66. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
16.6.2022 o 8:55 hod.
Mgr.
Lukáš Kyselica
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Vážený pán predseda, dovoľte, aby som predniesol ako spravodajca spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Je uvedená pod tlačou 973a. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 1411 zo 4. mája 2022 pridelila vládny návrh zákona (tlač 973) na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým sa návrh, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor uznesením č. 525 z 9. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 170 z 13. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v časti III tejto správy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 zo spoločnej správy spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona pod tlačou 973 vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov k uvedenému návrhu zákona, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh stanoviska gestorskému výboru.
Správa, spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 173 na svojej 74. schôdzi.
Ďakujem. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa zároveň hlásim ako prvý, ak nepôjde pán predkladateľ.
Rozpracované
Vystúpenia
17:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40
Jozef ŠimkoVážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, odzneli tu zaujímavé vety a zaujímavé slová.
Pán Lehotský, vy hovoríte, že mesto Šaľa porušilo zákon. Dobre. Mesto Šaľa poruší zákon, ale na druhej strane mesto Šaľa odovzdalo 60 bytoviek pre občanov v meste Šaľa. Čo je dôležitejšie? Porušiť nejaký pokakaný zákon alebo teda postaviť 60 bytov pre občanov?! A aké porušenie, pán Lehotský? Pri všetkej úcte. Však nie...
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, odzneli tu zaujímavé vety a zaujímavé slová.
Pán Lehotský, vy hovoríte, že mesto Šaľa porušilo zákon. Dobre. Mesto Šaľa poruší zákon, ale na druhej strane mesto Šaľa odovzdalo 60 bytoviek pre občanov v meste Šaľa. Čo je dôležitejšie? Porušiť nejaký pokakaný zákon alebo teda postaviť 60 bytov pre občanov?! A aké porušenie, pán Lehotský? Pri všetkej úcte. Však nie mesto Šaľa zaplatilo tie byty. Štátny fond rozvoja bývania preposlali priamo pre dodávateľa tieto finančné prostriedky. A vy hovoríte, vážený pán Lehotský, že ja som kandidoval na kandidátke fašistickej strany? Pán Lehotský, a kde ste kandidovali vy? Vy ste kandidovali na kandidátke podvodníka bývalého prezidenta Slovenskej republiky! Vy sa nehanbíte za to?! A teraz ste kde?! Prečo ste nezostali v tej politickej strane? Prečo ste nezostali u toho podvodníka? A teraz ste v SaS-ke. A vy mi voľačo vytýkate?
Vážené kolegyne, kolegovia, prosím vás pekne, uvedomte si už, tie mestá a obce, ktorým chceme pomôcť, im hrozí niektorým nútená správa, či je to Šaľa, či je to Svit, či to je Modrý Kameň. Modrý Kameň ak tú pokutu musí zaplatiť, ide do nútenej správy. A prečo? Za to, že ten starosta, primátor chcel pomôcť tým svojim občanom. Toto je vaša taktika. A vy len hovoríte jednu vetu, že porušuje sa koaličná dohoda a koaličná zmluva. No vykašľať sa na takú koaličnú zmluvu, ktorá nepomáha občanom Slovenskej republiky. Ale v podstate vy sa len hráte na vlastnom piesočku. No tak odíďte z koalície, vážení saskári, keď sa vám to nepáči! Odíďte! Nie je problém. Pani prezidentka vymenuje úradnícku vládu a ideme ďalej v pokoji a pohode. A vy len rozbíjate jednoty a ešte aj v tej nešťastnej koalícii, ktorá momentálne existuje.
Prosím vás, pán Lehotský, zamyslite sa nad sebou.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2022 o 17:40 hod.
JUDr.
Jozef Šimko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, odzneli tu zaujímavé vety a zaujímavé slová.
Pán Lehotský, vy hovoríte, že mesto Šaľa porušilo zákon. Dobre. Mesto Šaľa poruší zákon, ale na druhej strane mesto Šaľa odovzdalo 60 bytoviek pre občanov v meste Šaľa. Čo je dôležitejšie? Porušiť nejaký pokakaný zákon alebo teda postaviť 60 bytov pre občanov?! A aké porušenie, pán Lehotský? Pri všetkej úcte. Však nie mesto Šaľa zaplatilo tie byty. Štátny fond rozvoja bývania preposlali priamo pre dodávateľa tieto finančné prostriedky. A vy hovoríte, vážený pán Lehotský, že ja som kandidoval na kandidátke fašistickej strany? Pán Lehotský, a kde ste kandidovali vy? Vy ste kandidovali na kandidátke podvodníka bývalého prezidenta Slovenskej republiky! Vy sa nehanbíte za to?! A teraz ste kde?! Prečo ste nezostali v tej politickej strane? Prečo ste nezostali u toho podvodníka? A teraz ste v SaS-ke. A vy mi voľačo vytýkate?
Vážené kolegyne, kolegovia, prosím vás pekne, uvedomte si už, tie mestá a obce, ktorým chceme pomôcť, im hrozí niektorým nútená správa, či je to Šaľa, či je to Svit, či to je Modrý Kameň. Modrý Kameň ak tú pokutu musí zaplatiť, ide do nútenej správy. A prečo? Za to, že ten starosta, primátor chcel pomôcť tým svojim občanom. Toto je vaša taktika. A vy len hovoríte jednu vetu, že porušuje sa koaličná dohoda a koaličná zmluva. No vykašľať sa na takú koaličnú zmluvu, ktorá nepomáha občanom Slovenskej republiky. Ale v podstate vy sa len hráte na vlastnom piesočku. No tak odíďte z koalície, vážení saskári, keď sa vám to nepáči! Odíďte! Nie je problém. Pani prezidentka vymenuje úradnícku vládu a ideme ďalej v pokoji a pohode. A vy len rozbíjate jednoty a ešte aj v tej nešťastnej koalícii, ktorá momentálne existuje.
Prosím vás, pán Lehotský, zamyslite sa nad sebou.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
17:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40
Tomáš LehotskýVystúpenie s faktickou poznámkou
15.6.2022 o 17:40 hod.
Ing.
Tomáš Lehotský
Videokanál poslanca
No ja som neplánoval vystúpiť už s faktickou. Ale teda po tom, čo tu zaznelo, mi nedá, lebo teda neviem, či si prítomní ľudia uvedomujú, čo tu zaznelo. Ale zaznelo tu to, že poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, poslanec, člen zákonodarného najvyššieho orgánu v tejto krajine povedal, že sa zákony nemajú rešpektovať, že sú to, aby som vás citoval: "pokakaný zákon". Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky JUDr. Šimko povedal, že zákony sa nemajú v tejto krajine rešpektovať.
Rozpracované
8:55
Udeliť vodičské oprávnenie skupiny C a D v zníženom veku však po...
Udeliť vodičské oprávnenie skupiny C a D v zníženom veku však po novom bude možné len za podmienky absolvovania základnej kvalifikácie, teda dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania mladých vodičov v teórii aj praxi a následnom úspešnom vykonaní skúšky.
Okrem transpozície smernice obsahuje návrh zákona aj zmeny v sankcionovaní používania mobilov pri šoférovaní a pri prekročení rýchlosti v obci o najmenej 50 km/h a mimo obce o najmenej 60 km/h. Z dôvodu výraznej nebezpečnosti týchto konaní sa navrhuje ich zaradenie medzi porušenia pravidiel cestnej premávky spáchaných závažným spôsobom. Všetky pripomienky, ktoré vzišli z rokovaní výborov Národnej rady, odporúčam schváliť.
Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás záverom požiadať o podporu predloženého materiálu. Ďakujem pekne.
Ďakujem, pán predseda za slovo. Vážení páni poslanci, vážení, vážené dámy poslankyne, hlavným účelom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskej únie, ktorou sa znížil minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia skupiny C, čo sú nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou viac ako 3,5 tony, a skupiny D, čo sú autobusy, na hodnoty, ktoré aj u nás platili do roku 2013.
Udeliť vodičské oprávnenie skupiny C a D v zníženom veku však po novom bude možné len za podmienky absolvovania základnej kvalifikácie, teda dôkladnejšieho a hlbšieho vzdelania mladých vodičov v teórii aj praxi a následnom úspešnom vykonaní skúšky.
Okrem transpozície smernice obsahuje návrh zákona aj zmeny v sankcionovaní používania mobilov pri šoférovaní a pri prekročení rýchlosti v obci o najmenej 50 km/h a mimo obce o najmenej 60 km/h. Z dôvodu výraznej nebezpečnosti týchto konaní sa navrhuje ich zaradenie medzi porušenia pravidiel cestnej premávky spáchaných závažným spôsobom. Všetky pripomienky, ktoré vzišli z rokovaní výborov Národnej rady, odporúčam schváliť.
Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľujem si vás záverom požiadať o podporu predloženého materiálu. Ďakujem pekne.
Rozpracované
8:55
Národná rada uznesením č. 1411 zo 4. mája 2022 pridelila vládny návrh zákona (tlač 973) na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým sa návrh, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor uznesením č. 525 z 9. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 170 z 13. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v časti III tejto správy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 zo spoločnej správy spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona pod tlačou 973 vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov k uvedenému návrhu zákona, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh stanoviska gestorskému výboru.
Správa, spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 173 na svojej 74. schôdzi.
Ďakujem. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa zároveň hlásim ako prvý, ak nepôjde pán predkladateľ.
Vystúpenie v rozprave
16.6.2022 o 8:55 hod.
Mgr.
Lukáš Kyselica
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Vážený pán predseda, dovoľte, aby som predniesol ako spravodajca spoločnú správu výborov Národnej rady o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Je uvedená pod tlačou 973a. Výbor Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade spoločnú správu výborov.
Národná rada uznesením č. 1411 zo 4. mája 2022 pridelila vládny návrh zákona (tlač 973) na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru a výboru pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému.
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým sa návrh, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, zaujali nasledovné stanoviská: Ústavnoprávny výbor uznesením č. 525 z 9. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. Výbor pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 170 z 13. júna 2022 odporučil Národnej rade návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Z uznesení výborov Národnej rady vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v časti III tejto správy. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 3 zo spoločnej správy spoločne a tieto schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona pod tlačou 973 vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave odporúča Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov v tejto správe.
Gestorský výbor ma určil ako spoločného spravodajcu výborov k uvedenému návrhu zákona, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh stanoviska gestorskému výboru.
Správa, spoločná správa výborov bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 173 na svojej 74. schôdzi.
Ďakujem. Skončil som, otvorte, prosím, rozpravu, do ktorej sa zároveň hlásim ako prvý, ak nepôjde pán predkladateľ.
Rozpracované
8:55
V krátkosti, jeden reflektuje na súčasnú situáciu, na súčasné problémy s novým dodávateľom ŠPZ-iek. Stáva sa, že napríklad príde si niekto prihlásiť elektromobil a nie sú vyrobené tie zelené značky, tak sa tomu držiteľovi vozidla pridelí biela značka. Zaplatí správny poplatok, potom po čase, ak je vyrobená už tá...
V krátkosti, jeden reflektuje na súčasnú situáciu, na súčasné problémy s novým dodávateľom ŠPZ-iek. Stáva sa, že napríklad príde si niekto prihlásiť elektromobil a nie sú vyrobené tie zelené značky, tak sa tomu držiteľovi vozidla pridelí biela značka. Zaplatí správny poplatok, potom po čase, ak je vyrobená už tá zelená značka, tak si dôjde, vymení si ju a znova zaplatí správny poplatok. Je to nefér, aby dva razy za to isté platil správny poplatok, takže túto anomáliu odstraňujeme.
A zároveň druhá, druhý bod pozmeňováku je tiež zmena zákona o správnych poplatkoch, že držiteľovi, ktorý je držiteľom s preukazom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo s preukazom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, alebo ak ide o motorové vozidlo upravené na vedenie fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a nebol na kúpu motorového vozidla kategórie M1 a N1 poskytnutý príspevok podľa zákona č. 447/2008 o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa odpúšťa 50 % z výšky poplatku za evidenciu vozidla.
Teraz prečítam ten pozmeňujúci návrh. Bude to troška dlhšie, lebo tých noviel správneho poplatku je dosť, takže, plus... (Rečník ukázal smerom do pléna text pozmeňujúceho návrhu.)
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Lukáša Kyselicu, Marcela Mihalika, Jany Majorovej Garstkovej a Dominika Drdula k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (tlač 973).
Za doterajší čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 224/1996 Z. z., zákona č. 70/1997 Z. z., zákona č. 1/1998 Z. z., zákona č. 232/1999 Z. z., zákona č. 3/2000 Z. z., zákona č. 142/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 468/2000 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 118/2002 Z. z., zákona č. 215/2002 Z. z., zákona č. 237/2002 Z. z., zákona č. 418/2002 Z. z., zákona č. 457/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 477/2002 Z. z., zákona č. 480/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 217/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 469/2003 Z. z., zákona č. 583/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 199/2004 Z. z., zákona č. 204/2004 Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 434/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z., zákona č. 572/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 633/2004 Z. z., zákona č. 653/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 8/2005 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 308/2005 Z. z., zákona č. 331/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 342/2005 Z. z., zákona č. 468/2005 Z. z., zákona č. 473/2005 Z. z., zákona č. 491/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 572/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 610/2005 Z. z., zákona č. 14/2006 Z. z., zákona č. 15/2006 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 117/2006 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 126/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z., zákona č. 672/2006 Z. z., zákona č. 693/2006 Z. z., zákona č. 21/2007 Z. z., zákona č. 43/2007 Z. z., zákona č. 95/2007 Z. z., zákona č. 193/2007 Z. z., zákona č. 220/2007 Z. z., zákona č. 279/2007 Z. z., zákona č. 295/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 343/2007 Z. z., zákona č. 344/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 (355/2007, pozn. prepis.) Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 460/2007 Z. z., zákona č. 517/2007 Z. z., zákona č. 537/2007 Z. z., zákona č. 548/2007 Z. z., zákona č. 571/2007 Z. z., zákona č. 577/2007 Z. z., zákona č. 647/2007 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 92/2008 Z. z., zákona č. 112/2008 Z. z., zákona č. 167/2008 Z. z., zákona č. 214/2008 Z. z., zákona č. 264/2008 Z. z., zákona č. 405/2008 Z. z., zákona č. 408/2008 Z. z., zákona č. 451/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 495/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 45/2009 Z. z., zákona č. 188/2009 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 274/2009 Z. z., zákona č. 292/2009 Z. z., zákona č. 304/2009 Z. z., zákona č. 305/2009 Z. z., zákona č. 307/2009 Z. z., zákona č. 465/2009 Z. z., zákona č. 478/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 568/2009 Z. z., zákona č. 570/2009 Z. z., zákona č. 594/2009 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 92/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 514/2010 Z. z., zákona č. 556/2010 Z. z., zákona č. 39/2011 Z. z., zákona č. 119/2011 Z. z., zákona č. 200/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 254/2011 Z. z., zákona č. 256/2011 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 324/2011 Z. z., zákona č. 342/2011 Z. z., zákona č. 363/2011 Z. z., zákona č. 381/2011 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 404/2011 Z. z., zákona č. 405/2011 Z. z., zákona č. 409/2011 Z. z., zákona č. 519/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 49/2012 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., zákona č. 336/2012 Z. z., zákona č. 339/2012 Z. z., zákona č. 351/2012 Z. z., zákona č. 439/2012 Z. z., zákona č. 447/2012 Z. z., zákona č. 459/2012 Z. z., zákona č. 8/2013 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 40/2013 Z. z., zákona č. 72/2013 Z. z., zákona č. 75/2013 Z. z., zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 122/2013 Z. z., zákona č. 144/2013 Z. z., zákona č. 154/2013 Z. z., zákona č. 213/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 319/2013 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona č. 387/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 474/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 84/2014 Z. z., zákona č. 152/2014 Z. z., zákona č. 162/2014 Z. z., zákona č. 182/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 262/2014 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákona č. 399/2014 Z. z., zákona č. 40/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 120/2015 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 129/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 403/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z. 342/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 242/2017 Z. z., zákona č. 276/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 293/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z., zákona č. 17/2018 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 49/2018 Z. z., zákona č. 52/2018 Z. z., zákona č. 52/2018 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 108/2018 Z. z., zákona č. 110/2018 Z. z., zákona č. 157/2018 Z. z. zákona č. 212/2018 Z. z., zákona č. 215/2018 Z. z., zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 346/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 150/2019 Z. z., zákona č. 156/2019 Z. z., zákona č. 158/2019 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 213/2019 Z. z., zákona č. 216/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 234/2019 Z. z., zákona č. 356/2019 Z. z., zákona č. 364/2019 Z. z., zákona č. 383/2019 Z. z., zákona č. 386/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 395/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 165/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 310/2020 Z. z., zákona č. 128/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z., zákona č. 259/2021 Z. z., zákona č. 287/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 378/2021 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 402/2021 Z. z., zákona č. 404/2021 Z. z., zákona č. 455/2021 Z. z., zákona č. 490/2021 Z. z., zákona č. 500/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z., zákona č. 111/2022 Z. z., zákona č. 114/2022 Z. z., zákona č. 122/2022 Z. z., zákona č. 180/2022 z. z. a zákona č. 181/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V sadzobníku správnych poplatkov časti VI. Doprava v Položke 65 v časti Poznámky v prvom bode sa za slovami "zníži o 50 %" vypúšťa čiarka a vypúšťajú sa slová: „najviac však o 100 eur,".
2. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava v Položke 76 sa pred časť Poznámky vkladá časť Splnomocnenie, ktoré znie:
„Splnomocnenie
Ak sa vydáva nová tabuľka s evidenčným číslom za tabuľku s evidenčným číslom, ktorá nebola vydaná podľa požiadavky držiteľa vozidla, správny poplatok podľa tejto položky sa znižuje o uhradenú sumu za už vydanú tabuľku s evidenčným číslom."
V súvislosti s vložením nového článku sa primerane upraví názov zákona a doterajší čl. III sa primerane prečísluje.
Ďakujem, skončil som.
Vystúpenie v rozprave
16.6.2022 o 8:55 hod.
Mgr.
Lukáš Kyselica
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. V krátkosti, včera sme podali aj s kolegami pozmeňujúci návrh k tomuto návrhu zákona. Ide o dva body.
V krátkosti, jeden reflektuje na súčasnú situáciu, na súčasné problémy s novým dodávateľom ŠPZ-iek. Stáva sa, že napríklad príde si niekto prihlásiť elektromobil a nie sú vyrobené tie zelené značky, tak sa tomu držiteľovi vozidla pridelí biela značka. Zaplatí správny poplatok, potom po čase, ak je vyrobená už tá zelená značka, tak si dôjde, vymení si ju a znova zaplatí správny poplatok. Je to nefér, aby dva razy za to isté platil správny poplatok, takže túto anomáliu odstraňujeme.
A zároveň druhá, druhý bod pozmeňováku je tiež zmena zákona o správnych poplatkoch, že držiteľovi, ktorý je držiteľom s preukazom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo s preukazom fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, alebo ak ide o motorové vozidlo upravené na vedenie fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a nebol na kúpu motorového vozidla kategórie M1 a N1 poskytnutý príspevok podľa zákona č. 447/2008 o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov, sa odpúšťa 50 % z výšky poplatku za evidenciu vozidla.
Teraz prečítam ten pozmeňujúci návrh. Bude to troška dlhšie, lebo tých noviel správneho poplatku je dosť, takže, plus... (Rečník ukázal smerom do pléna text pozmeňujúceho návrhu.)
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Lukáša Kyselicu, Marcela Mihalika, Jany Majorovej Garstkovej a Dominika Drdula k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (tlač 973).
Za doterajší čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 123/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 224/1996 Z. z., zákona č. 70/1997 Z. z., zákona č. 1/1998 Z. z., zákona č. 232/1999 Z. z., zákona č. 3/2000 Z. z., zákona č. 142/2000 Z. z., zákona č. 211/2000 Z. z., zákona č. 468/2000 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z., zákona č. 96/2002 Z. z., zákona č. 118/2002 Z. z., zákona č. 215/2002 Z. z., zákona č. 237/2002 Z. z., zákona č. 418/2002 Z. z., zákona č. 457/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 477/2002 Z. z., zákona č. 480/2002 Z. z., zákona č. 190/2003 Z. z., zákona č. 217/2003 Z. z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 450/2003 Z. z., zákona č. 469/2003 Z. z., zákona č. 583/2003 Z. z., zákona č. 5/2004 Z. z., zákona č. 199/2004 Z. z., zákona č. 204/2004 Z. z., zákona č. 347/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 434/2004 Z. z., zákona č. 533/2004 Z. z., zákona č. 541/2004 Z. z., zákona č. 572/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 633/2004 Z. z., zákona č. 653/2004 Z. z., zákona č. 656/2004 Z. z., zákona č. 725/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 8/2005 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z., zákona č. 93/2005 Z. z., zákona č. 171/2005 Z. z., zákona č. 308/2005 Z. z., zákona č. 331/2005 Z. z., zákona č. 341/2005 Z. z., zákona č. 342/2005 Z. z., zákona č. 468/2005 Z. z., zákona č. 473/2005 Z. z., zákona č. 491/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 558/2005 Z. z., zákona č. 572/2005 Z. z., zákona č. 573/2005 Z. z., zákona č. 610/2005 Z. z., zákona č. 14/2006 Z. z., zákona č. 15/2006 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 117/2006 Z. z., zákona č. 124/2006 Z. z., zákona č. 126/2006 Z. z., zákona č. 224/2006 Z. z., zákona č. 342/2006 Z. z., zákona č. 672/2006 Z. z., zákona č. 693/2006 Z. z., zákona č. 21/2007 Z. z., zákona č. 43/2007 Z. z., zákona č. 95/2007 Z. z., zákona č. 193/2007 Z. z., zákona č. 220/2007 Z. z., zákona č. 279/2007 Z. z., zákona č. 295/2007 Z. z., zákona č. 309/2007 Z. z., zákona č. 342/2007 Z. z., zákona č. 343/2007 Z. z., zákona č. 344/2007 Z. z., zákona č. 335/2007 (355/2007, pozn. prepis.) Z. z., zákona č. 358/2007 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona č. 460/2007 Z. z., zákona č. 517/2007 Z. z., zákona č. 537/2007 Z. z., zákona č. 548/2007 Z. z., zákona č. 571/2007 Z. z., zákona č. 577/2007 Z. z., zákona č. 647/2007 Z. z., zákona č. 661/2007 Z. z., zákona č. 92/2008 Z. z., zákona č. 112/2008 Z. z., zákona č. 167/2008 Z. z., zákona č. 214/2008 Z. z., zákona č. 264/2008 Z. z., zákona č. 405/2008 Z. z., zákona č. 408/2008 Z. z., zákona č. 451/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 495/2008 Z. z., zákona č. 514/2008 Z. z., zákona č. 8/2009 Z. z., zákona č. 45/2009 Z. z., zákona č. 188/2009 Z. z., zákona č. 191/2009 Z. z., zákona č. 274/2009 Z. z., zákona č. 292/2009 Z. z., zákona č. 304/2009 Z. z., zákona č. 305/2009 Z. z., zákona č. 307/2009 Z. z., zákona č. 465/2009 Z. z., zákona č. 478/2009 Z. z., zákona č. 513/2009 Z. z., zákona č. 568/2009 Z. z., zákona č. 570/2009 Z. z., zákona č. 594/2009 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 92/2010 Z. z., zákona č. 136/2010 Z. z., zákona č. 144/2010 Z. z., zákona č. 514/2010 Z. z., zákona č. 556/2010 Z. z., zákona č. 39/2011 Z. z., zákona č. 119/2011 Z. z., zákona č. 200/2011 Z. z., zákona č. 223/2011 Z. z., zákona č. 254/2011 Z. z., zákona č. 256/2011 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z., zákona č. 324/2011 Z. z., zákona č. 342/2011 Z. z., zákona č. 363/2011 Z. z., zákona č. 381/2011 Z. z., zákona č. 392/2011 Z. z., zákona č. 404/2011 Z. z., zákona č. 405/2011 Z. z., zákona č. 409/2011 Z. z., zákona č. 519/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona č. 49/2012 Z. z., zákona č. 96/2012 Z. z., zákona č. 251/2012 Z. z., zákona č. 286/2012 Z. z., zákona č. 336/2012 Z. z., zákona č. 339/2012 Z. z., zákona č. 351/2012 Z. z., zákona č. 439/2012 Z. z., zákona č. 447/2012 Z. z., zákona č. 459/2012 Z. z., zákona č. 8/2013 Z. z., zákona č. 39/2013 Z. z., zákona č. 40/2013 Z. z., zákona č. 72/2013 Z. z., zákona č. 75/2013 Z. z., zákona č. 94/2013 Z. z., zákona č. 96/2013 Z. z., zákona č. 122/2013 Z. z., zákona č. 144/2013 Z. z., zákona č. 154/2013 Z. z., zákona č. 213/2013 Z. z., zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 319/2013 Z. z., zákona č. 347/2013 Z. z., zákona č. 387/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 474/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona č. 58/2014 Z. z., zákona č. 84/2014 Z. z., zákona č. 152/2014 Z. z., zákona č. 162/2014 Z. z., zákona č. 182/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 262/2014 Z. z., zákona č. 293/2014 Z. z., zákona č. 335/2014 Z. z., zákona č. 399/2014 Z. z., zákona č. 40/2015 Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 120/2015 Z. z., zákona č. 128/2015 Z. z., zákona č. 129/2015 Z. z., zákona č. 247/2015 Z. z., zákona č. 253/2015 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 273/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 403/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 272/2016 Z. z. 342/2016 Z. z., zákona č. 386/2016 Z. z., zákona č. 51/2017 Z. z., zákona č. 238/2017 Z. z., zákona č. 242/2017 Z. z., zákona č. 276/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 293/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z., zákona č. 17/2018 Z. z., zákona č. 18/2018 Z. z., zákona č. 49/2018 Z. z., zákona č. 52/2018 Z. z., zákona č. 52/2018 Z. z., zákona č. 56/2018 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 106/2018 Z. z., zákona č. 108/2018 Z. z., zákona č. 110/2018 Z. z., zákona č. 157/2018 Z. z. zákona č. 212/2018 Z. z., zákona č. 215/2018 Z. z., zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 312/2018 Z. z., zákona č. 346/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 30/2019 Z. z., zákona č. 150/2019 Z. z., zákona č. 156/2019 Z. z., zákona č. 158/2019 Z. z., zákona č. 211/2019 Z. z., zákona č. 213/2019 Z. z., zákona č. 216/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 234/2019 Z. z., zákona č. 356/2019 Z. z., zákona č. 364/2019 Z. z., zákona č. 383/2019 Z. z., zákona č. 386/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 395/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 165/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 310/2020 Z. z., zákona č. 128/2021 Z. z., zákona č. 149/2021 Z. z., zákona č. 259/2021 Z. z., zákona č. 287/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 378/2021 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 402/2021 Z. z., zákona č. 404/2021 Z. z., zákona č. 455/2021 Z. z., zákona č. 490/2021 Z. z., zákona č. 500/2021 Z. z., zákona č. 532/2021 Z. z., zákona č. 540/2021 Z. z., zákona č. 111/2022 Z. z., zákona č. 114/2022 Z. z., zákona č. 122/2022 Z. z., zákona č. 180/2022 z. z. a zákona č. 181/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V sadzobníku správnych poplatkov časti VI. Doprava v Položke 65 v časti Poznámky v prvom bode sa za slovami "zníži o 50 %" vypúšťa čiarka a vypúšťajú sa slová: „najviac však o 100 eur,".
2. V sadzobníku správnych poplatkov v časti VI. Doprava v Položke 76 sa pred časť Poznámky vkladá časť Splnomocnenie, ktoré znie:
„Splnomocnenie
Ak sa vydáva nová tabuľka s evidenčným číslom za tabuľku s evidenčným číslom, ktorá nebola vydaná podľa požiadavky držiteľa vozidla, správny poplatok podľa tejto položky sa znižuje o uhradenú sumu za už vydanú tabuľku s evidenčným číslom."
V súvislosti s vložením nového článku sa primerane upraví názov zákona a doterajší čl. III sa primerane prečísluje.
Ďakujem, skončil som.
Rozpracované
9:25
V súvislosti s predloženým vládnym návrhom zákona o cestnej premávke vyvstali aj ďalšie otázky, ktoré treba riešiť momentálne, a aj v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky bol pripravený pozmeňujúci a doplňujúci návrh k uvedenému vládnemu návrhu zákona. Tým dôvodom predloženia bol predovšetkým fakt, že sa navrhuje ukončiť predlžovanie platnosti niektorých dokladov...
V súvislosti s predloženým vládnym návrhom zákona o cestnej premávke vyvstali aj ďalšie otázky, ktoré treba riešiť momentálne, a aj v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky bol pripravený pozmeňujúci a doplňujúci návrh k uvedenému vládnemu návrhu zákona. Tým dôvodom predloženia bol predovšetkým fakt, že sa navrhuje ukončiť predlžovanie platnosti niektorých dokladov vydávaných podľa zákona o cestnej premávke, respektíve ukončiť možnosť neplniť niektoré povinnosti podľa tohto zákona, čo boli opatrenia ešte zavedené v súvislosti s ochorením COVID-19.Vzhľadom na to, že väčšina opatrení už bola de facto aj zrušená, nie je dôvod, aby sa naďalej aplikovali prechodné ustanovenia súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 napriek tomu, že mimoriadna situácia nebola stále odvolaná.
V bode 12 tohto predmetného pozmeňujúceho návrhu sa napríklad ukončuje predlžovanie platnosti dokladov o zdravotnej a psychickej spôsobilosti vodičského preukazu, tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom a dokladov k nim, a to dňom 31. augusta 2022. Zároveň sa ustanovuje, že doklady a tabuľky, ktoré boli alebo budú predĺžené, ostávajú v platnosti do 30. júna 2023, čo vytvára dostatočne dlhé obdobie na ich zosúladenie.
V ďalšom bode sa napríklad ukončuje spočívanie lehôt súvisiacich so skúškou z odbornej spôsobilosti vrátane osobitnej skúšky a lehôt súvisiacich s preskúšaním odbornej spôsobilosti, preskúmaním zdravotnej a psychickej spôsobilosti či s podrobením sa doškoľovaciemu kurzu alebo odbornému poradenstvu, a to dňom 31. augusta 2022.
V bode 14 sa napríklad navrhuje ukončiť možnosť neabsolvovať lekársku prehliadku pri dovŕšení veku 65 rokov a neabsolvovať pravidelné lekárske prehliadky následne každých päť rokov, ako aj možnosť pre držiteľov cudzích vodičských preukazov nevymeniť si svoj domáci vodičský preukaz za vodičský preukaz Slovenskej republiky po uplynutí 185 dní od udelenia alebo registrovania ich pobytu, a to dňom 31. augusta 2022.
Zároveň navrhujem ustanovenie, že prehliadky a preukazy, ktoré neboli vykonané, musia byť urobené do 30. júna budúceho roka, čiže až 2023.
V bode 15 sa ukončuje pre vlastníkov a držiteľov vozidiel možnosť nesplniť si svoje povinnosti súvisiace s evidenciou vozidiel, a to dňom 31. augusta 2022. Zároveň sa ustanovuje, že tieto povinnosti musia byť dodatočne splnené do 30. júna 2023, ak medzitým nezanikli z iného dôvodu.
V bode 16 sa napríklad ukončuje možnosť neodovzdať doklady vozidla pri jeho dočasnom vyradení, a to dňom 31. augusta 2022.
V ďalších ustanoveniach sa napríklad ukončuje platnosť niektorých ustanovení zavedených v súvislosti s ochorením COVID-19 a napríklad v čl. IV bode 7 navrhujem, aby napríklad čisto z praktického hľadiska vozidlá štátnych príslušníkov Ukrajiny alebo ukrajinské vozidlá mohli absolvovať technickú kontrolu a emisnú kontrolu aj na území Slovenska a nemuseli sa nevyhnutne vrátiť kvôli tejto kontrole na územie Ukrajiny.
Z uvedeného dôvodu, tak ako som prečítal odôvodnenie, by som teraz prečítal teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Tento vládny návrh zákona sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I sa za doterajší bod 11 vkladajú nové body 12 až 16, ktoré znejú:
„12. V § 143g ods. 2 úvodnej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje do 30. júna 2023." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
13. V § 143g ods. 3 sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,".
14. V § 143g ods. 4 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,", v druhej vete sa za slovo „vety" vkladá čiarka a slová "je povinný si ju splniť do 30. júna 2023." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
15. V § 143g ods. 5 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,", v druhej vete sa za slovo „vety" vkladá čiarka a slová "je povinný si ju splniť do 30. júna 2023, ak mu táto povinnosť nezanikla." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
16. V § 143g ods. 6 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,"."
Doterajšie body 12 a 13 sa primerane prečíslujú.
2. Za čl. II sa vkladajú nové čl. III a IV, ktoré znejú:
„Čl. III
Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona č. 317/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 133/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 123/2015 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 305/2016 Z. z., zákona č. 176/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 55/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 146/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 473/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 132/2021 Z. z., zákona č. 214/2021 Z. z., zákona č. 222/2021 Z. z. a zákona č. 397/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 56h ods. 1 v úvodnej vete sa za slová "(ďalej len "krízová situácia")" vkladá čiarka a slová "najneskôr však do 31. augusta 2022,".
2. V § 56h ods. 2 znie:
"(2) Ak osobitný predpis67a) alebo medzinárodná zmluva48) neustanovuje inak, platnosť dokladov podľa ods. 1 sa predlžuje až do 30. novembra 2022."
Poznámka pod čiarou k odkazu 67a znie:
"67a) Napríklad Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2021/267 zo 16. februára 2021, ktorým sa stanovujú osobitné a dočasné opatrenia vzhľadom na pretrvávanie krízy spôsobenej ochorením COVID-19, týkajúce sa obnovenia alebo predĺženia platnosti niektorých osvedčení, licencií, preukazov a povolení, odloženia niektorých pravidelných kontrol a pravidelného výcviku v určených oblastiach právnych predpisov v oblasti dopravy a predĺženia niektorých období uvedených v nariadení Európskej únie 2020/698 (Ú. v. EÚ L60, 22. 2. 2021)."
Čl. IV
Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 364/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 257/2020 Z. z., zákona č. 418/2020 Z. z., zákona č. 132/2021 Z. z. a zákona č. 455/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 111 ods. 10 časť vety za bodkočiarkou znie: "ak ide o vozidlo evidované v inom štáte ako v Slovenskej republike, dokladmi o vykonaní technickej kontroly sú rovnocenné doklady vydané v tomto štáte."
2. V § 170b ods. 2 znie:
"(2) Platnosť osvedčenia o evidencii časť I, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje do 30. júna 2023."
3. V § 170b ods. 3 sa za slová "počas krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022", vypúšťajú sa slová "v období od vyhlásenia krízovej situácie do odvolania krízovej situácie" a slová "jedného mesiaca po odvolaní krízovej situácie" sa nahrádzajú slovami "31. októbra 2022".
4. V § 170b ods. 4 a 5 a 11 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022".
5. V § 170b ods. 6 a 9 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022" a vypúšťa sa druhá veta.
6. V § 170b ods. 10 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022" a slová "šiestich mesiacov od odvolania krízovej situácie" sa nahrádzajú slovami "30. novembra 2022".
7. Za § 170d sa vkladá § 170e, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 170e
Prechodné ustanovenie počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny
Počas mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny sa vozidlá prihlásené do evidencie vozidiel na Ukrajine môžu podrobiť technickej kontrole a emisnej kontrole podľa tohto zákona. Doklady o vykonaní technickej kontroly a doklady o vykonaní emisnej kontroly vydané podľa tohto zákona sa pri týchto vozidlách na území Slovenskej republiky považujú za rovnocenné s dokladmi vydanými príslušným orgánom Ukrajiny."."
Doterajší čl. III sa označuje ako čl. V.
V súvislosti s tým sa primerane upraví aj názov zákona.
Ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
V súvislosti s predloženým vládnym návrhom zákona o cestnej premávke vyvstali aj ďalšie otázky, ktoré treba riešiť momentálne, a aj v spolupráci s ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky bol pripravený pozmeňujúci a doplňujúci návrh k uvedenému vládnemu návrhu zákona. Tým dôvodom predloženia bol predovšetkým fakt, že sa navrhuje ukončiť predlžovanie platnosti niektorých dokladov vydávaných podľa zákona o cestnej premávke, respektíve ukončiť možnosť neplniť niektoré povinnosti podľa tohto zákona, čo boli opatrenia ešte zavedené v súvislosti s ochorením COVID-19.Vzhľadom na to, že väčšina opatrení už bola de facto aj zrušená, nie je dôvod, aby sa naďalej aplikovali prechodné ustanovenia súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 napriek tomu, že mimoriadna situácia nebola stále odvolaná.
V bode 12 tohto predmetného pozmeňujúceho návrhu sa napríklad ukončuje predlžovanie platnosti dokladov o zdravotnej a psychickej spôsobilosti vodičského preukazu, tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom a dokladov k nim, a to dňom 31. augusta 2022. Zároveň sa ustanovuje, že doklady a tabuľky, ktoré boli alebo budú predĺžené, ostávajú v platnosti do 30. júna 2023, čo vytvára dostatočne dlhé obdobie na ich zosúladenie.
V ďalšom bode sa napríklad ukončuje spočívanie lehôt súvisiacich so skúškou z odbornej spôsobilosti vrátane osobitnej skúšky a lehôt súvisiacich s preskúšaním odbornej spôsobilosti, preskúmaním zdravotnej a psychickej spôsobilosti či s podrobením sa doškoľovaciemu kurzu alebo odbornému poradenstvu, a to dňom 31. augusta 2022.
V bode 14 sa napríklad navrhuje ukončiť možnosť neabsolvovať lekársku prehliadku pri dovŕšení veku 65 rokov a neabsolvovať pravidelné lekárske prehliadky následne každých päť rokov, ako aj možnosť pre držiteľov cudzích vodičských preukazov nevymeniť si svoj domáci vodičský preukaz za vodičský preukaz Slovenskej republiky po uplynutí 185 dní od udelenia alebo registrovania ich pobytu, a to dňom 31. augusta 2022.
Zároveň navrhujem ustanovenie, že prehliadky a preukazy, ktoré neboli vykonané, musia byť urobené do 30. júna budúceho roka, čiže až 2023.
V bode 15 sa ukončuje pre vlastníkov a držiteľov vozidiel možnosť nesplniť si svoje povinnosti súvisiace s evidenciou vozidiel, a to dňom 31. augusta 2022. Zároveň sa ustanovuje, že tieto povinnosti musia byť dodatočne splnené do 30. júna 2023, ak medzitým nezanikli z iného dôvodu.
V bode 16 sa napríklad ukončuje možnosť neodovzdať doklady vozidla pri jeho dočasnom vyradení, a to dňom 31. augusta 2022.
V ďalších ustanoveniach sa napríklad ukončuje platnosť niektorých ustanovení zavedených v súvislosti s ochorením COVID-19 a napríklad v čl. IV bode 7 navrhujem, aby napríklad čisto z praktického hľadiska vozidlá štátnych príslušníkov Ukrajiny alebo ukrajinské vozidlá mohli absolvovať technickú kontrolu a emisnú kontrolu aj na území Slovenska a nemuseli sa nevyhnutne vrátiť kvôli tejto kontrole na územie Ukrajiny.
Z uvedeného dôvodu, tak ako som prečítal odôvodnenie, by som teraz prečítal teda pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Miloša Svrčeka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Tento vládny návrh zákona sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I sa za doterajší bod 11 vkladajú nové body 12 až 16, ktoré znejú:
„12. V § 143g ods. 2 úvodnej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje do 30. júna 2023." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
13. V § 143g ods. 3 sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,".
14. V § 143g ods. 4 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,", v druhej vete sa za slovo „vety" vkladá čiarka a slová "je povinný si ju splniť do 30. júna 2023." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
15. V § 143g ods. 5 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,", v druhej vete sa za slovo „vety" vkladá čiarka a slová "je povinný si ju splniť do 30. júna 2023, ak mu táto povinnosť nezanikla." a písmená a) až d) sa vypúšťajú.
16. V § 143g ods. 6 prvej vete sa za slovo „situácie" vkladá čiarka a slová „najneskôr však do 31. augusta 2022,"."
Doterajšie body 12 a 13 sa primerane prečíslujú.
2. Za čl. II sa vkladajú nové čl. III a IV, ktoré znejú:
„Čl. III
Zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona č. 317/2012 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 133/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 388/2013 Z. z., zákona č. 123/2015 Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 387/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 305/2016 Z. z., zákona č. 176/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 9/2019 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 55/2019 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 146/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 473/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 132/2021 Z. z., zákona č. 214/2021 Z. z., zákona č. 222/2021 Z. z. a zákona č. 397/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 56h ods. 1 v úvodnej vete sa za slová "(ďalej len "krízová situácia")" vkladá čiarka a slová "najneskôr však do 31. augusta 2022,".
2. V § 56h ods. 2 znie:
"(2) Ak osobitný predpis67a) alebo medzinárodná zmluva48) neustanovuje inak, platnosť dokladov podľa ods. 1 sa predlžuje až do 30. novembra 2022."
Poznámka pod čiarou k odkazu 67a znie:
"67a) Napríklad Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2021/267 zo 16. februára 2021, ktorým sa stanovujú osobitné a dočasné opatrenia vzhľadom na pretrvávanie krízy spôsobenej ochorením COVID-19, týkajúce sa obnovenia alebo predĺženia platnosti niektorých osvedčení, licencií, preukazov a povolení, odloženia niektorých pravidelných kontrol a pravidelného výcviku v určených oblastiach právnych predpisov v oblasti dopravy a predĺženia niektorých období uvedených v nariadení Európskej únie 2020/698 (Ú. v. EÚ L60, 22. 2. 2021)."
Čl. IV
Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 364/2019 Z. z., zákona č. 90/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 257/2020 Z. z., zákona č. 418/2020 Z. z., zákona č. 132/2021 Z. z. a zákona č. 455/2021 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 111 ods. 10 časť vety za bodkočiarkou znie: "ak ide o vozidlo evidované v inom štáte ako v Slovenskej republike, dokladmi o vykonaní technickej kontroly sú rovnocenné doklady vydané v tomto štáte."
2. V § 170b ods. 2 znie:
"(2) Platnosť osvedčenia o evidencii časť I, ktorá uplynie počas krízovej situácie najneskôr však do 31. augusta 2022, sa predlžuje do 30. júna 2023."
3. V § 170b ods. 3 sa za slová "počas krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022", vypúšťajú sa slová "v období od vyhlásenia krízovej situácie do odvolania krízovej situácie" a slová "jedného mesiaca po odvolaní krízovej situácie" sa nahrádzajú slovami "31. októbra 2022".
4. V § 170b ods. 4 a 5 a 11 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022".
5. V § 170b ods. 6 a 9 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022" a vypúšťa sa druhá veta.
6. V § 170b ods. 10 sa za slová "krízovej situácie" vkladajú slová "najneskôr však do 31. augusta 2022" a slová "šiestich mesiacov od odvolania krízovej situácie" sa nahrádzajú slovami "30. novembra 2022".
7. Za § 170d sa vkladá § 170e, ktorý vrátane nadpisu znie:
"§ 170e
Prechodné ustanovenie počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny
Počas mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny sa vozidlá prihlásené do evidencie vozidiel na Ukrajine môžu podrobiť technickej kontrole a emisnej kontrole podľa tohto zákona. Doklady o vykonaní technickej kontroly a doklady o vykonaní emisnej kontroly vydané podľa tohto zákona sa pri týchto vozidlách na území Slovenskej republiky považujú za rovnocenné s dokladmi vydanými príslušným orgánom Ukrajiny."."
Doterajší čl. III sa označuje ako čl. V.
V súvislosti s tým sa primerane upraví aj názov zákona.
Ďakujem.
Rozpracované
9:40
Pán poslanec Svrček, ja som si dobre vypočul, ale ja si myslím, že tie technické a emisné kontroly na tých ukrajinských vozidlách na Slovensku nebudú asi možné, pretože tie vozidlá, ktoré idú mimo Európsku úniu, tak veľakrát vyzerajú presne tak isto, ale majú napríklad úplne iné emisné normy, a tie vozidlá ukrajinské, ktoré, na ktorých Ukrajinci prídu na Slovensko, môžu vyzerať presne tak isto, ale...
Pán poslanec Svrček, ja som si dobre vypočul, ale ja si myslím, že tie technické a emisné kontroly na tých ukrajinských vozidlách na Slovensku nebudú asi možné, pretože tie vozidlá, ktoré idú mimo Európsku úniu, tak veľakrát vyzerajú presne tak isto, ale majú napríklad úplne iné emisné normy, a tie vozidlá ukrajinské, ktoré, na ktorých Ukrajinci prídu na Slovensko, môžu vyzerať presne tak isto, ale nemusia spĺňať požiadavky na splnenie technickej kontroly, prípadne emisnej kontroly. Čiže neviem, ako toto bude realizovateľné. A z Ukrajiny sem chodia vozidlá nielen známych európskych značiek, ale aj rôzne vozidlá z východu, s ktorými naši technici na estekáčkach napríklad nemusia mať vôbec žiadne skúsenosti, čiže, prosím vás, na tomto skúste ešte si zasadnúť napríklad s prevádzkovateľmi estekáčiek, že či to vlastne bude možné a či oni budú mať takýto softvér, aby takéto technické a emisné kontroly vedeli vykonať.
Ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda.
Pán poslanec Svrček, ja som si dobre vypočul, ale ja si myslím, že tie technické a emisné kontroly na tých ukrajinských vozidlách na Slovensku nebudú asi možné, pretože tie vozidlá, ktoré idú mimo Európsku úniu, tak veľakrát vyzerajú presne tak isto, ale majú napríklad úplne iné emisné normy, a tie vozidlá ukrajinské, ktoré, na ktorých Ukrajinci prídu na Slovensko, môžu vyzerať presne tak isto, ale nemusia spĺňať požiadavky na splnenie technickej kontroly, prípadne emisnej kontroly. Čiže neviem, ako toto bude realizovateľné. A z Ukrajiny sem chodia vozidlá nielen známych európskych značiek, ale aj rôzne vozidlá z východu, s ktorými naši technici na estekáčkach napríklad nemusia mať vôbec žiadne skúsenosti, čiže, prosím vás, na tomto skúste ešte si zasadnúť napríklad s prevádzkovateľmi estekáčiek, že či to vlastne bude možné a či oni budú mať takýto softvér, aby takéto technické a emisné kontroly vedeli vykonať.
Ďakujem.
Rozpracované
9:40
Uvádzajúci uvádza bod
16.6.2022 o 9:40 hod.
JUDr. Mgr. PhD., LL.M.
Miloš Svrček
Videokanál poslanca
Áno, pán kolega Kotleba, súhlasím, práve z toho dôvodu riešil túto situáciu aj príslušný odbor na ministerstve dopravy, na sekcii cestnej dopravy. Čisto z praktického hľadiska dochádzalo k týmto problémom, že Ukrajinci, ktorí sa nachádzali na území Slovenskej republiky, sa museli vracať naspäť len kvôli tejto situácii, čiže dávame túto možnosť, aby využili možnosť technickej kontroly na území Slovenska, samozrejme pri splnení všetkých podmienok, tak ako sú dané podmienky pre slovenských vodičov, tak sú dané aj pre ukrajinských vodičov. Ale chápem, samozrejme, v praxi môže dochádzať aj k situácii, keď bude dané na kontrolu vozidlo, ktoré nemusí spĺňať tieto podmienky, no a bude sa naňho pozerať tak, že jednoducho nebude mať možnosť dostať túto kontrolu. Ale chápem, kvitujem túto pripomienku a môžem vám predzistiť ešte detailnejšiu informáciu k tomu, čiže zistím a doplním vám túto informáciu, vám osobne potom.
Rozpracované
9:40
Pán minister, vy ste sa už museli načisto zblázniť! Na jednej strane mladým vodičom do dovŕšenia 24. roku života zakazujete jazdiť na motocykli s výkonom silnejším ako 35 kW. Je to že vraj kvôli ich nerozvážnosti a ešte ich nevyzretosti a spôsobilosti a spôsobovali veľkú nehodovosť. Na strane druhej im chcete zveriť do rúk kamión o výkone častokrát vyšším ako 350 kW a váhou 40 ton. Vy si naozaj myslíte, že je toto v...
Pán minister, vy ste sa už museli načisto zblázniť! Na jednej strane mladým vodičom do dovŕšenia 24. roku života zakazujete jazdiť na motocykli s výkonom silnejším ako 35 kW. Je to že vraj kvôli ich nerozvážnosti a ešte ich nevyzretosti a spôsobilosti a spôsobovali veľkú nehodovosť. Na strane druhej im chcete zveriť do rúk kamión o výkone častokrát vyšším ako 350 kW a váhou 40 ton. Vy si naozaj myslíte, že je toto v poriadku? Si myslíte, že keď budú musieť spraviť kvalifikačnú kartu vodiča, že je to patent na nehodovosť? Alebo zveriť mladíkovi autobus častokrát aj s päťdesiatimi cestujúcimi? Veď proti tomu sa ohradila aj široká odborná verejnosť.
Pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa okrem bežných kritérií odborne posudzujú aj také veci, ako je, ako je osobnosť žiadateľa či jeho zrelosť. Podľa posudkových lekárov a psychológov osoby vo veku od 12 do 20 rokov stále patria do kategórie adolescentov v procese vývoja a nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie. Najväčším problémom je podľa nich to, že títo vodiči ešte nie sú mentálne pripravení na riešenie kritických situácií. Potom aký má zmysel si robiť vodičský preukaz skupiny C1 po tej vašej úprave? Keď tak, upravte skupinu C1 zo 7,5 tony na 12 ton a zrušte na skupinu C1 aj kvalifikačnú kartu vodiča, čo dáva omnoho väčší zmysel... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pán poslanec Krupa, na sekundu vás preruším a, prosím pekne, potom mu pridajte späť päť minút.
Kolegovia, dohodli sme sa naprieč všetkými, ktorí ste tuná, je nás tu päť a pol, ale cez to všetko vás chcem poprosiť, či je všeobecný súhlas na to, aby sme dva po sebe idúce zákony, ktoré má pán minister, je to vládny návrh zákona pod tlačou 975 a 886, aby sme ich len takto prehodili, že proste ten, ktorý mal nasledovať, pôjde prvý. Čiže najprv pôjde kilečko, potom pôjde energetika. Či je všeobecný súhlas? (Súhlasná reakcia pléna.) Ďakujem pekne, uvedené sme prehodili.
Dajte, prosím vás pekne, pánovi Krupovi stratený čas navyše.
A, pán poslanec, ja sa vám veľmi ospravedlňujem, musel som to urobiť, kým neprídu ďalší a musel by som zase obiehať plénum. (Povedané s pobavením.) Dobre, ďakujeme obidvaja a nech sa páči, máte slovo, ospravedlňujem sa.
Krupa, Peter, poslanec NR SR
Zrušte na skupinu C1 aj kvalifikačnú kartu vodiča, čo dáva omnoho väčší zmysel, ako znížiť vek na 18 rokov skupinu C vodičského preukazu. Za prvé by to odstránilo paradox, že vodič skupiny B plus E vodičského oprávnenia môže šoférovať ťažšiu jazdnú súpravu ako vodič skupiny C1 vodičského oprávnenia, čo sme aj v minulosti poukazovali naším návrhom zákona. Niežeby ste si zobrali z toho príklad, namiesto toho prídete ešte s väčšou blbosťou. Za druhé, mladý vodič by najskôr nabral skúsenosti na menšom nákladnom vozidle, ktoré sú veľmi cenné pri šoférovaní veľkých nákladných vozidiel a jazdných súpravách.
Keď chcete vyriešiť problém s nedostatkom vodičov, tak im zdvihnite plat. Na Slovensku je dosť profesionálnych vodičov, len už nie je práca za volantom taká atraktívna, pretože nie je adekvátne ohodnotená. Na jednej strane požadujete každých päť rokov preskúšanie, či už lekárske, psychologické, kvalifikačné, čiže vyťahujete peniaze od ľudí, kde sa dá, namiesto toho, aby ste zdvihli platy. Tak to ani náhodou! Robíte to len pre jednu vec, a to, že chcete nalákať mladých neskúsených ľudí, že im dopravné podniky prefinancujú vodičské preukazy za to, že budú musieť ostať u nich robiť päť až desať rokov podľa toho, ako sa dohodnú, pre nič iné.
Ďakujem pekne.
Ďakujem za slovo.
Pán minister, vy ste sa už museli načisto zblázniť! Na jednej strane mladým vodičom do dovŕšenia 24. roku života zakazujete jazdiť na motocykli s výkonom silnejším ako 35 kW. Je to že vraj kvôli ich nerozvážnosti a ešte ich nevyzretosti a spôsobilosti a spôsobovali veľkú nehodovosť. Na strane druhej im chcete zveriť do rúk kamión o výkone častokrát vyšším ako 350 kW a váhou 40 ton. Vy si naozaj myslíte, že je toto v poriadku? Si myslíte, že keď budú musieť spraviť kvalifikačnú kartu vodiča, že je to patent na nehodovosť? Alebo zveriť mladíkovi autobus častokrát aj s päťdesiatimi cestujúcimi? Veď proti tomu sa ohradila aj široká odborná verejnosť.
Pri vydávaní oprávnení pre profesionálnych vodičov sa okrem bežných kritérií odborne posudzujú aj také veci, ako je, ako je osobnosť žiadateľa či jeho zrelosť. Podľa posudkových lekárov a psychológov osoby vo veku od 12 do 20 rokov stále patria do kategórie adolescentov v procese vývoja a nie je možné vystaviť potrebné oprávnenie. Najväčším problémom je podľa nich to, že títo vodiči ešte nie sú mentálne pripravení na riešenie kritických situácií. Potom aký má zmysel si robiť vodičský preukaz skupiny C1 po tej vašej úprave? Keď tak, upravte skupinu C1 zo 7,5 tony na 12 ton a zrušte na skupinu C1 aj kvalifikačnú kartu vodiča, čo dáva omnoho väčší zmysel... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Kollár, Boris, predseda NR SR
Pán poslanec Krupa, na sekundu vás preruším a, prosím pekne, potom mu pridajte späť päť minút.
Kolegovia, dohodli sme sa naprieč všetkými, ktorí ste tuná, je nás tu päť a pol, ale cez to všetko vás chcem poprosiť, či je všeobecný súhlas na to, aby sme dva po sebe idúce zákony, ktoré má pán minister, je to vládny návrh zákona pod tlačou 975 a 886, aby sme ich len takto prehodili, že proste ten, ktorý mal nasledovať, pôjde prvý. Čiže najprv pôjde kilečko, potom pôjde energetika. Či je všeobecný súhlas? (Súhlasná reakcia pléna.) Ďakujem pekne, uvedené sme prehodili.
Dajte, prosím vás pekne, pánovi Krupovi stratený čas navyše.
A, pán poslanec, ja sa vám veľmi ospravedlňujem, musel som to urobiť, kým neprídu ďalší a musel by som zase obiehať plénum. (Povedané s pobavením.) Dobre, ďakujeme obidvaja a nech sa páči, máte slovo, ospravedlňujem sa.
Krupa, Peter, poslanec NR SR
Zrušte na skupinu C1 aj kvalifikačnú kartu vodiča, čo dáva omnoho väčší zmysel, ako znížiť vek na 18 rokov skupinu C vodičského preukazu. Za prvé by to odstránilo paradox, že vodič skupiny B plus E vodičského oprávnenia môže šoférovať ťažšiu jazdnú súpravu ako vodič skupiny C1 vodičského oprávnenia, čo sme aj v minulosti poukazovali naším návrhom zákona. Niežeby ste si zobrali z toho príklad, namiesto toho prídete ešte s väčšou blbosťou. Za druhé, mladý vodič by najskôr nabral skúsenosti na menšom nákladnom vozidle, ktoré sú veľmi cenné pri šoférovaní veľkých nákladných vozidiel a jazdných súpravách.
Keď chcete vyriešiť problém s nedostatkom vodičov, tak im zdvihnite plat. Na Slovensku je dosť profesionálnych vodičov, len už nie je práca za volantom taká atraktívna, pretože nie je adekvátne ohodnotená. Na jednej strane požadujete každých päť rokov preskúšanie, či už lekárske, psychologické, kvalifikačné, čiže vyťahujete peniaze od ľudí, kde sa dá, namiesto toho, aby ste zdvihli platy. Tak to ani náhodou! Robíte to len pre jednu vec, a to, že chcete nalákať mladých neskúsených ľudí, že im dopravné podniky prefinancujú vodičské preukazy za to, že budú musieť ostať u nich robiť päť až desať rokov podľa toho, ako sa dohodnú, pre nič iné.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
9:40
Je pravda, že naozaj tá kategória C1 do tej 7,5 tony je vlastne možno oveľa bezpečnejšia ako kategória B plus E, kde je, vlastne celková hmotnosť jazdnej súpravy môže byť až 7 ton a jazda s tým vozíkom je omnoho nebezpečnejšia ako na tom aute do 7,5 tony, to je jednoznačné. A na tej strane druhej si treba povedať, že tí kamionisti a tá ich práca je naozaj náročná, veľa tých kamionistov, ktorí aj jazdia na Slovensku v...
Je pravda, že naozaj tá kategória C1 do tej 7,5 tony je vlastne možno oveľa bezpečnejšia ako kategória B plus E, kde je, vlastne celková hmotnosť jazdnej súpravy môže byť až 7 ton a jazda s tým vozíkom je omnoho nebezpečnejšia ako na tom aute do 7,5 tony, to je jednoznačné. A na tej strane druhej si treba povedať, že tí kamionisti a tá ich práca je naozaj náročná, veľa tých kamionistov, ktorí aj jazdia na Slovensku v súčasnosti, jazdia kvôli rodinám, lebo snažia sa nejako zabezpečiť tie rodiny. A treba si povedať aj, že aj keď tí mladí si spravia ten vodičský, tak veľa z nich na Slovensku ani neostane a chodia jazdiť pre zahraničné firmy, či už je to do Írska, tam je to veľmi lukratívne, alebo do Rakúska, do rôznych iných krajín. A táto ich mzda na Slovensku je nie možno adekvátna tomu výkonu, ale treba si povedať, aj tí dopravcovia, ktorí mnohokrát prevádzkujú kamióny, tak pomaličky ten počet tých prevádzkovateľov alebo tých spoločností sa znižuje, lebo tie pokuty, ktoré im štát vie udeliť, tak sú veľakrát devastačné a povedia si, že takto ďalej nechcú ísť.
Čiže či to pomôže, alebo nepomôže, zníženie veku, to nevieme teraz možno hneď povedať, ale bezpečnosť všetkých ľudí musí byť prvoradá, ak už ide či už o tie kamióny, alebo tie autobusy, tak možno na tie autobusy som sa ešte viac pozrel, aby sme našli nejaký konsenzus.
Ďakujem.
Ďakujem za slovo.
Je pravda, že naozaj tá kategória C1 do tej 7,5 tony je vlastne možno oveľa bezpečnejšia ako kategória B plus E, kde je, vlastne celková hmotnosť jazdnej súpravy môže byť až 7 ton a jazda s tým vozíkom je omnoho nebezpečnejšia ako na tom aute do 7,5 tony, to je jednoznačné. A na tej strane druhej si treba povedať, že tí kamionisti a tá ich práca je naozaj náročná, veľa tých kamionistov, ktorí aj jazdia na Slovensku v súčasnosti, jazdia kvôli rodinám, lebo snažia sa nejako zabezpečiť tie rodiny. A treba si povedať aj, že aj keď tí mladí si spravia ten vodičský, tak veľa z nich na Slovensku ani neostane a chodia jazdiť pre zahraničné firmy, či už je to do Írska, tam je to veľmi lukratívne, alebo do Rakúska, do rôznych iných krajín. A táto ich mzda na Slovensku je nie možno adekvátna tomu výkonu, ale treba si povedať, aj tí dopravcovia, ktorí mnohokrát prevádzkujú kamióny, tak pomaličky ten počet tých prevádzkovateľov alebo tých spoločností sa znižuje, lebo tie pokuty, ktoré im štát vie udeliť, tak sú veľakrát devastačné a povedia si, že takto ďalej nechcú ísť.
Čiže či to pomôže, alebo nepomôže, zníženie veku, to nevieme teraz možno hneď povedať, ale bezpečnosť všetkých ľudí musí byť prvoradá, ak už ide či už o tie kamióny, alebo tie autobusy, tak možno na tie autobusy som sa ešte viac pozrel, aby sme našli nejaký konsenzus.
Ďakujem.
Rozpracované