22. schôdza

22.10.2024 - 7.11.2024
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.11.2024 o 16:17 hod.

JUDr.

Štefan Gašparovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 16:15

Zuzana Plevíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je normatívne ukotviť existenciu osobitnej organizačnej zložky Generálnej prokuratúry, ktorej úlohou má byť zabezpečenie riadneho výkonu pôsobnosti prokuratúry najmä vo veciach ochrany finančných záujmov Európskej únie, a to najmä v oblasti riadenia, usmerňovania a kontroly činnosti podriadených prokuratúr pri vykonávaní dozoru nad dodržiavaním zákonnosti pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní, ako aj v konaní pred súdom. Na tento účel sa návrhom zákona vykonáva novelizácia zákonov upravujúcich prokuratúru a postavenie prokurátorov s cieľom organizačne a personálne podporiť ochranu finančných záujmov Európskej únie. Okrem toho sa súčasne navrhuje novelizácia trestných kódexov zameranú taktiež na zvyšovanie efektivity ochrany finančných záujmov Európskej únie prostredníctvom noriem trestného práva.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, pretože je dôležité zabezpečiť, aby zákon nadobudol účinnosť čo najskôr, s ohľadom na posilnenie ochrany finančných záujmov Európskej únie.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

6.11.2024 o 16:15 hod.

Mgr.

Zuzana Plevíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:17

Štefan Gašparovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako určený spravodajca k uvedenému návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku a v legislatívnych pravidlách tvorby zákonov. Predseda Národnej rady vo svojom rozhodnutí navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor, ktorý navrhol aj ako gestorský výbor s tým, aby gestorský výbor prerokoval návrh zákona do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Ako určený spravodajca odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výboru, vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výbore v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.11.2024 o 16:17 hod.

JUDr.

Štefan Gašparovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:19

Irena Bihariová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené poslanecké kolegyne, vážení poslaneckí kolegovia, dovoľte mi priblížiť tento zákon v kontexte toho, čo naozaj je, a toho, čo naozaj nie je. Ak by som mala použiť takú možno trochu metaforu, že ak by sa mali konať majstrovstvá sveta v stavaní Potemkinových dedín, tak tento návrh by bol tohoročným horúcim adeptom na víťaza. Na pohľad naozaj ide totiž o úpravu, ktorá sa javí byť užitočná, potrebná, má za cieľ, tak ako to koniec koncov deklaruje aj polstranová dôvodová správa, vytvoriť teda nejaký efektívnejší špecializovaný mechanizmus, konkrétne oddelenie na Generálnej prokuratúre, ktoré má za cieľ venovať sa závažnej kriminalite, mysliac tým teda tej, ktorá poškodzuje finančné záujmy Európskej únie.
A prečo to teda nazývam Potemkinovou dedinou a prečo je to blaf, ktorý má zaslepiť oči Európskej komisii? Samozrejme hneď tým prvým, čo nám asi musí udrieť do očí, je, že nepredpokladám, že koalícia dostala nejaký záchvat vlastenectva vo vzťahu k Európskej únii a teraz jej strašne akože úplne urputne začalo ležať na srdci to, aby boli finančné záujmy Európskej únie naozaj chránené napríklad teda aj tým, že bude oddelenie na GP spôsobilé zabezpečovať povedzme teda lepšiu vymáhateľnosť a teda dôslednejšie vyvodzovanie zodpovednosti za takýto typ kriminality.
Ale aby sme to teda preniesli do vecnej a právnej roviny. V skutočnosti totižto ide o to, aby sme pred Európskou komisiou nejakým spôsobom ukázali, že keď už sme teda zrušili to ÚŠP, tak pozrite sa, naďalej nám veľmi záleží na tom, aby boli chránené finančné záujmy Európskej únie, a preto sme vytvorili s týmto cieľom a za týmto účelom toto oddelenie. A ako keby sme, hej, si nevšimli, že Európska komisia nám neskáče na tieto balady o tom ako, hej, my máme všetko v tej reforme, ktorú sme si schválili, teda koalícia si ju schválila, premyslené. Zrejme teda nebolo pre ňu uspokojivé to, keď sme hovorili, že veď ono ani tak až tak nevadí, hej, keď niekto defrauduje tie zdroje Európskej únie, pretože, a keď zrušíme hlavne teda ÚŠP, ktorý mal rokmi vycvičených prokurátorov, vyškolených prokurátorov rokmi skúseností, ktorí boli spôsobilí postihovať tento typ kriminality, lebo tak však my budeme mať tú restoratívnu justíciu, ktorá, samozrejme, okolo ten koncept, ktorý sme si schválili okolo restoratívnej justície, ani nešiel. Európskej komisii naozaj záležalo dostať odpoveď na to, zrušili ste ÚŠP, zrušili ste špecializáciu, ako ste spôsobilí zabezpečiť ochranu finančným záujmom, ak ju poškodzuje tento typ delikvencie. A toto je tá naša, no to tá naša odpoveď.
Ja len teda zhrniem možno v niektorých bodoch, prečo je to absolútne až podľa mňa urážajúce, hej, podstrkovať Európskej komisii takýto typ blafu, pretože ad jedna, teda ÚŠP keď existovala, bola to inštitúcia, ktorá mala vlastnú právnu subjektivitu, kdežto nejaké oddelenie na GP je len oddelením, ktoré je v subordinačnom vzťahu voči teda šéfovi GP, ktorý môže rozhodnúť o tom kedykoľvek si zamane, aký bude riaditeľ alebo teda vedenie tohto oddelenia, kým dobre viete, že pri ÚŠP musel teda šéf ÚŠP podliehať verejnému vypočutiu, byť zvolený v Národnej rade a ten proces obsadzovania tejto funkcie naozaj musel byť vystavený nejakému typu transparentnosti, po prvé.
Po druhé, z toho logicky vyplýva, že ak máte samostatnú inštitúciu, ktorá je rokmi vyskillovaná, vyšpecializovaná na určitý typ kriminality a nevenuje sa nejakému inému, tak zákonite jej prácu nemôže nahradiť oddelenie s pár ľuďmi, hej. Čiže nebude mať také zdroje, nebude mať také kapacity, nebude mať taký odborný kapitál. Čiže ten druhý argument je teda taký ten čisto, čisto praktický. Pripomínam teda, samozrejme, aj to, že na ÚŠP boli prokurátori špecializovaní skúsenosťami rokmi svojej práce, to sa nedá urobiť tak, ako to je v tom návrhu garantované, že my teraz vytvoríme nejaké školenia pre prokurátorov, ktorí budú teda už spôsobilí venovať sa veľmi dôsledne tomuto typu kriminality, ako keby to fungovalo tak, že rozdáme tuto pracovné listy prokurátorom a nejaké úlohy a workshopy a oni sa to naučia. Takto to naozaj, naozaj nefunguje.
A čo je podľa mňa asi najdôležitejší problém a čo by som teda najviac chcela upozorniť, že v skutočnosti ten návrh ani nepriznáva pravú pôsobnosť oddelenia vo vzťahu k teda tejto kriminalite alebo závažnej kriminalite, ktorá má poškodzovať finančné záujmy Európskej únie, zveruje takzvanú nepravú pôsobnosť. To znamená, že to oddelenie bude len orgánom, dozorujúcim orgánom vo vzťahu k prokuratúram nižších článkov, bude druhostupňovým orgánom. Áno, síce pre korektnosť treba povedať, že je zverené tomuto oddeleniu, je zverená takzvaná výberová právomoc, ale teda ja neviem, čo svet svetom stojí, mám pocit, že výberová právomoc ešte nikdy nefungovala tak, ako bola vždy deklarovaná. Ja si to pamätám, keď ju malo Prezídium Policajného zboru vo vzťahu k extrémizmu. Nemá šancu prezídium, teda v tomto prípade GP, oddelenie GP dosledovať, kde, v akom okrese, dedine a tak ďalej sú prípady, ktoré by si možno malo tou výberovou právomocou stiahnuť z tých nižších článkov a dostať to priamo pod svoju gesciu.
Čo sa skôr ja obávam pri tento vláde, keďže sme videli, že tými rôznymi potom neskoršími novelami, ale aj tou samotnou trestnou reformou prišlo doslova v mnohých bodoch k legalizácii bezprávia, tak ja sa obávam, že tá výberová právomoc možno bude skôr slúžiť na to, aby si vytiahli tie prípady, teda dostali ich na stôl tých prokurátorov pôsobiacich v oddelení na Generálnej prokuratúry, na ktorých im bude z nejakého dôvodu veľmi, veľmi záležať.
Okrem toho teda, že tieto body ukazujú, ako sa snažia v podstate naozaj až, až, až, si dovolím povedať, že oklamať Európsku komisiu s tým, že prišli sme s niečím, čo je naozaj spôsobilé vynahradiť a kompenzovať rozpustený, rozpustený ÚŠP. Doslova sme akože spálili peniaze hore komínom, keď sme roky investovali do niečoho, čo nakoniec teda ideme akože znovu zakladať vo forme, vo forme oddelenia. Ale okrem týchto vecí, ktoré som spomenula, by som rada upozornila ešte možno na dva alebo tri veľmi také, veľmi toxické a problematické body.
Neviem, či niekedy sme v tejto republike zakladali oddelenia, hej, čiže vnútorné organizačné jednotky orgánov centrálnych alebo teda ústredných orgánoch alebo v prípade prokuratúry, ktorý je orgánom sui generis zákonom, hej, že to už jedna, jedna z anomálií, ktorá si nepamätám, že by sme ju pri niektorom type centralizovaných orgánov využili. To za prvé.
A za druhé, to zabetónovanie tej štruktúry alebo tej organizačnej zložky zákonom aj teda v kontexte neskorších noviel, ktoré prijala koalícia na to, aby nejakým spôsobom reparovala škody, ktoré tá novela napáchala vo vzťahu k Európskej komisii a ktoré nám boli vytýkané, tak toto znovu len posilní tú dvojkoľajnosť právnej úpravy, hej, že to ako je chránený majetok a vlastnícke práva slovenských občanov, čiže tou nižšou ochranou a tým, ako je chránený teda finančný záujem alebo finančné práva, majetkové práva Európskej komisie, čo ide do rozporu nielen teda so samotným ústavným článkom, ale aj s mnohými ustanoveniami, ktoré sú v európskych prameňoch práva.
Na záver mi dovoľte, teda môžem skonštatovať taký hodnotiaci úsudok. Viete, často sa tu bavíme o tom, ako má táto vláda veľa práce s tým, aby napravila právny štát po bývalej vláde, aby sa prešetrilo to, čo sa všetko stalo a dialo počas pandémie, že naozaj teda prebrala štát v úplnom rozvrate a tak ďalej a tak ďalej. Nebudem teraz tieto výroky hodnotiť, ale to, čo bola možno pandémia v kontexte ich devastačných účinkov na zdravie a životy ľudí, tak normotvorný proces a vytváranie a búranie inštitúcií v podaní tejto vlády má ničivý účinok v podstate na právny štát. Akákoľvek ďalšia vláda príde po tejto vláde, teda z akýchkoľvek strán zložená, bude mať historicky najdôležitejšiu úlohu, a to doslova založiť štát odznova. Bude musieť vybudovať nanovo inštitúcie, nanovo opraviť procesy, bude musieť mať odvahu, aby bola schopná zaviazať samú seba aj k väčším obmedzeniam, lebo my si znovu musíme dať záväzok nejakým spôsobom zvýšiť checks and balances, aby sa nám nestalo to, čo sa nám deje dnes, že traja-štyria poslanci, alebo možno dnes už len jeden poslanec, teda ten počet, ktorý prevyšuje a vytvára koaličnú väčšinu v tomto pléne, mohol doslova aj napomáhať rozvratu republiky a inštitúcií. A to je tá najdôležitejšia úloha, ktorú bude mať. Tento návrh je v podstate iba jedným z mnohých ilustračných príkladov o tom, čo je spôsobilá táto štátna, táto vláda napáchať na dôležitých, zvlášť teda justičných orgánoch a orgánoch práva.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.11.2024 o 16:19 hod.

Mgr.

Irena Bihariová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Zuzana Števulová

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:30

Irena Bihariová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Ja by som možno ešte aj k tomu, čo aj kolegyňa Zuzana Števulová hovorila, a to, čo teda som spomenula v rozprave, doplnila ešte o jednu časť, ktorú tento návrh zákona obsahuje, a to je zníženie trestnosti tým, že sa zníži vlastne z 10-tisíc, takto, pokuta pri colných veciach sa znižuje z 20-tisíc na 10-tisíc, pretože aj to bol ten jeden z tých aj nedomyslených vecí, keď sa chystala tá veľká svetová reforma a dnes to musíme reparovať, pretože sme sa dostali do rozporu s európskou smernicou 2017/1371, to je tá o postihoch, o boji proti podvodom prostredníctvom trestného práva. Čiže presne tieto dielčie novely, ktoré prichádzajú postupne na stôl, ukazujú, ako toto celé bolo nepremyslené a ako my zrejme až do konca volebného obdobia tejto vlády budeme látať všetky tie horúcou ihlou šité a týmto štýlom vytvorené naozaj že kalamitné následky. Tak ako som povedala, doslova deštruujúce inštitucionálnu sústavu orgánov, ktorú sme mali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.11.2024 o 16:30 hod.

Mgr.

Irena Bihariová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:31

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Keďže navrhovatelia v dôvodovej správe teda neuviedli skutočné dôvody, prečo vlastne dávajú takýto návrh, tak ja si dovolím zopakovať, že ide o náplasť za zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry. Je to niečo, čo my sme hovorili v čase, keď táto koalícia išla rušiť Úrad špeciálnej prokuratúry, že jednoducho tu existuje záväzok voči Európskej komisii, že musíme mať samostatnú organizačnú jednotku, ktorá chráni záujmy, finančné záujmy Európskej únie. Samozrejme, koaliční poslanci aj teda navrhovatelia, vláda ignorovali tieto, tieto naše pripomienky a spoliehali sa na to, že nejakým spôsobom to uhrajú, vybavia a neviem. Každopádne sa to nestalo a teraz sa týmto návrhom, dokonca poslaneckým návrhom snažia túto svoju kardinálnu chybu naplaviť.
To, že sa to robí poslaneckým návrhom, je niečo, čo naozaj že nie je štandardné a už vôbec nie je štandardné v rámci ústredného orgánu štátnej správy betónovať zákonom nejaké oddelenie. To naozaj že nemá asi v legislatívnej histórii obdobu. Kombinácia týchto faktorov zase ukazuje spôsob, akým táto koalícia, ako väčšina v parlamente vládne, ako sa chovajú a je to nielenže v rozpore so štandardami, akými-takými, ktoré sme tu mali, je to ale v absolútnom rozpore s programovým vyhlásením vlády, ktoré možno v štyroch alebo v piatich bodoch hovorí o tom, aký bude skvelý legislatívny proces počas tohto volebného obdobia, hovoria o participácii, hovoria o tom, aby boli zapojení do debaty o zákonoch nielen teda poslanci, poslankyne, ale aj verejnosť a odborníci a tak ďalej. A teraz z ničoho nič, pretože na Európskej komisii, samozrejme, im neprešlo to, čo urobili s Úradom špeciálnej prokuratúry, tak sa tu zjaví v parlamente návrh zákona od poslancov a poslankýň, ktorý betónuje oddelenie Generálnej prokuratúry zákonom. To je naozaj niečo, čo je neštandardné a aj preto asi to v tej dôvodovej správe nie je uvedené, pretože navrhovatelia sa hanbili napísať tento dôvod do dôvodovej správy.
Dokonca v čase, keď ten zákon pristál v Národnej rade, tak sme mali na výbore, na ústavnoprávnom výbore generálneho prokurátora a on absolútne netušil o tom, že sa takýto návrh zákona chystá. Čiže ten vedúci, ten zodpovedný za celú prokuratúru, generálny prokurátor, ani nevedel o tom, že poslanci, respektíve koalícia ide takéto niečo robiť. To sa mi zdá naozaj, slovo neštandardné je veľmi, veľmi slabé povedať, je to, je to absurdné. A naozaj je to potvrdenie toho, čo sme vám hovorili, nemôžete porušiť záväzok mať samostatnú inštitúciu, ktorá bude chrániť finančné záujmy Európskej únie. A ja si myslím, že ani toto nebude stačiť a nemalo by to stačiť, pretože vy ste zrušili Úrad špeciálnej prokuratúry, ktorý tu roky fungoval, tí prokurátori a prokurátorky sa špecializovali na jednotlivé oblasti, ktoré sú najzávažnejšie, najzávažnejšej kriminality. Nahradili ste to po dohode s generálnym prokurátorom jedným oddelením, ktoré mimochodom za šesť mesiacov, odkedy funguje, nevieme nič o tom, aké majú výsledky, čo robia, či majú nejaké vôbec závažné kauzy, ktoré by sa týkali možno aj vplyvných ľudí. Nič také nie je. Je to naozaj, ako kolegyňa Bihariová povedala, je to Potemkinovská dedina, ktorú sa snažíte teraz nejakým spôsobom zákonom zakotviť, aby ste uspokojili a zakryli oči Európskej komisii.
Preto si myslím, že tento zákon nie je absolútne dobrý, nie je absolútne namieste, porušuje všetky štandardy, aj legislatívny proces, štandardný legislatívny proces. Generálny prokurátor netuší, že to vôbec robíte, teda možno sa teraz o tom niekedy dozvedel, keď sa to tu prejednáva, a nevieme, čo si o tom myslí, či je to dobré, alebo zlé, nemáme tam žiadne stanovisko, asi ste to s ním ani asi nekonzultovali. Naozaj je to veľmi, veľmi pokútny spôsob, ako napraviť nejakú, nejakú chybu, ktorú ste urobili, ale, bohužiaľ, týmto návrhom sa vám to nepodarí.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.11.2024 o 16:31 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:39

Zuzana Števulová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Braňo, vieš čo, ja si s tebou dovolím nesúhlasiť v jednej veci. Podľa mňa ono je to preto urobené tým poslaneckým návrhom, lebo už asi aj minister deštrukcie spravodlivosti Boris Susko si uvedomil, že keby tu s takýmto návrhom teraz prišiel a bola by to 256. novela, alias naprávanie jeho promafiánskej novely trestných procesov, tak už by to bolo že trošku trápne. Tak teraz si dal akože pauzu a potom ešte príde s ďalšími novela, určite má ešte nejaké veci v zálohe, ktoré treba opraviť. Takže myslím si, že to bolo takto.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.11.2024 o 16:39 hod.

JUDr.

Zuzana Števulová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:39

Branislav Vančo
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo.
Pani kolegyňa, ja súhlasím, že so mnou nesúhlasíš a túto teóriu, túto teóriu považujem za veľmi pravdepodobnú, ktorú si načrtla. Jednoducho pán minister Susko očividne už nemal kapacitu na to, aby toto riešil, a preto to hodil na poslancov. Ale tak či tak to potvrdzuje to, že to, čo sa tu deje pri tomto návrhu, je opäť sprznenie legislatívneho procesu a všetkých písaných aj nepísaných pravidiel.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.11.2024 o 16:39 hod.

JUDr.

Branislav Vančo

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:39

Mária Kolíková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, v prvom rade ďakujem veľmi pekne predrečníkom, že k tejto novele či už zákona o prokuratúre, Trestného poriadku alebo Trestného zákona je tu rozprava, pretože je naozaj náležitá. Pretože to, čo sa deje, je, že my tu máme jasný dôkaz, jasný dôkaz, že je tu vážny problém ohľadom čerpania eurofondov, ktorý ste poslanci a poslankyne vládnej koalície spôsobili.
To, že bola zaplatená platba v rámci plánu obnovy a odolnosti, neznamená, že tu nie je problém, ten problém tu je. Stále prebieha so Slovenskou republikou konanie ohľadom kondicionality, ktoré súvisí s čerpaním eurofondov. Toto konanie nebolo zastavené, to konanie stále prebieha voči Slovenskej republike. Tento návrh je tu práve preto a je to súčasne dôkazom, že rozhodnutie Ústavného súdu bolo unáhlené. My sme žiadali Ústavný súd, aby sa zaoberal otázkou tej hanebnej novely trestných kódexov ohľadom súladu s európskym právom. To, čo čítame pomaly v každom riadnu tejto novely, je, že ideme chrániť finančné záujmy Európskej únie priamo. Priamo z dôvodovej správy jasne vyplýva, že musíme zosúladiť právnu úpravu so smernicou. Jednoducho je tu vážny problém. To, čo ste predložili, je toho dôkazom. Ja som veľmi zvedavá, čo sa bude diať aj v rámci druhého čítania, aké ešte prípadne novely sem prídu, aby sa rýchlo Slovenská republika snažila zaplátať to, čo spôsobila v rámci celej trestnej politiky na Slovensku.
To, čo je v tom celom nechutné, je, že jednoducho vládna koalícia vymenila spravodlivosť pre všetkých pre spravodlivosť pre svojich vlastných ľudí a to, čo teraz robí, je, že sa snaží vyriešiť aspoň spravodlivosť pre európske peniaze. To znamená peniaze našich ľudí, teda nemyslím peniaze vašich ľudí vládnej koalície, aby nedošlo k nedorozumeniu, teraz myslím peniaze občanov Slovenskej republiky, ich peniaze, tie sú vám ukradnuté, ukradnuté. Pretože stále dochádza k zastavovaniu trestných konaní ohľadom podvodov aj krádeží, ktoré sa tu stali kvôli vašej hanebnej novele trestných kódexov. To ste spôsobili, aby ste nechali uniknúť pred spravodlivosťou vašich ľudí. A teraz narýchlo, narýchlo zaplátavate diery, aby sme neprišli o eurofondy, a to je nechutné, že vytvárate jednotku len pre ochranu európskych peňazí.
Veď to je tak obludné, tak obludné je to, že tu proste nejde ani o peniaze zo štátneho rozpočtu, tu ide len o ochranu európskych peňazí. A súčasne je to jasným dôkazom, že Európska únia a Európska komisia veľmi dobre vedia, že keď nie je špecializácia pre takéto trestné činy, tak jednoducho nedochádza tu k efektívnemu trestnému stíhaniu. To znamená, že vy tu kašlete na organizovaný zločin, na korupciu a idete chrániť len európske finančné záujmy. Toto je aké vlastenectvo, prosím vás.
Ja naozaj žasnem, že máte odvahu tu prichádzať s takýmto návrhom zákona. Jednoducho je to absolútne účelová právna úprava, na jednej strane je, samozrejme, dobré zachrániť eurofondy, veď sú dôležité pre rozvoj Slovenska, samozrejme, že áno. Ale už nezachránite, už nezachránite jednoducho to, čo ste spôsobili, tie zastavené trestné konania ľuďom ohľadom ich podvodov, jednoducho sa nedajú vrátiť späť. To už je zastavené, naozaj sa to nedá. Ľuďom teraz prichádzajú domov rozhodnutia ohľadom zastavení trestných konaní. Podľa mňa aj vy sami to pocítite, že vám začnú ľudia písať, prečo sa to stalo a nerozumejú tomu. Jednoducho len preto, aby ste tu ochránili či už pána poslanca Žigu, alebo pomohli pánovi poslancovi Gašparovi, alebo iným vašim ľuďom. Neprerušujte ma, prosím, pán poslanec, dobre? Ja sa snažím rešpektovať vás, tak, prosím vás, rešpektujte teraz ten priestor, ktorý tu mám.
Jednoducho to, čo ste spôsobili, je, že sa na toto dokáže stále pozerať minister spravodlivosti Boris Susko a nazýva to návratom právneho štátu, to je jednoducho tak absurdné, že proste vy tu nastavujete úplne nové pravidlá absurdistanu v Slovenskej republike. Ja som, ako som povedala, ja som veľmi zvedavá, ešte aké novelizácie prídu, a kiežby prišli také novelizácie, ktoré by sa netýkali len ochrany finančných záujmov Európskej únie. Pretože keď si pozriete túto právnu úpravu, tak vlastne je zrejmé z každého odseku, že o to jediné, o čo sa staráte, sú len európske peniaze. Nemáte žiadny záujem tu chrániť jednoducho peniaze, ktoré súvisia s kradnutím zo štátneho rozpočtu. Nemáte. To, čo je zrejmé, je, len sa snažíte sprísniť podmienky pre trestné stíhanie a, samozrejme, aj pre postih. A je to jasným dôkazom, že tu bola účelová právna úprava ohľadom zrušenia špeciálnej prokuratúry, ktorú ste zrušili ako vlastné dieťa. Veď to bol Robert Fico, ktorý ju zachránil spolu so Špecializovaným trestným súdom. Mohla zaniknúť úplne táto inštitúcia vtedy na základe rozhodnutia Ústavného súdu. Ale nie, Robert Fico ju zachránil s vyjadrením, že chápe špecializácii v rámci trestného konania, či už je to súd alebo či je to prokuratúra pre postih korupcie a organizovaného zločinu. Takže je to naozaj vaše dieťa. Veľmi dobre vedel a pochopil vtedy, ako je dôležité, aby sme tu takúto inštitúciu mali. A teraz vytvárate jednotku len preto, aby ste chránili európske peniaze. Nie ste ochotní doznať, že takáto právna úprava pre takéto špecializované inštitúcie je nevyhnutná. A rovnako to, samozrejme, potvrdzuje celé klamstvo, ktoré ste tu hlásali a šírili pri zrušení tejto inštitúcie, že toto by mal byť nejaký vzor v rámci Európskej únie. Práve presný opak je pravdou. Presný opak. My sme sa dokonca k tomu zaviazali aj na základe európskeho práva, že budeme vytvárať aj medzinárodný dohovor, že budeme vytvárať špecializované inštitúcie na boj s korupciou a organizovaným zločinom. Jediné, čo idete urobiť, je špecializovaná inštitúcia pre ochranu európskych peňazí. To je jednoducho tak strašné, tak strašné je to.
A presne toto je vlastne toho dôkazom, že ste ju zrušili len vtedy a v tom momente a preto, lebo začala ohrozovať vašich ľudí. Len preto ste ju zrušili. Pre nič iné. Pre žiadne systémové zlyhanie. Ale preto, že jednoducho tá inštitúcia dobre fungovala a keď začala jednoducho stíhať aj vašich ľudí, tak ste ju zlikvidovali. To sa stalo. A teraz vytvárate jednotku len pre ochranu európskych peňazí. A je to jednoducho nechutné a obludné. A treba na to upozorňovať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.11.2024 o 16:39 hod.

Mgr.

Mária Kolíková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:47

Vladimír Ledecký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pani poslankyňa, spomínala si, že máme problém, alebo čaká nás problém s eurofondami, tak my sme dlhodobo krajina, ktorá má najväčší problém v čerpaní eurofondov a máloktorý rok ich dokážeme vyčerpať, vôbec vyčerpať a nieto, aby sme ich vyčerpali efektívne. Všetky eurofondy sú vlastne určené na vyrovnávanie regionálnych rozdielov a u nás sa to vyrovnávanie regionálnych rozdielov nedeje a navyše ešte naopak, zväčšuje sa, zväčšuje sa ten priestor medzi regiónmi, ktoré sú na tom dobre, a medzi regiónmi, ktoré sú na tom zaostale. A toto je, toto je jeden z dôvodov, že k tým stálym problémom, ktoré sme mali, tak ešte pribudol ďalší a vlastne my sme v štvrtom roku programovacieho obdobia a sme de facto nevyčerpali nič z nového programovacieho obdobia. Nič sme nevyčerpali.
A dneska pani Jaurová na výbore pre európske záležitosti sa pýtala štátneho tajomníka ministerstva financií, kde je problém, že sme, máme taký problém s čerpaním eurofondov, tak povedal, že, nevyjadril sa, alebo že nie je kompetentný sa k tomu vyjadriť, alebo nevie tú odpoveď. Ale tak my, čo sme sa dlhodobo tomu problému venujeme, tak vieme, že tých opatrení je niekoľko, ale hlavný problém je, že byrokrati z Bratislavy nechcú tie peniaze dať a tie rozhodovacie kompetencie a tie peniaze na spravovanie tých peňazí do regiónov, lebo všade tam, kde tie peniaze išli do regiónov, Poľsko, Česko, Maďarsko, všade tam to zo dňa na deň alebo z roka na rok začalo fungovať. Len my máme ten problém. A to súvisí s tým, že potrebujeme riešiť svojich ľudí a všelijakými možnými spôsobmi ich ochraňovať. Takže ide im o nich a nie o ľudí, ktorí žijú v tých regiónoch.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

6.11.2024 o 16:47 hod.

PhDr.

Vladimír Ledecký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video