Videokanál poslanca

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

28.10.2024 o 10:21 hod.

Mgr. PaedDr.

Martina Šimkovičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Videokanál poslanca

Vystúpenie 28.11.2024 14:54 - 14:57 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Áno, ďakujem, pán kolega, za doplňujúcu otázku. My sme urobili aj vnútorný audit v Slovenskej národnej galérii, kde som teda bola osobne aj na návšteve. Samozrejme, aj k tej, k tomuto auditu, čo sa týka Slovenskej národnej galérie, tak urobíme tlačovú konferenciu, aby sa verejnosť podrobne dozvedela výsledky auditu a akým spôsobom bola manažovaná táto inštitúcia. Čiže budete oboznámení aj s detailami. Aby som ale v skratke povedala, tak v tejto inštitúcii vnútorný audit, podobne ako v BIBIANE odhalil 26 nedostatkov, pričom päť z nich boli so závažnou, teda s vysokou závažnosťou. Až v štyroch prípadoch išlo o porušenie finančnej disciplíny.
Pod vedením bývalej generálnej riaditeľky pani Alexandry Kusej fungovala galéria spôsobom, ktorý ukazuje, ako ďaleko môže zájsť zneužívanie moci a nedostatočné finančné riadenie inštitúcie. Jedným z príkladov je, na čo všetko sa zadávali projektové dokumentácie. Táto pani riaditeľka dávala projektovú dokumentáciu úplne, ale že úplne na všetko. V rámci rekonštrukcie, modernizácie, v rámci dostavby areálu SNG v Bratislave. V SNG sa projektová dokumentácia robila aj na také banálnosti, akou je napríklad záhradný domček. Viete, že idete do nejakej, nejakej predajne a kúpite si záhradný domček. Suma za projektovú dokumentáciu tvorila až celú tretinu z ceny záhradného domčeka, ktorý bol prefabrikátom. A kto mal z toho osoh? Rodina pani bývalej riaditeľky, ktorá týmto spôsobom privyrábala alebo prihrávala zákazky svojmu otcovi. A nielen to. Audit odhalil aj to, že Alexandra Kusá si v roku 2024 počas svojho pôsobenia vyplácala autorské odmeny na základe zmlúv o vytvorení a použití diela uzatvorených podľa zákona č. 185/2015 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom.
Na jednej strane sa tu deklaruje, že kultúra je podfinancovaná. No a na druhej strane sú verejné zdroje pre istých ľudí nejakým spôsobom prilepšiť si alebo privyrobiť si. Tie zmluvy, o ktorých tu teraz rozprávam, som mala včera pred svojimi očami a v rukách a nevedela som, či sa mám smiať, alebo plakať. Takže takáto bola pani Kusá manažérka.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie 28.11.2024 14:49 - 14:54 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku, pán kolega. Vnútorným auditom bolo identifikovaných 24 nedostatkov, z toho desať nedostatkov bolo s vysokou závažnosťou. Tie sa týkali úrovne finančného riadenia, použitia verejných prostriedkov, nad rámec oprávnenia nehospodárneho vynakladania verejných prostriedkov, nedodržiavania ustanoveného alebo určeného spôsobu nakladania s verejnými prostriedkami v oblasti interných smerníc, vykonávania základnej finančnej kontroly, preukázateľnosti účtovných záznamov a účtovníctva, inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov, uchovávania dokumentácií k určeniu predpokladanej hodnoty zákazky, štyri nedostatky so strednou závažnosťou, ktoré sa týkali oblasti uzatvárania účtovných kníh a predloženia výkazov individuálnej účtovnej uzávierky, uchovávania účtovných záznamov, zverejňovania zmlúv v centrálnom registri zmlúv, zverejňovania súhrnných správ v profile verejného obstarávateľa a desať nedostatkov s nízkou závažnosťou, ktoré sa týkali oblasti cestovných náhrad, zabezpečenia a preukázateľného doručenia písomností zamestnancom, trvanlivosti a opráv účtovných záznamov, účtovania pohľadávok, záväzkov a nákladov neúčtovania a rozdielov vzniknutých z dôvodu zaokrúhľovania cien platených v hotovosti, predkladania finančných výkazov do centrálneho konsolidačného systému, vykazovania údajov vo finančných výkazoch o príjmoch, výdavkoch a finančných operáciách, FIN 1-12, zverejnenia údajov o vyhotovených objednávkach a faktúrach na webovom sídle povinnej osoby.
Vnútorným auditom boli identifikované tri nedostatky s vysokou závažnosťou, v ktorých došlo k porušeniu finančnej disciplíny. Vnútorným auditom boli navrhnuté dva návrhy na zlepšenie. Na základe vyššie uvedených skutočností zašle odbor vnútorného auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky odboru kontroly ministerstva kultúry návrh na začatie správneho konania vo veci uloženia pokuty v zmysle § 28 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite za nesplnenie povinnosti uvedenej v ustanovení § 5 ods. 1 písm. a) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Povinná osoba BIBIANA je povinná v súlade s § 21 ods. 3 písm. d) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite vypracovať plán opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku a predložiť ho v elektronickej forme audítorskej skupine k odsúhlaseniu do 31. januára 2025.
BIBIANA je povinná v zmysle vyššie citovaného paragrafu zákona prijať štatutárnym orgánom plán opatrení na nápravu zistených nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku v termíne do 7. februára 2025 ho predložiť v elektronickej forme vnútornému auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
BIBIANA je povinná v súlade s § 21 ods. 3 písm. f) a g) zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite splniť prijaté opatrenia, predložiť zoznam splnených opatrení spolu s dokumentáciou preukazujúcou splnenie prijatých opatrení, zoznam splnených opatrení predložiť v elektronickej forme do 30. apríla 2025 odboru vnútorného auditu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
Rada by som v tejto súvislosti pripomenula, aký mediálny lynč sa spustil voči dočasne poverenej riaditeľke Petre Flach, keď sme ju vymenovali do funkcie. Všetky médiá hlavného prúdu sa svorne zhodovali na tom, že Zuzana Liptáková je najlepšou riaditeľkou, a už sme len čakali, kedy ju vyhlásia za svätú. Realita je taká, že pani Liptáková nezvládla ani základné manažovanie inštitúcie, za ktorú bola zodpovedná. Za roky svojho pôsobenia nebola schopná dať vypracovať ani len taký základ, akým sú smernice. Na služobné cesty chodili za štátne peniaze osoby, ktoré nemali žiaden právny vzťah k BIBIANE, teda neboli ani zamestnancami, ani dohodármi, ani ničím iným alebo podobným. Na Bienále preinvestovala skoro 90-tisíc eur len preto, že urobila zlé manažérske rozhodnutie a rozhodla sa z nepochopiteľných dôvodov usporiadať túto legendárnu výstavu v priestoroch BIBIANY, ktorú musela na tento účel rekonštruovať. Neviem teda... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 26.11.2024 18:58 - 19:13 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Milé kolegyne, milí kolegovia, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností predkladám na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky, kde vláda deklarovala, že si uvedomuje význam spoločenského postavenia cirkví, náboženských spoločností a bude podporovať ich angažovanosť vo veciach verejného záujmu vrátane ich dostatočného finančného ohodnotenia. Súčasný zákon o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností je výsledkom dlhoročnej diskusie medzi štátom a cirkvami. Zabezpečuje kontinuitu úrovne vzťahov štátu s cirkvami a jasné a transparentné pravidlá podpory ich činnosti so zachovaním vzájomnej solidarity s menšími cirkvami.
Aplikačná prax však ukázala potrebu zákon optimalizovať. Novelou zákona sa preto navrhuje zjednodušenie výpočtu výšky príspevku štátu pre cirkvi jeho naviazaním na rast minimálnej mzdy. Doterajšie ukazovatele výpočtu, rast inflácie a miera valorizácie platov zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa nahradia ukazovateľom rastu minimálnej mzdy.
Cirkvi používajú 97 % príspevku štátu na mzdové náležitosti, no dokážu z neho zabezpečiť takmer len minimálnu mzdu svojich zamestnancov a to predovšetkým duchovných. Priemerný plat duchovného bol v minulom roku 763 eur. Účelom predkladaného materiálu je preto zabezpečiť každej cirkvi rast príspevku štátu aspoň podľa miery rastu minimálnej mzdy.
Výšku príspevku štátu ovplyvňuje aj počet veriacich zistený podľa oficiálneho sčítania. Návrh precizuje vzťah výšky príspevku štátu a prípadnej zmeny počtu veriacich konkrétnej cirkvi, teda nie všetkých cirkví, ako tomu bolo doteraz.
Zároveň sme akceptovali návrh cirkví, aby sa pri rozdelení príspevku štátu posilnila solidarita s menšími cirkvami.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2025.
Návrh zákona schválila vláda Slovenskej republiky dňa 2. októbra 2024 a poslanci Národnej rady Slovenskej republiky odsúhlasili dňa 23. októbra 2024 jeho pridelenie výborom Národnej rady Slovenskej republiky. Návrh zákona bol prerokovaný dňa 19. novembra 2024 na 35. schôdzi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, dňa 21. novembra 2024 na 67. schôdzi Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky a 25. novembra 2024 bol prerokovaný na 21. schôdzi Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá.
S pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom uplatneným v rámci rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá sa stotožňujeme a súhlasíme so schválením návrhu zákona v znení tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

7.11.2024 14:44 - 14:46 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Áno, idem, dobre.
Len v skratke teda odpoviem k tomu poslednému, čo ste sa pýtali. Ja som to vlastne aj povedala, jedna vec je konsolidácia, kedy sme museli prepúšťať, lebo také sme dostali nariadenie a druhá vec je presne to, čo som hovorila, keď ste boli vy vo vláde a teda každý si môže vymeniť tých svojich ľudí, s ktorými nejde v rovnakej energii. Čiže tam neviem, či ste vy nejakým spôsobom zdôvodňovali a či každý rezort, ktorý prepúšťa ľudí nielen v rámci konsolidácie, ale v rámci toho druhého dôvodu, či teda tu z tohto priestoru to aj zdôvodňuje.
Ja ešte na záver uvediem a zdôrazním, že všetky ukončenia štátnozamestnaneckých alebo pracovnoprávnych vzťahov z dôvodu nadbytočnosti boli alebo budú vysporiadané v súlade s príslušnou legislatívnou. Ak zamestnancovi v súvislosti s ukončením štátnozamestnaneckého alebo pracovného pomeru z dôvodu nadbytočnosti vznikne nárok na odstupné, bude mu vyplatené v najbližšom výplatnom termíne po ukončení štátnozamestnaneckého alebo pracovného pomeru.
A ešte raz, pán poslanec, zdôrazňujem, že my na ministerstve kultúrny nerobíme žiadne personálne čistky, ako ste to nazvali, sú to naozaj nevyhnutné konsolidačné opatrenia, v rámci ktorých bolo jednoznačne jasne zadefinované, že úsporu musíme dosiahnuť na mzdových výdavkoch. V konečnom dôsledku je toto všetko výsledok hospodárenia so štátnymi peniazmi aj vládou, v ktorej ste boli vy, a teda Sloboda a Solidarita.
Na záver ešte raz celková suma, pani Milanová a pani Hroncová minuli na odchodnom a odstupnom celkovo 1,328 mil. eur.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 7.11.2024 14:37 - 14:42 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec, v prvom rade vám veľmi pekne ďakujem za váš záujem o ministerstvo kultúry a o dianie v tomto rezorte.
Tak ako vždy na hodine otázok, aj tentokrát veľmi rada zodpoviem na vašu otázku. No a kým sa dostanem teda k vysvetleniu, tak musím sa ohradiť voči vášmu tvrdeniu a voči vašim nepravdivým a subjektívnym tvrdeniam, pokiaľ ide o personálne čistky, ktoré som teda zachytila v médiách. A v zmysle nich ste zjavne aj teda formulovali túto dnešnú otázku, ktorú ste mi položili na hodine otázok.
Znižovanie počtu zamestnancov, ktoré sme museli realizovať v uplynulom období, súvisí s potrebnou úsporou výdavkov na osobné náklady a reflektuje na nevyhnutnú konsolidáciu verejných financií. Samozrejme, boli tu aj zamestnanci, ktorí sa rozhodli sami odísť z ministerstva kultúry alebo ich po zmene vlády v roku 2023 nahradili iní zamestnanci, čo nie je absolútne ničím výnimočné a deje sa to úplne všade, v každom rezorte. Zdôrazňujem, že dialo sa to aj počas vlády, kedy bola vaša strana, teda SaS, jej členom. Ak by ste chceli tvrdiť opak, že za vašej éry sa v rámci štátnej správy neprepúšťalo, tak vám ponúkam fakty.
Na odstupné a odchodné v roku v roku 2020 išlo 225 734 eur, v roku 2021 to bolo 372 955 eur, v roku 2022 išlo o sumu 354 225 eur a v roku 2023 to bolo 375 055 eur. Je totiž úplne prirodzené, že každý štatutár chce spolupracovať s ľuďmi, ktorým dôveruje a s ktorými má nejakú spoločnú energiu a hlavne, že sa môže na tých svojich ľudí spoľahnúť.
Ak sa pýtate na budúci rok tak, pochopiteľne, zmeny v organizačnej štruktúre môžu nastať z objektívnych dôvodov aj v roku 2025.
Momentálne však začiatkom roka 2025 v rámci ministerstva kultúry ako ústredného orgánu štátnej správy neplánujeme ďalšie výpovede.
U nás teda už bol proces konsolidácie zrealizovaný.
Trochu odlišná situácia je v našich príspevkových a rozpočtových organizáciách, ktorým bol v rámci budúcoročného rozpočtu skrátený rozpočet na mzdy, platy a ostatné osobné vyrovnania, a to o10 %.
Dôvodom prepúšťania zamestnancov v nich je, resp. teda bude tiež práve nevyhnutná konsolidácia verejných financií. Môžem vás ale ubezpečiť, že na Ministerstve kultúry Slovenskej republiky sme hľadali a naďalej budeme hľadať riešenia na zmiernenie negatívnych dopadov na rozpočty nami zriaďovaných organizácií. Jedno z týchto opatrení bolo zníženie výdavkov na dotačný systém v ich prospech, nakoľko ministerstvo kultúry má ročne nekryté bežné výdavky na úrovni viac ako 40 mil. eur. Zároveň chcem zdôrazniť, že v rámci všetkých organizácií sme si dopady konsolidačného rozhodnutia vlády v oblasti zníženia mzdových výdavkov prešli s každým jedným štatutárom. Už samotné návrhy na znižovanie predkladali štatutári a my sme ich na ministerstve kultúry plne rešpektovali a akceptovali. Rovnako tak sme súčinní a podporujeme organizácie v rámci zvýšených výdavkov, ktoré súvisia s uvoľňovaním zamestnancov.
Tu by som chcela spomenúť jedno také celkom pekné ľudské gesto, ktoré sa udialo. V rámci uvedeného totiž prišlo dokonca k takej spolupráci medzi našimi organizáciami, kde jedna sa vzdala v prospech inej organizácie, čiže ponúkla im niečo zo svojho rozpočtu, aby neprišlo k ochromeniu ich činností. Chcem zdôrazniť, že tento systém spolupatričnosti si ja osobne v tejto ťažkej dobe nesmierne vážim.
Na záver ešte, pán kolega, uvediem a zdôrazním, že všetky ukončenia... (Prerušené vystúpenie časomierou.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 28.10.2024 10:21 - 10:41 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, veľmi pekne ďakujem za slovo. Mám tu pripravených zopár strán, ktoré by som rada predniesla, ale ešte predtým musí povedať k vám, ktorí teda tak vehementne bojujete proti mne, mať takú predstavu, keby ste vy boli pri moci, a vy, pani Jaurová, ako ministerka kultúry, ja neviem, čo by bolo s nami ostatnými, ktorí by sme si dovolili mať čo i len trošku iný názor.
Keď sa pozriem tam na vás, na tú vašu stranu, vy tam hajlujete, jeden mal HIV, ďalší bije nadriadených, ste tam pekná skupina. A keď tu povie môj kolega o tom, čo vy stále hovoríte, že to je to právo, dve ženy aby mali deti a dvaja muži aby mali deti, a keď vám ten môj kolega, už nie jeden a jediný, povie, že dobre, tak to nám ukážte, ako je to možné, tak vy sa začnete smiať. Nič iné neviete. Viete iba ponižovať, hovoriť o tom, akí sme neprofesionálni, arogantní.
Pozdravujem aj pána Pročka, budem sa venovať aj pani Milanovej a špeciálne kaštieľu Budmerice a zmluvám, ktoré máme pri sebe, len neviem, či bude korešpondovať potom to tričko, ktoré máš, Jožko, na sebe. Takže budem vždy... (Reakcia z pléna.) Ešte nemáš slovo. Budem vždy pri takýchto príležitostiach pripomínať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Pán poslanec, nechajte, nechajte pani ministerku. Prihlásite sa potom do rozpravy, môžete rozprávať, koľko budete chcieť, dobre? (Reakcia z pléna.) Ale nebudete reagovať. Oslovujú sa pri vystúpení rečníka viacerí a nikto nereaguje. Až potom. (Reakcia z pléna.) Nebudeme diskutovať.
Pokračujte, pani ministerka.


Šimkovičová, Martina, ministerka kultúry SR
Budem vždy pri takýchto príležitostiach pripomínať, že občania rozhodli v slobodných a demokratických voľbách, aký koncept kultúrnej politiky štátu dostane prednosť, či ten váš agresívny, progresívny, alebo teda tradičný, opierajúci sa o národné tradície, skutočné umenie, morálku a podporu skutočného nadania a talentu, preto dokumentom, ktorým sa vo svojej činnosti Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky riadi a bude riadiť, je programové vyhlásenie vlády, pričom základným atribútom je dodržiavanie zákona.
Na Slovensku existujú tisíce umelcov a umelecky cítiacich ľudí, ktorí nás v tomto úsilí podporujú, lenže (povedané so smiechom) ich názory a postoje sa nedostávajú v takom rozsahu do verejného priestoru ako tie vaše, pretože väčšinu mediálneho priestoru ovládajú progresívne, tzv. mienkotvorné politické tlačové orgány.
Chápem, že vo vašom vnímaní ako euroobčanov či svetoobčanov je národný štát a národné cítenie taká neprijateľná konštrukcia. Často sa vysmievate ľuďom, ako aj teraz v tom prejave, ktorí sa prezentujú hrdosťou na svoju slovenskú národnosť, vlastný štát alebo jeho symboly. Takto to tu funguje. My ešte len niečo začneme robiť, a skôr než má dielo či projekt nejakú finálnu podobu, skôr než je to vonku, mediálne a, samozrejme, s vašimi komentármi a interpretáciou je toto dielo okamžite zdehonestované a zosmiešnené. Ponižujete a zosmiešňujete, neviete argumentovať, iba zosmiešňujete všetko, čo nie je v súlade s vaším videním sveta. Vy sa vysmievate ešte aj zo štátnych symbolov, vy sa vysmievate z hymny. Naša hymna dostane nový šat, pretože po tých rokoch si to právom zaslúži.
Môj názor a postoj mojich spolupracovníkov je jednoducho iný ako ten váš. Spočíva v tom, že národný štát má korene v konkrétnej kultúre, má svoju históriu a vekmi, generáciami predkov vyprofilovanú morálku, ktorá je vystužená spoločenskou dohodou a stáročiami skúseností. Slovenky a Slováci a tiež občania našich národnostných menšín chcú podľa tohto žiť a pracovať. Moderne, ale súčasne tradične, teda podľa vlastných, a nie podľa zvonku importovaných pravidiel.
Váš jednoznačne západný progresívny koncept, ktorý s veľkým lomozom pretláčate, podľa môjho názoru znamená, že prestávate rešpektovať a zastupovať ľudí vo vlastnom štáte. Jednoducho vy nemáte záujem vnímať ich potreby a chcete nás všetkých nasilu nejakým spôsobom pretvárať. A práve preto zažívate prirodzený odpor ľudí k vami vnucovanej migrácii či podpore vojny. Občania pociťujú dešpekt k umelo pretláčaným ideológiám LGBTI a rodovej rovnosti, teda k tomu, čo necitlivo až agresívne presadzujú vaše elity a vami inštruované, inštruované (zopakované s dôrazom) a organizované politické mimovládky. Úplne prirodzený nesúhlas s takýmito postojmi vy arogantne odsudzujete. Vy a vám naklonené médiá, tzv. hlavného prúdu, takýto pud sebazáchovy zdravej spoločnosti príkro označujete ako prejavy xenofóbie, homofóbie, nacionalizmu či dokonca neofašizmu, pritom nechcete pochopiť, že ide len o prirodzený obranný reflex ľudí proti hrubému manipulatívnemu nátlaku a hrozbe straty prirodzenej podstaty väčšiny národa.
A pri tejto príležitosti zopakujem z tohto miesta, čo som už niekoľkokrát povedala, že mňa nevyhodili z televízie Markíza, v ktorej som pôsobila, ale bola tu dohoda, že buď sa ospravedlním migrantom, ktorí k nám vtedy vo veľkom húfe išli, alebo dostanem ročné odstupné. A preto som toto teplé miestečko nechala tak a odišla som sama, pretože som sa nechcela ospravedlniť za to, že som si dovolila zdieľať na Facebooku, že k nám idú húfmi, ale ani jedným jediným slovkom som sa nevyjadrila, iba som zdieľala, že k nám idú, a za toto som bola označená istým denníkom, že som xenofób a rasista. Takto to u nás chodí. To bol len začiatok.
Odpoviem vám, vážená pani Jaurová a ctená opozícia, na niektoré zavádzajúce konštatovania, ktoré obsahuje vaše odôvodnenie k návrhu na vyslovenie nedôvery ministerke kultúry Slovenskej republiky tak, ako ste ho predložili do Národnej rady Slovenskej republiky.
Poďme teda poporiadku. Tvrdíte, že rezort kultúry sa dostal na pokraj rozkladu, čo vníma nielen odborná, ale i laická verejnosť. Prvé manipulatívne tvrdenie, ktoré sa vôbec nezakladá na pravde. Vážení, nič nie je v rozklade. To je len to, že o funkcie prišli niektorí vaši kamaráti v štátnych inštitúciách. A prišli o ne celkom oprávnene, pretože preukázateľne nezvládli riadenie organizácií, ktoré im zverili do rúk bývalí ministri kultúry. A súčasne ďalší vaši priatelia v politických mimovládkach sa obávajú, že im postupne vyschne zdroj štátnej podpory z rôznych fondov, na ktoré sú roky doslova prisatí ako pijavice. A tak zvolávate protesty na námestia, organizujete štrajkové pohotovosti. To všetko dokonca robia otvorene aj niektorí naši revolučne naladení zamestnanci v Slovenskej národnej galérii, v Slovenskom národnom divadle, v Slovenskom centre dizajnu, Slovenskom literárnom centre či Divadelnom ústave. Hryzú ruky, ktorá ich kŕmi, to je také dosť surrealistické. Mimochodom, dnes už veľmi jasne vidíme štruktúru a systém, ako perfektne, a fakt musím uznať, že perfektne to máte cez vybrané mimovládne organizácie organizované. Najagilnejšia je tzv. Otvorená kultúra, organizácia priamo napojená na medzinárodné zdroje a, samozrejme, aj na nadáciu otvorenej spoločnosti Georga Sorosa. Ten krik a hystéria nie sú samoúčelné. Pripomeniem verejnosti, že pod zámienkou podpory tzv. nezávislej kultúry v posledných rokoch odišlo z fondov do vašich spriaznených mimovládnych a neziskových organizácií vyše 150 mil. eur. Áno, počujete dobre 150 mil. eur. A skutočný prínos pre slovenskú kultúru? No, nevidíme žiadny. Za 150 mil. eur, by sme mali nové Národné divadlo alebo dve moderné národné múzeá, či 10 špičkových depozitárov, ale my nemáme nič. Zato vaši kamaráti a rodinní príslušníci si tvorili nezávislé umenie, len akosi nevidíme nikde hmatateľný prínos tejto ich umeleckej činnosti. Vytvorili ste tu deformovaný mechanizmus, ktorý živí politicky angažované mimovládky progresívneho charakteru. Mechanizmus, ktorý podporuje a živí rôznych akože umelcov takej pochybnej úrovne, a rôznych akože expertov na hoaxy a dezinformácie. Tvrdíte, že ochraňujete demokraciu, teda vládu ľudu, v prospech ľudu. Vaším zámerom je ale úplný opak.
Činnosť rozličných mimovládnych organizácií už tak prerastá cez štátny aparát v rezorte kultúry, že vlastne zabraňuje riadnemu výkonu štátnej moci. Navonok deklarujete, že ste zástancovia slobody vyjadrovania, nezávislej tvorby a umenia, ale vaša urputná snaha je uchopiť štátne peniaze a štátnu moc prostredníctvom tzv. transparentných schém pomoci pre svoje mimovládne organizácie a vami protežovaných činnostníkov v kultúre. Je to vážna deformácia systému štátnej moci, kedy sa vlastne zvolení zástupcovia občanov Slovenskej republiky majú podriadiť diktátu vami určených mimovládok a majú držať hubu a krok, aby systém vašich ľudí a organizácií mohol v pokoji cicať štátny rozpočet ďalej a ďalej. Tu nejde o žiadnu ochranu slobody umeleckej tvorby. Vám ide len o ochranu vašich mimovládnych organizácií a pijavíc, ktoré sú roky prisaté na verejné financie.
Lenže toto sú, dámy a páni, peniaze nás všetkých, všetkých daňových poplatníkov a zväčša sú to dane ľudí, ktorí si neželajú agresívnu LGBTI propagandu a podobné čudné experimenty v slovenskej kultúre. Títo vaši ľudia, vaše organizácie si až doteraz v pohodičke žili a ešte stále žijú z týchto štátnych zdrojov. Bez akejkoľvek kontroly, bez akýchkoľvek relevantných výsledkov svojej činnosti.
Postupne vo verejných fondoch, teda vo Fonde na podporu umenia, v Audiovizuálnom fonde a vo Fonde na podporu kultúry národnostných menšín vznikali záujmové systémy výhradne liberálno-progresívneho svetonázoru. Klanová kultúra a sofistikované rozmiestnenie tzv. odborných kádrov v rôznych komisiách a radách umožňovali, že napriek striedaniu sa politických garnitúr toky peňazí bezchybne fungovali. Nech mi prepáčia tí naozaj skutoční odborníci v kultúre, ktorí do tohto systému nepatrili. Viem, že títo skutoční odborníci, žiaľ, boli vždy v menšine, a tak v podstate ani nič nemohli ovplyvniť, pretože boli utláčaní. Mnohí renomovaní slovenskí spisovatelia, výtvarníci, hudobníci, či iní tvorcovia by o tom vedeli rozprávať svoje. Ich projekty ostávali roky bez podpory na úplnom okraji záujmu. Títo skvelí a talentovaní ľudia väčšinou súboj s progresívnymi aktivistami napokon spravidla vždy prehrali alebo vzdali. Ani plnenie kritérií, ani kvalitné posudky od nespochybniteľných odborných autorít na pridelenie grantov nestačili. Takto funguje progresívno-liberálna vám mafia v slovenskej kultúre, a preto moje odvolávanie, preto moja každodenná šikana tzv. médií, váš každodenný krik a odpor pri akejkoľvek činnosti, ktorú na ministerstve realizujeme, zažívame aj v tento deň.
Tu sa mi žiada verejnosti pripomenúť, že veľká časť vás politikov z Progresívneho Slovenska ste celoživotní mimovládkari. Od ukončenia školy ste nepracovali nikde inde len vo vybraných politických mimovládkach a teraz sedíte tu v slovenskom parlamente tiež, samozrejme, za politické mimovládne organizácie. Ich strešnou organizáciou je politická strana Progresívne Slovensko. Urobili ste si taký dáždniček, aby to vyzeralo, že ste vlastne politici, ale vy ste všetci iba politickí aktivisti, čo dennodenne dokazujete. Moralizujete a vykladáte verejnosti, ako sa mám správať a tiež ako máme my na ministerstve kultúry a vo vláde robiť, lebo vy to predsa viete najlepšie.
Nedávno mi kdesi v niektorom liberálnom (povedané so smiechom) propagandou nasiaknutou v červenom denníčku pani poslankyňa Jaurová odkázala, že ak potrebujem objasniť, ako fungujú odborné komisie vo Fonde na podporu umenia, tak vraj mi je plne k dispozícii. Neviem, už sa vyšetrilo ohľadom tej Matice, ten národný poklad? Neviem, asi sa to ešte stále nedoriešilo. Ďakujem, pani poslankyňa, nepotrebujem vašu pomoc. Máme o tom, ako systém sofistikovane funguje už množstvo, naozaj množstvo informácií, ktoré vás a vašich priateľov určite nepotešia. A s tým ste asi ani nerátali. Postupne s nimi oboznamujeme slovenskú verejnosť.
Najskôr však tzv. nezávislý verejnoprávny Fond na podporu umenia bude musieť sprístupniť niektoré projekty, na ktoré politické mimovládky a pseudoumelecké organizácie pod rúškom nezávislej kultúry a umenia získali na niekoľko rokov miliónové dotácie. Evidujeme tam napríklad neziskovú organizáciu, ktorá má každoročne až do roku 2026 garantovanú okrúhlu dotáciu 200-tisíc eur. Taká štedrá pomoc, samozrejme, znamená, že uvedená neziskovka aktívne pracuje na poli tzv. Kultúrneho štrajku, politickej nátlakovej akcie vašich mimovládok na moje odstránenie z pozície ministerky kultúry. Ľudia z jej vedenia mimoriadne aktívne verejne vystupujú na protestoch proti ministerstvu kultúry, proti mne osobne a hrdinsky a opakovane vyzývajú na ďalšie a ďalšie štrajky. No povedzte, za 200-tisíc eur, to sa celkom oplatí. Nie?
Pýtam sa, prečo sa pani Jaurová z Progresívneho Slovenska, ktorá sa roky vo Fonde na podporu umenia angažuje, prihlásila aj ak poslankyňa parlamentu a dala sa znova zapísať v marci tohto roka do zoznamu potenciálnych odborných hodnotiteľov fondu. V minulých rokoch tam pôsobila, o grantoch spolurozhodovala aj ako predsedníčka komisie. Prečo v tom zozname chce za každú cenu figurovať aj ako progresívna poslankyňa parlamentu? Vo vašom návrhu na moje odvolanie namietate, že svojimi legislatívnymi a personálnymi krokmi sa snažím politicky ovládnuť všetky typy kultúrnych inštitúcií, vziať im ich nezávislosť a umeleckú slobodu, vytvoriť ideologicky podriadenú kultúru a umenie a tak ďalej, a tak ďalej. Opäť manipulatívne tvrdenie, ktoré sa nezakladá na pravde. Od nástupu tejto vlády uplynul rok. V rezorte kultúry máme 29 priamo riadených organizácií. Za toto obdobie som v súlade so zákonom vymenila sedem štatutárnych zástupcov, s ktorých činnosťou som nebola spokojná alebo ktorým jednoducho uplynul ich mandát vrátane zrejme tieňového ministra kultúry Progresívneho Slovenska exriaditeľa SND Mateja Drličku, ktorý už dnes otvorene derie politické lavi... politické nohavice na mítingoch opozičných politických strán.
Týždne to počúvame, že sa rúca, rúca sa slovenská kultúra. Kde? Kedy a kým? Povedzte, koľko divadelných predstavení bolo zakázaných. Koľko vernisáži výtvarného umenia bolo zrušených? Koľko kníh sme zakázali vydať? Koľkým tanečníkom sme zakázali tancovať a koľkým spevákom sme zakázali spievať? Ste vôbec normálni, keď tu vytvárate atmosféru kultúrnej revolúcie z čias Mao Ce-tunga?
Ubezpečujem slovenskú verejnosť, ale aj slovenských umelcov, že nič sa nerúca, práve naopak, chceme ukončiť obdobie vyvolených v kultúre. Slovenská kultúra, priatelia, patrí všetkým, ktorí v nej pracujú, nielen pár záujmovým skupinám. Budeme naďalej pracovať na tom, aby sme sprehľadnili niektoré zacyklené finančné toky a presmerujeme ich na celé Slovensko, pre všetkých, ktorí robia v kultúre a s kultúrou.
Rada by som zopakovala a upozornila slovenskú verejnosť, že v našej vlasti žijú a tvoria naozaj významné osobnosti kultúry a umenia, ktoré nikdy na podporu svojho umenia od štátu nedostali ani cent. Je to hanba a neprávosť. A je načase, aby sme toto napravili. Desiatky z nich osobne poznám, aj ma osobne navštívili. Sú to oveľa významnejšie osobnosti ako nekompetentný manažér progresívny aktivista a kšeftár Matej Drlička. Vo vašej argumentácii na moje odvolanie považujete jeho odvolanie za bezprecedentný, skoro až trestný čin.
Poviem vám, čo urobil váš obdivovateľ, ideový podporovateľ Milan Kňažko ako minister kultúry Dzurindovej vlády. Dobový denník SME 6. novembra 1998 napísal: „Minister kultúry Milan Kňažko odvolal všetkých generálnych riaditeľov sekcií ministerstva, riaditeľov divadiel a ďalších inštitúcií, ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti ministerstva kultúry.“ Všetkých bez milosti. Bez nejakých analýz a prezentovaných dôvodov. Podobne si počínali a odvolávali aj ďalší ministri, ktorí sa dnes tvária ako svätí za dedinou, a snažia sa rozdávať vo verejnom priestore svoje múdrosti. Boli to však oni, ktorí súčasnú zmutovanú spravodlivosť do kultúrneho priestoru zaviedli.
A vy si, vážení opoziční poslanci, dovolíte napísať do dokumentu, ktorý predkladáte oficiálne Národnej rade Slovenskej republiky, že odvolanie pána Drličku či pani Kusej nemá obdobu v modrených slovenských dejinách. To vám trošku nesedí. A že je to zásadný krok spôsobujúci ochromenie celého rezortu. Ja viem, že o tej histórií, vy, nemáte veľa vedomostí ani sa ňou nejako nezapodievate, ale toto ste si mohli doštudovať. Vy sa vôbec počúvate alebo vy vôbec čítate po sebe čo, čo napíšete?
Keď si to zrátame, čisto matematicky, z 29 štatutárov bolo vymenených za rok 7. To je jedna štvrtina. Vytvárate nezmyselné katastrofické scenáre v rezorte, kde väčšina organizácií má rovnakých štatutárov ako v deň môjho nástupu do funkcie. Za nebetyčnú hlúposť, ktorú naďalej v odôvodnení môjho odvolávania uvádzate, je aj to, že útočím na menšiny. Zasa, ide len o vami stále opakovanú floskulu, ktorú sa neobjektívne a čisto propagandisticky snažíte dostať do hláv slovenskej verejnosti. A nemá vôbec nič spoločné s realitou. Áno, nie som za podporu verejných dúhových pochodov, nemám porozumenie pre rôzne verejné workshopy, latexové prechádzky po námestiach, mňaukanie, štekanie po uliciach našich miest z peňazí daňových poplatníkov, to je naozaj pravda. Želám si, aby za tieto peniaze boli podporované skutočné predovšetkým mladé slovenské talenty a ľudia, ktorí majú nadanie. Samozrejme, nevynímajúc aj príslušníkov menšín vrátane tých sexuálnych, teda LGBTI. Každá, každého ľudská dôstojnosť a práva, ľudské práva musia byť plnohodnotne rešpektované, nie však na úkor dôstojnosti a práv iných ľudí. Toto je môj postoj.
Nevykresľujte ma ako neznášanlivú osobu. Mám priateľov z rôznych komunít, áno, aj z prostredia sexuálnych menšín. Vychádzame dobre a sami sa mi mnohí sťažujú, že zbytočne preafektovaná LGBTI propaganda im škodí aj v pracovnom, ale aj v osobnom živote. Niektoré klamstvá a polopravdy, ktorými odôvodňujete potrebu môjho odvolania, sú také absurdné, že normálnemu človeku z toho sa až rozum zastaví, napríklad že šikanujem a robím nátlak na mojich kritikov trestnými oznámeniami.
Podala som trestné oznámenie na vášho kultúrneho politického aktivistu Hvoreckého, ktorý ma úplne bezdôvodne označil za neofašistku, to je vrchol cynizmu tvrdiť o mne, že ja som neofašistka. Môj starý otec hrdinsky padol v Slovenskom národnom povstaní práve v boji proti fašistom. Je to bolestivé, a dovolím si povedať, cynické a odporné. Orgány činné v trestnom konaní objektívne prešetria, či pán Hvorecký nespáchal trestný čin, a tak to má v slobodnej a demokratickej spoločnosti aj fungovať.
A nedávno som podala ešte jedno trestné oznámenie, na riaditeľku LITA Janu Vozárovú, ktorá ešte len mesiac, mesiac od môjho nástupu do funkcie dňa 27. 11. 2023 v Paríži v rámci svojho oficiálneho vystúpenia okrem iného povedala, citujem: „Súčasná ministerka je fašistka. Skutočne nemôžem to povedať inými slovami, teda spolupráca v budúcich štyroch rokov bude problematická, ale uvidíme potom.“
Prepáčte, ale do nášho verejného priestoru ste vniesli toľko arogancie, toľko hulvátstva, že aj vaši priaznivci stratili akékoľvek morálne zábrany. Vidíme to na pútačoch s heslami na vami organizovaných protestoch, na drzých a často oplzlých vyhláseniach umelcov, ale aj bežných občanov, ktorí si myslia, že sú asi hrdinovia, hrdinovia dnešných dní. Čím hnusnejší výraz alebo pokrik, alebo status tým väčší hrdina. Bravó! Až sem ste to dotiahli. A to sa vy tak radi prezentujete, akí ste vy slušní, tolerantní a zhovievaví. Nevinnosť sama. Opakujem. Nikto z ministerstva kultúry nikomu nebráni slobodne tvoriť a umelecky sa prejavovať vrátane novinárskeho prejavu, aj keď úroveň žurnalistiky, kvality a dôveryhodnosť našich médií je asi na historickom minime. Noviny sú plné klamstiev a výmyslov. Často, žiaľ, vašich klamstiev a vašich výmyslov, vážení opoziční poslanci a poslankyne.
Keď bývalá ministerka kultúry Natália Milanová a vaša bývalá predsedníčka Progresívneho Slovenska a tiež bývalá prezidentka Zuzana Čaputová boli posadnuté témou regulácie médií, teda ich cenzúry a dokonca i zákazu, my sme upozorňovali na reálnu politickú normalizáciu. Vy ste vtedy mlčali alebo ste s takýmito praktikami otvorene súhlasili. Teraz permanentne šírite a opakujete doma aj v zahraničí klamstvo, že táto vláda zavádza totalitu a diktatúru. Ja sa vás pýtam kde. Nemáte k žiadnym krokom ministerstva kultúry relevantné vecné argumenty, len šírite účelovo veci vytrhnuté z kontextu alebo absolútne klamete. Myslím si, že vy nechcete riešiť skutočné problémy z kultúrneho sektora, iba sa snažíte politicky profitovať z jeho neustálej deštrukcie. Vytvárate atmosféru permanentnej revolúcie, ktorá je však iba vo vašich hlavách a hlavách tých vašich kamarátov, ktorí boli doteraz štedro dotovaní z kultúrnych verejnoprávnych fondov za projekty pochybnej kvality. Svedčia o tom aj vaše verejné vyjadrenia po poslaneckom prieskume Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá v Slovenskom národnom divadle a v Slovenskej národnej galérii.
Absolútne nespochybňujem právo poslancov výboru, ktoré majú na základe § 63a zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, aby zisťovali, ako sa dodržiavajú a vykonávajú zákony a či hospodárenie s verejnými prostriedkami je s nimi v súlade. Subjekty, ktoré hospodária s majetkom, záväzkami, finančnými prostriedkami, majetkovými právami a pohľadávkami štátu, sú povinné poslancom poskytnúť informácie, vysvetlenia a podklady súvisiace s poslaneckým prieskumom a na žiadosť ich prijať.
Z uvedenej citácie zákona o rokovacom poriadku a v spojení s článkom II odseku 2 ústavy však nespochybniteľne vyplýva, že rámec poslaneckého prieskumu sa viaže výlučne na dodržiavanie konkrétneho ustanovenia príslušného zákona vo veciach, ktoré sú predmetom poslaneckého prieskumu, a to aj v rámci skúmania hospodárenia s verejnými finančnými prostriedkami. Nemôže byť teda v žiadnom prípade výsledkom prieskumu subjektívna úvaha poslanca.
Manažéri SND a SNG vám preukázali, že zákon nebol porušený, hospodárenie v inštitúciách je absolútne v poriadku. Napríklad v prípade umeleckých a dekoračných dielní SND ide, ide jednoznačne a preukázateľne o zlyhanie predchádzajúceho vedenia národného divadla na čele s pánom Drličkom a toto jeho zlyhanie bolo vlastne aj jedným z dôvodov, prečo bol vymenený. Nový manažment Slovenského národného divadla sa snaží napraviť vážne pochybenia tak, aby neprišlo k ohrozeniu prevádzky počas rozbehnutej divadelnej sezóny, a za to im patrí moje poďakovanie. Moje poďakovanie ale vaša diskreditácia.
V Slovenskej národnej galérii analyzuje nový manažment, ako mohlo dôjsť rok a pol po spustení prevádzky rekonštruovaného objektu k jeho znehodnoteniu dažďovou vodou. V galérii zrekonštruovanej za 82 mil. eur nám na viacerých miestach tečie nová strecha. To je ten skvelo odvedený výkon pani Kusej a jej otca pri rekonštrukcii. No či je to v poriadku, lebo veď pani Kusá je predsa vaša.
A len pre zaujímavosť. Česká národní galerie zamestnáva takmer o jednu tretinu ľudí menej ako tá naša Slovenská národná galéria a výkonnosť oboch inštitúcií nebudem porovnávať. Koľko kamarátov z kultúrneho štrajku máte dobre umiestnených na teplých flekoch v tejto galérii a čo tam robia toľkí? Či my potrebujeme naozaj o asi stovku zamestnancov viac ako naši českí partneri? Neviem. Objektívny a profesionálny audit nám na tieto otázky odpovie.
Všetky ostatné vaše verejné úvahy dlhodobo potvrdzujú, vážené dámy a vážení páni z Progresívneho Slovenska, že v záujme politického cieľa je vašim jediným záujmom eskalovať napätie v spoločnosti, a pritom ste ochotní konať zrejme aj v rozpore s mandátom poslancov. Takzvané zistenia, ktoré ste sa snažili prezentovať na tlačovej besede dňa 16. októbra 2024 mimo zákonných a ústavných noriem, explicitne potvrdzujú tvrdenia, že vy nechcete riešiť skutočné problémy kultúrneho sektora, ale snažíte sa politicky profitovať z jeho neustálej deštrukcie. Mimo oprávnení poslaneckého prieskumu ste konštatovali len svoje subjektívne dojmy, sledovali ste vraj atmosféru v inštitúciách, hľadali ste chaos a nedôveru, kontinuitu po exriaditeľoch Drličkovi a Kusej. Nepáčilo sa vám, že sa finančné prostriedky vynakladajú na kontrolu a na audit, v záujme politickej agendy PS a niektorých vašich priateľov ste hľadali čiernu mačku v čiernej miestnosti a našli ste ju pre svoje potreby, aj keď tam zjavne žiadna čierna mačka neexistuje.
Práve preto všetky pocitové konštatovania prezentované najmä pani poslankyňou Jaurovou, sú úplne nad rámec kompetencií poslancov pri poslaneckom prieskume, tak ako ich ohraničuje vyššie citované ustanovenie § 63a rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky a v spojení s čl. II ods. 2 ústavy. Nenašli ste žiadne porušenie zákona ani nehospodárne nakladanie s finančnými prostriedkami z verejných zdrojov. Našli ste len možnosť pod záštitou poslaneckého prieskumu znovu si kopnúť do ministerky kultúry a našich spolupracovníkov.
Ak by ste náhodou nemali namemorované, čo ten článok II ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky hovorí, tak vám to prezradím: „Štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“
Vážené poslankyne, vážení poslanci. Stojím tu, ako to už bolo povedané, druhýkrát. Som hrdá na prácu, ktorú s kolegami odvádzame na ministerstve kultúry. Do bodky plníme programové vyhlásenie vlády a teším sa na naozaj pekné projekty, ktoré začneme prezentovať na verejnosti, pretože naša slovenská kultúra si zaslúži novú, naozaj novú šancu. Zaslúži si spravodlivosť, otvorenosť, čestnosť, pokoru a úctu. Presne to, čo iniciátori môjho odvolávania v sebe nemajú.
Ešte úplne na záver, keďže mi to nedá a boli tu spomínané Budmerice a som teda osobne pozdravila hore sediaceho kolegu, tak sa chcem ešte vyjadriť úplne krátko a stručne k Budmericiam.
Kaštieľ sme prevzali v stave, kde Obecný podnik Budmerice nedodržiaval zmluvu o prevádzkovaní areálu. V prvom rade využívali nehnuteľnosti, ktoré nemali v zmluve, sklady, hospodársku budovu. Obec využívala plyn, elektriku a vodu bez toho, aby platila ministerstvu za energie. Zároveň sa v areáli uskutočňovali verejné podujatia v parku, kde je viacero stromov v zlom stave. Podľa dendrologického posudku budeme musieť celý park pri kaštieli ošetriť, teda uskutočniť orez a výrub týchto chorých stromov. Toto mal podľa zmluvy robiť Obecný podnik Budmerice, ale, žiaľ, neurobil to.
Tiež zriadil ilegálnu zoologickú záhradu v Zámockom parku. Starosta Budmeríc viackrát porušil dohodou o vysporiadaní vzájomných vzťahov. V lesoparku počas platnej zmluvy s Obecným podnikom Budmerice nám tam mizlo drevo, ide o desiatky kubíkov naozaj kvalitného dreva.
K výsledkom spracovania štátneho majetku zo strany obce Budmerice môžeme zaradiť aj zničené a poškodené oplotenie areálu kaštieľa v Budmericiach. Obec v Budmericiach mala v súčinnosti s bývalým vedením Ministerstva kultúry Slovenskej republiky pod vedením pani Milanovej ambíciu odkúpiť časti areálu Zámockého parku aj s priľahlými nehnuteľnosťami. Tieto veci budú preverovať OČTK v najbližšom čase. Sama som zvedavá na výsledky.
Dámy a páni, ďakujem. (Potlesk
Skryt prepis
 

22.10.2024 18:57 - 18:59 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Pán kolega, veľmi pekne ďakujem.
Pani Kleinert, vy ma stále upozorňujete, čo by som mala, čo by som nemala, nie sme v škôlke, takže vychovávať môžeme vlastné deti. Ja som veľmi pekne počúvala pána kolegu a v mnohých veciach s ním dokonca súhlasím a preto idem reagovať na to, čo ste vy teda rozprávali. Takže vy ste hovorili o rozporoch, všetky rozpory sú odstránené, pripomienky k tomuto návrhu boli stiahnuté z ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Zmenu tohto zákona sme komunikovali s cirkvami, vy viete veľmi dobre, že naozaj tie platy sú také, ako ste teda aj vy zopakovali, je to tam 763 eur a dlhodobo sa tieto platy nenavyšovali. A hľadali sme napriek tomu, že je tu konsolidácia, nejaký vhodný model, aby tieto platy boli zvýšené, sám ste spomínali, že je to o 10 %, čiže 50 až 70 eur. Takže zmenu tohto zákona chceli najmä tie cirkvi, ktorých duchovní majú svoje rodiny, pretože rodiny týchto duchovných boli na totálnom minime. Vy ste evanjelik, tak viete asi, o čom hovorím. Ide o výrazný ústupok najmä malým cirkvám, takže návrh je v prvom rade solidárny najmä k malým cirkvám. Problém bol ten, že platy sú nízke a minimálna mzda prudko rástla. Príspevok teda pokryje rast minimálnej mzdy a ostatné navyše si budú cirkvi už musieť hradiť samé.
Vy ste spomínali komunistov, tak komunisti znárodnili ich majetok, reštrikcie tam boli úspešné na cca 80 %, a preto musí štát riešiť tento problém kompenzačným zákonom. Ak by sme išli do Európskej únie, tak podobný systém priamej podpory z rozpočtu majú viaceré krajiny, ktoré patria do Európskej únie, napríklad Belgicko. A Európska únia zastáva názor, že krajiny si, každá krajina Európskej únie si má tento problém vyriešiť sama.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 22.10.2024 18:38 - 18:40 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, ďakujem za slovo.
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 370/2019 Z. z. o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností, predkladám na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky (rečníčke priniesli pohár vody), ďakujem, kde vláda deklarovala, že si uvedomuje význam spoločenského postavenia cirkví, náboženských spoločností a bude podporovať ich angažovanosť vo veciach verejného záujmu, vrátane ich dostatočného finančného ohodnotenia.
Súčasný zákon o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností je výsledkom dlhoročnej diskusie medzi štátom a cirkvami. Zabezpečuje kontinuitu úrovne vzťahov štátu s cirkvami a jasné a transparentné pravidlá podpory ich činnosti so zachovaním vzájomnej solidarity s menšími cirkvami. Aplikačná prax však ukázala potrebu zákon optimalizovať.
Novelou zákona sa preto navrhuje zjednodušenie výpočtu výšky príspevku štátu pre cirkvi jeho naviazaním na rast minimálnej mzdy. Cirkvi používajú 97 % príspevku štátu na mzdové náležitosti, no dokážu z neho zabezpečiť takmer len minimálnu mzdu svojich zamestnancov, predovšetkým duchovných. Priemerný plat duchovného bol v minulom roku 763 eur. Účelom predkladaného materiálu je preto zabezpečiť každej cirkvi rast príspevku štátu aspoň podľa miery rastu minimálnej mzdy. Výšku príspevku štátu ovplyvňuje aj počet veriacich zistených podľa oficiálneho sčítania. Návrh precizuje vzťah výšky príspevku štátu a prípadnej zmeny počtu veriacich konkrétnej cirkvi. Zároveň sme akceptovali návrh cirkví, aby sa pri rozdelení príspevku štátu posilnila solidarita s menšími cirkvami.
Účinnosť tohto zákona sa navrhuje od 1. januára 2025. Návrh zákona schválila vláda Slovenskej republiky dňa 2. októbra 2024.
Ďakujem za slovo.
Skryt prepis
 

3.10.2024 15:01 - 15:17 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Viete, to, že pán Huliak nejak označil kolegyňu Plavákovú, je niečo, čo tu vzbudilo nejaké spojenie žien.
Je zvláštne, že mňa označujú najvulgárnejšími slovnými spojeniami, označeniami. Chodia mi výhražné listy. (Reakcie z pléna.) No, vitajte v klube. Nakreslia mi na ministerstvo nechutný obrázok. Prídu mi pred môj dom protestovať na bicykloch, kde teda obťažujú ľudí. Asi nepochopili, že v inej krajine, a preto som teda zmenila bydlisko do Bratislavy. Občas sa tam ukážem a idem si tam zobrať veci, aby ma tam teda nafotili zo smetného koša redaktori Plus 1 deň. Je to úplne smiešne, aby tam čakali. A toto je hon na čarodejnice, lebo si dovolím mať iný názor.
Pozdravujem týchto 3 333 stříbrných přepelek a určite nestiahnem toto trestné oznámenie, pretože ak by sa niečo podobné stalo, neviem, či pani Plaváková podala trestné oznámenie, ale teda žiada ospravedlnenie.
Ale viete, tu je taký strašný rozdiel. Keď sa niečo stane vášmu spektru, je to niečo strašné a neprípustné. Ale keď sa niečo stane u nás, tak sa nedeje v podstate nič, je to akceptovateľné. Čiže my sa nachádzame v dobe nie demokracie, my sa nachádzame v dobe, kedy vy máte názor a my ho musíme rešpektovať. Ak ho nerešpektujeme, sme absolútne vaši nepriatelia. Sme ľudia, ktorí nemôžu mať svoj názor.
Je mi to veľmi ľúto, ale sme sa dostali do takejto doby. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

3.10.2024 14:46 - 15:02 hod.

Martina Šimkovičová Zobrazit prepis
Vážený pán poslanec, opäť veľmi pekne ďakujem za vašu otázku.
V prvom rade by som vám aj pánovi Hvoreckému odporúčala naštudovať si výraz neofašista. Je to stúpenec ideológie, ktorá sa snaží obnoviť fašizmus. Pri tomto úsilí používa najmä demonštráciu organizovanej sily a teroristické akty – toľko parafráza z Wikipédie, ktorú vy tak veľmi radi a často citujete.
Je absolútne neprijateľné, aby sme v súčasnej dobe nálepkovali kohokoľvek takýmto, som rada, že sa kolegyne z Progresívneho Slovenska na tomto smejú, na neofašistoch a fašistoch, práve tie z Progresívneho Slovenska, ktoré obhajujú svoju kolegyňu pani Plavákovú, lebo ony sú ženy, ale ja nie som žena asi, pretože do toho ich portfólia nejako nezapadám. Mám iný názor a ten sa netoleruje.
Okrem toho, že je úplne absurdné, že za neofašistku označuje pán Hvorecký mňa, teda človeka, ktorému padol starý otec, môj dedo, v Slovenskom národnom povstaní, preto aby oslobodil Slovensko. Presne proti fašistom. To je len taký paradox, je to také vtipné a až do plaču.
Za trestným oznámením, ktoré som podala na Michala Hvoreckého, s ktorým som sa inak osobne nikdy v živote nestretla, si stojím v celom rozsahu. Pokiaľ má niekto opačný názor na akúkoľvek tému, či už politickú, sociálnu, ekonomickú, myslím si, že vždy, vážení kolegovia a kolegyne, sa dá diskutovať slušným spôsobom. Pán Hvorecký toto neprimerané a dehonestujúce vyjadrenie použil hneď na začiatku volebného obdobia. On proste zaškatuľkoval mňa aj kolegu Tomáša Tarabu iba preto, lebo zrejme nevedel zniesť výsledok volieb. Demokratických volieb.
Tým, že mňa aj kolegu Tomáša Tarabu označil za neofašistov, však prekročil pomyselnú hranicu slušnosti, ktorou sa práve tento pán Hvorecký tak veľmi rád prezentuje na verejnosti. Jeho štylizovaná uhladenosť je podľa mňa len akousi maskou. V skutočnosti pod touto fasádou intelektuála sa ukrýva nejaký hnev, možno frustrácia, určite nenávisť, ľudská zloba, ktorú si kompenzuje na ľuďoch s opačným svetonázorom, a možnože aj na ženách, teda s opačným pohlavím.
Nerozumiem, prečo vy, pán poslanec, taký bojovník proti fašizmu sa čudujete, že som na pána Hvoreckého za toto vyjadrenie dala trestné oznámenie, práve naopak, by som očakávala, že vy ma ako ženu ako správny džentlmen podporíte v tom, že som teda podala na pána Hvoreckého trestné oznámenie, pretože označiť niekoho takýmto silným výrazom bez dôkazov len za prejavený názor je fakt choré.
Okrem toho slová, ktoré som adresovala LGBTI ideológii a jej dôsledku na európske spoločenstvo, sú predsa pravdivé. Pozrite sa na nízku mieru pôrodnosti v európskych štátoch, ktorú okrem iných faktorov zapríčiňuje aj propagácia škodlivej ideológie, ktorá ničí našim deťom ich rodovú identitu. Nepochybujem, že v slovenskej spoločnosti sa aj táto ideológia podpisuje pod skutočnosť, že je tu fakt, že demografická krivka proste klesá.
Slová pána Hvoreckého majú vyvolať dojem, ako by som niekoho chcela segregovať zo spoločnosti, ale toto je absolútna a nehorázna lož. Takto primitívne sa nemôže správať človek, ktorý sa rád prezentuje na verejnosti, že je slovenský spisovateľ. Ak chce byť pán Hvorecký etalónom kultúry, kultúrnosti, tak mal by vážiť slová, ktoré prezentuje na verejnosti.
A práve z tohto dôvodu je potrebné, aby mu to okrem mňa teda pripomenul asi aj niekto iný. Po nedávnom vyhlásení a... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis