7. schôdza

11.9.2012 - 28.9.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:51

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím zo 17. júla 2012 č. 145 pridelil predmetnú informáciu na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Ako bolo povedané, vláda Slovenskej republiky predkladá informáciu na základe ustanovenia § 4 zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovili podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky, a to v polročných intervaloch. Čiže bolo povedané, s čím súhlasím, že v hodnotenom období bolo prijatých 6 aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky. Je predpoklad, že v druhom polroku tohto kalendárneho roka bude prijatých 9 návrhov aproximačných nariadení vlády. Väčšina z nich bola aj bude z oblasti pôdohospodárstva a životného prostredia. V závislosti na legislatívnych aktivitách Európskej únie sa môže stať, že bude nutné v tomto polroku pripraviť nové vnútroštátne predpisy aj nad uvedený počet.
Ústavnoprávny výbor prerokoval informáciu vlády 24. júla 2012 na svojej 7. schôdzi a uznesením č. 53 odporúča Národnej rade informáciu vziať na vedomie. Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.9.2012 o 16:51 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:53

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som na úvod iba rád povedal, že ja som tou bariérou v tom podnikaní, pán poslanec. Ja som päťročný čakateľ a myslím si, že to bolo veľmi správne. A nehovoríte z toho, že by ste niečo o tom konkrétne vedeli. V časoch, kedy advokácia bola päťročná naozaj tá príprava vyzerala úplne inak. A to je vysoko vnútorná vec a omnoho kratší čas je trojročná, ako bola päťročná, a v tom čase to bolo o niečom úplne inom. Myslím si, že to je správne sa k tomu vrátiť. Povolanie advokáta je ďaleko náročnejšie a keď sa to robí takouto priemyselnou výrobou, tak to nakoniec tak aj potom vyzerá. Ale len som chcel povedať, že som príkladom tých "päťročákov", a mimoriadne sme boli všetci nespokojní, keď sa tá lehota skracovala na tri roky, lebo sme videli, čo s nami potom chodí po skúškach a čo stretávame vlastne na súdoch. Ale to je teda len moja osobná skúsenosť, lebo aj tu v parlamente sú poslanci, ktorí sú tiež advokáti a neboli v advokácii ani deň. Využili inú možnosť, ktorou obišli zákon. Ale toto v dobrom hovorím, to len v dobrom hovorím, že ja si myslím, že odborne, keď sa k tomu vrátim ako advokát, toto na niečo dobré bolo. Boli sme trénovaní, boli sme častokrát, sme to považovali, že až sa na nás starí advokáti vozia, ale malo to svoj význam, pretože potom aj na tých skúškach to, samozrejme, vyzeralo inak a hlavne do praxe už potom, keď sme preberali plnú zodpovednosť ako advokáti, sme vstupovali inak pripravení. Ako je to v iných právnických povolaniach, je úzky záber. Advokát musí vedieť, aj na skúškach je skúšaný z celého spektra všetkých zákonov, ktoré vlastne advokát môže zastupovať. Je to aj najširšie vlastne právnické povolanie, preto si ja tak myslím a podporujem vlastne tú päťročnú lehotu, lebo aj samotným koncipientom to niečo určite dá. A kto chce byť formálny koncipient, tak, samozrejme, ten je nahnevaný, ale tak to už je vec, ktorá súvisí s tým, že vlastne nechce tú prácu robiť úplne poctivo.
Vrátim sa k tomu, prečo tu stojím, pretože som odbočil v rozpore s rokovacím poriadkom, tak sa za to ospravedlňujem.
Vládny návrh, ktorý nie vždy býva v dobrom označovaný ako ESO, preto lebo vlastne nepredstavuje ESO, je vlastne tento zákon samotný je vlastne len prípravnou fázou, je predskokanom, je zahrievacím kolom k tomu, čo sa bude vlastne diať v priebehu budúceho roku. V tomto prípade ide naozaj predovšetkým o vytvorenie štruktúry a postupného prechodu k integrovanej štátnej správe so všetkým, čo k tomu patrí aj v rámci priblíženia štátnej správy k občanom.
Ja samotné ESO budem predstavovať podrobne, na výbore pre štátnu a verejnú správu som ho predstavil. Tento zákon samotný vlastne len integruje špecializovanú štátnu správu, ruší krajské úrady všeobecné alebo teda špecializované štátne správy na krajskej úrovni s tým, že vlastne v priebehu roka 2013 bude dochádzať k postupnej integrácii a k preberaniu jednotlivých úradov smerom k integrovanému úradu.
Treba povedať, že celá reforma ESO žiadnym spôsobom sa nesnaží pojednávať o kompetenciách. To je najpodstatnejšie. Žiadne z úprav, ktoré budeme robiť a drvivá väčšina z nich nebude súvisieť so zákonmi, pretože sa budú dať urobiť v rámci súčasnej platnej legislatívy, a tu by som rád tiež navodil, že áno opozícia je na to, aby nás vždy kritizovala a niekedy aj principiálne, že len preto, lebo je to návrh koalície, tak má byť dnes kritizovaný, ale chcem upozorniť niektorých kolegov, že predtým aby urobili nejakú takú chybu vo svojej priamo reči, že my sme nezačali túto reformu dnes. Väčšina predprípravy bola vykonaná ešte v rokoch 2007, 2008 a 2009. To znamená, mnohé veci, ktoré im v tomto návrhu zákona chýbajú, sú už v súčasne platnom znení zákona už zapracované tri roky, ibaže sa nepoužívali, preto si ich možno nevšimli. Ale to len v rámci niektorých úprav smerom ku kompetenciám.
Predovšetkým platí pravidlo, že naďalej líniové riadenie ministerstiev vo vzťahu ku svojim odborným odborom, ktoré na jednotlivom integrovanom obvodnom úrade budú mať, čiže žiadne ministerstvo o svoju kompetenciu neprichádza. To na čo je zameraná reforma ESO, sú predovšetkým náklady samotnej reformy, náklady samotnej štátnej správy, ktoré je nevyhnutné znížiť, a v tejto súvislosti treba povedať, že takým spôsobom bude vlastne prebiehať celá zmena.
Výsledkom majú byť vlastne tri základné piliere, ktoré sa opierajú o to, že jednak bude lacnejšia a otvorenejšia pre samotných občanov. To znamená, každý z občanov vybaví celú agendu štátnej správy v mieste svojho bydliska, ak bude chcieť alebo v miesto svojho pracoviska, ak sa tak rozhodne, alebo kdekoľvek na Slovensku, kde sa vlastne so štátnom správou v novej podobe v budúcnosti stretne. Samozrejme, bude platiť pravidlo, ktoré sme zavádzali ešte v rokoch 2006 - 2010, to znamená pri jednotných kontaktných miestach, poznajú to tí, ktorí žiadali o živnostenské listy, že vlastne štát bude každú informáciu, ktorú o občanovi už má, považovať za jedinečnú a nebude ju vyžadovať druhýkrát. A rovnako tak aj posledné pravidlo, že bude mať možnosť dostať vlastne všetky informácie o sebe aj v pasívnych miestach, ktoré vlastne tiež už na mnohých miestach fungujú ešte z rokov 2006 - 2010.
Nechcem vás dlhšie oberať o čas, v tomto prípade, samozrejme, sme pripravení zodpovedať ľubovoľné otázky, ale na výbore sme to zhruba dve hodiny preberali, ďalšie body budeme, samozrejme, otvárať. Viem, že máte 17.00 hod. a neviem, či je vôbec hlasovať o čom, alebo budete až ráno. Idete? Hej. Tak v tom prípade asi zrejme preruším a dokončím, keď dohlasujete.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.9.2012 o 16:53 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Martin Fedor
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predseda. V rozprave vystúpilo desať poslancov. Z nich, pán poslanec Hlina predložil ústny návrh na doplnenie uznesenia.
Vážený pán predseda, dajte, prosím, hlasovať o uznesení, tak ako som ho prečítal predtým, môžem ho prípadne zopakovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 16:59

Martin Fedor
Skontrolovaný text
Dajte teraz, prosím, hlasovať o návrhu doplnenia tohto uznesenia, tak ako ho predstavil pán poslanec Matovič.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

12.9.2012 o 16:59 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Martin Fedor
Skontrolovaný text
Hlina, pardon. Mýlim si už ich.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

Mgr. MEconSc.

Martin Fedor

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda.
V rozprave vystúpili šiesti poslanci, pričom boli prednesené dva procedurálne návrhy, z ktorých som si návrh pána kolegu Miškova osvojil a prednesiem v návrhu uznesenia v záverečnej reči.
Navrhujem teda hlasovať o prvom procedurálnom návrhu pána kolegu poslanca Poliačika, aby sa o predmetnom návrhu zákona nepokračovalo a bol vrátený na dopracovanie.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Prosím, pán predseda, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predseda, dajte prosím hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky v súlade s rozhodnutím vás ako predsedu Národnej rady Slovenskej republiky prideľuje predložený vládny návrh zákona na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Ďalej, aby za gestorský výbor určila Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky s tým, že určený gestorský výbor prerokuje návrh zákona v druhom čítaní do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 16:59

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pán predseda, dajte, prosím, hlasovať o návrhu uznesenia ktorým Národná rada Slovenskej republiky berie na vedomie informáciu o vydaných aproximačných nariadeniach vlády Slovenskej republiky v prvom polroku 2012 a o zámere prijímania aproximačných nariadení v druhom polroku 2012.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.9.2012 o 16:59 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:16

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Čiže, ja to už len dokončím. Keď som hovoril o tom, na akých pilieroch vlastne má stáť štátna správa potom. Pre nás je naozaj podstatné vlastne 3 hlavné zmeny, ktoré budeme robiť.
Prvá je vlastne priblíženie štátnej správy občanovi, nie už len formálne, o ktorom sa strašne veľa hovorí, a hovorili to všetky vlády, ktoré tu doteraz boli, ale v tomto prípade naozaj chceme urobiť ten základný krok k tomu, že klientské centrum štátnej správy, ktoré vlastne bude, bude vytvorené, bude k dispozícii pre všetky druhy podaní a vlastne občan si nájde de facto, povedané jednoducho toho svojho úradníka, za ktorým bude chodiť so všetkými vecami a, samozrejme, sme vyčíslili veľmi jednoducho, že občania minú viac ako 1 500 euro a strávia viac ako 2 roky dovolenky s tým, aby dokázali usporiadať všetky svoje veci so štátom, ktoré počas svojho života urobia. Náš návrh vlastne nešetrí len peniaze štátu, ktoré sme už presne zadefinovali, ale šetrí aj občanom, pretože ušetria minimálne jeden rok tej dovolenky, to znamená, urobia to, čo naozaj majú, pôjdu oddychovať, ale predovšetkým ušetria ďalších minimálne 700 euro na tom, aby nemuseli cestovať do vzdialenejších okresov a ten výpočet sme robili z priemerného občana. Sú mnohé oblasti, obce, mestá, ktoré sú natoľko vzdialené, že vlastne aby si vybavil celú svoju agendu, musí cestovať na tri-štyri miesta vo svojom okrese, kraji alebo dokonca na úrady s celoslovenskou pôsobnosťou.
Po schválení novely nielen tohto zákona, ale predovšetkým ďalších, ktoré budú nasledovať, bude naozaj existovať ten jeden jeden úrad, na ktorý môže chodiť občan a, samozrejme, všetky ostatné budú pripravené prijať jeho žiadosť, ak sa rozhodne adresovať svoju žiadosť štátu na inom mieste. Tá štrukturálna zmena spočíva v tom, že integrujeme obvodné úrady do jedného a na rozdiel od predchádzajúceho integrovaného obvodného úradu štátnej správy ten výkon v odborných činnostiach naďalej budú riadiť ministerstvá, nebude ich riadiť centrálne ministerstvo, ktoré ich spravuje, ktoré zhodou okolností bude ministerstvo vnútra, ale ministerstvo vnútra sa dostane len do podoby akejsi "outsourcingovej" organizácie, ktoré bude zabezpečovať vlastne len technické fungovanie jednotlivých úradov, a preto de facto či už pracovníci, zamestnanci, alebo aj občania, v konečnom dôsledku ani nezistia v úvode, ako bude prebiehať aj tento zákon, že nastala určitá zmena, lebo v tom úvode ostane všetko nezmenené, až nástupom klientskych centier v roku 2014 dôjde k zmene, ktorú budú občania aj zásadnejším spôsobom cítiť.
My, samozrejme, častokrát sme boli konfrontovaní s otázkou, že pokiaľ neprepustíte ľudí, neušetríte. Ja tvrdím, že to je presne ten nesprávny prístup v rámci reformy, ktorý môže povedať niekto, kto jednak, samozrejme, buď málokedy ľudí riadil a presun zdrojov mu nie je úplne jasný, alebo predovšetkým nerozumie tomu, že šetriť sa nemá na ľuďoch, ale na tom, čo je trochu nad rámec trhových cien a toho v našom štáte je stále dostatočne veľké množstvo. Preto sme si vytýčili a pomerne ambiciózny cieľ, ktorý, ktorý každý hovorí, že nemáme šancu splniť. O to lepšie bude sa nám bojovať, aby sme tieto ciele splnili, a to je do konca roku 2016 ušetriť 700 miliónov euro na fungovaní štátu, čo si myslím, že nie je číslo malé, naopak, veľmi veľké a budeme každoročne konfrontovaní s týmto číslom, ako sa nám ho darí plniť. Každé leto predstavíme sumu, ktorú na ďalší rok z rozpočtov jednotlivých kapitol budeme môcť vyškrtnúť ako sumu, ktorá bude pre ten ďalší rok ušetrená. Ak si dobre pamätám, pre rok 2013 sme už stanovili sumu 50 miliónov, na rok 2014 sme chceli zo sumy 150 miliónov a postupne 200 a 300 miliónov dokopy, teda 700 miliónov ku koncu roku 2016. Sme odhodlaní s touto sumou bojovať. Samozrejme, siahneme mnohým, mnohým úradníkom na ich doterajšie maličké pašalíky alebo niekoľko, niekoľko trafík, ale v každom prípade nás táto situácia nesmie zastaviť. Slovensko, ale nie, samozrejme, vlastnou vinou, predovšetkým problémom krízy Európskej únie, v tejto chvíli veľmi ťažko skúšané, ale musíme mať pred očami nielen južanské krajiny, ktoré dlhodobo mali nábeh na svoje problémy, ale aj dlhoročne vyzdvihovanú krajinu, akým je Slovinsko, ktoré sa dostalo na okraj útesu, len by som povedal kratšou nepozornosťou a nedôsledným plnením tých kritérií, ktoré plniť máme, preto si my nemôžeme dovoliť žiadne vybočenie z naznačenej trajektórie aj v oblasti znižovania deficitu štátneho rozpočtu, aj v oblasti šetrenia, preto vlastne príspevkom, čo častokrát bolo spomínané, že zákony, ktoré ste doteraz preberali, boli častokrát práve zákonmi na strane výdavkov, toto sú konkrétne zákony, ktoré síce sami so sebou neprinášajú ten efekt, ktorý vy chcete vyčísliť, ale opatrenia na základe nich prijaté tento efekt prinesú a v zásade bude to práve asi najzásadnejšia, najzásadnejšie šetrenie v rámci výdavkovej časti, ktorú ako som už povedal, má ambíciu byť do konca roka 2016 - 700 miliónov eur (20 miliárd korún v starých, v starých slovenských korunách).
Verím, že teda túto prvú etapu týchto predskokanov, ktorých dnes robíme v rámci zrušenia krajskej špecializovanej štátnej správy, podporíte. Nie je to zníženie ich kvality, nie je to zníženie ich výkonnosti, je to postupný prechod na to, aby sa práve odborní pracovníci jednotlivých inštitúcií mohli sústrediť na svoju odbornú prácu. Z budúcich integrovaných obvodných úradov budú továrne na výrobu rozhodnutí. Budú sa sústrediť len na svoje rozhodnutia, aby ich robili rýchlo, kvalitne a efektívne a klientské centrá budú tie, ktoré budú mať práve na starosti styk s verejnosťou vrátane ďalších opatrení, ktoré zjednodušia občanom prístup k štátnej správe a čo je najpodstatnejšie, zlacnia nielen z ich peňaženky, že budú musieť menej platiť, ale predovšetkým rozpočet štátu sa aj vďaka tejto reforme zásadným spôsobom zníži. Verím, že je to našou spoločným cieľom a snahou mať nižšie výdavky štátu. Verím preto, že aj tento zákon nadobudne vašu podporu. Veľmi pekne vám ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.9.2012 o 17:16 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video