14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2013 o 18:17 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

17:57

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážení kolegovia, dovoľte, aby som v krátkosti uviedol návrh zákona, ktorý predkladám. O vlastne, o čo sa jedná meritórne. Nie celkom v dávnom čase nám tu minister, pán minister Počiatek predkladal zákony o inteligentných dopravných systémoch. Tam sme sa dostali do určitej tenzie v tom, že čo tam je potrebné, čo tam je navyše. Čiže ono by sa zjednodušene dalo povedať, že toto je len legislatívno-technická záležitosť, keby som to takto nazval, s ideou by to nemalo mať nič spoločné, pokiaľ teda vychádzame z toho, čo bolo všeobecne deklarované aj samotným pánom ministrom, to znamená, že uvedený zákon vôbec nemá záujem predpripravovať pôdu na to, aby následne bolo možné spoplatniť mýtom aj osobné automobily.
V praktickej rovine sa jedná o to, že sa vypúšťa písmeno b), ktoré, to sme sa vtedy o tom rozprávali, ktoré hovorilo a o ktorom ja som hovoril, že v prípade, že je to tak, je nadbytočné, a hovorí, že "dĺžku prejazdenej vzdialenosti po pozemnej komunikácii". To znamená, že nejaké to zariadenie toto by evidovalo v prípade, že nepotrebujeme a nechceme vyberať mýto aj za osobné automobily, toto ustanovenie je tam zbytočné. Čiže v zásade je to aj len legislatívno-technická záležitosť, čo sme mohli zabsolvovať vtedy v mojom obľúbenom treťom čítaní, ale keďže to vtedy takto neprešlo, tak to predkladám ako návrh zákona.
Viac k tomu neviem čo povedať. Možno veci, čas dá veciam za pravdu, že čo bolo ako myslené. Ja si myslím, že to tam bolo dané zámerne. V prípade, že to bolo len náhodou, tak by nemal byť najmenší problém, aby sa toto ustanovenie z tohto zákona vypustilo a mali by sme dokonca aklamačne a neviemakým nadšením proste tento legislatívno-technický nedostatok opraviť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

6.2.2013 o 17:57 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:59

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážení prítomní, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 98 určil za spravodajcu k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky pána Alojza Hlinu na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 317/2012 Z. z. o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Je to tlač 309.
Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v § 68 a 67 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona a o súlade návrhu s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako i medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Z doložky o vybraných vplyvoch je zrejmé, že predkladaný návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, ani na životné prostredie a neovplyvní negatívne ani podnikateľské prostredie. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu zákona. Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Preto vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. Tiež v súlade s rozhodnutím vaším, pán predseda Národnej rady, z 9. novembra 2012, bolo to rozhodnutie č. 283, a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby predmetný návrh zákona prerokoval Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Takisto za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti. Odporúčam tiež, aby výbor predmetný návrh zákona prerokoval v druhom čítaní vo výbore do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predseda Národnej rady, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.2.2013 o 17:59 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:03

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predseda. Chcem reagovať hneď tuná na kolegu spravodajcu, ktorý hovoril, že tento zákon nebude mať vplyv na, teda, ako na, sociálny vplyv, nebude mať dopad na, tak, nie? Tak to bolo. Sociálny vplyv. Dovolím si povedať, že bude mať dopad, a poviem, že pozitívny. Myslím si, že veľa ľudí sa aj poteší, že to kilometrovné nebude sa tak sledovať, ale ono by najlepšie bolo, keby tie, tie osobné autá nemali ten, tie IDS-ká alebo tie čipy takzvané, ktoré sme tu hovorili.
Ja osobne, ak budú vyrábať autá s týmito čipmi, budem radšej jazdiť na starom aute, akoby som mal jazdiť na takomto aute, kde ma bude cez nejaký inteligenčný dopravný systém, či ja budem v Bratislave, alebo v Košiciach, alebo budem ja neviem v Ženeve, alebo kdekoľvek a ma budú sledovať cez satelit, kde som. Ja si chcem vo svojom osobnom voľne aj oddýchnuť a nie že by ma ešte ktosi, neviem, či minister, alebo ktokoľvek, pozoroval, že kde sa pohybujem. Takže ja sa rozhodnem radšej potom jazdiť na starom aute, kde tieto čipy nebudú. Ja som hlasoval proti tomuto zákonu celkovo. A chcem podporiť aj tuná kolegu Hlinu, Hlina, Hlinu, pardon, sa ospravedlňujem, trošku som to skomolil trošku to meno, stáva sa to. Chcem ho podporiť a aspoň nech cez tento pozmeňovací návrh má to menší dopad, teda ten negatívny, pre obyvateľov tejto krajiny.
A naozaj, aj ja som to vnímal, akoby to bola taká predpríprava na zavedenie mýta v podstate, hej. A to mýto by bolo také, že nezaplatíš paušálne diaľničnú nálepku alebo nezaplatíš na tých rampách, koľko prejdeš, ale ti pekne, jednoducho ti vyčíslime a vyúčtujeme, koľko si prešiel kilometrov. Prešiel si ja neviem 1 000 kilometrov, za 1 000 kilometrov zaplatíš daň, ak je to 50-tisíc, 100-tisíc, zaplatíš za toľko.
Iné je to, viem si to predstaviť možno skôr, kde to mýto je zavedené, možno u tých prepravcov a tých nákladných áut. To by bolo čosi úplne iné, ale aby to nemalo naozaj ten negatívny dopad na konkrétne rodiny. Myslím si, že rodiny a rodinné rozpočty majú dosť iných výdavkov a nie platiť ešte nejaké takéto mýto navyše.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.2.2013 o 18:03 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:06

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Áno, len veľmi kratučko, teda pre zápis, aby zostalo teda, dneska je šiesteho, siedmeho budeme o tomto návrhu hlasovať. Neprejde tento návrh v tomto pléne. Chcem, aby zostalo pre zápis, že som sa to pokúšal zmeniť, potom, keď sa ľuďom začne postupne predstavovať nevyhnutnosť vyberať mýto aj za osobné automobily, čo určite príde, tak pre pamäť hovorím, že 6. 2. som sa to pokúšal zmeniť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2013 o 18:06 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:08

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán predsedajúci, vážení kolegovia, dovoľte, aby som uviedol ďalší zo série bezkonfliktných návrhov zákona. Ja som relatívne dva ťažké návrhy zákona stiahol, to znamená, aby sa reklama na alkohol posunula z desiatej na dvanástu, čo je podľa mňa veľmi dôležité pre túto spoločnosť a zdravie tejto spoločnosti. A takisto som zákon o tom, že aby sme mali prehodnotiť príspevky za narodenie dieťaťa, tiež presunul, lebo v tejto snemovni by sa tieto návrhy zákona utopili ako, ako v lyžičke vody bez mihnutia oka, bez vôbec diskusie na túto tému len kvôli tomu, že som si dovolil byť údajne podľa niekoho nekolegiálny v piatok. Takže by mi to bolo ľúto, lebo polroka by sa muselo čakať. Ja si myslím, že táto spoločnosť už nemôže dlhšie čakať, takže predložím ich nabudúce.
K tomuto bezkonfliktnému, to je úplne bezkonfliktný návrh zákona, ktorý v zásade hovorí o tom, že niekedy register plavidiel bol verejný. Potom sa stal malým pozmeňovacím návrhom tesne pred, údajne tak to nejako prebiehalo, neverejným. Čiže v súčasnosti je register plavidiel neverejný. Ináč, prečo ma to teda takto zaujíma. Vždy človeka ten záujem z niečoho pramení. My sme v jednej oblasti, krásnej oblasti sa doznali výstavby pomaly, pomaly malého Hongkongu na vode alebo taiwanského mesta také, Benátok, houseboatové mestečko, ktoré vzniklo. Paradoxom, veľkým paradoxom je, že toto, čo vyzerá a je dom, je formálne chápané ako plavidlo.
Čiže ten návrh spočíva v tom, že prvý krok je, aby sa to vrátilo, to znamená, budeme vedieť, kto je majiteľom tohto domu. Lebo koniec koncov ľudia vedia, kto je majiteľom domu, lebo to nie je už dávno plavidlo. A samozrejme, tam nasleduje ďalšia legislatívna práca, to znamená, upraviť to aj v stavebnom zákone, aby to, čo je stavbou a je domom, aby aj bolo evidované. Toto sa takto obchádzalo. Obchádzali to aj niektorí naši kolegovia, podľa mojich vedomostí pán Raši, pán Kaník, údajne tiež sa nechali zlákať vidinou bývania na plavidle, čo ja im nemám za zlé, však to je úplne v poriadku. Takže ja len teda hovorím to, čo niektorí už tušia, že by mohlo byť, sa vrátiť tam, kde bolo, čiže nechcem nič, čo je nepredstaviteľné. Chcem len to, aby sa to vrátilo do pôvodných parametrov.
Znova, už sa nebudem teda hlásiť, znova vyjadrujem presvedčenie, že tento návrh neprejde v tomto pléne, nakoľko, tie dôvody nech si zanalyzuje každý svoje vlastné, ale nech je tam trebárs len ten politický. Ja však avizujem, že tejto téme, ale aj inej téme, ktorú som tu predkladal, sa budem venovať. Čiže tým chcem nie hroziť, ale tým len na to upozorňujem, lebo je spoločensky tak závažná, že ak si niekto myslí, že ju zmetie len tým, že nebude hlasovať a tým to končí, tak sa pokúsim v rámci možností, ktoré ešte ako-tak existujú v tejto krajine, na tento problém neustále upozorňovať. A potom nech si tí ľudia, ktorí potom povedia, že prečo nehlasovali, sami zodpovedajú.
A dovoľte mi, pán predsedajúci, som unavený z celého týždňa. Poviem pravdu, že človeka už v nejakom čase taká únava premkne, že keď zistí, že niekedy má pocit, že robí zbytočné veci. Chcem znova pookriať na zajtra, a to chcem, s tým chcem skončiť. Aj chcem apelovať na mojich kolegov, boli časy, je tomu rok aj niečo, plus, mínus. Je to rok, je to vlastne výročie, prebiehali protesty Gorila, kde sa konečne ľudia tejto krajiny zobudili v takom množstve, v akom od novembra ´89, za čo im patrí vďaka a úcta. A ja túto vďaku a úctu voči tým ľuďom, ktorí tam mrzli a mrzli, lebo vtedy bola fakt zima, prechovávam. A kvôli tomu a kvôli tomu, že si ich vážim, tu zajtra v pléne budem, keď zajtra o 9.00 minister bude prednášať správu o Gorile. A je to podľa mňa výrazom, znakom úcty k tým ľuďom. Neviem, koľkí to budú cítiť rovnako ako ja.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2013 o 18:08 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:12

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážení prítomní poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 98 určil za spravodajcu k návrhu poslanca Alojza Hlinu na vydanie zákona, ktorým sa mení zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu ako o cieli predloženého návrhu zákona, tak aj o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Z doložky o vybraných vplyvov je zrejmé, že predkladaný návrh nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie a neovplyvní ani podnikateľské prostredie. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu. Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 9. novembra 2012 č. 284 a podľa § 71 rokovacieho poriadku navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory, a to ústavnoprávny výbor a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbor predmetný návrh zákona prerokoval v druhom čítaní, vo výbore do tridsiatich dní a v gestorskom výbore do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

6.2.2013 o 18:12 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:17

Jana Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Vážené dámy, vážení páni, ktorí ste ešte vydržali tu sedieť. A ďakujem vám za to, že ste neodišli, napriek tomu, že ste mohli rovnako ako ďalší kolegovia.
Dovoľte mi možno v krátkosti vám len vysvetliť dôvody, ktoré ma viedli k predloženiu tohto, tejto novely zákona o vysielaní a retransmisii. Ja som pred niekoľkými rokmi začala robiť s nepočujúcimi, ktorí ma upozornili na mnohé nedostatky, ktoré naša legislatíva skrýva napriek tomu, že Slovenská republika ratifikovala dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Napríklad v čl. 21 sa zaviazala zabezpečiť prístup k informáciám v prístupných formátoch a technológiách. Dodnes mnohé z týchto prístupov neexistujú. A aj tie, ktoré ako-tak fungujú, nie sú dokonalé.
Čiže aj táto moja novela má za cieľ vniesť viacej svetla a poriadku do sprístupnenia relácií, programov, vysielania televízneho pre nevidiacich a nepočujúcich. Už aj v tom, že my vôbec nemáme zadefinované v zákone niektoré pojmy, ktoré potom zákon následne používa. Čiže jednak táto novela má ambíciu zadefinovať pojem skryté titulky, ako aj hlasové komentovanie pre nevidiacich. A takisto táto novela má za cieľ zvýšiť podiel titulkovaných programov. A rôznymi teda spôsobmi, či už tým, že nebudeme považovať za skryté titulky otvorené titulky, to je vec, ktorú si mnohí ľudia pletú. Je veľký rozdiel medzi skrytými titulkami a otvorenými. Skryté titulky naozaj by mali mať istú štábnu kultúru, isté pravidlá, aby nepočujúci boli schopní porozumieť programu.
Čiže táto novela má ambíciu aj dať rade pre vysielanie a retransmisiu kompetenciu vydávať metodické pokyny, ako napríklad takéto skryté titulky by mali vyzerať, pretože to, čo sa deje v praxi, je, že niektorí výrobcovia skrytých titulkov dodržiavajú špecifické podmienky alebo teda spôsob vhodný pre nepočujúcich, čiže tie titulky, keď si zapnete, tak vidíte, že majú niekoľko farieb podľa toho, kto hovorí, že sú správne načasované, že sú na tej obrazovke dostatočne dlhý čas, aby tí nepočujúci si to stihli prečítať a pochopiť.
Naopak, sú iní výrobcovia titulkov, ktorí mechanicky len preklopia dabingovú listinu, a vtedy naozaj, a je to nezrozumiteľné a neplní si to ten účel, ktorý by malo. Je to dokonca nezrozumiteľné aj pre ľudí, ktorí počujú.
Len pre vašu informáciu, tri až päť percent našej populácie sú sluchovo postihnutí. Čiže ľudia, ktorí vôbec nepočujú alebo majú problémy s počutím. A môžem vás ubezpečiť, že napríklad tieto skryté titulky sú skvelé aj pre ľudí, ktorí starnú, ktorí strácajú sluch a ktorí môžu vďaka skrytým titulkom lepšie pochopiť reláciu. Čiže drahí kolegovia, kolegyne, myslím si, že skryté titulky je to, čo nás mnohých čaká, že v budúcnosti, keď budeme starší, budeme potrebovať, aby sme lepšie pochopili programy a vysielanie.
Pokiaľ ide o nevidiacich, podľa internetu asi pätnásťtisíc ľudí u nás je evidovaných ako nevidiacich. Opäť tu chcem upozorniť na jednu vec, mnohé televízie vykazujú, že majú pomaly viac relácií s hlasovým komentovaním pre nevidiacich, než im ukladá zákon. Samotní nevidiaci tvrdia, že to tak nie je. Čiže myslím si, že treba vniesť do toho poriadok. Zadefinovať, čo je to hlasové komentovanie, aby naozaj, keď to už televízie budú robiť, nech to robia poriadne a aby to slúžilo tým, pre ktorých je to určené.
Ešte by som možno na záver tohto slova, ktoré je úvodné, ale predpokladám, že aj bude záverečné, keďže neočakávam búrlivú diskusiu, chcela povedať, že tento návrh podľa mojich informácií podporila aj Národná rada občanov so zdravotným postihnutím, ktorí privítali, že konečne sa ide niečo diať, pretože naozaj mnohé programy, ktoré sú určené pre nevidiacich alebo pre nepočujúcich, nakoniec nie sú pre nich vhodné alebo teda zrozumiteľné, pretože či už skryté titulky nie sú robené poriadne, alebo tam úplne absentuje hlasové komentovanie pre nevidiacich, alebo je urobené spôsobom, ktorý je nevyhovujúci. Takže toľko možno na úvod.
Ja sa veľmi rada aj potom porozprávam s tými, ktorých táto téma zaujíma, pretože ako už mi bolo avizované, táto novela rovnako ako ďalšie opozičné neprejde. Ale je to téma, ktorej sa chcem venovať do budúcnosti. A myslím si, že je veľmi potrebná.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

6.2.2013 o 18:17 hod.

Mgr.

Jana Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:22

Peter Fitz

Vystúpenie v rozprave 18:25

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Príjemný dobrý večer. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážená pani predkladateľka, vážený pán spravodajca, dovoľte, aby som zaujal stanovisko k predkladanému návrhu pani poslankyne Žitňanskej. A ako prvú vetu, aby som povedal jednu vec, že naozaj tento návrh my nemôžeme podporiť, ale nie z tých dôvodov, o ktorej, o ktorých si hovorila, pani poslankyňa, ale z tých dôvodov, ktoré pomenujem vlastne v tej poslednej vete, ktorú poviem.
A teraz niečo k tomuto návrhu. Máme pred sebou teda návrh novelizácie zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý skutočne iste inšpiroval dobrý zámer. Pani predkladateľka má pravdu. Tento zákon používa pojmy skryté titulky a hlasové komentovanie pre nevidiacich bez toho, aby sa v úvode konštatovalo, čo sa pod nimi rozumie. A má pravdu aj v tom, že by bolo potrebné podnietiť vysielateľov, aby v širšom merítku využívali možnosť vysielať skryté titulky, pretože tým vychádzajú v ústrety hendikepovaným.
Konzultoval som tento návrh s viacerými zainteresovanými ľuďmi z praxe. Všetci bez výnimky mi potvrdili, že s obsahom pojmov skryté titulky a hlasové komentovanie pre nevidiacich nik žiaden problém nemá. A že ide o pojmy obsahovo jednoznačné, že teda vsunutie riadkov, a teraz citujem z predloženého návrhu, "skryté titulky sú obrazovo zachytený a voliteľný nastaviteľný text v slovenskom jazyku, ktorý je synchronizovaný so zvukovou stopou audiovizuálneho diela a zachytáva alebo približuje hovorený prejav a ostatné zvuky obsiahnuté v audiovizuálnom diele spôsobom, ktorý osobám so sluchovým postihnutím umožňuje orientáciu v audiovizuálnom diele", alebo pokračujem, "hlasové komentovanie pre nevidiacich je doplnenie hovoreného opisu vizuálnych situácií, ktorých opis alebo vyjadrenie neobsahuje zvuková zložka audiovizuálneho diela, najmä opis neverbálnych prejavov a činností účinkujúcich, popis scény, situácií, predmetov, odevov a ďalších vizuálnych prvkov podstatných pre primeranú úroveň porozumenia diela a zámeru autora".
Toto bude mať iba jeden jediný dôsledok. Zákon bude mať o nejakých tých pár riadkov viac. Dámy a páni, myslím si, že tento návrh novelizácie je, hovorím to teraz, nechcem, aby to bolo pochopené zle, takou typickou ukážkou istého povedzme straníckeho aktivizmu, s ktorým sa tu stretávame aj vo viacerých prípadoch, proste niektoré, niektoré, tie takzvane vysvetľujúce pojmy sú dávno tým zákonom dané. A mám taký pocit, že ani v zákone o cestnej premávke predsa neriešime definíciu pojmu rýchlosť, napríklad. A nepopisujeme, ako sa má zaraďovať jednotka či spiatočka.
Toľko teda hovorím istý komentár, ale dovoľte, mám taký pocit, že tento zákon je trošku klopaním na otvorené dvere, ale dovoľte mi, aby som sa trošku zaštítil slovami právnika. Opäť citujem: "Návrh zákona sa snaží zaviesť nekoncepčnú a širokokoncipovanú právomoc rady metodicky usmerňovať vysielateľov, prevádzkovateľov retransmisie, poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie a ďalšie fyzické a právnické osoby, na ktoré sa vzťahuje zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene a doplnení č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov. (Ďalej teda len zákon o vysielaní a retransmisii.) Návrh tiež mení časové obdobie, za ktoré vysielateľ je povinný zabezpečiť mu timodálny prístup k svojim programom v objeme zákona, stanovených kvót, ktoré zaviedla ostatná novela zákona o vysielaní a retransmisii, ktorá ešte len nadobudne účinnosť od 1. 1. 2013. Preto neexistuje dôvod na zmenu právnej úpravy."
A toto je asi ten najpodstatnejší dôvod, prečo tento návrh zákona jednoducho nemôžeme podporiť. Jednoducho, prebehla tu istá novelizácia. A tá novelizácia ešte nenadobudla čas, aby sa mohla prejaviť, či teda vyhovuje, alebo nevyhovuje. A už tu je vlastne zmena zákona, ktorá ako keby nerešpektovala ten daný stav, že teda príde k čomusi, čo teda budeme môcť hodnotiť zhruba po tých piatich, šiestich mesiacoch fungovania.
Čiže preto veľmi v dobrom, pani poslankyňa, naozaj, je mi ľúto, neodporučím svojim kolegom, aby tento návrh zákona prijali. A ešte raz hovorím, je to také trošku klopanie na otvorené dvere.
Ďakujem za pozornosť. Prajem príjemný večer.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.2.2013 o 18:25 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:31

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ja len krátko, chcem podporiť kolegynku, aj napriek tomu, že som sa dopočul, že je to klopanie na otvorené dvere. Ja si to myslím, že nie je tomu tak, a už minimálne oceňujem, vysoko oceňujem to, že si všimla telesne postihnutých ľudí. Ono to nie je jednoduché byť na vozíku, byť slepý, byť hluchý, a pritom žiť v tejto spoločnosti a podľa možnosti, čo na, pokiaľ najmožnejšie je to možné, zle som sa vyjadril, prepáčte, aby tá kvalita života teda nebola znižovaná.
Musím sa priznať, ja osobne, mňa to ani nenapadlo, že takýto problém môže byť, kde môžu mať tento problém hluchí a slepí alebo slabovidiaci a slabopočujúci, ale ja chcem podporiť kolegynku v tom, aby sa nevzdávala, aj keď to bolo odprezentované takto, že tento návrh zákona nebude podporený. Ja ho podporím, lebo ten úmysel vidím ten najlepší, aký len môže byť, a myslím si, že táto skupina ľudí a táto skupina občanov zaslúži si túto pozornosť. Veľakrát oni sú odkázaní na spôsob trávenia voľného času práve pri tých televíznych prijímačoch. Ja ho síce nemám ten televízor, ale na druhej strane ho neodcudzujem, hej, a pre mnohých hluchých a nevidiacich, no tak nejdú na operu, nejdú do divadla, do kina, ale sú doma, vo svojich obývačkách, sledujú televízne programy. A keď im môžeme skvalitniť ten príjem, ktorý sa vysiela skrz tieto televízory alebo vysielače, ak to správne hovorím, tak vyjdime v ústrety týmto ľuďom. Takže ja tu kolegynku Janku povzbudzujem, aby sa nevzdávala. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

6.2.2013 o 18:31 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video