Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

24.5.2023 o 15:33 hod.

Ing.

Eduard Heger

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie s faktickou poznámkou 24.5.2023 15:33 - 15:35 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. V prvom rade podporujem akúkoľvek dohodu troch poslaneckých klubov, aby to bolo teda preložené na hlasovanie až po hlasovaní podpory, alebo teda o dôvere novej vláde.
Čo sa týka zákona o dlhovej brzde, nemyslím si, že je to potrebné vyriešiť, však my to vieme ešte aj na tejto schôdzi, keby sme chceli, ale pokojne aj na júnovej, ja si myslím, že je to, úplne v pohode sa to dá stihnúť. Stačí, aby ste neviazali tú podmienku na to, že musí byť súčasťou tohto zákona aj daňová brzda, však o daňovej brzde môžme diskutovať, však sa o nej dva roky diskutuje a zatiaľ sa žiadny z ekonómov nevyjadril, že by to bol dobrý nápad, takže nech tá diskusia verejná prebieha, a keď bude spoločenská zhoda na tom, že to je dobrý nápad, O. K., ale prečo by kvôli tomu mal stáť zákon o dlhovej brzde, ktorý je pripravený na aj schválenie, len musíte povedať, že idete do toho, a myslím si, že ostatné strany, ktoré už vtedy boli ochotné toto podporiť, a ten, ten pozmeňujúci návrh bol naformulovaný, myslím si, že veľmi dobre, tak, tak to proste vieme schváliť, takže ja by som určite teraz, ja tiež viem pomenovať rôzne výhrady na Igora Matoviča, ale v tomto momente tú stopku ste tomu dali vy v strane SaS, lebo ste jasne povedali, že pokiaľ tam nebude daňová brzda, tak nič iné vlastne neschválite a dokonca my sme mali aj dohodu na tom vecnom znení ako by ten, ten zákon o dlhovej brzde mal vyzerať, takže tam dokonca aj toto máme, len vy musíte vytiahnuť ten klin, tú jedinú podmienku, ktorú ste mali, a to bolo, že budete za to hlasovať len v prípade, že súčasťou toho bude aj daňová brzda.
Ak tento odstránite, ktorý v tomto momente ani nie je potrebný riešiť, tak v takom prípade máme riešenie na stole a, a všetko vieme vybaviť či už na tejto, alebo na ďalšej schôdzi.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 24.5.2023 15:26 - 15:31 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Dámy a páni, ja len krátko pár faktov.
Ja si myslím, že predkladať štátny rozpočet 31. 8., o to viac vyrovnaný, nie je vôbec potrebné a poviem aj prečo. Ale v prvom rade poviem, že vôbec sme v tejto situácii nemuseli byť, pretože v roku 2020 v decembri, si pamätám, že ešte ako minister financií som priniesol sem do pléna návrh zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý, keď sme mali ešte bezpečnú ústavnú väčšinu, a bol tu návrh, aby sme vyriešili aj práve túto otázku dlhovej brzdy, zároveň sme hovorili aj o tom, že sa bude vyhodnocovať čistý dlh, nie hrubý dlh.
Ak by sme sa dnes pozreli na verejné financie z pohľadu dlhu, tak by sme videli, že čistý dlh narástol od doby, kedy sme my preberali po voľbách vlastne riadenie štátu zo 43,4 percenta HDP na dnešných 47,7. To sú, to sú, to je 3,3 percentuálneho bodu, čo pri takýchto krízach je naozaj veľmi, veľmi dobrý výsledok z hľadiska nárastu dlhu.
Ale prečo si myslím, že nie je potrebné takýto rozpočet priniesť? Po prvé vieme, že 30. 9. budú voľby a nová vláda, ktorá vznikne z týchto volieb, má ešte dosť času, aby do konca roka schválila nový rozpočet, a nebude nútená, akonáhle tu bude nová vláda, nebude nútená tým pádom podľa dlhovej brzdy schvaľovať vyrovnaný rozpočet. Vyrovnaný rozpočet by znamenal, že by muselo dôjsť k škrtu výdavkov 6 až 7 mld., čo teda je enormné striekanie krvi, ktoré, ako hovorím vôbec, vôbec nie je potrebné. Z tohto pohľadu to naozaj len vystraší ľudí z toho, čo všetko sa tu bude musieť siahnuť, či už sú to výdavky na zdravotníctvo, na školstvo, znižovanie platov a podobne, takže preto si myslím, že to nie je potrebné.
Druhá, taká technická vec, ako bývalý minister financií viem, že keď pripravujete rozpočet na rezortoch, nie je to žiadna jednoduchá operácia, je to veľmi komplikovaná a sofistikovaná operácia, ktorá trvá niekoľko mesiacov, a jednotlivé rezorty si napočítavajú podľa schválenej legislatívy a potrieb a plánov, vychádzajú teda zo schváleného rozpočtu z tohto roku a ďalších dvoch rokov, ktoré sú výhľadovo vždycky schvaľované na vláde. V parlamente teda je schvaľovaný len ten rozpočet na daný rok, tak ten, tieto čísla sa napočítavajú v tom systéme raz. My nemáme systém, ktorý umožňuje dvojité, dvojité účtovanie týchto čísel, a preto si myslím, že teraz pripravovať nejaký vyrovnaný rozpočet a potom úradníkom povedať, aby všetko prepočítali na reálny rozpočet, je, je zbytočná, dvojitá práca, o to viac, keď Slovensko takéto niečo nepotrebuje. Nepotrebujeme sa vystaviť tomu, že teraz zarežeme 6-7 mld. proste do nášho rozpočtu.
Ešte by som povedal k tomu, že sú tu, vidím tu dve riešenia. Jedno, prvé, ktoré chcem aj navrhnúť pánovi spravodajcovi, aby sa hlasovalo o tomto uznesení až po tom, čo bude hlasovanie o dôvere novej vláde. Čiže keď sa bude hlasovať o programovom vyhlásení vlády, na ktoré je viazané, či bude takáto vláda mať dôveru, alebo nie, lebo ak ju mať bude, tak dlhová brzda sa vypína na dva roky a nemusíme vôbec riešiť vyrovnaný rozpočet a tým pádom nemusíme riešiť ani 31. august. Stačí, keď ho predložia 15. októbra, takže by som chcel navrhnúť, aby sa hlasovalo o tomto uznesení až po vyslovení dôvery alebo nedôvery vláde.
Druhé, kľudne aj paralelné riešenie, stále tu máme zákon o dlhovej brzde, ak strana SaS ustúpi zo svoje podmienky, že to musí byť aj daňovou brzdou, podmienené daňovou brzdou, a bude ochotná hlasovať za zákon o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý myslím, že je stále v parlamente pripravený do druhého čítania, tak v takom prípade, ak sa tu nájde 90 poslancov, vieme aj toto veľmi rýchlo vyriešiť a nepotrebujeme Slovensko vystavovať práve tejto, tejto dlhovej brzde, tak ako je dnes napísaná.
Takže toto sú dve možnosti, ktoré vidím, obidve realizovateľné, jednu som požiadal pána spravodajcu, druhá teda je tiež svojím spôsobom na pána spravodajcu, aby možno za stranu SaS vyjadril, či je pripravený hlasovať o zákone o dlhovej brzde a so všetkými tými pozmeňujúcimi návrhmi, ktoré tam boli nachystané na to, aby teraz nebola účinná a mohli sme pripravovať rozpočet reálny.
Ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:18 - 14:19 hod.

Eduard Heger
Vy ste sa opýtali, nerozumiem, akým takýmto veciam? Čo myslíte pod takýmito vecami, lebo to môže byť čokoľvek. (Reakcia z pléna.) Ubezpečujem vás, že toto rozhodnutie bude urobené v súlade s ústavou. A keď bude urobené, sa o ňom dozviete.
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:12 - 14:18 hod.

Eduard Heger
Áno, som.
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:12 - 14:18 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Pozerám, pán poslanec. Čo sa týka investičného dlhu v zdravotníctve, celkový investičný dlh bol vyše troch miliárd, preto sme aj jasne povedali v pláne obnovy, že viac ako jedna miliarda pôjde na investíciu do nemocníc. Žiaľ, tri miliardy mínus jedna miliarda, ešte stále ostávajú dve miliardy, a to je dosť nemocníc, ktoré tento investičný dlh majú. Preto je dôležité, aby sme naďalej, či už zdroje z eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu investovali do rozvoja jednotlivých nemocníc. Myslím si, že čo sa nám podarilo za minulý rok, je urobiť dostatočný prehľad o tom, ktoré nemocnice čo potrebujú vlastne zrekonštruovať alebo vystavať vo svojich nemocniciach. Zároveň máme prehľad aj nejakých časových harmonogramov a priorít a podľa tohto budeme postupovať.
Čo sa týka plánu obnovy, tam to ešte nie je úplne uzavreté, pretože tak ako som povedal, tá analýza ešte prebieha a bude vyhodnotená, predpokladám, že začiatkom budúceho týždňa, tak myslím, že hovoril pán štátny tajomník Palkovič, ktorý prichádza ako nové vedenie na to, aby pohol výrazne veci dopredu, ktoré, ktoré stáli alebo išli pomalšie, ako mali. Takže k tomuto vám neviem dať finálnu odpoveď, či v pláne obnovy bude nejaký priestor ešte aj pre túto nemocnicu. Ale ak by aj nebol, tak, samozrejme, nemôžme rezignovať, my musíme ďalej pokračovať práve v investíciách do zdravotnej starostlivosti. To je aj plánom nielen našej vlády, ale vôbec aj plánu obnovy. Takže jednak budú tam aj projekty do päť miliónov eur, ktorých bude výrazne viac na to, aby sa mohli o to jednotlivé nemocnice uchádzať. A čiže k tomuto konkrétnemu treba si počkať, prosím, na pána Palkoviča, aby k tomu zaujal nejaké stanovisko a predpokladám, že, myslím, že je tam plánované možno aj nejaké stretnutie, ak som to správne pochopil. Takže potom budete mať úplné konkrétne informácie.
Skryt prepis
 

Uvádzajúci uvádza bod 16.3.2023 14:12 - 14:18 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Uhm. Ďakujem pekne. No ja som sa vám snažil dať v tej prvej odpovedi fakty a ak sa pýtate, že či považujem niečo za vhodné alebo nevhodné, tak v prvom rade považujem za nevhodné, ak sa ľudia bez akejkoľvek expertízy alebo dostatočných faktov vyjadrujú k veciam, o ktorých nemajú dostatok faktov a expertízy. Toto devalvuje akúkoľvek odbornú diskusiu, ktorá je potrebná, a obzvlášť tu v parlamente by mala prebiehať. Mne osobne naozaj príde nevhodné, ak ľudia disponujú so svojimi názormi a ako by to bol názor celej Republiky alebo ľudí, ktorých zastupujú. Myslím si, že tu v parlamente by sa mala naozaj viesť výrazne odbornejšia diskusia.
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:12 - 14:14 hod.

Eduard Heger
Vymazať nadbytočný rámček
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:08 - 14:08 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Pozdravujem, pán poslanec. Dovoľte mi, aby som uviedol fakty na pravú mieru. Áno, sú dva dokumenty, jedno sa volá odborné usmernenie, druhé sa volá štandardné postupy, každé má svoje samostatné pravidlá. Štandardné postupy je niečo, čo máme pri každej diagnóze, ktoré, ktorú na Slovensku máme, a vlastne za posledné obdobie, úprimne neviem, či to boli roky alebo, asi aj roky, sa vlastne vypracovávali tieto štandardné postupy, v rámci diagnóz si myslím, že F64, kde na tom pracovala odborná komisia a na záver vlastne táto komisia hlasovala a myslím, že to hlasovanie dopadlo 12 : 8 a preto aj ešte pán minister Lengvarský povedal, že potrebuje prehodnotiť, či takýmto spôsobom, keď teda nebola tam úplná zhoda, že či tie štandardy spĺňajú tú kvalitu, ktorú majú.
K tomu ešte dodám to, že teraz vlastne čakám na analýzu toho, že či tie štandardy, ktoré boli vlastne komisiou schválené, že či sú platné alebo nie sú platné. To je ešte posledná otázka, na ktorú, na ktorú čakám, pretože, ak by neboli platné, tak v takom prípade je otázka vyriešená. Ak by boli platné, informáciu, ktorú mám, štandardy sa zrušiť nedajú. Keď už raz začnú platiť, tak sú platné a proste podľa nich sa riadia. To je záväzný dokument, podľa ktorého vlastne potom doktori pracujú. Ale ako som povedal, toto je oblasť, na ktorú presnú analýzu ešte čakám.
Čo sa týka odborného usmernenia informáciou, ktorou disponujem, je, že toto nie je záväzné. Čiže či už jeho zrušenie nastane, alebo nenastane, nič to nebude na veci meniť, pokiaľ tie štandardy sú platné. Štandardy sa dajú meniť iba aktualizáciou a tá aktualizácia nastáva na základe nejakých nových poznatkov. Takže preto som aj povedal všetkým, ktorí sa ma na to pýtajú, že budúci týždeň, predpokladám, že by mal byť už záver tej analýzy, aby som jasne vedel zodpovedať otázky, že aký je vlastne postup.
Takže ak dovolíte, pán poslanec, tak v tomto, prosím, počkajme do budúceho týždňa, aby som vám vedel povedať už konkrétnu, konkrétnu informáciu. Dnes sú to len čiastkové, ktoré uvidíme, či sa potvrdia.
Skryt prepis
 

16.3.2023 14:08 - 14:08 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Áno, ten stabilizačný príspevok bol nastavený práve pre tie zdravotnícke profesie a profesie v zariadeniach sociálnych služieb. Čiže nebol, nebol ani mienený pre školské zariadenia, pretože školským zariadeniam, ako viete, sme vlastne sa dohodli, alebo aj predškolským sme sa dohodli vlastne s odbormi ešte v minulom roku v lete, že od 1. januára došlo k zvýšeniu miezd o 10 % a taktiež budeme zvyšovať ešte mzdy od 1. septembra tohto roku o ďalších 12 %, čo je viac ako o 20 % spolu.
Skryt prepis
 

16.3.2023 13:55 - 14:08 hod.

Eduard Heger Zobrazit prepis
Pozdravujem, pani poslankyňa. Aby sme teda, aby som odpovedal priamo na vašu otázku, na jasle sme nezabudli, ale keď, keď rozprávame priamo o stabilizačnom príspevku, tak stabilizačný príspevok, ako viete, sme robili pre zdravotnícke zariadenia a potom pre zariadenia sociálnych služieb, poskytovateľov sociálnych služieb, takže toto boli skupiny, kde sme práve tento, tento príspevok dávali. Čo sa týka samotných jaslí, tak áno, to ja by som to premostil rovno aj na škôlky, pretože vieme, že aj tam tie kapacity chýbajú a práve preto sme aj v pláne obnovy vyčlenili, by som povedal, stovky miliónov eur na vybudovanie tejto infraštruktúry, lebo to je prvé, čo potrebujeme. Potrebujeme mať dostatočnú infraštruktúru, aby vôbec tie deti mohli kam chodiť. A vlastne teraz aj tu v parlamente máte dva zákony, kde by som vás chcel poprosiť aj o podporu. Sú to zákony, ktoré sa týkajú plánu obnovy a míľnikov plánu obnovy, aby sme mohli čerpať peniaze na výstavbu infraštruktúry a škôlok pre ďalších 12-tisíc detí. Máme vypočítané od troch rokov, vy hovoríte, samozrejme, o jasliach, čo sú do troch rokov, ale k tomu sa za chvíľočku dostanem. Práve tie deti od troch rokov vidíme, že sú stále rodičia, a to táto kapacita 12-tisíc zahŕňa aj trojročné, aj štvorročné, lebo päťročné už majú povinnú dochádzku, takže práve táto kapacita by mala stačiť na to, aby sme v najbližších troch-štyroch rokoch vybudovali túto infraštruktúru a mohli tým pádom mať miesto v škôlke, tieto deti. Ale k tomu je potrebné, aby prešli aj tu v parlamente teda tie dva zákony, školské, ktoré sú tu na rokovaní v prvom čítaní, a preto vás si dovolím poprosiť o podporu týchto zákonov, aby tento míľnik bol naplnený a mohlo prísť ďalších 800 miliónov z plánu obnovy na Slovensko.
Čo sa týka detí do troch rokov, tam sme urobili opatrenie, ktoré smeruje viac k rodičom, a ono to smeruje práve s tým daňovým bonusom, lebo viete, že daňový bonus je vlastne opatrenie aj prídavky na dieťa, ktoré dostáva rodič od prvého dňa na každé dieťa, a výrazne sme ho zvýšili z priemerne 45 eur na 200 eur, čiže 150 euro, keď to zaokrúhlim, 150 eur na každé dieťa, čo dáva rodičom automaticky dodatočné zdroje na to, aby mohol jednak pokryť aj zvýšené náklady, aj keď vieme, že s rastúcimi deťmi tie náklady rastú výrazne, takže tieto peniaze v tomto nižšom veku môžu využiť na rôzne iné potreby, ktoré majú v súvislosti s rodinou a v prípade potreby aj keď by rodičia chceli nastúpiť alebo rodič, matka by chcela nastúpiť do práce.
Zároveň toto je ale premostenie aj so Zákonníkom práce, je to taká rozsiahlejšia reforma, kde je dôležité, aby aj ten pracovný trh dokázal vytvoriť priestory a priestor na to, veď v konečnom dôsledku aj v rámci koalície sme hovorili aj o rodičovskom príspevku, ktorý práve rodičia poberajú na deti do troch rokov, aby sa našla nejaká flexibilita a podobne, ale nenašlo sa nejaké konkrétne riešenie, ktoré by sa v tomto volebnom období presadilo, takže preto táto, táto téma stále ostáva otvorená. Ale to najvýraznejšie, že sme dali rodičom dostatočnú pomoc s financovaním ich detí, aby vedeli zabezpečiť aj pokrytie nákladov detí do troch rokov práve skrze tento výrazne zvýšený daňový bonus.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis