23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
This video file cannot be played.(Error Code: 102630)

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:29 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 15:44

Kamil Šaško
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Keďže zatiaľ ako k tomu pozmeňovaciemu asi neočakávate, že sa teraz nejakým spôsobom vyjadrím, len aby to odznelo, lebo ja mám naozaj záujem o korektnú diskusiu s poslancami a predovšetkým s poslancami výboru pre zdravotníctvo, všetkými, to znamená, aj z tohto miesta sa ospravedlňujem, ak to takto odznelo, myslel som vládu. Ak som povedal vás, tak sa ospravedlňujem.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 15:44 hod.

MSc.

Kamil Šaško

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:44

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci.
Dámy, páni, pán minister, druhý z trojice zdravotníckych zákonov, čo nie je len jeden zákon, ale teda novelizácia viacerých predpisov, opäť by som ho označil za mierny pokrok v medziach zákona. Je to štandardná údržba legislatívy, kde sa postupne odlaďujú veci, ktoré prichádzajú z aplikačnej praxe, a kde-tu sa robia také tie menšie, áno, vy to možno vnímate ako zásadnejšie reformy na ministerstve, ale z pohľadu veľkého systému zdravotníctva sú to také, vravím, že možno vychytávky. O niektorých z nich budem, budem hovoriť, preletím pohľadom.
Ďakujem inak veľmi pekne, pán minister, že sme dostali na výbore dokument, ktorý sa volá, že One-Pager, teda že na jednej zhrnutý obsah, obsah zákona, síce to má päť strán, ten One-Pager, ale aj, aj tak je to dobre, že je, že je to zhrnuté.
A to je taká opäť výčitka k tým legislatívcom. Je to problém, samozrejme, všetkých rezortov, zdravotníctvo nevynímajúc, že prečo sa takéto niečo nepíše do dôvodovej správy, aby to človek, keď si prečíta dôvodovú správu, vedel, o čom ten zákon je, lebo ja keď si prečítam dôvodovú správu, je to zmes omáčok, slovnej vaty a netuším, o čom ten zákon je, aj keď si čítam všeobecnú, aj keď si čítam osobitnú dôvodovku. Čiže keby takéto One-Pagere boli namiesto dôvodovky, tak by sme boli všetci omnoho spokojnejší, aj médiá, ktoré o tom reportujú, lebo potom tomu rozumejú, aj my poslanci, lebo vieme o čom rozhodujeme.
Takže idem sa pozrieť na ten One-Pager a zhrniem tie veci, ak, lebo sme to možno ani nepočuli v tom vašom úvodnom slove. Ošetrovateľská starostlivosť poskytnutá dieťaťu v domácnosti cez agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti, zlepšuje sa to, pre najmä pre tie zdravotne postihnuté deti alebo deti zo sociálne slabšieho prostredia. Predpis liekov po prepustení pacienta, pri prepustení pacienta z nemocnice na 28 dní, opäť, bola to problematika, ktorá sa už riešila niekoľkokrát. Nebola dotiahnutá do konca, niektorí pacienti zostávali bez liekov a dostali akože v sáčiku zabalené pri prepustení, tu máte tri tabletky a nájdite si niekoho, kto vám tie lieky bude vedieť predpisovať. Často sú tí pacienti nie úplne schopní okamžite navštíviť nejakého lekára a riešiť si, riešiť si recept.
Predpis zdravotníckej pomôcky počas hospitalizácie. Opäť veľmi podobná vec, praktická vec, že človek nie je prepustený z nemocnice, a potom si hľadá tú pomôcku, ktorú už potreboval, ale dá sa to robiť ešte počas hospitalizácie. Osobne mi veľmi, ma veľmi potešilo, že sa, že si ministerstvo osvojilo návrh, a už som to povedal aj v prvom čítaní, možnosť zubno-lekárskeho ošetrenia v celkovej anestéze. Vieme, že títo pacienti, existujú pacienti, ktorí sú ťažko ošetriteľní – autistické deti, deti znevýhodnené, aj dospelí, a podávanie anestézií v zubnom lekárstve bola taká veľmi, by som povedal, možno ani nie sivá, a dokonca až čierna zóna, ak to nejakí zubári robili, ja im veľmi pekne za to ďakujem, ale jeden a pol nohou boli na druhej strane toho, tej zákonnosti. Čiže ak sa to naozaj dá do zákona, legalizuje, tak to bude pre všetkých týchto pacientov výrazne lepšie.
Predloženie lehoty odporúčania preskripcie lieku od špecialistu pre všeobecného lekára, teda aby mohol delegovať preskripciu špecialista na všeobecného lekára, sa predlžuje na 12 mesiacov. Uľahčujú alebo upravujú sa e-péenky v prípade návštev pohotovosti. Stále sú to že drobné veci a takýchto... z takýchto drobných korálok je urobený potom celý náhrdelník tohto zákona.
Máme tu, preventívna prehliadka u špecialistu nie je potrebná, nie je potrebný pri preventívnej prehliadke výmenný lístok, žiadna zásadná, prevratná myšlienka a nápad, ale očividne to bolo treba napísať do zákona. Možnosť navštíviť špecializovanú ambulanciu bez výmenného lístka, ak sa tak stane menej ako 2 roky od poslednej návštevy tej špecializovanej ambulancie. Super, opäť technikalita strašne drobná, ale mohla by odľahčiť počet návštev u všeobecných lekárov, ktorých teda všeobecne tých návštev u doktora máme 12 za rok a neraz sú to len administratívne návštevy len kvôli tomu, aby sme získali nejaký papierik a mohli ísť k niekomu inému.
Telemedicína, konečne sa tam upravujú veci v telemedicíne. Vieme, že telemedicína tu dlho bola pololegálna a až ilegálna technika, vďaka covidu sa na chvíľku začala používať aj legálne. Akurát ten zákon počítal s tým, že len počas covidu sa môže používať. Potom nás prekvapila krízová situácia na Ukrajine, tak ešte aj počas krízovej situácie na Ukrajine sme mohli používať telemedicínu. Je dobre, že sa táto problematika upravuje. Asi to nie je posledná úprava, je to živý organizmus, tá telemedicína sa vyvíja.
Úprava indikačného zoznamu pre kúpeľnú starostlivosť. Prečo nie?
Dôležitá vec, ktorá sa tu stala, a ja by som ju chcel vyzdvihnúť vzhľadom na to, že som bol a stál pri Zajacovej reforme zdravotníctva 2002 až 2004, a to sú čakacie zoznamy. Teda čakanie na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Tak ako to kolega Krajči možno kedysi myslel, tak to nejakým spôsobom bolo napísané do zákona, že sa budú merať a vymáhať maximálne čakacie lehoty na plánované operácie alebo plánovanú zdravotnú starostlivosť. Akurát tak, ako to bolo napísané a to, čo sa s tým na ministerstve urobilo, nestačilo na to, aby to bolo spustené od 1. 1. 2024. To bol aj dôvod, prečo Zuzana Dolinková navrhla odklad tohto ustanovenia. Bola tu takto pred rokom o tom vášnivá debata, kút OĽANO veľmi kritizoval, že pacienti budú umierať na uliciach kvôli tomuto rozhodnutiu pani ministerky Dolinkovej. Pani ministerka vtedy argumentovala, že bude potrebovať čas na to, aby urobila poriadok, audit toho, čo bolo urobené, a dotiahla veci, ktoré neurobilo OĽANO, keď malo ministerstvo zdravotníctva, a dnes môžem konštatovať, že po roku sa táto misia asi podarila naplniť, vzhľadom na to, že sa tu upravujú tie veci tak, aby boli vymožiteľné, aby boli merateľné, a čo podčiarkujem, je, že čakacie lehoty sa budú teraz merať na všetky plánované hospitalizácie, teda nielen na tie, kde bola stanovená tá maximálna doba čakania, ale na všetko. Možno to na prvý pohľad vyzerá ako administratívna záťaž poskytovateľov, prečo to majú hlásiť, ale oni to aj tak hlásili v minulosti do iných systémov ako HospiCon, ale podstatné je, že regulátor teraz bude vedieť, na čo slovenskí pacienti v slovenských nemocniciach čakajú. Doteraz sme to vedeli anekdoticky, mohli si to možno kde-tu niekde niektoré poisťovne zo svojich dát stiahnuť, ale nevedeli sme to nejakým spôsobom zlúčiť medzi troma poisťovňami. Teraz už budeme vedieť, ako dlho sa čaká na plánovanú starostlivosť, a tým pádom môže regulátor zasiahnuť, že keď sa mu zdá, že niektorá čakacia doba na niektorú medicínsku službu je príliš dlhá, môže zasiahnuť a môže stanoviť maximálnu čakaciu lehotu a buď donúti zdravotné poisťovne, aby si toho viac objednávali u slovenských poskytovateľov, alebo garantuje slovenským pacientom, keď sa nedočkajú tej maximálnej čakacej doby u slovenských poskytovateľov, že im garantuje tú starostlivosť preplatiť u zahraničného poskytovateľa alebo poskytovateľa nezmluvného.
Administratívny pracovník v zdravotníctve, dlho volám po tom, že treba rozšíriť rozsah povolaní, ktoré máme v zdravotníctve. Som rád, že to ministerstvo zdravotníctva robí. Administratívny pracovník v zdravotníctve je dôležitá funkcia, ktorá získava týmto zákonom aj oprávnenie nakladať so zdravotnou dokumentáciou, čiže nie je nevyhnutne potrebné míňať napríklad na to, aby niekto vytiahol kartu z registračky a podal ju doktorovi alebo pacientovi, nie je potrebné míňať sestru alebo praktickú sestru, môže na to stačiť administratívny pracovník.
Z odbornej praxe na Bratislavskom samosprávnom kraji môžem povedať, že sú tu také vychytávky, ktoré, opäť, sú technikality, ale veľmi, veľmi uľahčia život niektorým konkrétnym poskytovateľom, napríklad ak máte zdravotnícke zariadenia, ktoré k sebe patria, napr. patria pod jednu firmu a majú rovnaké odborné zameranie, napr. vzorový príklad, dovolím si použiť príklad pána profesora Hlavatého, gastroenterológa, popredného slovenského gastroenterológa, ja sa mu strašne týmto ospravedlňujem, čo sme mu stvárali posledné roky, ale tak znel zákon, on mal otvorenú ambulanciu gastroeneterologickú, svalzové pracovisko, kde robil, kde robil výkony, gastroenterologicé, a jednodňovku, gastroeneterologickú. Všetky tri, všetky tri zariadenia pod vlastným menom, s vlastnou odbornosťou, pretože on je profestor gastroenterológie, ale zákon hovorí, že každé z tých zariadení musí mať odborného zástupcu a jeden človek nemôže byť odborný zástupca v dvoch zdravotníckych zariadeniach. Inými slovami, napriek tomu, že v tých troch zdravotníckych zariadeniach robil on ako osoba, potreboval do vlastných zdravotníckych zariadení dodatočných odborných garantov, ktorí mu garantovali ten SVALZ a tú jednodňovku, lebo on sám sebe nemohol garantovať všetky tri pracoviská. Toto je že nonsens, takto to hádam nebolo v tom zákone myslené, takže ak sa to opravuje, vítam to. Profesor Hlavatý si nebude musieť teda hľadať ešte kamarátov, ktorí mu budú garantovať jeho vlastné zdravotnícke zariadenia.
No, optimálna sieť špecializovaných ambulancií. Najprv začnem tým, že aj ja osobne som sa podieľal na špecifikácií týchto textov najmä tým, že som zdôraznil slovné spojenie verejne dostupná ambulancia. Máme na Slovensku veľa ambulancií, v Bratislavskom kraji viac ako 4-tisíc, a z nich ale významná časť, stovky, rádovo stovky ambulancií sa nachádzajú v napríklad v nemocniciach a tie nemocnice ich majú síce vykazované ako odbornú ambulanciu, napríklad, ja neviem, pľúcnu ambulanciu, pneumologickú, pneumno-fyziologickú, v štatistikách vystupuje ako plnohodnotná ambulancia, ale v skutočnosti je určená enem pro nás a pro naše deti, teda len pre konziliárne vyšetrenia, príjem pacienta alebo sledovanie pacienta po transplantáciách, nie je určená pre bežných pacientov pľúcnych ambulancií, takže vravím, na to, aby sme vedeli, v akom stave je naša sieť, je dôležité odlíšiť, či teda do tej ambulancie môže prísť ten pacient s odporúčacím lístkom všeobecného lekára, alebo nie, či je to nejaká superšpecializovaná ambulancia, alebo je to štandardná špecializovaná ambulancia, takže táto definícia trošičku uprace v tých štatistikách a dátach a môže pomôcť lepšie identifikovať, kde máme ako veľký problém. Aby som to dokumentoval na číslach, tak v Bratislave máme asi 26 alebo 27 pľúcnych ambulancií, ale v skutočnosti, to je len na papieri, v skutočnosti tých verejne dostupných je len 15. Pokiaľ by som nevedel, že nie sú všetky verejne dostupné, tak sa budem tváriť, že dostupnosť zdravotnej starostlivosti v Bratislave pre pľúciarov nie je problém, ale ona problémom je. Hej, dostať sa v Bratislave k pľúcnemu lekárovi je veľmi veľmi náročné.
No a tým sa preklopím k tej optimálnej sieti poskytovateľov, optimálnej sieti špecializovaných ambulancií. Rozumiem, čo sa chce dosiahnuť, však sme o tom veľa diskutovali, v zásade sa nadväzuje na podobný projekt, ktorý sa urobil pre všeobecných lekárov a pediatrov. Moja prosba je, pán minister, aby sa to nezvrhlo na preregulované peklo, tak ako keď sme začínali robiť dotácie pre všeobecných lekárov a pediatrov z plánu obnovy, tak sa tu počítali a farbili okresy červenou, čiernou, zelenou a žltou farbou, ako vážne je tam ohrozená dostupnosť, a tá prvá iterácia z roku 2021 bola takmer nevykonateľná. Bolo veľmi ťažké tie peniaze čerpať, lebo to bolo preregulované, lebo niekto si myslel, že čím viac to s tými šróbikmi zošróbuje a čím viac to obmedzí nejakými reguláciami, tak tým to bude transparentnejšie, tým to bude lepšie.
Moja skúsenosť je iná, preto sa aj postupne povedzme pri tých všeobecných lekároch a pediatroch tá regulácia neskôr menila, tak aby boli aj tie dotácie ľahšie adresovateľné, lebo od zeleného stola neexistuje vzorec, do ktorého by ste dokázali vložiť všetky dáta a celý kontext poskytovania zdravotnej starostlivosti vo všetkých regiónoch na Slovensku. Tie regionálne odlišnosti a tie kontextové odlišnosti a dostupnosť alternatívnych, alternatívnych poskytovateľov alebo alternatívnych špecializácií, ktoré sa vedia tam poskytovať, toto nedokáže žiaden centrálny byrokrat vložiť do nejakej rozumnej excelovej tabuľky a potom to môže vyhadzovať zlé výsledky. Najlepšie to územie poznajú tie samosprávne kraje, ktoré vydávajú povolenia ambulantným poskytovateľom, ktoré, ktoré vedia, že napríklad hranice okresov sú umelá, umelá vec. Spádové územia, kam ľudia chodia do práce, kam ľudia chodia nakupovať a kam ľudia chodia čerpať zdravotnú starostlivosť nemusia byť totožné s hranicami administratívno-správnymi, ktoré nejaký úradník niekedy nakreslil. Ako veľmi často sa stáva, že tí ľudia chodia historicky, lebo tam bola kedysi nejaká pred 100 rokmi nejaká župa a inak nakreslené cesty, chodia inam, než by sme si mysleli, a robiť sieť, predpisovať nejaké počty na okresy môže byť rovnako nesprávny prístup, ako robiť túto sieť na umelo vytvorené kraje, ktoré tu máme nejakých ani nie 20 rok... 25 rokov.
Čiže opatrne, aby sme nevyliali s vaničkou dieťa. Je to užitočné preto, aby sme získali dáta, aby sme vedeli, čo je verejne dostupné, čo je verejne nedostupné, kde to máme, ale veľmi budem oceňovať, keď sa budete potom viac spoliehať, toto určite nie je finálna verzia, tá sa ešte bude ladiť v ďalších iteráciách tej legislatívy, aby ste sa väčšmi spoľahli na tie samosprávne kraje, ktoré o tom vedia podstatne viac.
Viem , že pri pláne obnovy sa to už nedalo zmeniť, že ten plán obnovy udeľuje, udeľovala vláda, alebo teda išlo to na vyššiu úroveň, ale ak by sme v budúcnosti rozmýšľali o tom, že sa budú prideľovať dotácie na úzkoprofilové špecializácie, tak by ste väčšmi mali počítať s tým, s tou expertízou, odbornou expertízou a znalosťou územia na samosprávnych krajoch, aby sme mali možnosť zapichovať tie špendlíky s väčšou, teda s väčším dosahom a dopadom.
No a aby som, mám už iba 14 minút, takže sa chcem pustiť do posledného bodu, ktorý chcem spomenúť, a tým posledným bodom je pozmeňovací návrh, ktorý ešte nezaznel, ale už cítim v trubkách, že pán kolega ho prečíta, vzhľadom na to, že už je na webe Národnej rady, a to je návrh, aby sa pri čakacích zoznamoch, teda pri zozname poistencov čakajúcich na plánovanú zdravotnú starostlivosť netvorili technické rezervy. Iste mi poviete, že chcete iba odklad o jeden, teda, de facto teda o dva roky, ale ja si myslím, že to je len prvý krok. Toto je len taká salámová metóda, takže vysvetlime si, čo sú technické rezervy. Keď sme v poistnom systéme, v poistnom systéme, ak sa stane škodová udalosť, a vieme o nej, že sa stala, to znamená, že niekto zdiagnostikoval pacienta a povedal, že tento pacient potrebuje takú a onakú operáciu, nie je to nevyhnutné okamžite, lebo to nie je akútny stav, je to plánovateľné, ja neviem, potrebuje výmenu bedrového kĺbu, tak poisťovňa vie, že ju to niečo bude stáť. Vie, koľko stojí operácia bedrového kĺbu, a vie, že tieto peniaze bude musieť za toho pacienta v čase, keď príde na rad, zaplatiť. A keď už teda o tom vie, tak je dobré, aby si tie peniaze na tú operáciu odložila, lebo už môže sa stať všeličo dovtedy, kým príde ten termín operácie, ale ten pacient by mal mať dostupnú tú operáciu. A technické rezervy slúžia na to, aby sa zdravotná poisťovňa nepokúsila napríklad neplatiť zdravotnú starostlivosť o svojich poistencov, obmedzí kohútik, že bude platiť len akútnu, plánovanú sa rozhodne neplatiť, a keďže plánovaní pacienti budú ticho stáť v rade a čakať na plánovanú hospitalizáciu, tak zároveň môže poisťovňa peniaze, ktoré by bola bývala zaplatila za tie operácie, vykázať ako svoj zisk.
Ja osobne považujem technické rezervy a reguláciu čakacích zoznamov ako reguláciu zisku zdravotných poisťovní a považujem to za kľúčový nástroj na reguláciu zisku zdravotných poisťovní. Na prvom mieste má byť poistenec, pacient, ktorý má dostať zdravotnú starostlivosť, tým, že bude na čakačke, nie je možné, nie je možné, aby tým si zdravotná poisťovňa zlepšovala výsledok, preto sú tam tie technické rezervy, preto si musí tá zdravotná poisťovňa odložiť peniaze na plánovaného pacienta a tie peniaze, tie technické rezervy sú nákladová položka v účtovníctve, teda znižuje hospodársky výsledok. Nemôže si Haščák zobrať všetkých pacientov na čakačku a potom v kufríku odniesť peniaze na Belize. No, to platilo doteraz, ale to, čo tu vidím v návrhu pána kolegu ako pozmeňovák v pléne, ktorým sme neprešli ani na výbore a nebol ani v pripomienkovom konaní, sa hovorí, že toto poisťovne robiť nemusia. Inými slovami, umožňujeme, nech si Haščák vezme v kufríku peniaze a odíde na Belize, a pacienti budú na čakačkách. Je to, je to, je to niečo, čo rozhodne do tejto legislatívy nepatrí. Som hlboko presvedčený, že s tým nesúhlasí ani ministerstvo financií, pretože to nie je zodpovedné a štandardné, aby sa takýmto spôsobom pristupovalo k hospodáreniu a účtovníctvu zdravotných poisťovní.
A prečo sa to deje? Prečo sa to deje bez diskusie, prečo sa to deje v druhom čítaní v pléne, prečo o tom nebola debata, prečo doteraz sme boli presviedčaní, že technické rezervy budú? No odpoveď je jednoduchá a má štyri písmená tá odpoveď: VŠZP. Všeobecná zdravotná poisťovňa nemá peniaze, je v strate a v okamihu, kedy mala tvoriť technické rezervy na všetkých plánovaných pacientov, svojich poistencov, ktorí čakajú na zdravotnú starostlivosť, tak by sa asi ocitla v nejakom cross defaulte a musela by ísť do minimálne ozdravného plánu, kde už asi mala byť dávno, alebo do nútenej správy.
A čo sa deje a nie je to po prvýkrát v histórii slovenského zdravotníctva, dokonca ani po druhýkrát v histórii slovenského zdravotníctva, vláda stojí pred Sofiinou voľbou. Buď sa postaví na stranu pacientov a garantuje im dostupnosť plánovanej zdravotnej starostlivosti a financie na tú plánovanú zdravotnú starostlivosť, alebo sa rozhodne zachraňovať štátnu poisťovňu. A v tejto situácii sme už asi minimálne tretíkrát sa vláda opäť rozhoduje zachrániť zdravotnú poisťovňu pred devastačnými účinkami veľkej straty, keby mala tvoriť technické rezervy. Koho hádže cez palubu, sú slovenskí pacienti.
Myslím si, že to, že štát nevie riadiť štátnu zdravotnú poisťovňu, vedie k tomu, že to zdravotníctvo nie je dobré, a politici sú v pokušení chrániť takýto subjekt. Čo by bolo správne riešenie, zbaviť politikov pokušenia zasahovať do Všeobecnej zdravotnej poisťovne, rozdeliť ju zhruba na tri časti, predať v medzinárodnom tendri, urobiť z nich naozaj konkurenčné subjekty, ktoré budú konkurovať či už Dôvere, alebo Unionu, aby sme tu mali skutočnú súťaž o poistenca, aby sme tu mali skutočne konkurenčné prostredie pri nákupe zdravotnej starostlivosti, a výsledkom by mohlo byť lepšie zdravotníctvo, kde vláda bude môcť prijímať také riešenia, ktoré sú prospešné pre pacientov, nie pre štátne organizácie alebo štátnych nominantov v tých organizáciách. Nepochybujem o tom, že keby Všeobecka bola rozdelená na tri časti a predaná v medzinárodnom tendri, že by tie organizácie fungovali lepšie, ako funguje dnešná štátna, štátna poisťovňa.
To, že sa tam dostal takýto paragraf, teda dostane takýto paragraf v pozmeňovacom návrhu, vnímam, vnímam negatívne. Chcem to zdôrazniť, že to vnímam, vnímam negatívne (povedané so smiechom), určite budem hlasovať proti tomuto pozmeňovaciemu návrhu. Dokonca mám obavu, že či to neohrozí aj môj názor na zákon ako celok.
A moja obava je, že toto nie je posledná zmena tohto charakteru. Viem, že sú ľudia v rezorte zdravotníctva, ktorí počítajú s tým, že ten odklad sa možno ešte raz zopakuje a možno sa už ani nezopakuje, a pri ďalšom výročí, keď už sa bude mať spustiť toto do praxe, že naozaj sa začnú tvoriť technické rezervy na celú plánovanú starostlivosť, tak sa ten paragraf odtiaľ jednoducho vyškrtne. A ja viem, že vy mi poviete, že vy to nedopustíte, ale bohvie kto tu bude takto o rok, tu nemusíte byť vy a niekto to na konci dňa vypustí, lebo nie je záujem na strane Všeobecnej zdravotnej poisťovne hospodáriť efektívne, nie je dostatočný záujem tvoriť tie technické rezervy, hľadajú rôzne filozofické výhovorky, prečo by to tak robiť nemali, hoci je to úplne štandardná záležitosť štandardného účtovníctva. Toto by mal audítor od nich vyžadovať, aby tie technické rezervy tvorili.
Myslím si, že téma technických rezerv je najdôležitejšou témou dnešného dňa, lebo tá je tá najväčšia novinka, ktorú ste doniesli. Ten zákon sme už poznali niekoľko, niekoľko mesiacov, ale to, že sa nebudú tvoriť technické rezervy je novinka, ktorú ste priniesli dnes, a je to zlá novinka, takže tej som chcel venovať záver svojho, svojho prejavu.
Inak teda, pán, pán minister oceňujem, je to mierny pokrok v medziach zákona, iterácia, nie že zásadne veľká reforma a veľmi nesúhlasím s technickými rezervami.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 15:44 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14

Peter Stachura
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, Tomáš, za dobré vystúpenie, za zhodnotenie v druhom čítaní. Venoval si sa trošku aj inej problematike, ktorú som napríklad ja nevedel pokryť, a to sa mi páčilo.
Ta anestéza u zubných lekárov, je to problém, ale nebolo to tak, že teda sa robila len u jedného zubára, alebo čo boli tam dve-tri, dva-tri centrá, ale bol to vždy problém. Bolo to vždy naozaj problematické, takže uvidíme, či toto pomôže. Každopádne, tak ako je to napísané v zákone, tak je to pomerne široká definícia a možno budú mať nárok na anestézu u zubného lekára aj tí pacienti, kde je to, nazvem to tak, relatívne benevolentné. Čiže na to by som upozornil, aby to sa nezneužívalo, aby naozaj tú anestézu dostával len hendikepovaný človek, malé deti, tam, kde je jednoznačne dokázané, že bez celkovej anestézy sa zubný, zubné vyšetrenie nedá urobiť, takže toto je tá krátka poznámka k tomu.
K mnohým veciam, čo si spomínal, súhlasím. A k tej, kde máme my taký spor, sa tiež vyjadrím, teda že ja si nemyslím, že by sme mali dať sprivatizovať Všeobecnú zdravotnú poisťovňu, lebo toto je jediný nástroj, ktorý má štát na to, aby vedel niektoré veci regulovať. To, že to nerobí dobre, že sú tam manažéri, ktorí to doteraz, žiaľ, nevedeli veľakrát regulovať dobre, neznamená ale, že ju preto musíme predať a... rozštvrtiť a predať. A ja si myslím, že je to práve ten najdôležitejší nástroj, ako môže štát ešte ako-tak zasiahnuť do zdravotnej politiky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:14 hod.

MUDr. Dr. med., MBA

Peter Stachura

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14

Jana Bittó Cigániková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
I have a dream.
Mám sen o ministrovi zdravotníctva, ktorý raz bude naozaj, naozaj neochotný obetovať celú svoju predošlú kariéru a svoj kredit a svoju odbornosť hlúpym politickým zásahom, najmä tým, ktoré sa týkajú zlého hospodárenia štátnej poisťovne, pretože ja som osem rokov v politike, ale že furt riešime to isté. Rok čo rok. A stále sa hľadá cestička, ako zafinancovať to zlé hospodárenie v tej Všeobecke.
Ten zákon je dobrý. Je tam tá telemedicína, je tam zrušenie sprievodných lístkov, ako si hovoril, Tomáš, je tam, sú tam potrebné čakačky, sú tam ďalšie veci. Aj Peťo Stachura tu predtým mal veľmi dobrý príspevok. Sú tam veci na diskusiu, ale je tam veľa dobrých vecí a ja som ten zákon úprimne chcela podporiť. Videli, videl aj pán minister na výbore, že my, naozaj SaS-ka je vecná. Ak je niečo fakt, tak je to fakt, hotovo a je nám jedno politicky, že odkiaľ fúka vietor.
Ale, počúvaj ma, Tomáš, ten odklad technických rezerv, to ktorý blázon prečíta? Ktorý blázon si vezme na krk takéto niečo? A ako môžete, pán... ako s tým môže pán minister súhlasiť? Veď ak to chápem správne, a chápem, že je to teda kvôli tomu, že dnes súkromné poisťovne, obe, si tvoria technické rezervy, teda odkladajú si peniaze na plánované operácie svojich poistencov aj nad rámec zákona. A tento pozmeňovák to chce že zakázať?! Kebyže, aspoň že, že dovoliť alebo, no dobre. A robí sa to preto, lebo Všeobecka si to nemôže dovoliť, hej. A čo to spôsobí? Tie poisťovne dnes majú odložené peniaze, takže my sa tu bavíme že o stovkách miliónov, ktoré sa zrazu akože môžu stať ziskom. Alebo dobre, nejaká časť z toho sa môže, ale robíme to len kvôli zlému hospodáreniu Všeobecky.
Na úkor bezpečnosti pacientov, prosím, nie!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:14 hod.

Mgr. MBA

Jana Bittó Cigániková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:14

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Našťastie nie je to zakázané, tá tvorba technických rezerv, lebo však zase máme aj zákon o účtovníctve, ktorý očakáva, že tá organizácia si bude tvoriť technické rezervy podľa iného zákona, a teda súkromné poisťovne, ako hovoríš naozaj si tvoria technické rezervy a môžu ich tvoriť ďalej. To znamená, toto sa nemusí hneď preliať do zisku a do takýchto peňazí, ale tí ktorí ich tvoriť nechcú, ako napríklad Všeobecná zdravotná poisťovňa, ich tvoriť nebudú musieť.
K Peťovi Stachurovi. Použijem citát Tonyho Blaira, že vláda má kormidlovať, a nie veslovať. A Všeobecná zdravotná poisťovňa ak je jediný nástroj, ktorý má vláda k dispozícii, aby uplatnila svoju zdravotnú politiku, to, to je že chybné. Po prvé vidíme, že to nefunguje, však sám si to pripustil, že tá Všeobecka si neplní túto úlohu, a každý minister zdravotníctva sa skôr či neskôr, začne si trhať vlasy, že prečo, prečo to tak je. A je to tak preto, lebo vláda má kormidlovať, nie veslovať. Všeobecná zdravotná poisťovňa je nástroj, ako si povedal, Peťo, je to to veslovanie.
To, čo má vláda povedať, má povedať, čo chce. Čo je cieľ. A nech ten cieľ dosahujú iní hráči. Vláda potom nebude v konflikte záujmov, že musí upravovať legislatívu účelovo preto, aby pomohla svojej organizácii, lebo tá nedokáže plniť ciele ako všetci ostatní, a tým pádom deformuje celé to prostredie. Na úkor pacientov, na úkor občanov, na úkor daňových poplatníkov. Teda preto si myslím, Všeobecku treba rozdeliť a predať v medzinárodnom tendri. A nielenže dosiahneme zdravšie prostredie a odpolitizujeme zdravotníctvo, ale ešte aj navyše dostaneme do rozpočtu nezanedbateľné peniaze.
Odhadujem, že by to mohlo byť aj viac ako 1 mld. eur, ktoré nevyhnutne potrebujú naše nemocnice. (Reakcia poslankyne Bittó Cigánikovej: „Amen!“)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:14 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:29

Peter Slyško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, drahé kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, teda aby som predniesol pozmeňujúci návrh k tomuto zákonu.
Odôvodnenie:
K bodu 1: Legislatívnotechnická úprava, nakoľko 1. januára 2025 nadobudne účinnosť ustanovenie s rovnakým odkazom na poznámku pod čiarou 14ab).
Bod 2: Legislatívnotechnická úprava. Dopĺňa sa chýbajúci odkaz na zdravotnú starostlivosť v cudzine, na ktorú zdravotná poisťovňa udelila súhlas podľa § 9a, 9b a 9d zákona č. 580/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
K bodu 3: Navrhuje sa posun účinnosti povinnosti tvorby technickej rezervy pre plánovanú zdravotnú starostlivosť pre tvorbu poistencov zaradených v zozname, ak predpokladaný dátum poskytnutia plánovanej zdravotnej starostlivosti je neskorší ako 30 dní odo dňa vyhotovenia návrhu na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Zoznam čakajúcich poistencov a manažmentu zoznamu v zmysle zákona č. 540/2021 Z. z. o ústavnej zdravotnej starostlivosti je v súčasnosti previazaný s účtovníctvom zdravotných poisťovní.
Posunutie účinnosti § 6 ods. 3 písm. c) zabezpečí čas na komplexné riešenia a zákonnú úpravu danej problematiky. Striktný gramatický výklad by v súčasnosti spôsobil významnú účtovnú stratu a záporné imanie niektorých zdravotných poisťovní a ich prípadné ozdravenie by šlo skôr na úkor skutočnej nakupovanej zdravotnej starostlivosti v budúcnosti s významným dopadom na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky plánuje od roku 2025 evidovať ešte viac medicínskych programov, aj tie bez vymedzenej časovej dostupnosti.
Bez zmeny zákona by mali zdravotné poisťovne v plnej miere účtovať aj v tomto rozšírenom zozname, čo ešte viac prehĺbi problém a tlak na úsporu výdavkov na zdravotnú starostlivosť. Bez komplexného riešenia budú mať účtovné položky významný dopad na dostupnosť zdravotnej starostlivosti, nakoľko povinnosťou zdravotných poisťovní bude redukovať skutočné výdavky do sektora tak, aby dosiahli vyrovnané hospodárenie. Zoznam čakajúcich poistencov slúži na monitoring kapacity poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ale nemá priamy vplyv na hospodárenie poisťovní. Posunutie účinnosti nemá dopad na povinnosť zdravotných poisťovní viesť čakacie listiny a zabezpečiť poistencov včasnú zdravotnú starostlivosť. Posunutie účinnosti nemá dopad na technické rezervy ako také v účtovníctve zdravotných poisťovní, ktoré musí byť auditované a v plnom súlade s postupmi účtovníctva a zákonom o účtovníctve.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Petra Slyška a Zdenka Svobodu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 517).
1. V čl. II 26. bode § 11b ods.10 sa nad slovom „poriadok.“ odkaz 14ab nahrádza odkazom 14aaaa.
V nadväznosti na to sa upraví pôvodná veta k poznámke pod čiarkou a označenie poznámky pod čiarkou.
2. V čl. IV sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 6 ods. 3 písm. d) sa nad slovo „predpisov“ umiestňuje odkaz „17g)“
Poznámka pod čiarou k odkazu 17g znie:
„17g) § 9a, § 9b a 9d zákona č. 580/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
3. V čl. IV sa za 20. bod vkladá nový bod 21, ktorý znie:
„21. Za § 86zo sa vkladá § 86zp, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 86zp
Prechodné ustanovenie účinné od 31. decembra 2024
Ustanovenia § 6 ods. 3 písm. c) a ods. 4 sa do 31. decembra 2025 neuplatňujú.“.“
Tento bod nadobúda účinnosť 31. decembra 2024, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona.
V súvislosti s doplnením prechodného ustanovenia účinného od 31. decembra 2024 s rovnakým označením ustanovenia „§ 86zp“ sa vykoná legislatívnotechnická úprava označenia paragrafu v čl. IV v bode 21 návrhu. Keďže rovnako označené ustanovenie 86zp je súbežne v druhom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky aj v tlačiach 475 a 518, bude potrebné vloženie nového § 86zp zohľadniť v označení prechodného ustanovenia aj v týchto tlačiach.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:29 hod.

Peter Slyško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:29

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Ďakujem veľmi pekne, pán kolega.
Počúval som pozorne odôvodnenie toho pozmeňováku k tým technickým rezervám. Spomenuli ste, že keby to malo platiť teraz tak ako to je napísané v zákone, že teda všetku plánovanú starostlivosť, tak to spôsobí problémy pre niektoré zdravotné poisťovne. Ja viem o Všeobecnej zdravotnej poisťovni.
Viete mi, prosím vás pekne, povedať, že ktorej ďalšej zdravotnej poisťovni to spôsobí problém?
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:29 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:29

Zdenko Svoboda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, pánovi Szalayovi, pýtali ste sa, Union, odpovedám.
Čo sa týka tohto návrhu zákona. Takže predkladaný návrh zákona vznikol v spolupráci s odbornými spoločnosťami, poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a samosprávnymi krajmi a opiera sa o aktuálne analýzy potreby zlepšiť prístup k zdravotnej starostlivosti. Cieľom je nie len stabilizácia sektoru ambulantnej starostlivosti, ale aj zvýšenie odolnosti voči demografickým výzvam a efektívnejšie naplnenie potreby pacientov vrátane využitia digitálnych nástrojov.
Predložený návrh zákona tiež sleduje predovšetkým dve oblasti, optimalizáciu siete poskytovateľov špeciálnej ambulantnej starostlivosti a rozšírenie dostupnosti zdravotných služieb najmä pre zraniteľné skupiny. Tento návrh sa zameriava aj na dynamické definovanie verejnej siete v oblasti špecializovanej gynekologickej starostlivosti a ostatných špecializovaných ambulantných odborov, a to každoročným prehodnocovaním optimálnej siete Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v spolupráci tiež so samosprávnymi krajmi a ďalšími subjektami.
Hlavnými cieľmi sú identifikácia, kvantifikácia a geografická lokalizácia ambulancií, tak aby lepšie reagovali na potreby starnúcej populácie a na nedostatok odborníkov v zdravotníctve. Navrhovaný zákon prináša reformu v oblasti organizácií špecializovanej ambulantnej starostlivosti s cieľom lepšieho riadenia a dostupnosti a udržateľnosti zdravotných služieb v Slovenskej republike, pričom rieši problémy spojené s akútnym a aktuálnym starnutím populácie, nedostatkom zdravotníckych pracovníkov a geografickou nerovnosťou poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Hlavné body návrhu zahŕňajú špecifikovanie tzv. verejnej optimálnej siete, ktorá sa dynamicky prispôsobuje na základe každoročného prehodnocovania, a posilnenie úlohy samosprávnych krajov pri koordinácii a optimalizácii tejto siete. Na rozdiel od súčasného statického modelu, umožňuje tento návrh pružnejšie reagovať na demografické a zdravotné potreby populácie s cieľom lepšie identifikovať a lokalizovať nedostatok špecializovaných ambulancií.
Hlavné body návrhu, prvým je dynamická sieť a jej každoročné hodnotenie. Na rozdiel od statickej minimálnej siete súčasného systému sa navrhuje verejná optimálna sieť, ktorá bude každoročne revidovaná na základe aktuálnych potrieb.
Po druhé zvýšenie právomocí samosprávnych krajov. Kraje môžu navrhovať zmeny v kapacite optimálnej siete podľa miestnych špecifík, čím sa posilňuje ich participácia a zodpovednosť za organizáciu zdravotnej starostlivosti na území samosprávnych krajov.
Za tretie ide o rozšírenie verejne dostupných ambulancií. Verejná optimálna sieť bude zahŕňať len verejne dostupné ambulancie poskytujúce zdravotnú starostlivosť na základe tzv. výmenného lístka, teda odporúčania od iného lekára. Zohľadňuje sa tak účel, ktorý jednotlivé ambulancie majú v systéme plniť. Množstvo ambulancií dnes funguje ako podpora pre nemocničné oddelenia, neplnia však funkciu typickej ambulancie zameranej na poskytovanie špecializovanej ambulantnej starostlivosti v zmysle prvého kontaktu so špecializovanou starostlivosťou.
Za štvrté ide o efektivitu a elektronizáciu. Zavádzajú sa opatrenia pre elektronické oznamovanie údajov a zjednodušenie administratívnych procesov, čo má zvýšiť efektivitu a prehľadnosť poskytovateľov siete.
Za piate podpora domácej ošetrovateľskej starostlivosti pre deti. Návrh podporuje agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti pre deti, ktoré vyžadujú osobitnú starostlivosť. Jedná sa o deti so zdravotným postihnutím. Zámerom je tiež odľahčiť pediatrické ambulancie a poskytnúť zákonným zástupcom či ich opatrovateľom odbornú pomoc.
Za šieste úhrada zubno-lekárskeho ošetrenia v anestézii. Novinkou je možnosť úhrady zubného ošetrenia v celkovej anestézii aj bez predchádzajúcej preventívnej prehliadky, čo má zlepšiť dostupnosť a komfort pacientov pri závažnejších zákrokoch. V tomto konkrétnom bode je potrebné prihliadať na to, že dostupnosť tejto služby nie je založená iba na prianí pacienta, ale na odbornom posúdení zo strany ošetrujúceho lekára.
Pre spresnenie, návrh zavádza kategorizáciu ambulancií podľa verejnej dostupnosti, kde verejne dostupné ambulancie budú tie, ktoré poskytujú zdravotnú starostlivosť pacientom na odporučenie od všeobecného lekára. Do verejnej siete tak nebudú zaradené ambulancie poskytujúce starostlivosť špecifickým skupinám na základe hospitalizácie, čím sa zabezpečí vyššia prehľadnosť siete. Zároveň sa plánuje prechod z mernej jednotky lekárske miesto na ambulancia, čím sa určí optimálny počet ambulancií s 30 ordinačnými hodinami týždenne.
Dôležitým doplnením zákona je aj podpora starostlivosti o deti so zdravotnými potrebami v domácom prostredí, prostredníctvom agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti, čím sa odbremenia nemocnice a pediatrické ambulancie a poskytne sa pomoc rodičom pri zdravotnej starostlivosti vrátane edukácie a podpory dojčenia. Ide o veľmi podobný model ako pri dospelej populácii. V oblasti zubného lekárstva návrh umožňuje pokrytie nákladov na zákroky v celkovej anestézii z verejného zdravotného poistenia aj pre pacientov, ktorí neabsolvovali preventívnu prehliadku v predchádzajúcom roku, čím rozširuje prístup k potrebnej starostlivosti.
Zaniknutím benefitným, benefitných systémov zdravotných poistení v oblasti starostlivosti o zdravý chrup môže existovať riziko zníženia počtu preventívnych prehliadok v populácii, čo by v prípade náročnejších bolestivých zákrokov v oblasti lekárstva skomplikovalo prístup občanov k ich bezbolestnému ošetreniu.
V neposlednom rade návrh upravuje oblasť nakladania, spracovania a zápisu so zdravotnou dokumentáciou aj vo vzťahu k implementácii nového povolania, ktoré bude vykonávať administratívne úkony v ambulancii alebo v ústavnom zdravotnom zariadení. Uvedené ustanovenia umožnia poskytovateľom zdravotnej starostlivosti implementovať do svojich zariadení tzv. administratívnych pracovníkov v zdravotníctve, ktorí získajú oprávnenia v súvislosti s nahliadaním, resp. zápisom do zdravotnej dokumentácie v rozsahu ich zverených kompetencií. V tomto prípade je nesmierne dôležité nepoľaviť v procese digitalizácie zdravotníctva, aby sme sa ľudskou... aby sme ľudskú prácu nenahrádzali, to, čo v iných odvetviach už dávno obstaráva výpočtová technika.
Nesmierne dôležitou zmenou je zjednodušenie prepisovania liekov... predpisovania liekov a zdravotníckych pomôcok, najmä pri prepúšťaní pacientov z ústavnej zdravotnej starostlivosti.
Zároveň sa upravujú pravidlá pre zabezpečenie lepšej dostupnosti odberov krvi od dobrovoľných darcov a tým aj zvýšenie dostupnosti krvi a produktov z krvi pre poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti. Tento návrh úpravy je založený na zjednodušení podmienok získavania kvalifikácie odborného zástupcu v oblasti hematológie a transfúziológie.
Celkový cieľ navrhovaného zákona je zlepšiť flexibilitu, dostupnosť a účinnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti a ošetrovateľských intervencií, posilniť kompetencie všeobecných lekárov, zvýšiť podporu pre rodičov a opatrovateľov pri starostlivosti o deti a zaviesť prehľadnejší systém verejnej ambulantnej siete, ktorý reaguje na meniace sa... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:29 hod.

Mgr. MBA

Zdenko Svoboda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:44

Tomáš Szalay
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne za slovo.
Ja viem, že som k tomu už vystupoval, ale nezaškodí si zopakovať to vystúpenie, najmä keď tu už mám väčšie množstvo poslucháčov, a budem rád, keď ma budú počúvať.
A skôr než prídem k technickým rezervám, ktoré tu boli predostreté ako pozmeňovací návrh v pléne, tak by som možno ešte okomentoval tie anestéziologické ambulancie, ku ktorým som sa nedostal vo svojom predchádzajúcom vystúpení.
Anestéziologické ambulancie sa podľa dnešnej legislatívy môžu nachádzať iba v nemocniciach. Tým pádom ak chce prísť pacient na predoperačné anestéziologické vyšetrenie, musí navštíviť nemocnicu aj v prípade, že tá operácia, ten výkon, ten zákrok bude urobený extramurálne, mimo nemocnice, napríklad v jednodňovke. Alebo sa to v tej jednodňovke nejakým spôsobom vybaví, dá sa na to nejaké razítko, otázka znie, aké razítko, akého zdravotníckeho zariadenia a či to zdravotnícke zariadenie má... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Gašpar, Tibor, podpredseda NR SR
Chcem poprosiť poslancov, aby ste sa utíšili a nechali vystupovať rečníka.
Nech sa páči.


Szalay, Tomáš, poslanec NR SR
... a či má v náplni práce, v predmete činnosti aj poskytovanie anestéziologickej starostlivosti. A jednodňovky ťahajú tuná za krátky koniec, pretože ak nemajú v predmete činnosti tú anestéziológiu, tak je problematické, kto tomu pacientovi dá to predoperačné vyšetrenie. Áno, treba to upratať, ako hovorí aj kolega Stachura, ale výsledkom je, že dnes, ak to nie je upratané, najlepším riešením je uvoľniť anestéziologické ambulancie aj extramurálne, aby mohla byť pri jednodňovke anestéziologická ambulancia, kde pacient si dá urobiť vyšetrenie predtým, ako ide na ten zákrok v tej jednodňovke.
Čiže toto je vec, ktorú veľmi podporujem a podporujem to aj čisto zo sebeckých dôvodov, pretože u nás na úrade Bratislavského samosprávneho kraja čelíme protestu prokurátora, ktorý nás napáda za to, že existujú v Bratislave jednodňovky, kde sa tieto anestéziologické vyšetrenia vykonávajú v tej jednodňovke, a namieta, že jednodňovka je ambulantné zariadenie a v ňom nie je možné poskytovať služby anestéziologickej ambulancie, lebo, ako som povedal na úvod, anestéziologická ambulancia môže byť len v nemocnici, preto, ak sa to teraz uvoľňuje, to skutočne vítam a toto som chcel povedať.
Nuž a teraz k tým technickým rezervám. Páni, dámy, ktorí ste tu neboli, pred chvíľou kolegovia predložili v druhom čítaní pozmeňovací návrh k návrhu zákona, novely zákona 578, o ktorom nebola reč ani v pripomienkovom konaní, o ktorom nebola reč ani na vláde, o ktorom nebola reč ani na zdravotníckom výbore, ani na všetkých ostatných výboroch, dokonca ani v druhom čítaní sme o tom nehovorili na zdravotníckom výbore, prišlo to tak, že z ničoho nič krátko pred hlasovaním na... v pléne.
A čo hovorí ten pozmeňovák? Ten pozmeňovák hovorí, že sa odkladá povinnosť tvorby technických rezerv na plánovanú zdravotnú starostlivosť v zdravotných poisťovniach. Teda ak pacienti čakajú na plánovanú hospitalizáciu, poisťovne nebudú nútené odkladať bokom peniaze do technických rezerv, ktoré sú nákladovou položkou a znižujú hospodársky výsledok, teda zisk zdravotnej poisťovne, lebo... lebo by to niektorým poisťovniam spôsobilo problémy. Ako sme počuli, vraj je to teda poisťovňa VšZP a Union, uvidíme, že akým spôsobom sa k tomu postaví Union, to, že je to VšZP všetci vieme, lebo Všeobecná zdravotná poisťovňa nehospodári efektívne.
Takže kritizujem toto rozhodnutie, pretože to umožňuje nezodpovedné hospodárenie, ukazuje to na neschopnosť štátneho riadenia VšZP a napísal som o tom dnes aj komentár pre internetový portál Ozdravme.sk, takže dovolím si ten komentár prečítať.
Prečo by zdravotné poisťovne mali šetriť na plánovanú starostlivosť?
Predstavte si, že idete na dovolenku bez úspor, spoliehajúc sa len na výplatu, ktorá má prísť tesne pred odchodom na tú dovolenku. Ak sa výplata oneskorí alebo príde menšia, tak celý plán s dovolenkou sa vám zrúti. A podobne funguje zdravotníctvo bez technických rezerv. Ak sa objaví finančný výkyv, že padne veľká fabrika a prestanú jeden mesiac platiť za tých zamestnancov odvody, systém môže skolabovať.
Rezervy zdravotných poisťovní nie sú zbytočné. Sú poistkou pre prípady, keď treba zaplatiť plánované operácie či liečbu bez ohľadu na momentálny prílev peňazí. Bez nich sa môže stať, že pacienti budú čakať dlhšie, nemocnice nedostanú včas zaplatené a celý systém sa dostane do krízy. Navyše, rezervy prinášajú do systému transparentnosť a istotu, že peniaze poistencov sú riadené efektívne a zodpovedne.
Zdravotníctvo s technickými rezervami je schopné lepšie zvládať krízy, je schopné lepšie plánovať starostlivosť a zabezpečovať dostupnosť medicínskych služieb. Bez nich riskujeme výpadky, zhoršenú kvalitu a chaos. No napriek tomu vládna koalícia prezentuje opačný prístup.
Prečo vláda nechce tieto rezervy? Vládna koalícia teraz pred chvíľou navrhla odložiť povinnosť poisťovní tvoriť technické rezervy a koketuje s úplným zrušením tejto povinnosti, nielen s odkladom, ale s úplným zrušením tejto povinnosti. Argumentuje tým, že zdravotníctvo a zdravotné poisťovne fungujú na priebežnom financovaní, teda pay as you go, peniaze prichádzajú, zdravotné poisťovne sú prietokový ohrievač a odchádzajú peniaze, peniaze poskytovateľom. Čiže peniaze od poistencov, teda odvody sa majú hneď minúť na aktuálne náklady. Na prvý pohľad logická argumentácia, ale skutočný dôvod je iný. Skutočný dôvod je, Všeobecná zdravotná poisťovňa nemá na tvorbu rezerv dosť peňazí. Už teraz, už teraz je vo veľkej strate a rezervy by jej ešte viac zhoršili hospodársky výsledok. Prečo? Ako som spomínal, rezervy sú nákladová položka, znižujú HV-čko.
Problém však nie je v rezervách samotných, ale v neefektívnom riadení tej štátnej poisťovne. Koľkokrát sme už čítali tie správy či už z Inštitútu finančnej politiky, alebo aj z iných organizácií, ktoré hodnotili, ako a kde môže Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť. Vláda namiesto riešenia tejto podstaty volí najľahšiu cestu – obetovať systémovú stabilitu, aby zakryla zlyhávanie štátneho podniku.
Aké je riešenie? Už som ho tu spomínal v predchádzajúcom vstupe – predať štátnu poisťovňu. Ak by Všeobecná zdravotná poisťovňa hospodárila efektívne, tvorba rezerv by nebola žiadnym problémom. Riešením je rozdeliť štátnu poisťovňu, ideálne na tri časti, predať ju v medzinárodnom tendri, získame peniaze na opravu nemocníc, zbavíme politikov pokušenia, odpolitizujeme zdravotníctvo a prinesieme konkurenciu do zdravotníctva. Získali by sme nielen profesionálne riadenie, ale aj zdravú konkurenciu na trhu, ktorá je pre kvalitu zdravotníctva nevyhnutná.
Technické rezervy nie sú problém, technické rezervy sú riešenie. Tvorba technických rezerv nie je byrokracia ani zbytočné šetrenie, sú to peniaze, ktoré nás chránia a našich pacientov chránia pred krízami, pred výpadkami, pred zlyhaním systému. Sú investíciou do budúcnosti, ktorá zabezpečuje, že zdravotníctvo bude fungovať spoľahlivo a predvídateľne. Bez technických rezerv, a teraz sa vraciam k tomu úvodu, je zdravotníctvo ako dovolenka, na ktorú sa vydáte bez úspor – riskantné a nepripravené na problémy, ktoré môžu prísť.
A práve preto, a práve preto je dôležité, aby vláda hľadela na rezervy ako na základný pilier stability systému, nie ako problém, ktorý treba nejakým spôsobom obísť, napríklad odkladom účinnosti, lebo ak ich teraz zrušíme, a naozaj to cítim v tých potrubiach, že je tu snaha a tlak na to, aby sa tie technické rezervy na čakačky netvorili, tak skôr či neskôr za to zaplatíme všetci, a to nielen peniazmi, ale aj zdravím a životmi.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

5.12.2024 o 16:44 hod.

MUDr. PhD.

Tomáš Szalay

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:44

Marek Krajčí
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Tomáš, súhlasím. S tou prvou často úplne, ja som bol dokonca... som predpokladal, že ten odklad maximálnych čakacích lehôt, jeden z dôvodov bol, že sa budú seriózne tento rok pripravovať poisťovne aj tým, že si pripravia práve rezervy na nábeh čakacích lehôt, hoci teda mali predtým už dva roky, teraz už mali tretí rok a stále nič, napriek tomu, že sa zvýšili odvody o 1 %, čo bol tiež veľmi sporný, sporný, sporné riešenie situácie, išlo tam o miliardu viac do verejného zdravotného poistenia a sme tu ku koncu roka a opäť tie technické rezervy sú problém. A, samozrejme, jedna vec je Všeobecka a spomínal si, že aj Union s tým má možno problém, ale celkovo som za to, aby tá stabilita poistného systému bola týmito technickými rezervami jednoznačne väčšia a aj realizovaná.
Čo sa týka tvojho riešenia rozpredaju Všeobecky, tam, žiaľ, máme úplne opačné názory, ja som presvedčený, že pokiaľ k takému niečomu by došlo, tak štát stratí akú-takú možnosť regulácie a ja som, samozrejme, ten typ človeka, ktorý stále na to verejné zdravotníctvo, to, ako ho vidím všade naokolo vo vyspelej Európe, stále verím, a myslím si, že vďaka nemu sa dá aj vytvoriť naozaj taký udržateľný systém, aby zdravotníctvo bolo sociálne prístupné, a tak ako to má zadefinované v ústave.
Pokiaľ ten štát túto regulačnú možnosť stratí, tak pôjdeme tou americkou cestou a to zdravotníctvo, ktoré v Amerike je, si myslím, že je dosť odstrašujúcim príkladom... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

5.12.2024 o 16:44 hod.

MUDr.

Marek Krajčí

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video