23. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem, pán minister, je to horšie, než som si myslel. Naozaj, obrovský výpredaj, ktorý tu robila pravica. Pravica rozpredala celé Slovensko. Celé Slovensko. Rozpredala majetok, národný majetok, ktorý tu budovali generácie.
Títo páni z pravice, opozície, ktorí nám dneska vyčítajú, že sa aspoň čiastočne, v rámci našich možností, snažíme tento majetok vrátiť späť celému Slovensku, občanom. O tom to je. Ľavica je o ľuďoch (potlesk), pravica je o privatizéroch.
Ďakujem. (Doznievanie potlesku.)
Neautorizovaný
Vystúpenia
14:08
Zodpovedanie otázky 14:08
Robert FicoPaška, Pavol, predseda NR SR
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ak nemáte záujem o odpovede pán premiéra, radšej odíďte. (Reakcie z pléna.) Pán premiér, počkáme, kým... (Poslankyňa Mezenská položila na hlavný rečnícky pult fľašu Coca-Coly s nejakým komentárom. Hlučná reakcia poslancov opozície...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ak nemáte záujem o odpovede pán premiéra, radšej odíďte. (Reakcie z pléna.) Pán premiér, počkáme, kým... (Poslankyňa Mezenská položila na hlavný rečnícky pult fľašu Coca-Coly s nejakým komentárom. Hlučná reakcia poslancov opozície a potlesk.)
Pán premiér... (Poslanec zobral z hlavného rečníckeho pultu fľašu s Coca-Colou.)
Fico, Robert, predseda vlády SR
Vážený pán predseda Národnej rady, vážení členovia vlády, vážená Národná rada, dovoľte mi, aby som v znení príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Na rokovaní je neprítomný podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí pán Lajčák, ktorý je na zahraničnej pracovnej ceste, ale nie sú na neho žiadne otázky. Otázky nie sú ani na ministra spravodlivosti Tomáša Boreca a na podpredsedu vlády a ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Som pripravený...
Ďakujem pekne. Vážený pán... (Reakcie z pléna, zapískanie a odchod poslancov opozície z rokovacej sály.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ak nemáte záujem o odpovede pán premiéra, radšej odíďte. (Reakcie z pléna.) Pán premiér, počkáme, kým... (Poslankyňa Mezenská položila na hlavný rečnícky pult fľašu Coca-Coly s nejakým komentárom. Hlučná reakcia poslancov opozície a potlesk.)
Pán premiér... (Poslanec zobral z hlavného rečníckeho pultu fľašu s Coca-Colou.)
Fico, Robert, predseda vlády SR
Vážený pán predseda Národnej rady, vážení členovia vlády, vážená Národná rada, dovoľte mi, aby som v znení príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady z dnešnej hodiny otázok ospravedlnil neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Na rokovaní je neprítomný podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí pán Lajčák, ktorý je na zahraničnej pracovnej ceste, ale nie sú na neho žiadne otázky. Otázky nie sú ani na ministra spravodlivosti Tomáša Boreca a na podpredsedu vlády a ministra vnútra Roberta Kaliňáka. Som pripravený...
Neautorizovaný
14:08
Vystúpenie v rozprave 14:08
Robert FicoŠtátna moc je v demokratických štátoch vždy rozdelená medzi zákonodarnú moc, výkonnú moc a súdnu moc a tieto zložky moci sú striktne oddelené, nezávislé a jedna do druhej nezasahuje. Je to tak v parlamentnej monarchii,...
Štátna moc je v demokratických štátoch vždy rozdelená medzi zákonodarnú moc, výkonnú moc a súdnu moc a tieto zložky moci sú striktne oddelené, nezávislé a jedna do druhej nezasahuje. Je to tak v parlamentnej monarchii, v parlamentnej republike, ale aj v prezidentskej republike. Deľba moci je princípom demokracie, a preto je charakteristické pre všetky demokratické formy vlády. V právnom štáte kompetencie, práva a povinnosti a zákonom upravené postupy orgánov štátu vytvárajú nevyhnutný predpoklad pre ústavnú rovnováhu. Jej súčasťou je i systém deľby moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu moc, ktoré sú v parlamentnej demokracii autonómne a vzájomne prepojené len väzbami ústavnej kontroly a spolupráce.
Ja rešpektujem tieto princípy deľby moci a nikdy som nezasahoval z pozície predsedu vlády a nositeľa výkonnej moci do zákonodarnej pôsobnosti a činnosti Národnej rady Slovenskej republiky. My sme akceptovali aj to, že bola zvolaná mimoriadna schôdza Národnej rady, táto schôdza sa konala. Reagovali sme na vystúpenie navrhovateľov, pokiaľ išlo o danú tému, ale ako som jasne uviedol vo svojom vystúpení, vláda Slovenskej republiky, jej členovia tu nie sú na to, aby sa nechali urážať od predstaviteľov zákonodarnej moci.
Preto sme zvážili, a myslím, že to bolo správne rozhodnutie, že sedieť na schôdzi, kde ide len o urážanie a nie o tému, bolo správne rozhodnutie, pretože to, čo sme videli a mali možnosť vidieť a počuť z úst opozičných poslancov, neboli argumenty, ale len a len urážky. A na to tu naozaj vláda Slovenskej republiky nie je. (Potlesk.)
Nie je to moja úloha, pán poslanec, ale využijem túto príležitosť, aby som pripomenul, že sú veci, na ktoré často zabúdate, a hovorím to v dobrom.
Napríklad padlo rozhodnutie o tom, že schôdza Národnej rady o odvolávaní predsedu vlády Slovenskej republiky bude aj po 19. hodine a bude pokračovať až do skončenia. A boli ste to viacerí opoziční poslanci, ktorí ste začali kritizovať toto rozhodnutie, že v noci by sa nemalo rokovať o takomto vážnom bode, a podávali ste celé argumenty. Ale ste to tí istí poslanci, ktorí pri odvolávaní Ivety Radičovej ste hlasovali za nočné rokovanie a rokovalo sa až do rána.
Ja vás len chcem poprosiť, aby ste nezabúdali na to, že používame len tie pravidlá hry, ktoré sú v tomto parlamente zabehnuté.
Chcel by som vám pripomenúť aj to, že sú veci, ktoré my nerobíme. Vy si asi nepamätáte, pán poslanec, na prípad diskusie o voľbe generálneho prokurátora, kde prvýkrát tu boli sem donesené, do tejto miestnosti, 20-ročné staré televízory a na týchto televízoroch bol odkrajovaný čas pre každého opozičného poslanca a nemohli sme hovoriť viac, ako bolo stanovené. V tom prípade to bolo možno desať alebo jedenásť minút.
Predstavte si, pán poslanec, že my by sme vám tu dali staré Oravy, televízory, 20 rokov a mali by ste tam jedenásť minút a po 11 minútach by vám bolo zobrané slovo, tak ako to bolo robené v čase, keď sa volil generálny prokurátor Slovenskej republiky.
Pripomínam tieto veci len preto, aby sme si uvedomili, že parlament je veľmi živý organizmus. Na rozdiel od vás, pán poslanec, ja som bol prvýkrát do parlamentu zvolený v roku 1992; 1992. A použijem ten istý výraz, myslím si to, a budem to opakovať, že je veľká chyba, že štandardné politické strany na Slovensku umožnili vstup do parlamentu politickým stranám, ktoré majú veľmi ďaleko od štandardnosti a ktoré prinášajú obrovské množstvo chaosu (potlesk) do tohto priestoru. (Doznievanie potlesku.)
A verím, že štandardné politické strany, a to je teraz jedno, či tu teraz sedia, alebo nesedia, nájdu nejaký recept a nejaký systém, ktorý vytlačí tieto strany, ktoré do parlamentu prinášajú obrovské množstvo chaosu, urážok a nevítaného a nevídaného správania sa, ktoré tu nikdy nebolo, a že podobné javy už nikdy nebudeme ani mať možnosť vidieť.
Preto vás veľmi všetkých prosím z opozície, keď otvárate otázky napríklad nočného rokovania alebo otvárate otázky, ktoré sa týkajú priebehu parlamentu, pozrite sa predovšetkým na to, čo sa dialo v rokoch 2010 až 2012. Ani zďaleka sa náš spôsob správania, a teraz hovorím za politickú stranu SMER - sociálna demokracia, ani zďaleka sa tomu nepodobá.
Povedal som vám niečo o pravidlách demokracie a v prípade, že chceme akceptovať tieto pravidlá a správať sa ako štandardná demokracia s parlamentnou formou vlády, je nepredstaviteľné spájať tieto dve funkcie, ktoré spomínate v otázke, v rámci jednej osoby. Samozrejme, vaša otázka je alogická, pretože nemôže byť predseda vlády súčasne predsedom parlamentu, a zdá sa, že je potrebné, aby sme si niektoré veci demokratického správania sa a fungovania tejto vlády a tohto štátu vysvetlili.
Vo vašej otázke si však, samozrejme, nemožno nevšimnúť značnú dávku irónie, a preto pravdepodobne nemáte ani nejaký špeciálny záujem o výklad Ústavy Slovenskej republiky, ani o politologicko-filozofický výstup z diel predstaviteľov rôznych škôl politického myslenia v rámci jednotlivých historických období. Verte mi, že by som o tom vedel rozprávať hodiny, hodiny, ale nebudem vás tým určite zaťažovať.
Je mi ľúto, že využívate inštitút hodiny otázok svojmu cieľu, ktorý je totožný s cieľom vášho poslaneckého klubu, za každú cenu zaujať a zviditeľniť sa pred televíznymi kamerami. To je jediné, čo robíte, o nič iné vám v Národnej rade Slovenskej republiky nejde. (Potlesk.)
Naozaj si myslíte, že ak by mali vaši voliči možnosť sa stretnúť s predsedom vlády Slovenskej republiky, že by mu postavili takúto otázku?
Na Slovensku sú v súčasnosti dôležitejšie témy, ako len vypĺňať priestor určený v rámci hodiny otázok vašimi úvahami o kumulácii funkcií predsedu vlády s predsedom parlamentu. Svedčí to však asi o tom, že vláda spravuje túto krajinu s najlepšími úmyslami, keďže už podľa všetkého nemáte iné témy.
Mňa napríklad mrzí, že na prvú otázku, ktorú som dostal, nemám možnosť odpovedať, pretože táto otázka sa týka, prečo spoločnosť Grandwood vo Vranove nad Topľou odišiel a odmietol investovať v danom prostredí. Nuž a okrem iného mi bolo pripisované, že som v tom čase bol vo Vranove a že som sa touto investíciou zaoberal.
Opäť to svedčí o strate pamäti, ak dovolíte, musím to povedať, pretože tu môže zaznieť niečo, čomu nerozumie nikto.
8. marca 2012, vážený pán poslanec, ten dátum si dobre zapamätajte, 8. marec 2012, ak si dobre pamätám, tak určite vtedy ešte bola vláda Ivety Radičovej, voľby boli neskôr, vydalo ministerstvo hospodárstva, na čele ktorého stál predstaviteľ politickej strany, dnes už ani neviem akej, ale vtedy sa volal pán Miškov, oznámenie, že "investičný zámer spoločnosti Grandwood Holding má predpoklad splniť všetky podmienky na poskytnutie investičnej pomoci v zmysle zákona o investičnej pomoci". Inými slovami, ministerstvo hospodárstva vlády Ivety Radičovej súhlasilo s poskytnutím investičnej pomoci v hotovosti vo výške 21 mil. eur. Zvyšok mal byť čerpaný vo forme daňovej úľavy vo výške 2 370-tisíc eur.
A kľudne sa spýta poslanec Národnej rady, ktorý to dobre vie, že to bola ich vláda, ktorá to schválila, že teda prečo Grandwood odišiel zo Slovenska a že ja som vlastne na vine, že Grandwood odišiel zo Slovenska. (Reakcia z pléna.) Grandwood odišiel zo Slovenska kvôli politickej strane SaS, ktorá atakovala neustále...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán premiér, ja vás poprosím...
Fico, Robert, predseda vlády SR
Ja len odpovedám, pán poslanec, na to, že asi nemá význam odpovedať celý čas na otázky, ktoré sú ironické, a v žiadnom prípade vás nezaujíma, čo sa na Slovensku deje alebo nedeje.
Ak svojou otázkou narážate na priebeh mimoriadnej schôdze o odvolaní predsedu vlády, nemajte mi za zlé, že nemám záujem sa zúčastňovať na vašich opozičných fraškách a taktiež nebudeme ani opozícii asistovať pri zviditeľňovaní sa. Ak vám stačí moja papierová atrapa, som spokojný, naozaj, pretože.... (Potlesk.)
Pán poslanec, neviem, teraz tak ľudsky poviem, že či by ste vy mali chuť tu sedieť a počúvať len nadávky, nadávky a nadávky, a žiadne argumenty. Na toto my tu nie sme.
Pokiaľ išlo o mimoriadnu schôdzu Národnej rady, predložil som vo svojom vystúpení jasné argumenty, čo viedlo vládu Slovenskej republiky k tomuto rozhodnutiu. A toto rozhodnutie je jasné. Buď zvýšime ceny plynu o 26 až 40 %, ako navrhujete vy, aby sa vyrovnala strata pri predaji plynu pre domácnosti, alebo zabojujeme o túto stratu a nájdeme riešenie, ktoré zagarantuje, že v roku 2014 nemusíme pristúpiť... (Reakcia z pléna.) Nemusíte... Pán poslanec... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán poslanec.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Pán poslanec, pýtali ste sa vo svojej otázke...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán predseda vlády, pán poslanec, pán premiér hovorí o vzťahu k parlamentu a vlády, na čo ste sa pýtali, a používa príklad, ktorý azda bol veľmi jednoznačný. Ale poprosím, pán premiér, aby bol poslanec spokojný.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Spokojnosť pána poslanca je pre mňa veľmi dôležitá (smiech v sále) a chcel by som ešte dodať, aby som dokončil moju myšlienku, pretože ja si nenechám myšlienku len tak zobrať, a zopakujem ju.
Celá mimoriadna schôdza Národnej rady, ktorú ste zvolali, pán poslanec, bola o tom, či zvýšime ceny plynu o 30 %, ako navrhujete vy, pre domácnosti alebo či zabojujeme o ceny plynu pre domácnosti.
Odpovedám, že táto vláda a tento parlament nikdy nebude súhlasiť so zvyšovaním cien plynu pre domácnosti, a to je odkaz pre celé Slovensko. (Potlesk.) Vy chcete zvýšenie plynu o 30 %. (Doznievanie potlesku.)
Pán poslanec, pýtate sa na Národnú radu, tak mi dovoľte, aby som pripomenul aj to, že ako som uviedol, bol som v parlamente prvýkrát zvolený v roku 1992. Toľko, toľko urážok, toľko správania sa zo strany predstaviteľov opozície, ako vnímame teraz, to tu nebolo za posledných dvadsať rokov. Prvýkrát som svedkom takéhoto arogantného, neférového správania sa opozície.
Opakujem. My pri tomto asistovať nebudeme. Ani vláda, ani poslanci Národnej rady Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Sme natoľko zaneprázdnení svojimi úlohami, ale dúfam, že o tom nepochybujete, že prinajmenšom robíme, čo môžeme v tejto ťažkej dobe, aby sme trávili spoločne s vami jalové reči. Pretože ja nemám rád jalové reči. Ja mám rád, keď sa bavíme o veciach konkrétne a zodpovedne.
Rešpektujem, vážené dámy a páni, a vážim si zákonodarnú činnosť Národnej rady, prácu predsedu Národnej rady a podpredsedov a prácu poslancov, ktorí odborne, zodpovedne a svedomito vykonávajú svoj mandát.
Môžte si o tom myslieť, čo chcete, pán poslanec, ale ďakujte Pánu Bohu, že máte takéhoto predsedu Národnej rady, ktorý zvláda schôdze Národnej rady. Pretože keby tu sedel niekto iný, tak dávno tieto schôdze už nezvládne. A že ich organizuje spôsobom (potlesk), ktorý zodpovedá aj politickej kultúre a ktorý zodpovedá aj rokovaciemu poriadku Národnej rady. (Doznievanie potlesku.)
Národná rada za celé obdobie svojej existencie prijala veľké množstvo zákonov v prospech Slovenskej republiky a jej občanov. Často zákonov, za ktoré hlasovala aj súčasná opozícia, ale si to už nepamätá. To je dosť príkladné. Ja som vo svojom vystúpení uviedol zákon, ktorý sa práve týkal tretieho energetického balíčka a tento takisto si opozícia už nepamätala, že stála pri ňom.
Mrzí ma však v poslednom období prístup a vystupovanie niektorých poslancov, najmä z radov nezaradených poslancov, na pôde Národnej rady Slovenskej republiky. V Národnej rade sa v pléne vytráca vecná, odborná argumentácia. Naopak, objavujú sa rôzne ataky, nevhodné verbálne útoky a mnohé ďalšie prípady nerešpektovania a porušovania rokovacieho poriadku.
Vystúpenie a verbálne urážky niektorých opozičných poslancov adresované na členov mojej vlády počas rozpravy, ako som povedal, sú toho veľkým dôkazom. Bol som pripravený a očakával som konštruktívnu, vecnú a odbornú diskusiu v rámci rozpravy. Namiesto toho, znovu to zopakujem, sme sa dočkali len a len verbálnych urážok.
Pripomínam, že dnes riešime mimoriadne zásadné témy. Riešime otázku, o koľko zvýšime minimálnu mzdu, riešime otázky odvodov, že či dáme k dispozícii zamestnancom a zamestnávateľom možnosť ísť do práce bez toho, aby platili čo len jedno jediné euro odvodov. Riešime otázky cien elektriny, otázky cien plynu. Riešime jednoducho veci, ktoré sú v našom ponímaní pre Slovensko najpodstatnejšie. Najpodstatnejšie. A budeme tak robiť stále, pretože toto je úloha vlády Slovenskej republiky.
Vážené dámy a páni, ja som presvedčený, že tento absurdný pokus opozície odvolať vládu, pretože plní svoje programové vyhlásenie vlády, sa nebude opakovať často. Ale myslím si, že tým, že sa blížia voľby do VÚC, blížia sa prezidentské voľby, potrebujú pravdepodobne opoziční poslanci sa za každú cenu pred kamerami zviditeľňovať. Ale to sú veci, na ktorých sa, prosím, nezúčastňujte. Poprosím vás o to. Tvoríme základ stability politického systému na Slovensku. Máloktorý systém v Európe je tak politicky stabilný ako na Slovensku. Vážme si to.
Pokiaľ bude spolupracovať vláda a parlament, pokiaľ tu bude stabilná väčšina, tak dokážeme, samozrejme, vyriešiť aj takéto veci, takéto pokusy o zneužívanie Ústavy Slovenskej republiky, rokovacieho poriadku a, samozrejme, aj pôdy Národnej rady Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Chcem vám veľmi pekne poďakovať. (Dlhotrvajúci potlesk.)
Ďakujem za otázku, vážený pán poslanec. Neviem, kam presne s touto otázkou smerujete, ale rád by som vám pripomenul právnu úpravu deľby moci, ktorá je princípom právneho štátu a demokratického usporiadania verejných vecí.
Štátna moc je v demokratických štátoch vždy rozdelená medzi zákonodarnú moc, výkonnú moc a súdnu moc a tieto zložky moci sú striktne oddelené, nezávislé a jedna do druhej nezasahuje. Je to tak v parlamentnej monarchii, v parlamentnej republike, ale aj v prezidentskej republike. Deľba moci je princípom demokracie, a preto je charakteristické pre všetky demokratické formy vlády. V právnom štáte kompetencie, práva a povinnosti a zákonom upravené postupy orgánov štátu vytvárajú nevyhnutný predpoklad pre ústavnú rovnováhu. Jej súčasťou je i systém deľby moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu moc, ktoré sú v parlamentnej demokracii autonómne a vzájomne prepojené len väzbami ústavnej kontroly a spolupráce.
Ja rešpektujem tieto princípy deľby moci a nikdy som nezasahoval z pozície predsedu vlády a nositeľa výkonnej moci do zákonodarnej pôsobnosti a činnosti Národnej rady Slovenskej republiky. My sme akceptovali aj to, že bola zvolaná mimoriadna schôdza Národnej rady, táto schôdza sa konala. Reagovali sme na vystúpenie navrhovateľov, pokiaľ išlo o danú tému, ale ako som jasne uviedol vo svojom vystúpení, vláda Slovenskej republiky, jej členovia tu nie sú na to, aby sa nechali urážať od predstaviteľov zákonodarnej moci.
Preto sme zvážili, a myslím, že to bolo správne rozhodnutie, že sedieť na schôdzi, kde ide len o urážanie a nie o tému, bolo správne rozhodnutie, pretože to, čo sme videli a mali možnosť vidieť a počuť z úst opozičných poslancov, neboli argumenty, ale len a len urážky. A na to tu naozaj vláda Slovenskej republiky nie je. (Potlesk.)
Nie je to moja úloha, pán poslanec, ale využijem túto príležitosť, aby som pripomenul, že sú veci, na ktoré často zabúdate, a hovorím to v dobrom.
Napríklad padlo rozhodnutie o tom, že schôdza Národnej rady o odvolávaní predsedu vlády Slovenskej republiky bude aj po 19. hodine a bude pokračovať až do skončenia. A boli ste to viacerí opoziční poslanci, ktorí ste začali kritizovať toto rozhodnutie, že v noci by sa nemalo rokovať o takomto vážnom bode, a podávali ste celé argumenty. Ale ste to tí istí poslanci, ktorí pri odvolávaní Ivety Radičovej ste hlasovali za nočné rokovanie a rokovalo sa až do rána.
Ja vás len chcem poprosiť, aby ste nezabúdali na to, že používame len tie pravidlá hry, ktoré sú v tomto parlamente zabehnuté.
Chcel by som vám pripomenúť aj to, že sú veci, ktoré my nerobíme. Vy si asi nepamätáte, pán poslanec, na prípad diskusie o voľbe generálneho prokurátora, kde prvýkrát tu boli sem donesené, do tejto miestnosti, 20-ročné staré televízory a na týchto televízoroch bol odkrajovaný čas pre každého opozičného poslanca a nemohli sme hovoriť viac, ako bolo stanovené. V tom prípade to bolo možno desať alebo jedenásť minút.
Predstavte si, pán poslanec, že my by sme vám tu dali staré Oravy, televízory, 20 rokov a mali by ste tam jedenásť minút a po 11 minútach by vám bolo zobrané slovo, tak ako to bolo robené v čase, keď sa volil generálny prokurátor Slovenskej republiky.
Pripomínam tieto veci len preto, aby sme si uvedomili, že parlament je veľmi živý organizmus. Na rozdiel od vás, pán poslanec, ja som bol prvýkrát do parlamentu zvolený v roku 1992; 1992. A použijem ten istý výraz, myslím si to, a budem to opakovať, že je veľká chyba, že štandardné politické strany na Slovensku umožnili vstup do parlamentu politickým stranám, ktoré majú veľmi ďaleko od štandardnosti a ktoré prinášajú obrovské množstvo chaosu (potlesk) do tohto priestoru. (Doznievanie potlesku.)
A verím, že štandardné politické strany, a to je teraz jedno, či tu teraz sedia, alebo nesedia, nájdu nejaký recept a nejaký systém, ktorý vytlačí tieto strany, ktoré do parlamentu prinášajú obrovské množstvo chaosu, urážok a nevítaného a nevídaného správania sa, ktoré tu nikdy nebolo, a že podobné javy už nikdy nebudeme ani mať možnosť vidieť.
Preto vás veľmi všetkých prosím z opozície, keď otvárate otázky napríklad nočného rokovania alebo otvárate otázky, ktoré sa týkajú priebehu parlamentu, pozrite sa predovšetkým na to, čo sa dialo v rokoch 2010 až 2012. Ani zďaleka sa náš spôsob správania, a teraz hovorím za politickú stranu SMER - sociálna demokracia, ani zďaleka sa tomu nepodobá.
Povedal som vám niečo o pravidlách demokracie a v prípade, že chceme akceptovať tieto pravidlá a správať sa ako štandardná demokracia s parlamentnou formou vlády, je nepredstaviteľné spájať tieto dve funkcie, ktoré spomínate v otázke, v rámci jednej osoby. Samozrejme, vaša otázka je alogická, pretože nemôže byť predseda vlády súčasne predsedom parlamentu, a zdá sa, že je potrebné, aby sme si niektoré veci demokratického správania sa a fungovania tejto vlády a tohto štátu vysvetlili.
Vo vašej otázke si však, samozrejme, nemožno nevšimnúť značnú dávku irónie, a preto pravdepodobne nemáte ani nejaký špeciálny záujem o výklad Ústavy Slovenskej republiky, ani o politologicko-filozofický výstup z diel predstaviteľov rôznych škôl politického myslenia v rámci jednotlivých historických období. Verte mi, že by som o tom vedel rozprávať hodiny, hodiny, ale nebudem vás tým určite zaťažovať.
Je mi ľúto, že využívate inštitút hodiny otázok svojmu cieľu, ktorý je totožný s cieľom vášho poslaneckého klubu, za každú cenu zaujať a zviditeľniť sa pred televíznymi kamerami. To je jediné, čo robíte, o nič iné vám v Národnej rade Slovenskej republiky nejde. (Potlesk.)
Naozaj si myslíte, že ak by mali vaši voliči možnosť sa stretnúť s predsedom vlády Slovenskej republiky, že by mu postavili takúto otázku?
Na Slovensku sú v súčasnosti dôležitejšie témy, ako len vypĺňať priestor určený v rámci hodiny otázok vašimi úvahami o kumulácii funkcií predsedu vlády s predsedom parlamentu. Svedčí to však asi o tom, že vláda spravuje túto krajinu s najlepšími úmyslami, keďže už podľa všetkého nemáte iné témy.
Mňa napríklad mrzí, že na prvú otázku, ktorú som dostal, nemám možnosť odpovedať, pretože táto otázka sa týka, prečo spoločnosť Grandwood vo Vranove nad Topľou odišiel a odmietol investovať v danom prostredí. Nuž a okrem iného mi bolo pripisované, že som v tom čase bol vo Vranove a že som sa touto investíciou zaoberal.
Opäť to svedčí o strate pamäti, ak dovolíte, musím to povedať, pretože tu môže zaznieť niečo, čomu nerozumie nikto.
8. marca 2012, vážený pán poslanec, ten dátum si dobre zapamätajte, 8. marec 2012, ak si dobre pamätám, tak určite vtedy ešte bola vláda Ivety Radičovej, voľby boli neskôr, vydalo ministerstvo hospodárstva, na čele ktorého stál predstaviteľ politickej strany, dnes už ani neviem akej, ale vtedy sa volal pán Miškov, oznámenie, že "investičný zámer spoločnosti Grandwood Holding má predpoklad splniť všetky podmienky na poskytnutie investičnej pomoci v zmysle zákona o investičnej pomoci". Inými slovami, ministerstvo hospodárstva vlády Ivety Radičovej súhlasilo s poskytnutím investičnej pomoci v hotovosti vo výške 21 mil. eur. Zvyšok mal byť čerpaný vo forme daňovej úľavy vo výške 2 370-tisíc eur.
A kľudne sa spýta poslanec Národnej rady, ktorý to dobre vie, že to bola ich vláda, ktorá to schválila, že teda prečo Grandwood odišiel zo Slovenska a že ja som vlastne na vine, že Grandwood odišiel zo Slovenska. (Reakcia z pléna.) Grandwood odišiel zo Slovenska kvôli politickej strane SaS, ktorá atakovala neustále...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán premiér, ja vás poprosím...
Fico, Robert, predseda vlády SR
Ja len odpovedám, pán poslanec, na to, že asi nemá význam odpovedať celý čas na otázky, ktoré sú ironické, a v žiadnom prípade vás nezaujíma, čo sa na Slovensku deje alebo nedeje.
Ak svojou otázkou narážate na priebeh mimoriadnej schôdze o odvolaní predsedu vlády, nemajte mi za zlé, že nemám záujem sa zúčastňovať na vašich opozičných fraškách a taktiež nebudeme ani opozícii asistovať pri zviditeľňovaní sa. Ak vám stačí moja papierová atrapa, som spokojný, naozaj, pretože.... (Potlesk.)
Pán poslanec, neviem, teraz tak ľudsky poviem, že či by ste vy mali chuť tu sedieť a počúvať len nadávky, nadávky a nadávky, a žiadne argumenty. Na toto my tu nie sme.
Pokiaľ išlo o mimoriadnu schôdzu Národnej rady, predložil som vo svojom vystúpení jasné argumenty, čo viedlo vládu Slovenskej republiky k tomuto rozhodnutiu. A toto rozhodnutie je jasné. Buď zvýšime ceny plynu o 26 až 40 %, ako navrhujete vy, aby sa vyrovnala strata pri predaji plynu pre domácnosti, alebo zabojujeme o túto stratu a nájdeme riešenie, ktoré zagarantuje, že v roku 2014 nemusíme pristúpiť... (Reakcia z pléna.) Nemusíte... Pán poslanec... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán poslanec.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Pán poslanec, pýtali ste sa vo svojej otázke...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán predseda vlády, pán poslanec, pán premiér hovorí o vzťahu k parlamentu a vlády, na čo ste sa pýtali, a používa príklad, ktorý azda bol veľmi jednoznačný. Ale poprosím, pán premiér, aby bol poslanec spokojný.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Spokojnosť pána poslanca je pre mňa veľmi dôležitá (smiech v sále) a chcel by som ešte dodať, aby som dokončil moju myšlienku, pretože ja si nenechám myšlienku len tak zobrať, a zopakujem ju.
Celá mimoriadna schôdza Národnej rady, ktorú ste zvolali, pán poslanec, bola o tom, či zvýšime ceny plynu o 30 %, ako navrhujete vy, pre domácnosti alebo či zabojujeme o ceny plynu pre domácnosti.
Odpovedám, že táto vláda a tento parlament nikdy nebude súhlasiť so zvyšovaním cien plynu pre domácnosti, a to je odkaz pre celé Slovensko. (Potlesk.) Vy chcete zvýšenie plynu o 30 %. (Doznievanie potlesku.)
Pán poslanec, pýtate sa na Národnú radu, tak mi dovoľte, aby som pripomenul aj to, že ako som uviedol, bol som v parlamente prvýkrát zvolený v roku 1992. Toľko, toľko urážok, toľko správania sa zo strany predstaviteľov opozície, ako vnímame teraz, to tu nebolo za posledných dvadsať rokov. Prvýkrát som svedkom takéhoto arogantného, neférového správania sa opozície.
Opakujem. My pri tomto asistovať nebudeme. Ani vláda, ani poslanci Národnej rady Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Sme natoľko zaneprázdnení svojimi úlohami, ale dúfam, že o tom nepochybujete, že prinajmenšom robíme, čo môžeme v tejto ťažkej dobe, aby sme trávili spoločne s vami jalové reči. Pretože ja nemám rád jalové reči. Ja mám rád, keď sa bavíme o veciach konkrétne a zodpovedne.
Rešpektujem, vážené dámy a páni, a vážim si zákonodarnú činnosť Národnej rady, prácu predsedu Národnej rady a podpredsedov a prácu poslancov, ktorí odborne, zodpovedne a svedomito vykonávajú svoj mandát.
Môžte si o tom myslieť, čo chcete, pán poslanec, ale ďakujte Pánu Bohu, že máte takéhoto predsedu Národnej rady, ktorý zvláda schôdze Národnej rady. Pretože keby tu sedel niekto iný, tak dávno tieto schôdze už nezvládne. A že ich organizuje spôsobom (potlesk), ktorý zodpovedá aj politickej kultúre a ktorý zodpovedá aj rokovaciemu poriadku Národnej rady. (Doznievanie potlesku.)
Národná rada za celé obdobie svojej existencie prijala veľké množstvo zákonov v prospech Slovenskej republiky a jej občanov. Často zákonov, za ktoré hlasovala aj súčasná opozícia, ale si to už nepamätá. To je dosť príkladné. Ja som vo svojom vystúpení uviedol zákon, ktorý sa práve týkal tretieho energetického balíčka a tento takisto si opozícia už nepamätala, že stála pri ňom.
Mrzí ma však v poslednom období prístup a vystupovanie niektorých poslancov, najmä z radov nezaradených poslancov, na pôde Národnej rady Slovenskej republiky. V Národnej rade sa v pléne vytráca vecná, odborná argumentácia. Naopak, objavujú sa rôzne ataky, nevhodné verbálne útoky a mnohé ďalšie prípady nerešpektovania a porušovania rokovacieho poriadku.
Vystúpenie a verbálne urážky niektorých opozičných poslancov adresované na členov mojej vlády počas rozpravy, ako som povedal, sú toho veľkým dôkazom. Bol som pripravený a očakával som konštruktívnu, vecnú a odbornú diskusiu v rámci rozpravy. Namiesto toho, znovu to zopakujem, sme sa dočkali len a len verbálnych urážok.
Pripomínam, že dnes riešime mimoriadne zásadné témy. Riešime otázku, o koľko zvýšime minimálnu mzdu, riešime otázky odvodov, že či dáme k dispozícii zamestnancom a zamestnávateľom možnosť ísť do práce bez toho, aby platili čo len jedno jediné euro odvodov. Riešime otázky cien elektriny, otázky cien plynu. Riešime jednoducho veci, ktoré sú v našom ponímaní pre Slovensko najpodstatnejšie. Najpodstatnejšie. A budeme tak robiť stále, pretože toto je úloha vlády Slovenskej republiky.
Vážené dámy a páni, ja som presvedčený, že tento absurdný pokus opozície odvolať vládu, pretože plní svoje programové vyhlásenie vlády, sa nebude opakovať často. Ale myslím si, že tým, že sa blížia voľby do VÚC, blížia sa prezidentské voľby, potrebujú pravdepodobne opoziční poslanci sa za každú cenu pred kamerami zviditeľňovať. Ale to sú veci, na ktorých sa, prosím, nezúčastňujte. Poprosím vás o to. Tvoríme základ stability politického systému na Slovensku. Máloktorý systém v Európe je tak politicky stabilný ako na Slovensku. Vážme si to.
Pokiaľ bude spolupracovať vláda a parlament, pokiaľ tu bude stabilná väčšina, tak dokážeme, samozrejme, vyriešiť aj takéto veci, takéto pokusy o zneužívanie Ústavy Slovenskej republiky, rokovacieho poriadku a, samozrejme, aj pôdy Národnej rady Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Chcem vám veľmi pekne poďakovať. (Dlhotrvajúci potlesk.)
Neautorizovaný
14:39
Vystúpenie v rozprave 14:39
Peter KažimírVážený pán poslanec, to, čo opozícia považuje za jadro jej ekonomického programu, za ikonu svojich reforiem, uznávaní ekonómovia v zahraničí, predovšetkým v zahraničí, popisujú ako experiment s rovnou daňou. Dodajme, že experiment s tranzitívnou ekonomikou, ktorá zdedila mnoho ďalších záťaží z minulosti, ale nielen s ekonomikou, to znie tak neutrálne, ale v...
Vážený pán poslanec, to, čo opozícia považuje za jadro jej ekonomického programu, za ikonu svojich reforiem, uznávaní ekonómovia v zahraničí, predovšetkým v zahraničí, popisujú ako experiment s rovnou daňou. Dodajme, že experiment s tranzitívnou ekonomikou, ktorá zdedila mnoho ďalších záťaží z minulosti, ale nielen s ekonomikou, to znie tak neutrálne, ale v skutočnosti ide o experiment so životnou úrovňou a šancami všetkých občanov Slovenskej republiky.
Od uvedenia... (Potlesk.) Od uvedenia slávnej daňovej reformy naše príjmy klesali rok po roku ako podiel príjmov na hrubom domácom produkte, až sme sa ocitli na chvoste Európskej únie v tomto parametri. Toto nebolo plánom autora reformy. Opozícia nemala za cieľ znižovať naše príjmy na takúto nízku úroveň. Ináč spomeňme si na plány tzv. fiškálnej neutrality, ktorú mala dosiahnuť daňová reforma. Bol to nechcený dôsledok neuvážených krokov, ktoré teraz naprávame aj my na ministerstve financií, vo finančnej správe, ale aj v ďalších organizáciách, ktoré majú vzťah k výberu daní.
Opozícia zabudla povedať občanom tejto krajiny, že ak budú bohatší a úspešnejší platiť nízke alebo žiadne dane, nebudeme mať na školstvo, na cesty, na životné prostredie, na bežné služby. V konečnom dôsledku je takáto situácia horšia aj pre tých bohatších, ako dokazujú rôzne ekonomické štúdie o potrebe vnútornej kohézie spoločnosti, o potrebe vnútornej súdržnosti.
Opozícia, mimochodom, zabudla občanom povedať aj to, že Slovensko bolo celú dobu na chvoste hodnotenia daňového systému kvôli jeho komplikovanosti a nákladnosti. Pripomínam tým, ktorí tak radi pripomínajú naše zastúpenie alebo obsadenie v tabuľkách napríklad svetovej banky Doing Business v prípade tohto indexu. Hra so sadzbami, ktorú predviedla opozícia, vyzerala síce dobre, ale to bolo tak všetko. Pod lesklou kapotou chýbal motor.
Dámy a páni, našťastie je tento experiment za nami a vývoj v iných štátoch poukazuje na to, že rovná daň sa nestala populárnym nástrojom a nikto s jej zavedením dnes nepočíta. Naším cieľom nie sú experimenty a marketingová sláva, naším cieľom je spokojný, normálny občan Slovenska. Konkrétne v daňovej oblasti máme dve veľké ambície. Presvedčiť ľudí, že platiť dane je normálne a správne, a dať do poriadku výber daní a riadenie výdavkovej politiky nášho štátu. Sú to naozaj veľké ambície, ale ak sa pozrieme do vyspelých krajín, inej cesty niet, ak chceme žiť v modernom, prosperujúcom a samostatnom Slovensku.
Ďakujem.
Ďakujem vám veľmi pekne, pán predseda. Prajem vám všetkým príjemný dobrý deň.
Vážený pán poslanec, to, čo opozícia považuje za jadro jej ekonomického programu, za ikonu svojich reforiem, uznávaní ekonómovia v zahraničí, predovšetkým v zahraničí, popisujú ako experiment s rovnou daňou. Dodajme, že experiment s tranzitívnou ekonomikou, ktorá zdedila mnoho ďalších záťaží z minulosti, ale nielen s ekonomikou, to znie tak neutrálne, ale v skutočnosti ide o experiment so životnou úrovňou a šancami všetkých občanov Slovenskej republiky.
Od uvedenia... (Potlesk.) Od uvedenia slávnej daňovej reformy naše príjmy klesali rok po roku ako podiel príjmov na hrubom domácom produkte, až sme sa ocitli na chvoste Európskej únie v tomto parametri. Toto nebolo plánom autora reformy. Opozícia nemala za cieľ znižovať naše príjmy na takúto nízku úroveň. Ináč spomeňme si na plány tzv. fiškálnej neutrality, ktorú mala dosiahnuť daňová reforma. Bol to nechcený dôsledok neuvážených krokov, ktoré teraz naprávame aj my na ministerstve financií, vo finančnej správe, ale aj v ďalších organizáciách, ktoré majú vzťah k výberu daní.
Opozícia zabudla povedať občanom tejto krajiny, že ak budú bohatší a úspešnejší platiť nízke alebo žiadne dane, nebudeme mať na školstvo, na cesty, na životné prostredie, na bežné služby. V konečnom dôsledku je takáto situácia horšia aj pre tých bohatších, ako dokazujú rôzne ekonomické štúdie o potrebe vnútornej kohézie spoločnosti, o potrebe vnútornej súdržnosti.
Opozícia, mimochodom, zabudla občanom povedať aj to, že Slovensko bolo celú dobu na chvoste hodnotenia daňového systému kvôli jeho komplikovanosti a nákladnosti. Pripomínam tým, ktorí tak radi pripomínajú naše zastúpenie alebo obsadenie v tabuľkách napríklad svetovej banky Doing Business v prípade tohto indexu. Hra so sadzbami, ktorú predviedla opozícia, vyzerala síce dobre, ale to bolo tak všetko. Pod lesklou kapotou chýbal motor.
Dámy a páni, našťastie je tento experiment za nami a vývoj v iných štátoch poukazuje na to, že rovná daň sa nestala populárnym nástrojom a nikto s jej zavedením dnes nepočíta. Naším cieľom nie sú experimenty a marketingová sláva, naším cieľom je spokojný, normálny občan Slovenska. Konkrétne v daňovej oblasti máme dve veľké ambície. Presvedčiť ľudí, že platiť dane je normálne a správne, a dať do poriadku výber daní a riadenie výdavkovej politiky nášho štátu. Sú to naozaj veľké ambície, ale ak sa pozrieme do vyspelých krajín, inej cesty niet, ak chceme žiť v modernom, prosperujúcom a samostatnom Slovensku.
Ďakujem.
Neautorizovaný
14:42
Vystúpenie 14:42
Ľuboš BlahaNa Slovensku je najvyššia sadzba 25 %, to je polovica.
Čiže aby sme len vedeli, kde si berie inšpirácie naša ľavica, v západnej Európe, a kde si berie inšpirácie naša provinčná pravica.
To je všetko, ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem pekne, pán minister. Iba by som teda doplnil, že naozaj tento experiment s rovnou daňou bol teda ohraničený a limitovaný na krajiny ako Trinidad a Tobago, Jamajka a podobne a zopár postkomunistických laboratórií. A, naopak, krajiny, ktoré sa, ktoré chceme dobiehať a ktoré majú tú vyspelú životnú úroveň, krajiny západnej Európy, len pripomeniem, aké dane majú, ak môžem, tí najbohatší. V Rakúsku platia 50-percentnú daň, v Belgicku 50-percentnú daň, v Dánsku 55,5-percentnú daň, vo Fínsku 53-percentnú daň, vo Francúzsku 49-percentnú daň, v Nemecku 45-percentnú daň, Island 46 %, Írsko 41, Taliansko 45, Luxembursko 39, Holandsko 52, Nórsko 48, Portugalsko 46,5, Španielsko 42, Švédsko 56,6, Švajčiarsko 45,5, Veľká Británia 45 %. V Kanade platia najbohatší 29 federálnu daň a 25 % k tomu provinčnú daň, v Spojených štátoch amerických, v bašte kapitalizmu, 40 %. Austrália 45 %, Nový Zéland 33 %, Japonsko 50 %.
Na Slovensku je najvyššia sadzba 25 %, to je polovica.
Čiže aby sme len vedeli, kde si berie inšpirácie naša ľavica, v západnej Európe, a kde si berie inšpirácie naša provinčná pravica.
To je všetko, ďakujem. (Potlesk.)
Neautorizovaný
14:44
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, v období vlád Mikuláša Dzurindu, to je od 30. 10. ´98 do 4. 7. 2006, okrem spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel, akciová spoločnosť, bola realizovaná privatizácia množstva štátnych podnikov a organizácií z rôznych odvetví národného hospodárstva.
Z významnejších podnikov a organizácií je potrebné uviesť Slovenské elektrárne, Všeobecná úverová banka, Slovenské liečebné kúpele, Slovenská...
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, v období vlád Mikuláša Dzurindu, to je od 30. 10. ´98 do 4. 7. 2006, okrem spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel, akciová spoločnosť, bola realizovaná privatizácia množstva štátnych podnikov a organizácií z rôznych odvetví národného hospodárstva.
Z významnejších podnikov a organizácií je potrebné uviesť Slovenské elektrárne, Všeobecná úverová banka, Slovenské liečebné kúpele, Slovenská sporiteľňa, Slovenská poisťovňa, Transpetrol, Slovenské telekomunikácie, Západoslovenská energetika, Stredoslovenská energetika, Východoslovenská energetika, Slovenské lodenice Komárno, Matador, akciová spoločnosť, Letisko Košice, Istrochem, akciová spoločnosť, Nafta Gbely, akciová spoločnosť, Ružinovská poliklinika, Slovenská plavba a prístavy, Solivary Prešov, ktoré vidíme, v akom sú stave, Závody Slovenského národného povstania, podniky Slovenskej autobusovej dopravy, vodárenské spoločnosti, výskumné ústavy, vojenské stavby a mnoho ďalších.
Podrobnejšie údaje má k dispozícii Fond národného majetku Slovenskej republiky a sú zverejnené na jeho webovej stránke.
V uvedenom období bolo uzatvorených 238 zmlúv na predaj majetku a majetkových účastí.
V programovom vyhlásení Roberta Fica v časti Hospodárska politika je uvedené: "Vláda komplexne posúdi ukončenie prebiehajúceho procesu privatizácie."
Uznesením vlády č. 275 z 20. júna 2012 k návrhu postupu v súvislosti s ukončením prebiehajúceho procesu privatizácie majetkových účastí Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností vláda uložila ministrovi hospodárstva Slovenskej republiky nepokračovať v prebiehajúcom procese privatizácie a prerušiť kroky vedúce k prevodu majetkových účastí Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností a taktiež odporučila predsedovi Výkonného výboru Fondu národného majetku nepokračovať v prebiehajúcom procese privatizácie a ukončiť kroky vedúce k prevodu majetku účasti Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností. Ide o tieto spoločnosti, ktorých privatizáciu a doprivatizáciu pripravovala vláda Ivety Radičovej, ktorá pôsobila od 9. 7. 2010 do 4. 4. 2012, a išlo o spoločnosti: Bratislavská teplárenská, Trnavská teplárenská, Žilinská teplárenská, Martinská teplárenská, Zvolenská teplárenská, Tepláreň Košice. Tieto všetky v stopercentnej účasti Fondu národného majetku.
Potom ešte tu boli ďalšie spoločnosti, SAD-ky, asi päť, päť (rečník šptom spočítava: "Tri, štyri, päť, šesť, sedem."), sedem spoločností s okresnou pôsobnosťou. Takisto ďalšie: Slovenská autobusová doprava Lučenec, Slovenská autobusová doprava Michalovce. Potom tu boli Slovak Lines, Veolia Transport Nitra, Bardejovské Kúpele, Kúpele Sliač, Poliklinika Tehelná, Burza cenných papierov a DMD Group Trenčín.
Takže dá sa povedať, že výlučne tieto vlády privatizovali a umožňovali tak vstup aj finančných skupín, ako hovoríte vo svojej otázke.
Ďakujem. Ukončil som.
18a.
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, v období vlád Mikuláša Dzurindu, to je od 30. 10. ´98 do 4. 7. 2006, okrem spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel, akciová spoločnosť, bola realizovaná privatizácia množstva štátnych podnikov a organizácií z rôznych odvetví národného hospodárstva.
Z významnejších podnikov a organizácií je potrebné uviesť Slovenské elektrárne, Všeobecná úverová banka, Slovenské liečebné kúpele, Slovenská sporiteľňa, Slovenská poisťovňa, Transpetrol, Slovenské telekomunikácie, Západoslovenská energetika, Stredoslovenská energetika, Východoslovenská energetika, Slovenské lodenice Komárno, Matador, akciová spoločnosť, Letisko Košice, Istrochem, akciová spoločnosť, Nafta Gbely, akciová spoločnosť, Ružinovská poliklinika, Slovenská plavba a prístavy, Solivary Prešov, ktoré vidíme, v akom sú stave, Závody Slovenského národného povstania, podniky Slovenskej autobusovej dopravy, vodárenské spoločnosti, výskumné ústavy, vojenské stavby a mnoho ďalších.
Podrobnejšie údaje má k dispozícii Fond národného majetku Slovenskej republiky a sú zverejnené na jeho webovej stránke.
V uvedenom období bolo uzatvorených 238 zmlúv na predaj majetku a majetkových účastí.
V programovom vyhlásení Roberta Fica v časti Hospodárska politika je uvedené: "Vláda komplexne posúdi ukončenie prebiehajúceho procesu privatizácie."
Uznesením vlády č. 275 z 20. júna 2012 k návrhu postupu v súvislosti s ukončením prebiehajúceho procesu privatizácie majetkových účastí Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností vláda uložila ministrovi hospodárstva Slovenskej republiky nepokračovať v prebiehajúcom procese privatizácie a prerušiť kroky vedúce k prevodu majetkových účastí Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností a taktiež odporučila predsedovi Výkonného výboru Fondu národného majetku nepokračovať v prebiehajúcom procese privatizácie a ukončiť kroky vedúce k prevodu majetku účasti Fondu národného majetku na podnikaní vybraných spoločností. Ide o tieto spoločnosti, ktorých privatizáciu a doprivatizáciu pripravovala vláda Ivety Radičovej, ktorá pôsobila od 9. 7. 2010 do 4. 4. 2012, a išlo o spoločnosti: Bratislavská teplárenská, Trnavská teplárenská, Žilinská teplárenská, Martinská teplárenská, Zvolenská teplárenská, Tepláreň Košice. Tieto všetky v stopercentnej účasti Fondu národného majetku.
Potom ešte tu boli ďalšie spoločnosti, SAD-ky, asi päť, päť (rečník šptom spočítava: "Tri, štyri, päť, šesť, sedem."), sedem spoločností s okresnou pôsobnosťou. Takisto ďalšie: Slovenská autobusová doprava Lučenec, Slovenská autobusová doprava Michalovce. Potom tu boli Slovak Lines, Veolia Transport Nitra, Bardejovské Kúpele, Kúpele Sliač, Poliklinika Tehelná, Burza cenných papierov a DMD Group Trenčín.
Takže dá sa povedať, že výlučne tieto vlády privatizovali a umožňovali tak vstup aj finančných skupín, ako hovoríte vo svojej otázke.
Ďakujem. Ukončil som.
Neautorizovaný
14:48
Títo páni z pravice, opozície, ktorí nám dneska vyčítajú, že sa aspoň čiastočne, v rámci našich možností, snažíme tento majetok vrátiť späť celému Slovensku, občanom. O tom to je. Ľavica je o ľuďoch (potlesk),...
Títo páni z pravice, opozície, ktorí nám dneska vyčítajú, že sa aspoň čiastočne, v rámci našich možností, snažíme tento majetok vrátiť späť celému Slovensku, občanom. O tom to je. Ľavica je o ľuďoch (potlesk), pravica je o privatizéroch.
Ďakujem. (Doznievanie potlesku.)
Ďakujem, pán minister, je to horšie, než som si myslel. Naozaj, obrovský výpredaj, ktorý tu robila pravica. Pravica rozpredala celé Slovensko. Celé Slovensko. Rozpredala majetok, národný majetok, ktorý tu budovali generácie.
Títo páni z pravice, opozície, ktorí nám dneska vyčítajú, že sa aspoň čiastočne, v rámci našich možností, snažíme tento majetok vrátiť späť celému Slovensku, občanom. O tom to je. Ľavica je o ľuďoch (potlesk), pravica je o privatizéroch.
Ďakujem. (Doznievanie potlesku.)
Neautorizovaný
14:50
Som optimistom, pokiaľ ide o politické smerovanie Európskej komisie. V poslednom období sme zachytili niekoľko signálov, ktoré naznačujú, že Európska komisia si začína uvedomovať aj negatívne stránky svojej doterajšej politiky. Atmosféra v Komisii sa pomaly mení, čomu nasvedčuje napríklad aj nedávna iniciatíva viceprezidenta Európskej komisie, môjho partnera v Komisii, Olliho Rehna. Táto iniciatíva za istých podmienok umožňuje členským štátom Európskej únie znížiť tempo svojej fiškálnej konsolidácie.
Zároveň si uvedomujeme aj dôležitosť konsolidácie a vplyv akýchkoľvek komentárov o fiškálnej disciplíne na to, koľko nás bude stáť obsluha verejného dlhu. Všetci poznáme vývoj v štátoch, ktoré svojou nezodpovednosťou stratili dôveru finančných trhov a boli nútené žiadať o pomoc. Tá nezodpovednosť má rôzne formy, má formy fiškálnej bujarosti a rozhadzovania, neefektívneho míňania peňazí, veľmi liberálneho výberu daní, ale aj podoby politickej nestability, ktorej sme svedkami, naozaj, aj v okolitých krajinách.
Takáto pomoc ale prichádza s obrovskými fiškálnymi škrtmi, drastickými reformami, a priznajme si, aj s veľkým obmedzením nezávislosti.
Ako si isto uvedomujete, akékoľvek návrhy na väčšie prerozdeľovanie bohatstva v Európskej únii bez pochýb narazia na tvrdú opozíciu bohatších krajín. Napriek tomu vás ubezpečujem, že moji kolegovia a ja robíme v Bruseli všetko pre to, aby sme obhajovali záujmy bežných ľudí, ktorých sa táto kríza naozaj už päť rokov týka najviac.
Skončil som.
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec, je pravdou, že Európska komisia plánuje už niekoľko týždňov, konkrétne 2. októbra, zverejniť materiál s názvom Komunikácia sociálnej dimenzie hospodárskej a menovej únie. Momentálne nie sú k dispozícii žiadne informácie o obsahu tohto dokumentu, pevne však verím, že táto komunikácia posunie celú európsku diskusiu preč od politiky plošných rozpočtových škrtov bližšie k otázkam sociálnej dimenzie súčasnej krízy, konkrétnych dopadov na ľudské životy miliónov európskych občanov. Predpokladám, že bude reflektovať problém vysokej nezamestnanosti, straty ekonomickej istoty obyčajných ľudí a poklesu kvality života mnohých občanov Európskej únie.
Som optimistom, pokiaľ ide o politické smerovanie Európskej komisie. V poslednom období sme zachytili niekoľko signálov, ktoré naznačujú, že Európska komisia si začína uvedomovať aj negatívne stránky svojej doterajšej politiky. Atmosféra v Komisii sa pomaly mení, čomu nasvedčuje napríklad aj nedávna iniciatíva viceprezidenta Európskej komisie, môjho partnera v Komisii, Olliho Rehna. Táto iniciatíva za istých podmienok umožňuje členským štátom Európskej únie znížiť tempo svojej fiškálnej konsolidácie.
Zároveň si uvedomujeme aj dôležitosť konsolidácie a vplyv akýchkoľvek komentárov o fiškálnej disciplíne na to, koľko nás bude stáť obsluha verejného dlhu. Všetci poznáme vývoj v štátoch, ktoré svojou nezodpovednosťou stratili dôveru finančných trhov a boli nútené žiadať o pomoc. Tá nezodpovednosť má rôzne formy, má formy fiškálnej bujarosti a rozhadzovania, neefektívneho míňania peňazí, veľmi liberálneho výberu daní, ale aj podoby politickej nestability, ktorej sme svedkami, naozaj, aj v okolitých krajinách.
Takáto pomoc ale prichádza s obrovskými fiškálnymi škrtmi, drastickými reformami, a priznajme si, aj s veľkým obmedzením nezávislosti.
Ako si isto uvedomujete, akékoľvek návrhy na väčšie prerozdeľovanie bohatstva v Európskej únii bez pochýb narazia na tvrdú opozíciu bohatších krajín. Napriek tomu vás ubezpečujem, že moji kolegovia a ja robíme v Bruseli všetko pre to, aby sme obhajovali záujmy bežných ľudí, ktorých sa táto kríza naozaj už päť rokov týka najviac.
Skončil som.
Neautorizovaný
14:53
Ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem. Ďakujem pekne, pán minister. V nadväznosti na to, čo ste hovorili o nestabilite, a to je naozaj ten najväčší problém, súvisí s tým aj nárast extrémizmu, pravicového extrémizmu, a to je naozaj veľmi vážna otázka. Chudoba, kríza, nezamestnanosť plodí pravicový extrémizmus a nárast neonacistov. Vidíme to dneska v Grécku, kde dokonca zavraždili, v tieto dni zavraždili jedného ľavicového aktivistu, známeho hudobníka a volá sa Pavlos Fyssas, je to strašná tragédia, neonacisti v Zlatom úsvite vraždia ľudí. To sa netýka iba Grécka, to sa týka celej Európy. A ja dúfam, že aj naša vláda vyvinie tlak na Grécko, aby táto strana, fašistická strana bola zakázaná.
Ďakujem. (Potlesk.)
Neautorizovaný
14:54
Aj preto koncom mája minulého roku vláda schválila akčný plán, ktorý...
Aj preto koncom mája minulého roku vláda schválila akčný plán, ktorý obsahuje 50 konkrétnych opatrení na obmedzenie daňových podvodov a daňových únikov. Polovica z týchto opatrení už bola odvtedy prijatá a pokračujeme v implementácii zvyšných opatrení. Akčný plán už prináša svoje výsledky, keď napríklad príjmy z dane z pridanej hodnoty boli za 1. polrok vyššie, ako sme očakávali, a to v čase, keď prvý štvrťrok tohto roku bol vlastne symbolom návratu druhého vrcholu krízy za posledných päť rokov. To znamená, samotný ekonomický život na Slovensku pod vplyvom prepadu ekonomických aktivít v zahraničí klesal, ale výber dane z pridanej hodnoty, z tohto pohľadu nelogicky, sa udržiaval, dokonca stúpal. Čiže jedinou logickou odpoveďou, prečo sa tak dialo, je to, že začal fungovať boj s daňovými únikmi.
Národná bločková lotéria je jedným, naozaj jedným z opatrení akčného plánu. Jej hlavným cieľom je obmedziť daňové úniky na dani z príjmov a dani z pridanej hodnoty, ktoré v súčasnosti podľa odhadov finančnej správy v prípade obchodu cez registračné pokladnice predstavuje 150 mil. eur. Je to odhad. Chceme zvýšiť povedomie občanov, aby za každý nákup alebo poskytnutú službu požadovali platný pokladničný doklad. Pretože bločková lotéria nie je cieľom. Je to prostriedok. Cieľom je naozaj zvýšiť povedomie ľudí vo vzťahu k plateniu daní. Snažíme sa znížiť tú toleranciu a niekedy až solidaritu s tými, ktorí dane neplatia.
Ďalším prínosom tejto lotérie je jej vzdelávací potenciál, presne tak, ako som povedal, vďaka ktorému sa môže stať dobrý nástrojom šírenia daňovej osvety. Cieľom je podporiť a motivovať občanov, ale aj podnikateľské subjekty k normálnemu a férovému správaniu pri platení a prijímaní platieb za tovary a služby. Som presvedčený, a prvé, naozaj prvé dni spustenia lotérie to potvrdzujú, že výhry motivujú ľudí, aby požadovali pokladničné bločky aj v prípadoch, keď to inak nepovažujú za nutné. Prostredníctvom pozitívnej motivácie tak zvyšujeme aj daňovú disciplínu.
Navyše, veľmi ma teší, že podnikatelia kvôli lotérii neznášajú žiadne dodatočné náklady na nákup nových pokladníc, iných zariadení či dodatočnú úpravu softvéru, to bola základná podmienka pri uvádzaní tohto nápadu do života. Nechceli sme klásť na plecia našich obchodníkov ďalšie náklady, ktoré by vyplývali zo spustenia tejto hry.
My chceme naozaj len to, aby sa podnikatelia správali normálne, to znamená, aby vydávali svojim zákazníkom bločky za nákup tovaru a služieb. Pravé bločky.
Keď som už spomenul služby, dámy a páni, nedá mi nespomenúť, že práve v sektore služieb dochádza k najväčším únikom na dani z pridanej hodnoty v tejto oblasti.
Rovnako som veľmi potešený neustále narastajúcim počtom registrácií, o ktorých vás denne informuje lotériová spoločnosť TIPOS. K včerajšiemu dňu sa počet zaregistrovaných dokladov vyšplhal na neuveriteľných 1 384-tisíc, čo dokazuje naozaj veľký záujem ľudí. Pretože, pre porovnanie, týždenne na klasické číselné hry tipuje, asi 200-tisíc tiketov je podaných, to znamená, povedzme nejakých 800-900-tisíc mesačne, tu máme po troch dňoch skoro 1 400-tisíc tiketov. Musím priznať, že tento záujem je väčší a príjemne nás, väčší, ako sme očakávali, a príjemne nás prekvapuje.
Takže, vážené dámy, vážení páni, ak ste to doteraz neurobili, vyberte si jednu z možností, ako sa do Národnej bločkovej lotérie zapojiť. Pokladničný doklad si môžete zaregistrovať vyplnením tiketu na zbernom mieste TIPOS-u, cez mobilnú aplikáciu poslaním SMS na číslo štyri sedmičky alebo v predajniach partnerov lotérie, u ktorých prebehne registrácia dokladu automaticky po nákupe.
Každý bloček správne zaregistrovaný do lotérie má dve šance na výhru:
Prvá šanca sa žrebuje každých 14 dní, spravidla v pondelok, a desať výhercov bude známych nasledujúcu stredu. Hlavná výhra je 10-tisíc eur, ostatné výhry v ďalších poradiach sú v celkovej hodnote ďalších 10-tisíc eur.
Druhá šanca sa žrebuje každých 28 dní a hrá sa o osem rovnocenných vecných výhier. Tých prvých výhier bude osem osobných automobilov.
Výhry v lotérii sú navyše oslobodené od daní z príjmu, čo nerád počujem, ale aj od povinnosti zasielať priznanie z príjmu do zdravotnej poisťovne.
Dovoľte mi ešte zopakovať, že ak podnikateľ má podľa zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice povinnosť používať pri predaji tovaru túto pokladnicu a vyhotoví faktúru za predaj tovaru alebo poskytnutie služby, je povinný pri jej úhrade v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami prijatú tržbu zaevidovať v tejto pokladnici a vydať pokladničný doklad. Inak porušuje zákon.
Koľko vás bude zapojenie do lotérie stáť? Toto je veľmi častá otázka. Nič, ak sa budete registrovať cez internet alebo prostredníctvom aplikácií pre mobilné telefóny a tablety a v predajniach partnerov Národnej bločkovej lotérie, dneska sú to dve spoločnosti, Fax Copy a ŠEVT. V zberniach spoločnosti TIPOS platíte 20 centov za manipulačný poplatok mandatárom spoločnosti TIPOS, nie spoločnosti TIPOS-u, a pri registrácii cez SMS je to 12 centov, ktoré nie sú príjmom spoločnosti TIPOS, ale opäť operátorov.
Takže ja verím, že aj napriek rôznym neprajníkom, vrátane hackerov, neveriacich Tomášov, kritikov, a ja dokonca aj týmto všetkým ďakujem za diskusiu, lebo aj táto diskusia pomáha tejto téme, lebo, opakujem, naším cieľom nie je samotná hra, je to len prostriedok na dosiahnutie cieľov a tým cieľom je naozaj lepší výber daní.
Ďakujem. Skončil som. (Potlesk.)
Ďakujem ešte raz. Boj proti daňovým únikom. Tri slová. Tieto tri slová sú naozaj, dnes predstavujú zlatú niť, ktorou je pretkaná politika, hospodárska politika našej vlády, a naozaj táto agenda patrí medzi priority nielen rezortu financií, ale aj rezortu ministerstva vnútra, dnes aj funkčnej Generálnej prokuratúry a snáď sa dožijeme aj súčinnosti justičného okruhu.
Aj preto koncom mája minulého roku vláda schválila akčný plán, ktorý obsahuje 50 konkrétnych opatrení na obmedzenie daňových podvodov a daňových únikov. Polovica z týchto opatrení už bola odvtedy prijatá a pokračujeme v implementácii zvyšných opatrení. Akčný plán už prináša svoje výsledky, keď napríklad príjmy z dane z pridanej hodnoty boli za 1. polrok vyššie, ako sme očakávali, a to v čase, keď prvý štvrťrok tohto roku bol vlastne symbolom návratu druhého vrcholu krízy za posledných päť rokov. To znamená, samotný ekonomický život na Slovensku pod vplyvom prepadu ekonomických aktivít v zahraničí klesal, ale výber dane z pridanej hodnoty, z tohto pohľadu nelogicky, sa udržiaval, dokonca stúpal. Čiže jedinou logickou odpoveďou, prečo sa tak dialo, je to, že začal fungovať boj s daňovými únikmi.
Národná bločková lotéria je jedným, naozaj jedným z opatrení akčného plánu. Jej hlavným cieľom je obmedziť daňové úniky na dani z príjmov a dani z pridanej hodnoty, ktoré v súčasnosti podľa odhadov finančnej správy v prípade obchodu cez registračné pokladnice predstavuje 150 mil. eur. Je to odhad. Chceme zvýšiť povedomie občanov, aby za každý nákup alebo poskytnutú službu požadovali platný pokladničný doklad. Pretože bločková lotéria nie je cieľom. Je to prostriedok. Cieľom je naozaj zvýšiť povedomie ľudí vo vzťahu k plateniu daní. Snažíme sa znížiť tú toleranciu a niekedy až solidaritu s tými, ktorí dane neplatia.
Ďalším prínosom tejto lotérie je jej vzdelávací potenciál, presne tak, ako som povedal, vďaka ktorému sa môže stať dobrý nástrojom šírenia daňovej osvety. Cieľom je podporiť a motivovať občanov, ale aj podnikateľské subjekty k normálnemu a férovému správaniu pri platení a prijímaní platieb za tovary a služby. Som presvedčený, a prvé, naozaj prvé dni spustenia lotérie to potvrdzujú, že výhry motivujú ľudí, aby požadovali pokladničné bločky aj v prípadoch, keď to inak nepovažujú za nutné. Prostredníctvom pozitívnej motivácie tak zvyšujeme aj daňovú disciplínu.
Navyše, veľmi ma teší, že podnikatelia kvôli lotérii neznášajú žiadne dodatočné náklady na nákup nových pokladníc, iných zariadení či dodatočnú úpravu softvéru, to bola základná podmienka pri uvádzaní tohto nápadu do života. Nechceli sme klásť na plecia našich obchodníkov ďalšie náklady, ktoré by vyplývali zo spustenia tejto hry.
My chceme naozaj len to, aby sa podnikatelia správali normálne, to znamená, aby vydávali svojim zákazníkom bločky za nákup tovaru a služieb. Pravé bločky.
Keď som už spomenul služby, dámy a páni, nedá mi nespomenúť, že práve v sektore služieb dochádza k najväčším únikom na dani z pridanej hodnoty v tejto oblasti.
Rovnako som veľmi potešený neustále narastajúcim počtom registrácií, o ktorých vás denne informuje lotériová spoločnosť TIPOS. K včerajšiemu dňu sa počet zaregistrovaných dokladov vyšplhal na neuveriteľných 1 384-tisíc, čo dokazuje naozaj veľký záujem ľudí. Pretože, pre porovnanie, týždenne na klasické číselné hry tipuje, asi 200-tisíc tiketov je podaných, to znamená, povedzme nejakých 800-900-tisíc mesačne, tu máme po troch dňoch skoro 1 400-tisíc tiketov. Musím priznať, že tento záujem je väčší a príjemne nás, väčší, ako sme očakávali, a príjemne nás prekvapuje.
Takže, vážené dámy, vážení páni, ak ste to doteraz neurobili, vyberte si jednu z možností, ako sa do Národnej bločkovej lotérie zapojiť. Pokladničný doklad si môžete zaregistrovať vyplnením tiketu na zbernom mieste TIPOS-u, cez mobilnú aplikáciu poslaním SMS na číslo štyri sedmičky alebo v predajniach partnerov lotérie, u ktorých prebehne registrácia dokladu automaticky po nákupe.
Každý bloček správne zaregistrovaný do lotérie má dve šance na výhru:
Prvá šanca sa žrebuje každých 14 dní, spravidla v pondelok, a desať výhercov bude známych nasledujúcu stredu. Hlavná výhra je 10-tisíc eur, ostatné výhry v ďalších poradiach sú v celkovej hodnote ďalších 10-tisíc eur.
Druhá šanca sa žrebuje každých 28 dní a hrá sa o osem rovnocenných vecných výhier. Tých prvých výhier bude osem osobných automobilov.
Výhry v lotérii sú navyše oslobodené od daní z príjmu, čo nerád počujem, ale aj od povinnosti zasielať priznanie z príjmu do zdravotnej poisťovne.
Dovoľte mi ešte zopakovať, že ak podnikateľ má podľa zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice povinnosť používať pri predaji tovaru túto pokladnicu a vyhotoví faktúru za predaj tovaru alebo poskytnutie služby, je povinný pri jej úhrade v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami prijatú tržbu zaevidovať v tejto pokladnici a vydať pokladničný doklad. Inak porušuje zákon.
Koľko vás bude zapojenie do lotérie stáť? Toto je veľmi častá otázka. Nič, ak sa budete registrovať cez internet alebo prostredníctvom aplikácií pre mobilné telefóny a tablety a v predajniach partnerov Národnej bločkovej lotérie, dneska sú to dve spoločnosti, Fax Copy a ŠEVT. V zberniach spoločnosti TIPOS platíte 20 centov za manipulačný poplatok mandatárom spoločnosti TIPOS, nie spoločnosti TIPOS-u, a pri registrácii cez SMS je to 12 centov, ktoré nie sú príjmom spoločnosti TIPOS, ale opäť operátorov.
Takže ja verím, že aj napriek rôznym neprajníkom, vrátane hackerov, neveriacich Tomášov, kritikov, a ja dokonca aj týmto všetkým ďakujem za diskusiu, lebo aj táto diskusia pomáha tejto téme, lebo, opakujem, naším cieľom nie je samotná hra, je to len prostriedok na dosiahnutie cieľov a tým cieľom je naozaj lepší výber daní.
Ďakujem. Skončil som. (Potlesk.)
Neautorizovaný
15:01
Nie. Ďakujem, pán minister.
Neautorizovaný