšpektorátu práce (kýchnutie) - prepáčte, neprerušujem svoju reč úmyselne - v priebehu prvotných úkonov boli na mieste činu prítomní aj pracovníci Inšpektorátu práce Košice, ktorí začali vzhľadom k smrteľným pracovným úrazom samostatné šetrenie. Po ukončení šetrenia bude do spisu založený protokol o výsledku tohto šetrenia a na základe tohto výsledku bude rozhodnuté o ďalšom postupe. Výsluchy svedkov boli zamerané na zistenie základných informácií o prípravných prácach na stavebnom objekte SO 206, ako aj k priebehu kritickej udalosti a následkoch na živote a zdraví poškodených osôb a na obchodné vzťahy medzi jednotlivými spoločnosťami podieľajúcimi sa na výstavbe. V súčasnej dobe prebieha spracovávanie znaleckého posudku zo strany Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline k príčinám zrútenia podpernej konštrukcie a na kvalitu a druh použitého materiálu. Súbežne prebieha skúmanie predložených listinných materiálov k výstavbe stavebného objektu SO 206. Zo strany vyšetrovateľa sú vykonané všetky plánované vyšetrovacie úkony na objasnenie prípadu a vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti, je potrebné disponovať znaleckými posudkami, najmä znaleckým posudkom Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline k príčinám zrútenia podpernej mostnej konštrukcie. Až na základe ich záverov bude možné zisťovať konkrétne osoby zodpovedné za vznik tejto udalosti. Predpoklad spracovania znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva v Žilinskej univerzity v Žiline je podľa ich vlastného vyjadrenia v termíne do konca augusta tohto roku. Po doručení znaleckého posudku a jeho analýze bude spracovaný dodatok k plánu procesných úkonov pre náležité objasnenie skutkového deja a prípadné vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti. Doposiaľ neboli získané dôkazy, ktoré by odôvodňovali záver, že trestný čin spáchala určitá osoba.
Vzhľadom k vyššie uvedenému nie je možné stanoviť predpokladaný termín ukončenia vyšetrovania. Skončil som, pani predsedajúca.
Skryt prepis

27.6.2013 o 14:40 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:43

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za odpoveď. Pán minister, máme osem mesiacov od tejto tragédie, obrovskej tragédie, ľudskej, technickej, ktorá sa stala na Slovensku, a preto verejnosť oprávnene by už očakávala výsledky. Boli deklarované, bolo deklarované, že už na jar budú výsledky, máme tu leto. Chcem sa vás ale spýtať, po takom, po takejto obrovskej tragédii, kde zomreli ľudia, spadol most, ďalší boli zranení, čo si myslíte vy, mala by byť vyvodená aj politická zodpovednosť pri takýchto udalostiach na strane investora, NDS-ky, a jeho jediného akcionára ministerstva dopravy a výstavby, čo si myslíte, mala by byť vyvodená aj politická zodpovednosť po takejto tragédii?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2013 o 14:43 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:43

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No tak pozrite sa, pán poslanec, ja budem úprimný, pokiaľ nie sú známe závery vyšetrovania, tak, samozrejme, by boli ľubovoľné úvahy týmto smerom podľa mňa predčasné, ale ja si pamätám len jediného človeka, ktorý neustále chcel šetriť, a pri šetrení sa potom môžu stávať chyby. Čiže keby ste chceli o politických témach hovoriť, o tom, kedy cena ide na úkor kvality, tak potom musíte loviť, samozrejme, vo vlastných radoch.
Ale z môjho pohľadu nebudem povrchný a nebudem tu vyvádzať jednoduché súdy, v tomto prípade ide naozaj o obrovskú stratégiu a vyšetrovanie trestného činu nie sú preteky Formuly 1. A tu už sa nehráme na čas, teda čím je rýchlejšie vyšetrené, tým je vyšetrené lepšie. V tomto prípade musíte aj obetiam, aj pozostalým po tomto, po tejto udalosti dať jasné odpovede na to, prečo a za akých okolností ich príbuzní prišli o život alebo o zdravie, a z toho dôvodu treba aj veľmi intenzívne k tomu pristupovať. Otázku ale treba, samozrejme, klásť, ale nemyslím si, že je úplne opodstatnená, práve Ústavu súdneho inžinierstva, ktorý tento znalecký posudok vypracúva, a ten vám vie dať relevantnú odpoveď na to, prečo to tak dlho trvá. Ja si myslím, že po posúdení technického stavu vecí je presne veľmi náročná vec a odborná. Polícia, ako viete, už všetky svoje úkony vykonala. My dneska sme naozaj v čakaní na tento posudok. A to je pre nás v tejto súvislosti, samozrejme, aj rozhodujúce, akonáhle budem mať všetky informácie pokope, môžme vlastne prejsť do záverečnej fázy vyšetrovania. V tejto chvíli, tak ako sme predpokladali, od toho marca zhruba máme vlastne tieto úkony prerušené do momentu, pokiaľ nedostaneme ďalšie relevantné informácie.
Čiže ja si nedovolím nikoho naháňať alebo mu hovoriť o tom, že to robí strašne dlho, podľa mňa to robia odborníci, znalci z Ústavu súdneho inžinierstva zodpovedne, pretože sa musia potom podpísať pod informácie, ktoré môžu viesť ku konkrétnemu stíhaniu konkrétnej osoby, čiže to stanovisko musí byť naozaj veľmi relevantné. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2013 o 14:43 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video