10. schôdza

16.12.2010 - 16.12.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 16:04 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 15:47

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi pekne ďakujem.
Vážený pán poslanec Kaník, začnem od vás. Viete, u vás môžem povedať len jednu vec, že pokiaľ my sme používali eurofondy na výstavbu diaľnic, vy ste ich používali na výstavbu svojho vleku a svojho brata pri Banskej Štiavnici. (Potlesk.)
A ani vám nemusím hovoriť žiadnu urážku, voliči v Banskej Štiavnici dali vášmu štýlu vládnutia v Banskej Štiavnici jasne najavo, ako to naozaj je. (Potlesk.)
A ja blahoželám pánovi Slafkovskému, samozrejme, aj sa s ním zároveň lúčim, len mu nezabúdam pripomenúť, aby nezabudol opäť svojej manželke dať zákazku na mestskom úrade, tak ako to mal vo zvyku už štyri roky, keď už primátorom bol. (Potlesk.)
A, pochopiteľne, chcem sa ospravedlniť pánovi poslancovi Matovičovi, áno, povedal som zle číslo, pretože to nie je 2,3 mld., ale 2,6, pretože stojí iba polprofil, čiže celá diaľnica sa ráta vždy podľa kilometra v obidvoch profiloch. Ja som povedal 2,3, ale 1,3 krát 2 je 2,6. To znamená, celý profil je 2,6 mld. na kilometer a to je naozaj svetový rekord, ktorý neprekoná naozaj nikto, ani šejk v Abu Dhabi.
Čo sa týka pána poslanca Radošovského, áno, 30 rokov tu je jediná diaľnica, to je Bratislava - Trnava. A skúste povedať koeficient, ako sa údržba za 30 rokov z rokov 70. alebo 80. znásobila, o koľko stokrát je, samozrejme, je to omnoho drahšie. Preto má PPP projekt význam, ale už to nechcem rozoberať. Ale rád by som pripomenul pána štátneho tajomníka Hudackého, ktorý sľúbil diaľnicu Prešov - Snina, na tú sa strašne teším, keď hovoríte o tých sľuboch. Na tú sa extrémne teším, ako za štyri roky bude postavená.
Ale čo sa týka EIB, ešte tu bolo spomínané, no nie preto, že by bol zlý projekt, ale preto, že mal problémy s environmentálnymi vecami, preto EIB podmieňovala, že treba urobiť úpravu pri výstavbe, nie kvôli tomu, že by bol predražený.
Takže keď chceme byť faktickí a faktografickí, pán poslanec Matovič, tak naozaj potom hovorme ale čistú, čistú pravdu.
A ku ostatným poslancom SaS, tam už môžem len použiť pána poslanca Brocku, a to porekadlo o trafenej husi. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

16.12.2010 o 15:47 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:50

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená snemovňa, chcem poďakovať za dlhú diskusiu od dnešného rána aj v tom duchu, čo som zrána hovoril a mnohí aj rozvíjali, diaľnice sú veľkou témou, pretože sa týkajú mnohých rezortov, celej ekonomiky, samozrejme, aj regiónov, sociálneho rozmeru, medzinárodnej spolupráce, ekológie, vlastne všetkého. Kde je cesta, tam je život. A v tomto duchu by som rád niektoré informácie buď ešte doplnil, alebo zareagoval, pretože ich považujem za dôležité.
Čo sa týka informácií napr. o zmluvách, všetky sú zverejňované a budú zverejnené na margo otázok o niektorých dohodách.
Čo sa týka ešte otázky o treťom balíku, to je oficiálna ponuka od koncesionára na novú cenu, ktorá bola vynegociovaná z tej pôvodnej v prvom dodatku na úrovni 277,3 mil. eur ročne na oficiálnu úroveň 218,7 mil. eur ročne pri dodržaní, samozrejme, kvality a všetkého, čo bolo základom pre dohodu.
A to spomínam preto, lebo je to veľký rozdiel a ten sa dá porovnávať, a to nejde o naše peniaze, myslím, teraz nejaké politické alebo skupinové, ide o záujem a financie občanov tejto krajiny. A preto musíme ich očami hodnotiť aj to, čo staviame, ako staviame, za čo staviame. A rád by som podčiarkol to, čo od začiatku hovorím - bezpečnosť, kvalita, cenová dostupnosť a ďalšie súvislosti sú našimi kritériami. Hovorím, nielen chceme, ale aj staviame a budeme stavať.
Je, samozrejme, ťažké porovnávať štyri mesiace a štyri roky. Preto je tá logika apelu na istý čas veľmi správna. Ale je tu mnoho porovnávaní aj z minulosti a ja som aj rád, že niektoré zaznievajú, niektoré zase skôr volajú po tom, aby kompetentní konali a či dovyšetrovali, alebo potvrdili mnohé z obvinení, ktoré tu z histórie poznáme.
My pracujeme na harmonograme, ktorý som spomínal aj v úvodnom slove. Mám tu z neho v podstate základ, ktorý popisuje úseky na D1, na D3, na rýchlostných cestách, ale aj na cestách I. triedy tak, aby sme mohli ponúknuť celú stratégiu včítane financovania, včítanie rozsahu aj stavbárom, aj verejnosti a, samozrejme, všetkým kompetentným, ktorí na tom budú participovať.
Na základe toho, čo je schválené v rozpočte, ale aj na základe toho, čo sme dohodli v týchto dňoch, si dovolím povedať, že ten rozsah bude porovnateľný s obdobím rokov 2006 až 2010 a možno bude aj vyšší. Veľmi si želám, aby sme stavali viac a lacnejšie, lebo je to zodpovedné a je to veľmi potrebné, aby Slovensko bolo bohaté. Bohatšie, než by bolo bez zodpovedného prístupu. Hovorím to s plnou vážnosťou.
Tak ako predchádzajúca vláda dotiahla sľub svojich predchodcov a myslím tým cestu ponad Považskú Bystricu, tak v podstate my ideme plniť sľuby z uplynulého obdobia. Aj v rozsahu balíka prvého, aj v rozsahu balíka tretieho. Tie témy nás presahujú aj časovo, aj ekonomicky, a preto musíme byť veľmi rozumní a v mnohých veciach doslova kontinuálni.
Nikto ma neriadi, ale moje svedomie a zdravý rozum. Toto sú kritériá, za ktorými stojím a ku ktorým pozývam aj všetkých na spoluprácu.
Rokoval som o treťom balíku preto, lebo sme nemali po štyroch kolách diskusií žiaden prísľub na ďalšie eurofondy a bolo logické, správne, zodpovedné aj negociačne rozumné ukázať, že sa dá lacnejšie dohodnúť to isté, výrazne lacnejšie, na 30 rokov 1,8 mld. A ja tiež súhlasím, že peniaze teraz a potom a súvislosti a dôsledky, multiplikačné efekty diaľnic sú veľmi, veľmi významné, ale musíme hľadať spôsob, aj ako šetriť, aj ako stavať zodpovedne. A to nie je pre stany, to je pre ľudí. Ten rozdiel, ktorý tu zaznieval, vznikol aj po tom, čo som minulého týždňa navrhol alternatívu, že ak chceme lacnejšie, tak poďme na eurofondy. Bola prijatá a bola potvrdená vládou včera na rokovaní popoludní. Ten rozdiel, ktorý pri pôvodnom a terajšom modeli znamená vyše 100 mld. slovenských korún, alebo vyše 3 mld. eur, je veľmi významný a, samozrejme, môžeme hovoriť, že čo by bolo, keby bolo, ale my potrebujeme aj konsolidáciu, aj rozvoj a rast. Úplne súhlasím, že kde je cesta, tam je život, a to znamená aj investície, aj ďalšie kroky, ktoré regióny potrebujú, firmy očakávajú.
Ak odzneli ešte nejaké otázky, či je dôveryhodné Slovensko, ak zastaví zmluvu alebo nenapĺňa zmluvu, ktorá má aj klauzuly o tom, že sa môže ukončiť, tak chcem povedať, že najväčším znedôveryhodnením krajiny je vysoká miera korupcie alebo nehospodárnosti. To je ohrozenie aj priame, aj nepriame a musíme robiť všetko pre to, aby Slovensko v tomto získavalo a nie strácalo dôveryhodnosť. Ak sme robili ďalšie štúdie alebo štúdiu, ja som pánovi Blanárovi osobne pri otváraní úseku v Hornej Štubni na R3 vysvetlil, prečo štúdia, jeden dôvod: nikdy nebola tá severná trasa detailnejšie preskúmaná. My ju potrebujeme aj na diskusie s Európskou komisiou a my ju potrebujeme aj a potrebovali pre negociačný úspech, že nie sme odkázaní na jedno jediné riešenie, a to tiež má vplyv na to, ako sa správa partner pri rokovaniach.
Pani Vaľová, východniari, nezabudnite. No veď už aj minule som tu spomínal, v pondelok ideme otvoriť predtým neotvorený alebo rozpadnutý na troch bodoch, na troch zlomoch úsek R4 pri Svidníku. Zahájili sme tú výstavbu pod Spišským hradom pri Studenci. To je východ. Súťaží sa o dva úseky pri Levoči, to je Prešovský kraj. Beží výstavba od Košíc dole na juh, to je východ. Len potvrdzujem, aby tie apely boli rozumené, robíme a bude sa, samozrejme, rozvíjať Slovensko vo všetkých dimenziách. Ten harmonogram počíta vlastne so všetkými regiónmi a považujem to za korektné. Samozrejme, priority, tempo je vec aj intenzity a zdrojov.
Ešte k tej téme, že či mením názory... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 15:50 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:03

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nemením, ale negociačne sa nám podarilo vyhrať nie 1 : 0, ale 2 : 0 tým, že sa našlo riešenie, ktoré, samozrejme, za predpokladu ďalších krokov ešte viac zlacňuje výstavbu. A ja v tom nevidím súťaž, skôr potvrdenie toho, že kto zmýšľa dobre, tomu všetko slúži na dobré. Aj to, že bol tento apel, aj to, že sme o tom diskutovali a ja som sa mohol vrátiť k pôvodnému návrhu, že nájdime alternatívu, ktorá bude najvýhodnejšia.
K tomu, ako využívame eurofondy, chcem vás len ubezpečiť, že je rozdiel a je veľký rozdiel medzi kontrahovaným objemom a čerpaným objemom. Číslo z posledného novembra za celé Slovensko hovorí, že nakontrahovaných máme vyše 56 % celkového objemu na 7 rokov a vyčerpaných takmer 12 %. A v tom rozsahu čerpania, tam sú niektoré programy veľmi slabé. Od 2,2 až po 19 a technická pomoc na úrovni 24 %. Preto je logická a veľmi znovu zodpovedná téma hodnotenia a prehodnotenia, aby sme neprišli o to, čo môžeme mať zadarmo. Buďme múdri!
Snáď na koniec dva také body.
Ja som neprišiel späť po piatich rokoch z Komisie preto, aby som čímsi bol, ale aby som niečo rozumné robil. A naozaj som prijal zodpovednosť za veľký, rozsiahly rezort. Taký tu svojím spôsobom ani nebol. V Nemecku majú takýto rezort. A považujem to za obrovskú výzvu aj pre vládu, aj pre Slovensko, aj pre seba. Aby sme nachádzali súčinnosť, kohéziu v tom, čo znamená cesta, výstavba, regionálny rozvoj, cestovný ruch, aby nám to pomáhalo po každej stránke. Nielen pýtať peniaze, ale meniť prístupy, meniť postupy, vytvárať synergiu, pridanú hodnotu - a tam vidím základ úspechu.
To nie je o moralizovaní. Som aj proti moralizovaniu, aj proti morálnemu relativizmu, ale morálka je základ. V tom, čo som už povedal na úvod tohto záverečného vstupu. Svedomie a zdravý rozum, ak bude dominovať aj tu v parlamente, aj tu na Slovensku - a dovolím si to rozšíriť -, aj tu v spoločnej Európe, lebo tá kríza je evidentná, pokračujúca, tak z krízy vyjdeme. Ja sa k tomu hlásim aj osobnou zodpovednosťou a k tomu aj ponúkam spoluprácu pre všetkých, ktorým na tom záleží podobne. Opakujem, že tieto témy nás presahujú aj rozsahom, aj časovo. A Slovensko bude vyhrávať vtedy, ak si uvedomí, že toto je spoločná zodpovednosť.
Chcem vám v tomto duchu poďakovať, tá diskusia nebola jednoduchá a v niektorých momentoch skôr, ako keby vyjadrovala nezrelosť, ale preto, resp. napriek tomu a zároveň spoločne je to naša zodpovednosť, a preto vám aj chcem zaželať pokojné a radostné vianočné sviatky a veľa porozumenia, veľa šťastia a požehnania do nového roku.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 16:03 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:03

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, chcel som pre korektnosť uviesť k tomu tie informácie, čo ste povedali, keď sme boli spolu na Štubni, že ste ma o tom informovali. Ja som rovnako informoval vás o tom, že takáto štúdia už bola spracovaná, v januári v roku 2007 bola spracovaná dopravná štúdia prepojenia medzi Žilinou a Martinom, severovýchodný variant, ktorý musíte mať aj vy na ministerstve. Preto pre mňa otázka bola, načo ďalší? Načo sa bude spracovávať štúdia štúdií, keď už je niečo spracované? Takže to bolo pre mňa nepochopiteľné a dodnes je.
Ale dovoľte mi, keď už mám aj to slovo, aby som aj vám poprial šťastné a veselé, požehnané sviatky a takpovediac možno povedal aj to, že držím palce, pretože ak sa tu zlyhá, tak doplatí na to celé Slovensko. Bodaj by sa to všetko podarilo, ako ste hovorili. Zatiaľ máme z toho obavu a to bolo celé, čo som chcel povedať.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 16:03 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:04

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci. Ja si predsa dovolím len porušiť ten slávnostný záver, ktorý tuná bol, hoci si uvedomujem, že teda sviatky sa blížia.
Pán minister, ten problém vás podľa môjho názoru je ten, že vy ste mali byť najskôr minister zahraničných vecí, potom ministrom hospodárstva, potom predsedom Národnej rady, nakoniec ste sa stali ministrom dopravy, preto možno tá nedôvera.
A ten prejav, ktorý ste mali na záver, tiež vám, samozrejme, prajem príjemné sviatky, ale to ja som čakal trošku argumentačne konfrontačnejší prejav vzhľadom na to, čo tu všetko bolo povedané. A toto bol skôr, prepáčte, prejav z druhov slávnostných prejavov niekde na slávnostnom zasadnutí vašej strany. Ale skutočne nič v zlom, máte na to právo, je to vaša forma vystúpení, cez to všetko vám prajem príjemné sviatky a bohatého Ježiška. Všetko dobré!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2010 o 16:04 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:05

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážené dámy a páni, vo svojom vystúpení nebudem reagovať... (Ruch v sále.) ... vo svojom vystúpení nebudem reagovať ani na jedno jediné vystúpenie poslancov Národnej rady z tejto diskusie. (Reakcia z pléna.)
Chcel by som na úvod k problematike diaľnic povedať nasledovné veci. Pri schvaľovaní - a obraciam sa teraz na podpredsedu vlády a ministra dopravy pána Figeľa - pri schvaľovaní programového vyhlásenia vlády sme jednoznačne vyhlásili za stranu SMER - sociálna demokracia, že sme pripravení podať vláde Slovenskej republiky a vládnej koalícii pomocnú roku všade tam, kde pôjde o národnoštátne záujmy Slovenskej republiky. Myslím si, že výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sú národnoštátne záujmy Slovenskej republiky, a preto sa obraciam na pána ministra a podpredsedu vlády, pretože je tu teraz jediný zástupca vlády Slovenskej republiky, a oficiálne mu oznamujem, že pokiaľ predložíte návrhy zákonov, opatrenia, ktoré budú smerovať k naštartovaniu a k urýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, SMER - sociálna demokracia takéto zákony podporí.
My nebudeme robiť z problematiky diaľnic nejakú politickú súťaž a myslím si, že úlohou dnešnej mimoriadnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky bolo práve začať túto diskusiu a možno vytvoriť aj na vás tlak, pán minister, ako aj na vládu Slovenskej republiky, aby ste takéto návrhy čo najrýchlejšie predložili.
Samozrejme, že sme politická strana s úplne rozdielnymi pohľadmi na svet, na všetko nemôžeme mať rovnaký názor, ale ja dúfam, že výstavba diaľnic a rýchlostných ciest nie je ani ľavicová, ani pravicová, ani liberálna, pretože Slovensko tieto cesty skutočne potrebuje.
V roku 2009, keď prišla na Slovensko svetová hospodárska kríza, sme si uvedomili jednu dôležitú vec a tá spočívala v tom, že veľké verejné investície sme považovali za dôležitý nástroj v boji proti kríze a za nástroj, ktorý mal zabezpečovať hospodársky rast. Nemali sme ďalšie zdroje v štátnom rozpočte a ani neboli zdroje z európskych fondov, ktoré by umožňovali také tempo výstavby diaľnic, ako sme si možno sami predstavovali, a preto sme sa rozhodli, že pristúpime k organizovaniu PPP projektov, k získavaniu finančných prostriedkov, akumulácii zdrojov zo súkromného sektoru, čo sa nám určite aj podarilo.
Rozdiel medzi nami v sociálnej demokracii a v pravicovej vládnej koalícii je v tom, že my veríme vo verejné investície, veríme v investície preto, lebo určite podporujú hospodársky rast. Aj preto sa išlo do výstavby atómovej elektrárne, dostavby v Mochovciach. Aj preto je pripravený projekt slovensko-český, pokiaľ ide o atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach, aj preto sa realizovali veľké rekonštrukčné práce, ako napríklad Bratislavský hrad, ale najmä aj preto sme išli do veľkých projektov, ako napríklad je rýchlostná komunikácia medzi Nitrou a Zvolenom. A preukázalo sa, že táto politika je správna, pretože v júni 2010 malo Slovensko najvyšší hospodársky rast v rámci Európskej únie.
Vy ste sa rozhodli v pravicovej koalícii ísť opačnou cestu. Hovoríte o tom, že veľké verejné investície sú výdavky a podľa pravice výdavky treba škrtať, výdavky treba neustále odstraňovať. Skôr idete cestou úsporných balíčkov a sami priznávate, že to bude mať negatívny vplyv na hospodársky rast. Dobre, je to legitímne rozhodnutie. Musíme konštatovať, že začína dochádzať k poklesu hospodárskeho rastu, a sami uvádzate, že v roku 2011 bude hospodársky rast nižší, ako bol v roku 2010.
Chcem by som využiť túto príležitosť - a dúfam, že tak urobia všetci poslanci Národnej rady Slovenskej republiky -, aby som poďakoval všetkým tým, ktorí aj teraz v tomto náročnom počasí napríklad pracujú na komunikácii R1 medzi Nitrou a Zvolenom. A oni musia pracovať, pretože je to PPP projekt, ktorý - ako už bolo niekoľkokrát povedané - bol vyhlásený za najlepší infraštrukturálny projekt v rámci celej Európy za rok 2009. Sú tam prísne sankcie a musí byť táto diaľnica dokončená v termíne na konci leta 2011. Myslím si, že títo ľudia naše poďakovanie si určite zaslúžia, pretože robia od rána do večera, robia v noci, robia v teple, v zime, v daždi a vo vetre. Keby týchto ľudí nebolo, tak nemáme šancu pokračovať v týchto projektoch. (Potlesk.)
Rozhodnutie ísť cestou PPP projektov, ako som už uviedol, bolo motivované predovšetkým tým, že my veríme vo verejné investície a vplyv týchto verejných investícií na hospodársky rast. Nie je celkom pravda, čo sa hovorilo o dvoch balíkoch PPP, ktoré boli zastavené.
Pán minister určite potvrdí, že tak v prípade projektu, ktorý sa týka 75 kilometrov medzi Ružomberkom, alebo teda Dubnou Skalou a Prešovom, ako aj v prípade tunelov v okolí Žiliny došlo k významným prípravných prácam, ktoré musia byť predsa preplatené. Robili sa zemné práce, robilo sa klčovanie stromov, robili sa ďalšie úpravy a čakalo sa na finančné uzatvorenie týchto dvoch projektov... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 16:05 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:18

Robert Fico
 

Uvádzajúci uvádza bod

16.12.2010 o 16:18 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:18

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ak došlo k tomu, že obidva tieto PPP projekty boli zastavené alebo zrušené, musíme rátať aj s negatívnymi dôsledkami, ktoré to so sebou prináša, pretože nie my, ale slovenské firmy, ktoré boli pripravené stavať 75 kilometrov na severe Slovenska, dodnes avizujú prepúšťanie zamestnancov.
Chcel by som preto zopakovať, pán minister, a, samozrejme, tieto fakty som kedykoľvek s vami vo vecnej diskusii pripravený prebrať a ako som informovaný, budeme mať takúto možnosť už o niekoľko dní. Predovšetkým neklamme sa a povedzme si to priamo bez akéhokoľvek zaváhania, výstavba D1 od Žiliny do Prešova momentálne stojí. Nedeje sa na tomto úseku... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 16:18 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:18

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
... absolútne nič. Je zastavená aj časť prípravných prác v okolí tunelov, kde sú zastavené akékoľvek práce na 75-kilometrovom úseku. Momentálne jediné, čo vieme, že sú súťažné podklady na súťaž na 18-kilometrový úsek, ktorý je pred tunelom Branisko. Aj tu musím ale skonštatovať, že už teraz avizujú mnohí, že sú pripravené tak nekvalifikovane, pán minister, že do jari, kedy ste chceli začať práce, budete mať problémy sa len s týmito súťažnými podkladmi hrať, pretože jar, ak dobre rátam, je za tri mesiace, niekedy v polovičke marca začína kalendárna jar, a ja sa domnievam, že nie ste schopný vzhľadom na nekvalitu týchto súťažných podkladov začať stavebné práce na tomto 18-kilometrovom úseku skôr, ako niekedy na jar v roku 2012.
Ďalej chcem konštatovať - a to je fakt -, že ak ste sa rozhodli nečerpať zdroje z PPP projektov alebo zo súkromných zdrojov, tak nemáte k dispozícii finančné zdroje. Možnosti štátneho rozpočtu sú obmedzené. Pokiaľ ide o eurofondy, vieme, že bude trvať veľmi dlho - a povedal to aj pán poslanec Glváč -, kým Európska komisia rozhodne o akejkoľvek zmene. Rovnako vieme, že budete potrebovať súhlas ostatných ministerstiev na presunutie zdrojov, aby ste získali 400 mil. eur.
Na druhej strane, pán minister, určite po šiestich mesiacoch vo vláde viete, že 400 mil. eur pri výstavbe diaľnic je prakticky nič. Je to 12 mld. slovenských korún. A kto sa trošku zaoberal problematikou diaľnic, tak vie, že v náročnom teréne jeden kilometer diaľnice môže stáť jednu miliardu slovenských korún. Teda hovoríme o 12 kilometroch, na čo momentálne sú k dispozícií finančné prostriedky.
Je úplne nereálne, vážený pán minister, očakávať, že ste schopný rozhodnúť o výstavbe tunela, o ktorom sa všetci teraz bavíme, pri Žiline v krátkom čase. Uvedomme si, pán minister, že najskôr vám konzorcium musí odovzdať stavebnú dokumentáciu. Musíte to celé prebrať. Uvedomte si ďalej, že bude treba urobiť ďalšie zmeny v súťažných podkladoch. Na výstavbu tohto tunela sa bude hlásiť veľké množstvo konzorcií a firiem, ktoré budú bojovať o priestor, lebo je veľmi málo stavených prác. Napríklad slovenské firmy, ktoré prišli o prácu, Doprastav a ďalšie, ktoré mali budovať 75-kilometrový úsek, určite budú bojovať ako levy o túto zákazku. Neverte tomu, že táto súťaž prebehne tak, že bude na prvýkrát uzatvorená. Budú námietky, budú súdne spory. Reálne môžme rátať s tým, že stavebné práce na tuneli napriek tomu, že tento úsek je veľmi dobre projektovo pripravený, môžu začať až niekedy v roku 2012. Reálne sme teda, vážený pán minister, stratili dva roky, pokiaľ ide o začiatok výstavby tých úsekov, ktoré boli pripravené v rámci PPP projektov. Je to vaše rozhodnutie, legitímne rozhodnutie, lebo považujete veľké verejné investície za investície, ktoré treba škrtať v mene konsolidácie, a myslíte si, že toto je dobré pre štát a pre hospodárky rast. Náš názor je úplne iný.
Ja si myslím, že napriek tomu všetkému, čo tu bolo povedané - a s malým úsmevom na tvári poviem, že ešte šťastie, že má máte, vážení priatelia vo vládnej koalícii, lebo neviem, o čom by ste rozprávali, keby ste ma nemali -, táto schôdza bola na niečo dobrá. Bola dobrá na to, že vytvorila množstvo impulzov.
Pán minister, znovu to opakujem, či budete ministrom dopravy vy, alebo niekto iný, pretože je možné, že budete konfrontovaný aj s touto otázkou niekedy, ale ponúkame pomocnú ruku všade tam, kde to bude dobré na výstavbu diaľnic.
My sme boli konfrontovaní s iným prístupom. Ja si pamätám, keď sme schvaľovali - a je tu bývalý minister dopravy pán Vážny - osobitné zákony napríklad na urýchlené vyvlastňovanie pozemkov, tak tu kričali poslanci vtedajšej opozície o porušovaní ľudských práv, o porušovaní ústavy, o všetkom možnom. Zákon sme presadili a ukazuje sa, že tento zákon je mimoriadne dôležitý.
Dôjdite, pán minister, aj s výnimočnými opatreniami na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií, my to podporíme. Lebo nám ide o diaľnice, tu nejde o to, že či bude mať niekto lepší príhovor v Národnej rade Slovenskej republiky, alebo nebude mať lepší príhovor.
Domnievam sa, že reči, ktoré sa týkali posledných štyroch rokov neboli na adresu našej vlády veľmi korektné. Pán minister, uznajte aspoň to, že počas štyroch rokov v roku 2006 až 2010 sme odovzdali ako jediná vláda od samostatnosti Slovenska 50 kilometrov diaľnic, ktoré sme aj začali a aj sme ich odovzdali. Ani raz sa nestalo v histórii samostatného Slovenska, že by vláda niečo začala a aj dokončila. A čo sa nám... (Potlesk.)
A čo sa nám zle chodí po úseku cez Považskú Bystricu? Myslím, že to je grandiózne stavebné dielo. Čo sa nám zle chodí na iných úsekoch diaľnic, ktoré boli dokončené? Nebude vynikajúce, keď ľudia budú môcť z Bratislavy plynule prejsť v auguste v roku 2011 z Bratislavy cez Nitru do Zvolena, do Banskej Bystrice? Ak sa podarí po tom nejakom odstupe dokončiť ešte aj obchvat Banskej Bystrice, dostaneme sa prakticky už po Donovaly a môžeme sa baviť na tému, kadiaľ pôjde to prepojenie potom smerom na Ružomberok, či cez Hiadeľské sedlo, alebo pôjde inou cestou.
Ďalej si myslím, že pokiaľ ide o výstavbu diaľnic a ich ceny, tu bolo povedané veľmi veľa rôznych údajov. Ak sú akékoľvek pochybnosti, pán minister, vážené dámy a páni, o tom, že niekto niečo konal v rozpore s týmto zákonom, tak konajte. Toto boli samé reči. Ani sa poriadne nič neurobilo s PPP projektami a už sme ukradli.
Viete, pre mňa je trošku úsmevné, keď mi niekto hovorí o tom, že pozrite si stránku ukradli.sk. No tam je aj Bratislavský hrad, to povedal bývalý minister financií pán Počiatek veľmi presne. Ja ho tam stále vidím, ten hrad nikto neukradol, naopak, ten Hrad je perfektne opravený a je pýchou Bratislavy a Slovenskej republiky ako takej. (Potlesk.)
Pán minister, v mene poslaneckého klubu strany SMER - sociálna demokracia vám preto túto pomocnú ruku podávam, pokiaľ ide o diaľnice, lebo to považujeme za národnoštátne záujmy Slovenskej republiky. Neočakávajte od nás ale, že budeme nejakí služobníci, ktorí budú robiť čokoľvek, čo si zmyslíte. Budeme veľmi jasní a tvrdí oponenti. Ak to ale budú vecné riešenia, ktoré sa budú týkať Slovenskej republiky, SMER - sociálna demokracia je tu.
A pekné Vianoce. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2010 o 16:18 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:18

Robert Fico
 

16.12.2010 o 16:18 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video