16. schôdza

13.3.2013 - 27.3.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 9:36 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 9:22

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážené pani kolegyne poslankyne, poslanci, predkladám na rokovanie pléna Národnej rady návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Účelom návrhu zákona v čl. I je transpozícia právne záväzných aktov Európskej únie. Jednak ide o smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/36/EÚ z 5. apríla 2011 o prevencii obchodovania s ľuďmi a boj proti nemu a o ochrane obetí obchodovania, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2002/629/SVV.
Návrh v tejto časti súčasne smeruje k dosiahnutiu právneho súladu s požiadavkami vyplývajúcimi z Dohovoru Rady Európy o ochrane detí pred sexuálnym vykorisťovaním a sexuálnym zneužívaním, ktorý Slovenská republika podpísala 9. septembra 2009, a s Dohovorom Rady Európy v boji proti obchodovaniu s ľuďmi, ako vyplynuli z hodnotenia Slovenskej republiky skupinou expertov Rady Európy na boj proti obchodovaniu s ľuďmi, tzv. GRETA.
Návrhom súčasne dochádza k zníženiu dolnej hranice trestnej sadzby pri drogových trestných činoch s cieľom umožniť súdu ukladať podmienečný odklad výkonu trestu odňatia slobody s probačným dohľadom namiesto nepodmienečného trestu odňatia slobody. Tento návrh smeruje k vytvoreniu širších možností pre súdy účelnejšie a primeranejšie postihovať špecifické drogové trestné činy s ohľadom na účel trestu v závislosti od okolnosti danej trestnej veci a osoby páchateľa.
Účel návrhu zákona v čl. II je transpozícia vyššie uvedených smerníc Európskej únie v procesnoprávnej oblasti a súčasne transpozícia rámcového rozhodnutia Rady 2009/948/SVV z 30. novembra 2009 o predchádzaní kolíziám pri výkone právomocí v trestných veciach a ich urovnávaní.
Návrh zákona v čl. I a II súčasne rieši skupinu opatrení prijatých na základe koncepcie boja proti extrémizmu na roky 2011 až 2014, schválenej uznesením vlády Slovenskej republiky č. 379 8. júna 2011, ktoré vyplynuli z návrhu medzinárodnej pracovnej skupiny odborníkov zameranej na elimináciu rasovo motivovanej trestnej činnosti a extrémizmu s cieľom posilniť boj proti extrémizmu prostredníctvom efektívnejšieho potierania a vyšetrovania extrémistickej trestnej činnosti.
V čl. III sa navrhuje zmena zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pripravená v gescii Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, s cieľom plnenia záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich zo smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady č. 2004/68/SVV.
V čl. IV sa navrhuje účinnosť zákona s ohľadom na transpozičné lehoty preberaných právne záväzných aktov Európskej únie.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a zákonmi a súčasne aj v súlade s právom Európskej únie.
Navrhovaná právna úprava nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo rozpočty vyšších územných celkov a nezakladá nároky na pracovné sily a organizačné zabezpečenie. Materiál nemá finančný, ekonomický, environmentálny vplyv ani vplyv na zamestnanosť, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol predmetom riadneho pripomienkového konania. Vláda Slovenskej republiky ho prerokovala a schválila na svojom rokovaní dňa 20. februára 2013.
Chcem požiadať poslancov o podporu tohto návrhu v prvom čítaní.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

15.3.2013 o 9:22 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:27

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca. Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení, á, pani podpredsedníčka, prepáčte, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému vládnemu návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej v 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie, a spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 rokovacieho poriadku, ako aj náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Predseda Národnej rady preto predmetný návrh zákona zaradil v zmysle § 72 rokovacieho poriadku do programu tejto schôdze. Predseda Národnej rady zároveň vo svojom rozhodnutí z 25. februára 2013 č. 388 navrhol, aby zákon prerokovali ústavnoprávny výbor, výbor pre zdravotníctvo, výbor pre obranu a bezpečnosť a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Účelom návrhu zákona je transpozícia právne záväzných aktov Európskej únie, konkrétne smernice o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii a smernice o prevencii obchodovania s ľuďmi a boja proti nemu. Navrhuje sa aj zníženie dolnej hranice trestnej sadzby pri drogovotrestných činoch.
Ja osobne som rád, že v oblasti jednak drogovej politiky štátu aj v oblasti boja proti extrémizmu sa vládna strana konečne dostáva aspoň bližšie k definícii toho, čím vlastne sociálna demokracia v Európe je, že v oblasti drogovej politiky sa postupne menia aj legislatívne pravidlá k politike Harm reduction, ktorá aj vo svete je efektívnejšia a lacnejšia než doteraz presadzovaná politika čistého, law enforcement, presadzovania zákonov, ktorá bola formulovaná zhruba začiatkom 70. rokov ako vojna proti drogám a totálne zlyhala v celosvetovom merítku, napriek tomu na Slovensku ešte máme stále zopár jej veľmi zarputilých obhajcov.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň predmetný návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady č. 388.
Pani podpredsedníčka, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.3.2013 o 9:27 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:31

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani podpredsedníčka, pán minister, kolegyne, kolegovia, dotknem sa len jednej časti navrhovanej novely Trestného zákona, a to je bod 24 § 172 ods. 1 Trestného zákona, ktorým navrhovateľ navrhuje, aby sa dolná sadzba hranice trestnej sadzby pri tejto skutkovej podstate zmenila zo 4 rokov na 3 roky.
Dámy a páni, je to zdanlivo malá zmena, ale je to výnimočne zásadná zmena, na ktorú si dovolím upozorniť. A keďže sme len v prvom čítaní a nie je možné podávať pozmeňovacie návrhy, tak chcem informovať, že v druhom čítaní podám pozmeňovací návrh a budem žiadať, aby táto zmena bola vypustená z navrhovanej novely Trestného zákona.
Áno, pán kolega Poliačik, sme každý na inej strane. Ja som tým, ktorý sa snaží zdravým rozumom, nie emóciou, vstupovať do tejto ťažkej problematiky, ako sú drogy. Ja ju nezľahčujem, ja naozaj venujem pozornosť tomu preto, lebo považujem to za pliagu tejto spoločnosti. A akékoľvek zmäkčovanie aj preventívnych prostriedkov, ktoré Trestný zákon dáva, považujem za nešťastné riešenie tohto problému. A chcel by som upozorniť na to, aby sme si všetci dokázali uvedomiť, čo vlastne touto zmenou sa chystá, čo sa pripravuje. Totiž súdy len obtiažne môžu, ale predsa len majú tú možnosť, ak je dolná hranica trestnej sadzby, uložiť aj podmienečný trest páchateľom, ktorí spadajú pod skutkovú podstatu trestného činu § 172, aj pri odseku 1.
A len pre oživenie pamäti chcem pripomenúť, že pod túto skutkovú podstatu trestného činu spadá konanie toho páchateľa, ktorý "vyrobí, dovezie, vyvezie, prevezie alebo dá prepraviť, kúpi, predá, vymení, zadováži alebo prechováva po akúkoľvek dobu omamnú látku, psychotronickú látku, jed alebo prekurzor, alebo kto takúto činnosť sprostredkuje, potrestá sa odňatím slobody až na 4 roky".
Dámy a páni, to nie je užívanie. To je držanie, to je kšeft, to sú, nemusí byť kšeft, ale môže. (Reakcia spravodajcu.) Ale môže.
Preto by som chcel poprosiť, pán minister, aby ste zvážili aj vy, či to stojí za to. Lebo argument, že máme plné väzenia, že niekedy sa aj neopatrným konaním mladí ľudia môžu ocitnúť vo väzení, keďže túto sankciu Trestný zákon stanovuje príliš prísne, zvážme preto, lebo ten výchovný účinok a tá prevencia je pre mňa oveľa dôležitejšia a aj tá výška trestu niekedy môže byť odrádzajúcim... (Reakcia spravodajcu.)
Podľa vás, pán kolega, nie je, podľa mňa je. A je povinnosťou štátu proti drogám bojovať, nie vytvárať tolerančné prostredie pre tých, ktorí ich síce ešte neberú, ale dostanú väčšiu guráž, keď zistia, že však sa mi nemusí nič stáť, že ten trest bude mierny, že sa mi to možno aj oplatí. Pán kolega, stačí skúsiť raz a už to letí, už to ide a už... (Reakcia spravodajcu.) Nie je to mýtus, to je potvrdené odborníkmi. Ja nie som ani psychológ, ani psychiater, ale sú na to vedecké štúdie, ktoré to hovoria, a už len v malej dávke droga je nebezpečná pre každého, ktorý na ňu siahne.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2013 o 9:31 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:35

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
No, pán kolega, ja... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec Kadúc, prepáčte ešte, nie ste na tabuli riadne.

Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Môžte mi vrátiť čas?

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Áno. Dobre. Nech sa páči, pán poslanec.

Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Pán kolega, ja nerád to hovorím, ale nenechávate sa viesť zdravým rozumom, nenechávate sa viesť ani faktami, nechávate sa viesť vyslovene ideológiou a ten zdravý rozum máte zovretý ideologickými klapkami a mýtmi v spoločnosti, ktoré dávno neplatia. Keby ste sa nechali viesť zdravým rozumom a faktami, tak by ste vedeli, že na Slovensku existuje veľmi podrobne rozpracovaná správa, ktorá vznikla v roku 2009, ktorá hovorí o tom, že zmeny v drogových paragrafoch Trestného zákonníka nijakým spôsobom neovplyvňujú drogovú scénu, a tým pádom nepôsobia preventívne proti užívaniu, proti zvyšovaniu jednak počtu užívateľov, ani proti zvyšovaniu objemu drog na trhu. A to nie je a to nie je situácia len na Slovensku, ale aj vo svete.
Zároveň platí, že oveľa efektívnejšie v rámci prevencie funguje terénna práca napríklad, kde jasne na cieľovú skupinu sú vynakladané prostriedky na to, aby bolo s ľuďmi pracované osvetou a terénnou prácou práve na mieste, oveľa viacej fungujú osvetové programy na školách, oveľa viacej funguje, keď je drogová politika robená mimo Trestného zákonníka a nie v ňom, a teda sa v prvom rade predchádza škodám, ktoré títo ľudia na sebe páchajú a na svojom okolí, a nespoliehame sa iba na to, že to z nich vytlčie basa, tak ako to robil pán kolega Lipšic, ešte keď bol pán minister.
Preto jednoducho ten prístup nefunguje, nefunguje na celom svete a je načase, aby ste si to aj vy jednoducho jedného pekného dňa priznali, pretože to škodí.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 9:35 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:36

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja len taká, taká pripomienka, že je nepochybné, že trestné činy súvisiace s drogami alebo omamnými látkami sú, sú závažné trestné činy a spoločnosť vyžaduje, aby boli akéto činy odsúdené a páchatelia, teda spoločnosť chránená a páchatelia odsúdení. Len tuto, čo sa zavádza, je možno drobná, súhlasím, že zásadná vec, ale dobrá. Pretože sa znižuje trestná, vlastne dolná hranica trestného činu o jeden rok, čo spôsobuje teda podmienečný odklad výkonu trestu, ale zároveň je tam povinnosť uložiť probačný dohľad, čo je istá forma výchovného opatrenia, čo je podľa mňa veľmi dobré.
Ja by som si dovolil upozorniť aj na to, že horná hranica trestu sa nemení, a teda ten aktuálny stav bude taký, že sa uloží trest v hranici od 3 do 10 rokov, kedy súd má teda možnosť vzhľadom na závažnosť trestného činu, následky, osobu páchateľa, okolnosti spáchaného trestného činu, prípadne priťažujúce alebo poľahčujúce okolnosti uložiť trest odňatia slobody až vo výške 10 rokov. Čiže je to na posúdení sudcu a na konkrétnom prípade. Stále je teda možné uložiť veľmi prísny trest za trestné činy súvisiace s drogovou činnosťou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 9:36 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9:39

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega Kadúc, nemôžem súhlasiť s vami preto, lebo už aj dnes súdom § 39 Trestného zákona umožňuje vo výnimočných prípadoch po zvážení všetkých okolností uložiť aj za dnešného stavu, kedy dolná sadzba je stanovená na 4 roky, podmienečný trest. Nechajme to na voľnú úvahu sudcov. Načo to zmäkčujeme? Načo ideme touto cestou? Ja neviem pochopiť ten dôvod. Preto, lebo úlohou štátu je proti drogám bojovať. Naozaj. A toto sa mi zdá cesta k väčšiemu tolerovaniu drogy, ako bolo tomu doteraz.
Pán poslanec Poliačik, tá osveta nestačí. Tu treba mať aj iný pocit, že za takéto páchanie trestnej činnosti mi hrozí trest, nielen zdvihnutý prst a osveta na školách alebo na nejakých mítingoch, kde pod tou osvetou niekedy tí, ktorí ju vykonávajú, robia úplne opačnú činnosť, akoby mali robiť. A vy o tom dobre viete.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

15.3.2013 o 9:39 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:41

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, milé kolegyne, vážení kolegovia, ja by som najskôr zmenil dve veci v tejto novele, ktoré tu zmienené ešte neboli, lebo sa niektorí zameriavajú len akoby na možnože jeden, jeden novelizačný bod dôležitý, ale jeden, pritom tam sú aj viaceré ďalšie, ktoré sú, jeden je sporný podľa mojej mienky a druhý je otázny, či niečo prinesie.
Ten prvý, ktorý je otázny, je, že sa rozširujú možnosti pre uloženie ochranného liečenia, to je bod 10 novely. Problém je ale ten, že my máme pomerne široko koncipované, aj keď trošku v inej situácii, ustanovenia o detencii. Detencia sa práve týka recidivistov, sexuálnych delikventov, samozrejme, po tom, ako sú vo výkone trestu odňatia slobody, aby mohli byť ďalej izolovaní a neboli pre spoločnosť nebezpečenstvom.
Detencia bola schválená v roku 2005 v rámci rekodifikácie. Doteraz Slovensko nemá detenčný ústav. Zmluva, ktorú som ja podpísal ešte ako minister spravodlivosti, a to už bolo teda hodne dávno, s vtedajším ministrom zdravotníctva, bola zrušená a odvtedy sa detenčný ústav, sa veľa o ňom hovorí, vymýšľajú sa nové riešenia, nové lokality, nové alternatívy, doteraz nie je vybudovaný. Považujem to za hrozbu pre bezpečnosť. Pretože ak si myslíme, že to vyriešime zmenou v Trestnom zákone, že rozšírime možnosti uloženia ochranného liečenia, tak proste to je nonsens. Pokiaľ nebude zabezpečený detenčný ústav práve pre sexuálnych delikventov, tak sa nepohneme ďalej. A to by podľa mňa mala byť väčšia priorita ako napríklad podpora Penty cez PPC. Myslím si, že to je oveľa dôležitejšie pre ľudí, pre bežných ľudí, ktorí môžu byť obeťami, áno, aj sexuálnych delikventov. Roky rokúce sa nedeje v princípe nič. Zmena zákona nevyrieši v tomto tiež nič, pretože ten problém už nie je v zákone. Zákon je v tomto pomerne dostačujúci.
Druhá vec. Dopĺňa sa v bode 22 osobitný motív aj pre nenávisť pre sexuálnu orientáciu. Zatiaľ osobitný motív bol, to znamená, osobitný motív je motív, ktorý, ak spáchate, teraz poviem, nejaký násilný trestný čin, ale aj majetkový, aj spreneveru napríklad, ak spáchate z tohto kvalifikovaného motívu, hrozí vám vyšší trest. Je to vlastne kvalifikačný znak pre použitie vyššej trestnej sadzby. Doteraz takýmto kvalifikačným znakom bola nenávisť kvôli etnicite, rase, farbe pleti. Teda ľahko zistiteľnej nejakej charakteristike. Dnes sa to dopĺňa ešte o sexuálnu orientáciu.
No tak poďme ďalej. Prečo bude štát vyberať, kedy vyšší trest, kedy nižší? Prečo nie pre dôvod pre nejakú náboženskú orientáciu alebo pre vek, alebo pre zdravotné postihnutie? To znamená, že keď niekto niekoho napadne kvôli tomu, že je zdravotne postihnutý alebo že to je žena, alebo že je to starý človek, alebo že je to protestant, alebo že je to ateista. To je v poriadku. Tam mu hrozí nižší trest. Pri sexuálnej orientácii nie. Tam mu hrozí vyšší trest. To nedáva nijaký zmysel podľa mojej mienky v zásade. Preto by som bol veľmi opatrný.
A ja napríklad som opatrný, aj keď tuná hovoríme, samozrejme, o násilných majetkových deliktoch, nielen o verbálnych. Aj pri verbálnych deliktoch, to chcem povedať ako všeobecnú poznámku, ide Trestný zákon príliš ďaleko. Myslím si, že je, a tam si myslím, že je vec, do ktorej Trestný zákon nemá čo hovoriť, k drogám podľa mňa má čo hovoriť, lebo tie ovplyvňujú mnohé veci, ale pri slobode prejavu by Trestný zákon mal mlčať. My dnes, a tento návrh novely to sčasti akoby potvrdzuje, ten stav, alebo ho zachováva, my dnes kriminalizujeme prejav, ktorý sa nám nepáči.
Ja som už o slobode prejavu v tomto parlamente hovoril veľakrát a som prekvapený, že, nie prekvapený, proste je mi ľúto, že stále ten názor je menšinový, že by štát nemal rozhodovať, ktoré názory sú dobré, ktoré zlé a ktoré zlé názory bude trestne stíhať. Som o tom presvedčený roky a mrzí má, že či sú vlády ľavicové, liberálne alebo konzervatívne, tak tento názor je zjavne menšinový. Sloboda prejavu je najdôležitejšia politická sloboda, bez nej nie je diskusia a bez diskusie nie je demokracia.
Ale teraz k zmienenému problému s drogami. Najskôr uvediem problém. Nehovoríme o užívateľoch marihuany. Hovoríme najmä, pán minister, hovoríme najmä o obchodníkoch, o díleroch s tvrdými drogami - s heroínom, s pervitínom. Za tento paragraf bol odsúdený napríklad aj herec pán Cinkota, za tento paragraf. To nebol užívateľom marihuany. To nie je v poriadku podľa mojej mienky. Čiže doteraz som mal pocit, že SMER-u tvrdé drogy prekážajú. Myslel som, že vám prekáža heroín aj pervitín. Doteraz som mal pocit, že aj kolegovia zo SMER-u vedia, aké rodinné tragédie dokážu tvrdé drogy spôsobiť.
Keď jeden z našich kolegov, terajší spravodajca k zákonu, sa priznal k tomu, že užíval heroín a že sa dostal z toho, kolegovia zo SMER-u ho chceli vyhnať z parlamentu. Dokonca ešte na tejto schôdzi sa o ňom vyjadroval pán predseda parlamentu Paška veľmi nevhodne, predvčerom to bolo, a dehonestujúco, ale asi som sa mýlil. Mýlil som sa, keď som mal pocit, že SMER-u tvrdé drogy prekážajú.
Zdá sa mi, že ak ideme liberalizovať obchod s tvrdými drogami a s hazardom, tak to nie je ten správny smer a to rozhodne nie je tá správna cesta. Musím povedať napriek všeobecnému presvedčeniu o opaku, že nová trestná kodifikácia v roku 2005 išla dvomi smermi. Po prvé zmiernila, a zdôrazňujem to zmiernila, zmiernila postih užívateľov drog. Dovtedy bolo prechovávanie pre vlastnú potrebu, len ak mal niekto pri sebe jednorazovú dávku. My sme to rozšírili a išli sme až na 10-násobnú dennú dávku. Čiže sme išli tým smerom, aby sme zmierňovali postih užívateľov, pretože mnohí z nich sú obeťami. Ale v prípade dílerov sme išli opačným postupom, sme sprísnili sadzby pre dílerov. Preto dostal Baki Sadiki 22 rokov kvôli novému Trestnému zákonu. Inak by mal 10, 8, možno výrazne menej.
Bolo tu spomenuté, že nechajme to na sudcov. Však široké trestné sadzby od 0 do 20, však nech tak rozhodnú. Problém na Slovensku ale, páni poslanci, pani poslankyne, ale sú dolné hranice trestných sadzieb. Naše súdy v princípe z dôvodov mne nie celkom známych väčšinou využívajú len samotné spodné hranice. Čiže to, že horná hranica, aj Sadiki, tam bolo 20 rokov, myslím, spodná hranica, 20 rokov tam bola spodná hranica, hej, zaplať Pán Boh. Zaplať Pán Boh. (Reakcia ministra.) To je, myslím, 4 alebo 5 odsek. No tak to dúfam, zatiaľ.
A to považujem za problém. Pretože práve aj pri iných trestných činoch, ako sú drogové aj násilné, žiaľ, naši sudcovia využívajú dolné hranice. Ak hornú nezmeníme, to nič nezmení. Tá dolná je podstatná! Ako je možné, a mám tuná spústu rozsudkov, môžem ich priniesť pri druhom čítaní, za štyri násilné trestné činy, štyri lúpeže, štyri znásilnenia trest na samotnej spodnej hranici trestnej sadzby?! Aj kvôli tomu sme zavádzali asperačnú zásadu. To je problém. To je, to je vynikajúce, áno. A teším sa, že sa tomu aj advokáti tak tešia. (Reakcia ministra.) Nezrušil ju, len zmenil. Ale to, že Ústavný súd je aktivistický v tomto, pán minister, ja si myslím, že úloha ministra spravodlivosti nie je obhajovať záujmy advokátov, ale záujmy občanov. A potenciálne aj obetí trestných činov, pán minister.
Poviem vám jednu vec. Od roku 2003, kedy bola zavedená asperačná zásada trikrát a dosť, vtedy sa zvýšili trestné sadzby najmä pre násilné trestné činy, klesla násilná kriminalita o polovicu. Iná trestná činnosť, majetková, to je proste fakt. V roku 2002 bolo na Slovensku spáchaných 15 000 násilných trestných činov. V minulom roku len asi 7,5-tisíc. Ten pokles je každý rok. A viete, to sa vám zdá možno ako také čísla, také štatistiky. Vďaka vyšším trestom pre trestné činy, samozrejme, aj vďaka tomu, že vo väzniciach sú násilníci dlhšie a nevychádzajú von a nerecidivujú. A to sa vám možnože zdá byť ako určité číslo, ale keďže hovoríme o násilnom zločine, tak za každým z tých čísiel je nejaký ľudský príbeh. Príbeh bolesti, tragédia, príbeh strateného pocitu bezpečia, to nie sú len čísla, to sú konkrétne ľudské osudy. A násilný zločin si nevyberá medzi obeťami, kto sú voliči akej strany. To sú voliči všetkých strán. To môžu byť malé deti, ktoré môžu byť obeťami týrania. To môžu byť starí ľudia, ktorí môžu byť obeťami prepadnutia na ulici. Proste, áno, boj proti násilnému zločinu, pán minister, považujem za prioritu. Prioritu.
A dúfam, že ďalšou novelou nebudete znižovať trestné sadzby aj u násilného zločinu, ale uvidíme. Ja som už varoval vládu a ministra spravodlivosti aj vás pri rokovaní o vládnom programe, aby ste zvažovali tie možno akademické frázy o dekriminalizácii a depenalizácii.
Vrátim sa teraz späť k drogám. Keď pán poslanec Poliačik rozprával o svojej životnej skúsenosti, minister vnútra pán Kaliňák povedal: "Nerozumiem, že má pocit, že môže ešte sedieť v parlamente." Pán premiér Fico povedal: "Toto už je niečo, čo vo vzťahu k verejnosti prekračuje akékoľvek medze únosnosti." Pán minister Čaplovič, pán minister školstva, povedal: "V spojitosti s politikou vnímam priznanie k užívaniu drog nielen v rovine trestnoprávnej, ale aj morálnej a každý politik by z neho mal vyvodiť osobné závery."
Dnes prichádza vláda do parlamentu s návrhom, aby dostávali nižšie tresty díleri, opakujem, díleri tvrdých drog, malí díleri. To je proste fakt! Ak niekto bude argumentovať, zrejme ako pán minister, že tam môže niekedy spadnúť aj niekto, kto má pri sebe aj väčšie množstvo drogy a bude hovoriť, že je pre vlastnú potrebu. Prvá odpoveď je, no tak niekde musí byť nejaká hranica. Nemôže mať niekto pri sebe kilogram heroínu a povedať, že to mám pre vlastnú potrebu, takže nie som díler. To je prvá vec.
Druhá vec, druhá vec... Povedal som ako príklad ilustračný. Musí byť nejaká hranica.
Druhá vec: mimoriadne zníženie trestu. Ak ide naozaj o čistého užívateľa, tak vzhľadom k okolnostiam prípadu, a to viete, je možné znížiť hranicu trestu aj pod dolnú hranicu. (Reakcia spravodajcu.) O tom rozhoduje súd. Ale ja som s pánom ministrom, ten návrh nie je váš, predpokladám, ale vlády, takže budem riešiť vládu. Čiže zdá sa mi, že ideme zlou cestou. Ja sa teraz nebudem vyjadrovať celkovo k otázke drogovej politiky, možno to niekedy v parlamente, je to legitímna téma, príde, ale v tomto okamihu si myslím, že témou dňa nie je dekriminalizácia pri užívateľoch, ak tá téma príde, budem o nej diskutovať. A na to sú možné legitímne názory rôzne. Tuná hovoríme o niečom inom.
Nehovoríme o znižovaní trestných sadzieb, ešte raz opakujem, pri niekom, kto si zapáli jointa, o tom nehovoríme. Tento paragraf, táto kvalifikácia, pán minister, bola použitá pri Cinkotovi. Žiaden vyšší odsek. Táto kvalifikácia. To nebol užívateľ jointa, napriek tomu, že bola tu veľká petícia, nechcem ten prípad rozoberať, tak to bolo proste niekde inde. To bolo podľa mojej mienky, bol tento paragraf. (Reakcia ministra.)
Ale áno. Bol to tento paragraf. Obávam sa, že nie. Si to pozrite radšej. Pozrite si to. On to vie? Áno, minule poučoval aj pána ministra financií o jednom exekučnom prípade, len použil proste zle. Ale v poriadku, čo sa týka mojej osoby. Takže by som to radšej pozrel ešte raz. (Reakcia z pléna.)
Pani poslankyňa, nevykrikujte, však sa prihláste. Ste prihlásená. Tam išlo o recidívu a bol to tento paragraf.
Tým chcem povedať, a zopakujem to ešte raz, že doteraz som naozaj mal pocit, že v SMER-e prevažujú názory, že tvrdé drogy a obchodovanie s nimi je škodlivé. A že prísne tresty pre tých, ktorí obchodujú s heroínom a pervitínom, ktorí spôsobujú rodinné tragédie v tejto krajine, sú adekvátne, správne a spravodlivé. A bol by som rád, keby som sa nemýlil. Keby ste v druhom čítaní tento bod z návrhu novely vypustili. Nemá tam absolútne žiadne opodstatnenie. Nesúvisí so žiadnou transpozíciou žiadnej smernice. Pre mňa je to bod, ktorý je nepochopiteľný, neakceptovateľný, nespravodlivý a je výsmechom voči obetiam drogových dílerov. Drogových dílerov tvrdých drog.
Ďakujem vám pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2013 o 9:41 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:56

Richard Vašečka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Ja by som chcel poďakovať pánu poslancovi Lipšicovi za upozornenie na niektoré veci, špeciálne na bod 22, kde sa má doplniť osobitný motív "podľa spáchania trestného činu z dôvodu nenávisti pre sexuálnu orientáciu". Chcem povedať, že nenávisť je zlá. So žiadnou nenávisťou nesúhlasím, ani s nenávisťou voči niekomu pre jeho sexuálnu orientáciu.
Ale chcel by som podčiarknuť to, čo povedal pán Lipšic, že táto vec je naozaj veľmi ťažko kvalifikovateľná a môže byť zneužitá z rôznych dôvodov. Bohužiaľ, máme takú skúsenosť už aj vo svete a vidíme to minimálne na mediálnej úrovni, že sú obviňovaní ľudia z týchto vecí. Zatiaľ to nemá trestnoprávne dôsledky, ale ak to tak bude, tak sa to môže zneužívať. Bohužiaľ, tak ako hovorí výrok, že mnohí liberáli nemajú problém so žiadnym, so žiadnym názorom okrem tých, s ktorými nesúhlasia. A veľakrát to takto je. A dá sa to veľmi zneužiť a niekoho strkať do kolónky, že je homofób a podobne.
Takže ešte raz, nesúhlasím s nenávisťou, ale myslím si, že zaradenie tohto motívu do Trestného zákona znamená možnosť zneužitia, a preto s tým nesúhlasím a nepodporím to.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 9:56 hod.

Mgr.

Richard Vašečka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:58

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán kolega Lipšic, neodpustím si takú poznámku, možno preto som aj vykríkla. Myslím si, že, alebo upozornila vás hlasnejšie, ja si nemyslím, že by pán minister bol tak krátko v advokácii, aby nevedel čítať paragrafy, aby v tejto sále vedel čítať paragrafy iba niekto. A možno aj preto je práve minister spravodlivosti, pretože veľmi dlho pôsobí v praxi.
Nie som právnička, ale možno by som sa chcela s vami podeliť, a musím povedať v prvom rade, že som za najprísnejšie tresty pre tých, ktorí drogy predávajú, pre tých, ktorí zneužívajú. Som proti hazardu. Dokázala som to aj v meste Humenné, ako jedno z mála miest som zrušila hazard v meste, mala som päť protesty prokurátorov, ťažko som s týmto bojovala. A hovorím, že určite nie som za to, aby títo ľudia, ktorí páchajú trestnú činnosť, mali iba taký jednoduchý pobyt na slobode, ale aby boli, aby boli potrestaní a odsúdení aj najvyššími trestami.
Ale nie som právnička, ale musím sa s vami podeliť v krátkosti s cestou. Ja som kedysi pracovala v Protidrogovom fonde a mala som pracovnú cestu v Spojených štátoch amerických, kde sme sa práve zúčastnili na takýchto protidrogových súdoch. Chcem povedať, že nemyslím si, že z každého malého zlodejíčka alebo z mladého človeka, ktorý je niekde na gymnáziu, ktorého prichytia a fajčí nejakú trávu, pretože ho kamaráti nahovorili, a možno ho nahovorili aj preto, aby bol odvážny, okamžite vzniká veľký delikvent. Treba sa ísť pozrieť do Spojených štátov, kde pracujú protidrogové súdy, kde títo ľudia sú na slobode, kde ich normálne zoberú a nedajú ich do väzenia. Pretože väzenie ich ešte pokazí. Pokazí ich. A zoberú a normálne na, ale je to na dlhšiu debatu, ja sa možno prihlásim v druhom čítaní, aby som sa s týmto podelila. A práve na tejto slobode sú tam ľudia, ktorí pracujú v resocializácii, kde ten sudca dostáva podrobnú správu, kde ich monitorujú a kde títo ľudia sa zaradia do pracovného procesu a títo ľudia... Nekričte na mňa, pán Lipšic, ste prihlásený. A kde títo ľudia jednoducho sa dokážu zaradiť do života. Nemyslím si, že z každého mladého človeka môžme hneď urobiť delikventa. Radšej sa snažme im pomôcť, ale tých, čo páchajú takéto trestné činy silné, týchto potrestajme.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 9:58 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:00

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Lipšic, o vás je v podstate všeobecne známe, že vy ste zástanca represie. Samozrejme, nepopierate to aj týmto vaším vystúpením, ktoré bolo ale fakt odborné, uznávam.
Ja chcem reagovať práve na to, čo ste uviedli. No, k tým drogám konkrétne. Mne sa práve páči prístup pána ministra a ministerstva vo vzťahu k tomu, že mu bude umožnené cez túto zmenu zo zníženia trestnej sadzby zo štyroch na tri roky, teda pri tej dolnej, aby mohlo dôjsť teda k podmienečnému odloženiu výkonu trestu odňatia slobody s probačným dohľadom. Toto podmienečné odloženie, sám dobre viete, že sa netýka opakovaných delikventov, čiže väčšinou je to prípustné iba v prípadoch, kedy ten páchateľ je prvýkrát s tou drogou v takej miere chytený. Nastávajú mnohokrát prípady, sám, alebo mnoho ľudí aj z nás poslancov sme o tom počuli, bol aj o tom film, že niekde na letisku niekomu dajú do kufra nejakí pašeráci nejakú drogu, ten človek je, samozrejme, s tým chytený a hneď, aj keď povedzme není dílerom, sa dostáva do roviny, že v tomto prípade je potom posudzovaný. Není tam možnosť, samozrejme, podmienky a je posudzovaný ako keby priamo na výkon trestu odňatia slobody.
Čo sa týka odôvodnenia toho bodu 24, však je tam jasne napísané, že ide zjavne o bežného užívateľa drogy. Čiže v tomto prípade je to nastavené, pokiaľ ide iba o užívateľa drogy, ktorý má šancu nejakým spôsobom ešte naňho pôsobiť a nejakým spôsobom mu pomôcť. Samozrejme, pri díleroch dá sa zasiahnuť do kvalifikovanej skutkovej podstaty tohto trestného činu a nastaviť to tak, aby teda, čo povedala aj kolegynka Vaľová, aby tí díleri teda pykali za to, čo robia. Ale práve mne sa páči ten prístup ministerstva, že myslia na bežných ľudí, ktorí proste aj tým povedzme zlým prostredím sa môžu dostať do toho kontaktu s drogou a prvýkrát... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

15.3.2013 o 10:00 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video