4. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Dobrý deň prajem.
Orgány verejného zdravotníctva, ktorými sú Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, systematicky dozerajú, ako sú zo strany zamestnávateľov plnené povinnosti v oblasti ochrany zdravia zamestnancov, vyplývajúce zo zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a z nariadení vlády Slovenskej republiky harmonizovaných s právom Európskych spoločenstiev, ktoré upravujú jednotlivé zdraviu škodlivé faktory v pracovnom prostredí.
Priebežne dozerajú na plnenie nariadení, opatrení na predchádzanie vzniku ochorení podmienených prácou a na obmedzenie ich výskytu. Pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách zisťujú a objektivizujú nedostatky pri plnení povinností uložených zamestnávateľom v legislatívnych úpravách v oblasti ochrany zdravia pri práci a v rozsahu svojej pôsobnosti ukladajú zamestnávateľom sankcie.
Osobitnú pozornosť sústreďujú na pracoviská, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce. V rámci štátneho zdravotného dozoru sledujú pracovné podmienky zamestnancov, mieru ich expozície zdraviu škodlivým faktorom práce a pracovného prostredia a realizáciu náhradných opatrení zo strany zamestnávateľov na ochranu ich zdravia.
Regionálne úrady verejného zdravotníctva v Slovenskej republike nariaďujú zamestnávateľom vykonať účinné ochranné a preventívne opatrenia na odstránenie rizika alebo na jeho zníženie v čo najnižšiu možnú mieru vrátane zabezpečenia posudzovania zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na prácu a výkonu cielených lekárskych preventívnych prehliadok.
Jedným z ukazovateľov efektívnosti realizovaných opatrení zo strany zamestnávateľov zameraných na prevenciu a ochranu zdravia pri práci je zníženie počtu zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce oproti predchádzajúcim rokom.
Najvýznamnejším z fyzikálnych faktorov v pracovnom prostredí z hľadiska počtu exponovaných zamestnancov je nadmerný hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie a neionizujúce žiarenie. U fyzikálnych faktorov, najmä u zamestnancov exponovaných hlukom, sa orgány verejného zdravotníctva osobitne zameriavajú na dozor nad dodržiavaním limitov expozície škodlivých faktorov pracovného prostredia zo strany zamestnávateľov a na vybraných pracoviskách vykonávajú v rámci štátneho zdravotného dozoru meranie, tzv. objektivizáciu.
Medzi významné chemické faktory z hľadiska zdravotných rizík pri práci patria veľmi toxické a toxické látky a zmesi. Orgány verejného zdravotníctva zameriavajú štátny zdravotný dozor najmä na skladovanie a spôsob manipulácie s veľmi toxickými a toxickými látkami a zmesami, zabezpečovanie odbornej spôsobilosti vedúcich zamestnancov na prácu s nimi, vypracovanie prevádzkových poriadkov a posudkov o riziku a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov.
Osobitná pozornosť je venovaná zamestnancom pri aplikácii prípravkov na ochranu rastlín a skladovým priestorom prípravkov na ochranu rastlín. Pracovníci regionálnych úradov verejného zdravotníctva vykonávajú štátny zdravotný dozor, najmä v poľnohospodárskych a priemyselných podnikoch, v predajniach, prípravkov na ochranu rastlín v laboratóriách a v lekárňach. Orgány verejného zdravotníctva venujú pri výkone štátneho zdravotného dozoru zvýšenú pozornosť aj karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Zameriavajú sa na kontrolu prevádzkových poriadkov, posudkov o riziku pri práci, dodržiavania režimu práce v kontrolovanom pásme, výsledkov merania uvedených faktorov, záznamníctvo a evidenciu zamestnancov exponovaným karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Výskyt karcinogénnych a mutagénnych faktorov vrátane azbestu posudzujú najmä na pracoviskách v zdravotníctve, stavebníctve, v chemickom priemysle a v laboratóriách v drevospracujúcich prevádzkach a na vedeckovýskumných pracoviskách. Osobitnú pozornosť venujú práci s cytostatikami v zdravotníckych zariadeniach.
Cielene sa vykonáva štátny zdravotný dozor pri búracích a demolačných prácach na stavbách obsahujúcich azbestocementové materiály a pri rekonštrukcii a opravách objektov, pri ktorých bol použitý stavebný materiál s obsahom azbestu, so zameraním na kontrolu dodržiavania opatrení na ochranu zdravia zamestnancov i obyvateľov. V rámci štátneho zdravotného dozoru sú vykonávané aj kontroly drevospracujúcich pracovísk, kde sa spracováva najmä tvrdé dubové a bukové drevo, ktoré je dokázaným karcinogénom.
Ďalšou významnou skupinou pracovísk, na ktorú orgány verejného zdravotníctva dozerajú, sú pracoviská s výskytom biologických faktorov, najmä v zdravotníctve a veterinárne zariadenia, laboratórne pracoviská, čistiarne odpadových vôd a pracoviská zneškodňovania odpadov.
Súčasťou štátneho zdravotného dozoru je aj prešetrovanie podmienok pre vznik profesionálneho poškodenia zdravia na pracoviskách u hlásených podozrení na choroby z povolania a posudzovanie opatrení vykonávaných zamestnávateľmi na obmedzenie ich výskytu.
Pri zisťovaní príčin vzniku profesionálnych poškodení zdravia regionálne úrady verejného zdravotníctva úzko spolupracujú s pracoviskami klinického pracovného lekárstva a s lekármi pracovnej zdravotnej služby.
Orgány verejného zdravotníctva sledujú pracovné podmienky aj na pracoviskách náročných z hľadiska psychickej pracovnej záťaže a senzorickej záťaže zamestnancov, osobitne na pracoviskách so zobrazovacími jednotkami.
Nevyhnutnou súčasťou štátneho zdravotného dozoru na všetkých pracoviskách je aj sledovanie dodržiavania zdravotných požiadaviek na pracovné priestory, osvetlenie, vetranie, vykurovanie, zásobovanie pitnou vodou a vybavenie pracovísk zariadeniami na osobnú hygienu a inými zariadeniami súvisiacimi s ochranou zdravia zamestnancov.
Pre potreby štátneho zdravotného dozoru laboratórne pracoviská regionálnych úradov verejného zdravotníctva v sídlach krajov merajú škodlivé faktory v pracovnom prostredí. Medzi priority pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách patrí aj kontrola plnenia povinností zamestnávateľa zabezpečiť pre zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce, pracovnú zdravotnú službu.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
11:22
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:22
Richard SulíkPaška Pavol, predseda NR SR
Dajte procedurálny návrh, pán Sulík. Pán Procházka sa prihlásil s procedurálnym návrhom. (Predsedajúci nasledujúci text hovorí súbežne s...
Paška Pavol, predseda NR SR
Dajte procedurálny návrh, pán Sulík. Pán Procházka sa prihlásil s procedurálnym návrhom. (Predsedajúci nasledujúci text hovorí súbežne s rečníkom.) Zákon upravuje a stanovuje, že má byť podaný návrh, o ktorom budeme hlasovať, a v minútovom...
Sulík, Richard, poslanec NR SR
(Rečník nasledujúci text hovorí súbežne s predsedajúcim.) A ja tiež som nesúhlasil so všetkým, ale spravili ste to aj pri trvalom eurovale. On vám niečo hovorí a vy sa tvárite, ako keby nerozprával nič.
Paška Pavol, predseda NR SR
... a v minútovom časovom priestore máte právo ho odôvodniť.
Sulík, Richard, poslanec NR SR
Pán Paška, okrem minúty existuje niečo ako základné správanie, základná slušnosť. Ďakujem vám pekne.
Paška Pavol, predseda NR SR
Skúste predložiť návrh. (Ruch v sále.) Dobre. Kolegyne, kolegovia, poprosím vás. Kolegyne a kolegovia, samozrejme, aby to nebolo diskriminačné. Ešte raz.
Pán poslanec Kaník.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
2.8.2012 o 11:22 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán Paška, možnože je to nedostatok výchovy, ale už druhýkrát sa stalo, že ste jednoducho nenechali dorozprávať človeka. Niekto vám niečo hovorí, dvakrát ste to spravili pánovi Procházkovi... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška Pavol, predseda NR SR
Dajte procedurálny návrh, pán Sulík. Pán Procházka sa prihlásil s procedurálnym návrhom. (Predsedajúci nasledujúci text hovorí súbežne s rečníkom.) Zákon upravuje a stanovuje, že má byť podaný návrh, o ktorom budeme hlasovať, a v minútovom...
Sulík, Richard, poslanec NR SR
(Rečník nasledujúci text hovorí súbežne s predsedajúcim.) A ja tiež som nesúhlasil so všetkým, ale spravili ste to aj pri trvalom eurovale. On vám niečo hovorí a vy sa tvárite, ako keby nerozprával nič.
Paška Pavol, predseda NR SR
... a v minútovom časovom priestore máte právo ho odôvodniť.
Sulík, Richard, poslanec NR SR
Pán Paška, okrem minúty existuje niečo ako základné správanie, základná slušnosť. Ďakujem vám pekne.
Paška Pavol, predseda NR SR
Skúste predložiť návrh. (Ruch v sále.) Dobre. Kolegyne, kolegovia, poprosím vás. Kolegyne a kolegovia, samozrejme, aby to nebolo diskriminačné. Ešte raz.
Pán poslanec Kaník.
Neautorizovaný
11:22
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:22
Ľudovít KaníkA keď sme sa takto k nej dostali, tak dávam návrh, aby táto Národná rada hlasovaním súhlasila s tým, aby sa zriadilo petičné miesto pri vchode do parlamentu, aby občania mohli podpisovať túto petíciu aj tu pri, na recepcii, alebo...
A keď sme sa takto k nej dostali, tak dávam návrh, aby táto Národná rada hlasovaním súhlasila s tým, aby sa zriadilo petičné miesto pri vchode do parlamentu, aby občania mohli podpisovať túto petíciu aj tu pri, na recepcii, alebo tam, kde je voľný prístup občanov. Dajte o tom hlasovať. (Potlesk.)
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
2.8.2012 o 11:22 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Táto už spomínaná petícia, jej počet podpisov prekročil už 80-tisíc podľa posledných informácii, tak ja verím, že keď naplní podmienky, to znamená, že prekročí 100-tisíc, čo už bude čoskoro, tak bude zaradená.
A keď sme sa takto k nej dostali, tak dávam návrh, aby táto Národná rada hlasovaním súhlasila s tým, aby sa zriadilo petičné miesto pri vchode do parlamentu, aby občania mohli podpisovať túto petíciu aj tu pri, na recepcii, alebo tam, kde je voľný prístup občanov. Dajte o tom hlasovať. (Potlesk.)
Neautorizovaný
11:23
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:23
Ľudovít KaníkPaška Pavol, predseda NR SR
Čo máte na mysli - priestory.
Kaník, Ľudovít, poslanec NR SR
Hovorím o zriadení, o priestore pri vstupe do Národnej rady, ale už za dverami.
Paška Pavol, predseda NR SR
Čo máte na mysli - priestory.
Kaník, Ľudovít, poslanec NR SR
Hovorím o zriadení, o priestore pri vstupe do Národnej rady, ale už za dverami.
Paška Pavol, predseda NR SR
Ale o tom nemusíme hlasovať, keď si tam petičný výbor pri vstupe do Národnej rady alebo ktokoľvek, kto má záujem sa s vami stretnúť alebo diskutovať, alebo o niečo vás požiadať, nemáme mu, ako v tom zabrániť. Takže o čom chcete hlasovať?
Kaník, Ľudovít, poslanec NR SR
Beriem to ako súhlas.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
2.8.2012 o 11:23 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Pán predseda, zrejme sme sa nerozumeli, preto som požiadal o hlasovanie, lebo nehovorím o okolí Národnej rady. Hovorím o priestoroch Národnej rady a tam asi sa musíme dohodnúť, či áno, či nie.
Paška Pavol, predseda NR SR
Čo máte na mysli - priestory.
Kaník, Ľudovít, poslanec NR SR
Hovorím o zriadení, o priestore pri vstupe do Národnej rady, ale už za dverami.
Paška Pavol, predseda NR SR
Ale o tom nemusíme hlasovať, keď si tam petičný výbor pri vstupe do Národnej rady alebo ktokoľvek, kto má záujem sa s vami stretnúť alebo diskutovať, alebo o niečo vás požiadať, nemáme mu, ako v tom zabrániť. Takže o čom chcete hlasovať?
Kaník, Ľudovít, poslanec NR SR
Beriem to ako súhlas.
Neautorizovaný
12:03
Vystúpenie v rozprave 12:03
Pavol GogaNa tajné hlasovanie o návrhu na opakovanú voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 144 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 144 poslancov.
Po...
Na tajné hlasovanie o návrhu na opakovanú voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 144 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 144 poslancov.
Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na opakovanú voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa nula poslancov neodovzdalo hlasovacie lístky. Zo 144 odovzdaných hlasovacích lístkov bolo 8 neplatných a 136 platných.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že
- za Jána Bicka za hlasoval 1 poslanec, proti 90, zdržalo sa hlasovania 45,
- za Patrika Dubovského za 52 hlasovalo, proti hlasovalo 58, zdržalo sa 26,
- za Mariána Gulu 31 hlasovalo za, proti 69, zdržalo sa hlasovania 36,
- za Ondreja Hrivňáka 10 hlasovalo za, 87 proti, 39 sa zdržalo hlasovania,
- za Jána Hrubého 66 hlasovalo za, proti hlasovalo 48, zdržalo sa hlasovania 22,
- za Romana Lebedu hlasovalo za 68, hlasovalo proti 46, zdržalo sa hlasovania 22,
- za Martina Slávika za hlasovalo 24, proti hlasovalo 77, zdržalo sa hlasovania 35.
Na voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní v opakovanej voľbe nebol nikto zvolený za člena Správnej rady Ústavu pamäti národa. Vykoná sa nová opakovaná voľba.
Overovatelia ma poverili oznámiť výsledok hlasovania Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, skončil som.
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som prečítal zápisnicu o tajnom hlasovaní o návrhu na voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa, ktoré sa konalo dňa 2. augusta 2012.
Na tajné hlasovanie o návrhu na opakovanú voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa bolo vydaných a poslanci si osobne prevzali 144 hlasovacích lístkov, teda na voľbe bolo prítomných 144 poslancov.
Po vykonaní tajného hlasovania overovatelia Národnej rady Slovenskej republiky spočítali hlasy a zistili, že v tajnom hlasovaní o návrhu na opakovanú voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa nula poslancov neodovzdalo hlasovacie lístky. Zo 144 odovzdaných hlasovacích lístkov bolo 8 neplatných a 136 platných.
Podľa platných hlasovacích lístkov overovatelia zistili, že
- za Jána Bicka za hlasoval 1 poslanec, proti 90, zdržalo sa hlasovania 45,
- za Patrika Dubovského za 52 hlasovalo, proti hlasovalo 58, zdržalo sa 26,
- za Mariána Gulu 31 hlasovalo za, proti 69, zdržalo sa hlasovania 36,
- za Ondreja Hrivňáka 10 hlasovalo za, 87 proti, 39 sa zdržalo hlasovania,
- za Jána Hrubého 66 hlasovalo za, proti hlasovalo 48, zdržalo sa hlasovania 22,
- za Romana Lebedu hlasovalo za 68, hlasovalo proti 46, zdržalo sa hlasovania 22,
- za Martina Slávika za hlasovalo 24, proti hlasovalo 77, zdržalo sa hlasovania 35.
Na voľbu členov Správnej rady Ústavu pamäti národa je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov.
Overovatelia konštatujú, že v tajnom hlasovaní v opakovanej voľbe nebol nikto zvolený za člena Správnej rady Ústavu pamäti národa. Vykoná sa nová opakovaná voľba.
Overovatelia ma poverili oznámiť výsledok hlasovania Národnej rady Slovenskej republiky.
Ďakujem, skončil som.
Neautorizovaný
13:55
Vystúpenie v rozprave 13:55
Robert FicoNeprítomný na dnešnom rokovaní bude podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda...
Neprítomný na dnešnom rokovaní bude podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák. Ďalej je neprítomný podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír, zastupuje ho minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Neprítomný je minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek. A neprítomný je aj minister životného prostredia, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek. A podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák sa ospravedlňuje z dôvodov pracovných povinností z účasti na interpeláciách.
Ďakujem pekne, pán predseda.
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, dámy a páni, dovoľte mi, aby som podľa príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok a interpelácií neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomný na dnešnom rokovaní bude podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, zastupuje ho podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák. Ďalej je neprítomný podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír, zastupuje ho minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Neprítomný je minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek. A neprítomný je aj minister životného prostredia, zastupuje ho minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek. A podpredseda vlády a minister vnútra Robert Kaliňák sa ospravedlňuje z dôvodov pracovných povinností z účasti na interpeláciách.
Ďakujem pekne, pán predseda.
Neautorizovaný
14:10
Vystúpenie v rozprave 14:10
Robert FicoUž zo znenia tejto otázky vyplýva, že narastá tu v pléne nejaká miera napätia, agresivity, ale musím vám povedať, že sa veľmi mýlite, ak sa domnievate, že svojou otázkou a zvoleným slovníkom ma vyprovokujete. Naopak, veľmi kľudne vám na vašu otázku odpoviem, pretože v danej téme sa cítim absolútne komfortne.
Predovšetkým ma ale mrzí, vážený pán poslanec, že takýmto hrubým spôsobom zneužívate...
Už zo znenia tejto otázky vyplýva, že narastá tu v pléne nejaká miera napätia, agresivity, ale musím vám povedať, že sa veľmi mýlite, ak sa domnievate, že svojou otázkou a zvoleným slovníkom ma vyprovokujete. Naopak, veľmi kľudne vám na vašu otázku odpoviem, pretože v danej téme sa cítim absolútne komfortne.
Predovšetkým ma ale mrzí, vážený pán poslanec, že takýmto hrubým spôsobom zneužívate tému ozdravovania verejných financií. To je politické vytĺkanie kapitálu z medzinárodného záväzku Slovenskej republiky. Ak nás prichytíte, vážený pán poslanec, pri škandále, tak vešajte čierne zástavy a kričte. Ale ak kričíte pri plnení medzinárodného záväzku - dostať verejné financie v rokoch 2012 a 2013 pod kontrolu, tak sa správate presne tak isto ako pri ratifikácii Lisabonskej zmluvy, keď ste tento významný medzinárodný dokument použili na vydieranie mojej prvej vlády. Neúspešne - ako obyčajne - a neúspešní ste, dámy a páni opozície, aj teraz, preto toľko agresivity, preto toľko expresívnych výrazov, a preto aj toľko obštrukcií.
A teraz konkrétne fakty.
Vážený pán poslanec, ak niekto v druhom dôchodkovom pilieri niekomu niečo berie, tak sú to dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré znehodnocujú vklady poistencov. A úplne by stačilo, keby som túto vetu opakoval zostávajúcich 13 minút. Ja ju zopakujem ešte raz. Ak niekto v druhom dôchodkovom pilieri niekomu niečo berie, tak sú to dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré znehodnocujú vklady poistencov.
Vážený pán poslanec, a vy to dobre viete ako človek s ekonomickým vzdelaním, že výnosy a zhodnocovanie dôchodkových správcovských spoločností, teda to, ako zhodnocujú peniaze ľudí, sú podstatne nižšie ako inflácia.
Namiesto hovorenia o nejakých zlodejinách povedzte slovenskej verejnosti, sporiteľom, že majú dnes na svojich účtoch podstatne menej, ako si tam vložili. Toto je pravda a toto je fakt a ja ho budem hovoriť priamo, do televíznych kamier a kedykoľvek. Ľudia majú na svojich účtoch v dôchodkových správcovských spoločnostiach podstatne menej peňazí, ako tam vložili, lebo dôchodkové správcovské spoločnosti im tieto peniaze znehodnotili.
Tento rozdiel by som dokonca definoval v priemere 18 %.
Kto chce taký druhý pilier, ktorý znehodnocuje peniaze ľudí, ktoré tam vkladajú? Načo taký pilier existuje a načo je?
Preto pravdepodobne nielen vy, vážený pán poslanec, ale aj ďalší plačete na veľmi nesprávnom hrobe. Mali by ste ísť zavesiť čiernu zástavu na dôchodcovské správcovské spoločnosti a tam organizovať petície proti znehodnocovaniu vkladu poistencov. To je správny hrob. Vláda Slovenskej republiky, to nie je ten správny hrob, nad ktorým plačete. Niekto iný ohrozuje dôchodky do budúcnosti. Niekto iný znehodnocuje to, čo tam ľudia si nejaké obdobie ukladali.
Nehovoriac o tom, že celý tento systém je finančne neudržateľný - a už sme o tom hovorili niekoľkokrát - a že tento stav skonštatovala aj Rada solidarity a rozvoja, kde sú zastúpení všetci predstavitelia sociálnych partnerov. A už ani nehovorím o tom, že platíme jednu miliardu, alebo požičiavame si miliardu eur ročne, aby sme vyplnili deficit Sociálnej poisťovni. Tieto peniaze si požičiavame za 5 % na medzinárodných trhoch a vami chránené dôchodkové správcovské spoločnosti znehodnocujú vklady ľudí na úrovni 1,5 %.
Viete, nikto z nás, vážený pán poslanec, nie je tým geniálnym businessmanom z Hlavy XXII, myslím, že sa volal Milo, ktorý kupoval vajcia za 3, predával za 1 a fantasticky na tom zbohatol. Toto je vaša matematika. My takúto matematiku jednoducho neuznávame a myslíme si, že ľuďom dnes treba pomáhať a nie ako vy chránite dôchodkové správcovské spoločnosti.
Zásah do druhého piliera je životne nutný, aby systém ako taký prežil a vedeli sme garantovať vyplácanie dôchodkov do budúcnosti; a takéto zásahy urobili aj v iných krajinách.
Ja neviem, či o tom sa tu dosť nehovorí, tu v pléne, ale opakujme to, čo urobili v Českej republike. Pán poslanec Kaník, pán poslanec Štefanec, aký je odvod v Českej republike do druhého piliera? Tri percentá.
Vážený pán poslanec Štefanec, vážený pán poslanec Kaník, o koľkože znížili Poliaci príspevok do druhého piliera? O 5 %. Zo 7,6, ak si pamätám, alebo 7,7 išli dole na 2,6 alebo 2,7 %. (Reakcia z pléna.)
To znamená, že nikde nenájdete taký nezmyselne nastavený systém 9 : 9, ako je to na Slovensku. Z toho mi teda vyplýva taký jednoduchý záver, ktorý si dovolím povedať, a myslím, že aj pán Hlina ho sem-tam používa, že všetci sú hlúpi. Hlúpi sú v Českej republike, hlúpi sú v Poľsku, hlúpi sú v celej Európe, hlúpa je celá vláda, hlúpa je celá Rada solidarity a rozvoja. Jediný, kto má pravdu, je slovenská opozícia. Takto to, bohužiaľ, ale v reálnom svete nefunguje, lebo sa veľmi mýlite a vy dobre viete, že chránite systém, ktorý je finančne neudržateľný.
Nikto nikomu nič neberie, ako tvrdíte, naopak, týmto zásahom garantujeme, že dôchodcovia vzhľadom na znehodnocovanie úspor v druhom pilieri neprepadnú do sociálnej siete.
Pozrite sa, čo ste nastavili pri živnostníkoch. Pri živnostníkoch ste nastavili systém, kedy mohli platiť minimálne odvody z minimálnej výšky a prví živnostníci, ktorí dnes prišli do dôchodku, zistili, že majú 190-eurové dôchodky a prepadávajú nám do sociálnej siete. To nám je načo takýto dôchodkový systém?
A sú modely, ktoré jasne potvrdzujú, že ak si bude človek v budúcnosti realizovať z tak nastaveného dôchodkového systému, ako je teraz, dôchodok, tak dostane v druhom pilieri menej, ako dostane v prvom pilieri, teda v Sociálnej poisťovni.
Čo to chránite? Čo to chránite za netvora, ktorý znehodnocuje dôchodky, neprináša dôchodky, je to finančne neudržateľné, ešte si na to miliardu požičiavame ročne za 5 alebo 6 %?! Veď to nemá logiku.
My nie sme Milo z Hlavy XXII, my to nevieme robiť tak, že kupujeme za 3 a predávame za 1 a na tom bohatneme. Možno to vy viete, ale my to jednoducho, bohužiaľ, nevieme.
Znovu chcem dať ruku a povedať, že poďme hovoriť o ústavnom zákone, poďme hovoriť o tom, že môžme v budúcnosti dohodnúť ústavným zákonom, aby tento systém nebol predmetom ďalších a ďalších zmien, že zagarantujme povedzme maximálnu výšku odvodu do druhého piliera 6 % po nejakom polročnom alebo ročnom náraste.
Inak, kde bola takáto ústretovosť z vašej strany, keď ste tento zákon prijímali pri 9 : 9? Tento systém prešiel o... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán poslanec Kaník, poprosím vás.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Tento systém prešiel o jeden jediný hlas v parlamente. Opozície ste sa vôbec na nič nepýtali, bolo vám to úplne jedno, nehovoriac o tom, že vo vláde bol materiál 14 : 4 a potom to skončilo 9 : 9. Bolo by zaujímavé sa spýtať, že kde sa a kto na tomto nabalil.
Dovoľte mi teraz ešte pár slov ku konsolidácii, o ktorej sme už tiež dosť hovorili, lebo vaša otázka sa týka aj konsolidácie.
Konsolidácia verejných financií je medzinárodný záväzok a určite, pán poslanec Štefanec, aj vaša vláda, keby bola, by musela konsolidovať verejné financie. Rovnako je faktom, že ste nám nechali v štátnom rozpočte v roku 2012 dieru 500 mil. eur, čo je 15 mld., a toto nás núti konať. Nechceme nič iné v súvislosti s týmto zákonom, o ktorom teraz rokujeme, len posunúť účinnosť zákona z 1. októbra na 1. september, lebo vy ste nám nechali na daňových úradoch Augiášov chliev a dnes obviňujete vládu, že hľadá riešenia, aby tieto krízové javy sa posunuli do úplne inej roviny.
Viete, trochu mi to už pripadá až také trápne a smiešne, ale urobím to tak isto, ako to robím vždy. Poďte sa sem, pán poslanec Štefanec, postaviť, dám vám zostávajúcich 5 minút, sem sa postavte a slovenskej verejnosti povedzte, kde by ste získali v roku 2012 500 mil. eur a kde by ste získali v roku 2013 1,5 mld. eur. Nie všeobecné frázy o sporení a o daňových únikoch. Položka po položke, povedzte mi, kde by ste zobrali 500 mil. tento rok a 1,5 mld. budúci rok? Konkrétne, ktorý zákon by ste zmenili, čo by ste urobili?
Nemáte ani predstavu, pán poslanec Štefanec, čo by ste robili, lebo na túto otázku (reakcia z pléna), na túto otázku sme vás veľakrát nachytali a vždy ste nám povedali, že treba šetriť na štáte, treba zastavovať daňové úniky. Nie ste schopní ani 5 % z tej sumy, o ktorej teraz hovorím, dať dohromady.
Takže preto prosím, ak my si plníme záväzky a dávame jasné plány, ako konsolidovať verejné financie, a je to nepríjemné a je to ťažké, ale musíme to robiť, lebo chceme zagarantovať aj Medzinárodnému spoločenstvu, že sme dôveryhodní partneri. Ale nemôžte toto úsilie vlády atakovať takýmto hrubým spôsobom, keď nemáte absolútne žiadnu alternatívu. (Reakcia z pléna.) Stokrát som sa na vás obrátil, môžte vystúpiť v diskusii a môžte čokoľvek k tomu povedať. Nemáte šancu... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, buďte takí láskaví, budete mať priestor.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Nemáte šancu, lebo vy ste doteraz neboli schopní predložiť ani jeden jediný návrh takéhoto charakteru.
Ale, dámy a páni, nechcem teraz, samozrejme, vypočítavať ďalšie diery a medzery, ktoré nám zanechala pravicová vláda. Spomínal som, že na daniach je to 348 mil., na rope nám nechali sekeru 100 mil., na emisných kvótach nám nechali sekeru 26 mil., na ROP-ke 76 mil., dohromady tento rok päťstovka, 500 mil. eur, ktoré musíme nahradiť.
Ale chcem využiť túto otázku aj na niečo iné ako na nejaké prieky s opozíciou. Opozícia si robí svoju robotu, len tvrdím, že nemá na túto robotu, ktorú teraz robí, morálne právo, pretože má veľkú mieru zodpovednosti za to, že dnes sa musí konsolidovať a opravovať.
Chcem sa obrátiť na poslancov vládnej strany, strany SMER - sociálna demokracia, a chcem povedať, dámy a páni, vážení poslanci a poslankyne, že je obrovská škoda, že taký obrovský politický potenciál a taký obrovský politický mandát, aký sme získali v posledných parlamentných voľbách, nemôžeme plne využiť na rozvoj krajiny, ale že podstatná časť našej energie musí ísť na záchranu Slovenskej republiky. Teraz naozaj zachraňujeme Slovenskú republiku.
Nikto nevie - a hovorím to s úplnou vážnosťou -, čo sa môže stať v najbližších mesiacoch. Nikto to nevie, aký vývoj môže nabrať eurozóna a čo sa všetko môže stať v Európskej únii. Sme malá, otvorená ekonomika, ktorá je úplne exportne orientovaná, a akékoľvek zásadné vonkajšie vplyvy majú pre nás v prípade negatívnych vplyvov devastačné účinky. Slovenská republiky nemá kapacitu sa chrániť voči takýmto účinkom, ktoré môžu prichádzať z veľkých krajín. Ak však niečo takéto príde a budeme sa všetci modliť, aby to tak nebolo, hoci my to ovplyvniť v tomto okamihu nevieme, musíme mať pocit a presvedčenie, že sme v danom okamihu urobili to, čo bolo správne.
Správne je podľa mňa podporovať Slovenskú republiku v silnej Európskej únii. Správne je podporovať hlbšie integračné mechanizmy. Správne je byť v jadre diskusie s rozhodujúcimi hráčmi Európskej únie a eurozóny. Správne je ukázať Európe, že nie sme plačúcim národom, ale že sa vieme zhostiť aj ťažkých domácich úloh.
Ak nezvládneme konsolidáciu verejných financií, kto nám, prosím vás, bude veriť, že môžme byť v nejakom jadre? Kto nám potom bude veriť, že sme schopní sa aj do budúcnosti správať v týchto témach maximálne zodpovedne?
Preto o všetkých zákonoch, o ktorých dnes rozhodujete, pokiaľ ide o konsolidáciu verejných financií, hovoríme o ako zákonoch, ktoré zachraňujú Slovensko. Slovensko. Nenechajte sa vyprovokovať opozíciou, ktorá nemá žiadne morálne právo na to, čo dnes hovorí. My to musíme urobiť. Oni vôbec nevedia, čo by mali robiť. Samozrejme, budú kritizovať, lebo je to ich úloha. My vieme, čo robíme, je to bolestivé, ozdravovanie verejných financií nie je v žiadnej krajine príjemné. Snažíme sa dodržať všetky prísľuby, ktoré sme dali slovenskej verejnosti, ale čísla nás nepustia: 500 mil. eur tento rok, ktoré nám zanechala pravicová vláda, a 1,5 mld. eur budúci rok, aby sme išli pod 3, 2 %, pokiaľ ide o deficit verejných financií.
A jedna výzva k pánom poslancom opozície, pretože treba sa aj k nim niekedy prihovoriť. Robte opozičnú politiku, dámy a páni, je to vaša úloha. Len vás o jedno chcem poprosiť, nerobte politiku, čím horšie, tým lepšie. Netešte sa z toho, že sa musia prijímať ozdravovacie opatrenia. Netešte sa z toho, že SMER možno niekedy stratí nejakú politickú desiatku, lebo musí robiť to, čo jednoducho musí robiť.
My sme si už raz vyskúšali pri Lisabonskej zmluve aj pri iných témach, pokiaľ ide o vaše vlastné politické záujmy, vždy im dávate prednosť pred záujmami Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Garantujem ako predseda vlády Slovenskej republiky, že títo ľudia, ktorí sedia tu, ako aj vláda Slovenskej republiky (pokračovanie potlesku) nikdy nebudú uprednostňovať vlastné politické, stranícke záujmy pred záujmami Slovenskej republiky.
V tomto okamihu je hlavným záujmom Slovenskej republiky bojovať proti kríze, prijímať opatrenia, prijímať zodpovednosť a ukázať celému svetu, že sme národ, ktorý dokáže niekedy veľmi náročné domáce úlohy plniť a byť partnerom, ktorého si každý váži a ktorého vie každý v celej Európe, v celej Európskej únii a v celej eurozóne aj predvídať.
Veľmi pekne vám ďakujem. (Potlesk.)
Ďakujem pekne, pán poslanec, za otázku.
Už zo znenia tejto otázky vyplýva, že narastá tu v pléne nejaká miera napätia, agresivity, ale musím vám povedať, že sa veľmi mýlite, ak sa domnievate, že svojou otázkou a zvoleným slovníkom ma vyprovokujete. Naopak, veľmi kľudne vám na vašu otázku odpoviem, pretože v danej téme sa cítim absolútne komfortne.
Predovšetkým ma ale mrzí, vážený pán poslanec, že takýmto hrubým spôsobom zneužívate tému ozdravovania verejných financií. To je politické vytĺkanie kapitálu z medzinárodného záväzku Slovenskej republiky. Ak nás prichytíte, vážený pán poslanec, pri škandále, tak vešajte čierne zástavy a kričte. Ale ak kričíte pri plnení medzinárodného záväzku - dostať verejné financie v rokoch 2012 a 2013 pod kontrolu, tak sa správate presne tak isto ako pri ratifikácii Lisabonskej zmluvy, keď ste tento významný medzinárodný dokument použili na vydieranie mojej prvej vlády. Neúspešne - ako obyčajne - a neúspešní ste, dámy a páni opozície, aj teraz, preto toľko agresivity, preto toľko expresívnych výrazov, a preto aj toľko obštrukcií.
A teraz konkrétne fakty.
Vážený pán poslanec, ak niekto v druhom dôchodkovom pilieri niekomu niečo berie, tak sú to dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré znehodnocujú vklady poistencov. A úplne by stačilo, keby som túto vetu opakoval zostávajúcich 13 minút. Ja ju zopakujem ešte raz. Ak niekto v druhom dôchodkovom pilieri niekomu niečo berie, tak sú to dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré znehodnocujú vklady poistencov.
Vážený pán poslanec, a vy to dobre viete ako človek s ekonomickým vzdelaním, že výnosy a zhodnocovanie dôchodkových správcovských spoločností, teda to, ako zhodnocujú peniaze ľudí, sú podstatne nižšie ako inflácia.
Namiesto hovorenia o nejakých zlodejinách povedzte slovenskej verejnosti, sporiteľom, že majú dnes na svojich účtoch podstatne menej, ako si tam vložili. Toto je pravda a toto je fakt a ja ho budem hovoriť priamo, do televíznych kamier a kedykoľvek. Ľudia majú na svojich účtoch v dôchodkových správcovských spoločnostiach podstatne menej peňazí, ako tam vložili, lebo dôchodkové správcovské spoločnosti im tieto peniaze znehodnotili.
Tento rozdiel by som dokonca definoval v priemere 18 %.
Kto chce taký druhý pilier, ktorý znehodnocuje peniaze ľudí, ktoré tam vkladajú? Načo taký pilier existuje a načo je?
Preto pravdepodobne nielen vy, vážený pán poslanec, ale aj ďalší plačete na veľmi nesprávnom hrobe. Mali by ste ísť zavesiť čiernu zástavu na dôchodcovské správcovské spoločnosti a tam organizovať petície proti znehodnocovaniu vkladu poistencov. To je správny hrob. Vláda Slovenskej republiky, to nie je ten správny hrob, nad ktorým plačete. Niekto iný ohrozuje dôchodky do budúcnosti. Niekto iný znehodnocuje to, čo tam ľudia si nejaké obdobie ukladali.
Nehovoriac o tom, že celý tento systém je finančne neudržateľný - a už sme o tom hovorili niekoľkokrát - a že tento stav skonštatovala aj Rada solidarity a rozvoja, kde sú zastúpení všetci predstavitelia sociálnych partnerov. A už ani nehovorím o tom, že platíme jednu miliardu, alebo požičiavame si miliardu eur ročne, aby sme vyplnili deficit Sociálnej poisťovni. Tieto peniaze si požičiavame za 5 % na medzinárodných trhoch a vami chránené dôchodkové správcovské spoločnosti znehodnocujú vklady ľudí na úrovni 1,5 %.
Viete, nikto z nás, vážený pán poslanec, nie je tým geniálnym businessmanom z Hlavy XXII, myslím, že sa volal Milo, ktorý kupoval vajcia za 3, predával za 1 a fantasticky na tom zbohatol. Toto je vaša matematika. My takúto matematiku jednoducho neuznávame a myslíme si, že ľuďom dnes treba pomáhať a nie ako vy chránite dôchodkové správcovské spoločnosti.
Zásah do druhého piliera je životne nutný, aby systém ako taký prežil a vedeli sme garantovať vyplácanie dôchodkov do budúcnosti; a takéto zásahy urobili aj v iných krajinách.
Ja neviem, či o tom sa tu dosť nehovorí, tu v pléne, ale opakujme to, čo urobili v Českej republike. Pán poslanec Kaník, pán poslanec Štefanec, aký je odvod v Českej republike do druhého piliera? Tri percentá.
Vážený pán poslanec Štefanec, vážený pán poslanec Kaník, o koľkože znížili Poliaci príspevok do druhého piliera? O 5 %. Zo 7,6, ak si pamätám, alebo 7,7 išli dole na 2,6 alebo 2,7 %. (Reakcia z pléna.)
To znamená, že nikde nenájdete taký nezmyselne nastavený systém 9 : 9, ako je to na Slovensku. Z toho mi teda vyplýva taký jednoduchý záver, ktorý si dovolím povedať, a myslím, že aj pán Hlina ho sem-tam používa, že všetci sú hlúpi. Hlúpi sú v Českej republike, hlúpi sú v Poľsku, hlúpi sú v celej Európe, hlúpa je celá vláda, hlúpa je celá Rada solidarity a rozvoja. Jediný, kto má pravdu, je slovenská opozícia. Takto to, bohužiaľ, ale v reálnom svete nefunguje, lebo sa veľmi mýlite a vy dobre viete, že chránite systém, ktorý je finančne neudržateľný.
Nikto nikomu nič neberie, ako tvrdíte, naopak, týmto zásahom garantujeme, že dôchodcovia vzhľadom na znehodnocovanie úspor v druhom pilieri neprepadnú do sociálnej siete.
Pozrite sa, čo ste nastavili pri živnostníkoch. Pri živnostníkoch ste nastavili systém, kedy mohli platiť minimálne odvody z minimálnej výšky a prví živnostníci, ktorí dnes prišli do dôchodku, zistili, že majú 190-eurové dôchodky a prepadávajú nám do sociálnej siete. To nám je načo takýto dôchodkový systém?
A sú modely, ktoré jasne potvrdzujú, že ak si bude človek v budúcnosti realizovať z tak nastaveného dôchodkového systému, ako je teraz, dôchodok, tak dostane v druhom pilieri menej, ako dostane v prvom pilieri, teda v Sociálnej poisťovni.
Čo to chránite? Čo to chránite za netvora, ktorý znehodnocuje dôchodky, neprináša dôchodky, je to finančne neudržateľné, ešte si na to miliardu požičiavame ročne za 5 alebo 6 %?! Veď to nemá logiku.
My nie sme Milo z Hlavy XXII, my to nevieme robiť tak, že kupujeme za 3 a predávame za 1 a na tom bohatneme. Možno to vy viete, ale my to jednoducho, bohužiaľ, nevieme.
Znovu chcem dať ruku a povedať, že poďme hovoriť o ústavnom zákone, poďme hovoriť o tom, že môžme v budúcnosti dohodnúť ústavným zákonom, aby tento systém nebol predmetom ďalších a ďalších zmien, že zagarantujme povedzme maximálnu výšku odvodu do druhého piliera 6 % po nejakom polročnom alebo ročnom náraste.
Inak, kde bola takáto ústretovosť z vašej strany, keď ste tento zákon prijímali pri 9 : 9? Tento systém prešiel o... (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Pán poslanec Kaník, poprosím vás.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Tento systém prešiel o jeden jediný hlas v parlamente. Opozície ste sa vôbec na nič nepýtali, bolo vám to úplne jedno, nehovoriac o tom, že vo vláde bol materiál 14 : 4 a potom to skončilo 9 : 9. Bolo by zaujímavé sa spýtať, že kde sa a kto na tomto nabalil.
Dovoľte mi teraz ešte pár slov ku konsolidácii, o ktorej sme už tiež dosť hovorili, lebo vaša otázka sa týka aj konsolidácie.
Konsolidácia verejných financií je medzinárodný záväzok a určite, pán poslanec Štefanec, aj vaša vláda, keby bola, by musela konsolidovať verejné financie. Rovnako je faktom, že ste nám nechali v štátnom rozpočte v roku 2012 dieru 500 mil. eur, čo je 15 mld., a toto nás núti konať. Nechceme nič iné v súvislosti s týmto zákonom, o ktorom teraz rokujeme, len posunúť účinnosť zákona z 1. októbra na 1. september, lebo vy ste nám nechali na daňových úradoch Augiášov chliev a dnes obviňujete vládu, že hľadá riešenia, aby tieto krízové javy sa posunuli do úplne inej roviny.
Viete, trochu mi to už pripadá až také trápne a smiešne, ale urobím to tak isto, ako to robím vždy. Poďte sa sem, pán poslanec Štefanec, postaviť, dám vám zostávajúcich 5 minút, sem sa postavte a slovenskej verejnosti povedzte, kde by ste získali v roku 2012 500 mil. eur a kde by ste získali v roku 2013 1,5 mld. eur. Nie všeobecné frázy o sporení a o daňových únikoch. Položka po položke, povedzte mi, kde by ste zobrali 500 mil. tento rok a 1,5 mld. budúci rok? Konkrétne, ktorý zákon by ste zmenili, čo by ste urobili?
Nemáte ani predstavu, pán poslanec Štefanec, čo by ste robili, lebo na túto otázku (reakcia z pléna), na túto otázku sme vás veľakrát nachytali a vždy ste nám povedali, že treba šetriť na štáte, treba zastavovať daňové úniky. Nie ste schopní ani 5 % z tej sumy, o ktorej teraz hovorím, dať dohromady.
Takže preto prosím, ak my si plníme záväzky a dávame jasné plány, ako konsolidovať verejné financie, a je to nepríjemné a je to ťažké, ale musíme to robiť, lebo chceme zagarantovať aj Medzinárodnému spoločenstvu, že sme dôveryhodní partneri. Ale nemôžte toto úsilie vlády atakovať takýmto hrubým spôsobom, keď nemáte absolútne žiadnu alternatívu. (Reakcia z pléna.) Stokrát som sa na vás obrátil, môžte vystúpiť v diskusii a môžte čokoľvek k tomu povedať. Nemáte šancu... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, buďte takí láskaví, budete mať priestor.
Fico, Robert, predseda vlády SR
Nemáte šancu, lebo vy ste doteraz neboli schopní predložiť ani jeden jediný návrh takéhoto charakteru.
Ale, dámy a páni, nechcem teraz, samozrejme, vypočítavať ďalšie diery a medzery, ktoré nám zanechala pravicová vláda. Spomínal som, že na daniach je to 348 mil., na rope nám nechali sekeru 100 mil., na emisných kvótach nám nechali sekeru 26 mil., na ROP-ke 76 mil., dohromady tento rok päťstovka, 500 mil. eur, ktoré musíme nahradiť.
Ale chcem využiť túto otázku aj na niečo iné ako na nejaké prieky s opozíciou. Opozícia si robí svoju robotu, len tvrdím, že nemá na túto robotu, ktorú teraz robí, morálne právo, pretože má veľkú mieru zodpovednosti za to, že dnes sa musí konsolidovať a opravovať.
Chcem sa obrátiť na poslancov vládnej strany, strany SMER - sociálna demokracia, a chcem povedať, dámy a páni, vážení poslanci a poslankyne, že je obrovská škoda, že taký obrovský politický potenciál a taký obrovský politický mandát, aký sme získali v posledných parlamentných voľbách, nemôžeme plne využiť na rozvoj krajiny, ale že podstatná časť našej energie musí ísť na záchranu Slovenskej republiky. Teraz naozaj zachraňujeme Slovenskú republiku.
Nikto nevie - a hovorím to s úplnou vážnosťou -, čo sa môže stať v najbližších mesiacoch. Nikto to nevie, aký vývoj môže nabrať eurozóna a čo sa všetko môže stať v Európskej únii. Sme malá, otvorená ekonomika, ktorá je úplne exportne orientovaná, a akékoľvek zásadné vonkajšie vplyvy majú pre nás v prípade negatívnych vplyvov devastačné účinky. Slovenská republiky nemá kapacitu sa chrániť voči takýmto účinkom, ktoré môžu prichádzať z veľkých krajín. Ak však niečo takéto príde a budeme sa všetci modliť, aby to tak nebolo, hoci my to ovplyvniť v tomto okamihu nevieme, musíme mať pocit a presvedčenie, že sme v danom okamihu urobili to, čo bolo správne.
Správne je podľa mňa podporovať Slovenskú republiku v silnej Európskej únii. Správne je podporovať hlbšie integračné mechanizmy. Správne je byť v jadre diskusie s rozhodujúcimi hráčmi Európskej únie a eurozóny. Správne je ukázať Európe, že nie sme plačúcim národom, ale že sa vieme zhostiť aj ťažkých domácich úloh.
Ak nezvládneme konsolidáciu verejných financií, kto nám, prosím vás, bude veriť, že môžme byť v nejakom jadre? Kto nám potom bude veriť, že sme schopní sa aj do budúcnosti správať v týchto témach maximálne zodpovedne?
Preto o všetkých zákonoch, o ktorých dnes rozhodujete, pokiaľ ide o konsolidáciu verejných financií, hovoríme o ako zákonoch, ktoré zachraňujú Slovensko. Slovensko. Nenechajte sa vyprovokovať opozíciou, ktorá nemá žiadne morálne právo na to, čo dnes hovorí. My to musíme urobiť. Oni vôbec nevedia, čo by mali robiť. Samozrejme, budú kritizovať, lebo je to ich úloha. My vieme, čo robíme, je to bolestivé, ozdravovanie verejných financií nie je v žiadnej krajine príjemné. Snažíme sa dodržať všetky prísľuby, ktoré sme dali slovenskej verejnosti, ale čísla nás nepustia: 500 mil. eur tento rok, ktoré nám zanechala pravicová vláda, a 1,5 mld. eur budúci rok, aby sme išli pod 3, 2 %, pokiaľ ide o deficit verejných financií.
A jedna výzva k pánom poslancom opozície, pretože treba sa aj k nim niekedy prihovoriť. Robte opozičnú politiku, dámy a páni, je to vaša úloha. Len vás o jedno chcem poprosiť, nerobte politiku, čím horšie, tým lepšie. Netešte sa z toho, že sa musia prijímať ozdravovacie opatrenia. Netešte sa z toho, že SMER možno niekedy stratí nejakú politickú desiatku, lebo musí robiť to, čo jednoducho musí robiť.
My sme si už raz vyskúšali pri Lisabonskej zmluve aj pri iných témach, pokiaľ ide o vaše vlastné politické záujmy, vždy im dávate prednosť pred záujmami Slovenskej republiky. (Potlesk.)
Garantujem ako predseda vlády Slovenskej republiky, že títo ľudia, ktorí sedia tu, ako aj vláda Slovenskej republiky (pokračovanie potlesku) nikdy nebudú uprednostňovať vlastné politické, stranícke záujmy pred záujmami Slovenskej republiky.
V tomto okamihu je hlavným záujmom Slovenskej republiky bojovať proti kríze, prijímať opatrenia, prijímať zodpovednosť a ukázať celému svetu, že sme národ, ktorý dokáže niekedy veľmi náročné domáce úlohy plniť a byť partnerom, ktorého si každý váži a ktorého vie každý v celej Európe, v celej Európskej únii a v celej eurozóne aj predvídať.
Veľmi pekne vám ďakujem. (Potlesk.)
Neautorizovaný
14:26
Vystúpenie v rozprave 14:26
Zuzana ZvolenskáOrgány verejného zdravotníctva, ktorými sú Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, systematicky dozerajú, ako sú zo strany zamestnávateľov plnené povinnosti v oblasti ochrany zdravia zamestnancov, vyplývajúce zo zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení...
Orgány verejného zdravotníctva, ktorými sú Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, systematicky dozerajú, ako sú zo strany zamestnávateľov plnené povinnosti v oblasti ochrany zdravia zamestnancov, vyplývajúce zo zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a z nariadení vlády Slovenskej republiky harmonizovaných s právom Európskych spoločenstiev, ktoré upravujú jednotlivé zdraviu škodlivé faktory v pracovnom prostredí.
Priebežne dozerajú na plnenie nariadení, opatrení na predchádzanie vzniku ochorení podmienených prácou a na obmedzenie ich výskytu. Pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách zisťujú a objektivizujú nedostatky pri plnení povinností uložených zamestnávateľom v legislatívnych úpravách v oblasti ochrany zdravia pri práci a v rozsahu svojej pôsobnosti ukladajú zamestnávateľom sankcie.
Osobitnú pozornosť sústreďujú na pracoviská, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce. V rámci štátneho zdravotného dozoru sledujú pracovné podmienky zamestnancov, mieru ich expozície zdraviu škodlivým faktorom práce a pracovného prostredia a realizáciu náhradných opatrení zo strany zamestnávateľov na ochranu ich zdravia.
Regionálne úrady verejného zdravotníctva v Slovenskej republike nariaďujú zamestnávateľom vykonať účinné ochranné a preventívne opatrenia na odstránenie rizika alebo na jeho zníženie v čo najnižšiu možnú mieru vrátane zabezpečenia posudzovania zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na prácu a výkonu cielených lekárskych preventívnych prehliadok.
Jedným z ukazovateľov efektívnosti realizovaných opatrení zo strany zamestnávateľov zameraných na prevenciu a ochranu zdravia pri práci je zníženie počtu zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce oproti predchádzajúcim rokom.
Najvýznamnejším z fyzikálnych faktorov v pracovnom prostredí z hľadiska počtu exponovaných zamestnancov je nadmerný hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie a neionizujúce žiarenie. U fyzikálnych faktorov, najmä u zamestnancov exponovaných hlukom, sa orgány verejného zdravotníctva osobitne zameriavajú na dozor nad dodržiavaním limitov expozície škodlivých faktorov pracovného prostredia zo strany zamestnávateľov a na vybraných pracoviskách vykonávajú v rámci štátneho zdravotného dozoru meranie, tzv. objektivizáciu.
Medzi významné chemické faktory z hľadiska zdravotných rizík pri práci patria veľmi toxické a toxické látky a zmesi. Orgány verejného zdravotníctva zameriavajú štátny zdravotný dozor najmä na skladovanie a spôsob manipulácie s veľmi toxickými a toxickými látkami a zmesami, zabezpečovanie odbornej spôsobilosti vedúcich zamestnancov na prácu s nimi, vypracovanie prevádzkových poriadkov a posudkov o riziku a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov.
Osobitná pozornosť je venovaná zamestnancom pri aplikácii prípravkov na ochranu rastlín a skladovým priestorom prípravkov na ochranu rastlín. Pracovníci regionálnych úradov verejného zdravotníctva vykonávajú štátny zdravotný dozor, najmä v poľnohospodárskych a priemyselných podnikoch, v predajniach, prípravkov na ochranu rastlín v laboratóriách a v lekárňach. Orgány verejného zdravotníctva venujú pri výkone štátneho zdravotného dozoru zvýšenú pozornosť aj karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Zameriavajú sa na kontrolu prevádzkových poriadkov, posudkov o riziku pri práci, dodržiavania režimu práce v kontrolovanom pásme, výsledkov merania uvedených faktorov, záznamníctvo a evidenciu zamestnancov exponovaným karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Výskyt karcinogénnych a mutagénnych faktorov vrátane azbestu posudzujú najmä na pracoviskách v zdravotníctve, stavebníctve, v chemickom priemysle a v laboratóriách v drevospracujúcich prevádzkach a na vedeckovýskumných pracoviskách. Osobitnú pozornosť venujú práci s cytostatikami v zdravotníckych zariadeniach.
Cielene sa vykonáva štátny zdravotný dozor pri búracích a demolačných prácach na stavbách obsahujúcich azbestocementové materiály a pri rekonštrukcii a opravách objektov, pri ktorých bol použitý stavebný materiál s obsahom azbestu, so zameraním na kontrolu dodržiavania opatrení na ochranu zdravia zamestnancov i obyvateľov. V rámci štátneho zdravotného dozoru sú vykonávané aj kontroly drevospracujúcich pracovísk, kde sa spracováva najmä tvrdé dubové a bukové drevo, ktoré je dokázaným karcinogénom.
Ďalšou významnou skupinou pracovísk, na ktorú orgány verejného zdravotníctva dozerajú, sú pracoviská s výskytom biologických faktorov, najmä v zdravotníctve a veterinárne zariadenia, laboratórne pracoviská, čistiarne odpadových vôd a pracoviská zneškodňovania odpadov.
Súčasťou štátneho zdravotného dozoru je aj prešetrovanie podmienok pre vznik profesionálneho poškodenia zdravia na pracoviskách u hlásených podozrení na choroby z povolania a posudzovanie opatrení vykonávaných zamestnávateľmi na obmedzenie ich výskytu.
Pri zisťovaní príčin vzniku profesionálnych poškodení zdravia regionálne úrady verejného zdravotníctva úzko spolupracujú s pracoviskami klinického pracovného lekárstva a s lekármi pracovnej zdravotnej služby.
Orgány verejného zdravotníctva sledujú pracovné podmienky aj na pracoviskách náročných z hľadiska psychickej pracovnej záťaže a senzorickej záťaže zamestnancov, osobitne na pracoviskách so zobrazovacími jednotkami.
Nevyhnutnou súčasťou štátneho zdravotného dozoru na všetkých pracoviskách je aj sledovanie dodržiavania zdravotných požiadaviek na pracovné priestory, osvetlenie, vetranie, vykurovanie, zásobovanie pitnou vodou a vybavenie pracovísk zariadeniami na osobnú hygienu a inými zariadeniami súvisiacimi s ochranou zdravia zamestnancov.
Pre potreby štátneho zdravotného dozoru laboratórne pracoviská regionálnych úradov verejného zdravotníctva v sídlach krajov merajú škodlivé faktory v pracovnom prostredí. Medzi priority pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách patrí aj kontrola plnenia povinností zamestnávateľa zabezpečiť pre zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce, pracovnú zdravotnú službu.
Ďakujem pekne.
Dobrý deň prajem.
Orgány verejného zdravotníctva, ktorými sú Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a 36 regionálnych úradov verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, systematicky dozerajú, ako sú zo strany zamestnávateľov plnené povinnosti v oblasti ochrany zdravia zamestnancov, vyplývajúce zo zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a z nariadení vlády Slovenskej republiky harmonizovaných s právom Európskych spoločenstiev, ktoré upravujú jednotlivé zdraviu škodlivé faktory v pracovnom prostredí.
Priebežne dozerajú na plnenie nariadení, opatrení na predchádzanie vzniku ochorení podmienených prácou a na obmedzenie ich výskytu. Pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách zisťujú a objektivizujú nedostatky pri plnení povinností uložených zamestnávateľom v legislatívnych úpravách v oblasti ochrany zdravia pri práci a v rozsahu svojej pôsobnosti ukladajú zamestnávateľom sankcie.
Osobitnú pozornosť sústreďujú na pracoviská, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce. V rámci štátneho zdravotného dozoru sledujú pracovné podmienky zamestnancov, mieru ich expozície zdraviu škodlivým faktorom práce a pracovného prostredia a realizáciu náhradných opatrení zo strany zamestnávateľov na ochranu ich zdravia.
Regionálne úrady verejného zdravotníctva v Slovenskej republike nariaďujú zamestnávateľom vykonať účinné ochranné a preventívne opatrenia na odstránenie rizika alebo na jeho zníženie v čo najnižšiu možnú mieru vrátane zabezpečenia posudzovania zdravotnej spôsobilosti zamestnancov na prácu a výkonu cielených lekárskych preventívnych prehliadok.
Jedným z ukazovateľov efektívnosti realizovaných opatrení zo strany zamestnávateľov zameraných na prevenciu a ochranu zdravia pri práci je zníženie počtu zamestnancov vykonávajúcich rizikové práce oproti predchádzajúcim rokom.
Najvýznamnejším z fyzikálnych faktorov v pracovnom prostredí z hľadiska počtu exponovaných zamestnancov je nadmerný hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie a neionizujúce žiarenie. U fyzikálnych faktorov, najmä u zamestnancov exponovaných hlukom, sa orgány verejného zdravotníctva osobitne zameriavajú na dozor nad dodržiavaním limitov expozície škodlivých faktorov pracovného prostredia zo strany zamestnávateľov a na vybraných pracoviskách vykonávajú v rámci štátneho zdravotného dozoru meranie, tzv. objektivizáciu.
Medzi významné chemické faktory z hľadiska zdravotných rizík pri práci patria veľmi toxické a toxické látky a zmesi. Orgány verejného zdravotníctva zameriavajú štátny zdravotný dozor najmä na skladovanie a spôsob manipulácie s veľmi toxickými a toxickými látkami a zmesami, zabezpečovanie odbornej spôsobilosti vedúcich zamestnancov na prácu s nimi, vypracovanie prevádzkových poriadkov a posudkov o riziku a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov.
Osobitná pozornosť je venovaná zamestnancom pri aplikácii prípravkov na ochranu rastlín a skladovým priestorom prípravkov na ochranu rastlín. Pracovníci regionálnych úradov verejného zdravotníctva vykonávajú štátny zdravotný dozor, najmä v poľnohospodárskych a priemyselných podnikoch, v predajniach, prípravkov na ochranu rastlín v laboratóriách a v lekárňach. Orgány verejného zdravotníctva venujú pri výkone štátneho zdravotného dozoru zvýšenú pozornosť aj karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Zameriavajú sa na kontrolu prevádzkových poriadkov, posudkov o riziku pri práci, dodržiavania režimu práce v kontrolovanom pásme, výsledkov merania uvedených faktorov, záznamníctvo a evidenciu zamestnancov exponovaným karcinogénnym a mutagénnym faktorom. Výskyt karcinogénnych a mutagénnych faktorov vrátane azbestu posudzujú najmä na pracoviskách v zdravotníctve, stavebníctve, v chemickom priemysle a v laboratóriách v drevospracujúcich prevádzkach a na vedeckovýskumných pracoviskách. Osobitnú pozornosť venujú práci s cytostatikami v zdravotníckych zariadeniach.
Cielene sa vykonáva štátny zdravotný dozor pri búracích a demolačných prácach na stavbách obsahujúcich azbestocementové materiály a pri rekonštrukcii a opravách objektov, pri ktorých bol použitý stavebný materiál s obsahom azbestu, so zameraním na kontrolu dodržiavania opatrení na ochranu zdravia zamestnancov i obyvateľov. V rámci štátneho zdravotného dozoru sú vykonávané aj kontroly drevospracujúcich pracovísk, kde sa spracováva najmä tvrdé dubové a bukové drevo, ktoré je dokázaným karcinogénom.
Ďalšou významnou skupinou pracovísk, na ktorú orgány verejného zdravotníctva dozerajú, sú pracoviská s výskytom biologických faktorov, najmä v zdravotníctve a veterinárne zariadenia, laboratórne pracoviská, čistiarne odpadových vôd a pracoviská zneškodňovania odpadov.
Súčasťou štátneho zdravotného dozoru je aj prešetrovanie podmienok pre vznik profesionálneho poškodenia zdravia na pracoviskách u hlásených podozrení na choroby z povolania a posudzovanie opatrení vykonávaných zamestnávateľmi na obmedzenie ich výskytu.
Pri zisťovaní príčin vzniku profesionálnych poškodení zdravia regionálne úrady verejného zdravotníctva úzko spolupracujú s pracoviskami klinického pracovného lekárstva a s lekármi pracovnej zdravotnej služby.
Orgány verejného zdravotníctva sledujú pracovné podmienky aj na pracoviskách náročných z hľadiska psychickej pracovnej záťaže a senzorickej záťaže zamestnancov, osobitne na pracoviskách so zobrazovacími jednotkami.
Nevyhnutnou súčasťou štátneho zdravotného dozoru na všetkých pracoviskách je aj sledovanie dodržiavania zdravotných požiadaviek na pracovné priestory, osvetlenie, vetranie, vykurovanie, zásobovanie pitnou vodou a vybavenie pracovísk zariadeniami na osobnú hygienu a inými zariadeniami súvisiacimi s ochranou zdravia zamestnancov.
Pre potreby štátneho zdravotného dozoru laboratórne pracoviská regionálnych úradov verejného zdravotníctva v sídlach krajov merajú škodlivé faktory v pracovnom prostredí. Medzi priority pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách patrí aj kontrola plnenia povinností zamestnávateľa zabezpečiť pre zamestnancov, ktorí vykonávajú rizikové práce, pracovnú zdravotnú službu.
Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
14:34
Vystúpenie v rozprave 14:34
Ľubomír JahnátekŠtátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky v spolupráci s Policajným zborom Slovenskej republiky uskutočnila od 21. 6. 2012 ku dnešnému dňu šesť špeciálnych kontrol počas prepravy produktov živočíšneho a rastlinného pôvodu a živých zvierat. Celkovo bolo skontrolovaných 1 022 zásielok, z ktorých 11 %, čiže zhruba 110 kamiónov, bolo vrátených do miesta...
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky v spolupráci s Policajným zborom Slovenskej republiky uskutočnila od 21. 6. 2012 ku dnešnému dňu šesť špeciálnych kontrol počas prepravy produktov živočíšneho a rastlinného pôvodu a živých zvierat. Celkovo bolo skontrolovaných 1 022 zásielok, z ktorých 11 %, čiže zhruba 110 kamiónov, bolo vrátených do miesta pôvodu. Z celkového počtu skontrolovaných zásielok bolo 25 % so zistenými nezrovnalosťami. U 39 prípadov bolo zahájené správne konanie a celkovo bolo udelených 178 pokút.
Najviac nezrovnalostí bolo zistených u zásielok z Poľska, a to 44 % z počtu skontrolovaných vozidiel z Poľska, a klesalo v poradí Maďarsko 27,5 %, Rakúsko 16,66 %, Slovensko 15,44 % a Česká republika 3,7 %.
Najčastejšie nedostatky boli nevyhovujúca hygiena, chýbajúca dokumentácia, chýbajúce označenie a nedodržanie teplotného režimu.
Na základe výsledkov týchto špeciálnych kontrol možno konštatovať, že podiel nekvalitných potravín pôvodom z Poľska nemá klesajúcu tendenciu (zakašľanie rečníka), pardon, takže spoločné kontroly Štátnej veterinárnej a potravinovej správy a Policajného zboru Slovenskej republiky budú naďalej pokračovať.
Skončil som.
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán poslanec, ďakujem za otázku.
Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky v spolupráci s Policajným zborom Slovenskej republiky uskutočnila od 21. 6. 2012 ku dnešnému dňu šesť špeciálnych kontrol počas prepravy produktov živočíšneho a rastlinného pôvodu a živých zvierat. Celkovo bolo skontrolovaných 1 022 zásielok, z ktorých 11 %, čiže zhruba 110 kamiónov, bolo vrátených do miesta pôvodu. Z celkového počtu skontrolovaných zásielok bolo 25 % so zistenými nezrovnalosťami. U 39 prípadov bolo zahájené správne konanie a celkovo bolo udelených 178 pokút.
Najviac nezrovnalostí bolo zistených u zásielok z Poľska, a to 44 % z počtu skontrolovaných vozidiel z Poľska, a klesalo v poradí Maďarsko 27,5 %, Rakúsko 16,66 %, Slovensko 15,44 % a Česká republika 3,7 %.
Najčastejšie nedostatky boli nevyhovujúca hygiena, chýbajúca dokumentácia, chýbajúce označenie a nedodržanie teplotného režimu.
Na základe výsledkov týchto špeciálnych kontrol možno konštatovať, že podiel nekvalitných potravín pôvodom z Poľska nemá klesajúcu tendenciu (zakašľanie rečníka), pardon, takže spoločné kontroly Štátnej veterinárnej a potravinovej správy a Policajného zboru Slovenskej republiky budú naďalej pokračovať.
Skončil som.
Neautorizovaný
14:36
Zodpovedanie otázky 14:36
Marek MaďaričSkončil som.
Skončil som.
Ďakujem pekne. Pani poslankyňa, áno.
Skončil som.
Neautorizovaný
14:36
Vystúpenie v rozprave 14:36
Magdaléna VášáryováAle pretože ste urobili veľký tlak, aby okamžite po vašom nástupe na...
Ale pretože ste urobili veľký tlak, aby okamžite po vašom nástupe na ministerské kreslo odišiel zo svojho postu vlastne človek, ktorý naštartoval digitalizáciu v Národnej knižnici, pán Katuščák, je mojou oprávnenou otázkou, či budete proste aj s novou pani riaditeľkou, staronovou, ktorú ste dosadili tri týždne pred voľbami ešte v 2010, či budete dodržiavať vlastne ten postup, že naše národné inštitúcie budú digitalizovať a nie Tender Media Group pána inžiniera Viliama Kišša.
Ďakujem veľmi pekne za tento váš postoj.
Vystúpenie v rozprave
2.8.2012 o 14:36 hod.
Mgr.
Magdaléna Vášáryová
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani predsedajúca. Ďakujem za túto veľmi jednoznačnú odpoveď, pán minister. Uznáte, že mám určité obavy. Vy viete veľmi dobre, že túto tematiku sledujem už dlhodobo. Možno niektorých ľudí nezaujíma, že sme dostali z európskych fondov 217 mil. eur, 6 mld. slovenských korún, na záchranu rozpadajúceho sa papiera písomností našich najväčších národných dejateľov.
Ale pretože ste urobili veľký tlak, aby okamžite po vašom nástupe na ministerské kreslo odišiel zo svojho postu vlastne človek, ktorý naštartoval digitalizáciu v Národnej knižnici, pán Katuščák, je mojou oprávnenou otázkou, či budete proste aj s novou pani riaditeľkou, staronovou, ktorú ste dosadili tri týždne pred voľbami ešte v 2010, či budete dodržiavať vlastne ten postup, že naše národné inštitúcie budú digitalizovať a nie Tender Media Group pána inžiniera Viliama Kišša.
Ďakujem veľmi pekne za tento váš postoj.
Neautorizovaný