33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.4.2025 o 12:44 hod.
Mgr.
Michal Šipoš
Videokanál poslanca
Ďakujem ti, pán poslanec Jakab, za tvoje vystúpenie a povedzme si to na rovinu, povedzme si pravdu. Ten alkohol je obrovský problém nielen na Slovensku, ale je obrovským problémom aj v pléne v Národnej rade Slovenskej republiky. Tak ako si povedal, keby sme zahlasovali za tento zákon nielen my opozícia, ale aj koalícia, mohli by ukázať svojim voličom, ale všetkým ľuďom na Slovensku, že úprimne chcú, aby sme s tým alkoholom zatočili, minimálne v parlamente. Mňa by veľmi zaujímal názor aj dvoch kolegov zo SMER-u, ktorí tu sedia, či už pán poslanec Horváth, alebo pán poslanec Sitkár, veľmi vnímam, že túto debatu intenzívne sledujú, počúvajú, veľmi by ma zaujímal ich názor, ako to oni vnímajú, či vidia, že to je problém, či zahlasujú spolu s pani Vaľovou za to, aby sme to postúpili do druhého čítania, aby sme s tým alkoholom zatočili. Ak chcú, aby ľudia na Slovensku nemali pocit, že poslanci si môžu dovoliť všetko a obyčajní zamestnanci budú vyhodení za to, keď im niekto príde na to, že pijú, tak mali by chlapsky priznať, zahlasovať za to, posunúť ten zákon do druhého čítania, tak ako to urobili pri predchádzajúcom zákone, a môžeme tak spoločne ukázať všetkým ľuďom na Slovensku, že je ten alkohol problém a chceme s ním urobiť poriadok. Za toto vystúpenie chcem poďakovať poslancovi Jakabovi.
A chcem ešte pripomenúť všetkým na Slovensku, ktorí sa pamätajú, keď sa pýtali v minulosti Roberta Kaliňáka, že či na Slovensku na najvyšších miestach v politike je korupcia, on vtedy tiež vtedy zapieral a hovoril, že nie, že na najvyšších miestach korupcia nie je. No a potom sme videli, ako postupne policajti chodili a zatýkali najvyšších predstaviteľov na Slovensku a ich kumpánov. Toto isté sa deje s alkoholom. Môžu si poslanci rozprávať, že to nie je problém, ale je.
Rozpracované
Vystúpenia
12:44

Vystúpenie v rozprave 12:44
Július JakabA preto hovorím a hovorím to vo všetkej, akože vo všetkom pokoji a sa prihováram všetkým poslancom, aj koaličným, nech sa páči, ponúknite sa, aj koaličným poslancom, že je treba spraviť koniec, je treba spraviť koniec tomu, že sa pije v parlamente a to je úplne, že tragikomédia. Hej? Úplná tragikomédia, ja sa len vrátim znovu to, čo som rozprával nazačiatku. Že ľudia, keď si pozrú na internete videá poslancov, ktorí tu sedia, sedia, bodaj by sedeli, ale niektorí tu stoja a rozprávajú k národu a rozprávajú svoje, svoje múdrosti a sú zjavne pod vplyvom alkoholu a tých videí je viac ako z hociktorej krčmy na Slovensku, tak by bolo načase naozaj s tým niečo urobiť. Keď tu poslanci dokážu hovoriť o tom, že ako pili alebo nepili a že či ten príbeh bol pravdivý alebo nepravdivý, ako pani poslankyňa Vaľová tu pred chvíľou, a že by bola za to, keby sa do toho zákona presadili aj testy na psychotropné látky, my sme úplne za všetkými desiatimi.
Vyzývame vládnych poslancov, poďme urobiť poriadok s alkoholom v parlamente. Vyčistí to tieto lavice, a vyčistí to aj mysle mnohým ľuďom, ktorí s tým majú problém, a sú tu, a sedia tu, tak to pomôže. Naozaj im to pomôže v živote, keď sa zbavia alkoholu a zbavia sa tejto závislosti a budú s čistejšou hlavou prijímať zákony. Možno, možno si lepšie premyslia také transakčné dane. Možno to nebude tak, že najprv za to zahlasujú a potom o mesiac to budú chcieť zrušiť. Že budú stresovať živnostníkov, ktorí hodiny a hodiny stáli pred klientskymi centrami v mraze a čakali na potvrdenie, aby si založili účet kvôli transakčnej dani, kvôli ktorým, a teraz im niekto ide rozprávať, že tá transakčná daň je zlá. Presne ten, ktorý to predtým schvaľoval a teraz to chce rušiť, a teraz tí ľudia ani nevedia, že či zbytočne tam stáli, zbytočne tam míňali čas, mohli byť so svojimi rodinami, so svojimi deťmi, no a to sa tu deje. A potom keď toho poslanca vidia niekde brblajúceho, tak sú nie sú istí, že či, že či to náhodou nebolo pod vplyvom. No tak ukážme tým ľuďom, že tuná alkohol v parlamente nie je, že sme sa mu rázne postavili, že sme tu postavili hrádzu proti alkoholizmu, že už ani ten člen vlády, ani ten premiér tu nemôže prísť napitý a nadávať novinárom a ukazovať stredné prsty poslancom, že sa normálne postavíme ako v 21. storočí, v roku 2025, že parlament urobil koniec s alkoholom.
Prosím vás o podporu, či ste zo SMER-u, HLAS-u, SNS, nezaradení, vydierajúci, nevydierajúci poslanci súčasnú koalíciu, či ste predtým pili, alebo nepili, to je úplne jedno, poďme ľuďom ukázať, že alkohol v parlamente skončil.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Ďakujem, už hodnú chvíľu vystupujem. Páči sa mi, že je tu taká odborná debata, taká diskusia vecná, naozaj že poslanci chcú navzájom dokazovať, že sú čistí, že nič nepožili, že nikto nie je na ničom závislý. Pani Vaľová, tu hovorila, spochybňovala nejaký príbeh, ktorý sa stal, nejakú skutočnosť, ktorá reálne nastala. Ono je to tak, že opití ľudia si častokrát nepamätajú, čo sa stalo, ale keď sa, keď sa pozrieme na to, o čom hovorí tento zákon a pani Vaľová povedala, že celý klub SMER-u zahlasuje, povedala, že zoženie tie podpisy alebo teda tie hlasy, tak ja som naozaj akoby veľmi rád, že konečne sa vysporiadame s otázkou alkoholu v parlamente. Preto, nebolo tomu tak dávno, je tomu pár desiatok minút dozadu, kedy sme tu boli svedkami toho, že s vysokou pravdepodobnosťou niektorí poslanci boli pod vplyvom alkoholu, hlasovali a niektoré tie hlasovania prešli o jeden hlas. Viacerí poslanci prišli za mnou, bavili sme sa o tom, že niektorí poslanci sú pod vplyvom alkoholu, z vládnej koalície, bohužiaľ, je to tak. Ja nebudem menovať, nebudem vyťahovať na svetlo týchto poslancov, ja chápem, alkoholizmus je choroba. Tí, čo sú závislí na alkohole, je potreba to liečiť a nie je potreba ich dehonestovať v priamom prenose a vyťahovať ich na svetlo, treba im dať šancu, ale tak, ako aj ľudia majú šancu vo svojich bežných životoch. Keď človek riadi opitý v aute a keď ho zastavia policajti a nafúka, má šancu? Dá mu ten policajt šancu, že však to je v poriadku, nafúkal si dve promile, môžeš ísť domov? Nedostane takú šancu. Je tvrdo potrestaný. Áno, niektorí fúkajú až po 15 hodinách, to je pravda, keď sa zavrú doma bezpečne v garáži. Môže tam viesť aj olejová stopa a môžu byť zrúcané semafory po celej Bratislave, 15 hodín je taká tá doby, kedy sa dá odložiť fúkanie v niektorých prípadoch, a to je presne to, čo sa potom presúva aj do toho bežného života. Že ľudia, ktorí si myslia, že sú nad zákonom, lebo tie zákony prijímajú, lebo sú zvolení, ďakujem veľmi pekne (rečníkovi ponúkol poslanec Matovič fľašu s neznámou tekutinou), lebo sú zvolení, tak oni to potom, oni to potom prenášajú aj do toho osobného života, že keď môžu piť v parlamente, tak si myslia, že môžu piť beztrestne aj v normálnom živote, že sú takí nadľudia.
A preto hovorím a hovorím to vo všetkej, akože vo všetkom pokoji a sa prihováram všetkým poslancom, aj koaličným, nech sa páči, ponúknite sa, aj koaličným poslancom, že je treba spraviť koniec, je treba spraviť koniec tomu, že sa pije v parlamente a to je úplne, že tragikomédia. Hej? Úplná tragikomédia, ja sa len vrátim znovu to, čo som rozprával nazačiatku. Že ľudia, keď si pozrú na internete videá poslancov, ktorí tu sedia, sedia, bodaj by sedeli, ale niektorí tu stoja a rozprávajú k národu a rozprávajú svoje, svoje múdrosti a sú zjavne pod vplyvom alkoholu a tých videí je viac ako z hociktorej krčmy na Slovensku, tak by bolo načase naozaj s tým niečo urobiť. Keď tu poslanci dokážu hovoriť o tom, že ako pili alebo nepili a že či ten príbeh bol pravdivý alebo nepravdivý, ako pani poslankyňa Vaľová tu pred chvíľou, a že by bola za to, keby sa do toho zákona presadili aj testy na psychotropné látky, my sme úplne za všetkými desiatimi.
Vyzývame vládnych poslancov, poďme urobiť poriadok s alkoholom v parlamente. Vyčistí to tieto lavice, a vyčistí to aj mysle mnohým ľuďom, ktorí s tým majú problém, a sú tu, a sedia tu, tak to pomôže. Naozaj im to pomôže v živote, keď sa zbavia alkoholu a zbavia sa tejto závislosti a budú s čistejšou hlavou prijímať zákony. Možno, možno si lepšie premyslia také transakčné dane. Možno to nebude tak, že najprv za to zahlasujú a potom o mesiac to budú chcieť zrušiť. Že budú stresovať živnostníkov, ktorí hodiny a hodiny stáli pred klientskymi centrami v mraze a čakali na potvrdenie, aby si založili účet kvôli transakčnej dani, kvôli ktorým, a teraz im niekto ide rozprávať, že tá transakčná daň je zlá. Presne ten, ktorý to predtým schvaľoval a teraz to chce rušiť, a teraz tí ľudia ani nevedia, že či zbytočne tam stáli, zbytočne tam míňali čas, mohli byť so svojimi rodinami, so svojimi deťmi, no a to sa tu deje. A potom keď toho poslanca vidia niekde brblajúceho, tak sú nie sú istí, že či, že či to náhodou nebolo pod vplyvom. No tak ukážme tým ľuďom, že tuná alkohol v parlamente nie je, že sme sa mu rázne postavili, že sme tu postavili hrádzu proti alkoholizmu, že už ani ten člen vlády, ani ten premiér tu nemôže prísť napitý a nadávať novinárom a ukazovať stredné prsty poslancom, že sa normálne postavíme ako v 21. storočí, v roku 2025, že parlament urobil koniec s alkoholom.
Prosím vás o podporu, či ste zo SMER-u, HLAS-u, SNS, nezaradení, vydierajúci, nevydierajúci poslanci súčasnú koalíciu, či ste predtým pili, alebo nepili, to je úplne jedno, poďme ľuďom ukázať, že alkohol v parlamente skončil.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Rozpracované
12:44

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Jozef PročkoVystúpenie s faktickou poznámkou
15.4.2025 o 12:44 hod.
Mgr.
Jozef Pročko
Videokanál poslanca
No, ďakujem veľmi pekne. Naozaj po tejto roztržke, čo tu prebehla s pani poslankyňou Vaľovou, ktorú si aj ty spomínal, reagujem na teba, ako je veľmi dôležité, aby sme, aby sme zabránili tomu, aby sa tu v sále pilo. Tak ja netvrdím, že pani poslankyňa berie nejaké psychotropné látky, ale ako ten incident sa stal. Naozaj sa stal, mám na to sedem svedkov. Ja som to vybavoval potom s pani Vaľovou. Ja som bol ten, ktorý, ktorý zabezpečil, že mu vrátila ten mobilný telefón a zmazali sme ten záznam kamerový, poprosila nás o to. Ja som to nechcel k tomu reagovať, ale toto, čo ona porozprávala, že ako klameme, ako si vymýšľame. Nikto nepil u nás vtedy, ona prišla, išla po chodbe a prišla k nám, k nám, ktorých nemá rada, ona nemá rada hnutie SLOVENSKO, tam došla, to bolo veľmi nechutné. A takýchto nechutností, ja by som chcel, aby sa celé toto zbavilo. Pretože naozaj počas vystupovania, keď vzadu ten roh začne vykrikovať a robiť tu naozaj to, čo robila pani Vaľová. A aj dnes ste videli to, že keby som toto ja robil, čo robila pani Vaľová, tak mňa už vynesú z tejto sály, pretože ma stále prerušovala, ale pán Raši, ktorý prišiel a povedal, že bude, že bude naozaj to tu bude iné. Tak mňa by už pán Gašpar, pán Raši, vyniesol z tejto sály. Upozorní ma prvýkrát, upozorní ma druhýkrát a už by ma vyniesol. Vy ste tak krásne s tou pani Vaľovou, s tou vašou kamoškou sa porozprávali, Janka, prosím ťa, keby si bola taká dobručká a milučká, nevrieskaj tu vkuse, stále. Toto je normálne, pán Raši? Podľa mňa nie. A spravodlivé.
Rozpracované
12:44

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Michal ŠipošA chcem ešte pripomenúť všetkým na Slovensku, ktorí sa pamätajú, keď sa pýtali v minulosti Roberta Kaliňáka, že či na Slovensku na najvyšších miestach v politike je korupcia, on vtedy tiež vtedy zapieral a hovoril, že nie, že na najvyšších miestach korupcia nie je. No a potom sme videli, ako postupne policajti chodili a zatýkali najvyšších predstaviteľov na Slovensku a ich kumpánov. Toto isté sa deje s alkoholom. Môžu si poslanci rozprávať, že to nie je problém, ale je.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.4.2025 o 12:44 hod.
Mgr.
Michal Šipoš
Videokanál poslanca
Ďakujem ti, pán poslanec Jakab, za tvoje vystúpenie a povedzme si to na rovinu, povedzme si pravdu. Ten alkohol je obrovský problém nielen na Slovensku, ale je obrovským problémom aj v pléne v Národnej rade Slovenskej republiky. Tak ako si povedal, keby sme zahlasovali za tento zákon nielen my opozícia, ale aj koalícia, mohli by ukázať svojim voličom, ale všetkým ľuďom na Slovensku, že úprimne chcú, aby sme s tým alkoholom zatočili, minimálne v parlamente. Mňa by veľmi zaujímal názor aj dvoch kolegov zo SMER-u, ktorí tu sedia, či už pán poslanec Horváth, alebo pán poslanec Sitkár, veľmi vnímam, že túto debatu intenzívne sledujú, počúvajú, veľmi by ma zaujímal ich názor, ako to oni vnímajú, či vidia, že to je problém, či zahlasujú spolu s pani Vaľovou za to, aby sme to postúpili do druhého čítania, aby sme s tým alkoholom zatočili. Ak chcú, aby ľudia na Slovensku nemali pocit, že poslanci si môžu dovoliť všetko a obyčajní zamestnanci budú vyhodení za to, keď im niekto príde na to, že pijú, tak mali by chlapsky priznať, zahlasovať za to, posunúť ten zákon do druhého čítania, tak ako to urobili pri predchádzajúcom zákone, a môžeme tak spoločne ukázať všetkým ľuďom na Slovensku, že je ten alkohol problém a chceme s ním urobiť poriadok. Za toto vystúpenie chcem poďakovať poslancovi Jakabovi.
A chcem ešte pripomenúť všetkým na Slovensku, ktorí sa pamätajú, keď sa pýtali v minulosti Roberta Kaliňáka, že či na Slovensku na najvyšších miestach v politike je korupcia, on vtedy tiež vtedy zapieral a hovoril, že nie, že na najvyšších miestach korupcia nie je. No a potom sme videli, ako postupne policajti chodili a zatýkali najvyšších predstaviteľov na Slovensku a ich kumpánov. Toto isté sa deje s alkoholom. Môžu si poslanci rozprávať, že to nie je problém, ale je.
Rozpracované
12:44

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:44
Roman MikulecJulo, ešte raz, ďakujem za tvoje vystúpenie, za to, ako si to zhrnul, ale mňa zaujal najmä ten úvod, kde si povedal, že máš radosť z toho, akým spôsobom odborným sa tu debatuje. No, bohužiaľ, aj rozprava k tomuto zákonu ukazuje, že koaličným poslancom, ale, bohužiaľ, aj mnohým opozičným častokrát debaty nevyhovujú a nemajú čas na to, aby ani počúvali. No a v tomto zmysle sa ukázalo aj dnešné hlasovanie o iných...
Julo, ešte raz, ďakujem za tvoje vystúpenie, za to, ako si to zhrnul, ale mňa zaujal najmä ten úvod, kde si povedal, že máš radosť z toho, akým spôsobom odborným sa tu debatuje. No, bohužiaľ, aj rozprava k tomuto zákonu ukazuje, že koaličným poslancom, ale, bohužiaľ, aj mnohým opozičným častokrát debaty nevyhovujú a nemajú čas na to, aby ani počúvali. No a v tomto zmysle sa ukázalo aj dnešné hlasovanie o iných zákonoch ukázalo, že častokrát, tí koaliční poslanci jedno hovoria, ale druhé konajú. A v tomto, pri tomto návrhu zákona je to presne o tom istom. Že oni, keď sa stane nejaké nešťastie, ktoré zasiahne celé Slovensko, tak veľmi veľa poslancov sa vyjadruje k tomu, že ľudia by nemali piť a nemali by potom vykonávať rôzne činnosti, no ale ak sa to týka Národnej rady Slovenskej republiky, tak zjavne si ťažko šahajú na svoje vlastné svedomie a možno je to aj z toho, že si nechcú obmedziť nejaké svoje vlastné, svoj vlastný komfort alebo niečo, čo by sa mohlo dotknúť ich. A toto je trošku také pokrytecké. Presne tak, ako sa ukázalo dnes aj pri hlasovaní o navrátení príspevku rodinám s deťmi, kedy oni častokrát hovoria o tom, jak by podporili rodiny s deťmi, ale keď za to mohli zahlasovať, tak sa zdržali. Takže ja sa obávam, že ani pri hlasovaní o tomto zákone koalícia to nepodporí, ale je to len a len o tom, že takto vnímajú občanov. Od nich chcú, aby sa správali slušne a častokrát v Národnej rade to tak nie je.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
15.4.2025 o 12:44 hod.
Ing.
Roman Mikulec
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo.
Julo, ešte raz, ďakujem za tvoje vystúpenie, za to, ako si to zhrnul, ale mňa zaujal najmä ten úvod, kde si povedal, že máš radosť z toho, akým spôsobom odborným sa tu debatuje. No, bohužiaľ, aj rozprava k tomuto zákonu ukazuje, že koaličným poslancom, ale, bohužiaľ, aj mnohým opozičným častokrát debaty nevyhovujú a nemajú čas na to, aby ani počúvali. No a v tomto zmysle sa ukázalo aj dnešné hlasovanie o iných zákonoch ukázalo, že častokrát, tí koaliční poslanci jedno hovoria, ale druhé konajú. A v tomto, pri tomto návrhu zákona je to presne o tom istom. Že oni, keď sa stane nejaké nešťastie, ktoré zasiahne celé Slovensko, tak veľmi veľa poslancov sa vyjadruje k tomu, že ľudia by nemali piť a nemali by potom vykonávať rôzne činnosti, no ale ak sa to týka Národnej rady Slovenskej republiky, tak zjavne si ťažko šahajú na svoje vlastné svedomie a možno je to aj z toho, že si nechcú obmedziť nejaké svoje vlastné, svoj vlastný komfort alebo niečo, čo by sa mohlo dotknúť ich. A toto je trošku také pokrytecké. Presne tak, ako sa ukázalo dnes aj pri hlasovaní o navrátení príspevku rodinám s deťmi, kedy oni častokrát hovoria o tom, jak by podporili rodiny s deťmi, ale keď za to mohli zahlasovať, tak sa zdržali. Takže ja sa obávam, že ani pri hlasovaní o tomto zákone koalícia to nepodporí, ale je to len a len o tom, že takto vnímajú občanov. Od nich chcú, aby sa správali slušne a častokrát v Národnej rade to tak nie je.
Ďakujem.
Rozpracované
12:59

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:59
Roman MikulecVystúpenie s faktickou poznámkou
15.4.2025 o 12:59 hod.
Ing.
Roman Mikulec
Videokanál poslanca
.
Rozpracované
12:59

Vystúpenie v rozprave 12:59
Igor MatovičĎakujem pekne za podporu každému, kto tento návrh zákona podporí. (Potlesk.)
Kolegovia, kolegyne, ďakujem pekne za rozpravu, nech bola akákoľvek. Je problém v Národnej rade s alkoholom? Je. Je dlhoročný, 36 rokov od revolúcie tento problém tu nikto neotvára, naše hnutie SLOVENSKO prichádza opakovanie s návrhom na to, aby sme konečne klepli po prstoch ľuďom, ktorí si myslia, že môžu chodiť do roboty ožratí a navyše ešte rozhodovať o osudoch ľudí ožratí pod vplyvom alkoholu. Preto prichádzame s týmto návrhom zákona, kde sa postavíme všetci na roveň obyčajných ľudí, na roveň ľudí, ktorí chodia normálne do práce, aj tí potom čo sem prichádzajú z vlády, všetci by mali povinnosť, keď bude podozrenie, ísť fúkať alebo sa podrobiť testu na drogy a takýmto spôsobom alkohol a drogy vykynožíme z tejto hlasovacej sály a ľudia budú môcť omnoho viacej dôverovať parlamentu, že rozhoduje naozaj objektívne a že sme vlastne pri zmysloch, keď hlasujeme, lebo veľakrát ten výsledok nášho hlasovania vyzerá akoby sme pri zmysloch neboli. A dajme si ruku na srdce, že mnohí možno tretina pri tých dôležitých poslancoch, návrhoch zákonov z poslancov je pod vplyvom alkoholu, tým pádom aj tie zákony tak vyzerajú. Sme to dlžní ľuďom, urobme to, je to dôležitý krok k pocitu ľudí, že sme si aspoň v tejto veci rovní, aj keď poslanci majú nadštandardné platy, sami si dávajú voľno, kedy chcú, tak aspoň v tejto veci vyjdime v ústrety ľuďom.
Ďakujem pekne za podporu každému, kto tento návrh zákona podporí. (Potlesk.)
Rozpracované
13:59

Vystúpenie v rozprave 13:59
Adam LučanskýNávrh zákona prešiel zmenami, a to hlavne upustilo sa od označovania...
Návrh zákona prešiel zmenami, a to hlavne upustilo sa od označovania zahraničnej podpory, zavádza sa mechanizmus výkazu v prípade príjmu organizácie nad 35-tisíc, čím sa posilňuje transparentnosť zverejnením všetkých zbieraných dát ako verejných otvorených dát v štruktúrovanej podobe pre ich lepšiu dostupnosť a analýzu. Dáta transparentnosti budú zbierané v samostatnom výkaze, ktorý bude podávaný výhradne elektronicky. Zavádza sa kontrolná právomoc ako fakultatívna, teda kontrolný orgán nebude povinný kontrolovať všetky výkazy a výročné správy, ale v prípade okolností odôvodňujúcich vykonanie kontroly a dohľadu túto právomoc bude mať. Pozmeňujúcim návrhom bude vypustený lobing a zavádza sa taktiež pre isté organizácie povinnosť podľa zákona č. 211.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
15.4.2025 o 13:59 hod.
Ing.
Adam Lučanský
Videokanál poslanca
Vážené dámy a páni, predkladáme návrh zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby do druhého čítania. Cieľom tohto návrhu je zvýšiť transparentnosť financovania mimovládnych neziskových organizácií, ktoré predstavujú kľúčový prvok pre posilnenie dôvery verejnosti voči mimovládnym neziskovým organizáciám formou zverejňovania informácií.
Návrh zákona prešiel zmenami, a to hlavne upustilo sa od označovania zahraničnej podpory, zavádza sa mechanizmus výkazu v prípade príjmu organizácie nad 35-tisíc, čím sa posilňuje transparentnosť zverejnením všetkých zbieraných dát ako verejných otvorených dát v štruktúrovanej podobe pre ich lepšiu dostupnosť a analýzu. Dáta transparentnosti budú zbierané v samostatnom výkaze, ktorý bude podávaný výhradne elektronicky. Zavádza sa kontrolná právomoc ako fakultatívna, teda kontrolný orgán nebude povinný kontrolovať všetky výkazy a výročné správy, ale v prípade okolností odôvodňujúcich vykonanie kontroly a dohľadu túto právomoc bude mať. Pozmeňujúcim návrhom bude vypustený lobing a zavádza sa taktiež pre isté organizácie povinnosť podľa zákona č. 211.
Prosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Rozpracované
13:59

Vystúpenie v rozprave 13:59
Tibor GašparVážení gauneri a vagabundi spod balkóna na čele s daňovým podvodníkom Matovičom, vážené progresívne teliatka, vážení ožrani z dubajského baru a vážení farizejovia (správne farizeji, pozn. red.) z KDH. Samozrejme, toto nebolo vážne oslovenie, chcel som vám len ukázať príklad toho, čo v tejto sále zaznieva, akým spôsobom sa tu vyjadruje predovšetkým pán poslanec Matovič a jeho kolegovia, a použil som...
Vážení gauneri a vagabundi spod balkóna na čele s daňovým podvodníkom Matovičom, vážené progresívne teliatka, vážení ožrani z dubajského baru a vážení farizejovia (správne farizeji, pozn. red.) z KDH. Samozrejme, toto nebolo vážne oslovenie, chcel som vám len ukázať príklad toho, čo v tejto sále zaznieva, akým spôsobom sa tu vyjadruje predovšetkým pán poslanec Matovič a jeho kolegovia, a použil som len slová, ktoré v tejto sále už zazneli na adresu koaličných poslancov, a vidím, aké zmätené tváre sa na mňa pozreli, že či to myslím vážne a či sa takýmto spôsobom chcem vyjadrovať. No určite nie. Chcem vám dať len do pozornosti, že toto je štandard slovenského parlamentu, toto je tu slušnosť, ktorá sa tu presadzuje, a to je jedno, pri akom zákone, dokonca si niektorí z toho robíme alebo robíte srandu.
Takže ešte raz. Vážené kolegyne panie poslankyne, vážení páni poslanci, ja za bod, ktorým je uznesenie, ktoré má Národná rada prijať ku zákonu, respektíve k legislatívnemu procesu a jeho zneužívaniu, ktorý sa týka zákona o neziskových organizáciách, a ten proces z môjho pohľadu sa zneužíva na presadzovanie politických a súkromných záujmov, poviem na úvod len krátko. Ja sa potom prihlásim, samozrejme, do rozpravy a s ucelenejším vystúpením.
My pozorne sledujeme proces, ktorý je okolo prijímania tohto zákona nielen tu na pôde parlamentu, ale z pohľadu toho, čo sa deje mimo parlamentu. Každý má právo, samozrejme, využívať všetky zákonné možnosti a prostriedky, ako nesúhlasiť alebo vyjadrovať negatívne stanovisko, s tým problém žiaden nemám, čo mám ale problém, je, ak chodia, a teraz nebudem úplne konkrétny, ale Slováci, či už je to z politických strán a hnutí alebo z mimovládnych organizácií, alebo možno aj niekto ďalší, do rôznych inštitúcií, ako je Organizácia Spojených národov, ako je Európska komisia, ako sú ďalšie inštitúcie, kydať na Slovensko. Kydať v tom zmysle, že tu prijímame niečo, čo má byť ruský zákon, že tu ideme rozbíjať právny štát, že tu robíme všetko preto, aby sme obmedzili ľudské práva, aby sme obmedzili právo sa verejne zhromažďovať, aby sme obmedzili právo vyjadrovať svoj názor. Áno, takýmto spôsobom sa chodí do týchto inštitúcií a z týchto inštitúcií nám tu priebežne pristane nejaký ten list, v ktorom síce nie je nič konkrétne, ale teda na požiadanie nás Slovákov, ktorí to robia proti Slovenskej republike, sa píšu stanoviská a listy na podporu toho negatívneho boja proti tomuto zákonu.
No a vrcholom všetkého je, že sa na to zneužíva to základné právo, a to je právo zhromažďovať sa, pretože máme tu občianske združenie, ktorého sa táto legislatíva bude týkať a ktoré sa toho zásadným spôsobom obáva, čo sa dozvieme, ktoré organizuje spolu s ďalšími verejné zhromaždenia v súlade, samozrejme, s naším ústavným právom a pod heslami, ktoré sú už ale z môjho pohľadu hrubým zneužívaním tohto inštitútu. Najnovšie počúvame z ulíc, že ide o ruský zákon, že tu prijímame nejakú ruskú legislatívu, už nebudem komentovať, pod čím všetkým boli volaní ľudia do ulíc, ale v tom úvodnom slove si dovolím ešte jednu poznámku. Robí to všetko niekto preto, aby sme sa nedozvedeli, kto všetko je zapojený do financovania na, kto všetko míňa tieto prostriedky a akým spôsobom. Jedna poznámka. Niekde okolo 40 až 50 % týchto prostriedkov a čerpaných na rôzny spôsob, počnúc granty a všeličo možné, projekty zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie, sú v podstate používané na živobytie týchto ľudí a tá druhá časť je problém ju vydokladovať.
Takže, áno, uznesenie, ktoré predkladáme do Národnej rady, jasne hovorí o tom, že so znepokojením sledujeme to, čo sa tu deje, a ako sa zneužívajú demokratické inštitúty, dôrazne odmietame, aby sa na tejto pôde tu v parlamente hovorilo o tom, že prijímame ruský zákon, pripomíname, že táto legislatíva je v zmysle európskych štandardných pravidiel a odsudzujeme, že organizátori protivládnych protestov zneužívajú právo zhromažďovať sa na ochranu súkromných záujmov konkrétnych osôb možno sediacich aj v tomto parlamente.
Na úvod toľko, poprosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Vystúpenie v rozprave
15.4.2025 o 13:59 hod.
gen. v. v. PaedDr.
Tibor Gašpar
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážení gauneri a vagabundi spod balkóna na čele s daňovým podvodníkom Matovičom, vážené progresívne teliatka, vážení ožrani z dubajského baru a vážení farizejovia (správne farizeji, pozn. red.) z KDH. Samozrejme, toto nebolo vážne oslovenie, chcel som vám len ukázať príklad toho, čo v tejto sále zaznieva, akým spôsobom sa tu vyjadruje predovšetkým pán poslanec Matovič a jeho kolegovia, a použil som len slová, ktoré v tejto sále už zazneli na adresu koaličných poslancov, a vidím, aké zmätené tváre sa na mňa pozreli, že či to myslím vážne a či sa takýmto spôsobom chcem vyjadrovať. No určite nie. Chcem vám dať len do pozornosti, že toto je štandard slovenského parlamentu, toto je tu slušnosť, ktorá sa tu presadzuje, a to je jedno, pri akom zákone, dokonca si niektorí z toho robíme alebo robíte srandu.
Takže ešte raz. Vážené kolegyne panie poslankyne, vážení páni poslanci, ja za bod, ktorým je uznesenie, ktoré má Národná rada prijať ku zákonu, respektíve k legislatívnemu procesu a jeho zneužívaniu, ktorý sa týka zákona o neziskových organizáciách, a ten proces z môjho pohľadu sa zneužíva na presadzovanie politických a súkromných záujmov, poviem na úvod len krátko. Ja sa potom prihlásim, samozrejme, do rozpravy a s ucelenejším vystúpením.
My pozorne sledujeme proces, ktorý je okolo prijímania tohto zákona nielen tu na pôde parlamentu, ale z pohľadu toho, čo sa deje mimo parlamentu. Každý má právo, samozrejme, využívať všetky zákonné možnosti a prostriedky, ako nesúhlasiť alebo vyjadrovať negatívne stanovisko, s tým problém žiaden nemám, čo mám ale problém, je, ak chodia, a teraz nebudem úplne konkrétny, ale Slováci, či už je to z politických strán a hnutí alebo z mimovládnych organizácií, alebo možno aj niekto ďalší, do rôznych inštitúcií, ako je Organizácia Spojených národov, ako je Európska komisia, ako sú ďalšie inštitúcie, kydať na Slovensko. Kydať v tom zmysle, že tu prijímame niečo, čo má byť ruský zákon, že tu ideme rozbíjať právny štát, že tu robíme všetko preto, aby sme obmedzili ľudské práva, aby sme obmedzili právo sa verejne zhromažďovať, aby sme obmedzili právo vyjadrovať svoj názor. Áno, takýmto spôsobom sa chodí do týchto inštitúcií a z týchto inštitúcií nám tu priebežne pristane nejaký ten list, v ktorom síce nie je nič konkrétne, ale teda na požiadanie nás Slovákov, ktorí to robia proti Slovenskej republike, sa píšu stanoviská a listy na podporu toho negatívneho boja proti tomuto zákonu.
No a vrcholom všetkého je, že sa na to zneužíva to základné právo, a to je právo zhromažďovať sa, pretože máme tu občianske združenie, ktorého sa táto legislatíva bude týkať a ktoré sa toho zásadným spôsobom obáva, čo sa dozvieme, ktoré organizuje spolu s ďalšími verejné zhromaždenia v súlade, samozrejme, s naším ústavným právom a pod heslami, ktoré sú už ale z môjho pohľadu hrubým zneužívaním tohto inštitútu. Najnovšie počúvame z ulíc, že ide o ruský zákon, že tu prijímame nejakú ruskú legislatívu, už nebudem komentovať, pod čím všetkým boli volaní ľudia do ulíc, ale v tom úvodnom slove si dovolím ešte jednu poznámku. Robí to všetko niekto preto, aby sme sa nedozvedeli, kto všetko je zapojený do financovania na, kto všetko míňa tieto prostriedky a akým spôsobom. Jedna poznámka. Niekde okolo 40 až 50 % týchto prostriedkov a čerpaných na rôzny spôsob, počnúc granty a všeličo možné, projekty zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie, sú v podstate používané na živobytie týchto ľudí a tá druhá časť je problém ju vydokladovať.
Takže, áno, uznesenie, ktoré predkladáme do Národnej rady, jasne hovorí o tom, že so znepokojením sledujeme to, čo sa tu deje, a ako sa zneužívajú demokratické inštitúty, dôrazne odmietame, aby sa na tejto pôde tu v parlamente hovorilo o tom, že prijímame ruský zákon, pripomíname, že táto legislatíva je v zmysle európskych štandardných pravidiel a odsudzujeme, že organizátori protivládnych protestov zneužívajú právo zhromažďovať sa na ochranu súkromných záujmov konkrétnych osôb možno sediacich aj v tomto parlamente.
Na úvod toľko, poprosím, pán predsedajúci, otvorte rozpravu.
Rozpracované
13:59

Vystúpenie v rozprave 13:59
Richard GlückNárodná rada pridelila návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ako gestorský výbor určila ústavnoprávny výbor, ako aj lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch. Oba uvedené výbory návrh zákona prerokovali a...
Národná rada pridelila návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ako gestorský výbor určila ústavnoprávny výbor, ako aj lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch. Oba uvedené výbory návrh zákona prerokovali a odporúčali ho schváliť. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Čašť, časť, pardon, časť štyri informácie obsahuje 44 pozmeňujúcich návrhov. Ako spoločný spravodajca navrhujem o nich hlasovať spoločne.
Návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval ústavnoprávny výbor na 80. schôdzi 25. marca 2025. Návrh spoločnej správy ani stanovisko gestorského výboru neboli schválené, keďže podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady nebol výbor uznášaniaschopný. Predseda ústavnoprávneho výboru ma určil za spoločného spravodajcu, preto podľa zákona o rokovacom poriadku podávam túto informáciu a budem predkladať návrh na ďalší postup. Predseda výboru zároveň určil poslancov Plevíkovú, Eliáša, Gašparoviča, Lučanského, Čellára a Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Teraz, vážený pán predsedajúci, prejdem k tlači 792, pri ktorej mi opäť dovoľte, aby som vás informoval o prerokovaní uvedeného návrhu v ústavnoprávnom výbore.
Predseda Národnej rady pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady na prerokovanie ústavnoprávneho výboru s tým, aby ako gestorský výbor podal Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore. Ústavnoprávny výbor návrh prerokoval na 84. schôdzi a uznesením č. 281 odporučil Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť. Týmto uznesením ma výbor poveril, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov a určil poslancov Národnej rady Plevíkovú, Lučanského, Eliáša, Gašparoviča, Čellára a Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte zlúčenú rozpravu, do ktorej sa ako spravodajca hlásim ako prvý.
Vystúpenie v rozprave
15.4.2025 o 13:59 hod.
JUDr.
Richard Glück
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte, aby som vás informoval o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch.
Národná rada pridelila návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Ako gestorský výbor určila ústavnoprávny výbor, ako aj lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch. Oba uvedené výbory návrh zákona prerokovali a odporúčali ho schváliť. Poslanci Národnej rady, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru stanovisko k predmetnému návrhu zákona. Čašť, časť, pardon, časť štyri informácie obsahuje 44 pozmeňujúcich návrhov. Ako spoločný spravodajca navrhujem o nich hlasovať spoločne.
Návrh spoločnej správy vrátane stanoviska gestorského výboru prerokoval ústavnoprávny výbor na 80. schôdzi 25. marca 2025. Návrh spoločnej správy ani stanovisko gestorského výboru neboli schválené, keďže podľa zákona o rokovacom poriadku Národnej rady nebol výbor uznášaniaschopný. Predseda ústavnoprávneho výboru ma určil za spoločného spravodajcu, preto podľa zákona o rokovacom poriadku podávam túto informáciu a budem predkladať návrh na ďalší postup. Predseda výboru zároveň určil poslancov Plevíkovú, Eliáša, Gašparoviča, Lučanského, Čellára a Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Teraz, vážený pán predsedajúci, prejdem k tlači 792, pri ktorej mi opäť dovoľte, aby som vás informoval o prerokovaní uvedeného návrhu v ústavnoprávnom výbore.
Predseda Národnej rady pridelil návrh skupiny poslancov Národnej rady na prerokovanie ústavnoprávneho výboru s tým, aby ako gestorský výbor podal Národnej rade Slovenskej republiky informáciu o výsledku prerokovania uvedeného materiálu vo výbore. Ústavnoprávny výbor návrh prerokoval na 84. schôdzi a uznesením č. 281 odporučil Národnej rade predmetný návrh zákona schváliť. Týmto uznesením ma výbor poveril, aby som na schôdzi Národnej rady informoval o výsledku rokovania výborov a určil poslancov Národnej rady Plevíkovú, Lučanského, Eliáša, Gašparoviča, Čellára a Gašpara za náhradníkov spravodajcu.
Vážený pán predsedajúci, prosím, otvorte zlúčenú rozpravu, do ktorej sa ako spravodajca hlásim ako prvý.
Rozpracované
13:59

Vystúpenie v rozprave 13:59
Richard GlückVážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, prosím, aby som na začiatku môjho vstupu, ktorý by som rád urobil iba ako taký začiatok pri tejto dlhej debate, predpokladám, že sa ešte opakovane zapojím do rozpravy. Na úvod by som začal, dámy a páni, informáciou zo včerajšieho dňa, ktorá ma veľmi nepríjemne prekvapila, hovorím o veľmi smutnej a negatívnej skúsenosti, pokiaľ ide o...
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, prosím, aby som na začiatku môjho vstupu, ktorý by som rád urobil iba ako taký začiatok pri tejto dlhej debate, predpokladám, že sa ešte opakovane zapojím do rozpravy. Na úvod by som začal, dámy a páni, informáciou zo včerajšieho dňa, ktorá ma veľmi nepríjemne prekvapila, hovorím o veľmi smutnej a negatívnej skúsenosti, pokiaľ ide o nášho západného suseda, hovorím o Českej republike, kde bol na prvom stupni na mestskom súde Praha odsúdený zakladateľ organizácie Help Ukraine. Jedná sa o nadáciu, ktorej riaditeľ, spoločník a zakladateľ sa dopustil trestného činu sprenevery, keď spreneveril tuším 800-tisíc eur, zhruba 20 mil. českých korún. A presne preto tu sme dnes, aby sme prijali účinnú legislatívu, ktorá by vedela včas, riadne a absolútne legitímne prísť na takéto veci. Pretože ja vyjadrujem z tohto miesta, a teraz hovorím to s plnou vážnosťou, vážené dámy a vážení páni, nedám ruku do ohňa, aby sme podobný prípad nemali aj na Slovensku. Nemám absolútne najmenší dôvod pochybovať o tom, že peniaze, ktoré sú vynakladané na rôzne nadácie, na rôznu peknú charitatívnu činnosť, ktorá by mala predovšetkým pomáhať ľuďom, že sú zneužívané častokrát na politický boj, že sú zneužívané na platy, že sú zneužívané na réžiu a že sú vynakladané na iný ako je vopred deklarovaný účel. A my keď o tomto hovoríme, pričom sa opierame o závery Európskeho dvoru audítorov, ktorý vyčíta Európskej komisii to, akým spôsobom laxne pristupuje k tejto problematike, pretože je preukázateľné podľa Európskeho dvoru audítorov, že zhruba 7 mld. eur v mimovládnych organizáciách na pôde Európskej únie sú skrátka netransparentné. Mali sme tam dokonca bodovanie aj nášho zástupcu, nie je síce pomenovaný v tomto závere, ale je úplne jedno, o ktorú mimovládnu organizáciu ide, podstatné je, že dostala 20 bodov zo 100 v transparentnosti. To je po slovensky pätorka. (Reakcia z pléna.) Ako Košice. A je úplne jedno, o ktorú mimovládnu organizáciu ide, ale je fakt, že máme problém, o ktorom nehovoríme iba my, o ktorom nehovoríme len na pôde slovenskej Národnej rady, ale o ktorom sa hovorí na pôde Európskeho dvoru audítorov.
A ja som veľmi zvedavý, že či niekto z vás, vážené dámy a vážení páni z opozície, alebo či niekto z vás, vážené mimovládne organizácie, ktoré sa tvárite, že idete zachraňovať demokraciu a pritom robíte politiku, zneužívate peniaze, nechcete povedať slovenskej verejnosti, odkiaľ máte peniaze, a pokiaľ máte peniaze od slovenských daňových poplatníkov, nechcete im povedať ani len to, akým spôsobom s týmito finančnými prostriedkami chcete ďalej nakladať. Poviete teraz, že Európsky dvor audítorov hádam nie je európsky, aleže to je ruský dvor audítorov? To je najjednoduchšie, akonáhle sa strácajú racionálne argumenty, pretože na to neexistuje jeden jediný racionálny dôvod, aby mal niekto niečo proti legislatíve, ktorá je dnes v druhom čítaní, ktorá hovorí o zatiaľ troch pilieroch, ale už aj pán navrhovateľ nás informoval, že v zmysle dohody v koalícii vypadne lobing, tak sa bude opierať o dva zásadné piliere, a to je transparentnosť a informovanosť slovenskej verejnosti o tom, akým spôsobom sú vynakladané peniaze, ktoré sami platia do štátneho rozpočtu, alebo peniaze, ktoré takisto platia do rozpočtu Európskej únie, pretože tie peniaze sa tam nenájdu, tie peniaze tam platia členské štáty a Slovenskú republiku to stojí ročne možno 1 mld.
Takže ak niekto hovorí, že toto je ruský zákon, tak potom je Európsky dvor audítorov ruský. Potom je ruská aj Európska komisia, na ktorej pôde sa hovorí dnes veľmi intenzívne o tom, že zhruba 2 mld. eur boli zneužité na lobing, na lobing mimovládnych, zelených mimovládnych organizácií, ktoré mimochodom sú zodpovedné za to, v akom stave je európska ekonomika, keďže zásadným spôsobom dopláca na zelenú, na zelený priemysel, ako sa to dnes po novom chce volať, a že tieto mimovládne organizácie mali vytvárať tlak a lobovať u europoslancov, aby ešte viac podporovali zelené ideológie, ktoré v zásade devastujú Európsku úniu.
Dnes sa hovorí na pôde Európskej komisie aj o tom, akým spôsobom dostávajú peniaze rôzne mimovládne organizácie, napr. Transparency International, na to, aby opäť loboval u europoslancov na tom, akým spôsobom majú hlasovať na pôde Európskeho parlamentu. Takže aj Európska komisia je podľa opozície a podľa organizátorov protestov v zásade ruská. Tak mne už je z toho smiešno, na to sa ani nedá reagovať, keď vychádzate z európskeho práva, keď vychádzate z pojmov, ktoré sú absolútne európske. Nájdite mi jeden jediný pojem, ktorý je viac európsky, ako je lobing. Na to jednoducho je aj záver Benátskej komisie, podľa ktorej prívlastok lobizmus nie je stigmatizujúci prívlastok, je to absolútne neutrálny pojem, len sa k tomu treba, samozrejme, prihlásiť.
Vrátim sa trošku k predkladanému materiálu, ktorý teda momentálne obsahuje aj lobing. Za stranu SMER chcem povedať, že my sme absolútne za to, aby v tejto podobe prešiel, ale nebudem tu zbytočne rečniť o niečom, na čom nie je dohoda v tejto budove, takže lobing vypadne a pevne verím, že nájdeme zhodu a 150 poslancov Národnej rady zahlasuje za vládny návrh zákona o lobingu, ktorý by mal byť predložený do tejto snemovne. Ja pevne verím, že na možno najbližšej schôdzi, ak nie, tak verím, že v septembri sa budeme touto témou zapodievať.
Chcem ale varovať z tohto miesta, pretože sa tejto téme dosť venujeme spolu s kolegami v SMER-e, že je v zásade dosť veľký problém v okolitých krajinách prijať takúto právnu úpravu. Môžem teda prichádzať aj s českým príkladom, kde to majú už tuším rok a pol v ich Národnej rade a majú o to väčší problém, pretože si túto legislatívu alebo teda ten záväzok, že Česká republika sa vysporiada s lobingom ako takým, si ju zadefinovali aj do plánu obnovy a dnes majú obrovský problém to schváliť. Takže mňa trošku mrzí, že sme nemohli s touto vážnou témou začať dnes v tomto zákone, ale dobre, nevadí, v poriadku, rešpektujeme to, takže pevne verím, že sa spolu táto Národná rada, ako nás tu je 150, zhodneme na tom, že jednoducho lobing má byť regulovaný, má mať svoje pravidlá, ľudia majú právo vedieť o tom, že kto robí lobing, kto ho nerobí a kto sa hrá na to, že zachraňuje svet alebo zachraňuje demokraciu a v skutočnosti robí hrubú politickú nadprácu, inými slovami lobing, že vytvára tlak na verejných funkcionárov, že vyvíja tlak na poslancov Národnej rady, že vyvíja tlak na ministrov a že jednoducho sa mieša do všetkého ako politická strana s tým jediným rozdielom, že na rozdiel od toho-ktorého ministra alebo tej-ktorej politickej strany neprešiel legitímnou demokratickou súťažou, ktorými sú voľby do Národnej rady.
A mňa to mrzí ešte viac, že nevieme sa pochopiť pri tejto téme, keďže každý z vás, ako tu sedíte, ste súčasťou istej politickej strany, ktorá musela splniť prísne, naozaj prísne pravidlá na to, aby sa mohla zúčastniť politickej súťaže, že musíte zdôvodňovať audítorom z ministerstva, keď si v kancelárii na centrále kúpite nábytok, že sa vám prídu pozrieť, že aký to je nábytok a kde ste ho dali. To, samozrejme, neplatí pre mimovládne organizácie, tých sa to ako keby nechcelo týkať.
A nech nám je mementom pri schvaľovaní tohto zákona aj to, že počas úradníckej vlády 2. júna 2023, tri mesiace pred voľbami, od vlády, ktorá mala kompetenciu akurát svietiť a kúriť v tejto krajine, od vlády, ktorá nebola schopná pomôcť Slovensku, ktorá nebola schopná urobiť absolútne nič, tej vláde bolo úplne jedno, že je 30-percentná potravinová inflácia. Tej vláde bolo úplne jedno, že je 15-percentná inflácia ako taká. Tej vláde bolo úplne ukradnuté, že sa nám tu na Slovensku pohybovali stovky až tisícky migrantov, ktorým všetkým rozdali papieriky, ktoré im, a to je vážny problém, keď sa Nemci rozhodnú, že budú deportovať týchto ľudí a v Nemecku je vážna debata na túto tému, tzv. remigrácie, tak my budeme povinní týchto migrantov prijať, pretože majú tento papierik, ktoré im Ódorova vláda urobila, pretože mali opäť absolútne alibistický prístup k tejto problematike a ich argument bol, však my im dáme ten papierik, oni ho dostanú a pôjdu do Nemecka. Lenže ten papierik, aby chceli naplniť literou zákona, mohli rozdať iba osobe, ktorá bola riadne preverená, ktorá mala doklady a ktorá bola preukázateľne vyhodnotená, že nie je hrozbou pre Slovensko ani pre celú Európsku úniu. Ale, pán Dubéci, kľud, kľud. Dobre, veď to je všetko, všetko je to k téme, ale chcem poukázať na to, že vláda neriešila nič a dala 16,9 mil. eur Sorosovi, Sorosovi. A môžte sa smiať, Sorosovi dala 16,9 mil. eur Nadácii otvorenej spoločnosti Georga Sorosa. A môžu sa rehliť, môžu sa rehliť... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec Dubéci, prosím, prihláste sa s faktickou poznámkou, alebo nejak inak, ale nie som zvyknutý u vás na takéto maniere.
Glück, Richard, poslanec NR SR
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, ale nechajte ich tak, veď aspoň ľudia vidia v plnej nahote, že keď počujú slovo Soros, že ich ide z toho roztrhnúť, a pritom to je fakt.
Čiže ešte raz, Ódorova vláda Progresívneho Slovenska dala 16,9 mil. eur napriamo, pretože to nebola žiadna súťaž, to bolo na základe výzvy, ktorá bola, v ktorej sa priamo píše, že, ja vám to aj zacitujem z tej výzvy, aby som neklamal, že: „Výzva nie je realizovaná formou priameho zadania, formou priameho zadania a oprávneným žiadateľom je Nadácia otvorenej spoločnosti Bratislava," teda George Soros. A tejto nadácii, tejto nadácii dali 16,9 mil. eur a o týchto 16,9 mil. eurách ďalej rozhodovala samotná Nadácia otvorenej spoločnosti, teda nie štátny subjekt. A za rok 2023 nie je skrátka možné sa u väčšiny týchto subjektov, pretože tie boli ďalej distribuované medzi ďalších 110 subjektov, dopátrať o tom, akým spôsobom boli vynakladané, alebo akým spôsobom nakladali s našimi finančnými prostriedkami.
Takže pre túto chvíľu, dámy a páni, ďakujem, že ste si ma vypočuli a pevne verím, že sa, že budem počuť konečne nejaké argumenty z Progresívneho Slovenka, že prečo je problém mať transparentnosť, pokiaľ ide o mimovládne organizácie, že prečo majú s tým problém, aby slovenskí občania mali a mohli disponovať informáciou, čo je s ich peniazmi robené alebo čo s ich peniazmi robené nie je, a keď dostanú peniaze hocijaké subjekty, mimovládne organizácie, nadácie, občianske združenia na skutočne dobrú vec, tak by malo byť v záujme nás všetkých, aby sme vedeli, že či skutočne tieto peniaze boli na takúto vec aj použité, alebo boli použité na úplne inú, inú činnosť, tak ako sa to deje dnes.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
15.4.2025 o 13:59 hod.
JUDr.
Richard Glück
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, vážený pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, prosím, aby som na začiatku môjho vstupu, ktorý by som rád urobil iba ako taký začiatok pri tejto dlhej debate, predpokladám, že sa ešte opakovane zapojím do rozpravy. Na úvod by som začal, dámy a páni, informáciou zo včerajšieho dňa, ktorá ma veľmi nepríjemne prekvapila, hovorím o veľmi smutnej a negatívnej skúsenosti, pokiaľ ide o nášho západného suseda, hovorím o Českej republike, kde bol na prvom stupni na mestskom súde Praha odsúdený zakladateľ organizácie Help Ukraine. Jedná sa o nadáciu, ktorej riaditeľ, spoločník a zakladateľ sa dopustil trestného činu sprenevery, keď spreneveril tuším 800-tisíc eur, zhruba 20 mil. českých korún. A presne preto tu sme dnes, aby sme prijali účinnú legislatívu, ktorá by vedela včas, riadne a absolútne legitímne prísť na takéto veci. Pretože ja vyjadrujem z tohto miesta, a teraz hovorím to s plnou vážnosťou, vážené dámy a vážení páni, nedám ruku do ohňa, aby sme podobný prípad nemali aj na Slovensku. Nemám absolútne najmenší dôvod pochybovať o tom, že peniaze, ktoré sú vynakladané na rôzne nadácie, na rôznu peknú charitatívnu činnosť, ktorá by mala predovšetkým pomáhať ľuďom, že sú zneužívané častokrát na politický boj, že sú zneužívané na platy, že sú zneužívané na réžiu a že sú vynakladané na iný ako je vopred deklarovaný účel. A my keď o tomto hovoríme, pričom sa opierame o závery Európskeho dvoru audítorov, ktorý vyčíta Európskej komisii to, akým spôsobom laxne pristupuje k tejto problematike, pretože je preukázateľné podľa Európskeho dvoru audítorov, že zhruba 7 mld. eur v mimovládnych organizáciách na pôde Európskej únie sú skrátka netransparentné. Mali sme tam dokonca bodovanie aj nášho zástupcu, nie je síce pomenovaný v tomto závere, ale je úplne jedno, o ktorú mimovládnu organizáciu ide, podstatné je, že dostala 20 bodov zo 100 v transparentnosti. To je po slovensky pätorka. (Reakcia z pléna.) Ako Košice. A je úplne jedno, o ktorú mimovládnu organizáciu ide, ale je fakt, že máme problém, o ktorom nehovoríme iba my, o ktorom nehovoríme len na pôde slovenskej Národnej rady, ale o ktorom sa hovorí na pôde Európskeho dvoru audítorov.
A ja som veľmi zvedavý, že či niekto z vás, vážené dámy a vážení páni z opozície, alebo či niekto z vás, vážené mimovládne organizácie, ktoré sa tvárite, že idete zachraňovať demokraciu a pritom robíte politiku, zneužívate peniaze, nechcete povedať slovenskej verejnosti, odkiaľ máte peniaze, a pokiaľ máte peniaze od slovenských daňových poplatníkov, nechcete im povedať ani len to, akým spôsobom s týmito finančnými prostriedkami chcete ďalej nakladať. Poviete teraz, že Európsky dvor audítorov hádam nie je európsky, aleže to je ruský dvor audítorov? To je najjednoduchšie, akonáhle sa strácajú racionálne argumenty, pretože na to neexistuje jeden jediný racionálny dôvod, aby mal niekto niečo proti legislatíve, ktorá je dnes v druhom čítaní, ktorá hovorí o zatiaľ troch pilieroch, ale už aj pán navrhovateľ nás informoval, že v zmysle dohody v koalícii vypadne lobing, tak sa bude opierať o dva zásadné piliere, a to je transparentnosť a informovanosť slovenskej verejnosti o tom, akým spôsobom sú vynakladané peniaze, ktoré sami platia do štátneho rozpočtu, alebo peniaze, ktoré takisto platia do rozpočtu Európskej únie, pretože tie peniaze sa tam nenájdu, tie peniaze tam platia členské štáty a Slovenskú republiku to stojí ročne možno 1 mld.
Takže ak niekto hovorí, že toto je ruský zákon, tak potom je Európsky dvor audítorov ruský. Potom je ruská aj Európska komisia, na ktorej pôde sa hovorí dnes veľmi intenzívne o tom, že zhruba 2 mld. eur boli zneužité na lobing, na lobing mimovládnych, zelených mimovládnych organizácií, ktoré mimochodom sú zodpovedné za to, v akom stave je európska ekonomika, keďže zásadným spôsobom dopláca na zelenú, na zelený priemysel, ako sa to dnes po novom chce volať, a že tieto mimovládne organizácie mali vytvárať tlak a lobovať u europoslancov, aby ešte viac podporovali zelené ideológie, ktoré v zásade devastujú Európsku úniu.
Dnes sa hovorí na pôde Európskej komisie aj o tom, akým spôsobom dostávajú peniaze rôzne mimovládne organizácie, napr. Transparency International, na to, aby opäť loboval u europoslancov na tom, akým spôsobom majú hlasovať na pôde Európskeho parlamentu. Takže aj Európska komisia je podľa opozície a podľa organizátorov protestov v zásade ruská. Tak mne už je z toho smiešno, na to sa ani nedá reagovať, keď vychádzate z európskeho práva, keď vychádzate z pojmov, ktoré sú absolútne európske. Nájdite mi jeden jediný pojem, ktorý je viac európsky, ako je lobing. Na to jednoducho je aj záver Benátskej komisie, podľa ktorej prívlastok lobizmus nie je stigmatizujúci prívlastok, je to absolútne neutrálny pojem, len sa k tomu treba, samozrejme, prihlásiť.
Vrátim sa trošku k predkladanému materiálu, ktorý teda momentálne obsahuje aj lobing. Za stranu SMER chcem povedať, že my sme absolútne za to, aby v tejto podobe prešiel, ale nebudem tu zbytočne rečniť o niečom, na čom nie je dohoda v tejto budove, takže lobing vypadne a pevne verím, že nájdeme zhodu a 150 poslancov Národnej rady zahlasuje za vládny návrh zákona o lobingu, ktorý by mal byť predložený do tejto snemovne. Ja pevne verím, že na možno najbližšej schôdzi, ak nie, tak verím, že v septembri sa budeme touto témou zapodievať.
Chcem ale varovať z tohto miesta, pretože sa tejto téme dosť venujeme spolu s kolegami v SMER-e, že je v zásade dosť veľký problém v okolitých krajinách prijať takúto právnu úpravu. Môžem teda prichádzať aj s českým príkladom, kde to majú už tuším rok a pol v ich Národnej rade a majú o to väčší problém, pretože si túto legislatívu alebo teda ten záväzok, že Česká republika sa vysporiada s lobingom ako takým, si ju zadefinovali aj do plánu obnovy a dnes majú obrovský problém to schváliť. Takže mňa trošku mrzí, že sme nemohli s touto vážnou témou začať dnes v tomto zákone, ale dobre, nevadí, v poriadku, rešpektujeme to, takže pevne verím, že sa spolu táto Národná rada, ako nás tu je 150, zhodneme na tom, že jednoducho lobing má byť regulovaný, má mať svoje pravidlá, ľudia majú právo vedieť o tom, že kto robí lobing, kto ho nerobí a kto sa hrá na to, že zachraňuje svet alebo zachraňuje demokraciu a v skutočnosti robí hrubú politickú nadprácu, inými slovami lobing, že vytvára tlak na verejných funkcionárov, že vyvíja tlak na poslancov Národnej rady, že vyvíja tlak na ministrov a že jednoducho sa mieša do všetkého ako politická strana s tým jediným rozdielom, že na rozdiel od toho-ktorého ministra alebo tej-ktorej politickej strany neprešiel legitímnou demokratickou súťažou, ktorými sú voľby do Národnej rady.
A mňa to mrzí ešte viac, že nevieme sa pochopiť pri tejto téme, keďže každý z vás, ako tu sedíte, ste súčasťou istej politickej strany, ktorá musela splniť prísne, naozaj prísne pravidlá na to, aby sa mohla zúčastniť politickej súťaže, že musíte zdôvodňovať audítorom z ministerstva, keď si v kancelárii na centrále kúpite nábytok, že sa vám prídu pozrieť, že aký to je nábytok a kde ste ho dali. To, samozrejme, neplatí pre mimovládne organizácie, tých sa to ako keby nechcelo týkať.
A nech nám je mementom pri schvaľovaní tohto zákona aj to, že počas úradníckej vlády 2. júna 2023, tri mesiace pred voľbami, od vlády, ktorá mala kompetenciu akurát svietiť a kúriť v tejto krajine, od vlády, ktorá nebola schopná pomôcť Slovensku, ktorá nebola schopná urobiť absolútne nič, tej vláde bolo úplne jedno, že je 30-percentná potravinová inflácia. Tej vláde bolo úplne jedno, že je 15-percentná inflácia ako taká. Tej vláde bolo úplne ukradnuté, že sa nám tu na Slovensku pohybovali stovky až tisícky migrantov, ktorým všetkým rozdali papieriky, ktoré im, a to je vážny problém, keď sa Nemci rozhodnú, že budú deportovať týchto ľudí a v Nemecku je vážna debata na túto tému, tzv. remigrácie, tak my budeme povinní týchto migrantov prijať, pretože majú tento papierik, ktoré im Ódorova vláda urobila, pretože mali opäť absolútne alibistický prístup k tejto problematike a ich argument bol, však my im dáme ten papierik, oni ho dostanú a pôjdu do Nemecka. Lenže ten papierik, aby chceli naplniť literou zákona, mohli rozdať iba osobe, ktorá bola riadne preverená, ktorá mala doklady a ktorá bola preukázateľne vyhodnotená, že nie je hrozbou pre Slovensko ani pre celú Európsku úniu. Ale, pán Dubéci, kľud, kľud. Dobre, veď to je všetko, všetko je to k téme, ale chcem poukázať na to, že vláda neriešila nič a dala 16,9 mil. eur Sorosovi, Sorosovi. A môžte sa smiať, Sorosovi dala 16,9 mil. eur Nadácii otvorenej spoločnosti Georga Sorosa. A môžu sa rehliť, môžu sa rehliť... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Žiga, Peter, podpredseda NR SR
Pán poslanec Dubéci, prosím, prihláste sa s faktickou poznámkou, alebo nejak inak, ale nie som zvyknutý u vás na takéto maniere.
Glück, Richard, poslanec NR SR
Ďakujem pekne, pán predsedajúci, ale nechajte ich tak, veď aspoň ľudia vidia v plnej nahote, že keď počujú slovo Soros, že ich ide z toho roztrhnúť, a pritom to je fakt.
Čiže ešte raz, Ódorova vláda Progresívneho Slovenska dala 16,9 mil. eur napriamo, pretože to nebola žiadna súťaž, to bolo na základe výzvy, ktorá bola, v ktorej sa priamo píše, že, ja vám to aj zacitujem z tej výzvy, aby som neklamal, že: „Výzva nie je realizovaná formou priameho zadania, formou priameho zadania a oprávneným žiadateľom je Nadácia otvorenej spoločnosti Bratislava," teda George Soros. A tejto nadácii, tejto nadácii dali 16,9 mil. eur a o týchto 16,9 mil. eurách ďalej rozhodovala samotná Nadácia otvorenej spoločnosti, teda nie štátny subjekt. A za rok 2023 nie je skrátka možné sa u väčšiny týchto subjektov, pretože tie boli ďalej distribuované medzi ďalších 110 subjektov, dopátrať o tom, akým spôsobom boli vynakladané, alebo akým spôsobom nakladali s našimi finančnými prostriedkami.
Takže pre túto chvíľu, dámy a páni, ďakujem, že ste si ma vypočuli a pevne verím, že sa, že budem počuť konečne nejaké argumenty z Progresívneho Slovenka, že prečo je problém mať transparentnosť, pokiaľ ide o mimovládne organizácie, že prečo majú s tým problém, aby slovenskí občania mali a mohli disponovať informáciou, čo je s ich peniazmi robené alebo čo s ich peniazmi robené nie je, a keď dostanú peniaze hocijaké subjekty, mimovládne organizácie, nadácie, občianske združenia na skutočne dobrú vec, tak by malo byť v záujme nás všetkých, aby sme vedeli, že či skutočne tieto peniaze boli na takúto vec aj použité, alebo boli použité na úplne inú, inú činnosť, tak ako sa to deje dnes.
Ďakujem.
Rozpracované